Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".quote:Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
Nee, je behoort tot de groep goddelijke zelfbenoemde internetexperts.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Je aanname dat dat bijgehouden zou moeten worden om het niveau te bewaken deel ik, de aanname dat dat ook daadwerkelijk bijgehouden wordt is echter onjuist. De ontwikkeling van het niveau wordt immers niet bewaakt en meer VWO diploma's wordt gezien als succesvol beleid.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
Voor normaal werk is dat niet waar. Er zijn miljoenen gestorven door hard werken.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het wel snap, ik weet alleen niet of ik het met je eens ben. Er is nog nooit iemand dood gegaan van hard (aan school) werken, en er is weinig mis mee om aan de bak te moeten voor een diploma. Pas als de hoeveelheid werk niet meer passend is voor een normale schoolweek voor een puber, of een leerling ten onder gaat aan de stress, dan kun je (wat mij betreft) inderdaad beter een stapje terug doen.
Wel op de langere termijn. Vroeg in je carrière hard werken (deels met de ellebogen) om hogerop te komen, om in een later stadium vanaf je spreekwoordelijke apenrots vooral ánderen hard te laten werken --> voor een bescheiden salaris, terwijl je zelf binnen loopt.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor normaal werk is dat niet waar. Er zijn miljoenen gestorven door hard werken.
Wat wel waar is dat er nog nooit iemand rijk is geworden van hard werken.
Ik zou het bijhouden als ik daarover ging. Ik zou namelijk aan niveaubewaking doen en niet alleen maar zoveel mogelijk blije leerlingengezichtjes nastreven. Ik snap die verleiding en het goede gevoel, maar het onderwijsveld kent meer verantwoordelijkheden dus moet je daar niet te soft in zijn en niet aan toegeven.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".
Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
De elkaar benoemende onderwijsexperts hebben nou ook weer niet zo'n denderend track record of een stevige wetenschappelijke basis. Leraren hebben een band met hun leerlingen, die moeten de wens hebben dat hun leerlingen slagen en mogen zelfs willen dat ze zo hoog mogelijke cijfers halen. Maar degenen die geen band met de individuele leerlingen hebben moeten voor het onderwijsniveau opkomen. Die moeten dat bewaken en een 10 kan een keer voorkomen, maar als die meer dan bij hoge uitzondering voorkomt zit je schaal mis of is het niveau van de stof verkeerd, of beide.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, je behoort tot de groep goddelijke zelfbenoemde internetexperts.
Je hebt veel woorden nodig om aan te geven dat je claim - tienen op de eindlijst komen steeds meer voor - uit de lucht gegrepen is.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je aanname dat dat bijgehouden zou moeten worden om het niveau te bewaken deel ik, de aanname dat dat ook daadwerkelijk bijgehouden wordt is echter onjuist. De ontwikkeling van het niveau wordt immers niet bewaakt en meer VWO diploma's wordt gezien als succesvol beleid.
Dus blijven we hangen in anecdotisch bewijs. 5% "Cum Laude" hoe ongepast ook op het VWO en al helemaal op lagere niveaus, vind ik veel. Dat is meer dan 1 leerling per klas. Maar dat is nog wat anders dan de 10, simpelweg omdat het daar 'op' is, het is geen indicatie van niveau meer. Dat heeft met elkaar en het algehele niveau te maken maar het gat tussen de 9 en de 10 zou eigenlijk onoverbrugbaar moeten zijn.
30 jaar geleden is ongeveer mijn tijd, toen mocht nog maar minder dan 10% van de leerlingen naar het VWO, nu is dat meer dan verdubbeld. In mijn herinnering was een 10 toen iets heel bijzonders, er was toen het gerucht dat er een meisje was die op één vak een 10 zou halen. Bij de multiple choice examens, tekstverklaring bijvoorbeeld, kon het natuurlijk altijd, maar je moest heel moeilijke boeken lezen en de lerares daarover helemaal wegblazen en dan was de 9,3 waar het wel ongeveer ophield. En terecht want dat kan eigenlijk niet perfect, niet foutloos. Het is moeilijk om daarvan te zeggen 'dat had op geen enkele manier beter gekund'. Maar één 10 was al wel nieuws ja.
Ja, er staat elk jaar rond deze tijd wel een artikel in de krant over een bolleboos met een indrukwekkende cijferlijst. Volgens mij gaan de media daar ieder jaar naar op zoek. Dat was twintig jaar geleden niet anders.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".
Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Leraren hebben een band met hun leerlingen, die moeten de wens hebben dat hun leerlingen slagen en mogen zelfs willen dat ze zo hoog mogelijke cijfers halen.
Je probeert kinderen op school onderwijs aan te bieden dat net buiten hun kunnen ligt. Is het te makkelijk, dan haken ze af; is het te moeilijk, dan raken ze gefrustreerd.quote:Je gaat dan ook vast niet uitleggen wat Vygotski volgens jou met mijn stelling te maken heeft want je wilde er slechts mee suggereren dat je niks over het onderwijs mag zeggen als je niet van alles over onderwijs gelezen hebt dat op zich niks te maken heeft met de constatering dat de 10 een heel slecht cijfer is om behaald te worden.
Jij produceert dus voornamelijk sneeuwvlokjes. Dergelijke leraren zorgen juist voor zwakke breekbare jongeren. Zeer slechte zaak.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.
Je wordt rijk van slim werken en kapitaal goed in te zetten.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:34 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Wel op de langere termijn. Vroeg in je carrière hard werken (deels met de ellebogen) om hogerop te komen, om in een later stadium vanaf je spreekwoordelijke apenrots vooral ánderen hard te laten werken --> voor een bescheiden salaris, terwijl je zelf binnen loopt.
Ja, dat verbaast mij ook wel wat.quote:Op zondag 18 juni 2023 13:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het aantal simpele reacties hier is redelijk schokkend.
Nee, ik zeg dat dat niet bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen. Dat is zwak bewijs maar niet uit de lucht gegrepen.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je hebt veel woorden nodig om aan te geven dat je claim - tienen op de eindlijst komen steeds meer voor - uit de lucht gegrepen is.
Het gaat niet om jou persoonlijk en gelukkige leerlingen willen is ook niet helemaal je verantwoordelijkheid. Als een onvoldoende ze ongelukkig maakt dan moet je hem toch geven.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.
Dat is geen excuus om hun tijd te verdoen met stof van een te laag niveau. Het was dus ook alleen maar een vals beroep op autoriteit wat je deed want die Vygotski heeft niks met mijn stelling te maken .quote:Je probeert kinderen op school onderwijs aan te bieden dat net buiten hun kunnen ligt. Is het te makkelijk, dan haken ze af; is het te moeilijk, dan raken ze gefrustreerd.
Er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden voor begaafde leerlingen om zich te ontwikkelen, zowel op als buiten school.
Klopt, maar nu lees je het hele AD online, ook de regionale versies die vroeger Amersfoortse Krant of Veluws Dagblad waren, die zag je vroeger niet als je niet in die regio woonde.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, er staat elk jaar rond deze tijd wel een artikel in de krant over een bolleboos met een indrukwekkende cijferlijst. Volgens mij gaan de media daar ieder jaar naar op zoek. Dat was twintig jaar geleden niet anders.
Jij kent mij verder helemaal niet.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:52 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Jij produceert dus voornamelijk sneeuwvlokjes. Dergelijke leraren zorgen juist voor zwakke breekbare jongeren. Zeer slechte zaak.
Jawel. Dat leg ik je uit.quote:Op maandag 19 juni 2023 16:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Het was dus ook alleen maar een vals beroep op autoriteit wat je deed want die Vygotski heeft niks met mijn stelling te maken .
Oh, echt, "mag dat"? Vertel jij de bouwvakker ook dat hij best mag nadenken over hoe hij zijn stenen neerlegt? Weet je überhaupt het verschil tussen formatief en summatief toetsen? De filosofie achter formatief handelen? Hoe je een rubric in elkaar zet?quote:Jij geeft cijfers, dat is een instrument dat je gebruikt. Wat voor instrument is het precies, waar gebruik je het voor en waar dient het voor? Daar mag je best over nadenken.
Als je het wilt weten: de cijfercultuur op school staat mij als docent behoorlijk tegen. Veel leerlingen leren voor cijfers. We verwachten executieve vaardigheden van ze terwijl een groot deel door die cijfercultuur voornamelijk extrinsiek gemotiveerd wordt, en dan ook nog met door hoepeltjes te springen.quote:Ik zeg dat als je veel tienen geeft je instrument bot is geworden, het cijfer heeft immers geen onderscheidend vermogen meer. Je kunt steggelen over een 6.7 of een 6.8, maar voor de beste leerlingen ligt de indicatie van hun prestatie ergens tussen de 10.0 en misschien wel 12.3, dat weet je niet als de schaal zo aan inflatie onderhevig ten opzichte van het niveau. Dus waarom ben je zo zelfvoldaan over en reageer je zo defensief op de kritiek op de botheid van je instrument? Omdat het botte instrument je leerlingen zo gelukkig maakt?
Dat is bij mijzelf ook het enige wat écht werkt.quote:Op maandag 19 juni 2023 17:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik geloof nogal in intrinsieke motivatie, namelijk.
En als er al een verandering is: wat is hierin bijvoorbeeld de rol van het veranderende studieklimaat (BSA, geen studiefinanciering)? Social media?quote:Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
Dat inderdaad. Uiteindelijk wil je dat een leerling gelukkig is/wordt. Daar is weinig softs aan: een puber moet wat mij betreft zelf ontdekken dat veel vaardigheden en kennis die ze op school leren voor duurzaam geluk kunnen zorgen. Waarom zou je het anders willen? Iets kan nu misschien niet "leuk" zijn, en verslagen op tijd inleveren kan frustrerend zijn als je nog niet goed kunt plannen, maar het is een investering. Toegeven aan "niet leuk" levert kortstondig geluk op, maar op lange termijn frustratie en wellicht spijt.quote:Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Dat is bij mijzelf ook het enige wat écht werkt.Gepush van anderen maakt me alleen maar recalcitrant.
![]()
Zoals ik eerder genoemd heb, slaagde ik met een 8 gemiddeld toen het voor mij wel degelijk zin had om meer dan het minimale te doen. Ik wilde immers niet mijn studiekeuze (en universiteit) aan het toeval overlaten met die gewogen loting.
En ik haalde dus vaak slechte cijfers voor onverwachte overhoringen Frans. Tót er sprake van was dat we naar Frankrijk zouden verhuizen, toen ging ik ineens uit mezelf woordjes stampen.
Ik herken dat idee wel, ja. Al heb ik niet direct een alternatief voor handen.quote:Op maandag 19 juni 2023 17:54 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb het idee dat wij als docenten tegenwoordig meer en meer leerlingen door een onderwijssyteem moeten trekken wat niet meer voldoet, en dan ook nog met de wens om zoveel mogelijk mensen hoogopgeleid te krijgen.
Nee, dat doe je niet. Je was gewoon even wat aan het droppen om te suggereren dat er kennis achter het verwerpen van mijn stelling zit maar dat is een vals autoriteitsargument omdat het niks met mijn stelling van doen heeft.quote:
Uiteraard, ik heb een VWO-opleiding van 30 jaar geleden, dus ik kan dat eenvoudig afleiden.quote:Oh, echt, "mag dat"? Vertel jij de bouwvakker ook dat hij best mag nadenken over hoe hij zijn stenen neerlegt? Weet je überhaupt het verschil tussen formatief en summatief toetsen?
Daar ben ik het mee eens, daarom ben ik ook fan van een goede zesjescultuur, of een zescultuur eigenlijk. Maar hoe dan ook, je gebruikt cijfers als instrument, summatief of formatief, en dan mag je best constateren dat je instrument bot is als je veel tienen geeft. Aan de andere kant van de 10 is er immers niks.quote:Als je het wilt weten: de cijfercultuur op school staat mij als docent behoorlijk tegen. Veel leerlingen leren voor cijfers. We verwachten executieve vaardigheden van ze terwijl een groot deel door die cijfercultuur voornamelijk extrinsiek gemotiveerd wordt, en dan ook nog met door hoepeltjes te springen.
Ja, leuk, maar dat is dus een lapmiddel. Wat er volgens is gebeurd om meer mensen hogeropgeleid te kunnen noemen is dat de normen zover zijn verlaagd in de 3 decennia dat er 3 keer zoveel leerlingen een VWO-diploma kunnen halen. Daar zit nog een restje arbeidersemancipatie in, een deel huiswerkbegeleiding en bijles door rijke ouders van domme kinderen, maar ook de algemene normen, de 5.5 als voldoende, compensatiemogelijkheid, vakkeuzemogelijkheden, wegstrepen.quote:Verder bestaat er veel meer dan alleen cijfers. Als een leerling dergelijke cijfers haalt, kan ze bijvoorbeeld (naar gelang de school) ook versneld examens doen in vakken en in vwo-6 bijvoorbeeld al vakken op de universiteit volgen, of verdiepende lessen volgen. Dat is een keuze.
Dat is het hoogst haalbare qua werk, in jouw perceptie?quote:Op maandag 19 juni 2023 18:59 schreef RamboDirk het volgende:
Jammer dat ze voor zoiets sufs als nanobiologie gaat daarmee wordt je geen partner bij de big4. Met haar brains was ze binnen no-time partner geweest via een master van Nyenrode. @:Kingroland
Wellicht verdient ze daar meer ja, maar nanobioligie is een stuk nuttiger voor de mensheid.quote:Op maandag 19 juni 2023 18:59 schreef RamboDirk het volgende:
Jammer dat ze voor zoiets sufs als nanobiologie gaat daarmee wordt je geen partner bij de big4. Met haar brains was ze binnen no-time partner geweest via een master van Nyenrode. @:Kingroland
Ze mag wel even op mijn paal komen dansen, kijken of ze daar ook een 10 kan scoren.quote:Op zondag 18 juni 2023 12:53 schreef Hexagon het volgende:
Knappe prestatie. Maar ze moet inderdaad wel opletten dat het niet ten koste van alles gaat.
Ja, dat je mijn opmerking niet snapt, dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 19 juni 2023 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat doe je niet. Je was gewoon even wat aan het droppen om te suggereren dat er kennis achter het verwerpen van mijn stelling zit maar dat is een vals autoriteitsargument omdat het niks met mijn stelling van doen heeft.
En net zo kun je natuurlijk eenvoudig aan een docent uitleggen waarover hij zou moeten nadenken wat betreft zijn vak uitoefenen.quote:Uiteraard, ik heb een VWO-opleiding van 30 jaar geleden, dus ik kan dat eenvoudig afleiden.
Er is jou al diverse malen gevraagd waar je dit op baseert. Dus nogmaals: waar zijn jouw cijfers en bronnen?quote:Daar ben ik het mee eens, daarom ben ik ook fan van een goede zesjescultuur, of een zescultuur eigenlijk. Maar hoe dan ook, je gebruikt cijfers als instrument, summatief of formatief, en dan mag je best constateren dat je instrument bot is als je veel tienen geeft. Aan de andere kant van de 10 is er immers niks.
Ook hier: geef eens fatsoenlijke bronnen die aangeven dat de normen zouden zijn verlaagd.quote:Ja, leuk, maar dat is dus een lapmiddel. Wat er volgens is gebeurd om meer mensen hogeropgeleid te kunnen noemen is dat de normen zover zijn verlaagd in de 3 decennia dat er 3 keer zoveel leerlingen een VWO-diploma kunnen halen. Daar zit nog een restje arbeidersemancipatie in, een deel huiswerkbegeleiding en bijles door rijke ouders van domme kinderen, maar ook de algemene normen, de 5.5 als voldoende, compensatiemogelijkheid, vakkeuzemogelijkheden, wegstrepen.
Nogmaals: geef bronnen waaruit dit blijkt. Hoeveel procent van de leerlingen eindigt met een tien op hun eindexamen, per vak? Pak die scores, doe er eventueel een t-testje overeen, en kijk of er significante afwijkingen zijn ontwikkeld gedurende de 30 jaar dat jij het vwo hebt verlaten.quote:Maar door die algemene normverlagin krijg je dus dat aan de bovenkant de beste leerlingen in de knel komen in die zin dat het voor een veel groter gedeelte gewoon te makkelijk is geworden. Dan krijg je dus veel meer tienen en negens en krijg je veel meer leerlingen voor wie er buiten het reguliere lesprogramma van alles geregeld moet worden om het interessant te houden.
Als (zeg) 98% het gemiddeld niet eens tot die 2 meter haalt, dan zegt zo'n lat wel degelijk iets. Je kunt je onderwijs niet gaan inrichten op uitersten. En nogmaals: voor (hoog)begaafde leerlingen zijn er al mogelijkheden.quote:Hoe hoog sprong je? Geen idee, de lat ging maar tot 2 meter. Hoe hoog zou je kunnen springen? Helemaal geen idee, dat zullen we nooit weten want de lat kan niet hoger dan 2 meter.
quote:Op maandag 19 juni 2023 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Uiteraard, ik heb een VWO-opleiding van 30 jaar geleden, dus ik kan dat eenvoudig afleiden.
quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen
partner bij de big4 en MBB wordt je niet zomaarquote:Op maandag 19 juni 2023 19:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is het hoogst haalbare qua werk, in jouw perceptie?
Zo zwart-wit is het niet met extrinsieke en intrinsieke motivatie. Motivatie die in een bepaald stadium extrinsiek is, kun je internaliseren. Dat is het verschil tussen iets doen omdat het moet (extrinsiek), iets doen omdat je het belangrijk bent gaan vinden (geïnternaliseerd) en iets doen omdat je het gewoon leuk vindt (intrinsiek).quote:Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Dat is bij mijzelf ook het enige wat écht werkt.Gepush van anderen maakt me alleen maar recalcitrant.
![]()
quote:Op maandag 19 juni 2023 19:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is het hoogst haalbare qua werk, in jouw perceptie?
Kijk deze fluitketels eensquote:Op maandag 19 juni 2023 19:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wellicht verdient ze daar meer ja, maar nanobioligie is een stuk nuttiger voor de mensheid.
assessment halen ze niet eensquote:Op maandag 19 juni 2023 20:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Kijk deze fluitketels eens@:Kingroland
Ik ken wel onderzoek waaruit blijkt dat de kwaliteit van scripties de laatste decennia terug is gelopen. En het opleidingsniveau stijgt geleidelijk: er gaan minder leerlingen naar het vmbo en meer naar havo/vwo, er gaan meer leerlingen studeren en er zijn meer gepromoveerden. Dat de kwaliteit van het onderwijs hierdoor onder druk is komen te staan, is een vrij breed gedeeld sentiment.quote:Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En als er al een verandering is: wat is hierin bijvoorbeeld de rol van het veranderende studieklimaat (BSA, geen studiefinanciering)? Social media?
En wat is überhaupt de betekenis van "makkelijker worden" als er gekozen wordt voor verbreding in plaats van verdieping sinds de tweede fase? Is verbreding altijd makkelijker?
Kunnen onze Fok-deskundigen daar ook commentaar op geven?
Is gewoon correct hoor.quote:
Ik snap hem wat te goed denk ik.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat je mijn opmerking niet snapt, dat kan natuurlijk niet.
Ja, het is heel normaal dat iemand van buiten een ander perspectief heeft dan iemand die met zijn poten in de klei staat. Als jij wil dat leerlingen gelukkig zijn dan is een 10 uitdelen heel fijn. Als dan iemand zegt dat een 10 eigenlijk helemaal geen goed cijfer is daar argumenten voor geeft, hoef je niet meteen in een kramp te schieten alsof ik zeg dat je je vak niet goed doet. Mijn kritiek geldt een ontwikkeling in het onderwijs.quote:En net zo kun je natuurlijk eenvoudig aan een docent uitleggen waarover hij zou moeten nadenken wat betreft zijn vak uitoefenen.
Ik heb al aangegeven dat als je aan normbewaking wil doen dat goed zou zijn om bij te houden, maar dat gebeurt dus niet.quote:Er is jou al diverse malen gevraagd waar je dit op baseert. Dus nogmaals: waar zijn jouw cijfers en bronnen?
Het gaat dus niet om het gemiddelde. Dan mis je het hele punt.quote:De cijferverdeling in Nederland zal ruwweg normaal verdeeld zijn. Wat het gemiddelde per vak is weet ik niet, maar zal naar mijn verwachting ergens tussen de 5,5 en de 7 schommelen. Er zijn uitschieters naar boven en naar beneden. Voor de leerling in kwestie geldt dat zij in het extreme uiterste zit. En op basis van dit uiterste baseer jij dat het cijfersysteem niet klopt?
In het aantal VWO diploma's tov het aantal diploma's. Dat is belangrijk want er is geen hoger onderwijsniveau.quote:Ook hier: geef eens fatsoenlijke bronnen die aangeven dat de normen zouden zijn verlaagd.
Onlangs kwam over mijn eigen vak b.v. dit bericht in het nieuws,
https://didactiefonline.n(...)amens-betere-cijfers
maar daar kwam vanuit diverse hoeken al allerlei kritiek op. Ik zou als docent ook niet zo 123 kunnen zeggen dat de examens makkelijker zijn gemaakt. Want zoals ik al zei: waarin uit zich dat precies? Hoe stel je dat kwantitatief vast?
Nogmaals, dat is iets dat het ministerie zou moeten bijhouden. Dat je er hoogbegaafden tussen hebt zitten is een gegeven.quote:Nogmaals: geef bronnen waaruit dit blijkt. Hoeveel procent van de leerlingen eindigt met een tien op hun eindexamen, per vak? Pak die scores, doe er eventueel een t-testje overeen, en kijk of er significante afwijkingen zijn ontwikkeld gedurende de 30 jaar dat jij het vwo hebt verlaten.
Nee, maar je hebt het hoogste onderwijsniveau als deel van die inrichting, en die moet dan ook de beste leerlingen goed bedienen. Dus als jij de beste hoogspringers wil bedienen moet je staanders hebben die hoger gaan 2 meter, als die staanders dan niet geschikt zijn voor springers die niet over de 1 meter heen komen, dan moet je de groep splitsen.quote:Als (zeg) 98% het gemiddeld niet eens tot die 2 meter haalt, dan zegt zo'n lat wel degelijk iets. Je kunt je onderwijs niet gaan inrichten op uitersten.
Dat wil niet zeggen dat reguliere stof en toetsing niet meer zou moeten bieden.quote:En nogmaals: voor (hoog)begaafde leerlingen zijn er al mogelijkheden.
Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben allemaal op school gezeten, het geen volledig onbekende wereld. Je hoeft ook rij-instructeur te zijn om iets over het verkeer te zeggen.quote:Maar goed, er zijn meerdere mensen hier die graag van jou wat meer onderbouwing zouden willen zien qua bronnnen. Moet voor jou toch geen probleem zijn als je aan docenten meent te kunnen uitleggen waarover ze zouden moeten nadenken en de termen "summatief" en "formatief" kunt googlen.
Dat zie ik inderdaad maar al te vaak, dat mensen zichzelf deskundig vinden omdat ze onderwijs hebben gevolgd. Het draagt bij aan slecht gefundeerde meningen, net als het idee dat onderwijskunde geen wetenschap is.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben allemaal op school gezeten, het geen volledig onbekende wereld.
Ja ik weet wel hoe het moetquote:Op maandag 19 juni 2023 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is juist: het begrote bedrag of het begrootte bedrag?
Ik vind mezelf niet deskundig, wat ik zeg vraagt geen specifieke deskundigheid, terwijl de deskundigheid van leraren helemaal niet die algemene en langdurige trends betreft.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat zie ik inderdaad maar al te vaak, dat mensen zichzelf deskundig vinden omdat ze onderwijs hebben gevolgd.
Dat zeg ik dan ook niet, ik zeg dat niet alle ideeen uit de onderwijskunde even wetenschappelijk onderbouwd zijn.quote:Het draagt bij aan slecht gefundeerde meningen, net als het idee dat onderwijskunde geen wetenschap is.
Het is gewoon de correcte verleden tijd van bekleden, en dat was mijn bewuste keuze.quote:
Dit is niet volledig. "Het zojuist verbrede pad", "het gisteren begrote bedrag"? Dacht het niet. Je verwijst grofweg naar een eigenschap of naar iets wat gedaan is. Die keuze komt de schrijver toe en die heb ik bewust gemaakt.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is juist: het begrote bedrag of het begrootte bedrag?
Wacht. Moet ik dit serieus nog gaan uitleggen ook?quote:Op maandag 19 juni 2023 21:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is gewoon de correcte verleden tijd van bekleden, en dat was mijn bewuste keuze.
quote:Dit is niet volledig. "Het zojuist verbrede pad", "het gisteren begrote bedrag"? Dacht het niet. Je verwijst grofweg naar een eigenschap of naar iets wat gedaan is. Die keuze komt de schrijver toe en die heb ik bewust gemaakt.
Ah, dan was mijn voorbeeld van woordjes stampen voor Frans vanwege een naderende emigratie geen intrinsieke motivatie, maar geïnternaliseerde.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo zwart-wit is het niet met extrinsieke en intrinsieke motivatie. Motivatie die in een bepaald stadium extrinsiek is, kun je internaliseren. Dat is het verschil tussen iets doen omdat het moet (extrinsiek), iets doen omdat je het belangrijk bent gaan vinden (geïnternaliseerd) en iets doen omdat je het gewoon leuk vindt (intrinsiek).
Goed punt.quote:Ik denk zelf dat extrinsieke motivatie erg belangrijk is. In onderzoek naar motivatie wordt intrinsieke motivatie gezien als iets wat je nu eenmaal hebt of niet, van binnenuit komt en waar je geen moeite voor hoeft te doen. Het lijkt mij een verschrikkelijke simplificatie om een individu los van zijn of haar omgeving te zien. Onze omgeving oefent grote invloed op ons uit, of we het nu doorhebben of niet. Hoe ontstaat een interesse bijvoorbeeld? Is het iets waar je mee bent geboren, iets wat je gaandeweg verwerft of misschien wel een combinatie van die twee?
Wat zonde eigenlijk.quote:Het is wel zo dat pushen contraproductief is. Er zijn interessante experimenten uitgevoerd waaruit blijkt extrinsieke motivatie zoals het uitvaardigen van een beloning ten koste gaat van intrinsieke motivatie. Cijfers zijn er ook een voorbeeld van: motivatie om te leren gaat hard achteruit zodra kinderen naar de middelbare school gaan, waar een grotere nadruk komt te liggen op cijfers.
VWO is dan ook niet mijn hoogst genoten opleiding, maar ik had daar doorgaans niet van die defensieve leraren die meteen autoritair gingen doen als je iets in te brengen had. Dat hoort nou eenmaal bij lesgeven op het hoogst beschikbare niveau, er zitten er altijd een paar tussen die het beter weten of beter snappen.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:47 schreef Modus het volgende:
[..]
Wacht. Moet ik dit serieus nog gaan uitleggen ook?
[..]
Er is echt geen enkele VWO waar je dit zo leert.
quote:Op maandag 19 juni 2023 21:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
VWO is dan ook niet mijn hoogst genoten opleiding, maar ik had daar doorgaans niet van die defensieve leraren die meteen autoritair gingen doen als je iets in te brengen had. Dat hoort nou eenmaal bij lesgeven op het hoogst beschikbare niveau, er zitten er altijd een paar tussen die het beter weten of beter snappen.
Dat was het punt niet.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:12 schreef KingRoland het volgende:
[..]
partner bij de big4 en MBB wordt je niet zomaar
Daar heb ik wel last van gehad toen ik een niveau lager ging.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
VWO is dan ook niet mijn hoogst genoten opleiding, maar ik had daar doorgaans niet van die defensieve leraren die meteen autoritair gingen doen als je iets in te brengen had. Dat hoort nou eenmaal bij lesgeven op het hoogst beschikbare niveau, er zitten er altijd een paar tussen die het beter weten of beter snappen.
Alles hangt ook af van de manier van les geven. Er zijn best voorbeelden te geven van mensen die op de middelbare school niets begrepen van wiskunde, maar uiteindelijk toch technische wiskunde zijn gaan studeren met hoge cijfers.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien, misschien niet. Ons onderwijssysteem met vijf (of zes) niveaus van voortgezet onderwijs en het impliciete doel om het hoogste niveau te kiezen dat je nog kan halen, zorgt daardoor automatisch voor veel zessen.
De uitspraak die je doet wordt ook nogal vaak andersom gebruikt. Als een leerling in 1 vmbo een eindrapport met allemaal zevens en achten heeft, dan kun je de vraag 'kan ik/kan mijn kind niet naar de havo' wel zo ongeveer opschrijven. Of: ieder jaar hebben we op het vmbo 1 of 2 leerlingen die cum laude slagen. Eerste vraag die ze dan vaak van buitenstaanders krijgen: Had je dan niet de havo moeten doen?
Even iets anders: pijpt iemand jou nog wel eens? heb je dierbare om je heen? ken je nog de geneugte des levens?quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Even iets anders: pijpt iemand jou nog wel eens? heb je dierbare om je heen? ken je nog de geneugte des levens?quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Toch valt er wel iets voor te zeggen dat 'streberigheid' ook zo zijn nadelen heeft. Je moet als mens, en zeker als puber immers ook oog hebben voor andere zaken.quote:Op maandag 19 juni 2023 15:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat verbaast mij ook wel wat.
Ik ben altijd net als Mathilda geweest. Net voor m'n eerste date met m'n lief had ik toevallig een hertentamen logica omdat ik van een 9,5 een 10 wilde maken. Het ging niet eens zozeer om het cijfer, maar om het rechtzetten van een onnodige fout. Ik heb er nooit onder geleden, integendeel. En mijn ouders waren net zo (onhandig) trots als de vader van Mathilda, zonder dat ze me ooit onder druk hebben gezet. Sterker nog, ik kan me herinneren dat mijn ouders me tijdens m'n rijbewijsexamens (waar ik behoorlijk zenuwachtig voor was) inprentten dat het oké was om te falen.
M'n eigen kinderen moeten niet bij me aankomen met een zesjesattitude. Ik heb er een bloedhekel aan.
En dan nog de vraag: hoe erg is het als de jeugd 'bedorven' is?quote:Op maandag 19 juni 2023 17:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Uiteindelijk wil je dat een leerling gelukkig is/wordt. Daar is weinig softs aan: een puber moet wat mij betreft zelf ontdekken dat veel vaardigheden en kennis die ze op school leren voor duurzaam geluk kunnen zorgen. Waarom zou je het anders willen? Iets kan nu misschien niet "leuk" zijn, en verslagen op tijd inleveren kan frustrerend zijn als je nog niet goed kunt plannen, maar het is een investering. Toegeven aan "niet leuk" levert kortstondig geluk op, maar op lange termijn frustratie en wellicht spijt.
Ik heb het idee dat wij als docenten tegenwoordig meer en meer leerlingen door een onderwijssyteem moeten trekken wat niet meer voldoet, en dan ook nog met de wens om zoveel mogelijk mensen hoogopgeleid te krijgen. De bedroevende resultaten op de havo bijvoorbeeld (onze school had een eerste slagingspercentage van 70%, en ik heb ze nog lager gehoord) wordt vooral bij de docent gezocht. Maar onze trukendoos raakt op een gegeven moment leeg. Als leerlingen niet willen, en liever 20 uur per week in de supermarkt rondhangen voor 3 euro per uur, dan sta je als docent machteloos. En dan zeg ik: prima, laat ze een niveau lager doen, en wellicht dat die intrinsieke motivatie op een wat latere leeftijd nog komt.
Dat maakt een aantal opmerkingen hier in dit topic voor mij ook frustrerend. Het is ook typisch voor hoe er tegen het onderwijs en docentvak wordt aangekeken. Niet dat het me des Fok!s verbaast, overigens. Het doet me alleen denken aan een bekende van me, die als een gefrustreerde betweter op social media regelmatig roept dat vroeger altijd alles beter was en de jeugd steeds verdorvener wordt, veelal reagerend op stukjes van de Telegraaf. Dat hij vroeger zelf ook de brommer van zijn broer tegen een boom reed, regelmatig in de problemen zat en diverse malen in zijn huwelijk vreemdging, blijft dan meestal achterwege in dat soort tirades.
Voor je zelf, alleen komende meeste pubers daar pas achter als ze volwassen zijn. Ik ben ook gewoon langzaam van mavo, mbo naar hbo gegaan. Hier ook letterlijk nog nooit een van die 3 papiertjes laten zien.quote:Op zondag 18 juni 2023 12:13 schreef BaksteenMongool het volgende:
Ik vond mijn 6jes prima op de HAVO en heb inmiddels mijn master afgerond en niemand die ooit naar die cijfers heeft gekeken dus waar doe je het voor?
Ik ben met een 5,5 op mijn wiskunde B geslaagd en ben uiteindelijk onderzoek gaan doen in de snaartheorie en kwantumzwaartekrachtquote:Op dinsdag 20 juni 2023 07:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alles hangt ook af van de manier van les geven. Er zijn best voorbeelden te geven van mensen die op de middelbare school niets begrepen van wiskunde, maar uiteindelijk toch technische wiskunde zijn gaan studeren met hoge cijfers.
Nee, ik mis niks; gegeven het gemiddelde en de spreiding kun je afschatten welk percentage leerlingen in de hoogste X% vallen. Dat heet statistiek. Dat leerde je vroeger nog op het vwo.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Het gaat dus niet om het gemiddelde. Dan mis je het hele punt.
We zijn allemaal wel eens met vliegvakantie geweest, dus we zeggen tegen de piloot dat ze bij zijn vliegmaatschappij best eens mogen nadenken over hoe ze zuiniger met brandstof kunnen omgaan. We zijn allemaal wel eens in een ziekenhuis geweest, dus we zeggen tegen de chirurg dat ze best eens mogen nadenken hoe ze hun patiënten beter kunnen opereren.quote:Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben allemaal op school gezeten, het geen volledig onbekende wereld. Je hoeft ook rij-instructeur te zijn om iets over het verkeer te zeggen.
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:18 schreef Haushofer het volgende:
Zolang jij niet met cijfers komt omtrent je claim "het vwo-niveau is sterk gezakt" vanwege een toenemend aantal uitgedeelde tienen maar dat dit "niet dit bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen", en tegelijkertijd beweert dat "de onderwijskunde niet altijd even wetenschappelijk onderbouwd is", lijkt me deze discussie verspilling van jouw en mijn energie. Ja, dat irriteert me inderdaad. Ik heb betere dingen te doen met mijn leven dan me op te vreten over de zoveelste internetexpert die meent te kunnen aanwijzen wat er in het onderwijs verkeerd gaat (en overigens weigert het verschil te erkennen tussen een werkwoordsvervoeging en een bijvoeglijk naamwoord, maar dat terzijde). Tabé.
Dergelijke "strebertjes" zullen het in ieder geval niet laten om ermee te koketteren op fora en linkedin. Dat is het grootste nadeel.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 07:20 schreef theunderdog het volgende:
Toch valt er wel iets voor te zeggen dat 'streberigheid' ook zo zijn nadelen heeft. Je moet als mens, en zeker als puber immers ook oog hebben voor andere zaken.
En dit:quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
https://nos.nl/artikel/24(...)e-steeds-makkelijkerquote:Vragen in de eindexamens wis- en natuurkunde zijn in de afgelopen dertig jaar een stuk makkelijker geworden. Dat concluderen twee onderzoekers na het bestuderen van 1500 vragen in het vwo-examen, schrijft Trouw.
In de afgelopen dertig jaar stegen de gemiddelde cijfers bij het eindexamen wiskunde met een half punt en bij het eindexamen natuurkunde zelfs met een heel punt. Vwo-scholieren werden echter niet slimmer, de examens werden makkelijker. Ook beslaan ze minder stof dan vroeger, schrijven de onderzoekers.
Precies. Kun je uitleggen hoe dat kwam? is dat de manier van lesgeven op de middelbareschooltijd, of was je toen gewoon puber?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben met een 5,5 op mijn wiskunde B geslaagd en ben uiteindelijk onderzoek gaan doen in de snaartheorie en kwantumzwaartekracht
Mijn dochter is vorig jaar augustus begonnen op het VWO maar ik moet zeggen dat ik de dingen die ze moet doen toch behoorlijk pittig vind soms. Als ik dan terugdenk aan mijn eerste jaar VWO (28 jaar geleden) dan heb ik niet het idee dat het per sé makkelijker is geworden. Integendeel juist.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:21 schreef Viv het volgende:
[..]
En dit:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)e-steeds-makkelijker
Jij snapt ook wel dat als je komend jaar VMBO stof met VMBO toetsing aan VWO leerlingen gaat aanbieden dat dan het aantal negen en tienen explosief stijgt.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik mis niks; gegeven het gemiddelde en de spreiding kun je afschatten welk percentage leerlingen in de hoogste X% vallen. Dat heet statistiek. Dat leerde je vroeger nog op het vwo.
Ik zit helemaal niet op jouw vakgebied, ik ben je niet aan het vertellen hoe je een les moet inrichten, ik ben je niet aan het vertellen hoe je met leerlingen om moet gaan of hoe je een werkstuk moet beoordelen. Jij bent krampachtig je hele werkveld aan het verdedigen tegen het feit dat de samenleving daar ook een bepaald resultaat van mag verwachten en er niet alleen maar voor het gelukkig maken van de leerlingen is. Als ik zeg dat met die rijen op schiphol en het zitcomfort de luchtvaart weleens zou mogen nadenken over het vakantiegevoel op de eerste vakantiedag, slaat het ook nergens op om dan van een piloot te horen dat ik me er niet mee mag bemoeien omdat ik geen vliegbrevet heb.quote:We zijn allemaal wel eens met vliegvakantie geweest, dus we zeggen tegen de piloot dat ze bij zijn vliegmaatschappij best eens mogen nadenken over hoe ze zuiniger met brandstof kunnen omgaan. We zijn allemaal wel eens in een ziekenhuis geweest, dus we zeggen tegen de chirurg dat ze best eens mogen nadenken hoe ze hun patiënten beter kunnen opereren.
Het wordt niet bijgehouden en heb ik van jou ook nog geen enkele reflectie van enige inhoud gezien op de hoogte van cijfers en wat je daar als instrument mee kunt. Je vindt cijfers niet zo belangrijk, tjonge die kenden we nog niet, en je wil dat leerlingen gelukkig zijn. Er moeten nou eenmaal cijfers gegeven worden, dan mag je best wat vinden van hoe dat instrument functioneert.quote:Prima dat jij dat normaal vindt; ik vind dat ronduit arrogant en wereldvreemd. En dat is waarom ik zo "defensief" reageer, omdat het onderwijs verkankerd wordt door mensen die van buitenaf dit soort adviezen menen te moeten geven. Alsof hier amper over wordt nagedacht.
De universiteiten klagen over het niveau, over hoeveel ze studenten nog moeten leren dat ze volgens hen al op het VWO hadden moeten leren. Er wordt opzichtig gepronkt met het aantal hogeropgeleiden, niet met de hoogte van de opleidingen. Er zijn alleen maar mee mogelijkheden bijgekomen om de hakken over de sloot te helpen, een moedertaal mag als buitenlandse taal meetellen, wegstrepen, compenseren, herkansen, en hup de normen weer omlaag want er was corona. En dan zien we ook nog heel veel nieuwsberichten over spectaculaire cijferlijsten zoals ik me echt niet kan herinneneren van 20 of 30 jaar geleden. Goh, zou 1 en 1 misschien 2 kunnen zijn?quote:Zolang jij niet met cijfers komt omtrent je claim "het vwo-niveau is sterk gezakt" vanwege een toenemend aantal uitgedeelde tienen maar dat dit "niet dit bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen", en tegelijkertijd beweert dat "de onderwijskunde niet altijd even wetenschappelijk onderbouwd is", lijkt me deze discussie verspilling van jouw en mijn energie.
Ik kom hier al langer dan vandaag. Ik weet hoe het werkt, ik zeg iets over het onderwijs en dan zitten mensen die niet tegen kritiek daarop kunnen te loeren om mij op een taalfout te kunnen betrappen. Als ik het schrijf weet ik al dat als ik de verleden tijd boven het bijvoeglijk naamwoord verkies dat dat uitverkoren zal worden om mij als een dom kind in de klas te corrigeren, alsof dat mijn argumenten zou ontkrachten. En dan doe ik het lekker toch.quote:Ja, dat irriteert me inderdaad. Ik heb betere dingen te doen met mijn leven dan me op te vreten over de zoveelste internetexpert die meent te kunnen aanwijzen wat er in het onderwijs verkeerd gaat (en overigens weigert het verschil te erkennen tussen een werkwoordsvervoeging en een bijvoeglijk naamwoord, maar dat terzijde). Tabé.
Het is bronloos en oeverloos gezwets maar ik heb wel gelijk? Als jij het VWO zo inricht dat laten we zeggen 20% van de leerlingen het kan halen ipv 10%, wat zou dat dan doen met de cijfers van de beste leerlingen? Die kunnen immers niet gespreid worden over een hoger niveau want dat is er niet. Nee, daar is inderdaad niet meer dan anekdotisch bewijs van omdat het niet wordt bijgehouden. Als je bedoeling is om zoveel mogelijk VWO-diploma's uit te delen en te pochen met het aantal hogeropgeleiden dan heb je er geen belang bij om dat bij te houden maar fixeer je je op gemiddelden.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
Bedankt voor het aanbod maar geen interesse.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 07:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Even iets anders: pijpt iemand jou nog wel eens?
Goed zo. Wen er maar vast aan want met de institutionele verslonzing die we op vele terreinen zien mogeljik gemaakt door het sussende 'er gaan nog best wel dingen goed' gaat er een heleboel nog veel zuurder worden. Dat is eigenlijk op alle overheidsterreinen plus een aantal maatschappelijke vlakken zo maar onderwijs is de basis van het succes van dit land en het niveau is hard op weg naar de internationale middenmoot. Als jij daar zoetgevooisde sussende woordjes over wil horen zit je bij mij verkeerd.quote:heb je dierbare om je heen? ken je nog de geneugte des levens?
Je zuurheidsgehalte is namelijk zo hoog, dat de citroenen ineens pootjes krijgen en weg rennen.
Nee. Het zou ook goed kunnen zijn dat het onderwijs qua stof of examinering makkelijker is geworden. Eén claim rondom wis- en natuurkunde bij dit bericht,quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
Ik was puber, en ik had geen docenten die me inspireerden. Ik vond de middelbare school stof suf, en bij wiskunde had ik geen idee waarom ik het zou willen begrijpen. Bovendien was ik vooral bezig met muziek maken en gamen en natuurkunde die buiten de schoolstof viel. Ik denk dat ik gewoon een laatbloeier wasquote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Precies. Kun je uitleggen hoe dat kwam? is dat de manier van lesgeven op de middelbareschooltijd, of was je toen gewoon puber?
Uit het onderzoek dat ik ken komt niet naar voren dat streberigheid an sich nadelig is, maar wel een vorm van perfectionisme waarbij je anderen tevreden wilt stellen. Het is zeg maar het verschil tussen een 10 willen halen omdat je er zelf voldoening uit haalt versus een 10 willen halen om je ouders niet te teleur te stellen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 07:20 schreef theunderdog het volgende:
Toch valt er wel iets voor te zeggen dat 'streberigheid' ook zo zijn nadelen heeft. Je moet als mens, en zeker als puber immers ook oog hebben voor andere zaken.
Dat was hier zo bij al die wereldoriëntatievakken. "Wat heb ik nou aan maatschappijleer?" Als het je niet boeit, wordt het een stuk moeilijker de stof in je hoofd te krijgen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 13:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...en bij wiskunde had ik geen idee waarom ik het zou willen begrijpen.
Dat type verwacht ik specifiek op de Zuidas en dergelijke. Kijk deze uitzending maar een keer terug.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Die op de Zuidas zijn nog een stapje erger, dat zijn bijna beesten, die lusten je rauw.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat type verwacht ik specifiek op de Zuidas en dergelijke. Kijk deze uitzending maar een keer terug.
De hoek van de sociologie zal weer een ander slag volk bevatten.
Dat zijn vast intelligente mensen, maar intellectueel is iets anders dan intelligent. Een intellectueel is niet kil en berekenend, eerder dromerig en belangstellend.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat type verwacht ik specifiek op de Zuidas en dergelijke. Kijk deze uitzending maar een keer terug.
De hoek van de sociologie zal weer een ander slag volk bevatten.
Je zou er niet verder naast kunnen zitten.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Mensen waarbij status voorop staat zijn over het algemeen niet de intellectuelen of de meest intelligente mensen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Ik heb ze moeten laten zien toen ik van het HBO naar de (buitenlandse) universiteit ging dus dat heb ik dan wel hahaquote:Op dinsdag 20 juni 2023 07:36 schreef 111210 het volgende:
[..]
Voor je zelf, alleen komende meeste pubers daar pas achter als ze volwassen zijn. Ik ben ook gewoon langzaam van mavo, mbo naar hbo gegaan. Hier ook letterlijk nog nooit een van die 3 papiertjes laten zien.
Ik neem het je niet kwalijk hoor. Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 19:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je zou er niet verder naast kunnen zitten.
Ik heb een paar intellectuelen mogen ontmoeten en dat waren bescheiden, nieuwsgierige, betrokken en gepassioneerde mensen die het vergaren en delen van kennis hoog in het vaandel hadden. Status was compleet irrelevant. Sommigen schopten het niet tot hoogleraar omdat ze bijvoorbeeld weigerden mee te doen aan het publicatiecircus, anderen waren hoogleraar maar zouden het tegenwoordig niet zo ver hebben geschopt omdat ze liever één goed boek schreven dan tien oppervlakkige artikelen. Allen waren vrije denkers die zich niet voegden naar de status quo, maar zich tegelijk onderscheidden van complotdenkers, reaguurders en andere simpele zielen door de kwaliteit van hun argumenten en de bereidwilligheid om hun eigen standpunten in heroverweging te nemen. Het Idee was altijd belangrijker dan het ego.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 20:00 schreef Culkin het volgende:
[..]
Ik neem het je niet kwalijk hoor. Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.
Ze schijnen zelfs kinderen te offeren en hun bloed te drinkenquote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |