abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209566604
Moet zij weten.
  maandag 19 juni 2023 @ 13:10:18 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209566777
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".

Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209566801
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Nee, je behoort tot de groep goddelijke zelfbenoemde internetexperts. O+
pi_209566906
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
Je aanname dat dat bijgehouden zou moeten worden om het niveau te bewaken deel ik, de aanname dat dat ook daadwerkelijk bijgehouden wordt is echter onjuist. De ontwikkeling van het niveau wordt immers niet bewaakt en meer VWO diploma's wordt gezien als succesvol beleid.

Dus blijven we hangen in anecdotisch bewijs. 5% "Cum Laude" hoe ongepast ook op het VWO en al helemaal op lagere niveaus, vind ik veel. Dat is meer dan 1 leerling per klas. Maar dat is nog wat anders dan de 10, simpelweg omdat het daar 'op' is, het is geen indicatie van niveau meer. Dat heeft met elkaar en het algehele niveau te maken maar het gat tussen de 9 en de 10 zou eigenlijk onoverbrugbaar moeten zijn.

30 jaar geleden is ongeveer mijn tijd, toen mocht nog maar minder dan 10% van de leerlingen naar het VWO, nu is dat meer dan verdubbeld. In mijn herinnering was een 10 toen iets heel bijzonders, er was toen het gerucht dat er een meisje was die op één vak een 10 zou halen. Bij de multiple choice examens, tekstverklaring bijvoorbeeld, kon het natuurlijk altijd, maar je moest heel moeilijke boeken lezen en de lerares daarover helemaal wegblazen en dan was de 9,3 waar het wel ongeveer ophield. En terecht want dat kan eigenlijk niet perfect, niet foutloos. Het is moeilijk om daarvan te zeggen 'dat had op geen enkele manier beter gekund'. Maar één 10 was al wel nieuws ja.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 juni 2023 @ 13:28:40 #165
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209567023
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 18:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het wel snap, ik weet alleen niet of ik het met je eens ben. Er is nog nooit iemand dood gegaan van hard (aan school) werken, en er is weinig mis mee om aan de bak te moeten voor een diploma. Pas als de hoeveelheid werk niet meer passend is voor een normale schoolweek voor een puber, of een leerling ten onder gaat aan de stress, dan kun je (wat mij betreft) inderdaad beter een stapje terug doen.
Voor normaal werk is dat niet waar. Er zijn miljoenen gestorven door hard werken.
Wat wel waar is dat er nog nooit iemand rijk is geworden van hard werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 19 juni 2023 @ 13:34:31 #166
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209567114
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Voor normaal werk is dat niet waar. Er zijn miljoenen gestorven door hard werken.
Wat wel waar is dat er nog nooit iemand rijk is geworden van hard werken.
Wel op de langere termijn. Vroeg in je carrière hard werken (deels met de ellebogen) om hogerop te komen, om in een later stadium vanaf je spreekwoordelijke apenrots vooral ánderen hard te laten werken --> voor een bescheiden salaris, terwijl je zelf binnen loopt.
pi_209567143
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".

Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
Ik zou het bijhouden als ik daarover ging. Ik zou namelijk aan niveaubewaking doen en niet alleen maar zoveel mogelijk blije leerlingengezichtjes nastreven. Ik snap die verleiding en het goede gevoel, maar het onderwijsveld kent meer verantwoordelijkheden dus moet je daar niet te soft in zijn en niet aan toegeven.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, je behoort tot de groep goddelijke zelfbenoemde internetexperts. O+
De elkaar benoemende onderwijsexperts hebben nou ook weer niet zo'n denderend track record of een stevige wetenschappelijke basis. Leraren hebben een band met hun leerlingen, die moeten de wens hebben dat hun leerlingen slagen en mogen zelfs willen dat ze zo hoog mogelijke cijfers halen. Maar degenen die geen band met de individuele leerlingen hebben moeten voor het onderwijsniveau opkomen. Die moeten dat bewaken en een 10 kan een keer voorkomen, maar als die meer dan bij hoge uitzondering voorkomt zit je schaal mis of is het niveau van de stof verkeerd, of beide.

Dan moet je mij niet verwijten dat zulke belangrijke gegevens voor niveaubewaking niet verzameld worden. Een beroep op het autoriteitsargument door er een vakterm in te gooien maakt op mij ook geen indruk. Je gaat dan ook vast niet uitleggen wat Vygotski volgens jou met mijn stelling te maken heeft want je wilde er slechts mee suggereren dat je niks over het onderwijs mag zeggen als je niet van alles over onderwijs gelezen hebt dat op zich niks te maken heeft met de constatering dat de 10 een heel slecht cijfer is om behaald te worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209567593
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Je aanname dat dat bijgehouden zou moeten worden om het niveau te bewaken deel ik, de aanname dat dat ook daadwerkelijk bijgehouden wordt is echter onjuist. De ontwikkeling van het niveau wordt immers niet bewaakt en meer VWO diploma's wordt gezien als succesvol beleid.

Dus blijven we hangen in anecdotisch bewijs. 5% "Cum Laude" hoe ongepast ook op het VWO en al helemaal op lagere niveaus, vind ik veel. Dat is meer dan 1 leerling per klas. Maar dat is nog wat anders dan de 10, simpelweg omdat het daar 'op' is, het is geen indicatie van niveau meer. Dat heeft met elkaar en het algehele niveau te maken maar het gat tussen de 9 en de 10 zou eigenlijk onoverbrugbaar moeten zijn.

30 jaar geleden is ongeveer mijn tijd, toen mocht nog maar minder dan 10% van de leerlingen naar het VWO, nu is dat meer dan verdubbeld. In mijn herinnering was een 10 toen iets heel bijzonders, er was toen het gerucht dat er een meisje was die op één vak een 10 zou halen. Bij de multiple choice examens, tekstverklaring bijvoorbeeld, kon het natuurlijk altijd, maar je moest heel moeilijke boeken lezen en de lerares daarover helemaal wegblazen en dan was de 9,3 waar het wel ongeveer ophield. En terecht want dat kan eigenlijk niet perfect, niet foutloos. Het is moeilijk om daarvan te zeggen 'dat had op geen enkele manier beter gekund'. Maar één 10 was al wel nieuws ja.
Je hebt veel woorden nodig om aan te geven dat je claim - tienen op de eindlijst komen steeds meer voor - uit de lucht gegrepen is.
pi_209567642
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".

Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
Ja, er staat elk jaar rond deze tijd wel een artikel in de krant over een bolleboos met een indrukwekkende cijferlijst. Volgens mij gaan de media daar ieder jaar naar op zoek. Dat was twintig jaar geleden niet anders.
pi_209567861
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:

Leraren hebben een band met hun leerlingen, die moeten de wens hebben dat hun leerlingen slagen en mogen zelfs willen dat ze zo hoog mogelijke cijfers halen.
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.

quote:
Je gaat dan ook vast niet uitleggen wat Vygotski volgens jou met mijn stelling te maken heeft want je wilde er slechts mee suggereren dat je niks over het onderwijs mag zeggen als je niet van alles over onderwijs gelezen hebt dat op zich niks te maken heeft met de constatering dat de 10 een heel slecht cijfer is om behaald te worden.
Je probeert kinderen op school onderwijs aan te bieden dat net buiten hun kunnen ligt. Is het te makkelijk, dan haken ze af; is het te moeilijk, dan raken ze gefrustreerd.

Er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden voor begaafde leerlingen om zich te ontwikkelen, zowel op als buiten school.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar bronnen van je claims rondom die tienen.
pi_209568051
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.
Jij produceert dus voornamelijk sneeuwvlokjes. Dergelijke leraren zorgen juist voor zwakke breekbare jongeren. Zeer slechte zaak. :N
  maandag 19 juni 2023 @ 14:58:08 #172
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209568111
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:34 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Wel op de langere termijn. Vroeg in je carrière hard werken (deels met de ellebogen) om hogerop te komen, om in een later stadium vanaf je spreekwoordelijke apenrots vooral ánderen hard te laten werken --> voor een bescheiden salaris, terwijl je zelf binnen loopt.
Je wordt rijk van slim werken en kapitaal goed in te zetten.
Niet met hard werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209568270
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het aantal simpele reacties hier is redelijk schokkend.
Ja, dat verbaast mij ook wel wat.

Ik ben altijd net als Mathilda geweest. Net voor m'n eerste date met m'n lief had ik toevallig een hertentamen logica omdat ik van een 9,5 een 10 wilde maken. Het ging niet eens zozeer om het cijfer, maar om het rechtzetten van een onnodige fout. Ik heb er nooit onder geleden, integendeel. En mijn ouders waren net zo (onhandig) trots als de vader van Mathilda, zonder dat ze me ooit onder druk hebben gezet. Sterker nog, ik kan me herinneren dat mijn ouders me tijdens m'n rijbewijsexamens (waar ik behoorlijk zenuwachtig voor was) inprentten dat het oké was om te falen.

M'n eigen kinderen moeten niet bij me aankomen met een zesjesattitude. Ik heb er een bloedhekel aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209569129
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je hebt veel woorden nodig om aan te geven dat je claim - tienen op de eindlijst komen steeds meer voor - uit de lucht gegrepen is.
Nee, ik zeg dat dat niet bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen. Dat is zwak bewijs maar niet uit de lucht gegrepen.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.
Het gaat niet om jou persoonlijk en gelukkige leerlingen willen is ook niet helemaal je verantwoordelijkheid. Als een onvoldoende ze ongelukkig maakt dan moet je hem toch geven.

quote:
Je probeert kinderen op school onderwijs aan te bieden dat net buiten hun kunnen ligt. Is het te makkelijk, dan haken ze af; is het te moeilijk, dan raken ze gefrustreerd.

Er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden voor begaafde leerlingen om zich te ontwikkelen, zowel op als buiten school.
Dat is geen excuus om hun tijd te verdoen met stof van een te laag niveau. Het was dus ook alleen maar een vals beroep op autoriteit wat je deed want die Vygotski heeft niks met mijn stelling te maken .

Jij geeft cijfers, dat is een instrument dat je gebruikt. Wat voor instrument is het precies, waar gebruik je het voor en waar dient het voor? Daar mag je best over nadenken. Ik zeg dat als je veel tienen geeft je instrument bot is geworden, het cijfer heeft immers geen onderscheidend vermogen meer. Je kunt steggelen over een 6.7 of een 6.8, maar voor de beste leerlingen ligt de indicatie van hun prestatie ergens tussen de 10.0 en misschien wel 12.3, dat weet je niet als de schaal zo aan inflatie onderhevig ten opzichte van het niveau. Dus waarom ben je zo zelfvoldaan over en reageer je zo defensief op de kritiek op de botheid van je instrument? Omdat het botte instrument je leerlingen zo gelukkig maakt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 juni 2023 @ 16:48:15 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209569299
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:22 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, er staat elk jaar rond deze tijd wel een artikel in de krant over een bolleboos met een indrukwekkende cijferlijst. Volgens mij gaan de media daar ieder jaar naar op zoek. Dat was twintig jaar geleden niet anders.
Klopt, maar nu lees je het hele AD online, ook de regionale versies die vroeger Amersfoortse Krant of Veluws Dagblad waren, die zag je vroeger niet als je niet in die regio woonde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209569823
quote:
15s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:52 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Jij produceert dus voornamelijk sneeuwvlokjes. Dergelijke leraren zorgen juist voor zwakke breekbare jongeren. Zeer slechte zaak. :N
Jij kent mij verder helemaal niet.

Maar goed, voor jouw informatie: ik leer mijn leerlingen dat discipline en inzet uiteindelijk voor duurzaam geluk zorgen. Daarbij stel ik dus hoge eisen aan ze.

Als een leerling een toets slecht maakt, en ik geloof dat hij/zij beter kan, dan maak ik daarbij altijd de opmerking dat ze dat zelf ook moeten willen. Als ze zelf tevreden en gelukkig zijn met het resultaat, dan ga ik ze niet aansporen om zichzelf te verbeteren. Ik geloof nogal in intrinsieke motivatie, namelijk. En dat probeer ik vanuit mijn eigen vak aan te zwengelen door ze te laten fascineren en de nadruk te leggen op inzicht en vaardigheden.

Je opmerking slaat dus als een lul op een slagroomtaart.
pi_209569938
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 16:28 schreef Weltschmerz het volgende:

Het was dus ook alleen maar een vals beroep op autoriteit wat je deed want die Vygotski heeft niks met mijn stelling te maken .
Jawel. Dat leg ik je uit.

quote:
Jij geeft cijfers, dat is een instrument dat je gebruikt. Wat voor instrument is het precies, waar gebruik je het voor en waar dient het voor? Daar mag je best over nadenken.
Oh, echt, "mag dat"? Vertel jij de bouwvakker ook dat hij best mag nadenken over hoe hij zijn stenen neerlegt? Weet je überhaupt het verschil tussen formatief en summatief toetsen? De filosofie achter formatief handelen? Hoe je een rubric in elkaar zet?

No shit, Sherlock :')

quote:
Ik zeg dat als je veel tienen geeft je instrument bot is geworden, het cijfer heeft immers geen onderscheidend vermogen meer. Je kunt steggelen over een 6.7 of een 6.8, maar voor de beste leerlingen ligt de indicatie van hun prestatie ergens tussen de 10.0 en misschien wel 12.3, dat weet je niet als de schaal zo aan inflatie onderhevig ten opzichte van het niveau. Dus waarom ben je zo zelfvoldaan over en reageer je zo defensief op de kritiek op de botheid van je instrument? Omdat het botte instrument je leerlingen zo gelukkig maakt?
Als je het wilt weten: de cijfercultuur op school staat mij als docent behoorlijk tegen. Veel leerlingen leren voor cijfers. We verwachten executieve vaardigheden van ze terwijl een groot deel door die cijfercultuur voornamelijk extrinsiek gemotiveerd wordt, en dan ook nog met door hoepeltjes te springen.

Verder bestaat er veel meer dan alleen cijfers. Als een leerling dergelijke cijfers haalt, kan ze bijvoorbeeld (naar gelang de school) ook versneld examens doen in vakken en in vwo-6 bijvoorbeeld al vakken op de universiteit volgen, of verdiepende lessen volgen. Dat is een keuze.
  Manager PR/Moderator maandag 19 juni 2023 @ 17:47:20 #178
269689 crew  Viv
pi_209570013
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik geloof nogal in intrinsieke motivatie, namelijk.

Dat is bij mijzelf ook het enige wat écht werkt. :Y Gepush van anderen maakt me alleen maar recalcitrant. :{w

Zoals ik eerder genoemd heb, slaagde ik met een 8 gemiddeld toen het voor mij wel degelijk zin had om meer dan het minimale te doen. Ik wilde immers niet mijn studiekeuze (en universiteit) aan het toeval overlaten met die gewogen loting.

En ik haalde dus vaak slechte cijfers voor onverwachte overhoringen Frans. Tót er sprake van was dat we naar Frankrijk zouden verhuizen, toen ging ik ineens uit mezelf woordjes stampen. :D
pi_209570019
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
En als er al een verandering is: wat is hierin bijvoorbeeld de rol van het veranderende studieklimaat (BSA, geen studiefinanciering)? Social media?

En wat is überhaupt de betekenis van "makkelijker worden" als er gekozen wordt voor verbreding in plaats van verdieping sinds de tweede fase? Is verbreding altijd makkelijker?

Kunnen onze Fok-deskundigen daar ook commentaar op geven? :7
pi_209570110
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef Viv het volgende:

[..]
Dat is bij mijzelf ook het enige wat écht werkt. :Y Gepush van anderen maakt me alleen maar recalcitrant. :{w

Zoals ik eerder genoemd heb, slaagde ik met een 8 gemiddeld toen het voor mij wel degelijk zin had om meer dan het minimale te doen. Ik wilde immers niet mijn studiekeuze (en universiteit) aan het toeval overlaten met die gewogen loting.

En ik haalde dus vaak slechte cijfers voor onverwachte overhoringen Frans. Tót er sprake van was dat we naar Frankrijk zouden verhuizen, toen ging ik ineens uit mezelf woordjes stampen. :D
Dat inderdaad. Uiteindelijk wil je dat een leerling gelukkig is/wordt. Daar is weinig softs aan: een puber moet wat mij betreft zelf ontdekken dat veel vaardigheden en kennis die ze op school leren voor duurzaam geluk kunnen zorgen. Waarom zou je het anders willen? Iets kan nu misschien niet "leuk" zijn, en verslagen op tijd inleveren kan frustrerend zijn als je nog niet goed kunt plannen, maar het is een investering. Toegeven aan "niet leuk" levert kortstondig geluk op, maar op lange termijn frustratie en wellicht spijt.

Ik heb het idee dat wij als docenten tegenwoordig meer en meer leerlingen door een onderwijssyteem moeten trekken wat niet meer voldoet, en dan ook nog met de wens om zoveel mogelijk mensen hoogopgeleid te krijgen. De bedroevende resultaten op de havo bijvoorbeeld (onze school had een eerste slagingspercentage van 70%, en ik heb ze nog lager gehoord) wordt vooral bij de docent gezocht. Maar onze trukendoos raakt op een gegeven moment leeg. Als leerlingen niet willen, en liever 20 uur per week in de supermarkt rondhangen voor 3 euro per uur, dan sta je als docent machteloos. En dan zeg ik: prima, laat ze een niveau lager doen, en wellicht dat die intrinsieke motivatie op een wat latere leeftijd nog komt.

Dat maakt een aantal opmerkingen hier in dit topic voor mij ook frustrerend. Het is ook typisch voor hoe er tegen het onderwijs en docentvak wordt aangekeken. Niet dat het me des Fok!s verbaast, overigens. Het doet me alleen denken aan een bekende van me, die als een gefrustreerde betweter op social media regelmatig roept dat vroeger altijd alles beter was en de jeugd steeds verdorvener wordt, veelal reagerend op stukjes van de Telegraaf. Dat hij vroeger zelf ook de brommer van zijn broer tegen een boom reed, regelmatig in de problemen zat en diverse malen in zijn huwelijk vreemdging, blijft dan meestal achterwege in dat soort tirades.
  maandag 19 juni 2023 @ 18:47:04 #181
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209570696
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:54 schreef Haushofer het volgende:

Ik heb het idee dat wij als docenten tegenwoordig meer en meer leerlingen door een onderwijssyteem moeten trekken wat niet meer voldoet, en dan ook nog met de wens om zoveel mogelijk mensen hoogopgeleid te krijgen.
Ik herken dat idee wel, ja. Al heb ik niet direct een alternatief voor handen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209570762
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Jawel. Dat leg ik je uit.
Nee, dat doe je niet. Je was gewoon even wat aan het droppen om te suggereren dat er kennis achter het verwerpen van mijn stelling zit maar dat is een vals autoriteitsargument omdat het niks met mijn stelling van doen heeft.

quote:
Oh, echt, "mag dat"? Vertel jij de bouwvakker ook dat hij best mag nadenken over hoe hij zijn stenen neerlegt? Weet je überhaupt het verschil tussen formatief en summatief toetsen?
Uiteraard, ik heb een VWO-opleiding van 30 jaar geleden, dus ik kan dat eenvoudig afleiden.

quote:
Als je het wilt weten: de cijfercultuur op school staat mij als docent behoorlijk tegen. Veel leerlingen leren voor cijfers. We verwachten executieve vaardigheden van ze terwijl een groot deel door die cijfercultuur voornamelijk extrinsiek gemotiveerd wordt, en dan ook nog met door hoepeltjes te springen.
Daar ben ik het mee eens, daarom ben ik ook fan van een goede zesjescultuur, of een zescultuur eigenlijk. Maar hoe dan ook, je gebruikt cijfers als instrument, summatief of formatief, en dan mag je best constateren dat je instrument bot is als je veel tienen geeft. Aan de andere kant van de 10 is er immers niks.

quote:
Verder bestaat er veel meer dan alleen cijfers. Als een leerling dergelijke cijfers haalt, kan ze bijvoorbeeld (naar gelang de school) ook versneld examens doen in vakken en in vwo-6 bijvoorbeeld al vakken op de universiteit volgen, of verdiepende lessen volgen. Dat is een keuze.
Ja, leuk, maar dat is dus een lapmiddel. Wat er volgens is gebeurd om meer mensen hogeropgeleid te kunnen noemen is dat de normen zover zijn verlaagd in de 3 decennia dat er 3 keer zoveel leerlingen een VWO-diploma kunnen halen. Daar zit nog een restje arbeidersemancipatie in, een deel huiswerkbegeleiding en bijles door rijke ouders van domme kinderen, maar ook de algemene normen, de 5.5 als voldoende, compensatiemogelijkheid, vakkeuzemogelijkheden, wegstrepen.

Maar door die algemene normverlagin krijg je dus dat aan de bovenkant de beste leerlingen in de knel komen in die zin dat het voor een veel groter gedeelte gewoon te makkelijk is geworden. Dan krijg je dus veel meer tienen en negens, en krijg je veel meer leerlingen voor wie er buiten het reguliere lesprogramma van alles geregeld moet worden om het interessant te houden. Het liefst wil je natuurlijk een klas waar de kwaliteit dicht bij elkaar zit, en zich tussen de volle 6.0 en de 9 beweegt. Dan heb je stof die zich voor de zwaksten in dat vak nog net te doen is, maar voor de besten ook weer niet zo makkelijk dat ze het perfect kunnen doen. Dan leren ze als klas het meest, en wordt hun talent om te leren goed benut.

Want dat is mijn probleem met cijfers, het is geen doel op zich. Een negen is als een indicatie dat diegene zijn talent voor een groot deel is verspild aan te makkelijke stof, maar dat hoort erbij want je zit nou eenmaal in een klas, het is vooral laten zien dat je meer had aangekund. Een tien is dat helemaal want dan is er niet eens verbetering mogelijk en faalt het zelfs in het precies weergeven van je niveau. Hoe hoog sprong je? Geen idee, de lat ging maar tot 2 meter. Hoe hoog zou je kunnen springen? Helemaal geen idee, dat zullen we nooit weten want de lat kan niet hoger dan 2 meter.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 juni 2023 @ 18:59:54 #183
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_209570904
Jammer dat ze voor zoiets sufs als nanobiologie gaat daarmee wordt je geen partner bij de big4. Met haar brains was ze binnen no-time partner geweest via een master van Nyenrode. @KingRoland
pi_209571125
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 18:59 schreef RamboDirk het volgende:
Jammer dat ze voor zoiets sufs als nanobiologie gaat daarmee wordt je geen partner bij de big4. Met haar brains was ze binnen no-time partner geweest via een master van Nyenrode. @:Kingroland
Dat is het hoogst haalbare qua werk, in jouw perceptie?
pi_209571162
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 18:59 schreef RamboDirk het volgende:
Jammer dat ze voor zoiets sufs als nanobiologie gaat daarmee wordt je geen partner bij de big4. Met haar brains was ze binnen no-time partner geweest via een master van Nyenrode. @:Kingroland
Wellicht verdient ze daar meer ja, maar nanobioligie is een stuk nuttiger voor de mensheid.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209571357
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:53 schreef Hexagon het volgende:
Knappe prestatie. Maar ze moet inderdaad wel opletten dat het niet ten koste van alles gaat.
Ze mag wel even op mijn paal komen dansen, kijken of ze daar ook een 10 kan scoren.
pi_209571365
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, dat doe je niet. Je was gewoon even wat aan het droppen om te suggereren dat er kennis achter het verwerpen van mijn stelling zit maar dat is een vals autoriteitsargument omdat het niks met mijn stelling van doen heeft.
Ja, dat je mijn opmerking niet snapt, dat kan natuurlijk niet.

quote:
Uiteraard, ik heb een VWO-opleiding van 30 jaar geleden, dus ik kan dat eenvoudig afleiden.
En net zo kun je natuurlijk eenvoudig aan een docent uitleggen waarover hij zou moeten nadenken wat betreft zijn vak uitoefenen.

quote:
Daar ben ik het mee eens, daarom ben ik ook fan van een goede zesjescultuur, of een zescultuur eigenlijk. Maar hoe dan ook, je gebruikt cijfers als instrument, summatief of formatief, en dan mag je best constateren dat je instrument bot is als je veel tienen geeft. Aan de andere kant van de 10 is er immers niks.
Er is jou al diverse malen gevraagd waar je dit op baseert. Dus nogmaals: waar zijn jouw cijfers en bronnen?

De cijferverdeling in Nederland zal ruwweg normaal verdeeld zijn. Wat het gemiddelde per vak is weet ik niet, maar zal naar mijn verwachting ergens tussen de 5,5 en de 7 schommelen. Er zijn uitschieters naar boven en naar beneden. Voor de leerling in kwestie geldt dat zij in het extreme uiterste zit. En op basis van dit uiterste baseer jij dat het cijfersysteem niet klopt?

quote:
Ja, leuk, maar dat is dus een lapmiddel. Wat er volgens is gebeurd om meer mensen hogeropgeleid te kunnen noemen is dat de normen zover zijn verlaagd in de 3 decennia dat er 3 keer zoveel leerlingen een VWO-diploma kunnen halen. Daar zit nog een restje arbeidersemancipatie in, een deel huiswerkbegeleiding en bijles door rijke ouders van domme kinderen, maar ook de algemene normen, de 5.5 als voldoende, compensatiemogelijkheid, vakkeuzemogelijkheden, wegstrepen.
Ook hier: geef eens fatsoenlijke bronnen die aangeven dat de normen zouden zijn verlaagd.

Onlangs kwam over mijn eigen vak b.v. dit bericht in het nieuws,

https://didactiefonline.n(...)amens-betere-cijfers

maar daar kwam vanuit diverse hoeken al allerlei kritiek op. Ik zou als docent ook niet zo 123 kunnen zeggen dat de examens makkelijker zijn gemaakt. Want zoals ik al zei: waarin uit zich dat precies? Hoe stel je dat kwantitatief vast?

quote:
Maar door die algemene normverlagin krijg je dus dat aan de bovenkant de beste leerlingen in de knel komen in die zin dat het voor een veel groter gedeelte gewoon te makkelijk is geworden. Dan krijg je dus veel meer tienen en negens en krijg je veel meer leerlingen voor wie er buiten het reguliere lesprogramma van alles geregeld moet worden om het interessant te houden.
Nogmaals: geef bronnen waaruit dit blijkt. Hoeveel procent van de leerlingen eindigt met een tien op hun eindexamen, per vak? Pak die scores, doe er eventueel een t-testje overeen, en kijk of er significante afwijkingen zijn ontwikkeld gedurende de 30 jaar dat jij het vwo hebt verlaten.

quote:
Hoe hoog sprong je? Geen idee, de lat ging maar tot 2 meter. Hoe hoog zou je kunnen springen? Helemaal geen idee, dat zullen we nooit weten want de lat kan niet hoger dan 2 meter.
Als (zeg) 98% het gemiddeld niet eens tot die 2 meter haalt, dan zegt zo'n lat wel degelijk iets. Je kunt je onderwijs niet gaan inrichten op uitersten. En nogmaals: voor (hoog)begaafde leerlingen zijn er al mogelijkheden.

Maar goed, er zijn meerdere mensen hier die graag van jou wat meer onderbouwing zouden willen zien qua bronnnen. Moet voor jou toch geen probleem zijn als je aan docenten meent te kunnen uitleggen waarover ze zouden moeten nadenken en de termen "summatief" en "formatief" kunt googlen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 19-06-2023 19:40:38 ]
pi_209571600
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Uiteraard, ik heb een VWO-opleiding van 30 jaar geleden, dus ik kan dat eenvoudig afleiden.
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen
  maandag 19 juni 2023 @ 20:12:08 #189
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209571995
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is het hoogst haalbare qua werk, in jouw perceptie?
partner bij de big4 en MBB wordt je niet zomaar
graag op anoniem
pi_209572257
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef Viv het volgende:

[..]
Dat is bij mijzelf ook het enige wat écht werkt. :Y Gepush van anderen maakt me alleen maar recalcitrant. :{w
Zo zwart-wit is het niet met extrinsieke en intrinsieke motivatie. Motivatie die in een bepaald stadium extrinsiek is, kun je internaliseren. Dat is het verschil tussen iets doen omdat het moet (extrinsiek), iets doen omdat je het belangrijk bent gaan vinden (geïnternaliseerd) en iets doen omdat je het gewoon leuk vindt (intrinsiek).

Ik denk zelf dat extrinsieke motivatie erg belangrijk is. In onderzoek naar motivatie wordt intrinsieke motivatie gezien als iets wat je nu eenmaal hebt of niet, van binnenuit komt en waar je geen moeite voor hoeft te doen. Het lijkt mij een verschrikkelijke simplificatie om een individu los van zijn of haar omgeving te zien. Onze omgeving oefent grote invloed op ons uit, of we het nu doorhebben of niet. Hoe ontstaat een interesse bijvoorbeeld? Is het iets waar je mee bent geboren, iets wat je gaandeweg verwerft of misschien wel een combinatie van die twee?

Het is wel zo dat pushen contraproductief is. Er zijn interessante experimenten uitgevoerd waaruit blijkt extrinsieke motivatie zoals het uitvaardigen van een beloning ten koste gaat van intrinsieke motivatie. Cijfers zijn er ook een voorbeeld van: motivatie om te leren gaat hard achteruit zodra kinderen naar de middelbare school gaan, waar een grotere nadruk komt te liggen op cijfers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 19 juni 2023 @ 20:27:54 #191
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_209572279
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is het hoogst haalbare qua werk, in jouw perceptie?
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:16 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wellicht verdient ze daar meer ja, maar nanobioligie is een stuk nuttiger voor de mensheid.
Kijk deze fluitketels eens :') @KingRoland
  maandag 19 juni 2023 @ 20:28:33 #192
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209572288
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:27 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[..]
Kijk deze fluitketels eens :') @:Kingroland
assessment halen ze niet eens
graag op anoniem
pi_209572386
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
En als er al een verandering is: wat is hierin bijvoorbeeld de rol van het veranderende studieklimaat (BSA, geen studiefinanciering)? Social media?

En wat is überhaupt de betekenis van "makkelijker worden" als er gekozen wordt voor verbreding in plaats van verdieping sinds de tweede fase? Is verbreding altijd makkelijker?

Kunnen onze Fok-deskundigen daar ook commentaar op geven? :7
Ik ken wel onderzoek waaruit blijkt dat de kwaliteit van scripties de laatste decennia terug is gelopen. En het opleidingsniveau stijgt geleidelijk: er gaan minder leerlingen naar het vmbo en meer naar havo/vwo, er gaan meer leerlingen studeren en er zijn meer gepromoveerden. Dat de kwaliteit van het onderwijs hierdoor onder druk is komen te staan, is een vrij breed gedeeld sentiment.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209572645
quote:
9s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:45 schreef Modus het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]
Is gewoon correct hoor.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, dat je mijn opmerking niet snapt, dat kan natuurlijk niet.
Ik snap hem wat te goed denk ik.

quote:
En net zo kun je natuurlijk eenvoudig aan een docent uitleggen waarover hij zou moeten nadenken wat betreft zijn vak uitoefenen.
Ja, het is heel normaal dat iemand van buiten een ander perspectief heeft dan iemand die met zijn poten in de klei staat. Als jij wil dat leerlingen gelukkig zijn dan is een 10 uitdelen heel fijn. Als dan iemand zegt dat een 10 eigenlijk helemaal geen goed cijfer is daar argumenten voor geeft, hoef je niet meteen in een kramp te schieten alsof ik zeg dat je je vak niet goed doet. Mijn kritiek geldt een ontwikkeling in het onderwijs.

quote:
Er is jou al diverse malen gevraagd waar je dit op baseert. Dus nogmaals: waar zijn jouw cijfers en bronnen?
Ik heb al aangegeven dat als je aan normbewaking wil doen dat goed zou zijn om bij te houden, maar dat gebeurt dus niet.

quote:
De cijferverdeling in Nederland zal ruwweg normaal verdeeld zijn. Wat het gemiddelde per vak is weet ik niet, maar zal naar mijn verwachting ergens tussen de 5,5 en de 7 schommelen. Er zijn uitschieters naar boven en naar beneden. Voor de leerling in kwestie geldt dat zij in het extreme uiterste zit. En op basis van dit uiterste baseer jij dat het cijfersysteem niet klopt?
Het gaat dus niet om het gemiddelde. Dan mis je het hele punt.

quote:
Ook hier: geef eens fatsoenlijke bronnen die aangeven dat de normen zouden zijn verlaagd.

Onlangs kwam over mijn eigen vak b.v. dit bericht in het nieuws,

https://didactiefonline.n(...)amens-betere-cijfers

maar daar kwam vanuit diverse hoeken al allerlei kritiek op. Ik zou als docent ook niet zo 123 kunnen zeggen dat de examens makkelijker zijn gemaakt. Want zoals ik al zei: waarin uit zich dat precies? Hoe stel je dat kwantitatief vast?
In het aantal VWO diploma's tov het aantal diploma's. Dat is belangrijk want er is geen hoger onderwijsniveau.

quote:
Nogmaals: geef bronnen waaruit dit blijkt. Hoeveel procent van de leerlingen eindigt met een tien op hun eindexamen, per vak? Pak die scores, doe er eventueel een t-testje overeen, en kijk of er significante afwijkingen zijn ontwikkeld gedurende de 30 jaar dat jij het vwo hebt verlaten.
Nogmaals, dat is iets dat het ministerie zou moeten bijhouden. Dat je er hoogbegaafden tussen hebt zitten is een gegeven.

quote:
Als (zeg) 98% het gemiddeld niet eens tot die 2 meter haalt, dan zegt zo'n lat wel degelijk iets. Je kunt je onderwijs niet gaan inrichten op uitersten.
Nee, maar je hebt het hoogste onderwijsniveau als deel van die inrichting, en die moet dan ook de beste leerlingen goed bedienen. Dus als jij de beste hoogspringers wil bedienen moet je staanders hebben die hoger gaan 2 meter, als die staanders dan niet geschikt zijn voor springers die niet over de 1 meter heen komen, dan moet je de groep splitsen.

quote:
En nogmaals: voor (hoog)begaafde leerlingen zijn er al mogelijkheden.
Dat wil niet zeggen dat reguliere stof en toetsing niet meer zou moeten bieden.

quote:
Maar goed, er zijn meerdere mensen hier die graag van jou wat meer onderbouwing zouden willen zien qua bronnnen. Moet voor jou toch geen probleem zijn als je aan docenten meent te kunnen uitleggen waarover ze zouden moeten nadenken en de termen "summatief" en "formatief" kunt googlen.
Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben allemaal op school gezeten, het geen volledig onbekende wereld. Je hoeft ook rij-instructeur te zijn om iets over het verkeer te zeggen.

Je hebt zelf ook niet aangegeven wat je nou van cijfers, van de schaal, zou willen. Hoe moet die zich verhouden tot de verschillende kwaliteiten in de klas en in het bijzonder tov de beste leerlingen. Als niemand boven de 6 uitkomt deugt die niet, als de helft een 10 heeft zit er ook iets scheef, ik denk dat we het daar over eens zijn. Dan kun je ook iets vinden van hoe vaak 10-en mogen voorkomen, jij deelt cijfers uit, dan kun je daar toch een mening over formuleren ipv alleen maar defensief verschillende autoriteitsargumenten op verschillende manieren in te roepen? Ik snap prima waarom een 10 doorgaans als iets positiefs wordt ervaren, zeker vanuit het met je poten in de klei staan, maar van een afstandje heb ik er ook een bedenking bij, nou wellicht kun je jij ook in iemand die van een afstandje kijkt verplaatsen en iets van die bedenking vinden. Of niet, maar waarom reageer je dan?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209572744
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:

Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben allemaal op school gezeten, het geen volledig onbekende wereld.
Dat zie ik inderdaad maar al te vaak, dat mensen zichzelf deskundig vinden omdat ze onderwijs hebben gevolgd. Het draagt bij aan slecht gefundeerde meningen, net als het idee dat onderwijskunde geen wetenschap is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209572771
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is gewoon correct hoor.

Eh, nee.
pi_209572824
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209572933
quote:
Ja ik weet wel hoe het moet :P
pi_209573361
quote:
15s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat zie ik inderdaad maar al te vaak, dat mensen zichzelf deskundig vinden omdat ze onderwijs hebben gevolgd.
Ik vind mezelf niet deskundig, wat ik zeg vraagt geen specifieke deskundigheid, terwijl de deskundigheid van leraren helemaal niet die algemene en langdurige trends betreft.

quote:
Het draagt bij aan slecht gefundeerde meningen, net als het idee dat onderwijskunde geen wetenschap is.
Dat zeg ik dan ook niet, ik zeg dat niet alle ideeen uit de onderwijskunde even wetenschappelijk onderbouwd zijn.

quote:
10s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:02 schreef Modus het volgende:

[..]
Eh, nee.
Het is gewoon de correcte verleden tijd van bekleden, en dat was mijn bewuste keuze.
quote:
Dit is niet volledig. "Het zojuist verbrede pad", "het gisteren begrote bedrag"? Dacht het niet. Je verwijst grofweg naar een eigenschap of naar iets wat gedaan is. Die keuze komt de schrijver toe en die heb ik bewust gemaakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209573479
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:40 schreef Weltschmerz het volgende:

Het is gewoon de correcte verleden tijd van bekleden, en dat was mijn bewuste keuze.
Wacht. Moet ik dit serieus nog gaan uitleggen ook?
quote:
Dit is niet volledig. "Het zojuist verbrede pad", "het gisteren begrote bedrag"? Dacht het niet. Je verwijst grofweg naar een eigenschap of naar iets wat gedaan is. Die keuze komt de schrijver toe en die heb ik bewust gemaakt.
:')
Er is echt geen enkele VWO waar je dit zo leert.
  Manager PR/Moderator maandag 19 juni 2023 @ 21:54:00 #201
269689 crew  Viv
pi_209573560
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo zwart-wit is het niet met extrinsieke en intrinsieke motivatie. Motivatie die in een bepaald stadium extrinsiek is, kun je internaliseren. Dat is het verschil tussen iets doen omdat het moet (extrinsiek), iets doen omdat je het belangrijk bent gaan vinden (geïnternaliseerd) en iets doen omdat je het gewoon leuk vindt (intrinsiek).
Ah, dan was mijn voorbeeld van woordjes stampen voor Frans vanwege een naderende emigratie geen intrinsieke motivatie, maar geïnternaliseerde. :)

Intrinsieke motivatie had ik dan destijds voor ballet en computers. Ik deed een vooropleiding aan het conservatorium, en dat zonder pushende balletmoeder. *O*
En tijdens een proefwerkweek in 3 vwo heb ik een heel boek met de basisprincipes van HTML uitgelezen. Dat was dus geen lesstof, we moesten steeds een boek meebrengen voor als we eerder klaar waren met de proefwerken. :D
quote:
Ik denk zelf dat extrinsieke motivatie erg belangrijk is. In onderzoek naar motivatie wordt intrinsieke motivatie gezien als iets wat je nu eenmaal hebt of niet, van binnenuit komt en waar je geen moeite voor hoeft te doen. Het lijkt mij een verschrikkelijke simplificatie om een individu los van zijn of haar omgeving te zien. Onze omgeving oefent grote invloed op ons uit, of we het nu doorhebben of niet. Hoe ontstaat een interesse bijvoorbeeld? Is het iets waar je mee bent geboren, iets wat je gaandeweg verwerft of misschien wel een combinatie van die twee?
Goed punt. :) Er zal toch eerst een zaadje geplant moeten worden, lijkt mij. Anders weet je niet eens dat het bestaat (ballet, HTML, etcetera).
quote:
Het is wel zo dat pushen contraproductief is. Er zijn interessante experimenten uitgevoerd waaruit blijkt extrinsieke motivatie zoals het uitvaardigen van een beloning ten koste gaat van intrinsieke motivatie. Cijfers zijn er ook een voorbeeld van: motivatie om te leren gaat hard achteruit zodra kinderen naar de middelbare school gaan, waar een grotere nadruk komt te liggen op cijfers.
Wat zonde eigenlijk. :{
pi_209573573
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:47 schreef Modus het volgende:

[..]
Wacht. Moet ik dit serieus nog gaan uitleggen ook?
[..]
:')
Er is echt geen enkele VWO waar je dit zo leert.
VWO is dan ook niet mijn hoogst genoten opleiding, maar ik had daar doorgaans niet van die defensieve leraren die meteen autoritair gingen doen als je iets in te brengen had. Dat hoort nou eenmaal bij lesgeven op het hoogst beschikbare niveau, er zitten er altijd een paar tussen die het beter weten of beter snappen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209573598
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
VWO is dan ook niet mijn hoogst genoten opleiding, maar ik had daar doorgaans niet van die defensieve leraren die meteen autoritair gingen doen als je iets in te brengen had. Dat hoort nou eenmaal bij lesgeven op het hoogst beschikbare niveau, er zitten er altijd een paar tussen die het beter weten of beter snappen.
:')_
pi_209574924
quote:
6s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:12 schreef KingRoland het volgende:

[..]
partner bij de big4 en MBB wordt je niet zomaar
Dat was het punt niet.
pi_209575084
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
VWO is dan ook niet mijn hoogst genoten opleiding, maar ik had daar doorgaans niet van die defensieve leraren die meteen autoritair gingen doen als je iets in te brengen had. Dat hoort nou eenmaal bij lesgeven op het hoogst beschikbare niveau, er zitten er altijd een paar tussen die het beter weten of beter snappen.
Daar heb ik wel last van gehad toen ik een niveau lager ging.
Ik heb toen de leraar duits op een fout gewezen. Dat ontkende hij eerst, maar omdat ik toch gelijk had, ik jong en dom was, wees ik erop dat ik wel gelijk had.

Dat resulteerde in een leraar die alles van me tot in de puntjes controleerde. En elk klein foutje resulteerde in nablijven en strafwerk. Tot ik een keer laat moest nablijven en mijn vader vroeg waarom ik zo laat thuis was.
Mijn vader wist dat ik extra mijn best deed voor de duitse les, hij hielp me erbij.
De leraar gaf me geen strafwerk meer daarna, wel noemde hij me een lafaard omdat mijn vader naar school was gekomen ervoor.
Dat heeft best diep gesneden omdat ik wel degelijk mijn best bleef doen, maar door de stress van alles geheel foutloos moeten doen het soms niet goed ging.

Maar....
Achteraf gezien. De eis die deze leraar op me heeft gelegd toen heeft me wel geholpen meer aandacht te besteden aan hoe ik lees en schrijf.
Ik ben dyslectisch, toen was dat nog niet zo'n ding.
Ook kon ik zijn strengheid wel hebben (hij was geen algehele eikel, er was ook een knipoog. Die ik pas later beter ben gaan zien) alhoewel ik het echt wel moeilijk vond hier en daar. En ik was ook echt een betwetertje.

Mijn duits heb ik laten vallen zodra ik kon.
Maar karma is a bitch. Mijn schoondochter en familie is duits. Veel familie van mijn partner leeft in duitsland of spreekt meer duits dan engels.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cause-mayhem2 op 20-06-2023 01:29:20 ]
pi_209575464
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 18:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Misschien, misschien niet. Ons onderwijssysteem met vijf (of zes) niveaus van voortgezet onderwijs en het impliciete doel om het hoogste niveau te kiezen dat je nog kan halen, zorgt daardoor automatisch voor veel zessen.

De uitspraak die je doet wordt ook nogal vaak andersom gebruikt. Als een leerling in 1 vmbo een eindrapport met allemaal zevens en achten heeft, dan kun je de vraag 'kan ik/kan mijn kind niet naar de havo' wel zo ongeveer opschrijven. Of: ieder jaar hebben we op het vmbo 1 of 2 leerlingen die cum laude slagen. Eerste vraag die ze dan vaak van buitenstaanders krijgen: Had je dan niet de havo moeten doen?
Alles hangt ook af van de manier van les geven. Er zijn best voorbeelden te geven van mensen die op de middelbare school niets begrepen van wiskunde, maar uiteindelijk toch technische wiskunde zijn gaan studeren met hoge cijfers.
pi_209575478
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Even iets anders: pijpt iemand jou nog wel eens? heb je dierbare om je heen? ken je nog de geneugte des levens?

Je zuurheidsgehalte is namelijk zo hoog, dat de citroenen ineens pootjes krijgen en weg rennen.
pi_209575488
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Even iets anders: pijpt iemand jou nog wel eens? heb je dierbare om je heen? ken je nog de geneugte des levens?

Je zuurheidsgehalte is namelijk zo hoog, dat de citroenen ineens pootjes krijgen en weg rennen.
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 15:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat verbaast mij ook wel wat.

Ik ben altijd net als Mathilda geweest. Net voor m'n eerste date met m'n lief had ik toevallig een hertentamen logica omdat ik van een 9,5 een 10 wilde maken. Het ging niet eens zozeer om het cijfer, maar om het rechtzetten van een onnodige fout. Ik heb er nooit onder geleden, integendeel. En mijn ouders waren net zo (onhandig) trots als de vader van Mathilda, zonder dat ze me ooit onder druk hebben gezet. Sterker nog, ik kan me herinneren dat mijn ouders me tijdens m'n rijbewijsexamens (waar ik behoorlijk zenuwachtig voor was) inprentten dat het oké was om te falen.

M'n eigen kinderen moeten niet bij me aankomen met een zesjesattitude. Ik heb er een bloedhekel aan.
Toch valt er wel iets voor te zeggen dat 'streberigheid' ook zo zijn nadelen heeft. Je moet als mens, en zeker als puber immers ook oog hebben voor andere zaken.
pi_209575495
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat inderdaad. Uiteindelijk wil je dat een leerling gelukkig is/wordt. Daar is weinig softs aan: een puber moet wat mij betreft zelf ontdekken dat veel vaardigheden en kennis die ze op school leren voor duurzaam geluk kunnen zorgen. Waarom zou je het anders willen? Iets kan nu misschien niet "leuk" zijn, en verslagen op tijd inleveren kan frustrerend zijn als je nog niet goed kunt plannen, maar het is een investering. Toegeven aan "niet leuk" levert kortstondig geluk op, maar op lange termijn frustratie en wellicht spijt.

Ik heb het idee dat wij als docenten tegenwoordig meer en meer leerlingen door een onderwijssyteem moeten trekken wat niet meer voldoet, en dan ook nog met de wens om zoveel mogelijk mensen hoogopgeleid te krijgen. De bedroevende resultaten op de havo bijvoorbeeld (onze school had een eerste slagingspercentage van 70%, en ik heb ze nog lager gehoord) wordt vooral bij de docent gezocht. Maar onze trukendoos raakt op een gegeven moment leeg. Als leerlingen niet willen, en liever 20 uur per week in de supermarkt rondhangen voor 3 euro per uur, dan sta je als docent machteloos. En dan zeg ik: prima, laat ze een niveau lager doen, en wellicht dat die intrinsieke motivatie op een wat latere leeftijd nog komt.

Dat maakt een aantal opmerkingen hier in dit topic voor mij ook frustrerend. Het is ook typisch voor hoe er tegen het onderwijs en docentvak wordt aangekeken. Niet dat het me des Fok!s verbaast, overigens. Het doet me alleen denken aan een bekende van me, die als een gefrustreerde betweter op social media regelmatig roept dat vroeger altijd alles beter was en de jeugd steeds verdorvener wordt, veelal reagerend op stukjes van de Telegraaf. Dat hij vroeger zelf ook de brommer van zijn broer tegen een boom reed, regelmatig in de problemen zat en diverse malen in zijn huwelijk vreemdging, blijft dan meestal achterwege in dat soort tirades.
En dan nog de vraag: hoe erg is het als de jeugd 'bedorven' is?

Dat is het leven. Jeugd hoort onverstandige, irrationele dingen te doen. Met sommige komt het uiteindelijk goed, met andere niet.
pi_209575528
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:13 schreef BaksteenMongool het volgende:
Ik vond mijn 6jes prima op de HAVO en heb inmiddels mijn master afgerond en niemand die ooit naar die cijfers heeft gekeken dus waar doe je het voor?
Voor je zelf, alleen komende meeste pubers daar pas achter als ze volwassen zijn. Ik ben ook gewoon langzaam van mavo, mbo naar hbo gegaan. Hier ook letterlijk nog nooit een van die 3 papiertjes laten zien.
pi_209575591
Wat een irritante vader zeg, niet normaal. Dat je trots bent op je kind is begrijpelijk maar deze man lijkt een ongezonde obsessie te hebben met de prestaties van zijn kind.
PWBF
pi_209575617
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 07:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Alles hangt ook af van de manier van les geven. Er zijn best voorbeelden te geven van mensen die op de middelbare school niets begrepen van wiskunde, maar uiteindelijk toch technische wiskunde zijn gaan studeren met hoge cijfers.
Ik ben met een 5,5 op mijn wiskunde B geslaagd en ben uiteindelijk onderzoek gaan doen in de snaartheorie en kwantumzwaartekracht :P
pi_209575685
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:

Het gaat dus niet om het gemiddelde. Dan mis je het hele punt.
Nee, ik mis niks; gegeven het gemiddelde en de spreiding kun je afschatten welk percentage leerlingen in de hoogste X% vallen. Dat heet statistiek. Dat leerde je vroeger nog op het vwo.

quote:
Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben allemaal op school gezeten, het geen volledig onbekende wereld. Je hoeft ook rij-instructeur te zijn om iets over het verkeer te zeggen.
We zijn allemaal wel eens met vliegvakantie geweest, dus we zeggen tegen de piloot dat ze bij zijn vliegmaatschappij best eens mogen nadenken over hoe ze zuiniger met brandstof kunnen omgaan. We zijn allemaal wel eens in een ziekenhuis geweest, dus we zeggen tegen de chirurg dat ze best eens mogen nadenken hoe ze hun patiënten beter kunnen opereren.

Prima dat jij dat normaal vindt; ik vind dat ronduit arrogant en wereldvreemd. En dat is waarom ik zo "defensief" reageer, omdat het onderwijs verkankerd wordt door mensen die van buitenaf dit soort adviezen menen te moeten geven. Alsof hier amper over wordt nagedacht.

Zolang jij niet met cijfers komt omtrent je claim "het vwo-niveau is sterk gezakt" vanwege een toenemend aantal uitgedeelde tienen maar dat dit "niet dit bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen", en tegelijkertijd beweert dat "de onderwijskunde niet altijd even wetenschappelijk onderbouwd is", lijkt me deze discussie verspilling van jouw en mijn energie. Ja, dat irriteert me inderdaad. Ik heb betere dingen te doen met mijn leven dan me op te vreten over de zoveelste internetexpert die meent te kunnen aanwijzen wat er in het onderwijs verkeerd gaat (en overigens weigert het verschil te erkennen tussen een werkwoordsvervoeging en een bijvoeglijk naamwoord, maar dat terzijde). Tabé.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 08:37:05 #214
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209575800
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 00:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat was het punt niet.
Misschien dat @AFCNiels jou op andere gedachtes kan brengen
graag op anoniem
  dinsdag 20 juni 2023 @ 08:42:26 #215
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209575839
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 08:18 schreef Haushofer het volgende:
Zolang jij niet met cijfers komt omtrent je claim "het vwo-niveau is sterk gezakt" vanwege een toenemend aantal uitgedeelde tienen maar dat dit "niet dit bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen", en tegelijkertijd beweert dat "de onderwijskunde niet altijd even wetenschappelijk onderbouwd is", lijkt me deze discussie verspilling van jouw en mijn energie. Ja, dat irriteert me inderdaad. Ik heb betere dingen te doen met mijn leven dan me op te vreten over de zoveelste internetexpert die meent te kunnen aanwijzen wat er in het onderwijs verkeerd gaat (en overigens weigert het verschil te erkennen tussen een werkwoordsvervoeging en een bijvoeglijk naamwoord, maar dat terzijde). Tabé.
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209575893
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 07:20 schreef theunderdog het volgende:
Toch valt er wel iets voor te zeggen dat 'streberigheid' ook zo zijn nadelen heeft. Je moet als mens, en zeker als puber immers ook oog hebben voor andere zaken.
Dergelijke "strebertjes" zullen het in ieder geval niet laten om ermee te koketteren op fora en linkedin. Dat is het grootste nadeel. ;)
  Manager PR/Moderator dinsdag 20 juni 2023 @ 09:21:17 #217
269689 crew  Viv
pi_209576147
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 08:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
En dit:

quote:
Vragen in de eindexamens wis- en natuurkunde zijn in de afgelopen dertig jaar een stuk makkelijker geworden. Dat concluderen twee onderzoekers na het bestuderen van 1500 vragen in het vwo-examen, schrijft Trouw.

In de afgelopen dertig jaar stegen de gemiddelde cijfers bij het eindexamen wiskunde met een half punt en bij het eindexamen natuurkunde zelfs met een heel punt. Vwo-scholieren werden echter niet slimmer, de examens werden makkelijker. Ook beslaan ze minder stof dan vroeger, schrijven de onderzoekers.
https://nos.nl/artikel/24(...)e-steeds-makkelijker
pi_209576169
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 08:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben met een 5,5 op mijn wiskunde B geslaagd en ben uiteindelijk onderzoek gaan doen in de snaartheorie en kwantumzwaartekracht :P
Precies. Kun je uitleggen hoe dat kwam? is dat de manier van lesgeven op de middelbareschooltijd, of was je toen gewoon puber?
pi_209576313
quote:
Mijn dochter is vorig jaar augustus begonnen op het VWO maar ik moet zeggen dat ik de dingen die ze moet doen toch behoorlijk pittig vind soms. Als ik dan terugdenk aan mijn eerste jaar VWO (28 jaar geleden) dan heb ik niet het idee dat het per sé makkelijker is geworden. Integendeel juist.

Okee, dat zijn dan niet de eindexamens, maar toch.
PWBF
pi_209576347


[ Bericht 52% gewijzigd door Nielsch op 20-06-2023 09:50:26 ]
PWBF
  dinsdag 20 juni 2023 @ 09:57:52 #221
503527 Rustin_
Suum Cuique
pi_209576544
Mooi dit, wat prachtig zou het zijn als dit de gemiddelde gymnasiast was.
Where the road is dark and the seed is sowed
Where the gun is cocked and the bullet's cold
Where the miles are marked in the blood and gold
I'll meet you further on up the road
  dinsdag 20 juni 2023 @ 10:06:00 #222
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209576627
Gelukkig zit er nog heel wat tussen een 'zesjescultuur' en zoiets (mogelijk) obsessiefs.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_209577984
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 08:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, ik mis niks; gegeven het gemiddelde en de spreiding kun je afschatten welk percentage leerlingen in de hoogste X% vallen. Dat heet statistiek. Dat leerde je vroeger nog op het vwo.
Jij snapt ook wel dat als je komend jaar VMBO stof met VMBO toetsing aan VWO leerlingen gaat aanbieden dat dan het aantal negen en tienen explosief stijgt.

quote:
We zijn allemaal wel eens met vliegvakantie geweest, dus we zeggen tegen de piloot dat ze bij zijn vliegmaatschappij best eens mogen nadenken over hoe ze zuiniger met brandstof kunnen omgaan. We zijn allemaal wel eens in een ziekenhuis geweest, dus we zeggen tegen de chirurg dat ze best eens mogen nadenken hoe ze hun patiënten beter kunnen opereren.
Ik zit helemaal niet op jouw vakgebied, ik ben je niet aan het vertellen hoe je een les moet inrichten, ik ben je niet aan het vertellen hoe je met leerlingen om moet gaan of hoe je een werkstuk moet beoordelen. Jij bent krampachtig je hele werkveld aan het verdedigen tegen het feit dat de samenleving daar ook een bepaald resultaat van mag verwachten en er niet alleen maar voor het gelukkig maken van de leerlingen is. Als ik zeg dat met die rijen op schiphol en het zitcomfort de luchtvaart weleens zou mogen nadenken over het vakantiegevoel op de eerste vakantiedag, slaat het ook nergens op om dan van een piloot te horen dat ik me er niet mee mag bemoeien omdat ik geen vliegbrevet heb.

quote:
Prima dat jij dat normaal vindt; ik vind dat ronduit arrogant en wereldvreemd. En dat is waarom ik zo "defensief" reageer, omdat het onderwijs verkankerd wordt door mensen die van buitenaf dit soort adviezen menen te moeten geven. Alsof hier amper over wordt nagedacht.
Het wordt niet bijgehouden en heb ik van jou ook nog geen enkele reflectie van enige inhoud gezien op de hoogte van cijfers en wat je daar als instrument mee kunt. Je vindt cijfers niet zo belangrijk, tjonge die kenden we nog niet, en je wil dat leerlingen gelukkig zijn. Er moeten nou eenmaal cijfers gegeven worden, dan mag je best wat vinden van hoe dat instrument functioneert.

quote:
Zolang jij niet met cijfers komt omtrent je claim "het vwo-niveau is sterk gezakt" vanwege een toenemend aantal uitgedeelde tienen maar dat dit "niet dit bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen", en tegelijkertijd beweert dat "de onderwijskunde niet altijd even wetenschappelijk onderbouwd is", lijkt me deze discussie verspilling van jouw en mijn energie.
De universiteiten klagen over het niveau, over hoeveel ze studenten nog moeten leren dat ze volgens hen al op het VWO hadden moeten leren. Er wordt opzichtig gepronkt met het aantal hogeropgeleiden, niet met de hoogte van de opleidingen. Er zijn alleen maar mee mogelijkheden bijgekomen om de hakken over de sloot te helpen, een moedertaal mag als buitenlandse taal meetellen, wegstrepen, compenseren, herkansen, en hup de normen weer omlaag want er was corona. En dan zien we ook nog heel veel nieuwsberichten over spectaculaire cijferlijsten zoals ik me echt niet kan herinneneren van 20 of 30 jaar geleden. Goh, zou 1 en 1 misschien 2 kunnen zijn?

Daarnaast zien we dan dat leerkrachten op een houtje zitten te bijt, de school steeds vaker de oplossing van maatschappelijke en beleidsmatige problemen moeten spelen, terwijl het aantal duurbetaalde onderwijskundigen en managementlagen maar blijft uitdijen ondanks dat hun vernieuwingsdrang nou niet bepaald een succes is gebleken. Daar mag je als samenleving en dus iedereen wat van vinden, nee, jij bent er niet alleen voor je leerlingen, jouw vak en je vakgebied in ruimere zin heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als iemand daar wat over zegt dan mag je dat irriteren, dan mag je dat negeren, maar je mag het niet voor jezelf opeisen alsof het alleen van jou is en dan met valse autoriteitsargumenten smijten om kritiek op het onderwijsveld, niet eens jouw vak, te pareren. .

quote:
Ja, dat irriteert me inderdaad. Ik heb betere dingen te doen met mijn leven dan me op te vreten over de zoveelste internetexpert die meent te kunnen aanwijzen wat er in het onderwijs verkeerd gaat (en overigens weigert het verschil te erkennen tussen een werkwoordsvervoeging en een bijvoeglijk naamwoord, maar dat terzijde). Tabé.
Ik kom hier al langer dan vandaag. Ik weet hoe het werkt, ik zeg iets over het onderwijs en dan zitten mensen die niet tegen kritiek daarop kunnen te loeren om mij op een taalfout te kunnen betrappen. Als ik het schrijf weet ik al dat als ik de verleden tijd boven het bijvoeglijk naamwoord verkies dat dat uitverkoren zal worden om mij als een dom kind in de klas te corrigeren, alsof dat mijn argumenten zou ontkrachten. En dan doe ik het lekker toch.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 08:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
Het is bronloos en oeverloos gezwets maar ik heb wel gelijk? Als jij het VWO zo inricht dat laten we zeggen 20% van de leerlingen het kan halen ipv 10%, wat zou dat dan doen met de cijfers van de beste leerlingen? Die kunnen immers niet gespreid worden over een hoger niveau want dat is er niet. Nee, daar is inderdaad niet meer dan anekdotisch bewijs van omdat het niet wordt bijgehouden. Als je bedoeling is om zoveel mogelijk VWO-diploma's uit te delen en te pochen met het aantal hogeropgeleiden dan heb je er geen belang bij om dat bij te houden maar fixeer je je op gemiddelden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 07:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Even iets anders: pijpt iemand jou nog wel eens?
Bedankt voor het aanbod maar geen interesse.

quote:
heb je dierbare om je heen? ken je nog de geneugte des levens?

Je zuurheidsgehalte is namelijk zo hoog, dat de citroenen ineens pootjes krijgen en weg rennen.
Goed zo. Wen er maar vast aan want met de institutionele verslonzing die we op vele terreinen zien mogeljik gemaakt door het sussende 'er gaan nog best wel dingen goed' gaat er een heleboel nog veel zuurder worden. Dat is eigenlijk op alle overheidsterreinen plus een aantal maatschappelijke vlakken zo maar onderwijs is de basis van het succes van dit land en het niveau is hard op weg naar de internationale middenmoot. Als jij daar zoetgevooisde sussende woordjes over wil horen zit je bij mij verkeerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 12:43:03 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209578144
Universiteiten klagen vooral over de leerlingen die via de havo, jaartje hbo route op de universiteit terechtkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209578896
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 08:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Voor alle duidelijkheid: de posts van Weltschmerz zijn bronloos en oeverloos gezwets, maar de leerlingaantallen liegen niet. Het aantal leerlingen dat een vwo-advies krijgt op de basisschool, en het aantal leerlingen dat een vwo-examen doet en slaagt, is echt veel groter dan een jaar of dertig geleden. Bij de invoering van het vmbo zat daar 60% van de leerlingen, nu is het (iets) minder dan de helft. Ik denk persoonlijk niet alleen dat dat is omdat we beter les zijn gaan geven, of mensen meer geld uit willen of kunnen geven aan bijles. Heb jij er een verklaring voor?
Nee. Het zou ook goed kunnen zijn dat het onderwijs qua stof of examinering makkelijker is geworden. Eén claim rondom wis- en natuurkunde bij dit bericht,

https://nos.nl/artikel/24(...)e-steeds-makkelijker

was bijvoorbeeld dat vragen meer waren opgedeeld in deelvragen, en dat de leerling bij de tussenstappen dus aan het handje wordt genomen. Dat herken ik wel enigszins, zeker bij de lerarenopleiding waar ik gewerkt heb. Bij mijn eigen vak speelt bijvoorbeeld ook mee dat wiskunde B voorheen verplicht was voor natuurkunde, en nu is dat niet meer zo. Dat zie je in de methoden terug, en wellicht ook op de examens. En wat meespeelt is de dalende pisa-trend, waar de onderzoekers uit het artikel van hierboven zich ook op beroepen.

Op bovenstaand artikel is alweer de nodige kritiek gekomen van vakdidactici die de resultaten in twijfel trekken. Ik heb zelf geen goed beeld of mijn eigen vak makkelijker is geworden met de jaren, en hoeveel. Wat er ook bij komt is dat context veel belangrijker is geworden. Examens wiskunde uit de jaren '70 waren bijvoorbeeld één kantje. Nu zijn het vele pagina's geworden waarin leesvaardigheid veel belangrijker is geworden. Dat maakt vergelijken ook weer lastiger.

Kortom: ik heb persoonlijk geen goed beeld van niveau-ontwikkelingen met de jaren.
pi_209578958
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 09:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Precies. Kun je uitleggen hoe dat kwam? is dat de manier van lesgeven op de middelbareschooltijd, of was je toen gewoon puber?
Ik was puber, en ik had geen docenten die me inspireerden. Ik vond de middelbare school stof suf, en bij wiskunde had ik geen idee waarom ik het zou willen begrijpen. Bovendien was ik vooral bezig met muziek maken en gamen en natuurkunde die buiten de schoolstof viel. Ik denk dat ik gewoon een laatbloeier was :P
pi_209579236
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 07:20 schreef theunderdog het volgende:

Toch valt er wel iets voor te zeggen dat 'streberigheid' ook zo zijn nadelen heeft. Je moet als mens, en zeker als puber immers ook oog hebben voor andere zaken.
Uit het onderzoek dat ik ken komt niet naar voren dat streberigheid an sich nadelig is, maar wel een vorm van perfectionisme waarbij je anderen tevreden wilt stellen. Het is zeg maar het verschil tussen een 10 willen halen omdat je er zelf voldoening uit haalt versus een 10 willen halen om je ouders niet te teleur te stellen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 20-06-2023 14:17:33 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 14:29:37 #228
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209579455
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 13:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]
...en bij wiskunde had ik geen idee waarom ik het zou willen begrijpen.
Dat was hier zo bij al die wereldoriëntatievakken. "Wat heb ik nou aan maatschappijleer?" Als het je niet boeit, wordt het een stuk moeilijker de stof in je hoofd te krijgen.

Terwijl ik me nu juist behoorlijk veel bezig houd met actualiteiten en zo. Maar ja, dat kwam pas jaren later.

[ Bericht 12% gewijzigd door Eightyone op 20-06-2023 16:08:58 ]
pi_209579880
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
pi_209579974
Knap van haar, maar wat een vreselijke vader heeft dat kind.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 15:12:08 #231
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209579978
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Dat type verwacht ik specifiek op de Zuidas en dergelijke. Kijk deze uitzending maar een keer terug.

De hoek van de sociologie zal weer een ander slag volk bevatten.
pi_209580271
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat type verwacht ik specifiek op de Zuidas en dergelijke. Kijk deze uitzending maar een keer terug.

De hoek van de sociologie zal weer een ander slag volk bevatten.
Die op de Zuidas zijn nog een stapje erger, dat zijn bijna beesten, die lusten je rauw.
pi_209583232
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat type verwacht ik specifiek op de Zuidas en dergelijke. Kijk deze uitzending maar een keer terug.

De hoek van de sociologie zal weer een ander slag volk bevatten.
Dat zijn vast intelligente mensen, maar intellectueel is iets anders dan intelligent. Een intellectueel is niet kil en berekenend, eerder dromerig en belangstellend.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 19:30:13 #234
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209583403
Stel je voor je haalt een 9.
Voor scheikunde ook nog. Daar haalde ik altijd 4tjes voor. Wat een vreselijk vak.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_209583486
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Je zou er niet verder naast kunnen zitten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 19:47:06 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209583640
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Mensen waarbij status voorop staat zijn over het algemeen niet de intellectuelen of de meest intelligente mensen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 20 juni 2023 @ 19:47:13 #237
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209583642
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 07:36 schreef 111210 het volgende:

[..]
Voor je zelf, alleen komende meeste pubers daar pas achter als ze volwassen zijn. Ik ben ook gewoon langzaam van mavo, mbo naar hbo gegaan. Hier ook letterlijk nog nooit een van die 3 papiertjes laten zien.
Ik heb ze moeten laten zien toen ik van het HBO naar de (buitenlandse) universiteit ging dus dat heb ik dan wel haha :P
pi_209583839
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 19:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je zou er niet verder naast kunnen zitten.
Ik neem het je niet kwalijk hoor. Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.
pi_209584357
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 20:00 schreef Culkin het volgende:

[..]
Ik neem het je niet kwalijk hoor. Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.
Ik heb een paar intellectuelen mogen ontmoeten en dat waren bescheiden, nieuwsgierige, betrokken en gepassioneerde mensen die het vergaren en delen van kennis hoog in het vaandel hadden. Status was compleet irrelevant. Sommigen schopten het niet tot hoogleraar omdat ze bijvoorbeeld weigerden mee te doen aan het publicatiecircus, anderen waren hoogleraar maar zouden het tegenwoordig niet zo ver hebben geschopt omdat ze liever één goed boek schreven dan tien oppervlakkige artikelen. Allen waren vrije denkers die zich niet voegden naar de status quo, maar zich tegelijk onderscheidden van complotdenkers, reaguurders en andere simpele zielen door de kwaliteit van hun argumenten en de bereidwilligheid om hun eigen standpunten in heroverweging te nemen. Het Idee was altijd belangrijker dan het ego.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209584986
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef Culkin het volgende:
Intellectuelen lijken me ook maar koude, berekende mensen waarbij enkel status voorop staat.
Ze schijnen zelfs kinderen te offeren en hun bloed te drinken :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')