abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:11:02 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210633994
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
Kantar
De Hond
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:12:25 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210634004
Toch fijn dat het weer gewoon een echt links rechts discussie werd. Kleine overheid met weinig invloed vs grote overheid met veel invloed.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:12:39 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210634008
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is inmiddels al zo veel bepaard dat de overheid zijn kerntaken niet eens meer uit kan voeren, daar nog meer weghalen kan bijna niet meer zonder grote ongelukken.
Omdat er heel veel geld verspild wordt aan zaken die helemaal niet tot de kerntaken behoren, en omdat we het de uitvoerenden véél te ingewikkeld gemaakt hebben met een idioot circus aan regelgeving, en omdat men weigert keuzes te maken in de toekomst van de zorgkosten. En beide dingen zullen in de komende tien, twintig jaar realistisch gezien niet gaan veranderen, dus de kans dat jij je zin krijgt met je belastingideeën is een stuk groter dan dat ik dat krijg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210634016
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Absoluut niet, ik heb nog nooit jaloezie naar iemand gevoeld, eigenlijk.

Maar de keuze tussen wie ik wil helpen, of dat mensen zijn die in de rij staan bij de voedselbank of mensen die in de rij staan voor de nieuwste iPhone, dan kies ik die eerste groep.
Dit is nogal een populistische karikatuur van de werkelijkheid van middeninkomens. Het is een valse tegenstelling.

Of gaan we ook de discussie starten over mensen met en uitkering die roken, huisdieren hebben of dure spullen?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:14:28 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210634019
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Omdat er heel veel geld verspild wordt aan zaken die helemaal niet tot de kerntaken behoren, en omdat men weigert keuzes te maken in de toekomst van de zorgkosten. En beide dingen zullen in de komende tien, twintig jaar realistisch gezien niet gaan veranderen, dus de kans dat jij je zin krijgt met je belastingideeën is een stuk groter dan dat ik dat krijg.
Projecties zijn dat er over ~15 jaar 1 op de 3 mensen in de zorg werkt, dat is inderdaad niet houdbaar dan krijg je een situatie waar er twee typen mensen bestaan de zorgenden en zorg ontvangenden en weinig er tussenin.

Het probleem lijkt mij dat de enige manier om dat op te lossen is consessies doen aan zorg kwaliteit dus willens en wetens kiezen voor niet de optimale zorg. Ik denk dat dat ook al gebeurt trouwens. Maar als er bekend is dat er meer optimale zorg voor handen is zullen de veel verdieners dit zeker blijven opzoeken, waardoor zorg en gezondheid toch weer een elitair iets wordt.
pi_210634020
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch fijn dat het weer gewoon een echt links rechts discussie werd. Kleine overheid met weinig invloed vs grote overheid met veel invloed.
je kwam zelf ook al vrij snel met wat cliches natuurlijk

quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Zorg, politie en vervoer volledig particulier maken. Wil je veiligheid dan moet je dat maar kopen en wil je zorg dan moet je maar zorgen dat je genoeg verdiend en wil je ergens komen dan leg je zelf maar een weg aan :Y het wilde westen principe :Y
pi_210634037
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Veel invloed hoeft niet. Daar staat de CU ook zeker niet voor (dat zei Bikker nog expliciet toen ze linkser dan links werd genoemd). Maar een nog kleinere overheid, dat zie ik niet echt voor me. Waar kunnen ze nog op bezuinigen dan?

En dan echt bezuinigen. Dat de zorgkosten gedempt moeten worden bepleit ik hier al vanaf dat ik hier een account heb.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210634060
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dit is nogal een populistische karikatuur van de werkelijkheid van middeninkomens. Het is een valse tegenstelling.
Nee, het is gewoon een feit. Die groep die hier vaak zogenaamd zielig wordt genoemd, gaat meerdere keren op vakantie, eet regelmatig buiten de deur en heeft vaak dure telefoons. Die heeft gewoon wel ruimte als ze iets zuiniger aan moeten doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210634069
Laten we dan ook eens het debat voeren wat die kerntaken eigenlijk zijn. Kijk ik ben voor goed bestuur en ik vind het ook heel belangrijk dat de overheid de ondergrens bewaakt. (Niet louter financieel, ook op andere terreinen). Maar we zien ook al jaren een beweging dat de overheid alles maar moet oplossen. Ik noem wat voorbeelden:
- De publieke omroep. Een neutrale nieuwsvoorziening (NOS) is natuurlijk noodzaak. Maar drie netten, heel Holland bakt en Studio Sport? Is dat een overheidstaak?
- Cultuursubsidies. De muziekschool is een stukje bildung, daar kan ik nog wel inkomen. Maar het scapino ballet? Is dat een overheidstaak?
- Topsportbeleid.

En zo zijn er nog heel veel kleinere en grotere dingen te noemen (lichte jeugdzorg!) waarbij je de vraag kunt stellen of het een overheidstaak is.
zie email 27 oktober
  donderdag 14 september 2023 @ 15:19:19 #10
346939 Janneke141
pi_210634075
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar als er bekend is dat er meer optimale zorg voor handen is zullen de veel verdieners dit zeker blijven opzoeken, waardoor zorg en gezondheid toch weer een elitair iets wordt.
Tja. Dat is wat mij betreft niet direct de wenselijke optie - maar wel de onvermijdelijke.
pi_210634097
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het is gewoon een feit. Die groep die hier vaak zogenaamd zielig wordt genoemd, gaat meerdere keren op vakantie, eet regelmatig buiten de deur en heeft vaak dure telefoons. Die heeft gewoon wel ruimte als ze iets zuiniger aan moeten doen.
Vooral die dure telefoon, die doet het hem. Dat is misschien een tientje per maand, ruim gerekend.

Laten we vooral niet doen alsof werken niet mag lonen en tot een leuk leven mag leiden. Kom op zeg.
zie email 27 oktober
pi_210634110
quote:

[..]
afgunstgenot
  donderdag 14 september 2023 @ 15:22:54 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210634115
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Veel invloed hoeft niet. Daar staat de CU ook zeker niet voor (dat zei Bikker nog expliciet toen ze linkser dan links werd genoemd). Maar een nog kleinere overheid, dat zie ik niet echt voor me. Waar kunnen ze nog op bezuinigen dan?

En dan echt bezuinigen. Dat de zorgkosten gedempt moeten worden bepleit ik hier al vanaf dat ik hier een account heb.
Toeslagen en uitkeringen (behalve een basisinkomen) afschaffen, dat zei ik toch? :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210634118
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Toeslagen en uitkeringen (behalve een basisinkomen) afschaffen, dat zei ik toch? :P
_O_
pi_210634140
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat blijkt wel ja

hint:
Inkomstenbelasting - Belasting over het inkomen van natuurlijke personen.
Vennootschapsbelasting - Belasting over de winst van bedrijven.
Omzetbelasting (BTW) - Belasting over de toegevoegde waarde op goederen en diensten.
Loonbelasting - Voorheffing op de inkomstenbelasting over salarissen.
Dividendbelasting - Belasting over uitgekeerd dividend.
Schenkbelasting - Belasting over schenkingen.
Erfbelasting - Belasting over erfenissen.
Overdrachtsbelasting - Belasting bij de overdracht van onroerend goed.
Assurantiebelasting - Belasting op verzekeringen.
Motorrijtuigenbelasting (MRB) - Belasting voor het bezit van een motorvoertuig.
Accijns - Belasting op specifieke producten zoals alcohol, tabak en brandstoffen.
Toeristenbelasting - Belasting voor overnachtingen in een gemeente door toeristen.
Onroerendezaakbelasting (OZB) - Gemeentelijke belasting op het bezit van onroerend goed.
Afvalstoffenheffing - Gemeentelijke heffing voor de verwerking van huishoudelijk afval.
Rioolheffing - Gemeentelijke heffing voor afvoer en zuivering van afvalwater.
Hondenbelasting - Gemeentelijke belasting voor het houden van een hond.
Parkeerbelasting - Betaling voor het parkeren op openbare plaatsen.
Forensenbelasting - Een gemeentelijke belasting voor mensen die in een andere gemeente wonen maar wel gebruikmaken van voorzieningen.
Precariobelasting - Belasting voor het gebruik van openbare grond.
Verhuurderheffing - Heffing voor verhuurders van sociale huurwoningen.
Bankbelasting - Belasting voor banken gebaseerd op hun balanstotaal en bonussen.
Kansspelbelasting - Belasting over prijzen gewonnen met kansspelen.
Milieubelastingen - Diverse belastingen gerelateerd aan het milieu, zoals energiebelasting.
Verpakkingenbelasting - Belasting op de productie en import van verpakkingsmaterialen.
Waterbelasting - Heffingen gerelateerd aan het gebruik en de vervuiling van water.

Belasting op leidingwater (BoL) - Belasting op het gebruik van drinkwater..
Verontreinigingsheffing - Voor de lozing van afvalstoffen op oppervlaktewater.
Grondwaterbelasting - Belasting op het onttrekken van grondwater.
Energiebelasting - Belasting op het verbruik van energie.
Vliegbelasting - Belasting op vliegtickets of luchthavendiensten.
Kolenbelasting - Belasting op het gebruik van steenkool.
Waterschapsbelasting - Heffingen voor het waterschap voor waterbeheer.
Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) - Bijdrage voor de zorgverzekering.
Bijdrage Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) - Was een bijdrage voor langdurige zorg, maar de AWBZ is sinds 2015 opgesplitst.
Bijdrage Werkloosheidswet (WW) - Bijdrage voor de werkloosheidsverzekering.
Reclamebelasting - Gemeentelijke belasting voor ondernemers op zichtbare reclame-uitingen.
Binnenhavengeld - Heffing voor het gebruik van havens door schepen.
Liggeld - Een vergoeding voor het aanmeren of liggen van een boot of schip in een haven.
Leges - Vergoedingen voor diensten door de overheid, zoals paspoorten, rijbewijzen en vergunningen.
Baattaks - Heffing op de waardestijging van onroerend goed door overheidsinvesteringen.
Winstopslag Rijkswaterstaat - Heffing voor bedrijven die grondwater onttrekken voor drinkwaterproductie.
Bijdrage Kinderopvang - Eigen bijdrage voor ouders voor kinderopvang.
BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) - Eenmalige belasting bij aankoop of import van een voertuig.
Zuiveringsheffing - Heffing voor de zuivering van afvalwater.
Toeslagen (niet echt een belasting, maar wel gerelateerd) - Zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.
Bijzondere verbruiksbelasting - Vroegere belasting op luxegoederen.
Kapitaalbelasting - Een vroegere belasting op de overdracht van kapitaal.
Belasting op speelautomaten - Heffing op het bezit en gebruik van gokautomaten.
Leerlingengeld - Een vroegere belasting voor ouders met schoolgaande kinderen.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 15:31:22 ]
pi_210634167
Ik denk dat je prima de armoede kan aanpakken zonder direct de middenklasse uit te knijpen. Leuk als je 10000 per jaar meer verdiend maar als je daardoor van sociaal naar particuliere huur/koop moet en allerlei toeslagen verdampen dan blijft er onder aan de streep netto nauwelijks iets over. En dat beetje wil Hanca dan ook nog pakken onder mom 'dan koop je maar geen iphone'. Alsof dat de realiteit is.

Dat de groep in armoede groeit toont aan dat de groep net boven de huidige grens ook enorm kwetsbaar is. Laten we die dan niet direct pakken bij de eerste de beste hap lucht.

En alle groepen daarboven die veelal echte arbeid leveren wil je niet te zwaar ontmoedigen want elke fte telt de komende decennia. Leuk als we met belastinggeld bepaalde doelgroepen aantrekkelijk proberen te maken maar misschien kost het minder om via belastingverlaging werken minder onaantrekkelijk te maken.

Voordeel van plan van cu is dat je veel minder kosten kwijt bent aan ambtelijk apparaat voor de toeslagen. In verlengde hiervan kan je ook kijken naar rondpompen van subsidies door rijk en decentrale overheden. Via belasting op vermogen moet je ook een eind komen. En als je voor armoedebestrijding dan nog geld nodig hebt kan je kijken naar het uitgavenkader.
pi_210634178
quote:

[..]
Fijn dat jij dat voor een ander beslist. Maar dan houdt de discussie wel op met dit soort karikaturen. Blijkbaar knijp jij graag mensen uit die net rond kunnen komen. Nee, dan is de cu inderdaad niet links.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:36:40 #18
346939 Janneke141
pi_210634223
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:18 schreef trein2000 het volgende:
Laten we dan ook eens het debat voeren wat die kerntaken eigenlijk zijn. Kijk ik ben voor goed bestuur en ik vind het ook heel belangrijk dat de overheid de ondergrens bewaakt. (Niet louter financieel, ook op andere terreinen). Maar we zien ook al jaren een beweging dat de overheid alles maar moet oplossen. Ik noem wat voorbeelden:
- De publieke omroep. Een neutrale nieuwsvoorziening (NOS) is natuurlijk noodzaak. Maar drie netten, heel Holland bakt en Studio Sport? Is dat een overheidstaak?
- Cultuursubsidies. De muziekschool is een stukje bildung, daar kan ik nog wel inkomen. Maar het scapino ballet? Is dat een overheidstaak?
- Topsportbeleid.

En zo zijn er nog heel veel kleinere en grotere dingen te noemen (lichte jeugdzorg!) waarbij je de vraag kunt stellen of het een overheidstaak is.
Mee eens. Maar ook kleinschaliger is er veel winst te behalen, als we bereid zijn te accepteren dat de meeste mensen in de samenleving zelfstandig kunnen plassen zonder dat er een ambtenaar meekijkt. Voorbeeldje: ik ben al jaren betrokken bij een kinderbouwdorp. Je weet wel, een grasveld met hutjes van pallets, een knutseltent, een opblaasbare stormbaan en nog wat van die dingen. Het papierwerk dat we tegenwoordig bij de gemeente moeten inleveren om dit te mogen doen is inmiddels een pagina of zestig, met vele honderden euro's aan kosten vanwege documenten die wij van externe partijen moeten aanleveren (wat we zelf doen is immers vrijwilligerswerk). Die we vervolgens weer terugkrijgen als subsidie, maar natuurlijk niet nadat er eerst een aantal ambtenarenmanuur naar gekeken heeft en eventueel teruggestuurd als er ergens een vinkje ontbreekt.

Dat is iets heel kleinschaligs, wat ik toevallig van vrij dichtbij ken. Maar we zijn al jaren bezig om alles tot ver achter de komma te regelen omdat de overheid (en in mindere mate de samenleving) er niet meer op vertrouwt dan professionals op hun eigen plek prima in staat zijn om dingen netjes en veilig te regelen. Dat is natuurlijk ook niet gratis, en ondertussen vloeit er ook nog eens een hoop geld weg naar commerciële partijen die (op overheidskosten) taken uitvoeren die eigenlijk helemaal niet hoeven te bestaan.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:40:47 #19
346939 Janneke141
pi_210634256
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:26 schreef aTypisch het volgende:
Dat blijkt wel ja

hint:
Cempexo, ben jij dat?
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:41:01 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210634258
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:14 schreef aTypisch het volgende:
je kwam zelf ook al vrij snel met wat cliches natuurlijk
Guilty as charged
pi_210634269
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Toeslagen afschaffen pleit de CU dan ook voor.
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:43:54 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210634280
quote:
Forensenbelasting - Een gemeentelijke belasting voor mensen die in een andere gemeente wonen maar wel gebruikmaken van voorzieningen.
Hoe werkt deze en wie betaald die?
pi_210634301
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:43 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Forensenbelasting kan volgens de Gemeentewet door een gemeente worden geheven van personen die op meer dan negentig dagen in een jaar voor zichzelf of voor hun gezin een gemeubileerde woning (zie hieronder voor dat begrip) tot hun beschikking hebben, zonder dat zij in die gemeente hoofdverblijf hebben.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:47:28 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210634318
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:43 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat is een lokale heffing: https://vng.nl/artikelen/forensenbelasting

En die wordt niet in heel veel gemeenten geheven.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:48:37 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210634334
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Mee eens. Maar ook kleinschaliger is er veel winst te behalen, als we bereid zijn te accepteren dat de meeste mensen in de samenleving zelfstandig kunnen plassen zonder dat er een ambtenaar meekijkt. Voorbeeldje: ik ben al jaren betrokken bij een kinderbouwdorp. Je weet wel, een grasveld met hutjes van pallets, een knutseltent, een opblaasbare stormbaan en nog wat van die dingen. Het papierwerk dat we tegenwoordig bij de gemeente moeten inleveren om dit te mogen doen is inmiddels een pagina of zestig, met vele honderden euro's aan kosten vanwege documenten die wij van externe partijen moeten aanleveren (wat we zelf doen is immers vrijwilligerswerk). Die we vervolgens weer terugkrijgen als subsidie, maar natuurlijk niet nadat er eerst een aantal ambtenarenmanuur naar gekeken heeft en eventueel teruggestuurd als er ergens een vinkje ontbreekt.

Dat is iets heel kleinschaligs, wat ik toevallig van vrij dichtbij ken. Maar we zijn al jaren bezig om alles tot ver achter de komma te regelen omdat de overheid (en in mindere mate de samenleving) er niet meer op vertrouwt dan professionals op hun eigen plek prima in staat zijn om dingen netjes en veilig te regelen. Dat is natuurlijk ook niet gratis, en ondertussen vloeit er ook nog eens een hoop geld weg naar commerciële partijen die (op overheidskosten) taken uitvoeren die eigenlijk helemaal niet hoeven te bestaan.
Maar dan moet de consquentie ook gewoon bij de organisatie liggen als een kindje een arm eraf zaagt, en dan moet er niet naar de vergunningleveraar gekeken worden en de veiligheidsambtenaar.

Ben het wel met je eens trouwens was laatst op een klein belgisch festival en daar waren er best wel dingen die in nederland vergunning technisch niet zouden kunnen zoals een grote haring een halve meter boven de grond met een bordje pas op haring. Die indek cultuur is vooral een verantwoordelijkheidsverdeling/afschuiving cultuur is wel overdreven inmiddels.
pi_210634387
quote:

[..]
Dat blijkt wel ja

Het aantal belastingen heeft natuurlijk niks te maken met de grootte van de overheid. De grootte van de overheid gaat over wat ze uitvoeren. En dan gaat het er inderdaad over of je delen van de zorg, het onderwijs, politie of leger moet afstoten, daar taken niet meer moet uitvoeren. Of dat je de sociale zekerheid nog verder moet verkleinen. En dan zie ik niet echt veel ruimte.

Ze moeten al enorm hun best gaan doen om de zorgkosten te dempen, daar echt bezuinigen (daadwerkelijk een lager percentage van het BNP uitgeven aan de zorg) zie ik echt niet voor me.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:57:53 #27
346939 Janneke141
pi_210634403
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Maar dan moet de consquentie ook gewoon bij de organisatie liggen als een kindje een arm eraf zaagt, en dan moet er niet naar de vergunningleveraar gekeken worden en de veiligheidsambtenaar.

Ben het wel met je eens trouwens was laatst op een klein belgisch festival en daar waren er best wel dingen die in nederland vergunning technisch niet zouden kunnen zoals een grote haring een halve meter boven de grond met een bordje pas op haring. Die indek cultuur is vooral een verantwoordelijkheidsverdeling/afschuiving cultuur is wel overdreven inmiddels.
Een vergunning van zestig pagina's voorkomt dus niet dat een kind zijn arm eraf zaagt. Het is een papieren werkelijkheid, dat is mijn hele probleem.
pi_210634413
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het aantal belastingen heeft natuurlijk niks te maken met de grootte van de overheid
sure
pi_210634457
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:59 schreef aTypisch het volgende:

[..]
sure
Dat is een feit. Als je het in een discussie over de grootte van de overheid hebt, gaat het over hun takenpakket, wat ze doen. Niet over of ze het geld daar voor binnenhalen via 10 of 20 verschillende belastingen.
pi_210634461
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:59 schreef aTypisch het volgende:

[..]
sure
Inderdaad, we zijn in feite meer belasting gaan betalen (althans de "gewone man") voor minder dienstverlening. Eigenlijk ook een beetje om de belastingverlagingen voor multinationals en rijken te compenseren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 september 2023 @ 16:06:49 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210634481
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Inderdaad, we zijn in feite meer belasting gaan betalen (althans de "gewone man") voor minder dienstverlening. Eigenlijk ook een beetje om de belastingverlagingen voor multinationals en rijken te compenseren.
De grote kostenposten zijn zorg en sociale zekerheid..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210634489
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een feit. Als je het in een discussie over de grootte van de overheid hebt, gaat het over hun takenpakket, wat ze doen. Niet over of ze het geld daar voor binnenhalen via 10 of 20 verschillende belastingen.
dat is ook een aspect van de grootte van een overheid

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 16:10:20 ]
pi_210634490
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je denkt dat het aantal regelingen geen invloed heeft op de grootte van de overheid?
pi_210634500
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
dan is het toch gek dat je die oplossing zoekt bij meer geld brengen bij de machtigste organisatie in het land

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 16:11:29 ]
pi_210634508
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je denkt dat het aantal regelingen geen invloed heeft op de grootte van de overheid?
er wordt gesproken over het inperken van het financiële vermogen van mensen met de nieuwste iphones

maar dat heeft geen invloed op het formaat van de overheid
pi_210634547
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:10 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dan is het toch gek dat je die oplossing zoekt bij meer geld brengen bij de machtigste organisatie in het land
Nee, de oplossing ligt bij het verlagen van de lasten voor mensen met een modaal inkomen en minder, en hogere lasten voor multinationals en écht rijken (dus niet 2x modaal ofzoiets). Hierbij hoeven de belastinginkomsten wat mij betreft niet toe te nemen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210634624
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:15 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Nee, de oplossing ligt bij het verlagen van de lasten voor mensen met een modaal inkomen en minder, en hogere lasten voor multinationals en écht rijken (dus niet 2x modaal ofzoiets). Hierbij hoeven de belastinginkomsten wat mij betreft niet toe te nemen.
Dat is het ideaalbeeld. Maar omdat ik denk dat het praktisch onhaalbaar is om het alleen bij multinationals en echt rijken vandaan te halen en we de komende jaren gewoon in welvaart gaan krimpen terwijl de kosten van de overheid toenemen door de vergrijzing, moet je soms ook keuzes maken die minder ideaal zijn.

Ik zie daarbij trouwens ook veel toekomst in de fiscalisering van de AOW, met de vergrijzing lijkt me dat een knoop die ze zo snel mogelijk moeten doorhakken.
pi_210634933
zie email 27 oktober
pi_210635135
Terwijl Thierry gewoon blijft presenteren de dieren ook een lijst:
twitter
zie email 27 oktober
pi_210635238
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:26 schreef trein2000 het volgende:
Terwijl Thierry gewoon blijft presenteren de dieren ook een lijst: [ twitter ]
Van Raan naar plek 20...
  donderdag 14 september 2023 @ 17:38:26 #41
38496 Perrin
pi_210635259
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van Raan naar plek 20...
Zal ie niet zo blij mee zijn.
pi_210635264
quote:
Oude wijn in als nieuw verkochte oude zakken. Lijst, programma en missie zijn vrijwel identiek aan eerdere versies.
pi_210635271
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van Raan naar plek 20...
Terwijl we toch dachten dat hij min of meer in kamp-bestuur zat. Coup geslaagd?
zie email 27 oktober
  donderdag 14 september 2023 @ 17:39:17 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210635275
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is het ideaalbeeld. Maar omdat ik denk dat het praktisch onhaalbaar is om het alleen bij multinationals en echt rijken vandaan te halen en we de komende jaren gewoon in welvaart gaan krimpen terwijl de kosten van de overheid toenemen door de vergrijzing, moet je soms ook keuzes maken die minder ideaal zijn.

Ik zie daarbij trouwens ook veel toekomst in de fiscalisering van de AOW, met de vergrijzing lijkt me dat een knoop die ze zo snel mogelijk moeten doorhakken.
AOW is al gefiscaliseerd in de tweede schijf
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210635278
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:26 schreef trein2000 het volgende:
Terwijl Thierry gewoon blijft presenteren de dieren ook een lijst: [ twitter ]
Ik mis de bekende VPRO-medewerkers op de lijst. :'(
  donderdag 14 september 2023 @ 17:39:41 #46
38496 Perrin
pi_210635283
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja Team Esther lijkt er met de buit vandoor te gaan.
pi_210635284
twitter
zie email 27 oktober
pi_210635295
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:39 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ik mis de bekende VPRO-medewerkers op de lijst. :'(
En Georgina Verbaan.. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210635310
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ouwehand heeft denk ik toch haar vriendengroep. Lijkt me niet goed voor de lange termijn van deze partij. Voor nu wel misschien de manier om de rust terug te krijgen.
pi_210635323
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
AOW is al gefiscaliseerd in de tweede schijf
Fiscalisatie was idd misschien niet de beste term, inkomensafhankelijk maken van de AOW bedoel ik eigenlijk.
pi_210635345
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Fiscalisatie was idd misschien niet de beste term, inkomensafhankelijk maken van de AOW bedoel ik eigenlijk.
Oef. Dat weet ik nog niet zo vast. Vrees dat je dan Franse taferelen krijgt. Mensen hebben daar jarenlang voor betaald met de belofte "als jij 67 bent...".
zie email 27 oktober
pi_210635400
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Oef. Dat weet ik nog niet zo vast. Vrees dat je dan Franse taferelen krijgt. Mensen hebben daar jarenlang voor betaald met de belofte "als jij 67 bent...".
Ja, maar de AOW is toch gewoon de gepensioneerdenversie van de WW? Waarom doen we aan een basisinkomen voor gepensioneerden, terwijl het daar voor geen optie is?
  donderdag 14 september 2023 @ 17:50:45 #53
346939 Janneke141
pi_210635429
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:
Ja, maar de AOW is toch gewoon de gepensioneerdenversie van de WW?
Nee, want de WW is een werknemersverzekering en de AOW een volksverzekering.

Maar goed, voorlopig zal geen enkele grote partij zich willen wagen aan het inkomensafhankelijk maken van de AOW. Dat is electorale zelfmoord.
pi_210635435
En er is weer een onderzoek over de toeslagenaffaire: https://www.trouw.nl/binn(...)e-plaatsen~b454287c/

Kinderen zijn niet uit huis geplaatst om enkel financiële redenen. Dat maakt terugplaatsen toch erg lastig. En ook het onderzoeken naar 'wat als er geen toeslagenaffaire was geweest' voor die kinderen per geval wordt dan moeilijk, aangezien achteraf uittekenen wat de gevolgen van de financiële zorgen op de andere zaken is geweest me onmogelijk lijkt.
pi_210635447
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar de AOW is toch gewoon de gepensioneerdenversie van de WW? Waarom doen we aan een basisinkomen voor gepensioneerden, terwijl het daar voor geen optie is?
Ik snap de redenering hoor. Maar ik denk dat je het maatschappelijk niet verkocht krijgt.
zie email 27 oktober
  donderdag 14 september 2023 @ 17:52:50 #56
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210635471
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik snap de redenering hoor. Maar ik denk dat je het maatschappelijk niet verkocht krijgt.
Men is veel gezonder en men gaat na AOW leeftijd nog werken dus AOW leeftijd op 70 zetten

quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat men de AOW leeftijd heel snel op 70 jaar gaat zetten
Dat zal meer schelen
en het pensioen vrij opneembaar maken na de 65 jaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210635488
twitter

Het bestuur wilde dus Vestering.
zie email 27 oktober
pi_210635530
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik weet het, maar ik denk aan de andere kant dat je met de vergrijzing er niet aan ontkomt.

'Ik heb er altijd voor gespaard' vind ik ook geen reden. Ik heb ook al jaren een brandverzekering, die moeten dus maar eens uit gaan keren terwijl er geen brand is. Mijn vrouw betaalt al jaren WW-premie, wanneer krijgt ze dat terug? De AOW zien als een verzekering voor als je niet genoeg pensioen krijgt lijkt me een hele normale manier om er naar te kijken.

Maar ja, ik weet ook dat je het niet verkocht krijgt. Als het ooit gaat gebeuren, moet het gewoon in een kabinetsperiode zonder in een verkiezingsprogramma te staan en dan het liefst na een advies van een zwaarverwegende commissie. Anders zal geen partij het aandurven.
pi_210635534
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Men is veel gezonder en men gaat na AOW leeftijd nog werken dus AOW leeftijd op 70 zetten
[..]
Ik denk dat men de AOW leeftijd heel snel op 70 jaar gaat zetten
Dat zal meer schelen
en het pensioen vrij opneembaar maken na de 65 jaar
Krijg je hetzelfde gezeur. Maar denk ik nog makkelijker verkocht.

Overigens gaat de AOW leeftijd al omhoog met de levensverwachting mee. Meer hoe dat precies zit weet ik ook niet.
zie email 27 oktober
pi_210635548
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het bestuur wilde dus Vestering.
Kunnen de mensen die overal een 🫶 neerzetten, daar gewoon eens mee kappen? :X
pi_210635568
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Overigens gaat de AOW leeftijd al omhoog met de levensverwachting mee. Meer hoe dat precies zit weet ik ook niet.
De AOW gaat 3 maanden omhoog voor elke 4,5 maand dat de levensverwachting stijgt. Vanaf 2028 dus 67 jaar en 3 maand. Wordt per 5 jaar bekeken.
pi_210635583
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet het, maar ik denk aan de andere kant dat je met de vergrijzing er niet aan ontkomt.

'Ik heb er altijd voor gespaard' vind ik ook geen reden. Ik heb ook al jaren een brandverzekering, die moeten dus maar eens uit gaan keren terwijl er geen brand is. Mijn vrouw betaalt al jaren WW-premie, wanneer krijgt ze dat terug? De AOW zien als een verzekering voor als je niet genoeg pensioen krijgt lijkt me een hele normale manier om er naar te kijken.

Maar ja, ik weet ook dat je het niet verkocht krijgt. Als het ooit gaat gebeuren, moet het gewoon in een kabinetsperiode zonder in een verkiezingsprogramma te staan en dan het liefst na een advies van een zwaarverwegende commissie. Anders zal geen partij het aandurven.
De AOW is een verzekering, je gaat dan in feite de verzekerde gebeurtenis veranderen. Van 'leeftijd X bereiken' naar 'leeftijd X hebben en voldoen aan inkomens- en vermogenstoets'. Dat zal maatschappelijk opgevat worden als het veranderen van de regels tijdens het spel.
zie email 27 oktober
pi_210635590
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De AOW is een verzekering, je gaat dan in feite de verzekerde gebeurtenis veranderen. Van 'leeftijd X bereiken' naar 'leeftijd X hebben en voldoen aan inkomens- en vermogenstoets'. Dat zal maatschappelijk opgevat worden als het veranderen van de regels tijdens het spel.
En dat laatste, daar is de politiek nou net voor om dat te doen. Helaas is niemand hier waarschijnlijk dapper genoeg voor.
pi_210635600
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik ben (bijna) 42, en zoals het er nu voorstaat mag ik pas met 70 jaar en 3 maanden met pensioen.

Kinderen die nu een jaar of 12 zijn mogen pas met een jaar of 80 ofzo. :')
  donderdag 14 september 2023 @ 18:04:00 #65
346939 Janneke141
pi_210635608
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:50 schreef Hanca het volgende:
Kinderen zijn niet uit huis geplaatst om enkel financiële redenen. Dat maakt terugplaatsen toch erg lastig.
Nee, dat heeft er geen fuck mee te maken. Kinderen moeten zo snel mogelijk terug naar huis als de situatie dat toelaat, maar dat krijgt de jeugdzorg/jeugdrechtsector totaal niet voor elkaar. Ongeacht de reden van uithuisplaatsing.

De meeste uithuisgeplaatste kinderen worden er slechter van, zo blijkt uit onderzoek. Een onterechte plaatsing maakt dat nog schrijnender, maar iedere situatie waar een kind het contact met ouders onthouden wordt door de staat, en vice versa, is er een te veel. Toeslagslachtoffer of niet.
pi_210635609
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik ben (bijna) 42, en zoals het er nu voorstaat mag ik pas met 70 jaar en 3 maanden met pensioen.

Dat laastste niet, na de vergrijzingsgolf komt misschien zelfs het vroegpensioen weer terug.
  donderdag 14 september 2023 @ 18:04:42 #67
346939 Janneke141
pi_210635619
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:01 schreef trein2000 het volgende:
Dat zal maatschappelijk opgevat worden als het veranderen van de regels tijdens het spel.
En dat is het ook gewoon. Dus als je het wil veranderen, dan moet dat geleidelijk.

Ik reken er zelf op dat ik tot mijn 75e mag. En als het minder is, dan is dat bonus.
pi_210635643
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat laatste, daar is de politiek nou net voor om dat te doen. Helaas is niemand hier waarschijnlijk dapper genoeg voor.
Een betrouwbare overheid verandert niet tijdens het spel de regels, tenzij het niet anders kan. En ik vrees dat men niet overtuigd is van het deel na de komma (ondanks dat ik denk dat er best een deugdelijke redenering op te tuigen valt).

Je moet iets doen om de ratio werkenden/betalenden:ontvangers enigszins in balans te houden. Zeker gelet op 'oud geld' en de hele woningmarkt discussie moeten we ook oppassen dat we geen gigantische welvaartsoverdracht van jong naar oud gaan doen.
zie email 27 oktober
pi_210635652
Thierry Baudet opnieuw FvD-lijsttrekker
https://www.telegraaf.nl/(...)uw-fv-d-lijsttrekker
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210635655
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:07 schreef capricia het volgende:
Thierry Baudet opnieuw FvD-lijsttrekker
https://www.telegraaf.nl/(...)uw-fv-d-lijsttrekker
Had jij dat verwacht? ;)
pi_210635668
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Je mag wat je wil.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_210635672
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laastste niet, na de vergrijzingsgolf komt misschien zelfs het vroegpensioen weer terug.
Huh? Er zullen toch steeds meer ouderen zijn en minder jongeren/werkenden?
pi_210635677
Ziet er niet vol uit.
twitter

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210635696
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dat is het ook gewoon. Dus als je het wil veranderen, dan moet dat geleidelijk.

Ik reken er zelf op dat ik tot mijn 75e mag. En als het minder is, dan is dat bonus.
Ja dat is het. Maar je moet iets. Je kunt het toch ook niet hebben dat straks, en ik chargeer nu, de jonge generatie in hun huurwoninkje driehoog-achter van 7-800 euro moet kromliggen om de zorgkosten en inkomensvoorziening te betalen van mensen met een koopwoning met drie ton overwaarde en een leuk passief inkomen uit beleggingen?

Nogmaals, gechargeerd, maar wel waar het in de kern op neerkomt als je geen ingreep doet.
zie email 27 oktober
pi_210635703
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Je mag wat je wil.
Als je het financieel kan dragen wel ja.
  donderdag 14 september 2023 @ 18:11:10 #76
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_210635705
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Over 30 jaar groeit op de buik van alle boomers een tuintje.
  donderdag 14 september 2023 @ 18:16:14 #77
346939 Janneke141
pi_210635762
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja dat is het. Maar je moet iets. Je kunt het toch ook niet hebben dat straks, en ik chargeer nu, de jonge generatie in hun huurwoninkje driehoog-achter van 7-800 euro moet kromliggen om de zorgkosten en inkomensvoorziening te betalen van mensen met een koopwoning met drie ton overwaarde en een leuk passief inkomen uit beleggingen?

Nogmaals, gechargeerd, maar wel waar het in de kern op neerkomt als je geen ingreep doet.
Daarom had men hier dus dertig jaar geleden al over na moeten denken, maar dat heeft men geweigerd.

Voor mij is het veranderen van het concept van de AOW zonder geleidelijke overgang echt een voorbeeld van een onbetrouwbare overheid, omdat mensen dan ook hun pensioen er niet op aan hebben kunnen passen. Voor prinses Beatrix en Charlene de Carvalho-Heineken maakt dat natuurlijk weinig uit, maar voor mijn inkomenspositie na mijn pensioen betekent het toch echt wel wat als ik een stuk minder AOW krijg zonder dat ik erop heb kunnen anticiperen.

Maar verder heb je natuurlijk wel gelijk en ik roep het zelf ook met regelmaat: de veranderende demografie vraagt om grote koerswijzigingen omdat de steeds kleiner wordende groep werkenden nooit in staat zal zijn om, op dezelfde manier als nu, de groep niet-werkenden te onderhouden. Alleen moeten die dan volgens mij ergens anders vandaan komen.
pi_210635883
Je kunt ook al die woningen die de ouderen achterlaten voor hun kinderen en erfgenamen meer belasten.
Dat is echt wel een kapitaaltje hoor.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210635893
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:26 schreef capricia het volgende:
Je kunt ook al die woningen die de ouderen achterlaten voor hun kinderen en erfgenamen meer belasten.
Dat is echt wel een kapitaaltje hoor.
wat denk je dat dat helpt?
pi_210635913
'Hef gewoon overal meer belasting op'

van hetzelfde kaliber
pi_210635916
1. Men ziet een bepaald probleem
2. Hef gwn belasting, pak het van partij X
3. ??
4. profit

prachtig _O_
pi_210635935
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:09 schreef capricia het volgende:
Ziet er niet vol uit.
[ twitter ]

[ twitter ]
Baudet is vol van zich zelf
pi_210635936
1. Burger heeft blijkbaar iets wat hij niet mag hebben, een te hoog inkomen, te veel geld of te veel andere bezittingen
2. Geef gewoon een deel aan de overheid om het eerlijk te maken. Dezelfde overheid die het nu dan niet goed en eerlijk doet, maar straks wel
3. ??
4. Profit
pi_210635949
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een betrouwbare overheid verandert niet tijdens het spel de regels, tenzij het niet anders kan. En ik vrees dat men niet overtuigd is van het deel na de komma (ondanks dat ik denk dat er best een deugdelijke redenering op te tuigen valt).

Je moet iets doen om de ratio werkenden/betalenden:ontvangers enigszins in balans te houden. Zeker gelet op 'oud geld' en de hele woningmarkt discussie moeten we ook oppassen dat we geen gigantische welvaartsoverdracht van jong naar oud gaan doen.
De ratio werkenden/gepensioneerden gaat straks natuurlijk enorm scheef lopen, ook als je de AOW leeftijd verhoogt (en dat kan ook maar tot op zekere hoogte, de gemiddelde persoon van 70 is al nauwelijks meer in staat tot werken, iemand van 75 helemaal niet meer). Ik zie dus een hele goede reden om te stoppen met het geven van een basisinkomen aan gepensioneerden met een hoog pensioen of tonnen op de bank.
pi_210635960
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
De ratio werkenden/gepensioneerden gaat straks natuurlijk enorm scheef lopen, ook als je de AOW leeftijd verhoogt (en dat kan ook maar tot op zekere hoogte, de gemiddelde persoon van 70 is al nauwelijks meer in staat tot werken, iemand van 75 helemaal niet meer). Ik zie dus een hele goede reden om te stoppen met het geven van een basisinkomen aan gepensioneerden met een hoog pensioen of tonnen op de bank.
ga je weer
pi_210635966
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Na de vergrijzingsgolf. Als we die golf voorbij zijn en die groep is overleden, staan we er plots heel anders voor.
pi_210635975
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:32 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ga je weer
Gelukkig zijn er weinig bejaarden die met een iPhone overweg kunnen
pi_210635980
quote:

[..]
ga je weer
Oh wat zijn die mensen zielig met tonnen op de bank inderdaad. Zij hebben echt nog 1000 euro extra nodig per maand. :')
pi_210636000
quote:

[..]
ga je weer
Klopt, ik blijf opkomen voor de armen en aangeven dat de rijken met wat minder kunnen. Doet mijn vader met een inkomen van rond de 100k trouwens ook, als je denkt dat het met jaloezie te maken heeft. Nee, het is gewoon een echt rechtvaardigheidsgevoel. Mijn eigen situatie interesseert me niet, ik hoef niet meer geld oid.
pi_210636003
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:27 schreef aTypisch het volgende:

[..]
wat denk je dat dat helpt?
Al die ouderen met hun afbetaalde koopwoningen.. dat gaat meteen over miljarden. Als de staat daar meer van kan krijgen dmv erfbelasting, dan kunnen ze daar een gedeelte van de stijging van de zorgkosten, door diezelfde groep overigens, mee bekostigen.

Het is ook raar dat wij (als ons beider ouderechtparen komen te overlijden) als gewoon gezin opeens miljonair zouden zijn. Ik klaag niet, maar vreemd is het wel. Het gaat over heel veel geld wat vast zit in die stenen en dan opeens vrij komt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210636022
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, ik blijf opkomen voor de armen en aangeven dat de rijken met wat minder kunnen. Doet mijn vader met een inkomen van rond de 100k trouwens ook, als je denkt dat het met jaloezie te maken heeft. Nee, het is gewoon een echt rechtvaardigheidsgevoel. Mijn eigen situatie interesseert me niet, ik hoef niet meer geld oid.
helemaal niet
pi_210636025
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Al die ouderen met hun afbetaalde koopwoningen.. dat gaat meteen over miljarden. Als de staat daar meer van kan krijgen dmv erfbelasting, dan kunnen ze daar een gedeelte van de stijging van de zorgkosten, door diezelfde groep overigens, mee bekostigen.

Het is ook raar dat wij (als beide ouderechtparen komen te overlijden) als gewoon gezin opeens miljonair zouden zijn. Ik klaar niet, maar vreemd is het wel.
als je daar bezwaar tegen hebt kun je er toch zelf wat anders mee doen?

overigens is er al een erfbelasting waar je u tegen zegt

waarom wil je het iets opbouwen (voor je kinderen of andere erfgenamen) verder straffen? waar komt die reflex vandaan?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 18:40:44 ]
pi_210636038
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oh wat zijn die mensen zielig met tonnen op de bank inderdaad. Zij hebben echt nog 1000 euro extra nodig per maand. :')
Uh, oke
pi_210636049
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als je daar bezwaar tegen hebt kun je er toch zelf wat anders mee doen?
Ja. Direct stoppen met werken.. :D

Maar zonder dollen, er zit daar heel veel geld in de stenen van ouderen vast.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210636057
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:40 schreef capricia het volgende:

[..]
nee, dat zou dan dus niet eerlijk zijn heb ik hier net geleerd

dat moet ingeleverd worden want je hebt het niet nodig
pi_210636061
Volgens mij is er tegenwoordig bijna niemand meer die niet wil opkomen voor mensen in armoede. Zelfs de vvd heeft een ruk naar links gemaakt op dit thema. En ziet daarin een steeds grotere rol voor de overheid.
pi_210636066
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Volgens mij is er tegenwoordig bijna niemand meer die niet wil opkomen voor mensen in armoede. Zelfs de vvd heeft een ruk naar links gemaakt op dit thema. En ziet daarin een steeds grotere rol voor de overheid.
het is een van de weinige stokpaardjes om dit soort gedrag goed te praten

'we doen het tegen armoede'
pi_210636080
De AOW is een omslagstelsel, geen verzekering, dus van spelregels veranderen tijdens het spel vind ik hier minder sprake. Gewoon een inkomens- én vermogenstoets koppelen aan het AOW-recht; er is geen enkele reden waarom de overheid in een basisinkomen moet voorzien van hen die dat totaal niet nodig hebben.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_210636091
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar zonder dollen, er zit daar heel veel geld in de stenen van ouderen vast.
dat geld komt dan, na belasting, bij bijvoorbeeld jou terecht

als je het uitgeeft, en de ontvanger ook, dan wordt er keer op keer ook gewoon afgeroomd hoor
wees gerust, daar gaat de staat ook gewoon netto een hoog percentage van vangen
pi_210636094
twitter

:D
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')