Maar toespraken die moeten worden rechtgezet door de kern van zijn fractie, dat zal Wilders echt niet lang leuk vinden. Je mag in die fractie geen dingen zeggen die niet in lijn zijn met de mening van Wilders (alleen Agema en Bosma hebben dat recht). Tenminste, niet over grote dingen. En in deze formatie is Oekraïne iets groots.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:14 schreef Bluesdude het volgende: [..] Pool was een paar jaar fractiemedewerker van de PVV, dus Wilders wist wat hij deed om hem op de lijst te zetten. Ik denk dat Pool oordeelt dat hij meer toekomst heeft met Wilders pleasen dan met Baudet likken. Maar hij moet doorgaan met Neerlands vergane glorie te verheerlijken of de wanprestaties te bagatelliseren. Is amusant, toch ?
En van der Velde vind het niet gebruiken van de naam Nootmuskaatstraat ook al een woke-aanval op de VOC.quote:Vragen van het lid Van der Velde (PVV) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over weghalen VOC-vlaggen van De Amsterdam door het Scheepvaartmuseum (ingezonden 1 februari 2024).
Ja, maar dat is gewoon in lijn met Wilders en de rest van rechts. Ik vrees zelfs dat ruim meer dan de helft van de Nederlanders dit steunt.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:20 schreef Bluesdude het volgende:
Een ander nieuw pvv-kamerlid pleitte eerder ook al voor herstel van verheerlijking van vergane geweldadige glorie
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2024Z01597.html
[..]
Heeft hij zich al gemeld bij het polen meldpunt?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:21 schreef -XOR- het volgende:
Pool is de nieuwe Geza Hegedus? (of zoals Hanca zou schrijven: Géza Hegedüs)
Ik vrees ook dat veel Nederlanders die vlag terug wil, vanwege misplaatste nationale trots.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar dat is gewoon in lijn met Wilders en de rest van rechts. Ik vrees zelfs dat ruim meer dan de helft van de Nederlanders dit steunt.
omtzigt is een partijtje van regelneukers gestartquote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:26 schreef -XOR- het volgende:
Van Omtzigt hoeven we in ieder geval niet bang zijn dat hij een vol stadion in Neurenberg in vervoering brengt.
Maar dit zijn dus geen omstreden standpunten binnen de PVV, zijn maidenspeech was dat duidelijk wel. Want De Roon hoort echt wel bij de innercircle van Wilders, als die het komt rechtzetten heb je wel een probleem als gloednieuw fractielid. Ik verwacht niet dat we Pool nog bij veel (belangrijke) debatten gaan zien eigenlijk. Die wordt 3e buitenlandwoordvoerder oid.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vrees ook dat veel Nederlanders die vlag terug wil, vanwege misplaatste nationale trots.
Van mij mogen ze die vlag hangen, maar dan om historische redenen
En als ze het niet doen..... kan ik me niet druk om maken verder.
Wie het wel erg vind..... zet deze animatie op je pc en geniet
[ afbeelding ]
BBB wil alleen leveren als hun oprichters en sponsors extra kunnen verdienen. Gelukkig is NSC niet zo'n cynische partij en zitten daar nog wel verstandige mensen in.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:37 schreef aTypisch het volgende:
[..]
omtzigt is een partijtje van regelneukers gestart
heb niks met BBB, maar die willen iig leveren als beleidsmakers
quote:We sturen ons geld en Defensie- materieel zoals F16’s niet naar Oekraïne
maar houden het voor onze eigen Krijgsmacht
En hierop lieten de prutsers van de VVD niet alleen het kabinet vallen, maar ook een zeer streng akkoord op asiel barsten. Het is maar de vraag of ze ooit nog een meerderheid vinden voor een strenger akkoord dan dat.quote:
het is vooral een voorbeeld van hoe nep en achteloos de nationale beleidsmakers en politici omgaan met cijfertjes, om het maar te draaien voor hun eigen gewinquote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En hierop lieten de prutsers van de VVD niet alleen het kabinet vallen, maar ook een zeer streng akkoord op asiel barsten. Het is maar de vraag of ze ooit nog een meerderheid vinden voor een strenger akkoord dan dat.
Ik zie er vooral een voorbeeld van de leugenachtigheid van rechts in, want deze cijfers waren min of meer gewoon bekend. Maar toegeven dat het om bijna niks ging, was rechts Nederland deels ontdoen van hun favoriete zondebok.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:20 schreef aTypisch het volgende:
[..]
het is vooral een voorbeeld van hoe nep en achteloos de nationale beleidsmakers en politici omgaan met cijfertjes, om het maar te draaien voor hun eigen gewin
Dat lijkt mij nogal stevig bezijden de waarheid:quote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:40 schreef Origami94 het volgende:
Over het C woord is nooit een debat gevoerd. Pieter herhaalt het al jaren, Mark nam besluiten in het Catshuis met leden van zijn kabinet die hem steunden, nadat het besluit bekrachtigd was mocht de Tweede Kamer water bij de wijn doen.
Zie waarom Mona ontslagen werd.
Idem dito voor de afhandeling van de Toeslagenaffaire. Hier is 60.000 euro was al besloten en werd al uitgekeerd voordat de Tweede Kamer erover kon gaan.
Zelfs als moties aangenomen werden kon het kabinet besluiten om deze niet uit te voeren
Buiten dat zijn er ook nog meerdere debatten in de 2e en 1e Kamer geweest vziw.quote:Eerdere activiteiten over het coronavirus
woensdag 13 december 2022 - briefing over ontwikkeling coronavirus
woensdag 28 september - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 16 februari 2022 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 26 januari 2022 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
donderdag 20 januari 2022 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
dinsdag 21 december 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 15 december 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 1 december 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
maandag 15 november 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 3 november 2021- briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 15 september 2021- briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 18 augustus 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
dinsdag 13 juli 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 7 juli 2021- briefing over ontwikkelingen coronavirus
dinsdag 6 juli 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
dinsdag 22 juni 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 9 juni 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 2 juni 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 12 mei 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
donderdag 22 april 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
donderdag 15 april 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
woensdag 24 maart 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
Woensdag 10 maart 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
Woensdag 24 februari 2021 - briefing over ontwikkelingen coronavirus
Dinsdag 23 februari 2021 - hoorzitting het herstelbeleid voor Nederland
Dinsdag 23 februari 2021 - briefing draaiboek triage IC-opname
Donderdag 4 februari 2021 - briefing update coronavirus
Woensdag 20 januari 2021 - briefing update coronavirus
Woensdag 13 januari 2021 - briefing update coronavirus
Woensdag 9 december 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 18 november 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 18 november 2020 - gesprek gedragsdeskundigen
Woensdag 4 november 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 28 oktober 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 14 oktober 2020 - briefing update coronavirus
Maandag 12 oktober 2020 - rondetafelgesprek langdurige zorg (verpleeghuiszorg en gehandicaptensector) en ggz/maatschappelijke opvang in verband met corona
Woensdag 30 september 2020 - gesprek REDteam
Dinsdag 29 september 2020 - briefing update coronavirus
Dinsdag 22 september 2020 - briefing update coronavirus
Maandag 31 augustus 2020 - briefing CoronaMelder-app
Dinsdag 11 augustus 2020 - briefing update coronavirus
Donderdag 25 juni 2020 - briefing update coronavirus
Donderdag 4 juni 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 20 mei 2020 - briefing update coronavirus
Maandag 11 mei 2020 - rondetafelgesprek over ouderenzorg en corona
Donderdag 7 mei 2020 - briefing update coronavirus
April 2020 - Internetconsultatie gevolgen coronamaatregelen. Lees de 149 openbare reacties in de bundel (pdf).
Donderdag 30 april 2020 - briefing over testen en beschermingsmiddelen
Woensdag 22 april 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 22 april 2020 - rondetafelgesprek corona-app
Dinsdag 21 april 2020 - briefing corona-app
Donderdag 16 april 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 8 april 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 1 april 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 25 maart 2020 - briefing update coronavirus
Woensdag 18 maart 2020 - briefing update coronavirus
Dinsdag 10 maart 2020 - briefing update coronavirus
Dinsdag 3 maart 2020 - briefing update coronavirus
Donderdag 20 februari 2020 - briefing update coronavirus
Dinsdag 4 februari 2020 - briefing update coronavirus
https://www.tweedekamer.n(...)rt/thema-coronavirus
Er valt genoeg kritisch te zijn op het coronabeleid. Dit is niet een van die punten.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nogal stevig bezijden de waarheid:
[..]
Buiten dat zijn er ook nog meerdere debatten in de 2e en 1e Kamer geweest vziw.
Ja, de Kamer werd altijd keurig een dag na de persconferentie gebrieftquote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nogal stevig bezijden de waarheid:
[..]
Buiten dat zijn er ook nog meerdere debatten in de 2e en 1e Kamer geweest vziw.
Nou, lijkt dus dat Pieter liever over links wil.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 22:11 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
"Pieter Omtzigt zegt nog altijd verbaasd te zijn dat de VVD niet wenst te praten met PvdA/GL over een kabinet (waarbij NSC als derde partij zou aanhaken): “Gezien de geschiedenis wat vreemd”, stelt de NSC-leider."
PvdA/GL , VVD, NSC, D66 heeft een kamermeerderheid Ik noem het een centrumregering.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 22:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, lijkt dus dat Pieter liever over links wil.
VVD staat zelf dichter bij populistisch ultrarechts dan bij normale partijen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
PvdA/GL , VVD, NSC, D66 heeft een kamermeerderheid Ik noem het een centrumregering.
Maar ja, VVD wil niet.. oa vanwege achterban die stoer tegen buitenlanders-beleid wil
Maar Omtzigt wil toch geen meerderheidskabinet? Waarom moet de VVD er dan bij? Hij kan dan zelf met Timmermans en Jetten tot een akkoord komen. Dat is vast zo gebeurd.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
PvdA/GL , VVD, NSC, D66 heeft een kamermeerderheid Ik noem het een centrumregering.
Maar ja, VVD wil niet.. oa vanwege achterban die stoer tegen buitenlanders-beleid wil
De VVD-fractie moeten we gewoon op vakantie naar MoskouLonden sturen, dan draaien ze wel bij.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD staat zelf dichter bij populistisch ultrarechts dan bij normale partijen.
Het zou ook helemaal niet onlogisch zijn. Het lukt de partijen 1, 3, 4 en 6 niet? Laat het dan de partijen 2, 3, 4 en 5 maar eens proberen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die keuze lijken ze inderdaad wel te maken. Wel bijzonder dat kelderen in de peilingen ze daar alleen maar vasthoudender in blijkt te maken.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD staat zelf dichter bij populistisch ultrarechts dan bij normale partijen.
Kiezers van Omtzigt die graag willen dat extreemrechts aan de macht komt, zaten er sowieso al niet echt op hun plek…quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:23 schreef Montagui het volgende:
Als Omtzigt zo nog even doorgaat verliest hij de (veilige middenpartij) stemmers die op de NSC hebben gestemd en die liever 'over rechts' willen.
De laatste peiling qua zetelverdeling geeft PVV, VVD en BBB samen namelijk al 73 zetels.
Indien VVD blijft vasthouden aan de weigering om het gesprek aan te gaan over links dan zouden nieuwe verkiezingen wel eens kunnen leiden tot een zetel meerderheid van deze 3 partijen.
Omtzigt heeft vooralsnog de sleutel in handen, maar die dreigt in een putje te vallen.
Dat die er zijn is echt heel raar. Tot aan de verkiezingen is Omtzigt behoorlijk duidelijk geweest: geen NSC in een kabinet met de PVV. Dat hij na de verkiezingen tóch aanschoof, leidde heel even tot opgetrokken wenkbrauwen, maar dat nu de helft van zijn achterban een voorkeur voor samenwerking met de PVV zou hebben... Dat vind ik heel merkwaardig. Stem dan gewoon VVD/PVV.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:26 schreef KareldeStoute het volgende:
Kiezers van Omtzigt die graag willen dat extreemrechts aan de macht komt, zaten er sowieso al niet echt op hun plek…
Het land gegijzeld en in wat waarschijnlijk de langste formatie aller tijden gaat resulteren om verzonnen aantallen, tof.quote:Vorig jaar werden 170 van dit soort 'nareis op nareis'-aanvragen gedaan. Hoeveel procent daarvan precies werd ingewilligd is nu nog lastig te zeggen, vanwege de achterstand bij de IND. Volgens de dienst ging het in de jaren 2019 tot 2022 om gemiddeld 1 procent van alle behandelde nareisaanvragen.
Tja, het waren in die zin ook rare verkiezingen. NSC ging de campagne in zonder programma of andere kandidaten. Voor de peilingen maakte dat allemaal weinig uit, blijkbaar was wat het zei of deed niet zo relevant voor zijn aanhang. Wat ik ook wel snap, hij stond voor forse verandering en dat is iets wat Wilders ook uitstraalt. Althans, zo zou ik het eventueel kunnen verklaren.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:40 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat die er zijn is echt heel raar. Tot aan de verkiezingen is Omtzigt behoorlijk duidelijk geweest: geen NSC in een kabinet met de PVV. Dat hij na de verkiezingen tóch aanschoof, leidde heel even tot opgetrokken wenkbrauwen, maar dat nu de helft van zijn achterban een voorkeur voor samenwerking met de PVV zou hebben... Dat vind ik heel merkwaardig. Stem dan gewoon VVD/PVV.
Mensen stemden op Omtzigt (en ook op Wilders en zelfs Timmermans) omdat ze alledrie op hun eigen manier het tegenovergestelde van Rutte zijn. De kiezer wil "wat anders". Wat dat precies is, daar zijn weinigen het over eens.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, het waren in die zin ook rare verkiezingen. NSC ging de campagne in zonder programma of andere kandidaten. Voor de peilingen maakte dat allemaal weinig uit, blijkbaar was wat het zei of deed niet zo relevant voor zijn aanhang. Wat ik ook wel snap, hij stond voor forse verandering en dat is iets wat Wilders ook uitstraalt. Althans, zo zou ik het eventueel kunnen verklaren.
Omtzigt zou zijn fractie graag wat kleiner hebben, dus die baalt niet van de peilingen. Niet voor niets noemde hij de rol van de SGP in de afgelopen jaren het meest interessant. Hij wil controleren en constructief oppositie voeren. Dat is makkelijker met 9 dan met 20 zetels.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:23 schreef Montagui het volgende:
Als Omtzigt zo nog even doorgaat verliest hij de (veilige middenpartij) stemmers die op de NSC hebben gestemd en die liever 'over rechts' willen.
De laatste peiling qua zetelverdeling geeft PVV, VVD en BBB samen namelijk al 73 zetels.
Indien VVD blijft vasthouden aan de weigering om het gesprek aan te gaan over links dan zouden nieuwe verkiezingen wel eens kunnen leiden tot een zetel meerderheid van deze 3 partijen.
Omtzigt heeft vooralsnog de sleutel in handen, maar die dreigt in een putje te vallen.
Laten we dan nieuwe verkiezingen doen!!quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze hebben nog effe te gaan voordat ze de formatieduur van Rutte IV overschrijden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:51 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.nu.nl/asielcr(...)laten-overkomen.html
[..]
Het land gegijzeld en in wat waarschijnlijk de langste formatie aller tijden gaat resulteren om verzonnen aantallen, tof.
We zitten al bijna op eenderde van Rutte IV en gaan nu eerst even 4 weken onderzoeken wat een zakenkabinet is. Dat record komt er.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze hebben nog effe te gaan voordat ze de formatieduur van Rutte IV overschrijden.
Dat lijkt me goed haalbaar voor dit zooitje…quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze hebben nog effe te gaan voordat ze de formatieduur van Rutte IV overschrijden.
De VVD is de laatste jaren sowieso verworden tot een prutspartij. Na de verkiezingen in 2021 duurde het door de politieke spelletjes van de VVD bijna een jaar voordat er een regering kwam en toen die er eenmaal goed en wel zat werd die voor niks opgeblazen door de VVD. Vervolgens zetten die uilskuikens de deur wagenwijd open voor de PVV waardoor ze door die partij rechts zijn ingehaald bij de laatste verkiezingen. Het gevolg van al het geblunder van met name de VVD is dat Nederland inmiddels al bijna drie jaar zonder stabiele regering zit, en daar lijkt op korte termijn geen einde aan te gaan komenquote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En hierop lieten de prutsers van de VVD niet alleen het kabinet vallen, maar ook een zeer streng akkoord op asiel barsten. Het is maar de vraag of ze ooit nog een meerderheid vinden voor een strenger akkoord dan dat.
Welke maatregelen tegen migratie?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me goed haalbaar voor dit zooitje…
Maar wat in elk geval lukt is invoering van de, volgens vele zo noodzakelijke, maatregelen tegen migratie minstens een jaar maar vermoedelijk eerder twee jaar te vertragen. Als Rutte het niet had laten klappen om zo'n detail was een groot deel van de maatregelen waar over onderhandeld werd nu al ingevoerd…
Die uit het pakket waar over onderhandeld werd (en waar akkoord over was) toen Rutte de boel liet klappen omdat hij nog meer wou. Was een heel pakket over o.a. asiel, arbeidsmigratie en buitenlandse studenten.quote:
Geluk bij een ongeluk is wel dat de VVD nu ook lijkt te imploderenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
De VVD is de laatste jaren sowieso verworden tot een prutspartij. Na de verkiezingen in 2021 duurde het door de politieke spelletjes van de VVD bijna een jaar voordat er een regering kwam en toen die er eenmaal goed en wel zat werd die voor niks opgeblazen door de VVD. Vervolgens zetten die uilskuikens de deur wagenwijd open voor de PVV waardoor ze door die partij rechts zijn ingehaald bij de laatste verkiezingen. Het gevolg van al het geblunder van met name de VVD is dat Nederland inmiddels al bijna drie jaar zonder stabiele regering zit, en daar lijkt op korte termijn geen einde aan te gaan komen
Gaat vooral over een eerlijk asielbeleid. Dat is iets anders dan maatregelen tegen migratie.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die uit het pakket waar over onderhandeld werd (en waar akkoord over was) toen Rutte de boel liet klappen omdat hij nog meer wou. Was een heel pakket over o.a. asiel, arbeidsmigratie en buitenlandse studenten.
Tien kantjes over het weren van die nare buitenlanders https://bijlagen.nos.nl/a(...)ot-gecomprimeerd.pdf
Wilders dreigt regelmatig met nieuwe verkiezingen, ik denk niet dat hij zich veel aantrekt van die malloten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt zou zijn fractie graag wat kleiner hebben, dus die baalt niet van de peilingen. Niet voor niets noemde hij de rol van de SGP in de afgelopen jaren het meest interessant. Hij wil controleren en constructief oppositie voeren. Dat is makkelijker met 9 dan met 20 zetels.
En Wilders zal denk ik ook helemaal niet zo blij zijn met 50 zetels. Die ziet nu al veel te veel malloten namens hem in de Kamer spreken. Die heeft niet genoeg mensen om 50 zetels te vullen.
Dus gek genoeg denk ik dat Omtzigt blijer naar de peilingen kijkt dan Wilders...
Wat Wilders op X tegen zijn fans roept is wat anders dan hij denkt, waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wilders dreigt regelmatig met nieuwe verkiezingen, ik denk niet dat hij zich veel aantrekt van die malloten.
Dat laatste is totale onzin, geen enkele partij wil het aantal asielzoekers vergroten. Maar asielzoekers kun je niet weren. Ook niet met een PVV kabinet, zelfs al zou de PVV 76 zetels halen. Je kunt namelijk pas wat doen als ze er zijn, als ze zijn aangemeld.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Gaat vooral over een eerlijk asielbeleid. Dat is iets anders dan maatregelen tegen migratie.
Asielbeleid is het verspreiden van asielzoekers. Tegen migratie zijn is het weren van asielzoekers.
En volgens mij was het vorige kabinet helemaal niet zo van het weren van asielzoekers en migranten. Integendeel, kom maar, we schuiven wel op in Ter Apel.
Zal toch nodig zijn daar wat aan te doen, aan de buitengrens dus, want als ze er al zijn, krijg je ze vrijwel niet meer weg. Landen als Marokko zeggen doodleuk: Zie maar wat je ermee doet, wij willen ze niet terug, maarrrrr ze MOETEN wel Marokkaan blijven.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is totale onzin, geen enkele partij wil het aantal asielzoekers vergroten. Maar asielzoekers kun je niet weren. Ook niet met een PVV kabinet, zelfs al zou de PVV 76 zetels halen. Je kunt namelijk pas wat doen als ze er zijn, als ze zijn aangemeld.
Weren zou aan de Europese buitengrens moeten en daar is net afgelopen zomer een akkoord over gesloten.
En dat is dus al besloten, dat kan in principe ook niet meer opengebroken worden: https://nos.nl/artikel/25(...)gen-vastgezet-wordenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Zal toch nodig zijn daar wat aan te doen, aan de buitengrens dus, want als ze er al zijn, krijg je ze vrijwel niet meer weg.
Heb je de brief wel gelezen? Dit is waar ze het in principe over eens waren.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Gaat vooral over een eerlijk asielbeleid. Dat is iets anders dan maatregelen tegen migratie.
Asielbeleid is het verspreiden van asielzoekers. Tegen migratie zijn is het weren van asielzoekers.
En volgens mij was het vorige kabinet helemaal niet zo van het weren van asielzoekers en migranten. Integendeel, kom maar, we schuiven wel op in Ter Apel.
Heb de brief gelezen, maar zijn alleen woorden. Qua daden zie ik alleen het spreidingsbeleid, wat neerkomt op aan de ene kant asielzoekers vanuit Ter Apel verspreiden over heel Nederland, terwijl het er aan de andere kant in Ter Apel weer binnenkomt.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb je de brief wel gelezen? Dit is waar ze het in principe over eens waren.
Dat was dus beleid geweest als Rutte niet de grootste blunder uit de recente Nederlandse politieke geschiedenis had gemaakt. De 4 partijen waren akkoord.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb de brief gelezen, maar zijn alleen woorden.
Tja, meestal staan in een brief alleen maar woorden…quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb de brief gelezen, maar zijn alleen woorden. Qua daden zie ik alleen het spreidingsbeleid, wat neerkomt op aan de ene kant asielzoekers vanuit Ter Apel verspreiden over heel Nederland, terwijl het er aan de andere kant in Ter Apel weer binnenkomt.
Er mogen maar 2000 asielzoekers zitten in Ter Apel, anders krijgt het COA te maken met hoge boetes.
Er zal toch ergens een hek moeten komen. Genoeg is genoeg.
Natuurlijk zijn er geen daden n.a.v. het akkoord. De VVD heeft het akkoord laten klappen op gezinsherenigingquote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb de brief gelezen, maar zijn alleen woorden. Qua daden zie ik alleen het spreidingsbeleid, wat neerkomt op aan de ene kant asielzoekers vanuit Ter Apel verspreiden over heel Nederland, terwijl het er aan de andere kant in Ter Apel weer binnenkomt.
Er mogen maar 2000 asielzoekers zitten in Ter Apel, anders krijgt het COA te maken met hoge boetes.
Er zal toch ergens een hek moeten komen. Genoeg is genoeg.
...en uiteindelijk zal ook een verrechts kabinet ongeveer op deze brief uitkomen, meer is namelijk eigenlijk niet mogelijk. Hooguit dat er minder maatregelen tegen arbeidsmigratie in zullen staan, omdat rechts natuurlijk groot fan is van arbeidsmigratie en goedkope arbeid.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, meestal staan in een brief alleen maar woorden…
Maar er worden wel allerlei maatregelen in genoemd die op een realistische wijze de instroom zouden beperken.
Voor de boze retoriek uiteraard immer onvoldoende maar ik kan je verklappen dat het hele circus waar we nu in zitten nog veel minder goed werkt. Immers dit vertraagt het nemen van maatregelen zeer sterk…
Aangevuld met wat goedkope symboolpolitieke maatregelen, die nauwelijks effect hebben maar het wel erg goed doen voor de achterban.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en uiteindelijk zal ook een verrechts kabinet ongeveer op deze brief uitkomen, meer is namelijk eigenlijk niet mogelijk. Hooguit dat er minder maatregelen tegen arbeidsmigratie in zullen staan, omdat rechts natuurlijk groot fan is van arbeidsmigratie en goedkope arbeid.
Of maatregelen die sneuvelen bij de rechter.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aangevuld met wat goedkope symboolpolitieke maatregelen, die nauwelijks effect hebben maar het wel erg goed doen voor de achterban.
Even aangepast voor de doelgroep.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of maatregelen die sneuvelen bij de D66-rechter.
Is het niet zo dat als we heel strikt op de Dublinakkoorden gaan zitten, er bijna niemand nog recht heeft op asiel in Nederland?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en uiteindelijk zal ook een verrechts kabinet ongeveer op deze brief uitkomen, meer is namelijk eigenlijk niet mogelijk. Hooguit dat er minder maatregelen tegen arbeidsmigratie in zullen staan, omdat rechts natuurlijk groot fan is van arbeidsmigratie en goedkope arbeid.
Als Roderick Veelo commentaar op je heeft doe je iets goed.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
Omtzigt wordt afgemaakt door de Telegraaf, Roderick Veelo is diep teleurgesteld en op Twitter wordt hij verrot gescholden.
Wat hadden ze precies van hem verwacht? Omtzigt maakte er immers geen moment een geheim van dat grote bedenkingen had bij een samenwerking met de PVV. Je kunt hem hooguit kwalijk nemen dat hij de gesprekken te lang heeft laten voortduren.
Nee, want dan moeten we ook asielzoekers uit andere landen overnemen, dat is onderdeel van hetzelfde akkoord. En dat is nog meer dan het aantal asielzoekers die hier nu een status krijgen, we doen namelijk minder dan ons deel in de EU.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:21 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Is het niet zo dat als we heel strikt op de Dublinakkoorden gaan zitten, er bijna niemand nog recht heeft op asiel in Nederland?
Heb je daar een link van? Ik ken het Dublinakkoord alleen als basis waar iemand asiel moet aanvragen. Inclusief de clausule dat iedereen die illegaal de EU is binnengekomen, asiel moet aanvragen in het land waar het als eerste is aangekomen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want dan moeten we ook asielzoekers uit andere landen overnemen, dat is onderdeel van hetzelfde akkoord. En dat is nog meer dan het aantal asielzoekers die hier nu een status krijgen, we doen namelijk minder dan ons deel in de EU.
Er is toen later (in 2016) een verdeelsleutel afgesloten. Die was toen alleen niet afdwingbaar, dat gaat hij wel worden met het nieuwe akkoord. Volgens de verdeelsleutel moeten we 4,95% van de asielzoekers overnemen, momenteel vraagt 4% van de asielzoekers in de EU asiel aan in Nederland. Kortom: we zouden meer asielzoekers moeten opnemen dan we nu doen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:29 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Heb je daar een link van? Ik ken het Dublinakkoord alleen als basis waar iemand asiel moet aanvragen. Inclusief de clausule dat iedereen die asiel de EU is binnengeleid, asiel moet aanvragen in het land waar het als eerste is aangekomen.
Het is in Nederland ook geen asielprobleem, maar een opvangprobleem. Als we niet bij elk dal allerlei centra hadden afgestoten, waren er veel minder problemen geweest.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:44 schreef -XOR- het volgende:
En nogmaals, het kan niet vaak genoeg herhaald worden: het vluchtelingenprobleem binnen onze landsgrenzen is vooral de schuld van Rutte en de VVD die geen Europese samenwerking wilden.
Dat is geen onderdeel van de Dublinakkoorden. En voorzover ik weet is de solidariteit verplicht, maar niet het daadwerkelijk opnemen van asielzoekers. Je kan die solidariteit ook afkopen in harde euro’s, door te ondersteunen bij uitzettingen etcetera.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is toen later (in 2016) een verdeelsleutel afgesloten. Die was toen alleen niet afdwingbaar, dat gaat hij wel worden met het nieuwe akkoord. Volgens de verdeelsleutel moeten we 4,95% van de asielzoekers overnemen, momenteel vraagt 4% van de asielzoekers in de EU asiel aan in Nederland. Kortom: we zouden meer asielzoekers moeten opnemen dan we nu doen.
Dat afkopen is de nieuwe regeling, niet de oude.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat is geen onderdeel van de Dublinakkoorden. En voorzover ik weet is de solidariteit verplicht, maar niet het daadwerkelijk opnemen van asielzoekers. Je kan die solidariteit ook afkopen in harde euro’s, door te ondersteunen bij uitzettingen etcetera.
Klopt, laten we deze mentaliteit nooit meer vergeten:quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in Nederland ook geen asielprobleem, maar een opvangprobleem. Als we niet bij elk dal allerlei centra hadden afgestoten, waren er veel minder problemen geweest.
Problemen bestaan niet totdat ze nijpend zijn. Dat is ook de mentaliteit die een rechts kabinet gaat aanhouden. Ontbranden de struiken hier nog niet spontaan, "oh dan kunnen we nog even lekker doorstoken". Lijden ze in Midden-Afrika honger, "oh, da's lekker ver weg, we kunnen nog wel iets snijden in ontwikkelingssamenwerking", liggen er nog geen 60 dwangbevelen op de deurmat bij L,N&V, "oh, lekker blijven uitrijden met die gierkar".quote:Paul Witteman vraagt Rutte wat Europa moet doen als ‘al die vluchtelingen straks onze kant op willen komen.’
- ‘Proberen dat te voorkomen. Door te zorgen dat er zoveel mogelijk opvang in de regio is,’ zegt Rutte.
- ‘En als dat nou niet lukt en deze mensen wel Europa proberen te bereiken, wat dan?’, werpt Witteman tegen.
- ‘Dan is dat de verantwoordelijkheid van het land waar ze als eerste binnenkomen,’ zegt Rutte.
- ‘Is dat niet een beetje oneerlijk?’ vraagt Witteman. ‘Want dat is het land dat toevallig het dichtstbij ligt. En dat is meestal Italië.’
Rutte antwoordt: ‘Tsja, dat is dan gewoon pech voor hun. Landen hebben vóór- en nadelen van hun ligging. Zeker dat eilandje dat in de Middellandse Zee ligt, Lampedusa heet het geloof ik, is vaak de eerste plek waar mensen naartoe gaan.’
Witteman: ‘U zegt pech, maar dat is toch niet helemaal de essentie van de Europese samenwerking? Nee, solidariteit is dacht ik de kern van Europese samenwerking.’
Opvallend dat Jimmy Dijk relatief laag scoort bij de eigen achterban, en Bontenbal wordt door iedereen wel redelijk gepruimd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:03 schreef nostra het volgende:
Dilan en Pieter veruit het impopulairst bij de eigen achterban, logisch. Geert de winnaar met een mager zesje in totaal.
[ afbeelding ]
Ben benieuwd naar welke vraag nu eigenlijk gesteld is. De standpunten van Esther Ouwehand zijn bijvoorbeeld niet de mijne, maar ik vertrouw haar wel. Ik vertrouw best een hoop mensen op dat lijstje eigenlijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:03 schreef nostra het volgende:
Dilan en Pieter veruit het impopulairst bij de eigen achterban, logisch. Geert de winnaar met een mager zesje in totaal.
[ afbeelding ]
Wel opvallend dat Omtzigt zo slecht scoort bij de eigen stemmers, de meeste NSC stemmers zijn juist pure Omtzigt-stemmers. Dat zijn dus stemmers van november geweest, niet mensen die nu nog NSC willen stemmen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:03 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Het is wel een rare vraag. Want Van der Plas vertrouw ik absoluut als buurvrouw bijvoorbeeld, maar zij heeft volgens mij geen enkel idee van haar eigen incompetenties, dus het landsbestuur zou ik haar echt niet toevertrouwen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:03 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Tja, Baudet onderaan snap ik dan ook weer wel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het is wel een rare vraag. Want Van der Plas vertrouw ik absoluut als buurvrouw bijvoorbeeld, maar zij heeft volgens mij geen enkel idee van haar eigen incompetenties, dus het landsbestuur zou ik haar echt niet toevertrouwen.
Overigens zou Joost Eerdmans op alle mogelijke manieren helemaal onderaan moeten staan. Die zou zijn eigen moeder nog verkopen als hij daar een kwartiertje beter van werd. Zelden een moreel verrottere persoon gezien dan hij is.
Ja, maar van links tot rechts en van progressief tot conservatief is men het er wel over eens dat die gast echt knettergek is geworden. Zelfs de grootste Tate-adept zou Baudet nog niet zijn planten water laten geven.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, Baudet onderaan snap ik dan ook weer wel.
Hij is voor de verkiezingen, niet geheel terecht overigens, geëtiketteerd als rechts. Daarom verwacht rechts Nederland nu dat hij een rechts kabinet mogelijk maakt en niet zo moeilijk doet.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
Omtzigt wordt afgemaakt door de Telegraaf, Roderick Veelo is diep teleurgesteld en op Twitter wordt hij verrot gescholden.
Wat hadden ze precies van hem verwacht? Omtzigt maakte er immers geen moment een geheim van dat hij grote bedenkingen had bij een samenwerking met de PVV. Je kunt hem hooguit kwalijk nemen dat hij de gesprekken te lang heeft laten voortduren.
voor die groep is rechts zijn vooral tegen buitenlanders zijn. En dat is het enige wat belangrijk voor ze is.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:39 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Hij is voor de verkiezingen, niet geheel terecht overigens, geëtiketteerd als rechts. Daarom verwacht rechts Nederland nu dat hij een rechts kabinet mogelijk maakt en niet zo moeilijk doet.
Daarbij gaan ze er even aan voorbij dat rechts tegenwoordig geen homogeen geheel is. De overeenkomsten in stemgedrag tussen Omtzigt of de VVD en PvdA/GL zijn veel groter dan de overeenkomsten in stemgedrag tussen die beide partijen en de PVV.
Maar omdat mensen enkel op het etiket afgaan krijg je dus dit soort reacties.
Is dit een soort religieus mantra? Als je het maar vaakt genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in Nederland ook geen asielprobleem, maar een opvangprobleem. Als we niet bij elk dal allerlei centra hadden afgestoten, waren er veel minder problemen geweest.
Als je hoge woningnood, financieringstekorten, criminaliteit geen probleem vindt dan is het asiel dossier niet zo'n probleem.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Is dit een soort religieus mantra? Als je het maar vaakt genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar?
Nee, het tegengestelde er van. Het is een opmerking om het religieuze mantra waarbij asielzoekers van alles de schuld krijgen (zie ook die absurde post van @phpmystyle, te achterlijk voor woorden) te doorbreken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Is dit een soort religieus mantra? Als je het maar vaakt genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar?
Jij ontkent dat asielzoekers geen druk leggen op al die gebieden die ik zojuist noemde? Dan ben je zelf achterlijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het tegengestelde er van. Het is een opmerking om het religieuze mantra waarbij asielzoekers van alles de schuld krijgen (zie ook die absurde post van @:phpmystyle, te achterlijk voor woorden) te doorbreken.
Ik ontken dat problemen als de huizenmarkt komen door die paar asielzoekers per jaar, inderdaad. De wachttijden in de sociale huur komen niet omdat 6-8% van de vrijkomende sociale huurhuizen naar statushouders gaan. Dan ga je van een wachttijd van 10 jaar, naar een wachttijd van 9 jaar en een paar maanden. Daar de schuld leggen is echt gewoon dom je kop in het zand willen steken. Puur een zondebok zoeken. Hoe dom dat gedrag is, heb ik eigenlijk geen woorden voor.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij ontkent dat asielzoekers geen druk leggen op al die gebieden die ik zojuist noemde? Dan ben je zelf achterlijk.
Jammer dat ze niet de moeite nemen om uit te leggen dat dit eenmalige zaken zijn en dat we zelfs met tegenvallers van 200 miljard nog niet aan de 60% schuld komen. Kortom: we kunnen wel wat eenmalige tegenvallers dragen, zonder in paniek te raken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:01 schreef nostra het volgende:
Pieter Omtzigt (NSC) schrok van de staat van de overheidsfinanciën. Die staan er niet zo goed voor als op het eerste oog lijkt, zegt hij. Hoe zit dat?
De manier waarop Pieter Omtzigt afscheid heeft genomen van de formatietafel verdient mogelijk niet de schoonheidsprijs. Maar dat de voorman van NSC alarm slaat over de staat van de overheidsfinanciën, valt hem minder kwalijk te nemen.
Ja maaaaaaar….. ASIELZOEKERS!quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer dat ze niet de moeite nemen om uit te leggen dat dit eenmalige zaken zijn en dat we zelfs met tegenvallers van 200 miljard nog niet aan de 60% schuld komen. Kortom: we kunnen wel wat eenmalige tegenvallers dragen, zonder in paniek te raken.
Nu niet, nee.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer dat ze niet de moeite nemen om uit te leggen dat dit eenmalige zaken zijn en dat we zelfs met tegenvallers van 200 miljard nog niet aan de 60% schuld komen.
Nee dus.quote:Kortom: we kunnen wel wat eenmalige tegenvallers dragen, zonder in paniek te raken.
Ja, maar dat is het structurele deel. Dat er structureel 17 miljard moet worden omgebogen (meer inkomsten of minder uitgaven) ben ik het volledig mee eens. Helemaal. Maar in paniek zijn over een paar miljard mogelijke eenmalige tegenvallers is echt totaal onnodig.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Nu niet, nee.
[ afbeelding ]
https://www.rijksfinancie(...)ngsruimte-deel-1.pdf
[..]
Nee dus.
Ja, uiterlijk de week van 11 maart een rapport.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:21 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft Putters eigenlijk een termijn gekregen waarbinnen hij zijn opdracht moet vervullen?
Anderzijds, vanaf 2025-2030 beginnen de babyboomers weg te sterven met hun afgeloste huizen, en dat tikt flink in de erfbelasting inkomsten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Nu niet, nee.
[ afbeelding ]
https://www.rijksfinancie(...)ngsruimte-deel-1.pdf
[..]
Nee dus.
Maar voor en gedurende die tijd kost die groep nog een veelvoud ervan aan zorgkosten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Anderzijds, vanaf 2025-2030 beginnen de babyboomers weg te sterven met hun afgeloste huizen, en dat tikt flink in de erfbelasting inkomsten.
https://www.belastingdien(...)arieven-erfbelasting
Dat was dan ook een uit de hoge goed gegrepen excuus, dat was nog het vervelendste aan het optreden van Omtzigt.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:20 schreef Hanca het volgende:
Structureel en eenmalig door elkaar halen is ook één van de domste dingen die een politicus kan doen, dat weet Omtzigt zeer zeker.
Die stijgende zorgkosten zijn natuurlijk meebegroot en zelfs de hoofdreden voor die stijgende lijn. Een niet te negeren lijn, inderdaad. Wat betreft structurele kosten. Maar 20 miljard eenmalig scheelt nog geen 2% van het BBP op de schuld, dat is echt niet iets om paniek over te maken. Structureel 2% stijging natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar voor en gedurende die tijd kost die groep nog een veelvoud ervan aan zorgkosten.
Helemaal one-offs zijn het natuurlijk ook niet - Oekraïne is niet zomaar voorbij en zelfs als het dat wel is, dan zal er iets met dat land en iets met de Russen moeten gebeuren. Tata helpen is ook niet een kwestie van een ketel dichtgooien en ze spuiten bloemetjes. Een uitgebaggerde vaarweg blijft niet uitgebaggerd. En er zijn elk jaar onvoorziene posten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die stijgende zorgkosten zijn natuurlijk meebegroot en zelfs de hoofdreden voor die stijgende lijn. Een niet te negeren lijn, inderdaad. Wat betreft structurele kosten. Maar 20 miljard eenmalig scheelt nog geen 2% van het BBP op de schuld, dat is echt niet iets om paniek over te maken. Structureel 2% stijging natuurlijk wel.
Het structureel uitbaggeren lijkt me gewoon begrotingswerk, dit zal extra zijn. En wat er Tata is beloofd weten we niet, maar structurele hulp kan volgens mij niet. Wat betreft Oekraïne heb je gelijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Helemaal one-offs zijn het natuurlijk ook niet - Oekraïne is niet zomaar voorbij en zelfs als het dat wel is, dan zal er iets met dat land en iets met de Russen moeten gebeuren. Tata helpen is ook niet een kwestie van een ketel dichtgooien en ze spuiten bloemetjes. Een uitgebaggerde vaarweg blijft niet uitgebaggerd. En er zijn elk jaar onvoorziene posten.
Ja, een dom antwoord op een stropop dus.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het tegengestelde er van. Het is een opmerking om het religieuze mantra waarbij asielzoekers van alles de schuld krijgen (zie ook die absurde post van @:phpmystyle, te achterlijk voor woorden) te doorbreken.
Klopt helemaal. En in andere Eurolanden is het nog erger, daar waar de pensioenen helemaal ingericht zijn zoals onze AOWquote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar voor en gedurende die tijd kost die groep nog een veelvoud ervan aan zorgkosten.
Laat het bij elkaar 35 Miljard zijn, 8% van de begroting van 1 jaar, dat is flink, maar overkomelijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:01 schreef nostra het volgende:
Pieter Omtzigt (NSC) schrok van de staat van de overheidsfinanciën. Die staan er niet zo goed voor als op het eerste oog lijkt, zegt hij. Hoe zit dat?
De hoop sterft als laatste.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ah Pieter maakt de eerste beweging naar links. Eens kijken of de VVD voet bij stuk houdt, maar die zullen uiteindelijk ook wel weer bezwijken omdat ze nou eenmaal salonfähig zijn.
En vanuit VVD-standpunt is een paar jaar in een middenkabinet zitten en hopen dat de crises overwaaien wellicht ook verstandiger dan de volgende verkiezingen 12 zetels oogsten.
Kortom, Timmermans I zal er wel komen.
@PietjePuk2000 hoopt écht niet op een links- of centrumkabinet hoorquote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De hoop sterft als laatste.
Hoe dan ook, een centrum kabinet zal sowieso onderzocht moeten worden, vroeg of laat, op haalbaarheid.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
@:PietjePuk2000 hoopt écht niet op een links- of centrumkabinet hoor
Moet niet, natuurlijk. Als ze er nu uit komen met een minderheids- of extraparlementair kabinet is er een kabinet.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoe dan ook, een centrum kabinet zal sowieso onderzocht moeten worden, vroeg of laat, op haalbaarheid.
In theorie kunnen er ook PvdA'ers in zo'n zakenkabinet, waarvan niemand weet wat dat is, komen te zitten natuurlijk, waarmee je - in theorie - een breder draagvlak in de Kamer zou creëren.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moet niet, natuurlijk. Als ze er nu uit komen met een minderheids- of extraparlementair kabinet is er een kabinet.
En je kunt het nu aan de VVD vragen als Putters, maar die zeggen nu toch "nee, nooit". Ook als ze de optie wel in hun achterhoofd houden.
Ik denk dat voor de combinatie van de korte en lange termijn het het beste is als er een extraparlementair kabinet komt met zoveel mogelijk partijen en iig de eerste 4. PVV wel verantwoordelijkheid, maar gedeeld met zoveel mogelijk andere partijen. Maar ik vrees dat dat er niet in zit.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:23 schreef Cupfighter het volgende:
Beste @:hanca wat zou jij de beste optie vinden qua vorm en samenstelling van kabinet?
Dat lijkt me geen goed idee. Als GlPvdA ballen heeft laten ze Guurrechts eraan zuigen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:28 schreef nostra het volgende:
[..]
In theorie kunnen er ook PvdA'ers in zo'n zakenkabinet, waarvan niemand weet wat dat is, komen te zitten natuurlijk, waarmee je - in theorie - een breder draagvlak in de Kamer zou creëren.
Daar gaan Timmermans en Jetten voorlopig niet aan beginnen. Ze mogen het eerst met Geert en Carolientje zien op te lossen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ah Pieter maakt de eerste beweging naar links. Eens kijken of de VVD voet bij stuk houdt, maar die zullen uiteindelijk ook wel weer bezwijken omdat ze nou eenmaal salonfähig zijn.
En vanuit VVD-standpunt is een paar jaar in een middenkabinet zitten en hopen dat de crises overwaaien wellicht ook verstandiger dan de volgende verkiezingen 12 zetels oogsten.
Vooralsnog zijn er groot fan van in ieder geval.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen goed idee. Guurrechts kan eraan zuigen.
Mwah er zijn geen rechtsen zonder strafblad van enig statuur te vinden dus zijn we van de linkse kerk ook de beroerdste niet en helpen we ze een beetje op weg maar daarna zoeken ze het zelf maar uit.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Vooralsnog zijn er groot fan van in ieder geval.
Uiteraard. Maar dan net wat bozer verwoord uiteraard.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die laatste optie spreekt mij ook meer aan maar ik denk dat we eerst een PVV kabinet moeten zien gaan vallenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat voor de combinatie van de korte en lange termijn het het beste is als er een extraparlementair kabinet komt met zoveel mogelijk partijen en iig de eerste 4. PVV wel verantwoordelijkheid, maar gedeeld met zoveel mogelijk andere partijen. Maar ik vrees dat dat er niet in zit.
Dan heb ik liever PvdAGL, VVD, NSC, D66. Al ben ik dan wel bang voor de boosheid in de samenleving, dus dan moet het eerst keihard knallen in de formatie. Een PVV kabinet wat na 5 maanden valt lijkt me trouwens ook prima.
Zolang de VVD haar lot verbindt aan de PVV is er inderdaad weinig ruimte voor alternatieven. Het is alleen de vraag of ze dat volhouden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Die laatste optie spreekt mij ook meer aan maar ik denk dat we eerst een PVV kabinet moeten zien gaan vallen
Ik zie zo'n paars+ kabinet ook niet als ideaal, mijn ideale kabinetten bevatten zeker geen D66 en liefst ook geen VVD. Maar de ideale samenstelling (PvdAGL, CDA/NSC, CU) komt nou eenmaal niet aan een meerderheid, helaas.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Die laatste optie spreekt mij ook meer aan maar ik denk dat we eerst een PVV kabinet moeten zien gaan vallen
Degelijk midden, daar wordt ik enthousiaster van dan puur rechts of puur links. En ik denk velen met mij.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar is er nu iemand die enthousiast wordt van een vvd/PvdA/gl/D66/nsc regering?
Aan de VVD kant zullen ze er echt geen zin in hebben.
En ik durf wel te zeggen dat aan de PvdA/GL men ook niet echt zit te wachten op de VVD.
De personen word ik niet enthousiast van. Ik vind het veel oude politiek.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar is er nu iemand die enthousiast wordt van een vvd/PvdA/gl/D66/nsc regering?
En ik durf wel te zeggen dat aan de PvdA/GL men ook niet echt zit te wachten op de VVD.
Denk dat de afkeer bij de VVD een stuk groter is dan bij PvdA/GL. Maar middenkabinetten maken niet snel mensen erg enthousiast…quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Nee, het is een probleem omdat er te veel mensen komen die geen vluchteling zijn en niet kunnen worden uitgezet. Verder zijn degenen die wel vluchteling zijn al door meerdere veilige landen gereisd en is de kans dat ze Nederland ooit weer verlaten minimaal.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:02 schreef TheVulture het volgende:
Het is gewoon een opvangcrisis omdat we in een land leven waarbij veel te weinig mensen een vluchteling in de straat willen hebben.
Word je wel enthousiast van Van der Plas dan? Want je noemt nu iedereen die in de vórige fase in de gesprekken zat (ex Timmermans) behalve haarquote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:04 schreef capricia het volgende:
[..]
De personen word ik niet enthousiast van. Ik vind het veel oude politiek.
Mensen als Timmermans, maar ook juist een Dilan en Pieter Omtzigt vind ik geen inspirerende personen.
Dilan zou dan nog meer een nieuwe generatie moeten vertegenwoordigen. Maar ik vind het zwak aanvoelen.
En Geert Wilders is natuurlijk al helemaal oude stijl, plakkend aan het pluche.
Dus nee, ik word hier niet enthousiast van.
https://nos.nl/artikel/25(...)is-gestapelde-nareisquote:Demissionair minister Yesilgöz van Justitie uitte afgelopen zomer haar bezorgdheid over dit 'stapelen' van nareisprocedures. Ze wekte daarbij de indruk dat dit eindeloos kon doorgaan. Volgens haar ging het om duizenden gevallen, zei ze tegen de Volkskrant.
Uit de nieuwe IND-cijfers blijkt dat zo'n nareis-op-nareis verzoek 350 keer werd goedgekeurd in de afgelopen vier jaar. Ongeveer 1 procent van alle ingewilligde nareisaanvragen was in de afgelopen vier jaar een nareis- op nareisaanvraag, zegt de IND.
Nee. Die vind ik echt verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Word je wel enthousiast van Van der Plas dan? Want je noemt nu iedereen die in de vórige fase in de gesprekken zat (ex Timmermans) behalve haar
Ik acht die kans ook groot, maar de vraag is wel of het Timmermans I zal worden. Ik zie het nog wel gebeuren dat VVD en NSC eisen dat de partijleiders in de Kamer blijven (wat mij ook een goed idee lijkt).quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als GL/PvdA wil regeren en iets bereiken zullen ze wel moeten. De tijd dat je met links + CDA een meerderheid ging halen ligt voorlopig echt wel echter ons namelijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Het punt blijft natuurlijk: op rechts is er nog steeds geen serieus alternatief voor de VVD. Het is de enige rechtse partij die bestuurders kan leveren.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:33 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Als GL/PvdA wil regeren en iets bereiken zullen ze wel moeten. De tijd dat je met links + CDA een meerderheid ging halen ligt voorlopig echt wel echter ons namelijk.
Wat de VVD betreft: als de keuze wordt dat of gedecimeerd in het stemhokje zie ik de draai nog wel voor me.
Geeft ze ook wat tijd Yesilgöz op een zijspoor te parkeren want dat is een inhoudsloos leeg vat. Die was bij het debat over de formatie ook weer schrikbarend. Een extraparlementair kabinet, maar dan wel met steun van en ministers van de 4 partijen. Tsja zeg dan gewoon dat je een meerderheidsregering wil.
Denk niet dat ze Lahlah fractievoorzitter maken en ook niet dat zij dat zelf zo snel zal doen. Die heeft hier in Tilburg eerst bestuur gedaan voor een grote vrijwilligersorganisatie, is vervolgens eerst partijloos wethouder geweest en tenslotte lijsttrekker en wethouder voor Groenlinks.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:33 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik acht die kans ook groot, maar de vraag is wel of het Timmermans I zal worden. Ik zie het nog wel gebeuren dat VVD en NSC eisen dat de partijleiders in de Kamer blijven (wat mij ook een goed idee lijkt).
Dan zal GL/PvdA een andere premier moeten vinden (voor hunzelf ook goed, want Timmermans is weinig populair).
Timmermans zelf voelt zich natuurlijk te verheven voor een Kamerzetel, dus zal in zo’n scenario vertrekken voor een internationale, maar vooral lucratieve functie elders.
Klaver wil al jaren minister worden, dus dan zal die ex-wethouder uit Tilburg wel fractievoorzitter worden.
Ze zei: een extraparlementair kabinet met ministers van de 4 partijen en van buiten de partijen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:33 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Als GL/PvdA wil regeren en iets bereiken zullen ze wel moeten. De tijd dat je met links + CDA een meerderheid ging halen ligt voorlopig echt wel echter ons namelijk.
Wat de VVD betreft: als de keuze wordt dat of gedecimeerd in het stemhokje zie ik de draai nog wel voor me.
Geeft ze ook wat tijd Yesilgöz op een zijspoor te parkeren want dat is een inhoudsloos leeg vat. Die was bij het debat over de formatie ook weer schrikbarend. Een extraparlementair kabinet, maar dan wel met steun van en ministers van de 4 partijen. Tsja zeg dan gewoon dat je een meerderheidsregering wil.
Ik laat me graag positief verrassen. Maar ik heb zo mijn twijfels over Fleur Agema op zorg en bijv een Mona Keijzer op economische zaken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zei: een extraparlementair kabinet met ministers van de 4 partijen en van buiten de partijen.
Dat laatste was juist slim, want dat lost het voor de VVD grootste probleem op: de PVV kan misschien 3 of 4 degelijke bewindspersonen leveren, maar niet meer.
Maar je kunt in een normaal kabinet ook gewoon ministers van buiten halen, D66 deed het met Dijkgraaf en Kuipers. Punt is dat er in dat geval een coalitieakkoord komt met 4 partijen waardoor dus een meerderheidsregering aantreedt.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zei: een extraparlementair kabinet met ministers van de 4 partijen en van buiten de partijen.
Dat laatste was juist slim, want dat lost het voor de VVD grootste probleem op: de PVV kan misschien 3 of 4 degelijke bewindspersonen leveren, maar niet meer.
Ik heb die twijfels ook zeker.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik laat me graag positief verrassen. Maar ik heb zo mijn twijfels over Fleur Agema op zorg en bijv een Mona Keijzer op economische zaken.
D66 kan dat, PvdA kan dat, misschien kan de VVD dat. Maar de PVV heeft geen netwerk, er gaan echt geen kwalitatief redelijke mensen namens de PVV in het kabinet zitten. Dus moet je mensen hebben die er niet namens een partij zitten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:45 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Maar je kunt in een normaal kabinet ook gewoon ministers van buiten halen, D66 deed het met Dijkgraaf en Kuipers. Punt is dat er in dat geval een coalitieakkoord komt met 4 partijen waardoor dus een meerderheidsregering aantreedt.
Fleur Agema lijkt me wel oké,Mona Keijzer daartegenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik laat me graag positief verrassen. Maar ik heb zo mijn twijfels over Fleur Agema op zorg en bijv een Mona Keijzer op economische zaken.
Ik kan het me niet zo goed herinneren, maar was er ook al zoveel weerstand tegen Keijzer toen ze nog bij het CDA zat? Het is dezelfde persoon uiteindelijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:50 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Fleur Agema lijkt me wel oké,Mona Keijzer daartegen
Ik vind het beide mensen die al 10+ jaar in het Haagse rondlopen, oude politiek dus, en tot nu toe kwalitatief niet uitblonken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:50 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Fleur Agema lijkt me wel oké,Mona Keijzer daartegen
Ja, toen was er ook enorm veel weerstand. Als kamerlid was ze beroerd, als staatssecretaris was ze beroerd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:51 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik kan het me niet zo goed herinneren, maar was er ook al zoveel weerstand tegen Keijzer toen ze nog bij het CDA zat? Het is dezelfde persoon uiteindelijk.
B-spelers. Beiden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, toen was er ook enorm veel weerstand. Als kamerlid was ze beroerd, als staatssecretaris was ze beroerd.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, toen was er ook enorm veel weerstand. Als kamerlid was ze beroerd, als staatssecretaris was ze beroerd.
OK, dan is het toch verbazend dat ze zo is opgeklommen binnen het CDA. Misschien waren er te weinig vrouwen of ligt de standaard daar sowieso wat lager.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er klimmen wel vaker minder goede mensen op in de partijen, in het geval van Keijzer had ze heel veel steun in Volendam en daardoor relatief veel voorkeursstemmen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:57 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
[..]
OK, dan is het toch verbazend dat ze zo is opgeklommen binnen het CDA. Misschien waren er te weinig vrouwen of ligt de standaard daar sowieso wat lager.
Hetzelfde degelijk midden wat zo een beetje elke crisis van de afgelopen tijd wordt aangerekend.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Degelijk midden, daar wordt ik enthousiaster van dan puur rechts of puur links. En ik denk velen met mij.
Tja, misschien ben ik niet zo van het de schuld geven. Volgens mij neemt elk kabinet beslissingen waarvan zij denken dat het de beste zijn. Sommige pakken slecht uit, dat klopt. En in bijvoorbeeld de stikstof en boeren problematiek hebben ze het al sinds de jaren 90 niet goed aangepakt, ze hadden toen de sanering moeten doen die was afgesproken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 20:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hetzelfde degelijk midden wat zo een beetje elke crisis van de afgelopen tijd wordt aangerekend.
Vertel, wat is de alternatieve verklaring? Als de basis anders is, dan weet men dat in elke geval verdomde goed te vermommen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:07 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Maar het riedeltje dat bezwaren tegen migratie alleen op xenofobie en racisme zijn gebaseerd is écht te makkelijk.
Dat stond in het deel van mijn post dat je gemakshalve niet meeneemt in je quote. De rellen van vandaag in Den Haag zijn slechts een van de voorbeelden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 20:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vertel, wat is de alternatieve verklaring? Als de basis anders is, dan weet men dat in elke geval verdomde goed te vermommen.
Vind dit wel echt een beetje kort door de bocht.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 20:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vertel, wat is de alternatieve verklaring? Als de basis anders is, dan weet men dat in elke geval verdomde goed te vermommen.
Dat is natuurlijk een reden dat de linkse fusie goed is. Dat netwerk'marktaandeel' moet behouden blijven.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 kan dat, PvdA kan dat, misschien kan de VVD dat. Maar de PVV heeft geen netwerk, er gaan echt geen kwalitatief redelijke mensen namens de PVV in het kabinet zitten. Dus moet je mensen hebben die er niet namens een partij zitten.
En een extraparlementair kabinet hoeft niet met een coalitieakkoord, of anders iig hooguit op hoofdlijnen. Den Uyl had ook geen coalitieakkoord.
Dit is wel heel erg zoeken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
We klagen over Wilders, maar laten we niet vergeten dat binnen GL ook nog wel wat elementen zitten die het meet bepaalde aspecten van de rechtsstaat niet zo nauw nemen.
En dat klinkt als whataboutism, maar zo bedoel ik het niet. Als Timmermans straks met de VVD en Omtzigt zou gaan komen er compromissen. Ik vraag mij af of de linkerkant van die fusie dat wel trekt, hoe stabiel zijn die intern?
Dat figuur met z’n oproep tot intifada stond gewoon op de TK-lijst hè? Ik praat hier niet over een willekeur lid.quote:
Sorry, maar hoe is de rechtsstaat in gevaar als iemand zo'n bordje omhoog houdt? Dat heeft toch hoegenaamd niets met Nederland of de rechtsstaat hier te maken? En Israel heeft gewoon geen rechtsstaat in de bezette gebieden. Daar is al tientallen jaren een illegale bezetting gaande die al iets van 20 VN resoluties gewoon doorgaat. Irak werd platgegooid om veel minder.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
We klagen over Wilders, maar laten we niet vergeten dat binnen GL ook nog wel wat elementen zitten die het meet bepaalde aspecten van de rechtsstaat niet zo nauw nemen.
En dat klinkt als whataboutism, maar zo bedoel ik het niet. Als Timmermans straks met de VVD en Omtzigt zou gaan komen er compromissen. Ik vraag mij af of de linkerkant van die fusie dat wel trekt, hoe stabiel zijn die intern?
Ja, veel Groenlinksers zijn nogal betrokken bij de Palestijnse zaak en bedienen zich daarbij wel eens van provocatief lingo dat ze beter niet zouden bezigen maar binnenlands kun je ze moeilijk betichten van een problematische verhouding tot de rechtsstaat, veel minder in ieder geval dan de VVD zelf.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat figuur met z’n oproep tot intifada stond gewoon op de TK-lijst hè? Ik praat hier niet over een willekeur lid.
Hoho, ik ben niet pro-Israël hè. Ik word ielers op deze site regelmatig afgemaakt als ik weer eens er op wijs dat Staten zich ook aan regels te houden hebben.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorry, maar hoe is de rechtsstaat in gevaar als iemand zo'n bordje omhoog houdt? Dat heeft toch hoegenaamd niets met Nederland of de rechtsstaat hier te maken? En Israel heeft gewoon geen rechtsstaat in de bezette gebieden. Daar is al tientallen jaren een illegale bezetting gaande die al iets van 20 VN resoluties gewoon doorgaat. Irak werd platgegooid om veel minder.
Niet dat ik er een goed woord voor over heb, dat bordje, maar het is natuurlijk totaal niet relevant voor de rechtsstaat in Nederland. Intifada betekent opstand, overigens, het is geen oproep tot moord.
Niet, waarschijnlijk. Je leest het aan de verkiezingsuitslag niet direct af, maar de extreem-linkse vleugel is met name in de anarchistische GL-vleugel echt wel aanwezig. Niet direct de tak waar Timmermans zich verwant mee voelt, maar hij moet er wel iets mee.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Een intifada willen is een verzet tegen de Israelische bezetters/onderdrukkers willen. Dat is niet een willen van massaal joden vermoorden.. Net zo min een totale aanval op Gaza niet een genocidepoging.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat figuur met z’n oproep tot intifada stond gewoon op de TK-lijst hè? Ik praat hier niet over een willekeur lid.
Dat is toch niet verboden ofzo?quote:Op zondag 18 februari 2024 00:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij mag daar met z’n bordje lopen. Alleen de oproep die er op staat is er eentje die toch wel heel erg de grens opzoekt. Zeg maar wat Wilders ook dagelijks doet. Natuurlijk is dit niet de aanvoerder van z’n partij (alhoewel het dus ook niet een willekeurig lid is) en is het gewicht daardoor anders. Maar je moet denk ik niet onderschatten, en dat was mijn punt, hoe radicaal de linkervleugel van GL in de wedstrijd zit.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is toch niet verboden ofzo?
Ik vind dit nou gewoon binnen onze rechtstaat vallen. Die man heeft alle recht om met zo'n bordje te lopen.
En mocht hij te ver gaan, dan is er altijd de rechter nog. Net als in het geval van het enige lid van de PVV.
Of zie jij dat anders?
Maar het gaat nog steeds niet over Nederland en de Nederlandse rechtsstaat. Er is geen enkele link tussen onze rechtsstaat en dat bordje.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoho, ik ben niet pro-Israël hè. Ik word ielers op deze site regelmatig afgemaakt als ik weer eens er op wijs dat Staten zich ook aan regels te houden hebben.
De problemen met dit bordje zijn natuurlijk legio. Maar vooral omdat de betekenis ervan nogal dubbelzinnig is en geweld bepaald iet uitsluit, hetgeen na 7 oktober toch echt wel geëxpliciteerd mag worden.
Het grootste probleem met een middenkabinet (en zeker met een PVDA als grootste) is dat het in de samenleving enorme weerstand gaat oproepen, of dat nou terecht is of niet. Paar scenario's:quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie zo'n paars+ kabinet ook niet als ideaal, mijn ideale kabinetten bevatten zeker geen D66 en liefst ook geen VVD. Maar de ideale samenstelling (PvdAGL, CDA/NSC, CU) komt nou eenmaal niet aan een meerderheid, helaas.
Het gaat om het beeld dat er is ontstaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:15 schreef Hanca het volgende:
@:PietjePuk2000: ik weet niet of je het door hebt, maar VVD en NSC hebben als eis gesteld voor elk nieuw kabinet dat ze pro-Europa en pro-klimaatmaatregelen zijn, dat zijn bepaald geen linkse standpunten. En qua LHBTIQ+ zullen VVD en NSC er ook echt niet veel anders in staan dan PvdAGL. Je noemt juist de standpunten op waarover die 3 partijen al consensus hebben en waarom NSC graag de PvdAGL er bij heeft.
Pro-asielmigratie is geen enkele partij, dus dat zullen we maar negeren. Vooral BBB is fel pro-migratie, trouwens.
Ach, dat kan ook zo weer omslaan. Vorig voorjaar waren er ook verkiezingen en ging men massaal voor de BBB en was de PVV eigenlijk nergens te bekennen.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het gaat om het beeld dat er is ontstaan.
Mona kwam in 2012 erg in de picture toen het CDA ook al op zijn rug lag. Werd een als besturende moeder van vijf een beetje gezien als de toekomst van gezinspartij CDA. Haar aantrekkelijke uiterlijk hielp ook behoorlijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:57 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
[..]
OK, dan is het toch verbazend dat ze zo is opgeklommen binnen het CDA. Misschien waren er te weinig vrouwen of ligt de standaard daar sowieso wat lager.
Polarisatie zie ik wel toenemen als een toekomstig kabinet op dezelfde weg doorgaat met migratie. Feitelijk of niet, zoals dat artikel van de Correspondent liet zien is dat nu hét thema dat grote groepen kiezers drijft. Andere onderwerpen doen er inderdaad wat minder toe; Nederlanders zijn een stuk pro-Europeser geworden, LHBT is überhaupt geen thema dat speelt, en klimaatmaatregelen hebben -buiten de kosten - weinig weerstand. Stikstof lijkt me een grotere splijtzwam dan die drie bij elkaar opgeteld.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:15 schreef Hanca het volgende:
@:PietjePuk2000: ik weet niet of je het door hebt, maar VVD en NSC hebben als eis gesteld voor elk nieuw kabinet dat ze pro-Europa en pro-klimaatmaatregelen zijn, dat zijn bepaald geen linkse standpunten. En qua LHBTIQ+ zullen VVD en NSC er ook echt niet veel anders in staan dan PvdAGL. Je noemt juist de standpunten op waarover die 3 partijen al consensus hebben en waarom NSC graag de PvdAGL er bij heeft.
Pro-asielmigratie is geen enkele partij, dus dat zullen we maar negeren. Vooral BBB is fel pro-migratie, trouwens.
Exact dit ja. Migratie is hét thema en als de linkse partijen er niet in slagen op zijn minst een neutraal geluid te laten horen (dus niet teveel een 'iedereen is welkom en hoort erbij') dan zorgt dat voor een enorme tegenreactie op rechts.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Polarisatie zie ik wel toenemen als een toekomstig kabinet op dezelfde weg doorgaat met migratie. Feitelijk of niet, zoals dat artikel van de Correspondent liet zien is dat nu hét thema dat grote groepen kiezers drijft. Andere onderwerpen doen er inderdaad wat minder toe; Nederlanders zijn een stuk pro-Europeser geworden, LHBT is überhaupt geen thema dat speelt, en klimaatmaatregelen hebben -buiten de kosten - weinig weerstand. Stikstof lijkt me een grotere splijtzwam dan die drie bij elkaar opgeteld.
Je loopt stupide te framen en claimed dan dat de oplossing ligt in een ander land wat wij helemaal niet kunnen volgen omdat ze opt-outs hebben.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Exact dit ja. Migratie is hét thema en als de linkse partijen er niet in slagen op zijn minst een neutraal geluid te laten horen (dus niet teveel een 'iedereen is welkom en hoort erbij') dan zorgt dat voor een enorme tegenreactie op rechts.
Het moet echt de Deense kant op.
Helaas voor jou en de andere onderbuikers hebben we dan nog Artikel 1 van de Grondwet. Dus tenzij je er ook voor bent om de volgende groeprellende boeren in een vliegtuig te proppen en ergens heen te sturen….quote:Op zondag 18 februari 2024 11:57 schreef mcmlxiv het volgende:
Mensen die in “iedereen is welkom” frames trappen zijn niet meer te redden ben ik bang. Dan heb je zo weinig vermogen om feit en fictie te scheiden dat normale discussie mogelijk is.
Waar wat mij betreft wel meters mee gemaakt mag worden is een stuk strakker optreden tegen figuren zoals die Eritreeërs in Den Haag. In een vliegtuig stoppen en terug naar Eritrea lijkt mij dan inderdaad ook een prima oplossing
Tja dan zal extreem-rechts helaas, maar misschien wel terecht blijven groeien. Migranten die hun conflicten van thuis hier naartoe meebrengen zit niemand op te wachten.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Helaas voor jou en de andere onderbuikers hebben we dan nog Artikel 1 van de Grondwet. Dus tenzij je er ook voor bent om de volgende groeprellende boeren in een vliegtuig te proppen en ergens heen te sturen….
Een regering willen om een beeld te bestrijden, ipv de werkelijke problemen...quote:Op zondag 18 februari 2024 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het gaat om het beeld dat er is ontstaan.
Er is geen partij die 'iedereen is welkom en hoort erbij' in het programma heeft staan of die dat uit spreekt, aan jouw wensen is dus volledig voldaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Exact dit ja. Migratie is hét thema en als de linkse partijen er niet in slagen op zijn minst een neutraal geluid te laten horen (dus niet teveel een 'iedereen is welkom en hoort erbij') dan zorgt dat voor een enorme tegenreactie op rechts.
Het moet echt de Deense kant op.
Bestraffen en eventueel in de gevangenis stoppen als dat de normale straf is, dat is de oplossing. De oplossing bestaat niet uit Nederlanders naar een ander land sturen, zeker niet naar een land in oorlog als Eritrea.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:57 schreef mcmlxiv het volgende:
Mensen die in “iedereen is welkom” frames trappen zijn niet meer te redden ben ik bang. Dan heb je zo weinig vermogen om feit en fictie te scheiden dat normale discussie mogelijk is.
Waar wat mij betreft wel meters mee gemaakt mag worden is een stuk strakker optreden tegen figuren zoals die Eritreeërs in Den Haag. In een vliegtuig stoppen en terug naar Eritrea lijkt mij dan inderdaad ook een prima oplossing
Welnee, het is een bliksemafleider. Er zijn genoeg echte problemen op te lossen in dit land, maar die paar asielzoekers die hier naartoe komen halen de top 10 bij lange na niet.quote:
Dat zeg ik toch ook niet? Mensen die nog niet de Nederlandse nationaliteit bezitten terugsturen naar het land van herkomst na het plegen van misdrijven ongeacht de consequenties voor die individuen lijkt mij uitermate verstandigquote:Op zondag 18 februari 2024 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bestraffen en eventueel in de gevangenis stoppen als dat de normale straf is, dat is de oplossing. De oplossing bestaat niet uit Nederlanders naar een ander land sturen, zeker niet naar een land in oorlog als Eritrea.
Nou inderdaad, wat een armoe…quote:Op zondag 18 februari 2024 12:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een regering willen om een beeld te bestrijden, ipv de werkelijke problemen...
Het is inderdaad een nogal wrange beeldvorming. Zoveel grote opgaven maar kankeren op buitenlanders is zoveel belangrijker…quote:Op zondag 18 februari 2024 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Welnee, het is een bliksemafleider. Er zijn genoeg echte problemen op te lossen in dit land, maar die paar asielzoekers die hier naartoe komen halen de top 10 bij lange na niet.
Migratie staat op plek 3 van echte problemen.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Welnee, het is een bliksemafleider. Er zijn genoeg echte problemen op te lossen in dit land, maar die paar asielzoekers die hier naartoe komen halen de top 10 bij lange na niet.
Wat mensen denken dat problemen zijn en wat er daadwerkelijk aan de hand is, zijn wel twee heel verschillende dingen, he. Ik zou willen dat politici zich vooral richten op de werkelijkheid, in plaats van de beeldvorming.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Migratie staat op plek 3 van echte problemen.
Misschien waren die uitgebrande politie autos gisteren in den Haag ook alleen maar beeldvorming en geen daadwerkelijk probleem.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat mensen denken dat problemen zijn en wat er daadwerkelijk aan de hand is, zijn wel twee heel verschillende dingen, he. Ik zou willen dat politici zich vooral richten op de werkelijkheid, in plaats van de beeldvorming.
Natuurlijk is dat een probleem. Net zoals huisvesting ook best een echt probleem is.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Misschien waren die uitgebrande politie autos gisteren in den Haag ook alleen maar beeldvorming en geen daadwerkelijk probleem.
Helemaal eens. Eritreërs terugsturen naar Eritrea is een veel betere oplossing.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bestraffen en eventueel in de gevangenis stoppen als dat de normale straf is, dat is de oplossing. De oplossing bestaat niet uit Nederlanders naar een ander land sturen, zeker niet naar een land in oorlog als Eritrea.
En is hij voor iedereen en voor de komende 10 jaar meteen klaar als potentiele coalitiepartner. Heel slim ja.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie het overigens nog gebeuren dat Geert Wilders een kamerdebat aanvraagt naar aanleiding van de rellen in Den Haag. Dan voert hij zelf het woord namens de PVV, en stelt aan het eind van zijn betoog de vraag aan de Tweede Kamer: Willen we, in Den Haag, en in Nederland, meer of minder Eritreeërs? Waarop de voltallige PVV-fractie roept: Minder, minder, minder!
Op die manier kan Geert Wilders nog even zijn gram halen over zijn veroordeling en een dikke middelvinger opsteken naar de rechters en raadsheren die hem veroordeeld hebben. Als hij dit tijdens de vergadering van de Tweede Kamer doet, dan is hij onschendbaar en kan hij er niet voor aangeklaagd en veroordeeld worden.
De ‘Deense kant op’ kan ook betekenen dat links onderkent dat het huidige asielbeleid op termijn onhoudbaar is. Een wat realistischer visie daar en een wat strengere insteek zou al heel veel schelen.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je loopt stupide te framen en claimed dan dat de oplossing ligt in een ander land wat wij helemaal niet kunnen volgen omdat ze opt-outs hebben.
Eritrea is helemaal niet in oorlog. In 2018 hebben ze voor vrede getekend met Ethiopië (en die jaren daarvoor was er ook allang geen oorlog meer).quote:Op zondag 18 februari 2024 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat weerhoudt Nederland er van om die opt-outs ook te krijgen?quote:Op zondag 18 februari 2024 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je loopt stupide te framen en claimed dan dat de oplossing ligt in een ander land wat wij helemaal niet kunnen volgen omdat ze opt-outs hebben.
-Laat ook maar. Is al 1000x uitgelegd-quote:Op zondag 18 februari 2024 14:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat weerhoudt Nederland er van om die opt-outs ook te krijgen?
Probeer het eens zou ik zeggen.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
-Laat ook maar. Is al 1000x uitgelegd-
Welk beleid is dat precies? Noem nu eens man en paard, wat is het feitelijke probleem wat niet al met de huidige stand van zaken opgelost kan worden of opgelost is? De enigen die onrealistisch bezig zijn rechtse politici die lulverhalen ophangen over zaken als nareizen en de mensen die ze napraten zonder enig idee wat de stand van zaken is.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:01 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De ‘Deense kant op’ kan ook betekenen dat links onderkent dat het huidige asielbeleid op termijn onhoudbaar is. Een wat realistischer visie daar en een wat strengere insteek zou al heel veel schelen.
Misschien moet het verstrekken van Nederlandse paspoorten bv. wat minder soepel worden. Dan kun je eventuele rellende immigranten wat gemakkelijker uitwijzen zonder dat je het verwijt krijgt ‘Nederlanders’ uit te zetten.
Dan kun je een aantal kanten op. Eisen dat de opt-out ook niet meer geldt voor Denemarken bijvoorbeeld. Er moet sowieso flink druk gezet worden op Europa om de migratieproblemen een keer daadwerkelijk op te lossen.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En als ze in Brussel dan nee zeggen, wat dan?
Volgens mij is het nog steeds zo dat als je vijf jaar legaal in Nederland woont, je recht hebt op naturalisatie tot Nederlander. Of dat soepel is, is uiteraard een kwestie van smaak. Er zijn landen waar het allemaal wat minder soepel gaat.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
Nederlandse paspoorten worden helemaal niet soepel verstrekt, ook weer zo'n lulverhaal.
Ja, als wij in Brussel de jengelende kleuter gaan uithangen ("Als wij het niet mogen hebben dan mogen hullie het ook niet") zullen ze ons vast en zeker wel tegemoet komen.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan kun je een aantal kanten op. Eisen dat de opt-out ook niet meer geldt voor Denemarken bijvoorbeeld. Er moet sowieso flink druk gezet worden op Europa om de migratieproblemen een keer daadwerkelijk op te lossen.
Zoiets heet gewoon onderhandelen. Je zou ook kunnen proberen een argument te geven waarom het goed is dat Denemarken deze opt-outs heeft maar Nederland niet. Zomaar een suggestie, dit kinderachtige gejengel heeft niemand wat aan.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja, als wij in Brussel de jengelende kleuter gaan uithangen ("Als wij het niet mogen hebben dan mogen hullie het ook niet") zullen ze ons vast en zeker wel tegemoet komen.
Wat is daadwerkelijk in jouw visie?quote:Op zondag 18 februari 2024 14:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan kun je een aantal kanten op. Eisen dat de opt-out ook niet meer geldt voor Denemarken bijvoorbeeld. Er moet sowieso flink druk gezet worden op Europa om de migratieproblemen een keer daadwerkelijk op te lossen.
Mijn bezwaren tegen de linkse visie op het huidige beleid:quote:Op zondag 18 februari 2024 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welk beleid is dat precies? Noem nu eens man en paard, wat is het feitelijke probleem wat niet al met de huidige stand van zaken opgelost kan worden of opgelost is? De enigen die onrealistisch bezig zijn rechtse politici die lulverhalen ophangen over zaken als nareizen en de mensen die ze napraten zonder enig idee wat de stand van zaken is.
Nederlandse paspoorten worden helemaal niet soepel verstrekt, ook weer zo'n lulverhaal.
Nederland kan in principe gewoon eenzijdig zonder toestemming van Brussel de regels voor asiel en migratie aanscherpen. Nederland is immers netto betaler aan de EU, dus de EU gaat echt geen sancties opleggen als Nederland een eigen beleid gaat voeren.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Stap 1 is onderkennen dat er een probleem is, gelukkig lijkt dat nu in bepaalde mate eindelijk te gebeuren. Er wordt over gepraat bij de EU en dat is al wat. Maar het moet beginnen met het daadwerkelijk uitvoeren van het Dublin-verdrag bijvoorbeeld. Zonder dat is de vervanging daarvan al meteen een wassen neus.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is daadwerkelijk in jouw visie?
Geen recht op asielaanvrages en asiel krijgen ?
Geen recht in een land wonen zonder die nationaliteit te hebben ?
Ik vind het sowieso een gevaarlijk spelletje dat progressieve politici spelen, door voortdurend de procedurele kaart te trekken. Ik zie ze steeds minder een hartstochtelijk betoog houden voor ruimhartige asielopvang, en steeds vaker komen met ‘we hebben nu eenmaal internationale verdragen waar we ons aan moeten houden, of met ’de EU gaat er niet akkoord mee als we hier een streng immigratiebeleid gaat voeren’.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Goed plan. Dan wordt Nederland een derdewereldland en mijden asielzoekers ons ook ten faveure voor rijkere landen.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:55 schreef Lichtloper het volgende:
Als de grote meerderheid van Nederlanders wél een veel strenger asielbeleid wil, moet je niet gek opkijken dat ze daaruit concluderen dat we dan misschien maar moeten stoppen met die internationale verdragen en Europese samenwerking.
Ik voorzie dan wel een probleem hoor. Want wie moeten we dan de schuld geven van de ellende?quote:Op zondag 18 februari 2024 14:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Goed plan. Dan wordt Nederland een derdewereldland en mijden asielzoekers ons ook ten faveure voor rijkere landen.
Ik vind het zelf een onzalig plan, voor alle duidelijkheid. Maar de Brexit was ook een onzalig plan. En daaraan voorafgaand zag je in de UK jarenlang hetzelfde patroon van de EU de schuld geven zodat je zelf geen impopulair beleid hoeft te verdedigen.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Goed plan. Dan wordt Nederland een derdewereldland en mijden asielzoekers ons ook ten faveure voor rijkere landen.
Je leest niet goed. Er staat:quote:Op zondag 18 februari 2024 14:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er staat niet dat de betreffende user hier voor pleit. Het feit dat mensen die kant op bewegen is het probleem, niet de onuitvoerbaarheid of wenselijkheid van een nexit of whatever.quote:Als de grote meerderheid van Nederlanders wél een veel strenger asielbeleid wil, moet je niet gek opkijken dat ze daaruit concluderen dat we dan misschien maar moeten stoppen met die internationale verdragen en Europese samenwerking.
Wie je wie trouwens ook heel veel waarde hecht aan procedures? Die gekke progressieve Pieter Omtzigt die nu klaarblijkelijk zo cruciaal is voor de vorming van een kabinet dat half rechts Nederland hem nu als landverader #1 ziet.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso een gevaarlijk spelletje dat progressieve politici spelen, door voortdurend de procedurele kaart te trekken. Ik zie ze steeds minder een hartstochtelijk betoog houden voor ruimhartige asielopvang, en steeds vaker komen met ‘we hebben nu eenmaal internationale verdragen waar we ons aan moeten houden, of met ’de EU gaat er niet akkoord mee als we hier een streng immigratiebeleid gaat voeren’.
Als de grote meerderheid van Nederlanders wél een veel strenger asielbeleid wil, moet je niet gek opkijken dat ze daaruit concluderen dat we dan misschien maar moeten stoppen met die internationale verdragen en Europese samenwerking.
Man man manquote:Op zondag 18 februari 2024 15:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wie je wie trouwens ook heel veel waarde hecht aan procedures? Die gekke progressieve Pieter Omtzigt die nu klaarblijkelijk zo cruciaal is voor de vorming van een kabinet dat half rechts Nederland hem nu als landverader #1 ziet.
Heb ik een gevoelige snaar geraakt lieverdquote:Op zondag 18 februari 2024 15:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Man man manWat een kinderachtig gedoe dit zeg.
Akkoord, daar heb je een punt.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Er staat:
[..]
Er staat niet dat de betreffende user hier voor pleit. Het feit dat mensen die kant op bewegen is het probleem, niet de on
uitvoerbaarheid of wenselijkheid van een nexit of whatever.
Overigens heeft het Deense model ook niet zo heel veel met opt-outs te maken maar meer met een mengeling van pesterijen, geografische ligging en het feit dat ze daar als eerste mee begonnen zijn en verder zijn er een aantal maatregelen waar je wel naar zou kunnen kijken en die je (deels) zou kunnen overnemen.quote:Het is een heel goed punt, je ziet het hier nu ook weer. Iemand maakt een vergelijking met Denemarken, dan wordt er meteen als reflex iets geroepen over opt-outs en dan is de discussie weer voorbij. Mensen houden er over het algemeen niet van om zo voor de gek te worden gehouden.
Dat is geen voor de gek houden, maar wijzen op feiten.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is een heel goed punt, je ziet het hier nu ook weer. Iemand maakt een vergelijking met Denemarken, dan wordt er meteen als reflex iets geroepen over opt-outs en dan is de discussie weer voorbij. Mensen houden er over het algemeen niet van om zo voor de gek te worden gehouden.
Wat is het probleem precies ?quote:Op zondag 18 februari 2024 14:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Stap 1 is onderkennen dat er een probleem is, gelukkig lijkt dat nu in bepaalde mate eindelijk te gebeuren.
Wat precies volgens een dublinverdrag moet uitgevoerd worden ?quote:Er wordt over gepraat bij de EU en dat is al wat. Maar het moet beginnen met het daadwerkelijk uitvoeren van het Dublin-verdrag bijvoorbeeld. Zonder dat is de vervanging daarvan al meteen een wassen neus.
Weet je wat de Britten overkwam toen ze dat laatste probeerden? Kan je alvast verklappen dat de immigratie daar zeker niet minder is gewordenquote:Op zondag 18 februari 2024 14:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso een gevaarlijk spelletje dat progressieve politici spelen, door voortdurend de procedurele kaart te trekken. Ik zie ze steeds minder een hartstochtelijk betoog houden voor ruimhartige asielopvang, en steeds vaker komen met ‘we hebben nu eenmaal internationale verdragen waar we ons aan moeten houden, of met ’de EU gaat er niet akkoord mee als we hier een streng immigratiebeleid gaat voeren’.
Er is al een nieuw verdrag dat Dublin vervangt, het Dublinakkoord bestaat dan in principe niet meer. Of dat verdrag gehandhaafd gaat worden kun jij nog niet zeggen.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Stap 1 is onderkennen dat er een probleem is, gelukkig lijkt dat nu in bepaalde mate eindelijk te gebeuren. Er wordt over gepraat bij de EU en dat is al wat. Maar het moet beginnen met het daadwerkelijk uitvoeren van het Dublin-verdrag bijvoorbeeld. Zonder dat is de vervanging daarvan al meteen een wassen neus.
De mensen met een vreemde kleur of geloof die nog wel in Nederland zijn. De asielcrisis is nu heel zichtbaar maar de vreemdelingenhaat zit een stuk dieper…quote:Op zondag 18 februari 2024 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik voorzie dan wel een probleem hoor. Want wie moeten we dan de schuld geven van de ellende?
Ik wil best weer pleiten voor een ruimhartig beleid hoor. Wat mij betreft is iedereen die vlucht voor oorlog, honger of geweld altijd welkom. De ervaring is alleen dat rechtse figuren dan met rare definities komen om te ontkennen dat vluchtelingen vluchten voor honger, oorlog of geweld. Dus dan kun je die figuren beter op de juridische werkelijkheid wijzen, dat geeft minder definitie-gedoe.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Een incident met een specifieke groep is geen indicatie voor structurele problemen met alle asielzoekers.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Misschien waren die uitgebrande politie autos gisteren in den Haag ook alleen maar beeldvorming en geen daadwerkelijk probleem.
Ik heb er een hard hoofd in, juist omdat Dublin niet gehandhaafd werd. Daar moeten toch echt garanties over gegeven gaan worden.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is al een nieuw verdrag dat Dublin vervangt, het Dublinakkoord bestaat dan in principe niet meer. Of dat verdrag gehandhaafd gaat worden kun jij nog niet zeggen.
Waarom is de rechter hier niet voor gaan liggen in Denemarken?quote:Op zondag 18 februari 2024 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is geen voor de gek houden, maar wijzen op feiten.
Het Deense beleid gaat niet alleen tegen het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens, maar ook tegen het VN vluchtelingenverdrag in trouwens. Beide ondertekend door Nederland. De rechter zal er dus ook gewoon voor gaan liggen in Nederland.
Altijd tijdelijk vind ik onmenselijk. Je moet hier iets op kunnen bouwen zonder het zwaard van Damocles boven je hoofd dat je teruggestuurd kunt worden. Heb je net je opleiding gedaan of een pand gekocht, zetten ze je uit. Of je hebt net verkering of trouwplannen, word je het land uit gezet. Om nog niet te spreken van hier geboren kinderen, wat doe je daar dan mee? Uitzetten naar een land waar ze nog nooit geweest zijn?quote:Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef -XOR- het volgende:
In Denemarken is een asielstatus altijd tijdelijk. Je zou in Nederland ook kunnen kijken of die tijdelijkheid van de asielstatus wat opgerekt zou kunnen worden.
Aan de andere kant moeten vluchtelingen in Denemarken ook bij binnenkomst hun juwelen afgeven om 'mee te betalen aan de verblijfskosten'. Wat ben je dan voor rattenlandje als je tot dergelijke wetgeving komt als een van de rijkste landen ter wereld. Dat is naargeestig.
Voormalig minister Inger Støjberg is zelfs persoonlijk veroordeeld voor het beleid. De Rwandadeal is er nog niet door, maar de kans dat de rechter daar voor gaat liggen wordt als enorm ingeschat, de kans dat het ooit uitgevoerd gaat worden is dan ook bijna 0.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom is de rechter hier niet voor gaan liggen in Denemarken?
Dat is niet wat ik vroeg hé. Ik vraag waarom de rechter er niet voor is gaan liggen zoals jij claimt zou gebeuren in Nederland.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voormalig minister Inger Støjberg is zelfs persoonlijk veroordeeld voor het beleid. De Rwandadeal is er nog niet door, maar de kans dat de rechter daar voor gaat liggen wordt als enorm ingeschat, de kans dat het ooit uitgevoerd gaat worden is dan ook bijna 0.
Maar het is op termijn toch niet houdbaar om ‘iedereen’ die vlucht ‘altijd’ welkom te heten? We zijn al zo ongeveer het dichtstbevolkte land van Europa.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wil best weer pleiten voor een ruimhartig beleid hoor. Wat mij betreft is iedereen die vlucht voor oorlog, honger of geweld altijd welkom. De ervaring is alleen dat rechtse figuren dan met rare definities komen om te ontkennen dat vluchtelingen vluchten voor honger, oorlog of geweld. Dus dan kun je die figuren beter op de juridische werkelijkheid wijzen, dat geeft minder definitie-gedoe.
het is ook gewoon niet overal oorlog en onveilig. Opvang in de regio en dan vooral tijdelijk is echt geen rare optie. Dat syrie onveilig is snap ik ook wel maar dan is nederland niet een logische opvanglocatie imoquote:Op zondag 18 februari 2024 16:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Maar het is op termijn toch niet houdbaar om ‘iedereen’ die vlucht ‘altijd’ welkom te heten? We zijn al zo ongeveer het dichtstbevolkte land van Europa.
Ik bewonder je ruimhartigheid hoor, maar ergens stopt het toch een keer?
In mijn ogen is het niet abnormaal om een zeker maximum in te stellen. Zéker voor mensen uit een totaal andere cultuur.
Aan dat verzoek tot naturalisatie zitten voorwaarden, je krijgt het niet automatisch na 5 jaar.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog steeds zo dat als je vijf jaar legaal in Nederland woont, je recht hebt op naturalisatie tot Nederlander. Of dat soepel is, is uiteraard een kwestie van smaak. Er zijn landen waar het allemaal wat minder soepel gaat.
Zeker wel. Artikel 1 spreekt van ‘Allen die in Nederland verblijven’ zonder specificatie over nationaliteit of andere bijzaken. En het strafrecht kent geen diversiteit in straf gebaseerd op nationaliteit. Als een Fransman een moord pleegt krijgt hij dezelfde straf als een Nederlander.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja dan zal extreem-rechts helaas, maar misschien wel terecht blijven groeien. Migranten die hun conflicten van thuis hier naartoe meebrengen zit niemand op te wachten.
Daarnaast is een regel “personen die een misdrijf begaan zullen na het uitzitten van hun straf naar het land van nationaliteit worden teruggebracht” niet in strijd met artikel 1
We hebben dan ook allerlei beperkingen waardoor in de praktijk lang niet iedereen altijd welkom is. Nederland heeft gewoon al een behoorlijk streng asielbeleid. Het kan natuurlijk altijd strenger maar dan ga je wel richting of over de grens van het betamelijke. Het onderwerp wordt altijd zo gedramatiseerd, alsof we compleet overstroomd worden…quote:Op zondag 18 februari 2024 16:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Maar het is op termijn toch niet houdbaar om ‘iedereen’ die vlucht ‘altijd’ welkom te heten? We zijn al zo ongeveer het dichtstbevolkte land van Europa.
In mijn ogen is het niet abnormaal om een zeker maximum in te stellen. Zéker voor mensen uit een totaal andere cultuur.
Ga je nou nuanceren? Over immigratie? Op FOK?quote:Op zondag 18 februari 2024 17:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We hebben dan ook allerlei beperkingen waardoor in de praktijk lang niet iedereen altijd welkom is. Nederland heeft gewoon al een behoorlijk streng asielbeleid. Het kan natuurlijk altijd strenger maar dan ga je wel richting of over de grens van het betamelijke. Het onderwerp wordt altijd zo gedramatiseerd, alsof we compleet overstroomd worden…
Ik vind het dan weer abnormaal om mensen op de vlucht af te wijzen. Hoe zou je jezelf voelen als je nummer 40.001 bent als er een maximum van 40.000 is ingesteld?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De rechter is er dus wel deels voor gaan liggen, er lopen daarnaast nog rechtszaken en een deel van het beleid is nog niet uitgevoerd en dus ook nog niet aanvechtbaar bij de rechter. Verder betekent niet dat wat een rechter in Denemarken door laat gaan, dat een Nederlandse rechter dat ook accepteert.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik vroeg hé. Ik vraag waarom de rechter er niet voor is gaan liggen zoals jij claimt zou gebeuren in Nederland.
Dus brengen we nadat ze hun straf hebben uitgezeten een Fransman naar Frankrijk, een Bulgaar naar Bulgarije, een Turk naar Turkije en een eritreeer naar Eritrea. En verrassing! Een Nederlander brengen we naar Nederland!quote:Op zondag 18 februari 2024 17:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zeker wel. Artikel 1 spreekt van ‘Allen die in Nederland verblijven’ zonder specificatie over nationaliteit of andere bijzaken. En het strafrecht kent geen diversiteit in straf gebaseerd op nationaliteit. Als een Fransman een moord pleegt krijgt hij dezelfde straf als een Nederlander.
En als die 'Eritreërs' gewoon een Nederlands paspoort hebben (en die kans is vrij groot)? Dan zijn ze net zo Nederlands als jij en ik.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:40 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dus brengen we nadat ze hun straf hebben uitgezeten een Fransman naar Frankrijk, een Bulgaar naar Bulgarije, een Turk naar Turkije en een eritreeer naar Eritrea. En verrassing! Een Nederlander brengen we naar Nederland!
Perfecte gelijkheid voor iedereen. Nul discriminatie. Niemand wordt anders behandeld.
Dat laatste is onzin want je beroept je op verdragen, die zijn universeel.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De rechter is er dus wel deels voor gaan liggen, er lopen daarnaast nog rechtszaken en een deel van het beleid is nog niet uitgevoerd en dus ook nog niet aanvechtbaar bij de rechter. Verder betekent niet dat wat een rechter in Denemarken door laat gaan, dat een Nederlandse rechter dat ook accepteert.
Dat is heel sneu. Maar Nederland is niet het enige veilige land ter wereld; het gros van de vluchtelingen die zich hier melden hebben er al een aantal doorkruist.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het dan weer abnormaal om mensen op de vlucht af te wijzen. Hoe zou je jezelf voelen als je nummer 40.001 bent als er een maximum van 40.000 is ingesteld?
Dat paspoort kan gewoon afgenomen worden bij vergrijpen die ernstig genoeg zijn. Het hebben van een paspoort zegt ook niet alles.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als die 'Eritreërs' gewoon een Nederlands paspoort hebben (en die kans is vrij groot)? Dan zijn ze net zo Nederlands als jij en ik.
Daarom zou een EU-breed verdelingsbeleid een goed idee zijn. Zoals we landelijk ook hebben.quote:Op zondag 18 februari 2024 19:22 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Dat is heel sneu. Maar Nederland is niet het enige veilige land ter wereld; het gros van de vluchtelingen die zich hier melden hebben er al een aantal doorkruist.
Dus als hier het maximum bereikt is, zijn er legio alternatieven.
Ik zou nog verder willen gaan: alle landen die het vluchtelingenverdrag hebben ondertekend nemen vluchtelingen op naar rato van bevolkingsaantal en -dichtheid.quote:Op zondag 18 februari 2024 19:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom zou een EU-breed verdelingsbeleid een goed idee zijn. Zoals we landelijk ook hebben.
Nederland heeft zich ook verbonden aan een internationaal verdrag tegen statenloosheid. Nederland kan dus alleen het Nederlanderschap ontnemen als iemand naast de Nederlandse ook nog een andere nationaliteit heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 19:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat paspoort kan gewoon afgenomen worden bij vergrijpen die ernstig genoeg zijn. Het hebben van een paspoort zegt ook niet alles.
Klopt, maar de regels zeggen ook dat om een Nederlands paspoort te krijgen je ook een paspoort en geboorteakte van het thuisland nodig hebt. Laten we om te beginnen dat maar eens handhaven.quote:Op zondag 18 februari 2024 19:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nederland heeft zich ook verbonden aan een internationaal verdrag tegen statenloosheid. Nederland kan dus alleen het Nederlanderschap ontnemen als iemand naast de Nederlandse ook nog een andere nationaliteit heeft.
Nou ja, 15% is allochtoon/migrant.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We hebben dan ook allerlei beperkingen waardoor in de praktijk lang niet iedereen altijd welkom is. Nederland heeft gewoon al een behoorlijk streng asielbeleid. Het kan natuurlijk altijd strenger maar dan ga je wel richting of over de grens van het betamelijke. Het onderwerp wordt altijd zo gedramatiseerd, alsof we compleet overstroomd worden…
Volgens de Nederlandse wetgeving is het ook nog zo dat je bij naturalisatie tot Nederlander in principe afstand moet doen van je oorspronkelijke nationaliteit. Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je je oorspronkelijke nationaliteit mag of moet houden, maar in principe doe je daar afstand van. Als nu een buitenlander die tot Nederlander genaturaliseerd is en afstand heeft gedaan van zijn oorspronkelijke nationaliteit, ooit later de fout in gaat, dan kun je hem het Nederlanderschap niet ontnemen omdat hij zijn oorspronkelijke nationaliteit heeft opgegeven.quote:Op zondag 18 februari 2024 20:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Klopt, maar de regels zeggen ook dat om een Nederlands paspoort te krijgen je ook een paspoort en geboorteakte van het thuisland nodig hebt. Laten we om te beginnen dat maar eens handhaven.
Maar de toekomst zal wel uitwijzen hoe verstandig ons immigratiebeleid is. 'Echte vluchtelingen' reizen niet eerst tig veilige landen door, alvorens bij ons binnen te wandelen. Die sturen niet alleen mannen en vaak zelfs minderjarigen vooruit. Echte vluchtelingen gooien niet onderweg hun paspoort weg. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het dan weer abnormaal om mensen op de vlucht af te wijzen. Hoe zou je jezelf voelen als je nummer 40.001 bent als er een maximum van 40.000 is ingesteld?
En wat is het aandeel asielzoekers daarin?quote:Op zondag 18 februari 2024 20:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nou ja, 15% is allochtoon/migrant.
Als je de 2e generatie meetelt is 25% allochtoon.
In 2010 was het 20%.
In 2000 was het 16/17%.
Vergeleken met wat bijvoorbeeld Turkije opvangt stelt wat we hier doen natuurlijk geen klap voor…quote:Op zondag 18 februari 2024 19:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik zou nog verder willen gaan: alle landen die het vluchtelingenverdrag hebben ondertekend nemen vluchtelingen op naar rato van bevolkingsaantal en -dichtheid.
Het moet niet zo zijn dat alleen Europese landen gekke Henkie zijn.
Dan gaan we naar meer dan nu, landen als Turkije en Duitsland hebben er miljoenen, terwijl Nederland er net 100.000 heeft: https://www.unhcr.org/nl/wie-we-zijn/cijfers/quote:Op zondag 18 februari 2024 19:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik zou nog verder willen gaan: alle landen die het vluchtelingenverdrag hebben ondertekend nemen vluchtelingen op naar rato van bevolkingsaantal en -dichtheid.
Klopt die mogen helaas blijvenquote:Op zondag 18 februari 2024 18:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als die 'Eritreërs' gewoon een Nederlands paspoort hebben (en die kans is vrij groot)? Dan zijn ze net zo Nederlands als jij en ik.
Die 100.000 volg ik niet helemaal, ik dacht dat we alleen uit Oekraïne al zo’n 100.000 mensen hebben opgevangen. Maar laten we toch even van die 100.000 uitgaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 22:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan gaan we naar meer dan nu, landen als Turkije en Duitsland hebben er miljoenen, terwijl Nederland er net 100.000 heeft: https://www.unhcr.org/nl/wie-we-zijn/cijfers/
100.000 van de 100 miljoen...
Dat doen alsof Nederland zo veel op vangt, dat begint me echt wel de keel uit te hangen. Nee, Nederland haalt niet eens zijn EU percentage, laat staan het wereldpercentage.
Geen idee,er zal vast een verdeling gastarbeider/eu migrant/asielzoeker zijn.quote:Op zondag 18 februari 2024 22:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En wat is het aandeel asielzoekers daarin?
De VVD heeft de afgelopen campagne PvdA/Gl de schuld van alles gegeven waar ze zelf verantwoordelijk voor waren, zijn vervolgens hun eigen leugens gaan geloven en nu denken ze zonder die linkse regentenkliek die de afgelopen 10 jaar het land naar de knoppen heeft geholpen het landsbestuur van een nieuwe lik verf te kunnen voorzien.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:09 schreef Blastbeat het volgende:
We kunnen er in Nederland nog weken of maanden over en mee doorgaan, maar feit blijft dat vier van de vijf grootste partijen ook gewoon een meerderheid hebben. Het is de VVD die zegt het landsbelang voorop te stellen, maar die tegelijkertijd nog liever geen regering heeft dan een kabinet met PvdA-GL.
Ik neem aan dat iedereen wel inziet dat een kabinet met BBB en PVV echt geen enkele kans van slagen heeft. Schrap die optie dan ook gewoon.
Yeşilgöz ziet dat niet in, wil dat niet in zien of doet alsof ze dat niet inziet. En Omtzigt eigenlijk ook niet.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:09 schreef Blastbeat het volgende:
We kunnen er in Nederland nog weken of maanden over en mee doorgaan, maar feit blijft dat vier van de vijf grootste partijen ook gewoon een meerderheid hebben. Het is de VVD die zegt het landsbelang voorop te stellen, maar die tegelijkertijd nog liever geen regering heeft dan een kabinet met PvdA-GL.
Ik neem aan dat iedereen wel inziet dat een kabinet met BBB en PVV echt geen enkele kans van slagen heeft. Schrap die optie dan ook gewoon.
Nee voorlopig moet nog even veel duidelijker worden dat wanneer je BBB en PVV een mandaat geeft er alleen maar stront uit komt. Dat kost gewoon tijd.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:09 schreef Blastbeat het volgende:
Ach, als Van der Burg de rechtse inbreng in het beleid is geweest, dan is daar geen probleem hoor. Hoe meer asielzoekers, hoe beter, was het toch?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:32 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Maar het is op termijn toch niet houdbaar om ‘iedereen’ die vlucht ‘altijd’ welkom te heten?
Omtzigt wil het liefste helemaal geen regeringsverantwoordelijkheid nemen, dat is inmiddels wel duidelijk. Niet zozeer omdat hij wegliep uit de gesprekken (dat was zijn goed recht), maar wel omdat hij continu onduidelijk blijft over wat hij nu precies wil.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Yeşilgöz ziet dat niet in, wil dat niet in zien of doet alsof ze dat niet inziet. En Omtzigt eigenlijk ook niet.
Je moet ook niet te makkelijk de PVV negeren, als je dat al doet moet dat pas na flink geklapte onderhandelingen.
Dat is best een goede strategie. De PVV is er groot mee geworden.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:59 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Omtzigt wil het liefste helemaal geen regeringsverantwoordelijkheid nemen, dat is inmiddels wel duidelijk. Niet zozeer omdat hij wegliep uit de gesprekken (dat was zijn goed recht), maar wel omdat hij continu onduidelijk blijft over wat hij nu precies wil.
Het liefst wil hij lekker veilig de oppositie in, waar hij anderen onophoudelijk de maat kan nemen zonder zelf vuile handen te maken.
[..]
Wat is dat voor raar frame? Ik wil graag een bron dat iemand dat gezegd heeft...quote:Op maandag 19 februari 2024 08:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach, als Van der Burg de rechtse inbreng in het beleid is geweest, dan is daar geen probleem hoor. Hoe meer asielzoekers, hoe beter, was het toch?
Alsjeblieft.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is dat voor raar frame? Ik wil graag een bron dat iemand dat gezegd heeft...
Dat is inderdaad wel een rare uitspraak. Trouwens ook omdat meer asielzoekers altijd wereldwijd meer mensen in grote ellende moet betekenen. De pieken in asielzoekers zijn altijd tijdens grote oorlogenquote:
Absoluut!quote:Op maandag 19 februari 2024 09:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is best een goede strategie. De PVV is er groot mee geworden.
Weet ik niet. Ik heb Omtzigt altijd enorm populistisch gevonden.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:19 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Absoluut!
Maar van Omtzigt (die zich toch als staatsrechtelijk en procedureel geweten profileert) mogen we natuurlijk wel wat meer verwachten dan van een schreeuwer als Wilders.
De context was vooral het Amsterdams exceptionalisme, namelijk dat zij zichzelf zo'n schoolvoorbeeld van geslaagd multiculturalisme en daarom (dan wel als gevolg dan wel als oorzaak daarvan) ook meer draagvlak zou hebben voor de opvang van asielzoekers. Dat staat dan wel weer in schril contrast met de rest van het verhaal dat hij toen hield, namelijk de enclavevorming in Amsterdam (zowel van witte als zwarte zijde) en bekende 'do as I say's' als die van Halsema die haar kinderen bij hun lurven van een zwarte naar een witte school sleepte. Then again, in het college zitten in vrijstaat Amsterdam geef je ook wel weer een ander wereldbeeld dan in het Haagse.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:14 schreef Hanca het volgende:
Ik zie het liefst 0 asielzoekers. Niet omdat ze hier niet welkom zijn als ze vluchten voor honger, oorlog en geweld, maar in het ideaalbeeld hoeft er niemand te vluchten. Een utopie, maar een logischere uitspraak dan 'hoe meer asielzoekers, hoe beter'. Ben wel benieuwd naar de context, eigenlijk.
Ik zou die man niet te veel toedichten. Hij heeft best populistische trekken. En een heel groot ego.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:19 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Absoluut!
Maar van Omtzigt (die zich toch als staatsrechtelijk en procedureel geweten profileert) mogen we natuurlijk wel wat meer verwachten dan van een schreeuwer als Wilders.
Nooit begrepen dat hij die status ook daadwerkelijk toegedicht krijgt. Omtzigt heeft meer kapotgemaakt dan hij goed gedaan heeft (zie de voorbeelden van @Hanca ).quote:Op maandag 19 februari 2024 09:19 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Absoluut!
O, helemaal eens hoor! Mijn opmerking over hem als geweten was ook sarcastisch bedoeld; ik erger me al heel lang aan de heiligverklaring van Omtzigt. Al ver voor ‘functie elders’.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik heb Omtzigt altijd enorm populistisch gevonden.
Zoals hij de Bulgarenfraude op blies om tot een toeslagenschandaal te komen, zoals hij ambtenaren uitbranders geeft omdat de stukken te laat komen, zoals hij staat te stampvoeten dat hij alles nu en meteen wil hebben (ipv dat hij het goed uitgezocht wil hebben, Omtzigt zijn eeuwige haast heeft al voor heel wat ellende en extra debaturen gezorgd), zoals hij Demmink onterecht het leven zuur maakte en zoals hij een nep-getuige liet opdraven bij MH17 slachtoffers. En zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik snap dan ook totaal niet hoe deze man een rol als staatsrechtelijk geweten zou moeten hebben. Van Van der Staaij naar Omtzigt, dat is niet een trede terug, je loopt dan gewoon een complete trap naar beneden.
Zijn partij heb ik trouwens wel meer vertrouwen in dan in Omtzigt zelf, NSC lijkt goed in elkaar te zitten met degelijke mensen op belangrijke functies en heeft goede standpunten. Maar dat is wat mij betreft eerder ondanks Omtzigt, dan dankzij Omtzigt.
Een deel van die NSC fractie lijkt dezelfde ik-ben-niet-goed-wijs inborst te hebben als de PVV.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:58 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
O, helemaal eens hoor! Mijn opmerking over hem als geweten was ook sarcastisch bedoeld; ik erger me al heel lang aan de heiligverklaring van Omtzigt. Al ver voor ‘functie elders’.
In het CDA lag hij bij veel mensen slecht. In zo’n situatie ligt dat meestal niet alleen aan al die mensen. De man schijnt onmogelijk te zijn om mee te werken en de door jou gegeven voorbeelden getuigen daarvan. De paranoïde houding richting Plasterk (die bewust documenten zou hebben achtergehouden) is ook zo’n voorbeeld. Een vrij schofterige verdachtmaking; ik vermoed dat Plasterks onthulling over die dienstauto een stukje payback was (niet heel professioneel, maar wel begrijpelijk).
Van NSC heb ik tot nu toe niet zo’n hoge pet op, het lijken weliswaar mensen met een gedegen achtergrond, maar of dat ook gaat werken in de Kamer is nog afwachten. Zo’n Van Vroonhoven bijvoorbeeld is toch al een paar keer door de mand gevallen (en die had nota bene al Kamerervaring).
Dat denk ik niet, ik denkt dat onder het NSC electoraat nog maar enkele zetels zitten waarvan het CDA het tweede alternatief is. Wellicht wel veel voormalig CDA stemmers.quote:Op maandag 19 februari 2024 10:20 schreef Afwazig het volgende:
Als dit nog een tijdje zo doorgaat dan denk ik dat het CDA er goed uitkomt bij eventuele nieuwe verkiezingen. Bontenbal staat er goed op en bij de VVD en NSC zijn veel teleurgestelde kiezers die sowieso niet op de PVV gaan stemmen.
PVV weer in de oppositie en een middenkabinet met PVDA, CDA, NSC. Zoiets zal het wel worden dan.
Bijna alles is een golfbeweging, dus dit zou me niet eens zo vreemd overkomen. Hoewel ik weer niet begrijp wat de aantrekkingskracht van een Bontebal nu precies is.quote:Op maandag 19 februari 2024 10:20 schreef Afwazig het volgende:
Als dit nog een tijdje zo doorgaat dan denk ik dat het CDA er goed uitkomt bij eventuele nieuwe verkiezingen. Bontenbal staat er goed op en bij de VVD en NSC zijn veel teleurgestelde kiezers die sowieso niet op de PVV gaan stemmen.
PVV weer in de oppositie en een middenkabinet met PVDA, CDA, NSC. Zoiets zal het wel worden dan.
Die is er zeker, ja.quote:Op maandag 19 februari 2024 07:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Geen idee,er zal vast een verdeling gastarbeider/eu migrant/asielzoeker zijn.
Eerlijk, authentiek en lijkt voor nu in elk geval geen spelletjes te spelen. En economisch wat linkser dan een Hoekstra, Buma en Verhagen. Centrum-conservatief is natuurlijk in Nederland een heel interessante positie, want veel kiezers zijn dat gewoon.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Bijna alles is een golfbeweging, dus dit zou me niet eens zo vreemd overkomen. Hoewel ik weer niet begrijp wat de aantrekkingskracht van een Bontebal nu precies is.
Lijkt me gewoon dagbesteding voor Putters. Hij moet een week reces overbruggen...quote:Op maandag 19 februari 2024 11:39 schreef Tijn het volgende:
Nadat informateur Putters vorige week met Herman Tjeenk Willink en Thom de Graaf sprak, heeft-ie nu een aantal hoogleraren en wetenschappers uitgenodigd, in een poging een nieuwe vorm voor de regering te vinden: https://nos.nl/liveblog/2(...)-over-kabinetsvormen
Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoveel verschillende input daadwerkelijk behulpzaam is, maar goed, ik ben dan ook geen informateur
Die Kim Putters is toch zelf ook niet achterlijk zou je denken?quote:Op maandag 19 februari 2024 11:39 schreef Tijn het volgende:
Nadat informateur Putters vorige week met Herman Tjeenk Willink en Thom de Graaf sprak, heeft-ie nu een aantal hoogleraren en wetenschappers uitgenodigd, in een poging een nieuwe vorm voor de regering te vinden: https://nos.nl/liveblog/2(...)-over-kabinetsvormen
Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoveel verschillende input daadwerkelijk behulpzaam is, maar goed, ik ben dan ook geen informateur
Iemand die met deze verkiezingsuitslag in de hand verantwoordelijkheid wil nemen? Iemand?quote:Op maandag 19 februari 2024 11:39 schreef Tijn het volgende:
Daarom moeten we ook bijzonder ruimhartig geld pompen in opvangkampen. Dat is altijd nog goedkoper dan hier. En als die dan relatief veilig zijn, zou je vluchtelingen die daar zitten en in staat zijn om werk te verrichten in de EU met speciale werkvisa naar hier kunnen halen zodat ze geld kunnen verdienen voor hun familie in het kamp. Dat lijkt mij uiteindelijk de goedkoopste oplossing. In de regio opvangen, hier inzetten om het arbeidstekort op te vangen, zodat ze bij veilige terugkeer een spaarpotje hebben dat ze kunnen gebruiken voor wederopbouw.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:47 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het is ook gewoon niet overal oorlog en onveilig. Opvang in de regio en dan vooral tijdelijk is echt geen rare optie. Dat syrie onveilig is snap ik ook wel maar dan is nederland niet een logische opvanglocatie imo
Zo komt hij goed beslagen ten ijs. De partijleiders hebben aangegeven het reces nodig te hebben, een week niks doen is ook weer zo wat. Ik vind het eigenlijk wel verstandig om dan met zulke mensen te praten.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die Kim Putters is toch zelf ook niet achterlijk zou je denken?
Je moet het nut van tijdrekken in een formatieproces vooral niet onderschatten.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:39 schreef Tijn het volgende:
In die zin moet Wilders eigenlijk een keer weer wat extreems roepen, dan heeft (vooral) de VVD een excuus om toch verder te kijken. Nu durven ze dat blijkbaar nog nietquote:Op maandag 19 februari 2024 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Yeşilgöz ziet dat niet in, wil dat niet in zien of doet alsof ze dat niet inziet. En Omtzigt eigenlijk ook niet.
Je moet ook niet te makkelijk de PVV negeren, als je dat al doet moet dat pas na flink geklapte onderhandelingen.
Goed voor de paleis-economiequote:Op maandag 19 februari 2024 11:39 schreef Tijn het volgende:
Als dit rapport is heeft hij zijn opdracht niet gelezen, dus dat lijkt me sterk.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:15 schreef Bluesdude het volgende:
Ik denk dat Putters over 4 weken komt met deze conclusie:
PVV, VVD, BBB kunnen een regering vormen. Meerderheid met een 4e en 5e partner of een minderheidscoalitie, dat moeten ze zelf bepalen .
Wel of niet iemand van buiten deze partijen als minister opnemen. Wel of niet met gedoogakkoorden maken
![]()
Zeg dat dan NU.... dat bespaart tijd en geld en gemauw
Nee hoe langer dat duurt hoe beterquote:Op maandag 19 februari 2024 12:15 schreef Bluesdude het volgende:
Ik denk dat Putters over 4 weken komt met deze conclusie:
PVV, VVD, BBB kunnen een regering vormen. Meerderheid met een 4e en 5e partner of een minderheidscoalitie, dat moeten ze zelf bepalen .
Wel of niet iemand van buiten deze partijen als minister opnemen. Wel of niet met gedoogakkoorden maken
![]()
Zeg dat dan NU.... dat bespaart tijd en geld en gemauw
Lijkt me geen kwaad kunnen om iemand te spreken die al ervaring als informateur heeft. Misschien had Ome Roon dat ook beter wel kunnen doen.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die Kim Putters is toch zelf ook niet achterlijk zou je denken?
Ja dat merk je hier ook. Als je die lui gaat aanpakken door hun debat-maniertjes eens tegen het licht te houden dan worden ze ook woedend.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef xpompompomx het volgende:
Milders vindt de vrijheid van meningsuiting maar lastig:
[x]https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1759526801951318079[/x]
Idd, als ze ergens ziedend van worden is het (terechte) kritiek.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat merk je hier ook. Als je die lui gaat aanpakken door hun debat-maniertjes eens tegen het licht te houden dan worden ze ook woedend.
Goede reden om dat gewoon structureel te doen.
Ah, ik dacht dat dat vanwege bedreigingen uit islamitische hoek was, maar dat gaat dus om Volkskrantlezers...quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef xpompompomx het volgende:
Milders vindt de vrijheid van meningsuiting maar lastig:
[x]https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1759526801951318079[/x]
Een pot nat toch. Nauwelijks het moeite van onderscheid maken waard.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat dat vanwege bedreigingen uit islamitische hoek was, maar dat gaat dus om Volkskrantlezers...
De speld om de ballon door te prikken is machtiger dan het zwaard.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat dat vanwege bedreigingen uit islamitische hoek was, maar dat gaat dus om Volkskrantlezers...
Als er één partij is geweest die sinds de verkiezingen in 2021 het partijbelang boven het landsbelang heeft gezet is het de VVD wel. Door dat gerommel zit Nederland nu al 3 jaar zonder stabiele regering. Yesilgöz die nu roept dat de VVD z'n verantwoordelijkheid wil nemen is de hypocrisie ten top, als ze dat afgelopen juli gewoon hadden gedaan was het huidige formatiecircus niet nodig geweest.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:09 schreef Blastbeat het volgende:
quote:Op maandag 19 februari 2024 12:59 schreef Raw85 het volgende:
Ik zou ook wel een weekje mentale voorbereiding nodig hebben als ik weet dat ik met figuren als Caroline van der Plas en Henk Vermeer zou moeten praten
Die kennis is er zeker wel bij PVV, VVD en BBB. Het is een kwestie van in overleg keuzes maken van 'hoe verder'quote:Op maandag 19 februari 2024 12:52 schreef Japepk het volgende:
Nou ja, veel kennis van hoe nu verder en wat mogelijkheden zouden kunnen zijn zit duidelijk niet bij de fracties zelf.
Maar dat betekent dat we er veel meer moeten opnemen. In de regio om failed states heen zitten immers miljoenen vluchtelingen. Volgens mij heeft Jordanie alleen al bijna 700k vluchtelingen. Die zouden ook naar ratio over ons verdeeld moeten wordenquote:Op zondag 18 februari 2024 16:47 schreef Bofjijff het volgende:
Je quote mij alleen is het geen quote van mijquote:Op maandag 19 februari 2024 13:17 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar dat betekent dat we er veel meer moeten opnemen. In de regio om failed states heen zitten immers miljoenen vluchtelingen. Volgens mij heeft Jordanie alleen al bijna 700k vluchtelingen. Die zouden ook naar ratio over ons verdeeld moeten worden
Jordanie zijn maar amateurs, Libanon heeft 1.5 miljoen vluchtelingen binnen zijn grenzen, er zijn 5.5 miljoen Libanezen..quote:Op maandag 19 februari 2024 13:17 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar dat betekent dat we er veel meer moeten opnemen. In de regio om failed states heen zitten immers miljoenen vluchtelingen. Volgens mij heeft Jordanie alleen al bijna 700k vluchtelingen. Die zouden ook naar ratio over ons verdeeld moeten worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |