SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://worldathletics.or(...)budapest23/timetable
Dit wordt uitgezonden op RTL!quote:
Turkije-Noorwegen is geen sport.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 22:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit wordt uitgezonden op RTL!
Had dit filmpje nog niet gezien.quote:
quote:Op woensdag 23 augustus 2023 22:16 schreef Salina het volgende:
[..]
Had dit filmpje nog niet gezien.
Maar blijkbaar is - volgens Eurosport of wie hier het commentaar aan het verzorgen is - het naast de horde belanden geen reden tot diskwalificatie (want wel toegestaan), maar het niet bereiken van de (denkbeeldige) hoogte van die horde is dat wel.
De interpretatie van de jury/commissarissen gaat dan blijkbaar over dat laatste aspect (komt hij met het linkerbeen over de denkbeeldige lijn/hoogte van de horde). Als ik alles goed begrijp.
Weer wat geleerd. Als dit klopt allemaal. Ken de atletiekregels niet uit mijn hoofd.
Alleen komt hij niet over de denkbeeldige lijn.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 22:16 schreef Salina het volgende:
[..]
Had dit filmpje nog niet gezien.
Maar blijkbaar is - volgens Eurosport of wie hier het commentaar aan het verzorgen is - het naast de horde belanden geen reden tot diskwalificatie (want wel toegestaan), maar het niet bereiken van de (denkbeeldige) hoogte van die horde is dat wel.
De interpretatie van de jury/commissarissen gaat dan blijkbaar over dat laatste aspect (komt hij met het linkerbeen over de denkbeeldige lijn/hoogte van de horde). Als ik alles goed begrijp.
Weer wat geleerd. Als dit klopt allemaal. Ken de atletiekregels niet uit mijn hoofd.
Joepie snelwandelenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:02 schreef heywoodu het volgende:
Een goedemorgen, we zijn weer begonnen
Ga terug naar bed man.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:20 schreef franklop het volgende:
Hoe vet zou het zijn als je van dit onderdeel een gemengde estafette kan maken!
Niks dubieus aan. Dat mensen die het nooit kijken het er vreemd uit vinden zien is wel te begrijpen natuurlijk, je bent toch meer gewend dat mensen óf hard rennen óf rustig wandelen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:28 schreef TAmaru het volgende:
Snelwandelen
Blijft een vreemd en dubieus onderdeel
Nou, dubieus omdat er toch wel mensen bij zitten die overduidelijk aan het rennen zijn of beide voeten van de grond hebben. Zie bijv. de Fransman die nu achterin het groepje hangt. Hij maakt wel die snelwandelingbeweging met zijn heupen maar verder rent hij gewoon. Je krijgt toch de indruk dat de strategie is om zoveel mogelijk op het randje te "wandelen" tot je 2 waarschuwingen krijgt.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niks dubieus aan. Dat mensen die het nooit kijken het er vreemd uit vinden zien is wel te begrijpen natuurlijk, je bent toch meer gewend dat mensen óf hard rennen óf rustig wandelen.
Zoiets had ik gisteren bij polsstokhoogspringen ook.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:38 schreef Zorro het volgende:
Ik blijf me altijd weer afvragen hoe iemand denkt dat ie op atletiek wil en dan op een dag opstaat en dan bloedserieus denkt: Weet je wat, ik ga snelwandelen, dat lijkt me nou echt leuk!
Maar waarom is het nou dubieus dat er sporters zijn die de regels overtreden, en dan gestraft worden wegens het overtreden van de regels? Dat gebeurt in letterlijk elke sport, maar waarom is exact dat in het snelwandelen dubieus, maar in sporten waar mensen bekender mee zijn niet?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, dubieus omdat er toch wel mensen bij zitten die overduidelijk aan het rennen zijn of beide voeten van de grond hebben. Zie bijv. de Fransman die nu achterin het groepje hangt. Hij maakt wel die snelwandelingbeweging met zijn heupen maar verder rent hij gewoon. Je krijgt toch de indruk dat de strategie is om zoveel mogelijk op het randje te "wandelen" tot je 2 waarschuwingen krijgt.
Het voelt dan toch een beetje als een jurysport, terwijl het een soort hardloopnummer is. Je krijgt dan toch het idee dat het niet de bedoeling is om echt volgens de regels te lopen, maar meer om je fouten te verhullen voor de jury. Overigens geldt dit ook voor een sport als voetbal hè. Daarom kijk ik ook weinig voetbal tegenwoordig, omdat ik niet van die mentaliteit van de spelers houd. Zelf kijk ik wel graag naar een sport als snooker, die over het algemeen heel fair is en waar spelers hun eigen fouten erkennen. Helaas speelt daar dan weer een klein gokprobleem. Het moderne wielrennen wordt ook mooi en sportief uitgevochten.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar waarom is het nou dubieus dat er sporters zijn die de regels overtreden, en dan gestraft worden wegens het overtreden van de regels? Dat gebeurt in letterlijk elke sport, maar waarom is exact dat in het snelwandelen dubieus, maar in sporten waar mensen bekender mee zijn niet?
Copy-pastediscussie natuurlijk, maar goed.
Dat zal toch een 'opvolger' van hoogspringen zijn voor de atleten?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:52 schreef franklop het volgende:
[..]
Zoiets had ik gisteren bij polsstokhoogspringen ook.
Uiteindelijk is het principe hetzelfde: in letterlijk elke sport zijn er regels, en worden de grenzen van de regels opgezocht, want doorgaans heb je voordeel bij het verbreken van de regels (en dus wil je er het dichtst tegenaan zitten zonder ze te verbreken). En als je er toch overheen gaat krijg je in principe een straf. In bijvoorbeeld het voetbal vaak niet natuurlijk, maar in de meeste sporten meestal wel en in nota bene het snelwandelen staat aan het einde het halve bord vol met straffen. Dus ook hier wordt gestraft, en de opzet/het principe is gewoon niet anders dan in een andere sport.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het voelt dan toch een beetje als een jurysport, terwijl het een soort hardloopnummer is. Je krijgt dan toch het idee dat het niet de bedoeling is om echt volgens de regels te lopen, maar meer om je fouten te verhullen voor de jury. Overigens geldt dit ook voor een sport als voetbal hè. Daarom kijk ik ook weinig voetbal tegenwoordig, omdat ik niet van die mentaliteit van de spelers houd. Zelf kijk ik wel graag naar een sport als snooker, die over het algemeen heel fair is en waar spelers hun eigen fouten erkennen. Helaas speelt daar dan weer een klein gokprobleem. Het moderne wielrennen wordt ook mooi en sportief uitgevochten.
Wel een beetje, omdat er op basis van jurywaarnemingen wordt gestraft, wat heel subjectief is, zeker bij een snelle beweging als deze. Als je één voet op de grond moet hebben, is dat met het blote oog gewoon vrijwel niet te zien. De beelden bewijzen dat ook regelmatig. Het ligt dan ook heel erg aan de inschatting van het desbetreffende jurylid denk ik.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het principe hetzelfde: in letterlijk elke sport zijn er regels, en worden de grenzen van de regels opgezocht, want doorgaans heb je voordeel bij het verbreken van de regels (en dus wil je er het dichtst tegenaan zitten zonder ze te verbreken). En als je er toch overheen gaat krijg je in principe een straf. In bijvoorbeeld het voetbal vaak niet natuurlijk, maar in de meeste sporten meestal wel en in nota bene het snelwandelen staat aan het einde het halve bord vol met straffen. Dus ook hier wordt gestraft, en de opzet/het principe is gewoon niet anders dan in een andere sport.
Lijkt niet echt op elkaar eigenlijk. Techniek om over de lat te komen is totaal niet hetzelfde. Je ziet ook vaak dat er op de meerkamp overlap is bij werponderdelen (goede werpers zijn goede werpers), maar veel minder obvious bij hoog/ver/polshoog.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal toch een 'opvolger' van hoogspringen zijn voor de atleten?
Ah kom op, het is natuurlijk gewoon een jurysport net als ijsjesdansen en turnen. Binnen het atletieken kan dit echt niet…quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niks dubieus aan. Dat mensen die het nooit kijken het er vreemd uit vinden zien is wel te begrijpen natuurlijk, je bent toch meer gewend dat mensen óf hard rennen óf rustig wandelen.
Het is al minder erg geworden met de regelveranderingen. Nu is het gewoon een 'matig onderdeel' (en belachelijk dat ze de 50k de nek om hebben gedraaid)quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah kom op, het is natuurlijk gewoon een jurysport net als ijsjesdansen en turnen. Binnen het atletieken kan dit echt niet…
Maar het is niet zo dat we het hier hebben over hobbyisten die even jurylid zijn, het zijn op dit soort wedstrijden vaak groepen juryleden die ook gewoon de hele wereld over reizen voor die evenementen, die zijn echt wel goed genoeg getraind. En de regel zegt specifiek dat het met het blote oog zichtbaar moet zijn, als dat het niet is, overtreedt je dus de regel niet, hoe je het ook wendt of keert. Slowmotion kijken en zeggen dat iedereen de regels overtreedt is dus per definitie onzin, want de regel is expliciet: blote oog.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:04 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wel een beetje, omdat er op basis van jurywaarnemingen wordt gestraft, wat heel subjectief is, zeker bij een snelle beweging als deze. Als je één voet op de grond moet hebben, is dat met het blote oog gewoon vrijwel niet te zien. De beelden bewijzen dat ook regelmatig. Het ligt dan ook heel erg aan de inschatting van het desbetreffende jurylid denk ik.
Bij andere sporten kun je makkelijker straffen op basis van de beelden of zijn de fouten toch wat makkelijker waar te nemen, zoals bij voetbal of wielrennen.
Nou, daar denken we dan anders overquote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah kom op, het is natuurlijk gewoon een jurysport net als ijsjesdansen en turnen. Binnen het atletieken kan dit echt niet…
Nou, het wordt dus wel gezien (en bestraft). Bedenk je ook dat de jury niet naar de beelden kijkt, maar alleen naar de lopers die hen op dat moment passeren. En één jurylid kan dezelfde loper maar één keer waarschuwen, om te voorkomen dat een jurylid in zijn eentje iemand volledig uit de wedstrijd kan halen.quote:
Probleem is dus dat ze het vrijwel constant doen, maar mogelijk bij het passeren van juryleden wat minder, en dat ze alleen op bepaalde momenten bestraft worden. Ik krijg toch de indruk dat lopers die "demarreren" al snel wat meer risico nemen en dan wachten tot ze 2 waarschuwingen hebben voordat ze weer wat minder risicovol gaan lopen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou, het wordt dus wel gezien (en bestraft). Bedenk je ook dat de jury niet naar de beelden kijkt, maar alleen naar de lopers die hen op dat moment passeren. En één jurylid kan dezelfde loper maar één keer waarschuwen, om te voorkomen dat een jurylid in zijn eentje iemand volledig uit de wedstrijd kan halen.
Tja, het lijkt inderdaad wel op heel veel andere sporten, waar mensen risico's nemen met de regels en kijken of ze er mee weg kunnen komen (denk aan track limits in de auto- en motorsport, pas na een paar waarschuwingen stoppen ze er mee).quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Probleem is dus dat ze het vrijwel constant doen, maar mogelijk bij het passeren van juryleden wat minder, en dat ze alleen op bepaalde momenten bestraft worden. Ik krijg toch de indruk dat lopers die "demarreren" al snel wat meer risico nemen en dan wachten tot ze 2 waarschuwingen hebben voordat ze weer wat minder risicovol gaan lopen.
Van auto- en motorsport weet ik weinig, maar verder vind ik het toch wel heel anders dan andere sporten hoor. Bij wielrennen kun je gewoon op basis van beelden een tijdstraf of uitsluiting krijgen. Bij voetbal is tegenwoordig ook een VAR. Bij tennis is het wat lastiger om bewust de regels te breken. Bij hardlooponderdelen kun je ook op basis van beelden worden uitgesloten als je buiten de baan bent gekomen of als je met je voet langs de horde komt en geen Warholm heet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, het lijkt inderdaad wel op heel veel andere sporten, waar mensen risico's nemen met de regels en kijken of ze er mee weg kunnen komen (denk aan track limits in de auto- en motorsport, pas na een paar waarschuwingen stoppen ze er mee).
Italië haalde vroeger ook wel echt vaak goud op bij het Snelwandelen volgens mij, al is dat de laatste 20-30 jaren toch behoorlijk opgedroogd. Buiten fok.nl vinden ze langebaanschaatsen ook mokersaai met die duostarts.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:45 schreef heywoodu het volgende:
Maar ach, ik denk niet dat ik het ooit met iemand hier eens ga worden over snelwandelen. Misschien speciaal voor het snelwandelen maar even een account maken op fok.it ofzo, waar het wel serieus genomen wordt (met kennelijk zelfs live analisten tijdens de wedstrijden, en ook allerlei wedstrijden buiten het WK/de Spelen om die worden uitgezonden).
Dat is misschien wel het einde van de sport. Ze hebben regels gemaakt die vrijwel onmogelijk zijn. Of althans zouden alle lopers opnieuw moeten leren "lopen"quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als je het echt echt eerlijk wil hebben moet je naar sensoren in schoen toe die meten of er minstens een voet op grond is. Maar goed dat is ook al vaker genoemd.
Ja dat zal dan anders worden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 08:51 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat is misschien wel het einde van de sport. Ze hebben regels gemaakt die vrijwel onmogelijk zijn. Of althans zouden alle lopers opnieuw moeten leren "lopen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |