De mogelijkheden...quote:Op donderdag 9 november 2023 22:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Digid hebben we al een tijdje en ik zou er best blij van worden als ik geen losse id kaart meer hoef mee te nemen. Waarom moet ik hier bang voor zijn?
Kan makkelijk uitgezet worden op afstand als je de verkeerde mening hebt of geen spuitje hebt genomen. En als alles aan dat ID gekoppeld is kan je letterlijk niks meer.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Digid hebben we al een tijdje en ik zou er best blij van worden als ik geen losse id kaart meer hoef mee te nemen. Waarom moet ik hier bang voor zijn?
Welke mogelijkheden die er nu nog niet zijn? Inloggen op 18+ websites of fora zouden ze al digid voor in kunnen zetten en je moet nu ook al een id kaart meenemen zodra je de deur uitstapt.quote:
OMG we hebben hier een REBEL!!!quote:
Nogmaals: hoe is dat anders dan nu? Je identiteitsbewijs heeft al een nfc chip en je overheidszaken gaan al online. Zelfs heel vroegah konden ze van boefjes de bank blokkeren en alarmbellen af laten gaan als een boefje zaken met de gemeente wilde doen.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:48 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Kan makkelijk uitgezet worden op afstand als je de verkeerde mening hebt of geen spuitje hebt genomen. En als alles aan dat ID gekoppeld is kan je letterlijk niks meer.
In de dagen van de corona qr code was ik vrijwilliger die die dingen scande en wappies buiten de deur hield. Those where the days...quote:Op donderdag 9 november 2023 22:50 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
OMG we hebben hier een REBEL!!!
edit: Ik heb melding bij de internet pliessie gemaakt.
Het zal mogelijk zijn maar dit is nog makkelijker.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nogmaals: hoe is dat anders dan nu? Je identiteitsbewijs heeft al een nfc chip en je overheidszaken gaan al online. Zelfs heel vroegah konden ze van boefjes de bank blokkeren en alarmbellen af laten gaan als een boefje zaken met de gemeente wilde doen.
Nou ja, je hebt jezelf al kenbaar gemaakt bij je eigen bank met legitimatie. Een 1 cent betaling voor een inlog die later terug gestort zal worden kan voldoende zijn. Simpel zat toch?quote:Op donderdag 9 november 2023 22:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welke mogelijkheden die er nu nog niet zijn? Inloggen op 18+ websites of fora zouden ze al digid voor in kunnen zetten en je moet nu ook al een id kaart meenemen zodra je de deur uitstapt.
Open deuren ingooien kan iedereen. In een samenleving die steeds meer digitaal gaat volgt de overheid 10 jaar te laat ook. WoW! Heb hier al meerdere pogingen gedaan om te achterhalen wat voor stoute dingen de overheid hiermee kan die in de huidige situatie niet zou kunnen, maar misschien ben jij wel het heldere licht die dat wel weet!quote:Op donderdag 9 november 2023 22:53 schreef matigeuser het volgende:
Je kunt zeggen over Baudet wat je wilt, maar al zijn 'voorspellingen' komen gewoon 1 voor 1 uit.
Some would say bad things digging back in history, but I won'tquote:Op donderdag 9 november 2023 22:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In de dagen van de corona qr code was ik vrijwilliger die die dingen scande en wappies buiten de deur hield. Those where the days...
Nee joh, daar ga ik niet meer aan beginnen. Blijf maar lekker naïef. Als je anno 2023 de overheid nog steeds vertrouwt dan ben je een blinde kip. Over een jaar of 10 zul je het wel zien verwacht ik. Of niet.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Open deuren ingooien kan iedereen. In een samenleving die steeds meer digitaal gaat volgt de overheid 10 jaar te laat ook. WoW! Heb hier al meerdere pogingen gedaan om te achterhalen wat voor stoute dingen de overheid hiermee kan die in de huidige situatie niet zou kunnen, maar misschien ben jij wel het heldere licht die dat wel weet!
Nog een REBEL!quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt jezelf al kenbaar gemaakt bij je eigen bank met legitimatie. Een 1 cent betaling voor een inlog die later terug gestort zal worden kan voldoende zijn. Simpel zat toch?
Ik heb geen ID kaartAlleen een paspoort en nee die neem ik echt niet overal mee naar toe. Foto ervan op de telefoon en ze doen het er maar mee, en als niet dan volgen ze me maar mee naar huis. Woon dan ook niet in grote stad ofzo.
Nope, ik fietsquote:Op donderdag 9 november 2023 22:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nog een REBEL!
In Nederland is je rijbewijs ook geldig als id. Of heb je die ook niet nodig?
Eraan toe willen voegen, fiets zelfs iedere dag 2x de grens over met Duitsland voor mijn werk... Eckte rebel hier!quote:Op donderdag 9 november 2023 22:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nog een REBEL!
In Nederland is je rijbewijs ook geldig als id. Of heb je die ook niet nodig?
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nog van de tijd dat er geen legitimatieplicht was. Zelfs een politieagent mocht er niet naar vragen. Geld nodig? Je liep naar je bank, vertelde het rekeningnummer en na het zetten van je handtekening op een formulier kwam je geld via buizenpost uit de kluis.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welke mogelijkheden die er nu nog niet zijn? Inloggen op 18+ websites of fora zouden ze al digid voor in kunnen zetten en je moet nu ook al een id kaart meenemen zodra je de deur uitstapt.
Voor mij is dat helaas niet meer voor alles te doen...quote:
En hoe was jouw identiteit veilig voorheen dan? Als ik jouw rekeningnummer had kon ik jouw bankrekening dus leeghalen? Geen ID, digitaal of anderszins, nodig en het geld kwam cash dus ook niet te traceren.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nog van de tijd dat er geen legitimatieplicht was. Zelfs een politieagent mocht er niet naar vragen. Geld nodig? Je liep naar je bank, vertelde het rekeningnummer en na het zetten van je handtekening op een formulier kwam je geld via buizenpost uit de kluis.
Jouw digitale identiteit is net zo vluchtig als een geheugenmodule. Zo besta je en mag je alles, en zo ben je pleite en ben je een paria. Je hebt geen idee wie er aan de knoppen mag zitten, maar je weet wel dat jouw doen en laten buiten jouw macht ligt.
De vraag stellen is hem beantwoorden. Is jouw rekening ooit geplunderd toentertijd?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En hoe was jouw identiteit veilig voorheen dan? Als ik jouw rekeningnummer had kon ik jouw bankrekening dus leeghalen? Geen ID, digitaal of anderszins, nodig en het geld kwam cash dus ook niet te traceren.
Ik snap eigenlijk totaal niet waarom je die situatie beter achtte.
Betutteling en regelneukerij werk je ermee in de hand. Dat moet je niet willen.(random verkeerscontrole) Oh meneer Daniëls, laat eens even scannen? Ah ik zie dat u nog uw eigen risico niet betaald heeft van uw operatie op 24 Augustus. Zullen we dat meteen even doen? Of komt u mee naar het bureau?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor mij is dat helaas niet meer voor alles te doen...
Maar alsnog snap ik hem niet helemaal. Persoonlijk vind ik interactie met de politie 9 vd 10x kut. De lampjestest of alcoholcontrole die tijd in beslag neemt of de veel te gespannen houding bij het voetbal. Als ik die interacties korter kan maken met een extra pasje in de portemonnee dan neem ik dat voor lief.
Taaltechnisch een slechte post van je. Je kan het een stuk korter en bondiger maken door hem zo te schrijven:quote:Op donderdag 9 november 2023 22:57 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Nee joh, daar ga ik niet meer aan beginnen. Blijf maar lekker naïef. Als je anno 2023 de overheid nog steeds vertrouwt dan ben je een blinde kip. Over een jaar of 10 zul je het wel zien verwacht ik. Of niet.
quote:Ik weet het ook niet, maar mensen bang maken met vaagheden geeft mij het gevoel dat ik aandacht krijg.
Nee. Mijn rekening is digitaal ook nog nooit geplunderd noch is mijn digitale ID ooit op enigerlei wijze misbruikt door de overheid.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden. Is jouw rekening ooit geplunderd toentertijd?
Waarschijnlijk wel, ook degenen die erop reageren trouwens.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Met hoogstwaarschijnlijk dezelfde onzin van dezelfde users er in
Waarom deden de meesten dan alsof die deur veilig dicht zat?quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Open deuren ingooien kan iedereen.
De vraag is wat de staat nog, niet noodzakelijk de Nederlandse, of zelfs een andere machthebbende, niet voor stouts zou kunnen doen? Waarom breidt de infrastructuur zich alsmaar uit in totalitaire richting? Vraag je eens af wat als Seys Inquart hier nu de lakens uit zou delen wat er voor het verzet nog mogelijk zou zijn. Als de staat zo veel macht over de burgers heeft dat die geen draagvlak meer nodig heeft, waarom zou die staat dat dan nog zoeken?quote:In een samenleving die steeds meer digitaal gaat volgt de overheid 10 jaar te laat ook. WoW! Heb hier al meerdere pogingen gedaan om te achterhalen wat voor stoute dingen de overheid hiermee kan die in de huidige situatie niet zou kunnen, maar misschien ben jij wel het heldere licht die dat wel weet!
Ja, maar gelukkig hoeven we niet bang te zijn dat de FvD aan de macht komt dus dat scheelt wel weer in de risico's die we hiermee lopen.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom deden de meesten dan alsof die deur veilig dicht zat?
[..]
De vraag is wat de staat nog, niet noodzakelijk de Nederlandse, of zelfs een andere machthebbende, niet voor stouts zou kunnen doen? Waarom breidt de infrastructuur zich alsmaar uit in totalitaire richting? Vraag je eens af wat als Seys Inquart hier nu de lakens uit zou delen wat er voor het verzet nog mogelijk zou zijn. Als de staat zo veel macht over de burgers heeft dat die geen draagvlak meer nodig heeft, waarom zou die staat dat dan nog zoeken?
Weetje ik ben ook tegen die legitimatieplicht. Ik zie het vaak gebruikt worden op een manier die intimiderend overkomt en dat volgens mij bewust ook zo ingezet wordt tegen mensen die geen misdrijf hebben begaan.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nog van de tijd dat er geen legitimatieplicht was. Zelfs een politieagent mocht er niet naar vragen. Geld nodig? Je liep naar je bank, vertelde het rekeningnummer en na het zetten van je handtekening op een formulier kwam je geld via buizenpost uit de kluis.
Jouw digitale identiteit is net zo vluchtig als een geheugenmodule. Zo besta je en mag je alles, en zo ben je pleite en ben je een paria. Je hebt geen idee wie er aan de knoppen mag zitten, maar je weet wel dat jouw doen en laten buiten jouw macht ligt.
En nu maar hopen dat het zo blijft hè. Kennelijk moet het eerst misgaan voordat je beseft wat het betekent dat je niet meer bestaat.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee. Mijn rekening is digitaal ook nog nooit geplunderd noch is mijn digitale ID ooit op enigerlei wijze misbruikt door de overheid.
De vraag stellen is hem dus beantwoorden.
En dat kunnen ze allemaal niet doen ahv je paspoort foto? Juist als je geen id mee hebt is het gezellig mee naar het bureau.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:09 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Betutteling en regelneukerij werk je ermee in de hand. Dat moet je niet willen.(random verkeerscontrole) Oh meneer Daniëls, laat eens even scannen? Ah ik zie dat u nog uw eigen risico niet betaald heeft van uw operatie op 24 Augustus. Zullen we dat meteen even doen? Of komt u mee naar het bureau?
Allemaal holle frasen en bangmakerij, maar geen enkel voorbeeld of argument waarom dit het verschil zou maken voor de nazistaat.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom deden de meesten dan alsof die deur veilig dicht zat?
[..]
De vraag is wat de staat nog, niet noodzakelijk de Nederlandse, of zelfs een andere machthebbende, niet voor stouts zou kunnen doen? Waarom breidt de infrastructuur zich alsmaar uit in totalitaire richting? Vraag je eens af wat als Seys Inquart hier nu de lakens uit zou delen wat er voor het verzet nog mogelijk zou zijn. Als de staat zo veel macht over de burgers heeft dat die geen draagvlak meer nodig heeft, waarom zou die staat dat dan nog zoeken?
Uhmm nee! Daar halen ze geen achterstallige eigen risico betalingen mee opquote:Op donderdag 9 november 2023 23:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En dat kunnen ze allemaal niet doen ahv je paspoort foto? Juist als je geen id mee hebt is het gezellig mee naar het bureau.
Aangepast.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En nu maar hopen dat het zo blijft hè. Kennelijk moet het eerst misgaan voordat je beseft wat het betekent dat je niet meer bestaat. dat je rekening is leeggeplunderd.
Een persoonlijk CO2 budget/wallet, op basis van al je in je digitale ID geregistreerde verbruik?quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Open deuren ingooien kan iedereen. In een samenleving die steeds meer digitaal gaat volgt de overheid 10 jaar te laat ook. WoW! Heb hier al meerdere pogingen gedaan om te achterhalen wat voor stoute dingen de overheid hiermee kan die in de huidige situatie niet zou kunnen, maar misschien ben jij wel het heldere licht die dat wel weet!
Oh deze was me ontschoten, wel beetje dom van mequote:Op donderdag 9 november 2023 23:23 schreef Za het volgende:
[..]
Een persoonlijk CO2 budget/wallet, op basis van al je in je digitale ID geregistreerde verbruik?
Eigen risico betalingen doe je niet aan de overheid dus wat is dit nu weer voor gelul?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:22 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Uhmm nee! Daar halen ze geen achterstallige eigen risico betalingen mee opAlleen boetes en uitstaande straffen.
Weet je, ik vind het te ver gaan dat straks alles aan elkaar gekoppeld isDan maken ze het wel heel makkelijk om je hele hebben en doen te controleren.
wat doen ze met Russen die een paspoort gekocht hebbenquote:Op donderdag 9 november 2023 22:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Gelul? Mooie verwoording als alles in 1 wallet zit en je dus bij 1 controle op alles gecontroleerd kan worden of je wel een goeie burger bent? In die hele wallet komt alles dus.. Je pasjes, je rijbewijs, paspoort, verzekeringen en weet ik veel wat meer. Dat gaat op een gegeven moment gekoppeld met elkaar worden. Niet meteen natuurlijk, maar stapsgewijs.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eigen risico betalingen doe je niet aan de overheid dus wat is dit nu weer voor gelul?
Handig toch. Als je bijvoorbeeld op reis gaat, dan heb je alle gegevens bijelkaarquote:Op donderdag 9 november 2023 23:36 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Gelul? Mooie verwoording als alles in 1 wallet zit en je dus bij 1 controle op alles gecontroleerd kan worden of je wel een goeie burger bent? In die hele wallet komt alles dus.. Je pasjes, je rijbewijs, paspoort, verzekeringen en weet ik veel wat meer. Dat gaat op een gegeven moment gekoppeld met elkaar worden. Niet meteen natuurlijk, maar stapsgewijs.
Nogmaals: waarom zou dat nu nog niet kunnen?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:23 schreef Za het volgende:
[..]
Een persoonlijk CO2 budget/wallet, op basis van al je in je digitale ID geregistreerde verbruik?
Ben door het dolle heenquote:Op donderdag 9 november 2023 23:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Handig toch. Als je bijvoorbeeld op reis gaat, dan heb je alle gegevens bijelkaarGeen geklooi, gewoon 1 appje installeren
CIA, FBI is voor binnenland USA gekkiequote:Op donderdag 9 november 2023 23:41 schreef HSG het volgende:
Straks weet Bill Gates alles over mij. Oh ja en voor je weet staat er achter elk boom een FBI agent.
En de Mossad natuurlijk. Brrrr ik heb nu al de klamme zweet in mijn handen.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:43 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
CIA, FBI is voor binnenland USA gekkie
FSB wil ook al koppelen...quote:Op donderdag 9 november 2023 23:44 schreef HSG het volgende:
[..]
En de Mossad natuurlijk. Brrrr ik heb nu al de klamme zweet in mijn handen.
BVD niet vergeten.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:45 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
FSB wil ook al koppelen...
Omdat mensen wanneer ze willen voldoende cash kunnen bezitten cq opnemen en daarmee betalen, de auto kunnen pakken naar Portugal, er geen negatieve gezondsheidsscore cq milieu belastendheid staat op producten in de supermarkt die persoonlijk geregistreerd wordt of kan worden zolang er cash geld en geen registraties plaatsvinden, er geen vanzelfsprekende check in's zijn bij bv kroegen, geen check kan zijn op wat men eet bij de patatboer ook om bv een lage score te hebben in het zorgsysteem.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:38 schreef Glazenmaker het volgende:
Nogmaals: waarom zou dat nu nog niet kunnen?
Het is en blijft gelul wat je nu zegt. Dat kon gisteren ook al, dat kon 10 jaar geleden zelfs al en er is in al die tijd nog nooit een stap gezet. Waarom niet?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:36 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Gelul? Mooie verwoording als alles in 1 wallet zit en je dus bij 1 controle op alles gecontroleerd kan worden of je wel een goeie burger bent? In die hele wallet komt alles dus.. Je pasjes, je rijbewijs, paspoort, verzekeringen en weet ik veel wat meer. Dat gaat op een gegeven moment gekoppeld met elkaar worden. Niet meteen natuurlijk, maar stapsgewijs.
In verband met de wet op de privacy?quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is en blijft gelul wat je nu zegt. Dat kon gisteren ook al, dat kon 10 jaar geleden zelfs al en er is in al die tijd nog nooit een stap gezet. Waarom niet?
Waarom int de douane vandaag niet jouw betalingsachterstand bij, noem eens wat, Wehkamp of je credit card verstrekker? Die koppeling is doodeenvoudig te maken, als behoorlijk lang zelfs.
Oh, ok, dus die wet is ineens weg, volgens jou? Prima.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:06 schreef Za het volgende:
[..]
In verband met de wet op de privacy?
Maar straks gaat het anders zijn onder het mom van u en onze veiligheid leveren we dat in, en checken mensen probleemloos overal in, want een geregistreerd pedofiel moet geen pretpark kunnen betreden, iemand positief getest op covid, griep, afkomstig uit risicoland of whatever geen zorginstelling betreden etc.
't zit allemaal niet in 1 appje, teveel werk, teveel rompslompquote:Op vrijdag 10 november 2023 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is en blijft gelul wat je nu zegt. Dat kon gisteren ook al, dat kon 10 jaar geleden zelfs al en er is in al die tijd nog nooit een stap gezet. Waarom niet?
Waarom int de douane vandaag niet jouw betalingsachterstand bij, noem eens wat, Wehkamp of je credit card verstrekker? Die koppeling is doodeenvoudig te maken, als behoorlijk lang zelfs.
Kinderschoenen? Wij in Nederland zijn veel verder dan de meeste landen en kan jij mij een issue met DigiD noemen waar niet adequat op gereageerd is?quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:08 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
't zit allemaal niet in 1 appje, teveel werk, teveel rompslompIk vind het persoonlijk geen fijne ontwikkeling.. Het kan te ver ingezet worden op bepaalde momenten denk ik. Jij kunt het gelul vinden, en dat mag je ook
Ik blijf erbij dat een digitale identiteit op termijn serieuze issue's kan brengen. Nu staat het nog in de kinderschoenen in Europa, maar zal niet altijd hetzelfde blijven. Ik geloof dat een digitale identiteit dus digitaal opgeslagen op een gegeven moment met AI als het voor verkeerde doeleinden gebruikt KAN worden dat ook zeker zal gebeuren.
Hey ik pin ook overal, maar denk wel dat we met de digitalisering compleet door aan het slaan zijn.
In principe was vaccinatie ook vrijwillig, maar onder het mom van de veiligheid van iedereen werd het vrij lastig te weigeren.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:08 schreef Tijger_m het volgende:
Oh, ok, dus die wet is ineens weg, volgens jou? Prima.
Het is je dus totaal niet bekend dat een van de EU grondrechten privacy is? Of is dat ook ineens verdwenen? Ongetwijfeld want als je gaat fantaseren waarom zou je dan bij de landsgrenzen ophouden, he?
Que? DigiD staat hier compleet los van, dit gaat verder dan je DigiD... Ik gaf in een eerdere post aan Glazenmaker ook al aan hoe makkelijk het is om je leeftijd en WTF whatever the laten checken met je bankpas (zoals hij het noemde in te loggen bij een 18+ site) omdat je je bij je bank al als persoon hebt laten zien wie je bent als individu.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kinderschoenen? Wij in Nederland zijn veel verder dan de meeste landen en kan jij mij een issue met DigiD noemen waar niet adequat op gereageerd is?
Mijn oma is haar cheque boekje ooit verloren.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden. Is jouw rekening ooit geplunderd toentertijd?
Das pech, telefoon wegquote:Op vrijdag 10 november 2023 00:16 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Mijn oma is haar cheque boekje ooit verloren.
Dat was echt gigantische paniek ja.
Want het enige wat je nodig had was die cheque
En iets wat op een handtekening leek.
Wederom allemaal zaken die niet aangekondigd zijn in je artikel en sinds de uitvinding van de distributiebon meer dan 100 jaar geleden al mogelijk zou zijn voor de overheid.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:49 schreef Za het volgende:
[..]
Omdat mensen wanneer ze willen voldoende cash kunnen bezitten cq opnemen en daarmee betalen, de auto kunnen pakken naar Portugal, er geen negatieve gezondsheidsscore cq milieu belastendheid staat op producten in de supermarkt die persoonlijk geregistreerd wordt of kan worden zolang er cash geld en geen registraties plaatsvinden, er geen vanzelfsprekende check in's zijn bij bv kroegen, geen check kan zijn op wat men eet bij de patatboer ook om bv een lage score te hebben in het zorgsysteem.
De EU (samen met Zuid-Korea) is een van de weinige overheids organisaties in de wereld die wel actief bezig is met self-sovereign identity, overigens.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:20 schreef Claudia_x het volgende:
Geen problemen mee als ze uitgaan van privacy-by-design, decentralisatie en self-sovereign identity. Hoeveel vertrouwen ik daarin heb? Geen.
Niet aangekondigd maar een logisch gevolg.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:19 schreef Glazenmaker het volgende:
Wederom allemaal zaken die niet aangekondigd zijn in je artikel en sinds de uitvinding van de distributiebon meer dan 100 jaar geleden al mogelijk zou zijn voor de overheid.
De mogelijkheid is er al zo'n 200 jaar. Waarom zou het nu opeens logisch zijn door een verandering in de vorm?quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:34 schreef Za het volgende:
[..]
Niet aangekondigd maar een logisch gevolg.
Omdat het niet door kan gaan zoals het nu gaat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:36 schreef Glazenmaker het volgende:
De mogelijkheid is er al zo'n 200 jaar. Waarom zou het nu opeens logisch zijn?
Ok, dus jij wil wel een controle staat maar dan op de manier die JIJ wil als ik dit zo lees.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:32 schreef Za het volgende:
Het ergste vind ik dat het motief hierachter imo de cbdc is.
Dat cash geld vrijwel zal verdwijnen, gewoonweg omdat wat de bevolking heeft uitstaan aan tegoeden er niet meer is, en een volk dat massaal zijn geld wil opnemen een ramp zou zijn.
De kosten van levensonderhoud lopen steeds meer op, waardoor steeds meer mensen afhankelijk worden van de staat, wat uiteindelijk een sociaal crediet systeem in de hand werkt, naast al het eerder genoemde. Dat moet ook wel want wat anders moeten we aanvangen met de vergrijzing.
Ik denk dat mensen an sich er niet heel erg tegen gaan zijn, ze hebben immers niks te verbergen, en zijn eerder argwanend jegens hen die er wel tegen zijn, maar het zal niks uithalen.
Zo gaat het zijn, die planning is er allang, en wordt langzaam gerealiseerd.
We kunnen ook best wel met minder toe, ouderen helpen na het werk, hoeven geen 3x per jaar op vakantie of de hele winter volop stoken en vlees op de BBQ, de wereld mag veel minder vervuild en socialer worden. Eigenlijk is het niet zo heel negatief. De jaren van er vrijelijk op los leven zijn voorbij straks.
Niet om het een of ander, maar als morgen iedereen alles cash opneemt ploft elke bank omdat dat er niet is. Je kunt niet fractioneel bankieren of geld voor langere tijd uitlenen voor hypotheken en dergelijke als je verwacht dat elke bank alles cash heeft liggen. En fractioneel bankieren heb je nodig want de afgelopen eeuw aan economische groei is niet mogelijk met een goudstandaard of soortgelijk monetair beleid omdat dat de middelen tot investeren beperkt. Daarnaast is cash geld al vrijwel verdwenen, vrijwel alle transacties zijn al digitaal, zeker de grotere.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:32 schreef Za het volgende:
Dat cash geld vrijwel zal verdwijnen, gewoonweg omdat wat de bevolking heeft uitstaan aan tegoeden er niet meer is, en een volk dat massaal zijn geld wil opnemen een ramp zou zijn.
Dat is nog niets, als Hackers AI gaan gebruiken dan is de rotzooi pas echt compleetquote:Op vrijdag 10 november 2023 00:08 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
't zit allemaal niet in 1 appje, teveel werk, teveel rompslompIk vind het persoonlijk geen fijne ontwikkeling.. Het kan te ver ingezet worden op bepaalde momenten denk ik. Jij kunt het gelul vinden, en dat mag je ook
Ik blijf erbij dat een digitale identiteit op termijn serieuze issue's kan brengen. Nu staat het nog in de kinderschoenen in Europa, maar zal niet altijd hetzelfde blijven. Ik geloof dat een digitale identiteit dus digitaal opgeslagen op een gegeven moment met AI als het voor verkeerde doeleinden gebruikt KAN worden dat ook zeker zal gebeuren.
Hey ik pin ook overal, maar denk wel dat we met de digitalisering compleet door aan het slaan zijn.
Het zal ook vooral een richtlijn zijn om dit voor de hele EU op een gelijkaardige manier te organiseren. Waar zoiets nu in Duitsland nog amper bestaat gaan ze in de Baltische Staten veel verder dan hier.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Waarom zou je zoiets pogen voordat je het net gesloten hebt?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nogmaals: waarom zou dat nu nog niet kunnen?
We gaan het niet verplichten hoor, maar als je niet meedoet dan kun je geen bankrekening openen, niet meer internationaal reizen en geen auto op je naam zetten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 06:32 schreef Montagui het volgende:
Zolang het me geen beperkingen in mijn dagelijkse beslommeringen oplevert ga ik er geen gebruik van maken.
Gaat het dat wel doen dan mag je je gaan afvragen of het niet dan alsnog 'dwang' is, en geen vrije keuze.
Dat juich ik van harte toe. Regelgeving op Europees niveau heeft er wel voor gezorgd dat veel organisaties privacy serieuzer zijn gaan nemen. In mijn eigen organisatie hebben we het daar dagelijks over. Overheden zijn alleen niet zo goed in 'practice what you preach'. Combineer dat met een ongelukkig IT-verleden... (Misschien moet ik er gaan solliciteren.)quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De EU (samen met Zuid-Korea) is een van de weinige overheids organisaties in de wereld die wel actief bezig is met self-sovereign identity, overigens.
Als ik eerlijk ben, reguleren ze al deze zaken al strak. Zo kun je inmiddels geen cryptovaluta meer kopen zonder je te legitimeren. Die wetgeving is vrij recent en ik zit totaal niet te wachten op een sterke overheidsbemoeienis in mijn transacties. (Mijn bankrekening is al een keer kort bevroren omdat een transactie naar een cryptoplatform an sich werd gekenmerkt als een verdachte transactie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We gaan het niet verplichten hoor, maar als je niet meedoet dan kun je geen bankrekening openen, niet meer internationaal reizen en geen auto op je naam zetten.
Ze willen ook je e-mail.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt jezelf al kenbaar gemaakt bij je eigen bank met legitimatie. Een 1 cent betaling voor een inlog die later terug gestort zal worden kan voldoende zijn. Simpel zat toch?
Ik heb geen ID kaartAlleen een paspoort en nee die neem ik echt niet overal mee naar toe. Foto ervan op de telefoon en ze doen het er maar mee, en als niet dan volgen ze me maar mee naar huis. Woon dan ook niet in grote stad ofzo.
Dit bedoel ik dus. Als jouw eigendom niet in jouw bezit is kan men doen en laten wat die wil. Dat geldt dus ook voor jouw identiteit die straks een registratie is ergens in een centrale database in plaats van fysiek in handen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn bankrekening is al een keer kort bevroren omdat een transactie naar een cryptoplatform an sich werd gekenmerkt als een verdachte transactie.)
Tja, vind je het ook zo’n ramp om via digi-d in een handomdraai je belastingaangifte kan doen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We gaan het niet verplichten hoor, maar als je niet meedoet dan kun je geen bankrekening openen, niet meer internationaal reizen en geen auto op je naam zetten.
En hoe is dat precies anders dan een fysiek paspoort of rijbewijs dat ook ongeldig verklaard of ingenomen kan worden?quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus. Als jouw eigendom niet in jouw bezit is kan men doen en laten wat die wil. Dat geldt dus ook voor jouw identiteit die straks een registratie is ergens in een centrale database in plaats van fysiek in handen.
Met een ongeldig verklaarde pas kun je je nog steeds identificeren. Dat is wel anders bij een digitale variant waar gelijk online gecontroleerd wordt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:45 schreef stavromulabeta het volgende:
En hoe is dat precies anders dan een fysiek paspoort of rijbewijs dat ook ongeldig verklaard of ingenomen kan worden?
Heb daar ook last van gehad dat de Rabo bank mijn rek. tijdelijk bevroor vanwege crypto. Zogenaamd om mij te beschermen. Maar wel iemand aan de telefoon om in aandelen te gaan via de Rabo.quote:Op vrijdag 10 november 2023 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben, reguleren ze al deze zaken al strak. Zo kun je inmiddels geen cryptovaluta meer kopen zonder je te legitimeren. Die wetgeving is vrij recent en ik zit totaal niet te wachten op een sterke overheidsbemoeienis in mijn transacties. (Mijn bankrekening is al een keer kort bevroren omdat een transactie naar een cryptoplatform an sich werd gekenmerkt als een verdachte transactie.) Ik heb liever een digitale identiteit op basis van self-sovereignty.
"ja, maar dit was al gewoon bekend"quote:Op donderdag 9 november 2023 22:53 schreef matigeuser het volgende:
Je kunt zeggen over Baudet wat je wilt, maar al zijn 'voorspellingen' komen gewoon 1 voor 1 uit.
Ik vraag me af hoeveel informatie daarvoor gebundeld moet worden. Het is meer dat de verschillende identificatie-systemen met elkaar kunnen praten. Dat jij in Spanje bij de overheid inlogt, die vervolgens constateert dat jij met een Nederlandse E-ID inlogt en de aanvraag vervolgens door Digid laat afhandelen. Digid meldt vervolgens aan het Spaanse systeem dat jij inderdaad Straatcommando bent met eventueel een aantal vrijgegeven gegevens. Niet anders dan hoe je bij je zorgverzekeraar met Digid kunt inloggen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:02 schreef Straatcommando. het volgende:
DigiD vind ik een uitkomst. Werkt zoals het hoort en doet wat je er van verwacht. Alleen..dat is tussen mij en de overheid en zelfs dan gebruik ik het hooguit drie keer per jaar.
Ik zie zelf geen meerwaarde in een Europese variant, en zolang dit een opt-in variatie blijft heb ik er ook geen moeite me. los van het feit dat ik het zelden een goed idee vind om zoveel informatie te bundelen.
In principe zou zoiets al moeten kunnen: De agent houdt een tablet met QR-code voor je neus, vraagt je op je eigen device in te loggen in Digid en krijgt dan op zijn device een foto en je ID-gegevens te zien.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:38 schreef Dutch_view het volgende:
Mij lijkt het ideaal als zoiets ook op de Apple Watch kan.
Geen fysiek pasje meer mee maar gewoon via de horloge aan oom agent aantonen wie je bent als er om wordt gevraagd.
Ik opteer nog altijd de fysieke pasjes. Maar draag dan ook geen horloge mijn hele leven al niet. En alles op een mobiel zie ik ook niet zitten. Prima als het mogelijk is maar daarmee moet je niet zaken afschaffen waar anderen wel nog gebruik van willen maken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:38 schreef Dutch_view het volgende:
Mij lijkt het ideaal als zoiets ook op de Apple Watch kan.
Geen fysiek pasje meer mee maar gewoon via de horloge aan oom agent aantonen wie je bent als er om wordt gevraagd.
Nee, dus zo lang het daarbij blijft (bij digiD of bij die EU-ID) dan is er niet zo veel aan de hand. Maar zo langzamerhand moet je voor steeds meer dingen een digiD hebben en de Nederlandse overheid heeft gewoon niet zo'n heel erg goed trackrecord op het gebied van 'gebruik waar iets oorspronkelijk voor bedoeld is'. Dat is met een bestuurslichaam dat op nog veel grotere democratische afstand staat nog een veel groter probleem.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, vind je het ook zo’n ramp om via digi-d in een handomdraai je belastingaangifte kan doen?
Ben het helemaal eens met een keuze mogelijkheid. Maak het makkelijk voor diegene die dat willen (en vertrouwen) maar schaf het bestaande (pasjes, papieren [aangiften etc.]) niet af,quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik opteer nog altijd de fysieke pasjes. Maar draag dan ook geen horloge mijn hele leven al niet. En alles op een mobiel zie ik ook niet zitten. Prima als het mogelijk is maar daarmee moet je niet zaken afschaffen waar anderen wel nog gebruik van willen maken.
Ik denk dat het onontkoombaar is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
Ok, dus jij wil wel een controle staat maar dan op de manier die JIJ wil als ik dit zo lees.
Maar heb je een keuze?quote:Op vrijdag 10 november 2023 06:32 schreef Montagui het volgende:
Zolang het me geen beperkingen in mijn dagelijkse beslommeringen oplevert ga ik er geen gebruik van maken.
Gaat het dat wel doen dan mag je je gaan afvragen of het niet dan alsnog 'dwang' is, en geen vrije keuze.
Man, de eerste die last krijgen zijn de onderklasse en middenklasse. De illusie dat je hiermee de rijke westerling pakt(wat noem je rijk) is wel erg naïv. Je laate post is wel erg zwart denken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef Za het volgende:
[..]
Ik denk dat het onontkoombaar is.
Dat het ten koste gaat van privacy, het een nieuw systeem introduceert vind ik minder idd.
Tegelijkertijd aanschouw ik vol walging hoe rijke westerlingen gehuld in nutteloze merkkleding zich volstouwen aan de all inclusive buffetten, en denk ik dat het goed is dat dit soort excessen op de schop gaan.
quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:17 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Das pech, telefoon wegSta je dan
I knowquote:Op vrijdag 10 november 2023 14:38 schreef HSG het volgende:
[..]
Boeren? BvD staat toch voor Binnenlandse Veiligheidsdienst?
Ik neem aan dat je hiermee je eigen reactie bedoelt, want het bevat geen inhoud. Ik zie steeds vaker mensen bij de kassa die proberen te pinnen om erachter te komen dat ze onvoldoende saldo hebben waardoor ze ter plekke geld moeten overmaken van hun spaarrekening. Als de techniek je in de steek laat kun je je aankoop achter laten of je ID achter laten om later alsnog te betalen. Met een digitale ID mag je je mobiel achterlaten als onderpandquote:
Het is en blijft natuurlijk een SPOF.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:37 schreef Starhopper het volgende:
Handig toch. Als je bijvoorbeeld op reis gaat, dan heb je alle gegevens bijelkaarGeen geklooi, gewoon 1 appje installeren
Je hebt door dat dit argument net zo leeg is als je vorige?quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hiermee je eigen reactie bedoelt, want het bevat geen inhoud. Ik zie steeds vaker mensen bij de kassa die proberen te pinnen om erachter te komen dat ze onvoldoende saldo hebben waardoor ze ter plekke geld moeten overmaken van hun spaarrekening. Als de techniek je in de steek laat kun je je aankoop achter laten of je ID achter laten om later alsnog te betalen. Met een digitale ID mag je je mobiel achterlaten als onderpand
Je hebt door dat je nu wederom over jezelf spreekt?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:13 schreef Mickytjuh het volgende:
Je hebt door dat dit argument net zo leeg is als je vorige?
Leg uit, je ID en alles staat in je wallet op je telefoon... Ah kak, in Barcelona stelen ze je tas met foon erin. Maar ja het was zo handig alles in 1. Geen geld meer bij, geen pasjes en geen paspoort. En nu? Alles stond in die wallet. Tenslotte om het op te lossen ren je naar een winkel om snel een telefoon te kopen.. Met wat? Je hebt geen geld meer, alles stond in die wallet op je telefoonquote:
Het is geen vervanging maar een aanvulling.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:19 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Leg uit, je ID en alles staat in je wallet op je telefoon... Ah kak, in Barcelona stelen ze je tas met foon erin. Maar ja het was zo handig alles in 1. Geen geld meer bij, geen pasjes en geen paspoort. En nu? Alles stond in die wallet. Tenslotte om het op te lossen ren je naar een winkel om snel een telefoon te kopen.. Met wat? Je hebt geen geld meer, alles stond in die wallet op je telefoon![]()
Bij de bank ff snel geld halen? Oh kut, geen paspoort meer mee, want die wallet was zo handig. Pinnen ook al niet want pasjes zijn niet meer nodig.... Sta je dan![]()
Dit is ook alleen maar een reactie op iets wat eerder gezegd werd, "alles in 1, zo geweldig dan hoef ik al die dingen niet meer mee te nemen op reis"
Aaaah, okquote:Op vrijdag 10 november 2023 22:59 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Het is geen vervanging maar een aanvulling.
Net als de betaalapp op je telefoon een aanvulling is op je pinpas
Wil hier nog aan toevoegen eigenlijk, bendes die tasjes en telefoons stelen zijn niet achterlijk. Die weten die telefoon ook snel te hacken, en dan weten ze/hebben ze alles van je. Het lijkt mij geen prettig gevoel. Maar goed, wie ben ik.quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:59 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Het is geen vervanging maar een aanvulling.
Net als de betaalapp op je telefoon een aanvulling is op je pinpas
Nee, zo snel kunnen ze dat niet. In die zin is je ID kaart veiliger achter de beveiliging van je telefoon dan als pasje in je portemonnee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 23:21 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Wil hier nog aan toevoegen eigenlijk, bendes die tasjes en telefoons stelen zijn niet achterlijk. Die weten die telefoon ook snel te hacken, en dan weten ze/hebben ze alles van je. Het lijkt mij geen prettig gevoel. Maar goed, wie ben ik.
Terugkomend op mijn opmerking, "ik heb niks bij me en telefoon is weg in Barcelonaquote:Op zaterdag 11 november 2023 00:23 schreef Beepboop het volgende:
[..]
Nee, zo snel kunnen ze dat niet. In die zin is je ID kaart veiliger achter de beveiliging van je telefoon dan als pasje in je portemonnee.
Hoe is dat anders dan dat je je portemonnee, waar alles ook in zit, kwijt bent?quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:28 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Terugkomend op mijn opmerking, "ik heb niks bij me en telefoon is weg in Barcelona..."
Omdat dan 1 kwaadwillige boef je portemonnee heeft.quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:32 schreef Beepboop het volgende:
[..]
Hoe is dat anders dan dat je je portemonnee, waar alles ook in zit, kwijt bent?
Die portemonnee kan de kwaadwillende wel meteen alles uithalen, op je telefoon zit in ieder geval nog beveiliging :p
Daar heb ik niet zo'n moeite mee. Naast dat ze nu ook al alles van je weten.quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:36 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Omdat dan 1 kwaadwillige boef je portemonnee heeft.
Nu sta je in een Europese database.
Oke, daar verschillen we dan in.quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:45 schreef Beepboop het volgende:
[..]
Daar heb ik niet zo'n moeite mee. Naast dat ze nu ook al alles van je weten.
Je laat je belangrijke shit toch in een hotel kluis?quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:32 schreef Beepboop het volgende:
[..]
Hoe is dat anders dan dat je je portemonnee, waar alles ook in zit, kwijt bent?
Die portemonnee kan de kwaadwillende wel meteen alles uithalen, op je telefoon zit in ieder geval nog beveiliging :p
Als ik een paspoort zou hebben wel, verder heb ik al mijn pasjes (die ik onderweg nodig zou kunnen hebben, id kaart, rijbewijs, pinpas, OV kaart, etc ) altijd op zak. Ga zelden de deur uit zonder.quote:Op zaterdag 11 november 2023 01:49 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Je laat je belangrijke shit toch in een hotel kluis?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |