abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 mei 2023 @ 18:33:15 #26
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209176741
In een vandaag
Iederen gaat nu op de enorme bak met geld duiken

24.000 miljoen euro

Dit komt dus bovenop de gigantisch bak subsidie van de EU voor de landbouw
Dus subsidie voor meer en ook subsidie voor minder en de meeste subsidie gaat naar de vrienden van de regeringen en rijk wijn chateau russen, die ermee meer drink water oppompen voor de druiven
quote:
Donderdag 6 februari 2020, 22:56
Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw: is dat niet te veel?

Europese regeringsleiders bepalen de komende maanden of het EU-budget voor landbouw gaat groeien of krimpen. Het gaat om veel geld: alleen Nederlandse boeren krijgen jaarlijks al honderden miljoenen aan steun uit Brussel.

Er is de afgelopen tijd steeds meer kritiek op de verdeling van de Europese landbouwsubsidies.
Het meeste geld komt namelijk terecht bij hele grote bedrijven, constateerde de New York Times onlangs na maandenlang onderzoek.

In Hongarije, bijvoorbeeld, zorgt premier Viktor Orban dat vele hectaren staatsgrond in handen komen van zijn eigen vrienden en familie, die er vervolgens tientallen miljoenen aan subsidie voor incasseren.
En de Tsjechische premier Andrej Babis heeft een eigen landbouwbedrijf, dat jaarlijks bijna 40 miljoen aan Europees geld opstrijkt.

De Nederlandse Rekenkamer bekeek vorig jaar waar het Europese subsidiegeld in ons land naar toe gaat.
Een derde van het totale bedrag gaat naar boeren die meer dan twee keer modaal verdienen.

[ Bericht 39% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2023 18:40:54 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209176880
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:33 schreef michaelmoore het volgende:
In een vandaag
Iederen gaat nu op de enorme bak met geld duiken

24.000 miljoen euro

Dit komt dus bovenop de gigantisch bak subsidie van de EU voor de landbouw
Dus subsidie voor meer en ook subsidie voor minder en de meeste subsidie gaat naar de vrienden van de regeringen en rijk wijn chateau russen, die ermee meer drink water oppompen voor de druiven
[..]

Hoe gaat die verdeling in Nederland Michael?
  dinsdag 16 mei 2023 @ 18:57:33 #28
323876 michaelmoore
pi_209176994
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hoe gaat die verdeling in Nederland Michael?
In nederland komt de EU landbouwsubsidie WEL bij de boer terecht nagenoeg 100% , omdat het een persoonlijke subside is
In hongarije wordt het aan de regering over gelaten, andere landen weet ik niet

Wat de stikstof pot betreft denk ik dat er een enorme strijd gaat ontstaan om vaste afspraken betreffende die subsidie
supermarkten , boeren , natuurorganisatie , allerlei adviseurs en provincies en hun vrienden

er worden talloze projekten opgestart
De lobbyisten staan in de startblokken om de aars van van der Wal te likken
De hele pot van 25.000 miljoen gaat op aan allerlei vage betalingen , de rekenkamer kan er weer proberen om iets van te maken
quote:
Provincie Gelderland krijgt een groot deel van het beschikbare budget van het Rijk voor de aanpak van Stikstof. Minister Christianne van der Wal heeft gezegd dat Gelderland kan rekenen op 257 miljoen euro. Dat meldt dagblad De Gelderlander vandaag.
Het Rijk had een budget van 750 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanpak van stikstof. Ruim een derde daarvan gaat naar Gelderland.
Daarmee ontvangt de provincie een stuk meer dan andere provincies.
Brabant krijgt bijvoorbeeld 45 miljoen euro. Van der Wal zegt alle plannen van de provincies te hebben beoordeeld en Gelderland had goede voorstellen.

Daarbij zegt ze dat Gelderland een belangrijke rol speelt in het oplossen van de stikstofcrisis doordat de Veluwe in Gelderland ligt. Van der Wal:
,,Elke kilo stikstof die je hier minder uitstoot doet heel veel voor de rest van het land."

Minder dan gevraagd
Provincie Gelderland heeft veel geld ontvangen, al hebben ze minder ontvangen dan waar ze om gevraagd hadden. Om al haar plannen te kunnen uitvoeren had Gelderland namelijk om 520 miljoen euro gevraagd.

Dat geld wilde de provincie onder andere gebruiken voor een regeling voor vrijwillige uitkoop van industriële bedrijven, extra investering in verduurzaming en innovatie van de industrie en agrarische sector en uitbreiding van de vrijwilligeuitkoopregeling voor veehouderijen.

Het bedrag dat ze nu ontvangen is voldoende voor het uitkomen van enkele tientallen boeren.
Daarnaast start Gelderland een project met 250 melkveehouders om te kijken hoe zij doormiddel van maatregelen rondom mest, voer en weidegang stikstofuitstoot kunnen verminderen.
goed ik ga volgende week stikstof korrels strooien , mazzel

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2023 19:42:22 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209279647
In Limburg willen minstens 175, en waarschijnlijk meer, boeren stoppen onder de regeling die door de EU is goedgekeurd: https://www.nieuweoogst.n(...)eresseerd-in-stoppen
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 25 mei 2023 @ 19:10:32 #30
323876 michaelmoore
pi_209279778
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:59 schreef Hanca het volgende:
In Limburg willen minstens 175, en waarschijnlijk meer, boeren stoppen onder de regeling die door de EU is goedgekeurd: https://www.nieuweoogst.n(...)eresseerd-in-stoppen
grapjas

een boer wil altijd verkopen, maar alleen voor heel erg veel geld , geen 120 %

ga maar uit van de waarde bij woningbouw, zeg 500.000 euro per hectare en 10 jaar inkomen compensatie

zeg maar op kinder toeslag voorwaarden

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 25-05-2023 19:19:33 ]
pi_209280239
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 19:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
grapjas

een boer wil altijd verkopen, maar alleen voor heel erg veel geld , geen 120 %

ga maar uit van de waarde bij woningbouw, zeg 500.000 euro per hectare en 10 jaar inkomen compensatie

zeg maar op kinder toeslag voorwaarden
Heb jij een betere bron dan de provincie zelf, gepubliceerd op een website voor boeren?

Of is jouw bron weer eens, zoals altijd, je dikke duim?

Anders gezegd: plaats een link naar een bron bij jouw beweringen, anders kun je ze beter verwijderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 25 mei 2023 @ 19:52:26 #32
323876 michaelmoore
pi_209280365
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb jij een betere bron dan de provincie zelf, gepubliceerd op een website voor boeren?

Of is jouw bron weer eens, zoals altijd, je dikke duim?

Anders gezegd: plaats een link naar een bron bij jouw beweringen, anders kun je ze beter verwijderen.
let maar op
pi_209283638
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:10 schreef Red_85 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)zamer-en-gaat-natuur
[..]
Waar die terecht komt? Altijd bij de consument. Zoals in iedere logistieke keten.

Laat de supermarkten met hun giga marges en winsten maar lekker opdraaien voor die extra betalingen naar de boeren. Die kunnen het lij'en. Niet de samenleving die massaal naar de voedselbank moet en waar zelfs het rode kruis voor moet bijstaan.

Flikker. Op.
Je kunt ook gewoon naar de groenteboer gaan.

De supermarkt is gemak, dat zeker. Maar dat heeft een prijs ja. Of dacht je dat er een soort van een universele toegang tot een quite-spelende supermarkt in het Verdrag voor de Rechten van de Mens staat?
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  vrijdag 26 mei 2023 @ 10:05:34 #34
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209285699
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 00:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]

De supermarkt is gemak, dat zeker. Maar dat heeft een prijs ja. Of dacht je dat er een soort van een universele toegang tot een quite-spelende supermarkt in het Verdrag voor de Rechten van de Mens staat?
Ff serieus, welke? Buiten de grote stad heb je er niet zo veel meer he.
In sommige steden heb je gelukkig nog vaak wel een lokale turk. Anders ben je aangewezen op stalletjes bij dorpen. Of van de markt af.
Stalletjes zijn hier in de buurt zat te vinden en doen we dan ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 26 mei 2023 @ 10:12:27 #35
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209285758
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
In sommige steden heb je gelukkig nog vaak wel een lokale turk. Anders ben je aangewezen op stalletjes bij dorpen. Of van de markt af.
Groenteboeren zijn er steeds minder maar er komen steeds meer streekwinkels de laatste jaren. Veel streekwinkels hebben een heel uitgebreid assortiment groente, vlees, kadopakketten, kruiden, bier, snacks, etc.

Op deze website kan je de meeste winkels (en stalletjes melktappunten, etc) vinden. Binnen 20 kilometer heb ik 96 opties.
Spoilers!
pi_209285781
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Haal je het rechtstreeks bij de boer. Dat kan op veel plaatsen ook gewoon he. Da's beter voor de boer en slechter voor Koninklijke Ahold-Delhaize NV. Iedereen blij dus.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_209285794
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Haal je het rechtstreeks bij de boer. Dat kan op veel plaatsen ook gewoon he. Da's beter voor de boer en slechter voor Koninklijke Ahold-Delhaize NV. Iedereen blij dus.
Maar Koninklijke Ahold-Delhaize NV brengt de boodschappen bij mij thuis. De boer niet. Ergo, ik doe mijn boodschappen bij Koninklijke Ahold-Delhaize NV en klaag verder niet over ze ;)
  vrijdag 26 mei 2023 @ 10:39:57 #38
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209286013
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:12 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Groenteboeren zijn er steeds minder maar er komen steeds meer streekwinkels de laatste jaren. Veel streekwinkels hebben een heel uitgebreid assortiment groente, vlees, kadopakketten, kruiden, bier, snacks, etc.

Op deze website kan je de meeste winkels (en stalletjes melktappunten, etc) vinden. Binnen 20 kilometer heb ik 96 opties.
Ja, dat soort ja. Die 'stalletjes' bedoel ik ook.
Ken er sowieso al 4 binnen 30 minuten fietsen waarvan we bij 1 regelmatig komen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Zie hierboven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209288074
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar Koninklijke Ahold-Delhaize NV brengt de boodschappen bij mij thuis. De boer niet. Ergo, ik doe mijn boodschappen bij Koninklijke Ahold-Delhaize NV en klaag verder niet over ze ;)
Ach ja. Ik haal de rommel bij Koninklijke Jumbo Food Group en da's niet veel beter natuurlijk :+

Maar er zijn gewoon alternatieven voor. En wat mij betreft mogen die alternatieven ruimhartig ondersteund worden. Dan neemt de invloed van die grote supermarkten in prijsonderhandelingen met een beetje geluk wat af.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 17:05:45 #40
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_209291621
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 00:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Groenteboer is in mijn beleving niet goedkoper. Ook omdat ze zich meestal op iets betere kwaliteit/exotischere producten richten (op prijs valt niet te concurreren met de supermarkt). Turkse winkel en markt meestal wel goedkoper (en ander assortiment).
I am a black hole shitting into the void
pi_209292288
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 17:05 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Groenteboer is in mijn beleving niet goedkoper. Ook omdat ze zich meestal op iets betere kwaliteit/exotischere producten richten (op prijs valt niet te concurreren met de supermarkt). Turkse winkel en markt meestal wel goedkoper (en ander assortiment).
De groenteboer hier in het dorp, helaas ter ziele gegaan in het laatste half jaar, had fantastische spullen maar ook een hogere prijs dan de AH, Turkse winkels hebben wij niet, alleen een kleine AH nu.

Ik kan hier in de omgeving bij boeren of hobby boeren wel wat zaken halen maar het aanbod is niet echt groot en seizoensgebonden. Zuivel is geen probleem, lokaal vlees is ook volop te verkrijgen maar groente en fruit is minimaal.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 18:01:23 #42
323876 michaelmoore
pi_209292563
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 17:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De groenteboer hier in het dorp, helaas ter ziele gegaan in het laatste half jaar, had fantastische spullen maar ook een hogere prijs dan de AH, Turkse winkels hebben wij niet, alleen een kleine AH nu.

Ik kan hier in de omgeving bij boeren of hobby boeren wel wat zaken halen maar het aanbod is niet echt groot en seizoensgebonden. Zuivel is geen probleem, lokaal vlees is ook volop te verkrijgen maar groente en fruit is minimaal.
ga dan zelf je groente zooi verbouwen, ik heb net tomaten planten gezet

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 12:51 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ach ja. Ik haal de rommel bij Koninklijke Jumbo Food Group en da's niet veel beter natuurlijk :+

Maar er zijn gewoon alternatieven voor. En wat mij betreft mogen die alternatieven ruimhartig ondersteund worden. Dan neemt de invloed van die grote supermarkten in prijsonderhandelingen met een beetje geluk wat af.
nog zo een
pi_209292611
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 18:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga dan zelf je groente zooi verbouwen, ik heb net tomaten planten gezet

Nee. Ik koop het gewoon in de winkel en die levert het netjes bij mij thuis af in ieder jaargetijde.
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 20:46:24 #44
375570 crew  Cyan9
pi_209295047
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 18:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee. Ik koop het gewoon in de winkel en die levert het netjes bij mij thuis af in ieder jaargetijde.
Best functioneel, zo'n winkel.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209295611
Franse Rekenkamer concludeert: Franse veestapel moet flink krimpen ivm de methaanuitstoot.

https://www.ad.nl/buitenl(...)en-krimpen~a0895ed5/

De rest van de EU gaat nog wel volgen.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:19:32 #46
323876 michaelmoore
pi_209296553
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:25 schreef Hanca het volgende:
Franse Rekenkamer concludeert: Franse veestapel moet flink krimpen ivm de methaanuitstoot.

https://www.ad.nl/buitenl(...)en-krimpen~a0895ed5/

De rest van de EU gaat nog wel volgen.
voor methaan uitstoot dan moeten de koeien in de stal blijven zoda de methaan kan worden afgezogen
dat gebeurt hier nu ook al veel met scrubbers , de methaan kan worden gebruikt voor verwarming van kas of huizen
https://edepot.wur.nl/198127
https://www.wur.nl/nl/ond(...)ing-voor-methaan.htm

koeien binnen blijven en de stront verwerken tot kunstmest
https://edepot.wur.nl/22422
alle problemen opgelost

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 26-05-2023 22:31:44 ]
pi_209298311
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor methaan uitstoot dan moeten de koeien in de stal blijven zoda de methaan kan worden afgezogen
dat gebeurt hier nu ook al veel met scrubbers , de methaan kan worden gebruikt voor verwarming van kas of huizen
https://edepot.wur.nl/198127
https://www.wur.nl/nl/ond(...)ing-voor-methaan.htm

koeien binnen blijven en de stront verwerken tot kunstmest
https://edepot.wur.nl/22422
alle problemen opgelost
Methaan afvangen klinkt leuk, blijkt alleen wel lastig: https://www.eoswetenschap(...)nog-niet-voor-morgen
Het bedrijf wat er reclame mee maakt heeft de wetenschap nog niet overtuigd: https://www.nrc.nl/nieuws(...)s-twijfelen-a4137195

Dus dat idee is net zo iets als inzetten op kernfusie: het is maar hopen dat we het ooit kunnen en tot die tijd vernietig je het klimaat.

Effectiever is voorlopig om het dieet van koeien aan te passen en om een ander, milieuvriendelijker, type koe te kweken (ja, die zijn er, maar zijn net minder productief). En natuurlijk gewoon minder koeien. En dat kan ook prima: de komende jaren zal steeds meer melk plantaardig worden (https://www.wur.nl/nl/nie(...)lk-zonder-koeien.htm), waar hebben we dan al die koeien nog voor nodig?
pi_209298702
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:20 schreef Hanca het volgende:

), waar hebben we dan al die koeien nog voor nodig?
Zolang kweekvlees nog niet goed genoeg is voor biefstukken en ossenhaas. :P
pi_209298814
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 17:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Seizoensgebonden lijkt me evident.

Als je trouwens het klimaatprobleem een beetje serieus wil aanpakken moet je wel af van het idee dat er half januari prachtige verse tomaten in het schap liggen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:44:35 #50
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_209298817
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Methaan afvangen klinkt leuk, blijkt alleen wel lastig: https://www.eoswetenschap(...)nog-niet-voor-morgen
Het bedrijf wat er reclame mee maakt heeft de wetenschap nog niet overtuigd: https://www.nrc.nl/nieuws(...)s-twijfelen-a4137195

Dus dat idee is net zo iets als inzetten op kernfusie: het is maar hopen dat we het ooit kunnen en tot die tijd vernietig je het klimaat.

Effectiever is voorlopig om het dieet van koeien aan te passen en om een ander, milieuvriendelijker, type koe te kweken (ja, die zijn er, maar zijn net minder productief). En natuurlijk gewoon minder koeien. En dat kan ook prima: de komende jaren zal steeds meer melk plantaardig worden (https://www.wur.nl/nl/nie(...)lk-zonder-koeien.htm), waar hebben we dan al die koeien nog voor nodig?
Kunstmatig melk produceren op commerciële schaal is ook nog toekomstmuziek, net als methaanafvang.
I am a black hole shitting into the void
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')