SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat klinkt simpelquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
“Gewoon om de steden heenwerken en daarna gewoon uithongeren”, nee dat klinkt niet simpel nee..
https://sofmag.com/hell-in-mariupol-escaped-captivity/quote:Gena’s psychological torture also included constantly being told the major cities of Ukraine had fallen to Russia. “Kyiv is gone.” “Lviv is gone.” But one day he was brought to the upper level of the house and was told his captors were going to join others to storm the Azovstal factory. He didn’t understand how the major cities of Kyiv and Lviv had fallen but the factory was still unconquered
Het is allemaal ellende, maar Oekrane zal wel moeten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt simpel, maar is het niet, en nog steeds een betere keuze dan gewoon "kamer voor kamer" proberen een f*ckin' stad te clearen.
Dat hoeft ook niet. Dichtbij genoeg zijn om die snelweg die aan het water ligt te kunnen bombarderen is genoeg.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
Mijn punt is vooral dat men niet moet denken bij de zee te geraken.
In de regel laat je dan wel wat troepen achter om te voorkomen dat je logistieke lijnen afgesneden worden, h.quote:En Oekrane zal vast eerder een stad proberen te knijpen en hem zo in te nemen, maar er langstrekken om vervolgens proberen verder te komen is gewoon niet verstandig.
Dat zeg ik al vanaf het starten van het geheel.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Dichtbij genoeg zijn om die snelweg die aan het water ligt te kunnen bombarderen is genoeg.
[..]
In de regel laat je dan wel wat troepen achter om te voorkomen dat je logistieke lijnen afgesneden worden, h.
Maar dat is nog steeds niet hetzelfde als een stad intrekken waar werkelijk achter elk raam een soldaat kan zitten.
De Hummer word niet geraakt, maar rijd op een mijn.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 00:56 schreef theguyver het volgende:
Geen idee of deze al eens gepost is.
Betreft een aanval en je ziet op 8:30 +- dat een Hummer geraakt word en de 2 die nog in zitten vrijwel ongedeerd uitstappen.
Je kan gewoon het artikel in originele vorm lezen.quote:
Zorg je dat je "vuurcontrole" krijgt over de wegen in en uit die stad.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:36 schreef Nebelwerfer het volgende:
Toch zal Oekrane er aan moeten steden te nemen, zeker als alle logistiek via zo’n stad gaat.
Zeker niet.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zorg je dat je "vuurcontrole" krijgt over de wegen in en uit die stad.
Maar e.e.a. is natuurlijk een zeer complex geheel; het "rock paper scissor" benaderen doet er geen recht aan.
En dat laatste veronderstelt dat rus echt elke mm4 heeft volgegooid met mijnen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zeker niet.
Kijk je op de kaarten is de regio rond de stad ook geen picnic. Zware verdediging, ook rondom andere steden en plekken van belang. Voordelen van wel de stad intrekken zullen minder mijnen en voor jezelf meer dekking zijn.
Voodeel van mijnen is dat beide partijen er niet door kunnen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zeker niet.
Kijk je op de kaarten is de regio rond de stad ook geen picnic. Zware verdediging, ook rondom andere steden en plekken van belang. Voordelen van wel de stad intrekken zullen minder mijnen en voor jezelf meer dekking zijn.
Nou ja het offensief is nu 2 maanden bezig dus dan mag je best het resultaat beoordelen. En dan is dat er gewoon nietquote:
Nee, het is een compleet idiote stelling. En aantoonbaar fout.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 16:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Nou ja het offensief is nu 2 maanden bezig dus dan mag je best het resultaat beoordelen. En dan is dat er gewoon niet
quote:
Wanneer gaat de vn rusland nu eens uit de veiligheidsraad trappen en actie ondernemen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 12:54 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Smerige ratten
Maar oh wee als Oekrane een brug raakt, dan is het opeens terreur![]()
Ging me er meer om dat wat "anonymous officials" blijkbaar op de stoel van zaluzhny gaan zitten en wel ff bepalen welke stad of niet er ingenomen dient te worden.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 16:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Nou ja het offensief is nu 2 maanden bezig dus dan mag je best het resultaat beoordelen. En dan is dat er gewoon niet
Oude airframes zeggen bij vliegtuigen niet veel...quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:12 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Logisch. De F16's zijn leuk, maar een lapmiddel. Gewoon omdat de airframes oud zijn.
Nou, op gegeven moment gaan toch echt richting 'niet meer te onderhouden'. En reken maar dat die oude Nederlandse toestellen afgebeuld gaan worden.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Oude airframes zeggen bij vliegtuigen niet veel...
dus moet je ze maar niet gebruiken?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou, op gegeven moment gaan toch echt richting 'niet meer te onderhouden'. En reken maar dat die oude Nederlandse toestellen afgebeuld gaan worden.
Je hoeft niet zo te drammen, we hebben het lang en breed over Melitopol gehad.quote:
Nee, maar je moet niet gaan denken dat je er over tien jaar nog mee kunt vliegen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:42 schreef Bensel het volgende:
[..]
dus moet je ze maar niet gebruiken?
Wat een onzin.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:12 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Logisch. De F16's zijn leuk, maar een lapmiddel. Gewoon omdat de airframes oud zijn.
Dat geld voor alle vliegtuigen in een oorlogssituatie, Overigens, daarvoor zijn ze bedoeld, om ingezet te worden in oorlogssituaties. het is een werktuig, geen kunstwerk om naar te kijken. En ze inzetten is nog altijd beter dan ze niet inzettenquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, maar je moet niet gaan denken dat je er over tien jaar nog mee kunt vliegen.
Nu is de Amerikaanse Intel wel gerustgesteld.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hoeft niet zo te drammen, we hebben het lang en breed over Melitopol gehad.
Een F16 airframe is gemaakt voor zo'n 8-10.000 uur. Da's omgerekend 30 jaar lang 300 keer per jaar een uurtje vliegen. Die F16's komen ondertussen wel in de richting van die aantallen. Ze gaan heus nog wel even mee, maar nu gaan die oude beestjes wel even worden afgebeuld. Dus dat Oekrane gelijk naar een opvolger kijkt lijkt me heel verstandig.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:49 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Tevens sneller dan die F35.
Drop and run
Dat zijn jouw woorden. Ik zou iig er niet voor gekozen hebben er zij betere alternatieven.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een F16 airframe is gemaakt voor zo'n 8-10.000 uur. Da's omgerekend 30 jaar lang 300 keer per jaar een uurtje vliegen. Die F16's komen ondertussen wel in de richting van die aantallen. Ze gaan heus nog wel even mee, maar nu gaan die oude beestjes wel even worden afgebeuld. Dus dat Oekrane gelijk naar een opvolger kijkt lijkt me heel verstandig.
En wat klets je nou over de F35? Dacht je dat deze oorlog bedacht was door het Amerikaanse militair-industrile complex om nieuwe wapens te slijten of zo?
Ze waren al een tijdje in bespreking over de CV90 als IFV. Ik hoorde dat ze iets van 1000 voertuigen wilden.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:04 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Zelenski is ook bezig om de productie van CV90s naar Oekrane te halen zie ik. Als het zo door gaat dan zal Oekrane een grote speler op het gebied van defensie materiaal worden na de oorlog.
Dan wat?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat zijn jouw woorden. Ik zou iig er niet voor gekozen hebben er zij betere alternatieven.
Dus gewoon een burgerdoel.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:12 schreef Neezoistniet het volgende:
Het was dus blijkbaar een drone tentoonstelling en waarschijnlijk heeft iemand dat gelekt naar de Russen....
https://www.ukrinform.net(...)cal-authorities.html
Voor mij een twijfelgeval maar voor de Russen maakt het niets uit, die gooien bommen op alles en iedereen.quote:
Even een paar opmerkingen:quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 17:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, maar je moet niet gaan denken dat je er over tien jaar nog mee kunt vliegen.
Onder de linies naast Tokmak zullen ze toch zeker niet zo overdreven hebben?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 15:23 schreef oheng het volgende:
[..]
Voodeel van mijnen is dat beide partijen er niet door kunnen.
Voor de verdedigende partij zijn mijnen ook een probleem; het is overduidelijk wat de veilige aanvoerroutes zijn. En ze helpen bij het veiligstellen van de Oekrainsche flanken.
Zal me niks verbazen als de russen geheel Tokmak hebben omringd met mijnen.
Kon ze nog weleens duur komen te staan.
Sure, maar die NL toestellen zijn bouwjaar 1985-1995.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Even een paar opmerkingen:
- Oekraine heeft zo snel mogelijk westerse vliegtuigen nodig
- De F-16 is een mooie kans om te wennen aan westerse vliegtuigen.
- De VS gaat de F-16 mogelijk nog 18-20 jaar gebruiken.
Zelensky moet gewoon maar ff langs Macron gaan.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:26 schreef oheng het volgende:
De vraag welk toestel beter is voor Oekraine, de F-16 of Gripen is zo'n ontzettend moeilijk onderwerp vanwege de grote hoeveelheid variabelen, qua technische ondersteuning en logistiek. Daar waag ik me niet aan.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Sure, maar die NL toestellen zijn bouwjaar 1985-1995.
Ik denk dat Oekrane ze gaat vervangen door Gripens zodra ze de Russen uit hun land hebben getrapt. Er zijn volgens mij niet veel landen die hun Gripenvloot aan uitfaseren zijn, en ik gok dat ze moderne vliegtuigen willen die in staat zijn een SU-35 op grote afstand aan te pakken. De nieuwste varianten dus. Dus die zie ik niet heel snel worden geleverd. Omdat ze nog gebouwd moeten worden.
Die van NL hebben pas geleden nog een volledige onderhouds beurt gehad. Zodat ze voorlopig met gemak mee kunnen voor Oekrane.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Sure, maar die NL toestellen zijn bouwjaar 1985-1995.
Ik denk dat Oekrane ze gaat vervangen door Gripens zodra ze de Russen uit hun land hebben getrapt. Er zijn volgens mij niet veel landen die hun Gripenvloot aan uitfaseren zijn, en ik gok dat ze moderne vliegtuigen willen die in staat zijn een SU-35 op grote afstand aan te pakken. De nieuwste varianten dus. Dus die zie ik niet heel snel worden geleverd. Omdat ze nog gebouwd moeten worden.
Ik zit nu net satelietbeelden te bekijken, en ik denk het toch niet. De lange loopgraven en drakentanden missen nu ook nog.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Onder de linies naast Tokmak zullen ze toch zeker niet zo overdreven hebben?
Dat is om mijnen te verwijderen?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik zit nu net satelietbeelden te bekijken, en ik denk het toch niet. De lange loopgraven en drakentanden missen nu nog.
En ik zal wel in herhaling vallen, maar vlak Boven Tokmak staat er ook al een graanveld in de fik.
Op dit moment de F16, die is in aardige hoeveelheden beschikbaar.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:15 schreef oheng het volgende:
[..]
De vraag welk toestel beter is voor Oekraine, de F-16 of Gripen is zo'n ontzettend moeilijk onderwerp vanwege de grote hoeveelheid variabelen, qua technische ondersteuning en logistiek. Daar waag ik me niet aan.
Ik hoop dat de beste beslissing wordt genomen. :p
Hoeveel vrachtvliegtuigen nemen een 9G bocht met 1500 km/u?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Die van NL hebben pas geleden nog een volledige onderhouds beurt gehad. Zodat ze voorlopig met gemak mee kunnen voor Oekrane.
Again bij vliegtuigen bestaat "niet meer te onderhouden" amper..
Zolang onderdelen nog gemaakt worden. Kijk voor grap maar eens wat de USA nog allemaal in dienst heeft. Of in de burgerluchtvaart waarbij cargo maatschappijen stokoude vliegtuigen in gebruik zijn.
Nee, aan de sporen te zien is het een russische artillerie positie. Je pikt de russische posities er zo uit, gewoon naar sporen zoeken die dwars door een veld gaan lol.quote:
En dat zegt helemaal niks over wat je met goed onderhoud aan extra vlieguren uit een vliegtuig kan halen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoeveel vrachtvliegtuigen nemen een 9G bocht met 1500 km/u?
De vraag die ik stel is wat Oekraine voor de middellange termijn zal kiezen. Ik gok op Gripens. Maak je meer EU landen blij mee.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:38 schreef ExTec het volgende:
Sowieso valse tegenstelling.
De vraag is niet: wat is beter, een F16 met kweenie hoeveel vlieguren, of een Gripen die dat niet heeft.
Natuurlijk, de Amerikaanse luchtmacht heeft zelf toegegeven dat de F-35 een mislukking is.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 18:26 schreef oheng het volgende:
[..]
- De F-16 is een mooie kans om te wennen aan westerse vliegtuigen.
- De VS gaat de F-16 mogelijk nog 18-20 jaar gebruiken.
Bron?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Natuurlijk, de Amerikaanse luchtmacht heeft zelf toegegeven dat de F-35 een mislukking is.
TrustMeBroquote:
Voorlopig is er nog tijd zat. Stel Tokmak valt, de kans is groot dat men onder Tokmak al weer nieuwe linies heeft liggen. Tegen die tijd misschien wel weer Russen in eigen mijnenvelden, maar dat is dan een schrale troost.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik zit nu net satelietbeelden te bekijken, en ik denk het toch niet. De lange loopgraven en drakentanden missen nu ook nog.
En ik zal wel in herhaling vallen, maar vlak boven Tokmak staat er ook al een graanveld in de fik.
Kremlinquote:
F16 was in het begin van alles mis mee.quote:Dacht dat er in het begin wel wat problemen mee waren, maar dat het tegenwoordig een prima toestel is.
Ik kan me uit de jaren tachtig en negentig wel herinneren dat er nog wel eens een F16 neerstortte ja.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kremlin
[..]
F16 was in het begin van alles mis mee.
Die vielen bij wijze van spreken met bosjes uit de lucht.
Als kind wel bij zo'n gecrasht toestel gestaan, die bij de luchtbasis was neergestort.
Tegenwoordig hoor je daar niemand over en is de F16 een prima toestel.
Ja, ook dat was gewoon een rus psy-op.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:02 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Bron?
Dacht dat er in het begin wel wat problemen mee waren, maar dat het tegenwoordig een prima toestel is.
Wie beweert dan dat de F35 mislukt is?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
ALs je googled kom je uit artikelen over het “falen” van de f35. Het doel was om de f16 te vervangen als zijnde een goedkope multi role fighter. Het probleem is dat dat goedkoop zijn niet is gelukt omdat het ding zo ingewikkeld is geworden.
Moet ik quoten, of lees je zelf even een pagina terug?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wie beweert dan dat de F35 mislukt is?
Quote maar.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:39 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Moet ik quoten, of lees je zelf even een pagina terug?
quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 19:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Natuurlijk, de Amerikaanse luchtmacht heeft zelf toegegeven dat de F-35 een mislukking is.
https://www.forbes.com/si(...)ace-this-boondoggle/quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:02 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Bron?
Dacht dat er in het begin wel wat problemen mee waren, maar dat het tegenwoordig een prima toestel is.
De f-35A kost rond 80 miljoen. De Gripen E/F zitten ook rond dat bedrag.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
ALs je googled kom je uit artikelen over het “falen” van de f35. Het doel was om de f16 te vervangen als zijnde een goedkope multi role fighter. Het probleem is dat dat goedkoop zijn niet is gelukt omdat het ding zo ingewikkeld is geworden.
Lees je zelf weleens de linkjes die je post?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:44 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
https://www.forbes.com/si(...)ace-this-boondoggle/
Als ik googel vind ik dit:quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
Duurder en zwaarder dan de bedoeling was.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:44 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
https://www.forbes.com/si(...)ace-this-boondoggle/
Als je echt kritisch wil zijn weet je toch pas of een wapen prima is als het zich in een oorlog bewezen heeft. Dat heeft de F35 nog niet toch of wel? Misschien Isral?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:52 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Duurder en zwaarder dan de bedoeling was.
Maar dat is nog geen mislukking natuurlijk.
In het begin waren er kinderziektes, maar volgens mij is het een prima toestel nu.
Daar heb je wel een punt jaquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:55 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je echt kritisch wil zijn weet je toch pas of een wapen prima is als het zich in een oorlog bewezen heeft. Dat heeft de F35 nog niet toch of wel? Misschien Isral?
Te goedkoop.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
De f-35A kost rond 80 miljoen. De Gripen E/F zitten ook rond dat bedrag.
Ik word hier zo moe van. Etuidelapiel beweert wat. Meteen valt men erover dat hij geen bron noemt en het maar bij de Russen weg moet komen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ah, je baseert je dus op de mening van etuidelapiel.
Goed onderbouwd hoor!
Zal iig beter zijn dan een Mig-29quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:55 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je echt kritisch wil zijn weet je toch pas of een wapen prima is als het zich in een oorlog bewezen heeft. Dat heeft de F35 nog niet toch of wel? Misschien Isral?
Ben je niet in de war met de Starfighter? Die viel vooral bij de Duitsers om de haverklap uit de lucht omdat 'ie niet geschikt was voor het doel waar de Luftwaffe ze voor aangeschaft had. Uiteindelijk heeft de Luftwaffe 292 van zijn 916 Starfighters verloren en daarbij zijn 115 piloten omgekomen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kremlin
[..]
F16 was in het begin van alles mis mee.
Die vielen bij wijze van spreken met bosjes uit de lucht.
Als kind wel bij zo'n gecrasht toestel gestaan, die bij de luchtbasis was neergestort.
Tegenwoordig hoor je daar niemand over en is de F16 een prima toestel.
En dat zonder oorlog te hebben gevoerd?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 21:04 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ben je niet in de war met de Starfighter? Die viel vooral bij de Duitsers om de haverklap uit de lucht omdat 'ie niet geschikt was voor het doel waar de Luftwaffe ze voor aangeschaft had. Uiteindelijk heeft de Luftwaffe 292 van zijn 916 Starfighters verloren en daarbij zijn 115 piloten omgekomen.
Natuurlijk, maar als je gaat voor goedkoop, dan heb je op dat vlak gefaald.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:52 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Duurder en zwaarder dan de bedoeling was.
Maar dat is nog geen mislukking natuurlijk.
In het begin waren er kinderziektes, maar volgens mij is het een prima toestel nu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |