quote:Waar is duikboot Titan? 'Op de bodem is er amper kans op een redding'
20 juni 2023 15:12
De duikboot Titan kan op de bodem van de oceaan liggen, of misschien wel de oppervlakte hebben gehaald en afgedreven zijn. Ook een implosie kan niet uitgesloten worden, zeggen deskundigen. Titan raakte zondag vermist tijdens een duik naar het wrak van de Titanic. "De inzittenden kunnen het luik niet van binnenuit openen."
"Het is speculeren wat er precies gebeurd is", zegt Erik Hasselman, commercieel directeur van de Nederlandse duikbootbouwer U-Boat Worx. "Op het eerste gezicht lijken er ruwweg twee mogelijkheden te zijn. Het zou kunnen dat de duikboot in de buurt van het wrak van de Titanic op de bodem van de zee ligt. Zijn er motorische en elektronische problemen? Zit hij daar ergens vast? Drukt de stroming hem tegen het wrak aan en kan hij zichzelf niet uit die positie bevrijden? Het kan."
'Vind hem maar eens op zee'
De tweede optie: de Titan is wel succesvol teruggekeerd naar het wateroppervlak, maar kan geen contact krijgen met het moederschip en dobbert ergens op open zee. "Dan mogen de inzittenden hopen op redding. Maar ja, vind hem dan maar eens. Hij is niet groot en steekt niet ver boven water uit."
Ook de Amerikaanse kustwacht houdt rekening met die twee opties. De kustwacht heeft twee transportvliegtuigen (C-130 Hercules vliegtuigen) ingezet om het oppervlak af te zoeken. Daarnaast zoekt een speciaal vliegtuig dat is uitgerust met sonar naar tekenen van de Titan nder het wateroppervlak. Sonar is een techniek waarmee objecten onder water kunnen worden opgespoord.
Ook zijn er boeien met sonar ingezet. Later maakte de kustwacht bekend dat er ook een onderzeer zoekt naar de Titan.
De Titan is door een moederschip naar de locatie van de Titanic gebracht, zo'n 600 kilometer uit de kust van Canada. De onderzeer is 7 meter lang en weegt ruim 10.000 kilo. Elke duik met de Titan, die een verslaggever van de BBC eerder vanbinnen bekeek, duurt zo'n twaalf uur. De totale expeditie van het moederschip duurt 8 dagen.
Vijf mensen aan boord
Er zijn bij elke duik naar de bodem vijf mensen aan boord, een piloot en vier toeristen. De BBC sprak een Britse man die de excursie met de Titan meemaakte en zegt dat de 'hele operatie opvallend basaal en simpel' was. Hij moest vooraf een verklaring tekenen waarin hij afziet van claims, en waarin op pagina 1 al drie keer het woord 'death' stond.
Het wrak van het iconische schip ligt op bijna 4 kilometer diepte op de zeebodem - in twee delen, die op zo'n 800 meter afstand van elkaar liggen. De druk op die diepte is 401 bar. Ter vergelijking: in een autoband zit 2 bar, in een persluchtfles voor duikers 200.
Ook de Britse expert Alistair Greig van University College Londen houdt er rekening mee dat de duikboot afdrijft, zegt hij tegen de BBC: "Als er een storing is in de elektronica en de communicatie, heeft het vaartuig misschien ballast afgeworpen om naar de oppervlakte te drijven. En dan dobberen ze dus ergens op zee, in de hoop gevonden te worden."
Geen acrylaat maar carbon
In geval van het scenario dat de Titan op de bodem ligt en niet op eigen kracht los kan komen, is er volgens Greig weinig kans op redding: "Er zijn eigenlijk geen vaartuigen die geschikt zijn voor zo'n reddingsoperatie die zo diep kunnen komen."
En een derde optie, namelijk een implosie? Dat is het tegenovergestelde van een explosie. De druk aan de buitenkant is dan zoveel groter dan aan de binnenkant, waardoor de duikboot ontploft.
Een implosie is niet de eerste gedachte van Erik Hasselman, zegt hij. Maar: "Ook dat kun je niet helemaal uitsluiten. Het is wel zo dat deze boot is gemaakt van carbon. Dat is ongebruikelijk bij dit type onderzeeboten. Wij bouwen met vooral acrylaat voor de transparante delen, en verder met staal. Soms is alleen het luik nog maar van staal." Hasselman noemt dit opvallend, maar of het de mogelijkheid op een implosie groter maakt, is onduidelijk.
Titan niet gekeurd
De vermiste duikboot is bovendien niet gekeurd door een onafhankelijke keuringsinstantie, zegt hij. "De onderzeers die wij bouwen, laten we allemaal keuren. Dat moet, als je in territoriale wateren vaart. Zonder keuring wil geen verzekeraar je boot verzekeren. Vaar je in internationale wateren, dan is het toezicht op internationale veiligheidsregels en noodsystemen minder streng. Deze boot is een experimentele boot, door OceanGate Expeditions speciaal gebouwd voor deze Titanic- excursies."
Wat we zeker weten, is dat er geen contact is tussen het moederschip en de Titan, waarin vijf mensen aan boord zijn. Welke communicatiemiddelen de Titan precies aan boord heeft, is ook niet bekend. Maar volgens Hasselman heeft elke duikboot minstens twee manieren om contact te leggen. "Ten eerste heb je altijd een onderwatertelefoon, dat is het hoofdsysteem. Daarmee kun je met elkaar praten als met een walkietalkie. Het signaal gaat via een transducer aan de buitenkant van de boot."
Trackers, pingers en boeien
"Ten tweede ken ik geen boten zonder USDL, een tracksysteem. Er zit een transponder op de duikboot die elke paar seconden een signaal stuurt, dat weerkaatst tussen de duikboot en het moederschip. Die berekent de hoek en tijd, zodat je de locatie en de diepte kunt bepalen. Dat werkt beide kanten op: de duikboot ziet zo ook de locatie van het moederschip."
Daarnaast zijn de onderzeers van U-Boat Worx altijd uitgerust met 'pingers', die een signaal uitzenden. "Die zitten ook in de zwarte doos van vliegtuigen", zegt Hasselman. "Daarnaast kunnen onze boten een boei lanceren die naar de oppervlakte drijft. Die zit aan een touw, waarmee je de duikboot desnoods kunt ophijsen." De Nederlandse bouwer produceert op dit moment onderzeers die maximaal 1000 meter diep kunnen, maar werkt aan boten die nog dieper gaan.
Verticale communicatie
Welke oorzaak de totale radiostilte kan hebben, is giswerk. "Stel dat de Titan aan de oppervlakte is gekomen en afdrijft, dan is het nog steeds niet vanzelfsprekend dat je contact kunt leggen met deze systemen", zegt Hasselman. "Ze zijn gebouwd op verticale communicatie, van beneden naar boven. Daarom heb je op zee meer aan een satelliettelefoon."
Dat de zoekactie een uitdaging is, zie je in onderstaande video:
VIDEO BIJ BRON
De Britse omroep BBC sprak met deskundige Frank Owen, van het Australische 'submarine escape and rescue project', die zegt dat de Titan eerst naar de oppervlakte zal moeten komen voordat die een bruikbaar noodsignaal kan sturen. "Pas al ze bovenkomen, kunnen ze radio-, GPS- en radarsignalen versturen."
Alleen van buiten te openen
De inzittenden hebben voor vier dagen zuurstof aan boord. "Die vier dagen is een stelregel", zegt Hasselman. "Die tijd gaat in aan het eind van de missie, dus op het moment dat de boot volgens schema weer boven zou moeten komen." Dat was zondag, dus er zou nog voor twee, maximaal drie dagen zuurstof kunnen zijn."
Mocht de Titan de oppervlakte hebben bereikt, dan is het zuurstofgevaar niet geweken, omdat het vaartuig niet van binnenuit geopend kan worden. Hasselman: "Waarom ze daartoe besloten hebben, weet ik niet. Onze boten kun je van binnenuit openen."
Dit bevestigt ook de Amerikaanse journalist David Pogue van CBS, die vorig jaar naar de zeebodem ging in de Titan. Hij schrijft dat het luik van buiten werd gesloten met diverse bouten, die alleen van buiten weer losgemaakt konden worden. Ook moest hij een verklaring ondertekenen waarin stond: "Dit experimentele vaartuig is niet goedgekeurd of getest door een regelgevend instituut, en kan lichamelijk letsel, emotioneel trauma of de dood tot gevolg hebben."
Positief denken
Hasselman zegt de indruk te hebben dat er vooraf geen helder protocol is opgesteld voor noodgevallen. "Wij leggen onszelf de verplichting van een reddingsplan op. Ik heb nu het gevoel dat de actie wat laat op gang komt. Alsof ze er niet over nagedacht hadden."
Niettemin heeft hij de hoop niet opgegeven dat de inzittenden gered kunnen worden: "Zolang er zuurstof is, moet je positief blijven denken."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)c-redding-vermissing
quote:Alan zat eerder in vermiste onderzeer: 'Extreem gevaarlijke expeditie'
De Mexicaanse Youtuber Alan Estrada ging in 2022 mee met duikboot Titan op expeditie naar de Titanic. Hij legde alles vast: ook het moment dat de communicatie wegviel. "Als deelnemer aan dit soort expedities kende ik de risico's ervan heel goed."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)evaarlijke-expeditie
Tja ik heb ook wel 's wat getekend (o.a. raften) dat vooral bestemd was om geen claims te mogen indienen en we ternauwernood de boel overleefde en begeleider z'n eerste solo tour bleek te doen en afstevende op een rotsblok en o.a. ik maar wat eerder ging zwemmen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:49 schreef Ama het volgende:
[..]
Ze hebben van te voren papieren getekend dat ze wisten dat ze konden overlijden.
Nope.... land of the free en deep sea. Verder bij wie en waar moet je dit laten checken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:22 schreef RAVW het volgende:
Is het bij boten niet verplicht om het aan te gevend at het een experimentele design is?
Dacht dat dit bij de luchtvaart wel het geval was ..
Daar staat het vaak heel groot vermeld als je instapt.
wat en enorme druk op 3000 meter diep , verder zijn ze niet gekomenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
‘Passagiers niet genformeerd’
Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officile keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.
Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officile keuring ondergaan"
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officile keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.
Het punt is dat je het tekent nadat hij zelf had verteld dat het allemaal wel meevalt. Dat de officiele veiligheidseisen overdreven zijn, dat hij alle noodzakelijke voorzieningen had getroffen en geimplementeerd om naar beneden af te reizen, maar dat er natuurlijk altijd een kans bestaat dat dingen mis gaan. Net als met het stappen in een auto of vliegtuig waar ook dingen mee mis kunnen gaan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
Ik denk van wel.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Zullen we die beelden van die brokstukken ooit te zien krijgen?
Niet en bij wie ga je dat aanvechten ?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.
Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Dat zou voor mij een no go zijnquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
Dit is het einde van Oceangatequote:Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.
Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
Zolang er een bedrijf is dat geld int, valt er altijd wat aan te klagen. Het is wel de VS hoor.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet en bij wie ga je dat aanvechten ?
Precies, de man houdt natuurlijk een heel verhaal. Dat hij zelf al talloze reizen gemaakt heeft en ook meegaat op deze reis. Dat stelt mensen natuurlijk ook al gerust.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het punt is dat je het tekent nadat hij zelf had verteld dat het allemaal wel meevalt. Dat de officiele veiligheidseisen overdreven zijn, dat hij alle noodzakelijke voorzieningen had getroffen en geimplementeerd om naar beneden af te reizen, maar dat er natuurlijk altijd een kans bestaat dat dingen mis gaan. Net als met het stappen in een auto of vliegtuig waar ook dingen mee mis kunnen gaan.
En door de word salad (zoals dat heet) en de desire die je dan aan jouw kant hebt laat je je meevoeren in dat verhaal en teken je om mee te gaan. Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt en ik ben er gelukkig goed van afgekomen, maar oplichters zijn van alle tijden.
Als eerder gezegd: bezichtiging Titanic en tegen een kleine extra bijdrage van zeg 25Kpp een excursie naar Titan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.
Titanic, Titan. Tit Explorer it isquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.
Ach valt wel mee , ik heb ze vaak moeten tekenen , zo wel met extreme sporten, als met sommige kermis attracties.quote:
In het verkooppraatje wordt dit gerelativeerd.quote:
Ook hier is het vooral wat je er zelf van wil.quote:
daar dacht ik ook aan ... je heb nu twee storys bij elkaar liggen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Als eerder gezegd: bezichtiging Titanic en tegen een kleine extra bijdrage van zeg 25Kpp een excursie naar Titan.
Die "duiken" heus wel een keer op komende maanden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Ze hebben nu een kortingsactie, 2 voor de prijs van 1.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:26 schreef -CRASH- het volgende:
Dat ding had al 2 trips ( 2021 en 2022naar de titanic gemaakt.
Er stonden nog 18 gepland komende tijd
schapen zijn best leukquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
In het verkooppraatje wordt dit gerelativeerd.
"Dit moeten we nou eenmaal doen. Hoogstwaarschijnlijk is dit natuurlijk sterk overdreven maar we moeten het nou eenmaal opnemen."
En vervolgens gaan ze weer vertellen dat die sub echt veilig genoeg is en dat ze al 10 keer die reis hebben gemaakt met dat ding en dat ze zelf ook meegaan. En ze zouden natuurlijk nooit meegaan als ze er zelf geen vertrouwen in hebben.
En omdat jij zielsgraag die Titanic wilt zien teken je dan gewoon.
Tegen mij zeiden ze in een vergelijkbare situatie dit:
"In de wereld heb je schapen en herders. Schapen lopen met de kudde mee, tonen geen initiatief en ondernemen nooit wat. Maar herders hebben de leiding en het initiatief. Dat zijn de mensen die deze wereld leiden en vorm geven. Dus wie wil jij zijn? een schaap of een herder?" En dan teken je en wordt letterlijk de champagne opengetrokken en ben je fucked omdat je geen schaap wilt zijn.
Een was een alien.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Hoe weten ze zo zeker dat alle 5 dood zijn? Zijn hun lichamen gevonden?
Zo'n waterdruk overleef je niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Ik ben gek op dieren, maar gek genoeg kan ik nooit contact met schapen krijgen.quote:
:-)quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze hebben nu een kortingsactie, 2 voor de prijs van 1.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Elke vermiste onderzeer krijgt wel veel aandacht, vanwege de kans dat de opvarenden nog levend gevonden kunnen worden (en de race tegen de klok vanwege het zuurstof dat op raakt).quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:28 schreef ZanneG het volgende:
Zit de wereldwijde fascinatie hem in het feit dat het om de Titanic link gaat of om de rijken der Aarde of zou elke vermiste onderzeeer zoveel aandacht krijgen?
Blijf dat apart vinden. Je tekent en volgt de rest om erbij te horen. Dan ben je toch het schaap in dezequote:Op donderdag 22 juni 2023 23:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
"In de wereld heb je schapen en herders. Schapen lopen met de kudde mee, tonen geen initiatief en ondernemen nooit wat. Maar herders hebben de leiding en het initiatief. Dat zijn de mensen die deze wereld leiden en vorm geven. Dus wie wil jij zijn? een schaap of een herder?" En dan teken je en wordt letterlijk de champagne opengetrokken en ben je fucked omdat je geen schaap wilt zijn.
Ik geloof het pas wanneer ze die lichamen vinden. Voor het zelfde geld zwemmen ze nu richting een onbewoond eiland.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Dat is waar manipulatie ook op inspeelt. En geloof maar dat jij ook je zwakke plekken hebt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef PirE het volgende:
Blijf dat apart vinden. Je tekent en volgt de rest om erbij te horen. Dan ben je toch het schaap in deze
Ik maak altijd zelf de afweging of ik iets wel of niet doe.
Tja, welkom in de wetenschap.... ipv speculatie dat er geen andere mogelijk overlevingsoptie is dan aannemen dat instapten en onderweg niet zijn uitgestapt. Ik vermoed zelf dat ze de resten nog wel zullen aantreffen en het de vraag wordt of die worden geborgen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
dat gaat niet lukken ... zo veel zuurtstof hebben ze niet , en je kunt niet van 1 km diepte in eens naar boven zwemmen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik geloof het pas wanneer ze die lichamen vinden. Voor het zelfde geld zwemmen ze nu richting een onbewoond eiland.
Allemaal veel te voorbarig dit.
Hoe ga je die borgen dan, met een beetje loctite aan de titanic?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja, welkom in de wetenschap.... ipv speculatie dat er geen andere mogelijk overlevingsoptie is dan aannemen dat instapten en onderweg niet zijn uitgestapt. Ik vermoed zelf dat ze de resten nog wel zullen aantreffen en het de vraag wordt of die worden worden geborgen.
Jij gaat er van uit dat ze echt in die sub zaten begrijp ik.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:48 schreef RAVW het volgende:
dat gaat niet lukken ... zo veel zuurtstof hebben ze niet , en je kunt niet van 1 km diepte in eens naar boven zwemmen.
Dat moet heel geleidelijk aan gaan, anders klap je uit elkaar dus mocht er een de implosie overleeft hebben dan zal de terugreis ook nooit overleven ivm de explosie
Dus er is 0% kans dat ze het overleeft hebben
Jij denkt dat de passagiers van het vermiste Malaysia Airline vliegtuig ook met zn allen op een onbewoond eiland zitten?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik geloof het pas wanneer ze die lichamen vinden. Voor het zelfde geld zwemmen ze nu richting een onbewoond eiland.
De snelste zwemmer kan 9,66km/h (bij stijgen nog sneller denk ik), dus van 4km naar boven duurt dan ongeveer 25 minuten. Het record adem inhouden is 24m33sec. Dus nee, allemaal RIPquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, samen met Michael Jackson wss.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:50 schreef ZanneG het volgende:
Jij denkt dat de passagiers van het vermiste Malaysia Airline vliegtuig ook met zn allen op een onbewoond eiland zitten?
Dat hoop ik wel :-) zou gek zijn als je een ticket koop van 250.000 dollar en je zou niet meegaan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Jij gaat er van uit dat ze echt in die sub zaten begrijp ik.
Dan ga je er vanuit dat ze geen duikpak bij hadden en ook geen zuurstofflessenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De snelste zwemmer kan 9,66km/h (bij stijgen nog sneller denk ik), dus van 4km naar boven duurt dan ongeveer 25 minuten. Het record adem inhouden is 24m33sec. Dus nee, allemaal RIP
Daar zijn gespecialiseerde drone/subs voor met grijpertjes bv en het dan de vraag is of het de moeite waard is om daarvoor ingezet te worden. Kan mij met/bij nabestaanden (zoals van miljardairs) voorstellen dat die het zeker willen weten en dan de onderzoekskosten betalen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:48 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hoe ga je die borgen dan, met een beetje loctite aan de titanic?
En flinke zwemvliezen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:54 schreef Centenbak het volgende:
Dan ga je er vanuit dat ze geen duikpak bij hadden en ook geen zuurstofflessen
Daar komen ze nu pas mee :-)quote:
Op elke vierkante centimeter van hun lichaam hebben ze 380 kilo aan waterdruk te verduren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja, welkom in de wetenschap.... ipv speculatie dat er geen andere mogelijk overlevingsoptie is dan aannemen dat instapten en onderweg niet zijn uitgestapt. Ik vermoed zelf dat ze de resten nog wel zullen aantreffen en het de vraag wordt of die worden geborgen.
Ons lichaam bestaat voor 65% uit water. Dat kun je niet zomaar plat duwen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:55 schreef SiGNe het volgende:
Op elke vierkante centimeter van hun lichaam hebben ze 380 kilo aan waterdruk te verduren.
Die zijn zo plat als een dubbeltje.
En de waterdruk houd de lichamen op de bodem.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:48 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat gaat niet lukken ... zo veel zuurtstof hebben ze niet , en je kunt niet van 1 km diepte in eens naar boven zwemmen.
Dat moet heel geleidelijk aan gaan, anders klap je uit elkaar dus mocht er een de implosie overleeft hebben dan zal de terugreis ook nooit overleven ivm de explosie
Dus er is 0% kans dat ze het overleeft hebben
die 35% wel en het water spuit er gewoon uit, alsof je een vol blikje cola plat rijdt met een auto.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ons lichaam bestaat voor 65% uit water. Dat kun je niet zomaar plat duwen.
Nog nooit iemand gezien die een zeecontainer op zijn hoofd heb gehad .....quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ons lichaam bestaat voor 65% uit water. Dat kun je niet zomaar plat duwen.
dat ook maar zo diep waren ze nog nietquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:58 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En de waterdruk houd de lichamen op de bodem.
En de bodem flora peuzelt de lichamen op (als ze niet op tijd geborgen worden)
Daar zijn ze wel vaker geweest. Maar dat waren geen knutsel duikbootjes.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:49 schreef PzKpfw het volgende:
Blijkbaar is dit nog peanuts ook nog voor een duikboot. Zie net dat er al meerdere malen bemande (!) duikboten zijn afgedaald tot de bodem van de Marianentrog.
Nope, een lichaam bestaat voor een groot deel uit zoet water dat niet (tot nauwelijks 1-2%) samendrukbaar is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:55 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Op elke vierkante centimeter van hun lichaam hebben ze 380 kilo aan waterdruk te verduren.
Die zijn zo plat als een dubbeltje.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:58 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En de waterdruk houd de lichamen op de bodem.
En de bodem flora peuzelt de lichamen op (als ze niet op tijd geborgen worden)
Een paar botten naar boven halenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:54 schreef Vallon het volgende:
Verder kan je met foto's beelden van 5 kaal gevreten skeletten ook al een eind komen.
Captain Hindsight.quote:
Een lichaam is niet alleen water, botten bijv worden verbrijzeldquote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nope, een lichaam bestaat voor een groot deel uit zoet water dat niet (tot nauwelijks 1-2%) samendrukbaar is.
Zelfs de meeste celwanden, zullen het prima overleven en ook snel afsterven omdat ze geen zuurstof krijgen aangevoerd e.d.
Knap dat ze dan toch nog brokstukken vinden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef RAVW het volgende:
Met zo klap van een Implosie is een beetje het zelfde als dit .. het lost gewoon op
Dat dus, een blikje spam dat door een tank geplet wordt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef RAVW het volgende:
Met zo klap van een Implosie is een beetje het zelfde als dit .. het lost gewoon op
Zo iets ja ...quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Dat dus, een blikje spam dat door een tank geplet wordt.
Kun je rekenen?quote:
Je ziet hier in het filmpje ook nog stukken weg vliegen ....quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:06 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Knap dat ze dan toch nog brokstukken vinden.
Als die boot nog heel was hadden ze die zeker moeten vinden.
Maar er zat genoeg water boven hun.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:59 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat ook maar zo diep waren ze nog niet
Pardon? Heb jij een filmpje van de implosie?????quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:08 schreef RAVW het volgende:
Je ziet hier in het filmpje ook nog stukken weg vliegen ....
dat zullen daar ook wel gevonden hebben .. maar verwacht geen hele grote stukken
quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:35 schreef RAVW het volgende:
[..]
ze hebben meerder crashsites gevonden dus ik denk al bij de eerste keer dat de verbinding verbroken was .. dus eigenlijk al vrij snel
Want als het op 1 plek gelegen had waren ze er al bijna
quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:36 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Wat ze vertelden gebeurde het al vrij snel en meteen dood
nou dat is dan best wel een opluchting. hebben ze niks van gemerkt waarschijnlijk. beter dan 5 dagen lijden en dan stikken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er hoeft maar een monecuul groot gaatje te zijn op grote diepte.
En POEF je bent weg. Als dat zo was. Hebben ze er niks van gemerkt.
Ik vrees dat de implosie de skeletten verwoest heeft. Maar misschien valt er toch nog wat te halen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Dat gaat net zo alleen danvan alle kanten te gelijk die druk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Pardon? Heb jij een filmpje van de implosie?????
De druk is van alle kanten gelijk en er zijn een aantal soort fracturen onder druk zoals breuk of verbrijzeling.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Een lichaam is niet alleen water, botten bijv worden verbrijzeld
Zullen wel gebroken zijn.quote:
Nou.... Heel groot verschil in druk en dichtheidquote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef RAVW het volgende:
Maar op die diepte heb je bijna 400 kilo aan "impact" op lke cmquote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
De druk is van alle kanten gelijk en er zijn een aantal soort fracturen onder druk zoals breuk of verbrijzeling.
Er is ca 300-400kg aan impact nodig om zeg een dijbeen te breken en een veelvoud om het te verbrijizelen.
Ik denk dat de grote/dikke botten zelfs grotendeels intact blijven, als er al breuk onstaat zal die zijn veroorzaakt door (zo ja) inkomende waterdruk.
Als je een volle fles cola in een situatie brengt van 400 of 4000 bar dan gebeurt er niks mee.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:18 schreef SiGNe het volgende:
Maar op die diepte heb je bijna 400 kilo aan "impact" op lke cm
Dus alles breekt, niet alleen op 1 plek maar over het hele lichaam, dat kan je toch wel redleijk verbrijzelen noemen.
Ik betwijfel dat. Wss gaan ze zelfs die gamecontrollers nog vinden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:20 schreef -CRASH- het volgende:
No chance of recovery of the body's.
Wordt er net gezegd op CNN.
Ja de buikboot resten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat. Wss gaan ze zelfs die gamecontrollers vinden.
Die Victor 6000 hoeft alleen maar een paar keer goed over die site te gaan zodat ze alles op 4K hebben gefilmd en dan hebben ze nog weken om alles te kunnen vinden wat ze zoeken.
Ze zijn er nu met die Victor 6000. Die resten zijn echt niet in vier dagen allemaal geconsumeerd. Er zwemmen daar geen haaien of zo die dat even naar binnen schrokken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:26 schreef -CRASH- het volgende:
Ja de buikboot resten.
Vlees is wat anders Beestjes genoeg daaronder die wel een snack lusten.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ze zijn er nu met die Victor 6000. Die resten zijn echt niet in vier dagen allemaal geconsumeerd. Er zwemmen daar geen haaien of zo die dat even naar binnen schrokken.
Tot je de dop er vanaf haalt..quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:20 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je een volle fles cola in een situatie brengt van 400 of 4000 bar dan gebeurt er niks mee.
Yep, wat is verbrijzelen en het gaat dan vooral met welke snelheid en daarmee energie(impuls) dat gebeurd.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:18 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar op die diepte heb je bijna 400 kilo aan "impact" op lke cm
Dus alles breekt, niet alleen op 1 plek maar over het hele lichaam, dat kan je toch wel redleijk verbrijzelen noemen.
Volgens mij is die Victor 6000 de enige ROV die op die diepte kan opereren (tot 6 km dus), maar er zijn wel meerdere ROV's maar daar heb je dus voor die specieke site survey niks aan.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:30 schreef PzKpfw het volgende:
Is die Victor 6000 het enige waarmee ze nu aan het zoeken zijn? Of zijn er meer schepen op locatie die uitgerust zijn met vergelijkbare apparaten?
Een school piranha hebben een koe in 1 min kaal gevretenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ze zijn er nu met die Victor 6000. Die resten zijn echt niet in vier dagen allemaal geconsumeerd. Er zwemmen daar geen haaien of zo die dat even naar binnen schrokken.
Ik denk ook dat geen bij zinnen zijnde zeeman lijken wil en ook gaat opvissen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:20 schreef -CRASH- het volgende:
No chance of recovery of the body's.
Wordt er net gezegd op CNN.
Dat is wel vaker gebeurd hoor. Er zijn ook mensen die springers van de rails af pulken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:32 schreef Vallon het volgende:
Ik denk ook dat geen bij zinnen zijnde zeeman lijken wil en ook gaat opvissen.
Wie?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:28 schreef Tengano het volgende:
Steve nokt ermee en dat lijkt mij ook wel een goed idee.
Yeah right! Vanaf 4 km diepte..quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja het is de snelste dood die mogelijk is , in 0,02 milisecondenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
implosie was 360 bar. De longen klapten in elkaar.
Alle luchtbelletjes en andere gassen werden plat gedrukt
De hersenen samen gedrukt. Direkte hart stilstand.
Ze zijn zich nooit bewust geworden dat er iets is gebeurd.
Ze hadden geen pijn, geen gedachte.... niks.
Alsof het licht uit werdt gedaan.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:14 schreef RAVW het volgende:
Hier nog een mooie dan zie je ook de snelheid waarmee het gebeurd
Na het zien van dit filmpje, kan het niet zijn dat die Titan te lang in de zon heeft gestaan op die boot ( hoge temp en dan te snel te diep is gegaan ( koud water)
Dan krimpt die ook snel
De implosie had een snelheid van 2,414.016 Kilometers per uur.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
Was waarschijnlijk met hun netwerk van microfoons verspreid over de oceaan, bedoeld om Russische (en Chinese) onderzeers te detecteren.quote:
Wordt al vermeldt bij CNN.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 02:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Was waarschijnlijk met hun netwerk van microfoons verspreid over de oceaan, bedoeld om Russische (en Chinese) onderzeers te detecteren.
Dat luistert continu, maar is iets waar ze liever niet over praten. Dus zeggen ze dat ze "begonnen te luisteren", kunnen ze doen alsof het niets met dat netwerk te maken heeft.
Er zijn niet zoveel apparaten die op die diepte functioneren, het is namelijk nogal een niche markt. En daar speelde oceangate op in met hun prutscilinder. Wat een death wish apparaat haha.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:30 schreef PzKpfw het volgende:
Is die Victor 6000 het enige waarmee ze nu aan het zoeken zijn? Of zijn er meer schepen op locatie die uitgerust zijn met vergelijkbare apparaten?
Ze gaan geen lichamen vinden, alles is in stukken gevlogen door het gebruikte materiaal van de cilinder. Als het druk verschil de schade niet heeft aangericht dan zijn het de massa stukken van de cilinder wel geweest. Dan heb je de stromingen en de dieren. Succes met zoeken en waarom. Ze stierven wat ze het liefst deden iig 2 van de 5.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat. Wss gaan ze zelfs die gamecontrollers nog vinden.
Die Victor 6000 hoeft alleen maar een paar keer goed over die site te gaan zodat ze alles op 4K hebben gefilmd en dan hebben ze nog weken om alles te kunnen vinden wat ze zoeken.
Alleen het gebruikte materiaal van de cilinder zorgt ervoor dat het niet vacuum zuigt maar gewoon in stukken vliegt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:12 schreef RAVW het volgende:
[..]
Dat gaat net zo alleen danvan alle kanten te gelijk die druk.
Hier een voorbeeld wat er gebuurt bij een implosie .. denk dan dat dit een duikboot is
Je gaat geen skeletten vinden,die lichamen zijn in stukken gevlogen door het gebruikte materiaal van de cilinder wat niet mee wil buigenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Daar zijn gespecialiseerde drone/subs voor met grijpertjes bv en het dan de vraag is of het de moeite waard is om daarvoor ingezet te worden. Kan mij met/bij nabestaanden (zoals van miljardairs) voorstellen dat die het zeker willen weten en dan de onderzoekskosten betalen.
Verder kan je met foto's beelden van 5 kaal gevreten skeletten ook al een eind komen.
Je gaat geen skeletten vinden,die lichamen zijn in stukken gevlogen door het gebruikte materiaal van de cilinder wat niet mee wil buigenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Daar zijn gespecialiseerde drone/subs voor met grijpertjes bv en het dan de vraag is of het de moeite waard is om daarvoor ingezet te worden. Kan mij met/bij nabestaanden (zoals van miljardairs) voorstellen dat die het zeker willen weten en dan de onderzoekskosten betalen.
Maar wel in stukken gevlogen op het moment van implosie, de cilinder was van niet meebuigend materiaal dat ding is volledig in stukken gevlogen. Instant death, nouja fractie van een tel.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nope, een lichaam bestaat voor een groot deel uit zoet water dat niet (tot nauwelijks 1-2%) samendrukbaar is.
Zelfs de meeste celwanden, zullen het prima overleven en ook snel afsterven omdat ze geen zuurstof krijgen aangevoerd e.d.
Op naar de volgende rampquote:Op vrijdag 23 juni 2023 07:31 schreef Alloch87 het volgende:
En zoals gewoonlijk zat hardcore ramptoerist @:Tengano weer compleet naast de oorzaak van het hele gebeuren...
![]()
![]()
Ja, en jij was als zieke debiel ook weer steevast van de partijquote:Op vrijdag 23 juni 2023 07:31 schreef Alloch87 het volgende:
En zoals gewoonlijk zat hardcore ramptoerist @:Tengano weer compleet naast de oorzaak van het hele gebeuren...
![]()
![]()
Ach topic liep goed door door Tengano, en hij voorzag iedereen van de laatste updates uit de media, het is vooral de media geweest met hun onzin verhalen die er faliekant naast zaten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 07:31 schreef Alloch87 het volgende:
![]()
![]()
Probeer het eens met je broek op je enkels.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik ben gek op dieren, maar gek genoeg kan ik nooit contact met schapen krijgen.
Typisch altijd achterafquote:Op vrijdag 23 juni 2023 07:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)dag-van-de-duik.html
Ook op nos.nl, op de eerste dag registreerde de Amerikaanse marine mogelijk het geluid van een implosie.
Men is toch verder gaan zoeken omdat er geen andere aanwijzingen waren voor een implosie.
Ja want dat is het doel van de marine: in het nieuws komen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:07 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Typisch altijd achteraf
Hadden ze dit zondag gecommuniceerd dan hadden ze het natuurlijk niet zo kunnen uitmelken met de "reddingsactie".
Zulke verhalen achteraf neem ik altijd met een korreltje zout.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:11 schreef matthijst het volgende:
The aunt of Suleman Dawood, who was on the submersible with his father Shahzada, said the 19-year-old was hesitant about going on the dive to see the Titanic wreck in the days beforehand.
Suleman told a relative he felt "terrified" about the trip, but wanted to please his dad.
Wtf.quote:
Wie heeft het over de marine? De marine heeft de informatie onmiddellijk gedeeld lees ik, maar omdat er geen andere bewijzen waren de zoektocht doorgezet. Media had toch kunnen schrijven hierover? Maar nee, dat had ze kijkers gekost, mensen die dan wel het idee hadden gehad dat het voorbij was.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:13 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ja want dat is het doel van de marine: in het nieuws komen.
En meteen al gokken wat er gebeurd is om vervolgens te stoppen met zoeken.
Klopt. Op elke vlucht zal er ook vast iemand zitten met enorme vliegangst. Dat gaat ook steeds goed. Totdat het misgaat en dan is het ineens een smeug verhaal. “Ja, hij voelde het al aankomen. Hij wilde niet mee in dat vliegtuig, maar moest van z’n ouders!”quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:14 schreef letmehearyouscream het volgende:
[..]
Zulke verhalen achteraf neem ik altijd met een korreltje zout.
Ja ik hoorde dat Elvis en Jeffrey Epstein de barbecue alvast aan hadden gestoken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Onzin. Media willen ook heel graag een scoop hebben en als je dit als eerste had kunnen melden (ook al had ze dat de dagen erna kijkers gekost) dan zouden ze dat niet nalaten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:16 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Wie heeft het over de marine? De marine heeft de informatie onmiddellijk gedeeld lees ik, maar omdat er geen andere bewijzen waren de zoektocht doorgezet. Media had toch kunnen schrijven hierover? Maar nee, dat had ze kijkers gekost, mensen die dan wel het idee hadden gehad dat het voorbij was.
Er ging ook zo'n tweet rond van een kerel die op het laatste moment zijn plek heeft afgestaan voor deze reis omdat hij de veiligheid tch niet zo zag zitten. Soort 'Final Destination' verhaalquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt. Op elke vlucht zal er ook vast iemand zitten met enorme vliegangst. Dat gaat ook steeds goed. Totdat het misgaat en dan is het ineens een smeug verhaal. “Ja, hij voelde het al aankomen. Hij wilde niet mee in dat vliegtuig, maar moest van z’n ouders!”
His name is James, James Cameron, The bravest pioneer. No budget too steep, no sea too deep, Who's That? It's him, James Cameron.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 06:01 schreef ZanneG het volgende:
https://twitter.com/_____(...)042141907042306?s=20
James Cameron heeft ook een mening
Ik vind dat niet zo gek. Uiteraard zal er een gevoelig onderwatermicrofoonnet voor duikbootdetectie bestaan voor militaire doeleinden. Specifieren hoe snel en hoe duidelijk dit is gedetecteerd in de pers zou wat teveel in de militaire papieren laten kijken lijkt me. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze de locatie niet nauwkeurig konden vaststellen. Wat de zoektocht betreft ook weer niet onlogisch, want de oorzaak achterhalen zal ook zijn nut hebben. Blijkbaar zijn de endcaps uit titanium teruggevonden (zal interessant zijn om te zien of het portholeglas er nog in zou zitten). Maar de oorzaak zal wellicht het cyclisch overbelasten zijn van de carbonfibre cilinder. Of de lijm tussen de cilinder en de endcaps die gefaald is. Werd nogal op een amateuristische manier aangebracht zag ik in 1 van de constructiefilmpjes. Hun hull monitorringsysteem is ook een...mjah. Luisteren of een romp begint te kraken kan misschien handig zijn bij bv een metalen romp die flext voor faling, maar carbon faalt ogenblikkelijk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:07 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Typisch altijd achteraf
Hadden ze dit zondag gecommuniceerd dan hadden ze het natuurlijk niet zo kunnen uitmelken met de "reddingsactie". Ik voorspel nog wel meer nieuws de komende dagen, even tot het bot uitmelken. Lees al dat de 19 jarige jongen doodsbang was. Ik voorspel nog wel een artikeltje over "heeft 77 jarige duikexpert zelfmoord proberen te plegen", gevolgd door "Hier is de vrouw/minderheid die de brokstukken heeft ontdekt". Het verhaal van de "ontdekkingsreiziger die ook zou meegaan maar door omstandigheden het niet heeft gehaald". En natuurlijk alle experts die de complete implosie gaan beschrijven hoe het gebeurd is, welk onderdeel gefaald heeft zonder enige vorm van bewijs. Uitmelken die hap.
De Media
Typische geval a la 'van je hobby je werk maken' en er dan 1 miljoen per ritje mee verdienen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:23 schreef BBach het volgende:
Er is ook een filmpje uit een docu waar ze een deel van de vorige missie toonden. En waar het op lijkt dat ze op enkele meters van de titanic ontdekken dat 1 van de trusters verkeerd werkt (verkeerd teruggemonteerd?) En dan de oplossing via die tekstberichten (werkt met sonar bursts) ze de controller proberen remappen en dan hem maar ondersteboven bedienen. Feit dat dit niet op voorhand was getest, feit dat de piloot duidelijk niet geoefend was met sturen kwam enorm amateuristisch over.
Is deze manier van reageren nou altijd nodig?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 07:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, en jij was als zieke debiel ook weer steevast van de partij
De sub kan met 50m/min afdalen en ze waren al meer dan een uur onderweg. Het moederschip meldde geloof ik ook dat ze zich niet ver boven de Titanic bevonden voor het contact verloren raakte.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:30 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik wil trouwens nog wel graag weten op welke diepte ze zijn geimplodeerd. De marine wist zondag dus al op welk tijdstip dat precies is gebeurd zodat dat redelijk goed terug te rekenen is.
Maar volgens mij hebben ze de bodem dus nooit (heel) gehaald, maar dat zal nog wel blijken als ze die berekening gaan maken. Als dat al niet allang gebeurd is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:35 schreef Perrin het volgende:
Best diep al, de sub kan met 50m/min afdalen en ze waren al meer dan een uur onderweg. Het moederschip meldde geloof ik ook dat ze zich noet ver boven de Titanic bevonden voor het contact verloren raakte. Dus waarschijnlijk al meer dan 3000 km diep.
Nee, er is sprake van een 'debris field' dus dan zijn ze nog wel een stuk hoger geimplodeerd. Dus ik gok ergens tussen de bodem en ~3000m diep.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Maar volgens mij hebben ze de bodem dus nooit (heel) gehaald, maar dat zal nog wel blijken als ze die berekening gaan maken. Als dat al niet allang gebeurd is.
Ja, dat vingen ze 'per toeval' opquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:40 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)l-vlak-na-vermissing
Amerikaanse marine hoorde implosie van Titan al vlak na vermissing
MONTREAL - Na een dagenlange zoektocht zijn reddingsdiensten gestuit op brokstukken van de Titan. De onderzeeboot werd sinds zondag vermist. Een mirakel is uitgebleven. Het bedrijf achter de onderwaterzeereizen zegt geen hoop meer te hebben op overlevenden.
Die titanium toiletkoepel moet wel te vinden zijn zou je zeggen. Of de stalen steigerbuizen die ze als ballast gebruikten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:39 schreef Tengano het volgende:
Ik ben benieuwd naar de complete documentaire en alle beelden van die debris site. Ongetwijfeld gaat die er komen.
En de beelden die ze tegenwoordig kunnen maken zijn kwalitatief veel beter dan toen ze voor het eerst de Titanic gingen filmen.
Die luisteren naar elke scheet in de oceaan ivm Russische en Chinese subs.quote:
Absoluut. Er werd al melding gemaakt dat ze die hadden gevonden. En direct daarna is de familie geinformeerd zei de Coast Guard. Die Victor 6000 was daar toch dus die heeft dat gebied vast al grotendeels in kaart gebracht.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:42 schreef Perrin het volgende:
Die titanium toiletkoepel moet wel te vinden zijn zou je zeggen. Of de stalen steigerbuizen die ze als ballast gebruikten.
Alles buiten het drukvessel zal wel te vinden zijn.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die titanium toiletkoepel moet wel te vinden zijn zou je zeggen. Of de stalen steigerbuizen die ze als ballast gebruikten.
Wel neequote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:39 schreef Tengano het volgende:
Ik ben benieuwd naar de complete documentaire en alle beelden van die debris site. Ongetwijfeld gaat die er komen.
En de beelden die ze tegenwoordig kunnen maken zijn kwalitatief veel beter dan toen ze voor het eerst de Titanic gingen filmen.
Zou ook nog kunnen. Toen de eerste vliegtuigen uit de lucht vielen zijn ze immers ook niet gestopt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:53 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wel nee
Ze gaan met de titan 2 tegen die tijd.
Zal vast wel gebouwd worden en de kinder foutjes er uit gehaald worden.
betere controller met force feedbackquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:53 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wel nee
Dat was dus terwijl ze nog onderweg naar beneden waren.quote:Amerikaanse marine hoorde implosie van Titan al vlak na vermissing
Ze hadden het door gegeven aan hogerhand.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:07 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Typisch altijd achteraf
Hadden ze dit zondag gecommuniceerd dan hadden ze het natuurlijk niet zo kunnen uitmelken met de "reddingsactie". Ik voorspel nog wel meer nieuws de komende dagen, even tot het bot uitmelken. Lees al dat de 19 jarige jongen doodsbang was. Ik voorspel nog wel een artikeltje over "heeft 77 jarige duikexpert zelfmoord proberen te plegen", gevolgd door "Hier is de vrouw/minderheid die de brokstukken heeft ontdekt". Het verhaal van de "ontdekkingsreiziger die ook zou meegaan maar door omstandigheden het niet heeft gehaald". En natuurlijk alle experts die de complete implosie gaan beschrijven hoe het gebeurd is, welk onderdeel gefaald heeft zonder enige vorm van bewijs. Uitmelken die hap.
De Media
Sowieso. Het is allemaal sensatiezucht.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:07 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Typisch altijd achteraf
De Media
Ze moesten nog ongeveer een uur afdalen. Om bij het wrak te komen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Maar volgens mij hebben ze de bodem dus nooit (heel) gehaald, maar dat zal nog wel blijken als ze die berekening gaan maken. Als dat al niet allang gebeurd is.
De drukcabine hadden ze ook gevonden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:53 schreef BBach het volgende:
[..]
Alles buiten het drukvessel zal wel te vinden zijn.
Nee, alleen die endcaps. Het staartstuk en die voorste koepel hoorde ik. En nog wat van die beugels die om dat ding heen zaten. Die fiberbuis is dus wss grotendeels naar de kut gegaan. Ik ben benieuwd of ze daar nog stukken van vinden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die complete buis is vergruisd, maar dat gaan we nog wel horen.quote:
Je doet net of "De Media" n organisatie is die daarmee zelf kan bepalen wat er wel en niet naar buiten komt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:16 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Wie heeft het over de marine? De marine heeft de informatie onmiddellijk gedeeld lees ik, maar omdat er geen andere bewijzen waren de zoektocht doorgezet. Media had toch kunnen schrijven hierover? Maar nee, dat had ze kijkers gekost, mensen die dan wel het idee hadden gehad dat het voorbij was.
OK moet je doenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:14 schreef letmehearyouscream het volgende:
[..]
Zulke verhalen achteraf neem ik altijd met een korreltje zout.
Wat een kutleven moet jij hebben. Sjezus, achterdochtig figuurquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:16 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Is dat een schoen?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:26 schreef Tengano het volgende:
weg - dit was fake nieuws
Op twitter proberen mensen nu fake plaatjes te posten die het debris field zouden moeten weergeven.
Ja, en ze hadden helemaal geen schoenen aan. Maar ik dacht eerst die endkap te zien liggen daar bovenin, maar dat plaatje heeft helemaal niks met de Titan te maken.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Alles vooe kijhiijkeeeerssquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:16 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Bedankt voor het posten van het filmpje.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik vind dat niet zo gek. Uiteraard zal er een gevoelig onderwatermicrofoonnet voor duikbootdetectie bestaan voor militaire doeleinden. Specifieren hoe snel en hoe duidelijk dit is gedetecteerd in de pers zou wat teveel in de militaire papieren laten kijken lijkt me. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze de locatie niet nauwkeurig konden vaststellen. Wat de zoektocht betreft ook weer niet onlogisch, want de oorzaak achterhalen zal ook zijn nut hebben. Blijkbaar zijn de endcaps uit titanium teruggevonden (zal interessant zijn om te zien of het portholeglas er nog in zou zitten). Maar de oorzaak zal wellicht het cyclisch overbelasten zijn van de carbonfibre cilinder. Of de lijm tussen de cilinder en de endcaps die gefaald is. Werd nogal op een amateuristische manier aangebracht zag ik in 1 van de constructiefilmpjes. Hun hull monitorringsysteem is ook een...mjah. Luisteren of een romp begint te kraken kan misschien handig zijn bij bv een metalen romp die flext voor faling, maar carbon faalt ogenblikkelijk.
Er is ook een filmpje uit een docu waar ze een deel van de vorige missie toonden. En waar het op lijkt dat ze op enkele meters van de titanic ontdekken dat 1 van de trusters verkeerd werkt (verkeerd teruggemonteerd?) En dan de oplossing via die tekstberichten (werkt met sonar bursts) ze de controller proberen remappen en dan hem maar ondersteboven bedienen. Feit dat dit niet op voorhand was getest, feit dat de piloot duidelijk niet geoefend was met sturen kwam enorm amateuristisch over.
https://www.reddit.com/r/(...)content=share_button
o begreep ik het ookquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, er is sprake van een 'debris field' dus dan zijn ze nog wel een stuk hoger geimplodeerd. Dus ik gok ergens tussen de bodem en ~3000m diep.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, en ze hadden helemaal geen schoenen aan. Maar ik dacht eerst die endkap te zien liggen daar bovenin, maar dat plaatje heeft helemaal niks met de Titan te maken.Ja dat is gewoon een (vrij bekende) foto van een paar bij de Titanic gevonden schoenen inderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:37 schreef Cracka-ass het volgende:
Echt bizar dat er geen tests werden gedaan vlak onder het wateroppervlak en dat je op 4km diepte pas beseft dat het stuur niet juist is gemonteerd.
En hopelijk nu wel gekeurd worden :-)quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:53 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wel nee
Maar hee, er zijn ook mensen naar de maan geweest en teruggekomen ....quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:40 schreef Koffieplanter het volgende:
Laat het een wijze les zijn voor iedereen die denkt ooit dit soort expedities te moeten doen: nooit fucken met de oceaan. Er is een reden dat we er als mensheid zo weinig over weten.
Klopt heb er laatst nog een docu over gezien , was volgens ook met een onderzeer die ze kwijt waren de russen ...quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zo'n systeem is er al sinds de jaren 50:
https://en.wikipedia.org/wiki/SOSUS?wprov=sfla1
De maan is een stuk toegankelijker dan Challenger Deep.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:45 schreef maily het volgende:
[..]
Maar hee, er zijn ook mensen naar de maan geweest en teruggekomen ....
Zou ik ook niet doen trouwens.
Daar kun je lekker wandelen zonder nauwelijks iemand tegen te komen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:47 schreef Koffieplanter het volgende:
De maan is een stuk toegankelijker dan Challenger Deep.
4000 mtrquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Ow nee hoor, dat doe ik totaal niet, hoe verzin je dat? Maar vertel mij wel eens, hoeveel onderzoek heeft de Nederlandse media gedaan? Zijn ze op locatie gaan kijken, hebben ze berhaupt die persconferentie gezien? Nee natuurlijk niet, ze hebben gewoon overgeschreven wat andere media roept, die het weer hebben overgeschreven van wat weer andere media roept.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Je doet net of "De Media" n organisatie is die daarmee zelf kan bepalen wat er wel en niet naar buiten komt.
Dat zijn wappie-theorien.
Voor de rest heb je gelijk dat er de komende 2 weken veel ander onderzee-nieuws naar buiten komt maar dat is hoe de AI tegenwoordig werkt. Alles voor de kliks.
En vergeet daarbij ook niet de sensatie zoekende amerikanen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:49 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ow nee hoor, dat doe ik totaal niet, hoe verzin je dat? Maar vertel mij wel eens, hoeveel onderzoek heeft de Nederlandse media gedaan? Zijn ze op locatie gaan kijken, hebben ze berhaupt die persconferentie gezien? Nee natuurlijk niet, ze hebben gewoon overgeschreven wat andere media roept, die het weer hebben overgeschreven van wat weer andere media roept.
Waar het hier om gaat is kijkcijfers en kliks, geen feiten meer, geen nieuws meer, maar zoveel mogelijk aandacht genereren. Dat heeft niks te maken met wappie verhalen, of een overkoepelende organisatie maar te maken met een verdienmodel en dat wij niet feiten krijgen voorgeschoteld maar een sappig verhaal om de aandacht vast te houden.
Dan hadden ze wel gelijk nieuwe onderdelen kunnen bestellen in china denk ik , want ze waren er dan toch geweestquote:
alieexpress?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:55 schreef RAVW het volgende:
[..]
Dan hadden ze wel gelijk nieuwe onderdelen kunnen bestellen in china denk ik , want ze waren er dan toch geweest
Ja dit kwam veelal van de Amerikaanse media die ze gewoon overschrijven. Dat is de journalistiek tegenwoordig, gewoon overschrijven lekker vanuit de luie stoel. Er wordt nog niet meer eens een factcheck gedaan. Pak die persconferentie, ze zeggen er duidelijk "heard underwater noices", de media maakt er zelf van "kloppende geluiden met 30 min interval". Dan vragen ze bij de persconferentie of die "noices" een interval hadden van 30 min en zegt de woordvoerder "geen idee, daar hebben wij totaal geen informatie over". Dat is de bron, de echte bron, en ze kunnen het nog niet eens fatsoenlijk overtypen. Zelfs onze Nederlandse media heeft 0 moeite genomen om zelf die persconferentie te kijken. Ik lees nu veel vragen op het internet over die kloppende geluiden, mensen die meteen beginnen te denken dat er n of andere conspiracy is, want waarom die kloppende geluiden, maar die bestonden niet, die waren er niet, dat was een uit de duim gezogen verzinsel van de media. En dan vraag je je af in hoeveel situaties ze zo'n zaken verzinnen, maar daarna wel huilen dat de mensen de media niet meer geloven. Journalistiek is n grote grap geworden, geld, geld en nog eens geld, daar draait het om.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:52 schreef RAVW het volgende:
[..]
En vergeet daarbij ook niet de sensatie zoekende amerikanen.
Alles moet groot en het liefst zwaar overdrijven.
Zo iets , dat hebben ze nu ook wel gedaan , maar als ze zo diep waren gegaan , hadden ze het zelf uit het magazijn kunnen pakken de onderdelen .. scheelt weer een paar dagen wachtenquote:
lolquote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:57 schreef RAVW het volgende:
[..]
Zo iets , dat hebben ze nu ook wel gedaan , maar als ze zo diep waren gegaan , hadden ze het zelf uit het magazijn kunnen pakken de onderdelen .. scheelt weer een paar dagen wachten
Nou ja, ik durf wel te stellen dat de Titan het op 4000km vermoedelijk ook niet gehouden zou hebben.quote:
Afgelopen weken al enkele mensen verdronken in een Nederlands meer.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, ik durf wel te stellen dat de Titan het op 4000km vermoedelijk ook niet gehouden zou hebben.
[ afbeelding ]
Dat is vaak zo, als je met 20 man bent en je laat 1 iemand 4 zinnen zeggen wat ze door moeten geven, dan klopt er aan het einde ook geen hol meer van ...quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:57 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ja dit kwam veelal van de Amerikaanse media die ze gewoon overschrijven. Dat is de journalistiek tegenwoordig, gewoon overschrijven lekker vanuit de luie stoel. Er wordt nog niet meer eens een factcheck gedaan. Pak die persconferentie, ze zeggen er duidelijk "heard underwater noices", de media maakt er zelf van "kloppende geluiden met 30 min interval". Dan vragen ze bij de persconferentie of die "noices" een interval hadden van 30 min en zegt de woordvoerder "geen idee, daar hebben wij totaal geen informatie over". Dat is de bron, de echte bron, en ze kunnen het nog niet eens fatsoenlijk overtypen. Zelfs onze Nederlandse media heeft 0 moeite genomen om zelf die persconferentie te kijken. Ik lees nu veel vragen op het internet over die kloppende geluiden, mensen die meteen beginnen te denken dat er n of andere conspiracy is, want waarom die kloppende geluiden, maar die bestonden niet, die waren er niet, dat was een uit de duim gezogen verzinsel van de media. En dan vraag je je af in hoeveel situaties ze zo'n zaken verzinnen, maar daarna wel huilen dat de mensen de media niet meer geloven. Journalistiek is n grote grap geworden, geld, geld en nog eens geld, daar draait het om.
Denk niet dat je daar in de buurt komt van het midden ... word wel erg heetquote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:57 schreef Tengano het volgende:
De straal van de aarde is 6.371 km. Puzzie zat dus bijna in het midden van de aarde
We weten natuurlijk niet precies wat ze nog meer bij zich hadden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:59 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Afgelopen weken al enkele mensen verdronken in een Nederlands meer.
Maar van kilometers diep in zee overleven ze dit vast ja
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
"Here psssst wollah"quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:49 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daar kun je lekker wandelen zonder nauwelijks iemand tegen te komen.
@wollah leeft die nog?quote:
Ja omdat het idee gewekt werd dat ze opgesloten in dat ding nog zouden leven. Ze waren zoekacties (rescuemissions) aan het doen en ze hadden nog voor 96 uur zuurstof, ze waren aan het bonken op dat ding om het half uur, en na een zeker moment zou de rescuemission overgaan in een bergingsoperatie, en ze hielden het maar spannend omdat er geen tijd te verliezen was, die mensen moesten gered worden en alles werd op alles gezet, vliegtuigen waren aan het zoeken, schepen werden naar dat gebied gestuurd, ze waren volop aan het zoeken in het gebied waar de geluiden vandaan kwamen, het complete FOK! detective team werd weer opgetuigd en aangevuld met al onze duikboot experts, etc.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:10 schreef tesssssssss het volgende:
Spannendse topic sinds een lange tijd. Wat mij betreft.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:10 schreef tesssssssss het volgende:
Kan niet wachten op de Titan 2quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:10 schreef tesssssssss het volgende:
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:23 schreef TheVoice4ever het volgende:
goed zo
we hebben tenminste meer duidelijkheid voor de nabestaanden, in ieder geval iets beters dan dat het een compleet mysterie was gebleven bv
RIP aan deze 5 slachtoffers
maar nu, hoe kon deze implosie gebeuren, metaalmoeheid misschien? slecht onderhoud, of iets anders, een bom?
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:23 schreef TheVoice4ever het volgende:
maar nu, hoe kon deze implosie gebeuren, metaalmoeheid misschien? slecht onderhoud, of iets anders, een bom?
Normaliter hou ik van DIY dingen maar liever niet een duikbootquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:29 schreef Pheno het volgende:
[..]![]()
Je hebt het niet echt gevolgd dat dit een DIY duikboot was?
DIY Mars raketquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:36 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Normaliter hou ik van DIY dingen maar liever niet een duikboot![]()
Composiet materiaal. Wrs. zijn in het materiaal inwendig scheurtjes ontstaan door de telkens wisselende belasting (het voertuig heeft al 200 x gedoken) Een onderhoudsplan of controles zijn wrs nooit gedaanquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:23 schreef TheVoice4ever het volgende:
goed zo
we hebben tenminste meer duidelijkheid voor de nabestaanden, in ieder geval iets beters dan dat het een compleet mysterie was gebleven bv
Jankerd, er waren wel klopgeluiden, alleen niet gemaakt door die dode gasten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:57 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ja dit kwam veelal van de Amerikaanse media die ze gewoon overschrijven. Dat is de journalistiek tegenwoordig, gewoon overschrijven lekker vanuit de luie stoel. Er wordt nog niet meer eens een factcheck gedaan. Pak die persconferentie, ze zeggen er duidelijk "heard underwater noices", de media maakt er zelf van "kloppende geluiden met 30 min interval". Dan vragen ze bij de persconferentie of die "noices" een interval hadden van 30 min en zegt de woordvoerder "geen idee, daar hebben wij totaal geen informatie over". Dat is de bron, de echte bron, en ze kunnen het nog niet eens fatsoenlijk overtypen. Zelfs onze Nederlandse media heeft 0 moeite genomen om zelf die persconferentie te kijken. Ik lees nu veel vragen op het internet over die kloppende geluiden, mensen die meteen beginnen te denken dat er n of andere conspiracy is, want waarom die kloppende geluiden, maar die bestonden niet, die waren er niet, dat was een uit de duim gezogen verzinsel van de media. En dan vraag je je af in hoeveel situaties ze zo'n zaken verzinnen, maar daarna wel huilen dat de mensen de media niet meer geloven. Journalistiek is n grote grap geworden, geld, geld en nog eens geld, daar draait het om.
Als zelfs hun eigen werknemer waarschuwt dat dat ding gevaarlijk is, heb je denk ik niet veel fantasie nodig om je voor te stellen hoe gammel het was.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:23 schreef TheVoice4ever het volgende:
goed zo
Die waarschuwende mdw mocht toen nog vertrekken ookquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:47 schreef Drxx het volgende:
[..]
Als zelfs hun eigen werknemer waarschuwt dat dat ding gevaarlijk is, heb je denk ik niet veel fantasie nodig om je voor te stellen hoe gammel het was.
Als zelfs je eigen werknemers niet in dat ding durven te stappen.... dat lijkt me dat ook wel een goeie aanwijzingquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:47 schreef Drxx het volgende:
Als zelfs hun eigen werknemer waarschuwt dat dat ding gevaarlijk is, heb je denk ik niet veel fantasie nodig om je voor te stellen hoe gammel het was.
Waarschijnlijk van binnenuit gedaan als protest tegen de media, omdat ze wilden aantonen dat de media elkaar allemaal naschrijft. Kostte 5 levens, maar dat hadden ze er wel voor overquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:23 schreef TheVoice4ever het volgende:
Naja, die dude is er wel meerdere keren in naar beneden geweest, dus op zich had het kunnen werken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:47 schreef Drxx het volgende:
[..]
Ik denk dat het een beetje werkt zoals met een kapotje, die moet je ook geen 25 keer omdoen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:52 schreef matthijst het volgende:
Naja, die dude is er wel meerdere keren in naar beneden geweest, dus op zich had het kunnen werken.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat het een beetje werkt zoals met een kapotje, die moet je ook niet 25 keer omdoen.
Na 24x is die inderdaad op.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat het een beetje werkt zoals met een kapotje, die moet je ook geen 25 keer omdoen.
Misschien is dat ook geen 'nieuws' meer.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Maar het is samenvattend precies wat NBC News in een op ed schreef.
Het is eigenlijk best beschamend dat het wereldnieuws 5 dagen over weinig anders bericht dan de vermiste onderzeer met 5 mensen aan boord terwijl er bijna iedere dag op de Middelandse Zee hele schepen met soms wel 100 slachtoffers vergaan. Dat is geen nieuws waar op geklikt wordt.
https://www.theonion.com/(...)with-poor-1850566314quote:Critics Say Submersible Should’ve Been Tested With Poorer Passengers First
WASHINGTON—Analyzing the mistakes OceanGate made that led to the vessel’s disappearance, critics told reporters Thursday that the submersible should have been tested with poorer passengers first. “The company skipped the very crucial step of sending five lower-class people to the bottom of the ocean to make sure it was safe enough for the wealthy,” said Otto Scofield, a member of the Marine Technology Society, adding that no one with a net worth above $50,000 should have been in the submersible. “OceanGate made the mistake of not using minimum wage workers and unemployed people on government welfare programs to test the seaworthiness of the craft, which was not billionaire-ready. Running more trials with some homeless people would have made all the difference, and the deaths of several wealthy people could have been prevented.” Scofield continued that using children of color from impoverished families would have been ideal as more would have been able to fit inside the submersible.
Hmm. Ik denk dat de potentile markt voor vliegreizen destijds wel ongeveer een factor 1.000.000 hoger was dan de potentile markt voor duikreizen naar het wrak van de Titanic.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zou ook nog kunnen. Toen de eerste vliegtuigen uit de lucht vielen zijn ze immers ook niet gestopt.
Ik houd het wel bij een Mars-reep of een raket-ijsje. Stukken goedkoper ookquote:
Waarschuwen dat iets gevaarlijk is betekent niet dat iets gammel is. Een Formule 1 auto is bijvoorbeeld levensgevaarlijk, maar gammel is 'ie zeker niet.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:47 schreef Drxx het volgende:
[..]
Boh, een combinatie van een raketje en een Mars reepquote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:15 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik houd het wel bij een Mars-reep of een raket-ijsje. Stukken goedkoper ook
quote:Het jongste slachtoffer van de onderzeese expeditie naar het wrak van Titanic, had van tevoren al zijn bedenkingen bij die duiktocht. Dat vertelt zijn tante Azmeh Dawood tegen de Amerikaanse zender NBC. De 19-jarige Brits-Pakistaanse jongen zou 'doodsbang' zijn geweest.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ie-naar-wrak-titanic
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:10 schreef tesssssssss het volgende:
Ik hoorde dat zoiets zo snel gaat, dat je brein het nog niet eens kan registreren. Ik denk dat je niet ziet dat het licht uitgaat.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
Botten breken.
Maf wel jaquote:Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
Botten breken.
Het nieuws dat de Titan niet meer boven later kwam, sloeg in als een bom. Dt wel!quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:23 schreef TheVoice4ever het volgende:
Of jij?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:07 schreef Gremen het volgende:
Ik vind dat ze een reconstructie moeten doen met een vergelijkbare duikboot met persoon erin (ter dood veroordeelde?)
Ipv een ter dood veroordeelde is Gordon of Frans Bauer ook een optie.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:07 schreef Gremen het volgende:
Ik vind dat ze een reconstructie moeten doen met een vergelijkbare duikboot met persoon erin (ter dood veroordeelde?) met allemaal camera's erop gericht en erin. Om nu eens goed te zien wat er allemaal wel/niet gebeurd. En of er dan nog wel wat overblijft van een lichaam of echt helemaal niks meer. Teveel aannames en speculaties
Are you ok?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ipv een ter dood veroordeelde is Gordon of Frans Bauer ook een optie.
Zal de bestuurder net Elden Ring aan het spelen zijn 😱quote:
Je kon door het raam kijkenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:25 schreef TheVulture het volgende:
Ik zag net een filmpje op Tiktok voorbij komen over een interview met die oprichter die een rondleiding geeft, inclusief een soort spelcomputer-controller. Blijkbaar zou je niet eens de Titanic live zien, maar enkel op een scherm vanuit de capsule.
Ja maar als daar net een van die Pakistanen heeft zitten poepen blijft dat gordijntje gewoon dicht hoorquote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Je kon door het raam kijken
Staat zon filmpje van een Spanjaard op.
Maar goed, dan nog hoor. Ik zou liever hiernaar kijken:
https://www.bbc.com/news/science-environment-65602182
8,5 uur op de grond in zo'n klein stinkhokje zitten![]()
Dan gaat het beeld op zwart omdat de camera aan gort is, net als dat de persoon aan boord opeens volledig samengedrukt is. De enige oplossing is CGI-animatie en AI. Of je moet een dure camera gebruiken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:07 schreef Gremen het volgende:
Ik vind dat ze een reconstructie moeten doen met een vergelijkbare duikboot met persoon erin (ter dood veroordeelde?) met allemaal camera's erop gericht en erin. Om nu eens goed te zien wat er allemaal wel/niet gebeurd. En of er dan nog wel wat overblijft van een lichaam of echt helemaal niks meer. Teveel aannames en speculaties
Waarom een ter dood veroordeelde?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:07 schreef Gremen het volgende:
Heb jij ook een abonnement op dat videokanaal met die aapjes?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:07 schreef Gremen het volgende:
Ieder weldenkend mens weet dat er altijd risico's zitten als je kilometers diep gaat, ook met hightech en peperdure professionele spullen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
misschien zou het toch geholpen hebben als dat ding knal-oranje was geweest. dat de passagiers toch nog iets langer zouden hebben nagedacht over wat er allemaal mis kan gaan. en toch maar niet meegaan.
Ik vond die met het zeehondje dat vast zat in het ijs spannender. Of was het een walvis?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:10 schreef tesssssssss het volgende:
Ik vind alles met dieren toch wat ergerquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik vond die met het zeehondje dat vast zat in het ijs spannender. Of was het een walvis?
Paar stickertjes bij de 'deur' zou ook helpen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
misschien zou het toch geholpen hebben als dat ding knal-oranje was geweest. dat de passagiers toch nog iets langer zouden hebben nagedacht over wat er allemaal mis kan gaan. en toch maar niet meegaan.
Dacht jij dat ze die los vast hielden in hun hand ofzo?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:15 schreef Tengano het volgende:
Als je goed kijkt lijkt het wel alsof die monitorsteunen (links en rechtsonder) gewoon in die wand geschroefd zitten.
Dat lijkt me best wel gedurfd en kwetsbaar.
[ afbeelding ]
Wat ik bedoel is dat ik iig nooit in die wand die die druk moet weerstaan een schroefje of een spijkertje zou slaan om iets vast te maken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:16 schreef Kuhn het volgende:
Dacht jij dat ze die los vast hielden in hun hand ofzo?
Ik neem aan dat dit een tussenwand is met daarachter nog een veel dikkere wand.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:18 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat ik iig nooit in die wand die die druk moet weerstaan een schroefje of een spijkertje zou slaan om iets vast te maken.
De cilinder was van CF gemaakt. Dit ziet er inderdaad uit als een binnenwand.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:15 schreef Tengano het volgende:
Als je goed kijkt lijkt het wel alsof die monitorsteunen (links en rechtsonder) gewoon in die wand geschroefd zitten.
Dat lijkt me best wel gedurfd en kwetsbaar, tenzij dat een binnen- en isolatiewand is.
[ afbeelding ]
Kun jij nog meer vertellen over die cilinder; had hij die kant en klaar aangekocht of zelf gemaakt? Was hij de enige die dat voor een duikboot heeft gebruikt? En hoe dik was die wand?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:20 schreef Stoorzendert het volgende:
De cilinder was van CF gemaakt. Dit ziet er inderdaad uit als een binnenwand.
Valt me trouwens ook op dat geen van de passagiers een helm o.i.d. moest dragen. Dat is toch wel een beetje het minimum aan veiligheid als je iedereen los in zo'n contraptie duwt
*CF = Carbon Fiber. Wat overigens uitstekend tegen trekkrachten kan, maar waardeloos is voor drukkrachten...
Wat ik begrepen heb was die cilinder van CF en de twee endcaps van titanium. Die twee bollen waren dus wss veel sterker en duurzamer dan die cilinder.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
De cilinder van de Titan was toch volledig van titanium gemaakt?
Hmm, carbon fibre en titanium dus.
Raar want een dubbele wand wordt nooit ergens toegepastquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:15 schreef Tengano het volgende:
Dat lijkt me best wel gedurfd en kwetsbaar, tenzij dat een binnen- en isolatiewand is.
[ afbeelding ]
Hele middenstuk was van het voor die toepassing zeer experimentele carbonfiber. Goedkoper en lichter dan titanium, ook gevaarlijker.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een helm? Je draagt toch ook geen helm in de auto?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:20 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De cilinder was van CF gemaakt. Dit ziet er inderdaad uit als een binnenwand.
Valt me trouwens ook op dat geen van de passagiers een helm o.i.d. moest dragen. Dat is toch wel een beetje het minimum aan veiligheid als je iedereen los in zo'n contraptie duwt
*CF = Carbon Fiber. Wat overigens uitstekend tegen trekkrachten kan, maar waardeloos is voor drukkrachten...
Misschien is dat wel de reden waarom ze zo weinig aan veiligheid hebben gedaan. Hoe meer je doet hoe meer je de aandacht op de risico's vestigt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
Ik heb geen idee wat ze precies bewerkt hebben aan die buis en hoe dik deze was. Het is in ieder geval niet op de gebruikelijke manier zoals Alu, staal, RVS, etc. te bewerken, maar alles kan natuurlijk. Schroefdraad tappen in CF kun je vergeten, daar gebruik je dan inserts voor. Trekkrachten werkt uitstekend omdat het materiaal bestaat uit vezels. Drukkrachten niet, de boel wordt bij elkaar gehouden door een epoxylijm.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Kun jij nog meer vertellen over die cilinder; had hij die kant en klaar aangekocht of zelf gemaakt? Was hij de enige die dat voor een duikboot heeft gebruikt? En hoe dik was die wand?
Ik heb geen idee hoe je dat verwerkt. Heb nog wel ervaring met polyester. Dan kun je een mal maken en daar glasvezelmatten en hars op aanbrengen om een bepaald model te maken.
Ik heb het idee dat dat met CF ook zo werkt of vergis ik me? Ik weet daar niets van namelijk.
De 2 eindes waren van titanium, het tussenstuk (de cilinder) van CFquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
In een auto zit ik op een stoel met een gordel aan. Als je in een bewegend voertuig op de grond zit lijkt me een helmpje wel handig mocht dat ding door stroming of wat dan ook wat anders bewegen dan waar je rekening mee houdtquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Een helm? Je draagt toch ook geen helm in de auto?
En vervorming en spanning op dat materiaal zal dan ook wel dodelijk zijn en maakt het steeds kwetsbaarder. Vandaar dat hij dan na een aantal keer te zijn gebruikt dan inklapt op het zwakste punt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:37 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik heb geen idee wat ze precies bewerkt hebben aan die buis en hoe dik deze was. Het is in ieder geval niet op de gebruikelijke manier zoals Alu, staal, RVS, etc. te bewerken, maar alles kan natuurlijk. Schroefdraad tappen in CF kun je vergeten, daar gebruik je dan inserts voor. Trekkrachten werkt uitstekend omdat het materiaal bestaat uit vezels. Drukkrachten niet, de boel wordt bij elkaar gehouden door een epoxylijm.
Verder heb ik me in dit topic laten vertellen dat dit materiaal ook wel eens gebruikt wordt voor onderwater leidingen en dat deze wel eens imploderen. Oceangate heeft ook een negatief advies gekregen voor het gebruik van dit materiaal om dat het te experimenteel is en daar problemen mee zijn in dezelfde soort vakgebieden.
Hier heb je wat leesvoer over CF en o.a. delaminatiequote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
En vervorming en spanning op dat materiaal zal dan ook wel dodelijk zijn en maakt het steeds kwetsbaarder. Vandaar dat hij dan na een aantal keer te zijn gebruikt dan inklapt op het zwakste punt.
Precies. We hebben meer politici dan ter dood veroordeelden, dus het is niet echt een logische keus om ter dood veroordeelden te gebruiken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom een ter dood veroordeelde?
Goed plan, Rutte en Kaag gaan met de volgende meequote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:44 schreef RetepV het volgende:
[..]
Precies. We hebben meer politici dan ter dood veroordeelden, dus het is niet echt een logische keus om ter dood veroordeelden te gebruiken.
Sylvana Simons eerst graag, anders voelt ze zich weer achtergesteldquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:46 schreef StateOfMind het volgende:
Goed plan, Rutte en Kaag gaan met de volgende mee
Beetje unfair om te whatabouten en waar jijzelf imo misgaat dat het zou boeien omdat er doden (zijn ge)vallen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Maar het is samenvattend precies wat NBC News in een op ed schreef.
Het is eigenlijk best beschamend dat het wereldnieuws 5 dagen over weinig anders bericht dan de vermiste onderzeer met 5 mensen aan boord terwijl er bijna iedere dag op de Middelandse Zee hele schepen met soms wel 100 slachtoffers vergaan. Dat is geen nieuws waar op geklikt wordt.
Shit ja dan extra dom dat ze er gewoon schroeven indraaien h.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:41 schreef Tengano het volgende:
En vervorming en spanning op dat materiaal zal dan ook wel dodelijk zijn en maakt het steeds kwetsbaarder. Vandaar dat hij dan na een aantal keer te zijn gebruikt dan inklapt op het zwakste punt.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:33 schreef Tengano het volgende:
Ik had eerder voor reddingsvesten gekozen dan voor een helm. Dan leefden ze misschien nog.
Of een parachute.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:33 schreef Tengano het volgende:
Ik had eerder voor reddingsvesten gekozen dan voor een helm. Dan leefden ze misschien nog.
Waarom niet gewoon nog eens 5 miljardairs?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:07 schreef Gremen het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |