Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
We zijn er klaar voor. Alweer de 25e editie van de Top 2000. Op de TV is veel veranderd. Jaren het baken van de Top 2000, nouja, van de slippendrager, bleek Matthijs van Nieuwkerk zich toch te misdragen. Hij moest vorig jaar na de nacht van de popmuziek plots het veld ruimen en keert dit jaar niet meer terug. Een smet op het Top 2000-blazoen, maar op de radio ging alles naar behoren. Toen mochten we naar een jaar rust. En relatieve rust kregen we. 2023 was een jaar waar niet bijzonder veel van te zeggen is. De laatste maand is het weer mis in Israel, maar dat zijn we intussen eigenlijk al bijna gewend. Al die andere conflicten, nouja, tsja. Een jaar zonder hoogtepunten dus eigenlijk. Gelukkig is er het enige echte hoogtepunt tussen kerst en oud en nieuw, de Top 2000.
De Top 2000, oud en vertrouwd. Op TV met meer shows dan ooit, we gaan op 3 november al aftrappen met een programma over de beleving van de Top 2000 bij liefhebbers. Ik heb nu al zin in de Iron Maiden man of iemand die zegt dat ie in 1999 zat te wachten op Danny Mirror. Verder is er een quiz, de untold stories, we kennen het wel. Maar er is maar één moment dat we echt gelukkig zijn en Omsk hebben bereikt: 25 december om 00:00 uur.
Zijn er ons nog mensen ontvallen? Ja, absoluut. Jeff Beck, Bachman, Crosby, Sakamoto, Sinead O'Connor, Robbie Robertson. Het wordt bijna normaal he? Niet een van de allergrootsten, al weet je nooit of iemand de stembooster op het juiste moment wil inzetten. Sinead en Faithless zullen nog wel in de bonus gaan.
Gelukkig zijn er nog andere dingen geweest die voor wat relevantie zorgen. Wat denken jullie van Barbenheimer! Eerst even een serieuze film, en daarna nog de schijtlolligheden van Oppenheimer. Daar zullen vast wel wat liedjes vandaan komen. Klinkt lekker. Al met al: Veel plezier!
Radio 2 Top 2000: Editie 2023 We zijn alweer bij editie 25 van de Top 2000. Een lijst die een muzikale reis heeft gemaakt, alleen Queen in het laatste uur is een zekerheidje. De 60s zijn uitgefaseerd en de 90s vieren tegenwoordig hoogtij. Nirvana mocht er in 2005 in, daarna kwam metal, en toen kwam ook het recente slappe zomerhitje. 168 uur met nonstop muziek, reclame, gelul van Gijs Staverman en nieuws. Met hier en daar een albumversie tegenwoordig.
Wat kunnen wij doen? A. Stemmen. De stemweek is van 1 t/m 7 december (15.00 uur) B. De Bubbling Under beluisteren van maandag 11 tot en met vrijdag 15 december: de lijst der lijsten viert dit jaar de 25e editie en is daarom eenmalig uitgebreid met 500 liedjes. Onder de noemer De Extra 500 worden de nummers 2500 tot en met 2001 gedraaid, overdag van maandag 11 tot en met vrijdag 15 december. >> Meer info hier << C. De Top 2000 zelf beluisteren en bekijken van maandag 25 tot en met zondag 31 december. En naar de randprogrammering. Quiz, Untold Stories, Wat betekent de Top 2000, A Gogo, het kan allemaal. D. Een uurtje naar het Top 2000 café. Niet meer op eigen houtje, maar netjes vooraf intekenen. En dan maar hopen dat je niet een uur lang Suzan & Freek voor je kiezen krijgt, of Echoes, maar gewoon lekker Killing in the Name, Halo of Flies en het liedje van AC/DC.
Vorig jaar werden mijn stemtips weer eens niet gehonoreerd en lagen ze er allemaal uit, maar ik ga jullie toch als vanouds wat tips geven. Hopelijk luisteren jullie dit jaar wel.
1977: Jewel - Foolish Games. Ja, dat was vorig jaar de positie. Teruggekeerd na een jaartje weg te zijn geweest. Hopelijk niet eenmalig, wat mij betreft. Prachtig nummer, Jewel haar enige in de Top 2000. Een mooi luisterliedje die zeker nog een jaar mag blijven. 1974: Manfred Mann's Earth Band - Blinded By The Light. Een van de weinige 'ouderwetse' Top 2000 songs die nog over is. Stond er elk jaar in. Geef deze klassieker de kans en zorg ervoor dat we weer "Wrapped Up Like a Douche" kunnen zeggen! 1941: Johan - Tumble and Fall. Nederlands trots. Een van de ondergewaardeerde bands. Ook hier geldt: Enige notering. Mag zeker blijven en niet eruit tumble and fallen.
Oh, en denk ook eens na over topartiesten als Duncan Browne of The Carpenters. Maar goed, ik probeer mijn echte topfavorieten hier juist te vermijden.
Wanneer? Maandag 25 december 0:00 beginnen we, zondag 31 december 23:59 lallen we mee met Bohemian Rhapsody. Tenminste, dat kan toch haast niet fout?
Vanaf wanneer stemmen? Vanaf vrijdag 1 december.
Staat ie in de top 2000? 11 december is gifjesdag ofzo. Heerlijk.
De Top 2000 in beeld Cultura 24 NPO 1 Extra: Twee jaar lang zoomers is mooi geweest, dit jaar weer het CAFÉ! 24/7 te zien. Tevens met een uurtje doventolk.
Nederland 3 NPO 3: Diep in de nacht. Daar kijkt dus eigenlijk niemand naar.
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOKkers in beeld
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 11-12-2023 17:33:42 ]
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Voor de goede orde: prima als het je ding niet is, maar het is *zo totaal anders* dan het origineel dat "overbodig" wel echt een zwakzinnige kwalificatie is.
Op maandag 11 december 2023 16:54 schreef DJ11 het volgende: Voor de goede orde: prima als het je ding niet is, maar het is *zo totaal anders* dan het origineel dat "overbodig" wel echt een zwakzinnige kwalificatie is.
Op maandag 11 december 2023 16:54 schreef DJ11 het volgende: Voor de goede orde: prima als het je ding niet is, maar het is *zo totaal anders* dan het origineel dat "overbodig" wel echt een zwakzinnige kwalificatie is.
Ja oké, anders is het wel. Ik had ook 'verkrachting van het origineel' kunnen zeggen maar daar vind ik het niet slecht genoeg voor. Dus dan maar 'overbodig'.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op maandag 11 december 2023 16:56 schreef AlchemistOfSorrows het volgende: Over de Pet Shop Boys, mag hopen dat Suburbia iig in de bubbling under staat. Heb de hele lijst niet zo voor handen momenteel
Op maandag 11 december 2023 16:56 schreef AlchemistOfSorrows het volgende: Over de Pet Shop Boys, mag hopen dat Suburbia iig in de bubbling under staat. Heb de hele lijst niet zo voor handen momenteel
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
[..] Ja oké, anders is het wel. Ik had ook 'verkrachting van het origineel' kunnen zeggen maar daar vind ik het niet slecht genoeg voor. Dus dan maar 'overbodig'.
In Engeland verkozen tot beste cover allertijden, dus kennelijk niet zo "overbodig" bevonden.
17:00 - 18:00 uur 2418 Old Town Phil Lynott 2417 Freestyler Bomfunk MC's 2416 Fell In Love With An Alien Kelly Family 2415 Hemingway BLØF 2414 Tattoo Loreen 2413 Alles Of Niets Van Dik Hout 2412 Blijf Bij Mij Paul de Leeuw & Ruth Jacott 2411 It's Time Imagine Dragons 2410 Like A Virgin Madonna 2409 Amsterdam Coldplay 2408 Breathing Oscar And The Wolf 2407 Slaap Lekker (Fantastig Toch) Diggy Dex ft. Eva de Roovere 2406 Leave A Light On Tom Walker
Ik ben een beetje misselijk, en ik ben pas net over de helft met mijn chocoladeletter.
Stellen jullie nog even een kerst-UI in? Dat is gezelliger.
Recente hits en zonder keuzelijst (vooral uit 2023):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Recent en nieuw op de keuzelijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ouder en nieuw op de keuzelijst (mindere keuzelijstbonus dan ooit tevoren, vooral 10s en 00s of logische bonussen, jaartal release tussen haakjes):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overig nieuw (ook hier veel 00s of later, jaartal release tussen haakjes):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Re-entries & de bekende jojo-ers (jaartal van laatste notering tussen haakjes):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zooi waar we niet over willen praten:
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door Cassa95 op 11-12-2023 17:29:04 ]
One day fly. Ik denk niet dat ze een grote fanbase hebben en dit nummer kan me eerlijk gezegd gestolen worden Haddaway staat er ook niet meer in. Of No Limit. Hits maar geen klassiekers.
[..] One day fly. Ik denk niet dat ze een grote fanbase hebben en dit nummer kan me eerlijk gezegd gestolen worden Haddaway staat er ook niet meer in. Of No Limit. Hits maar geen klassiekers.
Ze hadden nog een ander bescheiden hitje in die tijd dacht ik. Maar ik zou liever dit terug in de lijst hebben in de plaats voor een kabbelplaat van een van de vele hofleveranciers van muzikaal behang.
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Recente hits en zonder keuzelijst (vooral uit 2023):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Recent en nieuw op de keuzelijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ouder en nieuw op de keuzelijst (mindere keuzelijstbonus dan ooit tevoren, vooral 10s en 00s of logische bonussen, jaartal release tussen haakjes):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overig nieuw (ook hier veel 00s of later, jaartal release tussen haakjes):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Re-entries & de bekende jojo-ers (jaartal van laatste notering tussen haakjes):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zooi waar we niet over willen praten:
SPOILER
[..] Ze hadden nog een ander bescheiden hitje in die tijd dacht ik. Maar ik zou liever dit terug in de lijst hebben in de plaats voor een kabbelplaat van een van de vele hofleveranciers van muzikaal behang.
Dat is een argument voor idd. Het is geen 13 in dozijn.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Wij kunnen nog meedoen met Rap Das Armas van Quintino en anders Saskia & Serge
En over ESF gesproken: Milly Scott.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Fijn dat Wonderful World er weer in staat ja, al is het de KKD. Ook leuk dat morgen een ander nummer van Nina Simone voorbij komt (I Put A Spell On You).
[..] Dit jaar nog een concert van ze geweest in Tilburg
Live zijn ze zo gaaf, uit hun dak
Ben geweest in Stockholm, holy moly wat een show, ook al was Nico er niet omdat zijn vrouw/vriendin net was bevallen. Ze komen volgend jaar op Sweden Rock dus herkansing
Op maandag 11 december 2023 17:39 schreef Evenstar het volgende: Waarom staat deze niet gewoon in de top 2000 ..... kom op ... definitie van een klassieker dit.
er moest meer ruimte komen voor de 58e overbodige Coldplay
Op maandag 11 december 2023 17:39 schreef Evenstar het volgende: Waarom staat deze niet gewoon in de top 2000 ..... kom op ... definitie van een klassieker dit.
Madonna heeft zichzelf nu niet bepaald een dienst bewezen de afgelopen 15 jaar.
[..] Madonna heeft zichzelf nu niet bepaald een dienst bewezen de afgelopen 15 jaar.
Vanwege het valse zingen?
Ja, dat was niet zo goed. Maar dit is toch gewoon een klassieker?
Op maandag 11 december 2023 17:45 schreef Bomenverzameling het volgende: Ik zeg maar niet wat ik van deze band vind. Volgens mij ben ik daar in het verleden wel duidelijk over geweest..
[..] Nou ja, als je fan was, was de top2000 wel een stuk leuker voor je
Nou ja ik ben groot van van de nummer 1, maar de nummer 2 vind ik echt een draak van een nummer. Maar je zult me vrijwel iedere dag wel vinden in deze reeks als de officiele lijst wordt uitgezonden...
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
"Slaap lekker" en "Leave a light on" achter elkaar, dat hebben ze bewust gedaan?
Ik heb deze gozer nog live gezien op stadspark in Groningen een paar jaar terug. Had wel aardige nummers op zich. Niks noemenswaardigs of zo maar deed het best prima.
Ineens voorbij? Ze hadden er bij Radio 2 ook geen zin meer in?
Tot morgen trouwens, slaap lekker voor straks, oogjes dicht en snaveltje toe!
[..] Einde was al aangekondigd. Of bedoel je dat het nummer nog lang niet afgelopen was?
Dat leek er op ja, nogal een abrupt einde, maar misschien hoort dat bij het nummer.
[..] Dat leek er op ja, nogal een abrupt einde, maar misschien hoort dat bij het nummer.
Ruud liep toch al een beetje uit, zei hij aan het begin van het uur al. En als hij dan Imagine Dragons 2x instart, omdat hij er doorheen praat, moet het laatste nummer een beetje afgekapt worden
Op maandag 11 december 2023 18:02 schreef Evenstar het volgende: Niks met Top2000 te maken, maar kwam net nadat ik bovenstaande YT filmpje had gepost deze tegen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Er mogen alleen matige Ye's de Top 2000 en Extra 500 binnenkomen volgens mij..
Als Honecoming de lijst haalt, dan verwacht ik er nog zeker twee deze week (ik gok Gold Digger en Fourfiveseconds). Die stoten waarschijnlijk ook door naar de lijst. Runaway op de keuzelijst krijgen, wat blijkbaar niet onmogelijk is, is dan alles wat nog rest.
Vraag me af of die 'hele oude' Taylor-nummers met dat jaartal in de keuzelijst stonden en of ze niet allemaal vervangen worden door Taylor's versions
Op maandag 11 december 2023 19:11 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Vraag me af of die 'hele oude' Taylor-nummers met dat jaartal in de keuzelijst stonden en of ze niet allemaal vervangen worden door Taylor's versions
Normaal draaien ze de Versions, dus daar zou ik op inzetten.
[..] Ben je gewoon links aan het scrapen? Dan ben je wel ff bezig
Nee heb een verzameling van bijna 2000 stemlijsten. Waar 1x Hemingway in staat. En toen vroeg iemand wie er op dat nummer zou stemmen, dus heb ik het opgezocht. Doet een programma, ik ga ze niet één voor één af
[..] Normaal draaien ze de Versions, dus daar zou ik op inzetten.
t Is ook NPO, dus best woke om dat te doen
[..] Als Honecoming de lijst haalt, dan verwacht ik er nog zeker twee deze week (ik gok Gold Digger en Fourfiveseconds). Die stoten waarschijnlijk ook door naar de lijst. Runaway op de keuzelijst krijgen, wat blijkbaar niet onmogelijk is, is dan alles wat nog rest.
Je schat hem zelfs nog een keer te weinig in deze week!
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Toch aardig wat hiphop(artiesten) in de KKD ja met 3x Kanye, 50 Cent, Mac Miller, Childish Gambino, 2x Opposites, Blackstreet & Dr Dre. Een paar goede acties en dit kan de lijst halen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Hebben we nu inmiddels alle uitvallers en nieuwe binnenkomers?
Die Armin-plaat is toch wel het meest troosteloze nieuwe buiten dat lokale chauvinisme he? Een stukje Armin zou best te overleven zijn, maar dan wel als het Communication of Blue Fear was. Die Studio 100-plaat slaat natuurlijk totaal nergens op. Dan hadden we beter Sunny Days kunnen houden en dat was al niet veel. Voor de rest valt het eigenlijk best mee, of beter gezegd: de wisselingen zijn wat mij betreft niet heel anders dan in de voorgaande 3/4 jaar.
Ik hoor de cover van The Corrs ook liever, omdat zij een paar jaar m'n #1 favoriete band zijn geweest en ik Old Town uiteraard ook in die versie heb leren kennen. Die zit nu eenmaal het beste in m'n hoofd.
Het origineel is ook niet verkeerd. Leuk dat ie weer eens te horen is. In de Verrukkelijke 500 ook al een nieuwe binnenkomer. Nog een specifieke reden (bijvoorbeeld TikTok) voor deze opleving?
Op maandag 11 december 2023 21:59 schreef Tussle266 het volgende: Die Armin-plaat is toch wel het meest troosteloze nieuwe buiten dat lokale chauvinisme he? Een stukje Armin zou best te overleven zijn, maar dan wel als het Communication of Blue Fear was. Die Studio 100-plaat slaat natuurlijk totaal nergens op. Dan hadden we beter Sunny Days kunnen houden en dat was al niet veel. Voor de rest valt het eigenlijk best mee, of beter gezegd: de wisselingen zijn wat mij betreft niet heel anders dan in de voorgaande 3/4 jaar.
Ik vind zelfs die dialectmeuk eigenlijk minder erg
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Joost is een held. Live ook zeer de moeite
[..] Lastig te zeggen. Ik denk n uur of 2 a 3 per dag. Maar kan ook dat als ik dat meerdere dagen achter elkaar doe m'n hoofd na 2 of 3 dagen zegt: gast stop hiermee. Blijft lastig evenwicht. Posten zal ik sowieso wel, dan maar niet luisterend ondertussen
Blijft heftig die long c***. Ik sprak 1,5 week terug ook nog een oude bekende die erdoor was getroffen en hoe lang ie er al behoorlijk in beperkt werd (werk, dagelijkse leven, alles).
Sterkte en snel weer beter worden Jorg
Hopelijk hou je nog wel tijd om darts te kijken naast de Top 2000-uren (evt. ook zonder geluid).
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Joost is een held. Live ook zeer de moeite
Ik kan er niets mee. Wel een sympathieke jongen, maar muzikaal krijg ik er jeuk van
Welk Top 2000-jaar vonden jullie dat de beste (subjectief) lijst had? #durftevragen
Idealiter is dat een lijst zonder veel onzin (dialect etc.), met veel klassiekers maar ook alternatieve nummers. Dan kom je al gauw zo tussen 2014 en 2018 uit denk ik? De eerste jaargangen waren bijzonder maar mistten variatie in genres.
[ Bericht 60% gewijzigd door Slobeend op 12-12-2023 00:04:13 ]
Idealiter is dat een lijst zonder veel onzin (dialect etc.), met veel klassiekers maar ook alternatieve nummers. Dan kom je al gauw zo tussen 2014 en 2018 uit denk ik? De eerste jaargangen waren bijzonder maar mistten variatie in genres.
Waarschijnlijk 2014, het jaar van deze binnenkomers:
Beyoncé - Crazy in Love Blur - Song 2 Daft Punk - Around the World Damien Rice - The Blower's Daughter David Guetta & Sia - Titanium De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof Editors - Papillon Editors - Smokers Outside The Hospital Doors Green Day - Basket Case Haddaway - What Is Love James Blake - Limit to Your Love Justin Timberlake - Cry Me a River Katy Perry - Firework Kraftwerk - The Model Linkin Park - Breaking the Habit London Grammar - Strong Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness Massive Attack - Teardrop Moby - Why Does My Heart Feel So Bad? Outkast - Hey Ya! Portishead - Glory Box Queens of te Stone Age - No One Knows R.E.M. - Nightswimming Radiohead - Fake Plastic Trees Radiohead - No Surprises Rihanna - Man Down Saybia - I Surrender Saybia - The Day After Tomorrow Saybia - The Second You Sleep Smashing Pumpkins - Disarm Smashing Pumpkins - Tonight Tonight Stone Roses - Fools Gold Stromae - Alors on Danse System of a Down - Chop Suey! The Killers - Mr. Brightside The Offspring - Self Esteem The Prodigy - Firestarter The Prodigy - Out of Space The Verve - The Drugs Don't Work Underworld - Born Slippy
Grote favorieten hier zoals The Smiths, Spinvis, Arctic Monkeys en Damien Rice stonden er toen ook al even in.
Nummers die er spijtig genoeg uitvlogen in 2014:
SPOILER
[ Bericht 2% gewijzigd door Gretzl op 12-12-2023 00:32:10 ]
Op dinsdag 2 december 2014 22:49 schreef Gretzl het volgende: Ik denk dat niemand 5 jaar geleden had kunnen denken dat namen als Arctic Monkeys, The Killers, Portishead, The Prodigy, The Smashing Pumpkins, The Stone Roses, Underworld, Massive Attack, The Smiths Damien Rice, De Jeugd van Tegenwoordig, The Black Keys, Linkin Park, System of a Down, Queens of the Stone Age, Beck, Daft Punk en Blur binnen afzienbare tijd de Top 2000 zouden halen. Allemaal artiesten die je zelden tot nooit op Radio 2 hoort, en waar de oorspronkelijke doelgroep weinig tot helemaal niets mee heeft. En Radiohead met 7 nummers is ook best bijzonder. In een Veronica of Q-Music lijst zou dit gewoon onmogelijk zijn, daar halen alleen nummers het die ook daadwerkelijk op de reguliere playlist staan.
[..] Waarschijnlijk 2014, het jaar van deze binnenkomers:
Beyoncé - Crazy in Love Blur - Song 2 Daft Punk - Around the World Damien Rice - The Blower's Daughter David Guetta & Sia - Titanium De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof Editors - Papillon Editors - Smokers Outside The Hospital Doors Green Day - Basket Case Haddaway - What Is Love James Blake - Limit to Your Love Justin Timberlake - Cry Me a River Katy Perry - Firework Kraftwerk - The Model Linkin Park - Breaking the Habit London Grammar - Strong Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness Massive Attack - Teardrop Moby - Why Does My Heart Feel So Bad? Outkast - Hey Ya! Portishead - Glory Box Queens of te Stone Age - No One Knows R.E.M. - Nightswimming Radiohead - Fake Plastic Trees Radiohead - No Surprises Rihanna - Man Down Saybia - I Surrender Saybia - The Day After Tomorrow Saybia - The Second You Sleep Smashing Pumpkins - Disarm Smashing Pumpkins - Tonight Tonight Stone Roses - Fools Gold Stromae - Alors on Danse System of a Down - Chop Suey! The Killers - Mr. Brightside The Offspring - Self Esteem The Prodigy - Firestarter The Prodigy - Out of Space The Verve - The Drugs Don't Work Underworld - Born Slippy
Grote favorieten hier zoals The Smiths, Spinvis, Arctic Monkeys en Damien Rice stonden er toen ook al even in.
Nummers die er spijtig genoeg uitvlogen in 2014:
SPOILER
Was dat ook niet het jaar dat er een andere zendermanager kwam en een grote groep dj's vertrokken naar radio 5?
[..] Was dat ook niet het jaar dat er een andere zendermanager kwam en een grote groep dj's vertrokken naar radio 5?
Juist. Even een korte geschiedenis (al weet ik niet precies hoe het zit met die dj's)
Voor een periode van 19 jaar had Kees Toering het voor het zeggen bij NPO Radio 2 en NPO Radio 5 Nostalgia. Het conservatieve karakter van de Top 2000 in die jaren bleef onder zijn leiding lang behouden. We kennen natuurlijk allemaal de schandalen met de alternatieve (te harde) nummers die in de eerste jaren bewust uit de Top 2000 werden gefilterd (laatst nog 'ruiterlijk' toegegeven door diezelfde man). Toering stopte op 1 oktober 2014.
Jurre Bosman werd in oktober 2014 waarnemend zendermanager. Hij nam op 1 januari 2015 officieel het stokje over. Daarna zijn er nog twee wisselingen geweest:
[..] Juist. Even een korte geschiedenis (al weet ik niet precies hoe het zit met die dj's)
Voor een periode van 19 jaar had Kees Toering het voor het zeggen bij NPO Radio 2 en NPO Radio 5 Nostalgia. Het conservatieve karakter van de Top 2000 in die jaren bleef onder zijn leiding lang behouden. We kennen natuurlijk allemaal de schandalen met de alternatieve (te harde) nummers die in de eerste jaren bewust uit de Top 2000 werden gefilterd (laatst nog 'ruiterlijk' toegegeven door diezelfde man). Toering stopte op 1 oktober 2014.
Jurre Bosman werd in oktober 2014 waarnemend zendermanager. Hij nam op 1 januari 2015 officieel het stokje over. Daarna zijn er nog twee wisselingen geweest:
En met die wisseling kreeg je ook de doelgroepverschuiving, waarbij de ouderen naar Radio 5 toe moesten en jongere luisteraars van 3FM naar Radio 2 moesten verhuizen. Met de bijbehorende transfers van dj’s misschien wel de belangrijkste reden waarom er ineens andere muziek in de lijst kwam te staan, de nieuwe doelgroep was daar veel vertrouwder mee.
Op maandag 11 december 2023 16:27 schreef TheVulture het volgende: Wel fijn dat de cover van Calum Scott is gesneuveld, maar ik wil Robyn met Dancing On My Own in de lijst
Na vorig jaar ging ik er vanuit dat die overbodige waardeloze cover van Scott definitief was afgevoerd. Maar blijkbaar wordt het nummer nog steeds te vaak op de radio gedraaid, en krijgt Robyn niet de airplay die ze verdient. Origineel is natuurlijk superieur
[..] Als Honecoming de lijst haalt, dan verwacht ik er nog zeker twee deze week (ik gok Gold Digger en Fourfiveseconds). Die stoten waarschijnlijk ook door naar de lijst. Runaway op de keuzelijst krijgen, wat blijkbaar niet onmogelijk is, is dan alles wat nog rest.
Ik heb weinig meer met wat ye recent nog uitbrengt (en al helemaal weinig met z'n persoon), maar Runaway blijft wel een all-time favoriet. Een moderen klassieker met veel meer eeuwigheidswaarde dan bijvoorbeeld Homecoming, Gold Dinger, Fourfiveseconds of N***** in Paris.