Laat ik vooropstellen dat ik geenszins medelijden heb met Lefevere, maar, hoewel de ploeg voor 80% in handen is van Bakala is het gevoelsmatig natuurlijk wel altijd de ploeg van Lefevere geweest. En hij kan het nu gaan draaien zoals hij wil, maar de eerste aanzet tot het opheffen van de ploeg is achter zijn rug om gezet door Bakala, vader Evenepoel en Soudal. Hij is later voor een min of meer voldongen feit komen te staan. Zijn ideaalbeeld was altijd om een nieuwe Lefevere te vinden die zijn ploeg zou voortzetten, waarna hij zelf dan eindelijk een keer een stap terug kon doen. Zijn ideaalbeeld is nooit geweest om zijn ploeg te zien verdwijnen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:16 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is dit ongeveer de tijdlijn, verbeter me maar als ik het ergens fout heb.
- Bakala kende Robert van der Wallen van Jumbo-Visma al via via in het kader van het project OneCycling(soort van Velon 2.0 als ik het goed begrijp)
- Lefevere is er ook al wel een tijdje klaar mee en heeft geen zin meer in het leidinggeven aan een ploeg
- Evenepoel en Bakala zijn al langere tijd ontevreden over de gang van zaken bij Soudal-Quickstep.
- Patrick Evenepoel had tijdens de Tour een 1-op-1 gesprekje met Bakala om zijn onvrede over de ploeg te uiten.
- Naar aanleiding hiervan heeft Bakala contact opgenomen met van der Wallen en heeft hij het onderwerp fusie voor het eerst op tafel gezet.
- Aan het einde van de Tour is er een gesprek geweest tussen Bakala, Lefevere en Plugge. Plugge is gaan polsen bij Visma hoe ze er over dachten. Lefevere is bij Quick-Step en Soudal gaan polsen hoe ze er over dachten. Iedereen zag de fusie blijkbaar wel ziten.
- De afspraak was dat Plugge, Bakala en van der Wallen de aandelen zouden verdelen en Lefevere de zijne zou verkopen.
- En sindsdien wordt het vaag en weet niemand meer wat er nou precies gaande is qua sponsoren en renners die blijven/gaan. Lefevere zelf weet ook niks meer qua details(als we hem op zijn blauwe ogen moeten geloven ten minste, die interne mail bleek ook nogal een loopje met de werkelijkheid te nemen.).
Ik zie echt niet in hou Plugge hier de kwade genius is die de sponsoren jat en Lefevere de zielige man die zijn hele levenswerk in rook ziet op gaan.
Hier ben ik het inderdaad wel grotendeels mee eens inderdaad. Fusie dekt de lading niet, het zijn meer Soudal en Bakala die als een stel opportunisten willen instappen bij de grootste en succesvolste ploeg ter wereld en daarbij geen seconde oog hebben voor al hun huidige renners en personeel. Op menselijk vlak een dikke min min. Ergens zou het ook wel grappig en bizar zijn als Evenepoel nu niet eens mee gaat naar Amazon-Soudal-Visma. Zijn onvrede was nota bene de hele aanleiding van dit alles.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik geenszins medelijden heb met Lefevere, maar, hoewel de ploeg voor 80% in handen is van Bakala is het gevoelsmatig natuurlijk wel altijd de ploeg van Lefevere geweest. En hij kan het nu gaan draaien zoals hij wil, maar de eerste aanzet tot het opheffen van de ploeg is achter zijn rug om gezet door Bakala, vader Evenepoel en Soudal. Hij is later voor een min of meer voldongen feit komen te staan. Zijn ideaalbeeld was altijd om een nieuwe Lefevere te vinden die zijn ploeg zou voortzetten, waarna hij zelf dan eindelijk een keer een stap terug kon doen. Zijn ideaalbeeld is nooit geweest om zijn ploeg te zien verdwijnen.
Het woord fusie is er vooral om de boel vriendelijker te laten lijken dan het is. Ik zou het nog eerder omschrijven als een vijandige overname, maar ook dat dekt de lading niet. Twee grote geldschieters van de ploeg maken de overstap naar Jumbo (eventueel volgt er wellicht nog een Specialized) en de rest wordt gewoon simpelweg aan z'n lot overgelaten. Fusie is me een partij een eufemisme.
Dat Plugge deze kans niet laat liggen snap ik wel, want hij is simpelweg op zoek naar geld en het is blijkbaar heel moeilijk om dat te vinden. Hij zou zichzelf in z'n voet schieten om dit niet door te zetten. Hij is er om de toekomst van zijn ploeg te garanderen en dat gaat op deze manier lukken. In een ideale wereld had hij waarschijnlijk het liefst een sponsor van buitenaf gevonden, maar nu die niet is komen opdagen heft hij dan maar gewoon een andere ploeg op. Er komt daardoor een hoop volk op straat te staan, maar het is in ieder geval niet zijn volk. Een mooie situatie is het niet.
Al komt dit waarschijnlijk ooit wel weer een keer als een boemerang terug. Soudal dat eerst hopt van Lotto naar Quick Step en nu weer naar Jumbo. Tja, dan kun je wel raden wat ze gaan doen als het een keer wat minder gaat bij Jumbo. Bakala heb ik nooit helemaal kunnen doorgronden, zeker is wel dat hij nu bepaald niet voor de meest chique optie heeft gekozen. Wil zich volgens de verhalen wel langzaam terugtrekken uit het wielrennen, dus is het ook maar weer de vraag hoeveel jaar hij geld gaat stoppen in Jumbo.
Je hebt gelijk:quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze hebben toch gewoon een contract? Lijkt mij dat je daar niet zomaar onderuit kan.
https://nos.nl/artikel/24(...)eler-en-schaatsploegquote:...
Jumbo zich aan het einde van 2024 terugtrekt als voornaamste geldschieter, ook van de gelijknamige schaatsploeg.
...
De supermarktketen heeft dit, zo blijkt uit bronnen die de NOS gesproken heeft, eind 2022 al kenbaar gemaakt aan de ploegleiding.
Plugge schetst hoe het op papier staat. "Een overeenkomst voor minimaal vijf jaar, met een opzegtermijn van twee jaar. Jumbo zet echt zijn schouders eronder. Het is echt heel bijzonder dat ze het doen."
...
quote:...
Jumbo bevestigt woensdag in een reactie dat het contract eindig is. Ook is niet zeker of het na 2024 überhaupt nog geld stopt in de Nederlandse sportwereld. "Op dit moment kijken we naar onze positionering", laat een woordvoerder weten. "Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie en ambities én de behoeftes van onze klant."
...
Dit is denk ik een goede weergave van de situatie.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik geenszins medelijden heb met Lefevere, maar, hoewel de ploeg voor 80% in handen is van Bakala is het gevoelsmatig natuurlijk wel altijd de ploeg van Lefevere geweest. En hij kan het nu gaan draaien zoals hij wil, maar de eerste aanzet tot het opheffen van de ploeg is achter zijn rug om gezet door Bakala, vader Evenepoel en Soudal. Hij is later voor een min of meer voldongen feit komen te staan. Zijn ideaalbeeld was altijd om een nieuwe Lefevere te vinden die zijn ploeg zou voortzetten, waarna hij zelf dan eindelijk een keer een stap terug kon doen. Zijn ideaalbeeld is nooit geweest om zijn ploeg te zien verdwijnen.
Het woord fusie is er vooral om de boel vriendelijker te laten lijken dan het is. Ik zou het nog eerder omschrijven als een vijandige overname, maar ook dat dekt de lading niet. Twee grote geldschieters van de ploeg maken de overstap naar Jumbo (eventueel volgt er wellicht nog een Specialized) en de rest wordt gewoon simpelweg aan z'n lot overgelaten. Fusie is me een partij een eufemisme.
Dat Plugge deze kans niet laat liggen snap ik wel, want hij is simpelweg op zoek naar geld en het is blijkbaar heel moeilijk om dat te vinden. Hij zou zichzelf in z'n voet schieten om dit niet door te zetten. Hij is er om de toekomst van zijn ploeg te garanderen en dat gaat op deze manier lukken. In een ideale wereld had hij waarschijnlijk het liefst een sponsor van buitenaf gevonden, maar nu die niet is komen opdagen heft hij dan maar gewoon een andere ploeg op. Er komt daardoor een hoop volk op straat te staan, maar het is in ieder geval niet zijn volk. Een mooie situatie is het niet.
Al komt dit waarschijnlijk ooit wel weer een keer als een boemerang terug. Soudal dat eerst hopt van Lotto naar Quick Step en nu weer naar Jumbo. Tja, dan kun je wel raden wat ze gaan doen als het een keer wat minder gaat bij Jumbo. Bakala heb ik nooit helemaal kunnen doorgronden, zeker is wel dat hij nu bepaald niet voor de meest chique optie heeft gekozen. Wil zich volgens de verhalen wel langzaam terugtrekken uit het wielrennen, dus is het ook maar weer de vraag hoeveel jaar hij geld gaat stoppen in Jumbo.
Die gaat naar INEOS, ik kan me niet voorstellen dat die naar de fusieploeg gaat. Zie ook de uitspraken van de topmensen van sponsor Soudal.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:45 schreef Pistolero het volgende:
Ergens zou het ook wel grappig en bizar zijn als Evenepoel nu niet eens mee gaat naar Amazon-Soudal-Visma.
Voor de sport zou het alleen maar mooi zijn. Roglic, Pogacar, Vingegaard en Evenepoel alle 4 bij een andere ploeg als kopman de Tour in. Jumbo heeft ook alsnog meer dan genoeg goede renners die als kopman kunnen spelen. En voor de toekomst kan je al die jonge talenten(Kooij, Jorgensen, Gloag, Tulett, Hagenes, Staune-Mittett, Graat, Huising, Nordhagen, etc..) ook een stuk meer kansen gaan geven nu. Toch een stuk leuker om die te zien ontwikkelen dan dat ze maar direct in een treintje voor Remco moeten rijden.quote:Op zondag 1 oktober 2023 21:00 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Die gaat naar INEOS, ik kan me niet voorstellen dat die naar de fusieploeg gaat. Zie ook de uitspraken van de topmensen van sponsor Soudal.
Zou wel grappig zijn dat het uiteindelijk toch niet doorgaat.quote:Op zondag 1 oktober 2023 21:02 schreef TargaFlorio het volgende:
Vorig jaar hadden we de soap rond de ploeg van Pineau. Deze soap van Soudal-Quickstep-Visma is nog meer bizar.
Mijn favoriet is dat team dat nooit bestond, en waar alleen foto's van het eerste trainingskamp van zijn. Kan die alleen zo snel niet vinden.quote:Op zondag 1 oktober 2023 21:02 schreef TargaFlorio het volgende:
Vorig jaar hadden we de soap rond de ploeg van Pineau. Deze soap van Soudal-Quickstep-Visma is nog meer bizar.
Pegasus?quote:Op zondag 1 oktober 2023 21:19 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Mijn favoriet is dat team dat nooit bestond, en waar alleen foto's van het eerste trainingskamp van zijn. Kan die alleen zo snel niet vinden.
Hun Europese basis zou in Vessem of all places zijn.quote:Op zondag 1 oktober 2023 23:09 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ze wilden Cancellara, Porte en Rogers.
Dit is hetgene wat ik ook nog niet snap, dit gaat je miljoenen kosten aan afkoopsommen als je dit echt volgend seizoen al wilt.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:55 schreef Felagund het volgende:
Het meest vreemde is dat ze bij Soudal-Quickstep nog gewoon renners hebben gehaald voor volgend seizoen. Een renner als Landa zal wel nog een nieuwe ploeg vinden (of allicht mee gaan naar of Ineos of naar de nieuwe fusieploeg), maar wat moet Ayco Bastiaens wel niet denken? Eerst wordt die lekker gemaakt met een droomtransfer, om niet eens een paar maanden later erachter te komen dat het allemaal maar een droom was.
Hoe dan?quote:Op maandag 2 oktober 2023 10:54 schreef Fretwork het volgende:
[ twitter ]
Snap ik Vlaamse humor niet, of is dit een complete clusterfuck?
Ik weet te weinig van het Belgische ontslagrecht. Maar kan me voorstellen dat er regels zijn die bijvoorbeeld ontslag van hogere salarisschalen eerst eisen.quote:
Met Wolfpack logo en al.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:26 schreef Momo het volgende:
https://twitter.com/amazonsoudal
Iemand heeft ook al vast twitter handle, maar gok dat het Amazon-Visma is
Leo van Vlieted?quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mensen van organisatie zijn dolblij met winst van Wout
Die bestaat nog niet, dus sla je slag:quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:26 schreef Momo het volgende:
https://twitter.com/amazonsoudal
Iemand heeft ook al vast twitter handle, maar gok dat het Amazon-Visma is
Het “falen” van Wout in het voorjaar lag niet zozeer aan de ploeg, lijkt me. MSR en Vlaanderen was er 1 (of 2) duidelijk sterker en PR was het verschil niet groot, maar zat pech in de weg.. met Ven Baarle, Tratnik, Laporte, Benoot en Jorgenson (als ze hem daar in zetten) heb je al een bizar sterke ploegquote:Op maandag 2 oktober 2023 12:32 schreef Fretwork het volgende:
Zou dit hele verhaal niet voornamelijk voor Wout zijn? De enige doelstelling die ze niet gehaald hebben.
Lampaert erbij, Asgreen erbij en vooral veel kennis erbij over de voorjaarskoersen.
Als Jumbo de licentie houdt, zal het vast Nederlands blijven . Met wel de vraag hoeveel Nederlandse renners op de lange termijn over blijvenquote:Op maandag 2 oktober 2023 14:44 schreef Sjoerd102 het volgende:
Voor de vlaggetjesbrigade. Zullen ze dan onder een Nederlandse, Belgische of (gezien de nieuwe sponsor) een Amerikaanse licentie gaan rijden?
Ze hebben gretige advocaten. Zelf meegemaakt met LottoJumbo domein.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:54 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die bestaat nog niet, dus sla je slag:
https://twitter.com/AmazonVisma
Andere varianten zonder Amazon al wel:
https://twitter.com/SoudalVisma
https://twitter.com/VismaSoudal
Jij had dat domein en je hebt het aan hen verkocht?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ze hebben gretige advocaten. Zelf meegemaakt met LottoJumbo domein.
Was het maar zo'n feest. Inbreuk op het merkenrecht. Dat wordt overdragen dus.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:28 schreef Felagund het volgende:
[..]
Jij had dat domein en je hebt het aan hen verkocht?
Ik denk ook niet zozeer dat het dus in de renners zit, maar in de zeer specifieke en lokale kennis en tactiek.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:57 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Het “falen” van Wout in het voorjaar lag niet zozeer aan de ploeg, lijkt me. MSR en Vlaanderen was er 1 (of 2) duidelijk sterker en PR was het verschil niet groot, maar zat pech in de weg.. met Ven Baarle, Tratnik, Laporte, Benoot en Jorgenson (als ze hem daar in zetten) heb je al een bizar sterke ploeg
Echt bizar schaamteloos weer ja. Ongekend.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ray heeft even gemaild met Visma met als gevolg een mooi reclamestukje voor Visma![]()
Enige interessante vond ik hun AI-oplossing voor voeding, verder was het mooi stukje vanuit afdeling communicatie.
Hoe komt Ray op 6 uit?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 12:35 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Ray heeft weer een artikeltje gemaakt.
Zoals het nu uitziet zal een zestal renners de overstap van Soudal Quick-Step naar de nieuwe ‘fusieploeg’ van Richard Plugge maken. In het Nederlandse kamp wordt er ook op gerekend dat Remco Evenepoel met een aantal renners rond hem de switch gaat maken.
Het lijkt me niet uitgesloten dat Tratnik met Roglic mee verhuist.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:22 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Hoe komt Ray op 6 uit?
Ze hebben er nu 26 voor 2024. Dat is nog inclusief Hessmann, maar zelfs dan zou er nog eentje extra weg moeten.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:23 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het lijkt me niet uitgesloten dat Tratnik met Roglic mee verhuist.
Dit zag ik ook net nadat ik op invoeren drukte. Dan krijgt Wappie Hofstede bij dezen eindelijk zijn welverdiende exodus middels ontslag op staande voet.quote:
Vispecial?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 16:46 schreef Pistolero het volgende:
Ilan heeft nu al de Jumbonus.
(Hoe gaan we die volgend jaar eigenlijk noemen?)
#poweredbybusinesssoftwarepackages #asquickasamazonprimedelivery #overwinningenaanelkaarkittenmetsoudalquote:
quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 16:47 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jammer dat de zeer onsympathieke Van Wilder wint en typerend dat Jeroen vindt dat het hem gegund is.
Team Tietema komt op het juiste moment!quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:25 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dit zag ik ook net nadat ik op invoeren drukte. Dan krijgt Wappie Hofstede bij dezen eindelijk zijn welverdiende exodus middels ontslag op staande voet.
De Betcity Elfstedenrace hè!quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 20:31 schreef Sjoerd102 het volgende:
Morgen kennelijk ook de Elfstedenrace. Nooit geweten dat dat tegenwoordig een profkoers is.
Misschien volgend jaar maar eens bezoeken.
Z’n accent is wel dramatisch maar vond het (wellicht eenmalig) een goede quote van Ilan. Of dit nu een sneer naar Remco was, is me niet duidelijkquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 18:18 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ilan takes no prisoners in z'n interview
In aanloop naar de Italiaanse wedstrijden nog maar eens ziek geworden.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 21:06 schreef Dale__Cooper het volgende:
Mijn Thibaut heeft nog niet echt de benen van de Tour te pakken. Zaterdag zijn afscheid, hopelijk kan die zich nog een beetje laten zien als oud-winnaar.
Ontwikkelt zich goed die jongen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 15:55 schreef Momo het volgende:
[..]
En Bomboi van Tietema nog derde voor Mezgec.
Mooie duosprint met Hartthijsquote:Op woensdag 4 oktober 2023 15:55 schreef Momo het volgende:
[..]
En Bomboi van Tietema nog derde voor Mezgec.
Ik had een positievere lezing. Hartthijs ging zo hard weg dat de helft van de groep er af moest, dus Bomboi zat in elk geval in de luwte en uiteindelijk hadden ze 2 man in de top 6.quote:
Ik wilde er nog een vraagteken achter zetten, had de beelden niet gezienquote:Op woensdag 4 oktober 2023 17:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik had een positievere lezing. Hartthijs ging zo hard weg dat de helft van de groep er af moest, dus Bomboi zat in elk geval in de luwte en uiteindelijk hadden ze 2 man in de top 6.
quote:
Waarom blijft iedereen het maar een fusie noemen, allejezus zeg.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 17:40 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]![]()
Wat een soap. Ik vind het trouwens wel een domper op het wielerseizoen. B.v. het succesvolle seizoen van Jumbo-Visma wordt toch ook wel overschaduwd door dit gedoe.
Ilan van Wilder kan dan blij zijn, kan hij mooi bij PatLef en co blijven.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 17:46 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Waarom blijft iedereen het maar een fusie noemen, allejezus zeg.
In feite is het toch 'slechts' een ontevreden geldschieter, sponsor en kopman(eventueel met een handjevol vriendjes) die eruit stappen en bij een andere ploeg instappen.
PatLef is wel een meester in het bespelen van de media om zijn eigen straatje schoon te vegen en er goed uit te komen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 20:49 schreef Fretwork het volgende:
PatLef op zn pik getrapt, wat een heerlijke soap.
Moet er wel een sponsor komenquote:Op woensdag 4 oktober 2023 20:50 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ilan van Wilder kan dan blij zijn, kan hij mooi bij PatLef en co blijven.
Misschien wil Quickstep nog wel door?quote:
Samen met een jaar budget van Jumbo nog een jaar doorgaan als QuickStep-Jumbo.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 21:47 schreef Felagund het volgende:
[..]
Misschien wil Quickstep nog wel door?
Daar heeft Jumbo toch helemaal geen belang bij? Die kunnen beter ook co-sponsor worden van SoudalVisma of hoe het ook heet.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Samen met een jaar budget van Jumbo nog een jaar doorgaan als QuickStep-Jumbo.
Waarschijnlijk kan Jumbo met een lager jaarbudget meedoen. Jumbo had van te voren ook geen rekening mee gehouden al in 2024 volledig te moeten uitstappen.
Met Amazon erbij, is er helemaal geen plek meer op het shirt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daar heeft Jumbo toch helemaal geen belang bij? Die kunnen beter ook co-sponsor worden van SoudalVisma of hoe het ook heet.
Ik ben jaloers op hem. Lekker fietsen nu op Hainan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie jongen @:mani89
Volgens PCS heeft hij verlengd bij Black Spoke, maar ik lees ook her en der dat de ploeg 'in zwaar weer' zit.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik ben jaloers op hem. Lekker fietsen nu op Hainan.
En volgend jaar in de nieuwe ploeg van PatLef
Ja, dat las ik namelijk ook. Dat er twijfels zijn voor volgend seizoen voor het doorgaan van Black Spoke.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:12 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Volgens PCS heeft hij verlengd bij Black Spoke, maar ik lees ook her en der dat de ploeg 'in zwaar weer' zit.
De hele voorraadkast is erin gegooid voor de laatste paar koersen. Hebben ze volgend jaar toch niks meer aan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:06 schreef Faraday01 het volgende:
Don Pat heeft wel gezorgd dat zijn renners gemotiveerd zijn
Is Bagioli ook op vakantie geweest naar Las Vegas?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:24 schreef Pistolero het volgende:
[..]
De hele voorraadkast is erin gegooid voor de laatste paar koersen. Hebben ze volgend jaar toch niks meer aan.
Bagioli is er trouwens al uitgetrapt door PatLef, maar dat ter zijde.
quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:47 schreef Koffieplanter het volgende:
Op een dag gaat De Lie zich echt heel ernstig bezeren.
De SQS-restanten zijn full-retard op zoek naar een nieuw contract.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:06 schreef Faraday01 het volgende:
Don Pat heeft wel gezorgd dat zijn renners gemotiveerd zijn
Absoluut belachelijk.quote:
Kijk eens naar zijn ketting alsmede banden. Hij slipt over een witte lijn en rijdt vervolgens zijn ketting in in brokken en stukken. Hij heeft teveel kracht.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:29 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Absoluut belachelijk.
Het alleen schorsen wanneer er een grote valpartij is, moeten ze echt vanaf. Na dit soort moves moet je gewoon geschorst worden voor een periode.
Niks teveel kracht. Dit zijn gewoon de maffiapraktijken van Ridley.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:31 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Kijk eens naar zijn ketting alsmede banden. Hij slipt over een witte lijn en rijdt vervolgens zijn ketting in in brokken en stukken. Hij heeft teveel kracht.
Maar Ridley levert de kettingen niet.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:33 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Niks teveel kracht. Dit zijn gewoon de maffiapraktijken van Ridley.
Dat is wel vrij matig en tricky die lijn, maar alsnog een bizarre move.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:31 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Kijk eens naar zijn ketting alsmede banden. Hij slipt over een witte lijn en rijdt vervolgens zijn ketting in in brokken en stukken. Hij heeft teveel kracht.
Ze zijn woest.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:35 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Maar Ridley levert de kettingen niet.
Pedaaltje, ketting, paardenkop in bed. Het maakt ze allemaal niks meer uit.quote:Eind mei werden in de pers reeds enkele schoten voor de boeg gelost waarbij de CEO van de ploeg beweerde dat de fietsen van Ridley niet ProTour-waardig zouden zijn. Dat is nogal merkwaardig wanneer je ziet hoeveel wedstrijden De Lie wint op onze nieuwe Falcn
quote:EXCLUSIEF. Remco Evenepoel praat voor het eerst over de fusie: “Er zíjn redenen om te panikeren, maar beter na het seizoen”
Eén stem hoorden we nog niet in de fusiesoap tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step: die van Remco Evenepoel (23). Tot nu. In een exclusief gesprek met VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws, twee dagen voor de Ronde van Lombardije en vijf dagen voor het Gala van de Kristallen Fiets, spreekt de Belgische kampioen over de nog wazige toekomst van z’n team. “We weten gewoon van niks.”
Komt de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step er? En zo ja: in welke vorm? Welke renners van de ‘Wolfpack’ maken mee de overstap? Wat gebeurt er met de coureurs en stafleden die uit de boot vallen? Zullen zij terecht kunnen bij een ‘opvangploeg’ van Patrick Lefevere of niet? Er heerst nog heel veel onduidelijkheid. Bij het personeel. Bij de renners. En dus ook bij Remco Evenepoel.
Hoe het met hem gaat? “Nu ‘ça va’”, klinkt het, relaxt gezeten in een stoel op het grasperk vóór het UNAHotel Malpensa in Legnano, in zwoele nazomersfeer en met zoemende muggen rond zijn kop. “Want we weten gewoon van niks. Ik weet alleen wat jullie weten. Allez, wat jullie schrijven. We krijgen nul informatie. En hebben dus ook geen antwoorden. Op dit moment zijn er alleen maar vraagtekens, bij iedereen. Het enige wat we kunnen doen is afwachten. En hopen dat het goed afloopt. Wat er de komende tien dagen of twee weken op ons afkomt, kunnen we niet inschatten. We zien het wel...”
Zelf laat hij er zich niet van de wijs door brengen, zegt Evenepoel. “Ik probeer me er niet druk in te maken, er geen negatieve energie in te steken. Want ik kan al mijn energie gebruiken voor de koers. Ik ben hier om mijn laatste grote seizoensdoel na te jagen, de Ronde van Lombardije. Daar ben ik meer mee bezig. We moeten zaterdag doen waar we om bekend staan: zo hard mogelijk rijden. En een mooi resultaat proberen na te streven. Er zíjn redenen om te panikeren en te stressen, maar dat houden we beter voor na het seizoen.”
Rare sfeer
Evenepoel ziet en voelt het ook. En kan er dus effectief niet omheen: de onduidelijkheid over de toekomst zorgt voor nervositeit in de ploeg. “Er heerst een wat rare, beetje warrige sfeer. Sommige mensen gaan daar anders mee om dan anderen. Zelf heb ik al wel wat meegemaakt in mijn carrière. Ik weet wat het is om onder druk te moeten presteren. Maar andere jongens hebben die druk nog niet gevoeld, zij hebben er meer moeite mee. We moeten gewoon ons best blijven doen. Meer kunnen we niet doen.”
Wanneer Evenepoel voor zichzelf duidelijkheid hoopt te hebben? “16 oktober is de deadline, zeker? (lachje) Kijk, het is zo dat je tot en met 31 december overal kan en mag tekenen. Er is dus geen haast bij. De winter is nog lang. Maar anderzijds ook niet, hé. Iedereen wil wel zo snel mogelijk zicht op wat er met Soudal Quick-Step gaat gebeuren. Het is bijna vakantie, in die zin zijn de sluimerende vraagtekens absoluut niet fijn. Maar laat ons nu eerst samen nog een paar dagen doorbijten. Voluit focussen op de koers. (lacht) En in mijn geval, aansluitend op Lombardije zaterdag: op onze eerste huwelijksverjaardag.”
Ok boomer.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:31 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ha, ha. Ik vind altijd al dat er teveel volgwagens in de koers zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:46 schreef Sjoerd102 het volgende:
https://www.instagram.com(...)hid=MzRlODBiNWFlZA==
Arme Cavendish komt terug en mag bijna meteen daar tegenop. En ik zie nog wel een paar mensen op de startlijst die dit zonder aan de ploegwagen hangen niet gaan redden (Buchli, Eefting, van Schip, Havik - al kunnen die misschien een koppelkoers doen)quote:
Op Komoot vind ik dit bij segment Secteur pavé Michael GOOLAERTSquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 11:36 schreef Sjoerd102 het volgende:
Ook even hier posten, wellicht dat een Fok!ker mij op weg kan helpen.
Over een tijdje ga ik naar Noord Frankrijk.
Hierbij wil ik ook een bezoek brengen aan het monument(je) ter ere van Michael Goolaerts.
Wie kan mij aangeven waar deze zich exact bevind.
Ik weet dat deze gelegen is op de kasseistrook tussen Biastre en Viesly,
De strook waar hij ten val kwam.
Helaas is op deze locatie geen Google maps (uitgezonderd van de grotere wegen).
Als ik kaarten van Parijs Roubaix 2018 bekijk gaat het om kasseistrook 28
https://cdn.touretappe.nl/images/parijs-roubaix/2018/route.jpg
Klopt het dat het dan om deze weg zou gaan?
https://maps.app.goo.gl/fpvwgYeKREVg7pcC7
Of is dit monument toch op een net andere plek?
Een coordinaat of iets dergelijks zou wenselijk zijn.
Op wielerprikbord had iemand het over de Route de Quievy.
Deze ligy echter ten noordswesten van Viesly en zat in 2018 niet in PR
*voor 2024.quote:
Denk wel dat de fusie en het vertrek van Roglic los staan van elkaarquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:36 schreef Slobeend het volgende:
Dus geen fusie en Roglic uit. Geen droomplan.
Maar de fusiegeruchten waren toch gewoon waarquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:38 schreef Pistolero het volgende:
Maar uhm, is de hele (internationale) wielermedia dus toch in hun hemd gezet door Cris fucking Woerts als het straks Amazon-Visma wordt..?
Dat denk ik ook, maar allebei geen dingen om blij van te worden Plugge zijnde.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:38 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Denk wel dat de fusie en het vertrek van Roglic los staan van elkaar
Nou ja, Ray en Wielerflits presenteerde het als voldongen feit.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:39 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar de fusiegeruchten waren toch gewoon waarDat het niet doorgaat nu is iets anders. Woerts kwam wel als enige met Amazon inderdaad.
Nog een jaar lang gebakalaei hahaha xD.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:41 schreef Momo het volgende:
"Bakala en Lefevere gaan samen tot 2025 door"
En nog een jaar lang dit geleuter?
Als Amazon daadwerkelijk voor 15 miljoen langdurig sponsor wordt is dat vele malen beter dan Bakala, Lefevere en Soudal binnenhalen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:39 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar allebei geen dingen om blij van te worden Plugge zijnde.
Ja Jumbo zit echt vol met grote talenten. Al moet je zien hoe dat uitpakt voor het grote ronde werk. Volgens mij zijn die 2 Noren toch meer van het klassieke werk?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:44 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Als Amazon daadwerkelijk voor 15 miljoen langdurig sponsor wordt is dat vele malen beter dan Bakala, Lefevere en Soudal binnenhalen.
En sportief is het vertrek van Roglic wel een aderlating, maar op lange termijn alleen maar beter voor Jumbo. Meer kansen voor alle grote talenten.
Ach, Remco. Wordt leuk als ze die aan zijn contract gaan houden.quote:Quid Evenepoel?
Jumbo-Visma ging ondertussen in zee met het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon, een wereldspeler, al is nog niet meteen duidelijk wat de inbreng zal zijn.
Lefevere en Bakala zouden hun project samen tot 2025 voleindigen, vernamen we uit goede bron, al zou die laatste willen afbouwen. Extra investeringen om de rondekern rond Remco Evenepoel te versterken lijken niet langer mogelijk.
Dus is het de vraag hoe Evenepoel op dit alles zal reageren.
Dat 1e gaan ze vast wel doen (en als je de verhalen mag geloven, hebben ze dat eerder al gedaan). Pat weet ook wel dat de ploeg veel minder waard wordt als Evenepoel wegvalt En Bakala vast ook wel, maar weet niet of die dat geld gaat missen..quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:54 schreef Pistolero het volgende:
Jumbo-Visma ging ondertussen in zee met het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon, een wereldspeler, al is nog niet meteen duidelijk wat de inbreng zal zijn.
Lefevere en Bakala zouden hun project samen tot 2025 voleindigen, vernamen we uit goede bron, al zou die laatste willen afbouwen. Extra investeringen om de rondekern rond Remco Evenepoel te versterken lijken niet langer mogelijk.
Dus is het de vraag hoe Evenepoel op dit alles zal reageren.
Benieuwd of we Evenepoel alsnog elders zullen zien in 2024.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 15:46 schreef Steven184 het volgende:
"Extra investeringen om de rondekern rond Remco Evenepoel te versterken lijken niet langer mogelijk."
Byebye zwaaizwaai
quote:Ook amazon haakt af
Nog geen twee weken nadat het nieuws naar buiten kwam over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step, twee van de beste wielerploegen ter wereld, is het plan alweer van de baan. Ook de sponsoring door Amazon, vorige week nog waarschijnlijk, lijkt nu op niets uit te lopen. Sponsor Soudal blijft zoals het er nu naar uitziet trouw aan de ploeg van Lefevere. Supermarktketen Jumbo houdt vast aan het plan om zich per 2024 terug te trekken als hoofdsponsor. In plaats daarvan wordt het gat in de financiering door het vertrek van Jumbo opgevangen door een van de huidige sponsoren van de ploeg.
Bronnen vertellen dat het Nederlandse bedrijf PON, wereldwijd actief als fietsfabrikant maar ook als importeur van verschillende automerken, in zal stappen als nieuwe naamgevende sponsor. Onder PON valt bijvoorbeeld ook het fietsenmerk Cervélo, waarmee de Nederlandse ploeg rijdt en het bedrijf levert ook de ploegleidersauto’s van het team. Visma heeft zich als hoofdsponsor voor onbepaalde tijd aan de Nederlandse wielerploeg verbonden.
Materiaalsponsor PON is nauw verbonden is met Jumbo-Visma. Zo zijn de ploegenpresentaties de afgelopen jaren meermaals op het kantoor in Amsterdam geweest. Dat juist PON in de fusieploeg mogelijk plaats zou moeten maken voor het Amerikaanse fietsmerk Specialized was een van de breekpunten tijdens de onderhandelingen.
Donald Pluggequote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
4D chess van Plugge, dreigen met een fusie en dat Specialized dan de fietsen gaat leveren waardoor PON nu met een hoop geld over de brug komt.
Dat zal dan toch gewoon Cervelo-Visma worden? PON is puur de naam van de overkoepelende holding. Die naam heeft niet echt marketingtechnische waarde.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:18 schreef Momo het volgende:
Dus eerst waren er gesprekken met Specialized, maar nu Amazon toch lijkt weg te vallen wil Cervelo alsnog instappen met meer geld?
Visma-PON en PON-Visma rollen nog niet lekker van de tong.
Waarschijnlijk wel ja, al vallen er superveel bedrijven onder de naam PON. Fietsgerelateerd al Gazelle, Cannondale, Kalkhoff, Urban Arrow, Caloi, FOCUS, Schwinn, Mongoose, Santa Cruz, GT.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:23 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Dat zal dan toch gewoon Cervelo-Visma worden? PON is puur de naam van de overkoepelende holding. Die naam heeft niet echt marketingtechnische waarde.
Ik denk niet meer dat Roglic in staat is om de Tour te winnen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja Jumbo zit echt vol met grote talenten. Al moet je zien hoe dat uitpakt voor het grote ronde werk. Volgens mij zijn die 2 Noren toch meer van het klassieke werk?
Met vertrek van Roglic ben ik wel echt benieuwd hoe dat gaat uitpakken volgende jaren. Is hij nog echt zo goed in dat 1 week werk? Met 34 jaar zit je natuurlijk ook wel eventueel dicht bij het moment dat het minder gaat, al kan dat zo 35 jaar maar ook 39 jaar zijn.
Roglic zelf ook nog dit jaar..quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:34 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk niet meer dat Roglic in staat is om de Tour te winnen.
Geraint Thomas was destijds nog maar net 32 jaar toen hij de Tour won, en die was al vrij oud.
Alleen Chris Horner was destijds een veel oudere rondewinnaar, maar dat vind ik nog steeds onbegrijpelijkl.
Maar om alsnog terug te gaan naar Jumbo-Visma zou wel gezichtsverlies zijn, al zou het wel de cirkel rond maken van deze hele soap.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:34 schreef Pistolero het volgende:
Waarom blijft dat verhaal ook maar terug komen dat Jumbo per 2024 vertrekt als sponsor? Dat is toch simpelweg niet waar en niet mogelijk, tenzij Plugge en co. akkoord gaan omdat ze al een sponsor voor 2024 hebben. Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen ze Jumbo gewoon aan hun contract houden.
Gazelle-Visma, kom er maar inquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel ja, al vallen er superveel bedrijven onder de naam PON. Fietsgerelateerd al Gazelle, Cannondale, Kalkhoff, Urban Arrow, Caloi, FOCUS, Schwinn, Mongoose, Santa Cruz, GT.
Hier kan je kiezen uit alle bedrijven:
https://pon.com/over-ons/bedrijven/
*even afstoffen*quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:38 schreef DeeBee het volgende:
Jumbo kwijt, Amazon kwijt, Soudal kwijt, Roglic kwijt, alles weg
Elke koers een andere shirtsponsor.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel ja, al vallen er superveel bedrijven onder de naam PON. Fietsgerelateerd al Gazelle, Cannondale, Kalkhoff, Urban Arrow, Caloi, FOCUS, Schwinn, Mongoose, Santa Cruz, GT.
Die bedrijven vallen niet allemaal onder PON, maar PON is wel de importeur van die merken.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb die hele soap met verbazing gevolgd maar dat hele Amazon verhaal heb ik gelijk afgedaan als onzin.quote:
Evans was 34, volgens mij is dat de oudste winnaar van de laatste 20 jaar.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:34 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk niet meer dat Roglic in staat is om de Tour te winnen.
Geraint Thomas was destijds nog maar net 32 jaar toen hij de Tour won, en die was al vrij oud.
Alleen Chris Horner was destijds een veel oudere rondewinnaar, maar dat vind ik nog steeds onbegrijpelijkl.
Voor m'n gevoel waren Froome en zeker Wiggins wel ouder, maar toen was ik zelf ook jonger natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 23:25 schreef Fretwork het volgende:
Sastre 33, Froome 32 en Wiggins 32, het valt op zich mee
Tijd voor nederige excuses.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 00:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maar uiteindelijk toch een bizarre afgang van wielerflits, ze werden ook totaal gesloopt in hun eigen comment secties door de doorgaans brave achterban. Pijnlijk allemaal.
Cultploeg?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 23:26 schreef Fretwork het volgende:
Maar wel een lekkere 2 weken, Roglic naar een sterke outsider, PatLef boos, mogelijk 4 favorieten in 4 teams + Ineos en een cultploeg die blijft bestaan.
Best mogelijke uitkomst voor de nooit neutrale kijker?
Maxim Horsselsquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 00:28 schreef Momo het volgende:
Vraag mij ook af wie dat soort zaken überhaupt gelekt hebben aan WielerFlits. Voor imago van beide wielerploegen niet goed geweest en ook niet voor de (eventuele) sponsors.
Leuk, jong talent dat doorbreekt in exotische koersen!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:54 schreef TommyL0204 het volgende:
Oscar Sevilla wederom 2e geworden in Hainan. Renner om in de gaten te houden!
Froome kan hier niet eens mee komenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:54 schreef TommyL0204 het volgende:
Oscar Sevilla wederom 2e geworden in Hainan. Renner om in de gaten te houden!
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 00:17 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Tijd voor nederige excuses.
Nee ik interpreteer dit ook als "Volgende week maak ik bekend dat ik naar Ineos vertrek".quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:48 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Geen directe ik blijf gewoon bij Quickstep
www.fusieflits.nlquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Maxim Horssels
6 OKTOBER 2023 14:58
Wij zijn niet de veroorzaker van de fusie. Wij hebben er alleen over gepubliceerd.
-25
Evenepoel is wel het soort lul dat een heel ding hiervan gaat maken, dan uiteindelijk gewoon bij SQS blijft en dan gaat klagen dat de media er een heel ding van heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nee ik interpreteer dit ook als "Volgende week maak ik bekend dat ik naar Ineos vertrek".
Iconisch is wellicht beter.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:05 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Bij de term cultploeg denk ik niet direct aan S-Q.
Remco blijft, aldus Remco.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 14:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Evenepoel is wel het soort lul dat een heel ding hiervan gaat maken, dan uiteindelijk gewoon bij SQS blijft en dan gaat klagen dat de media er een heel ding van heeft gemaakt.
Amazon werd een keer genoemd door een crypto-aanprijzer in VI, en iedereen neemt daarna dit zogenaamde nieuws over als een feit.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:38 schreef DeeBee het volgende:
Middelmaat neemt genoegen met middelmaat.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 18:24 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Remco blijft, aldus Remco.
https://sporza.be/nl/2023(...)wieso~1696693904134/
Hij is uiteraard hartstikke content bij zijn huidige ploeg, voorspelbaar wel.
Wout met een kwartier morgen?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 22:44 schreef wimderon het volgende:
Jeetje, er doen er 220 mee aan het WK gravel bij de mannen elite, inclusief 14 uit Guinee-Bissau.
Minder geld kwijt (salaris Roglic en ontvangen afkoopsom), minder interne twisten (tussen Vingegaard en Roglic) zodat Jumbo in 2024 wel sponsor blijft, maar toch kan afbouwen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:38 schreef DeeBee het volgende:
NEOM!quote:Op zondag 8 oktober 2023 00:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Minder geld kwijt (salaris Roglic en ontvangen afkoopsom), minder interne twisten (tussen Vingegaard en Roglic) zodat Jumbo in 2024 wel sponsor blijft, maar toch kan afbouwen.
En rustig in 2024 zoeken naar een nieuwe grote sponsor voor de toekomst.
Plus PON die breder instapt, Amazon dat voor enkele miljoenen per jaar als kleinere sponsor (en exclusieve rechten om binnen het team te filmen) instapt. Budget voor volgend jaar is daarmee klein beetje hoger dan voor dit jaar.quote:Op zondag 8 oktober 2023 00:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Minder geld kwijt (salaris Roglic en ontvangen afkoopsom), minder interne twisten (tussen Vingegaard en Roglic) zodat Jumbo in 2024 wel sponsor blijft, maar toch kan afbouwen.
En rustig in 2024 zoeken naar een nieuwe grote sponsor voor de toekomst.
quote:Wout van Aert over het WK gravel, samen winnen en zijn mindere seizoen: “Ik heb het nummer van Van der Poel, maar we bellen mekaar nooit”
De Kristallen Fiets gaat Wout van Aert (29) dit jaar niet winnen. Te weinig uitschieters - of hij nog geen spijt heeft van het weggeven van Gent-Wevelgem? Maar een heel mooi slot breien aan 2023 kan wel. “Over tien jaar is zo’n wereldtitel misschien veel meer waard.” ‘Wout voor goud’ op het WK gravel?
Dinsdag wordt de Kristallen Fiets uitgereikt: hoe blik jij terug op je seizoen?
“Dit is uiteraard niet mijn beste seizoen ooit, maar het is ook verre van slecht. Het is middelmatig. Misschien is het een keer normaal dat het niet altijd van hoogtepunt naar hoogtepunt ging en dat er een jaar tussenzit dat het iets moeilijker gaat.”
Wie wint de trofee wel?
“Ik denk dat Evenepoel de beste papieren heeft. Philipsen zou het ook verdienen, maar misschien wegen de overwinningen van Remco - een Monument en het WK tijdrijden - en de manier waarop hij heeft gereden in zijn regenboogtrui iets zwaarder door.”
Hoe vervelend is het voor jou dat de grote overwinningen dit jaar zijn uitgebleven?
“Natuurlijk is het niet altijd makkelijk. Iedereen wil altijd dat ik win, maar degene met het grootste verlangen om te winnen, ben ik zelf. Dat begint met op het juiste moment in de juiste vorm zijn, en op dat vlak heb ik al bewezen dat ik er vaak sta. Maar vaak leidt dat ook tot ‘net niet’. Er waren een paar tweede plaatsen die ik kon accepteren, maar er waren ook momenten dat het anders had kunnen zijn.”
Wanneer precies?
“De tweede rit in de Tour (waar Lafay net buiten schot bleef, red.), het EK (waar hij in de slotmeters niet voorbij Laporte geraakte, red.). Ook Parijs-Roubaix had anders kunnen lopen zonder platte band. Als je dat optelt, had je een heel ander jaar kunnen krijgen, en een heel ander gevoel.”
Met wat je nu weet: zou je de zege in Gent-Wevelgem opnieuw aan je ploegmaat Laporte schenken?
“Ja. Zeker. Intussen heeft Christophe een aantal mooie zeges extra gepakt, maar op dat moment was dat een heel grote overwinning voor hem, terwijl die koers voor mij niet zo’n verschil maakte. Ik had het raar gevonden om tegen mekaar te sprinten, en ik had het ook raar gevonden als hij de zege had moeten weggeven omdat ik de kopman ben. Ik vond en vind dit de enige juiste beslissing. Voor mij voelt het nog altijd alsof we die koers samen hebben gewonnen.”
Vind je het nooit moeilijk om je in te schrijven in de cultuur van ‘samen winnen’?
“Neen, dit is eerder een opluchting. Toen ik nog fulltime crosser was, begon het me steeds meer te vermoeien dat het altijd allemaal om mij draaide. Ook op de weg lag de druk altijd op mij in die eerste jaren. Maar in deze ploeg zit zo veel kwaliteit dat heel veel renners kunnen winnen: dat is een veel plezantere manier om deze sport te doen.”
Ook dit jaar ben je vaak op Mathieu van der Poel gestoten. Past jullie rivaliteit stilaan in de grote historische duels in het wielrennen?
“Ik denk het wel. We komen elkaar nu al heel wat jaren tegen in de finale van elke grote koers. Het is logisch dat de mensen ons als twee grote rivalen gaan herinneren. Maar ze moeten ook onthouden dat we met respect tegen mekaar koersen.”
Jij haat Mathieu niet?
“Ik haat verliezen van Mathieu, maar ik haat hem niet als persoon. Wellicht hebben we mekaar beter gemaakt. We begrijpen dat we elkaars aanwezigheid moeten aanvaarden en dat die goed is voor de sport en voor onszelf.”
Heb jij zijn telefoonnummer?
“Ja, maar we bellen mekaar nooit. Dit blijft een rivaliteit waarbij we niet als vrienden communiceren. Voor ons allebei is het een doel om mekaar te verslaan en beter te zijn dan de ander. Daarvoor heb je dat gevoel van concurrentie nodig. Maar als er iets besproken moet worden, is het geen probleem om met hem te gaan praten in het peloton.”
Je sluit je seizoen af met een reeks wedstrijden die je nooit eerder reed: Coppa Bernocchi, Gran Piemonte, het WK gravel. Vanwaar die keuze?
“In het begin van het jaar was er geen plan voor na het WK. Het is een beetje een gek seizoen, met het WK dat al in augustus viel, daardoor was er voor mij geen echt groot doel meer in het najaar. Dus zijn we gaan zoeken naar wedstrijden die me liggen en waarvoor ik me kon motiveren. Ik ben blij met mijn keuze. Het was een leuke sfeer deze week, best ontspannen allemaal, ik denk dat iedereen weet dat ik graag in Italië koers.”
Het beste moet misschien nog komen, want je goeie vriend en crosser Daan Soete beweert dat gravel de discipline is die het best bij je past.
“Dat soort lange inspanningen liggen me zeker. En ik heb ook de technische vaardigheden. Maar ik blijf in de eerste plaats een wegcoureur.”
Met wat kan je een gravelwedstrijd het best vergelijken? Een tijdrit van een paar uur?
“In Houffalize (waar hij won met negen minuten voorsprong, red.) was dat zo, maar elk parcours is anders. Soms kan een gravelrace ook tactisch zijn en moet je energie sparen. Maar wacht eens: ik heb nog maar één gravelwedstrijd gereden, we moeten nu niet gaan doen alsof ik de grote specialist ben.”
Ben je dan niet de topfavoriet voor goud?
(grijnst) “Ik heb gelezen dat Valverde zichzelf de grote favoriet noemt. Ik ga voor het podium.”
Moeten we Valverde ernstig nemen? Een renner die een jaar geleden gestopt is en intussen 43 jaar is?
“Toch wel. Hij heeft verschillende gravelraces gedaan dit jaar en hij heeft ze bijna allemaal gewonnen. Hij ziet er nog altijd goedgetraind uit, dus echt op pensioen is hij nog niet volgens mij. Misschien mist hij die korte inspanningen om vijf minuten diep in het rood te gaan, maar hij kan nog altijd vier uur supersnel rijden. En dat is exact wat je nodig hebt in een gravelkoers.”
Wie zie je nog?
“Gianni en Florian Vermeersch. Connor Swift van Ineos Grenadiers. Matej Mohoric doet ook mee.”
Hoe belangrijk is zo’n wereldtitel?
“Dit is nieuw. Ik vind het interessant, dit is een sport die aan het groeien is. Gravel heeft nog geen traditie, maar ik zou het heel cool vinden om dit op mijn palmares te hebben. En wie weet, over tien jaar is zo’n wereldtitel misschien wel veel meer waard dan vandaag.”
HLN wil echt zo graag dat Wout en Mathieu mot hebben. Wout/Mathieu:quote:Op zondag 8 oktober 2023 10:35 schreef DiegoFuser het volgende:
Leuk interview met WOUT bij onze vrienden van HLN. Groot stuk over het totaal onbelangrijke WK gravel, maar ook terugblik op het wegseizen. Helaas voor HLN geeft WOUT niet de antwoorden waar HLN erg naar op zoek was. Jij haat Mathieu niet?
[..]
Wout heeft het mooi verwoord. Ze zijn geen vrienden maar ook geen vijanden. Gewoon gezonde concurrenten die respect voor elkaar hebben.quote:Op zondag 8 oktober 2023 10:53 schreef Momo het volgende:
[..]
HLN wil echt zo graag dat Wout en Mathieu mot hebben. Wout/Mathieu:HLN:
quote:
quote:"In een wedstrijd kwam een Movistar-renner me onlangs waarschuwen", vertelt Vermeersch.
""Pas op voor Valverde", zei hij, "Alejandro is zich binnen de ploeg al een jaar lang aan het voorbereiden op het WK gravel.""
Swenson rijdt gewoon in de top 5, in tegenstelling tot de geroemde Valverde.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:14 schreef franklop het volgende:
De graveltoppers komen wel weer bovendrijven op zo'n WK!
Wel in hetzelfde groepjequote:Op zondag 8 oktober 2023 13:16 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Swenson rijdt gewoon in de top 5, in tegenstelling tot de geroemde Valverde.
Hoeveel betalen ze alpecin wel niet om Philipsen in Turkije op te stellen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:34 schreef Marcoss het volgende:
Dat ging bijzonder makkelijk voor Philipsen
Die wilde juist zelf om Pogacar nog voorbij te gaan qua aantal zeges dit jaarquote:Op zondag 8 oktober 2023 13:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hoeveel betalen ze alpecin wel niet om Philipsen in Turkije op te stellen.
Voss zit er gewoon bij.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:14 schreef franklop het volgende:
De graveltoppers komen wel weer bovendrijven op zo'n WK!
Wout, de eeuwige morele winnaar.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:37 schreef Ambrosius het volgende:
Van Aert had zeker gewonnen als hij geen pech had gehad hoor ik. Het is weer van dat.
Dat spreekt voor zich, half uur voor tenminstequote:Op zondag 8 oktober 2023 14:37 schreef Ambrosius het volgende:
Van Aert had zeker gewonnen als hij geen pech had gehad hoor ik. Het is weer van dat.
Met al die klinieken voor kaal haar kan ik me voorstellen dat de Turkse markt belangrijk is.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hoeveel betalen ze alpecin wel niet om Philipsen in Turkije op te stellen.
Denk het niet, rijdt iig niet op de velg. misschien gevuld met schuim?quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:12 schreef Zwansen het volgende:
Lijkt wel lek achter, zoveel schuift dat achterwiel.
Nee inderdaad niet plat.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Denk het niet, rijdt iig niet op de velg. misschien gevuld met schuim?
En als veldrijder door de bochten gevlogenquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:18 schreef DiegoFuser het volgende:
Op Vanderpoelesque wijze zo, wereldkampioen met val.
Dat is wel het grootste nadeel van deze discipline, dit kan haast niet goed in beeld worden gebracht.quote:
Een zwaluw maakt nog geen zomer.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:30 schreef Koffieplanter het volgende:
Swenson snoert hier mondjes namens de gravelaars.
Maar hij was in Wollongong ook al erg goed.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:31 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Maar dan is hij blijkbaar ook wegrenner en geen pure gravelaar.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:33 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Maar hij was in Wollongong ook al erg goed.
Hij is een mtber, geen wegrenner. Wollongong was zijn eerste wegrace van betekenis ooit.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:35 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar dan is hij blijkbaar ook wegrenner en geen pure gravelaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |