Nee, JIJ beweert dat het oplevert, ik zeg maak dat maar eens hard, wat je niet doet, dus dat is geen argument.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee is precies hetzelfde.
Jij denkt dat het koningshuis meer oplevert dan het kost.
Maar kunt dat ook niet aantonen.
Maar is een puur onderbuik gevoel.
Het is gewoon gezever.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, JIJ beweert dat het oplevert, ik zeg maak dat maar eens hard, wat je niet doet, dus dat is geen argument.
Mij interesseert het geld helemaal niet.
Op mijn argument ga je nog steeds niet in
Nouja zo'n president moet toch wel een beetje allure hebben om die genoemde gunfactor te hebben die een vorst heeft.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is de rol van een president dan om bekend te zijn bij de bevolking of internationaal op en achter de Buhne wat te betekenen?
Maar wat is het issue? Is het niet juist mooi dat zo iemand z'n hele leven op die rol wordt voorbereid? Dat-ie echt boven de partijen staat? Beetje raar ook om het "middeleeuws" te noemen, want juist vroeger was Nederland een republiek. De monarchie is relatief recent ingevoerd, omdat de ouderwetse republiek aan corruptie ten onder ging. Dat iets democratisch is, maakt het niet automatisch beter. Zeker niet wanneer het gaat om een functie waar geen daadwerkelijke macht aan verbonden is.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De uitvoering van de verandering is wat anders dan het daadwerkelijk issue dat het ondemocratisch en middeleeuws iemand op die positie te zetten die niet benoemd is of gekozen maar op die positie geboren wordt.
Dat zei ik niet, lees wat ik schrijf.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:24 schreef phpmystyle het volgende:
Wat
[..]
Wat?
5 miljard voor een presidentieel systeem? Dat is een kwart van de begroting van defensie, of de helft van het hele ministerie van economisch zaken.
Ik heb even een vergelijkbaar land als nederland opgezocht, ierland, en die zijn ziedend omdat het 5 mln kost. https://www.irishmirror.i(...)nt-increase-25307025
Waar haal je dat vandaan want dat is totaal niet wat er hier gezegd is.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Toch opvallend hoeveel mensen hier niets liever hebben als een good old, just sign here and give me the money Berhard omdat dit orders voor de NL industrie en export brengen zou.
Eén of ander ex-kamerlid of minister van een grote partij (want dat is wat er dan gaat gebeuren) die langs komt bij een ramp of die ons uithangbord is naar het buitenland. Daar wordt toch helemaal niemand warm van? Zouden we binnenkort president Sophie Hermans krijgen, beloond wegens bewezen diensten aan de VVD.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 21:50 schreef Hexagon het volgende:
Het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf hoe je het presidentiele systeem inricht. Stel we voeren een president in met als enige aanleiding dat we het koningshuis zat zijn, dan is het niet echt aan de orde om het hele politieke systeem op de schop te gooien. Dan benoemen we enkel een lintenknip-figuur die niet heel duur gaat wezen. Je zou zelfs de functie van vice-voorzitter is van de Raad van State kunnen hernoemen naar president. en die door de kamer laten kiezen, en dan ben je er ook.
Ga je meteen ons politieke stelsel omgooien naar iets dat op Frankrijk of de VS lijkt, dan is het prijskaartje een stuk hoger.
Nee, daarom ben ik daar ook helemaal geen voorstander van.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 08:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eén of ander ex-kamerlid of minister van een grote partij (want dat is wat er dan gaat gebeuren) die langs komt bij een ramp of die ons uithangbord is naar het buitenland. Daar wordt toch helemaal niemand warm van? Zouden we binnenkort president Sophie Hermans krijgen, beloond wegens bewezen diensten aan de VVD.
De bible belt doet het wel prima eigenlijk. Ik zou Brabant en Het Gooi zeggenquote:Op zaterdag 20 januari 2024 08:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/25(...)opvangplekken-zoeken
De Biblebelt en Brabant moeten aan de bak vanwege de spreidingswet.
Tja, door eerdere bezuinigingen functioneren COA en IND niet erg lekker. Dan wordt het een dure en ingewikkelde chaos. Zeker ook omdat de VVD liever het kabinet liet vallen dan wat aan de instroom te doen…quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:32 schreef Kickinalfa het volgende:
Van de zotte dat er 96.000 plekken nodig zijn.
Ik zag toch wel enige overlap hoor.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:04 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De bible belt doet het wel prima eigenlijk. Ik zou Brabant en Het Gooi zeggen
Dat is zeker waar, maar ook alle kabinetten van de afgelopen 30 jaar aan te rekenen, beginnend metquote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, door eerdere bezuinigingen functioneren COA en IND niet erg lekker. Dan wordt het een dure en ingewikkelde chaos. Zeker ook omdat de VVD liever het kabinet liet vallen dan wat aan de instroom te doen…
De overlap met het gooi is groter, genoeg donker gekleurde biblebelt plekken die blijkbaar wel genoeg opvangen. Dat lijkt dus niet de gemene deler.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zag toch wel enige overlap hoor.
[ afbeelding ]
In het artikel zelf worden Noord- en Zuid-Holland er letterlijk nog bij genoemd.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 08:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/25(...)opvangplekken-zoeken
De Biblebelt en Brabant moeten aan de bak vanwege de spreidingswet.
Van Staphorst via de kop van de Veluwe richting het rivierengebied en dan de Zeeuwse eilanden kleurt het toch relatief meer rood (of donkergrijs voor de Gelderse gemeenten) dan in veel andere gebieden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De overlap met het gooi is groter, genoeg donker gekleurde biblebelt plekken die blijkbaar wel genoeg opvangen. Dat lijkt dus niet de gemene deler.
Gewoon weer een stadhouder of een aantal invoeren, en die kan prima 'van oranje' zijnquote:Op vrijdag 19 januari 2024 21:50 schreef Hexagon het volgende:
Het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf hoe je het presidentiele systeem inricht. Stel we voeren een president in met als enige aanleiding dat we het koningshuis zat zijn, dan is het niet echt aan de orde om het hele politieke systeem op de schop te gooien. Dan benoemen we enkel een lintenknip-figuur die niet heel duur gaat wezen. Je zou zelfs de functie van vice-voorzitter is van de Raad van State kunnen hernoemen naar president. en die door de kamer laten kiezen, en dan ben je er ook.
Ga je meteen ons politieke stelsel omgooien naar iets dat op Frankrijk of de VS lijkt, dan is het prijskaartje een stuk hoger.
Nope.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van Staphorst via de kop van de Veluwe richting het rivierengebied en dan de Zeeuwse eilanden kleurt het toch relatief meer rood (of donkergrijs voor de Gelderse gemeenten) dan in veel andere gebieden.
Dan kijk jij volgens mij verkeerd tegen die kaart aan. Ik zie vooral veel rijkere gemeentes die rood kleuren, dat heeft niks met de bible belt te maken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van Staphorst via de kop van de Veluwe richting het rivierengebied en dan de Zeeuwse eilanden kleurt het toch relatief meer rood (of donkergrijs voor de Gelderse gemeenten) dan in veel andere gebieden.
Zal inderdaad een verschil in interpretatie zijn. Naar mijn idee is een lijstje in de biblebelt vanquote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kijk jij volgens mij verkeerd tegen die kaart aan. Ik zie vooral veel rijkere gemeentes die rood kleuren, dat heeft niks met de bible belt te maken.
Ja, wat een hypocriete bende he, die christenen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zal inderdaad een verschil in interpretatie zijn. Naar mijn idee is een lijstje in de biblebelt van
Staphorst, Hattem, Heerde, Epe, Elburg, Voorst, Nijkerk, Bunschoten, Scherpenzeel, Renswoude, Woudenberg, Rhenen, Neder-Betuwe, Tiel, West-Betuwe, Maasdriel, Altena, Hardinxveld Giessendam, Alblasserdam, Lopik, Oudewater, Woerden, Steenbergen, Reimerswaal, Kapelle, Borssele, Veere en Noord-Beveland toch wel opvallend…
Gewoon Ronald Koeman.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gewoon weer een stadhouder of een aantal invoeren, en die kan prima 'van oranje' zijn
Dit is ook wel opvallend:quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:29 schreef nostra het volgende:
Suicide by cop van Yesilgoz, iets anders kan ik er niet meer van maken.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ngswet-zouden-redden
Als de VVD zo in de Eerst Kamer blijft redeneren, dan heeft elk kabinet wat wordt gevormd met de PVV volgens mij een probleem.quote:Een VVD-Eerste Kamerlid zegt dat die voorstem van de gehele fractie 'volkomen logisch' is. "De politieke weging is in de Tweede Kamer gemaakt. Wij beoordelen of de wet uitvoerbaar en handhaafbaar is. En dat is ie."
Yesilgoz heeft al vijf politieke partijen versleten. Laatste stop bij de PVV en dan afsplitsen en als eenvrouwfractie verder gaan zou de cirkel mooi rond maken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:29 schreef nostra het volgende:
Suicide by cop van Yesilgoz, iets anders kan ik er niet meer van maken.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ngswet-zouden-redden
Ik denk dat Schippers bij de VVD nog steeds hoger in de pikorde staat dan Yeşilgöz, dus dat gaat echt niet gebeuren.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:05 schreef Hexagon het volgende:
Overigens kan de nieuwe regering volgens mij strikt genomen de 1e kamer ontbinden en de provinciale staten nieuwe senatoren laten kiezen, waarbij de VVD een lijst met Dilan slaafjes indient.
Maar dat zou in de VVD denk ik wel tot een bloedbad leiden.
De VVD is verdeeld over de spreidingswet. Lang leve het bloedbad !!quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:05 schreef Hexagon het volgende:
Overigens kan de nieuwe regering volgens mij strikt genomen de 1e kamer ontbinden en de provinciale staten nieuwe senatoren laten kiezen, waarbij de VVD een lijst met Dilan slaafjes indient.
Het zijn inderdaad dezelfde statenleden die mogen stemmen. Maar de VVD zou wel een andere kandidatenlijst kunnen indienen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De VVD is verdeeld over de spreidingswet. Lang leve het bloedbad !!
De 1e Kamer kan wel worden ontbonden , maar niet de Provinciale Staten die dan opnieuw moet kiezen en zeker een 1e Kamer kiest met dezelfde krachtsverhoudingen.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrptxx2/kamerontbinding#p2
Dit gaat de VVD alleen nooit doen. Al is het alleen maar omdat niet de top, maar de leden de lijst samenstellen. Ik zie de leden zo weer exact dezelfde namen op de lijst zetten. Dan gaat niet alleen Yeşilgöz af, maar de hele top.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad dezelfde statenleden die mogen stemmen. Maar de VVD zou wel een andere kandidatenlijst kunnen indienen.
Dat kan ja. Overigens kan je daarmee ook wel een iets andere samenstelling creëren omdat de strategische stem dan ook anders valt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:05 schreef Hexagon het volgende:
Ja, het zou de CU en CDA beide een zetel kunnen kosten en vrij simpel BBB een extra zetel kunnen opleveren. Maar het zou echt de betrouwbaarheid van de VVD, NSC en BBB voor alle partijen om zeep helpen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan ja. Overigens kan je daarmee ook wel een iets andere samenstelling creëren omdat de strategische stem dan ook anders valt.
Maar het zou wel ongekend cynisch zijn, ik zie het niet gebeuren.
Ik denk dat je na zo'n actie elke meerderheid in de Eerste Kamer sowieso kunt vergeten, op misschien via FvD gaan na.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:26 schreef Hexagon het volgende:
Ja ook heb je de kans dat VVD statenleden dan maar uit protest op CDA of D66 stemmen.
Zeg je nu dat elk kabinet met de PVV wetten die onuitvoerbaar of niet handhaafbaar gaat maken?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is ook wel opvallend:
[..]
Als de VVD zo in de Eerst Kamer blijft redeneren, dan heeft elk kabinet wat wordt gevormd met de PVV volgens mij een probleem.
Ik zeg dat veel plannen van de PVV (of BBB, trouwens) het lastig hebben om door een kamer te komen die streng is op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Dat kan niemand die de programma's van PVV en BBB heeft gelezen verbazen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zeg je nu dat elk kabinet met de PVV wetten die onuitvoerbaar of niet handhaafbaar gaat maken?
Ja, zie hier: Hanca in POL / De EU-politiekquote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:36 schreef nostra het volgende:
Dag Azmani
Zorgen binnen liberale EU-fractie om formatiegesprekken tussen VVD en PVV - https://nos.nl/l/2505574
Vraag is wel of de Kamer zo streng gaat zijn. Omtzigt heeft sinds de verkiezingen al aan alle kanten laten zien een politicus te zijn als alle alle anderen. Daar rolt straks een regeerakkoord waar net zo hard aan vastgehouden gaat worden als altijd.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg dat veel plannen van de PVV (of BBB, trouwens) het lastig hebben om door een kamer te komen die streng is op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Dat kan niemand die de programma's van PVV en BBB heeft gelezen verbazen.
De VVD en het NSC zullen hier toch anders instaan lijkt mij!quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg dat veel plannen van de PVV (of BBB, trouwens) het lastig hebben om door een kamer te komen die streng is op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Dat kan niemand die de programma's van PVV en BBB heeft gelezen verbazen.
Staatssecretaris en de koning is voldoende, minister is niet nodig.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:09 schreef Lurf het volgende:
Moet Yeşilgöz als MinJus die spreidingswet eigenlijk nog contraseigneren? Of doet v.d. Burg dat in z'n eentje?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |