Yayyy wat goed! Zo leuk om te zien vind ik het, nog steeds ook.quote:Op donderdag 23 november 2023 23:46 schreef B.ertha het volgende:
Hij looptik ben zo trots
Hij liep al bijna half jaar aan de loopwagen of onze handen maar durfde nog niet los. Ineens heeft hij de smaak te pakken!
Hier loopt hij ook enkele meters, maar verder vind hij het nog heel spannend en gaat dan weer kruipen of op z'n knieën lopenquote:Op donderdag 23 november 2023 23:46 schreef B.ertha het volgende:
Hij looptik ben zo trots
Hij liep al bijna half jaar aan de loopwagen of onze handen maar durfde nog niet los. Ineens heeft hij de smaak te pakken!
Haha, hier kijkt hij elke keer van bovenaf in m'n bhquote:Op zaterdag 25 november 2023 15:32 schreef Smart_ass het volgende:
Ha wat leuk Bertha! Mijlpaal!![]()
Hier steekt dreumes constant een handje onder mijn shirt, en bij vriend ook. Vind t wel grappig, peuter deed dat nooit.
Ahhh zo leuk vind ik het, dat gestap.quote:Op woensdag 29 november 2023 15:28 schreef Smart_ass het volgende:
Onze dreumes loopt sinds een dag of twee ook echt nu. Grappig om te zien dat het zo gelijk op loopt met grote zus, die liep ruim twee weken eerder maar vrij klein verschil dus.
2 maanden, had al een nieuwe gekocht dus nu hebben we er tweequote:Op vrijdag 1 december 2023 13:28 schreef Smart_ass het volgende:
Gadverdamme hoelang duurde het voordat je die vond?
Speelkeukentje waar ze dingen in kan doen en uit kan halen misschien? Daar is de mijne uren zoet mee.quote:Op woensdag 6 december 2023 09:21 schreef DjVero het volgende:
Kleine van ons is gek op tientallen paperclips uit een bakje halen, weer erin doen en dat x100. Wat is leuk speelgoed dat dit concept heeft? En dan niet zo'n blokkendoos met vier van die vormpjes, want dat is ze na vijf minuten zat lol.
die is zoetquote:Op woensdag 6 december 2023 16:46 schreef Aure het volgende:
De sorteerbox van rupsje nooitgenoeghttps://www.lobbes.nl/spe(...)eeldingen-sorteerbox
@MaJo Geen haast, maar zou jij deze nog een keer door willen voeren?quote:Op vrijdag 24 november 2023 09:45 schreef Bami het volgende:
Mag ik in de OP erbij met Pukje? Geboren op 24 september 2022
Helemaal gemist! Een tag werkt inderdaad het beste, ik zet haar erin!quote:Op dinsdag 12 december 2023 06:53 schreef Bami het volgende:
[..]
@:MaJo Geen haast, maar zou jij deze nog een keer door willen voeren?
@:Lokasenna Oei, dat zie ik hier ook nog niet gebeuren. En heb ook echt nog geen puf om daaraan te beginnen. Gelukkig heeft onze opvang er niks over gezegd, haha. Succes!
Oh ja hier heeft ze hem al alleen voor slapen, en in de kinderwagen/het autostoeltje. Daar buitenom geven we hem niet. Dus dat scheelt misschien haha.quote:Op dinsdag 12 december 2023 08:58 schreef Lokasenna het volgende:
Het hoeft ook niet natuurlijk, ze vroegen heel netjes hoe we ertegenover zouden staan.
Maar aangezien we in redelijk rustig vaarwater zitten op het moment gaan we het een kans geven. Ze krijgt hem nu alleen voor haar dut en 's nachts en dat gaat eigenlijk best goed.
Psst, je hebt april ipv september neergezetquote:Op dinsdag 12 december 2023 13:00 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal gemist! Een tag werkt inderdaad het beste, ik zet haar erin!
Rosie sleepte haar doekje met speen echt de hele dag mee.quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:52 schreef Bami het volgende:
[..]
Oh ja hier heeft ze hem al alleen voor slapen, en in de kinderwagen/het autostoeltje. Daar buitenom geven we hem niet. Dus dat scheelt misschien haha.
Wel fijn dat het goed gaat!
Wow ik was er niet helemaal bijquote:Op dinsdag 12 december 2023 20:59 schreef eponine het volgende:
[..]
Psst, je hebt april ipv september neergezet![]()
En de eerste vier namen zijn inmiddels peutertjes geworden, dus die kunnen misschien wel uit de lijst?
Ha snap ik. En terecht.quote:Op dinsdag 12 december 2023 21:03 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Rosie sleepte haar doekje met speen echt de hele dag mee.
Binnenkort ga ik het eens proberen bij een dutje. En als het niet werkt, jammer dan, dan blijft de speen nog maar even, want haar recent goed geworden slaapgewoonten gaan we natuurlijk niet riskeren.
en altijd in de bloedhittequote:Op dinsdag 12 december 2023 13:46 schreef Lokasenna het volgende:
Het meten en wegen vind ik juist het ergste, helemaal uit de kleren en weer terug met een kind dat niet meewerkt, ben je zo een kwartier mee bezig.![]()
Nu was ze ook nog lekker rustig voor de prikken in plaats van opgefokt door het weegschaalspektakel.
Bij ons is het bij het CB altijd ijskoudquote:Op woensdag 13 december 2023 08:56 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
en altijd in de bloedhittefijn voor die kleintjes, maar ik sta altijd peentjes te zweten tijdens dat hele aan en uitkleed circus
Hoe gefrustreerder zij raakt, hoe groter de incentive om het te verbeteren. Dat gebeurt in bijna alle gevallen. Ik merk hier bij Goud nu ook ineens grote stappen weer. Maar als je je echt zorgen maakt zijn er genoeg hulplijnen die je kunt inschakelen, cb lijkt me een prima startpunt daarvoor.quote:Op donderdag 14 december 2023 11:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik weet dat het hier al zo vaak over gaat, maar mijn dreumes van bijna 22 maanden praat niet. Of ja, zo goed als niet. Haar broer was ook een trage maar die was tegen 2 jaar wel op gemiddeld niveau. Bij Maggie merk ik zo weinig vooruitgang. Ze zegt een paar dingen buiten mama. Nee, da (bruikbaar voor alles) en een paar dierengeluiden. Ik wil helemaal geen overbezorgde moeder zijn, maar ik vind haar frustraties vaak zo sneu. Alles moeten we via ja/nee vragen eruit sleuren (nee schudden, ja knikken kan ze wel).
Ze lijkt goed te horen en heeft geen problemen met haar oren. Ze snapt ook heel veel. Kan heel veel dingen in zoekboekjes aanwijzen.
Nu ja, we gaan in februari horen wat ze bij het CB zeggen. En ik weet, elk kind heeft een eigen tempo maar ik ben er zelf ook wel klaar mee met enkel "da" en een wijsvingertje en dan stervende zwaan als ik het fout heb.
Koert praatte met 2 jaar nauwelijks. Ik herinner me alleen 'mamma' en ja/nee wat hij niet eens goed gebruikte. Hij zei wel iets meer hoor maar dat waren echt maar een paar woorden. Via het cb een verwijzing gehad voor logopedie en zij heeft hem eigenlijk echt vanaf het begin moeten leren praten. En nog steeds leert ze letters en klanken een voor een aan. Ze heeft veel ervaring en ze denkt niet dat hij een taalprobleem heeft, alleen dat hij traag is. Inmiddels is hij 4,5 en na 2 jaar logopedie praat hij goed genoeg om begrepen te worden maar ik zou het niet vloeiend noemen.quote:Op donderdag 14 december 2023 11:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik weet dat het hier al zo vaak over gaat, maar mijn dreumes van bijna 22 maanden praat niet. Of ja, zo goed als niet. Haar broer was ook een trage maar die was tegen 2 jaar wel op gemiddeld niveau. Bij Maggie merk ik zo weinig vooruitgang. Ze zegt een paar dingen buiten mama. Nee, da (bruikbaar voor alles) en een paar dierengeluiden. Ik wil helemaal geen overbezorgde moeder zijn, maar ik vind haar frustraties vaak zo sneu. Alles moeten we via ja/nee vragen eruit sleuren (nee schudden, ja knikken kan ze wel).
Ze lijkt goed te horen en heeft geen problemen met haar oren. Ze snapt ook heel veel. Kan heel veel dingen in zoekboekjes aanwijzen.
Nu ja, we gaan in februari horen wat ze bij het CB zeggen. En ik weet, elk kind heeft een eigen tempo maar ik ben er zelf ook wel klaar mee met enkel "da" en een wijsvingertje en dan stervende zwaan als ik het fout heb.
de onze zei dat dat tegenwoordig alleen nog gold bij bepaalde verzekeraars, wij zijn zonder verwijzing gekomen en ze declareren gewoon zelfquote:Op donderdag 14 december 2023 13:55 schreef SQ het volgende:
Kanttekening: als je de logopedist vergoed wil hebben vanuit je zorgverzekering heb je wel degelijk een doorverwijzing nodig
Hier hetzelfde. Die vsn mij is 26 maanden en deze week heeft de opvang er voor het eerst opmerkingen over gemaakt —> dat hij achterloopt met spraak. Hij heeft al langer logopedie. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet dus ik doe maar niksquote:Op donderdag 14 december 2023 11:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Laatste kiezen komen volgens het boekje tussen de 20 en 33 maand.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:25 schreef Bottoms_up het volgende:
- tanden. Ze kauwt ook veel op haar handen. Maar lijkt me een beetje vroeg voor de laatste kiezen
jaaa daar gaat iequote:Op dinsdag 19 december 2023 16:47 schreef KaBuf het volgende:
Jaaaaaaaaaaaaa
Meneer is bijna 23 maanden maar heeft tot nu toe nauwelijks los stapjes gezet. Krijg ik nu van de opvang twee filmpjes dat hij loopt / dans en meerdere stapjes zelf (los) zet.
Ik ben zoooo blij nu![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Peuter (vandaag kleuter trouwens) at tot 2,5 echt alles en zit nu zo ongeveer op hetzelfde dieet, dus dat stemt niet heel hoopvolquote:Op donderdag 21 december 2023 15:28 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn dreumes van 16 maanden eet niet veel gevarieerder op het moment, groenten gaan er sowieso nauwelijks in. Bij peuter merkte ik dat het echt in fases ging, dus daar houd ik maar aan vast. Het wordt vast weer beter.
Mijnes eet nooit groente, ook niet overdag of in snackvorm op een bordjequote:Op donderdag 21 december 2023 23:20 schreef Elleska het volgende:
Wat eten betreft heb ik overdag geen enkel klagen, hooguit dat ik smiddags soms misgrijp met brood.
Het avondeten gaat wel eens minder vooral na een vermoeide dag.
De beste tip die ik daarvoor heb gehad is groente bij het middageten en/of tussendoortje dan hangt het voor mijn gevoel niet zo af van die laatste maaltijd.
Als er nooit groentes in gaan dan werkt een ander tijdstip niet maar als het zoals bij ons komt door vermoeidheid wel daarom was het voor mij een goede tip.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:30 schreef June. het volgende:
[..]
Mijnes eet nooit groente, ook niet overdag of in snackvorm op een bordje
Rosie was al niet helemaal lekker en twee meeslepen naar opa's en oma's is dan een recept voor ellende.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:06 schreef Bami het volgende:
Kerstdagen waren prima! Kerstnachten iets minder.![]()
Ik had bedacht nachtvoedingen af te bouwen als Pukje anderhalf is omdat ik op meerdere plekken lees dat ze iig tm anderhalf echt toegevoegde waarde hebben voor je kind. Maar met hoe de nachten nu gaan begin ik te twijfelen of ik dat nog drie maanden volhoud. Terwijl ik ook wel weet dat ermee stoppen niet wil zeggen dat ze beter gaat slapen, maar blegh.
Voordeel is dan wel weer dat ze, met de nodige hulp, tot circa 8u slaapt momenteel.
Maar vertel over de dramatische kerstdagen, wat maakte het zo moeilijk/erg voor de dreumessen?
Precies dat was voor mij ook de reden. Kun je in elk geval om en om een nacht doorslapenquote:Op donderdag 28 december 2023 16:39 schreef Lokasenna het volgende:
Als je twijfelt of je het nog volhoudt, kun je het een kans geven. Als het slapen niet beter wordt kun je in elk geval de nachten wat beter verdelen met je man.
Ik vind je een heldin. Die van mij sliep met 8 weken al de hele nacht door en ik was bij 4 maanden al gestopt met borstvoeding als hij dan nog ‘s nachts zou komen (lees: toen ik weer ging werken)quote:Op donderdag 28 december 2023 08:06 schreef Bami het volgende:
Kerstdagen waren prima! Kerstnachten iets minder.![]()
Ik had bedacht nachtvoedingen af te bouwen als Pukje anderhalf is omdat ik op meerdere plekken lees dat ze iig tm anderhalf echt toegevoegde waarde hebben voor je kind. Maar met hoe de nachten nu gaan begin ik te twijfelen of ik dat nog drie maanden volhoud. Terwijl ik ook wel weet dat ermee stoppen niet wil zeggen dat ze beter gaat slapen, maar blegh.
Voordeel is dan wel weer dat ze, met de nodige hulp, tot circa 8u slaapt momenteel.
Maar vertel over de dramatische kerstdagen, wat maakte het zo moeilijk/erg voor de dreumessen?
Ah wat sneu. Wel weer opgeknapt?quote:Op zondag 7 januari 2024 11:43 schreef KaBuf het volgende:
Onze dreumes van bijna 2 is echt onverklaarbaar sip en verdrietig. Echt zielig
Wil bijna de hele tijd niks anders dan de speen, foto’s kijken op de telefoon of tv kijken.
Terwijl hij geen koorts heeft, geen tekenen voor kiezen of wat dan ook.
Wordt een leuke zondag zo
Gistermiddag genoeg afleiding kunnen geven gelukkig, al was het eten dramaquote:
Op zich zou zij dan op een ander moment met vriendinnen een lang weekend weg kunnen toch? Wij proberen elkaar dit soort dingen gewoon te gunnen, ook al is het pittig voor degene die achterblijft. We proberen dan wel een week te kiezen dat degene die achterblijft ook de mogelijkheid heeft om naar vrienden/familie te kunnen voor 1-2-3 dagen, dat maakt het al een stuk draaglijker. Of plannen met uitjes. Ik ben ook wel eens met een vriendin + kind een langweekend centerparcs gaan doen.quote:Op maandag 15 januari 2024 14:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Ik ben zelf een groot fan van skiën, mijn vriendin totaal niet. Ze krijgt ook snel hoofdpijn bij luchtdruk veranderingen. Onze dreumes is nu 16 maanden oud en ik wil aan mijn vriendin vragen of ik in feb. 5 dagen mag gaan skiën met een paar vrienden. Ik weet nu al dat ze hier niet prettig op gaat reageren maar ik weet eigenlijk ook niet of het egoïstisch van mij is om te vragen. Want ja, ik ben dan lekker aan het skiën in de bergen en zij kan niet relaxen.
Welkom! Ik kan dat niet meer. @MaJo?quote:Op donderdag 18 januari 2024 08:37 schreef alpeko het volgende:
Vanaf morgen mag ik ook hier komen. Dan wordt Stef 1 jaar
@:B.ertha wil je mij toevoegen in de OP? Stef 19 januari
Ik ga binnenkort 3 dagen skiën met mijn werk. Mijn man blijft thuis met onze dochter van net 2 jaar. Hij ziet er wel tegenop, maar wil toch dat ik dat gewoon ga doen. Vorig jaar zou ik ook gaan, toen werd mijn man echt flink ziek met koorts boven de 40 graden. Dus ging het niet door.quote:Op maandag 15 januari 2024 14:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Ik ben zelf een groot fan van skiën, mijn vriendin totaal niet. Ze krijgt ook snel hoofdpijn bij luchtdruk veranderingen. Onze dreumes is nu 16 maanden oud en ik wil aan mijn vriendin vragen of ik in feb. 5 dagen mag gaan skiën met een paar vrienden. Ik weet nu al dat ze hier niet prettig op gaat reageren maar ik weet eigenlijk ook niet of het egoïstisch van mij is om te vragen. Want ja, ik ben dan lekker aan het skiën in de bergen en zij kan niet relaxen.
Aangepast!quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Welkom! Ik kan dat niet meer. @:Majo?
quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:14 schreef Bottoms_up het volgende:
Maggie staat er niet in maar voor die laatste paar weken hoeft t ook weer niet![]()
Deze ochtend werden we wakker met een paar cm verrassingssneeuw. Al een rondje park met de slee gedaan, ze vond het heerlijk. Alleen lastig dat ze pertinent weigert handschoenen aan te laten. Zo kunnen we niet lang naar buiten.
Sinds het weekend heeft ze eindelijk weer eens een nieuw woordje, en het is meteen haar nieuwe lievelingswoord: mijn. Te gebruiken voor "van mij" evenals "zelf doen". Ze klinkt dus hele dagen als 1 van die meeuwen van finding nemo
Ja zoiets. Ze is al een tijdje aan het opwarmen. Bij de oudste dachten we tijdens deze fase dat ie al aan het peuteren was want hoeveel erger kon het nog worden, haha wij hadden geen idee. Nu wel en als we zien hoeveel feller ze is dan hij toen was, vrees ik dat dit kind mijn dood wordtquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef Bami het volgende:
[..]![]()
Heerlijk. Alvast de voorbode van de twee is nee fase?
Wij hebben dus nog geen slee. Dat is wel een beetje sip, want Pukje laat prima wanten aan en we hebben een pracht van een sneeuwpak voor haar.
Ik nu vaak ook niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:52 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan me nog weinig voorstellen bij dat ons exemplaar nog dwarser wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier hetzelfde. Wij vinden het belangrijk dat er ruimte blijft voor dit soort dingen. Ik heb zelfs weleens ouderschapsverlof opgenomen zodat ik een midweek thuis was met kind en man een paar dagen wegging.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:52 schreef June. het volgende:
[..]
Op zich zou zij dan op een ander moment met vriendinnen een lang weekend weg kunnen toch? Wij proberen elkaar dit soort dingen gewoon te gunnen, ook al is het pittig voor degene die achterblijft. We proberen dan wel een week te kiezen dat degene die achterblijft ook de mogelijkheid heeft om naar vrienden/familie te kunnen voor 1-2-3 dagen, dat maakt het al een stuk draaglijker. Of plannen met uitjes. Ik ben ook wel eens met een vriendin + kind een langweekend centerparcs gaan doen.
Wie kan er harder schreeuwen?quote:Op woensdag 24 januari 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij.
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 13:39 schreef Elleska het volgende:
Eten maak ik geen strijd van. Ik bepaal wat er wordt gegeten (dat staat op tafel) en kind bepaald hoeveel. Toetje is onderdeel van de maaltijd zodat ze in het ergste geval nooit met lege maag naar bed gaan. Schortjes voorkomen dat ik kleding blijf wassen en zorgt ervoor dat ik zelf mijn eten warm kan opeten.
[..]
Hier een dreumes die vaker niet dan wel eet en ze doet het nog steeds. Uiteindelijk is eten een strijd die je altijd verliest, want je kan ze niet dwingen om het door te slikken. Dus ik maak er ook geen strijd van. Ja ik vind het heel moeilijk als ze (bijna) niks eet, maar ik probeer erop te vertrouwen dat ze wel pakt wat ze echt nodig heeft en dat het vanzelf een keer beter wordt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Is dat ook wat ze leert? Of leert ze dat als je iets wil van iemand je gewoon harder moet schreeuwen dan hen?quote:Op woensdag 24 januari 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij. Bij een puber kun je tenminste nog dealtjes sluiten; "als jij, dan wij..." Bij haar werkt dat nog niet.
Van harte. Dan schelen die van ons maar 3 dagen.quote:Op maandag 22 januari 2024 18:48 schreef Mathijz het volgende:
sinds vandaag is mijn zoon T. een dreumes. Van het weekend zijn verjaardag gevierd en morgen nog op het KDV.
Vandaag naar het zeeaquarium geweest en dan is 1,5 uur wel weer mooi zat. Hoewel de vissen wel erg interessant zijn is lopen dat momenteel ook
Dan eten ze 'te weinig'quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Dan geef je haar minder op haar bord, hoef je ook minder weg te gooien en schep je bij als ze wel eet.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.
Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
En dat. Als er iets niet mijn opvoeddoel is, dan is het wel 'ten alle tijden naar me luisteren'quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:17 schreef Bami het volgende:
Ik wil trouwens ook helemaal niet dat mijn dochter leert dat ze altijd naar me moet luisteren. Ik kan er ook wel eens naast zitten, of een slecht idee hebben. Plus als ze bij mij niet leert challengen en voor zichzelf opkomen, hoe moet dat dan straks op school en later op de werkvloer? Ik ben er juist om haar te leren een eigen pad te bepalen, en dat betekent ook dat ik niet altijd mijn zin krijg. Daarom probeer ik wel scherp te zijn op geen (ja/nee) vragen te stellen als het eigenlijk een opdracht is. Dus als ik vind dat het tijd is om te gaan slapen zeg ik “we gaan naar boven” en niet “zullen we naar boven gaan”.
Ze heeft er niet voor gekozen onder jouw dak te leven hè.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.
Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
Van wie zou ze haar eigengereidheid hebben?quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Zelfde wereld als jij, we maken alleen andere keuzes in hoe we er mee omgaan.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:28 schreef DjVero het volgende:
Mooi wereldje leven jullie in. Ben weer weg hier.
Nou dat ook. Plus hoe meer ik er met een gestrekt been in ga hoe meer tegenstand ik kan verwachten.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:29 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Van wie zou ze haar eigengereidheid hebben?
Oh ja, mijn grote is net een ezeltje, hoe harder je hem probeert mee te krijgen, hoe harder hij achteruitgaat.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:30 schreef Bami het volgende:
[..]
Nou dat ook. Plus hoe meer ik er met een gestrekt been in ga hoe meer tegenstand ik kan verwachten.
Tja je vraagt om tips omdat je eigen aanpak niet lijkt te werken. Dan kan je ook tips verwachten die een andere aanpak volgen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:28 schreef DjVero het volgende:
Jammer dat je alleen dingen wil horen die in jouw straatje passen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:28 schreef DjVero het volgende:
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:35 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Tja je vraagt om tips omdat je eigen aanpak niet lijkt te werken. Dan kan je ook tips verwachten die een andere aanpak volgen.
5 happen + toetje is goed genoeg en morgen is er weer een nieuwe dag.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zo anders staan we er niet in. Onder mijn dak gelden net zo goed mijn regels. Wanneer ik een kind keuze geef ben ik nog altijd degene die de keuzeopties bepaal.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef Elleska het volgende:
[..]
5 happen + toetje is goed genoeg en morgen is er weer een nieuwe dag.
Kinderen zijn aan het eind van de dag moe, mijn ervaring is dat de avondmaaltijd niet de maaltijd is die het beste wordt gegeten.
Je kan een kind niet dwingen om te eten (tenzij je gaat dwangvoeren) dus die strijd zal je altijd verliezen.
[..]
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
Nee.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:32 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?
'Ik accepteer niet dat jij iets niet lekker vind!' Poeh.
Ik had mijn post nog wat aangevuld met hoe ik het aanpak.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
Dat zegt helemaal niets, ik lust ook vrijwel alles.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:37 schreef DjVero het volgende:
Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar ik lust nu vrijwel alles doordat ik anders op m'n kloten kreeg van mijn pa als ik het niet vrat.
Want als je je kind ooit iets zelf laat beslissen laat je uiteraard je kind de baas spelen. Als je het zo zwart wit ziet ga je inderdaad weinig oplossingen vinden hier.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.
Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips.
Oh niet alleen over eten. Zo kregen we ook eens subtiel te horen van mensen dat hun kind wel overal afbleef als ze dat zeiden. Hun tweede die zich ook nergens wat van aantrok viel toen ineens erg tegenquote:Op woensdag 24 januari 2024 15:49 schreef Clubsoda het volgende:
Och ja, ouders van makkelijke eters en denken sowieso dat het door hun briljante opvoeding komt![]()
Persoonlijk denk dat je kind leren dat je mening geven hetzelfde is als kinderachtig zeiken en dat het helemaal prima is als een ander met geweld iets rondom jouw lichaam forceert onder het mom van 'ik hou van je en ik weet wat het beste voor je is', een vele malen groter risico behelst dan later piepen over eten en geen zin hebben om je huiswerk te maken. Maar dat is vast een sneeuwvlokjesgedachte
Kleintjes groeien echt op lucht en liefde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:02 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Verder vind ik het een interessante discussie. Elkaar overtuigen hoeft ook niet. Ik denk alleen dat je met een machtsstrijd je eigen leven moeilijk maakt maar daar heb ik geen last van.
Dat is dus een van de dingen die hier in huis wel moet. Dat is een heel ander soort strijd, een dreumes of peuter is klein genoeg om op te tillen in desnoods in de houdgreep verschonen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:15 schreef DjVero het volgende:
Het is niet alleen het eten overigens. Ook met de luier, gewoon compleet weigeren terwijl ze een uur in de wind stinkt. Theatraal op de grond vallen, kan ik d'r weer ophalen, nog meer brullen. Gekkigheid. En no way dat ik haar met een poepluier laat rondlopen, want daar heb ik zelf ook last van.
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:08 schreef DjVero het volgende:
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.
Die hele twee is nee is toch ook al een kind dat zich afzet tegen de ouders?quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.
Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
ik doe ook heel veel zingendquote:Op woensdag 24 januari 2024 16:39 schreef Bottoms_up het volgende:
Bij het verschonen hebben we het ook een tijd gehad. Na een tijdje ontdekt dat zingen tijdens het verschonen helpt. Ik kan de wielen van de bus niet meer HOREN maar ze bleef wel stil liggen![]()
Maar verschonen moet hier wel.
Op zich is er wel een verschil tussen dingen waarbij je wel "macht" hebt of je afhankelijk bent van wat ze doen. In het tweede geval kan je meer als ze wat ouder zijn. Vanaf 3-4 jaar. Mijn oudste staat elke avond triomfantelijk bovenaan de trap nadat ik zeg dat ik wel eerst boven zal zijn![]()
Mijn dreumes snapt gewoon de dingen die ik van mijn kleuter vraag niet. Maar dat komt nog wel. Ze gaat niet stuk als ik nu wat dingen loslaat.
Ik zeg nergens dat je haar slavink op moet eten om haar “haar zin te geven” ofzo, maar jij hebt het over eten moeten weggooien en dat je dat zonde vindt. Snap ik, maar eet het dan gewoon zelf op. Mijn vijfjarige krijgt ook geen heel stukje vlees(vervanger) omdat ie dat gewoon niet op krijgt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.
Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips.
Peuters hebben toch een hele andere aanpak nodig dan pubers dus dit argument slaat nergens op.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.
Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.
Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
Wat is er "niet lullen maar poetsen" aan je kind niet zelf laten eten omdat je de kleding niet steeds kleding wil wisselen en wassen?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.
Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
Omdat ik het belangrijk vindt dat ze alles eet, waardoor ze straks niet als volwassene alleen maar hamburgers, carpaccio en/of patat lust (even gechargeerd, maar zo'n collega heb ik hier rondlopen). Gisteravond ook weer; na wederom vijf happen was het klaar en zat ze naar het vlees te wijzen. Geweigerd. Nog eens een paar happen gegeten en haar haar vlees gegeven. Dat at ze netjes op (paar stukjes).quote:Op donderdag 25 januari 2024 01:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:17 schreef MaJo het volgende:
Ik herken de eetstrijd en het is behoorlijk frustrerend. Ik lees nu een boek (Ik Lust Dat Niet) en daar staan best wat goede tips in. Zo blijkt dat kinderen best goed zelf kunnen reguleren. Als ze 's avonds niet (veel) eten dan wordt dat op een ander moment aangevuld, bijvoorbeeld in de middag. Het boek volgt het volgende principe:
De ouder bepaald wanneer en wat er gegeten wordt, het kind of en hoeveel er gegeten wordt. Sinds we dit toepassen gaat het stukken beter. Aapie gedijt veel beter op zelfbeschikking dan dwang, wat ook wel logisch is.
Je kunt niet verkroppen dat je mini-mensje het ene lekkerder vindt dan het andere en nog niet de zelfregulatie heeft om daaromheen gezonde keuzes te maken? Dat kunnen zelfs veel volwassenen nog niet...quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.
zou het helpen om het vlees wat later op tafel te zetten (voor iedereen)? Als ze het niet ziet kan je er ook niet zo op fixeren en eet ze misschien wat makkelijker wat je haar voorzet, en als ze daar dan genoeg van heeft gehad naar jullie mening pak je het vlees erbij.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.
Bij volwassenen (en kinderen) die zo beperkt eten speelt mogelijk meer, een eetstoornis zoals ARFID bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:16 schreef DjVero het volgende:
waardoor ze straks niet als volwassene alleen maar hamburgers, carpaccio en/of patat lust (even gechargeerd, maar zo'n collega heb ik hier rondlopen).
oh moeten we weer naar het cb binnenkortquote:Op donderdag 25 januari 2024 22:21 schreef Bottoms_up het volgende:
Maggie leeft soms ook op vlees. En de volgende dag eet ze alleen aardappels. Groenten worden vaak aan de kant geschoven maar gisteren schepte ze heel haar bordje leeg, inclusief bloemkool en broccoli. Ik denk dat ik meer kans maak om het weer goed te voorspellen dan wat ze met haar eten gaat doen.
Pfoe die tweede verjaardag komt nu echt dichtbij. Cadeaus zijn bijna binnen, afspraak CB is gemaakt. Ze heeft al de step van haar broer "geerfd" en maakt daar al goed vorderingen mee. Er is nog weinig dreumes aan. Behalve dat ze niet praat dan
Bij ons werkt schreeuwen averechts. Zoon wordt er alleen maar onhandelbaarder van.quote:Op woensdag 24 januari 2024 12:58 schreef DjVero het volgende:
Praktische tips tegen dat continue "nee"? Ze eet ineens moeilijk, moeilijk doen bij het naar bed gaan, geen schone luier willen. Voorlopig gaat het nog wel een beetje met stem verheffen of schreeuwen, maar wel steeds moeizamer.
Dat haalt ze op een ander moment wel in. Een kind laat zichzelf niet verhongerenquote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat haalt ze op een ander moment wel in. Een kind laat zichzelf niet verhongerenquote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik ben zo opgevoed destijds en ik vond het vreselijk. Later heb ik mijn vader jaren niet gesproken omdat hij nog steeds mn leven wilde bepalen. Weer later is de band weer hersteld omdat ik als volwassene gewoon m’n eigen plan ging trekken en niet meer naar m luisterde of het goed probeerde te doen. Maar ik heb daar wel flink therapie voor gehad.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Specifiek tijdstip? Want dan zou het nachtangst kunnen zijn. Krijg je wel contact/reactie of heb je het idee dat je niet doordringt?quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand een idee wat je kunt bij een dreumes die bijna iedere nacht wel een keer wakker wordt en vervolgens niet meer zelf in slaap kan vallen (huilen, huilen, krijsen) ?
Mijn dreumes kan vrijwel nooit zelf in slaap vallen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand een idee wat je kunt bij een dreumes die bijna iedere nacht wel een keer wakker wordt en vervolgens niet meer zelf in slaap kan vallen (huilen, huilen, krijsen) ?
Die van ons is nu ruim 20 maanden. In januari heb ik geen enkele nacht kunnen doorslapen door ongemakken bij hem (waterpokken, stoppen speentje en ziek). Denk dat ik minder dan 100 uur slaap had over de hele maand (kan gelukkig erg goed met weinig slaap). Soms uren bezig voor hij weer slaapt omdat hij wel héél moe is, maar zich geeoon geen houding weet te geven. Niet in bed, niet bij papa, niet bij mama. En uit de slaapzak wil hij al helemaal niet.quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik vind het wel wenselijk dat ze leren om zonder al teveel gedoe te eten en ook redelijk wat dingen lusten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 01:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?
Ik ben groot geworden met appelmoes. En dat zonder gaatjes. Ik luste nauwelijks groente. En veel andere dingen ook niet. Nu eet ik alles.quote:Op maandag 5 februari 2024 18:54 schreef Clubsoda het volgende:
Een ander dingen laten 'lusten' is simpelweg iets waar je geen directe invloed op uit kan oefenen. Ik kan jou ook niet dwingen om van moderne kunst te houden. Het idee dat een je een kind kan leren dingen te lusten door ze te dwingen bepaalde zaken of hoeveelheden te eten vind ik een rare. Ik richt me liever op te dingen waar je wel invloed op hebt (gezond en gevarieerd koken, kinderen betrekken in het proces van boodschappen doen en koken, belang hechten aan de maaltijden en de sfeer die er heerst, zelf veelzijdig eten en daarin voorlezen, niet straffen of belonen met voedsel, duidelijke afspraken over dingen proeven en wat te doen als je niet eet, etc). In die zin vind het concept 'eten' een belangrijk onderdeel van mijn opvoeding maar de precieze omvang of inhoud van maaltijden dan weer helemaal niet.
En iedereen heeft wel anekdotisch bewijs van kinderen of volwassen die héél eenzijdig eten. Maar zoals eerder genoemd kan dat net zo prima een eetstoornis als ARFID zijn dan vingertje-wijs-wat-zijn-die-ouders-beroerde-opvoeders-hihaho.
Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?quote:Op maandag 5 februari 2024 18:54 schreef Clubsoda het volgende:
Een ander dingen laten 'lusten' is simpelweg iets waar je geen directe invloed op uit kan oefenen. Ik kan jou ook niet dwingen om van moderne kunst te houden. Het idee dat een je een kind kan leren dingen te lusten door ze te dwingen bepaalde zaken of hoeveelheden te eten vind ik een rare. Ik richt me liever op te dingen waar je wel invloed op hebt (gezond en gevarieerd koken, kinderen betrekken in het proces van boodschappen doen en koken, belang hechten aan de maaltijden en de sfeer die er heerst, zelf veelzijdig eten en daarin voorlezen, niet straffen of belonen met voedsel, duidelijke afspraken over dingen proeven en wat te doen als je niet eet, etc). In die zin vind het concept 'eten' een belangrijk onderdeel van mijn opvoeding maar de precieze omvang of inhoud van maaltijden dan weer helemaal niet.
En iedereen heeft wel anekdotisch bewijs van kinderen of volwassen die héél eenzijdig eten. Maar zoals eerder genoemd kan dat net zo prima een eetstoornis als ARFID zijn dan vingertje-wijs-wat-zijn-die-ouders-beroerde-opvoeders-hihaho.
Ja hoor, dat kan. Staat gewoon in de DSM en komt niet minder vaak voor dan bijvoorbeeld anorexia.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?
Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
Niet echt de indruk dat dat bij deze twee kinderen het geval was, maar wie weet...quote:Op maandag 5 februari 2024 20:25 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan. Staat gewoon in de DSM en komt niet minder vaak voor dan bijvoorbeeld anorexia.
Ja dat kan want burgerking en macdonalds voedsel is in smaak en structuur altijd hetzelfde en groente is elke net keer net iets anders. Dat maakt voor een gezond persoon weinig uit maar voor iemand met ARFID wel.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
Zonder welles nietes discussie over arfid te voeren.. Kan het niet gewoon zo zijn dat die vriendin haar kinderen wél slecht had opgevoed qua eten en dat er nog een gulden middenweg is zonder meteen helemaal aan de andere kant van het spectrum te gaan zitten (dwz gezond eten willen opleggen)?quote:Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Helemaal eens hoor. Mijn punt is denk ik vooral dat het me onzin lijkt dat er kieskauwers bestaan doordat ouders niet vaak genoeg: 'eet je eten op en vind het lekker!' hebben geroepen of te weinig lepels voedsel in monden gepropt hebben.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:57 schreef Elleska het volgende:
[..]
Ja dat kan want burgerking en macdonalds voedsel is in smaak en structuur altijd hetzelfde en groente is elke net keer net iets anders. Dat maakt voor een gezond persoon weinig uit maar voor iemand met ARFID wel.
Ik maak dat in mijn directe omgeving mee tot sondevoeding aan toe en dan merk je echt heel snel dat het onmogelijk is om een kind te dwingen gezond te eten.
Gewone kieskauwers bestaan natuurlijk ook nog, het is echt niet zo dat iedereen met een eenzijdig eetpatroon een eetstoornis heeft maar oordeel niet te snel en besef je vooral dat je een echte strijd om eten niet kan winnen.
Dat eerste is mijn indruk ook.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:59 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Zonder welles nietes discussie over arfid te voeren.. Kan het niet gewoon zo zijn dat die vriendin haar kinderen wél slecht had opgevoed qua eten en dat er nog een gulden middenweg is zonder meteen helemaal aan de andere kant van het spectrum te gaan zitten (dwz gezond eten willen opleggen)?
Mijn kleuter at altijd alles en nu haast niks meer. Maar wel nog erwtjes, tomaatjes en dikke groentesoep. Nou, dan staat dat maar wat vaker op het menu en eet hij de rest van de keren maar iets anders dan wij. Mijn dreumes eet nog minder dan de kleuter en dat is altijd al zo. Die kan ik echt nog niks opleggen hoor. Uitleggen snapt hij nog niet en stronteigenwijs zijn des te beter![]()
En ik was vroeger zelf een heel slechte eter maar moest wel altijd een paar happen nemen. En deed dat ook, half kokhalzend. Dat hielp helemaal niks. Nu eet ik ook alles en dat kwam vanzelf in mijn puberteit. De aanpak of de kookstijl van mijn moeder was niks veranderd.
Daar had ik het ook niet over.quote:Op maandag 5 februari 2024 21:12 schreef Clubsoda het volgende:
Maar dat gaat dan toch helemaal niet over 'mijn kind moet z'n bord leeg eten' maar over gezonde randvoorwaarden rondom maaltijden
Nou ja, je reageerde op mijn vraag aan een user waarom hij eten (als in: een minimum hoeveelheid door hem te bepalen voedsel) zo essentieel vond, met een antwoord dat je dat ook belangrijk vindt. Zodoende.quote:Op maandag 5 februari 2024 21:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar had ik het ook niet over.
Ik ga mijn kinderen overigens niet onder dwang voedsel toedienen. Als ze echt niet meer willen eten, dan houdt het op. Maar dan niet meteen daarna de snoepkast in.
Ja, ik had het meer over het grote geheel. Als ze een keer niet willen eten, c'est la vie. Maar - met 3 kinderen - elke dag drie verschillende menu's maken, vanwege allerlei wensen, dat zou ik minder vinden. Ben verder ook wel van het principe eerst een keer proberen en dan zeggen of je het lekker vindt in plaats van meteen roepen dat je iets niet lust.quote:Op maandag 5 februari 2024 21:16 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou ja, je reageerde op mijn vraag aan een user waarom hij eten (als in: een minimum hoeveelheid door hem te bepalen voedsel) zo essentieel vond, met een antwoord dat je dat ook belangrijk vindt. Zodoende.
Hahaha ja ik heb vaak 1 ding dat ze dan wel mee mag sjouwen van mij. En wat hier helpt is zo’n kinder winkelwagentje. Vind het zelf wel heel zoet, zo samen met je dreumes op pad.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:01 schreef Lokasenna het volgende:
Schattig.
De mijne had ik vandaag voor het eerst lopend mee in de winkel. Wanneer stopt dat ze denken dat alles van hun is en in het mandje gelegd moet worden?
Dat is het ook. Hij is dan bekaf. Meestal belt de opvang om hem vroeger te halen, omdat hij in slaap valt. Als hij straks naar de kleuterschool gaat, dat duurt nog wel even natuurlijk, zal hij ook vroeg op moeten staan.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:45 schreef Lokasenna het volgende:
Wat een normale bedtijd is ligt maar net aan je levensstijl, maar het lijkt me wel belangrijk dat hij genoeg slaap krijgt wanneer hij naar de opvang moet. Ik vind het wel zielig als hij zo laat naar bed wordt gebracht wanneer hij er zo vroeg uit moet.
Ja, ze is Roemeens.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:10 schreef Lokasenna het volgende:
Is er misschien een cultuurverschil dat ze hier niet aan wil? Ik vind het namelijk zo on-Nederlands klinken.
Nee, wel geprobeerd, maar ze zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Verder natuurlijk lastig voor een klein kind als hij, ook al kan hij uitslapen, de ene dag van 23 uur tot 10 uur slaapt en de dag erop van 20 uur tot 7 uur, omdat hij naar de kinderopvang gaat.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:11 schreef DjVero het volgende:
Kun je niet afspreken dat wanneer hij naar de opvang moet hij max acht uur in bed legt? Alle andere dagen maakt het niet uit, want uitslapen.
Onze kleine ligt ook uiterlijk acht uur in bed. Soms wat eerder, naargelang ze moeilijk doet of alleen nog maar in d'r ogen aan het wrijven is. Of mega-druk gaat doen, zoals afgelopen zaterdag op de bowlingbaan.
Eens! En later naar de kinderopvang, is dat nog een optie? Die van ons slaapt ook uit tot een uur of 8, soms zelfs half 9, in de ochtend. Dan is ze rond 9 op de opvang. Vinden ze daar niet prettig, maar ze hebben het er maar mee te doen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, wel geprobeerd, maar ze zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Verder natuurlijk lastig voor een klein kind als hij, ook al kan hij uitslapen, de ene dag van 23 uur tot 10 uur slaapt en de dag erop van 20 uur tot 7 uur, omdat hij naar de kinderopvang gaat.
Ze wil 'm eigenlijk helemaal niet meer naar de opvang brengen en dat doet ze ook niet meer als hij bij haar is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:29 schreef DjVero het volgende:
[..]
Eens! En later naar de kinderopvang, is dat nog een optie? Die van ons slaapt ook uit tot een uur of 8, soms zelfs half 9, in de ochtend. Dan is ze rond 9 op de opvang. Vinden ze daar niet prettig, maar ze hebben het er maar mee te doen.
Vreselijk. Als ik dit zo lees, snap ik waarom ze nu je ex-partner is...quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze wil 'm eigenlijk helemaal niet meer naar de opvang brengen en dat doet ze ook niet meer als hij bij haar is.
Opvang begint om 8.30 en ze bracht 'm meestal al rond 9.Ze bleef er dan ook zitten tot de mensen van de kinderopvang zeiden dat ze nu toch echt moet gaan. Als hij om 10 uur wakker is, dan is het half 12 voor hij op de opvang is en die is tot half 1.
Haar andere kinderen heeft ze pas naar school gedaan op de dag dat de leerplicht begon. En dan blijven ze nu ook nog om elk wissewasje thuis. Als de dochter op de kleine 'moet' passen, blijft ze thuis. Ze hebben geregeld hoofd- en buikpijn en dan blijven ze thuis. Huwelijk van een broer of neef? Dan vraagt ze 10 dagen vrij van school voor haar kinderen.
Ze vindt het simpelweg niet zo heel belangrijk en vooral een hinderlijke onderbreking van de dag.
Ik vind zelf 19:00 uur ook wel vroeg. Dan is hij ook nooit moe. Ook niet als hij naar de opvang is geweest en 's middags heeft geslapen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 14:57 schreef Smart_ass het volgende:
Wat een normale bedtijd is, is voor iedereen anders (of in ieder geval voor elke cultuur, de kinderen van de broers van mijn vriend gaan voor mijn gevoel ook veel te laat naar bed en zij vinden 19:00u dan weer heel erg vroeg), maar genoeg slaap en structuur lijkt me wel essentieel. Dat er tussen zijn bedtijd bij jou en bij haar zoveel verschil zit lijkt me ook niet helemaal wenselijk (naast het feit dat ie natuurlijk veel te weinig slaap krijgt bij haar als ie de dag erna naar de opvang moet). Lastig hoor. En een middenweg voor nu? Hoewel 21:00/21:30u me ook al laat lijkt…
Aangezien het alleen ochtenden zijn, snap ik wel dat ze daar geen slaapvoorziening hebben. Soort PSZ?quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:24 schreef Bottoms_up het volgende:
We houden redelijk vaste tijden aan. In het weekend laten we het vaak ietsje losser. We proberen ze 19u30 op bed te hebben, vooral voor de oudste is dat nodig. Maggie slaapt vaak pas tegen 20u30. Eerder als ze niet geslapen heeft overdag. Veel later als ze later dan 14u is opgehaald.
Ik snap het issue van het kdv ook niet zo. Als Maggie moe is gaat ze gewoon eerder naar bed daar. Als ze een slechte nacht heeft gehad geven we dat aan en dan slaapt ze daar iets meer.
Wat lastig om op zo'n manier co-ouderschap te moeten doen. Was ze altijd zo? Want cultuurverschil ok, maar thuis houden van school want geen zin in? Ze lijkt weinig moeite te willen doen voor het welzijn van haar kinderen.
Ah overgelezen ik zag alleen kdv. Ik heb zelf geen ervaring met een psz maar dan moet die vermoeidheid wel heel erg zijn als ze dan bellen om eerder op te halen als het maar een halve dag is. Of ze bellen gewoon erg snel.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:42 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Aangezien het alleen ochtenden zijn, snap ik wel dat ze daar geen slaapvoorziening hebben. Soort PSZ?
Hij gaat alleen in de ochtend naar de kinderopvang en er is daar geen slaapgelegenheid. Dus dan moet je 'm op komen halen als hij echt moe is of gewoon in slaap is gevallen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:24 schreef Bottoms_up het volgende:
We houden redelijk vaste tijden aan. In het weekend laten we het vaak ietsje losser. We proberen ze 19u30 op bed te hebben, vooral voor de oudste is dat nodig. Maggie slaapt vaak pas tegen 20u30. Eerder als ze niet geslapen heeft overdag. Veel later als ze later dan 14u is opgehaald.
Ik snap het issue van het kdv ook niet zo. Als Maggie moe is gaat ze gewoon eerder naar bed daar. Als ze een slechte nacht heeft gehad geven we dat aan en dan slaapt ze daar iets meer.
Wat lastig om op zo'n manier co-ouderschap te moeten doen. Was ze altijd zo? Want cultuurverschil ok, maar thuis houden van school want geen zin in? Ze lijkt weinig moeite te willen doen voor het welzijn van haar kinderen.
Hij was toen bezig in slaap te vallen. Laat 'm dan een paar minuten in je armen liggen en dan slaapt hij.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:57 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Ah overgelezen ik zag alleen kdv. Ik heb zelf geen ervaring met een psz maar dan moet die vermoeidheid wel heel erg zijn als ze dan bellen om eerder op te halen als het maar een halve dag is. Of ze bellen gewoon erg snel.
quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:11 schreef B.ertha het volgende:
Wie heeft er allemaal een babboe? Wij dus wel. Ik hoop dat er echt een terugroepactie komt want echt lekker fiets ik er nu niet meer op en de restwaarde is nu natuurlijk ook 0 (we gingen uit van ¤500-700)
Horen lijkt wel goed te zijn, ze maakt bijhorende gebaren als ze een liedje hoort en vanmiddag riep oma haar nog even van achteren 'dag' achterna en begon ze meteen te zwaaien.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:08 schreef B.ertha het volgende:
Kan het zijn dat ze echt niet goed hoort? Of hoort ze de interessante dingen wel?
Onze jongste hoort alles, maar is het er heel vaak niet mee eens. De oudste leek vaak mijlenver weg maar reageerde wel altijd op chocoladetaart
(en bleek buisjes nodig te hebben)
Dat zou ook nog kunnen. Daar hebben we minder zicht op sinds ie soms gewoon stilletjes in bed ligt te spelen overdag. Daarvoor was wakker vaak ook meteen huilen. Nu vermaakt ie zich prima. Plus de nachten zijn wat onrustig met een verkoudheid die wel op zn einde loopt.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:50 schreef Lokasenna het volgende:
Klinkt vooral alsof hij heel moe is!
Het komt niet helemaal overeen met hoe we hem kennen als ie moe is. Dat gefrustreerde wel maar dat gillen en grootse drama is iets nieuws maar past mss ook wel bij de leeftijd. Hij heeft zijn stem inmiddels ook wel ontdekt.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 09:15 schreef Bami het volgende:
Bij ons betekent dat idd dat Pukje moe is, dan is alles wat we 's avonds van haar vragen net teveel. Na opvangdagen is het vaak erger, dan heeft ze zich op de opvang groot gehouden denk ik en komt de emotie er 's avonds meer uit.
Spelen in de achtertuin, samen naar de speeltuin, kinderboerderij, binnen een parcourtje maken samen, op de loopfiets naar de winkel.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:43 schreef Lokasenna het volgende:
R zit in een klimfase, het is net een aapje hoe ze de hele dag overal op klautert.
Ook een paar keer van de tripp trapp gevallen, zo zielig.
Vanmorgen moesten we weer naar het cb, alles prima, de verpleegkundige vond haar wel erg druk.
Hoe zorgen jullie dat de dreumesen hun energie kwijt kunnen? Ik vind het buiten laten rennen toch nog een beetje eng nu ze nog geen benul van gevaar heeft, ze loopt nog alle kanten op en kijkt niet uit voor andere kindjes enzo.
Verrek, wat een vernuftig idee! Lees alleen niet voor het slapengaan, maar op willekeurige momenten op de dag. Ze pakt nog te vaak het boekje af of wil middenin het boekje beginnen, of zo.quote:Op woensdag 27 maart 2024 21:20 schreef Lokasenna het volgende:
Misschien de knuffels gebruiken bij het voorlezen uit een boekje?
Knuffel naar bed brengen. Opstaan. Schone luier. Eten. Naar de opvang. Stout laten doen, terecht wijzen. Kleren van kind aantrekken. Ingewikkelder dan dat komt niet eens over denk ik, gezien dreumes. Ik zou heel dicht bij de belevingswereld van het kind in kwestie blijvenquote:Op woensdag 27 maart 2024 10:11 schreef DjVero het volgende:
Mijn creativiteit en fantasie laten me in de steek. Dochter heeft inmiddels aardig wat knuffels in bed en soms maak ik daar een poppenkast van vlak voor het slapen. Beetje gekke stemmetjes opzetten enzo. Alleen, ik heb wat moeite om het gevarieerd te houden. Ik hoef uiteraard geen hele scripts om een speelfilm na te kunnen spelen, maar gewoon wat simpele oneliners, anders dan "hallo, ik ben Aapie, wie ben jij?"
Dat heeft even geduurd. Spugen vanwege de buikgriep stopte na donderdag wel al kreeg hij daarna er ook nog een luchtweginfectie bij waardoor hij za en zo ook nog heeft gespuugd omdat ie tijdens het eten zo'n hoestaanval kreeg dat zijn maag dat niet trok. Zo sneu. Luchtweginfectie is inmiddels ook weg maar al met al wel een weekje zoet.quote:Op maandag 15 april 2024 12:42 schreef margaretha_01 het volgende:
Dankjewel, @:alpeko !Ik hoop dat jouw kleine inmiddels ook weer helemaal fit is!
Kiezen voor de hoektanden is wel normaal denk ik, dat heeft R ook.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:20 schreef alpeko het volgende:
Iemand hier ook met vreemde volgorde van tandjes?
Net voordat hij 1 werd kwamen alle 4 voor de voortanden tegelijk. Dan zou je de tanden daarnaast verwachten maar hij is nu 15 maanden en heeft die nog altijd niet. Wel breekt er nu een kies door.
Ja maar hij heeft pas 2 tanden boven en 2 onder.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:45 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Kiezen voor de hoektanden is wel normaal denk ik, dat heeft R ook.
Kindje van mijn collega heeft de voorste nog niet en die ernaast wel, dat is net een vampiertjequote:Op vrijdag 26 april 2024 17:54 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja maar hij heeft pas 2 tanden boven en 2 onder.
quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:14 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Kindje van mijn collega heeft de voorste nog niet en die ernaast wel, dat is net een vampiertje
Is bij elk kind op een andere volgorde denk ik.
Die volgorde hebben wij ook. We zien al wel kleine puntjes dus het zal niet heel lang meer duren.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:20 schreef alpeko het volgende:
Iemand hier ook met vreemde volgorde van tandjes?
Net voordat hij 1 werd kwamen alle 4 voor de voortanden tegelijk. Dan zou je de tanden daarnaast verwachten maar hij is nu 15 maanden en heeft die nog altijd niet. Wel breekt er nu een kies door.
Linksboven is al door. Linksonder op dezelfde plek ook. Heeft er met eten echt wel last van. Zeker met een lepel eten. Hoop huilpartijen tussendoor. Brood gaat wel.quote:Op zaterdag 27 april 2024 07:10 schreef Mathijz het volgende:
[..]
Die volgorde hebben wij ook. We zien al wel kleine puntjes dus het zal niet heel lang meer duren.
Ahh dan is het inderdaad lastig, kan me voorstellen dat nog vaker je moeder vragen dan een drempel is. En met je zus en broers is dan idd ook geen makkelijke optie. Hoop voor je dat dat wel komt inderdaad! En leuk dat ze jullie richting op verhuizen, denk ik? Of jullie juist hun kant op? Maar daar heb je nu dan natuurlijk niks aan.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:17 schreef Bami het volgende:
@:vlindertje89 Bedankt voor je reactie en het meedenken! Ze gaat af en toe wel eens bij mijn moeder logeren, alleen start die nu met om de week een dag oppassen bij ons dus elke maand logeren is dan wel wat heftig. Pukje is daar vorig weekend nog wezen logeren en dat was heel fijn, maar met name de afgelopen week zijn de dutjes echt dramatisch moeilijk.
Mijn zus heeft MS dus die wil heel graag maar dat is wat ingewikkelder plannen, en mijn broers zijn niet dermate vertrouwd dat ik haar daar met een gerust hart uit logeren doe. Maar hopelijk wordt dat steeds beter naarmate ze wat ouder wordt, en ze straks allebei mega dichtbij wonen.
Ik was wel instant jaloers op je broer en schoonzus toen ik ergens las dat je nichtje elke maand komt logeren.![]()
We hebben de afgelopen dagen gelukkig wel weer betere dagen gehad, dus ik zie het allemaal al wel weer wat positiever in. Maar ben gewoon zo klaar met dat het slapen maar niet verbeterd terwijl ik haar al zoveel van mezelf geef daarin.
Knuffel voor jou @Bami Die fase hebben wij net achter de rug. Vanaf begin van het jaar tot en met april zo'n beetje. Dwars gedrag met verschonen, tanden poetsen, eten. Het komt goed maar daar heb je niks aan.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 15:21 schreef Bami het volgende:
Haha dat is lekker Loka!
Ik zit er een beetje doorheen momenteel. Zowel man als ik zijn al wekenlang aan het snotteren, Pukje is tegenwoordig tussen 6 en half 7 wakker maar ook nog steeds meerdere malen per nacht en nu zijn de dutjes ook nog drama op het moment.
Al dat slaapgedoe begint het plezier in het ouderschap soms echt te overschaduwen. Helpt het niet dat het man allemaal best zwaar valt dus ik hem moet helpen relativeren ipv dat je samen relativeert. En het helpt ook niet dat Pukje nogal een mening heeft die ze graag gillend uit, en dat veel van de dagelijkse moetjes (tanden poetsen, luiers) steeds voor grof protest zorgen.
Buiten die frustraties om is het echt een heerlijk kind, maar dat vergeet ik soms gewoon een beetje met de dagelijkse struggles.
[ Bericht 2% gewijzigd door alpeko op 23-05-2024 08:46:31 ]
Daar moet je dan nog wel 2 maanden mee wachten he, met die overstap.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:56 schreef archito het volgende:
Ik stap ook over naar dit topic!
B. wordt over een week 13 maanden.
Maar van een baby kunnen we al langer niet echt meer spreken. Sinds een week of 3 kan ze los lopen en sinds vorige week doet ze alles lopend en kruipt ze nauwelijks nog. Van het ene op het andere moment ging de knop om dat lopen toch wel handiger is dan kruipen. Met schoenmaatje 17/18 was het nog wel even zoeken naar goede schoenen om buiten te lopen.
Ze is bijna altijd wel vrolijk en ondernemend. Ze leert nu ook stapeltorens maken en vooral de holle blokjes weer in elkaar doen. Houten ringen om een staafje doen etc.
Enige wat jammer is dat ze wagenziek wordt, daarom stappen we nu over van de maxi cosi naar een stoeltje waarin ze vooruit kijkt. Hopelijk helpt dat. Iemand ervaring mee?
We hebben zelf geen auto maar lenen af en toe die van mijn schoonouders. Daar zit ook het stoeltje in. Ik denk dat we komende twee maanden dan even geen auto gebruiken behalve als het echt noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 07:06 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Daar moet je dan nog wel 2 maanden mee wachten he, met die overstap.
Althans, niet met het stoeltje, wel met de rijrichting.
Veel i-sizestoeltjes kan je in twee richtingen plaatsen. Die van ons in ieder geval wel. Mijn dreumes is niet wagenziek maarhij zit wel liever in de grote stoel. Hoger en dus meer overzicht.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 07:11 schreef archito het volgende:
[..]
We hebben zelf geen auto maar lenen af en toe die van mijn schoonouders. Daar zit ook het stoeltje in. Ik denk dat we komende twee maanden dan even geen auto gebruiken behalve als het echt noodzakelijk is.
Mijn oudste lieten we met 13 maanden, na overleg met de leverancier, naar voor gericht kijken, omdat hij gewoon niet meer achterwaarts paste. Het zijn adviezen, geen keiharde wetten.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 07:06 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Daar moet je dan nog wel 2 maanden mee wachten he, met die overstap.
Althans, niet met het stoeltje, wel met de rijrichting.
JAAAAAAAAA Was een kwestie van volhouden. In het begin begon ie al te huilen als hij schoenen zag. Hij loopt ook nog steeds niet dus het is soms ook niet heel prettig. Maar na een week volhouden en liedjes zingen bij het aandoen accepteert hij het nu wel. Op de opvang houdt ie ze ook gewoon netjes aan. Toen wil ie ze wel uit maar dat is ook prima als hij binnen speelt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 07:56 schreef margaretha_01 het volgende:
Hebben jullie dreumesen ook zo‘n hekel aan schoenen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |