abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210635345
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Fiscalisatie was idd misschien niet de beste term, inkomensafhankelijk maken van de AOW bedoel ik eigenlijk.
Oef. Dat weet ik nog niet zo vast. Vrees dat je dan Franse taferelen krijgt. Mensen hebben daar jarenlang voor betaald met de belofte "als jij 67 bent...".
zie email 27 oktober
pi_210635400
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Oef. Dat weet ik nog niet zo vast. Vrees dat je dan Franse taferelen krijgt. Mensen hebben daar jarenlang voor betaald met de belofte "als jij 67 bent...".
Ja, maar de AOW is toch gewoon de gepensioneerdenversie van de WW? Waarom doen we aan een basisinkomen voor gepensioneerden, terwijl het daar voor geen optie is?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 14 september 2023 @ 17:50:45 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210635429
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:
Ja, maar de AOW is toch gewoon de gepensioneerdenversie van de WW?
Nee, want de WW is een werknemersverzekering en de AOW een volksverzekering.

Maar goed, voorlopig zal geen enkele grote partij zich willen wagen aan het inkomensafhankelijk maken van de AOW. Dat is electorale zelfmoord.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210635435
En er is weer een onderzoek over de toeslagenaffaire: https://www.trouw.nl/binn(...)e-plaatsen~b454287c/

Kinderen zijn niet uit huis geplaatst om enkel financiėle redenen. Dat maakt terugplaatsen toch erg lastig. En ook het onderzoeken naar 'wat als er geen toeslagenaffaire was geweest' voor die kinderen per geval wordt dan moeilijk, aangezien achteraf uittekenen wat de gevolgen van de financiėle zorgen op de andere zaken is geweest me onmogelijk lijkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210635447
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar de AOW is toch gewoon de gepensioneerdenversie van de WW? Waarom doen we aan een basisinkomen voor gepensioneerden, terwijl het daar voor geen optie is?
Ik snap de redenering hoor. Maar ik denk dat je het maatschappelijk niet verkocht krijgt.
zie email 27 oktober
  donderdag 14 september 2023 @ 17:52:50 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210635471
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik snap de redenering hoor. Maar ik denk dat je het maatschappelijk niet verkocht krijgt.
Men is veel gezonder en men gaat na AOW leeftijd nog werken dus AOW leeftijd op 70 zetten

quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Fiscalisatie was idd misschien niet de beste term, inkomensafhankelijk maken van de AOW bedoel ik eigenlijk.
Ik denk dat men de AOW leeftijd heel snel op 70 jaar gaat zetten
Dat zal meer schelen
en het pensioen vrij opneembaar maken na de 65 jaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210635488
twitter

Het bestuur wilde dus Vestering.
zie email 27 oktober
pi_210635530
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik weet het, maar ik denk aan de andere kant dat je met de vergrijzing er niet aan ontkomt.

'Ik heb er altijd voor gespaard' vind ik ook geen reden. Ik heb ook al jaren een brandverzekering, die moeten dus maar eens uit gaan keren terwijl er geen brand is. Mijn vrouw betaalt al jaren WW-premie, wanneer krijgt ze dat terug? De AOW zien als een verzekering voor als je niet genoeg pensioen krijgt lijkt me een hele normale manier om er naar te kijken.

Maar ja, ik weet ook dat je het niet verkocht krijgt. Als het ooit gaat gebeuren, moet het gewoon in een kabinetsperiode zonder in een verkiezingsprogramma te staan en dan het liefst na een advies van een zwaarverwegende commissie. Anders zal geen partij het aandurven.
pi_210635534
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Men is veel gezonder en men gaat na AOW leeftijd nog werken dus AOW leeftijd op 70 zetten
[..]
Ik denk dat men de AOW leeftijd heel snel op 70 jaar gaat zetten
Dat zal meer schelen
en het pensioen vrij opneembaar maken na de 65 jaar
Krijg je hetzelfde gezeur. Maar denk ik nog makkelijker verkocht.

Overigens gaat de AOW leeftijd al omhoog met de levensverwachting mee. Meer hoe dat precies zit weet ik ook niet.
zie email 27 oktober
pi_210635548
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het bestuur wilde dus Vestering.
Kunnen de mensen die overal een 🫶 neerzetten, daar gewoon eens mee kappen? :X
pi_210635568
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Overigens gaat de AOW leeftijd al omhoog met de levensverwachting mee. Meer hoe dat precies zit weet ik ook niet.
De AOW gaat 3 maanden omhoog voor elke 4,5 maand dat de levensverwachting stijgt. Vanaf 2028 dus 67 jaar en 3 maand. Wordt per 5 jaar bekeken.
pi_210635583
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet het, maar ik denk aan de andere kant dat je met de vergrijzing er niet aan ontkomt.

'Ik heb er altijd voor gespaard' vind ik ook geen reden. Ik heb ook al jaren een brandverzekering, die moeten dus maar eens uit gaan keren terwijl er geen brand is. Mijn vrouw betaalt al jaren WW-premie, wanneer krijgt ze dat terug? De AOW zien als een verzekering voor als je niet genoeg pensioen krijgt lijkt me een hele normale manier om er naar te kijken.

Maar ja, ik weet ook dat je het niet verkocht krijgt. Als het ooit gaat gebeuren, moet het gewoon in een kabinetsperiode zonder in een verkiezingsprogramma te staan en dan het liefst na een advies van een zwaarverwegende commissie. Anders zal geen partij het aandurven.
De AOW is een verzekering, je gaat dan in feite de verzekerde gebeurtenis veranderen. Van 'leeftijd X bereiken' naar 'leeftijd X hebben en voldoen aan inkomens- en vermogenstoets'. Dat zal maatschappelijk opgevat worden als het veranderen van de regels tijdens het spel.
zie email 27 oktober
pi_210635590
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De AOW is een verzekering, je gaat dan in feite de verzekerde gebeurtenis veranderen. Van 'leeftijd X bereiken' naar 'leeftijd X hebben en voldoen aan inkomens- en vermogenstoets'. Dat zal maatschappelijk opgevat worden als het veranderen van de regels tijdens het spel.
En dat laatste, daar is de politiek nou net voor om dat te doen. Helaas is niemand hier waarschijnlijk dapper genoeg voor.
pi_210635600
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik ben (bijna) 42, en zoals het er nu voorstaat mag ik pas met 70 jaar en 3 maanden met pensioen.

Kinderen die nu een jaar of 12 zijn mogen pas met een jaar of 80 ofzo. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 september 2023 @ 18:04:00 #65
346939 Janneke141
pi_210635608
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:50 schreef Hanca het volgende:
Kinderen zijn niet uit huis geplaatst om enkel financiėle redenen. Dat maakt terugplaatsen toch erg lastig.
Nee, dat heeft er geen fuck mee te maken. Kinderen moeten zo snel mogelijk terug naar huis als de situatie dat toelaat, maar dat krijgt de jeugdzorg/jeugdrechtsector totaal niet voor elkaar. Ongeacht de reden van uithuisplaatsing.

De meeste uithuisgeplaatste kinderen worden er slechter van, zo blijkt uit onderzoek. Een onterechte plaatsing maakt dat nog schrijnender, maar iedere situatie waar een kind het contact met ouders onthouden wordt door de staat, en vice versa, is er een te veel. Toeslagslachtoffer of niet.
pi_210635609
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik ben (bijna) 42, en zoals het er nu voorstaat mag ik pas met 70 jaar en 3 maanden met pensioen.

Dat laastste niet, na de vergrijzingsgolf komt misschien zelfs het vroegpensioen weer terug.
  donderdag 14 september 2023 @ 18:04:42 #67
346939 Janneke141
pi_210635619
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:01 schreef trein2000 het volgende:
Dat zal maatschappelijk opgevat worden als het veranderen van de regels tijdens het spel.
En dat is het ook gewoon. Dus als je het wil veranderen, dan moet dat geleidelijk.

Ik reken er zelf op dat ik tot mijn 75e mag. En als het minder is, dan is dat bonus.
pi_210635643
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat laatste, daar is de politiek nou net voor om dat te doen. Helaas is niemand hier waarschijnlijk dapper genoeg voor.
Een betrouwbare overheid verandert niet tijdens het spel de regels, tenzij het niet anders kan. En ik vrees dat men niet overtuigd is van het deel na de komma (ondanks dat ik denk dat er best een deugdelijke redenering op te tuigen valt).

Je moet iets doen om de ratio werkenden/betalenden:ontvangers enigszins in balans te houden. Zeker gelet op 'oud geld' en de hele woningmarkt discussie moeten we ook oppassen dat we geen gigantische welvaartsoverdracht van jong naar oud gaan doen.
zie email 27 oktober
pi_210635652
Thierry Baudet opnieuw FvD-lijsttrekker
https://www.telegraaf.nl/(...)uw-fv-d-lijsttrekker
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_210635655
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:07 schreef capricia het volgende:
Thierry Baudet opnieuw FvD-lijsttrekker
https://www.telegraaf.nl/(...)uw-fv-d-lijsttrekker
Had jij dat verwacht? ;)
pi_210635668
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Je mag wat je wil.
pi_210635672
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laastste niet, na de vergrijzingsgolf komt misschien zelfs het vroegpensioen weer terug.
Huh? Er zullen toch steeds meer ouderen zijn en minder jongeren/werkenden?
pi_210635677
Ziet er niet vol uit.
twitter

twitter
- Goethe, “Faust”
pi_210635696
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dat is het ook gewoon. Dus als je het wil veranderen, dan moet dat geleidelijk.

Ik reken er zelf op dat ik tot mijn 75e mag. En als het minder is, dan is dat bonus.
Ja dat is het. Maar je moet iets. Je kunt het toch ook niet hebben dat straks, en ik chargeer nu, de jonge generatie in hun huurwoninkje driehoog-achter van 7-800 euro moet kromliggen om de zorgkosten en inkomensvoorziening te betalen van mensen met een koopwoning met drie ton overwaarde en een leuk passief inkomen uit beleggingen?

Nogmaals, gechargeerd, maar wel waar het in de kern op neerkomt als je geen ingreep doet.
zie email 27 oktober
pi_210635703
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Je mag wat je wil.
Als je het financieel kan dragen wel ja.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 september 2023 @ 18:11:10 #76
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_210635705
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Over 30 jaar groeit op de buik van alle boomers een tuintje.
  donderdag 14 september 2023 @ 18:16:14 #77
346939 Janneke141
pi_210635762
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja dat is het. Maar je moet iets. Je kunt het toch ook niet hebben dat straks, en ik chargeer nu, de jonge generatie in hun huurwoninkje driehoog-achter van 7-800 euro moet kromliggen om de zorgkosten en inkomensvoorziening te betalen van mensen met een koopwoning met drie ton overwaarde en een leuk passief inkomen uit beleggingen?

Nogmaals, gechargeerd, maar wel waar het in de kern op neerkomt als je geen ingreep doet.
Daarom had men hier dus dertig jaar geleden al over na moeten denken, maar dat heeft men geweigerd.

Voor mij is het veranderen van het concept van de AOW zonder geleidelijke overgang echt een voorbeeld van een onbetrouwbare overheid, omdat mensen dan ook hun pensioen er niet op aan hebben kunnen passen. Voor prinses Beatrix en Charlene de Carvalho-Heineken maakt dat natuurlijk weinig uit, maar voor mijn inkomenspositie na mijn pensioen betekent het toch echt wel wat als ik een stuk minder AOW krijg zonder dat ik erop heb kunnen anticiperen.

Maar verder heb je natuurlijk wel gelijk en ik roep het zelf ook met regelmaat: de veranderende demografie vraagt om grote koerswijzigingen omdat de steeds kleiner wordende groep werkenden nooit in staat zal zijn om, op dezelfde manier als nu, de groep niet-werkenden te onderhouden. Alleen moeten die dan volgens mij ergens anders vandaan komen.
pi_210635883
Je kunt ook al die woningen die de ouderen achterlaten voor hun kinderen en erfgenamen meer belasten.
Dat is echt wel een kapitaaltje hoor.
- Goethe, “Faust”
pi_210635893
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:26 schreef capricia het volgende:
Je kunt ook al die woningen die de ouderen achterlaten voor hun kinderen en erfgenamen meer belasten.
Dat is echt wel een kapitaaltje hoor.
wat denk je dat dat helpt?
pi_210635913
'Hef gewoon overal meer belasting op'

van hetzelfde kaliber
pi_210635916
1. Men ziet een bepaald probleem
2. Hef gwn belasting, pak het van partij X
3. ??
4. profit

prachtig _O_
pi_210635935
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:09 schreef capricia het volgende:
Ziet er niet vol uit.
[ twitter ]

[ twitter ]
Baudet is vol van zich zelf
pi_210635936
1. Burger heeft blijkbaar iets wat hij niet mag hebben, een te hoog inkomen, te veel geld of te veel andere bezittingen
2. Geef gewoon een deel aan de overheid om het eerlijk te maken. Dezelfde overheid die het nu dan niet goed en eerlijk doet, maar straks wel
3. ??
4. Profit
pi_210635949
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een betrouwbare overheid verandert niet tijdens het spel de regels, tenzij het niet anders kan. En ik vrees dat men niet overtuigd is van het deel na de komma (ondanks dat ik denk dat er best een deugdelijke redenering op te tuigen valt).

Je moet iets doen om de ratio werkenden/betalenden:ontvangers enigszins in balans te houden. Zeker gelet op 'oud geld' en de hele woningmarkt discussie moeten we ook oppassen dat we geen gigantische welvaartsoverdracht van jong naar oud gaan doen.
De ratio werkenden/gepensioneerden gaat straks natuurlijk enorm scheef lopen, ook als je de AOW leeftijd verhoogt (en dat kan ook maar tot op zekere hoogte, de gemiddelde persoon van 70 is al nauwelijks meer in staat tot werken, iemand van 75 helemaal niet meer). Ik zie dus een hele goede reden om te stoppen met het geven van een basisinkomen aan gepensioneerden met een hoog pensioen of tonnen op de bank.
pi_210635960
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
De ratio werkenden/gepensioneerden gaat straks natuurlijk enorm scheef lopen, ook als je de AOW leeftijd verhoogt (en dat kan ook maar tot op zekere hoogte, de gemiddelde persoon van 70 is al nauwelijks meer in staat tot werken, iemand van 75 helemaal niet meer). Ik zie dus een hele goede reden om te stoppen met het geven van een basisinkomen aan gepensioneerden met een hoog pensioen of tonnen op de bank.
ga je weer
pi_210635966
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Na de vergrijzingsgolf. Als we die golf voorbij zijn en die groep is overleden, staan we er plots heel anders voor.
pi_210635975
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:32 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ga je weer
Gelukkig zijn er weinig bejaarden die met een iPhone overweg kunnen
pi_210635980
quote:

[..]
ga je weer
Oh wat zijn die mensen zielig met tonnen op de bank inderdaad. Zij hebben echt nog 1000 euro extra nodig per maand. :')
pi_210636000
quote:

[..]
ga je weer
Klopt, ik blijf opkomen voor de armen en aangeven dat de rijken met wat minder kunnen. Doet mijn vader met een inkomen van rond de 100k trouwens ook, als je denkt dat het met jaloezie te maken heeft. Nee, het is gewoon een echt rechtvaardigheidsgevoel. Mijn eigen situatie interesseert me niet, ik hoef niet meer geld oid.
pi_210636003
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:27 schreef aTypisch het volgende:

[..]
wat denk je dat dat helpt?
Al die ouderen met hun afbetaalde koopwoningen.. dat gaat meteen over miljarden. Als de staat daar meer van kan krijgen dmv erfbelasting, dan kunnen ze daar een gedeelte van de stijging van de zorgkosten, door diezelfde groep overigens, mee bekostigen.

Het is ook raar dat wij (als ons beider ouderechtparen komen te overlijden) als gewoon gezin opeens miljonair zouden zijn. Ik klaag niet, maar vreemd is het wel. Het gaat over heel veel geld wat vast zit in die stenen en dan opeens vrij komt.
- Goethe, “Faust”
pi_210636022
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, ik blijf opkomen voor de armen en aangeven dat de rijken met wat minder kunnen. Doet mijn vader met een inkomen van rond de 100k trouwens ook, als je denkt dat het met jaloezie te maken heeft. Nee, het is gewoon een echt rechtvaardigheidsgevoel. Mijn eigen situatie interesseert me niet, ik hoef niet meer geld oid.
helemaal niet
pi_210636025
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Al die ouderen met hun afbetaalde koopwoningen.. dat gaat meteen over miljarden. Als de staat daar meer van kan krijgen dmv erfbelasting, dan kunnen ze daar een gedeelte van de stijging van de zorgkosten, door diezelfde groep overigens, mee bekostigen.

Het is ook raar dat wij (als beide ouderechtparen komen te overlijden) als gewoon gezin opeens miljonair zouden zijn. Ik klaar niet, maar vreemd is het wel.
als je daar bezwaar tegen hebt kun je er toch zelf wat anders mee doen?

overigens is er al een erfbelasting waar je u tegen zegt

waarom wil je het iets opbouwen (voor je kinderen of andere erfgenamen) verder straffen? waar komt die reflex vandaan?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 18:40:44 ]
pi_210636038
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oh wat zijn die mensen zielig met tonnen op de bank inderdaad. Zij hebben echt nog 1000 euro extra nodig per maand. :')
Uh, oke
pi_210636049
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als je daar bezwaar tegen hebt kun je er toch zelf wat anders mee doen?
Ja. Direct stoppen met werken.. :D

Maar zonder dollen, er zit daar heel veel geld in de stenen van ouderen vast.
- Goethe, “Faust”
pi_210636057
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:40 schreef capricia het volgende:

[..]
nee, dat zou dan dus niet eerlijk zijn heb ik hier net geleerd

dat moet ingeleverd worden want je hebt het niet nodig
pi_210636061
Volgens mij is er tegenwoordig bijna niemand meer die niet wil opkomen voor mensen in armoede. Zelfs de vvd heeft een ruk naar links gemaakt op dit thema. En ziet daarin een steeds grotere rol voor de overheid.
pi_210636066
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Volgens mij is er tegenwoordig bijna niemand meer die niet wil opkomen voor mensen in armoede. Zelfs de vvd heeft een ruk naar links gemaakt op dit thema. En ziet daarin een steeds grotere rol voor de overheid.
het is een van de weinige stokpaardjes om dit soort gedrag goed te praten

'we doen het tegen armoede'
pi_210636080
De AOW is een omslagstelsel, geen verzekering, dus van spelregels veranderen tijdens het spel vind ik hier minder sprake. Gewoon een inkomens- én vermogenstoets koppelen aan het AOW-recht; er is geen enkele reden waarom de overheid in een basisinkomen moet voorzien van hen die dat totaal niet nodig hebben.
pi_210636091
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar zonder dollen, er zit daar heel veel geld in de stenen van ouderen vast.
dat geld komt dan, na belasting, bij bijvoorbeeld jou terecht

als je het uitgeeft, en de ontvanger ook, dan wordt er keer op keer ook gewoon afgeroomd hoor
wees gerust, daar gaat de staat ook gewoon netto een hoog percentage van vangen
pi_210636094
twitter

:D
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')