abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211405415
Wie posten hier mee:

eponine - R, januari 2022
KaBuf - Frummel, 24 januari 2022
B.ertha - T, april 2022
Bami - Pukje, 24 september 2022
Alpeko - Stef, 19 januari 2023

Welkom in het dreumestopic! *O*

[ Bericht 3% gewijzigd door MaJo op 18-01-2024 21:24:08 ]
pi_211405419
Hij loopt *O* ik ben zo trots O+
Hij liep al bijna half jaar aan de loopwagen of onze handen maar durfde nog niet los. Ineens heeft hij de smaak te pakken!
pi_211407107
Mag ik in de OP erbij met Pukje? Geboren op 24 september 2022 O+

quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 23:46 schreef B.ertha het volgende:
Hij liep al bijna half jaar aan de loopwagen of onze handen maar durfde nog niet los. Ineens heeft hij de smaak te pakken!
Yayyy wat goed! Zo leuk om te zien vind ik het, nog steeds ook.
pi_211407703
Yay, zo'n fijne mijlpaal Bertha! Dan zijn ze ineens groot.

Ik word soms knettergek van Maggie. Het is een enorm zelf-doen-kind. Vaak heel fijn. Maar soms he. Als ze het echt nog niet kan is het frustrerend. Want niemand mag helpen. Zelfs niet in de buurt komen. Dat toch doen leidt tot krijsen, spartelen, weggooien wat ze vast heeft. En soms moet het gewoon. Zoals aankleden, en daar zit vaak ook een deadline op. Terwijl ik dit typ heeft ze een halve mandarijn op, gegeten als een appel. Ik vermoed zelfs een deel schil op. Want ik mag in geen geval dat ding schillen. Is het al 17u?
pi_211421683
Ha wat leuk Bertha! Mijlpaal! *O*

Hier steekt dreumes constant een handje onder mijn shirt, en bij vriend ook. Vind t wel grappig, peuter deed dat nooit :D.
pi_211423881
Mijn dreumesje is inmiddels afgezwaaid naar het peuter topic!
pi_211463154
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 23:46 schreef B.ertha het volgende:
Hier loopt hij ook enkele meters, maar verder vind hij het nog heel spannend en gaat dan weer kruipen of op z'n knieën lopen :') Onze oudste liep ook laat, maar toen hij eenmaal losse pasjes ging lopen bleef hij lopen. Onze jongste kruipt toch nog liever :+ Ben benieuwd wanneer hij echt de overstap maakt - zou soms echt wel handiger zijn.

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:32 schreef Smart_ass het volgende:
Ha wat leuk Bertha! Mijlpaal! *O*

Hier steekt dreumes constant een handje onder mijn shirt, en bij vriend ook. Vind t wel grappig, peuter deed dat nooit :D.
Haha, hier kijkt hij elke keer van bovenaf in m'n bh :D
Shine bright like a diamond.
pi_211464520
Top concept toch zo’n speelotheek. Heb een keukentje geleend en Pukje is helemaal content ermee. Extra bonus was dat ze een bak hadden met speelgoed dat gratis weg ging dus we hebben ook meteen nog wat houten puzzels kunnen scoren. :D
pi_211465116
Onze dreumes loopt sinds een dag of twee ook echt nu *O* . Grappig om te zien dat het zo gelijk op loopt met grote zus, die liep ruim twee weken eerder maar vrij klein verschil dus.
pi_211484087
quote:
10s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:28 schreef Smart_ass het volgende:
Onze dreumes loopt sinds een dag of twee ook echt nu *O* . Grappig om te zien dat het zo gelijk op loopt met grote zus, die liep ruim twee weken eerder maar vrij klein verschil dus.
Ahhh zo leuk vind ik het, dat gestap. O+

Huuu, hier is een speen inclusief speenkoord verdwenen. Ik weet dat we hem woensdag in de woonkamer gebruikt hebben en kan hem nu echt nergens vinden. Ik snap er niks van. :')
pi_211484719
Zoiets hadden wij ook laatst, maar dan met een knuffel. Die zat uiteindelijk tussen de kussens van de bank gepropt :')
pi_211484937
Wij hadden dat met de afstandsbediening:')
Had ze in het mechanisme onder de bank gestopt. Sowieso vinden we van alles in keukenkastjes, de haard, de oven wat dochter daarin verstopt. :P
  vrijdag 1 december 2023 @ 12:22:03 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_211485396
Het is maar goed dat de meesten geen videorecorder meer hebben. Daar past precies een dubbele boterham in.
disclaimer
pi_211485948
Gadverdamme hoelang duurde het voordat je die vond? :D
pi_211486226
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 13:28 schreef Smart_ass het volgende:
Gadverdamme hoelang duurde het voordat je die vond? :D
2 maanden, had al een nieuwe gekocht dus nu hebben we er twee :D
pi_211486233
Boterham is wel echt ranzig. _O-
pi_211489407
Speen is terecht en het was mijn eigen schuld. _O-
Het valt nog reuze mee eigenlijk, wat Pukje ergens wegstopt.
pi_211513758
Wij hadden dit weekend sinterklaas met de schoonfamilie. Met neefje/nichtje die erin geloven dus met veel te veel cadeautjes, R wist niet echt wat ze ermee aan moest, heeft de hele middag met een set autootjes gespeeld en de rest hebben we maar bewaard om thuis uit te pakken.
De kinderen vonden het vast leuk maar je maakt mij niet wijs dat zo'n circus goed voor ze is, volgens mij heeft iedereen ook een vreselijke nacht gehad erna. :P
pi_211514248
Vreselijke nacht, check ;)
Maar eigenlijk ging het boven verwachting goed en hebben ze bij momenten echt genoten (en ik ook) en weinig driftbuien gehad.

Enige jammere was dat peuter meteen de doos met treinbaan uitbreiding te pakken had en ze daarna allebei geen oog meer hadden voor de rest :+
pi_211531958
Kleine van ons is gek op tientallen paperclips uit een bakje halen, weer erin doen en dat x100. Wat is leuk speelgoed dat dit concept heeft? En dan niet zo'n blokkendoos met vier van die vormpjes, want dat is ze na vijf minuten zat lol.
pi_211533477
Montessori Speelgoed: bak met rijst, lepel of schepje, bakjes om het in te doen

https://www.howwemontesso(...)-months-3-years.html
pi_211534923
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 09:21 schreef DjVero het volgende:
Kleine van ons is gek op tientallen paperclips uit een bakje halen, weer erin doen en dat x100. Wat is leuk speelgoed dat dit concept heeft? En dan niet zo'n blokkendoos met vier van die vormpjes, want dat is ze na vijf minuten zat lol.
Speelkeukentje waar ze dingen in kan doen en uit kan halen misschien? Daar is de mijne uren zoet mee. :P
Honderd keer hetzelfde doen en het blijft leuk.
pi_211535638
De sorteerbox van rupsje nooitgenoeg O+ https://www.lobbes.nl/spe(...)eeldingen-sorteerbox
pi_211536542
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2023 16:46 schreef Aure het volgende:
De sorteerbox van rupsje nooitgenoeg O+ https://www.lobbes.nl/spe(...)eeldingen-sorteerbox
die is zoet :D O+ !
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_211565135
Oh die sorteerbox ziet er super leuk uit! Kan ‘m hier helaas niet vinden maargoed we hebben al iets soortgelijks.
Wij genieten echt van dreumes hier. Ze loopt het hele huis door en geeft volop kusjes en knuffels. Heerlijke fase :D.
pi_211589403
Ik vind het ook echt een comfy leeftijd. O+
Vooral het gekke bekken trekken en dan hard om zichzelf lachen vind ik grappig.
R is geobsedeerd door speelgoedautootjes en blokjes, die vinden we ook in alle hoeken en gaten terug.

We proberen nu op advies van het kdv de speen af te bouwen. Dat wordt nog wel een uitdaging.
pi_211591351
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 09:45 schreef Bami het volgende:
Mag ik in de OP erbij met Pukje? Geboren op 24 september 2022 O+
@MaJo Geen haast, maar zou jij deze nog een keer door willen voeren? :D

@Lokasenna Oei, dat zie ik hier ook nog niet gebeuren. En heb ook echt nog geen puf om daaraan te beginnen. Gelukkig heeft onze opvang er niks over gezegd, haha. Succes!
pi_211591887
Het hoeft ook niet natuurlijk, ze vroegen heel netjes hoe we ertegenover zouden staan. :P
Maar aangezien we in redelijk rustig vaarwater zitten op het moment gaan we het een kans geven. Ze krijgt hem nu alleen voor haar dut en 's nachts en dat gaat eigenlijk best goed.
pi_211593330
Waar R eerst super makkelijk was met haar speen en hem vaker niet in had dan wel is dat nu compleet omgedraaid. Ik vermoed dat de laatste hoektand en de laatste kiezen de boosdoeners zijn. Zodra alles door is gekomen gaan wij ermee aan de slag om haar speen weg te doen, haar broer was iets ouder dan 3 jaar maar ik hoop dat zij er eerder mee kan stoppen. Ook voor haar gebit enzo, hoewel de oudste gelukkig een heel mooi gebit heeft.
  Moderator dinsdag 12 december 2023 @ 13:00:48 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211594042
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 06:53 schreef Bami het volgende:

[..]
@:MaJo Geen haast, maar zou jij deze nog een keer door willen voeren? :D

@:Lokasenna Oei, dat zie ik hier ook nog niet gebeuren. En heb ook echt nog geen puf om daaraan te beginnen. Gelukkig heeft onze opvang er niks over gezegd, haha. Succes!
Helemaal gemist! Een tag werkt inderdaad het beste, ik zet haar erin!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211594190
Ik had me vergist in de tijd bij het consultatiebureau :')
Dus ze hadden geen tijd voor de hele afspraak met alles erop en eraan, alleen even prikjes erin en weer weg. Beste afspraak ooit eerlijk gezegd. :P
Ze willen haar nu wel nog wel een keer zien met 18 maanden.
pi_211594237
Je mag ook alleen voor de prikjes, meten en wegen naar het cb gaan hè. Hoeft niet altijd de riedel mee te doen.
pi_211594484
Het meten en wegen vind ik juist het ergste, helemaal uit de kleren en weer terug met een kind dat niet meewerkt, ben je zo een kwartier mee bezig. :P
Nu was ze ook nog lekker rustig voor de prikken in plaats van opgefokt door het weegschaalspektakel.
pi_211594976
Ohh ja snap ik wel. Maar je mag dus ook alleen voor de prikken gaan :Y
pi_211599050
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 08:58 schreef Lokasenna het volgende:
Het hoeft ook niet natuurlijk, ze vroegen heel netjes hoe we ertegenover zouden staan. :P
Maar aangezien we in redelijk rustig vaarwater zitten op het moment gaan we het een kans geven. Ze krijgt hem nu alleen voor haar dut en 's nachts en dat gaat eigenlijk best goed.
Oh ja hier heeft ze hem al alleen voor slapen, en in de kinderwagen/het autostoeltje. Daar buitenom geven we hem niet. Dus dat scheelt misschien haha.

Wel fijn dat het goed gaat!
pi_211599137
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 13:00 schreef MaJo het volgende:

[..]
Helemaal gemist! Een tag werkt inderdaad het beste, ik zet haar erin!
Psst, je hebt april ipv september neergezet ;)
En de eerste vier namen zijn inmiddels peutertjes geworden, dus die kunnen misschien wel uit de lijst?
pi_211599205
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 20:52 schreef Bami het volgende:

[..]
Oh ja hier heeft ze hem al alleen voor slapen, en in de kinderwagen/het autostoeltje. Daar buitenom geven we hem niet. Dus dat scheelt misschien haha.

Wel fijn dat het goed gaat!
Rosie sleepte haar doekje met speen echt de hele dag mee. :P
Binnenkort ga ik het eens proberen bij een dutje. En als het niet werkt, jammer dan, dan blijft de speen nog maar even, want haar recent goed geworden slaapgewoonten gaan we natuurlijk niet riskeren. :+
  Moderator dinsdag 12 december 2023 @ 21:45:15 #38
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211599705
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 20:59 schreef eponine het volgende:

[..]
Psst, je hebt april ipv september neergezet ;)
En de eerste vier namen zijn inmiddels peutertjes geworden, dus die kunnen misschien wel uit de lijst?
Wow ik was er niet helemaal bij :o ik zal het aanpassen en de peuters eruit halen :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211600208
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 21:03 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Rosie sleepte haar doekje met speen echt de hele dag mee. :P
Binnenkort ga ik het eens proberen bij een dutje. En als het niet werkt, jammer dan, dan blijft de speen nog maar even, want haar recent goed geworden slaapgewoonten gaan we natuurlijk niet riskeren. :+
Ha snap ik. En terecht.

Hier had Pukje extreem goed geslapen op de opvang (ik geloofde het boekje eigenlijk niet want zoveel slaapt ze echt nooit overdag). Resultaat is dat we 2 uur bezig waren om haar op bed te leggen, kwart voor 10 sliep ze. :')
Dus nu weet ik iig zeker dat ze niet stiekem toch een hogere slaapbehoefte heeft.
pi_211601842
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 13:46 schreef Lokasenna het volgende:
Het meten en wegen vind ik juist het ergste, helemaal uit de kleren en weer terug met een kind dat niet meewerkt, ben je zo een kwartier mee bezig. :P
Nu was ze ook nog lekker rustig voor de prikken in plaats van opgefokt door het weegschaalspektakel.
en altijd in de bloedhitte :') fijn voor die kleintjes, maar ik sta altijd peentjes te zweten tijdens dat hele aan en uitkleed circus
pi_211605934
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 08:56 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
en altijd in de bloedhitte :') fijn voor die kleintjes, maar ik sta altijd peentjes te zweten tijdens dat hele aan en uitkleed circus
Bij ons is het bij het CB altijd ijskoud :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_211615603
Ik weet dat het hier al zo vaak over gaat, maar mijn dreumes van bijna 22 maanden praat niet. Of ja, zo goed als niet. Haar broer was ook een trage maar die was tegen 2 jaar wel op gemiddeld niveau. Bij Maggie merk ik zo weinig vooruitgang. Ze zegt een paar dingen buiten mama. Nee, da (bruikbaar voor alles) en een paar dierengeluiden. Ik wil helemaal geen overbezorgde moeder zijn, maar ik vind haar frustraties vaak zo sneu. Alles moeten we via ja/nee vragen eruit sleuren (nee schudden, ja knikken kan ze wel).
Ze lijkt goed te horen en heeft geen problemen met haar oren. Ze snapt ook heel veel. Kan heel veel dingen in zoekboekjes aanwijzen.
Nu ja, we gaan in februari horen wat ze bij het CB zeggen. En ik weet, elk kind heeft een eigen tempo maar ik ben er zelf ook wel klaar mee met enkel "da" en een wijsvingertje en dan stervende zwaan als ik het fout heb.
  donderdag 14 december 2023 @ 11:53:29 #43
149959 SQ
snelle trees
pi_211615709
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2023 11:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik weet dat het hier al zo vaak over gaat, maar mijn dreumes van bijna 22 maanden praat niet. Of ja, zo goed als niet. Haar broer was ook een trage maar die was tegen 2 jaar wel op gemiddeld niveau. Bij Maggie merk ik zo weinig vooruitgang. Ze zegt een paar dingen buiten mama. Nee, da (bruikbaar voor alles) en een paar dierengeluiden. Ik wil helemaal geen overbezorgde moeder zijn, maar ik vind haar frustraties vaak zo sneu. Alles moeten we via ja/nee vragen eruit sleuren (nee schudden, ja knikken kan ze wel).
Ze lijkt goed te horen en heeft geen problemen met haar oren. Ze snapt ook heel veel. Kan heel veel dingen in zoekboekjes aanwijzen.
Nu ja, we gaan in februari horen wat ze bij het CB zeggen. En ik weet, elk kind heeft een eigen tempo maar ik ben er zelf ook wel klaar mee met enkel "da" en een wijsvingertje en dan stervende zwaan als ik het fout heb.
Hoe gefrustreerder zij raakt, hoe groter de incentive om het te verbeteren. Dat gebeurt in bijna alle gevallen. Ik merk hier bij Goud nu ook ineens grote stappen weer. Maar als je je echt zorgen maakt zijn er genoeg hulplijnen die je kunt inschakelen, cb lijkt me een prima startpunt daarvoor.
Verder is het gewoon verrekte lastig als je je kind niet begrijpt, dus zeker herkenning. Hopelijk voor jullie ook snel verbetering!
disclaimer
  donderdag 14 december 2023 @ 13:05:52 #44
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_211616485
quote:
Koert praatte met 2 jaar nauwelijks. Ik herinner me alleen 'mamma' en ja/nee wat hij niet eens goed gebruikte. Hij zei wel iets meer hoor maar dat waren echt maar een paar woorden. Via het cb een verwijzing gehad voor logopedie en zij heeft hem eigenlijk echt vanaf het begin moeten leren praten. En nog steeds leert ze letters en klanken een voor een aan. Ze heeft veel ervaring en ze denkt niet dat hij een taalprobleem heeft, alleen dat hij traag is. Inmiddels is hij 4,5 en na 2 jaar logopedie praat hij goed genoeg om begrepen te worden maar ik zou het niet vloeiend noemen.

Tldr: ik zou naar een logopedist gaan, volgens mij is daar niet eens meer een verwijzing voor nodig. Kan nooit kwaad om hun mening te horen.
  donderdag 14 december 2023 @ 13:55:12 #45
149959 SQ
snelle trees
pi_211616970
Kanttekening: als je de logopedist vergoed wil hebben vanuit je zorgverzekering heb je wel degelijk een doorverwijzing nodig ;)
disclaimer
pi_211617491
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2023 13:55 schreef SQ het volgende:
Kanttekening: als je de logopedist vergoed wil hebben vanuit je zorgverzekering heb je wel degelijk een doorverwijzing nodig ;)
de onze zei dat dat tegenwoordig alleen nog gold bij bepaalde verzekeraars, wij zijn zonder verwijzing gekomen en ze declareren gewoon zelf ^O^
  donderdag 14 december 2023 @ 14:43:39 #47
149959 SQ
snelle trees
pi_211617499
Oh kijk, dat scheelt!
disclaimer
pi_211621085
quote:
Hier hetzelfde. Die vsn mij is 26 maanden en deze week heeft de opvang er voor het eerst opmerkingen over gemaakt —> dat hij achterloopt met spraak. Hij heeft al langer logopedie. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet dus ik doe maar niks
pi_211621388
Hier eentje van 26 maanden die langzaam wat meer gaat zeggen, maar nog weinig variatie is spontane woordjes. Vooral nazeggen komt er nu wat meer. Volgende maand moeten we naar het cb voor extra controle. Als het zo blijft zal het ook wel logopedie worden denk ik.
pi_211624299
Februari wordt ze twee dus ik wacht even de 2 jaar afspraak af. Wie weet maakt ze nog een sprongetje en anders kijken we wel of we dan logopedie opstarten.
In de categorie van dingen die ze wel goed kan: ze kan wel zelf haar slaapzak en pyjamabroek uitdoen, romper open maken en schijtluier uitdoen :+
Ik was er net op tijd bij om een drama te voorkomen.
pi_211624468
:o
pi_211632568
Slapen gaat hier weer ouderwets kut. Ik kan 3 oorzaken bedenken:
- tanden. Ze kauwt ook veel op haar handen. Maar lijkt me een beetje vroeg voor de laatste kiezen
- geen slaapje meer nodig overdag. Lijkt me verschrikkelijk vroeg daarvoor
- Alles is ontregeld met haar grote broer die naar school gaat en zijn rondrenenergie niet kwijt kan overdag. Dus nu moet dat in de avond en nu is Maggie helemaal hyper als ze moet gaan slapen.

Ik hoop dat het 3 is, alleen verklaart dat niet waarom de middagslaap ook zo moeilijk gaat.
Nu slaapt ze bijna trouwens. Zondag moeten we ergens heen, moeten er ten laatste 20u30 zijn. Ik heb echt geen idee hoe we dat klaar gaan spelen. Hele dag wakker houden en paracetamol erin? Ofwel de babysit ermee opzadelen. Maar dat is ook niet fijn weggaan.
pi_211635243
Misschien gewoon eens proberen hoe het gaat zonder middagslaapje?
Bijna 2 klinkt niet als verschrikkelijk vroeg.
pi_211635385
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2023 21:25 schreef Bottoms_up het volgende:
- tanden. Ze kauwt ook veel op haar handen. Maar lijkt me een beetje vroeg voor de laatste kiezen
Laatste kiezen komen volgens het boekje tussen de 20 en 33 maand.

Bij S komt de 4e kies door en hij heeft daar flink last van terwijl de andere 3 allemaal tegelijk doorkwamen en we daar niets van hebben gemerkt behalve dat de kiezen met tandenpoetsen zichtbaar werden.
pi_211635582
R heeft net tanden 3 en 4 gekregen met bijna 15 maanden. :P
En er is volgens mij ook nog niks nieuws in aantocht. Gaat volgens mij heel lang duren voor die een echt gebit heeft.
pi_211655535
Zo, dit weekend geen middagslaapjes laten doen. Gisteren sliep ze tegen half acht, na 5 minuten al en heeft ze bijna het klokje rond geslapen :o
Netto heeft ze in 24 nu meer geslapen zelfs. Ik verwacht dat ze op het kdv nog wel slaapt, maar we hebben aangegeven dat het niet hoeft (en of ze haar aub op tijd uit bed willen halen). Ik wist dat ze vroeg zou stoppen met slapen maar ik had wel verwacht dat het pas na haar verjaardag zou zijn. Maar goed, wie weet is het maar een fase :)
pi_211660302
Fijn dat het zo goed is gegaan! Dan was ze er blijkbaar gewoon wat eerder aan toe dan volgens het boekje. Hier vanaf 10/11 maanden op 1 slaapje, ook niet helemaal volgens het boekje, maar wat geeft het als het je kind weer in een ontspannen ritme kan brengen. Het geeft zoveel rust als slapen geen strijd meer is.
pi_211669078
Hoe gaat het nu @Bottoms_up?
R hier ging ook vrij jong over naar één slaapje, ze was net wel of net geen jaar oud volgens mij. Paste ook wel lekkerder qua schema in dat van haar grote broer moet ik zeggen :+. En ze heeft gewoon wat minder slaap nodig blijkbaar.
Nog maar iets meer dan twee weken en dan is ze alweer twee, wat gaat het hard jongens…
pi_211669217
Ze ging dus ook met 11 maanden naar 1 slaapje. Dus op dat vlak zit ze "op schema". Eigenlijk vanaf geboorte 1 slaapje minder dan het boekje.
Gisteren heeft ze op het kdv wel geslapen, wakker gemaakt om 14u30. En ze sliep pas na 21u. Ik laat het nu zo en we zien na de kerst wel hoe het ervoor staat. Kdv is een week dicht dus ze gaat alleen donderdag nog en dan 2 januari weer. Als ze het de hele week zonder slaapje doet dan zullen we daar ook aangeven haar niet meer te laten slapen.
Haar broer was ook zo geen slaper maar die was vroeg gemiddeld klaar met slapen overdag.
Ik vind het dubbel. Heerlijk om de hele dag dingen te kunnen doen. Anderzijds had ik tegenwoordig op mijn vrije vrijdag 1.5u voor mezelf nu haar broer naar school gaat
pi_211670818
Jaaaaaaaaaaaaa

Meneer is bijna 23 maanden maar heeft tot nu toe nauwelijks los stapjes gezet. Krijg ik nu van de opvang twee filmpjes dat hij loopt / dans en meerdere stapjes zelf (los) zet.

Ik ben zoooo blij nu O+ O+

[ Bericht 0% gewijzigd door KaBuf op 19-12-2023 17:41:08 ]
pi_211670852
O+ *O*
pi_211679722
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2023 16:47 schreef KaBuf het volgende:
Jaaaaaaaaaaaaa

Meneer is bijna 23 maanden maar heeft tot nu toe nauwelijks los stapjes gezet. Krijg ik nu van de opvang twee filmpjes dat hij loopt / dans en meerdere stapjes zelf (los) zet.

Ik ben zoooo blij nu O+ O+
jaaa daar gaat ie O+
pi_211680519
Thuis weigert hij te lopen dus we wachten het verder nog maar even af _O- :')
pi_211680674
Een eerste schoentje waarop mijn kleine leerde lopen bewaard voor altijd, door het te laten verzilveren bij www.schoentjes-verzilveren.nl *O*
Federer is the best player in history - no other player has ever had such quality." - Rafael Nadal
pi_211692284
T. eet steeds minder gevarieerd en het was al niet fantastisch. Ik vind het met 20 maanden eigenlijk iets te vroeg voor dergelijk peutergedrag, moet ik hier iets mee?

De lijst van wat hij eet:
- Brood & halvarine, pindakaas, appelstroop, jam, hummus, zuivelspread
- Aardbeien. Soms mandarijnen. Heel soms een klein stukje peer.
- Appelmoes
- Yoghurt
- Crackers en droge 'saaie' koekjes, soepstengels, rijstwafels
- Olvarit potjes 18m soms
- Aardappelpuree, gebakken aardappels en friet
- Worst en hamburger
- Doperwtjes soms
- Simpele spagetti met tomatensaus, soms
- Pannenkoeken, soms
- Chips en tortillachips

Heel veel meer dan dit heeft hij nooit gegeten maar voorheen lustte hij bijvoorbeeld nog wel banaan, kiwi, tomaatjes, wortels uit blik, krentenbollen, soep. Nu geven we hem maar af en toe een potje Olvarit zodat hij nog íéts van groente binnenkrijgt :{
pi_211692480
Mijn dreumes van 16 maanden eet niet veel gevarieerder op het moment, groenten gaan er sowieso nauwelijks in. Bij peuter merkte ik dat het echt in fases ging, dus daar houd ik maar aan vast. Het wordt vast weer beter :D.
pi_211692769
Ik vond het trouwens verdacht stil in de speelkamer laatst, dus ik kijken. Zat ze heerlijk in de doos met duplo (ondersteboven) in haar boekje te kijken :D.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211692934
O+

quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:28 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn dreumes van 16 maanden eet niet veel gevarieerder op het moment, groenten gaan er sowieso nauwelijks in. Bij peuter merkte ik dat het echt in fases ging, dus daar houd ik maar aan vast. Het wordt vast weer beter :D.
Peuter (vandaag kleuter trouwens) at tot 2,5 echt alles en zit nu zo ongeveer op hetzelfde dieet, dus dat stemt niet heel hoopvol :')
pi_211693019
Gefeliciteerd met kleuter!! O+ *O*

Tot 2,5 is opzich best lang! Misschien duren sommige fases gewoon jaren :P.
pi_211694105
Qua brood en fruit gaat het echt top hier, maar ik vraag me soms af of we ooit van glad geprakt avondeten af gaan komen. :')
Eigenlijk eet ze alleen verschillende soorten stamppot als avondeten.
pi_211694385
Bij mijn oudste duurde dat ook enorm lang eer die mee at. Toen hebben we ook lang potjes gehad. Kwam uiteindelijk wel goed maar eten gaat soms nog moeizaam. Veel tijd rekken en onderhandelen.
Maggie eet dan weer al lang mee met ons. Prakjes weigerde ze vrij vroeg al. Vaak eet ze meer dan haar broer. Ze proeft ook meer, echt een heel ander kind. Echt een plezier om haar te zien eten. Alleen groenten worden vaak subtiel op ons bord gedumpt ;)
En groot worden ze allebei :Y
pi_211694744
Hier wordt amper gegeten op het moment. Ik ben (al heel snel) gestopt bij te houden hoeveel en wat ze wel eet. Ze wordt ‘s nachts niet wakker met honger en is verder gewoon zichzelf dus ik vind het wel best.

Uiteraard wil ze wel altijd alles wat lekker is en ze van ons nog niet mag, zoals chips en chocola. :+
pi_211698069
Ah wat verfrissend om dit te lezen! Pukje eet fruit echt best goed, brood alleen goed als het geroosterd/in tosti vorm is en avondeten heel wisselend. Om te compenseren eet ze gelukkig wel met veel smaak volle yoghurt of kwark, dus er zitten wel weer iets meer vetjes aan nu.
pi_211699471
Nou ja met de calorieën zit het hier wel goed, met de variatie dus wat minder. :P
Ik denk dat we nog een hele tijd apart zullen koken voor haar, ook omdat ze hangry wordt als ze weinig gegeten heeft.

Wel grappig om te lezen hoe verschillend het per kind is!

En wat een cutie is jouw dreumes @Smart_ass .
pi_211699627
Wat eten betreft heb ik overdag geen enkel klagen, hooguit dat ik smiddags soms misgrijp met brood.
Het avondeten gaat wel eens minder vooral na een vermoeide dag.
De beste tip die ik daarvoor heb gehad is groente bij het middageten en/of tussendoortje dan hangt het voor mijn gevoel niet zo af van die laatste maaltijd.
pi_211731943
Dit weekend zijn eerste stapjes gezet en is de eerste blokkentoren gebouwd. :D
Lief om te zien hoe ze in haar element is als ze wat nieuws kan.
pi_211739338
Fijne dagen allemaal! 🎄
pi_211779629
Iedereen goed de kerstdagen doorgekomen?
Bij ons was het grotendeels krijsfestijn. :P
pi_211780739
Hier ook zwaar beroerd :')
pi_211790168
Kerstdagen waren prima! Kerstnachten iets minder. :')

Ik had bedacht nachtvoedingen af te bouwen als Pukje anderhalf is omdat ik op meerdere plekken lees dat ze iig tm anderhalf echt toegevoegde waarde hebben voor je kind. Maar met hoe de nachten nu gaan begin ik te twijfelen of ik dat nog drie maanden volhoud. Terwijl ik ook wel weet dat ermee stoppen niet wil zeggen dat ze beter gaat slapen, maar blegh.

Voordeel is dan wel weer dat ze, met de nodige hulp, tot circa 8u slaapt momenteel.

Maar vertel over de dramatische kerstdagen, wat maakte het zo moeilijk/erg voor de dreumessen?
pi_211790310
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 23:20 schreef Elleska het volgende:
Wat eten betreft heb ik overdag geen enkel klagen, hooguit dat ik smiddags soms misgrijp met brood.
Het avondeten gaat wel eens minder vooral na een vermoeide dag.
De beste tip die ik daarvoor heb gehad is groente bij het middageten en/of tussendoortje dan hangt het voor mijn gevoel niet zo af van die laatste maaltijd.
Mijnes eet nooit groente, ook niet overdag of in snackvorm op een bordje :')

Hier gingen de kerstdagen best goed. Supermoe van alle indrukken. Hij slaapt nog :D
pi_211790458
Hier rustige dagen gehad, alleen even bij schoonouders en mijn opa en oma geweest.
Maakte voor het slapen niets uit overigens :')

Laatste week met een dreumes in huis hier!
pi_211791392
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 08:30 schreef June. het volgende:

[..]
Mijnes eet nooit groente, ook niet overdag of in snackvorm op een bordje :')
Als er nooit groentes in gaan dan werkt een ander tijdstip niet maar als het zoals bij ons komt door vermoeidheid wel daarom was het voor mij een goede tip.
pi_211791557
Kerst was dikke prima. Nu had ik lage verwachtingen en vond ik het al een mirakel dat er niemand ziek was.
Maggie was de hele dag aan het lachen en is rotverwend.
De nachten gaan alleen moeizaam.
Het is zo'n heerlijke leeftijd. Maakt niet uit welke muziek we opzetten, ze gaat altijd dansen. Kabouterdans kan ze al goed, nijntje ook.
Ik steek maar even mijn kop in het zand dat ze over minder dan 2 maanden al 2 is.
pi_211798677
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 08:06 schreef Bami het volgende:

Ik had bedacht nachtvoedingen af te bouwen als Pukje anderhalf is omdat ik op meerdere plekken lees dat ze iig tm anderhalf echt toegevoegde waarde hebben voor je kind. Maar met hoe de nachten nu gaan begin ik te twijfelen of ik dat nog drie maanden volhoud. Terwijl ik ook wel weet dat ermee stoppen niet wil zeggen dat ze beter gaat slapen, maar blegh.

Voordeel is dan wel weer dat ze, met de nodige hulp, tot circa 8u slaapt momenteel.

Maar vertel over de dramatische kerstdagen, wat maakte het zo moeilijk/erg voor de dreumessen?
Rosie was al niet helemaal lekker en twee meeslepen naar opa's en oma's is dan een recept voor ellende. :P
Inmiddels gaat het wel weer.

Hier heeft stoppen met nachtvoedingen denk ik wel bijgedragen aan het slapen in positieve zin. Zelfstandig terug in slaap vallen gaat nu veel beter dan toen ik nog voedde. Maar dat afbouwen ging redelijk automatisch dus waarschijnlijk was het ook gewoon net het goede moment voor haar. Inmiddels krijgt ze alleen een ochtendvoeding. Meer voor de knusheid, want volgens mij valt er niet veel meer te halen, maar helemaal stoppen ben ik nog niet aan toe. :')

Als je twijfelt of je het nog volhoudt, kun je het een kans geven. Als het slapen niet beter wordt kun je in elk geval de nachten wat beter verdelen met je man.
pi_211816870
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 16:39 schreef Lokasenna het volgende:

Als je twijfelt of je het nog volhoudt, kun je het een kans geven. Als het slapen niet beter wordt kun je in elk geval de nachten wat beter verdelen met je man.
Precies dat was voor mij ook de reden. Kun je in elk geval om en om een nacht doorslapen ;) Maar bij ons had het wel een positief effect, paar weken erna sliep hij de nacht door.

Maar goed, bij mij was het breekpunt al bij 8 maanden dus vind het sowieso al knap dat je nog hebt volgehouden @Bami
pi_211826577
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 08:06 schreef Bami het volgende:

Ik vind je een heldin. Die van mij sliep met 8 weken al de hele nacht door en ik was bij 4 maanden al gestopt met borstvoeding als hij dan nog ‘s nachts zou komen (lees: toen ik weer ging werken)
pi_211833551
De drie kwartier die ze wakker was na de tweede nachtvoeding geeft me weinig hoop op meer slaap bij minder tiet. :') Het is een faaaaase. Denk ik.

Ze maakt ook wel echt sprongen nu, bijna elke dag horen we nieuwe woordjes.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bami op 30-12-2023 08:36:47 ]
pi_211833784
Misschien heb je hier nog wat aan tegen de tijd dat je er snachts mee wil stoppen Bami: https://www.drjaygordon.c(...)ns-in-the-family-bed

Voor ons bracht dit echt een hele verbetering in ieder geval! We hebben trouwens geen familiebed, maar hij sliep toen wel altijd bij ons :P
pi_211876734
Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Dreumes vond het "pam pam pam" echt "wauwww", maar was duidelijk doodsbang voor harde knallen en flinke knetters. Verder lekker doorgeslapen O+
pi_211878779
Gelukkig nieuwjaar! Maggie vond het geknal maar spannend. Ze sliep gelukkig door het hoogtepunt heen maar eindigde om 4u weer in ons bed. Gaat al 1.5 week zo. Na haar gewoonlijke breakdance oefening ging ze weer slapen tot 8u. Maar ik ben echt gesloopt na al die gebroken nachten. En morgen weer werken...
Ze is op de valreep in 2023 nog wat gegroeid. Ineens schoenen te klein en shirts worden korter. In combinatie met inslaan tijdens sale is de kinderbijslag weer verdampt :D
pi_211905762
Gelukkig Nieuwjaar!
Rond 12 uur hadden we Rosie even in haar slaapzak beneden rondbanjeren maar verder heeft ze eigenlijk prima geslapen. :P

Leuk voor de portemonnee altijd zo'n groeispurt :D
pi_211906874
Ik legde net voor de laatste keer een dreumes in bed O+
pi_211912273
Gefeliciteerd met je peuter *O*
pi_211913933
Gelukkig nieuwjaar nog allemaal! Pukje heeft door alles heen geslapen maar meldde zich wel traditiegetrouw rond 1u voor een nachtvoeding. :+ Gelukkig was ik toen ook net klaar om te gaan slapen en sliep ze daarna gelijk verder, dus dat kwam eigenlijk prima uit. Helaas besloot ze wel net die dag weer rond kwart over 7 wakker te zijn ipv de 8u van de afgelopen weken. :')

@eponine Gefeliciteerd met je peuter! Mijlpaaltje weer hoor. O+
pi_211914027
Lief, bedankt @B.ertha en @Bami!

Vanochtend een taartje gegeten in ons favoriete restaurantje en de rest van de dag lekker rustig aan. Zaterdag feest w/

Ik zwaai dus af hier en ga naar de peuters. Tot snel allemaal O+
  zondag 7 januari 2024 @ 11:43:10 #97
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_211947482
Onze dreumes van bijna 2 is echt onverklaarbaar sip en verdrietig. Echt zielig ;(
Wil bijna de hele tijd niks anders dan de speen, foto’s kijken op de telefoon of tv kijken.
Terwijl hij geen koorts heeft, geen tekenen voor kiezen of wat dan ook.

Wordt een leuke zondag zo :P
  maandag 8 januari 2024 @ 10:14:45 #98
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211958057
quote:
2s.gif Op zondag 7 januari 2024 11:43 schreef KaBuf het volgende:
Onze dreumes van bijna 2 is echt onverklaarbaar sip en verdrietig. Echt zielig ;(
Wil bijna de hele tijd niks anders dan de speen, foto’s kijken op de telefoon of tv kijken.
Terwijl hij geen koorts heeft, geen tekenen voor kiezen of wat dan ook.

Wordt een leuke zondag zo :P
Ah wat sneu. Wel weer opgeknapt?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 8 januari 2024 @ 11:21:44 #99
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_211958887
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:14 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ah wat sneu. Wel weer opgeknapt?
Gistermiddag genoeg afleiding kunnen geven gelukkig, al was het eten drama :D
Op maandag past oma altijd op en ik hoor (werkend vanaf zolder) niks bijzonders dus het lijkt er gelukkig op van wel :Y
pi_212038260
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Ik ben zelf een groot fan van skiën, mijn vriendin totaal niet. Ze krijgt ook snel hoofdpijn bij luchtdruk veranderingen. Onze dreumes is nu 16 maanden oud en ik wil aan mijn vriendin vragen of ik in feb. 5 dagen mag gaan skiën met een paar vrienden. Ik weet nu al dat ze hier niet prettig op gaat reageren maar ik weet eigenlijk ook niet of het egoïstisch van mij is om te vragen. Want ja, ik ben dan lekker aan het skiën in de bergen en zij kan niet relaxen.
BlaBlaBla
pi_212038386
Ik zou er geen problemen mee hebben en kan prima relaxen zonder mijn man maar ik ben je vriendin niet dus ik weet niet of je iets gaat hebben aan de reacties van anderen.
Iets vragen maakt je niet egoïstisch zolang je maar accepteert dat "nee" ook een antwoord is.
pi_212038388
Dat ligt eraan.
Ik zou dat met 16 maanden misschien wel gedaan hebben, misschien niet. Maar wel met enorme tegenzin, echt om het mijn partner te gunnen. Maar mijn dreumes was een lastige. ALS jullie dreumes makkelijk genoeg is om het in je eentje aan te kunnen (bijvoorbeeld netjes van 7-7 slapen zodat ze tijd voor zichzelf heeft), dan kun je het voorstellen. Het helpt dan wel als je bv regelt dat jouw/haar ouders eens een dagdeel komen ondersteunen. En alles wat je nog meer kunt doen om haar het leven iets makkelijker te maken, zoals vast lasagne in de diepvries gooien en zorgen dat de was is weggedraaid, zodat ze dat niet ook nog hoeft te doen.
En UITERAARD zeg je er ook meteen bij dat zij dit ook een keer mag :)
pi_212038728
Dat hangt echt van de dreumes in kwestie af. Hoe zou je het zelf vinden om er 5 dagen alleen voor te staan met zorg en werk? Als je dat bijvoorbeeld zelf absoluut niet ziet zitten, is dat nogal gek om van de ander te verlangen.
pi_212050703
Als je nu al weet dat ze niet goed gaat reageren zou ik het niet vragen. Jij kent haar en de situatie het best, als je het alsnog gaat vragen voelt ze toch druk om ja te zeggen terwijl je eigenlijk al weet dat ze het liefst nee zou zeggen.
pi_212051457
Mijn dreumes vindt dat ze me niet meer zo nodig heeft. ;( :P
Ik hoorde speelgeluiden van haar kamer komen na het middagdutje, heb haar maar even haar gang laten gaan. Ruim een halfuur later riep ze me pas. Omdat ze gepoept had uiteraard. :')
pi_212073883
Vanaf morgen mag ik ook hier komen. Dan wordt Stef 1 jaar

@B.ertha wil je mij toevoegen in de OP? Stef 19 januari
pi_212074585
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 14:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Ik ben zelf een groot fan van skiën, mijn vriendin totaal niet. Ze krijgt ook snel hoofdpijn bij luchtdruk veranderingen. Onze dreumes is nu 16 maanden oud en ik wil aan mijn vriendin vragen of ik in feb. 5 dagen mag gaan skiën met een paar vrienden. Ik weet nu al dat ze hier niet prettig op gaat reageren maar ik weet eigenlijk ook niet of het egoïstisch van mij is om te vragen. Want ja, ik ben dan lekker aan het skiën in de bergen en zij kan niet relaxen.
Op zich zou zij dan op een ander moment met vriendinnen een lang weekend weg kunnen toch? Wij proberen elkaar dit soort dingen gewoon te gunnen, ook al is het pittig voor degene die achterblijft. We proberen dan wel een week te kiezen dat degene die achterblijft ook de mogelijkheid heeft om naar vrienden/familie te kunnen voor 1-2-3 dagen, dat maakt het al een stuk draaglijker. Of plannen met uitjes. Ik ben ook wel eens met een vriendin + kind een langweekend centerparcs gaan doen.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:03:24 #108
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212074721
Tuurlijk is het handig om elkaar dingen te blijven gunnen. Maar als je kindje 16 maanden is en dit bij de vriendin écht leidt tot paniek/overbelast raken en er is geen familie of andere hulp in te schakelen, zou ik het een jaartje uitstellen. Wat niet wil zeggen dat je nooit iets leuks kunt gaan doen, maar ik trek het eigenlijk nu pas (een van 5, een van bijna 3) om een paar dagen in m'n eentje werk en kinderen te draaien.

En ja, er zijn legio moeders die alleenstaand zijn of co-ouderschap hebben of weet ik veel en die dat wél kunnen en met liefde doen, maar het verschilt per persoon en gezin wat haalbaar is gezond is.

Ik zou niet vragen 'mag ik alsjeblieft weg', maar open het gesprek aangaan: dit aanbod heb ik gekregen, hoe sta jij hierin? Misschien verrast ze je positief en misschien geeft ze aan dat ze dat nu nog niet trekt. Allebei prima...
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212075122
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 08:37 schreef alpeko het volgende:
Vanaf morgen mag ik ook hier komen. Dan wordt Stef 1 jaar

@:B.ertha wil je mij toevoegen in de OP? Stef 19 januari
Welkom! Ik kan dat niet meer. @MaJo?
pi_212079913
Hier zit dreumes echt in een schreeuw-, krijs- en huilfase. Elke paar minuten is er wel wat. Had eigenlijk bedacht haar twee slaapjes te fuseren naar eentje, maar houd nu toch maar even ‘s ochtends een uurtje en ‘s middags een uurtje aan zodat we de dag wat beter doorkomen :@ :') .
pi_212082480
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 14:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ga binnenkort 3 dagen skiën met mijn werk. Mijn man blijft thuis met onze dochter van net 2 jaar. Hij ziet er wel tegenop, maar wil toch dat ik dat gewoon ga doen. Vorig jaar zou ik ook gaan, toen werd mijn man echt flink ziek met koorts boven de 40 graden. Dus ging het niet door.
Zelf zou ik het geen probleem vinden als hij zoiets zou doen. Ik vind het thuis doorgaans prima te doen.
Maar ik snap wel dat het compleet ligt aan de situatie. Dus wat een ander vind en doet is voor jullie niet zo relevant.
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 21:24:52 #112
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212084081
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef B.ertha het volgende:

[..]
Welkom! Ik kan dat niet meer. @:Majo?
Aangepast!

Nog anderen die in de OP willen? Het is wel heel kaal zo :D
pi_212087804
Maggie staat er niet in maar voor die laatste paar weken hoeft t ook weer niet :P
Deze ochtend werden we wakker met een paar cm verrassingssneeuw. Al een rondje park met de slee gedaan, ze vond het heerlijk. Alleen lastig dat ze pertinent weigert handschoenen aan te laten. Zo kunnen we niet lang naar buiten.

Sinds het weekend heeft ze eindelijk weer eens een nieuw woordje, en het is meteen haar nieuwe lievelingswoord: mijn. Te gebruiken voor "van mij" evenals "zelf doen". Ze klinkt dus hele dagen als 1 van die meeuwen van finding nemo :D
pi_212088319
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:14 schreef Bottoms_up het volgende:
Maggie staat er niet in maar voor die laatste paar weken hoeft t ook weer niet :P
Deze ochtend werden we wakker met een paar cm verrassingssneeuw. Al een rondje park met de slee gedaan, ze vond het heerlijk. Alleen lastig dat ze pertinent weigert handschoenen aan te laten. Zo kunnen we niet lang naar buiten.

Sinds het weekend heeft ze eindelijk weer eens een nieuw woordje, en het is meteen haar nieuwe lievelingswoord: mijn. Te gebruiken voor "van mij" evenals "zelf doen". Ze klinkt dus hele dagen als 1 van die meeuwen van finding nemo :D
_O- _O- Heerlijk. Alvast de voorbode van de twee is nee fase? :P

Wij hebben dus nog geen slee. Dat is wel een beetje sip, want Pukje laat prima wanten aan en we hebben een pracht van een sneeuwpak voor haar.
pi_212089947
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef Bami het volgende:

[..]
_O- _O- Heerlijk. Alvast de voorbode van de twee is nee fase? :P

Wij hebben dus nog geen slee. Dat is wel een beetje sip, want Pukje laat prima wanten aan en we hebben een pracht van een sneeuwpak voor haar.
Ja zoiets. Ze is al een tijdje aan het opwarmen. Bij de oudste dachten we tijdens deze fase dat ie al aan het peuteren was want hoeveel erger kon het nog worden, haha wij hadden geen idee. Nu wel en als we zien hoeveel feller ze is dan hij toen was, vrees ik dat dit kind mijn dood wordt :P

Iedereen praat ook altijd over 2 jaar en erg erg. Maar 3 vond ik veeeeeeel erger.
pi_212091443
Ik kan me nog weinig voorstellen bij dat ons exemplaar nog dwarser wordt. :')
pi_212091789
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 14:52 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan me nog weinig voorstellen bij dat ons exemplaar nog dwarser wordt. :')
Ik nu vaak ook niet.
Misschien worder ze niet perse dwarser maar beter in het dwars doen. Voor mijn gevoel ging alles in elk geval een tandje hoger vanaf 2 of wat erna. En rond zijn 3de verjaardag schakelde hij nog een versnelling hoger :'(
pi_212093997
Vandaag officieel een dreumes. Hoera.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212099384
Gefeliciteerd! Wat een dropje
pi_212102904
Gefeliciteerd!
pi_212105043
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 09:52 schreef June. het volgende:

[..]
Op zich zou zij dan op een ander moment met vriendinnen een lang weekend weg kunnen toch? Wij proberen elkaar dit soort dingen gewoon te gunnen, ook al is het pittig voor degene die achterblijft. We proberen dan wel een week te kiezen dat degene die achterblijft ook de mogelijkheid heeft om naar vrienden/familie te kunnen voor 1-2-3 dagen, dat maakt het al een stuk draaglijker. Of plannen met uitjes. Ik ben ook wel eens met een vriendin + kind een langweekend centerparcs gaan doen.
Hier hetzelfde. Wij vinden het belangrijk dat er ruimte blijft voor dit soort dingen. Ik heb zelfs weleens ouderschapsverlof opgenomen zodat ik een midweek thuis was met kind en man een paar dagen wegging.

Dus ik zou zeker geen probleem hebben met dit verzoek. Maar er moet binnen je relatie wederkerigheid zijn op dit vlak, dan blijft iedereen uitgerust
pi_212132781
:W sinds vandaag is mijn zoon T. een dreumes. Van het weekend zijn verjaardag gevierd en morgen nog op het KDV.

Vandaag naar het zeeaquarium geweest en dan is 1,5 uur wel weer mooi zat. Hoewel de vissen wel erg interessant zijn is lopen dat momenteel ook ;)
pi_212152318
Praktische tips tegen dat continue "nee"? Ze eet ineens moeilijk, moeilijk doen bij het naar bed gaan, geen schone luier willen. Voorlopig gaat het nog wel een beetje met stem verheffen of schreeuwen, maar wel steeds moeizamer.
pi_212152554
Gefeliciteerd Mathijz!

DjVero, schreeuwen gaat sowieso niet helpen. Dan maak je er alleen maar een machtsstrijd van. Levert nu misschien wat op, in het volgende topic niet. En dan nog even terzijde wat je daarmee aanleert.
Je kan op zoek naar wat er achter die nee zit. Bij Maggie is dat bijvoorbeeld een enorme drang om dingen zelf te doen. Zelf aan en uitkleden, zelf boterham smeren. Als ik manieren zoek om in die behoefte te voorzien gaat ze veel sneller in de meewerkmodus. En ja als ik alles zelf zou doen zou het allemaal sneller gaan. Maar netto win ik er tijd mee want minder tegenwerking. Het is even uitproberen wat bij jullie helpt.
En ja soms zijn ze gewoon dwars. Dat hoort ook wel bij de leeftijd.
  woensdag 24 januari 2024 @ 13:28:44 #125
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_212152647
In noodgevallen helpt soms ook een beetje onderhandelen: ‘nu wel helpen, dan later lekker koekje’. Niet te vaak inzetten want je leert inderdaad verkeerd gedrag aan, maar we kennen allemaal van die noodgevallen waarin het niet anders kan 😇
pi_212152648
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij. Bij een puber kun je tenminste nog dealtjes sluiten; "als jij, dan wij..." Bij haar werkt dat nog niet.

Wat ook wel eens helpt, is dat ze geen vla of vlees krijgt (waar ze gek op is) als ze te weinig (groente) eet. Of haar vijf minuutjes op haar kamer zetten. Zodra het gejammer dan weer voorbij is, eet ze netjes haar bordje leeg. Maarja, veel verder kom ik niet echt en dat van haar kamer vind ik eigenlijk hartstikke zielig.

Zelf de luier doen, zelf de trap oplopen, etc. is hier (nog) niet aan de orde. Zelf eten laat ik niet toe, want dan kan ik haar kleren weer wisselen en wassen.
pi_212152717
Geen vragen stellen waarop het antwoord NEE mogelijk is.
Keuze tussen optie A of B. Zelf doen of mama/papa helpt. Kies je niet dan kiest papa/mama.
Een paar dingen zoals een schone luier is iets dat moet en niet zelf kan dus daar valt niets te willen.

Eten maak ik geen strijd van. Ik bepaal wat er wordt gegeten (dat staat op tafel) en kind bepaald hoeveel. Toetje is onderdeel van de maaltijd zodat ze in het ergste geval nooit met lege maag naar bed gaan. Schortjes voorkomen dat ik kleding blijf wassen en zorgt ervoor dat ik zelf mijn eten warm kan opeten.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij.
Wie kan er harder schreeuwen?
Kinderen doen alles na dus als jij NEE schreeuwt doet zij dat ook.
pi_212152899
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 13:39 schreef Elleska het volgende:

Eten maak ik geen strijd van. Ik bepaal wat er wordt gegeten (dat staat op tafel) en kind bepaald hoeveel. Toetje is onderdeel van de maaltijd zodat ze in het ergste geval nooit met lege maag naar bed gaan. Schortjes voorkomen dat ik kleding blijf wassen en zorgt ervoor dat ik zelf mijn eten warm kan opeten.
[..]

Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
pi_212152973
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:

[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Hier een dreumes die vaker niet dan wel eet en ze doet het nog steeds. Uiteindelijk is eten een strijd die je altijd verliest, want je kan ze niet dwingen om het door te slikken. Dus ik maak er ook geen strijd van. Ja ik vind het heel moeilijk als ze (bijna) niks eet, maar ik probeer erop te vertrouwen dat ze wel pakt wat ze echt nodig heeft en dat het vanzelf een keer beter wordt.
pi_212152975
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij. Bij een puber kun je tenminste nog dealtjes sluiten; "als jij, dan wij..." Bij haar werkt dat nog niet.
Is dat ook wat ze leert? Of leert ze dat als je iets wil van iemand je gewoon harder moet schreeuwen dan hen?
Verder geeft Elleska een goeie tip. Keuzes geven, dan krijgen ze de autonomie waarnaar ze op zoek zijn. En jij bepaalt wat de keuzes zijn.
Straffen met eten doen we ook niet. Behalve als consequentie: jij treuzelt oneindig met eten dan geen tijd meer voor toetje. Maar dan hebben we het over peuter-kleuter leeftijd.
De troepfase met eten moet je helaas ooit toch een keer door. Idd short of mouwslab aan. En veel dweilen.
pi_212152991
Oh en hier ook altijd wel een toetje, want dat eet ze iig wel plus wil ik geen straf/beloning van maken. En idd schorten die ook over de mouwen gaan, ze heeft altijd zelf gegeten en je ziet dat ze met meer ervaring echt steeds schoner blijft.
pi_212153002
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 18:48 schreef Mathijz het volgende:
:W sinds vandaag is mijn zoon T. een dreumes. Van het weekend zijn verjaardag gevierd en morgen nog op het KDV.

Vandaag naar het zeeaquarium geweest en dan is 1,5 uur wel weer mooi zat. Hoewel de vissen wel erg interessant zijn is lopen dat momenteel ook ;)

Van harte. Dan schelen die van ons maar 3 dagen.
pi_212153018
Ik wil trouwens ook helemaal niet dat mijn dochter leert dat ze altijd naar me moet luisteren. Ik kan er ook wel eens naast zitten, of een slecht idee hebben. Plus als ze bij mij niet leert challengen en voor zichzelf opkomen, hoe moet dat dan straks op school en later op de werkvloer? Ik ben er juist om haar te leren een eigen pad te bepalen, en dat betekent ook dat ik niet altijd mijn zin krijg. Daarom probeer ik wel scherp te zijn op geen (ja/nee) vragen te stellen als het eigenlijk een opdracht is. Dus als ik vind dat het tijd is om te gaan slapen zeg ik “we gaan naar boven” en niet “zullen we naar boven gaan”.
pi_212153074
quote:

[..]
Dan eten ze 'te weinig' :+ eventueel eerder op de middag nog een snack en na het eten áltijd een toetje (volle yoghurt en fruit) en een papfles en ze zitten vol genoeg. Ik heb mijn oudste op deze leeftijd nooit gediscussieerd over eten (en vanaf de kleuterleeftijd alleen als eisen gesteld dat er een hap geprobeerd werd en vooral niet gezeurd). Die is bijna 12 en inmiddels een prima eter, heeft een brede smaak en kookt ook zelf.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212153081
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.

Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
pi_212153100
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.

Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
Dan geef je haar minder op haar bord, hoef je ook minder weg te gooien en schep je bij als ze wel eet.

En je kunt het slavinkje ook zelf opeten als je het zo belangrijk vindt dat het niet wordt weggegooid.
pi_212153101
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:17 schreef Bami het volgende:
Ik wil trouwens ook helemaal niet dat mijn dochter leert dat ze altijd naar me moet luisteren. Ik kan er ook wel eens naast zitten, of een slecht idee hebben. Plus als ze bij mij niet leert challengen en voor zichzelf opkomen, hoe moet dat dan straks op school en later op de werkvloer? Ik ben er juist om haar te leren een eigen pad te bepalen, en dat betekent ook dat ik niet altijd mijn zin krijg. Daarom probeer ik wel scherp te zijn op geen (ja/nee) vragen te stellen als het eigenlijk een opdracht is. Dus als ik vind dat het tijd is om te gaan slapen zeg ik “we gaan naar boven” en niet “zullen we naar boven gaan”.
En dat. Als er iets niet mijn opvoeddoel is, dan is het wel 'ten alle tijden naar me luisteren' :N nou lukte dat sowieso niet want de oudste noemen we ook Che Guevara, lekkere onafhankelijkheidsstijder :') maar die werd ook vanzelf redelijk, hij weet wat hij wil maar kan zich ook best voegen naar wat wij willen, als hij daar het nut van inziet.
pi_212153120
Mooi wereldje leven jullie in. Ben weer weg hier.
pi_212153125
quote:

Ze heeft er niet voor gekozen onder jouw dak te leven hè. :D Daar is ze ook maar beland. Kijk op deze leeftijd is het nog niet dermate van toepassing, maar ik wil wel dat mijn dochter leert dat er ruimte is voor een gesprek en om dingen te heroverwegen. Net als dat ik sorry zal zeggen tegen haar als ik onredelijk ben geweest. Plus ik vind het heel veel belangrijker dat ze positieve associaties met voedsel heeft dan dat haar bordje leeg gaat. Bij ons blijft er dus heel erg vaak eten over, waar mogelijk bewaren we dat voor een ander eetmoment of eten we het zelf op. En we scheppen dus ook niet haar bord vol als we toch al weten dat de kans klein is dat het op gaat, dan liever later wat bij scheppen.
pi_212153133
quote:

Van wie zou ze haar eigengereidheid hebben? :+
pi_212153136
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:28 schreef DjVero het volgende:
Zelfde wereld als jij, we maken alleen andere keuzes in hoe we er mee omgaan. :)
pi_212153147
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:29 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Van wie zou ze haar eigengereidheid hebben? :+
Nou dat ook. Plus hoe meer ik er met een gestrekt been in ga hoe meer tegenstand ik kan verwachten. _O-
pi_212153164
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:30 schreef Bami het volgende:

[..]
Nou dat ook. Plus hoe meer ik er met een gestrekt been in ga hoe meer tegenstand ik kan verwachten. _O-
Oh ja, mijn grote is net een ezeltje, hoe harder je hem probeert mee te krijgen, hoe harder hij achteruitgaat.

Ik ben heel benieuwd hoe de kleine is. Hij is nu 10 maanden, dan is er van opvoeden nog niet zoveel sprake natuurlijk.
pi_212153192
quote:
Tja je vraagt om tips omdat je eigen aanpak niet lijkt te werken. Dan kan je ook tips verwachten die een andere aanpak volgen.
pi_212153202
quote:
Jammer dat je alleen dingen wil horen die in jouw straatje passen. :W
pi_212153615
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:35 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Tja je vraagt om tips omdat je eigen aanpak niet lijkt te werken. Dan kan je ook tips verwachten die een andere aanpak volgen.
Ja, om haar slavink dan maar op te eten. :D Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.

Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips. ;)
pi_212153617
quote:

[..]
5 happen + toetje is goed genoeg en morgen is er weer een nieuwe dag.
Kinderen zijn aan het eind van de dag moe, mijn ervaring is dat de avondmaaltijd niet de maaltijd is die het beste wordt gegeten. Ik geef bijvoorbeeld iets van groente bij het middageten (vandaag pompoensoep wat S zo lekker vond dat hij zijn portie groente voor vandaag alweer binnen heeft). En als de oudste smiddags uit school komt hebben we een snackplankje met vaak ook iets van groente.

Je kan een kind niet dwingen om te eten (tenzij je gaat dwangvoeren) dus die strijd zal je altijd verliezen.

quote:

Zo anders staan we er niet in. Onder mijn dak gelden net zo goed mijn regels. Wanneer ik een kind keuze geef ben ik nog altijd degene die de keuzeopties bepaal.
Ik koop het eten in en ik gooi vrijwel niets weg.

Als je teveel moet weggooien schep je teveel op het bord. Ik schep kleine porties op en vul bij wanneer het op is. Op een gegeven moment mogen ze zelf opscheppen en dan geldt wel de regel opeten wat je opschept.
pi_212153660
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef Elleska het volgende:

[..]
5 happen + toetje is goed genoeg en morgen is er weer een nieuwe dag.
Kinderen zijn aan het eind van de dag moe, mijn ervaring is dat de avondmaaltijd niet de maaltijd is die het beste wordt gegeten.

Je kan een kind niet dwingen om te eten (tenzij je gaat dwangvoeren) dus die strijd zal je altijd verliezen.
[..]

Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
pi_212153701
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:

[..]
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?

'Ik accepteer niet dat jij iets niet lekker vind!' Poeh.
pi_212153720
Je vraagt letterlijk hoe je om moet gaan met een 1-jarige die nee zegt. Zorgen dat je niet in een discussie belandt- pick your battles is een prima devies- is een heel valide antwoord.

Je vraag was niet: 'hoe zorg ik dat mij dochter altijd precies doet wat ik wil?'

Je dealt met de meest irrationele wezens die er bestaan. Dit type irrationeel:

Waarom wil je daar in godsnaam een krachtmeting mee houden? :+ en waarom zou de discussie nu over een slavink iets zeggen over of ze als puber hun huiswerk maken? Mijn ervaring is echt dat ik veel meer heb gehad aan de momenten waarop ik kon loslaten, flexibel kon zijn, kon laten zien dat je fouten mag maken etc. dan de keren waarin ik op decibellen een discussie over een aardappel 'won'.

[ Bericht 59% gewijzigd door Clubsoda op 24-01-2024 15:40:47 ]
pi_212153741
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:32 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?

'Ik accepteer niet dat jij iets niet lekker vind!' Poeh.
Nee. :D Verschillende dagen uiteraard ;)

Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar ik lust nu vrijwel alles doordat ik anders op m'n kloten kreeg van mijn pa als ik het niet vrat. Ook als puber at ik bijna alles. Ik heb hier een collega die om alles zit te steigeren als een klein kind, waarvan ik vrijwel zeker ben dat zij niet dezelfde opvoeding heeft gehad. En da's prima, moet zij weten. Maar treurig vind ik het wel.

Zoon net zo goed. Sommige dingen heb ik nog net niet bij hem naar binnen moeten rammen en dan blijkt dat hij het gewoon hartstikke lekker vindt. Ik houd er niet van om kinderen hun zin te geven. Je leert kinderen daarmee dat kinderachtig zeiken dikke prima is (en daar heb ik genoeg collega's van hier in het onderwijs _O- ), terwijl je soms gewoon moet doen wat je opgedragen wordt.
pi_212153813
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik had mijn post nog wat aangevuld met hoe ik het aanpak.

Bij kinderen in de groei wisselt de hoeveelheid eten die ze nodig hebben heel erg. Zo vreten ze je de oren van het hoofd en zo zitten ze na een paar happen vol. Soms kan ik het achteraf verklaren en zijn de broeken ineens te kort of blijken ze een paar dagen later ziek maar vaak weet ik het ook niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:37 schreef DjVero het volgende:
Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar ik lust nu vrijwel alles doordat ik anders op m'n kloten kreeg van mijn pa als ik het niet vrat.
Dat zegt helemaal niets, ik lust ook vrijwel alles.
pi_212153819
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten. :D Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.

Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips. ;)
Want als je je kind ooit iets zelf laat beslissen laat je uiteraard je kind de baas spelen. Als je het zo zwart wit ziet ga je inderdaad weinig oplossingen vinden hier.

Eten ligt vaak gewoon aan het kind. Twee totaal verschillende kinderen hier. Zelfde aanpak. Verschillende uitkomst. En allebei groeien ze.
pi_212153881
Och ja, ouders van makkelijke eters en denken sowieso dat het door hun briljante opvoeding komt :+

Persoonlijk denk dat je kind leren dat je mening geven hetzelfde is als kinderachtig zeiken en dat het helemaal prima is als een ander met geweld iets rondom jouw lichaam forceert onder het mom van 'ik hou van je en ik weet wat het beste voor je is', een vele malen groter risico behelst dan later piepen over eten en geen zin hebben om je huiswerk te maken. Maar dat is vast een sneeuwvlokjesgedachte ;)
pi_212153891
Zullen we het er maar bij laten? Ik vind dat je aan eigenwijze stukken vreten geen donder hebt in het leven, maar prima, we gaan elkaar toch niet overtuigen.

Mochten er users zijn die wél zo in het leven staan als ik (wat ik overigens niet verwacht in dit gedeelte), tips zijn nog altijd welkom. ^O^
pi_212154003
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:49 schreef Clubsoda het volgende:
Och ja, ouders van makkelijke eters en denken sowieso dat het door hun briljante opvoeding komt :+

Persoonlijk denk dat je kind leren dat je mening geven hetzelfde is als kinderachtig zeiken en dat het helemaal prima is als een ander met geweld iets rondom jouw lichaam forceert onder het mom van 'ik hou van je en ik weet wat het beste voor je is', een vele malen groter risico behelst dan later piepen over eten en geen zin hebben om je huiswerk te maken. Maar dat is vast een sneeuwvlokjesgedachte ;)
Oh niet alleen over eten. Zo kregen we ook eens subtiel te horen van mensen dat hun kind wel overal afbleef als ze dat zeiden. Hun tweede die zich ook nergens wat van aantrok viel toen ineens erg tegen :+
Er is geen one size fits all methode om kinderen op te voeden. Het zijn net mensen!

En ik sta er hetzelfde in. Je wilt dat als ze gaan puberen ze ook tegen dwang en groepsdruk in kunnen en durven gaan. Het vergt wel wat meer werk en energie.

Verder vind ik het een interessante discussie. Elkaar overtuigen hoeft ook niet. Ik denk alleen dat je met een machtsstrijd je eigen leven moeilijk maakt maar daar heb ik geen last van.
pi_212154019
quote:

[..]
Kleintjes groeien echt op lucht en liefde.
Die paar happen zullen echt wel genoeg zijn.

Ik heb overigens kinderen die alles lusten en kinderen die niets lusten.
En dit is het verkeerde account :o :')
pi_212154049
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:02 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Verder vind ik het een interessante discussie. Elkaar overtuigen hoeft ook niet. Ik denk alleen dat je met een machtsstrijd je eigen leven moeilijk maakt maar daar heb ik geen last van.
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik. ;)

Maargoed, ik ga met het eten eens proberen te schipperen. Sowieso krijgt ze geen vla als het bij die vijf happen blijft, maar dat mag ze gaan ondervinden.
pi_212154126
Het is niet alleen het eten overigens. Ook met de luier, gewoon compleet weigeren terwijl ze een uur in de wind stinkt. Theatraal op de grond vallen, kan ik d'r weer ophalen, nog meer brullen. Gekkigheid. En no way dat ik haar met een poepluier laat rondlopen, want daar heb ik zelf ook last van.
pi_212154240
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:15 schreef DjVero het volgende:
Het is niet alleen het eten overigens. Ook met de luier, gewoon compleet weigeren terwijl ze een uur in de wind stinkt. Theatraal op de grond vallen, kan ik d'r weer ophalen, nog meer brullen. Gekkigheid. En no way dat ik haar met een poepluier laat rondlopen, want daar heb ik zelf ook last van.
Dat is dus een van de dingen die hier in huis wel moet. Dat is een heel ander soort strijd, een dreumes of peuter is klein genoeg om op te tillen in desnoods in de houdgreep verschonen.

pick your battles

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 24-01-2024 16:32:09 ]
pi_212154370
Poepluiers gaan meestal in de houdgreep :+
Qua eten, als ze het niet hoeft zet ik het in de koelkast en probeer ik het de dag erna nog eens. Toetjes doen we niet echt aan. Voor het slapengaan krijgt ze nog een bakje fruit.
pi_212154380
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:08 schreef DjVero het volgende:
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.

Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
pi_212154400
Bij het verschonen hebben we het ook een tijd gehad. Na een tijdje ontdekt dat zingen tijdens het verschonen helpt. Ik kan de wielen van de bus niet meer HOREN maar ze bleef wel stil liggen :D
Maar verschonen moet hier wel.
Op zich is er wel een verschil tussen dingen waarbij je wel "macht" hebt of je afhankelijk bent van wat ze doen. In het tweede geval kan je meer als ze wat ouder zijn. Vanaf 3-4 jaar. Mijn oudste staat elke avond triomfantelijk bovenaan de trap nadat ik zeg dat ik wel eerst boven zal zijn :+
Mijn dreumes snapt gewoon de dingen die ik van mijn kleuter vraag niet. Maar dat komt nog wel. Ze gaat niet stuk als ik nu wat dingen loslaat.
pi_212154554
Jep, luier moet gewoon. Fietshelm ook. Eten niet want nogmaals, die strijd win ik niet. En er zijn voldoende onderzoeken die aantonen dat dingen als belonen/straffen met toetjes niet ondersteunen in het ontwikkelen van een gezonde relatie met voedsel. Dat vind ik dus vele malen belangrijker dan nu mijn zin krijgen.
Wat dan weer niet wil zeggen dat mijn dochter de baas is. Maar wel dat ik erken dat zij een mens met een eigen wil is en dat we samen onze weg moeten vinden.

Ohja voor de opsom, ik moest vroeger ook alles eten en ben geen makkelijke eter (maar ook geen hele moeilijke).
pi_212154555
Oh en liedjes zingen helpt hier ook om de tranen van een schone luier te laten verdwijnen. Bellen blazen ook, maar daar maak ik liever geen gewoonte van. :')
pi_212154566
quote:
2s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:

[..]
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.

Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
Die hele twee is nee is toch ook al een kind dat zich afzet tegen de ouders? :D Dus lijkt me idd sterk dat de rest pas bij de puberteit start haha.
pi_212155655
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:39 schreef Bottoms_up het volgende:
Bij het verschonen hebben we het ook een tijd gehad. Na een tijdje ontdekt dat zingen tijdens het verschonen helpt. Ik kan de wielen van de bus niet meer HOREN maar ze bleef wel stil liggen :D
Maar verschonen moet hier wel.
Op zich is er wel een verschil tussen dingen waarbij je wel "macht" hebt of je afhankelijk bent van wat ze doen. In het tweede geval kan je meer als ze wat ouder zijn. Vanaf 3-4 jaar. Mijn oudste staat elke avond triomfantelijk bovenaan de trap nadat ik zeg dat ik wel eerst boven zal zijn :+
Mijn dreumes snapt gewoon de dingen die ik van mijn kleuter vraag niet. Maar dat komt nog wel. Ze gaat niet stuk als ik nu wat dingen loslaat.
ik doe ook heel veel zingend :D bij het verschonen liefst liedjes met gebaren zodat ie met zn handen uit zn luier blijft :')

strijd voeren met iemand die nog niet kan redeneren is zonde van de tijd :D
pi_212155918
quote:

[..]

Ik zeg nergens dat je haar slavink op moet eten om haar “haar zin te geven” ofzo, maar jij hebt het over eten moeten weggooien en dat je dat zonde vindt. Snap ik, maar eet het dan gewoon zelf op. Mijn vijfjarige krijgt ook geen heel stukje vlees(vervanger) omdat ie dat gewoon niet op krijgt.

Als je je zorgen maakt dat ze (‘s avonds) niet genoeg eet, geef haar dan op andere momenten van de dag in ieder geval wat snackgroenten of extra fruit, dan heeft ze die vitaminen in ieder geval alvast binnen. Verspreid de eetmomenten en focus niet zo op het avondeten. Lunch en ontbijt zijn minstens zo belangrijk. En als ze (naar jouw mening te) weinig eet maar ‘s avonds en ‘s nachts niet wakker wordt met honger krijgt ze kennelijk toch genoeg binnen.

Verder denk ik dat je veel nuttige tips hebt gekregen inmiddels maar je moet zeker doen wat voor jou/jullie goed voelt. Doen wij ook allemaal. En gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Ik was vroeger trouwens echt een slechte eter. Nu niet meer. En dat zonder dwang van mijn ouders dat ik mijn bord moest leeg eten ofzo. Wel moest ik alles proeven, maar er kwam geen dwang aan te pas.
pi_212155951
Mijn dreumes is trouwens ziek. Zo sneu. ;(

En ik vind het echt een onmogelijke opgave om dan te bedenken wat ze voor de nacht aan moet krijgen qua pyjama en slaapzak enzo.

[ Bericht 32% gewijzigd door Bami op 24-01-2024 19:19:42 ]
pi_212156418
Strijd hebben we gelukkig niet. Hij heeft een fase gehad dat hij de avondfles weigerde. Vond ik lastig want kon in mijn hoofd niet dat ie niks wilde voor het slapen. Vriendin zei: leg maar op bed dan zien we vannacht wel. En jawel: hij sliep gewoon tot de ochtend door.

Net ook met avondeten ging het moeizaam. Snappen we ook. Hij eet pas net met ons mee. Zuurkool. Hij heeft wat geprobeerd. En wel wat aardappels op. Toen ging ie klooien. Hadden al wat wortels als backup maar dat hielp ook niet. Uiteindelijk ging ie toch weer verder met de aardappels en zelfs de zuurkool.

Ik denk niet dat je het moet zien als hem/haar de zin geven. Je moet ook vertrouwen op je kleine zelf. Ik heb ook niet altijd zin in eten en dan bepaal ik zelf nog wat ik eet.
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:28:24 #171
208890 June.
Seriously?
pi_212158605
quote:

[..]
Peuters hebben toch een hele andere aanpak nodig dan pubers dus dit argument slaat nergens op.

Als ze niet eet, dan eet ze toch niet? Minder op haar bord doen, hoef je ook minder weg te gooien. Of je doet zoals mijn vriend: die eet vervolgens het bord van kleuter leeg. Hier wordt echt niets verspild hoor.
pi_212159749
quote:
2s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.

Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
pi_212160422
Zo lang het kind gewoon gezond blijft en door blijft groeien zie ik het probleem niet zo met het eten laten staan eigenlijk.

En voor mijn gevoel, als ik de hele dag al voor mijn kind bepaal wat ze wanneer gaat doen en eten en waar ze naartoe moet, is zelf laten bepalen of ze wel of niet in haar mond stopt wat ik haar voorzet toch wel iets wat ik mijn kind wil gunnen. :P
pi_212160980
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.

Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?
pi_212161746
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:

[..]

Wat is er "niet lullen maar poetsen" aan je kind niet zelf laten eten omdat je de kleding niet steeds kleding wil wisselen en wassen?

Kind zelf laten eten, niet lullen over de hoeveelheid die ze binnen werkt en daarna de bende weer schoonpoetsen past daar meer bij.
pi_212162504
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 01:49 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?
Omdat ik het belangrijk vindt dat ze alles eet, waardoor ze straks niet als volwassene alleen maar hamburgers, carpaccio en/of patat lust (even gechargeerd, maar zo'n collega heb ik hier rondlopen). Gisteravond ook weer; na wederom vijf happen was het klaar en zat ze naar het vlees te wijzen. Geweigerd. Nog eens een paar happen gegeten en haar haar vlees gegeven. Dat at ze netjes op (paar stukjes).

Na vijf minuten 'pauze' zat ze ineens weer naar haar groente te wijzen. Ik snap er niks meer van. :D Deze werkwijze, spel/dealtjes sluiten, vind ik overigens helemaal prima.
  Moderator donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:06 #177
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212162520
Ik herken de eetstrijd en het is behoorlijk frustrerend. Ik lees nu een boek (Ik Lust Dat Niet) en daar staan best wat goede tips in. Zo blijkt dat kinderen best goed zelf kunnen reguleren. Als ze 's avonds niet (veel) eten dan wordt dat op een ander moment aangevuld, bijvoorbeeld in de middag. Het boek volgt het volgende principe:
De ouder bepaald wanneer en wat er gegeten wordt, het kind of en hoeveel er gegeten wordt. Sinds we dit toepassen gaat het stukken beter. Aapie gedijt veel beter op zelfbeschikking dan dwang, wat ook wel logisch is.
pi_212162586
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:17 schreef MaJo het volgende:
Ik herken de eetstrijd en het is behoorlijk frustrerend. Ik lees nu een boek (Ik Lust Dat Niet) en daar staan best wat goede tips in. Zo blijkt dat kinderen best goed zelf kunnen reguleren. Als ze 's avonds niet (veel) eten dan wordt dat op een ander moment aangevuld, bijvoorbeeld in de middag. Het boek volgt het volgende principe:
De ouder bepaald wanneer en wat er gegeten wordt, het kind of en hoeveel er gegeten wordt. Sinds we dit toepassen gaat het stukken beter. Aapie gedijt veel beter op zelfbeschikking dan dwang, wat ook wel logisch is.
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.
  donderdag 25 januari 2024 @ 10:39:37 #179
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212162714
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:24 schreef DjVero het volgende:

[..]
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.
Je kunt niet verkroppen dat je mini-mensje het ene lekkerder vindt dan het andere en nog niet de zelfregulatie heeft om daaromheen gezonde keuzes te maken? Dat kunnen zelfs veel volwassenen nog niet...

Hoe dan ook: ik denk dat je niet gaat snappen waarom je kunt kind op bepaalde momenten bepaalde dingen wel of niet eet. Ik heb twee kids, bijna 3 en 5 jaar oud, en het eten dat de ene dag heerlijk is en waarbij de vingers afgelikt worden, is de volgende dag ineens lava en het vieste ooit. Kinderen zijn qua eten niet te dwingen. De enige regel die hier geldt is: er wordt geproefd. Eén hapje is voldoende. En verder mogen ze zelf bepalen wat ze opeten van wat er op hun bord ligt. Ze krijgen ook gerust een nieuwe schep aardappels voordat de wortels op zijn bijvoorbeeld. Ik heb zelfs een tijdje brood voor ze gesmeerd als ze iets geproefd hadden, maar het echt niet wilden eten. Maar daar zijn de meningen enorm over verdeeld (zowel op fok als daarbuiten). Voor mij was het een oplossing om slapeloze nachten door honger te voorkomen. Als ze maar geproefd hebben, is dat bij ons thuis voldoende.

Weet je: je kunt het niet naar binnen duwen en ze dwingen om het door te slikken en niet weer uit te spugen. En naarmate je kindje ouder wordt, krijgt het dat vanzelf steeds meer door. Wmb is het 'monkey see, monkey do' en niet 'monkey be told, monkey do'. Dus ik probeer het goede voorbeeld te geven en op die manier te stimuleren. En ze mogen helpen met koken en 'feestelijk' de tafel dekken als ze willen. En ik bied door de dag wat vaker groente en fruit aan als het er met avondeten niet zo ingaat.

Deze week zijn puntpaprika's favoriet bij beide kinderen. Krijgen ze daar wat vaker van en als ze dan een keer de witlof laten staan, kan ik daar weinig aan doen.
pi_212162784
Realiseer je ook dat jonge kinderen een aangeboren angst voor nieuw voedsel hebben. Zo'n neofobie is evolutionair heel logisch want als je zomaar alles opeet, is het risico op vergiftiging heel groot. Jouw volwassen redenatie :'je hebt het nog nooit geproefd dus je kunt niet zeggen dat je het niet lekker vindt' resoneert echt niet in de hersenen van een 1-jarige die ten eerste überhaupt zo'n redenatie niet kan volgen en ten tweede uitgerust is met een systeem dat zegt: 'dit ken ik niet, het kan gevaarlijk zijn'. Daarnaast zijn groente voor ons als volwassenen een heel belangrijk gegeven maar voor een opgroeiend kind is het veel logischer om een voorkeur te hebben voor koolhydraten en eiwitten want dat levert veel meer calorieën. Kinderen hebben de tijd nodig om voedsel te leren kennen en ontdekken en het aan te durven om het te proberen. Samen eten, mogen ontdekken (en dus ook vies mogen worden) en zien hoe anderen het eten (en dus leren dat het veilig is) levert vaak een boel op.
pi_212166890
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:24 schreef DjVero het volgende:

[..]
zou het helpen om het vlees wat later op tafel te zetten (voor iedereen)? Als ze het niet ziet kan je er ook niet zo op fixeren en eet ze misschien wat makkelijker wat je haar voorzet, en als ze daar dan genoeg van heeft gehad naar jullie mening pak je het vlees erbij.
pi_212170699
Maggie leeft soms ook op vlees. En de volgende dag eet ze alleen aardappels. Groenten worden vaak aan de kant geschoven maar gisteren schepte ze heel haar bordje leeg, inclusief bloemkool en broccoli. Ik denk dat ik meer kans maak om het weer goed te voorspellen dan wat ze met haar eten gaat doen.

Pfoe die tweede verjaardag komt nu echt dichtbij. Cadeaus zijn bijna binnen, afspraak CB is gemaakt. Ze heeft al de step van haar broer "geerfd" en maakt daar al goed vorderingen mee. Er is nog weinig dreumes aan. Behalve dat ze niet praat dan :P
pi_212173113
Eiwitten, zoals vlees, zijn net zo belangrijk als groente. Er is vroeger zoveel druk gelegd op die groentes dat ik dat soms vergeet.
S eet ook graag vlees. Als ik zou vinden dat er teveel vlees wordt gegeten dan zet ik teveel vlees op tafel want op = op.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:16 schreef DjVero het volgende:
waardoor ze straks niet als volwassene alleen maar hamburgers, carpaccio en/of patat lust (even gechargeerd, maar zo'n collega heb ik hier rondlopen).
Bij volwassenen (en kinderen) die zo beperkt eten speelt mogelijk meer, een eetstoornis zoals ARFID bijvoorbeeld.
pi_212179749
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:21 schreef Bottoms_up het volgende:
Maggie leeft soms ook op vlees. En de volgende dag eet ze alleen aardappels. Groenten worden vaak aan de kant geschoven maar gisteren schepte ze heel haar bordje leeg, inclusief bloemkool en broccoli. Ik denk dat ik meer kans maak om het weer goed te voorspellen dan wat ze met haar eten gaat doen.

Pfoe die tweede verjaardag komt nu echt dichtbij. Cadeaus zijn bijna binnen, afspraak CB is gemaakt. Ze heeft al de step van haar broer "geerfd" en maakt daar al goed vorderingen mee. Er is nog weinig dreumes aan. Behalve dat ze niet praat dan :P
oh moeten we weer naar het cb binnenkort :D ? hier hebben we morgen de verjaardag O+
pi_212195805
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 12:58 schreef DjVero het volgende:
Praktische tips tegen dat continue "nee"? Ze eet ineens moeilijk, moeilijk doen bij het naar bed gaan, geen schone luier willen. Voorlopig gaat het nog wel een beetje met stem verheffen of schreeuwen, maar wel steeds moeizamer.
Bij ons werkt schreeuwen averechts. Zoon wordt er alleen maar onhandelbaarder van.

Wat hier werkt:
1. Consequent zijn. Dingen als luier/tanden poetsen/ jas aan etc vind ik dingen die gewoon moeten. Ik onderhandel daar niet over en accepteer geen nee van zoon. Dat houdt vaak in dat ik m gewoon oppak en op de commode neerplant. Dan stribbelt hij tegen en dat leid ik hem af met iets zodat hij zijn aandacht op wat anders richt en ik ondertussen de verzorging kan doen.

Dingen als vragen om lekkers of dingen afdwingen zeg ik op een rustige toon dat het niet gaat gebeuren. Dat accepteert hij soms niet en hebben we een tantrum, dat negeer ik gewoon en ik verdraag het lawaai. Ik troost hem dan en neem hem vervolgens mee op sleeptouw om hem af te leiden. “Ga jij mama helpen met *vul in*?? Werkt echt als goud. Hij wil dolgraag helpen

Ik hoef bijna nooit m’n stem te verheffen
pi_212197826
quote:

[..]
Dat haalt ze op een ander moment wel in. Een kind laat zichzelf niet verhongeren

Mij is het ook maar verteld door mensen die er meer van snappen dan ik maar het lijkt wel te kloppen.
pi_212197845
quote:

[..]
Dat haalt ze op een ander moment wel in. Een kind laat zichzelf niet verhongeren

Mij is het ook maar verteld door mensen die er meer van snappen dan ik maar het lijkt wel te kloppen.
quote:

Ik ben zo opgevoed destijds en ik vond het vreselijk. Later heb ik mijn vader jaren niet gesproken omdat hij nog steeds mn leven wilde bepalen. Weer later is de band weer hersteld omdat ik als volwassene gewoon m’n eigen plan ging trekken en niet meer naar m luisterde of het goed probeerde te doen. Maar ik heb daar wel flink therapie voor gehad.

Ik ben het wel met je eens dat kinderen moet worden geleerd dat ze soms gewoon te luisteren hebben maar ik zou jouw aanpak toch nog eens heroverwegen. Het maakt een kind ongelukkig.
Hoe het dan wel moet zijn we volgens mij allemaal zoekende in
pi_212208519
Nee nee en krijsaanvallen zijn hier ook wel veel voorkomend. Eigenlijk doe ik er niet zoveel mee, het gaat meestal om belachelijke dingen zoals dat ze zelf het traphekje dicht heeft gedaan en er niet meer door kan of dat ik een banaan pakte terwijl ze een krentenbol wilde. :')
Maar ook wel wegens verschonen, bad of niet iets krijgen in de supermarkt.
Ga meestal maar gewoon door met waar ik mee bezig was, tot ze klaar is en rustig wordt en daarna knuffelen we even.
pi_212238460
Hier blijft de strijd vooral beperkt tot (poep)luiers op bepaalde momenten. Net voor zijn slaapje vaak. Qua eten mogen we niet klagen.

Hij kreeg thuis nooit korstjes want vaak liet hij ze liggen. Op de opvang at ie alles op kregen we laatst te horen. Dus we bieden ze nu ook gewoon aan. Vaak laat ie het liggen net als het laatste stuk van de eerste boterham maar als we de tweede erbij leggen gaat uiteindelijk vaak alles op.

Zo ook met avondeten af en toe. Wil ie niks meer. En dan laten we hem. En uiteindelijk gaat ie toch weer verder. Hij probeert ook echt alles. Olijf, zuurkool, feta, walnoot… alles probeert ie. En vaak komt geeft ie het daarna netjes terug aan ons.
pi_212246233
Iemand een idee wat je kunt bij een dreumes die bijna iedere nacht wel een keer wakker wordt en vervolgens niet meer zelf in slaap kan vallen (huilen, huilen, krijsen) ?
BlaBlaBla
  donderdag 1 februari 2024 @ 10:17:10 #191
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212246568
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand een idee wat je kunt bij een dreumes die bijna iedere nacht wel een keer wakker wordt en vervolgens niet meer zelf in slaap kan vallen (huilen, huilen, krijsen) ?
Specifiek tijdstip? Want dan zou het nachtangst kunnen zijn. Krijg je wel contact/reactie of heb je het idee dat je niet doordringt?

En anders gewoon maar troosten en even bij blijven?
pi_212247750
quote:
Mijn dreumes kan vrijwel nooit zelf in slaap vallen. :D Dus ik blijf erbij, houd haar vast, wieg haar wat heen en weer (ze ligt in een vloerbed of cosleeperledikant, dus hoef haar daarvoor niet uit bed te halen), neurie een liedje en help haar terug in slaap. Hier eindigt dat regelmatig in een (borst)voeding omdat ik die optie heb, maar anders is het vooral erbij blijven in mijn optiek.

Oh en voor mijn eigen rust neem ik haar ook rustig bij mij in bed, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat een acceptabele oplossing vindt.
pi_212257008
quote:
Die van ons is nu ruim 20 maanden. In januari heb ik geen enkele nacht kunnen doorslapen door ongemakken bij hem (waterpokken, stoppen speentje en ziek). Denk dat ik minder dan 100 uur slaap had over de hele maand (kan gelukkig erg goed met weinig slaap). Soms uren bezig voor hij weer slaapt omdat hij wel héél moe is, maar zich geeoon geen houding weet te geven. Niet in bed, niet bij papa, niet bij mama. En uit de slaapzak wil hij al helemaal niet.

Tja, wat doe ik.. gewoon troosten en bij me pakken. Meer kan ik niet doen.

Hopelijk brengt februari was meer slaap.
pi_212309405
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 01:49 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik vind het wel wenselijk dat ze leren om zonder al teveel gedoe te eten en ook redelijk wat dingen lusten.

Eens een vriendin gehad met twee kinderen die alleen maar fast food pruimden. En van de Big Mac moest dan alles wat groen was nog af ook.

Dat is geen doen. Koken is dan amper te doen, behalve de frietpan. En ergens een keer wat gaan eten, anders dan bij een fast food keten, is dan ook geen doen.

Verder is het natuurlijk gezonder om vlees (ex. varkensvlees), vis en groenten te lusten dan alleen maar Burger King te lusten.
pi_212309713
Een ander dingen laten 'lusten' is simpelweg iets waar je geen directe invloed op uit kan oefenen. Ik kan jou ook niet dwingen om van moderne kunst te houden. Het idee dat een je een kind kan leren dingen te lusten door ze te dwingen bepaalde zaken of hoeveelheden te eten vind ik een rare. Ik richt me liever op te dingen waar je wel invloed op hebt (gezond en gevarieerd koken, kinderen betrekken in het proces van boodschappen doen en koken, belang hechten aan de maaltijden en de sfeer die er heerst, zelf veelzijdig eten en daarin voorlezen, niet straffen of belonen met voedsel, duidelijke afspraken over dingen proeven en wat te doen als je niet eet, etc). In die zin vind het concept 'eten' een belangrijk onderdeel van mijn opvoeding maar de precieze omvang of inhoud van maaltijden dan weer helemaal niet.

En iedereen heeft wel anekdotisch bewijs van kinderen of volwassen die héél eenzijdig eten. Maar zoals eerder genoemd kan dat net zo prima een eetstoornis als ARFID zijn dan vingertje-wijs-wat-zijn-die-ouders-beroerde-opvoeders-hihaho.
pi_212310718
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 18:54 schreef Clubsoda het volgende:
Een ander dingen laten 'lusten' is simpelweg iets waar je geen directe invloed op uit kan oefenen. Ik kan jou ook niet dwingen om van moderne kunst te houden. Het idee dat een je een kind kan leren dingen te lusten door ze te dwingen bepaalde zaken of hoeveelheden te eten vind ik een rare. Ik richt me liever op te dingen waar je wel invloed op hebt (gezond en gevarieerd koken, kinderen betrekken in het proces van boodschappen doen en koken, belang hechten aan de maaltijden en de sfeer die er heerst, zelf veelzijdig eten en daarin voorlezen, niet straffen of belonen met voedsel, duidelijke afspraken over dingen proeven en wat te doen als je niet eet, etc). In die zin vind het concept 'eten' een belangrijk onderdeel van mijn opvoeding maar de precieze omvang of inhoud van maaltijden dan weer helemaal niet.

En iedereen heeft wel anekdotisch bewijs van kinderen of volwassen die héél eenzijdig eten. Maar zoals eerder genoemd kan dat net zo prima een eetstoornis als ARFID zijn dan vingertje-wijs-wat-zijn-die-ouders-beroerde-opvoeders-hihaho.
Ik ben groot geworden met appelmoes. En dat zonder gaatjes. Ik luste nauwelijks groente. En veel andere dingen ook niet. Nu eet ik alles.
pi_212311283
Ik ben slechte eter geweest tot ik uit huis ging. Toen er geen druk meer achter zat bleek ik ineens bijna alles wel te lusten. :P
pi_212311377
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 18:54 schreef Clubsoda het volgende:

Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?

Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
pi_212311451
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
Ja hoor, dat kan. Staat gewoon in de DSM en komt niet minder vaak voor dan bijvoorbeeld anorexia.
pi_212311572
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:25 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ja hoor, dat kan. Staat gewoon in de DSM en komt niet minder vaak voor dan bijvoorbeeld anorexia.
Niet echt de indruk dat dat bij deze twee kinderen het geval was, maar wie weet...
pi_212311608
Je krijgt ook niet alles voor elkaar op elke leeftijd. Wat we nu voor elkaar krijgen met onze kleuter, zoals alles proeven, alle groenten op voordat hij iets anders bij krijgt. Tja dat moeten we met de dreumes nu niet proberen. Die boodschap komt gewoon niet aan. Dat laten we nu ook los en dat komt later wel. Het hele idee dat je er vanaf de geboorte strak in moet zitten en als je 1 keer verzaakt ze vernield zijn voor de rest van hun leven, tja zo zwart wit kan ik het niet zien. Met slapen hoor je dat ook. Oh nee laat ze niet een keer in jouw bed slapen want ze gaan nooit meer in hun eigen bed willen slapen.
Dus ja, Maggie belandt nu regelmatig in ons bed. Buiten de verdwaalde karatekicks slapen we zo allemaal het beste. Haar broer heeft zo een vrij lange periode gehad toen hij 1 was. En hij slaapt nu prima door in zijn eigen bed.

Maar Maggie wordt nu bijna elke nacht wakker van een dikke luier. Komt omdat ze vanaf dat ze thuis komt erg veel drinkt. Als ze een hele dag thuis is, drinkt ze overdag ook vrij weinig en in de middag gaan er ineens bekers in. Dr Google begint dan over diabetes te roepen, maar daar heeft ze geen andere symptomen van. We hebben het al geprobeerd te doorbreken door haar minder te geven maar dan gaat ze gewoon niet slapen. Ik hoop dat deze fase niet zo lang duurt want pffff.
pi_212311950
quote:

[..]

Ja dat kan want burgerking en macdonalds voedsel is in smaak en structuur altijd hetzelfde en groente is elke net keer net iets anders. Dat maakt voor een gezond persoon weinig uit maar voor iemand met ARFID wel.
Ik maak dat in mijn directe omgeving mee tot sondevoeding aan toe en dan merk je echt heel snel dat het onmogelijk is om een kind te dwingen gezond te eten.

Gewone kieskauwers bestaan natuurlijk ook nog. ARFID is een extreem voorbeeld en het het is echt niet zo dat iedereen met een eenzijdig eetpatroon een eetstoornis heeft maar oordeel niet te snel en besef je vooral dat je een echte strijd om eten niet kan winnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 05-02-2024 21:03:06 ]
pi_212311970
quote:

[..]

Zonder welles nietes discussie over arfid te voeren.. Kan het niet gewoon zo zijn dat die vriendin haar kinderen wél slecht had opgevoed qua eten en dat er nog een gulden middenweg is zonder meteen helemaal aan de andere kant van het spectrum te gaan zitten (dwz gezond eten willen opleggen)?

Mijn kleuter at altijd alles en nu haast niks meer. Maar wel nog erwtjes, tomaatjes en dikke groentesoep. Nou, dan staat dat maar wat vaker op het menu en eet hij de rest van de keren maar iets anders dan wij. Mijn dreumes eet nog minder dan de kleuter en dat is altijd al zo. Die kan ik echt nog niks opleggen hoor. Uitleggen snapt hij nog niet en stronteigenwijs zijn des te beter :D :X

En ik was vroeger zelf een heel slechte eter maar moest wel altijd een paar happen nemen. En deed dat ook, half kokhalzend. Dat hielp helemaal niks. Nu eet ik ook alles en dat kwam vanzelf in mijn puberteit. De aanpak of de kookstijl van mijn moeder was niks veranderd.
pi_212312066
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:57 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ja dat kan want burgerking en macdonalds voedsel is in smaak en structuur altijd hetzelfde en groente is elke net keer net iets anders. Dat maakt voor een gezond persoon weinig uit maar voor iemand met ARFID wel.
Ik maak dat in mijn directe omgeving mee tot sondevoeding aan toe en dan merk je echt heel snel dat het onmogelijk is om een kind te dwingen gezond te eten.

Gewone kieskauwers bestaan natuurlijk ook nog, het is echt niet zo dat iedereen met een eenzijdig eetpatroon een eetstoornis heeft maar oordeel niet te snel en besef je vooral dat je een echte strijd om eten niet kan winnen.
Helemaal eens hoor. Mijn punt is denk ik vooral dat het me onzin lijkt dat er kieskauwers bestaan doordat ouders niet vaak genoeg: 'eet je eten op en vind het lekker!' hebben geroepen of te weinig lepels voedsel in monden gepropt hebben.

Dat lijkt me dan of onhandig aangepakt in de randvoorwaarden rondom eten of meer bij een gevoeligheid van het kind horen.

Anekdotisch bewijs: ik had een slechte eter die dus nooit tot eten gedwongen werd en die voor zijn 12e verjaardag niet liever wilde dan sushi gaan eten en een kookboek cadeau vroeg waar hij al dagen in bladert. :P
pi_212312101
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:59 schreef B.ertha het volgende:

[..]
Zonder welles nietes discussie over arfid te voeren.. Kan het niet gewoon zo zijn dat die vriendin haar kinderen wél slecht had opgevoed qua eten en dat er nog een gulden middenweg is zonder meteen helemaal aan de andere kant van het spectrum te gaan zitten (dwz gezond eten willen opleggen)?

Mijn kleuter at altijd alles en nu haast niks meer. Maar wel nog erwtjes, tomaatjes en dikke groentesoep. Nou, dan staat dat maar wat vaker op het menu en eet hij de rest van de keren maar iets anders dan wij. Mijn dreumes eet nog minder dan de kleuter en dat is altijd al zo. Die kan ik echt nog niks opleggen hoor. Uitleggen snapt hij nog niet en stronteigenwijs zijn des te beter :D :X

En ik was vroeger zelf een heel slechte eter maar moest wel altijd een paar happen nemen. En deed dat ook, half kokhalzend. Dat hielp helemaal niks. Nu eet ik ook alles en dat kwam vanzelf in mijn puberteit. De aanpak of de kookstijl van mijn moeder was niks veranderd.
Dat eerste is mijn indruk ook.

Van wat ik begreep was het altijd snel snelle hap ophalen in plaats van koken. En tegenwoordig bestellen. Zelfs op één plek wat bestellen was al lastig. En als je dan bestelde, dan leverde ingewikkeld gedoe vaak op dat er toch salade in de kapsalon zat of dat alle kapsalons zonder salade waren.

Verder zat er ook weinig regelmaat in qua eten. Niet op de geijkte momenten eten, maar de daar tussendoor 'snaaien'.

Koken deed ze ook amper, wat op zich dan wel weer begrijpelijk is als de kinderen toch niks lusten dat niet uit de frietpan komt.

Zelf lustte ik vroeger geen spruitjes, nu vind ik het heerlijk. Augurk ook niet. Nu gooi ik het er niet meer vanaf als het ergens op of in zit, maar ik ga geen pot augurken leeg zitten vreten. Satésaus lust ik nog steeds niet. Voor de rest alles eigenlijk wel.

Sushi vond ik er altijd smerig uitzien tot ik het een keer geprobeerd heb en nu hoort het bij mijn favoriete gerechten.
pi_212312143
Maar dat gaat dan toch helemaal niet over 'mijn kind moet z'n bord leeg eten' maar over gezonde randvoorwaarden rondom maaltijden :?
pi_212312168
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:12 schreef Clubsoda het volgende:
Maar dat gaat dan toch helemaal niet over 'mijn kind moet z'n bord leeg eten' maar over gezonde randvoorwaarden rondom maaltijden :?
Daar had ik het ook niet over.

Ik ga mijn kinderen overigens niet onder dwang voedsel toedienen. Als ze echt niet meer willen eten, dan houdt het op. Maar dan niet meteen daarna de snoepkast in.
pi_212312195
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Daar had ik het ook niet over.

Ik ga mijn kinderen overigens niet onder dwang voedsel toedienen. Als ze echt niet meer willen eten, dan houdt het op. Maar dan niet meteen daarna de snoepkast in.
Nou ja, je reageerde op mijn vraag aan een user waarom hij eten (als in: een minimum hoeveelheid door hem te bepalen voedsel) zo essentieel vond, met een antwoord dat je dat ook belangrijk vindt. Zodoende.
pi_212312212
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook die indruk had, Halcon.
Maar laten we er dan gewoon over ophouden, zeker als er toch consensus is :'s)
pi_212312225
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:16 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Nou ja, je reageerde op mijn vraag aan een user waarom hij eten (als in: een minimum hoeveelheid door hem te bepalen voedsel) zo essentieel vond, met een antwoord dat je dat ook belangrijk vindt. Zodoende.
Ja, ik had het meer over het grote geheel. Als ze een keer niet willen eten, c'est la vie. Maar - met 3 kinderen - elke dag drie verschillende menu's maken, vanwege allerlei wensen, dat zou ik minder vinden. Ben verder ook wel van het principe eerst een keer proberen en dan zeggen of je het lekker vindt in plaats van meteen roepen dat je iets niet lust.

Ik probeer wel zoveel mogelijk gezond te koken en dan 1 keer in de week iets 'ongezonds'. Stoor me er ook weleens aan dat bij de moeder de maaltijd van de kleinste (2 jaar) regelmatig alleen vissticks, alleen inktvisringen, alleen friet of de lunch een zak Pombar is. Volgens haar lust hij amper vlees en vis, terwijl hij dat bij mij zonder problemen eet.
pi_212312262
Mijn dreumes heeft zijn eerste zinnetje van twee woorden gezegd! Het mag eigenlijk geen verbazing zijn dat het "T. ook" is geworden want hij is echt Mr. FOMO :') Nu wordt dat ook de hele dag gebezigd :D O+ :')

Ook in het grote bed. Ook naar de badkamer. Ook kleren aan. Ook brood. Ook melk. Ook jas aan. Ook in de auto. Ook met de tablet spelen. Ook medicijnen. En bij elke nee heel dramatisch huilen
pi_212312972
Schattig. O+

De mijne had ik vandaag voor het eerst lopend mee in de winkel. Wanneer stopt dat ze denken dat alles van hun is en in het mandje gelegd moet worden? :D
pi_212313464
Haha ook mooi O+
pi_212315030
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 22:01 schreef Lokasenna het volgende:
Schattig. O+

De mijne had ik vandaag voor het eerst lopend mee in de winkel. Wanneer stopt dat ze denken dat alles van hun is en in het mandje gelegd moet worden? :D
Hahaha ja ik heb vaak 1 ding dat ze dan wel mee mag sjouwen van mij. En wat hier helpt is zo’n kinder winkelwagentje. Vind het zelf wel heel zoet, zo samen met je dreumes op pad. O+

Pukje is verkouden. We lijden er allemaal onder. :') Wat een nachten zeg, echt bizar slecht.
pi_212315675
Wat vinden jullie eigenlijk een normale bedtijd voor een 2-jarige?

Heb nog niks op papier (rechtszaak loopt), maar mijn 2-jarige is nu ongeveer de helft van de tijd bij mij en de helft van de tijd bij zijn moeder.

De moeder klaagt nu dat hij vroeg moe is. Dat wil zeggen: rond 8 uur / half 9 is hij moe en wil hij slapen, terwijl ze aangeeft dat normaal hij pas om 22:30 / 23:00 uur gaat slapen.

Persoonlijk vind ik 23 uur geen bedtijd voor een 2-jarige. Ik leg 'm meestal rond 8 uur / half 9 op bed, dan slaapt hij meestal vrij snel, waarna ergens tussen 6:30 - 7:30 wakker is. En dan slaapt hij 's middags nog 2 tot 2,5 uur, meestal beginnend ergens tussen 12 en 13 uur.

Bij de moeder slaapt hij meestal dus rond 22:30 / 23:00 uur en is hij nooit voor 9 uur wakker, vaak zelfs pas rond 10 uur. Als hij naar de kinderopvang moet, dat is om 7:30 opstaan, is hij bekaf, huilerig en is er bij de opvang geen land mee te bezeilen. Vervolgens slaapt hij dan 's middags, maar op wisselende uren (ene keer om 13 uur, soms om 15 uur, soms om 17 uur) en wisselend qua duur (soms 1 uur, soms 2 uur, soms 3 uur).

Met haar besproken, maar ze vindt 22:30 / 23:00 uur een prima bedtijd en als hij dan om 9 uur of 10 uur wakker is, heeft hij voldoende slaap gehad. Ze vindt dat hij 's avonds en 's middags pas moet slapen als hij moe is, dat wil zeggen dat hij in z'n ogen aan het wrijven is en al bijna omvalt. Ze zegt dan ook dat als ze om 6.30 / 7 uur wakker is, dat zij dan de hele dag bekaf is.

Ze stuurt ook weleens filmpjes dat hij staand, hangend tegen een stoel slaapt of tijdens het eten met een vork in z'n mond in slaap valt.

Verder natuurlijk over en weer verwijten. Ik vind dat ze zijn slaapritme aan probeert te passen aan haar slaapritme. En zij vindt dat ik 'm vroeg wil laten slapen zodat ik 's avonds rustig tv kan kijken en het voor mij handig is als hij vroeg wakker is, omdat ik zelf toch altijd wel vroeg wakker ben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Halcon op 06-02-2024 09:25:51 ]
pi_212315952
Wat een normale bedtijd is ligt maar net aan je levensstijl, maar het lijkt me wel belangrijk dat hij genoeg slaap krijgt wanneer hij naar de opvang moet. Ik vind het wel zielig als hij zo laat naar bed wordt gebracht wanneer hij er zo vroeg uit moet.
pi_212316052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 09:45 schreef Lokasenna het volgende:
Wat een normale bedtijd is ligt maar net aan je levensstijl, maar het lijkt me wel belangrijk dat hij genoeg slaap krijgt wanneer hij naar de opvang moet. Ik vind het wel zielig als hij zo laat naar bed wordt gebracht wanneer hij er zo vroeg uit moet.
Dat is het ook. Hij is dan bekaf. Meestal belt de opvang om hem vroeger te halen, omdat hij in slaap valt. Als hij straks naar de kleuterschool gaat, dat duurt nog wel even natuurlijk, zal hij ook vroeg op moeten staan.
pi_212316184
Is er misschien een cultuurverschil dat ze hier niet aan wil? Ik vind het namelijk zo on-Nederlands klinken. :P
pi_212316192
Kun je niet afspreken dat wanneer hij naar de opvang moet hij max acht uur in bed legt? Alle andere dagen maakt het niet uit, want uitslapen. ;)

Onze kleine ligt ook uiterlijk acht uur in bed. Soms wat eerder, naargelang ze moeilijk doet of alleen nog maar in d'r ogen aan het wrijven is. Of mega-druk gaat doen, zoals afgelopen zaterdag op de bowlingbaan. :D
pi_212316252
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:10 schreef Lokasenna het volgende:
Is er misschien een cultuurverschil dat ze hier niet aan wil? Ik vind het namelijk zo on-Nederlands klinken. :P
Ja, ze is Roemeens.
pi_212316260
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:11 schreef DjVero het volgende:
Kun je niet afspreken dat wanneer hij naar de opvang moet hij max acht uur in bed legt? Alle andere dagen maakt het niet uit, want uitslapen. ;)

Onze kleine ligt ook uiterlijk acht uur in bed. Soms wat eerder, naargelang ze moeilijk doet of alleen nog maar in d'r ogen aan het wrijven is. Of mega-druk gaat doen, zoals afgelopen zaterdag op de bowlingbaan. :D
Nee, wel geprobeerd, maar ze zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Verder natuurlijk lastig voor een klein kind als hij, ook al kan hij uitslapen, de ene dag van 23 uur tot 10 uur slaapt en de dag erop van 20 uur tot 7 uur, omdat hij naar de kinderopvang gaat.
pi_212316340
Ik denk niet dat er 1 normale bedtijd is, maar wel dat het belangrijk is dat er genoeg slaapuren zijn in een nacht. Je wilt ze toch iig wel 10-11 kunnen laten slapen in de nacht, dus als je er om 7u uit moet dan lijkt 9u me wel de uiterlijke bedtijd en liever nog wat eerder.

Maar het klinkt ook raar dat ze aan de ene kant klaagt dat hij zo vroeg moe is, en aan de andere kant zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Dat voelt toch ook alsof ze eigenlijk wil dat hij mee gaat in haar ritme. Ze kan ook zelf eerder naar bed, als ze anders bekaf is bij wakker worden om/voor 7u.

Lastige situatie zo zeg!
pi_212316670
Bedtijd is hier wel tussen 19:00 en 19:30. Al haalt ie dat soms niet eens. We staan doordeweeks zelf om 6:30 op doorgaans en we maken hem dan uiterlijk om 7:00 wakker. Uitzondering van dagen dat hij niet naar de opvang gaat.

Vrijdag hem met 40 graden plaats van de opvang gehaald. Wel respect want hij deed het op zich best nog goed en hoefde niet perse direct weg van de juf maar voor hem wel beter. Hij dronk daar niet. Thuis wel. Erg onrustig weekend gehad. Kapot nu. Maar hij lijkt het ergste wel gehad te hebben. Wel nog heftige hoestbuien.
pi_212317121
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee, wel geprobeerd, maar ze zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Verder natuurlijk lastig voor een klein kind als hij, ook al kan hij uitslapen, de ene dag van 23 uur tot 10 uur slaapt en de dag erop van 20 uur tot 7 uur, omdat hij naar de kinderopvang gaat.
Eens! En later naar de kinderopvang, is dat nog een optie? Die van ons slaapt ook uit tot een uur of 8, soms zelfs half 9, in de ochtend. Dan is ze rond 9 op de opvang. Vinden ze daar niet prettig, maar ze hebben het er maar mee te doen.
pi_212317235
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:29 schreef DjVero het volgende:

[..]
Eens! En later naar de kinderopvang, is dat nog een optie? Die van ons slaapt ook uit tot een uur of 8, soms zelfs half 9, in de ochtend. Dan is ze rond 9 op de opvang. Vinden ze daar niet prettig, maar ze hebben het er maar mee te doen.
Ze wil 'm eigenlijk helemaal niet meer naar de opvang brengen en dat doet ze ook niet meer als hij bij haar is.

Opvang begint om 8.30 en ze bracht 'm meestal al rond 9.Ze bleef er dan ook zitten tot de mensen van de kinderopvang zeiden dat ze nu toch echt moet gaan. Als hij om 10 uur wakker is, dan is het half 12 voor hij op de opvang is en die is tot half 1.

Haar andere kinderen heeft ze pas naar school gedaan op de dag dat de leerplicht begon. En dan blijven ze nu ook nog om elk wissewasje thuis. Als de dochter op de kleine 'moet' passen, blijft ze thuis. Ze hebben geregeld hoofd- en buikpijn en dan blijven ze thuis. Huwelijk van een broer of neef? Dan vraagt ze 10 dagen vrij van school voor haar kinderen.

Ze vindt het simpelweg niet zo heel belangrijk en vooral een hinderlijke onderbreking van de dag.

[ Bericht 12% gewijzigd door Halcon op 06-02-2024 11:44:37 ]
pi_212317927
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ze wil 'm eigenlijk helemaal niet meer naar de opvang brengen en dat doet ze ook niet meer als hij bij haar is.

Opvang begint om 8.30 en ze bracht 'm meestal al rond 9.Ze bleef er dan ook zitten tot de mensen van de kinderopvang zeiden dat ze nu toch echt moet gaan. Als hij om 10 uur wakker is, dan is het half 12 voor hij op de opvang is en die is tot half 1.

Haar andere kinderen heeft ze pas naar school gedaan op de dag dat de leerplicht begon. En dan blijven ze nu ook nog om elk wissewasje thuis. Als de dochter op de kleine 'moet' passen, blijft ze thuis. Ze hebben geregeld hoofd- en buikpijn en dan blijven ze thuis. Huwelijk van een broer of neef? Dan vraagt ze 10 dagen vrij van school voor haar kinderen.

Ze vindt het simpelweg niet zo heel belangrijk en vooral een hinderlijke onderbreking van de dag.
Vreselijk. Als ik dit zo lees, snap ik waarom ze nu je ex-partner is... :+
pi_212319354
Wat een normale bedtijd is, is voor iedereen anders (of in ieder geval voor elke cultuur, de kinderen van de broers van mijn vriend gaan voor mijn gevoel ook veel te laat naar bed en zij vinden 19:00u dan weer heel erg vroeg :P), maar genoeg slaap en structuur lijkt me wel essentieel. Dat er tussen zijn bedtijd bij jou en bij haar zoveel verschil zit lijkt me ook niet helemaal wenselijk (naast het feit dat ie natuurlijk veel te weinig slaap krijgt bij haar als ie de dag erna naar de opvang moet). Lastig hoor. En een middenweg voor nu? Hoewel 21:00/21:30u me ook al laat lijkt…
pi_212319782
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 14:57 schreef Smart_ass het volgende:
Wat een normale bedtijd is, is voor iedereen anders (of in ieder geval voor elke cultuur, de kinderen van de broers van mijn vriend gaan voor mijn gevoel ook veel te laat naar bed en zij vinden 19:00u dan weer heel erg vroeg :P), maar genoeg slaap en structuur lijkt me wel essentieel. Dat er tussen zijn bedtijd bij jou en bij haar zoveel verschil zit lijkt me ook niet helemaal wenselijk (naast het feit dat ie natuurlijk veel te weinig slaap krijgt bij haar als ie de dag erna naar de opvang moet). Lastig hoor. En een middenweg voor nu? Hoewel 21:00/21:30u me ook al laat lijkt…
Ik vind zelf 19:00 uur ook wel vroeg. Dan is hij ook nooit moe. Ook niet als hij naar de opvang is geweest en 's middags heeft geslapen.

Als hij om 07:30 op moet staan, dan lijkt 20:30 me wel ok als bedtijd. Later eigenlijk niet.

Je komt dan met alles in de knoei. Hij is dan 's ochtends moe, op de opvang moe en niet te genieten. En hij heeft geen honger voor hij naar de opvang gaat. Daar krijgt hij alleen 'n stuk fruit, dus in de loop van de ochtend rammelt hij dan ook van de honger.
pi_212319981
Ik volg de wakkertijden en vanaf 18 maand zit S op 5+5 ritme. Dat wil zeggen sochtends 5 uur wakker, dan 1 slaapje en daarna weer 5 uur wakker tot avondbedtijd.

Bij de L gaf dit houvast omdat hij geen duidelijke slaapsignalen gaf. S geeft hele duidelijke slaapsignalen en die blijken goed overeen te komen met de wakkertijden dus ik gebruik dat nog altijd als leidraad. Zijn ritme is gevormd om de schooltijden van L.
Rond 7 uur wakker, middagslaap van 12 tot 14uur. We lunchen op tijd zodat hij iets voor 12uur in bed ligt en iets voor 14uur weer wakker is om L op te halen. Bedtijd valt dan rond 19uur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 06-02-2024 16:49:33 ]
pi_212328865
We houden redelijk vaste tijden aan. In het weekend laten we het vaak ietsje losser. We proberen ze 19u30 op bed te hebben, vooral voor de oudste is dat nodig. Maggie slaapt vaak pas tegen 20u30. Eerder als ze niet geslapen heeft overdag. Veel later als ze later dan 14u is opgehaald.

Ik snap het issue van het kdv ook niet zo. Als Maggie moe is gaat ze gewoon eerder naar bed daar. Als ze een slechte nacht heeft gehad geven we dat aan en dan slaapt ze daar iets meer.

Wat lastig om op zo'n manier co-ouderschap te moeten doen. Was ze altijd zo? Want cultuurverschil ok, maar thuis houden van school want geen zin in? Ze lijkt weinig moeite te willen doen voor het welzijn van haar kinderen.
  woensdag 7 februari 2024 @ 09:42:37 #231
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212329012
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:24 schreef Bottoms_up het volgende:
We houden redelijk vaste tijden aan. In het weekend laten we het vaak ietsje losser. We proberen ze 19u30 op bed te hebben, vooral voor de oudste is dat nodig. Maggie slaapt vaak pas tegen 20u30. Eerder als ze niet geslapen heeft overdag. Veel later als ze later dan 14u is opgehaald.

Ik snap het issue van het kdv ook niet zo. Als Maggie moe is gaat ze gewoon eerder naar bed daar. Als ze een slechte nacht heeft gehad geven we dat aan en dan slaapt ze daar iets meer.

Wat lastig om op zo'n manier co-ouderschap te moeten doen. Was ze altijd zo? Want cultuurverschil ok, maar thuis houden van school want geen zin in? Ze lijkt weinig moeite te willen doen voor het welzijn van haar kinderen.
Aangezien het alleen ochtenden zijn, snap ik wel dat ze daar geen slaapvoorziening hebben. Soort PSZ?
pi_212329156
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Aangezien het alleen ochtenden zijn, snap ik wel dat ze daar geen slaapvoorziening hebben. Soort PSZ?
Ah overgelezen ik zag alleen kdv. Ik heb zelf geen ervaring met een psz maar dan moet die vermoeidheid wel heel erg zijn als ze dan bellen om eerder op te halen als het maar een halve dag is. Of ze bellen gewoon erg snel.
pi_212331076
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:24 schreef Bottoms_up het volgende:

Hij gaat alleen in de ochtend naar de kinderopvang en er is daar geen slaapgelegenheid. Dus dan moet je 'm op komen halen als hij echt moe is of gewoon in slaap is gevallen.

Ja. Sinds de geboorte van het kind is de relatie ook vrij snel bekoeld. Voor haar is bv. wat opgewarmde vissticks een maaltijd. Dat je dat 'n keer doet, daar zeur ik niet over. Maar structureel "maaltijden" in de zin van alleen vissticks, alleen rosti's, alleen frietjes of een zak Pömbar, dat slaat nergens op.

Zelfs de school van haar andere kinderen begon te klagen dat ze wel erg vaak thuis bleven. Heel die school boeide er ook echt helemaal niks. Alle te ondertekenen briefjes werden zonder ze te lezen getekend. Ouderavonden ging ze niet naar toe. En ook nul interesse in de zin van is het huiswerk gemaakt, wat leer je zoal op school, etc.

En geen geduld. Ze legt amper wat uit, probeert amper wat te leren, maar roept, tiert en scheldt als het "uit de hand loopt", waarna die kinderen haar even uit laten razen en alles blijft bij het oude. Iedereen doet een plas en alles blijft precies zoals het was.
pi_212331086
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:57 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Ah overgelezen ik zag alleen kdv. Ik heb zelf geen ervaring met een psz maar dan moet die vermoeidheid wel heel erg zijn als ze dan bellen om eerder op te halen als het maar een halve dag is. Of ze bellen gewoon erg snel.
Hij was toen bezig in slaap te vallen. Laat 'm dan een paar minuten in je armen liggen en dan slaapt hij.
pi_212337606
Heerlijk als ze zo ineens in slaap kunnen vallen. Mijn duracellkonijnen would never :D

Hopelijk is er nu een einde van de slechte nachten in zicht. Luieruitslag en witte puntjes in het tandvlees. Nog even doorbijten dus en waarschijnlijk voor de zomer een volledig melkgebit.
pi_212411333
Gisteren met dreumes voor haar 18 maanden afspraak geweest. Ze is precies even lang als haar zus was met 18 maanden, allebei 82.5 cm :D. Vond ik toch wel heel grappig eigenlijk (hoewel ik me altijd afvraag hoe accuraat het is maargoed :P).
pi_212428331
Cross post
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:11 schreef B.ertha het volgende:
Wie heeft er allemaal een babboe? Wij dus wel. Ik hoop dat er echt een terugroepactie komt want echt lekker fiets ik er nu niet meer op en de restwaarde is nu natuurlijk ook 0 (we gingen uit van ¤500-700)
  woensdag 14 februari 2024 @ 20:43:36 #238
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_212428789
Toevallig vorige week eentje gekocht, slechte timing 🫣
pi_212532600
Wij zwaaien uit! Maggies leeftijd heeft haar temperament bijgebeend :D
Gisteren al gevierd, ze is goed verwend. Morgen nog een uitje met het gezin en dan is dat ook weer klaar. Tot binnenkort bij de peuters!

-knip-

[ Bericht 27% gewijzigd door Bottoms_up op 23-02-2024 08:28:18 ]
pi_212597042
Hebben meer mensen een dreumes die niet echt naar zijn/haar naam luistert?
De mijne negeert me meestal straal.
pi_212597107
De mijne luistert sowieso vaker niet dan wel (en dus ook niet naar haar naam).
pi_212609037
Onze luistert vooralsnog wel vaak naar haar naam. Behalve als ze van tevoren al weet dat ik iets ga zeggen wat ze niet wil horen. _O- :')
pi_212610180
Ik heb vaak het gevoel dat ik net zo goed tegen een muur kan praten.
Maar misschien hoort het er gewoon bij, dat alles om haar heen interessanter is dan moeder :')
pi_212613172
Kan het zijn dat ze echt niet goed hoort? Of hoort ze de interessante dingen wel?

Onze jongste hoort alles, maar is het er heel vaak niet mee eens. De oudste leek vaak mijlenver weg maar reageerde wel altijd op chocoladetaart :+
(en bleek buisjes nodig te hebben)
pi_212613402
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 21:08 schreef B.ertha het volgende:
Kan het zijn dat ze echt niet goed hoort? Of hoort ze de interessante dingen wel?

Onze jongste hoort alles, maar is het er heel vaak niet mee eens. De oudste leek vaak mijlenver weg maar reageerde wel altijd op chocoladetaart :+
(en bleek buisjes nodig te hebben)
Horen lijkt wel goed te zijn, ze maakt bijhorende gebaren als ze een liedje hoort en vanmiddag riep oma haar nog even van achteren 'dag' achterna en begon ze meteen te zwaaien. :P
Dus ik vermoed eerder gebrek aan interesse.
pi_212827736
Onze dreumes wordt komende week 14 maanden. Herkent iemand het onderstaande?

Doet het op de opvang heel goed. Ook als we met hem op pad zijn is iedereen van hem gecharmeerd (en wij ook ;) ) maar sinds deze week is het met name in de avond erg pittig. Overdag ook af en toe wel wat gefrustreerd maar in de eetstoel is het ‘s avonds alleen maar krijsen en hele dikke tranen. Hij heeft vanavond maar op schoot bij mij gegeten. Daar kalmeerde hij meteen. Nabijheid? ‘s Morgens in diezelfde stoel gaat het wel goed.

Met aankleden voor het slapen is het hetzelfde verhaal al ging dat vandaag beter dan gister. Gister moesten wel kalmeren om hem nog zijn fles te geven.

Het irritante is dat iedereen denk dat het een makkelijk kind is. Dat was ook vaak ook wel zo maar nu is hij met ons thuis toch soms echt een draakje waar anderen niks van zien.

Sprong 9? Tandjes? Kort lontje vanwege leren lopen?

[ Bericht 2% gewijzigd door alpeko op 14-03-2024 20:13:16 ]
pi_212828492
Klinkt vooral alsof hij heel moe is!
pi_212828698
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:50 schreef Lokasenna het volgende:
Klinkt vooral alsof hij heel moe is!
Dat zou ook nog kunnen. Daar hebben we minder zicht op sinds ie soms gewoon stilletjes in bed ligt te spelen overdag. Daarvoor was wakker vaak ook meteen huilen. Nu vermaakt ie zich prima. Plus de nachten zijn wat onrustig met een verkoudheid die wel op zn einde loopt.

We gaan zien hoe komende week gaat zijn al helpt waarschijnlijk mee dat we een vakantie hebben staan. Het zal hoe dan ook een fase zijn.
pi_212833191
Bij ons betekent dat idd dat Pukje moe is, dan is alles wat we 's avonds van haar vragen net teveel. Na opvangdagen is het vaak erger, dan heeft ze zich op de opvang groot gehouden denk ik en komt de emotie er 's avonds meer uit.
pi_212834476
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 09:15 schreef Bami het volgende:
Bij ons betekent dat idd dat Pukje moe is, dan is alles wat we 's avonds van haar vragen net teveel. Na opvangdagen is het vaak erger, dan heeft ze zich op de opvang groot gehouden denk ik en komt de emotie er 's avonds meer uit.
Het komt niet helemaal overeen met hoe we hem kennen als ie moe is. Dat gefrustreerde wel maar dat gillen en grootse drama is iets nieuws maar past mss ook wel bij de leeftijd. Hij heeft zijn stem inmiddels ook wel ontdekt.

We gaan het zien komende dagen. Hij stond vrolijk op iig. En werd een uur later wakker dan gister. Verkoudheid zal hem dan ook wel parten hebben gespeeld. We merken sowieso wel dat avondeten lastiger is geworden. Veel zelf willen doen en nog moeite met de vaste structuur. Wortels was geprakt toch wel favoriet. In stukjes eet ie het niet. Maar hij krijgt vast genoeg binnen. Pasta, noodels, puree of stamppot… alles wat ie zelf zijn mond in krijgt, gaat er goed in. Brood sowieso. Op de korstjes na. Op de opvang at ie nog wel lang zijn korstjes maar nu gooit ie ze daar ook weg of geeft ze aan degene naast hem.
pi_212838401
Iemand die de magische truc weet om ze forever op deze leeftijd te houden? Please???
pi_212839033
Haha als ik ‘t wist zou ik het zeggen. De oudste is hier pas 3,5 dus ik kan weinig zeggen over andere leeftijden maar tot nu toe is 1-2 jaar mijn favoriete leeftijd O+.
pi_212841445
Meestal vind ik de mijne ook echt een droppie. O+
Ze poseert nu voor foto's als je 'cheese' zegt, grijns van oor tot oor.

Maar ik vind de driftbuien soms wel echt een ding hoor.
Op het kdv kan ze ook heel claimend en driftig zijn. Stelt me ergens wel weer gerust dat ze het niet alleen bij mij doet. :')
pi_212942021
We modderen maar door hier. Wat een vreselijke fase is dit. Schoppen, slaan, smijten met zijn speelgoed. Zet zich tegen ons af maar eenmaal buiten de deur steelt ie de harten van anderen. Heel frustrerend. Geen idee hoe hiermee om te gaan behalve hopen dat deze fase snel voorbij is. We herkennen hem totaal niet meer terug.
pi_212950151
Poeh klinkt pittig Alpeko!

Pukje kan echt wel heel boos zijn, maar is meestal goed te troosten en/of af te leiden gelukkig.
Ze is gewoon alweer anderhalf. :o Gaat zo hard! Nu hopen dat ze dan binnenkort ook wat beter door gaat slapen maar dat zal wel niet. :')
pi_212965415
R zit in een klimfase, het is net een aapje hoe ze de hele dag overal op klautert. :P
Ook een paar keer van de tripp trapp gevallen, zo zielig.

Vanmorgen moesten we weer naar het cb, alles prima, de verpleegkundige vond haar wel erg druk.

Hoe zorgen jullie dat de dreumesen hun energie kwijt kunnen? Ik vind het buiten laten rennen toch nog een beetje eng nu ze nog geen benul van gevaar heeft, ze loopt nog alle kanten op en kijkt niet uit voor andere kindjes enzo.
  dinsdag 26 maart 2024 @ 13:59:12 #257
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212965569
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 13:43 schreef Lokasenna het volgende:
R zit in een klimfase, het is net een aapje hoe ze de hele dag overal op klautert. :P
Ook een paar keer van de tripp trapp gevallen, zo zielig.

Vanmorgen moesten we weer naar het cb, alles prima, de verpleegkundige vond haar wel erg druk.

Hoe zorgen jullie dat de dreumesen hun energie kwijt kunnen? Ik vind het buiten laten rennen toch nog een beetje eng nu ze nog geen benul van gevaar heeft, ze loopt nog alle kanten op en kijkt niet uit voor andere kindjes enzo.
Spelen in de achtertuin, samen naar de speeltuin, kinderboerderij, binnen een parcourtje maken samen, op de loopfiets naar de winkel.

en één keer per week peutergym, daar mag je bij ons aan meedoen vanaf dat ze goed kunnen lopen.
pi_212975050
Mijn creativiteit en fantasie laten me in de steek. Dochter heeft inmiddels aardig wat knuffels in bed en soms maak ik daar een poppenkast van vlak voor het slapen. Beetje gekke stemmetjes opzetten enzo. Alleen, ik heb wat moeite om het gevarieerd te houden. Ik hoef uiteraard geen hele scripts om een speelfilm na te kunnen spelen, maar gewoon wat simpele oneliners, anders dan "hallo, ik ben Aapie, wie ben jij?" :')
pi_212984212
Misschien de knuffels gebruiken bij het voorlezen uit een boekje?
pi_212989581
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 21:20 schreef Lokasenna het volgende:
Misschien de knuffels gebruiken bij het voorlezen uit een boekje?
Verrek, wat een vernuftig idee! Lees alleen niet voor het slapengaan, maar op willekeurige momenten op de dag. Ze pakt nog te vaak het boekje af of wil middenin het boekje beginnen, of zo.
  donderdag 28 maart 2024 @ 21:16:33 #261
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_212999074
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 10:11 schreef DjVero het volgende:
Mijn creativiteit en fantasie laten me in de steek. Dochter heeft inmiddels aardig wat knuffels in bed en soms maak ik daar een poppenkast van vlak voor het slapen. Beetje gekke stemmetjes opzetten enzo. Alleen, ik heb wat moeite om het gevarieerd te houden. Ik hoef uiteraard geen hele scripts om een speelfilm na te kunnen spelen, maar gewoon wat simpele oneliners, anders dan "hallo, ik ben Aapie, wie ben jij?" :')
Knuffel naar bed brengen. Opstaan. Schone luier. Eten. Naar de opvang. Stout laten doen, terecht wijzen. Kleren van kind aantrekken. Ingewikkelder dan dat komt niet eens over denk ik, gezien dreumes. Ik zou heel dicht bij de belevingswereld van het kind in kwestie blijven :) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_213155283
Hallo! :D

Mijn kleine T. is gister 1 jaar geworden, dus vanaf nu lees en schrijf ik hier ook af en toe mee!

Hier eerst een kleine intro/update over ons. ;)

Ben zelf eerder een onregelmatige poster; af en toe schrijf ik heel actief mee en dan gaat er opeens een maand voorbij zonder dat ik het zelf in de gaten heb gehad! Misschien dat het ooit weer regelmatiger wordt!

Met T. gaat het goed! Het is een groot meneertje van ongeveer 11kg en 80 cm lang (tenminste, hier in Oostenrijk vindt iedereen hem altijd super groot, maar volgens de Nederlandse groeicurve valt het wel mee, geloof ik) :p

Hij kan goed staan, maar durft nog geen stapjes te zetten, zelfs niet langs de bank. Hij leert nu wel langzaam zelf vanuit het staan weer naar beneden te komen. Hij heeft heel lang alleen maar getijgerd, maar nu hij ook af en toe in de tuin is geweest, heeft hij gemerkt dat hij zich buiten niet zo snel kan voortbewegen op zijn buik, omdat het er niet zo glad is. Dus nu sinds een week is hij ook begonnen met kruipen!

Zijn fijne motoriek heeft zich tot nu toe altijd een stuk sneller ontwikkeld! De pincetgreep en wijzen kon hij al relatief vroeg. Nu vindt ie het sinds twee weken leuk om schaaltjes op elkaar te plaatsen en sinds een week stapelt hij met gemak ringen op elkaar! Met de vormenstoof gaat vooral het ronde blokje heel goed, maar de andere vormpjes vindt hij nog moeilijk!

Hij heeft nog geen woordjes gezegd, maar ik verwacht dat dat nog wel even op zich laat wachten, omdat hij tweetalig wordt opgevoed.

Dat was het zo ongeveer! ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door margaretha_01 op 10-04-2024 11:57:56 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_213180667
@margaretha_01 Welkom hier! En heel herkenbaar wat je zegt. Hier blinkt de kleine van 14 maanden (volgende week) ook vooral uit in de fijne motoriek.

Weer een ervaring rijker deze week. Voor het eerst overgeven en echte diarree. Gister hield ie van alle kanten niks binnen. 7 pakjes aangehad, 3x bed verschoond. En hij was zo lief en dankbaar. Uiteindelijk wel een goede nacht gehad. Slechts 1 x verschoond hoeven worden. Gister dus nauwelijks iets gegeten en gedronken. Vandaag oogt ie al weer een stuk fitter en eet hij voorzichtig wat en drinkt ie als een malle. Best pittig.
  zondag 14 april 2024 @ 22:23:13 #264
40566 Ericr
Livewrong
pi_213212436
Daantje is net 13 maanden, geboren zonder hersenbalk maar eigenlijk merken we daar zo goed als niks van. Motorisch gaat het heel goed met staan bij de bank rond 9 maanden en vrij snel daarna ook lopen rond de tafel en bij de bank. Kruipen doet hij op zijn billen maar gaat inmiddels razendsnel.

Hij heeft ook nog een derde long ook al is dat weefsel gelukkig zonder functie.

We zouden zeker nog wel tegen uitdagingen aan kunnen lopen in de toekomst maar het is wonderbaarlijk hoe groot de verschillen kunnen bij kinderen met zijn aandoening. Een groot deel merkt er gelukkig weinig van of weet het zelfs niet maar een toch wel aanzienlijk deel heeft grote cognitieve beperkingen.

Eerste jaar was een soort loterij dus
Zijn blij dat hij daar goed doorheen is gekomen en genieten van de snelle ontwikkeling die hij doormaakt.
pi_213216402
Dankjewel, @alpeko ! :D Ik hoop dat jouw kleine inmiddels ook weer helemaal fit is!

En wat goed dat Daantje zich zo goed ontwikkelt, @Ericr ! Ik moest even googlen wat het precies inhoudt als een baby zonder hersenbalk geboren wordt. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan! :)

Wij hebben gister de eerste verjaardag van T. gevierd en wat ik grappig vond, is dat T. de grootste lol heeft gehad met een jongetje van zes jaar! En dat jongetje vond het gelukkig hartstikke leuk om met T. te spelen.

Er waren nog twee andere babies; een van 4 maanden en een van 8 maanden, maar die vond hij totaal niet interessant! Hij wilde alleen maar met het grote kindje spelen!

Als we in de speeltuin zijn is het altijd precies hetzelfde. Hij speelt misschien 10 minuutjes in de zandbak waar andere babies spelen en dan kruipt hij zelf de zandbak uit en gaat ergens heen waar hij naar oudere kinderen kan kijken, zoals bij de glijbaan of het klimrek!

Is dit bij jullie ook zo? :p

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 15-04-2024 13:17:24 ]
pi_213227003
R speelt ook niet echt met andere kleine kindjes. Maar ook niet met grote eigenlijk. :P
10 minuten in de zandbak is al veel te lang voor haar aandachtsboog. _O-
Ze is nu vooral aan het klimmen op alles.

Veel woordjes komen er nog niet uit maar sinds kort lijkt het wel alsof ze een stuk meer begrijpt, wel leuk om dat te merken. En de driftbuien zijn ook wat minder op het moment (even afkloppen).
pi_213227053
Is ook wel logisch toch? Zeker een baby van vier maanden interactieve nog nauwelijks op een manier die boeiend is voor een dreumes. Een kindje van 6 kan vaak al prima aansluiten, contact zoeken en gedrag uitlokken.

De mijne aanbidt zijn broer van 12 O+ Hoe hij is met leeftijdgenootjes weet ik eigenlijk niet, die hebben we niet zoveel :P

Verder hebben we waterpokken :6 geluk bij een ongeluk is dat ie net 1 is en het dus hopelijk hierbij blijft.
pi_213227087
Qua woordjes hebben we nu kijke/gucke (voor alles wat leuk en boeiend is en bekeken of aangeraakt moet worden), mama, hey (hoi, hallo), Baa (zijn broer, hoewel die ook vaak mama heet :') ) en kaa (klaar) zegt hij wel na maar nog niet zo vaak spontaan. En hij gebaart 'melk'.
pi_213247950
Pukje vindt het ook mega interessant om naar andere kindjes te kijken, ik heb ergens gelezen dat het een vorm van (leren) spelen is. Ze speelt soms een beetje samen met kindjes, met name kiekeboe of achter elkaar aanrennen. Vaak dan ook wel met oudere kindjes, ik denk omdat die het meer initiëren?

Hier zijn er sinds kort 2-woords zinnetjes, zo zoet. Ik heb 1x een zinnetje van 3 woorden opgevangen haha, maar wordt dus wel lekker gekletst hier. Wel nog een heel aantal 'eigen' woorden voor dingen waar op geen enkele wijze het echte word in te herkennen is (kwark is grei, speen is piesj, hond is iets onverstaanbaars), maar ook heel duidelijk aan het oefenen met woorden die wij zeggen nazeggen enzo. Zo'n leuke leeftijd vind ik dit. O+
pi_213247956
Wat balen van de waterpokken trouwens! Hopelijk nu meteen voor altijd klaar dan.
pi_213257517
Wat zoet, die zinnetjes @Bami O+ zo leuk als zich echt een beetje kunnen uitdrukken.

Het waterpokkendieptepunt is wel achter de rug gelukkig :%

[ Bericht 37% gewijzigd door Clubsoda op 19-04-2024 11:00:57 ]
pi_213259691
Ja het nadeel is wel dat met die ontwikkeling ook haar eigen mening steeds meer tot bloei komt. :+
Ze wordt dus consistent boos als we thuis komen vanaf waar dan ook, want ze wil buiten zijn en niet binnen. :') O+ Mupje.

Fijn! Ik kijk bepaald nog niet uit naar die besmetting hier haha.
pi_213259713
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2024 12:42 schreef margaretha_01 het volgende:
Dankjewel, @:alpeko ! :D Ik hoop dat jouw kleine inmiddels ook weer helemaal fit is!
Dat heeft even geduurd. Spugen vanwege de buikgriep stopte na donderdag wel al kreeg hij daarna er ook nog een luchtweginfectie bij waardoor hij za en zo ook nog heeft gespuugd omdat ie tijdens het eten zo'n hoestaanval kreeg dat zijn maag dat niet trok. Zo sneu. Luchtweginfectie is inmiddels ook weg maar al met al wel een weekje zoet.

CB stond voor woe gepland. Hij was afgevallen. Bijna halve kilo sinds vorige keer. Op zich niet vreemd gezien zijn ziek zijn. Hij eet pas normaal sinds woe eigenlijk. Bijna een week weinig op en heel weinig gedronken. We gaan zijn gewicht later nog wel laten checken. In aug toch weer naar het ziekenhuis. Dan wegen ze ook. Ook zijn BMR prik maar even uitgesteld. Hij was echt nog niet fit woe. Volgende week. En ook zijn 1e tandartsbezoek hebben we afgezegd.

Maar goed... hij is er weer. Vriendin is sinds vandaag pas weer hersteld. Die was 4 kg kwijt. Want hij had ons allemaal aangestoken. Zo erg als dit keer hadden we het nog niet gehad allemaal. Tijd voor voorjaar!
pi_213334334
Iemand hier ook met vreemde volgorde van tandjes?

Net voordat hij 1 werd kwamen alle 4 voor de voortanden tegelijk. Dan zou je de tanden daarnaast verwachten maar hij is nu 15 maanden en heeft die nog altijd niet. Wel breekt er nu een kies door.
pi_213334532
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:20 schreef alpeko het volgende:

Net voordat hij 1 werd kwamen alle 4 voor de voortanden tegelijk. Dan zou je de tanden daarnaast verwachten maar hij is nu 15 maanden en heeft die nog altijd niet. Wel breekt er nu een kies door.
Kiezen voor de hoektanden is wel normaal denk ik, dat heeft R ook.
pi_213335053
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:45 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Kiezen voor de hoektanden is wel normaal denk ik, dat heeft R ook.
Ja maar hij heeft pas 2 tanden boven en 2 onder.
pi_213335613
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:54 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ja maar hij heeft pas 2 tanden boven en 2 onder.
Kindje van mijn collega heeft de voorste nog niet en die ernaast wel, dat is net een vampiertje _O-
Is bij elk kind op een andere volgorde denk ik.
pi_213335672
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:14 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Kindje van mijn collega heeft de voorste nog niet en die ernaast wel, dat is net een vampiertje _O-
Is bij elk kind op een andere volgorde denk ik.
:D Haha. Over 2 wkn op (reguliere) controle bij de tandarts. Het zal wel los lopen.
pi_213336956
Ja er is in theorie een vaste volgorde, maar er zijn ook genoeg kindjes die daar van afwijken. Pukje kreeg ook kiezen aan de ene kant voordat ze haar laatste snijtand aan de andere kant had. :D
pi_213338928
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:20 schreef alpeko het volgende:

Die volgorde hebben wij ook. We zien al wel kleine puntjes dus het zal niet heel lang meer duren.
pi_213339149
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 07:10 schreef Mathijz het volgende:

[..]
Die volgorde hebben wij ook. We zien al wel kleine puntjes dus het zal niet heel lang meer duren.
Linksboven is al door. Linksonder op dezelfde plek ook. Heeft er met eten echt wel last van. Zeker met een lepel eten. Hoop huilpartijen tussendoor. Brood gaat wel.
pi_213540243
Fijne moederdag allemaal.
Ik kreeg een goed cadeau, R plaste voor het eerst op het potje. :P
pi_213594271
Haha dat is lekker Loka!

Ik zit er een beetje doorheen momenteel. Zowel man als ik zijn al wekenlang aan het snotteren, Pukje is tegenwoordig tussen 6 en half 7 wakker maar ook nog steeds meerdere malen per nacht en nu zijn de dutjes ook nog drama op het moment.

Al dat slaapgedoe begint het plezier in het ouderschap soms echt te overschaduwen. Helpt het niet dat het man allemaal best zwaar valt dus ik hem moet helpen relativeren ipv dat je samen relativeert. En het helpt ook niet dat Pukje nogal een mening heeft die ze graag gillend uit, en dat veel van de dagelijkse moetjes (tanden poetsen, luiers) steeds voor grof protest zorgen.

Buiten die frustraties om is het echt een heerlijk kind, maar dat vergeet ik soms gewoon een beetje met de dagelijkse struggles. :{
pi_213594276
Oh en bonus; ik zit ook nog aan de antibiotica voor mijn borstontsteking inclusief abces. :')
pi_213614861
@Bami hebben jullie iemand waarbij ze evt een nachtje zou kunnen logeren? Zodat jullie heel even bij kunnen slapen en met zn tweetjes kunnen zijn? Slaapgebrek helpt ook écht niet bij je relativeringsvermogen!

Ik heb momenteel nichtje hier O+ ze komt ongeveer 1x per maand een nachtje logeren. Ik vind het heerlijk, en zij vinden het ook heel lekker om even samen iets te kunnen doen en te kunnen (uit)slapen. Dit keer hadden ze een bruiloft van schoonzus haar broertje, dus konden dan ook wat drinken en slapen daar in hotel en vanochtend nog ontbijten met de familie daar enzo. En soms gaan ze gewoon even samen uit eten en vooral lekker uitslapen enzo.
pi_213631084
@vlindertje89 Bedankt voor je reactie en het meedenken! Ze gaat af en toe wel eens bij mijn moeder logeren, alleen start die nu met om de week een dag oppassen bij ons dus elke maand logeren is dan wel wat heftig. Pukje is daar vorig weekend nog wezen logeren en dat was heel fijn, maar met name de afgelopen week zijn de dutjes echt dramatisch moeilijk.

Mijn zus heeft MS dus die wil heel graag maar dat is wat ingewikkelder plannen, en mijn broers zijn niet dermate vertrouwd dat ik haar daar met een gerust hart uit logeren doe. Maar hopelijk wordt dat steeds beter naarmate ze wat ouder wordt, en ze straks allebei mega dichtbij wonen.

Ik was wel instant jaloers op je broer en schoonzus toen ik ergens las dat je nichtje elke maand komt logeren. :+

We hebben de afgelopen dagen gelukkig wel weer betere dagen gehad, dus ik zie het allemaal al wel weer wat positiever in. Maar ben gewoon zo klaar met dat het slapen maar niet verbeterd terwijl ik haar al zoveel van mezelf geef daarin.
pi_213631246
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 20:17 schreef Bami het volgende:
@:vlindertje89 Bedankt voor je reactie en het meedenken! Ze gaat af en toe wel eens bij mijn moeder logeren, alleen start die nu met om de week een dag oppassen bij ons dus elke maand logeren is dan wel wat heftig. Pukje is daar vorig weekend nog wezen logeren en dat was heel fijn, maar met name de afgelopen week zijn de dutjes echt dramatisch moeilijk.

Mijn zus heeft MS dus die wil heel graag maar dat is wat ingewikkelder plannen, en mijn broers zijn niet dermate vertrouwd dat ik haar daar met een gerust hart uit logeren doe. Maar hopelijk wordt dat steeds beter naarmate ze wat ouder wordt, en ze straks allebei mega dichtbij wonen.

Ik was wel instant jaloers op je broer en schoonzus toen ik ergens las dat je nichtje elke maand komt logeren. :+

We hebben de afgelopen dagen gelukkig wel weer betere dagen gehad, dus ik zie het allemaal al wel weer wat positiever in. Maar ben gewoon zo klaar met dat het slapen maar niet verbeterd terwijl ik haar al zoveel van mezelf geef daarin.
Ahh dan is het inderdaad lastig, kan me voorstellen dat nog vaker je moeder vragen dan een drempel is. En met je zus en broers is dan idd ook geen makkelijke optie. Hoop voor je dat dat wel komt inderdaad! En leuk dat ze jullie richting op verhuizen, denk ik? Of jullie juist hun kant op? Maar daar heb je nu dan natuurlijk niks aan.

Fijn dat de afgelopen dagen wel wat beter gingen! Maar kan me helemaal voorstellen dat je op een gegeven moment echt niet meer weet wat je nog kan doen. En slaaptekort is echt nergens helpend bij, alles wordt er zwaarder van. Ik merk in zo'n weekend al dat zodra nichtje en broer/schoonzus weg zijn, ik anderhalf uur op de bank lig te slapen, en zij slaapt helemaal niet zo slecht. Laat staan als je haar altijd hebt en ze veel slechter slaapt.. Dus het is ook gewoon zwaar :* . Ik hoop voor je dat het binnenkort toch ineens vanzelf een beetje beter gaat!
pi_213631566
Gewoon even een knuffel voor @Bami :* (herkenbaar wat je schrijft over je man helpen relativeren, wij hebben ook dat soort periodes gehad. Het wordt beter, hang in there)
pi_213654385
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 15:21 schreef Bami het volgende:
Haha dat is lekker Loka!

Ik zit er een beetje doorheen momenteel. Zowel man als ik zijn al wekenlang aan het snotteren, Pukje is tegenwoordig tussen 6 en half 7 wakker maar ook nog steeds meerdere malen per nacht en nu zijn de dutjes ook nog drama op het moment.

Al dat slaapgedoe begint het plezier in het ouderschap soms echt te overschaduwen. Helpt het niet dat het man allemaal best zwaar valt dus ik hem moet helpen relativeren ipv dat je samen relativeert. En het helpt ook niet dat Pukje nogal een mening heeft die ze graag gillend uit, en dat veel van de dagelijkse moetjes (tanden poetsen, luiers) steeds voor grof protest zorgen.

Buiten die frustraties om is het echt een heerlijk kind, maar dat vergeet ik soms gewoon een beetje met de dagelijkse struggles. :{
Knuffel voor jou @Bami Die fase hebben wij net achter de rug. Vanaf begin van het jaar tot en met april zo'n beetje. Dwars gedrag met verschonen, tanden poetsen, eten. Het komt goed maar daar heb je niks aan.

Als vader heb ik het ook heel lang zwaar gehad. En dat is voor moeder soms lastig te begrijpen. Vergeet ook niet dat jij de kleine op deze jonge leeftijd relatief al veel langer bij je hebt gehad waardoor je soms ook wat makkelijker dingen vergeet/vergeeft. Los van het verschil tussen man en vrouw. Je doet het volgens mij prima door hem te steunen maar dat vraagt veel van jou. Vergeet je zelf ook niet :*

Voel je ook niet schuldig dat je soms niet zo geniet van het ouderschap. Dat is een taboe maar vrijwel alle ouders hebben zulke periodes. Het is ook gewoon heel zwaar. Zeker als ze veel ziek zijn, slecht slapen, tanden/kiezen krijgen of periodes hebben waarin ze qua gedrag de grenzen op gaan zoeken. Het hoort er allemaal bij maar leuk is anders. Praat er over met anderen, dat helpt ook relativeren.

SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door alpeko op 23-05-2024 08:46:31 ]
pi_213864058
Wat is het stil in dit topic! Hoe gaat het met iedereen?

Ik merk zelf dat ik er ook maar heel sporadisch aan toe kom om op dit forum te posten. Vaak heb ik er geen tijd voor en als ik er wel eens tijd voor hebt, dan heb ik er mentaal de energie niet meer voor! :p

T is inmiddels 14 maanden en ontwikkelt zich heel vlot. Hoewel hij nog niet los kan lopen, is ie hartstikke actief. Hij staat veel, loopt langs de tafel en krabbelt super snel overal naar toe!

Op cognitief vlak merken we ook dat er veel gebeurt. Hij brabbelt de hele dag door in zijn eigen taaltje. Hij kan nog niet veel woorden zeggen, maar hij begrijpt wel al een hele hoop: we hebben van die puzzles met dieren erop en als ik dan vraag, T, geef je mama de leeuw?’ (of de geit, koe, konijn, ezel, etc.), dan brengt hij die. En als we boekjes lezen, weet hij me altijd weer te verbazen wat ie allemaal kan aanwijzen als ik er naar vraag.

Ook gebruiken we altijd een handgebaar als we nee zeggen en dat weet ie inmiddels zelf ook in te zetten: dan laat hij ons weten dat hij iets niet wil door dat gebaar te maken. Of laatst, toen stond het buurmeisje buiten op de steen waar hij zojuist op wilde klimmen, en toen maakte hij het gebaar naar haar om haar te laten weten dat ze daar niet mocht staan.

En hij kon opeens van de ene op de andere dag torentjes bouwen van zo’n drie/vier blokjes. Ben dan echt nieuwsgierig wat er in zijn hersenen is veranderd dat ie dat opeens kan.

Hij heeft inmiddels ook van die echte driftbuien, die zo spontaan komen als ze gaan!

Kortom, echt een leuke, interessante and spannende fase waar hij nu in zit en ik ben natuurlijk een super trotse mama.

[ Bericht 4% gewijzigd door margaretha_01 op 10-06-2024 22:19:18 ]
pi_213866305
Die driftbuien komen ons bekend voor. Vaak om niks. En meestal ook snel weer over.

Hier wordt de kleine man volgende week 17 maanden. Loslopen lukt nog niet. Schoenen aandoen is sowieso een ramp. Hij gilt het uit. Verder is hij heel lief en geduldig geworden. Speelt goed zelf en vraagt hulp waar nodig.

We zijn net terug van 2 weken vakantie. Echte vakantie dit keer. In totaal meer dan 2300 km gereden verdeelt over 4 reisdagen. Hij deed het goed in de auto. Slapen in de auto is niet zijn ding maar hij heeft alle keren 1 slaapje gedaan. Hij zat nog op 2 maar we hebben hem op de opvang nu ook op 1 gezet en dat ging gister goed.

Hij heeft genoten van vakantie. In Italië zijn ze sowieso gek met kinderen ook als het die van anderen zijn. Groot verschil met Duitsland waar we eerst stopten. Hij kreeg heel veel aandacht. Onze host van het appartement smolt zelfs. Die heeft hem regelmatig even vastgepakt en hem verwend met een zwembadje, speelgoed van haar kinderen en ze heeft medicijnen gehaald toen hij verkouden was.

Het was wel een beetje puzzelen met de dagindeling daar. Avondeten in Italië met hem was niet haalbaar. Te laat. We aten in het appartement wat. Lunch ging dan wel prima. Al duurde hem dat soms wat te lang.
pi_214110917
Ik stap ook over naar dit topic!
B. wordt over een week 13 maanden.

Maar van een baby kunnen we al langer niet echt meer spreken. Sinds een week of 3 kan ze los lopen en sinds vorige week doet ze alles lopend en kruipt ze nauwelijks nog. Van het ene op het andere moment ging de knop om dat lopen toch wel handiger is dan kruipen. Met schoenmaatje 17/18 was het nog wel even zoeken naar goede schoenen om buiten te lopen.

Ze is bijna altijd wel vrolijk en ondernemend. Ze leert nu ook stapeltorens maken en vooral de holle blokjes weer in elkaar doen. Houten ringen om een staafje doen etc.

Enige wat jammer is dat ze wagenziek wordt, daarom stappen we nu over van de maxi cosi naar een stoeltje waarin ze vooruit kijkt. Hopelijk helpt dat. Iemand ervaring mee?
pi_214111454
Welkom!

Over drie maanden moet ik alweer een topic doorschuiven. :o

Wij hebben trouwens met iets van 10 maanden oud al de stap naar een autostoel ipv maxicosi gemaakt, maar ivm de veiligheid reist ze daarin nog steeds achteruit dus geen idee of dat uitmaakt bij wagenziekte klachten. Wel vervelend zeg, dat ze daar last van heeft!
En wat zoet, zo’n klein maatje schoenen. Wel goed zoeken denk ik idd, maar onze dame liep ook rond haar eerste verjaardag en had toen al maat 20. :D

Hier gaat het mega hard met de taalontwikkeling, zo leuk om te zien! En de fijnste verbasteringen en versprekingen krijg je nu ook haha. Pas bedoelde ze dat haar knie stuk was, maar zei ze kut. :+
En taalbegrip wordt ook zoveel, als ze nu iets nog een keer wil dan zegt ze “ook keer”. Zo leuk dat ze dus begrijpt dat het woord ook een vergelijkbare betekenis heeft als nog eens, en dan zo haar eigen zinnetje maakt. O+

Slapen is helaas nog steeds meh hier, meestal 2x wakker per nacht, soms 1 of 3 en het inslapen voor de nacht duurt mega lang momenteel. Komende donderdag hebben we een belafspraak met een slaapcoach, hopelijk kan die ons wat handvatten geven.

Maar op het slapen na vind ik het wel echt heel leuk nu, het is zo’n heerlijk kind. O+
pi_214119480
Hoop verschillen zo tussen 1-2 jaar. Een update na ruim 1 jaar en 5 maanden.

- loopt nu wel eindelijk achter de loopwagen en kan daar ook zelf achter gaan staan
- we zijn nu ook eindelijk begonnen met schoenen na een korte strijd van protest; schoenen aan was huilen en staken
- eten met lepel gaat keurig
- vork ook als het niet al te hard prikken is
- 6 boterhammen per dag :o
- veel woordjes: eten, toetje, koe, woefwoef (voor de hond), mama, papa (op vaderdag; daarvoor was het nana en dada), nijntje, bal, tut. Een eens is kwaka zoiets. Auto tata.
- goed gedaan in de auto. Naar Italië geweest in 2 delen. Sliep zowaar onderweg ook
- zit nu eigenlijk wel op 1 slaapje ipv 2
pi_214125356
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:56 schreef archito het volgende:
Ik stap ook over naar dit topic!
B. wordt over een week 13 maanden.

Maar van een baby kunnen we al langer niet echt meer spreken. Sinds een week of 3 kan ze los lopen en sinds vorige week doet ze alles lopend en kruipt ze nauwelijks nog. Van het ene op het andere moment ging de knop om dat lopen toch wel handiger is dan kruipen. Met schoenmaatje 17/18 was het nog wel even zoeken naar goede schoenen om buiten te lopen.

Ze is bijna altijd wel vrolijk en ondernemend. Ze leert nu ook stapeltorens maken en vooral de holle blokjes weer in elkaar doen. Houten ringen om een staafje doen etc.

Enige wat jammer is dat ze wagenziek wordt, daarom stappen we nu over van de maxi cosi naar een stoeltje waarin ze vooruit kijkt. Hopelijk helpt dat. Iemand ervaring mee?
Daar moet je dan nog wel 2 maanden mee wachten he, met die overstap.

Althans, niet met het stoeltje, wel met de rijrichting.
pi_214125370
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 07:06 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

We hebben zelf geen auto maar lenen af en toe die van mijn schoonouders. Daar zit ook het stoeltje in. Ik denk dat we komende twee maanden dan even geen auto gebruiken behalve als het echt noodzakelijk is.
pi_214125416
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 07:11 schreef archito het volgende:

[..]
We hebben zelf geen auto maar lenen af en toe die van mijn schoonouders. Daar zit ook het stoeltje in. Ik denk dat we komende twee maanden dan even geen auto gebruiken behalve als het echt noodzakelijk is.
Veel i-sizestoeltjes kan je in twee richtingen plaatsen. Die van ons in ieder geval wel. Mijn dreumes is niet wagenziek maarhij zit wel liever in de grote stoel. Hoger en dus meer overzicht.
pi_214127113
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 07:06 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Mijn oudste lieten we met 13 maanden, na overleg met de leverancier, naar voor gericht kijken, omdat hij gewoon niet meer achterwaarts paste. Het zijn adviezen, geen keiharde wetten.
pi_214127649
R. wil op het moment alleen maar kruipen. Ze heeft afgelopen weekend waarschijnlijk iets verrekt en sindsdien loopt ze niet meer. Niks gebroken gelukkig, dus hopelijk knapt het snel weer op. Leuk, die brokkenpiloot fase. :')
pi_214230970
Hebben jullie dreumesen ook zo‘n hekel aan schoenen?

Onze kleine loopt nog niet los, maar is nu sinds een maand wel razendsnel onderweg op zijn Puky loopfiets. Tot nu toe hebben we hem buiten zijn instappers met zachte zooltjes aangetrokken, maar daarvan heeft hij er in de afgelopen maand drie kapot gemaakt.

Met normale schoenen begint ie meteen te huilen als we die aantrekken…

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 10-07-2024 08:02:49 ]
pi_214231973
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 07:56 schreef margaretha_01 het volgende:
Hebben jullie dreumesen ook zo‘n hekel aan schoenen?
JAAAAAAAAA Was een kwestie van volhouden. In het begin begon ie al te huilen als hij schoenen zag. Hij loopt ook nog steeds niet dus het is soms ook niet heel prettig. Maar na een week volhouden en liedjes zingen bij het aandoen accepteert hij het nu wel. Op de opvang houdt ie ze ook gewoon netjes aan. Toen wil ie ze wel uit maar dat is ook prima als hij binnen speelt.

In de auto levert het nog wel eens gezeur op bij langere ritten. En probeert hij ze zelf ook uit te doen. En daarna de sokken ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')