abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212038386
Ik zou er geen problemen mee hebben en kan prima relaxen zonder mijn man maar ik ben je vriendin niet dus ik weet niet of je iets gaat hebben aan de reacties van anderen.
Iets vragen maakt je niet egoïstisch zolang je maar accepteert dat "nee" ook een antwoord is.
pi_212038388
Dat ligt eraan.
Ik zou dat met 16 maanden misschien wel gedaan hebben, misschien niet. Maar wel met enorme tegenzin, echt om het mijn partner te gunnen. Maar mijn dreumes was een lastige. ALS jullie dreumes makkelijk genoeg is om het in je eentje aan te kunnen (bijvoorbeeld netjes van 7-7 slapen zodat ze tijd voor zichzelf heeft), dan kun je het voorstellen. Het helpt dan wel als je bv regelt dat jouw/haar ouders eens een dagdeel komen ondersteunen. En alles wat je nog meer kunt doen om haar het leven iets makkelijker te maken, zoals vast lasagne in de diepvries gooien en zorgen dat de was is weggedraaid, zodat ze dat niet ook nog hoeft te doen.
En UITERAARD zeg je er ook meteen bij dat zij dit ook een keer mag :)
pi_212038728
Dat hangt echt van de dreumes in kwestie af. Hoe zou je het zelf vinden om er 5 dagen alleen voor te staan met zorg en werk? Als je dat bijvoorbeeld zelf absoluut niet ziet zitten, is dat nogal gek om van de ander te verlangen.
pi_212050703
Als je nu al weet dat ze niet goed gaat reageren zou ik het niet vragen. Jij kent haar en de situatie het best, als je het alsnog gaat vragen voelt ze toch druk om ja te zeggen terwijl je eigenlijk al weet dat ze het liefst nee zou zeggen.
pi_212051457
Mijn dreumes vindt dat ze me niet meer zo nodig heeft. ;( :P
Ik hoorde speelgeluiden van haar kamer komen na het middagdutje, heb haar maar even haar gang laten gaan. Ruim een halfuur later riep ze me pas. Omdat ze gepoept had uiteraard. :')
pi_212073883
Vanaf morgen mag ik ook hier komen. Dan wordt Stef 1 jaar

@B.ertha wil je mij toevoegen in de OP? Stef 19 januari
pi_212074585
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 14:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Ik ben zelf een groot fan van skiën, mijn vriendin totaal niet. Ze krijgt ook snel hoofdpijn bij luchtdruk veranderingen. Onze dreumes is nu 16 maanden oud en ik wil aan mijn vriendin vragen of ik in feb. 5 dagen mag gaan skiën met een paar vrienden. Ik weet nu al dat ze hier niet prettig op gaat reageren maar ik weet eigenlijk ook niet of het egoïstisch van mij is om te vragen. Want ja, ik ben dan lekker aan het skiën in de bergen en zij kan niet relaxen.
Op zich zou zij dan op een ander moment met vriendinnen een lang weekend weg kunnen toch? Wij proberen elkaar dit soort dingen gewoon te gunnen, ook al is het pittig voor degene die achterblijft. We proberen dan wel een week te kiezen dat degene die achterblijft ook de mogelijkheid heeft om naar vrienden/familie te kunnen voor 1-2-3 dagen, dat maakt het al een stuk draaglijker. Of plannen met uitjes. Ik ben ook wel eens met een vriendin + kind een langweekend centerparcs gaan doen.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:03:24 #108
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212074721
Tuurlijk is het handig om elkaar dingen te blijven gunnen. Maar als je kindje 16 maanden is en dit bij de vriendin écht leidt tot paniek/overbelast raken en er is geen familie of andere hulp in te schakelen, zou ik het een jaartje uitstellen. Wat niet wil zeggen dat je nooit iets leuks kunt gaan doen, maar ik trek het eigenlijk nu pas (een van 5, een van bijna 3) om een paar dagen in m'n eentje werk en kinderen te draaien.

En ja, er zijn legio moeders die alleenstaand zijn of co-ouderschap hebben of weet ik veel en die dat wél kunnen en met liefde doen, maar het verschilt per persoon en gezin wat haalbaar is gezond is.

Ik zou niet vragen 'mag ik alsjeblieft weg', maar open het gesprek aangaan: dit aanbod heb ik gekregen, hoe sta jij hierin? Misschien verrast ze je positief en misschien geeft ze aan dat ze dat nu nog niet trekt. Allebei prima...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212075122
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 08:37 schreef alpeko het volgende:
Vanaf morgen mag ik ook hier komen. Dan wordt Stef 1 jaar

@:B.ertha wil je mij toevoegen in de OP? Stef 19 januari
Welkom! Ik kan dat niet meer. @MaJo?
pi_212079913
Hier zit dreumes echt in een schreeuw-, krijs- en huilfase. Elke paar minuten is er wel wat. Had eigenlijk bedacht haar twee slaapjes te fuseren naar eentje, maar houd nu toch maar even ‘s ochtends een uurtje en ‘s middags een uurtje aan zodat we de dag wat beter doorkomen :@ :') .
pi_212082480
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 14:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Ik ben zelf een groot fan van skiën, mijn vriendin totaal niet. Ze krijgt ook snel hoofdpijn bij luchtdruk veranderingen. Onze dreumes is nu 16 maanden oud en ik wil aan mijn vriendin vragen of ik in feb. 5 dagen mag gaan skiën met een paar vrienden. Ik weet nu al dat ze hier niet prettig op gaat reageren maar ik weet eigenlijk ook niet of het egoïstisch van mij is om te vragen. Want ja, ik ben dan lekker aan het skiën in de bergen en zij kan niet relaxen.
Ik ga binnenkort 3 dagen skiën met mijn werk. Mijn man blijft thuis met onze dochter van net 2 jaar. Hij ziet er wel tegenop, maar wil toch dat ik dat gewoon ga doen. Vorig jaar zou ik ook gaan, toen werd mijn man echt flink ziek met koorts boven de 40 graden. Dus ging het niet door.
Zelf zou ik het geen probleem vinden als hij zoiets zou doen. Ik vind het thuis doorgaans prima te doen.
Maar ik snap wel dat het compleet ligt aan de situatie. Dus wat een ander vind en doet is voor jullie niet zo relevant.
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 21:24:52 #112
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212084081
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef B.ertha het volgende:

[..]
Welkom! Ik kan dat niet meer. @:Majo?
Aangepast!

Nog anderen die in de OP willen? Het is wel heel kaal zo :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_212087804
Maggie staat er niet in maar voor die laatste paar weken hoeft t ook weer niet :P
Deze ochtend werden we wakker met een paar cm verrassingssneeuw. Al een rondje park met de slee gedaan, ze vond het heerlijk. Alleen lastig dat ze pertinent weigert handschoenen aan te laten. Zo kunnen we niet lang naar buiten.

Sinds het weekend heeft ze eindelijk weer eens een nieuw woordje, en het is meteen haar nieuwe lievelingswoord: mijn. Te gebruiken voor "van mij" evenals "zelf doen". Ze klinkt dus hele dagen als 1 van die meeuwen van finding nemo :D
pi_212088319
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:14 schreef Bottoms_up het volgende:
Maggie staat er niet in maar voor die laatste paar weken hoeft t ook weer niet :P
Deze ochtend werden we wakker met een paar cm verrassingssneeuw. Al een rondje park met de slee gedaan, ze vond het heerlijk. Alleen lastig dat ze pertinent weigert handschoenen aan te laten. Zo kunnen we niet lang naar buiten.

Sinds het weekend heeft ze eindelijk weer eens een nieuw woordje, en het is meteen haar nieuwe lievelingswoord: mijn. Te gebruiken voor "van mij" evenals "zelf doen". Ze klinkt dus hele dagen als 1 van die meeuwen van finding nemo :D
_O- _O- Heerlijk. Alvast de voorbode van de twee is nee fase? :P

Wij hebben dus nog geen slee. Dat is wel een beetje sip, want Pukje laat prima wanten aan en we hebben een pracht van een sneeuwpak voor haar.
pi_212089947
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef Bami het volgende:

[..]
_O- _O- Heerlijk. Alvast de voorbode van de twee is nee fase? :P

Wij hebben dus nog geen slee. Dat is wel een beetje sip, want Pukje laat prima wanten aan en we hebben een pracht van een sneeuwpak voor haar.
Ja zoiets. Ze is al een tijdje aan het opwarmen. Bij de oudste dachten we tijdens deze fase dat ie al aan het peuteren was want hoeveel erger kon het nog worden, haha wij hadden geen idee. Nu wel en als we zien hoeveel feller ze is dan hij toen was, vrees ik dat dit kind mijn dood wordt :P

Iedereen praat ook altijd over 2 jaar en erg erg. Maar 3 vond ik veeeeeeel erger.
pi_212091443
Ik kan me nog weinig voorstellen bij dat ons exemplaar nog dwarser wordt. :')
pi_212091789
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 14:52 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan me nog weinig voorstellen bij dat ons exemplaar nog dwarser wordt. :')
Ik nu vaak ook niet.
Misschien worder ze niet perse dwarser maar beter in het dwars doen. Voor mijn gevoel ging alles in elk geval een tandje hoger vanaf 2 of wat erna. En rond zijn 3de verjaardag schakelde hij nog een versnelling hoger :'(
pi_212093997
Vandaag officieel een dreumes. Hoera.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212099384
Gefeliciteerd! Wat een dropje
pi_212102904
Gefeliciteerd!
pi_212105043
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 09:52 schreef June. het volgende:

[..]
Op zich zou zij dan op een ander moment met vriendinnen een lang weekend weg kunnen toch? Wij proberen elkaar dit soort dingen gewoon te gunnen, ook al is het pittig voor degene die achterblijft. We proberen dan wel een week te kiezen dat degene die achterblijft ook de mogelijkheid heeft om naar vrienden/familie te kunnen voor 1-2-3 dagen, dat maakt het al een stuk draaglijker. Of plannen met uitjes. Ik ben ook wel eens met een vriendin + kind een langweekend centerparcs gaan doen.
Hier hetzelfde. Wij vinden het belangrijk dat er ruimte blijft voor dit soort dingen. Ik heb zelfs weleens ouderschapsverlof opgenomen zodat ik een midweek thuis was met kind en man een paar dagen wegging.

Dus ik zou zeker geen probleem hebben met dit verzoek. Maar er moet binnen je relatie wederkerigheid zijn op dit vlak, dan blijft iedereen uitgerust
pi_212132781
:W sinds vandaag is mijn zoon T. een dreumes. Van het weekend zijn verjaardag gevierd en morgen nog op het KDV.

Vandaag naar het zeeaquarium geweest en dan is 1,5 uur wel weer mooi zat. Hoewel de vissen wel erg interessant zijn is lopen dat momenteel ook ;)
pi_212152318
Praktische tips tegen dat continue "nee"? Ze eet ineens moeilijk, moeilijk doen bij het naar bed gaan, geen schone luier willen. Voorlopig gaat het nog wel een beetje met stem verheffen of schreeuwen, maar wel steeds moeizamer.
pi_212152554
Gefeliciteerd Mathijz!

DjVero, schreeuwen gaat sowieso niet helpen. Dan maak je er alleen maar een machtsstrijd van. Levert nu misschien wat op, in het volgende topic niet. En dan nog even terzijde wat je daarmee aanleert.
Je kan op zoek naar wat er achter die nee zit. Bij Maggie is dat bijvoorbeeld een enorme drang om dingen zelf te doen. Zelf aan en uitkleden, zelf boterham smeren. Als ik manieren zoek om in die behoefte te voorzien gaat ze veel sneller in de meewerkmodus. En ja als ik alles zelf zou doen zou het allemaal sneller gaan. Maar netto win ik er tijd mee want minder tegenwerking. Het is even uitproberen wat bij jullie helpt.
En ja soms zijn ze gewoon dwars. Dat hoort ook wel bij de leeftijd.
  woensdag 24 januari 2024 @ 13:28:44 #125
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_212152647
In noodgevallen helpt soms ook een beetje onderhandelen: ‘nu wel helpen, dan later lekker koekje’. Niet te vaak inzetten want je leert inderdaad verkeerd gedrag aan, maar we kennen allemaal van die noodgevallen waarin het niet anders kan 😇
pi_212152648
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij. Bij een puber kun je tenminste nog dealtjes sluiten; "als jij, dan wij..." Bij haar werkt dat nog niet.

Wat ook wel eens helpt, is dat ze geen vla of vlees krijgt (waar ze gek op is) als ze te weinig (groente) eet. Of haar vijf minuutjes op haar kamer zetten. Zodra het gejammer dan weer voorbij is, eet ze netjes haar bordje leeg. Maarja, veel verder kom ik niet echt en dat van haar kamer vind ik eigenlijk hartstikke zielig.

Zelf de luier doen, zelf de trap oplopen, etc. is hier (nog) niet aan de orde. Zelf eten laat ik niet toe, want dan kan ik haar kleren weer wisselen en wassen.
pi_212152717
Geen vragen stellen waarop het antwoord NEE mogelijk is.
Keuze tussen optie A of B. Zelf doen of mama/papa helpt. Kies je niet dan kiest papa/mama.
Een paar dingen zoals een schone luier is iets dat moet en niet zelf kan dus daar valt niets te willen.

Eten maak ik geen strijd van. Ik bepaal wat er wordt gegeten (dat staat op tafel) en kind bepaald hoeveel. Toetje is onderdeel van de maaltijd zodat ze in het ergste geval nooit met lege maag naar bed gaan. Schortjes voorkomen dat ik kleding blijf wassen en zorgt ervoor dat ik zelf mijn eten warm kan opeten.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij.
Wie kan er harder schreeuwen?
Kinderen doen alles na dus als jij NEE schreeuwt doet zij dat ook.
pi_212152899
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 13:39 schreef Elleska het volgende:

Eten maak ik geen strijd van. Ik bepaal wat er wordt gegeten (dat staat op tafel) en kind bepaald hoeveel. Toetje is onderdeel van de maaltijd zodat ze in het ergste geval nooit met lege maag naar bed gaan. Schortjes voorkomen dat ik kleding blijf wassen en zorgt ervoor dat ik zelf mijn eten warm kan opeten.
[..]

Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
pi_212152973
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:

[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Hier een dreumes die vaker niet dan wel eet en ze doet het nog steeds. Uiteindelijk is eten een strijd die je altijd verliest, want je kan ze niet dwingen om het door te slikken. Dus ik maak er ook geen strijd van. Ja ik vind het heel moeilijk als ze (bijna) niks eet, maar ik probeer erop te vertrouwen dat ze wel pakt wat ze echt nodig heeft en dat het vanzelf een keer beter wordt.
pi_212152975
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:
Schreeuwen bedoel ik meer mee een keiharde "nee" vanuit mij. Wat ze ervan leert, is dat ze ten alle tijden te luisteren heeft naar mij. Bij een puber kun je tenminste nog dealtjes sluiten; "als jij, dan wij..." Bij haar werkt dat nog niet.
Is dat ook wat ze leert? Of leert ze dat als je iets wil van iemand je gewoon harder moet schreeuwen dan hen?
Verder geeft Elleska een goeie tip. Keuzes geven, dan krijgen ze de autonomie waarnaar ze op zoek zijn. En jij bepaalt wat de keuzes zijn.
Straffen met eten doen we ook niet. Behalve als consequentie: jij treuzelt oneindig met eten dan geen tijd meer voor toetje. Maar dan hebben we het over peuter-kleuter leeftijd.
De troepfase met eten moet je helaas ooit toch een keer door. Idd short of mouwslab aan. En veel dweilen.
pi_212152991
Oh en hier ook altijd wel een toetje, want dat eet ze iig wel plus wil ik geen straf/beloning van maken. En idd schorten die ook over de mouwen gaan, ze heeft altijd zelf gegeten en je ziet dat ze met meer ervaring echt steeds schoner blijft.
pi_212153002
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 18:48 schreef Mathijz het volgende:
:W sinds vandaag is mijn zoon T. een dreumes. Van het weekend zijn verjaardag gevierd en morgen nog op het KDV.

Vandaag naar het zeeaquarium geweest en dan is 1,5 uur wel weer mooi zat. Hoewel de vissen wel erg interessant zijn is lopen dat momenteel ook ;)

Van harte. Dan schelen die van ons maar 3 dagen.
pi_212153018
Ik wil trouwens ook helemaal niet dat mijn dochter leert dat ze altijd naar me moet luisteren. Ik kan er ook wel eens naast zitten, of een slecht idee hebben. Plus als ze bij mij niet leert challengen en voor zichzelf opkomen, hoe moet dat dan straks op school en later op de werkvloer? Ik ben er juist om haar te leren een eigen pad te bepalen, en dat betekent ook dat ik niet altijd mijn zin krijg. Daarom probeer ik wel scherp te zijn op geen (ja/nee) vragen te stellen als het eigenlijk een opdracht is. Dus als ik vind dat het tijd is om te gaan slapen zeg ik “we gaan naar boven” en niet “zullen we naar boven gaan”.
pi_212153074
quote:

[..]
Dan eten ze 'te weinig' :+ eventueel eerder op de middag nog een snack en na het eten áltijd een toetje (volle yoghurt en fruit) en een papfles en ze zitten vol genoeg. Ik heb mijn oudste op deze leeftijd nooit gediscussieerd over eten (en vanaf de kleuterleeftijd alleen als eisen gesteld dat er een hap geprobeerd werd en vooral niet gezeurd). Die is bijna 12 en inmiddels een prima eter, heeft een brede smaak en kookt ook zelf.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212153081
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.

Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
pi_212153100
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.

Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
Dan geef je haar minder op haar bord, hoef je ook minder weg te gooien en schep je bij als ze wel eet.

En je kunt het slavinkje ook zelf opeten als je het zo belangrijk vindt dat het niet wordt weggegooid.
pi_212153101
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:17 schreef Bami het volgende:
Ik wil trouwens ook helemaal niet dat mijn dochter leert dat ze altijd naar me moet luisteren. Ik kan er ook wel eens naast zitten, of een slecht idee hebben. Plus als ze bij mij niet leert challengen en voor zichzelf opkomen, hoe moet dat dan straks op school en later op de werkvloer? Ik ben er juist om haar te leren een eigen pad te bepalen, en dat betekent ook dat ik niet altijd mijn zin krijg. Daarom probeer ik wel scherp te zijn op geen (ja/nee) vragen te stellen als het eigenlijk een opdracht is. Dus als ik vind dat het tijd is om te gaan slapen zeg ik “we gaan naar boven” en niet “zullen we naar boven gaan”.
En dat. Als er iets niet mijn opvoeddoel is, dan is het wel 'ten alle tijden naar me luisteren' :N nou lukte dat sowieso niet want de oudste noemen we ook Che Guevara, lekkere onafhankelijkheidsstijder :') maar die werd ook vanzelf redelijk, hij weet wat hij wil maar kan zich ook best voegen naar wat wij willen, als hij daar het nut van inziet.
pi_212153120
Mooi wereldje leven jullie in. Ben weer weg hier.
pi_212153125
quote:

Ze heeft er niet voor gekozen onder jouw dak te leven hè. :D Daar is ze ook maar beland. Kijk op deze leeftijd is het nog niet dermate van toepassing, maar ik wil wel dat mijn dochter leert dat er ruimte is voor een gesprek en om dingen te heroverwegen. Net als dat ik sorry zal zeggen tegen haar als ik onredelijk ben geweest. Plus ik vind het heel veel belangrijker dat ze positieve associaties met voedsel heeft dan dat haar bordje leeg gaat. Bij ons blijft er dus heel erg vaak eten over, waar mogelijk bewaren we dat voor een ander eetmoment of eten we het zelf op. En we scheppen dus ook niet haar bord vol als we toch al weten dat de kans klein is dat het op gaat, dan liever later wat bij scheppen.
pi_212153133
quote:

Van wie zou ze haar eigengereidheid hebben? :+
pi_212153136
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:28 schreef DjVero het volgende:
Zelfde wereld als jij, we maken alleen andere keuzes in hoe we er mee omgaan. :)
pi_212153147
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:29 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Van wie zou ze haar eigengereidheid hebben? :+
Nou dat ook. Plus hoe meer ik er met een gestrekt been in ga hoe meer tegenstand ik kan verwachten. _O-
pi_212153164
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:30 schreef Bami het volgende:

[..]
Nou dat ook. Plus hoe meer ik er met een gestrekt been in ga hoe meer tegenstand ik kan verwachten. _O-
Oh ja, mijn grote is net een ezeltje, hoe harder je hem probeert mee te krijgen, hoe harder hij achteruitgaat.

Ik ben heel benieuwd hoe de kleine is. Hij is nu 10 maanden, dan is er van opvoeden nog niet zoveel sprake natuurlijk.
pi_212153192
quote:
Tja je vraagt om tips omdat je eigen aanpak niet lijkt te werken. Dan kan je ook tips verwachten die een andere aanpak volgen.
pi_212153202
quote:
Jammer dat je alleen dingen wil horen die in jouw straatje passen. :W
pi_212153615
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:35 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Tja je vraagt om tips omdat je eigen aanpak niet lijkt te werken. Dan kan je ook tips verwachten die een andere aanpak volgen.
Ja, om haar slavink dan maar op te eten. :D Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.

Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips. ;)
pi_212153617
quote:

[..]
5 happen + toetje is goed genoeg en morgen is er weer een nieuwe dag.
Kinderen zijn aan het eind van de dag moe, mijn ervaring is dat de avondmaaltijd niet de maaltijd is die het beste wordt gegeten. Ik geef bijvoorbeeld iets van groente bij het middageten (vandaag pompoensoep wat S zo lekker vond dat hij zijn portie groente voor vandaag alweer binnen heeft). En als de oudste smiddags uit school komt hebben we een snackplankje met vaak ook iets van groente.

Je kan een kind niet dwingen om te eten (tenzij je gaat dwangvoeren) dus die strijd zal je altijd verliezen.

quote:

Zo anders staan we er niet in. Onder mijn dak gelden net zo goed mijn regels. Wanneer ik een kind keuze geef ben ik nog altijd degene die de keuzeopties bepaal.
Ik koop het eten in en ik gooi vrijwel niets weg.

Als je teveel moet weggooien schep je teveel op het bord. Ik schep kleine porties op en vul bij wanneer het op is. Op een gegeven moment mogen ze zelf opscheppen en dan geldt wel de regel opeten wat je opschept.
pi_212153660
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef Elleska het volgende:

[..]
5 happen + toetje is goed genoeg en morgen is er weer een nieuwe dag.
Kinderen zijn aan het eind van de dag moe, mijn ervaring is dat de avondmaaltijd niet de maaltijd is die het beste wordt gegeten.

Je kan een kind niet dwingen om te eten (tenzij je gaat dwangvoeren) dus die strijd zal je altijd verliezen.
[..]

Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
pi_212153701
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:

[..]
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?

'Ik accepteer niet dat jij iets niet lekker vind!' Poeh.
pi_212153720
Je vraagt letterlijk hoe je om moet gaan met een 1-jarige die nee zegt. Zorgen dat je niet in een discussie belandt- pick your battles is een prima devies- is een heel valide antwoord.

Je vraag was niet: 'hoe zorg ik dat mij dochter altijd precies doet wat ik wil?'

Je dealt met de meest irrationele wezens die er bestaan. Dit type irrationeel:

Waarom wil je daar in godsnaam een krachtmeting mee houden? :+ en waarom zou de discussie nu over een slavink iets zeggen over of ze als puber hun huiswerk maken? Mijn ervaring is echt dat ik veel meer heb gehad aan de momenten waarop ik kon loslaten, flexibel kon zijn, kon laten zien dat je fouten mag maken etc. dan de keren waarin ik op decibellen een discussie over een aardappel 'won'.

[ Bericht 59% gewijzigd door Clubsoda op 24-01-2024 15:40:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')