abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209557622
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 18:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je verzint zelf dat ze niet voldoende stof op niveau aangeboden heeft gekregen en vervolgens gebruik je al die tienen ook nog als reden van je bewering.

Je weet helemaal niet of ze extra uitdagingen heeft gekregen, maar vanwege al die tienen is de kans juist groot van wel, kinderen die een constant gebrek aan uitdaging hebben gaan onderpresteren.
Ik zeg niet dat ze dat niet aangeboden heeft gekregen. Ik zeg dat het een teken is dat het hoogste onderwijsniveau sterk gezakt is en veel te veel getalenteerde leerlingen hun tijd verdaan wordt met stof van een te laag niveau. Een lapmiddel is beter dan niks maar neemt dat probleem niet weg.

Een 10 is echt het slechtste cijfer wat er is, omdat het alleen maar zegt hoe goed het wel is, maar niet hoe goed het niet is. Als je gaat hoogspringen en de lat kan niet hoger dan 2 meter dan hebben de beste hoogspringers niks meer om te verbeteren, geen uitdaging en heb je geen idee hoe hoog ze hadden kunnen springen. Er moet een lat zijn die te hoog ligt en een lat die nog wel te halen is. Om de beste hoogspringers recht te doen moet je dan ook hogere staanders kopen, degenen die niet boven de 1.50 springen moeten dan meer met een andere groep mee gaan doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 18 juni 2023 @ 19:10:30 #152
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209557937
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Het is natuurlijk 'beter' om kleinerend te doen over zo'n jonge vrouw van 17, die intelligent is en niet bang om ergens voor te werken en dan maar gewoon te roepen 'dan zal de vader wel een ontzettende klootzak zijn'. :r

Maar, ja, wat mag ik anders verwachten van Bep Vetklep. :')
ik denk dat Bep Vetklep ook heel intelligent is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 19 juni 2023 @ 00:17:05 #153
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209562318
Géén Oostenrijkse schilder
pi_209563242
quote:
Ik had gevierd en gestimuleerd ingevuld, maar om toch wat nuance erin te brengen: de krant hoeft er echt niet bij gehaald te worden. Topprestaties zijn altijd noemenswaardig, ook al scoort diegene niet summa cum laude. Maar graag wel met beide benen aan de grond.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_209564666
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 18:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ze dat niet aangeboden heeft gekregen. Ik zeg dat het een teken is dat het hoogste onderwijsniveau sterk gezakt is en veel te veel getalenteerde leerlingen hun tijd verdaan wordt met stof van een te laag niveau. Een lapmiddel is beter dan niks maar neemt dat probleem niet weg.

Een 10 is echt het slechtste cijfer wat er is, omdat het alleen maar zegt hoe goed het wel is, maar niet hoe goed het niet is. Als je gaat hoogspringen en de lat kan niet hoger dan 2 meter dan hebben de beste hoogspringers niks meer om te verbeteren, geen uitdaging en heb je geen idee hoe hoog ze hadden kunnen springen. Er moet een lat zijn die te hoog ligt en een lat die nog wel te halen is. Om de beste hoogspringers recht te doen moet je dan ook hogere staanders kopen, degenen die niet boven de 1.50 springen moeten dan meer met een andere groep mee gaan doen.
Ah, een amateurdidacticus.

Ooit van Vygotsky's zone van naaste ontwikkeling gehoord?

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 19-06-2023 10:48:30 ]
  maandag 19 juni 2023 @ 09:56:33 #156
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209564724
quote:
Met negens :') wat een loser!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 19 juni 2023 @ 10:26:01 #157
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209564995
Fijn voor haar.
Ben niet jaloers. Integendeel.,
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_209566205
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 09:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ah, een amateurdidacticus.

Ooit van Vygotsky's zone van naaste ontwikkeling gehoord?
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
pi_209566334
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar ik behoor dan ook niet tot de met de goddelijke wijsheid bekleedde onderewijskundigen wiens niet zo heel wetenschappelijke experimenten met ons onderwijs zijn samengegaan met een zeer sterke niveaudaling en steeds meer tienen.
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
pi_209566565
https://www.examenoverzic(...)lgemeen/statistieken

Dit zijn wel leuke statistieken (niet voor de vraag hierboven). Interessant is dat het cum laude percentage op het vwo een paar procenten hoger ligt dan het gemiddelde. Logisch wel, gezien daar het plafond is.

Daarnaast vind ik het gemiddelde eindcijfer van 6,8 niet opvallend heel hoog.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209566604
Moet zij weten.
  maandag 19 juni 2023 @ 13:10:18 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209566777
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die bewering dat er steeds meer tienen worden uitgedeeld, lees ik nu al een paar keer. Kun je die staven met gegevens? Hoe vaak kwam het dertig jaar geleden voor, hoe vaak tien jaar geleden, hoe vaak nu?
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".

Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209566801
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, je behoort tot de groep goddelijke zelfbenoemde internetexperts. O+
pi_209566906
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je aanname dat dat bijgehouden zou moeten worden om het niveau te bewaken deel ik, de aanname dat dat ook daadwerkelijk bijgehouden wordt is echter onjuist. De ontwikkeling van het niveau wordt immers niet bewaakt en meer VWO diploma's wordt gezien als succesvol beleid.

Dus blijven we hangen in anecdotisch bewijs. 5% "Cum Laude" hoe ongepast ook op het VWO en al helemaal op lagere niveaus, vind ik veel. Dat is meer dan 1 leerling per klas. Maar dat is nog wat anders dan de 10, simpelweg omdat het daar 'op' is, het is geen indicatie van niveau meer. Dat heeft met elkaar en het algehele niveau te maken maar het gat tussen de 9 en de 10 zou eigenlijk onoverbrugbaar moeten zijn.

30 jaar geleden is ongeveer mijn tijd, toen mocht nog maar minder dan 10% van de leerlingen naar het VWO, nu is dat meer dan verdubbeld. In mijn herinnering was een 10 toen iets heel bijzonders, er was toen het gerucht dat er een meisje was die op één vak een 10 zou halen. Bij de multiple choice examens, tekstverklaring bijvoorbeeld, kon het natuurlijk altijd, maar je moest heel moeilijke boeken lezen en de lerares daarover helemaal wegblazen en dan was de 9,3 waar het wel ongeveer ophield. En terecht want dat kan eigenlijk niet perfect, niet foutloos. Het is moeilijk om daarvan te zeggen 'dat had op geen enkele manier beter gekund'. Maar één 10 was al wel nieuws ja.
  maandag 19 juni 2023 @ 13:28:40 #165
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209567023
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 18:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het wel snap, ik weet alleen niet of ik het met je eens ben. Er is nog nooit iemand dood gegaan van hard (aan school) werken, en er is weinig mis mee om aan de bak te moeten voor een diploma. Pas als de hoeveelheid werk niet meer passend is voor een normale schoolweek voor een puber, of een leerling ten onder gaat aan de stress, dan kun je (wat mij betreft) inderdaad beter een stapje terug doen.
Voor normaal werk is dat niet waar. Er zijn miljoenen gestorven door hard werken.
Wat wel waar is dat er nog nooit iemand rijk is geworden van hard werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 19 juni 2023 @ 13:34:31 #166
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209567114
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Voor normaal werk is dat niet waar. Er zijn miljoenen gestorven door hard werken.
Wat wel waar is dat er nog nooit iemand rijk is geworden van hard werken.
Wel op de langere termijn. Vroeg in je carrière hard werken (deels met de ellebogen) om hogerop te komen, om in een later stadium vanaf je spreekwoordelijke apenrots vooral ánderen hard te laten werken --> voor een bescheiden salaris, terwijl je zelf binnen loopt.
pi_209567143
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn krantenartikelen en er is een neefje, schijnbaar is dat het "bewijs".

Dat het 20 jaar geleden ook in de lokale versie van de krant stond, die niet digitaal was en daarom geen FOK!topics opleverde doet er kennelijk niet toe, je trekt gewoon de conclusie dat het vaker voorkomt.
Ik zou het bijhouden als ik daarover ging. Ik zou namelijk aan niveaubewaking doen en niet alleen maar zoveel mogelijk blije leerlingengezichtjes nastreven. Ik snap die verleiding en het goede gevoel, maar het onderwijsveld kent meer verantwoordelijkheden dus moet je daar niet te soft in zijn en niet aan toegeven.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, je behoort tot de groep goddelijke zelfbenoemde internetexperts. O+
De elkaar benoemende onderwijsexperts hebben nou ook weer niet zo'n denderend track record of een stevige wetenschappelijke basis. Leraren hebben een band met hun leerlingen, die moeten de wens hebben dat hun leerlingen slagen en mogen zelfs willen dat ze zo hoog mogelijke cijfers halen. Maar degenen die geen band met de individuele leerlingen hebben moeten voor het onderwijsniveau opkomen. Die moeten dat bewaken en een 10 kan een keer voorkomen, maar als die meer dan bij hoge uitzondering voorkomt zit je schaal mis of is het niveau van de stof verkeerd, of beide.

Dan moet je mij niet verwijten dat zulke belangrijke gegevens voor niveaubewaking niet verzameld worden. Een beroep op het autoriteitsargument door er een vakterm in te gooien maakt op mij ook geen indruk. Je gaat dan ook vast niet uitleggen wat Vygotski volgens jou met mijn stelling te maken heeft want je wilde er slechts mee suggereren dat je niks over het onderwijs mag zeggen als je niet van alles over onderwijs gelezen hebt dat op zich niks te maken heeft met de constatering dat de 10 een heel slecht cijfer is om behaald te worden.
pi_209567593
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Je aanname dat dat bijgehouden zou moeten worden om het niveau te bewaken deel ik, de aanname dat dat ook daadwerkelijk bijgehouden wordt is echter onjuist. De ontwikkeling van het niveau wordt immers niet bewaakt en meer VWO diploma's wordt gezien als succesvol beleid.

Dus blijven we hangen in anecdotisch bewijs. 5% "Cum Laude" hoe ongepast ook op het VWO en al helemaal op lagere niveaus, vind ik veel. Dat is meer dan 1 leerling per klas. Maar dat is nog wat anders dan de 10, simpelweg omdat het daar 'op' is, het is geen indicatie van niveau meer. Dat heeft met elkaar en het algehele niveau te maken maar het gat tussen de 9 en de 10 zou eigenlijk onoverbrugbaar moeten zijn.

30 jaar geleden is ongeveer mijn tijd, toen mocht nog maar minder dan 10% van de leerlingen naar het VWO, nu is dat meer dan verdubbeld. In mijn herinnering was een 10 toen iets heel bijzonders, er was toen het gerucht dat er een meisje was die op één vak een 10 zou halen. Bij de multiple choice examens, tekstverklaring bijvoorbeeld, kon het natuurlijk altijd, maar je moest heel moeilijke boeken lezen en de lerares daarover helemaal wegblazen en dan was de 9,3 waar het wel ongeveer ophield. En terecht want dat kan eigenlijk niet perfect, niet foutloos. Het is moeilijk om daarvan te zeggen 'dat had op geen enkele manier beter gekund'. Maar één 10 was al wel nieuws ja.
Je hebt veel woorden nodig om aan te geven dat je claim - tienen op de eindlijst komen steeds meer voor - uit de lucht gegrepen is.
pi_209567642
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, er staat elk jaar rond deze tijd wel een artikel in de krant over een bolleboos met een indrukwekkende cijferlijst. Volgens mij gaan de media daar ieder jaar naar op zoek. Dat was twintig jaar geleden niet anders.
pi_209567861
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:

Leraren hebben een band met hun leerlingen, die moeten de wens hebben dat hun leerlingen slagen en mogen zelfs willen dat ze zo hoog mogelijke cijfers halen.
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.

quote:
Je gaat dan ook vast niet uitleggen wat Vygotski volgens jou met mijn stelling te maken heeft want je wilde er slechts mee suggereren dat je niks over het onderwijs mag zeggen als je niet van alles over onderwijs gelezen hebt dat op zich niks te maken heeft met de constatering dat de 10 een heel slecht cijfer is om behaald te worden.
Je probeert kinderen op school onderwijs aan te bieden dat net buiten hun kunnen ligt. Is het te makkelijk, dan haken ze af; is het te moeilijk, dan raken ze gefrustreerd.

Er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden voor begaafde leerlingen om zich te ontwikkelen, zowel op als buiten school.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar bronnen van je claims rondom die tienen.
pi_209568051
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:
Cijfers interesseren mij persoonlijk weinig. Ik wil vooral gelukkige leerlingen die zo nu en dan geraakt worden door de schoonheid van mijn vak. Dat kan met hoge cijfers, maar dat hoeft helemaal niet.
Jij produceert dus voornamelijk sneeuwvlokjes. Dergelijke leraren zorgen juist voor zwakke breekbare jongeren. Zeer slechte zaak. :N
  maandag 19 juni 2023 @ 14:58:08 #172
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209568111
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:34 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Wel op de langere termijn. Vroeg in je carrière hard werken (deels met de ellebogen) om hogerop te komen, om in een later stadium vanaf je spreekwoordelijke apenrots vooral ánderen hard te laten werken --> voor een bescheiden salaris, terwijl je zelf binnen loopt.
Je wordt rijk van slim werken en kapitaal goed in te zetten.
Niet met hard werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209568270
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het aantal simpele reacties hier is redelijk schokkend.
Ja, dat verbaast mij ook wel wat.

Ik ben altijd net als Mathilda geweest. Net voor m'n eerste date met m'n lief had ik toevallig een hertentamen logica omdat ik van een 9,5 een 10 wilde maken. Het ging niet eens zozeer om het cijfer, maar om het rechtzetten van een onnodige fout. Ik heb er nooit onder geleden, integendeel. En mijn ouders waren net zo (onhandig) trots als de vader van Mathilda, zonder dat ze me ooit onder druk hebben gezet. Sterker nog, ik kan me herinneren dat mijn ouders me tijdens m'n rijbewijsexamens (waar ik behoorlijk zenuwachtig voor was) inprentten dat het oké was om te falen.

M'n eigen kinderen moeten niet bij me aankomen met een zesjesattitude. Ik heb er een bloedhekel aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209569129
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je hebt veel woorden nodig om aan te geven dat je claim - tienen op de eindlijst komen steeds meer voor - uit de lucht gegrepen is.
Nee, ik zeg dat dat niet bijgehouden wordt omdat niveaubewaking ver ondergeschikt is aan de sympathie met de kinderen en dat we het daarom met anekdotisch en omstandig bewijs moeten doen. Dat is zwak bewijs maar niet uit de lucht gegrepen.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het gaat niet om jou persoonlijk en gelukkige leerlingen willen is ook niet helemaal je verantwoordelijkheid. Als een onvoldoende ze ongelukkig maakt dan moet je hem toch geven.

quote:
Je probeert kinderen op school onderwijs aan te bieden dat net buiten hun kunnen ligt. Is het te makkelijk, dan haken ze af; is het te moeilijk, dan raken ze gefrustreerd.

Er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden voor begaafde leerlingen om zich te ontwikkelen, zowel op als buiten school.
Dat is geen excuus om hun tijd te verdoen met stof van een te laag niveau. Het was dus ook alleen maar een vals beroep op autoriteit wat je deed want die Vygotski heeft niks met mijn stelling te maken .

Jij geeft cijfers, dat is een instrument dat je gebruikt. Wat voor instrument is het precies, waar gebruik je het voor en waar dient het voor? Daar mag je best over nadenken. Ik zeg dat als je veel tienen geeft je instrument bot is geworden, het cijfer heeft immers geen onderscheidend vermogen meer. Je kunt steggelen over een 6.7 of een 6.8, maar voor de beste leerlingen ligt de indicatie van hun prestatie ergens tussen de 10.0 en misschien wel 12.3, dat weet je niet als de schaal zo aan inflatie onderhevig ten opzichte van het niveau. Dus waarom ben je zo zelfvoldaan over en reageer je zo defensief op de kritiek op de botheid van je instrument? Omdat het botte instrument je leerlingen zo gelukkig maakt?
  maandag 19 juni 2023 @ 16:48:15 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209569299
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:22 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, er staat elk jaar rond deze tijd wel een artikel in de krant over een bolleboos met een indrukwekkende cijferlijst. Volgens mij gaan de media daar ieder jaar naar op zoek. Dat was twintig jaar geleden niet anders.
Klopt, maar nu lees je het hele AD online, ook de regionale versies die vroeger Amersfoortse Krant of Veluws Dagblad waren, die zag je vroeger niet als je niet in die regio woonde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')