Samen feesten en juichen wordt steeds belangrijker in ons steeds meer gepolariseerde land.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens heeft het ook wel een verbindende rol binnen Nederland zelf.
Koningsdag is eigenlijk de enige niet controversiėle feestdag waarbij iedereen/we het Nederland zijn vieren.
Daarnaast is het het hebben van een neutrale partij boven de politieke partijen ook wel fijn.
eens, we moeten niet aan verbindende factoren zoals dat willen wrikken en zo'n dag is ook enorm belangrijk voor de middenstand. En een presidentieel systeem zou een bom leggen onder Nederland als handelsnatie. Het is juist belangrijk dat zowel een extreme rechtse als een extreme linkse politicus met een vreemde uitspraak op de korte termijngolf ondergeschikt kan worden gemaakt door de fatsoenlijke middenweg die met de lange termijn rekening houdt. Als we hier een presidentieel systeem hebben dan wordt het een loterij van belangen en denk ik wel dat we een reputatie en identiteit daarmee als land opgeven.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 13:26 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Samen feesten en juichen wordt steeds belangrijker in ons steeds meer gepolariseerde land.
In mijn ogen zo waardevol dat ik het niet in geld zou kunnen uitdrukken.
Als het al zo zijn, dan is het volstrekt niet meetbaar.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon zo dat iemand die een keer op de foto mag met Willem Alexander en Maxima eerder geneigd is tot zakendoen met een Nederlander dan als hij of zij dat niet mag, daar zijn die hele handelsmissies op gebaseerd. Wat jij zegt is dat die handelsmissies 0 zin hebben, dat is gewoon echt onzin.
Want praten met handelspartners, dat kan ook online als het zo zwart-wit is als jij het zegt. Dan heb je helemaal geen handelsmissie meer nodig.
Dat een effect niet meetbaar is, betekent niet dat het niet bestaat of belangrijk is.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als het al zo zijn, dan is het volstrekt niet meetbaar.
Als je keus hebt uit twee vergelijkbare partijen, dan kies je degene met de hoogste gunfactor. De koning verhoogt die gunfactor in sommige gevallen.quote:Het gaat in de handel om de prijs en kwaliteit en betrouwbaarheid, niet om de tetten van de vrouw van de Koning.
Heel het werk van de minister van buitenlandse handel bestaat uit dit 'onmeetbare' werk. Het is gewoon een gegeven dat de gunfactor en publiciteit (een contract tekenen met de Koning er lachend bij op de achtergrond, mooie PR op je socials en je site) een zeer belangrijk gegeven is bij het zakendoen. Het is zelden een kale 'hij geeft het meest, dus ik ga met hem in zee'-zaak als je het hebt over de echt grote contracten.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als het al zo zijn, dan is het volstrekt niet meetbaar.
Het gaat in de handel om de prijs en kwaliteit en betrouwbaarheid, niet om de tetten van de vrouw van de Koning.
Het koningshuis kost ongeveer 55 miljoen per jaar, dus de baten zijn zeker 100x zo groot als de lasten.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
In 2010 is dit 'gemeten' en kwamen ze op 4 tot 5 miljard: https://www.businessinsid(...)iljoen%20euro%20kost.
In Utopia wel. Maar in werkelijkheid is er zoiets als de gunfactor.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:18 schreef phpmystyle het volgende:
Het gaat in de handel om de prijs en kwaliteit en betrouwbaarheid, niet om de tetten van de vrouw van de Koning.
Ja, maar zo binair is handel niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
[..]
Als je keus hebt uit twee vergelijkbare partijen, dan kies je degene met de hoogste gunfactor. De koning verhoogt die gunfactor in sommige gevallen.
Nee, dus je moet alle zeilen bijzetten om de meest gunstige partij te zijn, en de koning helpt daarbijquote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, maar zo binair is handel niet.
in datzelfde artikel een bron dat het juist 39.000.000 zou kosten.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heel het werk van de minister van buitenlandse handel bestaat uit dit 'onmeetbare' werk. Het is gewoon een gegeven dat de gunfactor en publiciteit (een contract tekenen met de Koning er lachend bij op de achtergrond, mooie PR op je socials en je site) een zeer belangrijk gegeven is bij het zakendoen. Het is zelden een kale 'hij geeft het meest, dus ik ga met hem in zee'-zaak als je het hebt over de echt grote contracten.
Het is echt niet voor niets dat alle landen handelsmissies hebben en een minister van buitenlandse handel. Als het puur om zo veel mogelijk bieden ging, waren die volstrekt overbodig.
Grote ondernemers geven ook een merkbaar verschil aan tussen of de koning wel of niet mee is: https://eenvandaag.avrotr(...)n-op-handelsmissies/
In 2010 is dit 'gemeten' en kwamen ze op 4 tot 5 miljard: https://www.businessinsid(...)iljoen%20euro%20kost.
De kosten zijn 39 miljoen, dat is inderdaad een schijntje in vergelijking met wat een president, incl verkiezingen en beveiliging van alle ex-presidenten wat er meestal bij komt, zou kosten. De opbrengsten zijn dus zo'n 4-5 miljard.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
in datzelfde artikel een bron dat het juist 39.000.000 zou kosten.
Anyway, het is een leuk visite-kaartje, en zolang ze zich "gedragen" hoeven ze niet a la D66 gedecimeerd te worden. Maar het toeschrijven van miljarden aan omzetten die op hun conto zou te schrijven zijn is naast lachwekkend ook ridicuul.
Daar is ook mondiaal onderzoek naar gedaan en het blijkt niet uit te maken of je een koning of een president als staatshoofd hebt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
het is natuurlijk een fabel (bedacht) dat het koningshuis geld oplevert door hun bijdrage aan handelsmissies. Een behoefte voor een product of dienst ontstaat autonoom, en niet omdat het koningshuis meegaat op een dergelijke reis.
Ben voorhans niet voor het afschaffen, maar met het proleten gedrag én de soms merkwaardige politiek gekleurde speeches moeten ze wel oppassen.
Wat?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kosten zijn 39 miljoen, dat is inderdaad een schijntje in vergelijking met wat een president, incl verkiezingen en beveiliging van alle ex-presidenten wat er meestal bij komt, zou kosten. De opbrengsten zijn dus zo'n 4-5 miljard.
Precies, dat vermoeden had ik al.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:24 schreef grimselman het volgende:
[..]
Daar is ook mondiaal onderzoek naar gedaan en het blijkt niet uit te maken of je een koning of een president als staatshoofd hebt.
Het is gewoon dommigheid en afgunst, dat het koningshuis zo onder een vergrootglas ligt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 13:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
eens, we moeten niet aan verbindende factoren zoals dat willen wrikken en zo'n dag is ook enorm belangrijk voor de middenstand. En een presidentieel systeem zou een bom leggen onder Nederland als handelsnatie. Het is juist belangrijk dat zowel een extreme rechtse als een extreme linkse politicus met een vreemde uitspraak op de korte termijngolf ondergeschikt kan worden gemaakt door de fatsoenlijke middenweg die met de lange termijn rekening houdt. Als we hier een presidentieel systeem hebben dan wordt het een loterij van belangen en denk ik wel dat we een reputatie en identiteit daarmee als land opgeven.
Je bent aan het Texas prijsschietenquote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is gewoon dommigheid en afgunst, dat het koningshuis zo onder een vergrootglas ligt.
Mensen zien de verhoudingen niet.
Financieel is het echt peanuts.
Een land als Nederland is juist door het koningshuis bekend in het verre buitenland, dat is enorm belangrijk.
Wat kost zo’n koningshuis per jaar? 100 miljoen?
De zorg kost per jaar 127.000 miljoen euro.
Ontwikkelingshulp 5000 miljoen euro
Immigratie en asiel 20.000 miljoen per jaar
En vooral: waarom? Wat schiet je er uiteindelijk mee op? Wat heb je dan dat we nu niet al hebben? Het is een hoop gedoe voor niks. Er is geen probleem dat opgelost hoeft te worden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:42 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, stel we doen het koningshuis weg en nemen er een president voor in de plaats. Dan denk ik niet dat dat gepaard gaat met een staatshervorming die de macht van de huidige premier en zijn kabinet zal veranderen.
Dan lijkt me de meest waarschijnlijke uitkomst dat zo'n Nederlandse president erg vergelijkbaar gaat zijn met die van Duitsland. Wat doorgaans een of andere stoffige figuur is die helemaal niemand kent en die linten knipt bij evenementen of bij voetbalinterlands op de tribune zit.
Vind ik niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je bent aan het Texas prijsschieten
Tja, roepen dat het koningshuis veel oplevert is blijkbaar gemakkelijker dan het hard maken, niet?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind ik niet.
En zoiets aantonen? Hoe zie je dat voor je?
Roepen dat ze weg moeten omdat het belasting geld kost en niet op levert , ook.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, roepen dat het koningshuis veel oplevert is blijkbaar gemakkelijker dan het hard maken, niet?
Is de rol van een president dan om bekend te zijn bij de bevolking of internationaal op en achter de Buhne wat te betekenen?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:42 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, stel we doen het koningshuis weg en nemen er een president voor in de plaats. Dan denk ik niet dat dat gepaard gaat met een staatshervorming die de macht van de huidige premier en zijn kabinet zal veranderen.
Dan lijkt me de meest waarschijnlijke uitkomst dat zo'n Nederlandse president erg vergelijkbaar gaat zijn met die van Duitsland. Wat doorgaans een of andere stoffige figuur is die helemaal niemand kent en die linten knipt bij evenementen of bij voetbalinterlands op de tribune zit.
Zoals ik zei, dat is wat jij als stropop argument gebruikt, dat wat ik zei is iets compleet anders en daar ga je niet op in.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Roepen dat ze weg moeten omdat het belasting geld kost en niet op levert , ook.
De uitvoering van de verandering is wat anders dan het daadwerkelijk issue dat het ondemocratisch en middeleeuws iemand op die positie te zetten die niet benoemd is of gekozen maar op die positie geboren wordt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
En vooral: waarom? Wat schiet je er uiteindelijk mee op? Wat heb je dan dat we nu niet al hebben? Het is een hoop gedoe voor niks. Er is geen probleem dat opgelost hoeft te worden.
Nee is precies hetzelfde.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik zei, dat is wat jij als stropop argument gebruikt, dat wat ik zei is iets compleet anders en daar ga je niet op in.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |