Geert Wilders voegt de daad bij het woord: hij zet zijn wetsvoorstel voor een verbod op ‘islamitische uitingen’ nu ook formeel in zijn veelbesproken ‘ijskast’.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
In een briefje aan de Tweede Kamervoorzitter, nu overigens PVV’er Martin Bosma, kondigt de PVV-leider aan dat hij een aantal initiatiefwetsvoorstellen intrekt. Die lagen overigens al te verstoffen op de plank, omdat er toch geen meerderheid voor was in de Tweede Kamer. Maar belangrijker is het signaal dat Wilders afgeeft. Hij zei bij aanvang van de kabinetsformatie al dat hij zijn toon en plannen zou matigen. Dit is een formele stap om zijn woorden gestalte te geven.
Naast het islamverbod (wat ook draait om de productie en verspreiding van de Koran en een moskeeverbod) gaat het om een voorstel voor ‘administratieve detentie’. Dit plan kwam erop neer dat ‘potentiële’ jihadisten nog voor hun veroordeling vastgezet zouden kunnen worden. Dat kan nu niet binnen onze rechtsstaat.
Dubbel paspoortOok een plan om mensen met een dubbel paspoort het kiesrecht te ontnemen bij verkiezingen gaat de prullenmand in. Net als het voorstel om personen met een meervoudige nationaliteit niet meer altijd ‘ambtsdrager’ te laten zijn. Ter illustratie: Wilders was eerder fel op het feit dat ministers soms ook een ander paspoort hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor Dilan Yesilgöz, die ook een Turks paspoort heeft. Maar eerder viel Wilders ook minister Kajsa Ollongren (toen van Binnenlandse Zaken) aan, die ook de Zweedse nationaliteit heeft. ,,Ik wil geen Turken, of Marokkanen of Zweden in dit huis”, zei Wilders destijds. ,,Mag ik dat zeggen? Dit is mijn land.’’
Critici zullen zeggen dat Wilders de voorstellen later alsnog van de plank kan halen - of uit de ijskast- maar het signaal is helder: aan de PVV-leider zal het niet liggen in de formatie. Die besprekingen verplaatsen zich morgenochtend overigens naar Hilversum, waar Wilders, Yesilgöz, Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) met elkaar verder praten.
https://www.ad.nl/politie(...)bevorderen~ad4f0013/Waar kennen we dit trucje ook alweer van ? Verder ridicuul natuurlijk dat deze rechts-extremist met dit soort voorstellen eventueel minister president wordt. Ik geniet nu al van de presidentschappen van Trump en blonde Greet samen. Heerlijke Oudejaars Conferenties liggen in het verschiet. Zoals Arnon Grundberg in Buitenhof al zei gisteren: 'Als de catastrofe maar te overzien blijft.'