SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://worldathletics.or(...)budapest23/timetable
Dit wordt uitgezonden op RTL!quote:
Turkije-Noorwegen is geen sport.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 22:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit wordt uitgezonden op RTL!
Had dit filmpje nog niet gezien.quote:
quote:Op woensdag 23 augustus 2023 22:16 schreef Salina het volgende:
[..]
Had dit filmpje nog niet gezien.
Maar blijkbaar is - volgens Eurosport of wie hier het commentaar aan het verzorgen is - het naast de horde belanden geen reden tot diskwalificatie (want wel toegestaan), maar het niet bereiken van de (denkbeeldige) hoogte van die horde is dat wel.
De interpretatie van de jury/commissarissen gaat dan blijkbaar over dat laatste aspect (komt hij met het linkerbeen over de denkbeeldige lijn/hoogte van de horde). Als ik alles goed begrijp.
Weer wat geleerd. Als dit klopt allemaal. Ken de atletiekregels niet uit mijn hoofd.
Alleen komt hij niet over de denkbeeldige lijn.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 22:16 schreef Salina het volgende:
[..]
Had dit filmpje nog niet gezien.
Maar blijkbaar is - volgens Eurosport of wie hier het commentaar aan het verzorgen is - het naast de horde belanden geen reden tot diskwalificatie (want wel toegestaan), maar het niet bereiken van de (denkbeeldige) hoogte van die horde is dat wel.
De interpretatie van de jury/commissarissen gaat dan blijkbaar over dat laatste aspect (komt hij met het linkerbeen over de denkbeeldige lijn/hoogte van de horde). Als ik alles goed begrijp.
Weer wat geleerd. Als dit klopt allemaal. Ken de atletiekregels niet uit mijn hoofd.
Joepie snelwandelenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:02 schreef heywoodu het volgende:
Een goedemorgen, we zijn weer begonnen
Ga terug naar bed man.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:20 schreef franklop het volgende:
Hoe vet zou het zijn als je van dit onderdeel een gemengde estafette kan maken!
Niks dubieus aan. Dat mensen die het nooit kijken het er vreemd uit vinden zien is wel te begrijpen natuurlijk, je bent toch meer gewend dat mensen óf hard rennen óf rustig wandelen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:28 schreef TAmaru het volgende:
Snelwandelen
Blijft een vreemd en dubieus onderdeel
Nou, dubieus omdat er toch wel mensen bij zitten die overduidelijk aan het rennen zijn of beide voeten van de grond hebben. Zie bijv. de Fransman die nu achterin het groepje hangt. Hij maakt wel die snelwandelingbeweging met zijn heupen maar verder rent hij gewoon. Je krijgt toch de indruk dat de strategie is om zoveel mogelijk op het randje te "wandelen" tot je 2 waarschuwingen krijgt.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niks dubieus aan. Dat mensen die het nooit kijken het er vreemd uit vinden zien is wel te begrijpen natuurlijk, je bent toch meer gewend dat mensen óf hard rennen óf rustig wandelen.
Zoiets had ik gisteren bij polsstokhoogspringen ook.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:38 schreef Zorro het volgende:
Ik blijf me altijd weer afvragen hoe iemand denkt dat ie op atletiek wil en dan op een dag opstaat en dan bloedserieus denkt: Weet je wat, ik ga snelwandelen, dat lijkt me nou echt leuk!
Maar waarom is het nou dubieus dat er sporters zijn die de regels overtreden, en dan gestraft worden wegens het overtreden van de regels? Dat gebeurt in letterlijk elke sport, maar waarom is exact dat in het snelwandelen dubieus, maar in sporten waar mensen bekender mee zijn niet?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, dubieus omdat er toch wel mensen bij zitten die overduidelijk aan het rennen zijn of beide voeten van de grond hebben. Zie bijv. de Fransman die nu achterin het groepje hangt. Hij maakt wel die snelwandelingbeweging met zijn heupen maar verder rent hij gewoon. Je krijgt toch de indruk dat de strategie is om zoveel mogelijk op het randje te "wandelen" tot je 2 waarschuwingen krijgt.
Het voelt dan toch een beetje als een jurysport, terwijl het een soort hardloopnummer is. Je krijgt dan toch het idee dat het niet de bedoeling is om echt volgens de regels te lopen, maar meer om je fouten te verhullen voor de jury. Overigens geldt dit ook voor een sport als voetbal hè. Daarom kijk ik ook weinig voetbal tegenwoordig, omdat ik niet van die mentaliteit van de spelers houd. Zelf kijk ik wel graag naar een sport als snooker, die over het algemeen heel fair is en waar spelers hun eigen fouten erkennen. Helaas speelt daar dan weer een klein gokprobleem. Het moderne wielrennen wordt ook mooi en sportief uitgevochten.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar waarom is het nou dubieus dat er sporters zijn die de regels overtreden, en dan gestraft worden wegens het overtreden van de regels? Dat gebeurt in letterlijk elke sport, maar waarom is exact dat in het snelwandelen dubieus, maar in sporten waar mensen bekender mee zijn niet?
Copy-pastediscussie natuurlijk, maar goed.
Dat zal toch een 'opvolger' van hoogspringen zijn voor de atleten?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:52 schreef franklop het volgende:
[..]
Zoiets had ik gisteren bij polsstokhoogspringen ook.
Uiteindelijk is het principe hetzelfde: in letterlijk elke sport zijn er regels, en worden de grenzen van de regels opgezocht, want doorgaans heb je voordeel bij het verbreken van de regels (en dus wil je er het dichtst tegenaan zitten zonder ze te verbreken). En als je er toch overheen gaat krijg je in principe een straf. In bijvoorbeeld het voetbal vaak niet natuurlijk, maar in de meeste sporten meestal wel en in nota bene het snelwandelen staat aan het einde het halve bord vol met straffen. Dus ook hier wordt gestraft, en de opzet/het principe is gewoon niet anders dan in een andere sport.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het voelt dan toch een beetje als een jurysport, terwijl het een soort hardloopnummer is. Je krijgt dan toch het idee dat het niet de bedoeling is om echt volgens de regels te lopen, maar meer om je fouten te verhullen voor de jury. Overigens geldt dit ook voor een sport als voetbal hè. Daarom kijk ik ook weinig voetbal tegenwoordig, omdat ik niet van die mentaliteit van de spelers houd. Zelf kijk ik wel graag naar een sport als snooker, die over het algemeen heel fair is en waar spelers hun eigen fouten erkennen. Helaas speelt daar dan weer een klein gokprobleem. Het moderne wielrennen wordt ook mooi en sportief uitgevochten.
Wel een beetje, omdat er op basis van jurywaarnemingen wordt gestraft, wat heel subjectief is, zeker bij een snelle beweging als deze. Als je één voet op de grond moet hebben, is dat met het blote oog gewoon vrijwel niet te zien. De beelden bewijzen dat ook regelmatig. Het ligt dan ook heel erg aan de inschatting van het desbetreffende jurylid denk ik.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het principe hetzelfde: in letterlijk elke sport zijn er regels, en worden de grenzen van de regels opgezocht, want doorgaans heb je voordeel bij het verbreken van de regels (en dus wil je er het dichtst tegenaan zitten zonder ze te verbreken). En als je er toch overheen gaat krijg je in principe een straf. In bijvoorbeeld het voetbal vaak niet natuurlijk, maar in de meeste sporten meestal wel en in nota bene het snelwandelen staat aan het einde het halve bord vol met straffen. Dus ook hier wordt gestraft, en de opzet/het principe is gewoon niet anders dan in een andere sport.
Lijkt niet echt op elkaar eigenlijk. Techniek om over de lat te komen is totaal niet hetzelfde. Je ziet ook vaak dat er op de meerkamp overlap is bij werponderdelen (goede werpers zijn goede werpers), maar veel minder obvious bij hoog/ver/polshoog.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal toch een 'opvolger' van hoogspringen zijn voor de atleten?
Ah kom op, het is natuurlijk gewoon een jurysport net als ijsjesdansen en turnen. Binnen het atletieken kan dit echt niet…quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niks dubieus aan. Dat mensen die het nooit kijken het er vreemd uit vinden zien is wel te begrijpen natuurlijk, je bent toch meer gewend dat mensen óf hard rennen óf rustig wandelen.
Het is al minder erg geworden met de regelveranderingen. Nu is het gewoon een 'matig onderdeel' (en belachelijk dat ze de 50k de nek om hebben gedraaid)quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah kom op, het is natuurlijk gewoon een jurysport net als ijsjesdansen en turnen. Binnen het atletieken kan dit echt niet…
Maar het is niet zo dat we het hier hebben over hobbyisten die even jurylid zijn, het zijn op dit soort wedstrijden vaak groepen juryleden die ook gewoon de hele wereld over reizen voor die evenementen, die zijn echt wel goed genoeg getraind. En de regel zegt specifiek dat het met het blote oog zichtbaar moet zijn, als dat het niet is, overtreedt je dus de regel niet, hoe je het ook wendt of keert. Slowmotion kijken en zeggen dat iedereen de regels overtreedt is dus per definitie onzin, want de regel is expliciet: blote oog.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:04 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wel een beetje, omdat er op basis van jurywaarnemingen wordt gestraft, wat heel subjectief is, zeker bij een snelle beweging als deze. Als je één voet op de grond moet hebben, is dat met het blote oog gewoon vrijwel niet te zien. De beelden bewijzen dat ook regelmatig. Het ligt dan ook heel erg aan de inschatting van het desbetreffende jurylid denk ik.
Bij andere sporten kun je makkelijker straffen op basis van de beelden of zijn de fouten toch wat makkelijker waar te nemen, zoals bij voetbal of wielrennen.
Nou, daar denken we dan anders overquote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah kom op, het is natuurlijk gewoon een jurysport net als ijsjesdansen en turnen. Binnen het atletieken kan dit echt niet…
Nou, het wordt dus wel gezien (en bestraft). Bedenk je ook dat de jury niet naar de beelden kijkt, maar alleen naar de lopers die hen op dat moment passeren. En één jurylid kan dezelfde loper maar één keer waarschuwen, om te voorkomen dat een jurylid in zijn eentje iemand volledig uit de wedstrijd kan halen.quote:
Probleem is dus dat ze het vrijwel constant doen, maar mogelijk bij het passeren van juryleden wat minder, en dat ze alleen op bepaalde momenten bestraft worden. Ik krijg toch de indruk dat lopers die "demarreren" al snel wat meer risico nemen en dan wachten tot ze 2 waarschuwingen hebben voordat ze weer wat minder risicovol gaan lopen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou, het wordt dus wel gezien (en bestraft). Bedenk je ook dat de jury niet naar de beelden kijkt, maar alleen naar de lopers die hen op dat moment passeren. En één jurylid kan dezelfde loper maar één keer waarschuwen, om te voorkomen dat een jurylid in zijn eentje iemand volledig uit de wedstrijd kan halen.
Tja, het lijkt inderdaad wel op heel veel andere sporten, waar mensen risico's nemen met de regels en kijken of ze er mee weg kunnen komen (denk aan track limits in de auto- en motorsport, pas na een paar waarschuwingen stoppen ze er mee).quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Probleem is dus dat ze het vrijwel constant doen, maar mogelijk bij het passeren van juryleden wat minder, en dat ze alleen op bepaalde momenten bestraft worden. Ik krijg toch de indruk dat lopers die "demarreren" al snel wat meer risico nemen en dan wachten tot ze 2 waarschuwingen hebben voordat ze weer wat minder risicovol gaan lopen.
Van auto- en motorsport weet ik weinig, maar verder vind ik het toch wel heel anders dan andere sporten hoor. Bij wielrennen kun je gewoon op basis van beelden een tijdstraf of uitsluiting krijgen. Bij voetbal is tegenwoordig ook een VAR. Bij tennis is het wat lastiger om bewust de regels te breken. Bij hardlooponderdelen kun je ook op basis van beelden worden uitgesloten als je buiten de baan bent gekomen of als je met je voet langs de horde komt en geen Warholm heet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, het lijkt inderdaad wel op heel veel andere sporten, waar mensen risico's nemen met de regels en kijken of ze er mee weg kunnen komen (denk aan track limits in de auto- en motorsport, pas na een paar waarschuwingen stoppen ze er mee).
Italië haalde vroeger ook wel echt vaak goud op bij het Snelwandelen volgens mij, al is dat de laatste 20-30 jaren toch behoorlijk opgedroogd. Buiten fok.nl vinden ze langebaanschaatsen ook mokersaai met die duostarts.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:45 schreef heywoodu het volgende:
Maar ach, ik denk niet dat ik het ooit met iemand hier eens ga worden over snelwandelen. Misschien speciaal voor het snelwandelen maar even een account maken op fok.it ofzo, waar het wel serieus genomen wordt (met kennelijk zelfs live analisten tijdens de wedstrijden, en ook allerlei wedstrijden buiten het WK/de Spelen om die worden uitgezonden).
Dat is misschien wel het einde van de sport. Ze hebben regels gemaakt die vrijwel onmogelijk zijn. Of althans zouden alle lopers opnieuw moeten leren "lopen"quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als je het echt echt eerlijk wil hebben moet je naar sensoren in schoen toe die meten of er minstens een voet op grond is. Maar goed dat is ook al vaker genoemd.
Ja dat zal dan anders worden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:51 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat is misschien wel het einde van de sport. Ze hebben regels gemaakt die vrijwel onmogelijk zijn. Of althans zouden alle lopers opnieuw moeten leren "lopen"
Volgens mij is zo'n 90% het gewoon met elkaar eens hoor.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja dat zal dan anders worden.
Maar goed, deze discussie voeren we elke WK/OS hier en we komen er nooit uit. Dus gewoon lekker kijken en zeiken tegen scherm zo nodig.
Ja, dat maakt het vooral een vermoeiende herhaling van zetten. Moeten zij weten dat ze er niks aan vinden en dat ze het arbitrair vinden omdat er geen videobeelden worden ingezet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 09:25 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Volgens mij is zo'n 90% het gewoon met elkaar eens hoor.
laten we eerlijk zijn, als de jury wel naar de beelden zou kunnen kijken blijft er maar weinig van het deelnemersveld over vanwege 3 waarschuwingen. Ik deel jouw liefde voor het snelwandelen niet, maar ik deel ook de 'haat' van sommige andere users niet. Wat ik wel goed zou vinden is dat ze technologie gebruiken om te zorgen dat er ook echt gewandeld wordt en niet gerend. Dat er dan een paar jaar heel veel DSQs komen is dan maar zo maar dit is arbitrair en dat is ook niet goed.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou, het wordt dus wel gezien (en bestraft). Bedenk je ook dat de jury niet naar de beelden kijkt, maar alleen naar de lopers die hen op dat moment passeren. En één jurylid kan dezelfde loper maar één keer waarschuwen, om te voorkomen dat een jurylid in zijn eentje iemand volledig uit de wedstrijd kan halen.
Ik haat het snelwandelen zelf ook totaal niet hoor, ik heb er met interesse naar gekeken vandaag. Waar ik echter wel een probleem mee heb, is dat de regels niet consequent (kunnen) worden toegepast. In de praktijk zie je dat iedereen de regels overtreedt, maar als je dit buiten de ogen van de jury doet of binnen de perken houdt, dan wordt dat toegestaan. Je moet het dus eigenlijk gewoon niet te bont maken en dat is toch wel vreemd in sport. Dus er moet eigenlijk iets veranderen aan de regels of aan de toepassing daarvan, want zo is het natuurlijk heel arbitrair allemaal.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 09:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
laten we eerlijk zijn, als de jury wel naar de beelden zou kunnen kijken blijft er maar weinig van het deelnemersveld over vanwege 3 waarschuwingen. Ik deel jouw liefde voor het snelwandelen niet, maar ik deel ook de 'haat' van sommige andere users niet. Wat ik wel goed zou vinden is dat ze technologie gebruiken om te zorgen dat er ook echt gewandeld wordt en niet gerend. Dat er dan een paar jaar heel veel DSQs komen is dan maar zo maar dit is arbitrair en dat is ook niet goed.
Het gaat om de verhalen. Iets behoudender en je kan meedoen voor het podium.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 10:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Klaver met oud-Hollandse sportclichés na een kutrace: Niet te teleurgesteld zijn, trots op mijzelf, blabla.
Het lijkt wel aanstekelijk, het 'maakt niet uit, als je maar je best doet' virus.
Maar dat is totaal geen argument om de sport op de huidige manier in leven te houden. Dat is een beetje als zeggen dat je best een paar keer per voetbalwedstrijd iemand invalide mag schoppen, anders vallen er zoveel rode kaarten en zijn er niet genoeg spelers meer.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 09:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
laten we eerlijk zijn, als de jury wel naar de beelden zou kunnen kijken blijft er maar weinig van het deelnemersveld over vanwege 3 waarschuwingen. Ik deel jouw liefde voor het snelwandelen niet, maar ik deel ook de 'haat' van sommige andere users niet. Wat ik wel goed zou vinden is dat ze technologie gebruiken om te zorgen dat er ook echt gewandeld wordt en niet gerend. Dat er dan een paar jaar heel veel DSQs komen is dan maar zo maar dit is arbitrair en dat is ook niet goed.
Maar dan past men de techniek aan aan de nieuwe regels. Ja, in het begin gaan er dan meer DQ's komen dan nu, maar uiteindelijk zal dat ook weer normaliseren. Het is echt niet zo dat er met technologie of wél gebruik van slowmotionbeelden ineens tot in de eeuwigheid louter DQ's komenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 09:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je mijn post verder leest, zeg ik helemaal niet dat het zo in stand moet blijven maar juist dat ze met technologie strenger moeten controleren om wandelen af te dwingenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 10:50 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Maar dat is totaal geen argument om de sport op de huidige manier in leven te houden. Dat is een beetje als zeggen dat je best een paar keer per voetbalwedstrijd iemand invalide mag schoppen, anders vallen er zoveel rode kaarten en zijn er niet genoeg spelers meer.
Ik vind het al best coulant dat je meerdere keren per wedstrijd een 'fout' mag maken. Als iemand net wat te lang onder water zwemt, of midden in een 100m schoolslag finale de borstcrawl begint te doen, diskwalificeren ze hem/haar ook gewoon. Of op de verkeerde manier dalen in het wielrennen etc etc etc. Snelwandelen heeft best een plaats op toernooien, maar met de huidige technologie is er mijns inziens inderdaad totaal geen reden meer om het op de huidige manier voort te zetten.
Dat is toch prima, dan wordt er echt gewandeld en dat is de bedoelingquote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dan past men de techniek aan aan de nieuwe regels. Ja, in het begin gaan er dan meer DQ's komen dan nu, maar uiteindelijk zal dat ook weer normaliseren. Het is echt niet zo dat er met technologie of wél gebruik van slowmotionbeelden ineens tot in de eeuwigheid louter DQ's komen
Ja, dat is ook prima. Ik kan me nog herinneren dat onder meer Evan Dunfee daar ook groot voorstander van was. Alleen niet zozeer van technologie, want snelwandelen is nu supertoegankelijk, maar als je ineens peperdure schoenen nodig hebt valt dat wel weg. Maar wat betreft regels, zeker, al is het maar omdat men dan eindelijk eens van het gezeur van vaak onwetende casual kijkers af isquote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:18 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch prima, dan wordt er echt gewandeld en dat is de bedoeling
Ik probeerde ook niet te zeggen dat jij aangaf van niet, ben het helemaal met je eens zoals ik aan het einde van mijn post ook zeg, misschien had ik dat duidelijker moeten makenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je mijn post verder leest, zeg ik helemaal niet dat het zo in stand moet blijven maar juist dat ze met technologie strenger moeten controleren om wandelen af te dwingen
Je mag in het voetballen ook gewoon overtredingen begaan zonder gelijk uit de wedstrijd gegooid te worden. We zien immers om de haverklap overtredingen bestraft worden, van vrije trappen tot gele kaarten. Zoals overtredingen in het snelwandelen ook gewoon bestraft worden, namelijk met kaarten, tijdstraffen en daarna DQ's.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 10:50 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Maar dat is totaal geen argument om de sport op de huidige manier in leven te houden. Dat is een beetje als zeggen dat je best een paar keer per voetbalwedstrijd iemand invalide mag schoppen, anders vallen er zoveel rode kaarten en zijn er niet genoeg spelers meer.
Ik vind het al best coulant dat je meerdere keren per wedstrijd een 'fout' mag maken. Als iemand net wat te lang onder water zwemt, of midden in een 100m schoolslag finale de borstcrawl begint te doen, diskwalificeren ze hem/haar ook gewoon. Of op de verkeerde manier dalen in het wielrennen etc etc etc. Snelwandelen heeft best een plaats op toernooien, maar met de huidige technologie is er mijns inziens inderdaad totaal geen reden meer om het op de huidige manier voort te zetten.
Er zijn denk ik meerdere manieren om dat te doen, met camerabeelden bij belangrijke wedstrijden is sowieso mogelijk. Daarnaast inderdaad technologie in de schoenen, mogelijk met transponders of wellicht met een laser (hoewel dat laatste in groepen lastiger is dan als iemand alleen loopt). Ik denk dat het niet persé heel duur hoeft te zijn als het eenmaal ontwikkeld is. En je kunt het gebruik eventueel beperken tot de grote(re) wedstrijden om de toegankelijkheid niet te beperken.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat is ook prima. Ik kan me nog herinneren dat onder meer Evan Dunfee daar ook groot voorstander van was. Alleen niet zozeer van technologie, want snelwandelen is nu supertoegankelijk, maar als je ineens peperdure schoenen nodig hebt valt dat wel weg. Maar wat betreft regels, zeker, al is het maar omdat men dan eindelijk eens van het gezeur van vaak onwetende casual kijkers af is
Maar de looptechniek die je dan toe moet passen is simpelweg anders, dus het is bijna onmogelijk om de sport op een lager niveau op manier A te doen en op een hoger niveau op manier B, dus dan moet je al vanaf bij de junioren met sensoren of iets dergelijks werken, en is het dus een klap duurder.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zijn denk ik meerdere manieren om dat te doen, met camerabeelden bij belangrijke wedstrijden is sowieso mogelijk. Daarnaast inderdaad technologie in de schoenen, mogelijk met transponders of wellicht met een laser (hoewel dat laatste in groepen lastiger is dan als iemand alleen loopt). Ik denk dat het niet persé heel duur hoeft te zijn als het eenmaal ontwikkeld is. En je kunt het gebruik eventueel beperken tot de grote(re) wedstrijden om de toegankelijkheid niet te beperken.
De regels blijven gelijk, is er alleen sprake van extra controle op een hoger niveau met extra technologische middelen. Het is niet anders dan bij andere sporten. Als voorbeeld: Bij tennis heb je lijnrechters en op een hoger niveau heb je ook nog hawk-eye.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar de looptechniek die je dan toe moet passen is simpelweg anders, dus het is bijna onmogelijk om de sport op een lager niveau op manier A te doen en op een hoger niveau op manier B, dus dan moet je al vanaf bij de junioren met sensoren of iets dergelijks werken, en is het dus een klap duurder.
Nou zie ik zelf totaal de noodzaak niet van het wél aanpassen van de regels, maar dat terzijde.
Dan zijn de regels dus niet gelijk, als je met extra controle gaat werken. De regels zeggen nu immers expliciet 'met het blote oog', dus die moet je dan aanpassen. Dat kan, uiteraard, daar niet van, maar feit is wel dat ze dan níet gelijk blijven.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 12:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De regels blijven gelijk, is er alleen sprake van extra controle op een hoger niveau met extra technologische middelen. Het is niet anders dan bij andere sporten. Als voorbeeld: Bij tennis heb je lijnrechters en op een hoger niveau heb je ook nog hawk-eye.
Als je een looptechniek hebt waarmee je wel door de mazen van het lager niveau komt maar door de mand valt bij de grote wedstrijden, dan hoor je daar dus niet thuis.
Tja, hoe je het ook wendt of keert: het moet echt heel raar lopen wil Bol het niet winnen. Eigenlijk gewoon 95% kans ofzo en die overige 5% is dan niet de kans dat iemand zomaar op snelheid wint, maar de kans dat er 'iets' bij Bol zelf fout gaat.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:50 schreef Nober het volgende:
Op de zesde dag het zesde atletiekgoud allertijden?
-Blom 2005
-Schippers 2015 en 2017
-Hassan 2019 (×2)
[ twitter ]
Wie weet dit nog?
[ twitter ]
[ afbeelding ]
NOG 8 UUR [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Met 99% kans op plek 4 met een normale race.. nu probeer je het met een andere tactiek waarbij de kans op een medaille aanwezig is als je het wel volhoudt, maar de kans groter is dat je stilvalt en 6e/7e wordt.. Op zich snap ik wel dat je het zo probeert als je vorig jaar die 4e plek al had..quote:Op donderdag 24 augustus 2023 10:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het gaat om de verhalen. Iets behoudender en je kan meedoen voor het podium.
Dit ja, zal vooral een strijd met de klok zijn. 2de tijd aller tijden is bijvoorbeeld maar 4 honderdste onder haar PR.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, hoe je het ook wendt of keert: het moet echt heel raar lopen wil Bol het niet winnen. Eigenlijk gewoon 95% kans ofzo en die overige 5% is dan niet de kans dat iemand zomaar op snelheid wint, maar de kans dat er 'iets' bij Bol zelf fout gaat.
Gelukkig overkomt haar dat nooitquote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, hoe je het ook wendt of keert: het moet echt heel raar lopen wil Bol het niet winnen. Eigenlijk gewoon 95% kans ofzo en die overige 5% is dan niet de kans dat iemand zomaar op snelheid wint, maar de kans dat er 'iets' bij Bol zelf fout gaat.
De regels zijn 'met het blote oog'?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dan zijn de regels dus niet gelijk, als je met extra controle gaat werken. De regels zeggen nu immers expliciet 'met het blote oog', dus die moet je dan aanpassen. Dat kan, uiteraard, daar niet van, maar feit is wel dat ze dan níet gelijk blijven.
Er is dan ook niet ineens meer of minder handhaving, de regels zijn dan gewoon anders, en net als nu zal daar op gehandhaafd worden (en dus zal men de techniek iets aanpassen).
Is allemaal prima dus he, maar dat wel even duidelijk is dat de regels dan dus wél aangepast moeten worden
Little was ook sterk in de halve finale, dus die acht ik ook wel enigszins kansrijk. Al geef ik Bol wel meer kans, ja.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoezo, 'volgens jou'? Ik heb de regels niet verzonnen hequote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
De regels zijn 'met het blote oog'?Wiens blote oog? Als er iemand met betere ogen wordt geboren veranderen de regels dus eigenlijk volgens jou?
Of dat ook de regel zou moeten zijn is een andere discussie, ik zou er nul moeite mee hebben als dat iets anders wordt (en de meeste snelwandelaars vermoedelijk ook niet, want die passen dan hun techniek aan, zoals dat hoort bij een regelwijziging), maar feit is dat dat op dit moment simpelweg de regel is, en dat 'zoals te zien in slowmotionbeelden' daar volgens de regels op dit moment niet onder valt.quote:Definition of Race Walking
2. Race Walking is a progression of steps so taken that the walker makes contact with the ground,
so that no visible (to the human eye) loss of contact occurs. The advancing leg must be straightened
(i.e. not bent at the knee) from the moment of first contact with the ground until the vertical upright
position.
Judging
3. (a) The appointed judges of Race Walking shall elect a Chief Judge, if one has not been appointed
previously.
(b) All the Judges shall act in an individual capacity and their judgements shall be based on
observations made by the human eye.
Maar Little liep best lang stevig door en eindigde met een van haar beste tijden ooit (dus zit wel redelijk richting haar grens, zou je verwachten), terwijl Bol de laatste 100 meter nog net niet aan het joggen wasquote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:29 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Little was ook sterk in de halve finale, dus die acht ik ook wel enigszins kansrijk. Al geef ik Bol wel meer kans, ja.
Nou dat de regels veranderen als het meet-instrument verandert. Beetje semantische discussie wel. Is de regel dat je geen EPO mag gebruiken, of is de regel dat meetinstrument X tijdens een controle geen hogere waarde dan Y in je bloed/urine mag vinden?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoezo, 'volgens jou'? Ik heb de regels niet verzonnen he
De regels spreken, om even te citeren, over 'to the human eye', waar doorgaans het blote oog mee wordt bedoeld. Dat heb ik niet bedacht ofzo
[..]
Of dat ook de regel zou moeten zijn is een andere discussie, ik zou er nul moeite mee hebben als dat iets anders wordt (en de meeste snelwandelaars vermoedelijk ook niet, want die passen dan hun techniek aan, zoals dat hoort bij een regelwijziging), maar feit is dat dat op dit moment simpelweg de regel is, en dat 'zoals te zien in slowmotionbeelden' daar volgens de regels op dit moment niet onder valt.
Daarom geef ik Bol ook meer kans. Bij haar zit er nog rek in en bij Little niet veel meer.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar Little liep best lang stevig door en eindigde met een van haar beste tijden ooit (dus zit wel redelijk richting haar grens, zou je verwachten), terwijl Bol de laatste 100 meter nog net niet aan het joggen was
Maar Little lijkt me wel topfavoriet voor zilver ja.
Ik vind het ook niet de beste/meest duidelijke regel verder hoor, daar niet van. Maar als 'to the human eye' in de regels staat, kun je niet een ander meetinstrument gebruiken zonder de regels aan te passen, dat bedoelde ik vooralquote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nou dat de regels veranderen als het meet-instrument verandert. Beetje semantische discussie wel. Is de regel dat je geen EPO mag gebruiken, of is de regel dat meetinstrument X tijdens een controle geen hogere waarde dan Y in je bloed/urine mag vinden?
Ik vind het hoe dan ook een tamelijk bizarre regel, 'the human eye', dat is toch vrij ondefinieerbaar? En als je het zou definiëren, dan zou je eigenlijk een gemiddeld mens moeten neerzetten, gebeurt dat ook? Bij veel sporten worden lijnrechters iig nog geselecteerd op het hebben van goede ogen.
Dat kwam uiteindelijk wel doordat die Amerikaanse enorm snel was en niet zozeer omdat Bol minder was toch?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:08 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Daarom geef ik Bol ook meer kans. Bij haar zit er nog rek in en bij Little niet veel meer.
Maar afgelopen zondag liet al zien dat verrassingen niet uitgesloten zijn (en zelfs zonder val).
Een split van 48.8 is wel snel ja. Klaver was de enige andere dame onder de 50s met 49,8.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:10 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat kwam uiteindelijk wel doordat die Amerikaanse enorm snel was en niet zozeer omdat Bol minder was toch?
(al kan dat vanavond ook gebeuren uiteraard)
Jawel hoorquote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:45 schreef heywoodu het volgende:
Maar ach, ik denk niet dat ik het ooit met iemand hier eens ga worden over snelwandelen. Misschien speciaal voor het snelwandelen maar even een account maken op fok.it ofzo, waar het wel serieus genomen wordt (met kennelijk zelfs live analisten tijdens de wedstrijden, en ook allerlei wedstrijden buiten het WK/de Spelen om die worden uitgezonden).
Leuk dat je juist tennis en voetbal noemt. Daar worden voortdurend regels gebroken, waarbij de scheidsrechter daar bewust niet tegen optreedt.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Van auto- en motorsport weet ik weinig, maar verder vind ik het toch wel heel anders dan andere sporten hoor. Bij wielrennen kun je gewoon op basis van beelden een tijdstraf of uitsluiting krijgen. Bij voetbal is tegenwoordig ook een VAR. Bij tennis is het wat lastiger om bewust de regels te breken. Bij hardlooponderdelen kun je ook op basis van beelden worden uitgesloten als je buiten de baan bent gekomen of als je met je voet langs de horde komt en geen Warholm heet.
En in beide sporten is de VAR/Hawkeye ook enkel voor specifieke regels/situatiesquote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:31 schreef wimderon het volgende:
[..]
Leuk dat je juist tennis en voetbal noemt. Daar worden voortdurend regels gebroken, waarbij de scheidsrechter daar bewust niet tegen optreedt.
En in het Altis clubhuis.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:49 schreef Nober het volgende:
Op groot scherm in Amersfoort...
[ twitter ]
Veel plezier.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:28 schreef Aguero het volgende:
Groetjes uit Boedapest, vlaggetje mee voor onze Femke
Veel plezier, ik ben jaloers!quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:28 schreef Aguero het volgende:
Groetjes uit Boedapest, vlaggetje mee voor onze Femke
Gelachen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
SpanjeGod.
Ik stel voor dat we op de Spelen alleen nog maar gaan snelwandelen.
Tenzij ze je foppen, hahaquote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:00 schreef Nober het volgende:
Dit moet wel familie van Foppen zijn.
[ twitter ]
Al besproken.quote:
Leuke Zweedse vriendin.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:00 schreef Nober het volgende:
Dit moet wel familie van Foppen zijn.
[ twitter ]
Het is geen pakjesavond.quote:
"TVP"quote:
Misschien een beetje Rohypnol eraan toegevoegd.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:08 schreef Nober het volgende:
Spanjool geeft de spons door, zo win je nooit wat. Je moet een klootzak zijn.
Goed dat je het zegt!quote:
Moet je eens naar zwemmen gaan kijken.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
De 5k blijft toch matig altijd, heeft voor mij hetzelfde probleem als de 800 vrij bij het zwemmen. Je ziet dezelfde koppen als bij de 1500 óf de 10000 (400 óf de 1500), en meestal worden de medailles ook keurig gesplit door atleten die goed op die andere afstanden scoren.
Alleen de 5k in Amsterdam 2016 was echt genot. Let's go fifa.
Is Mexicanobakker voor Spanje?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
https://en.wikipedia.org/(...)_Men%27s_5000_metres
Dit blijft echt een gedenkwaardige race.
Heb je mijn post wel gelezen?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:11 schreef Nober het volgende:
[..]
Moet je eens naar zwemmen gaan kijken.
Daar gaat het niet om joh. Kijk die tijdenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:12 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Is Mexicanobakker voor Spanje?
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:11 schreef Nober het volgende:
[..]
Moet je eens naar zwemmen gaan kijken.
Europees Kampioen Susan Kuijken krijgt brons want er deden twee Afrikanen mee.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
https://en.wikipedia.org/(...)_Men%27s_5000_metres
Dit blijft echt een gedenkwaardige race.
Moet hij weten.quote:
Laten ringeloren.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
Heeft ie zich toch weer... nouja, je snapt het.
Overheen gelezen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Heb je mijn post wel gelezen?
Vandaag niet.quote:
Bij het zwemmen kan je eventueel wel meer schrappen, maar wat dan is redelijk arbitrair, alleen voor de 800 vrij en 200 vrij vind ik wel logische argumenten te vinden.quote:
Bij het zwemmen kun je sowieso al die verschillende slagen schrappen, maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Bij het zwemmen kan je eventueel wel meer schrappen, maar wat dan is redelijk arbitrair, alleen voor de 800 vrij en 200 vrij vind ik wel logische argumenten te vinden.
Ja ik vind dat een lastige, dan kun je boulder en leadklimmen ook schrappen. En snelwandelen en hordenlopen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:21 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij het zwemmen kun je sowieso al die verschillende slagen schrappen, maar dat is een andere discussie.
En dat gooien met al die voorwerpenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja ik vind dat een lastige, dan kun je boulder en leadklimmen ook schrappen. En snelwandelen en hordenlopen.
Ook nog 3 estafettes waar je als redelijke Australier of Amerikaan al drie keer goud pakt.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vind schoolslag ook het leukst bij zwemmen omdat je daar vooral specialisten hebt. Douglass is zowat de enige die school combineert met andere slagen. Ja en je hebt altijd wat wisselslagspecialisten die extra goed zijn op school, Rice, Pickrem, dat soort figuren.
Maar goed zwemtopic is verderop. Maar ja 5k heats vind ik echt mokersaai.
Ik ben sowieso geen fan van estafettes, cadeautjes voor de toplanden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:27 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ook nog 3 estafettes waar je als redelijke Australier of Amerikaan al drie keer goud pakt.
Ik vind het wel leuk, dat enthousiasme.quote:
De finale staat om 21:50 gepland.quote:
Peter Bol?quote:
De 4 x 200 meter estafette schrappen zou nog het meest logisch zijn. Maar nee ze kregen er zelfs nog een estafette bij.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Bij het zwemmen kan je eventueel wel meer schrappen, maar wat dan is redelijk arbitrair, alleen voor de 800 vrij en 200 vrij vind ik wel logische argumenten te vinden.
Zullen wel met een onderdeel willen eindigen met een grote ster? Hoewel het totaal niet spannend is.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
Afsluiten met de 400 horden
De programmamakers hadden torren in hun hoofd.
CONMEBOLquote:
De 10 kilometer schaatsen mogen ze ook afschaffen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:40 schreef Redefine het volgende:
[..]
De 4 x 200 meter estafette schrappen zou nog het meest logisch zijn. Maar nee ze kregen er zelfs nog een estafette bij.
Jij bent afquote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:42 schreef superniger het volgende:
[..]
De 10 kilometer schaatsen mogen ze ook afschaffen.
Zeker.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:32 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het wel leuk, dat enthousiasme.
Die hebben wel wat minder nummers dan het zwemmen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:42 schreef superniger het volgende:
[..]
De 10 kilometer schaatsen mogen ze ook afschaffen.
Dat denk ik ook.quote:
Goed gezien.quote:
Gestoten?quote:
In de "kju roem".quote:
De eerste 200 meter van Lieke waren het probleem niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:49 schreef Nober het volgende:
[..]
Meuwly moet Lieke maar eens met haar laten trainen.
Ja klopt. Mijn fout.quote:
Dat wel. Maar het is geen vissershoedje.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:53 schreef kilon het volgende:
[..]
Wel mooi old school met zijn hele outfit
ziedendquote:
Lol.quote:
Ik heb afgelopen maandag een Zwitserse vlag gekocht.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:00 schreef Redefine het volgende:
Ehammer spaart vlaggen in de kleur van zijn eigen landsvlag.
Erg mooiquote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:05 schreef Dagoduck het volgende:
Koop altijd een vlaggetje van/in een land waar ik ben geweest. (mis nog wel die van Frankrijk en Tsjechië, maar goed, detail)
[ afbeelding ]
...en maar weer on-topic.
quote:
Leuk. Doe dat zelf met, heel cliche, koelkastmagneten.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:05 schreef Dagoduck het volgende:
Koop altijd een vlaggetje van/in een land waar ik ben geweest. (mis nog wel die van Frankrijk en Tsjechië, maar goed, detail)
[ afbeelding ]
quote:
Botsing? Ik keek even ergens anders.quote:
quote:
Twee busjes tegen elkaar, waar atleten in zaten voor 200 meter mannen. Gevalletje niet oplettenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Botsing? Ik keek even ergens anders.
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Botsing? Ik keek even ergens anders.
Oh shitquote:
Wij ook, maar dan van de stad. Leuk man.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:07 schreef Redefine het volgende:
[..]
Leuk. Doe dat zelf met, heel cliche, koelkastmagneten.
Doe ik ook juist van de stad/locatie.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:11 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Wij ook, maar dan van de stad. Leuk man.
Komt uit een uitrit!quote:
Je zal zo maar een blessure oplopenquote:
Hang je ze ook nog ergens of gewoon ergens bewaren.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:05 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Is wel de bedoeling ze ooit op te hangen. Maar momenteel niet echt de ruimte voor.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:13 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hang je ze ook nog ergens of gewoon ergens bewaren.
Springt intussen dezelfde afstand als Tentoglou, gaat nu aan de leiding (betere 2e poging).quote:
Minder vermoeiend dan hoe de NOS het brengt toch, met de helft zogenaamd live en al die vermoeiende nietszeggende analyses.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:11 schreef Nober het volgende:
Vermoeiend al die interviews bij de Belg en bbc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |