Elk systeem heeft z'n voor- en nadelen en het is ook prima om over die dingen na te denken en zaken van tijd tot tijd te evalueren.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En denk je dat het in de VS veel meer verkeerd gaat dan in NL? Ze hebben in de VS keltisch recht, jury, en in NL romeins recht. We kennen in NL net als in de VS jurisprudentie, in D weer veel minder tot niet.
Het hele staatsbestel is een evenwichtsoefening. Als je de MP tot staatshoofd maakt wordt die rol automatisch zwaarder, voornamelijk op buitenlandgebied (maar wat doe je bijvoorbeeld met het vetorecht van de Koning?). En dat heeft weer impact op andere plekken in het bestel.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het probleem van een mp als staatshoofd zie ik nooit zozeer. Als 'uitverkoren' staatshoofden alleen nog in Afrika zouden voorkomen zouden we het een bizar en archaïsch stukje traditie vinden.
Dat is ook wel zo. Maar zolang er landen op de wereld onder de indruk van zo iemand zijn, is het gewoon gunstig om zo iemand te hebben. Als dat in de toekomst zou veranderen, heb ik er geen problemen mee het op te doeken. We hebben een koningshuis omdat we er wat aan hebben. Als we er niks aan hebben, hoeven we het ook niet in stand te houden. Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van pragmatisme.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het probleem van een mp als staatshoofd zie ik nooit zozeer. Als 'uitverkoren' staatshoofden alleen nog in Afrika zouden voorkomen zouden we het een bizar en archaïsch stukje traditie vinden.
Dat evenwicht behoeft geen monarchistisch element. Ik denk dat de taken van de koning (ontslag aanvaarden van ministers bv) deels kan worden overgenomen door de RvS en eventueel nieuw te vormen meritocratische instituties.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het hele staatsbestel is een evenwichtsoefening. Als je de MP tot staatshoofd maakt wordt die rol automatisch zwaarder, voornamelijk op buitenlandgebied (maar wat doe je bijvoorbeeld met het vetorecht van de Koning?). En dat heeft weer impact op andere plekken in het bestel.
Nog daargelaten zaken als protocollaire volgorde en dergelijk.
Toch zijn er maar heel weinig westerse landen waar de taken van regeringsleider en staatshoofd volledig door 1 persoon uitgevoerd worden. Ik kan zo alleen de VS bedenken, en daar heb je dan een gekozen VP die ook veel representatief ingezet wordt.quote:
Volgens mij hebben Australië en Nieuw Zeeland geen president.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Toch zijn er maar heel weinig westerse landen waar de taken van regeringsleider en staatshoofd volledig door 1 persoon uitgevoerd worden. Ik kan zo alleen de VS bedenken, en daar heb je dan een gekozen VP die ook veel representatief ingezet wordt.
Dus ja, strikt genomen kan het. Maar of het praktisch ook kan vraag ik me wel af.
Nee omdat Charles daar staatshoofd is, lokaal vertegenwoordigd door een Gouverneur-Generaal.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij hebben Australië en Nieuw Zeeland geen president.
Zou het wat uitmaken als je die eruit zou halen?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee omdat Charles daar staatshoofd is, lokaal vertegenwoordigd door een Gouverneur-Generaal.
Charles? Nee. Want dan heb je die gouverneur nog. Haal je die ook weg dan ja. Dan wordt de premier namelijk de meest seniore vertegenwoordiger van het land. Dat maakt die rol zwaarder, maar ook ceremoniëler en daarmee bijna automatisch minder die van day-to-day regeringsleider. En je legt bevoegdheden die heel fundamenteel zijn (benoemen en ontslaan) en nu neutraal worden uitgeoefend bij politieke organen. Dat is ook een verschuiving, als je politici macht geeft is het wachten tot ze die ook gaan gebruiken. Kortom dezelfde evenwichtsoefening.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zou het wat uitmaken als je die eruit zou halen?
En de landen in o.a. Zuid Amerika die naar dat model werken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wel. Een buitengewoon slecht idee zelfs. Zie de VS.
Lekker oldschool welquote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We zouden dan anders eventueel ook een Stadhouder kunnen laten aanwijzen door de RvS.
Het tij werd natuurlijk vooral gekeerd door de modernisering doorgevoerd in de Franse periode. De Fransen hebben onze overheid eigenlijk de moderniteit ingetrokken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lekker oldschool wel
Vergeet ook niet dat Nederland veel langer een republiek dan een monarchie is geweest. De republiek verviel in toenemende mate in een corrupte bende, waarmee pas in de 19e eeuw door de herziening van de staatsinrichting dat tij gekeerd werd.
Dit soort taken kunnen zoals ik al schreef denk ik ook wel door de Raad van State waargenomen worden, eventueel gepersonifieerd door een aangewezen Stadhouder. Dan ben je af van dat sprookjeselement en je eindigt ook niet met Johan Derksen of Johan Vlemmix als president omdat de SBS-kijker dat wel een leuk experiment lijkt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:15 schreef trein2000 het volgende:
Stel dat een MP Trump zijn opvolger had moeten benoemen, denk je dat zoiets goed gegaan was? Of een college dat vol zit met door Trump benoemden?
Ja, de Fransen hebben in heel Europa modern staatsbestel ingevoerd en dat was hard nodig. Geen wonder ook dat er zo fel oorlog gevoerd werd tegen Napoleon omdat hij overal het Feodalisme afschafte. En dan was NL nog vrij "Modern". Vind het altijd opvallend dat als deze tijd en de oorlog tegen Napoleon opgevoerd wordt in films en series, romans etc er eigenlijk nooit op ingegaan wordt waarom Napoleon zo geliefd was. Vooral in het Engelstalige.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het tij werd natuurlijk vooral gekeerd door de modernisering doorgevoerd in de Franse periode. De Fransen hebben onze overheid eigenlijk de moderniteit ingetrokken.
Wie benoemt de RVS? Dat doet de regering. Dus dan stouw je zo’n club gewoon vol met loyalisten (zie bijvoorbeeld Polen). Dat verlaagt het risico wel iets, maar niet volledig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit soort taken kunnen zoals ik al schreef denk ik ook wel door de Raad van State waargenomen worden, eventueel gepersonifieerd door een aangewezen Stadhouder. Dan ben je af van dat sprookjeselement en je eindigt ook niet met Johan Derksen of Johan Vlemmix als president omdat de SBS-kijker dat wel een leuk experiment lijkt.
Zoals mensen ook op groen links stemmen, op SP of Partij voor de Dieren, DENK of PVV?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit soort taken kunnen zoals ik al schreef denk ik ook wel door de Raad van State waargenomen worden, eventueel gepersonifieerd door een aangewezen Stadhouder. Dan ben je af van dat sprookjeselement en je eindigt ook niet met Johan Derksen of Johan Vlemmix als president omdat de SBS-kijker dat wel een leuk experiment lijkt.
Dictatuur van de keizer ? Dat is terug naar oude feodale praktijken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het tij werd natuurlijk vooral gekeerd door de modernisering doorgevoerd in de Franse periode. De Fransen hebben onze overheid eigenlijk de moderniteit ingetrokken.
Daar heb je gelijk in, maar van mij hoeft de persoonscultus rondom een staatshoofd niet zozeer. Een eerste onder de gelijken als hoogste gekozen politicus lijkt me prima.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals mensen ook op groen links stemmen, op SP of Partij voor de Dieren, DENK of PVV?
De taken voor zo'n stadhouder of stadhoudende institutie zijn natuurlijk vooral administratief. Je zou de benoemingen voor het leven kunnen inkorten tot een jaar of 25, dan heb je nog steeds niet zo snel het risico dat ze allemaal door dezelfde regering worden benoemd.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wie benoemt de RVS? Dat doet de regering. Dus dan stouw je zo’n club gewoon vol met loyalisten (zie bijvoorbeeld Polen). Dat verlaagt het risico wel iets, maar niet volledig.
Napoleon heeft overal romeins recht ingevoerd ipv de willekeur van het feodalisme. Recht is wat in de wet staat, niet ongeschreven regels en wat de Baron zegt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dictatuur van de keizer ? Dat is terug naar oude feodale praktijken.
Idem ..... buurlanden willen veroveren
Landsbestuurlijke vernieuwing die werd doorgevoerd. Dat de Fransen daarnaast ook imperiale aspiraties hadden en slakken en kikkerbillen aten staat daar verder los van.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dictatuur van de keizer ? Dat is terug naar oude feodale praktijken.
Idem ..... buurlanden willen veroveren
Hé eindelijk ben ik het met Beathoven eens.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt. Koningshuis is achter de schermen gewoon ons visitekaartje naar de wereld toe. Moeten we niet gaan opgeven. Het enige wat niet links of rechts is maar gewoon een stabiele factor.
Ergens heeft het ook wel een verbindende rol binnen Nederland zelf.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is ook wel zo. Maar zolang er landen op de wereld onder de indruk van zo iemand zijn, is het gewoon gunstig om zo iemand te hebben. Als dat in de toekomst zou veranderen, heb ik er geen problemen mee het op te doeken. We hebben een koningshuis omdat we er wat aan hebben. Als we er niks aan hebben, hoeven we het ook niet in stand te houden. Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van pragmatisme.
Het is gewoon zo dat iemand die een keer op de foto mag met Willem Alexander en Maxima eerder geneigd is tot zakendoen met een Nederlander dan als hij of zij dat niet mag, daar zijn die hele handelsmissies op gebaseerd. Wat jij zegt is dat die handelsmissies 0 zin hebben, dat is gewoon echt onzin.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
het is natuurlijk een fabel (bedacht) dat het koningshuis geld oplevert door hun bijdrage aan handelsmissies. Een behoefte voor een product of dienst ontstaat autonoom, en niet omdat het koningshuis meegaat op een dergelijke reis.
De behoefte ontstaat autonoom. Maar het heeft wel degelijk invloed op wie het gegund wordt om die behoefte te bevredigen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
het is natuurlijk een fabel (bedacht) dat het koningshuis geld oplevert door hun bijdrage aan handelsmissies. Een behoefte voor een product of dienst ontstaat autonoom, en niet omdat het koningshuis meegaat op een dergelijke reis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |