abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211248650
Europese digitale identiteit: Raad en Parlement bereiken voorlopig akkoord over eID

Om een ​​vertrouwde en veilige digitale identiteit voor alle Europeanen te garanderen, hebben het voorzitterschap van de Raad en vertegenwoordigers van het Europees Parlement vandaag een voorlopig akkoord bereikt over een nieuw kader voor een Europese digitale identiteit (eID).

Met de goedkeuring van de Europese verordening inzake digitale identiteit zetten we een fundamentele stap zodat burgers een unieke en veilige Europese digitale identiteit kunnen hebben. Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor de Europese Unie om een ​​mondiale referentie op digitaal gebied te worden en onze democratische rechten en waarden te beschermen.

De Europese digitale identiteitsportefeuille
De herziene verordening vormt een duidelijke paradigmaverschuiving voor de digitale identiteit in Europa, met als doel universele toegang voor mensen en bedrijven tot veilige en betrouwbare elektronische identificatie en authenticatie te garanderen.

Onder de nieuwe wet zullen de lidstaten burgers en bedrijven digitale portemonnees aanbieden die hun nationale digitale identiteit kunnen koppelen aan bewijs van andere persoonlijke kenmerken (bijvoorbeeld rijbewijs, diploma's, bankrekening). Burgers kunnen met één klik op de knop op hun mobiele telefoon hun identiteit bewijzen en elektronische documenten vanuit hun digitale portemonnee delen .

De nieuwe Europese digitale identiteitsportefeuilles zullen alle Europeanen in staat stellen toegang te krijgen tot onlinediensten met hun nationale digitale identificatie, die in heel Europa zal worden erkend , zonder dat ze privé-identificatiemethoden hoeven te gebruiken of onnodig persoonlijke gegevens hoeven te delen. Gebruikerscontrole zorgt ervoor dat alleen informatie wordt gedeeld die moet worden gedeeld.

Afronding van het initiële voorlopige akkoord
Sinds het aanvankelijke voorlopige akkoord over enkele van de belangrijkste elementen van het wetgevingsvoorstel eind juni van dit jaar volgde een grondige reeks technische vergaderingen om een ​​tekst af te ronden die de volledige afronding van het dossier mogelijk maakte. Enkele relevante aspecten waarover de medewetgevers het vandaag eens zijn geworden: ar

de e-handtekeningen : de portemonnee zal standaard gratis te gebruiken zijn voor natuurlijke personen, maar de lidstaten kunnen voorzien in maatregelen om ervoor te zorgen dat het gratis gebruik beperkt blijft tot niet-professionele doeleinden
het bedrijfsmodel van de portemonnee : de uitgifte, het gebruik en de intrekking zijn gratis voor alle natuurlijke personen
de validatie van elektronische attestatie van attributen: de lidstaten voorzien uitsluitend in gratis validatiemechanismen om de authenticiteit en geldigheid van de portemonnee en de identiteit van de vertrouwende partijen te verifiëren.
de code voor de portemonnees: de componenten van de applicatiesoftware zullen open source zijn, maar de lidstaten krijgen de nodige speelruimte zodat, om gerechtvaardigde redenen, andere specifieke componenten dan die geïnstalleerd op gebruikersapparaten niet openbaar mogen worden gemaakt
Er is gezorgd voor consistentie tussen de portemonnee als eID-middel en het onderliggende systeem waaronder deze wordt uitgegeven.
Ten slotte verduidelijkt de herziene wet de reikwijdte van de gekwalificeerde webauthenticatiecertificaten (QWAC's), die ervoor zorgen dat gebruikers kunnen verifiëren wie er achter een website zit, terwijl de huidige gevestigde veiligheidsregels en -standaarden in de sector behouden blijven.

Volgende stappen
Er zullen technische werkzaamheden worden voortgezet om de wetstekst te voltooien in overeenstemming met het voorlopige akkoord. Wanneer de tekst klaar is, zal deze ter goedkeuring aan de vertegenwoordigers van de lidstaten (Coreper) worden voorgelegd. Onder voorbehoud van een juridisch/taalkundig onderzoek zal de herziene verordening vervolgens formeel moeten worden aangenomen door het Parlement en de Raad voordat deze in het Publicatieblad van de EU kan worden gepubliceerd en in werking kan treden.

https://www.consilium.eur(...)al-agreement-on-eid/

https://www.biometricupda(...)scope-of-regulations

Excuses indien dubbel.
pi_211249054
China 2.0 incoming, lekkere sociale credits verzamelen _O_
pi_211249077
Digid hebben we al een tijdje en ik zou er best blij van worden als ik geen losse id kaart meer hoef mee te nemen. Waarom moet ik hier bang voor zijn?
  donderdag 9 november 2023 @ 22:45:29 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_211249083
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Digid hebben we al een tijdje en ik zou er best blij van worden als ik geen losse id kaart meer hoef mee te nemen. Waarom moet ik hier bang voor zijn?
De mogelijkheden...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_211249099
Doe ik wederom niet aan mee.
pi_211249103
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Kan makkelijk uitgezet worden op afstand als je de verkeerde mening hebt of geen spuitje hebt genomen. En als alles aan dat ID gekoppeld is kan je letterlijk niks meer.
pi_211249119
quote:
9s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De mogelijkheden...
Welke mogelijkheden die er nu nog niet zijn? Inloggen op 18+ websites of fora zouden ze al digid voor in kunnen zetten en je moet nu ook al een id kaart meenemen zodra je de deur uitstapt.
pi_211249124
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:47 schreef Nober het volgende:
Doe ik wederom niet aan mee.
OMG we hebben hier een REBEL!!!

edit: Ik heb melding bij de internet pliessie gemaakt.
Lach met een schone bips
pi_211249137
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:48 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Kan makkelijk uitgezet worden op afstand als je de verkeerde mening hebt of geen spuitje hebt genomen. En als alles aan dat ID gekoppeld is kan je letterlijk niks meer.
Nogmaals: hoe is dat anders dan nu? Je identiteitsbewijs heeft al een nfc chip en je overheidszaken gaan al online. Zelfs heel vroegah konden ze van boefjes de bank blokkeren en alarmbellen af laten gaan als een boefje zaken met de gemeente wilde doen.
pi_211249148
Je kunt zeggen over Baudet wat je wilt, maar al zijn 'voorspellingen' komen gewoon 1 voor 1 uit.
pi_211249153
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:50 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
OMG we hebben hier een REBEL!!!

edit: Ik heb melding bij de internet pliessie gemaakt.
In de dagen van de corona qr code was ik vrijwilliger die die dingen scande en wappies buiten de deur hield. Those where the days...
pi_211249160
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nogmaals: hoe is dat anders dan nu? Je identiteitsbewijs heeft al een nfc chip en je overheidszaken gaan al online. Zelfs heel vroegah konden ze van boefjes de bank blokkeren en alarmbellen af laten gaan als een boefje zaken met de gemeente wilde doen.
Het zal mogelijk zijn maar dit is nog makkelijker.
pi_211249165
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:49 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Welke mogelijkheden die er nu nog niet zijn? Inloggen op 18+ websites of fora zouden ze al digid voor in kunnen zetten en je moet nu ook al een id kaart meenemen zodra je de deur uitstapt.
Nou ja, je hebt jezelf al kenbaar gemaakt bij je eigen bank met legitimatie. Een 1 cent betaling voor een inlog die later terug gestort zal worden kan voldoende zijn. Simpel zat toch?

Ik heb geen ID kaart :'( Alleen een paspoort en nee die neem ik echt niet overal mee naar toe. Foto ervan op de telefoon en ze doen het er maar mee, en als niet dan volgen ze me maar mee naar huis. Woon dan ook niet in grote stad ofzo.
Lach met een schone bips
pi_211249178
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:53 schreef matigeuser het volgende:
Je kunt zeggen over Baudet wat je wilt, maar al zijn 'voorspellingen' komen gewoon 1 voor 1 uit.
Open deuren ingooien kan iedereen. In een samenleving die steeds meer digitaal gaat volgt de overheid 10 jaar te laat ook. WoW! Heb hier al meerdere pogingen gedaan om te achterhalen wat voor stoute dingen de overheid hiermee kan die in de huidige situatie niet zou kunnen, maar misschien ben jij wel het heldere licht die dat wel weet!
pi_211249182
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
In de dagen van de corona qr code was ik vrijwilliger die die dingen scande en wappies buiten de deur hield. Those where the days...
Some would say bad things digging back in history, but I won't :) Ben meer van de nieuwe kansen :)
Lach met een schone bips
pi_211249188
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Open deuren ingooien kan iedereen. In een samenleving die steeds meer digitaal gaat volgt de overheid 10 jaar te laat ook. WoW! Heb hier al meerdere pogingen gedaan om te achterhalen wat voor stoute dingen de overheid hiermee kan die in de huidige situatie niet zou kunnen, maar misschien ben jij wel het heldere licht die dat wel weet!
Nee joh, daar ga ik niet meer aan beginnen. Blijf maar lekker naïef. Als je anno 2023 de overheid nog steeds vertrouwt dan ben je een blinde kip. Over een jaar of 10 zul je het wel zien verwacht ik. Of niet.
pi_211249197
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Nou ja, je hebt jezelf al kenbaar gemaakt bij je eigen bank met legitimatie. Een 1 cent betaling voor een inlog die later terug gestort zal worden kan voldoende zijn. Simpel zat toch?

Ik heb geen ID kaart :'( Alleen een paspoort en nee die neem ik echt niet overal mee naar toe. Foto ervan op de telefoon en ze doen het er maar mee, en als niet dan volgen ze me maar mee naar huis. Woon dan ook niet in grote stad ofzo.
Nog een REBEL!

In Nederland is je rijbewijs ook geldig als id. Of heb je die ook niet nodig?
pi_211249212
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nog een REBEL!

Nope, ik fiets :)
Lach met een schone bips
pi_211249228
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nog een REBEL!

Eraan toe willen voegen, fiets zelfs iedere dag 2x de grens over met Duitsland voor mijn werk... Eckte rebel hier!
Lach met een schone bips
  donderdag 9 november 2023 @ 23:04:07 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_211249234
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:49 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nog van de tijd dat er geen legitimatieplicht was. Zelfs een politieagent mocht er niet naar vragen. Geld nodig? Je liep naar je bank, vertelde het rekeningnummer en na het zetten van je handtekening op een formulier kwam je geld via buizenpost uit de kluis.

Jouw digitale identiteit is net zo vluchtig als een geheugenmodule. Zo besta je en mag je alles, en zo ben je pleite en ben je een paria. Je hebt geen idee wie er aan de knoppen mag zitten, maar je weet wel dat jouw doen en laten buiten jouw macht ligt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_211249250
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:59 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Nope, ik fiets :)
Voor mij is dat helaas niet meer voor alles te doen...

Maar alsnog snap ik hem niet helemaal. Persoonlijk vind ik interactie met de politie 9 vd 10x kut. De lampjestest of alcoholcontrole die tijd in beslag neemt of de veel te gespannen houding bij het voetbal. Als ik die interacties korter kan maken met een extra pasje in de portemonnee dan neem ik dat voor lief.
pi_211249252
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211249254
quote:
10s.gif Op donderdag 9 november 2023 23:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nog van de tijd dat er geen legitimatieplicht was. Zelfs een politieagent mocht er niet naar vragen. Geld nodig? Je liep naar je bank, vertelde het rekeningnummer en na het zetten van je handtekening op een formulier kwam je geld via buizenpost uit de kluis.

Jouw digitale identiteit is net zo vluchtig als een geheugenmodule. Zo besta je en mag je alles, en zo ben je pleite en ben je een paria. Je hebt geen idee wie er aan de knoppen mag zitten, maar je weet wel dat jouw doen en laten buiten jouw macht ligt.
En hoe was jouw identiteit veilig voorheen dan? Als ik jouw rekeningnummer had kon ik jouw bankrekening dus leeghalen? Geen ID, digitaal of anderszins, nodig en het geld kwam cash dus ook niet te traceren.

Ik snap eigenlijk totaal niet waarom je die situatie beter achtte.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2023 23:07:01 ]
pi_211249256
Er was hier al een topic over :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')