Omdat er heel veel geld verspild wordt aan zaken die helemaal niet tot de kerntaken behoren, en omdat we het de uitvoerenden véél te ingewikkeld gemaakt hebben met een idioot circus aan regelgeving, en omdat men weigert keuzes te maken in de toekomst van de zorgkosten. En beide dingen zullen in de komende tien, twintig jaar realistisch gezien niet gaan veranderen, dus de kans dat jij je zin krijgt met je belastingideeën is een stuk groter dan dat ik dat krijg.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is inmiddels al zo veel bepaard dat de overheid zijn kerntaken niet eens meer uit kan voeren, daar nog meer weghalen kan bijna niet meer zonder grote ongelukken.
Dit is nogal een populistische karikatuur van de werkelijkheid van middeninkomens. Het is een valse tegenstelling.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Absoluut niet, ik heb nog nooit jaloezie naar iemand gevoeld, eigenlijk.
Maar de keuze tussen wie ik wil helpen, of dat mensen zijn die in de rij staan bij de voedselbank of mensen die in de rij staan voor de nieuwste iPhone, dan kies ik die eerste groep.
Projecties zijn dat er over ~15 jaar 1 op de 3 mensen in de zorg werkt, dat is inderdaad niet houdbaar dan krijg je een situatie waar er twee typen mensen bestaan de zorgenden en zorg ontvangenden en weinig er tussenin.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat er heel veel geld verspild wordt aan zaken die helemaal niet tot de kerntaken behoren, en omdat men weigert keuzes te maken in de toekomst van de zorgkosten. En beide dingen zullen in de komende tien, twintig jaar realistisch gezien niet gaan veranderen, dus de kans dat jij je zin krijgt met je belastingideeën is een stuk groter dan dat ik dat krijg.
je kwam zelf ook al vrij snel met wat cliches natuurlijkquote:Op donderdag 14 september 2023 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch fijn dat het weer gewoon een echt links rechts discussie werd. Kleine overheid met weinig invloed vs grote overheid met veel invloed.
quote:Op donderdag 14 september 2023 15:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zorg, politie en vervoer volledig particulier maken. Wil je veiligheid dan moet je dat maar kopen en wil je zorg dan moet je maar zorgen dat je genoeg verdiend en wil je ergens komen dan leg je zelf maar een weg aanhet wilde westen principe
Veel invloed hoeft niet. Daar staat de CU ook zeker niet voor (dat zei Bikker nog expliciet toen ze linkser dan links werd genoemd). Maar een nog kleinere overheid, dat zie ik niet echt voor me. Waar kunnen ze nog op bezuinigen dan?quote:Op donderdag 14 september 2023 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch fijn dat het weer gewoon een echt links rechts discussie werd. Kleine overheid met weinig invloed vs grote overheid met veel invloed.
Nee, het is gewoon een feit. Die groep die hier vaak zogenaamd zielig wordt genoemd, gaat meerdere keren op vakantie, eet regelmatig buiten de deur en heeft vaak dure telefoons. Die heeft gewoon wel ruimte als ze iets zuiniger aan moeten doen.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit is nogal een populistische karikatuur van de werkelijkheid van middeninkomens. Het is een valse tegenstelling.
Tja. Dat is wat mij betreft niet direct de wenselijke optie - maar wel de onvermijdelijke.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar als er bekend is dat er meer optimale zorg voor handen is zullen de veel verdieners dit zeker blijven opzoeken, waardoor zorg en gezondheid toch weer een elitair iets wordt.
Vooral die dure telefoon, die doet het hem. Dat is misschien een tientje per maand, ruim gerekend.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een feit. Die groep die hier vaak zogenaamd zielig wordt genoemd, gaat meerdere keren op vakantie, eet regelmatig buiten de deur en heeft vaak dure telefoons. Die heeft gewoon wel ruimte als ze iets zuiniger aan moeten doen.
afgunstgenotquote:Op donderdag 14 september 2023 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een feit. Die groep die hier vaak zogenaamd zielig wordt genoemd, gaat meerdere keren op vakantie, eet regelmatig buiten de deur en heeft vaak dure telefoons. Die heeft gewoon wel ruimte als ze iets zuiniger aan moeten doen.
Toeslagen en uitkeringen (behalve een basisinkomen) afschaffen, dat zei ik toch?quote:Op donderdag 14 september 2023 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Veel invloed hoeft niet. Daar staat de CU ook zeker niet voor (dat zei Bikker nog expliciet toen ze linkser dan links werd genoemd). Maar een nog kleinere overheid, dat zie ik niet echt voor me. Waar kunnen ze nog op bezuinigen dan?
En dan echt bezuinigen. Dat de zorgkosten gedempt moeten worden bepleit ik hier al vanaf dat ik hier een account heb.
quote:Op donderdag 14 september 2023 15:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toeslagen en uitkeringen (behalve een basisinkomen) afschaffen, dat zei ik toch?
Dat blijkt wel jaquote:Op donderdag 14 september 2023 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Veel invloed hoeft niet. Daar staat de CU ook zeker niet voor (dat zei Bikker nog expliciet toen ze linkser dan links werd genoemd). Maar een nog kleinere overheid, dat zie ik niet echt voor me. Waar kunnen ze nog op bezuinigen dan?
En dan echt bezuinigen. Dat de zorgkosten gedempt moeten worden bepleit ik hier al vanaf dat ik hier een account heb.
Fijn dat jij dat voor een ander beslist. Maar dan houdt de discussie wel op met dit soort karikaturen. Blijkbaar knijp jij graag mensen uit die net rond kunnen komen. Nee, dan is de cu inderdaad niet links.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mee eens. Maar ook kleinschaliger is er veel winst te behalen, als we bereid zijn te accepteren dat de meeste mensen in de samenleving zelfstandig kunnen plassen zonder dat er een ambtenaar meekijkt. Voorbeeldje: ik ben al jaren betrokken bij een kinderbouwdorp. Je weet wel, een grasveld met hutjes van pallets, een knutseltent, een opblaasbare stormbaan en nog wat van die dingen. Het papierwerk dat we tegenwoordig bij de gemeente moeten inleveren om dit te mogen doen is inmiddels een pagina of zestig, met vele honderden euro's aan kosten vanwege documenten die wij van externe partijen moeten aanleveren (wat we zelf doen is immers vrijwilligerswerk). Die we vervolgens weer terugkrijgen als subsidie, maar natuurlijk niet nadat er eerst een aantal ambtenarenmanuur naar gekeken heeft en eventueel teruggestuurd als er ergens een vinkje ontbreekt.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:18 schreef trein2000 het volgende:
Laten we dan ook eens het debat voeren wat die kerntaken eigenlijk zijn. Kijk ik ben voor goed bestuur en ik vind het ook heel belangrijk dat de overheid de ondergrens bewaakt. (Niet louter financieel, ook op andere terreinen). Maar we zien ook al jaren een beweging dat de overheid alles maar moet oplossen. Ik noem wat voorbeelden:
- De publieke omroep. Een neutrale nieuwsvoorziening (NOS) is natuurlijk noodzaak. Maar drie netten, heel Holland bakt en Studio Sport? Is dat een overheidstaak?
- Cultuursubsidies. De muziekschool is een stukje bildung, daar kan ik nog wel inkomen. Maar het scapino ballet? Is dat een overheidstaak?
- Topsportbeleid.
En zo zijn er nog heel veel kleinere en grotere dingen te noemen (lichte jeugdzorg!) waarbij je de vraag kunt stellen of het een overheidstaak is.
Guilty as chargedquote:Op donderdag 14 september 2023 15:14 schreef aTypisch het volgende:
je kwam zelf ook al vrij snel met wat cliches natuurlijk
Toeslagen afschaffen pleit de CU dan ook voor.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toeslagen en uitkeringen (behalve een basisinkomen) afschaffen, dat zei ik toch?
Hoe werkt deze en wie betaald die?quote:Op donderdag 14 september 2023 15:26 schreef aTypisch het volgende:
Forensenbelasting - Een gemeentelijke belasting voor mensen die in een andere gemeente wonen maar wel gebruikmaken van voorzieningen.
Forensenbelasting kan volgens de Gemeentewet door een gemeente worden geheven van personen die op meer dan negentig dagen in een jaar voor zichzelf of voor hun gezin een gemeubileerde woning (zie hieronder voor dat begrip) tot hun beschikking hebben, zonder dat zij in die gemeente hoofdverblijf hebben.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe werkt deze en wie betaald die?
Dat is een lokale heffing: https://vng.nl/artikelen/forensenbelastingquote:Op donderdag 14 september 2023 15:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe werkt deze en wie betaald die?
Maar dan moet de consquentie ook gewoon bij de organisatie liggen als een kindje een arm eraf zaagt, en dan moet er niet naar de vergunningleveraar gekeken worden en de veiligheidsambtenaar.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mee eens. Maar ook kleinschaliger is er veel winst te behalen, als we bereid zijn te accepteren dat de meeste mensen in de samenleving zelfstandig kunnen plassen zonder dat er een ambtenaar meekijkt. Voorbeeldje: ik ben al jaren betrokken bij een kinderbouwdorp. Je weet wel, een grasveld met hutjes van pallets, een knutseltent, een opblaasbare stormbaan en nog wat van die dingen. Het papierwerk dat we tegenwoordig bij de gemeente moeten inleveren om dit te mogen doen is inmiddels een pagina of zestig, met vele honderden euro's aan kosten vanwege documenten die wij van externe partijen moeten aanleveren (wat we zelf doen is immers vrijwilligerswerk). Die we vervolgens weer terugkrijgen als subsidie, maar natuurlijk niet nadat er eerst een aantal ambtenarenmanuur naar gekeken heeft en eventueel teruggestuurd als er ergens een vinkje ontbreekt.
Dat is iets heel kleinschaligs, wat ik toevallig van vrij dichtbij ken. Maar we zijn al jaren bezig om alles tot ver achter de komma te regelen omdat de overheid (en in mindere mate de samenleving) er niet meer op vertrouwt dan professionals op hun eigen plek prima in staat zijn om dingen netjes en veilig te regelen. Dat is natuurlijk ook niet gratis, en ondertussen vloeit er ook nog eens een hoop geld weg naar commerciële partijen die (op overheidskosten) taken uitvoeren die eigenlijk helemaal niet hoeven te bestaan.
Het aantal belastingen heeft natuurlijk niks te maken met de grootte van de overheid. De grootte van de overheid gaat over wat ze uitvoeren. En dan gaat het er inderdaad over of je delen van de zorg, het onderwijs, politie of leger moet afstoten, daar taken niet meer moet uitvoeren. Of dat je de sociale zekerheid nog verder moet verkleinen. En dan zie ik niet echt veel ruimte.quote:
Een vergunning van zestig pagina's voorkomt dus niet dat een kind zijn arm eraf zaagt. Het is een papieren werkelijkheid, dat is mijn hele probleem.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar dan moet de consquentie ook gewoon bij de organisatie liggen als een kindje een arm eraf zaagt, en dan moet er niet naar de vergunningleveraar gekeken worden en de veiligheidsambtenaar.
Ben het wel met je eens trouwens was laatst op een klein belgisch festival en daar waren er best wel dingen die in nederland vergunning technisch niet zouden kunnen zoals een grote haring een halve meter boven de grond met een bordje pas op haring. Die indek cultuur is vooral een verantwoordelijkheidsverdeling/afschuiving cultuur is wel overdreven inmiddels.
surequote:Op donderdag 14 september 2023 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het aantal belastingen heeft natuurlijk niks te maken met de grootte van de overheid
Dat is een feit. Als je het in een discussie over de grootte van de overheid hebt, gaat het over hun takenpakket, wat ze doen. Niet over of ze het geld daar voor binnenhalen via 10 of 20 verschillende belastingen.quote:
Inderdaad, we zijn in feite meer belasting gaan betalen (althans de "gewone man") voor minder dienstverlening. Eigenlijk ook een beetje om de belastingverlagingen voor multinationals en rijken te compenseren.quote:
De grote kostenposten zijn zorg en sociale zekerheid..quote:Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, we zijn in feite meer belasting gaan betalen (althans de "gewone man") voor minder dienstverlening. Eigenlijk ook een beetje om de belastingverlagingen voor multinationals en rijken te compenseren.
dat is ook een aspect van de grootte van een overheidquote:Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is een feit. Als je het in een discussie over de grootte van de overheid hebt, gaat het over hun takenpakket, wat ze doen. Niet over of ze het geld daar voor binnenhalen via 10 of 20 verschillende belastingen.
Je denkt dat het aantal regelingen geen invloed heeft op de grootte van de overheid?quote:Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is een feit. Als je het in een discussie over de grootte van de overheid hebt, gaat het over hun takenpakket, wat ze doen. Niet over of ze het geld daar voor binnenhalen via 10 of 20 verschillende belastingen.
dan is het toch gek dat je die oplossing zoekt bij meer geld brengen bij de machtigste organisatie in het landquote:Op donderdag 14 september 2023 16:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, we zijn in feite meer belasting gaan betalen (althans de "gewone man") voor minder dienstverlening. Eigenlijk ook een beetje om de belastingverlagingen voor multinationals en rijken te compenseren.
er wordt gesproken over het inperken van het financiële vermogen van mensen met de nieuwste iphonesquote:Op donderdag 14 september 2023 16:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je denkt dat het aantal regelingen geen invloed heeft op de grootte van de overheid?
Nee, de oplossing ligt bij het verlagen van de lasten voor mensen met een modaal inkomen en minder, en hogere lasten voor multinationals en écht rijken (dus niet 2x modaal ofzoiets). Hierbij hoeven de belastinginkomsten wat mij betreft niet toe te nemen.quote:Op donderdag 14 september 2023 16:10 schreef aTypisch het volgende:
[..]
dan is het toch gek dat je die oplossing zoekt bij meer geld brengen bij de machtigste organisatie in het land
Dat is het ideaalbeeld. Maar omdat ik denk dat het praktisch onhaalbaar is om het alleen bij multinationals en echt rijken vandaan te halen en we de komende jaren gewoon in welvaart gaan krimpen terwijl de kosten van de overheid toenemen door de vergrijzing, moet je soms ook keuzes maken die minder ideaal zijn.quote:Op donderdag 14 september 2023 16:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, de oplossing ligt bij het verlagen van de lasten voor mensen met een modaal inkomen en minder, en hogere lasten voor multinationals en écht rijken (dus niet 2x modaal ofzoiets). Hierbij hoeven de belastinginkomsten wat mij betreft niet toe te nemen.
Van Raan naar plek 20...quote:Op donderdag 14 september 2023 17:26 schreef trein2000 het volgende:
Terwijl Thierry gewoon blijft presenteren de dieren ook een lijst: [ twitter ]
Zal ie niet zo blij mee zijn.quote:
Oude wijn in als nieuw verkochte oude zakken. Lijst, programma en missie zijn vrijwel identiek aan eerdere versies.quote:
Terwijl we toch dachten dat hij min of meer in kamp-bestuur zat. Coup geslaagd?quote:
AOW is al gefiscaliseerd in de tweede schijfquote:Op donderdag 14 september 2023 16:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is het ideaalbeeld. Maar omdat ik denk dat het praktisch onhaalbaar is om het alleen bij multinationals en echt rijken vandaan te halen en we de komende jaren gewoon in welvaart gaan krimpen terwijl de kosten van de overheid toenemen door de vergrijzing, moet je soms ook keuzes maken die minder ideaal zijn.
Ik zie daarbij trouwens ook veel toekomst in de fiscalisering van de AOW, met de vergrijzing lijkt me dat een knoop die ze zo snel mogelijk moeten doorhakken.
Ik mis de bekende VPRO-medewerkers op de lijst.quote:Op donderdag 14 september 2023 17:26 schreef trein2000 het volgende:
Terwijl Thierry gewoon blijft presenteren de dieren ook een lijst: [ twitter ]
Ja Team Esther lijkt er met de buit vandoor te gaan.quote:Op donderdag 14 september 2023 17:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Terwijl we toch dachten dat hij min of meer in kamp-bestuur zat. Coup geslaagd?
En Georgina Verbaan..quote:Op donderdag 14 september 2023 17:39 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik mis de bekende VPRO-medewerkers op de lijst.
Ouwehand heeft denk ik toch haar vriendengroep. Lijkt me niet goed voor de lange termijn van deze partij. Voor nu wel misschien de manier om de rust terug te krijgen.quote:Op donderdag 14 september 2023 17:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Terwijl we toch dachten dat hij min of meer in kamp-bestuur zat. Coup geslaagd?
Fiscalisatie was idd misschien niet de beste term, inkomensafhankelijk maken van de AOW bedoel ik eigenlijk.quote:Op donderdag 14 september 2023 17:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW is al gefiscaliseerd in de tweede schijf
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |