Dat is nou eenmaal hoe onze samenleving is opgebouwd en wat ons welvarend maakt. Waarom we verpleeghuizen of thuiszorg hebben. Of onderwijs. Of schuldulpverlening. Politie, GGZ, computerhulp in bibliotheken, woningbouwcoöperaties, vangrails, etc.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom mag je mensen niet laten zitten? Ik begrijp dat niet. Kan je dat eens uitleggen?
Dat ze geld kosten soit.... Helpen en overtuigen kost ook geld, dat mag wel?
Als je het niet probeert, lukt het zeker niet. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al lukt het maar bij een deel van de mensen, dan is het toch de moeite waard?quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dat lukt? Waarom kan iemand niet voorgoed verloren zijn bij jou?
Dat is voor mensen die willenquote:Op donderdag 22 juni 2023 12:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is nou eenmaal hoe onze samenleving is opgebouwd en wat ons welvarend maakt. Waarom we verpleeghuizen of thuiszorg hebben. Of onderwijs. Of schuldulpverlening. Politie, GGZ, computerhulp in bibliotheken, woningbouwcoöperaties, vangrails, etc.
Soms weet je al dat iets niet lukt. Ik kan bv niet over een dag op de maan zijn. Wat je ook doet, dat lukt niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je het niet probeert, lukt het zeker niet. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al lukt het maar bij een deel van de mensen, dan is het toch de moeite waard?
Da's wel een erg cynische houding. Als ze gehersenspoeld konden worden, dan kan hun denken daarna niet meer veranderen naar wat reëlers?!quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Soms weet je al dat iets niet lukt. Ik kan bv niet over een dag op de maan zijn. Wat je ook doet, dat lukt niet.
Klopt. De fabeltjesfuik sluit zich dan. Helaas pindakaas.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Da's wel een erg cynische houding. Als ze gehersenspoeld konden worden, kan dat nooit meer ongedaan worden denk je?!
Treurig als je zo dom bent en jezelf zo voor schut zet op het internet. Het levert natuurlijk fantastisch vermaak op maar eigenlijk is het diep treurig want deze mensen zitten binnen nu en een paar jaar in de diepe problematische schulden en zijn waarschijnlijk dakloos tegen die tijd.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 11:23 schreef Magister_Artium het volgende:
Een nieuw inzicht: overheidsinstanties doen bewust nietjes door je documenten, want dan wordt het ‘nietig’.
[ twitter ]
Mooi shirt heeft die rechter persoon.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 11:23 schreef Magister_Artium het volgende:
Een nieuw inzicht: overheidsinstanties doen bewust nietjes door je documenten, want dan wordt het ‘nietig’.
[ twitter ]
Hierzoquote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik heb het wel een beetje gehad met die moderators hier en het moeten betalen voor een premium-account. Waar kan ik me soeverein verklaren op Fok!?
Een kolonie eigenlijk?quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vind het prima om gewoon een klein stukje land ergens te reserveren voor deze mensen. Moeten ze wel zelf alles regelen, inclusief huizen bouwen, water, etc.
Nee klopt, zo rolt dit hypocriete rotvolk.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:48 schreef miss_sly het volgende:
Een uitkering vinden ze zelf in ieder geval geen probleem, vreemd genoeg.
Precies. Kunnen ze soeverein onder een brug gaan wonen.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:45 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Nee klopt, zo rolt dit hypocriete rotvolk.
Ik juich het alleen maar toe, des te meer huizen komen er vrij wanneer deze wanbetalers op straat komen te staan.
Het groeiende wantrouwen jegens de overheid. Sinds de corona crisis hebben de wappies zich er ook bij aangesloten. Geen wonder, aangezien het IQ onder die lui gemiddeld 80 isquote:Op zaterdag 24 juni 2023 11:53 schreef VEM2012 het volgende:
Maar waar komt dit door? Is daar al onderzoek naar gedaan?
Wappielonië.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:47 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Het groeiende wantrouwen jegens de overheid. Sinds de corona crisis hebben de wappies zich er ook bij aangesloten. Geen wonder, aangezien het IQ onder die lui gemiddeld 80 is
Meestal geloven die complotdenkers in al die dingen die je hierboven opsomt. Als je eenmaal "down the rabbithole" bent gegaan, geloof je in bijna al die nonsens. Ik ken 3 van die totaalidioten in real life en die geloven alles. Aan alle 3 zit een enorme steek losquote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de oorzaak is inderdaad makkelijk. Een bepaalde groep mensen met een ernstige beperking is hier vatbaar voor. Dat is altijd al zo geweest.
De ene gelooft dit, de andere in reptillians, de ander in chemtrails, de ander in dat de maanlanding nep is.
Ik vind het toch best jammer en sneu dat je zo ver kan zakken/vallen. En het grootste deel komt door social media.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:55 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Meestal geloven die complotdenkers in al die dingen die je hierboven opsomt. Als je eenmaal "down the rabbithole" bent gegaan, geloof je in bijna al die nonsens. Ik ken 3 van die totaalidioten in real life en die geloven alles. Aan alle 3 zit een enorme steek los![]()
Vermijden moet je zulke lieden, als de builenpest.
Hun gelijk halen is het levensdoel van dit oerdomme volk. Dan zijn ze nog liever alles kwijt dan gezichtsverlies te moeten lijden.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:16 schreef Magister_Artium het volgende:
En dan pleur ik gelijk een voorbeeld van soeverein soldaat Mike op dit draadje:
Zo overtuigd van zijn gelijk, maar wat bereik je ermee: auto kwijt, schade, geïrriteerde luchtwegen, een nog hogere boete en je kan niet gewoon door naar het tuincentrum, de afhaalchinees of de outlet.
Ik ken drie van zulke lui. Geloof me, praten helpt niet. Harry Hol probeert dit al zo'n 3 jaar op Twitter. Is een hopeloze zaak. Ze zijn te ver geradicaliseerd. Je kunt het vergelijken met de hersenspoeling/indoctrinatie van een sekte.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je het niet probeert, lukt het zeker niet. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al lukt het maar bij een deel van de mensen, dan is het toch de moeite waard?
zeker dat is ook gebeurd in het verleden en zo zijn landen ontstaan. De wereld is nu verdeeld dus nu kan het niet meer. Wellicht een optie voor hun om naar mars te gaan?quote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:41 schreef VEM2012 het volgende:
Ergens vind ik wel dat er een mogelijkheid moet zijn om je te onttrekken aan een bepaald regime. Moet je wel verkassen en het dan maar elders regelen.
Ik denk dat de populariteit van soeverein zijn dan wel hard gaat afnemen.
Maar deze randdebielen zijn van alle tijden. Vroeger waren dit de zogeheten dorpsgekken. Elk dorp had er 1. En nu vinden deze gekken elkaar online. Maar ze zijn er altijd al geweest.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:53 schreef Farenji het volgende:
Ja, veel mensen denken dat de wereld kapot gaat door oorlog, kernbommen, milieuvervuiling, klimaatverandering of massa-extinctie, maar de mensheid gaat pas echt kapot door oneindige domheid en achterlijkheid, oa van dit soort debielen.
Maar wel lekker gratis geld ontvangenquote:Op zaterdag 24 juni 2023 16:45 schreef capuchon_jongen het volgende:
Maaskantje vibes:
IK BETAAL HELEMAAL NERGERS MEER VOOR
Internationale wateren. Daar kun je (bijna) alles doen wat je wilt. Maar je hoeft ook niet op hulp te rekenen als er een piraat op je boot staat of je ziek bent.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 15:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zeker dat is ook gebeurd in het verleden en zo zijn landen ontstaan. De wereld is nu verdeeld dus nu kan het niet meer. Wellicht een optie voor hun om naar mars te gaan?
Anderen kant.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Internationale wateren. Daar kun je (bijna) alles doen wat je wilt. Maar je hoeft ook niet op hulp te rekenen als er een piraat op je boot staat of je ziek bent.
Met iemand op Twitter discussiëren is natuurlijk geen professionele hulp.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 15:50 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Ik ken drie van zulke lui. Geloof me, praten helpt niet. Harry Hol probeert dit al zo'n 3 jaar op Twitter. Is een hopeloze zaak. Ze zijn te ver geradicaliseerd. Je kunt het vergelijken met de hersenspoeling/indoctrinatie van een sekte.
Waar, maar helaas zijn deze mensen vaak zorgmijders. Dus hoe bereik je die dan?quote:Op zaterdag 24 juni 2023 21:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met iemand op Twitter discussiëren is natuurlijk geen professionele hulp.
Is ook lastig, dat snap ik.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 21:46 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Waar, maar helaas zijn deze mensen vaak zorgmijders. Dus hoe bereik je die dan?
Als ze de zorg mijden, dan willen ze ook vaak niet geholpen worden. Hoe help je zo iemand dan?quote:Op zaterdag 24 juni 2023 21:46 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Waar, maar helaas zijn deze mensen vaak zorgmijders. Dus hoe bereik je die dan?
Die man was echt totaal niet intimiderend.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:29 schreef monkyyy het volgende:
Incassobureau Toetanchamon eropaf sturen.
Je kan maar beter gewoon betalen.![]()
We moeten gewoon eens ophouden met iedereen maar zielig te vinden en op allerlei manieren te pamperen en verwennen. Laat ze maar gewoon verrekken. Er zijn meer dan genoeg mensen met psychologische of andere problemen die níet afglijden tot autonome complottheorieaanhanger, steek daar maar energie in.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zeer fascinerend en vermakelijk inderdaad. Ik heb me hier een jaar of 10 geleden al eens over verbaasd. Blijkbaar zijn ze weer in opmars. Maar deze specifieke wappies kunnen inderdaad hun leven hiermee enorm en blijvend verwoesten. Dat vind ik echt heel schrijnend. Dan zijn flat earthers toch een stuk onschuldiger en zeker zo vermakelijk
Uit de serie Filemon en de Complotten bleek keer op keer dat de mensen die vatbaar zijn voor dit soort zaken, een slechte band hebben met de samenleving. Gebrekkige opvoeding, problemen met instanties, psychische problematiek. Keer op keer komen ze in de problemen met de overheid. Sommige mensen hebben gewoon vaak ongeluk, zijn niet scherp, krijgen geen hulp, zijn ziek of zijn gewoon echt slachtoffer van fouten van gemeenten e.d. Dat is helaas allemaal een voedingsbodem voor dit soort mensen. En zie ze maar eens te overtuigen van hun ongelijk. Dat is zo goed als onmogelijk denk ik.
Niet want dat is wat ze willen en dat is helemaal niet ergquote:Op zaterdag 24 juni 2023 22:12 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Als ze de zorg mijden, dan willen ze ook vaak niet geholpen worden. Hoe help je zo iemand dan?
Helemaal waar!quote:Op zondag 25 juni 2023 09:07 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
We moeten gewoon eens ophouden met iedereen maar zielig te vinden en op allerlei manieren te pamperen en verwennen. Laat ze maar gewoon verrekken. Er zijn meer dan genoeg mensen met psychologische of andere problemen die níet afglijden tot autonome complottheorieaanhanger, steek daar maar energie in.
En in deze gevallen is het ook geprobeerd. Jezelf hardop afvragen hoe een deurwaarder afziet van beslaglegging doordat hij geen contract kan laten zien, betekent dat je uit de Telegramgroep wordt gegooid. Die groepen worden steeds meer paranoïde.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 15:50 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Ik ken drie van zulke lui. Geloof me, praten helpt niet. Harry Hol probeert dit al zo'n 3 jaar op Twitter. Is een hopeloze zaak. Ze zijn te ver geradicaliseerd. Je kunt het vergelijken met de hersenspoeling/indoctrinatie van een sekte.
Dan ontstaat gelukkig wel woonruimte voor mensen die wel gewoon kunnen deelnemen aan de samenleving.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 11:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Treurig als je zo dom bent en jezelf zo voor schut zet op het internet. Het levert natuurlijk fantastisch vermaak op maar eigenlijk is het diep treurig want deze mensen zitten binnen nu en een paar jaar in de diepe problematische schulden en zijn waarschijnlijk dakloos tegen die tijd.
En ze sleuren nog een hele lading simpele zielen die hun praatjes geloven mee..
Ik kan me voorstellen dat zo'n deurwaarder helemaal geen zin heeft in een discussie met een zwakbegaafde wanbetaler. Zonde van zijn tijd.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:09 schreef El_Thijs het volgende:
Misschien gaat het langs me heen, maar ook al verklaren ze zich soeverein, ze wonen nog steeds op Nederlands grondgebied, waar Nederlandse wetten gelden. Dus in mijn ogen zou die deurwaarder ze hard uit moeten lachen en doorgaan met de uitzetting. Of denk ik te simpel nu?
Dat vooral. Dus daarom gewoon tot actie overgaan en laat die persoon maar briesen.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat zo'n deurwaarder helemaal geen zin heeft in een discussie met een zwakbegaafde wanbetaler. Zonde van zijn tijd.
Net zoals ze helaas geen series meer zoals probleewijken maken zullen deze mensen ook niet op tv komen bij deurwaarders NL.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:27 schreef nils_22 het volgende:
Ik heb zoiets nog nooit gezien in Deurwaarders UK, zou wel interessante tv opleveren.
Ik ben voor. Maar goed, zal wel niet gebeuren.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:38 schreef nils_22 het volgende:
Zou wel iets zijn voor SBS6 toch, "De Wappies"? Inkijkje in het leven van die mensen, zoals Probleemwijken, of "Fans" vroeger.
Als een cameraploeg contact zoekt, staat diezelfde avond alle persoonlijke informatie over dat bedrijf in een filmpje op internet. En als iemand al zo’n demonstratie filmt, staan er twintig holbewoners omheen met een draaiende smartphone, scanderend dat de fake media niet durft toe te geven dat ze diep in hun hart kannibale pedofielen zijn.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:50 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Ik ben voor. Maar goed, zal wel niet gebeuren.
Dat vooral ja. Wat zijn mensen diep gezonken soms.quote:Op zondag 25 juni 2023 12:07 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Als een cameraploeg contact zoekt, staat diezelfde avond alle persoonlijke informatie over dat bedrijf in een filmpje op internet. En als iemand al zo’n demonstratie filmt, staan er twintig holbewoners omheen met een draaiende smartphone, scanderend dat de fake media niet durft toe te geven dat ze diep in hun hart kannibale pedofielen zijn.
"Afpoeieren" is code voor "in ongrammaticaal en foutief hoogdravend Nederlands geen indruk maken terwijl de logoree over de lippen stroomt"?quote:Op maandag 26 juni 2023 21:31 schreef Magister_Artium het volgende:
Het afpoeieren van deurwaarders in de praktijk:
[ twitter ]
Wie het laatst lacht lacht het bestquote:Op dinsdag 27 juni 2023 07:41 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Afpoeieren" is code voor "in ongrammaticaal en foutief hoogdravend Nederlands geen indruk maken terwijl de logoree over de lippen stroomt"?
Het meest frustrerende is dat deze sukkel zelf blijkbaar zo tevreden is over zijn flauwekul dat hij het trots op internet zet.
De deurwaarder blijft heel kalm en netjes. Ook als het nummerbord van zijn auto wordt getoond.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 07:41 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Afpoeieren" is code voor "in ongrammaticaal en foutief hoogdravend Nederlands geen indruk maken terwijl de logoree over de lippen stroomt"?
Het meest frustrerende is dat deze sukkel zelf blijkbaar zo tevreden is over zijn flauwekul dat hij het trots op internet zet.
Moeten ze eerst eens uitzoeken wat een burgerarrest precies isquote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De deurwaarder blijft heel kalm en netjes. Ook als het nummerbord van zijn auto wordt getoond.
De mensen die dit doen, daar moet toch tegen opgetreden worden?
Ik zag nog zo’n filmpje van iemand die zei dat ze deurwaarders en andere lui gingen arresteren, want ze mogen een burgerarrest doen. De waanzin!
Nee hoor, want het klinkt als 'als burger arresteren van mensen die gearresteerd moeten worden' en dan weten ze al genoegquote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:37 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Moeten ze eerst eens uitzoeken wat een burgerarrest precies is
Mijn god wat een in-en intrieste figuren zijn dat tochquote:Op maandag 26 juni 2023 21:31 schreef Magister_Artium het volgende:
Het afpoeieren van deurwaarders in de praktijk:
[ twitter ]
Op zich eens, maar niet zonder dat er ook een aantal voorwaarden geschapen worden waardoor mensen in de eerste plaats minder kans hebben om in zo'n situatie terecht te komen. Een hoop van dit soort gekkies heeft ooit wel aangeklopt bij hulpverlening, maar die is zo kapot bezuinigd dat je na de zoveelste wachtlijst of broddelwerk afhaakt. Aan de voorkant is er ook veel winst te behalen door in het algemeen het onderwijs beter in te richten op de informatieoorlog die nu gaande is en tegelijk specifiek kwetsbare jongeren beter op te vangen en vroegtijdig te signaleren.quote:Op zondag 25 juni 2023 09:07 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
We moeten gewoon eens ophouden met iedereen maar zielig te vinden en op allerlei manieren te pamperen en verwennen. Laat ze maar gewoon verrekken. Er zijn meer dan genoeg mensen met psychologische of andere problemen die níet afglijden tot autonome complottheorieaanhanger, steek daar maar energie in.
Het trieste is inderdaad dat een hoop banden hierdoor verbroken worden, waardoor deze mensen achterblijven met hun medewappies in hun bubbel. Mijn dochter heeft haar vader inmiddels meer dan 2 jaar niet gezien met alle gevolgen van dien. Ik kan hem tegelijk wel wurgen omdat hij zijn waanideeën en het collectief dat die bezigt hoger prioriteert dan de band met zijn eigen kind en ik heb zwaar medelijden met hem. Maar meer met haar. Dat hij zijn eigen leven nog kanslozer wil maken, soit, dat hij het hare zo verpest, niet soit.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Mijn god wat een in-en intrieste figuren zijn dat toch
Het zal maar familie van je zijn.
Ik zou er definitief mee breken.
In de topics over de coronaprotesten heb ik vaker een verhaal verteld over een oud-klasgenoot die na een psychose en een ass-diagnose het licht gezien had in een pinkstergemeente. De dag na het hervonden contact bestookte hij me met lange epistels en vond hij het belangrijker mij te overtuigen van zijn gelijk (o.a. een boekwerk van een oud-student die had gezien wat ze niet had mogen zien en daardoor haar toelatingscertificaat was kwijtgeraakt - welke universiteit in Nederland vraagt daarom, daarmee kon ik hem niet op andere gedachten brengen) dan contact te onderhouden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het trieste is inderdaad dat een hoop banden hierdoor verbroken worden, waardoor deze mensen achterblijven met hun medewappies in hun bubbel. Mijn dochter heeft haar vader inmiddels meer dan 2 jaar niet gezien met alle gevolgen van dien. Ik kan hem tegelijk wel wurgen omdat hij zijn waanideeën en het collectief dat die bezigt hoger prioriteert dan de band met zijn eigen kind en ik heb zwaar medelijden met hem. Maar meer met haar. Dat hij zijn eigen leven nog kanslozer wil maken, soit, dat hij het hare zo verpest, niet soit.
In mijn omgeving wel meer van dit soort gevallen. Ouders, broers, zussen, kinderen, boezemvrienden die ineens het contact afkappen. Het is geen schering en inslag, maar het zijn wel hoeveelheden waarover ik denk dat het echt niet nodig was geweest als er niet van alles aan hulpverlening en preventie de moeder was bezuinigd.
Ik neem aan dat ze nog gewoon een fiets hebben, een auto wellicht, enz. Het idee van betalen naar gebruik is leuk, maar de praktijk is dat het daarmee helemaal niet goedkoper wordt als je veelvuldig gebruik moet maken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 00:01 schreef nils_22 het volgende:
Ik vraag me wel af waarom veel 'wappies' zich zo geïntimideerd voelen door Claus Schwab z'n uitspraak "you'll own nothing and you'll be happy".. deze mensen bezitten nu toch vaak ook al niets? Huren een woning en hebben wat troep van de Action erin staan. Tenminste zijn ze in Schwabs toekomstvisie nog happy in plaats van zoals nu miserabel.
Het is geen uitspraak van Klaus Schwab, overigens.quote:Op woensdag 28 juni 2023 00:01 schreef nils_22 het volgende:
Ik vraag me wel af waarom veel 'wappies' zich zo geïntimideerd voelen door Claus Schwab z'n uitspraak "you'll own nothing and you'll be happy".. miserabel.
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happyquote:You'll own nothing and be happy (alternatively you'll own nothing and you'll be happy) is a phrase originated by Danish Politician Ida Auken in a 2016 essay for the World Economic Forum. After appearing in a WEF video in 2016, the phrase began to be used by critics of the World Economic Forum (WEF) who accuse the WEF of desiring restrictions on ownership of private property.
Background
Auken had previously written in 2014 about a hackathon at the WEF that proposed "FridgeFlix", a startup that would allow users to lease all of their household appliances from a provider that would also service and upgrade these appliances. The proposed company would reduce the risk of residents incurring costly repairs and would work with energy suppliers to reduce power consumption of appliances.
In 2016, Auken published an essay originally titled "Welcome to 2030. I own nothing, have no privacy, and life has never been better", later retitled "Here's how life could change in my city by the year 2030", on the WEF's official web site. It described life in an unnamed city in which the narrator does not own a car, a house, any appliances, or any clothes, and instead relies on shared services for all of his daily needs. Auken later added an author's note to the story responding to critics, stating that it is not her "utopia or dream of the future", and that she intended for the essay to start discussions about technological development.
Dit heeft weinig met bezit te maken en veel meer met ruimtegebrek en verkeersdrukte. Het aantal auto's is in Nederland sinds de jaren 70 (2.1 miljoen) erg gestegen (2023 8.9 miljoen). De binnensteden en de naoorlogse woonwijken zijn daar niet op berekend. Om autobezit te verlagen moeten er goede alternatieven voor vervoer worden verzonnen. Zo is er nu een campagne om het fietsen op korte afstanden te motiveren, maar zijn er ook al een aantal jaren deelauto's voor die zaken waarbij openbaar vervoer geen oplossing bied.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
Is het echt uit het verband getrokken? Want voor zover ik zie is er weldegelijk een stroming die bv wil dat het aantal auto’s enorm wordt verlaagd en dat het deelauto’s moeten worden
En wat is hier nu op tegen? We wilden tot vrij recent toch ook weer terug naar meer lokaal doen? Het is niet zo dat er een hek omheen wordt gezet dat je er niet meer uit mag, en als ik veel zaken kan doen op korte afstand (ziekenhuis, tandarts, winkels, theater/bioscoop, etc..) dan is dat toch een voordeel? Ik vind het juist onhandig dat ik voor steeds meer zaken steeds verder weg moet reizen.quote:(zie ook de 15 minuten steden, waar het WEF kennelijk veel in ziet).
Tot nu toe is het juist die vervelende EU die hier wetgeving voor bedacht heeft in de vorm van, onder andere, de GDPR en die regelmatig grote bedrijven bestraft op het niet naleven. Als er iets is wat vanuit de EU redelijk strak wordt nageleefd zijn het wel de privacy richtlijnen.quote:En dat privacy verleden tijd is lijkt mij al helemaal niet te ontkennen. Het beetje wat je nog hebt, daar zitten de overheden op te azen.
Zoals de meeste Nederlandse steden zijn, bedoel je? Ik denk dat de meeste mensen het er hier wel over eens zijn dat het beter is om wat winkels en andere voorzieningen op loop- of fietsafstand te hebben dan om net als in de VS voor elke scheet de auto te moeten pakken, niet?quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
(zie ook de 15 minuten steden, waar het WEF kennelijk veel in ziet).
In de praktijk werkt dat altijd maar even vreedzaam. Daarna zul je toch met elkaar dingen moeten afspreken. Wie mag waar jagen bijvoorbeeld anders is het simpelweg gewoon strijd.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens is het idee van een totale vrijstaat wel gaaf.
Dus geen regels, overheid, wetten en plichten maar op jezelf aangewezen.
Moet je dan wel een visum hebben om in Nederland te mogen verblijven, of zijn open grenzen stiekem toch niet zo'n ramp?quote:
Het idee achter "you'll own nothing" is niet dat het bezit wil beperkenquote:Op woensdag 28 juni 2023 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
Is het echt uit het verband getrokken? Want voor zover ik zie is er weldegelijk een stroming die bv wil dat het aantal auto’s enorm wordt verlaagd en dat het deelauto’s moeten worden (zie ook de 15 minuten steden, waar het WEF kennelijk veel in ziet). En dat privacy verleden tijd is lijkt mij al helemaal niet te ontkennen. Het beetje wat je nog hebt, daar zitten de overheden op te azen.
In al haar geblaat dat ze geen contract heeft met betreffende deurwaarder begrijpt ze niet dat ze wel een contract heeft met Ziggo?quote:
In de praktijk vertaalt zo'n verdienmodel zich voor jou als consument vooral in uitgebuit worden als melkkoe. Ik persoonlijk bezit liever iets ipv dat ik het als een dienst afneem. Van een eenmalige aanschafprijs bepaal ik zelf of ik dat bedrag er voor over heb, bij een dienst weet je één ding zeker; de abonnementprijs zal altijd alleen maar hoger worden.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het idee achter "you'll own nothing" is niet dat het bezit wil beperken.
Het is meer een economisch model waarbij je dingen huurt ipv bezit en dat doen mensen al vrijwillig door bijvoorbeeld een auto of fiets privé te leasen.
Het het heeft niets te maken met het verbieden of afpakken van bezit.
Voor hun is dat alles waarschijnlijk een groot boos complot die tegen hun werken.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In al haar geblaat dat ze geen contract heeft met betreffende deurwaarder begrijpt ze niet dat ze wel een contract heeft met Ziggo?
Ik snap de gedachtengang hierachter niet. Ze gaan toch met hun volle verstand een contract aan bij Ziggo, de zorgverzekeraar, de bank enz enz?
Uiteraard, zo denk ik er ook over.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:51 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In de praktijk vertaalt zo'n verdienmodel zich voor jou als consument vooral in uitgebuit worden als melkkoe. Ik persoonlijk bezit liever iets ipv dat ik het als een dienst afneem. Van een eenmalige aanschafprijs bepaal ik zelf of ik dat bedrag er voor over heb, bij een dienst weet je één ding zeker; de abonnementprijs zal altijd alleen maar hoger worden.
Er zijn legio voorbeelden waarin je als consument beter af bent als je iets niet in je bezit hebt, maar wel kan gebruiken wanneer je daar behoefte aan hebt. En de populariteit van al die diensten bewijst dat die markt er ook is.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:51 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In de praktijk vertaalt zo'n verdienmodel zich voor jou als consument vooral in uitgebuit worden als melkkoe. Ik persoonlijk bezit liever iets ipv dat ik het als een dienst afneem. Van een eenmalige aanschafprijs bepaal ik zelf of ik dat bedrag er voor over heb, bij een dienst weet je één ding zeker; de abonnementprijs zal altijd alleen maar hoger worden.
En daar is niets mis mee, zolang het geen dwang is.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn legio voorbeelden waarin je als consument beter af bent als je iets niet in je bezit hebt, maar wel kan gebruiken wanneer je daar behoefte aan hebt. En de populariteit van al die diensten bewijst dat die markt er ook is.
Die dwang is er ook niet. Het WEF en enkele instanties proberen dit concept wel te promoten, vooral uit milieu oogpunt.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En daar is niets mis mee, zolang het geen dwang is.
Dat is waar we voor moeten waken.
Voor de rest zie ik het vooral als complot geneuzel, waarbij ze niet eens in staat zijn de juiste bron te benoemen.
Wat onwijs triest dat verhaal van de vader van je dochter.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het trieste is inderdaad dat een hoop banden hierdoor verbroken worden, waardoor deze mensen achterblijven met hun medewappies in hun bubbel. Mijn dochter heeft haar vader inmiddels meer dan 2 jaar niet gezien met alle gevolgen van dien. Ik kan hem tegelijk wel wurgen omdat hij zijn waanideeën en het collectief dat die bezigt hoger prioriteert dan de band met zijn eigen kind en ik heb zwaar medelijden met hem. Maar meer met haar. Dat hij zijn eigen leven nog kanslozer wil maken, soit, dat hij het hare zo verpest, niet soit.
In mijn omgeving wel meer van dit soort gevallen. Ouders, broers, zussen, kinderen, boezemvrienden die ineens het contact afkappen. Het is geen schering en inslag, maar het zijn wel hoeveelheden waarover ik denk dat het echt niet nodig was geweest als er niet van alles aan hulpverlening en preventie de moeder was bezuinigd.
Zo lang ik als consument ook nog altijd gewoon voor persoonlijk bezit kan kiezen heb ik daar geen problemen mee.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn legio voorbeelden waarin je als consument beter af bent als je iets niet in je bezit hebt, maar wel kan gebruiken wanneer je daar behoefte aan hebt. En de populariteit van al die diensten bewijst dat die markt er ook is.
Dit ja.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Staat er een natte handtekening van bloed op?quote:Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In al haar geblaat dat ze geen contract heeft met betreffende deurwaarder begrijpt ze niet dat ze wel een contract heeft met Ziggo?
Ik snap de gedachtengang hierachter niet. Ze gaan toch met hun volle verstand een contract aan bij Ziggo, de zorgverzekeraar, de bank enz enz?
Ja, zo'n lease wasmachine heeft alleen zin als je weet dat je ergens maar korte tijd zal verblijven of als je van plan bent om in de nabije toekomst ofzo naar het buitenland te gaan. Helaas zullen de meeste mensen die van zoiets gebruik maken arme stumperts zijn die slecht zijn in budgetbeheer.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit ja.
Een buurman gebruikt zijn auto amper. Die kan beter een abo voor een paar ritten per maand nemen.
Maar je hebt ook abo's voor onzin dingen, zoals wasmachines
Zoals ze hebben geprobeerd tijdens al die BLM rellen? Dat bleek ook zo'n succes...quote:Op zondag 23 juli 2023 11:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens is het idee van een totale vrijstaat wel gaaf.
Dus geen regels, overheid, wetten en plichten maar op jezelf aangewezen.
Met als enige uitzondering games en films (vind ik zelf) omdat ik 99% van de films en games maar 1 keer hoef te kijken/spelen. De echt goede koop ik dan nog wel eens.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:51 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik gebruik boormachines en andere apparaten van de bouwmarkt die ene keer in de zoveel jaren dat ik ga klussen en toch al bij de bouwmarkt ben. Ik gebruik een keer of 10 per jaar een deelscooter omdat ik verder nooit behoefte heb aan een scooter en ook een keer of 10 gebruik ik een NS fiets als ik in een andere stad ben, mobiel wil zijn maar niet ver hoef te reizen. En ik heb nog wel een stuk of 5 abonnementen waarin ik veel goedkoper uit ben dan wanneer ik dat product zou hebben gekocht. Naast het gemak dat zoiets mij geeft ten opzichte van koop.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Met als enige uitzondering games en films (vind ik zelf) omdat ik 99% van de films en games maar 1 keer hoef te kijken/spelen. De echt goede koop ik dan nog wel eens.
Precies. Lekker opbokken naar hun Forumland. Opsluiten en sleutel weggooien. Ruimt heerlijk op.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:25 schreef Jahr00n het volgende:
Ik vind dus helemaal prima dat deze mensen zich lekker afzonderen. Gewoon helemaal niks geen voorzieningen meer voor deze mensen. Ook geen gebruik maken van de openbare wegen a.u.b.
Wat mij betreft laten we deze mensen lekker in de door henzelf gecreëerde ellende wegzinken en verrekken. Ik zie het totaal niet als zorgelijk of problematisch wanneer ze door hun eigen toedoen dakloos zouden worden; des te meer beschikbare woonruimte voor mensen die wél deelnemen aan de samenleving ipv er alleen maar op te parasiteren.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:25 schreef Jahr00n het volgende:
Ik vind dus helemaal prima dat deze mensen zich lekker afzonderen. Gewoon helemaal niks geen voorzieningen meer voor deze mensen. Ook geen gebruik maken van de openbare wegen a.u.b.
Nou autonoom...niet helemaal he. Ze willen nog wel gebruik kunnen maken van de uitkeringen.quote:
In de praktijk zal het uiteindelijk niet werken nee. Het zal wel in een soort Mad Max recht van de sterkste eindigen of een soort sekte of wat dan ook.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In de praktijk werkt dat altijd maar even vreedzaam. Daarna zul je toch met elkaar dingen moeten afspreken. Wie mag waar jagen bijvoorbeeld anders is het simpelweg gewoon strijd.
Grootste deel van de geschiedenis van homo sapiens is eigenlijk zo geweest.
Of het moet voortkomen uit een soort post-scarcity, waarbij futuristische technologie alles maakt wat je maar wil en niemand met elkaar hoeft te concurreren.
Sowieso kan 't nu niet met de hoeveelheid mensen die we nu hebben, en hoe weinig natuur er is.
Belasting in Nederland betaal je om de Nederlandse maatschappij zoals deze nu is, instant te houden.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In de praktijk zal het uiteindelijk niet werken nee. Het zal wel in een soort Mad Max recht van de sterkste eindigen of een soort sekte of wat dan ook.
Maar in zoverre is het idee van een vrijstaat wel interessant.
Waarom zou je eigenlijk belasting moeten betalen omdat iemand dit ooit 100 jaar geleden heeft bedacht en op papier gezet.
Het zijn dan ook ordinaire en buitengewoon irritante parasieten, net als bijv. teken.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:45 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Ik zie en hoor alleen maar mensen die zichzelf soeverein willen laten verklaren om boetes en schulden niet te betalen en/of omdat ze het niet eens zijn met de overheid. Ieder moet dat natuurlijk zelf weten, maar ik voel mij en ben niet verantwoordelijk voor het eindresultaat van deze beslissing.
We hadden in ons studentenhuis een abo voor een wasmachine. Als je binnen twee jaar verwacht weg te zijn ga je niet een nieuwe wasmachine aanschaffen. Zeker niet als je dat ding moet delen met slopers.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit ja.
Een buurman gebruikt zijn auto amper. Die kan beter een abo voor een paar ritten per maand nemen.
Maar je hebt ook abo's voor onzin dingen, zoals wasmachines
Wij ook. Veel makkelijker bepalen hoeveel iedereen per maand eraan bijdraagt en als het ding stuk gaat is het snel en zonder intern geruzie gerepareerd. Al het andere wit- en bruingoed was overigens wel gewoon bezitquote:Op zondag 23 juli 2023 15:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We hadden in ons studentenhuis een abo voor een wasmachine. Als je binnen twee jaar verwacht weg te zijn ga je niet een nieuwe wasmachine aanschaffen. Zeker niet als je dat ding moet delen met slopers.
Ja dat, of onlangs nog in Frankrijk.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals ze hebben geprobeerd tijdens al die BLM rellen? Dat bleek ook zo'n succes...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |