In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Op maandag 13 november 2023 18:40 schreef Glazenmaker het volgende: Glazenmaker is tegen kinderen opnemen. Je weet namelijk zeker dat het niet tijdelijk is en heel de fam erachteraan komt. Het is al onveilig genoeg voor joden in Nederland.
Dit is wachten op ellende ja, De familie zal wel mogen nareizen, desnoods met een rechterlijke uitspraak. Waarom niet in de regio, al die landen zijn zgn zo begaan met hun broeders en zusters,
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
The fighter, who was 18, spoke on the condition of anonymity to protect his safety. “Most of the dead yesterday were killed by drones,” he said.
Israel's military "doesn't want to stretch themselves thin," said Joe Truzman, a research analyst at FDD's Long War Journal. "If something happens in the north, they don't want to have troops tied up in the West Bank that they may need."
Toch wel apart als je die doden zo voorbij gedragen ziet worden op straat ==============
Op maandag 13 november 2023 19:08 schreef slashdotter3 het volgende: 14 terroristen op 9 nov uitgeschakeld in Jenin, voornamelijk met drones. Dat is een verandering in tactiek van Israel.
The fighter, who was 18, spoke on the condition of anonymity to protect his safety. “Most of the dead yesterday were killed by drones,” he said.
Israel's military "doesn't want to stretch themselves thin," said Joe Truzman, a research analyst at FDD's Long War Journal. "If something happens in the north, they don't want to have troops tied up in the West Bank that they may need."
Toch wel apart als je die doden zo voorbij gedragen ziet worden op straat ============== [ afbeelding ]
nja weet je... ik zei het eerder op dit forum in het Oekraïne gedoe, of weet ik veel ergens anders op internet...
nja enniewee
Weet je waar ik echt heel erg bang voor ben? Die drones, het is leuk nu...
Maar ze zijn zo simpel te bouwen, 3d printertje, het is echt wachten tot deze technologie zich tegen ons keert en we een bataclan of Manchester x 10 zitten.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Weet je waar ik echt heel erg bang voor ben? Die drones, het is leuk nu...
Maar ze zijn zo simpel te bouwen, 3d printertje, het is echt wachten tot deze technologie zich tegen ons keert en we een bataclan of Manchester x 10 zitten.
Absoluut! Ik ben er 100% van overtuigd dat moslim terroristen die drones helaas ook in West Europa gaan gebruiken bij aanslagen net zoals 10 jaar geleden er mensen overhoop werden gereden bij Duitse kerstmarkten.
En de verkoop ervan verbieden gaat niet werken. Die worden in een ander EU land alsnog aangekocht en naar WestEuropa gesmokkeld. En in de verdere toekomst idd met een 3d printer gebouwd.
[..] Absoluut! Ik ben er 100% van overtuigd dat moslim terroristen die drones helaas ook in West Europa gaan gebruiken bij aanslagen net zoals 10 jaar geleden er mensen overhoop werden gereden bij Duitse kerstmarkten.
Militaire drones, gaan die per satelliet?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Op maandag 13 november 2023 19:45 schreef slashdotter3 het volgende: Absoluut! Ik ben er 100% van overtuigd dat moslim terroristen die drones helaas ook in West Europa gaan gebruiken bij aanslagen net zoals 10 jaar geleden er mensen overhoop werden gereden bij Duitse kerstmarkten.
Geef de radicalen alhier vooral ideeën.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Ik overschat ze geenszins. Maar goed, tijd om lantaarnpalen uit te rusten met AA.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Dat moet je ook nooit doen en dus inzien dat dit gewoon realiteit gaat worden, als je nu al ziet hoe fanatiek die idioten hier zijn in West Europa is het gewoon afwachten.
[..] Absoluut! Ik ben er 100% van overtuigd dat moslim terroristen die drones helaas ook in West Europa gaan gebruiken bij aanslagen net zoals 10 jaar geleden er mensen overhoop werden gereden bij Duitse kerstmarkten.
En de verkoop ervan verbieden gaat niet werken. Die worden in een ander EU land alsnog aangekocht en naar WestEuropa gesmokkeld. En in de verdere toekomst idd met een 3d printer gebouwd.
Kweenie hoor, die dingen zijn peperduur en die 72 maagden kosten niks.
Op maandag 13 november 2023 19:57 schreef Un_Chien_Andalou het volgende: Dat moet je ook nooit doen en dus inzien dat dit gewoon realiteit gaat worden, als je nu al ziet hoe fanatiek die idioten hier zijn in West Europa is het gewoon afwachten.
De gemiddelde Hakbar rent met een keukenmes op agenten af. Maar goed ja, ik ben de afgelopen jaren sowieso verbaasd geweest over de plotse dip in (serieuze) aanslagen. Als ik nu weer op X rondkijk, wat ik toegegeven al die jaren ook niet gedaan heb, is het weer alsof ik in 2015 zit.
Ik heb geen idee, maar ik ben bekend met het bouwen van meetinstrumenten, gassen dan wel, maar dan nog, als ik zie hoe wij bepaalde dingen bouwen en de alternatieven die er zijn als je zo gaat denken. Kijk, alles in hastelloy uitvoeren is leuk als het 10 jaar mee moet gaan, maar als het over 10 minuten boem moet doen kan je ook met minder...
ik maak me serieus zorgen hierover, en dat mag jij bagatelliseren, dat is prima, helpt mij ook, maar ik help je herinneren
[..] De lijst aan kutaccounts die eigenlijk alleen maar reposten en er een polariserend tekstje onderzetten is dan ook eindeloos op twitter enzulks.
Het lijken vooral accounts te betreffen waar jij je niet in kunt vinden. Waarschijnlijk een iets te rechts of pro-Israël geluid. Dat heeft met polariseren verder niets te maken.
De polarisatie is namelijk voornamelijk afkomstig van de media die bewust Hamas propaganda plaatsen, waarna woedende menigten naar de straten trekken met Palestijnse vlaggen, zoals we recent hebben kunnen zien bij de berichtgeving over die zogenaamde Israëlische aanval op een ziekenhuis met meer dan 500 slachtoffers.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Het lijken vooral accounts te betreffen waar jij je niet in kunt vinden. Waarschijnlijk een iets te rechts of pro-Israël geluid. Dat heeft met polariseren verder niets te maken.
De polarisatie is namelijk voornamelijk afkomstig van de media die bewust Hamas propaganda plaatsen, waarna woedende menigten naar de straten trekken met Palestijnse vlaggen, zoals we recent hebben kunnen zien bij de berichtgeving over die zogenaamde Israëlische aanval op een ziekenhuis met meer dan 500 slachtoffers.
Nee dat heb ik eigenlijk met alle simpele dumps van dergelijke twitteraccounts.
Hamas komt tot de ontdekking dat Steinerbollah niet komt, en gaat maar wat roepen over rode lijnen. Dit slaat uiteraard nergens op. Waarom zouden Iran en hun proxy's wachten tot From The Sewers To The Sea, Hamas Will Cease To Be een feit is?
twitter
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Op maandag 13 november 2023 21:04 schreef Ulx het volgende: Hamas komt tot de ontdekking dat Steinerbollah niet komt, en gaat maar wat roepen over rode lijnen. Dit slaat uiteraard nergens op. Waarom zouden Iran en hun proxy's wachten tot From The Sewers To The Sea, Hamas Will Cease To Be een feit is?
Goed filmpje dat heel evenwichtig beide kanten van het verhaal belicht, maar ik ben het niet eens met zijn conclusie dat een staakt-het-vuren de eerste stap moet zijn voor vrede.
John Oliver toont aan dat Bibi en zijn rechtse bondgenoten Hamas over de jaren heen hebben gedoogd en zelfs verstrekt en ze gebruiken als excuus om vrede te ontwijken en het nederzettingen beleid door te voeren. Het resultaat daarvan is een cirkel van geweld.
Hoe kan je dan niet tot de conclusie komen dat de cirkel van geweld in stand wordt gehouden door een staakt-het-vuren?
Een staakt-het-vuren nu is voor de korte termijn in het beste belang voor de burgers van Gaza, maar hoe zwaar weegt dat tegen de lange termijn instandhouding van de cirkel van geweld? Over een paar jaar weer een escalatie en daarna weer een staakt-het-vuren..?
Als je nu niet de kans pakt om hamas te vernietigen of tenminste zo zwaar te verzwakken dat er een nieuwe partij aan de macht kan komen dan ben je nooit meer van hamas af.
Wie is er hier voor een staakt-het-vuren? En wat is je antwoord op mijn relaas? Ik wil graag andere meningen horen.
Op maandag 13 november 2023 21:14 schreef trein2000 het volgende: [ twitter ] Zo. Misschien kunnen we dan nu eens praten over wat we daar aan gaan doen, ipv steeds de feiten te bestrijden.
Veel zal afhangen van het plan met Gaza, juist omdat je Hamas niet gaat verslaan moet je daar dan wel de lange adem in hebben
Wat was het credo van de Amerikanen ook alweer, if you break it you own it?
Goed filmpje dat heel evenwichtig beide kanten van het verhaal belicht, maar ik ben het niet eens met zijn conclusie dat een staakt-het-vuren de eerste stap moet zijn voor vrede.
John Oliver toont aan dat Bibi en zijn rechtse bondgenoten Hamas over de jaren heen hebben gedoogd en zelfs verstrekt en ze gebruiken als excuus om vrede te ontwijken en het nederzettingen beleid door te voeren. Het resultaat daarvan is een cirkel van geweld.
Hoe kan je dan niet tot de conclusie komen dat de cirkel van geweld in stand wordt gehouden door een staakt-het-vuren?
Een staakt-het-vuren nu is voor de korte termijn in het beste belang voor de burgers van Gaza, maar hoe zwaar weegt dat tegen de lange termijn instandhouding van de cirkel van geweld? Over een paar jaar weer een escalatie en daarna weer een staakt-het-vuren..?
Als je nu niet de kans pakt om hamas te vernietigen of tenminste zo zwaar te verzwakken dat er een nieuwe partij aan de macht kan komen dan ben je nooit meer van hamas af.
Wie is er hier voor een staakt-het-vuren? En wat is je antwoord op mijn relaas? Ik wil graag andere meningen horen.
Geen staakt-het-vuren natuurlijk, maar Hamas onklaar maken. En hopelijk gaan ze ook achter de bazen in Qatar aan.
Definieer staakt-het-vuren. Ik ben er voor dat Israël meer inspanningen doet om burgerslachtoffers, maar ook excessieve schade aan civiele infrastructuur te voorkomen. Een tijdelijke onderbreking van de vijandigheden kan daar een middel in zijn. Maar tegelijkertijd is het uiterst naïef om te denken dat je afspraken kunt maken met terroristen, dat kan iet met Rusland, dat kan niet met Hamas. Dat schenden ze namelijk zodra het hun uitkomt.
Op maandag 13 november 2023 21:14 schreef trein2000 het volgende: [ twitter ] Zo. Misschien kunnen we dan nu eens praten over wat we daar aan gaan doen, ipv steeds de feiten te bestrijden.
Heeft Hamas al om een staakt-het-vuren gevraagd? Ik heb daar niets over gehoord.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] En bibi had toch gezegd dat israel niet meer weggaat uit gaza? Hij gaat het dus ownen.
Dan ben ik oprecht wel benieuwd hoe ze dat gaan managen. Je moet dan toch steeds balanceren tussen de boel er daadwerkelijk verbeteren en niet zenuwachtig worden van aanslagen die op je gepleegd zullen blijven worden.
[..] Dan ben ik oprecht wel benieuwd hoe ze dat gaan managen. Je moet dan toch steeds balanceren tussen de boel er daadwerkelijk verbeteren en niet zenuwachtig worden van aanslagen die op je gepleegd zullen blijven worden.
En gezien de geschiedenis (en blijkens het memo van de ambassade nu ook weer) is er geen enkele reden om aan te nemen dat Israël dat kan.
[..] Dan ben ik oprecht wel benieuwd hoe ze dat gaan managen. Je moet dan toch steeds balanceren tussen de boel er daadwerkelijk verbeteren en niet zenuwachtig worden van aanslagen die op je gepleegd zullen blijven worden.
[..] Ik heb geen idee, maar ik ben bekend met het bouwen van meetinstrumenten, gassen dan wel, maar dan nog, als ik zie hoe wij bepaalde dingen bouwen en de alternatieven die er zijn als je zo gaat denken. Kijk, alles in hastelloy uitvoeren is leuk als het 10 jaar mee moet gaan, maar als het over 10 minuten boem moet doen kan je ook met minder...
ik maak me serieus zorgen hierover, en dat mag jij bagatelliseren, dat is prima, helpt mij ook, maar ik help je herinneren
Wat ben je toch ook een naar ventje, constant dat invullen voor een ander. Nergens bagatelliseer ik het, dat maak jij ervan. Dat is echt een nare eigenschap en uitermate vervelend tijdens een discussie.
[..] Denk je niet dat je hamas' tactieken beloont, als israel nu een eenzijdig staakt het vuren af zou kondigen?
Dat is een schijntegenstelling. Betere/terughoudendere targeting is bijvoorbeeld ook een optie. Een ‘gans vluchtelingenkamp’ platgooien vanwege een wat hogere pief is een keuze natuurlijk. Dat hoef je niet te doen, dat is niet meteen een wapenstilstand.
Oh het hep in een stuk van de Nederlandse ambassade gestaan dan moet het wel de waarheid zijn.
IS is ook militair verslagen, maar bij Hamas zo het opeens niet kunnen. Alles kan militair, maar de vraag is tegen een prijs die je wil betalen. Hetzij in je eigen levens of die van de tegenstander. Hamas treft ons niet, dus zijn de knietjes hier voorspelbaar week.
Op maandag 13 november 2023 20:56 schreef HowardRoark het volgende: De polarisatie is namelijk voornamelijk afkomstig van de media die bewust Hamas propaganda plaatsen
Misschien een idee om dit in BNW te gaan verkondigen, wat een onzin.
[..] Oh het hep in een stuk van de Nederlandse ambassade gestaan dan moet het wel de waarheid zijn.
IS is ook militair verslagen, maar bij Hamas zo het opeens niet kunnen. Alles kan militair, maar de vraag is tegen een prijs die je wil betalen. Hetzij in je eigen levens of die van de tegenstander. Hamas treft ons niet, dus zijn de knietjes hier voorspelbaar week.
Ik snap de vergelijking tussen IS en Hamas op dat vlak nooit zo. Natuurlijk kan je ze qua daden wel vergelijken, maar qua achtergrond en binding met een gebied op geen enkele manier.
[..] Oh het hep in een stuk van de Nederlandse ambassade gestaan dan moet het wel de waarheid zijn.
[..] Dat daar nu ook versneld mensen worden verjaagd en vermoord bedoel je?
Dat gebeurt zeker, maar AFAIK is het geen autonoom gebied, en iig in mijn optiek is 'daadwerkelijk verbeteren' niet hetzelfde als 'het binnen recordtijd op eerste wereld niveau brengen incl. ditto rechtsstaat'.
En doet israel bv iets aan infrastructuur op de westbank, dan verbeteren ze het.
Ik zal het gewoon zeggen: nee, geen enkele verbetering zal voor jou ooit genoeg zijn, dat is ondertussen bekend.
[..] Definieer staakt-het-vuren. Ik ben er voor dat Israël meer inspanningen doet om burgerslachtoffers, maar ook excessieve schade aan civiele infrastructuur te voorkomen.
Eens.
quote:
Een tijdelijke onderbreking van de vijandigheden kan daar een middel in zijn. Maar tegelijkertijd is het uiterst naïef om te denken dat je afspraken kunt maken met terroristen, dat kan iet met Rusland, dat kan niet met Hamas. Dat schenden ze namelijk zodra het hun uitkomt.
Een tijdelijke onderbreking geeft Hamas imo alleen maar de kans om zich nog dichter te verschansen bij en onder de burgerbevolking. We weten namelijk dat ze zo minder risico lopen en meer schade kunnen aanrichten.
[..] Ik snap de vergelijking tussen IS en Hamas op dat vlak nooit zo. Natuurlijk kan je ze qua daden wel vergelijken, maar qua achtergrond en binding met een gebied op geen enkele manier.
IS was ook nooit zo groot geworden zonder enige sympathie van de locals.
[..] Ik snap de vergelijking tussen IS en Hamas op dat vlak nooit zo. Natuurlijk kan je ze qua daden wel vergelijken, maar qua achtergrond en binding met een gebied op geen enkele manier.
Rabiate gewelddadige haatbaardenorganisaties zoals er zoveel zijn. Valt niet mee te onderhandelen en je wil ze niet als buurman. Enige manier om ze te bestrijden is ze te verslaan.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Op maandag 13 november 2023 21:29 schreef ExTec het volgende: Ik zal het gewoon zeggen: nee, geen enkele verbetering zal voor jou ooit genoeg zijn, dat is ondertussen bekend.
Ga je weer, stop daar mee.
Is ook onvergelijkbaar. Maar zelfs als je die vergelijking aanneemt dan is er ook gigantisch flankerend beleid geweest, deradicaliseringsprogrammas, ontwikkelingshulp, het bieden van kansen. Je weet wel, al dat gene dat Gaza al jaren ontzegd wordt door Israël.
Zo creëer je natuurlijk ook je eigen weerstand. Als je Hamas helemaal tot de grond toe afbreekt maar niets aan de onderliggende ideeën en problemen doet heb je over tien jaar Hamas in het kwadraat. En dat wordt door dit ‘onevenredig’ optreden alleen maar versterkt.
[..] Eens. [..] Een tijdelijke onderbreking geeft Hamas imo alleen maar de kans om zich nog dichter te verschansen bij en onder de burgerbevolking. We weten namelijk dat ze zo minder risico lopen en meer schade kunnen aanrichten.
Ik zou niet weten hoe. Je bunker onder het ziekenhuis en baby's gebruiken als schild terwijl je met je rpg uit het raam schiet. Ze doen het al.
[..] Is ook onvergelijkbaar. Maar zelfs als je die vergelijking aanneemt dan is er ook gigantisch flankerend beleid geweest, deradicaliseringsprogrammas, ontwikkelingshulp, het bieden van kansen. Je weet wel, al dat gene dat Gaza al jaren ontzegd wordt door Israël.
Zo creëer je natuurlijk ook je eigen weerstand. Als je Hamas helemaal tot de grond toe afbreekt maar niets aan de onderliggende ideeën en problemen doet heb je over tien jaar Hamas in het kwadraat. En dat wordt door dit ‘onevenredig’ optreden alleen maar versterkt.
Daar is allemaal straks weer tijd voor. Eerst Hamas afbreken. Daarna zorgen dat er geen nieuwe Hamas opstaat die weer zo'n gruwelijke slachting kan aanrichten.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Wat voor informatie heeft een Nederlandse Defensie-attaché in Tel Aviv en zijn militair team dat bijvoorbeeld een journalist niet heeft? Hoe moet ik dit artikel lezen?
[..] Wat voor informatie heeft een Nederlandse Defensie-attaché in Tel Aviv en zijn militair team dat bijvoorbeeld een journalist niet heeft? Hoe moet ik dit artikel lezen?
Wie het weet mag het zeggen, het wereldje van inlichtingen en militaire informatie blijkt niet uit in transparantie.
[..] Wat voor informatie heeft een Nederlandse Defensie-attaché in Tel Aviv en zijn militair team dat bijvoorbeeld een journalist niet heeft? Hoe moet ik dit artikel lezen?
Beetje naief om te denken dat een inlichtingenapparaat van de ministerie niet meer informatie heeft dan een journalist?
[..] Daar is allemaal straks weer tijd voor. Eerst Hamas afbreken. Daarna zorgen dat er geen nieuwe Hamas opstaat die weer zo'n gruwelijke slachting kan aanrichten.
Het zou helemaal fabeltastisch zijn, als over de as van dit wederzijdse bloedvergieten er ineens cooler heads opstaan, die voor eens en voor altijd dit conflict slechten. Maar het leven is geen disneyfilm.
Hoe groot denken we alhier zelf dat de kans is dat bij de eerste de beste verkiezingen in israel havikken worden verkozen die bibi doen verbleken?
We zullen terug moeten naar rust in de resp. toko's.
Jij denkt dat een attaché een militair team heeft ja?
Wat ze wel vaak hebben is een direct lijntje met de lokale hoge officieren.
[..] Ik zou niet weten hoe. Je bunker onder het ziekenhuis en baby's gebruiken als schild terwijl je met je rpg uit het raam schiet. Ze doen het al.
Je hebt nu in noord gaza een hoop opgesplitste groepjes terroristen die geïsoleerd zijn. Met een staakt-het-vuren krijgen ze de kans om zich te hergroeperen en eventueel naar het zuiden te gaan ondanks dat ze bovengronds afgesloten zijn door Israel
[..] Heb je bepaalde achtergrond of kennis waarvan je zegt dat je het beter kan oordelen dan een defensie-attaché?
Zeker.. je hoeft alleen maar de post van Glazenmaker te lezen over IS. Dat achter die memo enige kennis zit die jij en ik niet hebben is een illusie..net als de kleren van de keizer. Het is eerder een activistisch memo in verhulde bewoordingen.
[..] Het zou helemaal fabeltastisch zijn, als over de as van dit wederzijdse bloedvergieten er ineens cooler heads opstaan, die voor eens en voor altijd dit conflict slechten. Maar het leven is geen disneyfilm.
Hoe groot denken we alhier zelf dat de kans is dat bij de eerste de beste verkiezingen in israel havikken worden verkozen die bibi doen verbleken?
We zullen terug moeten naar rust in de resp. toko's.
Hoeft niet eens een vredesoplossing zijn, kan ook een soort langdurige ondercuratelestelling van Gaza zijn waarbij er geen vrijheid is om weer een grootschalige terreurgroep te organiseren.
[..] Daar is allemaal straks weer tijd voor. Eerst Hamas afbreken. Daarna zorgen dat er geen nieuwe Hamas opstaat die weer zo'n gruwelijke slachting kan aanrichten.
Mja... Ik heb aantal weken geleden een artikel gepost van Times of Israel waarin wordt geconstateerd dat Netanyahu er alles aan doet om geen Palestijnse staat te laten ontstaan. Ook werd geimpliceerd dat hij daarvoor indirect Hamas steunde.
In hoeverre is het realistisch met Netanyahu en de andere rechtse kompanen dat er echt iets aan wordt gedaan?
[..] Jij denkt dat een attaché een militair team heeft ja?
Ik quote letterlijk uit het artikel. Waarschijnlijk gaat het over een Nederlands team van militairen. Ik vraag me of wat voor info ze hebben die een journalist niet heeft bijv
[..] Zeker.. je hoeft alleen maar de post van Glazenmaker te lezen over IS. Dat achter die memo enige kennis zit die jij en ik niet hebben is een illusie..net als de kleren van de keizer. Het is eerder een activistisch memo in verhulde bewoordingen.
Dus omdat hij één voorbeeld geeft klopt het verhaal niet? Bijzonder snelle conclusie.
[..] Mja... Ik heb aantal weken geleden een artikel gepost van Times of Israel waarin wordt geconstateerd dat Netanyahu er alles aan doet om geen Palestijnse staat te laten ontstaan. Ook werd geimpliceerd dat hij daarvoor indirect Hamas steunde.
In hoeverre is het realistisch met Netanyahu en de andere rechtse kompanen dat er echt iets aan wordt gedaan?
Ik geloof er wel in dat ze er alles aan zullen doen dat er in Gaza niet weer jarenlang een terreurgroep zijn krachten opbouwt voor de volgende massamoord.
In welke vorm dat precies gaat gebeuren is afwachten.
[..] Ik geloof er wel in dat ze er alles aan zullen doen dat er in Gaza niet weer jarenlang een terreurgroep zijn krachten opbouwt voor de volgende massamoord.
Dat wel ja, maar een duurzame oplossing. Ik betwijfel het. Niet zonder druk van andere landen.
[..] Ik geloof er wel in dat ze er alles aan zullen doen dat er in Gaza niet weer jarenlang een terreurgroep zijn krachten opbouwt voor de volgende massamoord.
In welke vorm dat precies gaat gebeuren is afwachten.
Zolang je miljoenen mensen blijft onderdrukken of geen toekomst biedt zal een organisatie als Hamas helaas altijd wel mensen trekken
[..] Mja... Ik heb aantal weken geleden een artikel gepost van Times of Israel waarin wordt geconstateerd dat Netanyahu er alles aan doet om geen Palestijnse staat te laten ontstaan. Ook werd geimpliceerd dat hij daarvoor indirect Hamas steunde.
A) denk ik niet dat hij op dit punt nog denkt dat zijn verdeel en heers op de langere termijn nog houdbaar is B) als het conflict over is, gaan er waarschijnlijk verkiezingen komen, en is bibi exit.
Wat er dan komt, wie het weet mag het zeggen. Maar het verdeel en heers wat hiertoe geleid heeft, komt niet meer terug.
Deze domme actie van hamas heeft ze 50 jaar/ een eeuw in de tijd terug geworpen. Palestijnen gaan het met hard power niet winnen. Dan rest soft. En soft is gewoon verdampt, op 7 okt.
[..] Zolang je miljoenen mensen blijft onderdrukken of geen toekomst biedt zal een organisatie als Hamas helaas altijd wel mensen trekken
Zolang die miljoenen mensen bestuurd willen worden door organisaties die de staat Israël niet erkennen en massamoorden willen plegen, is dat dan maar zo.
Israël zal op haar beurt zorgen dat een die lui zich niet zo kunnen organiseren dat er een volgende grote massamoord op Israeliërs kan plaatsvinden.
En dat is dan het walgelijke evenwicht in die regio.
[..] Dus omdat hij één voorbeeld geeft klopt het verhaal niet? Bijzonder snelle conclusie.
Ik denk dat de Nederlandse ambassase zich helemaal nergens mee moet bemoeien. IS is verslagen tegen een hoge prijs. Grote delen van Mosul en Raqqa werden verwoest. Niemand die je daarover hoorde..moslims niet..westerse deugkneuzen niet.. IS is militair verslagen dus doel bereikt. Van wat ik zie is Israël in Gaza lang niet zo destructief als de strijd in Mosul en Raqqa. Ja, het gaat er kennelijk hard aan toe maar het is oorlog. En als het oorlog is dan is dat niet zonder slachtoffers.
[..] A) denk ik niet dat hij op dit punt nog denkt dat zijn verdeel en heers op de langere termijn nog houdbaar is B) als het conflict over is, gaan er waarschijnlijk verkiezingen komen, en is bibi exit.
Wat er dan komt, wie het weet mag het zeggen. Maar het verdeel en heers wat hiertoe geleid heeft, komt niet meer terug.
Wat ervoor terug komt weten we nog niet. Er zijn politici in Israelische parlement die nog extremere dingen roepen.
quote:
Deze domme actie van hamas heeft ze 50 jaar/ een eeuw in de tijd terug geworpen. Palestijnen gaan het met hard power niet winnen. Dan rest soft. En soft is gewoon verdampt, op 7 okt.
Deze oorlog hebben ze verloren maar zoals al genoemd gaat het ooit weer de kop opsteken
[..] Zolang die miljoenen mensen bestuurd willen worden door organisaties die de staat Israël niet erkennen en massamoorden willen plegen, is dat dan maar zo.
Israël zal op haar beurt zorgen dat een die lui zich niet zo kunnen organiseren dat er een volgende grote massamoord kan plaatsvinden.
Daar was blijkbaar niet zo gek veel voor nodig en wordt nog makkelijker als je als bezetter in dat gebied dient te blijven.
[..] Definieer staakt-het-vuren. Ik ben er voor dat Israël meer inspanningen doet om burgerslachtoffers, maar ook excessieve schade aan civiele infrastructuur te voorkomen. Een tijdelijke onderbreking van de vijandigheden kan daar een middel in zijn. Maar tegelijkertijd is het uiterst naïef om te denken dat je afspraken kunt maken met terroristen, dat kan iet met Rusland, dat kan niet met Hamas. Dat schenden ze namelijk zodra het hun uitkomt.
In die episode laat hij ook beelden zien van een v/d hardliners van Bibi's regering, die jaren geleden gewoon openlijk aangaf dat Hamas eigenlijk wel een handige asset was.
De andere Palestijnse partij die actief onderhandelde naar vrede was de hardliners een doorn in het oog aangezien deze partij teveel werd gerespecteerd door de rest v/d wereld. En de hardliners waren niet bereid zijn het land te delen met de Palestijnen, dus ja dan is het handiger om alleen Hamas te hebben. Dan kun je namelijk makkelijk zeggen: "wij onderhandelen niet met terroristen".
Een woordvoerder van de Qassambrigades, de gewapende tak van Hamas, beweert dat de Israëlische regering een voorstel voor een gevangenenruil naast zich neer heeft gelegd. Hamas zou hebben voorgesteld 50 tot 70 gegijzelde vrouwen en kinderen te ruilen tegen 200 Palestijnse kinderen en 75 vrouwen in Israëlische gevangenissen, aldus woordvoerder Abu Obeida.
Onderdeel van het voorstel was ook een wapenstilstand van vijf dagen, zodat humanitaire hulpgoederen naar alle hoeken van de Gazastrook gebracht zouden kunnen worden. Abu Obeida beweert dat Israël ‘treuzelt en duikt’ in de onderhandelingen. De Israëliërs zouden de vrijlating van honderd gijzelaars eisen.
De Israëlische regering weigert tot nu toe in te stemmen met een wapenstilstand, omdat dat Hamas de kans zou geven zich te hergroeperen. Wel hebben de Israëliërs korte humanitaire pauzes ingevoerd, zodat Palestijnen de kans krijgen om aan de vuurgevechten in Gaza te ontsnappen. De Amerikaanse Nationale Veiligheidsadviseur Jake Sullivan zei eerder vanavond dat hij hoopt op langere humanitaire pauzes ‘in de context van een vrijlating van de gijzelaars’
De doelstellingen van het IDF zijn ook zoiets als: bekend hamas onder de grond werken, en alle infra die ze in staat stelt dit nogmaals de doen ontmantelen.
Hun doelstelling is niet: dit al bijna een eeuw etterende probleem oplossen.
De cooler heads krijgen weer ruimte als langere tijd de wapens zwijgen.
[..] Beetje naief om te denken dat een inlichtingenapparaat van de ministerie niet meer informatie heeft dan een journalist?
Ze hebben vast wel wat meer info, maar we hebben het hier over Nederland, niet over Amerika. Het artikel leest als een analyse van buitenaf. Waarschijnlijk een erg kundige analyse, maar geen harde feiten.
Dat is echt de domst mogelijke houding. Elk huis dat je vernietigd, elke onschuldige zoon/vader/oom/buurman is een stukje weerstand voor het leven. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien.
Als je écht voor duurzame vrede bent dan moet je zo gericht mogelijk te werk gaan.
[..] Dat is echt de domst mogelijke houding. Elk huis dat je vernietigd, elke onschuldige zoon/vader/oom/buurman is een stukje weerstand voor het leven. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien.
Als je écht voor duurzame vrede bent dan moet je zo gericht mogelijk te werk gaan.
Ik heb werkelijk geen idee wat jij denkt dat ik zeg.
[..] Dat is echt de domst mogelijke houding. Elk huis dat je vernietigd, elke onschuldige zoon/vader/oom/buurman is een stukje weerstand voor het leven. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien.
Wie denk je dat er in die regio in hemelsnaam voor duurzame vrede gaat?! Wel heel naïef als je denkt dat dat een doel is van een van de partijen daar.
Uiteraard geen idee of de omschrijving klopt. Ook niet of het recent is.
twitter
Op maandag 13 november 2023 22:14 schreef Gehrman het volgende: Beelden van hoe Hamas een kinderziekenhuis gebruikt als schild voor hun commandocentra.
Ik zie alleen maar een alternatieve ingang naar de kelder, wat gewoon op een deel van het ziekenhuis lijkt.
De (demografische) toekomst van Israël. Lijkt me wel interessant voor de lui die Israël graag als ''westers land'' contrasteren met extremistische islamnaties.
[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 13-11-2023 22:29:16 ]
[..] De (demografische) toekomst van Israël. Lijkt me wel interessant voor de lui die Israël graag als ''westers land'' constrasteren met extremistische islamnaties.
Financieel gezien wordt dat ook nog wel een dingetje. Orthodoxe joden werken niet omdat ze hun leven vullen met het bestuderen van heilige boeken, en daarvoor krijgen ze een uitkering van de staat. In het verleden was dat een vrij marginaal groepje, maar die groep wordt numeriek steeds groter en claimt ook steeds grotere privileges voor zichzelf, waar de andere Israëlische burgers voor mogen betalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Financieel gezien wordt dat ook nog wel een dingetje. Orthodoxe joden werken niet omdat ze hun leven vullen met het bestuderen van heilige boeken, en daarvoor krijgen ze een uitkering van de staat. In het verleden was dat een vrij marginaal groepje, maar die groep wordt numeriek steeds groter en claimt ook steeds grotere privileges voor zichzelf, waar de andere Israëlische burgers voor mogen betalen.
Jup, en hetzelfde gaat op voor de dienstplicht. Ik vermoed dat de VS de komende decennia meer en meer militaire en financiele steun zal (moeten) gaan verlenen.
Ik weet niet of 't klopt maar op X veel claims dat het gewoon een kalender is, met dagen van de week en er staan geen namen op. Zou wel een beetje genant zijn
[ Bericht 3% gewijzigd door opgebaarde op 13-11-2023 23:15:37 ]
Ik weet niet of 't klopt maar op X veel claims dat het gewoon een kalender is, met dagen van de week en er staan geen namen op. Zou wel een beetje genant zijn
Nou ja, ik bedoel, het karakter in Robinson Crusoe heette ook Friday dus ja, waarom zou het niet kunnen. En in Reservoir Dogs heetten ze Mr. Pink, Mr. White en Mr. Brown ofzo. Je kunt maar een bijnaam hebben, ja toch.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
Dat leek me sowieso wel aannemelijk, maar dit is wel een interessante twist .
[..] Wat bedoel je met de rest? De rest van de video?
Alles lijkt inderdaad te zijn wat hij zegt dat het is maar dan probeert men een ding te maken van het feit dat op dat papiertje geen namen staan als bij een dienstrooster maar slechts een gewone kalender
Ik kan geen Arabisch ofzo, maar je ziet inderdaad iedere zeven dagen dezelfde kriebeltjes terugkomen (vrnl ). Tenzij ze een exact weekrooster hebben lijkt het mij ook een ma-zo kalender
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Ik kan geen Arabisch ofzo, maar je ziet inderdaad iedere zeven dagen dezelfde kriebeltjes terugkomen (vrnl ). Tenzij ze een exact weekrooster hebben lijkt het mij ook een ma-zo kalender
Nee, dat ook weer niet.
Eerste regel is van rechts naar links, Za t/m Wo, en de regel daaronder verder met Do.
Kalender begint op 7 oct, tekst erboven vertaalt als 'Slag bij Al-Aqsa Overstroming 10/7/11223".
[..] Als die directeuren echt Hamas zijn, dan gaat IDF ze gewoon uitschakelen. Zoals aan de Israëlische bevolking en aan de wereld is beloofd. Als die directeuren blijven leven, weten we feitelijk hoeveel de claim van hier op fok waard is.
Dat verhaal over die jerrycans zag ik ook voorbijkomen, ik ben benieuwd, het is een beetje raar verhaal.
Dat iemand het woord (s)preekt maakt ze voor IDF nog niet tot target, anders zouden er heel wat meer mensen target worden.
Hamas is daar de overheid die mensen aanstelt en kiest als beleid om Israël van de kaart te willen vegen.
Het is dus niet zo dat die directeur dat dan uitvoert maar ook weer niet dat hij er - in zijn functie - zo op tegen is. Wat die directeur dan functioneel zegt wordt vaag of zijn uitspraken voor zijn patiënten gedaan worden of dat die ook beantwoorden aan een wens om Israël daarvan de schuld te kunnen geven.
Ik ben niet zo van twitter maar deze post is van het IDF begint toch at meer aan te tonen dat onder ziekenhuis plekken zijn waar Hamas zich miliair heeft opgehouden.
Of en in welk mate dit als bewijs te zien is, is dan voor wie het zo (niet) wil zien.
twitter
Buiten idd mijn bias, gekende geruchten is het voor mij aannemelijk dat Hamas haar ziekenhuizen inzet voor andere doelen dan één en alleen voor zieken. Kwestie van een ander norm dat dan niet onze (westerse) norm is en zo wordt ingezet om te dienen als wapen. Een beetje als vrijheid oneigenlijk gebruiken om anderen te bedreigen.
Terzijde puur technisch opvallend hier is dat een soortgelijke tunnelingang bij een ander ziekenhuis - gebouwd door Qatar - door Hamas zou zijn aangemerkt als facilitaire toegang tot een waterreservoir. Waarom het hier dan 20 meter onder grond moet zijn, zal vast een (commando/bunker ?)reden hebben.
Op dinsdag 14 november 2023 02:06 schreef Vallon het volgende: Ik ben niet zo van twitter maar deze post is van het IDF begint toch at meer aan te tonen dat onder ziekenhuis plekken zijn waar Hamas zich miliair heeft opgehouden.
Of en in welk mate dit als bewijs te zien is, is dan voor wie het zo (niet) wil zien.
Buiten idd mijn bias, gekende geruchten is het voor mij aannemelijk dat Hamas haar ziekenhuizen inzet voor andere doelen dan één en alleen voor zieken. Kwestie van een ander norm dat dan niet onze (westerse) norm is en zo wordt ingezet om te dienen als wapen. Een beetje als vrijheid oneigenlijk gebruiken om anderen te bedreigen.
Terzijde puur technisch opvallend hier is dat een soortgelijke tunnelingang bij een ander ziekenhuis - gebouwd door Qatar - door Hamas zou zijn aangemerkt als facilitaire toegang tot een waterreservoir. Waarom het hier dan 20 meter onder grond moet zijn, zal vast een (commando/bunker ?)reden hebben.
Ja, maar er was een fragment van 20 seconden over een kalender wat een beetje verwarrend is, dan is er helemaal niets van waar natuurlijk.
[..] Ja, maar er was een fragment van 20 seconden over een kalender wat een beetje verwarrend is, dan is er helemaal niets van waar natuurlijk.
Nou er zijn wel meer legitieme vragen over deze reportage hoor
Draadje:
twitter
Probeer er anders eens met een wat kritischer blik naar te kijken. Het probleem is een beetje dat Israeliers ook niet vies zijn van propaganda. Wat overigens nog niet wil zeggen dat het niet zo is maar echt overtuigend is het ook niet.
Als ze nou gewoon één of meerdere (onafhankelijke) journalisten dat werk laten doen maar dat wil het Israelische leger dan weer niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
[..] Nou er zijn wel meer legitieme vragen over deze reportage hoor
Draadje:
[ twitter ] Probeer er anders eens met een wat kritischer blik naar te kijken. Het probleem is een beetje dat Israeliers ook niet vies zijn van propaganda. Wat overigens nog niet wil zeggen dat het niet zo is maar echt overtuigend is het ook niet.
Als ze nou gewoon één of meerdere (onafhankelijke) journalisten dat werk laten doen maar dat wil het Israelische leger dan weer niet.
Maakt niet uit.
Anti-Israël mensen laten zich nergens door overtuigen wat Israël aandraagt, of het nou middels officiële kanalen is of via wat jij noemt onafhankelijke journalisten - want "die zijn dan niet meer onafhankelijk".
Deze partijen werken anders dan bestaande partijen. Alleen Hamas is te vergelijken met ISIS en (jazeker) met de nazi's. Israël is uniek. De bestaande argumentatie werkt dus soms niet.
Opvallend hoe die moslims altijd de oorzaak/actie achterwege laten en het dan enkel over de reactie hebben. De standaard slachtofferrol truc die ze gebruiken. Hieronder nog zo een, de zielige 13 jarige Palestijnse jongen ligt bloedend op straat, een Jood wenst hem de dood toe. Geen woord over de reden van dit alles en je denkt 'ow wat naar voor die jongen'. Pas later in de thread licht een andere user toe dat hij 2 Joodse kinderen dood wilde steken.
twitter
En de slachtofferrol frame gaat vrolijk verder, hij bleef gehandboeied aan het bed, ja no shit, hij is een vluchtgevaar. En daarna gebruikt hij de 'ik kan het mij niet herinneren' truc
twitter
Een andere user moet toelichten dat het weer eens een eenzijdig slachtofferrol moslim verhaal is, de jongen heeft 2 andere Joodse kinderen gestoken
twitter
[ Bericht 5% gewijzigd door slashdotter3 op 14-11-2023 07:25:19 ]