abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212311608
Je krijgt ook niet alles voor elkaar op elke leeftijd. Wat we nu voor elkaar krijgen met onze kleuter, zoals alles proeven, alle groenten op voordat hij iets anders bij krijgt. Tja dat moeten we met de dreumes nu niet proberen. Die boodschap komt gewoon niet aan. Dat laten we nu ook los en dat komt later wel. Het hele idee dat je er vanaf de geboorte strak in moet zitten en als je 1 keer verzaakt ze vernield zijn voor de rest van hun leven, tja zo zwart wit kan ik het niet zien. Met slapen hoor je dat ook. Oh nee laat ze niet een keer in jouw bed slapen want ze gaan nooit meer in hun eigen bed willen slapen.
Dus ja, Maggie belandt nu regelmatig in ons bed. Buiten de verdwaalde karatekicks slapen we zo allemaal het beste. Haar broer heeft zo een vrij lange periode gehad toen hij 1 was. En hij slaapt nu prima door in zijn eigen bed.

Maar Maggie wordt nu bijna elke nacht wakker van een dikke luier. Komt omdat ze vanaf dat ze thuis komt erg veel drinkt. Als ze een hele dag thuis is, drinkt ze overdag ook vrij weinig en in de middag gaan er ineens bekers in. Dr Google begint dan over diabetes te roepen, maar daar heeft ze geen andere symptomen van. We hebben het al geprobeerd te doorbreken door haar minder te geven maar dan gaat ze gewoon niet slapen. Ik hoop dat deze fase niet zo lang duurt want pffff.
pi_212311950
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?

Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
Ja dat kan want burgerking en macdonalds voedsel is in smaak en structuur altijd hetzelfde en groente is elke net keer net iets anders. Dat maakt voor een gezond persoon weinig uit maar voor iemand met ARFID wel.
Ik maak dat in mijn directe omgeving mee tot sondevoeding aan toe en dan merk je echt heel snel dat het onmogelijk is om een kind te dwingen gezond te eten.

Gewone kieskauwers bestaan natuurlijk ook nog. ARFID is een extreem voorbeeld en het het is echt niet zo dat iedereen met een eenzijdig eetpatroon een eetstoornis heeft maar oordeel niet te snel en besef je vooral dat je een echte strijd om eten niet kan winnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 05-02-2024 21:03:06 ]
pi_212311970
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?

Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
Zonder welles nietes discussie over arfid te voeren.. Kan het niet gewoon zo zijn dat die vriendin haar kinderen wél slecht had opgevoed qua eten en dat er nog een gulden middenweg is zonder meteen helemaal aan de andere kant van het spectrum te gaan zitten (dwz gezond eten willen opleggen)?

Mijn kleuter at altijd alles en nu haast niks meer. Maar wel nog erwtjes, tomaatjes en dikke groentesoep. Nou, dan staat dat maar wat vaker op het menu en eet hij de rest van de keren maar iets anders dan wij. Mijn dreumes eet nog minder dan de kleuter en dat is altijd al zo. Die kan ik echt nog niks opleggen hoor. Uitleggen snapt hij nog niet en stronteigenwijs zijn des te beter :D :X

En ik was vroeger zelf een heel slechte eter maar moest wel altijd een paar happen nemen. En deed dat ook, half kokhalzend. Dat hielp helemaal niks. Nu eet ik ook alles en dat kwam vanzelf in mijn puberteit. De aanpak of de kookstijl van mijn moeder was niks veranderd.
pi_212312066
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:57 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ja dat kan want burgerking en macdonalds voedsel is in smaak en structuur altijd hetzelfde en groente is elke net keer net iets anders. Dat maakt voor een gezond persoon weinig uit maar voor iemand met ARFID wel.
Ik maak dat in mijn directe omgeving mee tot sondevoeding aan toe en dan merk je echt heel snel dat het onmogelijk is om een kind te dwingen gezond te eten.

Gewone kieskauwers bestaan natuurlijk ook nog, het is echt niet zo dat iedereen met een eenzijdig eetpatroon een eetstoornis heeft maar oordeel niet te snel en besef je vooral dat je een echte strijd om eten niet kan winnen.
Helemaal eens hoor. Mijn punt is denk ik vooral dat het me onzin lijkt dat er kieskauwers bestaan doordat ouders niet vaak genoeg: 'eet je eten op en vind het lekker!' hebben geroepen of te weinig lepels voedsel in monden gepropt hebben.

Dat lijkt me dan of onhandig aangepakt in de randvoorwaarden rondom eten of meer bij een gevoeligheid van het kind horen.

Anekdotisch bewijs: ik had een slechte eter die dus nooit tot eten gedwongen werd en die voor zijn 12e verjaardag niet liever wilde dan sushi gaan eten en een kookboek cadeau vroeg waar hij al dagen in bladert. :P
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212312101
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:59 schreef B.ertha het volgende:

[..]
Zonder welles nietes discussie over arfid te voeren.. Kan het niet gewoon zo zijn dat die vriendin haar kinderen wél slecht had opgevoed qua eten en dat er nog een gulden middenweg is zonder meteen helemaal aan de andere kant van het spectrum te gaan zitten (dwz gezond eten willen opleggen)?

Mijn kleuter at altijd alles en nu haast niks meer. Maar wel nog erwtjes, tomaatjes en dikke groentesoep. Nou, dan staat dat maar wat vaker op het menu en eet hij de rest van de keren maar iets anders dan wij. Mijn dreumes eet nog minder dan de kleuter en dat is altijd al zo. Die kan ik echt nog niks opleggen hoor. Uitleggen snapt hij nog niet en stronteigenwijs zijn des te beter :D :X

En ik was vroeger zelf een heel slechte eter maar moest wel altijd een paar happen nemen. En deed dat ook, half kokhalzend. Dat hielp helemaal niks. Nu eet ik ook alles en dat kwam vanzelf in mijn puberteit. De aanpak of de kookstijl van mijn moeder was niks veranderd.
Dat eerste is mijn indruk ook.

Van wat ik begreep was het altijd snel snelle hap ophalen in plaats van koken. En tegenwoordig bestellen. Zelfs op één plek wat bestellen was al lastig. En als je dan bestelde, dan leverde ingewikkeld gedoe vaak op dat er toch salade in de kapsalon zat of dat alle kapsalons zonder salade waren.

Verder zat er ook weinig regelmaat in qua eten. Niet op de geijkte momenten eten, maar de daar tussendoor 'snaaien'.

Koken deed ze ook amper, wat op zich dan wel weer begrijpelijk is als de kinderen toch niks lusten dat niet uit de frietpan komt.

Zelf lustte ik vroeger geen spruitjes, nu vind ik het heerlijk. Augurk ook niet. Nu gooi ik het er niet meer vanaf als het ergens op of in zit, maar ik ga geen pot augurken leeg zitten vreten. Satésaus lust ik nog steeds niet. Voor de rest alles eigenlijk wel.

Sushi vond ik er altijd smerig uitzien tot ik het een keer geprobeerd heb en nu hoort het bij mijn favoriete gerechten.
pi_212312143
Maar dat gaat dan toch helemaal niet over 'mijn kind moet z'n bord leeg eten' maar over gezonde randvoorwaarden rondom maaltijden :?
pi_212312168
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:12 schreef Clubsoda het volgende:
Maar dat gaat dan toch helemaal niet over 'mijn kind moet z'n bord leeg eten' maar over gezonde randvoorwaarden rondom maaltijden :?
Daar had ik het ook niet over.

Ik ga mijn kinderen overigens niet onder dwang voedsel toedienen. Als ze echt niet meer willen eten, dan houdt het op. Maar dan niet meteen daarna de snoepkast in.
pi_212312195
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Daar had ik het ook niet over.

Ik ga mijn kinderen overigens niet onder dwang voedsel toedienen. Als ze echt niet meer willen eten, dan houdt het op. Maar dan niet meteen daarna de snoepkast in.
Nou ja, je reageerde op mijn vraag aan een user waarom hij eten (als in: een minimum hoeveelheid door hem te bepalen voedsel) zo essentieel vond, met een antwoord dat je dat ook belangrijk vindt. Zodoende.
pi_212312212
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook die indruk had, Halcon.
Maar laten we er dan gewoon over ophouden, zeker als er toch consensus is :'s)
pi_212312225
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:16 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Nou ja, je reageerde op mijn vraag aan een user waarom hij eten (als in: een minimum hoeveelheid door hem te bepalen voedsel) zo essentieel vond, met een antwoord dat je dat ook belangrijk vindt. Zodoende.
Ja, ik had het meer over het grote geheel. Als ze een keer niet willen eten, c'est la vie. Maar - met 3 kinderen - elke dag drie verschillende menu's maken, vanwege allerlei wensen, dat zou ik minder vinden. Ben verder ook wel van het principe eerst een keer proberen en dan zeggen of je het lekker vindt in plaats van meteen roepen dat je iets niet lust.

Ik probeer wel zoveel mogelijk gezond te koken en dan 1 keer in de week iets 'ongezonds'. Stoor me er ook weleens aan dat bij de moeder de maaltijd van de kleinste (2 jaar) regelmatig alleen vissticks, alleen inktvisringen, alleen friet of de lunch een zak Pombar is. Volgens haar lust hij amper vlees en vis, terwijl hij dat bij mij zonder problemen eet.
pi_212312262
Mijn dreumes heeft zijn eerste zinnetje van twee woorden gezegd! Het mag eigenlijk geen verbazing zijn dat het "T. ook" is geworden want hij is echt Mr. FOMO :') Nu wordt dat ook de hele dag gebezigd :D O+ :')

Ook in het grote bed. Ook naar de badkamer. Ook kleren aan. Ook brood. Ook melk. Ook jas aan. Ook in de auto. Ook met de tablet spelen. Ook medicijnen. En bij elke nee heel dramatisch huilen
pi_212312972
Schattig. O+

De mijne had ik vandaag voor het eerst lopend mee in de winkel. Wanneer stopt dat ze denken dat alles van hun is en in het mandje gelegd moet worden? :D
pi_212313464
Haha ook mooi O+
pi_212315030
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 22:01 schreef Lokasenna het volgende:
Schattig. O+

De mijne had ik vandaag voor het eerst lopend mee in de winkel. Wanneer stopt dat ze denken dat alles van hun is en in het mandje gelegd moet worden? :D
Hahaha ja ik heb vaak 1 ding dat ze dan wel mee mag sjouwen van mij. En wat hier helpt is zo’n kinder winkelwagentje. Vind het zelf wel heel zoet, zo samen met je dreumes op pad. O+

Pukje is verkouden. We lijden er allemaal onder. :') Wat een nachten zeg, echt bizar slecht.
pi_212315675
Wat vinden jullie eigenlijk een normale bedtijd voor een 2-jarige?

Heb nog niks op papier (rechtszaak loopt), maar mijn 2-jarige is nu ongeveer de helft van de tijd bij mij en de helft van de tijd bij zijn moeder.

De moeder klaagt nu dat hij vroeg moe is. Dat wil zeggen: rond 8 uur / half 9 is hij moe en wil hij slapen, terwijl ze aangeeft dat normaal hij pas om 22:30 / 23:00 uur gaat slapen.

Persoonlijk vind ik 23 uur geen bedtijd voor een 2-jarige. Ik leg 'm meestal rond 8 uur / half 9 op bed, dan slaapt hij meestal vrij snel, waarna ergens tussen 6:30 - 7:30 wakker is. En dan slaapt hij 's middags nog 2 tot 2,5 uur, meestal beginnend ergens tussen 12 en 13 uur.

Bij de moeder slaapt hij meestal dus rond 22:30 / 23:00 uur en is hij nooit voor 9 uur wakker, vaak zelfs pas rond 10 uur. Als hij naar de kinderopvang moet, dat is om 7:30 opstaan, is hij bekaf, huilerig en is er bij de opvang geen land mee te bezeilen. Vervolgens slaapt hij dan 's middags, maar op wisselende uren (ene keer om 13 uur, soms om 15 uur, soms om 17 uur) en wisselend qua duur (soms 1 uur, soms 2 uur, soms 3 uur).

Met haar besproken, maar ze vindt 22:30 / 23:00 uur een prima bedtijd en als hij dan om 9 uur of 10 uur wakker is, heeft hij voldoende slaap gehad. Ze vindt dat hij 's avonds en 's middags pas moet slapen als hij moe is, dat wil zeggen dat hij in z'n ogen aan het wrijven is en al bijna omvalt. Ze zegt dan ook dat als ze om 6.30 / 7 uur wakker is, dat zij dan de hele dag bekaf is.

Ze stuurt ook weleens filmpjes dat hij staand, hangend tegen een stoel slaapt of tijdens het eten met een vork in z'n mond in slaap valt.

Verder natuurlijk over en weer verwijten. Ik vind dat ze zijn slaapritme aan probeert te passen aan haar slaapritme. En zij vindt dat ik 'm vroeg wil laten slapen zodat ik 's avonds rustig tv kan kijken en het voor mij handig is als hij vroeg wakker is, omdat ik zelf toch altijd wel vroeg wakker ben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Halcon op 06-02-2024 09:25:51 ]
pi_212315952
Wat een normale bedtijd is ligt maar net aan je levensstijl, maar het lijkt me wel belangrijk dat hij genoeg slaap krijgt wanneer hij naar de opvang moet. Ik vind het wel zielig als hij zo laat naar bed wordt gebracht wanneer hij er zo vroeg uit moet.
pi_212316052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 09:45 schreef Lokasenna het volgende:
Wat een normale bedtijd is ligt maar net aan je levensstijl, maar het lijkt me wel belangrijk dat hij genoeg slaap krijgt wanneer hij naar de opvang moet. Ik vind het wel zielig als hij zo laat naar bed wordt gebracht wanneer hij er zo vroeg uit moet.
Dat is het ook. Hij is dan bekaf. Meestal belt de opvang om hem vroeger te halen, omdat hij in slaap valt. Als hij straks naar de kleuterschool gaat, dat duurt nog wel even natuurlijk, zal hij ook vroeg op moeten staan.
pi_212316184
Is er misschien een cultuurverschil dat ze hier niet aan wil? Ik vind het namelijk zo on-Nederlands klinken. :P
pi_212316192
Kun je niet afspreken dat wanneer hij naar de opvang moet hij max acht uur in bed legt? Alle andere dagen maakt het niet uit, want uitslapen. ;)

Onze kleine ligt ook uiterlijk acht uur in bed. Soms wat eerder, naargelang ze moeilijk doet of alleen nog maar in d'r ogen aan het wrijven is. Of mega-druk gaat doen, zoals afgelopen zaterdag op de bowlingbaan. :D
pi_212316252
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:10 schreef Lokasenna het volgende:
Is er misschien een cultuurverschil dat ze hier niet aan wil? Ik vind het namelijk zo on-Nederlands klinken. :P
Ja, ze is Roemeens.
pi_212316260
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:11 schreef DjVero het volgende:
Kun je niet afspreken dat wanneer hij naar de opvang moet hij max acht uur in bed legt? Alle andere dagen maakt het niet uit, want uitslapen. ;)

Onze kleine ligt ook uiterlijk acht uur in bed. Soms wat eerder, naargelang ze moeilijk doet of alleen nog maar in d'r ogen aan het wrijven is. Of mega-druk gaat doen, zoals afgelopen zaterdag op de bowlingbaan. :D
Nee, wel geprobeerd, maar ze zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Verder natuurlijk lastig voor een klein kind als hij, ook al kan hij uitslapen, de ene dag van 23 uur tot 10 uur slaapt en de dag erop van 20 uur tot 7 uur, omdat hij naar de kinderopvang gaat.
pi_212316340
Ik denk niet dat er 1 normale bedtijd is, maar wel dat het belangrijk is dat er genoeg slaapuren zijn in een nacht. Je wilt ze toch iig wel 10-11 kunnen laten slapen in de nacht, dus als je er om 7u uit moet dan lijkt 9u me wel de uiterlijke bedtijd en liever nog wat eerder.

Maar het klinkt ook raar dat ze aan de ene kant klaagt dat hij zo vroeg moe is, en aan de andere kant zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Dat voelt toch ook alsof ze eigenlijk wil dat hij mee gaat in haar ritme. Ze kan ook zelf eerder naar bed, als ze anders bekaf is bij wakker worden om/voor 7u.

Lastige situatie zo zeg!
pi_212316670
Bedtijd is hier wel tussen 19:00 en 19:30. Al haalt ie dat soms niet eens. We staan doordeweeks zelf om 6:30 op doorgaans en we maken hem dan uiterlijk om 7:00 wakker. Uitzondering van dagen dat hij niet naar de opvang gaat.

Vrijdag hem met 40 graden plaats van de opvang gehaald. Wel respect want hij deed het op zich best nog goed en hoefde niet perse direct weg van de juf maar voor hem wel beter. Hij dronk daar niet. Thuis wel. Erg onrustig weekend gehad. Kapot nu. Maar hij lijkt het ergste wel gehad te hebben. Wel nog heftige hoestbuien.
pi_212317121
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee, wel geprobeerd, maar ze zegt dat ze hem niet naar bed brengt als hij niet moe is. Verder natuurlijk lastig voor een klein kind als hij, ook al kan hij uitslapen, de ene dag van 23 uur tot 10 uur slaapt en de dag erop van 20 uur tot 7 uur, omdat hij naar de kinderopvang gaat.
Eens! En later naar de kinderopvang, is dat nog een optie? Die van ons slaapt ook uit tot een uur of 8, soms zelfs half 9, in de ochtend. Dan is ze rond 9 op de opvang. Vinden ze daar niet prettig, maar ze hebben het er maar mee te doen.
pi_212317235
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:29 schreef DjVero het volgende:

[..]
Eens! En later naar de kinderopvang, is dat nog een optie? Die van ons slaapt ook uit tot een uur of 8, soms zelfs half 9, in de ochtend. Dan is ze rond 9 op de opvang. Vinden ze daar niet prettig, maar ze hebben het er maar mee te doen.
Ze wil 'm eigenlijk helemaal niet meer naar de opvang brengen en dat doet ze ook niet meer als hij bij haar is.

Opvang begint om 8.30 en ze bracht 'm meestal al rond 9.Ze bleef er dan ook zitten tot de mensen van de kinderopvang zeiden dat ze nu toch echt moet gaan. Als hij om 10 uur wakker is, dan is het half 12 voor hij op de opvang is en die is tot half 1.

Haar andere kinderen heeft ze pas naar school gedaan op de dag dat de leerplicht begon. En dan blijven ze nu ook nog om elk wissewasje thuis. Als de dochter op de kleine 'moet' passen, blijft ze thuis. Ze hebben geregeld hoofd- en buikpijn en dan blijven ze thuis. Huwelijk van een broer of neef? Dan vraagt ze 10 dagen vrij van school voor haar kinderen.

Ze vindt het simpelweg niet zo heel belangrijk en vooral een hinderlijke onderbreking van de dag.

[ Bericht 12% gewijzigd door Halcon op 06-02-2024 11:44:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')