abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Overall beste user 2022 zaterdag 2 september 2023 @ 12:09:52 #1
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_210507649
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:50 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
Je hebt steeds kritiek, dus het moet volgens jou anders kunnen. Die oplossing had ik willen horen maar blijkbaar wil je alleen kritiek leveren en het daarbij laten?
Dus als ik meer waarde hecht aan het verhaal van de Wijk dan aan de goegemeente hier moet ik met een alomvattende oplossing komen? Bijzonder.

Dus nee, ik heb ook geen pasklare oplossing voor deze oorlog. Ik weet alleen wel wat haalbare en onhaalbare kaarten zijn.
pi_210507667
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:04 schreef sp3c het volgende:

[..]
het leek hem niet waarschijnlijk was want de Russen hadden niet genoeg manschappen verzameld en er wonen geen Russen etc.

de Russen probeerden het toch en ze faalden jammerlijk en werden niet onthaald als heroische bevrijders

dan had hij toch gelijk?
Dat is niet hoe hij het gebracht heeft. Hij claimde dat de Russen niet richting Kiev zouden gaan. Dit is wel gebeurd. Daarin had Rob het fout. "hij is geen waarzegger" doet niets af aan het feit dat hij ongelijk had.

quote:
Een totale Russische invasie ziet De Wijk niet gebeuren. “Waarom zouden de Russen richting Kiev marcheren?”, vraagt hij zich af. “Het is een miljoenenstad waar nauwelijks Russen wonen. Zoiets past niet bij het Russische denken.” Bovendien is het aantal Russische troepen dat aan de grens staat bij lange na niet voldoende om heel Oekraïne onder controle te krijgen, aldus de hoogleraar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2023 12:17:00 ]
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 12:24:33 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210507723
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:16 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
Dat is niet hoe hij het gebracht heeft. Hij claimde dat de Russen niet richting Kiev zouden gaan. Dit is wel gebeurd. Daarin had Rob het fout. "hij is geen waarzegger" doet niets af aan het feit dat hij ongelijk had.
[..]

Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk gruwelijk mislukt

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 02-09-2023 12:38:22 (mierenneuken) ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_210507744
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dus als ik meer waarde hecht aan het verhaal van de Wijk dan aan de goegemeente hier moet ik met een alomvattende oplossing komen? Bijzonder.

Dus nee, ik heb ook geen pasklare oplossing voor deze oorlog. Ik weet alleen wel wat haalbare en onhaalbare kaarten zijn.
Dat is niet wat ik schreef en dat weet je best. Als je zoveel kritiek levert krijg ik gewoon het idee dat je een soort oplossing in je hoofd hebt hoe het anders zou moeten gaan dan nu het geval is. Ik was benieuwd of ik me kon vinden in je oplossing, dat is alles.
pi_210507750
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:24 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt
jammerlijk?
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 12:28:19 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210507756
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:27 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
jammerlijk?
Is dat geen woord?
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:29:24 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210507765
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:16 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
[..]

Want die weg naar Kiev was een lange weg door het moeras
dat was ook de reden dat het faliekant misliep

wie van die weg af ging , kwam met de diesel tankwagen in de de zompige landbouwgronden terecht en was en terecht doelwit

is allen maar een compliment dat hij daarom dacht dat geen enkele idioot zoiets gaat doen, de russen deden het wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210507805
quote:

[..]
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt
Oke maar daarover ging het niet, we hadden het erover of dat Rob ongelijk had hierin. Dat had hij.
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:34:39 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_210507806
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
Is dat geen woord?
Jawel, maar in deze context met meerdere betekenissen. :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_210507818
quote:

[..]
Is dat geen woord?
Je zegt nu dat je het jammer vind dat de Russen niet erin zijn geslaagd Kiev te veroveren. Tenminste dat is de strekking van die zin.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 12:37:39 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210507835
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:35 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
Je zegt nu dat je het jammer vind dat de Russen niet erin zijn geslaagd Kiev te veroveren. Tenminste dat is de strekking van die zin.
lijkt me wat gezocht

maar ok ... maken we er gruwelijk van
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:37:50 #13
pi_210507840
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:35 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
Nee, dat is te eenzijdig.

https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=jammerlijk
quote:
bedroevend, deerlijk, jammerlijk

Alle drie woorden geven te kennen, dat een toestand van dien aard is, dat hij leed veroorzaakt en het medelijden gaande maakt. Jammerlijk is sterker dan bedroevend; het slaat op den treurigen toestand van den lijder; bedroevend op den indruk, dien de daad of toestand op den toeschouwer maakt; deerlijk is eigenlijk datgene wat deert of hindert. Deerlijk komt meestal als bijwoord voor en beteekent dan in zeer hooge mate. Ik heb mij deerlijk in hem bedrogen. Hij heeft mij deerlijk beet gehad. Dat kind heeft zich deerlijk gebrand. Dat dronkenmansgevecht was een bedroevend toaneel. Het geharrewar van staatkundige partijen, die slechts door bekrompen zelfzucht worden geleid, levert voor hem, die het met zijn land wel meent, een jammerlijk schouwspel op. Aan de beteekenis dezer woorden sluit zich nauw aan die van deerniswaardig, beklagenswaardig, enz. zie beklaaglijk.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_210507848
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:29 schreef michaelmoore het volgende:

is allen maar een compliment dat hij daarom dacht dat geen enkele idioot zoiets gaat doen, de russen deden het wel
Zeker waar Michael :D , maar feit blijft wel dat Rob geen gelijk had hierin. Daar gaat de discussie over.
pi_210507915
quote:

[..]
Omdat precies hetzelfde hen in 1968 in Praag wél gelukt is; inname van de hoofdstad middels een luchtbrug naar de ingenomen luchthaven waar luchtlandingstroepen ingevlogen werden, intimidatie middels troepenopbouw aan de grens voorafgaand aan de invasie enz. Iemand als de Wijk hoort dat gewoon te weten.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 12:47:46 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210507928
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:46 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Omdat precies hetzelfde hen in 1968 in Praag wél gelukt is; inname van de hoofdstad middels luchtlandingstroepen, intimidatie middels troepenopbouw aan de grens voorafgaand aan de invasie enz. Iemand als de Wijk hoort dat gewoon te weten.
`
denk dat hij dat ook wel weet maar de Sovjetunie was wel ff wat anders dan Rusland is atm

al lijkt Poetin dat nog niet helemaal door te hebben
pi_210507939
quote:
Dat is wel zo in de context van sp3c zin: "en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt"

Hierin lees ik toch echt dat het jammer is dat het mislukt is. Wil er trouwens hier ook niet over op doorgaan want sp3c heeft al een ander woordje aangedragen: gruwelijk. Dat veranderd de betekenis van de zin al aanzienlijk.

Overigens, ga ik iets gedurfd doen, ik ga naar buiten. Wens me succes. ;(
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 12:51:30 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210507961
vanuit het perspectief van de planners van de operatie
pi_210507975
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:53:11 #20
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210507976
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
Eh, nee, dan heb je als talking head die pretendeert te kunnen duiden hoe rus het e.e.a. doet dus gewoon gefaald. De man is geen strateeg ofzo hé, hij doet iets met internationale betrekkingen. Het inzicht dat putin volledig van het padje af is, had waardevol geweest. Maar meneer deed alsof putin volstrekt rationeel opereerde.

Bedankt voor je waardevolle inzichten, 'rob'.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:56:17 #21
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210507996
MBT de vraag of alle Leo's zich aan het front bevinden, blijkbaar niet:

twitter
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:58:06 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210508007
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:53 schreef ExTec het volgende:

[..]
Eh, nee, dan heb je als talking head die pretendeert te kunnen duiden hoe rus het e.e.a. doet dus gewoon gefaald. De man is geen strateeg ofzo hé, hij doet iets met internationale betrekkingen. Het inzicht dat putin volledig van het padje af is, had waardevol geweest. Maar meneer deed alsof putin volstrekt rationeel opereerde.

Putin doet niets , die bemoeit zich er (nog) niet mee ,want dan gaat het echt fout net als met Hitler

je moet er dus vanuit gaan dat de rus volstrekt irrationeel opereert of juist wel individueel nadenkt , maar collectief niet en daarom onjuiste beslissingen neemt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:00:25 #23
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210508023
quote:

[..]
Is dat geen woord?
Oh zeker wel, alleen in de context vond ik het opmerkelijk, waarom maakt het je bedroefd?

edit:
ah ik zie al dat het uitgebreid besproken is :D
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 13:03:11 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210508040
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:00 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Oh zeker wel, alleen in de context vond ik het opmerkelijk, waarom maakt het je bedroefd?

edit:
ah ik zie al dat het uitgebreid besproken is :D
mij maakt niets hier bedroefd
pi_210508053
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:26 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

Dat is niet wat ik schreef en dat weet je best. Als je zoveel kritiek levert krijg ik gewoon het idee dat je een soort oplossing in je hoofd hebt hoe het anders zou moeten gaan dan nu het geval is. Ik was benieuwd of ik me kon vinden in je oplossing, dat is alles.
Okee, zo las ik hem wel.
pi_210508178
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:53 schreef ExTec het volgende:

[..]

De Wijk probeert vanuit zijn westerse visie verklaringen te bedenken waarom Rusland op de wijze acteert zoals het dat ook nu in Oekraïne weer doet. Dat het een volk is met een cultuur waaruit enkel dictatoriale regimes met grote geopolitieke ambities en een onstuitbare drang naar genocide op onderworpen buurvolkeren kunnen ontstaan is iets wat hij om de één of andere reden maar niet kan bevatten.
pi_210508265
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:46 schreef spicymchaggis het volgende:

Omdat precies hetzelfde hen in 1968 in Praag wél gelukt is; inname van de hoofdstad middels een luchtbrug naar de ingenomen luchthaven waar luchtlandingstroepen ingevlogen werden, intimidatie middels troepenopbouw aan de grens voorafgaand aan de invasie enz. Iemand als de Wijk hoort dat gewoon te weten.
Opzich wat het idee er natuurlijk ook 1 uit het luchtmobiele boekje, een air assault op een vliegveld, max 72 uur standhouden en de link-up met de grondtroepen maken. Dan heb je een bruggehoofd waar je continu troepen heen kunt transporteren. Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.

Maar dat heb ik in het begin ook al lopen verkondigen: AchJa in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekraïne #9

Ik vond het dan ook redelijk verbazingwekkend dat ze het toch gingen proberen.
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:35:09 #28
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210508316
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:28 schreef AchJa het volgende:
Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.
Ik mis dat meneer Burns daags van te voren even met het draaiboek van de oorlog langs zelensky ging, zodat ze wisten dat men voor hostomel ging, en ik mis ook dat het uiteindelijk partizanen in belarus waren die zo heftig spoorverbindingen aan het saboteren waren, dat we de ondertussen beroemde colone van kweenie hoeveel KM lang kregen.

Als ik jouw verhaal zo lees, 'lag het aan het weer'.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:36:05 #29
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210508324
Russian pro-war influencers are generating big advertising revenues from their social media coverage of the conflict, the BBC’s Global Disinformation Team has found.

Known in Russia as “Z Bloggers”, they spread fake news about the war by embedding with military units, sharing exclusive footage from the frontline, and calling upon young Russians to enlist in the army.
pi_210508363
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:35 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik mis dat meneer Burns daags van te voren even met het draaiboek van de oorlog langs zelensky ging, zodat ze wisten dat men voor hostomel ging, en ik mis ook dat het uiteindelijk partizanen in belarus waren die zo heftig spoorverbindingen aan het saboteren waren, dat we de ondertussen beroemde colone van kweenie hoeveel KM lang kregen.

Terrein en weer noemt ie. De Russen waren gebonden aan de wegen waardoor de Oekraïners makkelijk hinderlagen ed konden leggen.

Ik snap dat aanvallen van achja niet zo. Hij heeft ervaring en dat kun je ook goed uit zijn antwoorden halen. Doorgaans heeft hij uiteindelijk ook gewoon gelijk. (Militair gezien, ik heb hem in andere topics wel eens minder gelijk zien hebben :9 :* )
Het siert hem dat hij discussies best wil voeren. Tenslotte is hij hier ook een van de weinigen die rustig zichzelf kan quoten van een jaar terug zonder dat hij dan met quotes komt die erg afwijken van wat hij nu zegt.
pi_210508373
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Opzich wat het idee er natuurlijk ook 1 uit het luchtmobiele boekje, een air assault op een vliegveld, max 72 uur standhouden en de link-up met de grondtroepen maken. Dan heb je een bruggehoofd waar je continu troepen heen kunt transporteren. Echter waren de terrein-/weersomstandigheden noord van Kiev een bende en totaal ongeschikt voor een snelle opmars dus faalde die complete operatie aan alle kanten.

Maar dat heb ik in het begin ook al lopen verkondigen: AchJa in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekraïne #9

Ik vond het dan ook redelijk verbazingwekkend dat ze het toch gingen proberen.
Mede door het Russische idee dat de Oekraïense bevolking de Russische troepen met open armen zou ontvangen zou het me totaal niet verbazen dat ze er van uit zijn gegaan dat de verovering van het vliegveld en het opzetten van een luchtbrug voldoende zou zijn geweest. Over land naar Kiev oprukken lijkt mij niet meer dan een backupplan te zijn geweest.

Vliegveld bezetten, luchtlandingstroepen invliegen, Kiev bezetten, de Oekraïense regering gevangen nemen en/of doden, Oekraïnse media overnemen en dan aan de lange, zware opgave van het oppoetsen van de knopen van van hun gala-uniformen beginnen. Dat lijkt het Russische idee te zijn geweest. Iets wat (volgens mij) de New York times of de Washington State Journal vorig jaar ook al schreven.
pi_210508374
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:35 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het weer en terrein waren van grote invloed, de dooi was ingetreden dus er kon niks meer van de weg af zonder het riscio vast te lopen in de bagger. Ook jij hebt al die plaatjes wel voorbij zien komen van voertuigen die anderhalve meter diep in de bagger stonden. Waarom denk je dat er van die file's stonden? Niet omdat het spoor was gesaboteerd hoor maar omdat men niet anders kon. Als de dooi later was ingetreden hadden ze kunnen ontplooien en over de breedte voorwaarts kunnen gaan, daar had die Burns verder niks aan kunnen veranderen.
pi_210508407
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het weer en terrein waren van grote invloed, de dooi was ingetreden dus er kon niks meer van de weg af zonder het riscio vast te lopen in de bagger. Ook jij hebt al die plaatjes wel voorbij zien komen van voertuigen die anderhalve meter diep in de bagger stonden. Waarom denk je dat er van die file's stonden? Niet omdat het spoor was gesaboteerd hoor maar omdat men niet anders kon. Als de dooi later was ingetreden hadden ze kunnen ontplooien en over de breedte voorwaarts kunnen gaan, daar had die Burns verder niks aan kunnen veranderen.
Al die beelden van Oekraïnse boeren die verlaten Russische tanks met hun tractoren uit de blubber haalden *O* _O_
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:49:09 #34
pi_210508441
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:49 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
Dat is wel zo in de context van sp3c zin: "en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk mislukt"

Hierin lees ik toch echt dat het jammer is dat het mislukt is. Wil er trouwens hier ook niet over op doorgaan want sp3c heeft al een ander woordje aangedragen: gruwelijk. Dat veranderd de betekenis van de zin al aanzienlijk.

Overigens, ga ik iets gedurfd doen, ik ga naar buiten. Wens me succes. ;(
Het is veilig buiten. O-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210508446
quote:

[..]
Ik vraag me ook nog steeds af waarom ze het wel probeerden om genoemde redenen en het is om die genoemde redenen dan ook jammerlijk gruwelijk mislukt
Volgens mij was de analyse van Rob de Wijk in de begindagen van de oorlog dat de Russen wel degelijk in staat zouden zijn om in rap tempo Kiev en grote delen van Oekraine in te nemen maar dat er uiteindelijk te weinig Russische troepen waren om het hele land succesvol te bezetten voor lange tijd. Zijn advies aan de Oekrainers was om rustig thuis te blijven zitten en zich voor te bereiden op een partizanenstrijd die Rusland uiteindelijk niet zou kunnen winnen. In die zin heeft de Wijk ongelijk gekregen want het Oekrainse leger bood meer weerstand dan de Wijk dacht en adviseerde, en de Russen waren ook incompetenter dan de Wijk aanvankelijk dacht.

In dat licht is het wel aardig om Rob de Wijk's analyse te vergelijken met die van Philips O'Brien. O'Brien was vanaf het begin af aan sceptisch over de kwaliteiten van het Russische leger en dacht bij voorbaat dat een algehele invasie van Oekraine faliekant zou mislukken. Hij was ook van mening dat de Oekrainers veel sterker waren dan vele Westerse analysten dachten, en vanaf begin af aan fel tegenstand zouden bieden. O'Brien heeft het wat dat betreft beter ingeschat dan de Wijk imho.

Overigens vind ik dat Rob de Wijk dan weer realistischere verwachtingen heeft bij het huidige tegenoffensief dan O'Brien. De Wijk is altijd sceptisch geweest over wat Oekraine terug kan veroveren en zich op een gegeven moment stuk zal lopen op de vele verdedigingslinies van de Russen. O'Brien daarentegen dacht dat we een geniaal staaltje Oekrainse blitzkrieg te zien zouden krijgen en de Russische verdediging als een pudding in elkaar zou storten. Nu blijkt dat het tegenoffensief behoorlijk stug gaat is de smoes van O'Brien dat het Westen niet voldoende wapens heeft geleverd voor een succesvolle blitzkrieg. Maar dat had O'Brien moeten weten voordat hij de blitzkrieg voorspelde want het Westen doet niet bepaald geheimzinnig over de spullen die ze leveren. Een vrij matig excuus dus wmb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Terecht op 02-09-2023 13:55:36 ]
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:49:55 #36
pi_210508452
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:51 schreef sp3c het volgende:
vanuit het perspectief van de planners van de operatie
Of op jammerlijke wijze. Je kan er wel een paar kanten mee op.
pi_210508475
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Het is veilig buiten. O-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb hier ook een ronde mit Hund gemacht.
Hier ook alles veilig *O*
pi_210508483
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef spicymchaggis het volgende:

Mede door het Russische idee dat de Oekraïense bevolking de Russische troepen met open armen zou ontvangen zou het me totaal niet verbazen dat ze er van uit zijn gegaan dat de verovering van het vliegveld en het opzetten van een luchtbrug voldoende zou zijn geweest. Over land naar Kiev oprukken lijkt mij niet meer dan een backupplan te zijn geweest.
Je kunt alleen niet met lichte infanterie (luchtmobiele ehdn) uitbreken, daar heb je zwaar materiaal voor nodig en dat verplaats je niet door de lucht. Ook is de logistieke aanvoer door de lucht niet voldoende om te bevoorrading op peil te houden, zeker niet als je eerst door vijandelijk luchtruim moet. Dat is ook wel bewezen toen die Russische transportkisten met VDV'ers uit de lucht werden geknald.

quote:
Vliegveld bezetten, luchtlandingstroepen invliegen, Kiev bezetten, de Oekraïense regering gevangen nemen en/of doden, Oekraïnse media overnemen en dan aan de lange, zware opgave van het oppoetsen van de knopen van van hun gala-uniformen beginnen. Dat lijkt het Russische idee te zijn geweest. Iets wat (volgens mij) de New York times of de Washington State Journal vorig jaar ook al schreven.
Dat was het narratief ja, ik zei in het begin al dat zelfs de Russen niet zo dom waren om dat te geloven.
pi_210508485
quote:

[..]
Het is geen volk wat uitblinkt in het nemen van goede, weloverwogen beslissingen, maar ik kan me niet voorstellen dat de Russen hebben gedacht "Raspoetitsa? Mooi verhaal, lekker kort, doen we helemaal niets mee." Ze zijn zelf ontzettend bekend met het fenomeen; het heeft hen immers zowel tijdens operatie Barbarossa als tijdens Napoleon's Russische veldtocht (deels) gered.

Het zou me überhaupt niet verbazen dat ze echt gedacht hebben dat een full scale invasie van Oekraïne helemaal niet nodig ging zijn en dat inname van de hoofdstad en verwijderen van de regering zou volstaan.
pi_210508505
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:53 schreef spicymchaggis het volgende:

Het is geen volk wat uitblinkt in het nemen van goede, weloverwogen beslissingen, maar ik kan me niet voorstellen dat de Russen hebben gedacht "Raspoetitsa? Mooi verhaal, lekker kort, doen we helemaal niets mee." Ze zijn zelf ontzettend bekend met het fenomeen; het heeft hen immers zowel tijdens operatie Barbarossa als tijdens Napoleon's Russische veldtocht (deels) gered.

Het zou me überhaupt niet verbazen dat ze echt gedacht hebben dat een full scale invasie van Oekraïne helemaal niet nodig ging zijn en dat inname van de hoofdstad en verwijderen van de regering zou volstaan.
Deze was eerder ingetreden dan verwacht, dat was het grote probleem.
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:56:05 #41
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210508514
quote:

[..]
Invloed van het weer betwist ik niet, maar als oekraine, niet hostomel hadden kunnen verschonen van die eerste rus troepen die daar arriveerde, had rus succesvol een luchtbrug op kunnen zetten.

En als de partizanen spoor niet constant hadden gesloopt, had die colone bevoorraad kunnen worden, en hadden ze daar dus niet zo lang halt hoeven houden.

En alhoewel mij dat redelijk significante gebeurtenissen lijken, met directe impact, kom jij niet verder dan: "ja maar het lag aan het weer".
&lt;signature here&gt;.
pi_210508554
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je kunt alleen niet met lichte infanterie (luchtmobiele ehdn) uitbreken, daar heb je zwaar materiaal voor nodig en dat verplaats je niet door de lucht. Ook is de logistieke aanvoer door de lucht niet voldoende om te bevoorrading op peil te houden, zeker niet als je eerst door vijandelijk luchtruim moet. Dat is ook wel bewezen toen die Russische transportkisten met VDV'ers uit de lucht werden geknald
Als je een lange, zware strijd verwacht zullen luchtlandingstroepen onderdeel van een grotere, Market Garden-achtige operatie moeten zijn, maar volgens mij gingen de Russen daar juist niet van uit en verwachtten ze dat Oekraïnse troepen zich al zouden overgeven voordat er ook maar één schot gevallen zou zijn. Dan zouden luchtlandingstroepen volstaan hebben. Geen idee overigens waarom de Russen dat idee hadden; arrogantie, overmoed, zeg het maar.
  zaterdag 2 september 2023 @ 14:01:53 #43
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210508569
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:49 schreef Terecht het volgende:
. O'Brien daarentegen dacht dat we een geniaal staaltje Oekrainse blitzkrieg te zien zouden krijgen en de Russische verdediging als een pudding in elkaar zou storten. Nu blijkt dat het tegenoffensief behoorlijk stug gaat is de smoes van O'Brien dat het Westen niet voldoende wapens heeft geleverd voor een succesvolle blitzkrieg. Maar dat had O'Brien moeten weten voordat hij de blitzkrieg voorspelde want het Westen doet niet bepaald geheimzinnig over de spullen die ze leveren. Een vrij matig excuus dus wmb.
Kan me herinneren dat Ukraine laatst zei dat Duitsland minder dan de helft van wat ze belooft hadden had geleverd.
Dus O'Brien had moeten weten dat Duitsland hun beloftes niet zou nakomen?
pi_210508584
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Deze was eerder ingetreden dan verwacht, dat was het grote probleem.
En daar heb ik dan weer moeite mee om te geloven dat de Russen hun taktiek niet aan zouden passen aan een (weer)fenomeen waar ze zelf ontzettend bekend mee zijn.
pi_210508598
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:03 schreef spicymchaggis het volgende:

En daar heb ik dan weer moeite mee om te geloven dat de Russen hun taktiek niet aan zouden passen aan een (weer)fenomeen waar ze zelf ontzettend bekend mee zijn.
Dan hadden ze een jaar moeten wachten.
pi_210508613
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:00 schreef spicymchaggis het volgende:
Als je een lange, zware strijd verwacht zullen luchtlandingstroepen onderdeel van een grotere, Market Garden-achtige operatie moeten zijn, maar volgens mij gingen de Russen daar juist niet van uit en verwachtten ze dat Oekraïnse troepen zich al zouden overgeven voordat er ook maar één schot gevallen zou zijn. Dan zouden luchtlandingstroepen volstaan hebben. Geen idee overigens waarom de Russen dat idee hadden; arrogantie, overmoed, zeg het maar.
En dan heb je Hostomel en dan? Een COIN operatie in de rest van Oekraine met een handvol VDV'ers?
pi_210508631
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:01 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Kan me herinneren dat Ukraine laatst zei dat Duitsland minder dan de helft van wat ze belooft hadden had geleverd.
Dus O'Brien had moeten weten dat Duitsland hun beloftes niet zou nakomen?
Die berichten gaan al een hele tijd rond en mogen niet als een verrassing komen. Bovendien stelt O'Brien dat het Westen ook andere wapensystemen had moeten leveren zoals de ATACM's, F16's etc. Echter zat dat er politiek gezien niet in, en ook daar heeft Rob de Wijk imo betere inzichten dan O'Brien.
pi_210508656
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:56 schreef ExTec het volgende:

Invloed van het weer betwist ik niet, maar als oekraine, niet hostomel hadden kunnen verschonen van die eerste rus troepen die daar arriveerde, had rus succesvol een luchtbrug op kunnen zetten.

En als de partizanen spoor niet constant hadden gesloopt, had die colone bevoorraad kunnen worden, en hadden ze daar dus niet zo lang halt hoeven houden.
Het spoor had niet zoveel met die colone te maken. En zoals ik al zei, met alleen een luchtbrug ben je er niet. Dan heb je een vliegveld in handen en dan? Uitbreken met je VDV'ers?

quote:
En alhoewel mij dat redelijk significante gebeurtenissen lijken, met directe impact, kom jij niet verder dan: "ja maar het lag aan het weer".
Wat jij wil joh.
pi_210508668
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:46 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

Al die beelden van Oekraïnse boeren die verlaten Russische tanks met hun tractoren uit de blubber haalden *O* _O_
Dat was propaganda technisch gezien natuurlijk ook een ramp voor de Russen.
  zaterdag 2 september 2023 @ 14:16:06 #50
pi_210508708
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan hadden ze een jaar moeten wachten.
Ik heb al eens geroepen dat Putin te snel binnenviel. O.a. nadat Trump niet werd herkozen kon Ukraine alleen maar sterker worden. Ze hadden eigenlijk nog een jaar moeten wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')