Ruimtegebrek het probleem niet? We willen meer natuur maar nu is ruimte opeens geen probleem voor zonnebloemen kweek.quote:Op maandag 29 mei 2023 08:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zonnebloemen kun je vrijwel overal verbouwen. Ruimtegebrek is het probleem niet (we zouden zelfs met 1/3e van de totale landbouwgrond toe kunnen in Europa en er geen hap minder door eten), het probleem zijn keuzes. En de keus voor een olie die wordt verbouwd op de plek van het regenwoud is altijd een verkeerde.
Wereldproductie is iets van 16 miljoen ton. Het lijstje dat ik postte is de top 10, maar je hebt zeker een punt. Er is wel ruimte genoeg bijvoorbeeld in Afrika.quote:Op maandag 29 mei 2023 08:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
opgeteld iets van 13 miljoen ton
Zetten we dit af tegen de 74.2 miljoen ton palmolie die we produceren, dan moet het landbouwoppervlakte waar we zonnebloemen op verbouwen met een factor 5 a 6 vergroten, ten koste van welke andere gewassen gaat dit dan komen?
Zoals ik al stelde de olifant in de kamer is en blijft onze overbevolking op deze planeet.
Dat er meer kinderen komen in Afrika is dat men niets anders te doen heeft., geen geld voor electriciteit en dan maar naar bed gaatquote:En cru gezegd omdat we voedselprijzen hiermee drukken stimuleren we nog meer groei van de wereldbevolking wat natuurlijk wel meer impact op ons klimaat heeft.
De wetenschappers zeggen dus hetzelfde alleen durven de knuppel niet in het hoenderhok te gooien en stellen naïef vast dat we maar wat moeten consuminderen. Dat consuminderen gaat toch niet gebeuren elk mens wilt graag meegaan in de vaart der volkeren dus gaat er door de nog niet consumerende meerderheid steeds meer geconsumeerd worden.quote:Op maandag 29 mei 2023 08:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Foute aanname: https://www.volkskrant.nl(...)twikkelingsprogramma's,het%20einde%20van%20de%20eeuw.
Dit zeggen wetenschappers er over:
[..]
Op het sahara zand groeit niets, in de regenwouden daar kun je alsnog beter palmolie planten omdat de opbrengst per hectare bijna een factor 2 meer is.quote:Op maandag 29 mei 2023 08:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wereldproductie is iets van 16 miljoen ton. Het lijstje dat ik postte is de top 10, maar je hebt zeker een punt. Er is wel ruimte genoeg bijvoorbeeld in Afrika.
In plaats van de Great Green Wall (een groene buffer in de Sahel), wat men in 2021 heeft opgegeven, is nu het plan 100 miljoen ha akkers en bossen aan te leggen. Tot 2021 heeft men 20 miljoen ha getransformeerd tbv de Great Green Wall.quote:Op maandag 29 mei 2023 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op het sahara zand groeit niets, in de regenwouden daar kun je alsnog beter palmolie planten omdat de opbrengst per hectare bijna een factor 2 meer is.
hier is ook ruimte zat , als men maar niet alle ruimte wil omvormen tot hobbynatuurquote:Op maandag 29 mei 2023 08:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In plaats van de Great Green Wall (een groene buffer in de Sahel), wat men in 2021 heeft opgegeven, is nu het plan 100 miljoen ha akkers en bossen aan te leggen. Tot 2021 heeft men 20 miljoen ha getransformeerd tbv de Great Green Wall.
De factor 2 die je stelt maakt niet zoveel uit. Ruimte zat. Het is niet overal Nederland of Singapore.
Ach dan polderen we hier wat meer ijsselmeer in dan hebben we hier ook ruimte zat.quote:Op maandag 29 mei 2023 08:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In plaats van de Great Green Wall (een groene buffer in de Sahel), wat men in 2021 heeft opgegeven, is nu het plan 100 miljoen ha akkers en bossen aan te leggen. Tot 2021 heeft men 20 miljoen ha getransformeerd tbv de Great Green Wall.
De factor 2 die je stelt maakt niet zoveel uit. Ruimte zat. Het is niet overal Nederland of Singapore.
De nederlandse landbouwgronden worden gebruikt voor koeien en daarvoor kopen we tarwe op in oekraine en soja in Brazilie om aan de koeien te voerenquote:Op maandag 29 mei 2023 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach dan polderen we hier wat meer ijsselmeer in dan hebben we hier ook ruimte zat.![]()
Het is nogal hypocriet in mijn optiek om tegen palmolie te zijn maar dan wel meer landbouw gronden te willen opofferen voor zonnebloemen. Op de plaatsen waar men palmolieplantages begonnen is was ook ooit ruimte zat.
Dat is niet hypocriet. Voor zonnebloemen is geen landroof nodig. Het is nogal hypocriet om je ogen te sluiten voor de problemen van palmolie en lekker naar anderen te wijzen: "zij zijn met teveel", terwijl je zelf een te grote voetafdruk hebt. Dat is pas het toppunt van hypocriet.quote:Op maandag 29 mei 2023 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach dan polderen we hier wat meer ijsselmeer in dan hebben we hier ook ruimte zat.![]()
Het is nogal hypocriet in mijn optiek om tegen palmolie te zijn maar dan wel meer landbouw gronden te willen opofferen voor zonnebloemen. Op de plaatsen waar men palmolieplantages begonnen is was ook ooit ruimte zat.
Landroof? Waar komt dan het land voor zonnebloemen telen vandaan uit de zak van sinterklaas?quote:Op maandag 29 mei 2023 09:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet hypocriet. Voor zonnebloemen is geen landroof nodig. Het is nogal hypocriet om je ogen te sluiten voor de problemen van palmolie en lekker naar anderen te wijzen: "zij zijn met teveel", terwijl je zelf een te grote voetafdruk hebt. Dat is pas het toppunt van hypocriet.
Olie is gewoon nodig. Je kunt palmolie niet afschaffen en nergens door vervangen. Dus moet je op zoek naar een betere variant en dat zijn zonnebloemolie en raapzaadolie wel gewoon.
er komen steeds minder kinderen op de hele wereld,quote:Op maandag 29 mei 2023 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Landroof? Waar komt dan het land voor zonnebloemen telen vandaan uit de zak van sinterklaas?
Ik een grote afdruk, dat lijkt me niet, geen kinderen, geen auto.![]()
Wij als wereld zijn met teveel mensen, ik heb bewust geen kinderen, daarvoor zelfs een relatie laten klappen. Hoeveel kids heb jij ook alweer en je hebt een auto? Dan kun je mij toch moeilijk van hypocrisie omtrent zelf actie nemen om minder afdruk achter te laten betichten.
Ja. En visserij is noodzakelijk voor een gezond zeeleven zeker. Hoi Carolinequote:Op maandag 29 mei 2023 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben van menig dat palmolieplantages een bijdrage leveren aan het tegengaan van de klimaat verandering door het enorme vermogen tot fotosynthese van die bomen
ja visserij is van alle tijden ,quote:Op maandag 29 mei 2023 10:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja. En visserij is noodzakelijk voor een gezond zeeleven zeker. Hoi Caroline
quote:Plankton speelt een belangrijke rol in onze oceanen.
Het vormt de basis voor de voedselketens in zee.
Bovendien neemt fytoplankton (microscopisch kleine algjes) tijdens de fotosynthese het broeikasgas koolstofdioxide op; zoveel zelfs dat deze miniscule algjes de totale toename van koolstofdioxide in de atmosfeer behoorlijk beperken.
Bovendien neemt fytoplankton (microscopisch kleine algjes) tijdens de fotosynthese het broeikasgas koolstofdioxide op.
De oceanen beslaan ruim 70% van het aardoppervlak. De opname van koolstofdioxide door fytoplankton over deze uitgestrekte oppervlakte beperkt de toename van koolstofdioxide in de atmosfeer.
De groei van fytoplankton is afhankelijk van licht en van voedingsstoffen zoals stikstof en fosfaat, die uit diepe oceaanlagen worden aangevoerd en langzaam worden gemengd met de bovenlagen.
In grote delen van de oceanen zit het meeste fytoplankton bijna 100 meter diep.
Op deze diepte groeit het fytoplankton goed, omdat er nog voldoende licht van boven komt en er voldoende voedingsstoffen uit de diepere lagen worden aangevoerd.
Sterkere gelaagdheid
Echter, opwarming van de bovenlaag van de oceanen leidt tot minder menging van het oceaanwater. Iedereen die wel eens in open water zwemt, weet dat de bovenlaag van het water lekker warm kan zijn, maar dat het water daaronder vaak een stuk kouder is.
Warm water drijft op koud water.
Hoe groter het temperatuurverschil tussen de twee waterlagen, des te geringer de menging van chemische- en voedingsstoffen tussen deze twee waterlagen.
Opwarming van de oceanen als gevolg van klimaatsverandering leidt tot een sterkere gelaagdheid van het oceaanwater, en daardoor tot minder menging van voedingsstoffen.
Je weet dat het bodemleven op de noordzee nu steeds beschadigd raakt door de visserij? Dat het zo erg is dat de Europese Commissie, die toch vaak in de zak zit van landbouw en visserij, een verbod wil instellen op bodemvisserij in een heleboel gebieden?quote:Op maandag 29 mei 2023 10:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja visserij is van alle tijden ,
zolang er voldoende plankton is zal de visstand goed blijven
Opwarming van oceanen werkt dit tegen
[..]
We roeien de vissen langzaam, of eigenlijk zelfs vrij snel, helemaal uit.quote:In 2003 werd in een wetenschappelijk rapport geschat dat het aantal grote vissoorten in de oceaan als gevolg van overbevissing was gedaald tot nog maar tien procent van het pre-industriële niveau.
Die analogie heb ik eerder gelezen.quote:Op maandag 29 mei 2023 11:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat het bodemleven op de noordzee nu steeds beschadigd raakt door de visserij? Dat het zo erg is dat de Europese Commissie, die toch vaak in de zak zit van landbouw en visserij, een verbod wil instellen op bodemvisserij in een heleboel gebieden?
En sowieso, hele delen van de zeeën veranderen momenteel in een soort woestijnen door de visserij: https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1405454111
Vissen is hetzelfde als met grote helikopters boven de bossen gaan hangen, enorme zware netten naar beneden gooien, ze kilometers lang door de bossen slepen om zwijnen te vangen en dan verbaasd zijn dat de hele natuur om zeep wordt geholpen. Zou dat boven land en voor iedereen zichtbaar gebeuren, sprak iedereen er schande van. Nu gebeurt het onder water en laten we het gewoon gebeuren, terwijl het idee hetzelfde is: met enorme netten kilometers lang natuur vernietigen.
En dat het goed mis gaat door overbevissing en jouw verhaal over plankton dus ook niet klopt, is ook al lang duidelijk: https://www.nationalgeogr(...)uitlopen-op-een-ramp
https://www.nationalgeogr(...)ernationale-beloften
[..]
We roeien de vissen langzaam, of eigenlijk zelfs vrij snel, helemaal uit.
Die heb ik hier ook eerder geschreven. Maar volgens mij heb ik Ouwehand hem ooit horen gebruiken.quote:Op maandag 29 mei 2023 11:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die analogie heb ik eerder gelezen.
Ja hoor.quote:Op maandag 29 mei 2023 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
komende week, heel aardig lenteweer , maar weer geen druppie regen ,
dat komt straks weer ergens met bakken naar beneden ergens in Belgie in de ardennen ofzo
Maar goed dat Rob Jetten nu 28.000 miljard gaat uitgeven om dit te veranderen
Is dit niet allemaal op te lossen met Pulsvisserij?quote:Op maandag 29 mei 2023 11:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat het bodemleven op de noordzee nu steeds beschadigd raakt door de visserij? Dat het zo erg is dat de Europese Commissie, die toch vaak in de zak zit van landbouw en visserij, een verbod wil instellen op bodemvisserij in een heleboel gebieden?
En sowieso, hele delen van de zeeën veranderen momenteel in een soort woestijnen door de visserij: https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1405454111
Vissen is hetzelfde als met grote helikopters boven de bossen gaan hangen, enorme zware netten naar beneden gooien, ze kilometers lang door de bossen slepen om zwijnen te vangen en dan verbaasd zijn dat de hele natuur om zeep wordt geholpen. Zou dat boven land en voor iedereen zichtbaar gebeuren, sprak iedereen er schande van. Nu gebeurt het onder water en laten we het gewoon gebeuren, terwijl het idee hetzelfde is: met enorme netten kilometers lang natuur vernietigen.
En dat het goed mis gaat door overbevissing en jouw verhaal over plankton dus ook niet klopt, is ook al lang duidelijk: https://www.nationalgeogr(...)uitlopen-op-een-ramp
https://www.nationalgeogr(...)ernationale-beloften
[..]
We roeien de vissen langzaam, of eigenlijk zelfs vrij snel, helemaal uit.
War voor oplossingen zie jij zo voor je, behalve natuurlijk steeds beginnen over Rob Jetten en miljarden?quote:Op maandag 29 mei 2023 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
komende week, heel aardig lenteweer , maar weer geen druppie regen ,
dat komt straks weer ergens met bakken naar beneden ergens in Belgie in de ardennen ofzo
Maar goed dat Rob Jetten nu 28.000 miljard gaat uitgeven om dit te veranderen
Dat weten we niet, want ondanks dat Nederland een onderzoeksvergunning had, heeft er nooit iemand onderzoek gedaan naar pulsvisserij maar is men er gewoon mee gaan vissen. Wat daarvan de gevolgen zijn, is dus onbekend. Als Nederland wel zich aan de regels had gehouden en netjes onderzoek had gedaan, viste misschien de hele EU nu wel met pulsvisserij. Maar ja, Nederlandse vissers en zich aan de regels houden, dat is een lastige combinatie.quote:Op donderdag 1 juni 2023 08:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is dit niet allemaal op te lossen met Pulsvisserij?
Toen Frankrijk daar achterkwam hebben die dat even vakkundig de nek omgedraaid.quote:Op donderdag 1 juni 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat weten we niet, want ondanks dat Nederland een onderzoeksvergunning had, heeft er nooit iemand onderzoek gedaan naar pulsvisserij maar is men er gewoon mee gaan vissen. Wat daarvan de gevolgen zijn, is dus onbekend. Als Nederland wel zich aan de regels had gehouden en netjes onderzoek had gedaan, viste misschien de hele EU nu wel met pulsvisserij. Maar ja, Nederlandse vissers en zich aan de regels houden, dat is een lastige combinatie.
Dat mag dan opeens niet meer van Europa, de rationaliteit over beleidszaken en gevolgen daarvan lijkt vaak niet aanwezig..quote:Op donderdag 1 juni 2023 08:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is dit niet allemaal op te lossen met Pulsvisserij?
Tja, het is natuurlijk veel leuker en handiger om naar Brussel te wijzen als het fout gaat op welk vlak dan ook. Stel je voor dat je zelf verantwoordelijkheid zou nemen voor zaken die mis gaan.quote:Op donderdag 1 juni 2023 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat mag dan opeens niet meer van Europa, de rationaliteit over beleidszaken en gevolgen daarvan lijkt vaak niet aanwezig..
Terecht, met een onderzoeksvergunning commercieel gaan vissen is gewoon oplichterij, daar moest een einde aan komen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 10:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toen Frankrijk daar achterkwam hebben die dat even vakkundig de nek omgedraaid.
Dat is typisch egos laten prevaleren boven rationaliteit. Dat Nederland regels overtreden heeft is ook niet normaal maar om daarna ook het onderzoek naar een duurzamere manier van vissen af te kappen geeft voor het publiek als mij gewoon aan dat het vaak totaal niet om de duurzaamheid gaat maar om de egos van wat politici. Met zulke acties wordt het vertrouwen in de politiek alleen maar verder afgebroken.quote:Op donderdag 1 juni 2023 10:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Terecht, met een onderzoeksvergunning commercieel gaan vissen is gewoon oplichterij, daar moest een einde aan komen.
Er is maar 1 partij die de pulsvisserij de nek om heeft gedraaid en dat is de Nederlandse vissersvloot, in samenwerking met het Nederlandse ministerie.
Ik zou nieuw onderzoek toejuichen, maar dan wel door de Fransen oid. Niet meer door de Nederlanders, die hebben hun kans verprutst.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is typisch egos laten prevaleren boven rationaliteit. Dat Nederland regels overtreden heeft is ook niet normaal maar om daarna ook het onderzoek naar een duurzamere manier van vissen af te kappen geeft voor het publiek als mij gewoon aan dat het vaak totaal niet om de duurzaamheid gaat maar om de egos van wat politici. Met zulke acties wordt het vertrouwen in de politiek alleen maar verder afgebroken.
De technologie en kennis over pulsvissen is hier in huis, kapitaal vernietiging en extra resources gaan verbruiken. Ik dacht dat jij voor meer duurzaamheid bent.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou nieuw onderzoek toejuichen, maar dan wel door de Fransen oid. Niet meer door de Nederlanders, die hebben hun kans verprutst.
In Frankrijk gaat het ook gewoon om de bescherming van hun verouderde vissersvloot. Overigens is pulsvissen niet duurzaam. Hooguit minder slecht.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is typisch egos laten prevaleren boven rationaliteit. Dat Nederland regels overtreden heeft is ook niet normaal maar om daarna ook het onderzoek naar een duurzamere manier van vissen af te kappen geeft voor het publiek als mij gewoon aan dat het vaak totaal niet om de duurzaamheid gaat maar om de egos van wat politici. Met zulke acties wordt het vertrouwen in de politiek alleen maar verder afgebroken.
Ja, maar ik heb ook een hekel aan leugenaars. De Nederlandse visserij wil dit onderzoek niet en is onbetrouwbaar gebleken. Niet geschikt om echt onafhankelijk onderzoek mee te doen, dus. De Nederlandse visserij heeft zich hier zelf buiten spel gezet en hebben in dit onderzoek niks meer te zoeken.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De technologie en kennis over pulsvissen is hier in huis, kapitaal vernietiging en extra resources gaan verbruiken. Ik dacht dat jij voor meer duurzaamheid bent.
voor de "stikstof crisis" kun je gewoon de boeren die dan een probleem zijn gebieden te stoppen met mest uitrijdenquote:Op donderdag 1 juni 2023 08:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
War voor oplossingen zie jij zo voor je, behalve natuurlijk steeds beginnen over Rob Jetten en miljarden?
quote:n het voorjaar kan koolzaad onder gunstige omstandigheden snel groeien en veel stikstof opnemen. Aan het einde van de bloei bevat het gewas ongeveer de maximale hoeveelheid stikstof. Bij goede gewassen lijkt dat in de orde van grootte van 250 à 300 kg N per ha in de bovengrondse delen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die soorten zijn dus gewoon uitgeroeid in Nederland door de boeren.quote:Daarna volgt wat vlinderwaarnemers tegenwoordig de 'junidip' noemen. In landen om ons heen bestaat die niet, en ook in Nederland vlogen vroeger in juni specifieke vlindersoorten. Bijvoorbeeld de rode vuurvlinder en de moerasparelmoervlinder. "Maar dat zijn soorten die afhankelijk zijn van bloeiende graslanden, en die zijn in Nederland zo ver achteruitgegaan dat ze hier al zijn uitgestorven", zegt Veling.
Dat bericht was nogal deprimerend om te lezen zeg.quote:Op maandag 5 juni 2023 10:36 schreef Hanca het volgende:
Dramatisch jaar voor bestuivers. https://www.nu.nl/klimaat(...)n-niet-bestoven.html
Vooruit, de hoofdreden is nu de droogte van vorig jaar, niet de boer. Maar toch ook weer een opvallende passage:
[..]
Die soorten zijn dus gewoon uitgeroeid in Nederland door de boeren.
Boeren die ook de hoofdoorzaak van de verdroging van het land zijn, trouwens: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)r-slecht-waterbeleid
Ja, al had ik het ook allang om me heen gezien. De vlinders, hommels, bijen en zweefvliegen zijn er gewoon bijna niet dit jaar. En ja, als dit structureel wordt is dat een enorm probleem.quote:Op maandag 5 juni 2023 10:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat bericht was nogal deprimerend om te lezen zeg.
Ook bij waterbeheer wordt er teveel geluisterd naar de belangen van de landbouw.quote:'Grootste oorzaak verdroging niet klimaatverandering, maar slecht waterbeleid'
4 juni 2023
De lente van dit jaar stond in het teken van veel, heel veel regen. Toch zijn ondanks het natte voorjaar de zorgen om droogte in Nederland niet verdwenen. Klimaatverandering wordt vaak genoemd als oorzaak van verdroging, maar volgens deskundigen is het aan iets heel anders te wijten: verkeerd watermanagement.
Na de natte lentemaanden maart en april, is het nu alweer een paar weken veel droger. En het lijkt erop dat dat voorlopig zo zal blijven. Droogte in ons land is een steeds groter probleem, maar aan een regengebrek ligt dit niet.
Volgens het KNMI is in de afgelopen zestig jaar de hoeveelheid neerslag met 9 procent toegenomen. Het is in de afgelopen jaren niet vaker gaan regenen, maar wel harder. "Het klimaat is natter geworden, maar desondanks wordt het steeds droger", zegt ecohydroloog Flip Witte tegen Nieuwsuur. Hij doet al vijftig jaar onderzoek naar droogte in de natuur.
Dat de natuur verdroogt, komt volgens Witte doordat de waterhuishouding in Nederland structureel is veranderd. "We zijn meer grondwater gaan onttrekken voor de drinkwatervoorziening en de industrie. We hebben peilen verlaagd, sloten gegraven en drains gegraven."
Volgens Witte is het waterbeheer in ons land met name afgestemd op de landbouw. "In het voorjaar verlagen we het peil. Boeren mogen vanaf 15 februari mest uitrijden. Voor de draagkracht van de bodem is het dan beter als het peil laag is. Dus ze voeren al dat water af en daarna, als we een drogere periode krijgen, moeten we de beregeningsinstallaties aanzetten."
(...)
Kabinetsplannen
Vorig jaar kondigde het kabinet aan het grondwaterpeil te willen verhogen om CO2-uitstoot te verminderen en verzakking van huizen tegen te gaan. In plaats van het grondwaterpeil aan te passen aan de behoeften van landbouw en industrie, moet de staat van water en bodem sturend worden.
"Een goedbedoeld voornemen, maar boterzacht", zegt Van den Eertwegh. "Het is geen wet, dus het biedt geen garanties."
Ook Witte is sceptisch. Hij wijst op een motie die de Tweede Kamer in 1990 aannam waarin werd beloofd de verdroging van natuurgebieden in het jaar 2000 met 25 procent terug te dringen. "En in 2010 zou het 40 procent zijn. Dat beleid is gewoon niet uitgevoerd."
Van den Eertweegh voegt toe dat provincies ook een rol spelen in het bijsturen van waterbeheer. "Die houden toezicht op de waterschappen, dus die dragen ook die verantwoordelijkheid."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)r-slecht-waterbeleid
Ja, die had ik ook gelinkt hierboven. Een bekend verhaal, de 'waters..' uit de titel staat ook voor waterstanden, maar dat past niet. Dat de boeren hier het land al 100 jaar regeren wordt inderdaad een steeds groter probleem. Ik baal er echt van dat nota bene de CU er voor is gaan liggen dat de geborgde zetels in de waterschappen helemaal verdwenen zijn. Al heeft dat verminderen van de geborgde zetels ook niet veel geholpen: waar eerst de geborgde zetels zaten, zit nu BBB aan de knoppen.quote:Op maandag 5 juni 2023 12:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ook bij waterbeheer wordt er teveel geluisterd naar de belangen van de landbouw.
Het zou geen politiek beleid moeten zijn, en zeker geen commercieel beleid.quote:Op maandag 5 juni 2023 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die had ik ook gelinkt hierboven. Een bekend verhaal, de 'waters..' uit de titel staat ook voor waterstanden, maar dat past niet. Dat de boeren hier het land al 100 jaar regeren wordt inderdaad een steeds groter probleem. Ik baal er echt van dat nota bene de CU er voor is gaan liggen dat de geborgde zetels in de waterschappen helemaal verdwenen zijn. Al heeft dat verminderen van de geborgde zetels ook niet veel geholpen: waar eerst de geborgde zetels zaten, zit nu BBB aan de knoppen.
Ik zou zeggen: geef de controle over de waterstanden maar aan staatsbosbeheer. Haal het weg bij de politiek en de boeren.
Ik zeg niet voor niets staatsbosbeheer, die beheren namelijk ook de grond waar de grondwaterwinningen worden gedaan en weten daar dus ook echt wel genoeg vanaf.quote:Op maandag 5 juni 2023 13:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het zou geen politiek beleid moeten zijn, en zeker geen commercieel beleid.
Het gaat om natuurbehoud, woningbehoud en (drink)waterbehoud. Lijkt me bij uitstek iets waar geen partij met een eigen doel iets over te zeggen zou moeten hebben.
Ja, precies, dat bedoelde ik ook. Het was een instemming met wat je zei, alleen had ik dat niet duidelijk genoeg verwoordquote:Op maandag 5 juni 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet voor niets staatsbosbeheer, die beheren namelijk ook de grond waar de grondwaterwinningen worden gedaan en weten daar dus ook echt wel genoeg vanaf.
Eens, maar die twee geborgde zetels voor de boeren worden (dankzij D66) grotendeels geneutraliseerd door de twee geborgde zetels voor natuurorganisaties. Nog niet ideaal natuurlijk maar het gaat de goede kant op.quote:Op maandag 5 juni 2023 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die had ik ook gelinkt hierboven. Een bekend verhaal, de 'waters..' uit de titel staat ook voor waterstanden, maar dat past niet. Dat de boeren hier het land al 100 jaar regeren wordt inderdaad een steeds groter probleem. Ik baal er echt van dat nota bene de CU er voor is gaan liggen dat de geborgde zetels in de waterschappen helemaal verdwenen zijn. Al heeft dat verminderen van de geborgde zetels ook niet veel geholpen: waar eerst de geborgde zetels zaten, zit nu BBB aan de knoppen.
Ik zou zeggen: geef de controle over de waterstanden maar aan staatsbosbeheer. Haal het weg bij de politiek en de boeren.
Ik weet dat het wat anders is, maar ze beheren dacht ik 300.000 hectare. Dat is bijna 10% van Nederland. En kennis die ze missen, kunnen ze inkopen. De dijkgraven (de burgemeesters van de waterschappen) en de mensen achter de politici (de ambtenaren) zouden best kunnen blijven en dan onder staatsbosbeheer vallen. Het is niet dat die per definitie slecht werk leveren.quote:Op maandag 5 juni 2023 15:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Eens, maar die twee geborgde zetels voor de boeren worden (dankzij D66) grotendeels geneutraliseerd door de twee geborgde zetels voor natuurorganisaties. Nog niet ideaal natuurlijk maar het gaat de goede kant op.
Staatsbosbeheer is overigens een zelfstandig rechtspersoon wat bepaalde stukken grond in bezit heeft en daar buiten vrij weinig te vertellen heeft. Sommige van die stukken grond spelen een belangrijke rol in het watersysteem, nog veel meer zijn er in grote mate van afhankelijk maar dat watersysteem is veel grootschaliger dan die paar stukjes grond van Staatsbosbeheer (en Natuurmonumenten, en Landschappen NL, wat dat zijn vergelijkbare organisaties)
Waarmee ik Staatsbosbeheer niet wil bagatelliseren maar dat is echt een heel ander soort organisatie dan een waterschap.
Natuurmonumenten is een private vereniging met leden die er is voor natuurbehoud, Staatsbosbeheer is in handen van de overheid (valt direct onder LNV) en van daaruit aangesteld om bepaalde gebieden te beheren. Staatsbosbeheer kun je vergelijken met Rijkswaterstaat en ProRail. Gewoon overheidsorganisaties. Staatsbosbeheer is ook geen pure natuurbeheerder, het doel is ook het beheren van terreinen van maatschappelijk nut (vooral de waterwinning terreinen, die zijn van hen).quote:Op maandag 5 juni 2023 18:00 schreef BlackLining het volgende:
Nee, SBB is een natuurbeheerder. Dat zijn bij wijze van spreken de geborgde natuurzetel.
Waterschappen maken besluiten die ruimtelijke gevolgen hebben. Inrichting van infra, overstromingsrisico, afvalwaterhuishouding, etcetera. Daar spelen veel meer belangen dan van de natuurbeheerder.
Ik ben helemaal voor meer aandacht voor de natuur bij waterbeheer maar SBB is daar niet voor. En anders: waarom Natuurmonumenten niet? Dat is eenzelfde organisatie.
De grond in nederland is in handen van de overheidquote:Op maandag 5 juni 2023 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurmonumenten is een private vereniging met leden die er is voor natuurbehoud, Staatsbosbeheer is in handen van de overheid (valt direct onder LNV) en van daaruit aangesteld om bepaalde gebieden te beheren. Staatsbosbeheer kun je vergelijken met Rijkswaterstaat en ProRail. Gewoon overheidsorganisaties. Staatsbosbeheer is ook geen pure natuurbeheerder, het doel is ook het beheren van terreinen van maatschappelijk nut (vooral de waterwinning terreinen, die zijn van hen).
Dus nee, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn niet hetzelfde. En natuurmonumenten zou ook niet geschikt zijn, staatsbosbeheer wel. Juist omdat staatsbosbeheer dus overheidseigendom is en geen natuurbeschermingsvereniging.
De grond is grotendeels van de boeren, boeren bezitten 54% van de grond: https://longreads.cbs.nl/(...)en%20verkeersterrein.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De grond in nederland is in handen van de overheid
Dat de grondwaterstand voortdurend te laag is is dus de schuld van de overheid zelf
Zelfs het laagste punt van nederland is eigendom van de staat, dat weiland staat onnatuurlijk droog
https://www.volkskrant.nl(...)aarse-grond~v406063/
zelfs de A20 staat 6 meter beneden NAPquote:Op maandag 5 juni 2023 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
De grond is grotendeels van de boeren, boeren bezitten 54% van de grond: https://longreads.cbs.nl/(...)en%20verkeersterrein.
En de reden van de lage waterstanden staat zeer goed uitgelegd in het NOS artikel.
Ja, op dezelfde manier als de Staatsloterij dat is. Dat zegt echt niks.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurmonumenten is een private vereniging met leden die er is voor natuurbehoud, Staatsbosbeheer is in handen van de overheid (valt direct onder LNV) en van daaruit aangesteld om bepaalde gebieden te beheren. Staatsbosbeheer kun je vergelijken met Rijkswaterstaat en ProRail. Gewoon overheidsorganisaties. Staatsbosbeheer is ook geen pure natuurbeheerder, het doel is ook het beheren van terreinen van maatschappelijk nut (vooral de waterwinning terreinen, die zijn van hen).
Dus nee, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn niet hetzelfde. En natuurmonumenten zou ook niet geschikt zijn, staatsbosbeheer wel. Juist omdat staatsbosbeheer dus overheidseigendom is en geen natuurbeschermingsvereniging.
Dat is ambtenaren methoden , ik kom niet op jouw terrein en jij komt niet op mijn terrein,quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, op dezelfde manier als de Staatsloterij dat is. Dat zegt echt niks.
Staatsbosbeheer is echt een prima club, daar niet van, maar dat is echt een hele andere tak van sport. Kijk voor de grap eens op de vacatures van SBB en van een willekeurig waterschap. Zie je de boswachter al een industriële inspectie uitvoeren?
SBB als partij moet in zulke discussies absoluut aan tafel zitten. En wat mij betreft krijgen ze het voor het zeggen hoor, ik vind het best, maar het Waterschap gaat over ruimtelijke inrichting. Daar komen echt meer belangen bij kijken en je moet dat democratisch aanpakken.
Alleen wat mij betreft moet de provincie zich daarover laten informeren (onder andere door Staatsbosbeheer) en moet de provincie die besluiten nemen. Of ook maar gewoon getrapt een Waterschap verkiezen naast een Senaat, ook best.
Water is, door de enorme invloed van de waterinfrastructuur lokaal én regionaal iets wat prima bij de provincie past.
Zit jij hier nou een vuist te maken voor het ontpolderen van Flevoland?quote:Op maandag 5 juni 2023 21:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zelfs de A20 staat 6 meter beneden NAP
[ afbeelding ]
Eh, ja?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is ambtenaren methoden , ik kom niet op jouw terrein en jij komt niet op mijn terrein,
jij bemoeit je niet met mij en ik bemoei me niet met jouw
zo komt Hugo ook niet op de ruimtelijke ordening, sinds Stef Blok doen de provincies dat
wet van de communicerende vaten leert ons dat de laagste punten niet droog zouden moeten staanquote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:12 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zit jij hier nou een vuist te maken voor het ontpolderen van Flevoland?
Kijk, ik ga Almere niet missen en ik rij nog liever een half uur om via Zwolle dan dat ik door dat droevige stuk rijd, maar jij zat je hier laatst toch nog enorm op te winden over de Hedwigepolder?
Wat wil je nou met die grondwaterstand dan? Want het lijkt er een beetje op dat je afhankelijk van de situatie voor (vrij extreem) verhogen of verlagen, maar eigenlijk voornamelijk gewoon tegen bent.
En nu? Flevoland vol laten lopen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wet van de communicerende vaten leert ons dat de laagste punten niet droog zouden moeten staan
het laagste punt ligt ergens bij de A20
ok , nou waterschappen houden nederland droog , dat doet men al 300 jaar , maar de tijden veranderenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Eh, ja?
Ik vind het op zich wel positief dat ministers zich gewoon beperken tot hun eigen portefeuille en niet her en der in den lande allerlei besluiten gaan nemen over zaken waar ze niet voor zijn aangesteld.
Flevoland staat wat grondwater betreft los van Nederlandquote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En nu? Flevoland vol laten lopen?
Voldoen we wel aan de natuurwet. Dat dat nog eens aan de orde zou zijn onder Rutte
Dat zeg ik dus: de huidige ambtenaren incl dijkgraaf kunnen best blijven bestaan, maar dan onder Staatsbosbeheer (of een andere rijksorganisatie). En dat er nog een paar onderwerpen bij blijven die beter onder de provincie vallen klopt ook wel. Het ging hier primair om de hoofdtaak van de waterschappen: de waterstanden. En volgens mij moet de politiek, dus ook de provincie, daarbij zo ver mogelijk op afstand worden gezet. Want de mensen die de waterstanden beheren moeten niet afhankelijk zijn van de grillen van de politiek, zoals de boswachters dat ook niet zijn.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, op dezelfde manier als de Staatsloterij dat is. Dat zegt echt niks.
Staatsbosbeheer is echt een prima club, daar niet van, maar dat is echt een hele andere tak van sport. Kijk voor de grap eens op de vacatures van SBB en van een willekeurig waterschap. Zie je de boswachter al een industriële inspectie uitvoeren?
SBB als partij moet in zulke discussies absoluut aan tafel zitten. En wat mij betreft krijgen ze het voor het zeggen hoor, ik vind het best, maar het Waterschap gaat over ruimtelijke inrichting. Daar komen echt meer belangen bij kijken en je moet dat democratisch aanpakken.
Alleen wat mij betreft moet de provincie zich daarover laten informeren (onder andere door Staatsbosbeheer) en moet de provincie die besluiten nemen. Of ook maar gewoon getrapt een Waterschap verkiezen naast een Senaat, ook best.
Water is, door de enorme invloed van de waterinfrastructuur lokaal én regionaal iets wat prima bij de provincie past.
Terwijl de oplossing toch vrij simpel is: een hogere prijs per liter melk, waardoor een boer met minder koeien ook een goed inkomen kan hebben. Of extra betalen voor het beheer van houtwallen en insectvriendelijke randen, waardoor het inkomen wat verhoogd wordt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:54 schreef Basp1 het volgende:
Brabantse boeren zijn bang. De voorgestelde 2.3 koeien per hectare grasland wat ze hebben vinden ze een te strenge norm
Grote zorgen in de Peel over 'maximaal aantal koeien per hectare weiland'
men geeft niet extra voor weide melkquote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Terwijl de oplossing toch vrij simpel is: een hogere prijs per liter melk, waardoor een boer met minder koeien ook een goed inkomen kan hebben. Of extra betalen voor het beheer van houtwallen en insectvriendelijke randen, waardoor het inkomen wat verhoogd wordt.
Doen alsof het kabinet alleen een hectarenorm in gaat voeren en dan niet naar de positie van de boeren kijkt, dan leef je echt wel in een andere wereld. Dit landbouwakkoord waar ze al een jaar over praten gaat juist om het behouden van het inkomen. De vorige minister is zelfs weggestuurd omdat hij dat behoud van inkomen niet waar kon maken.
Zonder inkomenscompensatie is er geen enkele partij voor de hectarenorm, ook PvdD, GL en D66 niet.
zonnebloemen hebben heel veel water nodig en ze kunnen verbranden als het te heet isquote:Op maandag 29 mei 2023 08:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wereldproductie is iets van 16 miljoen ton. Het lijstje dat ik postte is de top 10, maar je hebt zeker een punt. Er is wel ruimte genoeg bijvoorbeeld in Afrika.
als zonnebloem olie 10 euro per liter wordt dan wel , landbouwgrond in nederland is veel te duurquote:Op maandag 29 mei 2023 08:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zonnebloemen kun je vrijwel overal verbouwen. Ruimtegebrek is het probleem niet (we zouden zelfs met 1/3e van de totale landbouwgrond toe kunnen in Europa en er geen hap minder door eten), het probleem zijn keuzes. En de keus voor een olie die wordt verbouwd op de plek van het regenwoud is altijd een verkeerde.
zonnebloemen leveren 1000 euro per hectare op , snijmais voor koeien voer levert 3000 euro opquote:Mulders is erg benieuwd wat het gewas op gaat leveren. “In Frankrijk rekenen ze met 2.500 kilo zaad per hectare. Vorig jaar lag de prijs voor dit zaad op ¤ 0,60 per kilo. Daarmee kan het niet meekomen met een maissaldo.” Gezien de grote bloemen die er in zitten kan hij zich bijna niet voorstellen dat er niet meer kilo’s vanaf komen.
Van de droogte lijken de bloemen weinig last te hebben, terwijl de mais in het naastliggende perceel duidelijk laat zien dat het wel wat water kan gebruiken
quote:Ondanks het extreme groeiseizoen lag de kwaliteit van de aardappelen uit 2018 op hoger niveau. Agrico stelt dat het seizoen positief wordt afgesloten met de hoogste uitbetalingen ooit, wat resulteert in prima saldo's tot maar liefst 19.000 euro per hectare.
Coöperatie Agrico heeft de uitbetalingsprijzen voor poot- en consumptieaardappelen van oogst 2018 vastgesteld en aan haar leden gepresenteerd.
De gemiddelde prijs voor pootaardappelen over alle maten klasse S t/m A bedraagt 39,57 euro/100 kg. De prijs voor de pootgoedmaat is 44,03 euro
Het gemiddelde saldo over alle afgeleverde gangbare consumptieaardappelen voor de maat 0/+, ongesorteerd, levering week 9 bedraagt 15.033 euro per hectare
Bedoel je met men de inwoners van Nederland of de melkcoöperaties?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 17:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men geeft niet extra voor weide melk
De melk is duur zat , melkprijs is op hoogste prijs ooit
Melk in denemarken is nu al veel goedkoper dan nederlandse , door de verplichtte fosfaatrechten koop hier
beidenquote:Op woensdag 7 juni 2023 08:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Bedoel je met men de inwoners van Nederland of de melkcoöperaties?
Toch betaald Friesland Campina gewoon meer voor weidemelk.quote:Op woensdag 7 juni 2023 16:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beiden
melk is een internationale commodity
Dat is zoquote:Op woensdag 7 juni 2023 16:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Toch betaald Friesland Campina gewoon meer voor weidemelk.
Weet ik niet, koop gewoon biologische melk, kaas, boter en yoghurt, zal dat weidemelk zijn?quote:Op woensdag 7 juni 2023 17:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is zo
maar het zijn geen substantiele hoeveelheden , de consument koop gewone melk , vanwege de prijs en de melk is een intenationale commodity
De melk is gewone melk , voornamelijk halfvolle en naar china gaat de melkpoeder
koop jij weidemelk iedere week ??
Of bloemenweidemelk ?/ en bloemenkaas
https://www.oogst.shop/boeren/boerderij-bloemenweidemelk
Dat is niet gezegdquote:Op woensdag 7 juni 2023 19:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Weet ik niet, koop gewoon biologische melk, kaas, boter en yoghurt, zal dat weidemelk zijn?
.quote:Het verschil tussen gewone melk en biologische melk, zit hem vooral in de manier waarop wordt omgegaan met de koe en het milieu.
In de biologische melkveehouderij gelden namelijk strikte richtlijnen om zo duurzaam mogelijk te produceren
quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Weet ik niet, koop gewoon biologische melk, kaas, boter en yoghurt, zal dat weidemelk zijn?
Dus wel, biologische melk komt van koeien die minstens 180 en gemiddeld 205 dagen per jaar naar buiten gaan: https://www.wakkerdier.nl(...)el/biologische-melk/quote:
een half uurtje naar buiten gaan net na het melken, met een klap op de kont, maar de meeste koeien willen niet en blijven lekker liggen in de stalquote:Op woensdag 7 juni 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
[..]
Dus wel, biologische melk komt van koeien die minstens 180 en gemiddeld 205 dagen per jaar naar buiten gaan: https://www.wakkerdier.nl(...)el/biologische-melk/
Hoe het wordt uitgevoerd verschilt, maar feit is en blijft dat biologische melk ook weidemelk is, wat jij ontkende.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een half uurtje naar buiten gaan net na het melken, met een klap op de kont, maar de meeste koeien willen niet en blijven lekker liggen in de stal
lekker koel, genoeg te vreten en te drinken
die denken ja tis goed gaan jullie maar, sta ik daar straks, met die melkzakken van mij
ik wist het nietquote:Op donderdag 8 juni 2023 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe het wordt uitgevoerd verschilt, maar feit is en blijft dat biologische melk ook weidemelk is, wat jij ontkende.
quote:Rusland wil dat een lange pijpleiding waarmee het land via de Oekraïense haven Odessa heel veel ammoniak exporteerde, opnieuw gaat functioneren.
Het is één van dé eisen die het Kremlin steeds stelt voor het verlengen van de zogenaamde 'graandeal'.1 day ago
quote:Rusland eist heropening van opgeblazen ammoniakleiding in Oekraïne: "Dit maakt verlenging van de graandeal heel moeilijk"
Rusland wil dat een lange pijpleiding waarmee het land via de Oekraïense haven Odessa heel veel ammoniak exporteerde, opnieuw gaat functioneren.
Het is één van dé eisen die het Kremlin steeds stelt voor het verlengen van de zogenaamde 'graandeal'.
Gisteren raakte bekend dat de bewuste ammoniakpijplijn - de langste ter wereld - werd opgeblazen, ergens in de streek van Charkov. Rusland en Oekraïne wijzen met de vinger naar elkaar.
ADN 08-06-23, 15:38 Bron: ANP
quote:Ammoniak?
Ammoniak is een essentieel bestanddeel voor kunstmest.
Rusland is wereldwijd een van de grootste exporteurs van ammoniak,
Via deze pijplijn kon Rusland jaarlijks ruim 2,5 miljoen ton ammoniak exporteren, onder meer naar de Europese Unie.
"Deze ammoniakpijpleiding was een van de hoekstenen van de uitvoering van de afspraken die op 22 juli in Istanbul werden gemaakt", zei de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zakharova, gisteren al in een reactie op het incident, verwijzend naar de graandeal.
"De pijpleiding was de sleutel voor de voedselzekerheid in de wereld."
Zacharova beschuldigde Oekraïne ervan dat het "een zware slag had toegebracht aan de inspanningen van de Verenigde Naties in de strijd tegen de honger".
Terrorist zijn heeft zin.quote:Op donderdag 15 juni 2023 04:19 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)g-overleg-met-boeren
geen gedwongen koop en niet minder koeien per boer
ok nu heeft praten zin
Dat is niet de uitkomst, er is nog geen uitkomst.quote:Op donderdag 15 juni 2023 04:19 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)g-overleg-met-boeren
geen gedwongen koop en niet minder koeien per boer
ok nu heeft praten zin
Idd te bizar voor woorden dat boeren door mogen blijven gaan met vervuilen maar alle andere sectoren wel aan strenge milieunormen moeten voldoen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:18 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Terrorist zijn heeft zin.
Kabinet laat zich leiden door terroristen, de boeren en BBB.
Idd.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd te bizar voor woorden dat boeren door mogen blijven gaan met vervuilen maar alle andere sectoren wel aan strenge milieunormen moeten voldoen.
De onderhandelingen voor de provinciale staten in Brabant zijn ook op het laatste moment geklapt door de BBB flipflop terreur.
quote:We zijn verbonden met deze grond'
Baas op eigen grond: Arend en Diana Versteeg willen niet stoppen met boer zijn
Door KOEN VAN EIJK
18 min geleden
in BINNENLAND
Boer zijn is meer dan nadenken over een uitkoopregeling.
Een agrarisch bedrijf is niets minder dan een levenswerk.
Misschien krijg je wel miljoenen voor je boerderij, maar dan?
Je geld tellen in een rijtjeshuis?
,,Je zegt tegen een cabaretier toch ook niet dat hij de bühne niet meer op mag?"
men kan de boeren die het aangaat ook gewooon verbieden om stront uit te rijden , maar daar wil;de overhei NIETS van wetenquote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Idd.
Alle sectoren horen zich aan de eisen te houden.
Maar nee de terror boeren mogen alles.
quote:Sluwe Timmermans zwaait met ongedekte cheque
Minister Van der Wal vreest gevolgen EU-natuurherstelwet: ’Nederland rijdt weer de vangrail in’
author avatar
Door ALEXANDER BAKKER
37 min geleden in BINNENLAND
Door te zwaaien met een ongedekte cheque heeft eurocommissaris Frans Timmermans voldoende EU-lidstaten over de streep weten te trekken om door te kunnen gaan met zijn omstreden natuurherstelwet.
Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) delft het onderspit in Luxemburg, maar ze blijft strijdbaar: „Dit is nog niet het definitieve besluit.”
quote:Stekker definitief uit het landbouwoverleg
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated 1 min geleden
1 uur geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - Partijen trekken definitief de stekker uit landbouwoverleg. Chris Kalden, voorzitter van de hoofdtafel, zei woensdagochtend dat het proces definitief wordt gestopt. ,,Partijen vinden het niet geloofwaardig om een landbouwakkoord te sluiten zonder LTO."
quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:17 schreef Hanca het volgende:
Rechter trekt streep door goedgekeurde gewasbeschermingsmiddelen, omdat de gevolgen voor omwonenden onduidelijk zijn: https://www.lto.nl/lto-ve(...)cherming-lelieteelt/
Duidelijk dat de rechters ook door krijgen dat 'goedgekeurd' in het geval van gewasbeschermingsmiddelen niks zegt, dat betekent meestal gewoon dat er eeen flinke lobby voor is gevoerd.
Gevolgen van deze uitpraak over 1 lelieteler kunnen enorm zijn.
Het feit dat wetenschappers steeds meer gaten schieten in de onderbouwing van het toelaten van gewasbeschermingsmiddelen. En dat inmiddels zo duidelijk, dat nu de Europese autoriteit ook mee gaat en de regels aan gaat passen: https://www.boerderij.nl/(...)beschermingsmiddelen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan noem je gewoon de politiek corrupt en derhalve niet gelegitimeerd, en de rechter doet hetzelfde, ZIJ hebben mandaat, waar is je bewijs dat er niet juist is afgewogen?
Misschien begrijp ik je post niet zo goed?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het feit dat wetenschappers steeds meer gaten schieten in de onderbouwing van het toelaten van gewasbeschermingsmiddelen. En dat inmiddels zo duidelijk, dat nu de Europese autoriteit ook mee gaat en de regels aan gaat passen: https://www.boerderij.nl/(...)beschermingsmiddelen.
Dat ben ik en dat is de rechter het niet met je eens. Wat de rechter feitelijk zegt tegen de overheid: doe je onderbouwing waarom je dit gif toe zou staan (let wel, normaal is gif verboden, de gifstoffen op de gewasbeschermingslijst zijn uitzonderingen op de regel) maar opnieuw, want dat is niet zorgvuldig gedaan. En dat is exact de rol die een rechter moet hebben.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je post niet zo goed?
Er komt vanuit wetenschappers inderdaad meer bewijs vóór side effects van bepaalde middelen, de vraag is of die individueel een significant negatief effect hebben en als dat er al is, in welke mate en of dat zwaarder weegt dan de positieve punten van gewasbeschermingsmiddelen / gif.
De rechter in deze oordeelt echter vanuit "voorzorgprincipe" want "lange termijn onderzoek is nog niet gedaan." dat is een volstrekt idioot politiek vonnis, als je hetzelfde zou toelaten op al het overige in de samenleving kunnen we wel stoppen met leven want dan is niks meer mogelijk.
Dan moet je dat vonnis er maar bij halen want die zorgvuldigheid gaat over "het niet gedaan hebben van langere termijn onderzoek."quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:37 schreef Hanca het volgende:
Dat ben ik en dat is de rechter het niet met je eens. Wat de rechter feitelijk zegt tegen de overheid: doe je onderbouwing waarom je dit gif toe zou staan (let wel, normaal is gif verboden, de gifstoffen op de gewasbeschermingslijst zijn uitzonderingen op de regel) maar opnieuw, want dat is niet zorgvuldig gedaan. En dat is exact de rol die een rechter moet hebben.
Gewoon onwaar, medicijnen worden wel op langetermijn effecten onderzocht voor ze worden toeglaten. Langetermijneffecten gaan bij dieren namelijk veel sneller dan bij mensen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan moet je dat vonnis er maar bij halen want die zorgvuldigheid gaat over "het niet gedaan hebben van langere termijn onderzoek."
Dat is niet mogelijk op het moment dat je een middel toe-laat en derhalve onredelijk.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBNNE:2023:2333quote:Op dit moment is er onvoldoende duidelijk over deze effecten omdat het onderzoek ernaar complex en tijdrovend is. Er zijn (nog) geen multidisciplinaire wetenschappelijke studies voorhanden om te kunnen uitsluiten dat bepaalde gewasbeschermingsmiddelen (en met name ook cocktails van gewasbeschermingsmiddelen) voornoemde onaanvaardbare schadelijke effecten op mensen kunnen hebben.
Wat stel je voor? Dierproeven? En dan is het voor mensen veilig? Ook nooit helemaal zeker, maar sure, je creëert misschien wat extra zekerheid. Wat is dan de oplossing? Dat verwerken in het toelatingsproces?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewoon onwaar, medicijnen worden wel op langetermijn effecten onderzocht voor ze worden toeglaten. Langetermijneffecten gaan bij dieren namelijk veel sneller dan bij mensen.
Dat mogen ze zelf uitzoeken, maar wetenschappers schieten niet voor niets allemaal gaten in de huidige rapporten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat stel je voor? Dierproeven? En dan is het voor mensen veilig? Ook nooit helemaal zeker, maar sure, je creëert misschien wat extra zekerheid. Wat is dan de oplossing? Dat verwerken in het toelatingsproces?
Welk gat? Bron?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat mogen ze zelf uitzoeken, maar wetenschappers schieten niet voor niets allemaal gaten in de huidige rapporten.
Er zijn geen garanties omtrent uitgestelde schadelijke garanties, dat is het hele punt, dat deugt niet. Dit bestaat never nooit niet.quote:Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |