quote:Waar is duikboot Titan? 'Op de bodem is er amper kans op een redding'
20 juni 2023 15:12
De duikboot Titan kan op de bodem van de oceaan liggen, of misschien wel de oppervlakte hebben gehaald en afgedreven zijn. Ook een implosie kan niet uitgesloten worden, zeggen deskundigen. Titan raakte zondag vermist tijdens een duik naar het wrak van de Titanic. "De inzittenden kunnen het luik niet van binnenuit openen."
"Het is speculeren wat er precies gebeurd is", zegt Erik Hasselman, commercieel directeur van de Nederlandse duikbootbouwer U-Boat Worx. "Op het eerste gezicht lijken er ruwweg twee mogelijkheden te zijn. Het zou kunnen dat de duikboot in de buurt van het wrak van de Titanic op de bodem van de zee ligt. Zijn er motorische en elektronische problemen? Zit hij daar ergens vast? Drukt de stroming hem tegen het wrak aan en kan hij zichzelf niet uit die positie bevrijden? Het kan."
'Vind hem maar eens op zee'
De tweede optie: de Titan is wel succesvol teruggekeerd naar het wateroppervlak, maar kan geen contact krijgen met het moederschip en dobbert ergens op open zee. "Dan mogen de inzittenden hopen op redding. Maar ja, vind hem dan maar eens. Hij is niet groot en steekt niet ver boven water uit."
Ook de Amerikaanse kustwacht houdt rekening met die twee opties. De kustwacht heeft twee transportvliegtuigen (C-130 Hercules vliegtuigen) ingezet om het oppervlak af te zoeken. Daarnaast zoekt een speciaal vliegtuig dat is uitgerust met sonar naar tekenen van de Titan ónder het wateroppervlak. Sonar is een techniek waarmee objecten onder water kunnen worden opgespoord.
Ook zijn er boeien met sonar ingezet. Later maakte de kustwacht bekend dat er ook een onderzeeër zoekt naar de Titan.
De Titan is door een moederschip naar de locatie van de Titanic gebracht, zo'n 600 kilometer uit de kust van Canada. De onderzeeër is 7 meter lang en weegt ruim 10.000 kilo. Elke duik met de Titan, die een verslaggever van de BBC eerder vanbinnen bekeek, duurt zo'n twaalf uur. De totale expeditie van het moederschip duurt 8 dagen.
Vijf mensen aan boord
Er zijn bij elke duik naar de bodem vijf mensen aan boord, een piloot en vier toeristen. De BBC sprak een Britse man die de excursie met de Titan meemaakte en zegt dat de 'hele operatie opvallend basaal en simpel' was. Hij moest vooraf een verklaring tekenen waarin hij afziet van claims, en waarin op pagina 1 al drie keer het woord 'death' stond.
Het wrak van het iconische schip ligt op bijna 4 kilometer diepte op de zeebodem - in twee delen, die op zo'n 800 meter afstand van elkaar liggen. De druk op die diepte is 401 bar. Ter vergelijking: in een autoband zit 2 bar, in een persluchtfles voor duikers 200.
Ook de Britse expert Alistair Greig van University College Londen houdt er rekening mee dat de duikboot afdrijft, zegt hij tegen de BBC: "Als er een storing is in de elektronica en de communicatie, heeft het vaartuig misschien ballast afgeworpen om naar de oppervlakte te drijven. En dan dobberen ze dus ergens op zee, in de hoop gevonden te worden."
Geen acrylaat maar carbon
In geval van het scenario dat de Titan op de bodem ligt en niet op eigen kracht los kan komen, is er volgens Greig weinig kans op redding: "Er zijn eigenlijk geen vaartuigen die geschikt zijn voor zo'n reddingsoperatie die zo diep kunnen komen."
En een derde optie, namelijk een implosie? Dat is het tegenovergestelde van een explosie. De druk aan de buitenkant is dan zoveel groter dan aan de binnenkant, waardoor de duikboot ontploft.
Een implosie is niet de eerste gedachte van Erik Hasselman, zegt hij. Maar: "Ook dat kun je niet helemaal uitsluiten. Het is wel zo dat deze boot is gemaakt van carbon. Dat is ongebruikelijk bij dit type onderzeeboten. Wij bouwen met vooral acrylaat voor de transparante delen, en verder met staal. Soms is alleen het luik nog maar van staal." Hasselman noemt dit opvallend, maar of het de mogelijkheid op een implosie groter maakt, is onduidelijk.
Titan niet gekeurd
De vermiste duikboot is bovendien niet gekeurd door een onafhankelijke keuringsinstantie, zegt hij. "De onderzeeërs die wij bouwen, laten we allemaal keuren. Dat moet, als je in territoriale wateren vaart. Zonder keuring wil geen verzekeraar je boot verzekeren. Vaar je in internationale wateren, dan is het toezicht op internationale veiligheidsregels en noodsystemen minder streng. Deze boot is een experimentele boot, door OceanGate Expeditions speciaal gebouwd voor deze Titanic- excursies."
Wat we zeker weten, is dat er geen contact is tussen het moederschip en de Titan, waarin vijf mensen aan boord zijn. Welke communicatiemiddelen de Titan precies aan boord heeft, is ook niet bekend. Maar volgens Hasselman heeft elke duikboot minstens twee manieren om contact te leggen. "Ten eerste heb je altijd een onderwatertelefoon, dat is het hoofdsysteem. Daarmee kun je met elkaar praten als met een walkietalkie. Het signaal gaat via een transducer aan de buitenkant van de boot."
Trackers, pingers en boeien
"Ten tweede ken ik geen boten zonder USDL, een tracksysteem. Er zit een transponder op de duikboot die elke paar seconden een signaal stuurt, dat weerkaatst tussen de duikboot en het moederschip. Die berekent de hoek en tijd, zodat je de locatie en de diepte kunt bepalen. Dat werkt beide kanten op: de duikboot ziet zo ook de locatie van het moederschip."
Daarnaast zijn de onderzeeërs van U-Boat Worx altijd uitgerust met 'pingers', die een signaal uitzenden. "Die zitten ook in de zwarte doos van vliegtuigen", zegt Hasselman. "Daarnaast kunnen onze boten een boei lanceren die naar de oppervlakte drijft. Die zit aan een touw, waarmee je de duikboot desnoods kunt ophijsen." De Nederlandse bouwer produceert op dit moment onderzeeërs die maximaal 1000 meter diep kunnen, maar werkt aan boten die nog dieper gaan.
Verticale communicatie
Welke oorzaak de totale radiostilte kan hebben, is giswerk. "Stel dat de Titan aan de oppervlakte is gekomen en afdrijft, dan is het nog steeds niet vanzelfsprekend dat je contact kunt leggen met deze systemen", zegt Hasselman. "Ze zijn gebouwd op verticale communicatie, van beneden naar boven. Daarom heb je op zee meer aan een satelliettelefoon."
Dat de zoekactie een uitdaging is, zie je in onderstaande video:
VIDEO BIJ BRON
De Britse omroep BBC sprak met deskundige Frank Owen, van het Australische 'submarine escape and rescue project', die zegt dat de Titan eerst naar de oppervlakte zal moeten komen voordat die een bruikbaar noodsignaal kan sturen. "Pas al ze bovenkomen, kunnen ze radio-, GPS- en radarsignalen versturen."
Alleen van buiten te openen
De inzittenden hebben voor vier dagen zuurstof aan boord. "Die vier dagen is een stelregel", zegt Hasselman. "Die tijd gaat in aan het eind van de missie, dus op het moment dat de boot volgens schema weer boven zou moeten komen." Dat was zondag, dus er zou nog voor twee, maximaal drie dagen zuurstof kunnen zijn."
Mocht de Titan de oppervlakte hebben bereikt, dan is het zuurstofgevaar niet geweken, omdat het vaartuig niet van binnenuit geopend kan worden. Hasselman: "Waarom ze daartoe besloten hebben, weet ik niet. Onze boten kun je van binnenuit openen."
Dit bevestigt ook de Amerikaanse journalist David Pogue van CBS, die vorig jaar naar de zeebodem ging in de Titan. Hij schrijft dat het luik van buiten werd gesloten met diverse bouten, die alleen van buiten weer losgemaakt konden worden. Ook moest hij een verklaring ondertekenen waarin stond: "Dit experimentele vaartuig is niet goedgekeurd of getest door een regelgevend instituut, en kan lichamelijk letsel, emotioneel trauma of de dood tot gevolg hebben."
Positief denken
Hasselman zegt de indruk te hebben dat er vooraf geen helder protocol is opgesteld voor noodgevallen. "Wij leggen onszelf de verplichting van een reddingsplan op. Ik heb nu het gevoel dat de actie wat laat op gang komt. Alsof ze er niet over nagedacht hadden."
Niettemin heeft hij de hoop niet opgegeven dat de inzittenden gered kunnen worden: "Zolang er zuurstof is, moet je positief blijven denken."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)c-redding-vermissing
quote:Alan zat eerder in vermiste onderzeeër: 'Extreem gevaarlijke expeditie'
De Mexicaanse Youtuber Alan Estrada ging in 2022 mee met duikboot Titan op expeditie naar de Titanic. Hij legde alles vast: ook het moment dat de communicatie wegviel. "Als deelnemer aan dit soort expedities kende ik de risico's ervan heel goed."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)evaarlijke-expeditie
Tja ik heb ook wel 's wat getekend (o.a. raften) dat vooral bestemd was om geen claims te mogen indienen en we ternauwernood de boel overleefde en begeleider z'n eerste solo tour bleek te doen en afstevende op een rotsblok en o.a. ik maar wat eerder ging zwemmen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:49 schreef Ama het volgende:
[..]
Ze hebben van te voren papieren getekend dat ze wisten dat ze konden overlijden.
Nope.... land of the free en deep sea. Verder bij wie en waar moet je dit laten checken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:22 schreef RAVW het volgende:
Is het bij boten niet verplicht om het aan te gevend at het een experimentele design is?
Dacht dat dit bij de luchtvaart wel het geval was ..
Daar staat het vaak heel groot vermeld als je instapt.
wat en enorme druk op 3000 meter diep , verder zijn ze niet gekomenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
‘Passagiers niet geïnformeerd’
Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.
Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officiële keuring ondergaan"
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.
Het punt is dat je het tekent nadat hij zelf had verteld dat het allemaal wel meevalt. Dat de officiele veiligheidseisen overdreven zijn, dat hij alle noodzakelijke voorzieningen had getroffen en geimplementeerd om naar beneden af te reizen, maar dat er natuurlijk altijd een kans bestaat dat dingen mis gaan. Net als met het stappen in een auto of vliegtuig waar ook dingen mee mis kunnen gaan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
Ik denk van wel.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Zullen we die beelden van die brokstukken ooit te zien krijgen?
Niet en bij wie ga je dat aanvechten ?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.
Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Dat zou voor mij een no go zijnquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
Dit is het einde van Oceangatequote:Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.
Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
Zolang er een bedrijf is dat geld int, valt er altijd wat aan te klagen. Het is wel de VS hoor.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet en bij wie ga je dat aanvechten ?
Precies, de man houdt natuurlijk een heel verhaal. Dat hij zelf al talloze reizen gemaakt heeft en ook meegaat op deze reis. Dat stelt mensen natuurlijk ook al gerust.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het punt is dat je het tekent nadat hij zelf had verteld dat het allemaal wel meevalt. Dat de officiele veiligheidseisen overdreven zijn, dat hij alle noodzakelijke voorzieningen had getroffen en geimplementeerd om naar beneden af te reizen, maar dat er natuurlijk altijd een kans bestaat dat dingen mis gaan. Net als met het stappen in een auto of vliegtuig waar ook dingen mee mis kunnen gaan.
En door de word salad (zoals dat heet) en de desire die je dan aan jouw kant hebt laat je je meevoeren in dat verhaal en teken je om mee te gaan. Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt en ik ben er gelukkig goed van afgekomen, maar oplichters zijn van alle tijden.
Als eerder gezegd: bezichtiging Titanic en tegen een kleine extra bijdrage van zeg ¤25Kpp een excursie naar Titan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.
Titanic, Titan. Tit Explorer it isquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.
Ach valt wel mee , ik heb ze vaak moeten tekenen , zo wel met extreme sporten, als met sommige kermis attracties.quote:
In het verkooppraatje wordt dit gerelativeerd.quote:
Ook hier is het vooral wat je er zelf van wil.quote:
daar dacht ik ook aan ... je heb nu twee storys bij elkaar liggen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Als eerder gezegd: bezichtiging Titanic en tegen een kleine extra bijdrage van zeg ¤25Kpp een excursie naar Titan.
Die "duiken" heus wel een keer op komende maanden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Ze hebben nu een kortingsactie, 2 voor de prijs van 1.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:26 schreef -CRASH- het volgende:
Dat ding had al 2 trips ( 2021 en 2022naar de titanic gemaakt.
Er stonden nog 18 gepland komende tijd
schapen zijn best leukquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
In het verkooppraatje wordt dit gerelativeerd.
"Dit moeten we nou eenmaal doen. Hoogstwaarschijnlijk is dit natuurlijk sterk overdreven maar we moeten het nou eenmaal opnemen."
En vervolgens gaan ze weer vertellen dat die sub echt veilig genoeg is en dat ze al 10 keer die reis hebben gemaakt met dat ding en dat ze zelf ook meegaan. En ze zouden natuurlijk nooit meegaan als ze er zelf geen vertrouwen in hebben.
En omdat jij zielsgraag die Titanic wilt zien teken je dan gewoon.
Tegen mij zeiden ze in een vergelijkbare situatie dit:
"In de wereld heb je schapen en herders. Schapen lopen met de kudde mee, tonen geen initiatief en ondernemen nooit wat. Maar herders hebben de leiding en het initiatief. Dat zijn de mensen die deze wereld leiden en vorm geven. Dus wie wil jij zijn? een schaap of een herder?" En dan teken je en wordt letterlijk de champagne opengetrokken en ben je fucked omdat je geen schaap wilt zijn.
Een was een alien.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Hoe weten ze zo zeker dat alle 5 dood zijn? Zijn hun lichamen gevonden?
Zo'n waterdruk overleef je niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Ik ben gek op dieren, maar gek genoeg kan ik nooit contact met schapen krijgen.quote:
:-)quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze hebben nu een kortingsactie, 2 voor de prijs van 1.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Elke vermiste onderzeeër krijgt wel veel aandacht, vanwege de kans dat de opvarenden nog levend gevonden kunnen worden (en de race tegen de klok vanwege het zuurstof dat op raakt).quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:28 schreef ZanneG het volgende:
Zit de wereldwijde fascinatie hem in het feit dat het om de Titanic link gaat of om de rijken der Aarde of zou elke vermiste onderzeeer zoveel aandacht krijgen?
Blijf dat apart vinden. Je tekent en volgt de rest om erbij te horen. Dan ben je toch het schaap in dezequote:Op donderdag 22 juni 2023 23:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
"In de wereld heb je schapen en herders. Schapen lopen met de kudde mee, tonen geen initiatief en ondernemen nooit wat. Maar herders hebben de leiding en het initiatief. Dat zijn de mensen die deze wereld leiden en vorm geven. Dus wie wil jij zijn? een schaap of een herder?" En dan teken je en wordt letterlijk de champagne opengetrokken en ben je fucked omdat je geen schaap wilt zijn.
Ik geloof het pas wanneer ze die lichamen vinden. Voor het zelfde geld zwemmen ze nu richting een onbewoond eiland.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
Dat is waar manipulatie ook op inspeelt. En geloof maar dat jij ook je zwakke plekken hebt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef PirE het volgende:
Blijf dat apart vinden. Je tekent en volgt de rest om erbij te horen. Dan ben je toch het schaap in deze
Ik maak altijd zelf de afweging of ik iets wel of niet doe.
Tja, welkom in de wetenschap.... ipv speculatie dat er geen andere mogelijk overlevingsoptie is dan aannemen dat instapten en onderweg niet zijn uitgestapt. Ik vermoed zelf dat ze de resten nog wel zullen aantreffen en het de vraag wordt of die worden geborgen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:42 schreef Centenbak het volgende:
dat gaat niet lukken ... zo veel zuurtstof hebben ze niet , en je kunt niet van 1 km diepte in eens naar boven zwemmen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik geloof het pas wanneer ze die lichamen vinden. Voor het zelfde geld zwemmen ze nu richting een onbewoond eiland.
Allemaal veel te voorbarig dit.
Hoe ga je die borgen dan, met een beetje loctite aan de titanic?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja, welkom in de wetenschap.... ipv speculatie dat er geen andere mogelijk overlevingsoptie is dan aannemen dat instapten en onderweg niet zijn uitgestapt. Ik vermoed zelf dat ze de resten nog wel zullen aantreffen en het de vraag wordt of die worden worden geborgen.
Jij gaat er van uit dat ze echt in die sub zaten begrijp ik.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:48 schreef RAVW het volgende:
dat gaat niet lukken ... zo veel zuurtstof hebben ze niet , en je kunt niet van 1 km diepte in eens naar boven zwemmen.
Dat moet heel geleidelijk aan gaan, anders klap je uit elkaar dus mocht er een de implosie overleeft hebben dan zal de terugreis ook nooit overleven ivm de explosie
Dus er is 0% kans dat ze het overleeft hebben
Jij denkt dat de passagiers van het vermiste Malaysia Airline vliegtuig ook met zn allen op een onbewoond eiland zitten?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik geloof het pas wanneer ze die lichamen vinden. Voor het zelfde geld zwemmen ze nu richting een onbewoond eiland.
De snelste zwemmer kan 9,66km/h (bij stijgen nog sneller denk ik), dus van 4km naar boven duurt dan ongeveer 25 minuten. Het record adem inhouden is 24m33sec. Dus nee, allemaal RIPquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, samen met Michael Jackson wss.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:50 schreef ZanneG het volgende:
Jij denkt dat de passagiers van het vermiste Malaysia Airline vliegtuig ook met zn allen op een onbewoond eiland zitten?
Dat hoop ik wel :-) zou gek zijn als je een ticket koop van 250.000 dollar en je zou niet meegaan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Jij gaat er van uit dat ze echt in die sub zaten begrijp ik.
Dan ga je er vanuit dat ze geen duikpak bij hadden en ook geen zuurstofflessenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De snelste zwemmer kan 9,66km/h (bij stijgen nog sneller denk ik), dus van 4km naar boven duurt dan ongeveer 25 minuten. Het record adem inhouden is 24m33sec. Dus nee, allemaal RIP
Daar zijn gespecialiseerde drone/subs voor met grijpertjes bv en het dan de vraag is of het de moeite waard is om daarvoor ingezet te worden. Kan mij met/bij nabestaanden (zoals van miljardairs) voorstellen dat die het zeker willen weten en dan de onderzoekskosten betalen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:48 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hoe ga je die borgen dan, met een beetje loctite aan de titanic?
En flinke zwemvliezen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:54 schreef Centenbak het volgende:
Dan ga je er vanuit dat ze geen duikpak bij hadden en ook geen zuurstofflessen
Daar komen ze nu pas mee :-)quote:
Op elke vierkante centimeter van hun lichaam hebben ze 380 kilo aan waterdruk te verduren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja, welkom in de wetenschap.... ipv speculatie dat er geen andere mogelijk overlevingsoptie is dan aannemen dat instapten en onderweg niet zijn uitgestapt. Ik vermoed zelf dat ze de resten nog wel zullen aantreffen en het de vraag wordt of die worden geborgen.
Ons lichaam bestaat voor 65% uit water. Dat kun je niet zomaar plat duwen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:55 schreef SiGNe het volgende:
Op elke vierkante centimeter van hun lichaam hebben ze 380 kilo aan waterdruk te verduren.
Die zijn zo plat als een dubbeltje.
En de waterdruk houd de lichamen op de bodem.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:48 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat gaat niet lukken ... zo veel zuurtstof hebben ze niet , en je kunt niet van 1 km diepte in eens naar boven zwemmen.
Dat moet heel geleidelijk aan gaan, anders klap je uit elkaar dus mocht er een de implosie overleeft hebben dan zal de terugreis ook nooit overleven ivm de explosie
Dus er is 0% kans dat ze het overleeft hebben
die 35% wel en het water spuit er gewoon uit, alsof je een vol blikje cola plat rijdt met een auto.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ons lichaam bestaat voor 65% uit water. Dat kun je niet zomaar plat duwen.
Nog nooit iemand gezien die een zeecontainer op zijn hoofd heb gehad .....quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ons lichaam bestaat voor 65% uit water. Dat kun je niet zomaar plat duwen.
dat ook maar zo diep waren ze nog nietquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:58 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En de waterdruk houd de lichamen op de bodem.
En de bodem flora peuzelt de lichamen op (als ze niet op tijd geborgen worden)
Daar zijn ze wel vaker geweest. Maar dat waren geen knutsel duikbootjes.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:49 schreef PzKpfw het volgende:
Blijkbaar is dit nog peanuts ook nog voor een duikboot. Zie net dat er al meerdere malen bemande (!) duikboten zijn afgedaald tot de bodem van de Marianentrog.
Nope, een lichaam bestaat voor een groot deel uit zoet water dat niet (tot nauwelijks 1-2%) samendrukbaar is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:55 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Op elke vierkante centimeter van hun lichaam hebben ze 380 kilo aan waterdruk te verduren.
Die zijn zo plat als een dubbeltje.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:58 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En de waterdruk houd de lichamen op de bodem.
En de bodem flora peuzelt de lichamen op (als ze niet op tijd geborgen worden)
Een paar botten naar boven halenquote:Op donderdag 22 juni 2023 23:54 schreef Vallon het volgende:
Verder kan je met foto's beelden van 5 kaal gevreten skeletten ook al een eind komen.
Captain Hindsight.quote:
Een lichaam is niet alleen water, botten bijv worden verbrijzeldquote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nope, een lichaam bestaat voor een groot deel uit zoet water dat niet (tot nauwelijks 1-2%) samendrukbaar is.
Zelfs de meeste celwanden, zullen het prima overleven en ook snel afsterven omdat ze geen zuurstof krijgen aangevoerd e.d.
Knap dat ze dan toch nog brokstukken vinden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef RAVW het volgende:
Met zo klap van een Implosie is een beetje het zelfde als dit .. het lost gewoon op
Dat dus, een blikje spam dat door een tank geplet wordt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef RAVW het volgende:
Met zo klap van een Implosie is een beetje het zelfde als dit .. het lost gewoon op
Zo iets ja ...quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Dat dus, een blikje spam dat door een tank geplet wordt.
Kun je rekenen?quote:
Je ziet hier in het filmpje ook nog stukken weg vliegen ....quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:06 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Knap dat ze dan toch nog brokstukken vinden.
Als die boot nog heel was hadden ze die zeker moeten vinden.
Maar er zat genoeg water boven hun.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:59 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat ook maar zo diep waren ze nog niet
Pardon? Heb jij een filmpje van de implosie?????quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:08 schreef RAVW het volgende:
Je ziet hier in het filmpje ook nog stukken weg vliegen ....
dat zullen daar ook wel gevonden hebben .. maar verwacht geen hele grote stukken
quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:35 schreef RAVW het volgende:
[..]
ze hebben meerder crashsites gevonden dus ik denk al bij de eerste keer dat de verbinding verbroken was .. dus eigenlijk al vrij snel
Want als het op 1 plek gelegen had waren ze er al bijna
quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:36 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Wat ze vertelden gebeurde het al vrij snel en meteen dood
nou dat is dan best wel een opluchting. hebben ze niks van gemerkt waarschijnlijk. beter dan 5 dagen lijden en dan stikken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er hoeft maar een monecuul groot gaatje te zijn op grote diepte.
En POEF je bent weg. Als dat zo was. Hebben ze er niks van gemerkt.
Ik vrees dat de implosie de skeletten verwoest heeft. Maar misschien valt er toch nog wat te halen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Dat gaat net zo alleen danvan alle kanten te gelijk die druk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Pardon? Heb jij een filmpje van de implosie?????
De druk is van alle kanten gelijk en er zijn een aantal soort fracturen onder druk zoals breuk of verbrijzeling.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Een lichaam is niet alleen water, botten bijv worden verbrijzeld
Zullen wel gebroken zijn.quote:
Nou.... Heel groot verschil in druk en dichtheidquote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:04 schreef RAVW het volgende:
Maar op die diepte heb je bijna 400 kilo aan "impact" op élke cm²quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
De druk is van alle kanten gelijk en er zijn een aantal soort fracturen onder druk zoals breuk of verbrijzeling.
Er is ca 300-400kg aan impact nodig om zeg een dijbeen te breken en een veelvoud om het te verbrijizelen.
Ik denk dat de grote/dikke botten zelfs grotendeels intact blijven, als er al breuk onstaat zal die zijn veroorzaakt door (zo ja) inkomende waterdruk.
Als je een volle fles cola in een situatie brengt van 400 of 4000 bar dan gebeurt er niks mee.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:18 schreef SiGNe het volgende:
Maar op die diepte heb je bijna 400 kilo aan "impact" op élke cm²
Dus alles breekt, niet alleen op 1 plek maar over het hele lichaam, dat kan je toch wel redleijk verbrijzelen noemen.
Ik betwijfel dat. Wss gaan ze zelfs die gamecontrollers nog vinden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:20 schreef -CRASH- het volgende:
No chance of recovery of the body's.
Wordt er net gezegd op CNN.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |