abonnement Unibet Coolblue
pi_209298874
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zolang kweekvlees nog niet goed genoeg is voor biefstukken en ossenhaas. :P
Ik bedoelde ook niet dat letterlijk alle koeien weg kunnen, maar de meeste koeien staan er toch voor de melk...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209298903
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:44 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Kunstmatig melk produceren op commerciële schaal is ook nog toekomstmuziek, net als methaanafvang.
Soya, erwten, haver, amandel, rijst... wordt allemaal al melk van gemaakt. Dus volgens mij valt het wel mee, dat kun je allemaal op grote schaal zo produceren. En het voordeel is: je hebt bijvoorbeeld veel minder soja nodig voor 1 liter sojamelk dan voor 1 liter koemelk. We hoeven dus nog minder bossen te kappen ook. Als we koeien niet zo zouden subsideren, was plantaardige melk ook goedkoper dan koemelk.

Waar jij waarschijnlijk op doelt is melk van micro-organismen of zelfs met een kuntmatige koeienmaag. Dat is inderdaad nog lastiger op grote schaal. Maar als de margarine gewoon plantaardig kan, waarom dan melk niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:23:15 #53
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209299070
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Soya, erwten, haver, amandel, rijst... wordt allemaal al melk van gemaakt. Dus volgens mij valt het wel mee, dat kun je allemaal op grote schaal zo produceren. En het voordeel is: je hebt bijvoorbeeld veel minder soja nodig voor 1 liter sojamelk dan voor 1 liter koemelk. We hoeven dus nog minder bossen te kappen ook. Als we koeien niet zo zouden subsideren, was plantaardige melk ook goedkoper dan koemelk.

Waar jij waarschijnlijk op doelt is melk van micro-organismen of zelfs met een kuntmatige koeienmaag. Dat is inderdaad nog lastiger op grote schaal. Maar als de margarine gewoon plantaardig kan, waarom dan melk niet?
Het CDA heeft al die verschillende landbouw subsidies verzonnen, die komen uit de EU pot voornamelijk

De meest landbouwsubsidie vedwijnt in de zakken van top ambtenaren , hongarij en grootgrondbezitters van wijn chateauxs
daarom krijg je die nooit weg
quote:
Welke landbouwsubsidies zijn er?
Landbouwsubsidies
bedrijfsovernamefonds voor startende boeren en tuinders;
basisbetaling;
vergroeningsbetaling;
extra betaling aan jonge landbouwers;
graasdierpremie;
Borgstellingskrediet voor de landbouw (BL);
Regeling Agrarisch natuurbeheer (SNL);
Regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL);
https://www.europa-nu.nl/id/vg9pir5eze8o/landbouwbeleid_glb
quote:
Landbouwbeleid (GLB)- Hoofdinhoud

Het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) moet ervoor zorgen dat er genoeg voedsel wordt verbouwd op een duurzame manier.
Daarnaast moeten consumenten voor redelijke prijzen landbouwproducten kunnen kopen en moeten boeren een behoorlijk inkomen hebben.
Landbouw is een belangrijk onderwerp voor de EU:
bijna 40 procent van de begroting van de Europese Unie wordt eraan besteed.

Dit geld gaat vooral naar subsidies.
Hierdoor heeft de EU veel invloed op het Europese landbouwbeleid.

Het huidige Gemeenschappelijk Landbouwbeleid bestaat uit twee onderdelen: landbouwsubsidies en subsidies gericht op plattelandsontwikkeling.
Deze onderdelen zijn voornamelijk gericht op drie zaken; inkomenssteun voor de boeren, marktregulering en plattelandsontwikkeling.
quote:
Vorig jaar bedroeg de totale begroting van de Europese Unie 166 miljard.
Ruim een derde daarvan, 59 miljard, was bestemd voor landbouwbeleid.

In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies.
Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft.
Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling.
Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 09:30:05 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209299079
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:44 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Kunstmatig melk produceren op commerciële schaal is ook nog toekomstmuziek, net als methaanafvang.
Dat commerciële alternatieven melkproductie nog in de kinderschoenen staat is een keuze. Een politieke en eventueel diëtistische (wanne woord joh) keuze.

Als je alle soyabonen die je in de melkkoeien gooit zelf tot melk maakt, heb je uiteindelijk méér melk met een hogere totale voedingswaarde.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:35:16 #55
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209299224
ALs men die boeren die weg moeten, in plaats daarvan verbied de mest uit te rijden maar laat ophalen en verwerken dan is de "stikstof crisis" opgelost
https://www.trommelen.nl/diensten/mest-en-mineralenboeking
maar als je dat oppert dan komt de hele VVD fractie in de tweede kamer in verzet , dat mag je niet zeggen

het hele kunstmest verhaal is geen enkele controle op, je mag net zoveel stikstofkorrels strooien als je maar wil

https://www.nvwa.nl/onder(...)atie-erkenning-nodig

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 09:40:50 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator zaterdag 27 mei 2023 @ 10:10:42 #56
54278 crew  Tijger_m
42
pi_209299572
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:43 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Seizoensgebonden lijkt me evident.

Als je trouwens het klimaatprobleem een beetje serieus wil aanpakken moet je wel af van het idee dat er half januari prachtige verse tomaten in het schap liggen.
Ja, dat ben ik met je eens, ik zal niet zeggen dat ik nooit producten koop die niet in het seizoen zijn maar ik probeer daar al heel lang op te letten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 10:23:15 #57
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209299704
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 10:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, dat ben ik met je eens, ik zal niet zeggen dat ik nooit producten koop die niet in het seizoen zijn maar ik probeer daar al heel lang op te letten.
paprika moet je de tweede keus nemen , die zijn net zo gezond
maar dan moet je naar de turk
dan mag het best uit de kas komen

quote:
Paprika's staan erom bekend veel vitamine C te bevatten, een vitamine die erg goed is voor je immuunsysteem.
Met een halve rode paprika krijg je zelfs al ruimschoots de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen.
Dit is overigens twee keer zoveel als de groene variant bevat.4 Aug 2022


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 10:40:20 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 27 mei 2023 @ 11:30:22 #58
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209300295
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:23 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat commerciële alternatieven melkproductie nog in de kinderschoenen staat is een keuze. Een politieke en eventueel diëtistische (wanne woord joh) keuze.

Als je alle soyabonen die je in de melkkoeien gooit zelf tot melk maakt, heb je uiteindelijk méér melk met een hogere totale voedingswaarde.
Dit inderdaad.

Maar misschien moeten we ook gewoon af van zo veel zuivel consumeren. We zouden het meer als luxeproduct moeten zien dan als iets voor dagelijks gebruik.
Spoilers!
  zaterdag 27 mei 2023 @ 11:52:50 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209300493
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dit inderdaad.

Maar misschien moeten we ook gewoon af van zo veel zuivel consumeren. We zouden het meer als luxeproduct moeten zien dan als iets voor dagelijks gebruik.
je moet we vervangen door ik

wat we moeten dat maken we zelf wel uit
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 27 mei 2023 @ 12:12:59 #60
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_209300664
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Soya, erwten, haver, amandel, rijst... wordt allemaal al melk van gemaakt. Dus volgens mij valt het wel mee, dat kun je allemaal op grote schaal zo produceren. En het voordeel is: je hebt bijvoorbeeld veel minder soja nodig voor 1 liter sojamelk dan voor 1 liter koemelk. We hoeven dus nog minder bossen te kappen ook. Als we koeien niet zo zouden subsideren, was plantaardige melk ook goedkoper dan koemelk.

Waar jij waarschijnlijk op doelt is melk van micro-organismen of zelfs met een kuntmatige koeienmaag. Dat is inderdaad nog lastiger op grote schaal. Maar als de margarine gewoon plantaardig kan, waarom dan melk niet?
Ik bedoel inderdaad het laatste (daar ging het artikel ook over). Plantaardige zuivel alternatieven bestaan al eeuwen inderdaad en dat zal meer gestimuleerd moeten worden waar het melk kan vervangen. Dat is sneller haalbaar dan kunstmatige echte melk (en zal waarschijnlijk ook altijd minder milieubelastend blijven).

Zelf consumeer ik vrijwel uitsluitend plantaardige zuivel en daar voel ik mij goed bij. Voor luxe kaas maak ik af en toe een uitzondering.
I am a black hole shitting into the void
  zaterdag 27 mei 2023 @ 12:25:18 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209300773
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ik bedoel inderdaad het laatste (daar ging het artikel ook over). Plantaardige zuivel alternatieven bestaan al eeuwen inderdaad en dat zal meer gestimuleerd moeten worden waar het melk kan vervangen. Dat is sneller haalbaar dan kunstmatige echte melk (en zal waarschijnlijk ook altijd minder milieubelastend blijven).

Zelf consumeer ik vrijwel uitsluitend plantaardige zuivel en daar voel ik mij goed bij. Voor luxe kaas maak ik af en toe een uitzondering.
alle margarine is plantaardig , palmolie plantaardig zelfs , uit Indonesie
echte boter dat eet niemand meer , is ook niet gezond en te zout
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209300804
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alle margarine is plantaardig , palmolie plantaardig zelfs , uit Indonesie
echte boter dat eet niemand meer , is ook niet gezond en te zout
Palmolie is dan weer een slecht idee, dat probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Want dat gaat ten koste van enorm veel oerbossen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 27 mei 2023 @ 12:29:06 #63
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209300815
is wel duurder


Mais voeren we hier aan de varkens , die slachten we en darvan verkopen de achterham aan Italie, die er Parmaham van maakt en die we dan weer importeren en opeten , de margarine die maken we van palmolie uit Indonesie of Brazilie , terwijl die heel goed van de Nederlandse voermais gemaakt kan worden gemixt met lijnzaadolie

De palmolie importeren we vaak gelijk met de soja voor de koeien uit brazilie voor de duidelijkheid

En Rob Jetten gaat de vruchtbare Nederlandse landbouwgronden waar die mais voor de margarine kan groeien omkatten naar Hobby natuur

[ Bericht 23% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 12:37:40 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 27 mei 2023 @ 12:38:56 #64
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_209300892
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Palmolie is dan weer een slecht idee, dat probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Want dat gaat ten koste van enorm veel oerbossen.
Palmolie is ook zo’n beetje je minst gezonde plantaardige vet. Niet beter dan melkvet. Persoonlijk vermijd ik margarine. Beter gewone olie.
I am a black hole shitting into the void
pi_209300950
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:38 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Palmolie is ook zo’n beetje je minst gezonde plantaardige vet. Niet beter dan melkvet. Persoonlijk vermijd ik margarine. Beter gewone olie.
Het gaat mij om op mijn boterham, bakken idd met olie (of nog liever met een goede pan, dan heb je niks nodig). Boter op de boterham gewoon plantaardig en palmolievrij. Het enige waar ik echt afwijk is echt kaas, ik kan niet zonder kaas. Verder leef ik vrijwel veganistisch (heel soms gaat ergens een ei in).

Maar je ziet nu dat voor iedereen de smeerboter op de boterham eigenlijk plantaardig is, zonder dat veel mensen dat door hebben. Ik denk dat het binnen 2 decennia ook zo gaat zijn met melk (daarom snap ik ook niet dat boeren met melkkoeien deze kans om gesubsideerd te stoppen en eventueel agrarisch verder te gaan niet met beide handen aangrijpen).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 27 mei 2023 @ 13:24:49 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209301412
Aardappels groeien sneller en verbruiken minder water dan rijst, mais en tarwe.
Daarmee zouden ze wel eens het antwoord kunnen zijn op de alsmaar groeiende wereldwijde vraag naar voedsel.
Maar wat bepaalt of een aardappeloogst succesvol zal zijn?

Neil Budko ontwikkelt numerieke methoden om met behulp van zorgvuldig opgezette experimenten de kiemkracht van aardappels tot op de bodem uit te zoeken.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 27 mei 2023 @ 13:33:10 #67
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209301564
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alle margarine is plantaardig , palmolie plantaardig zelfs , uit Indonesie
echte boter dat eet niemand meer , is ook niet gezond en te zout
Het schap boter in de supermarkt is net zo groot als het margarineschap. En er zit geen zout in boter.

Er komt hier absoluut geen margarine in huis. De boter wordt wel steeds vaker vervangen door olie.
Spoilers!
  zaterdag 27 mei 2023 @ 13:37:10 #68
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209301616
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 13:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het schap boter in de supermarkt is net zo groot als het margarineschap. En er zit geen zout in boter.

Er komt hier absoluut geen margarine in huis. De boter wordt wel steeds vaker vervangen door olie.
in roomboter zit wel degelijk zout, er is ook ongezouten , maar die is niet lekker

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 13:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het schap boter in de supermarkt is net zo groot als het margarineschap.
Er komt hier absoluut geen margarine in huis. De boter wordt wel steeds vaker vervangen door olie.
ben speciaal voor jou even wezen kijken bij de Jumbo hier vlakbij

ongezouten had men alleen de Becel ongezouten boter en eigen merk, maar gruwelijk duur he
https://www.jumbo.com/pro(...)JRoiv_BoC3WoQAvD_BwE
Het schap boter in de jumbo is 2 van 1,20 , het schap margarine in de jumbo hier is 10 x 1,2 meter

quote:
People also ask
Wat is een goede margarine?
De winnaar van de test is de Bona Halfvol.
Dit is een halvarine zonder extra toevoegingen. Bona kreeg van de testers gemiddeld het hoogste cijfer.22 Feb 2023
Dit is de goedkoopste
GWOON 1,39 ,


Dit is de duurste 5,93


[ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 14:31:19 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 27 mei 2023 @ 14:35:03 #69
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209302219
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 13:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in roomboter zit wel degelijk zout, er is ook ongezouten , maar die is niet lekker
[..]
ben speciaal voor jou even wezen kijken bij de Jumbo hier vlakbij

ongezouten had men alleen de Becel ongezouten boter en eigen merk, maar gruwelijk duur he
https://www.jumbo.com/pro(...)JRoiv_BoC3WoQAvD_BwE
Het schap boter in de jumbo is 2 van 1,20 , het schap margarine in de jumbo hier is 10 x 1,2 meter
[..]
Dit is de goedkoopste
GWOON 1,39 ,
[ afbeelding ]

Dit is de duurste 5,93
[ afbeelding ]
Wellicht kunnen we eens verder praten als je het verschil tussen boter en margarine kent.

Verder dwalen we wel erg af denk ik.
Spoilers!
  zaterdag 27 mei 2023 @ 14:36:51 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209302232
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wellicht kunnen we eens verder praten als je ik het verschil tussen boter en margarine ken.
Dat is goed
------------------------------------------
Boter is een benaming voor roomboter , dus van de koe ,
quote:
Echte Boter he
Margarine is niet van de koe maar met palmolie en soms zonnebloem of lijnzaadolie


Dus dat is geen rocket science

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 14:47:33 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209302315
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
is wel duurder
[ afbeelding ]

Mais voeren we hier aan de varkens , die slachten we en darvan verkopen de achterham aan Italie, die er Parmaham van maakt en die we dan weer importeren en opeten , de margarine die maken we van palmolie uit Indonesie of Brazilie , terwijl die heel goed van de Nederlandse voermais gemaakt kan worden gemixt met lijnzaadolie

De palmolie importeren we vaak gelijk met de soja voor de koeien uit brazilie voor de duidelijkheid

En Rob Jetten gaat de vruchtbare Nederlandse landbouwgronden waar die mais voor de margarine kan groeien omkatten naar Hobby natuur
Nee hoor.

quote:
Parmaham is een beschermde naam, de ham moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

Geen conserveringsmiddelen of additieven; parmaham bestaat uit vlees en zeezout;
De ham moet gemaakt worden van in Italië geboren en getogen varkens;
De varkens moeten minstens 9 maanden oud zijn en minimaal 160 kilo wegen;
Een deel van de voeding van de dieren dient te bestaan uit de wei die bij de productie van Parmezaanse kaas overblijft;
De ham moet minimaal 12 maanden in de bergwinden gedroogd zijn en mag alleen in de provincie Parma gemaakt worden.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parmaham
  zaterdag 27 mei 2023 @ 14:52:51 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209302352
quote:
ja gouda kaas moet ook uit Gouda komen

en parijse worst
https://www.meattheworld.be/nl/product/parijse-worst
Juist ja


en manchester broeken
http://www.vakkledinghuis(...)manchesterbroek.html

Wat is Arma ham ??
In die slachterijen mag de PVDD niet komen he


[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 14:58:29 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209302408
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja gouda kaas moet ook uit Gouda komen

en parijse worst
https://www.meattheworld.be/nl/product/parijse-worst
Juist ja

en manchester broeken
http://www.vakkledinghuis(...)manchesterbroek.html
Weer mis lol.

quote:
De soort dankt de naam Goudse kaas aan het feit dat hij al eeuwenlang in Gouda wordt verhandeld. De kaasmarkt in Gouda wordt enkel nog als toeristenattractie eenmaal per week gehouden in de zomermaanden.

Goudse kazen worden massaal in kaasfabrieken vervaardigd. Goudse kaas wordt in het buitenland onder deze naam gemaakt omdat soortnaam en vorm niet zijn beschermd. De aanduiding "Gouda Holland" is sinds oktober 2010 door een besluit van de Europese Commissie een beschermde geografische aanduiding[1]. Kaas met deze vermelding in het kaasmerk mag alleen Nederland als oorsprong hebben en dient gemaakt te zijn van Nederlandse koemelk
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Goudse_kaas
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:06:05 #74
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209303075
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is goed
------------------------------------------
Boter is een benaming voor roomboter , dus van de koe ,
[..]
Margarine is niet van de koe maar met palmolie en soms zonnebloem of lijnzaadolie


Dus dat is geen rocket science
Hou op hoor, nou zit je mijn quote nog aan te passen ook _O-

Even nog want je bent nooit te oud om te leren: Becel verkoopt niet eens boter. Alleen een margarine waar ze wat boter aan hebben toegevoegd.

Daarnaast verkoopt AH 38 soorten boter, waarvan er slechts 13 gezouten zijn.

Maar goed, dit is tegen dovenmansoren zoals werkelijk alles wat tegen je gezegd wordt in dit topic. Het geeft niet als je niet zo goed op de hoogte bent. Maar ik laat jou niet de bal bij mij leggen.
Spoilers!
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:13:36 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209303243
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Boter is een benaming voor roomboter , dus van de koe ,
[..]
Margarine is niet van de koe
Boter is van de koe ,
[..]
Margarine is niet van de koe
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/roomboter.aspx
quote:
Roomboter
Roomboter, kortweg boter, is een smeerbaar vet gemaakt van melk.
Roomboter staat niet de Schijf van Vijf omdat er veel verzadigd vet inzit.

Roomboter bevat vitamine A, D en E en heeft een vetgehalte van tussen de 80 en 90%.
Het bevat vooral verzadigd vet.
Dit vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid.

Er is veel melk nodig voor het maken van roomboter. Daarom is de milieubelasting hoog.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209303289
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat mij om op mijn boterham, bakken idd met olie (of nog liever met een goede pan, dan heb je niks nodig). Boter op de boterham gewoon plantaardig en palmolievrij. Het enige waar ik echt afwijk is echt kaas, ik kan niet zonder kaas. Verder leef ik vrijwel veganistisch (heel soms gaat ergens een ei in).

Ik ben nog steeds op zoek naar wat ik nu het beste kan kopen voor op m’n boterham. Ja, palmolievrij. Maar in de winkel zie ik door de bomen het bos niet meer. Iemand een aanrader van merk? :)
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:18:29 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209303307
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:17 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik ben nog steeds op zoek naar wat ik nu het beste kan kopen voor op m’n boterham. Ja, palmolievrij. Maar in de winkel zie ik door de bomen het bos niet meer. Iemand een aanrader van merk? :)
google is your friend
quote:
De winnaar van de test is de Bona Halfvol. Dit is een halvarine zonder extra toevoegingen. Bona kreeg van de testers gemiddeld het hoogste cijfer.22 Feb 2023
quote:
Daarom is flower farm vrij van palmolie en gebruiken we alleen duurzame alternatieven zoals shea boter.
Shea boter is een plantaardig vet die gewonnen wordt uit de vruchten van de karité boom.
Deze boom groeit niet op plantages, maar vrij op de Afrikaanse savanne .
Zo is shea een duurzame alternatief voor palmolie.
is ook niet extreem duur


[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2023 16:24:03 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209305317
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:17 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik ben nog steeds op zoek naar wat ik nu het beste kan kopen voor op m’n boterham. Ja, palmolievrij. Maar in de winkel zie ik door de bomen het bos niet meer. Iemand een aanrader van merk? :)
Ik koop idd die zwarte, ook een heel prettige goed smeerbare boter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209310234
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 13:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in roomboter zit wel degelijk zout, er is ook ongezouten , maar die is niet lekker
[..]
ben speciaal voor jou even wezen kijken bij de Jumbo hier vlakbij

ongezouten had men alleen de Becel ongezouten boter en eigen merk, maar gruwelijk duur he
https://www.jumbo.com/pro(...)JRoiv_BoC3WoQAvD_BwE
Het schap boter in de jumbo is 2 van 1,20 , het schap margarine in de jumbo hier is 10 x 1,2 meter
[..]
Dit is de goedkoopste
GWOON 1,39 ,
[ afbeelding ]

Dit is de duurste 5,93
[ afbeelding ]
Jouw Jumbo heeft een schap van 10x1,2m vol margarine? En ik moet dat geloven? Bijzonder formaat voor een supermarktschap ook wel.

Kijk, ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat je gewoon zit te trollen. Maar hoezo check je je posts dan niet om te kijken of het niet té onrealistisch wordt allemaal?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_209310238
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:17 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik ben nog steeds op zoek naar wat ik nu het beste kan kopen voor op m’n boterham. Ja, palmolievrij. Maar in de winkel zie ik door de bomen het bos niet meer. Iemand een aanrader van merk? :)
Die smeren zonder palmolie is dikke prima ^O^ het soort 'boter' wat ook nog lekker is met een paar korreltjes zout erop.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 28 mei 2023 @ 08:19:44 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209310635
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 03:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Jouw Jumbo heeft een schap van 10x1,2m vol margarine? En ik moet dat geloven? Bijzonder formaat voor een supermarktschap ook wel.


nee van de 10 schapjes van 1,2 meter is er 2 van 1,2 meter met boter

de rest dus 8 x 1,2 meter is margarine, olijf margarine, zonnebloem, goedkope met palmolie, zonder palmolie, koolzaadolie margarine, vloeibaar, flesjes bak margarine , vast pakjes, kuipjes en ga zo maar door ,allemaal margarine
gisteren gezien

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 28-05-2023 09:35:32 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 28 mei 2023 @ 08:20:16 #82
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209310636
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 03:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Die smeren zonder palmolie is dikke prima ^O^ het soort 'boter' margarine wat ook nog lekker is met een paar korreltjes zout erop.
plantaardig, dus niet van de koe

overigens komt palmolie in heel veel produkten voor he
jouw shampoo , jouw verf , jouw poets , je makeup

quote:
Waarom zit er palmolie in jouw eten?
Palmolie heeft geen eigen smaak, is makkelijk bij te mengen en verbetert de smeerbaarheid van producten. Duurdere ingrediënten kan je dus ongemerkt vervangen door palmolie. Maar de goedkope prijs van palmolie komt dus doordat arbeiders slecht betaald worden en ontbossing of klimaatschade niet is meegerekend. Alleen de EU importeert al bijna 7 miljoen megaton palmolie per jaar. Om aan die vraag te voldoen, gaan enorme stukken regenwoud tegen de vlakte om plaats te maken voor palmolieplantages.

Waar zit palmolie in?
Palmolie zit in de gekste producten. We hebben 4 categorieën uitgezocht waarvan jij waarschijnlijk niet wist dat er palmolie in zit.

1. Babyvoeding
Producten als babymelk en babyvoeding zitten tjokvol palmolie. Zo vervangen sommige merken de magere melkpoeder in babymelk door palmolie. De belangrijkste reden is dat dit goedkoper is dan bijvoorbeeld melkvet te gebruiken.

2. Brood en beleg
Veel producten die je op je brood smeert, maar ook brood zelf, bevatten palmolie. Zo wordt palmolie toegevoegd aan pindakaas en andere notenpasta's, om te voorkomen dat de olie bovenin de pot gaat drijven. Andere voorbeelden zijn hazelnootpasta en ander smeerbaar broodbeleg, maar ook beschuit, soepstengels en cruesli. Voedselfabrikanten zijn verplicht om de ingrediënten duidelijk te vermelden. Zo kan je eenvoudig ontdekken of er palmolie (of palmvet) in jouw product zit.

3. Cosmetica
Palmolie wordt in cosmeticaproducten als make-up, zeep, crèmespoeling, deodorant en shampoo gebruikt als een natuurlijk alternatief voor aardolie. Toch is het voor jou als consument niet makkelijk om te ontdekken of er palmolie in dit soort producten zit. In dit lijstje vind je de namen die ze ook voor palmolie gebruiken.

4. Biodiesel
OK, biodiesel vind je inderdaad niet in de supermarkt. Maar wist je dat tot voor kort van alle palmolie die de EU importeerde, maar liefst 53 procent werd verwerkt in biodiesel? Dat is bizar. Gelukkig is dit per 1 januari 2022 biobrandstof uit palmolie en sojaolie wettelijk uitgesloten.


[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 28-05-2023 10:48:28 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 28 mei 2023 @ 13:53:01 #83
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209313752
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wellicht kunnen we eens verder praten als je het verschil tussen boter en margarine kent.

Verder dwalen we wel erg af denk ik.
quote:
Koolzaadolie is heel gezond als margarine en mooi op het land daarnaast neemt het de overtollige stikstof in de bodem op, is door de penwortel heel goed voor de structuur van de grond en is gewoon beter dan zonnebloemolie
Koolzaadolie is een plantaardige olie, en een van de basis ingrediënten van margarine en halvarine. Maar wist je dat koolzaadolie ook gebruikt kan worden om in te bakken?
Koolzaadolie heeft een hoog rookpunt (240 ºC) en is hierdoor goed geschikt om mee te koken, bakken en zelfs frituren.
https://www.ltonoord.nl/p(...)iteit-bodem-en-imago




[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 28-05-2023 16:15:02 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209315292
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 08:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee van de 10 schapjes van 1,2 meter is er 2 van 1,2 meter met boter

de rest dus 8 x 1,2 meter is margarine, olijf margarine, zonnebloem, goedkope met palmolie, zonder palmolie, koolzaadolie margarine, vloeibaar, flesjes bak margarine , vast pakjes, kuipjes en ga zo maar door ,allemaal margarine
gisteren gezien
Ik durf je hier wel te garanderen dat ik geen palmolie houdende producten in huis heb :)

Het is alleen jammer dat de alternatieven vaak duurder zijn. Daar zal wel een kentering in moeten komen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 28 mei 2023 @ 22:57:53 #85
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209322960
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 15:29 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik durf je hier wel te garanderen dat ik geen palmolie houdende producten in huis heb :)

Het is alleen jammer dat de alternatieven vaak duurder zijn. Daar zal wel een kentering in moeten komen.
persoonlijk maar dat is mijn mening , ben ik niet tegen palmolie plantages , ik begrijp dat dit vloeken in de kerk is, maar puur biologisch gezien, hebben palmbomen enorm CO2 opnemend vermogen, Rob Jetten zou er 10 miljard miljoen nederlands belastinggeld voor over hebben
ik denk dat ze meer CO2 opnemen dan wat er voorheen stond , dit geld ook voor bananenplantages , ik ben persoonlijk op een aantal bananen- en palmolieplantages geweest
Palmolieplantage


Het is zo dat een forse fotosynthese plaatsvind
Het is jammer dat we zoveel en steeds meer goed voedsel produceren voor diervoerder
https://www.wur.nl/nl/themas/van-honger-naar-voedselzekerheid.htm


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 28-05-2023 23:55:16 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209324113
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 22:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
persoonlijk maar dat is mijn mening , ben ik niet tegen palmolie plantages , ik begrijp dat dit vloeken in de kerk is, maar puur biologisch gezien, hebben palmbomen enorm CO2 opnemend vermogen, Rob Jetten zou er 10 miljard miljoen nederlands belastinggeld voor over hebben
CO2 is niet het enige:

quote:
Wat is er mis met palmolie?
In het kort:

- Tropisch regenwoud wordt gekapt voor de aanleg van mega plantages met oliepalmen.
- Mensen worden van hun land beroofd en komen zonder inkomsten te zitten.
- Unieke planten- en diersoorten worden met uitsterven bedreigd.
- Het kappen van zo veel bossen is slecht voor het klimaat.
https://milieudefensie.nl(...)tbossing-en-palmolie
quote:
Miljoenen mensen in de wereld zijn afhankelijk van het regenwoud omdat ze er hun eigen voedsel verbouwen of voedsel kopen dat uit het regenwoud komt. Palmoliebedrijven verjagen de lokale bevolking van hun land met juridische trucs, intimidatie of geweld. Wij noemen dat: landroof.
quote:
Is palmolie belangrijk voor de lokale bevolking?
Helaas heeft de lokale bevolking weinig aan de grote plantages. Waar eerst nog tientallen of honderden mensen konden leven van de opbrengst van een hectare bos, is er nu nog slechts inkomen voor 1 arbeidskracht.

Palmolieplantages zijn vaak in bezit van grote internationale bedrijven. Op de plantages zijn weinig banen te vinden voor de lokale bevolking. Uit onderzoek van Amnesty International blijkt dat er veel misstanden zijn op deze plantages: Als er al werk is, is het zwaar werk en slecht betaald. Ook zijn de omstandigheden slecht en de dagen lang. Arbeiders moeten werken met bestrijdingsmiddelen, vaak zonder bescherming. Ook is er regelmatig sprake van kinderarbeid.

De lokale bevolking ziet weinig tot niets terug van de winst van de palmoliebedrijven. Palmoliebedrijven pikken vaak land in dat de lokale bevolking gebruikte voor kleinschalige productie van hun voedsel. Door het verlies van dat land raakt de lokale bevolking haar bron van inkomsten kwijt.
quote:
Welke dieren worden bedreigd door ontbossing voor palmolie?
Heel veel dieren worden bedreigd door ontbossing, van groot tot klein. Een paar bekende dieren die daadwerkelijk met uitsterven bedreigd worden:

Sumatraanse tijger
Sumatraanse orang-oetan
Borneose orang-oetan
Sumatraanse olifant
Neusaap
Maleise tijger
Borneodwergolifant
Withandgibbon
Borneogoudkat
Indische Tapir
Platkopkat
Kortom: naast dat palmolie wel degelijk slecht is voor het klimaat, wordt voor de productie van palmolie ook land gestolen van mens en dier.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 mei 2023 @ 07:37:23 #87
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209324162
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:15 schreef Hanca het volgende:
- Tropisch regenwoud wordt gekapt voor de aanleg van mega plantages met oliepalmen.
- Mensen worden van hun land beroofd en komen zonder inkomsten te zitten.
- Unieke planten- en diersoorten worden met uitsterven bedreigd.
- Het kappen van zo veel bossen is slecht voor het klimaat.
quote:
- Tropisch regenwoud wordt gekapt voor de aanleg van mega plantages met oliepalmen.,
ja en dan
tropische bossen worden vervangen door tropische bomen
quote:
- Mensen worden van hun land beroofd en komen zonder inkomsten te zitten.
weet jij hoeveel mensen daar werken ?/
quote:
- Unieke planten- en diersoorten worden met uitsterven bedreigd.
zoveel oppervlakte nemen die plantages nu ook weer niet in hoor
quote:
Het kappen van zo veel bossen is slecht voor het klimaat
voor de biomassa bedoel je ? Dat doen ze daar niet , ze planten bomen terug

Nee als je er onafhankelijk over nadenkt is een palmolieplantage geen ramp
quote:
De lokale bevolking ziet weinig tot niets terug van de winst van de palmoliebedrijven.
Palmoliebedrijven pikken vaak land in dat de lokale bevolking gebruikte voor kleinschalige productie van hun voedsel.
Door het verlies van dat land raakt de lokale bevolking haar bron van inkomsten kwijt.
er komt heel veel zinvol werk voor terug
Voor het klimaat is het zeker niet slecht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209324172
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:15 schreef Hanca het volgende:

Kortom: naast dat palmolie wel degelijk slecht is voor het klimaat, wordt voor de productie van palmolie ook land gestolen van mens en dier.
Die palmolie is natuurlijk niets meer dan een uitvloeisel uit onze overbevolking waarbij 8 miljard mensen graag een luxe westerse levensstijl willen hebben.

Daar hadden we allang wat aan moeten doen.
  maandag 29 mei 2023 @ 07:43:03 #89
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209324175
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die palmolie is natuurlijk niets meer dan een uitvloeisel uit onze overbevolking waarbij 8 miljard mensen graag een luxe westerse levensstijl willen hebben.

Daar hadden we allang wat aan moeten doen.
Dat palmolieplantages slecht voor het klimaat zijn is pertinent niet waar


ik vind de rubberplantages veel erger , daar hoor je nooit iemand over

dat is pas rotwerk
en wij maar racen
quote:
Er zijn in Thailand meer dan 1 miljoen boeren die de kost verdienen met de exploitatie van rubberbomen. Thailand is 's werelds grootste producent van natuurlijk rubber, met een productie van 4,7 miljoen en een export van 3,8 miljoen ton.

Door een sterke fluctuatie tussen vraag en aanbod stijgen en dalen de prijzen evenredig. Nieuw innovaties moeten de industrie en het inkomen van de boeren 'redden'.

Het National Metal and Materials Technology Center (MTEC) onderzoekt en ontwikkelt rubber innovaties om de industriesector te upgraden.
Zo moeten de landbouwers en de industrie geholpen worden en kunnen ze werken conform het economische beleid van het BCG Economy Model.

De vraag naar natuurrubber, dat vooral gebruikt wordt voor de productie van (auto)banden veranderd snel en is afhankelijk van de economische situatie in China.
Dat land is normaal gesproken goed voor een afname van ruim 30% van de wereldproductie.
In de goede jaren met als top 2011 plantten de grootste producenten van rubber, Thailand, Indonesië en Vietnam, steeds meer rubberbomen, wat zorgt voor overproductie.
Wat erg is dat wij tarwe kopen op de wereldmarkt en hier aan de koeien voeren en in Afrika heeft men honger
quote:
In de biologische melkveehouderij is graan een populair voedermiddel.
Graan kan krachtvoer vervangen en graan kan, mits de grondsoort geschikt is, op het eigen bedrijf worden verbouwd. Granen passen goed in een vruchtwisseling met gras(klaver) en snijmais.

De rijpe graankorrel heeft een hoog zetmeelgehalte, en is daarmee een goede energiebron voor herkauwers.
Teveel snel afbreekbaar zetmeel kan echter de pensfermentatie verstoren. De bewerkingsmethode van het graan
heeft veel invloed op de snelheid waarmee zetmeel in de pens wordt afgebroken. De graankorrel moet
(mechanisch) worden bewerkt. Zonder bewerking van de droge graankorrel kan de koe de voedingswaarde niet
benutten. In de praktijk zijn malen en pletten gebruikelijke bewerkingsmethoden. Na malen of pletten kan het
product eventueel worden ingekuild.
Met het oog op het thema '100 % biologisch voeren' is vanaf 2004 op Aver Heino voedingsonderzoek uitgevoerd
met melkvee. Onder de eiwitnorm voeren en graan voeren waren de belangrijke thema's. Onder de eiwitnorm
voeren werd bewerkstelligd door het voeren van 2 soorten krachtvoer


[ Bericht 28% gewijzigd door michaelmoore op 29-05-2023 07:50:32 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209324189
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik vind de rubberplantages veel erger , daar hoor je nooit iemand over

dat is pas rotwerk
en wij maar racen
[..]

Waarom ben jij altijd van de "maar dat is veel erger, hoor..."-argumenten? Je weet dat het erg zijn van rubberplantages de ellende van de palmoliebedrijven niet minder erg maakt? Kortom, dat het geen enkel argument is om palmolie goed te praten?

En ook over rubberplantages hoor je veel mensen over. Maar waar palmolie vrij simpel 1-op-1 is te vervangen door zonnebloemolie, is er geen vervanger voor rubber.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209324190
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:37 schreef michaelmoore het volgende:
zoveel oppervlakte nemen die plantages nu ook weer niet in hoor
[..]

De plaatjes van sattelieten tonen weer eens aan dat je onzin praat.
  maandag 29 mei 2023 @ 07:54:05 #92
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209324197
quote:
en over ontbossing , wat er voor terug komt is zeker niet slechter voor het klimaat
echt niet , veel; meer blad en assimilatie

en er is heel veel werk in , bananen en palmolie
Dat we hier tarwe opkopen in Oekraine en aan de koeien voeren is echt heel erg
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209324201
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom ben jij altijd van de "maar dat is veel erger, hoor..."-argumenten? Je weet dat het erg zijn van rubberplantages de ellende van de palmoliebedrijven niet minder erg maakt? Kortom, dat het geen enkel argument is om palmolie goed te praten?

En ook over rubberplantages hoor je veel mensen over. Maar waar palmolie vrij simpel 1-op-1 is te vervangen door zonnebloemolie, is er geen vervanger voor rubber.
Er bestaat zoiets als synthetisch rubber. Ongeveer de helft van de totale rubbervraag. Productie vindt onder andere plaats in Duitsland, België, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Italië en China.

quote:
Synthetisch rubber is een synthetisch alternatief voor natuurrubber. Het is een thermoplastisch elastomeer.

Voor het synthetisch produceren van rubber is polymerisatie vereist, een proces dat ook gebruikt wordt in de productie van plastics. Voorbeelden van synthetische rubbers zijn chloropreenrubbers, 1,3-butadieenrubbers en butylrubbers. Als grondstof voor synthetisch rubber wordt doorgaans aardolie gebruikt. De wereldmarkt voor rubber is ongeveer 24 miljoen ton groot, waarvan het aandeel synthetisch rubber ongeveer 55-60% bedraagt.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Synthetisch_rubber
pi_209324203
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:49 schreef Hanca het volgende:


En ook over rubberplantages hoor je veel mensen over. Maar waar palmolie vrij simpel 1-op-1 is te vervangen door zonnebloemolie, is er geen vervanger voor rubber.
hoeveel zonnebloemvelden moet je dan opeens gaan creëren.

1 hectare palmolie levert 4000 liter olie op.

Bij zonnebloemen zitten we gemiddeld op 2500 liter per hectare

Dus bijna een factor 2 meer ruimte die we kwijt gaan zijn, nog meer natuur opofferen omdat jij Palmolie fout vind en maar roept zonnebloem olie het betere alternatief is. :{
pi_209324247
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
hoeveel zonnebloemvelden moet je dan opeens gaan creëren.

1 hectare palmolie levert 4000 liter olie op.

Bij zonnebloemen zitten we gemiddeld op 2500 liter per hectare

Dus bijna een factor 2 meer ruimte die we kwijt gaan zijn, nog meer natuur opofferen omdat jij Palmolie fout vind en maar roept zonnebloem olie het betere alternatief is. :{
Zonnebloemen zijn op veel meer plekken in de wereld te kweken. Er hoeft geen regenwoud aan te worden opgeofferd.

Wereldproductie.zonnebloemolie (ton)

Oekraïne 4.400.324
Russische Federatie 4.063.080
Argentinië 931.700
Turkije 721.882
Frankrijk 632.900
Hongarije 566.100
Spanje 503.500
Roemenië 454.576
Bulgarije 318.300
China 299.848
Zuid-Afrika 280.682

Bron: https://www.atlasbig.com/nl/landen-door-de-productie-van-zonnebloemolie
pi_209324252
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en over ontbossing , wat er voor terug komt is zeker niet slechter voor het klimaat
echt niet , veel; meer blad en assimilatie

Vooral niet ingaan op de plaatjes war de ontbossing en plantages duidelijk zichtbaar zijn, maar weer je volgende onzin verhaal verzinnen. :')

Een monocultuurlandschap waarbij de velden nog stukken groter zijn als hier is natuurlijk nog meer funest voor de biodiversiteit.

En cru gezegd omdat we voedselprijzen hiermee drukken stimuleren we nog meer groei van de wereldbevolking wat natuurlijk wel meer impact op ons klimaat heeft.
pi_209324285
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
hoeveel zonnebloemvelden moet je dan opeens gaan creëren.

1 hectare palmolie levert 4000 liter olie op.

Bij zonnebloemen zitten we gemiddeld op 2500 liter per hectare

Dus bijna een factor 2 meer ruimte die we kwijt gaan zijn, nog meer natuur opofferen omdat jij Palmolie fout vind en maar roept zonnebloem olie het betere alternatief is. :{
Zonnebloemen kun je vrijwel overal verbouwen. Ruimtegebrek is het probleem niet (we zouden zelfs met 1/3e van de totale landbouwgrond toe kunnen in Europa en er geen hap minder door eten), het probleem zijn keuzes. En de keus voor een olie die wordt verbouwd op de plek van het regenwoud is altijd een verkeerde.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 mei 2023 @ 08:18:19 #98
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209324288
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:12 schreef Basp1 het volgende:
En cru gezegd omdat we voedselprijzen hiermee drukken stimuleren we nog meer groei van de wereldbevolking wat natuurlijk wel meer impact op ons klimaat heeft.
ha ha

dat is wel heel erg cru ja

meeer voedsel zal echt niet leiden tot meer kinderen _O- _O-
de wereldbevolking daalt al, de oorzaak dat er meer mensen komen is dat men ouder wordt ,ook hier

Onze bevolking gaat vervangen worden door jonge gezonde immigranten en dat is ook prima

Het is beter om na te denken hoe om te gaan met een oude en tevens zeer gezonde bevolking die voornamelijk alleen wonen (vanwege de AOW voor alleenstaanden) in een veel te groot huis
Terwijl er zo behoefte is aan woonruimte
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209324298
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:11 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Zonnebloemen zijn op veel meer plekken in de wereld te kweken. Er hoeft geen regenwoud aan te worden opgeofferd.

Wereldproductie.zonnebloemolie (ton)

Oekraïne 4.400.324
Russische Federatie 4.063.080
Argentinië 931.700
Turkije 721.882
Frankrijk 632.900
Hongarije 566.100
Spanje 503.500
Roemenië 454.576
Bulgarije 318.300
China 299.848
Zuid-Afrika 280.682

Bron: https://www.atlasbig.com/nl/landen-door-de-productie-van-zonnebloemolie
opgeteld iets van 13 miljoen ton
Zetten we dit af tegen de 74.2 miljoen ton palmolie die we produceren, dan moet het landbouwoppervlakte waar we zonnebloemen op verbouwen met een factor 5 a 6 vergroten, ten koste van welke andere gewassen gaat dit dan komen?

Zoals ik al stelde de olifant in de kamer is en blijft onze overbevolking op deze planeet.
pi_209324304
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En cru gezegd omdat we voedselprijzen hiermee drukken stimuleren we nog meer groei van de wereldbevolking wat natuurlijk wel meer impact op ons klimaat heeft.
Foute aanname: https://www.volkskrant.nl(...)twikkelingsprogramma's,het%20einde%20van%20de%20eeuw.

Dit zeggen wetenschappers er over:
quote:
‘Het grote probleem van de mensheid is niet zozeer overbevolking, maar luxeconsumptie van koolstof en biosfeer’
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')