SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Dus als ik meer waarde hecht aan het verhaal van de Wijk dan aan de goegemeente hier moet ik met een alomvattende oplossing komen? Bijzonder.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:50 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
Je hebt steeds kritiek, dus het moet volgens jou anders kunnen. Die oplossing had ik willen horen maar blijkbaar wil je alleen kritiek leveren en het daarbij laten?
Dat is niet hoe hij het gebracht heeft. Hij claimde dat de Russen niet richting Kiev zouden gaan. Dit is wel gebeurd. Daarin had Rob het fout. "hij is geen waarzegger" doet niets af aan het feit dat hij ongelijk had.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
het leek hem niet waarschijnlijk was want de Russen hadden niet genoeg manschappen verzameld en er wonen geen Russen etc.
de Russen probeerden het toch en ze faalden jammerlijk en werden niet onthaald als heroische bevrijders
dan had hij toch gelijk?
quote:Een totale Russische invasie ziet De Wijk niet gebeuren. “Waarom zouden de Russen richting Kiev marcheren?”, vraagt hij zich af. “Het is een miljoenenstad waar nauwelijks Russen wonen. Zoiets past niet bij het Russische denken.” Bovendien is het aantal Russische troepen dat aan de grens staat bij lange na niet voldoende om heel Oekrane onder controle te krijgen, aldus de hoogleraar.
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk gruwelijk misluktquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:16 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Dat is niet hoe hij het gebracht heeft. Hij claimde dat de Russen niet richting Kiev zouden gaan. Dit is wel gebeurd. Daarin had Rob het fout. "hij is geen waarzegger" doet niets af aan het feit dat hij ongelijk had.
[..]
Dat is niet wat ik schreef en dat weet je best. Als je zoveel kritiek levert krijg ik gewoon het idee dat je een soort oplossing in je hoofd hebt hoe het anders zou moeten gaan dan nu het geval is. Ik was benieuwd of ik me kon vinden in je oplossing, dat is alles.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus als ik meer waarde hecht aan het verhaal van de Wijk dan aan de goegemeente hier moet ik met een alomvattende oplossing komen? Bijzonder.
Dus nee, ik heb ook geen pasklare oplossing voor deze oorlog. Ik weet alleen wel wat haalbare en onhaalbare kaarten zijn.
jammerlijk?quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt
Is dat geen woord?quote:
Want die weg naar Kiev was een lange weg door het moerasquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:16 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Dat is niet hoe hij het gebracht heeft. Hij claimde dat de Russen niet richting Kiev zouden gaan. Dit is wel gebeurd. Daarin had Rob het fout. "hij is geen waarzegger" doet niets af aan het feit dat hij ongelijk had.
[..]
Oke maar daarover ging het niet, we hadden het erover of dat Rob ongelijk had hierin. Dat had hij.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt
Jawel, maar in deze context met meerdere betekenissen.quote:
Je zegt nu dat je het jammer vind dat de Russen niet erin zijn geslaagd Kiev te veroveren. Tenminste dat is de strekking van die zin.quote:
lijkt me wat gezochtquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:35 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Je zegt nu dat je het jammer vind dat de Russen niet erin zijn geslaagd Kiev te veroveren. Tenminste dat is de strekking van die zin.
Nee, dat is te eenzijdig.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:35 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Je zegt nu dat je het jammer vind dat de Russen niet erin zijn geslaagd Kiev te veroveren. Tenminste dat is de strekking van die zin.
quote:bedroevend, deerlijk, jammerlijk
Alle drie woorden geven te kennen, dat een toestand van dien aard is, dat hij leed veroorzaakt en het medelijden gaande maakt. Jammerlijk is sterker dan bedroevend; het slaat op den treurigen toestand van den lijder; bedroevend op den indruk, dien de daad of toestand op den toeschouwer maakt; deerlijk is eigenlijk datgene wat deert of hindert. Deerlijk komt meestal als bijwoord voor en beteekent dan in zeer hooge mate. Ik heb mij deerlijk in hem bedrogen. Hij heeft mij deerlijk beet gehad. Dat kind heeft zich deerlijk gebrand. Dat dronkenmansgevecht was een bedroevend toaneel. Het geharrewar van staatkundige partijen, die slechts door bekrompen zelfzucht worden geleid, levert voor hem, die het met zijn land wel meent, een jammerlijk schouwspel op. Aan de beteekenis dezer woorden sluit zich nauw aan die van deerniswaardig, beklagenswaardig, enz. zie beklaaglijk.
Zeker waar Michaelquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
is allen maar een compliment dat hij daarom dacht dat geen enkele idioot zoiets gaat doen, de russen deden het wel
Omdat precies hetzelfde hen in 1968 in Praag wl gelukt is; inname van de hoofdstad middels een luchtbrug naar de ingenomen luchthaven waar luchtlandingstroepen ingevlogen werden, intimidatie middels troepenopbouw aan de grens voorafgaand aan de invasie enz. Iemand als de Wijk hoort dat gewoon te weten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
`quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:46 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Omdat precies hetzelfde hen in 1968 in Praag wl gelukt is; inname van de hoofdstad middels luchtlandingstroepen, intimidatie middels troepenopbouw aan de grens voorafgaand aan de invasie enz. Iemand als de Wijk hoort dat gewoon te weten.
Dat is wel zo in de context van sp3c zin: "en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt"quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is te eenzijdig.
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=jammerlijk
[..]
Eh, nee, dan heb je als talking head die pretendeert te kunnen duiden hoe rus het e.e.a. doet dus gewoon gefaald. De man is geen strateeg ofzo h, hij doet iets met internationale betrekkingen. Het inzicht dat putin volledig van het padje af is, had waardevol geweest. Maar meneer deed alsof putin volstrekt rationeel opereerde.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
is allen maar een compliment dat hij daarom dacht dat geen enkele idioot zoiets gaat doen, de russen deden het wel
Putin doet niets , die bemoeit zich er (nog) niet mee ,want dan gaat het echt fout net als met Hitlerquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh, nee, dan heb je als talking head die pretendeert te kunnen duiden hoe rus het e.e.a. doet dus gewoon gefaald. De man is geen strateeg ofzo h, hij doet iets met internationale betrekkingen. Het inzicht dat putin volledig van het padje af is, had waardevol geweest. Maar meneer deed alsof putin volstrekt rationeel opereerde.
Bedankt voor je waardevolle inzichten, 'rob'.
Oh zeker wel, alleen in de context vond ik het opmerkelijk, waarom maakt het je bedroefd?quote:
mij maakt niets hier bedroefdquote:Op zaterdag 2 september 2023 13:00 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Oh zeker wel, alleen in de context vond ik het opmerkelijk, waarom maakt het je bedroefd?
edit:
ah ik zie al dat het uitgebreid besproken is![]()
Okee, zo las ik hem wel.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:26 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
Dat is niet wat ik schreef en dat weet je best. Als je zoveel kritiek levert krijg ik gewoon het idee dat je een soort oplossing in je hoofd hebt hoe het anders zou moeten gaan dan nu het geval is. Ik was benieuwd of ik me kon vinden in je oplossing, dat is alles.
De Wijk probeert vanuit zijn westerse visie verklaringen te bedenken waarom Rusland op de wijze acteert zoals het dat ook nu in Oekrane weer doet. Dat het een volk is met een cultuur waaruit enkel dictatoriale regimes met grote geopolitieke ambities en een onstuitbare drang naar genocide op onderworpen buurvolkeren kunnen ontstaan is iets wat hij om de n of andere reden maar niet kan bevatten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh, nee, dan heb je als talking head die pretendeert te kunnen duiden hoe rus het e.e.a. doet dus gewoon gefaald. De man is geen strateeg ofzo h, hij doet iets met internationale betrekkingen. Het inzicht dat putin volledig van het padje af is, had waardevol geweest. Maar meneer deed alsof putin volstrekt rationeel opereerde.
Bedankt voor je waardevolle inzichten, 'rob'.
Opzich wat het idee er natuurlijk ook 1 uit het luchtmobiele boekje, een air assault op een vliegveld, max 72 uur standhouden en de link-up met de grondtroepen maken. Dan heb je een bruggehoofd waar je continu troepen heen kunt transporteren. Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:46 schreef spicymchaggis het volgende:
Omdat precies hetzelfde hen in 1968 in Praag wl gelukt is; inname van de hoofdstad middels een luchtbrug naar de ingenomen luchthaven waar luchtlandingstroepen ingevlogen werden, intimidatie middels troepenopbouw aan de grens voorafgaand aan de invasie enz. Iemand als de Wijk hoort dat gewoon te weten.
Ik mis dat meneer Burns daags van te voren even met het draaiboek van de oorlog langs zelensky ging, zodat ze wisten dat men voor hostomel ging, en ik mis ook dat het uiteindelijk partizanen in belarus waren die zo heftig spoorverbindingen aan het saboteren waren, dat we de ondertussen beroemde colone van kweenie hoeveel KM lang kregen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:28 schreef AchJa het volgende:
Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.
Terrein en weer noemt ie. De Russen waren gebonden aan de wegen waardoor de Oekraners makkelijk hinderlagen ed konden leggen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik mis dat meneer Burns daags van te voren even met het draaiboek van de oorlog langs zelensky ging, zodat ze wisten dat men voor hostomel ging, en ik mis ook dat het uiteindelijk partizanen in belarus waren die zo heftig spoorverbindingen aan het saboteren waren, dat we de ondertussen beroemde colone van kweenie hoeveel KM lang kregen.
Als ik jouw verhaal zo lees, 'lag het aan het weer'.
Mede door het Russische idee dat de Oekraense bevolking de Russische troepen met open armen zou ontvangen zou het me totaal niet verbazen dat ze er van uit zijn gegaan dat de verovering van het vliegveld en het opzetten van een luchtbrug voldoende zou zijn geweest. Over land naar Kiev oprukken lijkt mij niet meer dan een backupplan te zijn geweest.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Opzich wat het idee er natuurlijk ook 1 uit het luchtmobiele boekje, een air assault op een vliegveld, max 72 uur standhouden en de link-up met de grondtroepen maken. Dan heb je een bruggehoofd waar je continu troepen heen kunt transporteren. Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.
Maar dat heb ik in het begin ook al lopen verkondigen: AchJa in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane #9
Ik vond het dan ook redelijk verbazingwekkend dat ze het toch gingen proberen.
Het weer en terrein waren van grote invloed, de dooi was ingetreden dus er kon niks meer van de weg af zonder het riscio vast te lopen in de bagger. Ook jij hebt al die plaatjes wel voorbij zien komen van voertuigen die anderhalve meter diep in de bagger stonden. Waarom denk je dat er van die file's stonden? Niet omdat het spoor was gesaboteerd hoor maar omdat men niet anders kon. Als de dooi later was ingetreden hadden ze kunnen ontplooien en over de breedte voorwaarts kunnen gaan, daar had die Burns verder niks aan kunnen veranderen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik mis dat meneer Burns daags van te voren even met het draaiboek van de oorlog langs zelensky ging, zodat ze wisten dat men voor hostomel ging, en ik mis ook dat het uiteindelijk partizanen in belarus waren die zo heftig spoorverbindingen aan het saboteren waren, dat we de ondertussen beroemde colone van kweenie hoeveel KM lang kregen.
Als ik jouw verhaal zo lees, 'lag het aan het weer'.
Al die beelden van Oekranse boeren die verlaten Russische tanks met hun tractoren uit de blubber haaldenquote:Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het weer en terrein waren van grote invloed, de dooi was ingetreden dus er kon niks meer van de weg af zonder het riscio vast te lopen in de bagger. Ook jij hebt al die plaatjes wel voorbij zien komen van voertuigen die anderhalve meter diep in de bagger stonden. Waarom denk je dat er van die file's stonden? Niet omdat het spoor was gesaboteerd hoor maar omdat men niet anders kon. Als de dooi later was ingetreden hadden ze kunnen ontplooien en over de breedte voorwaarts kunnen gaan, daar had die Burns verder niks aan kunnen veranderen.
Het is veilig buiten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:49 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Dat is wel zo in de context van sp3c zin: "en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt"
Hierin lees ik toch echt dat het jammer is dat het mislukt is. Wil er trouwens hier ook niet over op doorgaan want sp3c heeft al een ander woordje aangedragen: gruwelijk. Dat veranderd de betekenis van de zin al aanzienlijk.
Overigens, ga ik iets gedurfd doen, ik ga naar buiten. Wens me succes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Volgens mij was de analyse van Rob de Wijk in de begindagen van de oorlog dat de Russen wel degelijk in staat zouden zijn om in rap tempo Kiev en grote delen van Oekraine in te nemen maar dat er uiteindelijk te weinig Russische troepen waren om het hele land succesvol te bezetten voor lange tijd. Zijn advies aan de Oekrainers was om rustig thuis te blijven zitten en zich voor te bereiden op een partizanenstrijd die Rusland uiteindelijk niet zou kunnen winnen. In die zin heeft de Wijk ongelijk gekregen want het Oekrainse leger bood meer weerstand dan de Wijk dacht en adviseerde, en de Russen waren ook incompetenter dan de Wijk aanvankelijk dacht.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk gruwelijk mislukt
Of op jammerlijke wijze. Je kan er wel een paar kanten mee op.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:51 schreef sp3c het volgende:
vanuit het perspectief van de planners van de operatie
quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is veilig buiten.
Heb hier ook een ronde mit Hund gemacht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier ook alles veilig![]()
Je kunt alleen niet met lichte infanterie (luchtmobiele ehdn) uitbreken, daar heb je zwaar materiaal voor nodig en dat verplaats je niet door de lucht. Ook is de logistieke aanvoer door de lucht niet voldoende om te bevoorrading op peil te houden, zeker niet als je eerst door vijandelijk luchtruim moet. Dat is ook wel bewezen toen die Russische transportkisten met VDV'ers uit de lucht werden geknald.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef spicymchaggis het volgende:
Mede door het Russische idee dat de Oekraense bevolking de Russische troepen met open armen zou ontvangen zou het me totaal niet verbazen dat ze er van uit zijn gegaan dat de verovering van het vliegveld en het opzetten van een luchtbrug voldoende zou zijn geweest. Over land naar Kiev oprukken lijkt mij niet meer dan een backupplan te zijn geweest.
Dat was het narratief ja, ik zei in het begin al dat zelfs de Russen niet zo dom waren om dat te geloven.quote:Vliegveld bezetten, luchtlandingstroepen invliegen, Kiev bezetten, de Oekraense regering gevangen nemen en/of doden, Oekranse media overnemen en dan aan de lange, zware opgave van het oppoetsen van de knopen van van hun gala-uniformen beginnen. Dat lijkt het Russische idee te zijn geweest. Iets wat (volgens mij) de New York times of de Washington State Journal vorig jaar ook al schreven.
Het is geen volk wat uitblinkt in het nemen van goede, weloverwogen beslissingen, maar ik kan me niet voorstellen dat de Russen hebben gedacht "Raspoetitsa? Mooi verhaal, lekker kort, doen we helemaal niets mee." Ze zijn zelf ontzettend bekend met het fenomeen; het heeft hen immers zowel tijdens operatie Barbarossa als tijdens Napoleon's Russische veldtocht (deels) gered.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het weer en terrein waren van grote invloed, de dooi was ingetreden dus er kon niks meer van de weg af zonder het riscio vast te lopen in de bagger. Ook jij hebt al die plaatjes wel voorbij zien komen van voertuigen die anderhalve meter diep in de bagger stonden. Waarom denk je dat er van die file's stonden? Niet omdat het spoor was gesaboteerd hoor maar omdat men niet anders kon. Als de dooi later was ingetreden hadden ze kunnen ontplooien en over de breedte voorwaarts kunnen gaan, daar had die Burns verder niks aan kunnen veranderen.
Deze was eerder ingetreden dan verwacht, dat was het grote probleem.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:53 schreef spicymchaggis het volgende:
Het is geen volk wat uitblinkt in het nemen van goede, weloverwogen beslissingen, maar ik kan me niet voorstellen dat de Russen hebben gedacht "Raspoetitsa? Mooi verhaal, lekker kort, doen we helemaal niets mee." Ze zijn zelf ontzettend bekend met het fenomeen; het heeft hen immers zowel tijdens operatie Barbarossa als tijdens Napoleon's Russische veldtocht (deels) gered.
Het zou me berhaupt niet verbazen dat ze echt gedacht hebben dat een full scale invasie van Oekrane helemaal niet nodig ging zijn en dat inname van de hoofdstad en verwijderen van de regering zou volstaan.
Invloed van het weer betwist ik niet, maar als oekraine, niet hostomel hadden kunnen verschonen van die eerste rus troepen die daar arriveerde, had rus succesvol een luchtbrug op kunnen zetten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je een lange, zware strijd verwacht zullen luchtlandingstroepen onderdeel van een grotere, Market Garden-achtige operatie moeten zijn, maar volgens mij gingen de Russen daar juist niet van uit en verwachtten ze dat Oekranse troepen zich al zouden overgeven voordat er ook maar n schot gevallen zou zijn. Dan zouden luchtlandingstroepen volstaan hebben. Geen idee overigens waarom de Russen dat idee hadden; arrogantie, overmoed, zeg het maar.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt alleen niet met lichte infanterie (luchtmobiele ehdn) uitbreken, daar heb je zwaar materiaal voor nodig en dat verplaats je niet door de lucht. Ook is de logistieke aanvoer door de lucht niet voldoende om te bevoorrading op peil te houden, zeker niet als je eerst door vijandelijk luchtruim moet. Dat is ook wel bewezen toen die Russische transportkisten met VDV'ers uit de lucht werden geknald
Kan me herinneren dat Ukraine laatst zei dat Duitsland minder dan de helft van wat ze belooft hadden had geleverd.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:49 schreef Terecht het volgende:
. O'Brien daarentegen dacht dat we een geniaal staaltje Oekrainse blitzkrieg te zien zouden krijgen en de Russische verdediging als een pudding in elkaar zou storten. Nu blijkt dat het tegenoffensief behoorlijk stug gaat is de smoes van O'Brien dat het Westen niet voldoende wapens heeft geleverd voor een succesvolle blitzkrieg. Maar dat had O'Brien moeten weten voordat hij de blitzkrieg voorspelde want het Westen doet niet bepaald geheimzinnig over de spullen die ze leveren. Een vrij matig excuus dus wmb.
En daar heb ik dan weer moeite mee om te geloven dat de Russen hun taktiek niet aan zouden passen aan een (weer)fenomeen waar ze zelf ontzettend bekend mee zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Deze was eerder ingetreden dan verwacht, dat was het grote probleem.
Dan hadden ze een jaar moeten wachten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:03 schreef spicymchaggis het volgende:
En daar heb ik dan weer moeite mee om te geloven dat de Russen hun taktiek niet aan zouden passen aan een (weer)fenomeen waar ze zelf ontzettend bekend mee zijn.
En dan heb je Hostomel en dan? Een COIN operatie in de rest van Oekraine met een handvol VDV'ers?quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:00 schreef spicymchaggis het volgende:
Als je een lange, zware strijd verwacht zullen luchtlandingstroepen onderdeel van een grotere, Market Garden-achtige operatie moeten zijn, maar volgens mij gingen de Russen daar juist niet van uit en verwachtten ze dat Oekranse troepen zich al zouden overgeven voordat er ook maar n schot gevallen zou zijn. Dan zouden luchtlandingstroepen volstaan hebben. Geen idee overigens waarom de Russen dat idee hadden; arrogantie, overmoed, zeg het maar.
Die berichten gaan al een hele tijd rond en mogen niet als een verrassing komen. Bovendien stelt O'Brien dat het Westen ook andere wapensystemen had moeten leveren zoals de ATACM's, F16's etc. Echter zat dat er politiek gezien niet in, en ook daar heeft Rob de Wijk imo betere inzichten dan O'Brien.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:01 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Kan me herinneren dat Ukraine laatst zei dat Duitsland minder dan de helft van wat ze belooft hadden had geleverd.
Dus O'Brien had moeten weten dat Duitsland hun beloftes niet zou nakomen?
Het spoor had niet zoveel met die colone te maken. En zoals ik al zei, met alleen een luchtbrug ben je er niet. Dan heb je een vliegveld in handen en dan? Uitbreken met je VDV'ers?quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:56 schreef ExTec het volgende:
Invloed van het weer betwist ik niet, maar als oekraine, niet hostomel hadden kunnen verschonen van die eerste rus troepen die daar arriveerde, had rus succesvol een luchtbrug op kunnen zetten.
En als de partizanen spoor niet constant hadden gesloopt, had die colone bevoorraad kunnen worden, en hadden ze daar dus niet zo lang halt hoeven houden.
Wat jij wil joh.quote:En alhoewel mij dat redelijk significante gebeurtenissen lijken, met directe impact, kom jij niet verder dan: "ja maar het lag aan het weer".
Dat was propaganda technisch gezien natuurlijk ook een ramp voor de Russen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:46 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Al die beelden van Oekranse boeren die verlaten Russische tanks met hun tractoren uit de blubber haalden![]()
Ik heb al eens geroepen dat Putin te snel binnenviel. O.a. nadat Trump niet werd herkozen kon Ukraine alleen maar sterker worden. Ze hadden eigenlijk nog een jaar moeten wachten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan hadden ze een jaar moeten wachten.
Waarom een jaar ipv een paar maanden tot de (weers)omstandigheden beter zijn? O.a. Fall Gelb is ook een paar keer uitgesteld vanwege ongeschikte weersomstandigheden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan hadden ze een jaar moeten wachten.
Heb je het zelf gelezen? Want het artikel beschrijft precies wat ik zeg.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:47 schreef ExTec het volgende:
Allicht een interessant artikel voor mensen die denken dat het louter 'het weer' was, dat er voor gezorgd heeft dat kyiv niet is gevallen:
https://warontherocks.com(...)sias-defeat-in-kyiv/
En ik heb helemaal nergens gezegd dat het "louter het weer" was, jij bent voor de zoveelste keer weer je eigen waarheid aan het verzinnen. Het punt is dat de weersomstandigheden het terrein vrijwel onbegaanbaar hebben gemaakt voor de in het artikel genoemde gemechaniseerde en manoeuvre ehdn. Dus dat deel van het plan is volledig in het water gevallen met als resultaat dat de hele operatie een grote mislukking werd.quote:Russian leadership planned a decapitation attack emphasizing speed of action, but it also involved substantial risk to the forces involved. Rather than a joint forces operation, with the destruction of Ukrainian armed forces as its main effort, Russia attempted a coup de main targeting Ukrainian leadership with the Hostomel operation as its centerpiece. Large incursions by maneuver forces along other axes were meant to take place simultaneously to generate paralysis in the Ukrainian armed forces.
We believe the Russian military selected Hostomel due to its large runway, its location along the Russian military’s mechanized forces route of advance, it having defendable terrain around the airfield, and it likely having lighter defenses than other nearby airfields, so that a small strike force could seize and hold the airfield long enough for reinforcements to arrive by air or ground.
Je kunt niet aan de lopende band blijven uitstellen, op een gegeven ogenblik moet je voorwaarts gaan anders kun je het spul wel inpakken en naar huis gaan. Want je tegenstander gaat daar natuurlijk op anticiperen, die gaat ook troepen samentrekken en dan is het sowieso afgelopen met je plan.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:46 schreef spicymchaggis het volgende:
Waarom een jaar ipv een paar maanden tot de (weers)omstandigheden beter zijn? O.a. Fall Gelb is ook een paar keer uitgesteld vanwege ongeschikte weersomstandigheden.
Ik blijf er bij dat ik het verhaal van Russische overmoed of een totaal verkeerde inschatting van de Oekraense krijgsmacht en bevolking in geval van een vijandige invasie veel plausibeler vind dan dat de Russen de gevolgen van de vervroegde Raspoetitsa maar even terzijde geschoven hebben.
We zullen voorlopig niet te weten komen of de Russen de inval in Oekrane al een paar keer uitgesteld hadden, maar in dit geval zouden een paar weken volstaan hebben om gunstigere omstandigheden te verkrijgen. (weer en terrein veeg ik even op de grote hoop samen onder de noemer "omstandigheden" omdat de terreinomstandigheden door het weer benvloed worden)quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt niet aan de lopende band blijven uitstellen, op een gegeven ogenblik moet je voorwaarts gaan anders kun je het spul wel inpakken en naar huis gaan. Want je tegenstander gaat daar natuurlijk op anticiperen, die gaat ook troepen samentrekken en dan is het sowieso afgelopen met je plan.
Als het terrein goed begaanbaar was geweest hadden de grondtroepen binnen 48 uur op dat vliegveld gestaan en was het klaar geweest. En ik zeg nergens dat het alleen het weer was, het weer en terrein hadden een enorme invloed op het verloop, simpel zat. Het terrein dicteert.
Dat had niet eens een enorm probleem hoeven te zijn. Maar de BTG's van de Russen konden niet al te lang zelfstandig opereren zonder logistieke ondersteuning. Bij de ondersteunende groepen vielen de vrachtwagens uit elkaar. Dus die was er niet. Waardoor de BTG's niet verder konden en alles in een grote file veranderde.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Want die weg naar Kiev was een lange weg door het moeras
dat was ook de reden dat het faliekant misliep
wie van die weg af ging , kwam met de diesel tankwagen in de de zompige landbouwgronden terecht en was en terecht doelwit
Dat is natuurlijk de spreekwoordelijke koe in de kont kijken. Tijdens de lente en de herfst heb je normaliter te maken met de Raspoetitsa alleen trad de dooi eerder in en kregen de Russen er eind februari al mee te maken. 24 Feb startte de inval en prompt daarna zagen we de berichten van gestrande tanks al voorbijkomen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:16 schreef spicymchaggis het volgende:
We zullen voorlopig niet te weten komen of de Russen de inval in Oekrane al een paar keer uitgesteld hadden, maar in dit geval zouden een paar weken volstaan hebben om gunstigere omstandigheden te verkrijgen. (weer en terrein veeg ik even op de grote hoop samen onder de noemer "omstandigheden" omdat de terreinomstandigheden door het weer benvloed worden)
De bevolking dacht dat misschien, het militaire apparaat had echt wel in de gaten dat er een inval zou komen. Ook de VS en het VK waren daar van overtuigd en die intel is echt wel bij de Oekraieners terecht gekomen.quote:Binnen een paar weken tijd hadden de Oekraners zich ook nooit veel beter kunnen voorbereiden, al helemaal vanwege het feit dat de Oekraense overheid zijn burgerbevolking niet zo maar kon vertellen dat er een Russische inval zou gaan plaatsvinden. Iedereen besefte het gegarandeerd, maar waarschijnlijk dacht het gros van de Oekraners net als het gros van de Nederlanders op 9 mei 1940 dat het allemaal wel met een sisser af zou lopen.
Wil het alleen niet dat iedereen het een kans achte, maar ook (hoopte?) dacht dat Poetin dit niet zou doen, aangezien hij / kremlin dit al jaren indirect riep. Nu zijn er ook mensen die denken dat rusland geen ambitie heeft om west europa (en vooral onze vrije en open samenlevingen) te vernietigen, ondanks ze dit dagelijks roepen.....quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de spreekwoordelijke koe in de kont kijken. Tijdens de lente en de herfst heb je normaliter te maken met de Raspoetitsa alleen trad de dooi eerder in en kregen de Russen er eind februari al mee te maken. 24 Feb startte de inval en prompt daarna zagen we de berichten van gestrande tanks al voorbijkomen.
[..]
De bevolking dacht dat misschien, het militaire apparaat had echt wel in de gaten dat er een inval zou komen. Ook de VS en het VK waren daar van overtuigd en die intel is echt wel bij de Oekraieners terecht gekomen.
Door de bank genomen is een zelfstandige ehd voor ongeveer 72 uur zelfvoorzienend, daarna wordt het toch echt wel tijd dat de logistieke aanvoer is geregeld. In het geval N van Kiev (die hele file) was het probleem dat niemand de weg af kon en de logistiek niet naar voren kon om de tip of the spear te bevoorraden aangezien die ook allemaal of op de weg stonden of in de modder vast stonden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:33 schreef Ulx het volgende:
Dat had niet eens een enorm probleem hoeven te zijn. Maar de BTG's van de Russen konden niet al te lang zelfstandig opereren zonder logistieke ondersteuning. Bij de ondersteunende groepen vielen de vrachtwagens uit elkaar. Dus die was er niet. Waardoor de BTG's niet verder konden en alles in een grote file veranderde.
Yup, dat was gewoon prijsschieten.quote:Oekrane heeft dat keihard afgestraft. Uiteraard deden ze dat.
Dat denk ik wel idd. Ontkenning is natuurlijk een lekker veilig iets. In 2014 had men al wakker moeten worden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:40 schreef Korenfok het volgende:
Wil het alleen niet dat iedereen het een kans achte, maar ook (hoopte?) dacht dat Poetin dit niet zou doen, aangezien hij / kremlin dit al jaren indirect riep. Nu zijn er ook mensen die denken dat rusland geen ambitie heeft om west europa (en vooral onze vrije en open samenlevingen) te vernietigen, ondanks ze dit dagelijks roepen.....
Alles stond stil op die wegen dat was juist het probleem, sowieso wil je met wielvoertuigen zo min mogelijk het terrein in maar als je tracked vehicles voorin allemaal stil staan op dezelfde weg dan schiet het niet op. Die hadden moeten ontplooien en over de breedte voorwaarts moeten gaan zodat de logistiek zich vrij kon bewegen op de grote aanvoerlijnen en zo met de manoeuvre meespringen en herbevo locaties inrichten zodat de organieke logistieke ehdn van de manoeuvre van daaruit de boel konden bevoorraden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:44 schreef Ulx het volgende:
Maar de file ontstond mede doordat de vracht- en tankwagens uit elkaar vielen. Als dat je dwingt om door de blubber te gaan kom je in de problemen. De munitie staat ook niet op pallets zodat ze ergens kunnen worden uitgeladen en later worden opgepikt zodat je de trucks van de weg kon halen. .
Slechte Chinese banden oa toch?quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:44 schreef Ulx het volgende:
Maar de file ontstond mede doordat de vracht- en tankwagens uit elkaar vielen. Als dat je dwingt om door de blubber te gaan kom je in de problemen. De munitie staat ook niet op pallets zodat ze ergens kunnen worden uitgeladen en later worden opgepikt zodat je de trucks van de weg kon halen. .
Dat was nmm ook weer zo'n verzonnen verhaal wat een compleet eigen leven is gaan leiden... Als je met je wielvoertuigen die bagger inrijdt en je ze er dan met 4 tanks uit probeert te trekken knallen de banden wel van de wielen ja...quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:54 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Slechte Chinese banden oa toch?
Nou ja, dit dus.quote:Waardoor ze niet verder konden door de modderige omstandigheden op oa de wegen?
En van de wegen af was helemaal onmogelijk.
Waarom zou de eu dit doen? Wij zijn geen onderdeel van de graandeal, hebben elders graan, kunnen oekraiens graan gewoon via polen, hongarije etc vervoeren....quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Slayage het volgende:
Beweging in de graan deal?
[ twitter ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel heel dom. Rusland zit hier al de hele oorlog achteraan. Denken ze nu echt dat zij er geen misbruik van gaan maken? Er zijn al andere alternatieven om de graandeal in stand te houden zonder Rusland.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Misschien hadden ze van te voren even naar de film A Brige Too Far moeten kijken. Maar wat je zegt klopt wel. Alleen mis ik wel dat Oekrane op bepaalde punten bij de bekende file de Russen in de flanken aanviel. Waar door de file zeg maar erg werd. Daarom zijn er toen ook wat Russische generaals gesneuveld omdat die het ter plaatse op moesten lossen, waar we weer terug komen op het oude Sovjet denken gewoon orders uitvoeren en niet zelfstandig nadenken als lagere officier. De Slag om Kiev is gewoon 1 van de grootste mislukkingen van de geschiedenis. Letterlijk alles wat de Russen dachten was mislukt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Opzich wat het idee er natuurlijk ook 1 uit het luchtmobiele boekje, een air assault op een vliegveld, max 72 uur standhouden en de link-up met de grondtroepen maken. Dan heb je een bruggehoofd waar je continu troepen heen kunt transporteren. Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.
Maar dat heb ik in het begin ook al lopen verkondigen: AchJa in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane #9
Ik vond het dan ook redelijk verbazingwekkend dat ze het toch gingen proberen.
Of wat lezen over de slag om Den Haag. Ze hadden geen Rotterdam om plat te gooien.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Misschien hadden ze van te voren even naar de film A Brige Too Far moeten kijken. Maar wat je zegt klopt wel. Alleen mis ik wel dat Oekrane op bepaalde punten bij de bekende file de Russen in de flanken aanviel. Waar door de file zeg maar erg werd. Daarom zijn er toen ook wat Russische generaals gesneuveld omdat die het ter plaatse op moesten lossen, waar we weer terug komen op het oude Sovjet denken gewoon orders uitvoeren en niet zelfstandig nadenken als lagere officier. De Slag om Kiev is gewoon 1 van de grootste mislukkingen van de geschiedenis. Letterlijk alles wat de Russen dachten was mislukt.
Ah, die file richting Kyiv 🥲 Mooie beelden. Al die achtergelaten tanks en ander zwaar materieel dat door boertjes op een tractor uit hun grond werd getrokken. Hoe Rusland de grootste wapenleverancier van Oekrane werdquote:Op zaterdag 2 september 2023 15:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Door de bank genomen is een zelfstandige ehd voor ongeveer 72 uur zelfvoorzienend, daarna wordt het toch echt wel tijd dat de logistieke aanvoer is geregeld. In het geval N van Kiev (die hele file) was het probleem dat niemand de weg af kon en de logistiek niet naar voren kon om de tip of the spear te bevoorraden aangezien die ook allemaal of op de weg stonden of in de modder vast stonden.
[..]
Yup, dat was gewoon prijsschieten.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:22 schreef Delenlill het volgende:
Heb even rondgekeken kan hier niet echt andere bronnen over vinden van de laatste weken. Dus hopelijk is hier niks van waar.
quote:
https://nos.nl/artikel/24(...)aanzwellende-kritiekquote:Rusland toch niet welkom bij uitreiking Nobelprijs na aanzwellende kritiek
De Russische ambassadeur is toch niet welkom bij de uitreiking van de Nobelprijzen in Zweden. Na kritiek van onder meer de Zweedse regering heeft de organisatie van de Nobelprijzen de uitnodiging ingetrokken. Dat laat de Nobel Foundation weten. Naast Rusland zijn ook Belarus en Iran niet welkom op het evenement dat later dit jaar plaatsvindt in de Zweedse hoofdstad Stockholm.
enz enz
Niet toegeven aan terroristenquote:Op zaterdag 2 september 2023 18:23 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]![]()
Alsof Rusland aan het eind van de "nieuwe" graandeal niet weer met een nieuwe eis komt en als daar geen gehoor aan wordt gegeven stappen ze zo weer uit de graandeal. En uiteraard gaat dat bankrekening misbruikt worden.
Ik hoop dat EU dit niet doorzet.
[..]
Gelukkig maar.
Eens. Maar ik denk dat het kul is, we horen er Oekrane ook niet over en die is toch wel 1 van de eersten die reageren op dit soort nieuws als ze er niet mee eens zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:39 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Niet toegeven aan terroristen
quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:18 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Waarom zou de eu dit doen? Wij zijn geen onderdeel van de graandeal, hebben elders graan, kunnen oekraiens graan gewoon via polen, hongarije etc vervoeren....
Dus waarom zouden wij rusland helpen, waarom zouden wij nu wel dit doen, maar eerst niet?
Want rusland kan gewoon betalen in euro's. Wij weigeren geen oekrainse transacties, dus waarom zouden wij dit doen? Wat krijgen wij ervoor terug?İ don't know. Zag ook dat Gutierrez met bepaalde signalen kwam. En Erdogan gaat maandag Putin meeten. We gaan het zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Ik zat gebiologeerd te kijken naar de dame in het rood dat ik die raket niet meteen opmerkte.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:50 schreef Slayage het volgende:
TBF die dame heeft nu wel een toffe selfie. [ twitter ]
En dan tijdens de selfie gaat hij alsnog afquote:Op zaterdag 2 september 2023 18:50 schreef Slayage het volgende:
WWie is Gutierrez?quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:49 schreef Slayage het volgende:
[..]
İ don't know. Zag ook dat Gutierrez met bepaalde signalen kwam. En Erdogan gaat maandag Putin meeten. We gaan het zien.
VN pipoquote:Op zaterdag 2 september 2023 18:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
WWie is Gutierrez?
Wat heeft erdogan te maken met de eu sancties?
lijkt me nietquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Oh noesquote:nazi-boeken ontdekt in een voorheen Oekraense bibliotheek, als bewijs dat de Zelensky-regering niet zou deugen.
Doet te denken aan die scne in the matrixquote:Op zaterdag 2 september 2023 18:52 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Ik zat gebiologeerd te kijken naar de dame in het rood dat ik die raket niet meteen opmerkte.![]()
Maar idd goede selfie.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:50 schreef Slayage het volgende:
Vraag me wel af hoeveel tank-op-tank gevechten er precies nog zijn de laatste maanden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:17 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Biden administration plans to announce the delivery of depleted uranium armor piercing fin stabilized discarding sabot-tracer (APFSDS-T) in the military aid package for Ukraine.
Such shells are the standard ammunition for the M1A1 Abrams tanks, on which the first batch of Ukrainian tankers recently completed training.
The first Abrams will enter into service in September.
Most likely, the transferred projectile will be 120mm M829A2 manufactured in the 90s.
However, it is possible that modern M829A3 APFSDS-T, designed to fight the most modern dynamic protection, could also be transferred.
.ja maar zij hebben geen rode jurk aanquote:
Hij doet wel erg zijn best om dat bericht te verspreiden door elke bekende UA twitter kanalen te taggen en zelfs Medvedev heeft hem geblokkeerdquote:
Niet gekeken want geen rode jurk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
.ja maar zij hebben geen rode jurk aan
Is al eens besproken de afgelopen dagen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:20 schreef Aether het volgende:
NWS / Europa koopt meer vloeibaar Russisch gas dan voor invasie
Het zit je nog steeds dwars, h?quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:17 schreef Discombobulate het volgende:
Waarom zou Wagner dat filmpje van Prigozin geupload hebben waarin hij zegt "For those wondering why I'm alive or not, everything is fine, I'm in Africa...blablabla" heel wat dagen na zijn dood? Waarom specifiek dat filmpje de ether in sleuren en niet een andere of gewoon helemaal niet?
Ik klaag ook niet. Ben allang blij dat je niet 24/7 meer over nukes praat.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik stel gewoon een vraag.
TRtje voor jou.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik klaag ook niet. Ben allang blij dat je niet 24/7 meer over nukes praat.
Men vroeg zich af of hij nog wel leefde na de muiterij want we zagen of hoorden plots helemaal niets meer van hem buiten 1 fotootje met iemand van de Afrikaanse delegatie en een opname in het donker om.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:17 schreef Discombobulate het volgende:
Waarom zou Wagner dat filmpje van Prigozin geupload hebben waarin hij zegt "For those wondering why I'm alive or not, everything is fine, I'm in Africa...blablabla" heel wat dagen na zijn dood? Waarom specifiek dat filmpje de ether in sleuren en niet een andere of gewoon helemaal niet?
quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
TRtje voor jou.
Je bent gewoon aan het treiteren.
Dus gewoon normaal reageren.
Geweldig artikel. Omdat ze schrijven hoe gaaf wij zijn.quote:The Dutch are leading the way on military aid to Ukraine. Here’s why.
Geschreven door een Nederlander.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:59 schreef capricia het volgende:
https://www.atlanticcounc(...)o-ukraine-heres-why/
[..]
Geweldig artikel. Omdat ze schrijven hoe gaaf wij zijn.
Ja heerlijk toch. Maar er is geen woord van gelogen. Genieten om dit te lezen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:01 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Geschreven door een Nederlander.
Circle jerk, much?
Rob de Wijk ken er niks van.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:08 schreef oheng het volgende:
Ik wil graag mijn excuses aanbieden aan iedereen dat ik gisternacht het topic heb laten ontsporen met mijn opmerkingen over Rob de Wijk, en ik zal het niet weer doen.
Mea culpa.
Volgens mij viel het wel mee, maar bij deze de acceptatie.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:08 schreef oheng het volgende:
Ik wil graag mijn excuses aanbieden aan iedereen dat ik gisternacht het topic heb laten ontsporen met mijn opmerkingen over Rob de Wijk, en ik zal het niet weer doen.
Mea culpa.
Onze minister van defensie Ollongren is wel goed bezig om samen met Mark Rutte het voortouw te nemen in het leveren van nieuwe zaken. De doorbraak met de leveringen van de Leopards kwam bij ons vandaan en nu de F16.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:07 schreef sp3c het volgende:
Nederland staat altijd vooraan als het bondgenootschap iets vraagt, jammer dat we het ons eigenlijk zelden kunnen veroorloven
Als ze z dicht op elkaar liggen, dan zou je haast denken dat je met een kettingreactie de hele zooi in n keer kan wegwerken.quote:
En dan te bedenken dat Rutte er eigenlijk eerst niet eens aan wilde. Ik weet niet wat hem 1800 liet draaien maar ben er blij mee.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Onze minister van defensie Ollongren is wel goed bezig om samen met Mark Rutte het voortouw te nemen in het leveren van nieuwe zaken. De doorbraak met de leveringen van de Leopards kwam bij ons vandaan en nu de F16.
Dat meer landen mogen volgen!!
Het is natuurlijk een gigantisch voordeel dat deze bewindslieden er al een tijdje zitten en internationaal ingevoerd zijn.
Ik moet het nog zien hoe de huidige uitdagers dit willen gaan doen. Ik denk dat een Mona of een Pieter of een Dilan een stuk minder in gaan brengen.
Overigens is Oekrane voor mij wel echt een serieus iets wat meetelt bij mijn keuze waarop ik ga stemmen.
In videogames werkt dit wel zo.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:23 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Als ze z dicht op elkaar liggen, dan zou je haast denken dat je met een kettingreactie de hele zooi in n keer kan wegwerken.
Het zal wel niet, vanwege dat de druk opwaarts is, maar ze liggen bijna aaneengeschakeld hier.
Nee, dat kan, gooi er een granaat tussen, en een boel zullen afgaan.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:23 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Als ze z dicht op elkaar liggen, dan zou je haast denken dat je met een kettingreactie de hele zooi in n keer kan wegwerken.
Het zal wel niet, vanwege dat de druk opwaarts is, maar ze liggen bijna aaneengeschakeld hier.
Ze zullen voornamelijk allemaal wel pro Oekrane zijn. Maar wat zegt dat? Geen internationale ervaring, geen geopolitieke inzichten, ze zijn vooral erg stil op dit onderwerp. Het lijkt wel of het buitenland, een oorlog op ons continent, niet bestaat.. tot nu toe qua campagne dan.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:27 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat Rutte er eigenlijk eerst niet eens aan wilde. Ik weet niet wat hem 1800 liet draaien maar ben er blij mee.
Mona is van BBB dus die volgt de richting van Carolien. Is het bekend hoe zij over onze hulp aan Oekraine denkt? Omtzigt zei die ooit wat over Oekraine? Dilan ken ik niet.
Oke afwachten dus op hun partijprogramma.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zullen voornamelijk allemaal wel pro Oekrane zijn. Maar wat zegt dat? Geen internationale ervaring, geen geopolitieke inzichten, ze zijn vooral erg stil op dit onderwerp. Het lijkt wel of het buitenland, een oorlog op ons continent, niet bestaat.. tot nu toe qua campagne dan.
Tot nu toe vind ik D66 het heel goed doen, qua Oekrane.
En qua internationale ervaring zie ik alleen Timmermans met een goede CV.
Maar er wegen natuurlijk meer zaken mee, bij de keuze waarop je wil stemmen.
Maar het zijn er dan wel een stukje minder. Al is het zonde als je met de granaat ook russen kan opblazenquote:Op zaterdag 2 september 2023 21:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, dat kan, gooi er een granaat tussen, en een boel zullen afgaan.
Je hebt alleen geen garantie dat ze allemaal gaan.
En dan is de "snelle optie" die het lijkt te zijn, al meteen weer weg.
Thread?quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:15 schreef Perrin het volgende:
Wagner soldaten worden uit Russische ziekenhuizen gegooid. Vrij radicaal opgedoekt dat Wagner.
[ twitter ]
De Russen zijn een veel grotere bedreiging voor het welzijn van de Europese burger als klimaatverandering, daarom horen thema's als langdurige militaire steun aan Oekrane en verhoging van het Nederlandse defensiebudget dan ook torenhoog op het verkiezingsprogramma van iedere zichzelf serieus nemende partij te staan.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Overigens is Oekrane voor mij wel echt een serieus iets wat meetelt bij mijn keuze waarop ik ga stemmen.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:15 schreef Perrin het volgende:
Wagner soldaten worden uit Russische ziekenhuizen gegooid. Vrij radicaal opgedoekt dat Wagner.
[ twitter ]
Minstens 2%. Bbp. Voor defensie. In het verkiezingsprogramma.quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:28 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De Russen zijn een veel grotere bedreiging voor het welzijn van de Europese burger als klimaatverandering, daarom horen thema's als langdurige militaire steun aan Oekrane en verhoging van het Nederlandse defensiebudget dan ook torenhoog op het verkiezingsprogramma van iedere zichzelf serieus nemende partij te staan.
Geld zegt niet alles als je bijvoorbeeld pensioen ook mee telt (wat volgens mij gebeurt).quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Minstens 2%. Bbp. Voor defensie. In het verkiezingsprogramma.
Ik dacht overigens niet altijd zo. Maar ik heb geleerd.
eens.quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:36 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Geld zegt niet alles als je bijvoorbeeld pensioen ook mee telt (wat volgens mij gebeurt).
De kaarten en de berichten op Twitter komen niet overeen nee. Hopelijk is men op Twitter niet weer eens te positief.quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:34 schreef BEFEM het volgende:
[ twitter ]
Gisteren zag je al een filmpje voorbij komen van een soldaat die rustig liep in een gebied wat volgens de kaart niet in handen was van Oekraine. Misschien heeft dat oa hiermee te maken.
Wie weet dat?quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
eens.
En iemand met internationale ervaring, iemand die een rondje kan bellen. Die weet hoe je leopards en f16s daar krijgt. Of wat Oekrane in de nabije toekomst maar nodig heeft.
Dit telt voor mij best wel.
Niet de Leopards. Wel Pzh2000's. En daarmee de eerste echte zware jongens.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Onze minister van defensie Ollongren is wel goed bezig om samen met Mark Rutte het voortouw te nemen in het leveren van nieuwe zaken. De doorbraak met de leveringen van de Leopards kwam bij ons vandaan en nu de F16.
Dat meer landen mogen volgen!!
Het is natuurlijk een gigantisch voordeel dat deze bewindslieden er al een tijdje zitten en internationaal ingevoerd zijn.
Ik moet het nog zien hoe de huidige uitdagers dit willen gaan doen. Ik denk dat een Mona of een Pieter of een Dilan een stuk minder in gaan brengen.
Mooi.quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:34 schreef BEFEM het volgende:
[ twitter ]
Gisteren zag je al een filmpje voorbij komen van een soldaat die rustig liep in een gebied wat volgens de kaart niet in handen was van Oekraine. Misschien heeft dat oa hiermee te maken.
In het algemeen geldt dit wel voor mij. Mensen met wie ik het wat betreft wereldbeeld en levensbeschouwing zelden op n lijn zat bleken wl volop te staan achter het verdedigen van deze frontale aanval op democratische waarden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:42 schreef Hatseflats22 het volgende:
Het is voor mezelf ook een rare gewaarwording te constateren dat Rutte (waar ik nooit op heb gestemd) of een Boris Johnson voor wat Oekrane betreft de juiste mensen op de juiste plaats waren in 2022/2023.
Toch bemoedigend dat je met bepaalde mensen, waar ik het dan politiek volledig mee oneens ben of bv volstrekt anders in het leven sta, toch, als het er echt op aankomt, de belangrijkste waarden blijkt te delen. Het geldt natuurlijk ook voor veel mensen in dit topic.
Tot nu toe blinken D66 Ollongren en VVD Mark Rutte uit. Dus ik zoek automatisch iets in dat profiel.quote:
Ik vind dat echt prachtig. Ben serieus blij dat we zo'n regering hebben.quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niet de Leopards. Wel Pzh2000's. En daarmee de eerste echte zware jongens.
Volgens Frans Osinga in Nieuwsuur vanavond worden die nu ‘s nachts opgeruimd. Overdag is te gevaarlijk want dan liggen de Oekraners in de Russische vuurlinie. En dan vanuit de nieuwe posities wordt met Westerse nauwkeurige artillerie de Russische zo goed als uitgeschakeld. Zo maken ze nu wel vorderingen. Eerder, met mobiele oorlogsvoering leden de Oekraners nog te grote verliezen.( het weer zal ook wel een rol gaan spelen)quote:
Ik zag al een Tweet voorbij komen dat alle reserves die het water bij Kherson bewaken zijn weggehaald om de breach bij Tokmak te dichtenquote:Now that the mine barrier has been overcome, the Russians are forced to manoeuvre and redeploy their forces. "The enemy is pulling up reserves, not only from Ukraine but also from Russia," Tarnavskyi emphasised.
Allemaal prima, ik snap alleen niet waarom die generaal zo nodig dat alles uit de doeken moet doen.quote:Op zondag 3 september 2023 00:58 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/3/7418200/
'There is a very big difference between the first and second line of defence,' says Brig. Gen. Oleksandr Tarnavskyi -- Russia invested 60% of their time and resources into building the first defensive line since breached by Ukrainian forces, and only 20% each into the second and third lines
=============
Russians spent 60% of time and resources on their first line of defence, which was broken through by Ukraine's forces
In an interview with the Observer, Oleksandr Tarnavskyi, Brigadier General Oleksandr Tarnavskyi, Commander of the Tavriia Operational and Strategic Group of Forces, said that the Russian forces spent 60% of their time and resources on the construction of the first line of defence, and only 20% for the second and third. Now the Ukrainian army is advancing on both sides of the breakthrough and are consolidating their positions.
Quote: "In my opinion, the Russians believed the Ukrainians would not get through this line of defence. They had been preparing for over one year. They did everything to make sure that this area was prepared well."
Details: According to Tarnavskyi, the Armed Forces of Ukraine are now between the first and second defensive lines. "In the centre of the offensive, we are now completing the destruction of enemy units that provide cover for the retreat of Russian troops behind their second defensive line," he said.
Tarnavskyi emphasised that the counterattack was restrained by a huge minefield put down by the Russians. Behind it, Russian troops "just stood and waited for the Ukrainian army," knocking out Ukrainian equipment.
"As soon as any equipment appeared there, the Russians immediately began to fire at it and destroy it. That’s why demining was carried out only by infantry and only at night," he stressed.
Now that the mine barrier has been overcome, the Russians are forced to manoeuvre and redeploy their forces. "The enemy is pulling up reserves, not only from Ukraine but also from Russia," Tarnavskyi emphasised.
However, he is sure that sooner or later the Russians will lack strength, which will allow the Ukrainian forces to advance faster. Now that the minefield has been breached, the Russians have lost much of their advantage. "There is a very big difference between the first and second line of defence," Tarnavskyi said.
He explained that the second line is not so well built, so the Ukrainians can use their equipment, although there are still minefields.
"The closer to victory, the harder it is. Why? Because, unfortunately, we are losing the strongest and best. So now we have to concentrate on certain areas and finish the job. No matter how hard it is for all of us," the Brigadier General concluded.
Het is beter dan niets maar kan me herinneren dat Israel er juist vanaf wilde. Het is niet bestand tegen een Kornetquote:Op zondag 3 september 2023 09:43 schreef Aether het volgende:
Ukrainian power companies buy 50 M113 APCs for border guards
https://mil.in.ua/en/news(...)s-for-border-guards/
Voor 5000 weet je denk ik zeker dat ze je of a) helemaal naar het front sturen waar je het niet langer uithoudt dan een maand of b) dat ze je hoe dan ook niet van plan zijn te gaan uitbetalenquote:Op zondag 3 september 2023 12:43 schreef Aether het volgende:
'Rusland rekruteert militairen in Centraal-Azi'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-71793632
Rusland probeert nog altijd militairen te werven in omliggende landen als Kazachstan en Armeni. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie. Rusland zou sinds eind juni advertenties verspreiden in die landen waarin een salaris tot ruim 5000 dollar wordt geboden.
Daarnaast zouden de Russen een versneld staatsburgerschap verlenen aan mensen die in Oekrane willen vechten. Het Britse ministerie vermoedt dat Rusland op die manier verdere mobilisatie van Russen wil voorkomen in aanloop naar de presidentsverkiezingen van volgend jaar.
Het ministerie stelt verder dat de paspoorten van een aantal migranten uit Oezbekistan, die in de Oekraense stad Marioepol in de bouw werken, zijn afgenomen. Zij zouden bij aankomst in de stad zijn verplicht om zich bij het Russische leger aan te sluiten.
De Britten zeggen dat er zeker zes miljoen migranten uit Centraal-Azi in Rusland verblijven. Rusland zou hen als potentile rekruten beschouwen.
Fikt wel lekker.quote:
Ik vraag me werkelijk af of het zin heeft. Dit werkt voor dom volk, wat gewoon niks van de daadwerkelijke situatie afweet. Maar rus censuur en overmoedige propaganda is niet aanwezig in andere landen. Volk daar kan gewoon in de media vernemen wat een shitshow die oorlog is. Of, hoe vaak het voorkomt dat je gewoon niet betaald krijgt. En dan tel ik niet mee dat landen zoals kazakhstan ook gewoon erg anti-rus zijn, incl. gewoon straffen zetten op gaan vechten voor rus.quote:Op zondag 3 september 2023 13:27 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Voor 5000 weet je denk ik zeker dat ze je of a) helemaal naar het front sturen waar je het niet langer uithoudt dan een maand of b) dat ze je hoe dan ook niet van plan zijn te gaan uitbetalen
Ook in landen waar er geen censuur is volgt niet iedereen het nieuws zo goed. En/of men laat zich alsnog verblinden door het geboden geldbedrag. Maar lijkt me ook niet dat je er flinke aantallen mee lokt.quote:Op zondag 3 september 2023 14:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vraag me werkelijk af of het zin heeft. Dit werkt voor dom volk, wat gewoon niks van de daadwerkelijke situatie afweet. Maar rus censuur en overmoedige propaganda is niet aanwezig in andere landen. Volk daar kan gewoon in de media vernemen wat een shitshow die oorlog is. Of, hoe vaak het voorkomt dat je gewoon niet betaald krijgt. En dan tel ik niet mee dat landen zoals kazakhstan ook gewoon erg anti-rus zijn, incl. gewoon straffen zetten op gaan vechten voor rus.
Maar zo veel leed wat het westen haar soldaten en burgers heeft aangedaan. Ze hadden gewoon moeten onderhandelen met Hitler.quote:
Dat veto systeem moet echt weg. Het moet niet meer mogelijk zijn dat 1 veto genoeg is om alles stop te zetten terwijl alle andere landen akkoord zijn. Er is altijd wel 1 land die zich ergens niet in kan vinden. Waarom destijds geen democratische stemmingen ingevoerd?quote:Op zondag 3 september 2023 16:21 schreef Neezoistniet het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/3/7418249/
Hongarije kan zich maar beter aansluiten bij Rusland i.p.v EU geld verbranden....
EU en democratie????quote:Op zondag 3 september 2023 17:13 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Dat veto systeem moet echt weg. Het moet niet meer mogelijk zijn dat 1 veto genoeg is om alles stop te zetten terwijl alle andere landen akkoord zijn. Er is altijd wel 1 land die zich ergens niet in kan vinden. Waarom destijds geen democratische stemmingen ingevoerd?
Grote culturele verschillen in de EU, grote verschillen in rijkdom etc. Democratie zou betekenen dat een land niet langer soeverein is en in theorie het zuiden of het oosten van Europa alles kan doordrukken en het westen/noorden er voor mag betalen.quote:Op zondag 3 september 2023 17:13 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Dat veto systeem moet echt weg. Het moet niet meer mogelijk zijn dat 1 veto genoeg is om alles stop te zetten terwijl alle andere landen akkoord zijn. Er is altijd wel 1 land die zich ergens niet in kan vinden. Waarom destijds geen democratische stemmingen ingevoerd?
Dat gebeurt nu alquote:Op zondag 3 september 2023 17:18 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Grote culturele verschillen in de EU, grote verschillen in rijkdom etc. Democratie zou betekenen dat een land niet langer soeverein is en in theorie het zuiden of het oosten van Europa alles kan doordrukken en het westen/noorden er voor mag betalen.
Laten we dat maar niet doen.
Oke maar hoe dit nu afgesproken is mbt veto werkt ook niet.quote:Op zondag 3 september 2023 17:18 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Grote culturele verschillen in de EU, grote verschillen in rijkdom etc. Democratie zou betekenen dat een land niet langer soeverein is en in theorie het zuiden of het oosten van Europa alles kan doordrukken en het westen/noorden er voor mag betalen.
Laten we dat maar niet doen.
OK, de NOS was dus niet echt juist met de 5000 salaris. Dat is een startpremie en het maandelijkse salaris is 1973 dollar.quote:
Niet dat ze echt betaald gaan worden natuurlijk.quote:Op zondag 3 september 2023 17:25 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
OK, de NOS was dus niet echt juist met de 5000 salaris. Dat is een startpremie en het maandelijkse salaris is 1973 dollar.
Voor een land dat vooraan stond om bij de NAVO te komen na het wegvallen van het Warschaupact zijn ze wel erg fel tegen andere landen die erbij willen vanwege Rusland... de ratten.quote:Op zondag 3 september 2023 17:35 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Head of office of Hungarian Prime Minister Viktor Orban, Gergely Gulys:
Western countries that support Ukraine in a military conflict with Russia need to give Moscow security guarantees, which would contribute to a settlement.
The West "under no circumstances" should offer Ukraine membership in NATO.
In the long term, a lasting peace in Ukraine can be ensured by the deployment of peacekeepers there and "countless similar decisions."
Ukraine has no real chances “to regain the lost territories.
Ik zeg Hexit en schop ze gelijk uit de Navo.quote:Op zondag 3 september 2023 17:35 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Head of office of Hungarian Prime Minister Viktor Orban, Gergely Gulys:
Western countries that support Ukraine in a military conflict with Russia need to give Moscow security guarantees, which would contribute to a settlement.
The West "under no circumstances" should offer Ukraine membership in NATO.
In the long term, a lasting peace in Ukraine can be ensured by the deployment of peacekeepers there and "countless similar decisions."
Ukraine has no real chances “to regain the lost territories.
Dingen roepen die niet kunnen is weinig zinvol, er bestaat geen mogelijkheid een land uit de NAVO te schoppen, nog uit de EU.quote:Op zondag 3 september 2023 17:56 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik zeg Hexit en schop ze gelijk uit de Navo.
Klop maar lekker aan bij Rusland.
Iedereen denkt er zo over, maar lijkt niet mogelijk te zijn door de huidige regeltjes. Ze moeten toch ooit een keer aangepast worden want Hongarije gaat voortaan tegen stemmen bij alles zolang zij niet krijgen wat zij willen.quote:Op zondag 3 september 2023 17:56 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik zeg Hexit en schop ze gelijk uit de Navo.
Klop maar lekker aan bij Rusland.
*nochquote:Op zondag 3 september 2023 18:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dingen roepen die niet kunnen is weinig zinvol, er bestaat geen mogelijkheid een land uit de NAVO te schoppen, nog uit de EU.
Die vent stond praktisch naast die tank!quote:
Zie ik niet gebeuren. De NAVO moet toch al opgeheven worden omdat er nu ook veel behoefte aan een bondgenootschap bestaat bij de Pacific. Er kan nu een nieuw veel groter bondgenootschap opgericht worden en dan kunnen meteen de weeffouten die in de NAVO zitten eruit verwijderd.quote:Op zondag 3 september 2023 18:09 schreef BEFEM het volgende:
Regels zijn door mensen verzonnen. Die kan je ook weer gewoon wijzigen als je het echt wilt.
Dus met andere woorden: oude NAVO maar dan zonder Hongarije? Of zijn er nog meer weeffouten?quote:Op zondag 3 september 2023 18:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zie ik niet gebeuren. De NAVO moet toch al opgeheven worden omdat er nu ook veel behoefte aan een bondgenootschap bestaat bij de Pacific. Er kan nu een nieuw veel groter bondgenootschap opgericht worden en dan kunnen meteen de weeffouten die in de NAVO zitten eruit verwijderd.
Er is geen goede toets op de democratische beginselen omdat duidelijke criteria ontbreken en tevens een sanctie.quote:Op zondag 3 september 2023 18:29 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Dus met andere woorden: oude NAVO maar dan zonder Hongarije? Of zijn er nog meer weeffouten?
Toch verbazingwekkend dat deze ideologie nog steeds zielen weet te winnen, terwijl we keer op keer hebben gezien wat voor resultaten het communisme heeft neergezet.quote:
Er is altijd wel een groep laagopgeleiden en kansarmen die beter af denken te zijn. Als bijna iedereen arm is ben je ook geen minderheid meer. Je kunt naast welvaart ook prima armoede verspreiden. Argentinie en Venezuela zijn daar ook zeer succesvol in.quote:Op zondag 3 september 2023 18:47 schreef Slayage het volgende:
[..]
Toch verbazingwekkend dat deze ideologie nog steeds zielen weet te winnen, terwijl we keer op keer hebben gezien wat voor resultaten het communisme heeft neergezet.
Het is wel duidelijk dat Rusland meerdere kapiteins op het schip heeft dan alleen Putinquote:Op zondag 3 september 2023 16:43 schreef Aether het volgende:
Russia attacks a Ukrainian port before key grain deal talks between Putin and Turkey’s president
https://apnews.com/articl(...)f5a65f64f2e35772a49b
Dat is wel anders dan vroeger, toen juist veel studenten op universiteiten zich aansloten bij communistische partijen.quote:Op zondag 3 september 2023 18:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is altijd wel een groep laagopgeleiden en kansarmen die beter af denken te zijn. Als bijna iedereen arm is ben je ook geen minderheid meer. Je kunt naast welvaart ook prima armoede verspreiden. Argentinie en Venezuela zijn daar ook zeer succesvol in.
Dat is inderdaad veranderd want de repressie en misdaden tegen de menselijkheid die communistische regimes begaan zijn van dien aard dat de animo daar ondertussen grotendeels verdwenen is.quote:Op zondag 3 september 2023 18:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is wel anders dan vroeger, toen juist veel studenten op universiteiten zich aansloten bij communistische partijen.
De "generatie van '68" dweepte tijdens hun studententijd met het communisme, Che Guevara, de DDR en meer van dat soort ongein. Voor sommigen van die generatie (zoals bijv. die dwaas van Pink Floyd) staat het huidige Rusland wegens zijn anti-westerse houding nog altijd gelijk aan de in hun ogen welhaast heilige Sovjetunie.quote:Op zondag 3 september 2023 18:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is wel anders dan vroeger, toen juist veel studenten op universiteiten zich aansloten bij communistische partijen.
Ik wil maar zeggen dat als bijvoorbeeld Portugal Spanje aanvalt dat ze wel uit de EU gezet gaan worden, ondanks dat het officieel niet kan.quote:Op zondag 3 september 2023 18:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zie ik niet gebeuren. De NAVO moet toch al opgeheven worden omdat er nu ook veel behoefte aan een bondgenootschap bestaat bij de Pacific. Er kan nu een nieuw veel groter bondgenootschap opgericht worden en dan kunnen meteen de weeffouten die in de NAVO zitten eruit verwijderd.
Welkom in Oekraine.quote:Op zondag 3 september 2023 21:13 schreef Slayage het volgende:
Lijkt wel een killzone
[ twitter ]
[ twitter ]
Die ene begint net op tijd te rennenquote:Op zondag 3 september 2023 21:13 schreef Slayage het volgende:
Lijkt wel een killzone
[ twitter ]
[ twitter ]
Nee, juist net iets te vroeg jammer genoeg.quote:Op zondag 3 september 2023 21:34 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Die ene begint net op tijd te rennen
Zolang de NAVO niet als organisatie besluit om Oekrane te steunen en die beslissing overlaat aan individuele lidstaten is er simpelweg geen enkele reden om Hongarije eruit te trappenquote:Op zondag 3 september 2023 19:42 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik wil maar zeggen dat als bijvoorbeeld Portugal Spanje aanvalt dat ze wel uit de EU gezet gaan worden, ondanks dat het officieel niet kan.
Regels en verdragen kan je altijd aanpassen als de wil er is.
Als iedereen Hongarije uit de NAVO wil dan kunnen ze gewoon zeggen 'doei Hongarije, succes ermee' en ze overal uitsluiten.
Ah crap, die ene wordt vol geraakt door een of andere raket, vanuit de richting waar ze vandaan kwamen.quote:Op zondag 3 september 2023 21:13 schreef Slayage het volgende:
Lijkt wel een killzone
[ twitter ]
[ twitter ]
quote:Op zondag 3 september 2023 21:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, juist net iets te vroeg jammer genoeg.
Ja maar hoe vaak kan je het trucje uithalen?quote:Op zondag 3 september 2023 22:43 schreef oheng het volgende:
Perun video, waarin hij o.a. praat over "economy of force".
Mogelijk is drones versus strategische bommenwerpers de meest kosten effectieve taktiek ooit. Er is immers geen risico voor de bestuurders in geval van "Bober drones"
55 jaar terug, dus nu gemiddeld 75 jaar oud?quote:Op zondag 3 september 2023 19:14 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De "generatie van '68" dweepte tijdens hun studententijd met het communisme, Che Guevara, de DDR en meer van dat soort ongein. Voor sommigen van die generatie (zoals bijv. die dwaas van Pink Floyd) staat het huidige Rusland wegens zijn anti-westerse houding nog altijd gelijk aan de in hun ogen welhaast heilige Sovjetunie.
Waar zou dat South zijn, dat 'Russian air defense is stretched so thin' dat ze hem weer beter kunnen inzetten?quote:
Oneindig vaak. Want het kost geen mensenlevens, alleen maar geld.quote:Op zondag 3 september 2023 22:49 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ja maar hoe vaak kan je het trucje uithalen?
Zonder te kijken, gok ik dat dit Kherson is. Wat perfect zou aansluiten bij de wekenlange aanwijzingen dat rusland alles inzet op de verdediging van de Zaporizhia landbrug.quote:Op zondag 3 september 2023 22:52 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Waar zou dat South zijn, dat 'Russian air defense is stretched so thin' dat ze hem weer beter kunnen inzetten?
We zullen het zien, hoe vaak ze succesvol wat vliegtuigen zo kunnen uitschakelen. Het is hoe dan ook niet alsof ze een alternatief hebben, dat ze met een eigen stealth vliegtuig even richting Rusland kunnen vliegen.quote:Op zondag 3 september 2023 22:54 schreef oheng het volgende:
[..]
Oneindig vaak. Want het kost geen mensenlevens, alleen maar geld.
Zelfs al haalt maar 1% het doelwit, dan kan het al uit.
Maar het is erger: rusland moet dure AA raketten op ze schieten, EN ze moeten AA bij de frontlinie weghalen. Zie Bayraktar hierboven.
De kosten-baten verhouding bij lange afstandsdrones is absoluut idioot.
Klopt maar persoonlijk zou ik ze eruit gooien. Toegevoegde waarde is verwaarloosbaar voor wat ze kunnen aanrichten. Zelfde geldt voor de EU.quote:Op zondag 3 september 2023 21:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zolang de NAVO niet als organisatie besluit om Oekrane te steunen en die beslissing overlaat aan individuele lidstaten is er simpelweg geen enkele reden om Hongarije eruit te trappen
Zo werkt het niet. Alleen in kleuterfilms.quote:Op zondag 3 september 2023 23:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Klopt maar persoonlijk zou ik ze eruit gooien. Toegevoegde waarde is verwaarloosbaar voor wat ze kunnen aanrichten. Zelfde geldt voor de EU.
Bij zhaporiza en kherson wordt de tb2 kennelijk weer ingezet voor attack missies las ikquote:Op zondag 3 september 2023 22:52 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Waar zou dat South zijn, dat 'Russian air defense is stretched so thin' dat ze hem weer beter kunnen inzetten?
Dan zullen ze alles verliezen.quote:Op zondag 3 september 2023 22:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Zonder te kijken, gok ik dat dit Kherson is. Wat perfect zou aansluiten bij de wekenlange aanwijzingen dat rusland alles inzet op de verdediging van de Zaporizhia landbrug.
Politiek. Er moet richting het Westen en de Russische bevolking getoond worden dat er vooruitgang is.quote:Op zondag 3 september 2023 01:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Allemaal prima, ik snap alleen niet waarom die generaal zo nodig dat alles uit de doeken moet doen.
De vinger op de lippen zoals de filmpjes lieten zien en vervolgens vorderingen laten zien zou in mijn optiek beter zijn.
quote:Op maandag 4 september 2023 09:49 schreef Aether het volgende:
Correspondent Groot Koerkamp over graandeal: 'Vraag is of Poetin veel keuze heeft'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-71810039
quote:Volgens Moskou wordt de Russische landbouwexport te veel belemmerd door internationale sancties, en het land eist daarom dat handelsbeperkingen worden opgeheven voor het zich weer opnieuw aansluit bij de overeenkomst.
Russische logica is altijd fascinerend.quote:
quote:Het Roemeense ministerie van Defensie ontkent dat er op Roemeens grondgebied Russische drones zijn ontploft. Een woordvoerder van het Oekraense ministerie van Defensie beweerde eerder vandaag dat de drones vannacht terechtkwamen in het NAVO-land. Woordvoerder Nikolenko pleitte in zijn bericht tevens voor meer hulp bij de luchtverdediging.
Het Roemeense ministerie zegt dat het naast de ontkenning vandaag nog met een uitgebreidere verklaring komt.
Dit is de vierde die buiten Oekrane is beland?quote:Op maandag 4 september 2023 11:06 schreef Hatseflats22 het volgende:
Van de NOS liveblog, https://nos.nl/l/2489148
[..]
Yeah, alleen gaat dat wel zeggen dat men niet verwacht snel enorm door te gaan breken.quote:Op maandag 4 september 2023 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Politiek. Er moet richting het Westen en de Russische bevolking getoond worden dat er vooruitgang is.
Dit om de wapens van eerder genoemde veilig te stellen en om het moraal van de tweede omlaag te brengen.
Nee, natuurlijk gaat de NAVO Rusland niet aanvallen hierom.quote:
Maar ik zou de Russen wel duidelijk maken dat ze met vuur spelen.quote:Op maandag 4 september 2023 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk gaat de NAVO Rusland niet aanvallen hierom.
2 doden polen hebben we al gehadquote:Op maandag 4 september 2023 11:19 schreef ExTec het volgende:
Het is nu wachten tot er een keer iemand dood gaat door zo'n verdwaalde drone, mss dat ze er dan wat aan gaan doen.
Maar in dat geval was het plausibel om oekraine er de schuld van te geven.quote:Op maandag 4 september 2023 11:19 schreef over_hedge het volgende:
[..]
2 doden polen hebben we al gehad
En hoe werkt dat precies? We gaan aan het kremlin vragen of het de bedoeling was dat er wat oostblokkers dood gingen, en als die dan nee zeggen, dan is het goed?quote:Op maandag 4 september 2023 11:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er moet echt duidelijk intentie zijn.
sowieso gaat de NAVO niks doen als het land dit niet wil.quote:Op maandag 4 september 2023 11:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er moet echt duidelijk intentie zijn. Alleen dan gaat de NAVO iets doen. Ongelukken zullen eerder afgehandeld worden door 't land zelf waar de drone/raket viel.
Onderzoek moeten dan uitwijzen wat er precies gebeurd is.quote:Op maandag 4 september 2023 11:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
En hoe werkt dat precies? We gaan aan het kremlin vragen of het de bedoeling was dat er wat oostblokkers dood gingen, en als die dan nee zeggen, dan is het goed?
Ik weet het niet, sowieso eerder in Polen n of twee keer.quote:Op maandag 4 september 2023 11:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is de vierde die buiten Oekrane is beland?
Dus als rus compleet willekeurig wat grenslanden terroriseert, zolang ze maar geen fabriek raken, is het goed.quote:Op maandag 4 september 2023 11:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Een drone die per ongeluk iemand dood puur door 't gewicht wat op de persoon viel in een bos ergens, is vrij duidelijk geen intentie. Terwijl een fabriek opblazen in polen dat wel is.
Nee ik zeg dat in 't eerste geval de NAVO er niet bij betrokken wordt.quote:Op maandag 4 september 2023 11:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus als rus compleet willekeurig wat grenslanden terroriseert, zolang ze maar geen fabriek raken, is het goed.
Kijk, dat er beleidsmatig nogal gezwabberd wordt, zal weinigen verbazen.
Maar het goedpraten is
Maar je moet wel duidelijk maken dat het ook niet de bedoeling is dat per ongeluk een land word platgegooid. En waar je dan precies de grens legt maakt het weer ingewikkeld.quote:Op maandag 4 september 2023 11:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er moet echt duidelijk intentie zijn. Alleen dan gaat de NAVO iets doen. Ongelukken zullen eerder afgehandeld worden door 't land zelf waar de drone/raket viel.
Dat zou dan een openlijke aanval zijn op pools grondgebied. Dan mag je hopen van wel.quote:Op maandag 4 september 2023 11:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar wij hoeven dan niet verplicht mee te doen.
Je stuurt wat F-35s met harpoons en zinkt wat zwarte zee schepen.quote:Op maandag 4 september 2023 11:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar je moet wel duidelijk maken dat het ook niet de bedoeling is dat per ongeluk een land word platgegooid. En waar je dan precies de grens legt maakt het weer ingewikkeld.
Je bent me net voorquote:Op maandag 4 september 2023 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Persoonlijk zou ik van tevoren een Russische basis platbombarderen om duidelijk te maken dat je geen "ongelukken" accepteert.
Dat klopt. Er is echter wel een verschil tussen per ongeluk en Russisch per ongeluk, wat zoiets is als "bewijs maar dat we het expres deden, en jullie durven toch geen tegenactie te ondernemen want wij hebben noeks".quote:Op maandag 4 september 2023 11:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Onderzoek moeten dan uitwijzen wat er precies gebeurd is.
Een drone die per ongeluk iemand dood puur door 't gewicht wat op de persoon viel in een bos ergens, is vrij duidelijk geen intentie. Terwijl een fabriek opblazen in polen dat wel is.
Zodra er twijfel is zal er eerst onderzoek gedaan worden.
quote:
Nee. Einde van de NAVO zal alleen zijn als Polen artikel 5 triggered en wij komen niet. Dat zou idd problematisch zijn.quote:Op maandag 4 september 2023 11:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat zou dan een openlijke aanval zijn op pools grondgebied. Dan mag je hopen van wel.
Anders is het instant einde NAVO.
Anders doemt de vraag op wanneer het wel gerechtvaardigd is? Als de eifeltoren in de fik staat ofzo?
Als dat alles is wat er gezegd is, is het wel wat slappe hap. Je hoeft niet direct hard te dreigen maar je kan de Russen wel in bepaalde bewoording duidelijk maken dat ze het niet in hun hoofd moeten halen zulke risico's te nemen met hun drones of raketten.quote:
Waar komt die zogenaamde eis dat er intentie moet zijn vandaan?quote:Op maandag 4 september 2023 12:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee. Einde van de NAVO zal alleen zijn als Polen artikel 5 triggered en wij komen niet. Dat zou idd problematisch zijn.
Maar Polen (of een ander land) zal artikel 5 niet triggeren vanwege een klein incident/ongeluk. Zeker niet zomaar direct. Er zal, nogmaals, eerst onderzoek gedaan worden.
En, eervolle vermelding is op z'n plaats:quote:Op maandag 4 september 2023 11:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
En hoe werkt dat precies? We gaan aan het kremlin vragen of het de bedoeling was dat er wat oostblokkers dood gingen, en als die dan nee zeggen, dan is het goed?
quote:Op maandag 4 september 2023 12:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat klopt. Er is echter wel een verschil tussen per ongeluk en Russisch per ongeluk, wat zoiets is als "bewijs maar dat we het expres deden, en jullie durven toch geen tegenactie te ondernemen want wij hebben noeks".
Nee, zowel ik, als Papierversnipperaar geven vergeldingsscenario's die niet eens in de buurt komen van een all-out reactie.quote:Op maandag 4 september 2023 12:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Jij lijkt een grote rode knop voor je te zien met NAVO erop waar Polen meteen op slaat zodra er een schroefje van een russische drone op pools grondgebied valt.
Wat is dat het probleemquote:Op maandag 4 september 2023 12:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, zowel ik, als Papierversnipperaar geven vergeldingsscenario's die niet eens in de buurt komen van een all-out reactie.
En mijn antwoord is simpel: nee, ook als er doden vallen gaat de NAVO niets doen. Want het gaat er niet om wat er gebeurd, maar hoe en waarom 't gebeurd. Dat was mijn punt met intentie.quote:Op maandag 4 september 2023 11:19 schreef ExTec het volgende:
Het is nu wachten tot er een keer iemand dood gaat door zo'n verdwaalde drone, mss dat ze er dan wat aan gaan doen.
Dat denk ik ook niet.quote:Op maandag 4 september 2023 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk gaat de NAVO Rusland niet aanvallen hierom.
Hoe denk je dat rus zou reageren, als NAVO leden een marine oefening houden, in de baltische zee, en een afzwaaier maakt gewoon ff een wijk in petersburg met de grond gelijk?quote:Op maandag 4 september 2023 12:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Volgens mij was dit je originele reactie waar het begin:
[..]
En mijn antwoord is simpel: nee, ook als er doden vallen gaat de NAVO niets doen. Want het gaat er niet om wat er gebeurd, maar hoe en waarom 't gebeurd. Dat was mijn punt met intentie.
https://www.mapn.ro/cpresa/18078_precizari-de-presaquote:Press releases
The Ministry of National Defense categorically denies the information in the public space regarding a so-called situation that occurred during the night of September 3 to 4, in which Russian drones allegedly fell on the national territory of Romania.
The structures with responsibilities of the Ministry of National Defense monitored in real time the situation generated by the Russian attacks carried out with drones, both last night and Saturday to Sunday, on the infrastructure in the vicinity of the Ukrainian ports on the Danube. At no time did the means of attack used by the Russian Federation generate direct military threats to Romania's national territory or territorial waters.
The Ministry of National Defense has taken enhanced vigilance measures in the national land, sea and air space and is contributing to the strengthening of the defense and deterrence posture on the eastern flank, according to national and allied plans.
The Ministry of National Defense reiterates that these attacks by the Russian Federation against civilian targets and infrastructure in Ukraine are unjustified and are in deep contradiction with the rules of international humanitarian law.
The press office
Strikt genomen mag je hoger.quote:Op maandag 4 september 2023 12:38 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik vind dat er best een raket terug gevuurd mag worden, jaar dan wel op een onbewoond doel, een Russisch weiland of zo.
Geen slachtoffers, maar wel een duidelijk signaal zo van pas op.
Tsja maarja ik weet niet hoe Polen, of andere landen daar tegen aan kijken. Misschien zien die het sturen van weer 40 tanks ook als vergelding. Wat ook prima is lijkt me.quote:Op maandag 4 september 2023 12:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoe denk je dat rus zou reageren, als NAVO leden een marine oefening houden, in de baltische zee, en een afzwaaier maakt gewoon ff een wijk in petersburg met de grond gelijk?
Sorry rus, my bad, was niet de bedoeling! Ga maar 'onderzoek doen', kom je daar vanzelf achter!
Daarom heb je hier iets voor, dat noemen we "proportionele vergelding".
Een militaire basis plat bombarderen of met F35’s de zwarte zeevloot aanvallen is geen ‘all-out’ reactie? Ok…quote:Op maandag 4 september 2023 12:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, zowel ik, als Papierversnipperaar geven vergeldingsscenario's die niet eens in de buurt komen van een all-out reactie.
Maar rus lacht gewoon om de voorzichtigheid die je tentoonspreid h?quote:Op maandag 4 september 2023 12:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja maarja ik weet niet hoe Polen, of andere landen daar tegen aan kijken. Misschien zien die het sturen van weer 40 tanks ook als vergelding. Wat ook prima is lijkt me.
[Heel flauw]quote:Op maandag 4 september 2023 12:34 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Wat dat betreft hebben de Turken grotere ballen.
Die schoten jaren terug 2 Russische straaljagers uit de lucht toen die het Turkse luchtruim binnen vlogen.
De piloten hebben het niet overleefd.
Speaking of whichquote:
Boeiend? Je kan beter gewoon materieel geven zodat Oekraine zijn grondgebied kan terugpakken. Uiteindelijk is dat 't enige wat telt (en zal meer vernedering zijn voor Rusland dan wat dan ook).quote:Op maandag 4 september 2023 12:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar rus lacht gewoon om de voorzichtigheid die je tentoonspreid h?
Dat wordt louter als zwakte geinterpreteerd.
Ze schoten 1 vliegtuig neer. Maar de Turken kregen wel spijt van hun actie. Niet alleen vanwege de reactie van de Russen, maar de Turken kregen ook nog op hun flikker van hun Navo bondgenotenquote:Op maandag 4 september 2023 12:34 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Wat dat betreft hebben de Turken grotere ballen.
Die schoten jaren terug 2 Russische straaljagers uit de lucht toen die het Turkse luchtruim binnen vlogen.
De piloten hebben het niet overleefd.
In verleden volgen er zoveel Russische militaire vliegtuigen over Europa en ook Nederland.quote:Op maandag 4 september 2023 12:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet.
Er is eerder een drone diep in Roemeni terechtgekomen. Ook hebben de Russen eens raketten over Roemeens grondgebied laten vliegen. Toen gebeurde er ook niets.
Poetin komt duidelijk niet meer over als grote stoere zelfverzekerde leider.quote:Op maandag 4 september 2023 12:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja hier valt dus echt niets te zien
Ik ken beelden uit het verleden waarin Putin gearmd liep met Erdogan.quote:Op maandag 4 september 2023 13:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Poetin komt duidelijk niet meer over als grote stoere zelfverzekerde leider.
Nogal een verschil, een verdwaalde drone die een boompje of twee Polen sloopt, en een raket die een wijk/duizenden Russen sloopt.quote:Op maandag 4 september 2023 12:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoe denk je dat rus zou reageren, als NAVO leden een marine oefening houden, in de baltische zee, en een afzwaaier maakt gewoon ff een wijk in petersburg met de grond gelijk?
Sorry rus, my bad, was niet de bedoeling! Ga maar 'onderzoek doen', kom je daar vanzelf achter!
Daarom heb je hier iets voor, dat noemen we "proportionele vergelding".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |