SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ZekerhedenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerhedenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgevingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie KifidSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.StatistiekenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve renteSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienstSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.Pecunia non olet![]()
Opmerkelijk maar het is dan ook de allergrootste organisatie met de grootste leningenportefeuille dus dat zal wat tijd kosten om het allemaal in kaart te brengen.quote:Op maandag 8 mei 2023 20:07 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik had ze een paar week geleden aan de lijn om te vragen of de limiet voor particuliere investeerders er al af mag. Toen gaven ze aan dat voor CCF de Europese vergunning naar verwachting pas aan het einde van het jaar komt.Pecunia non olet![]()
quote:Op maandag 8 mei 2023 18:26 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Exact. Maar stoppen betekent ook: beperktere inkomsten ivm een leeglopende portefeuille (voor het plarform). Dat kan zijn weerslag hebben op het debiteurenbeheer en dus de prestaties.
We zitten best groots gemiddeld in SIG en collin, maar die hebben Dit nog niet.....Mee eens. Platforms die niet doorgaan kunnen een probleem worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar mijn platform spreiding ook (met gemengde gevoelens) terug gebracht.quote:Op maandag 8 mei 2023 20:07 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik had ze een paar week geleden aan de lijn om te vragen of de limiet voor particuliere investeerders er al af mag. Toen gaven ze aan dat voor CCF de Europese vergunning naar verwachting pas aan het einde van het jaar komt.
Over Collin maak ik mij het minste zorgen. Dit is m.i. een professioneel werken club. Dat gaat zeker goed komen.![]()
Oneplanetcrowd en Lendahand waren er vroeg bij. Verder heeft Symbid er een via haar buitenlandse moedermaatschappij.quote:Op maandag 8 mei 2023 18:29 schreef ETphonehome het volgende:
-NLI
-HCN
-GVE per 3 april jl
-KOM
-Nog een 5e, volgens investeerders.nl![]()
Het register crowdfundingplatform bij de AFM kun je hier downloaden.quote:Op maandag 8 mei 2023 17:29 schreef Jaco078 het volgende:
Nu we het over NF hebben:
Welke partijen hebben nu de CSPR Europese Verordening:
Welke hem wel heeft:
-NLI
-HCN
-GVE per 3 april jl
-KOM
-Nog een 5e, volgens investeerders.nl
Voor de partijen die dat niet hebben, ontstaat m.i. een groot platform risico. dan ga je dingen krijgen als een CC die naar KOM gaat, etc.
Hoe zien jullie dit?
De lijst van de AFM zou tot 24/4 bijgewerkt zijn:
- Credax BV (gve)
- CrowdAboutNow BV
- Hands-on BV (Lendahand)
- Horeca Crowdfunding Nederland BV
- Kapitaal Op Maat BV
- NLInvesteert BV
- Oneplanetcrowd International BV
... en dan nog wat buitenlandse platformen
Een deel van de rest zal wel een aanvraag ingediend hebben, maar ze zullen niet de enige zijn dus dan kan de behandeling mogelijk wel even duren, ze hebben nog tot eind november...
Dat is op zich zeker een risico, de platformen zonder vergunning mogen neem ik aan geen nieuwe projecten meer opstarten wat dan de (groei van de) inkomstenstroom op den duur doet opdrogen, o.a. recovery zal mogelijk steeds moeizamer verlopen en zullen platformen een samenwerking of overname op moeten zoeken.
Of de nieuwe regelgeving het allemaal beter maakt weet ik nog niet, die "Essentiele Beleggingsinformatie" wordt ik nog niet enthousiast over. De verantwoordelijkheid van de inhoud ligt namelijk bij de geldnemer, hoe kan ik toetsen dat het de hele en niet de halve waarheid is? Bij KOM was er begin dit jaar een project met een veehouder die ook plantjes kweekte (en daardoor z'n vorige bedrijf op last van de overheid was gesloten en uiteindelijk gedwongen is verkocht) en dat stond nergens. Navraag bij KOM leverde op dat ze dat ook wisten maar verder niet hoeven te melden omdat de geldnemer het zelf ook niet had gemeld in de aangeleverde info en er (nog?) geen veroordeling was en de informatie de verantwoordelijkheid van de geldnemer was. Tsja, dan wordt het wel lastig om projecten, met naar mijn mening halve informatie, goed te kunnen beoordelen en ben ik er dus nog niet zo zeker van dat we er met z'n allen beter van worden met de nieuwe regels.
Aanvulling: op site AFM staat dat aanvragen voor 11 mei 2023, mits volledig en van goede kwaliteit, voor 11 november 2023 behandeld zijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door tnhb op 08-05-2023 20:58:58 ]![]()
De minimale inleg is gewoon weer 500 euro (dat was een paar keer verhoogd meen ik).quote:Op maandag 8 mei 2023 16:39 schreef ETphonehome het volgende:
Volgens mij nog niet besproken hier: https://www.crowdrealesta(...)tein-en-ludwigshafen
• Zover ik kan nagaan geen Harthoorn-gerelateerd project.
• Ligging en leeftijd van de objecten is wel ok wat mij betreft.
• 7% zonder bemiddelingskosten.
• Belangrijkste minpunt is dat het slechts een 2e hypotheek is. De bank pakt de eerste hypotheek met 60%.
• De crowd krijgt de 7% dus voor het stukje 60-72%.Pecunia non olet![]()
Collin heeft de vergunning mei 2022 aangevraagd.
Grotere bedragen met vergunning
Net als andere aanbieders heeft het platform begin mei een aanvraag ingediend voor een vergunning van de AFM. Hiermee verwacht het bedrijf een verdere groei te kunnen realiseren. “We zullen grotere bedragen gaan financieren, aangezien de bovengrens van 2.5 miljoen naar 5 miljoen euro verschuift. Ook het gemiddelde leenbedrag zal hierdoor stijgen.”![]()
En een jaar later nog geen vergunning terwijl de AFM nu aangeeft dat aanvragen voor 11 mei 2023 voor 11 november 2023 behandeld zijn. Ik las ook in een andere reactie dat ccf had aangegeven dat het wel ergens eind dit jaar zou worden, dus dat zou dan zo'n anderhalf jaar zijn voor de behandeling van de aanvraag?quote:Op maandag 8 mei 2023 20:52 schreef Collin63 het volgende:
Collin heeft de vergunning mei 2022 aangevraagd.![]()
Misschien wel Pieco Carsquote:Op maandag 8 mei 2023 16:16 schreef Collin63 het volgende:
[..]
(FNC) Hier ook een verrassing met een flink bedrag! Ik heb ook nog alleen maar defaults over. Zou dat van het rietdekkersbedrijf kunnen zijn of zitten jullie daar niet in?, of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF
, om maar eens een oplichter te noemen.
Primera, CMA Trading, Post Masters, J. van der Linde, Damtech, Schelling Transport, Wittekamp, een aardig lijstje aan kandidaten
Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.Pecunia non olet![]()
Ik heb van dit lijstje alleen Postmasters die elke maand een paar cent betaald. Dus ik verwacht dat het een ander is.quote:Op maandag 8 mei 2023 21:05 schreef obligataire het volgende:
[..]
Misschien wel Pieco Cars, of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF
Primera, CMA Trading, Post Masters, J. van der Linde, Damtech, Schelling Transport, Wittekamp, een aardig lijstje aan kandidaten
Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.![]()
Waardevoorjegeld heeft laatst een update over de vergunning in blogvorm geschreven. Branchevereniging Nederland Crowdfunding waar CCF ook toe behoord, is in overleg gegaan met DNB over een modelverklaring welke helpt bij de vergunningaanvraag. Dit kan verklaren waarom CCF de vergunning nog niet heeft.quote:Op maandag 8 mei 2023 20:43 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Mee eens. Platforms die niet doorgaan kunnen een probleem worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar mijn platform spreiding ook (met gemengde gevoelens) terug gebracht.
Over Collin maak ik mij het minste zorgen. Dit is m.i. een professioneel werken club. Dat gaat zeker goed komen.
https://waardevoorjegeld.(...)ning-een-stap-verder
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 08-05-2023 22:11:17 ]![]()
In mijn geval gaat er nu al meer geld naar Collin. De gelden die terug komen van All4Funding, Voordegroei en Capital moeten toch ergens heen. Al is een deel ook naar HCN gegaan, maar het meeste is "verhuisd" naar Collin.quote:Op maandag 8 mei 2023 18:54 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Wat betreft die Europese wetgeving, het mag voor zich spreken dat CCF dat dit jaar regelt. Ze zijn met gemak het grootste en meest professionele platform imho en zullen alleen maar meer naar zich toe trekken als de kleinere spelers de tent moeten sluiten.![]()
zou wel eens het restantbedrag kunnen zijn als hij het bij SIG niet vol krijgt.quote:Op maandag 8 mei 2023 17:00 schreef Jaco078 het volgende:
Vastgoedinvesteerder en vaste gast bij R*el Est*ate Mas*terclass haalt niet alleen bij SIG geld op (nog niet vol), maar ook bij GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27421![]()
https://www.collincrowdfund.nl/qi-services-kilynntan-holding-b-v
Interessant nieuw project, 2x 1ste hypotheekrecht, prima rente en alle rentermijnen in depot. Die lust ik wel.![]()
Mee eens, ondanks dat dit project van mijn minst favoriete CF coaches (J*han M*l & Le*n Wes*m*as) is ziet het er wat de zekerheden betreft goed uit. Looptijd is alleen wat kort.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 12:01 schreef impact9 het volgende:
Interessant nieuw project, 2x 1ste hypotheekrecht, prima rente en alle rentermijnen in depot. Die lust ik wel.![]()
Link Me*di Po*wer (CCF, 60 mnd, 8,5% rente)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En voor wie een gokje wil wagen nog een nieuw geitenwollen sokken leninkje: https://www.collincrowdfund.nl/van-poppel-consultancy/![]()
Deze casus is zo goed dat zelfs deze 2 heren daar weinig aan kunnen verkl****quote:Op dinsdag 9 mei 2023 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Mee eens, ondanks dat dit project van mijn minst favoriete CF coaches (J*han M*l & Le*n Wes*m*as) is ziet het er wat de zekerheden betreft goed uit. Looptijd is alleen wat kort.
Pecunia non olet![]()
Wat vinden jullie van die Amstelveen Post**urefi*x?
Qua zekerheden te verwaarlozen, misschien dat de apparatuur wat opbrengt.
Echter je ziet dat er in de B.V.'s royaal eigen vermogen zit van 173K dus dat geeft wat rust.
Er wordt ook goed verdiend in die B.V.'s, kijkend naar de resultaten, waar ondernemersloon en belastingen al van af zijn.
Je kunt je afvragen waarom Collin niet een pandrecht op de aandelen vestigt zodat ze niet verkocht/verpatst kunnen worden als de nood aan de man zou komen.Pecunia non olet![]()
Het is inderdaad Post Masters die betaald heeft. Had ik niet verwacht van dit project. Heb ik al jaren geleden afgeschreven.quote:Op maandag 8 mei 2023 21:05 schreef obligataire het volgende:
[..]
Misschien wel Pieco Cars, of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF
Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.![]()
Nieuw 3 jarig SiG project:
Berghofstraat 131 te Eygelshoven LIVE 11 mei 2023 om 14.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Berghofstraat 131 te Eygelshoven. Je kunt vanaf 11 mei 2023 om 14.00 uur investeren. Het betreft een appartement op de 1e verdieping met 2 slaapkamers, 2 balkons en een berging. Het object is gelegen in de buurt Eygelshoven-Kom. De woning is goed te bereiken met veel voorzieningen in de buurt. Gratis parkeren is mogelijk voor de deur.
https://investeren.sameni(...)en-berghofstraat-131![]()
Ik weet dat veel mensen October links laten liggen, vanwege lage rentes en weinig zekerheden, maar de rente is daar de laatste tijd goed meegestegen, dus soms zit er best een mooi project tussen. Nu online: Fl*ex Las*bedrijf
Casus: twee broers hebben samen een lasbedrijf in Wateringen, nabij Den Haag. Gevestigd op Gravenzandseweg 68A. Nu de kans gekregen het pand van de buren erbij te trekken.
- ¤610K voor 258 m2
- 7,8% rente (bij October geen investeerdersfee)
- 1e hypotheek op Gravenzandseweg 68B
- De staatsgarantie dekt 36,88% van het uitstaande bedrag (persoonlijk nagevraagd via de chat).
- Annuïtaire aflossing over 72 maanden.
De combinatie van 1e hypotheek en staatsgarantie van 36,88% geeft mij voldoende comfort om mee te doen.
De broers komen ook voor in het artikel van het Financieel Dagblad van 20 april 2023.
Financiering vaak lastig voor ondernemers van kleur: 'Banken staan niet voor ons in de rij'SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Inderdaad, plus een paar kleine bedragjes.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 14:06 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Het is inderdaad Post Masters die betaald heeft. Had ik niet verwacht van dit project. Heb ik al jaren geleden afgeschreven.
Post Master*s staat nu nog op een klein verliesje. Komt ook nog wel goed. Die deurwaarder verstaat zijn vak![]()
Pecunia non olet![]()
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 14:45 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik weet dat veel mensen October links laten liggen, vanwege lage rentes en weinig zekerheden, maar de rente is daar de laatste tijd goed meegestegen, dus soms zit er best een mooi project tussen. Nu online: Fl*ex Las*bedrijf
Casus: twee broers hebben samen een lasbedrijf in Wateringen, nabij Den Haag. Gevestigd op Gravenzandseweg 68A. Nu de kans gekregen het pand van de buren erbij te trekken.
- ¤610K voor 258 m2
- 7,8% rente (bij October geen investeerdersfee)
- 1e hypotheek op Gravenzandseweg 68B
- De staatsgarantie dekt 36,88% van het uitstaande bedrag (persoonlijk nagevraagd via de chat).
- Annuïtaire aflossing over 72 maanden.
De combinatie van 1e hypotheek en staatsgarantie van 36,88% geeft mij voldoende comfort om mee te doen.
De broers komen ook voor in het artikel van het Financieel Dagblad van 20 april 2023.
Financiering vaak lastig voor ondernemers van kleur: 'Banken staan niet voor ons in de rij'Ziet er interessant uit. Ik heb ook wat investeringen lopen bij October, enkel krijg ik nu nergens een taxatierapport, LTV en bestedingsdoel te zien? Of kijk ik verkeerdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De beschrijving van details kan inderdaad beter. Zo is ook het percentage wat wordt gedekt door de staatsgarantie niet vermeld. De medewerker via de chat gaf aan dat ze dat na mijn bericht nog proberen toe te voegen.quote:
Bestedingsdoel is wel vermeld, al is het summier:
Het bedrijf leent ¤ 610.000 met een looptijd van 72 maanden voor de aankoop van onroerend goed.![]()
Via de chat:quote:Op dinsdag 9 mei 2023 15:00 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
De beschrijving van details kan inderdaad beter. Zo is ook het percentage wat wordt gedekt door de staatsgarantie niet vermeld. De medewerker via de chat gaf aan dat ze dat na mijn bericht nog proberen toe te voegen.
Bestedingsdoel is wel vermeld, al is het summier:
Het bedrijf leent ¤ 610.000 met een looptijd van 72 maanden voor de aankoop van onroerend goed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2474456-geen-gedoe-bij-de-bank-crowdfunding-neemt-enorme-vlucht
Was gisteravond ook op Nieuwsuur, waarom ze het filmpje (nog) niet bij dit artikel geplaatst hebben is me dan ook een raadsel.![]()
Bedankt voor de kijktip! Terugkijken via NPOStart is wel mogelijk, vanaf minuut 31:58.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 15:49 schreef Tjalala het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2474456-geen-gedoe-bij-de-bank-crowdfunding-neemt-enorme-vlucht
Was gisteravond ook op Nieuwsuur, waarom ze het filmpje (nog) niet bij dit artikel geplaatst hebben is me dan ook een raadsel.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/08-05-2023/VPWON_1343618![]()
FNC nabetaling vanuit default betrof vooral: 878083200 - Kinderboekenschrijvers Voorfinancieren Oplage. De volledige resterende hoofdsom is nu terugbetaald nadat deze per juli 2019! was gestopt met betalen.
De aanhouder wint gelukkig toch soms nog.![]()
Bij mij betrof het vooral het project "overkapping kantoorinrichter", welke na 56/60 default ging begin dit jaar. Kwam nu 90% van het nog openstaande bedrag binnen.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 16:01 schreef KrekelJapie het volgende:
FNC nabetaling vanuit default betrof vooral: 878083200 - Kinderboekenschrijvers Voorfinancieren Oplage. De volledige resterende hoofdsom is nu terugbetaald nadat deze per juli 2019! was gestopt met betalen.
De aanhouder wint gelukkig toch soms nog.
Daarnaast 2 late betalers, en nog 3 kleinere betalingen op defaults die min of meer aan hun regeling voldoen.![]()
Chiropractor
https://www.collincrowdfund.nl/amstelveen-posturefixx-b-v/
3e hypotheek appartement naast bioscoop Rembrandt aan de Oudegracht in Utrecht
Ogv WOZ nauwelijks overwaarde, de locatie zal wel populair zijn voor bepaalde groepen woningzoekenden. Reële waarde ligt waarschijnlijk nog wat hoger dan de WOZ![]()
Jazeker; Jan Ang*l en Felix B*rkhout...quote:Op dinsdag 9 mei 2023 11:01 schreef Slingervinger het volgende:
Heeft iemand deelgenomen aan de webinar van MAX gisterenavond?![]()
Ik heb weken geleden hier al aangekondigd dat ik, uit zelfbescherming, niet zou gaan deelnemen.
Had eerlijk gezegd vandaag nog wel even een update mail van MaxCF verwacht.
Het feit dat er vandaag hier nog niets over MaxCF is gepost doet vermoeden dat ik niet de enige ben voor wie dit platform al dood en begraven is.![]()
Hadden ze ook goed nieuws?quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:14 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Jazeker; Jan Ang*l en Felix B*rkhout...![]()
Ik heb weken geleden hier al aangekondigd dat ik, uit zelfbescherming, niet zou gaan deelnemen.
Het feit dat er vandaag hier nog niets over MaxCF is gepost doet vermoeden dat ik niet de enige ben voor wie dit platform al dood en begraven is.![]()
Van Rij zoekt oplossing voor vermogenstaks in verhuizing vastgoed naar box 1
https://fd.nl/politiek/14(...)r-box-1-wie3cauw0uZK![]()
Ze hebben mij vandaag desgevraagd gemaild dat de webinar is opgenomen en naar alle investeerders zal worden gestuurd. Ben met je eens dat hier nauwelijks meer iemand in ze gelooft gelet op het gebrek aan postsquote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:14 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Jazeker; Jan Ang*l en Felix B*rkhout...![]()
Hoho, ik kreeg vanochtend zowaar een vervroegde aflossing incl alle rente uitbetaald voor Bad D*rkheim waar afgelopen week over gestemd is.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:51 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Ze hebben mij vandaag desgevraagd gemaild dat de webinar is opgenomen en naar alle investeerders zal worden gestuurd. Ben met je eens dat hier nauwelijks meer iemand in ze gelooft gelet op het gebrek aan posts![]()
Net even gekeken maar bij mij nog niet ontvangen. Maar ik erger me al weer dood aan de super trage website. Dat is toch echt een aanfluiting. Nul komma nul verbetering bij deze toko. Deze club vertrouw ik geen nieuw geld meer toe.quote:Op woensdag 10 mei 2023 09:15 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Hoho, ik kreeg vanochtend zowaar een vervroegde aflossing incl alle rente uitbetaald voor Bad D*rkheim waar afgelopen week over gestemd is.![]()
Wow...
Een klussenier gaat weer betalen!
IVM heeft er vertrouwen in en schiet de hoofdsom voor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Inderdaad. Linkje hiervan zou erg welkom zijn.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 12:01 schreef impact9 het volgende:
Vervroegde aflossing H*sk M*d*c*l bij Wvjg
En link nieuw projectSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
https://www.collincrowdfu(...)05e9141d9051f9ff0c4cquote:Op woensdag 10 mei 2023 09:53 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Inderdaad. Linkje hiervan zou erg welkom zijn.![]()
Linkje:quote:Op woensdag 10 mei 2023 09:53 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Inderdaad. Linkje hiervan zou erg welkom zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Iemand het hele artikel in spoilers? :-)quote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:55 schreef zeeland6 het volgende:
Van Rij zoekt oplossing voor vermogenstaks in verhuizing vastgoed naar box 1
https://fd.nl/politiek/14(...)r-box-1-wie3cauw0uZK![]()
NLI Update Waterpark ZwartkruisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De hausse betreffende de vakantieparken ligt inmiddels ook wel achter ons.....![]()
En een bericht over Pr*ns de Vel*we. Eerste hypotheek met een openstaand bedrag van 290k, dus zelfs bij openbare verkoop moet het wel aardig goedkomen lijkt me.
Het object is ook plotseling van FundaInBusiness verdwenen zie ik, dat schiet ook niet op als je het wilt verkopen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Op SIG zit ik nu rond mijn eerste aflossingen.
Er zijn echter enkele aflossingen die op de einddatum niet afgelost zijn (nog geherfinancierd moeten worden).
23-04 Amsterd*m Buiksloterme*rplein 331
25-04 Eygelsh*ven Berghofstr*at 145
25-04 Heerl*n Rott*rdamstraat 72
08-05 Bilth*ven Bilde*dijklaan 108 en 108 A
Allen nog niet afgelost. Iemand ervaring met hoe SIG dit afhandelt? Wordt hier extra boeterente over betaald en/of vanaf welk moment gebeurt er iets door het platform?![]()
Meestal dubbele rente als de deadline wordt overschreden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:16 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Er zijn echter enkele aflossingen die op de einddatum niet afgelost zijn (nog geherfinancierd moeten worden).
Allen nog niet afgelost. Iemand ervaring met hoe SIG dit afhandelt? Wordt hier extra boeterente over betaald en/of vanaf welk moment gebeurt er iets door het platform?![]()
- de 1e drie staan in het betaalschema voor aflos 1juni23, 108+108A voor 1 juli23, zie hiertoe aflosschema bij jouw investquote:Op woensdag 10 mei 2023 12:16 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Allen nog niet afgelost. Iemand ervaring met hoe SIG dit afhandelt? Wordt hier extra boeterente over betaald en/of vanaf welk moment gebeurt er iets door het platform?
- voor de 1e drie zijn herfinan projecten in uitvoering , waarvoor Heerlen / Eygelshoven al betaalverzoeken gedaan zijn en de passagedata al vaststaan (zie nieuwsmail SIG) voor deze op 16mei23
- Binnen enkele dagen daarna > na aflossing van 1e proj bij de notaris en doorstorting naar en verwerking van SIG volgt de storting in je wallet.
- Buiksloter herfinan is nog niet vol, maar dat komt wel.
- Wordt over het algemeen keurig afgewerkt maar kost soms een paar dagen![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 09:56 schreef crowd-fundi het volgende:
Vervroegde aflossing H*sk M*d*c*l bij Wvjg
En link nieuw projectEven snel scannend door de link: "de kosten voor een hypotheek in Italie zijn een beetje hoog voor de ondernemer, dit doen we de ondernemer niet aan, we bedenken nog wel even een andere oplossing".SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klinkt ongeveer als een negatieve hypotheek verklaring op zijn best.
Tja, publiceer dan gewoon nog niet, ook al is het publiceren nu in beperkte kring,![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 10:50 schreef impact9 het volgende:
[..]
Iemand het hele artikel in spoilers? :-)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Kleine correctie. Bovenaan je aflosschema staat wanneer deze worden afgelost. De laatste regel van het aflosschema is 'verkeerd' (in excel doorgetrokken)quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:45 schreef peterc het volgende:
[..]
- de 1e drie staan in het betaalschema voor aflos 1juni23, 108+108A voor 1 juli23, zie hiertoe aflosschema bij jouw invest
- voor de 1e drie zijn herfinan projecten in uitvoering , waarvoor Heerlen / Eygelshoven al betaalverzoeken gedaan zijn en de passagedata al vaststaan (zie nieuwsmail SIG) voor deze op 16mei23
- Binnen enkele dagen daarna > na aflossing van 1e proj bij de notaris en doorstorting naar en verwerking van SIG volgt de storting in je wallet.
- Wordt over het algemeen keurig afgewerkt maar kost soms een paar dagen
Buikslotermeer bijvoorbeeld:
Saldo (einddatum) van EUR 0.000 wordt op 23-05-2023 uitgekeerd in de e-Wallet.
Dat is precies de begindatum + de looptijd.
Als deze wordt overschreden (zit er wel in voor Buikslotermeer) dan krijg je dubbele rente na 23-05-2023 over die paar dagen na 23-05.
[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 10-05-2023 13:13:11 ]![]()
Nieuwe investering, nog vóór prépublicatie
De pitch gaat begin volgende week live en staat dan open voor de volledige crowd van Collin.
Autobedrijf S*uper 8 % rente – hypothecaire dekking (1e hypotheek) op bedrijfspand met woning te Nieuw Weerdinge (LTV 78%).
Bert S*uper is in 2018 gestart met zijn onderneming Autobedrijf Super. Het betreft een autobedrijf in reparatie, onderhoud en in- en verkoop van occasions. Door hard werken en vooral “afspraak=afspraak” heeft Bert een steeds weer groeiende klantengroep weten op te bouwen. Doordat Bert vorig jaar alleen werkte, werd hij beperkt in een verdere groei van het bedrijf. Zijn vader, die ook automonteur is, is vanaf juni vorig jaar toegetreden tot de VO.F., waarmee de groei verder vormgegeven kon worden.
Daarmee is nu de locatie de beperkende factor voor de verdere groei van de onderneming geworden. Deze loods is niet zichtbaar en slecht bereikbaar omdat het pand gesitueerd is op een achteraf gelegen, doorlopend deel van het industrieterrein van Nieuw-Weerdinge.
De kans doet zich nu voor om een locatie aan de hoofdweg in Nieuw-Weerdinge te kopen. Deze locatie heeft een showroom met bedrijfshal, groot terrein achter de bedrijfshal en ruimte voor de showroom om auto’s neer te zetten om te verkopen.
Onderdeel van de koop betreft een op het terrein gesitueerde woning waarin zijn zoon Albe*rtus gaat wonen. De nieuwe locatie betekent een sterke verbetering van uitstraling, zichtbaarheid en bereikbaarheid.
Financieringsbehoefte
De totale investering bedraagt ¤ 415.000,-. Er wordt ¤ 135.000,- uit eigen middelen ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 280.000,-. De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 6 maanden aflossingsvrij gevolgd door een lineaire aflossing en een slottermijn van ¤ 230.000,-. De rente bedraagt 8,0 % per jaar gedurende de gehele looptijd.
Voor deze financiering is gekozen om via een crowdfunding project op Collin de financiering te verkrijgen. Dit maakt het mogelijk voor investeerders om laagdrempelig deel te nemen. In het volgende worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.
Kredietbedrag: ¤ 280.000,-
Rente: 8 %
Looptijd: 60 maanden
Leenvorm: Lening ¤ 280.000,- Aflossing lineair met een slottermijn van ¤ 230.000,-.
Belangrijkste zekerheden: Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 280.000,- op het bedrijfspand aan de Indus*trieweg 39 te Schoo*nebeek,
ten behoeve de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 357.000,- op basis van een
taxatierapport met als waardepeildatum 3 april 2023.
Collin Credit Score Ruim voldoende
Geïnteresseerd? Hierbij de unieke en tijdelijke (innercrowd) link naar het project:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De aanvraag zal vermoedelijk begin volgende week live gezet worden voor het grote publiek.![]()
Het gaat denk ik toch net iets verder dan een negatieve hypotheekverklaring, nl. het verkrijgen van een prioriteitsaandeel.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:04 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Even snel scannend door de link: "de kosten voor een hypotheek in Italie zijn een beetje hoog voor de ondernemer, dit doen we de ondernemer niet aan, we bedenken nog wel even een andere oplossing".
Klinkt ongeveer als een negatieve hypotheek verklaring op zijn best.
Tja, publiceer dan gewoon nog niet, ook al is het publiceren nu in beperkte kring,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Top, bedankt! Ik zie nu pas dat ik bij mijn investeringen een repayment schedule kan openen haha. Nu is er een stuk meer duidelijk geworden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:45 schreef peterc het volgende:
[..]
- de 1e drie staan in het betaalschema voor aflos 1juni23, 108+108A voor 1 juli23, zie hiertoe aflosschema bij jouw invest
- Wordt over het algemeen keurig afgewerkt maar kost soms een paar dagen![]()
Reactie Collin op vraag over vergunning
Beste heer Bij De Hand,
Bedankt voor uw bericht.
Onze aanvraag is behandeling. Zodra we hier weer een update van hebben te delen, zullen we dit doen via onze nieuwsbrief.
Daarnaast zullen onze klanten uiteraard geïnformeerd worden zodra het onboarding-proces bij onze gekoppelde Payment Service Provider gaat starten.
Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.![]()
Reactie NewFunding, als reactie op dezelfde vraag over de nieuwe vergunning:
Beste Jaco078!,
Dat heb je heel scherp gezien. De aanvraag wordt voor ons gedaan door mr T. Van Z*oonen Icm enigma, een eerste klas kantoor dat deze specialisatie in huis heeft.
De aanvraag gaat deze week naar de AFM en naar verwachting volgt de totale vergunning voor Europa dan spoedig.
Mocht dit niet het geval zijn dan mogen er geen nieuwe projecten meer geplaatst worden maar mag het beheer wel doorlopen.
Oftewel 1 de aanvraag loopt, 2 mocht het niet slagen dan loopt het beheer gewoon door, maar we hebben alle vertrouwen dat de AFM ons de vergunning toekent. We zijn allen al zwaar getoetst gelet op de overgang van de aandelen.
Hartelijke groet,
Chris![]()
Daar heb ik Collin een paar weken geleden over geïnformeerd dus daar zijn ze van op de hoogte.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Het object is ook plotseling van FundaInBusiness verdwenen zie ik, dat schiet ook niet op als je het wilt verkopen.![]()
Nieuwe Collin lening met 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed met parkeerplaatsen:
H.H. Özer
¤ 250.000 | 7,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/h-h-%c3%b6zer/![]()
Update Valentin0 Meerzorgen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nieuw GvE project met een "2e hypotheek (tussen haakjes want maar een hypothecaire dekking van maximaal 14%):
Overname Onder de Platanen (27013)
"Bij restaurant Onder de Platanen draait alles om smaak, kwaliteit en gastvrijheid. Al ruim vijftien jaar werken wij, Vilmar en Stephan, met veel plezier en passie bij dit restaurant. Nu hebben wij het genoegen om het restaurant in Spaarnwoude over te nemen van huidige eigenaren Ruud en Josje. We zijn vastbesloten om de warme sfeer te behouden waar het restaurant bekend om staat en hierbij onze eigen creativiteit toe te voegen."
Belangrijkste kenmerken van deze lening:
· Kredietbedrag: ¤ 286.000,-
· Leenvorm: Annuïteit
· Looptijd: 60 maanden
· Rente: 8,0%
· Belangrijkste zekerheden:
- Tweede hypotheek
- Hoofdelijke aansprakelijkheid
- Achterstellingsverklaring
Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op donderdag 11 mei a.s. om 10:00 uur.
https://www.geldvoorelkaa(...)=27013&code=KO27013i
[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 10-05-2023 16:20:05 ]![]()
linkje
H.H. ö*zerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 19:16 schreef Jaco078 het volgende:
linkje
H.H. ö*zerDe marktwaarde is 375K en de aankoopprijs 320K. Waarom heb ik nou nooit van dat soort mazzeltjes?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet![]()
7% is te laag voor commercieel vastgoedquote:Op woensdag 10 mei 2023 19:25 schreef obligataire het volgende:
[..]
De marktwaarde is 375K en de aankoopprijs 320K. Waarom heb ik nou nooit van dat soort mazzeltjes?![]()
Nagevraagd:quote:Op woensdag 10 mei 2023 19:25 schreef obligataire het volgende:
[..]
De marktwaarde is 375K en de aankoopprijs 320K. Waarom heb ik nou nooit van dat soort mazzeltjes?
Het verschil tussen aankoop en taxatie wordt verklaard doordat er een nieuw huurcontract is dat 8k per jaar boven de markthuur is, de taxateur heeft dat positief meegewogen in de waardering![]()
Dus als de huurder vertrekt is de waarde misschien een ton lager. Ik vind dit moeilijke beoordeling van pitches, zeker omdat CCF het taxatierapport niet publiceert bij de pitch.quote:Op donderdag 11 mei 2023 08:10 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Nagevraagd:
Het verschil tussen aankoop en taxatie wordt verklaard doordat er een nieuw huurcontract is dat 8k per jaar boven de markthuur is, de taxateur heeft dat positief meegewogen in de waardering![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 20:03 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
7% is te laag voor commercieel vastgoedquote:Op donderdag 11 mei 2023 08:10 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Nagevraagd:
Het verschil tussen aankoop en taxatie wordt verklaard doordat er een nieuw huurcontract is dat 8k per jaar boven de markthuur is, de taxateur heeft dat positief meegewogen in de waarderingKlaarblijkelijk publiceert Collin dus de taxatiewaarde in verhuurde staat. Dat staat volgens mij nergens. Het kan dus zo maar zijn dat de taxatiewaarde in onverhuurde situatie een stuk lager is dan er nu voor de aankoop betaald is.quote:Op donderdag 11 mei 2023 09:43 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dus als de huurder vertrekt is de waarde misschien een ton lager. Ik vind dit moeilijke beoordeling van pitches, zeker omdat CCF het taxatierapport niet publiceert bij de pitch.
Maar inderdaad, aangezien we het taxatierapport niet mogen inzien weten we het niet. De reden die Collin hiervoor herhaaldelijk heeft opgegeven zou de privacy van de geldnemer zijn. Hier kan ik mij nog enigszins in vinden als het een woonhuis betreft maar voor dit soort bedrijfsmatig onroerend goed is dat natuurlijk onzin.
Daarnaast is het voor een beleger meestal inderdaad een goede zaak dat er een nieuw (langdurend???) huurcontract is maar bij een gedwongen verkoop kan dit ook een heel groot nadeel zijn. Bij een gedwongen verkoop zal er dus geen interesse zijn van kopers die het gebouw voor eigengebruik willen aankopen. Laat dat nu vaak de grootste kopers groep zijn.![]()
Collin heeft naar je geluisterdquote:Op zaterdag 6 mei 2023 10:55 schreef Faraday01 het volgende:
Als je bijvoorbeeld de Energiefabriek bekijkt:
7% - 0,9% kosten (bij goud) = 6,1% netto -2,0% netto VRH is 4,1% rendement
Ik kan ook een deposito afsluiten, op dit moment voor 1 jaar vast zo'n 3,4%. De VRH staat nog niet vast maar laten we zeggen: 32% van 1,2% rente is ongeveer 0,4%. Dat betekent dat de risicopremie netto nog maar zo'n 1,1 procent is, dat is bij nader inzien echt veel te karig.
Rente verhoging Collin project "Energiefabriek Deventer":Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren:quote:Vorige week heeft u bericht ontvangen van de investeringskans van Energiefabriek Deventer. Deze ontvangt u nogmaals omdat in overleg met de ondernemer is besloten om de rente te verhogen naar 8,0%.
Voorafgaand aan de publieke livegang, die naar verwachting morgen plaatsvindt, willen wij u een eerste investeringskans bieden.
Het betreft een financiering van Energiefabriek Deventer ter grootte van ¤ 850.000,-. De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 8,0% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 36 maanden aflossingsvrij met derhalve een slottermijn van ¤ 850.000,-;
✓ De geldnemers zijn AdVicus III B.V. en Jeroen van den Adel Holding B.V.;
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 850.000,- op het bedrijfsmatig onroerend goed aan de Sint Olafstraat 3, 3a en 3d te Deventer, kadastraal bekend als:
Sectie C nummer 3354, appartementsindex 1 t/m 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, 23, 24 en 28 t/m 73 te Deventer
Sectie C nummer 3365 te Deventer
Sectie C nummer 3367 te Deventer
Sectie C nummer 1109 te Deventer
Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 1.475.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 24-02-2023;
✓ De (huidige en toekomstige) huurpenningen van het bedrijfsmatig onroerend goed aan Sint Olafstraat 3, 3a, en 3d te Deventer, kadastraal bekend als:
Sectie C nummer 3354, appartementsindex 1 t/m 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, 23, 24 en 28 t/m 73 te Deventer
Sectie C nummer 3365 te Deventer
Sectie C nummer 3367 te Deventer
Sectie C nummer 1109 te Deventer
worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ De Dun & Bradstreet score is Laag Risico;
✓ De overall Collin Credit Score is Goed.
https://www.collincrowdfu(...)2f1e8aa1359491202de4
[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 11-05-2023 10:39:04 ]![]()
Nu neem ik m wel mee. Jammer dat er wederom niet afgelost wordt maar gezien de overwaarde zou de herfinanciering over 3 jaar niet moeilijk moeten zijn. Via Collin bijvoorbeeldquote:Op donderdag 11 mei 2023 10:07 schreef Horsemen het volgende:
Rente verhoging Collin project "Energiefabriek Deventer":
[..]
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren:
https://www.collincrowdfu(...)2f1e8aa1359491202de4![]()
En in feite doorrollen van het oude project dat nu afgelost gaat worden, en waar maar 6.5% rente op betaald wordt.Pecunia non olet![]()
doch, door die huurder vind er in principe geen gedwongen verkoop plaats...quote:Op donderdag 11 mei 2023 10:01 schreef Horsemen het volgende:
bij een gedwongen verkoop kan dit ook een heel groot nadeel zijn
Maar inderdaad belachelijk dat er geen taxatierapport wordt gedeeld. Relevant is wat de markthuur dan zou moeten zijn volgens de taxateur en wat hij opgeeft als oorzaak voor de te hoge huur. Daarnaast zal uit de taxatie blijken of er in het contract bijvoorbeeld break-opties zijn opgenomen en kunnen wij zelf de kredietwaardigheid van de huurder beoordelen. Een goede taxateur zou dit soort dingen moeten meenemen, maar daar kan je tegenwoordig niet blind op vertrouwen. Daarnaast hebben taxateurs er wel eens een handje van om bij de opmerkingen bepaalde aannames en voorbehouden op te nemen.![]()
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen gebeuren...quote:Op donderdag 11 mei 2023 11:19 schreef Bobby100 het volgende:
doch, door die huurder vind er in principe geen gedwongen verkoop plaats...
Kijk maar eens wat er momenteel bijvoorbeeld aan de hand is bij de verschillende projecten van Nick van Sum*eren bij SiG.![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:16 schreef Jaco078 het volgende:
Nieuwe investering, nog vóór prépublicatie
De pitch gaat begin volgende week live en staat dan open voor de volledige crowd van Collin.
Autobedrijf S*uper 8 % rente – hypothecaire dekking (1e hypotheek) op bedrijfspand met woning te Nieuw Weerdinge (LTV 78%).
Bert S*uper is in 2018 gestart met zijn onderneming Autobedrijf Super. Het betreft een autobedrijf in reparatie, onderhoud en in- en verkoop van occasions. Door hard werken en vooral “afspraak=afspraak” heeft Bert een steeds weer groeiende klantengroep weten op te bouwen. Doordat Bert vorig jaar alleen werkte, werd hij beperkt in een verdere groei van het bedrijf. Zijn vader, die ook automonteur is, is vanaf juni vorig jaar toegetreden tot de VO.F., waarmee de groei verder vormgegeven kon worden.
Daarmee is nu de locatie de beperkende factor voor de verdere groei van de onderneming geworden. Deze loods is niet zichtbaar en slecht bereikbaar omdat het pand gesitueerd is op een achteraf gelegen, doorlopend deel van het industrieterrein van Nieuw-Weerdinge.
De kans doet zich nu voor om een locatie aan de hoofdweg in Nieuw-Weerdinge te kopen. Deze locatie heeft een showroom met bedrijfshal, groot terrein achter de bedrijfshal en ruimte voor de showroom om auto’s neer te zetten om te verkopen.
Onderdeel van de koop betreft een op het terrein gesitueerde woning waarin zijn zoon Albe*rtus gaat wonen. De nieuwe locatie betekent een sterke verbetering van uitstraling, zichtbaarheid en bereikbaarheid.
Financieringsbehoefte
De totale investering bedraagt ¤ 415.000,-. Er wordt ¤ 135.000,- uit eigen middelen ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 280.000,-. De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 6 maanden aflossingsvrij gevolgd door een lineaire aflossing en een slottermijn van ¤ 230.000,-. De rente bedraagt 8,0 % per jaar gedurende de gehele looptijd.
Voor deze financiering is gekozen om via een crowdfunding project op Collin de financiering te verkrijgen. Dit maakt het mogelijk voor investeerders om laagdrempelig deel te nemen. In het volgende worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.
Kredietbedrag: ¤ 280.000,-
Rente: 8 %
Leenvorm: Lening ¤ 280.000,- Aflossing lineair met een slottermijn van ¤ 230.000,-.
Belangrijkste zekerheden: Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 280.000,- op het bedrijfspand aan de Indus*trieweg 39 te Schoo*nebeek,
ten behoeve de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 357.000,- op basis van een
taxatierapport met als waardepeildatum 3 april 2023.
Collin Credit Score Ruim voldoende
Geïnteresseerd? Hierbij de unieke en tijdelijke (innercrowd) link naar het project:
Wat vinden jullie van dit project?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De aanvraag zal vermoedelijk begin volgende week live gezet worden voor het grote publiek.
Geldnemer staat met zijn bedrijf online goed aangeschreven. Zijn privé woonlasten lopen vermoedelijk wat terug aangezien hij nu bij het bedrijf gaat wonen. Aan de andere kant zullen de heren nog wel wat kosten moeten maken om van de huidige ruimte een showroom en werkplaats te maken.
Alles een beetje doorlezende lijkt het mij geen onaardig project. Zelf denk ik wel aan een inleg voor mijn basis bedrag.![]()
Inhoudelijk lijkt dit project een beetje op die garagehouder die van Nijmegen naar Cuijk verhuisde.quote:Op donderdag 11 mei 2023 11:31 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Wat vinden jullie van dit project?
Geldnemer staat met zijn bedrijf online goed aangeschreven. Zijn privé woonlasten lopen vermoedelijk wat terug aangezien hij nu bij het bedrijf gaat wonen. Aan de andere kant zullen de heren nog wel wat kosten moeten maken om van de huidige ruimte een showroom en werkplaats te maken.
Alles een beetje doorlezende lijkt het mij geen onaardig project. Zelf denk ik wel aan een inleg voor mijn basis bedrag.
Maar dan scoort deze op alle onderdelen van de pitch beter...Pecunia non olet![]()
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE kosten zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.
[ Bericht 0% gewijzigd door Red_arrow op 11-05-2023 12:54:51 ]![]()
Vind ik een beetje hetzelfde van de huurprijzen daar af en toe. Soms zijn ze realistisch, maar er wordt ook te vaak voor een klein appartementje 1.800 huur gevraagd buiten de grote steden. Als de huur echt zo hoog was dan was het pand wel hoger getaxeerdquote:Op donderdag 11 mei 2023 12:34 schreef Red_arrow het volgende:
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.![]()
Leuk sfeervol projectje op collin. Pareltje m.i. rente wel aan de onderkant....
linkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dit pandje is ook niet Hugo proof. Moeilijkheden voor Roel zijn te verwachten....quote:Op donderdag 11 mei 2023 12:34 schreef Red_arrow het volgende:
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE kosten zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.![]()
quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:03 schreef Jaco078 het volgende:
linkPrima zekerheden maar wel jammer dat er in 3 jaar niets wordt afgelost.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:03 schreef Jaco078 het volgende:
linkMeer info:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leeuwarder Courant: Nieuwe exploitant voor camping Lemmer. Komend jaar heropening
en
Leeuwarder Courant: Ervaren campingfamilie Brouwer uit Rijs gaat veelbesproken gemeentecamping Lemmer exploiteren
Enkele opvallende puntjes uit de krant in vergelijking met de pitch:
• het is niet zozeer een upgrade van de camping maar een complete heraanleg
• er is sprake van een 30-jarige pacht van de gemeente
Dus de waarde van de 1e hypotheek op deze nieuwe camping is een vraagteken, er wordt ook geen marktwaarde van genoemd in de pitch. Gelukkig is er ook nog een eerste hypotheek op de camping bij Rijs en het is een erg toeristische regio. Ik geloof er wel in. Bovendien weer eens wat anders dan een vastgoedproject waar ik de laatste tijd voor mijn gevoel wat teveel van meegenomen heb. Mee eens dat de rente aan de lage kant is.![]()
Waarom lossen ze bij dit type pitches ook vaak die kleinere banklening af?quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:03 schreef Jaco078 het volgende:
Er is hier een lening van 150K. Gezien de zekerheden die er zijn voor de overname lijkt me dat een vrij simpele (misschien zelfs seizoens-gerelateerde werkkapitaal)financiering waarbij ik verwacht dat de rente afgelopen jaren toch echt onder de aangeboden rente ligt.
Waarom lossen ze die af? Is die rente variabel en tegenwoordig dus altijd vrij hoog (want er staan op papier geen hypothecaire zekerheden tegenover) of eist de bank dat je aflost als je naast deze lening een andere grotere financiering aangaat?![]()
Het zou een kleine hypotheek kunnen zijn, maar kan ook een lening zijn die wordt afgelost om extra zekerheden aan de crowd te bieden zoalsquote:Op donderdag 11 mei 2023 20:55 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Waarom lossen ze bij dit type pitches ook vaak die kleinere banklening af?
Er is hier een lening van 150K. Gezien de zekerheden die er zijn voor de overname lijkt me dat een vrij simpele (misschien zelfs seizoens-gerelateerde werkkapitaal)financiering waarbij ik verwacht dat de rente afgelopen jaren toch echt onder de aangeboden rente ligt.
Waarom lossen ze die af? Is die rente variabel en tegenwoordig dus altijd vrij hoog (want er staan op papier geen hypothecaire zekerheden tegenover) of eist de bank dat je aflost als je naast deze lening een andere grotere financiering aangaat?quote:De (huidige en toekomstige) roerende zaken van V.O.F. De Eik worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.![]()
Pacht had wel in de pitch mogen staan. De zekerheden zijn een stuk minder dan in eerste instantie lijkt.quote:Op donderdag 11 mei 2023 19:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Meer info:
Leeuwarder Courant: Nieuwe exploitant voor camping Lemmer. Komend jaar heropening
en
Leeuwarder Courant: Ervaren campingfamilie Brouwer uit Rijs gaat veelbesproken gemeentecamping Lemmer exploiteren
Enkele opvallende puntjes uit de krant in vergelijking met de pitch:
• het is niet zozeer een upgrade van de camping maar een complete heraanleg
• er is sprake van een 30-jarige pacht van de gemeente
Dus de waarde van de 1e hypotheek op deze nieuwe camping is een vraagteken, er wordt ook geen marktwaarde van genoemd in de pitch. Gelukkig is er ook nog een eerste hypotheek op de camping bij Rijs en het is een erg toeristische regio. Ik geloof er wel in. Bovendien weer eens wat anders dan een vastgoedproject waar ik de laatste tijd voor mijn gevoel wat teveel van meegenomen heb. Mee eens dat de rente aan de lage kant is.![]()
Hier nu ook meegenomenquote:Op donderdag 11 mei 2023 10:29 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nu neem ik m wel mee. Jammer dat er wederom niet afgelost wordt maar gezien de overwaarde zou de herfinanciering over 3 jaar niet moeilijk moeten zijn. Via Collin bijvoorbeeld![]()
En in feite doorrollen van het oude project dat nu afgelost gaat worden, en waar maar 6.5% rente op betaald wordt.![]()
Een kleine hypotheek is toch veel goedkoper? Of haken dan alle Collin-investeerders af omdat er geen recht op 1e hypotheek meer is? Of is het voor Collin onprettig als ABN het eerste recht en dus ook de regie over de verkoop heeft?quote:Op donderdag 11 mei 2023 21:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Het zou een kleine hypotheek kunnen zijn
Dat zou dus kunnen betekenen dat die 150K (flink) duurder wordt voor de leningnemers?![]()
In overleg met de project eigenaar hebben wij de rente van schijf 2 in het project Buikslotermeerplein 331 en 331A te Amsterdam Herfinanciering verhoogd met 0,5%.
Rente is nu zo goed als even hoog als schijf 3 met toch behoorlijk meer risico![]()
CRE Putte mis ik nog van mijn CRE-betalingen al gun ik ze nog tot na het weekend. Viel me met inloggen op dat op 2 Mei de verlengingsovereenkomst is getekend, echter kan ik hier niets terugvinden over veranderde leningscondities.
Voor de nieuwe van HCN (Ted's) hou ik me wel aanbevolen voor een linkje![]()
![]()
In de verlengingsovereenkomst staat in artikel 1 dat alle leningvoorwaarden van kracht blijven (dit is mijn samenvatting), behalve dat de Uiterste Aflossingsdatum wordt verlegd naar 13 oktober 2023, zoals beschreven bij (F). Dus ik denk dat het klopt dat je niets terug kan vinden over veranderde leningcondities...quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:28 schreef Bieselke het volgende:
[...]
Viel me met inloggen op dat op 2 Mei de verlengingsovereenkomst is getekend, echter kan ik hier niets terugvinden over veranderde leningscondities.
[...]
Misschien is artikel 4.4 nog een beetje interessant omdat geen verdere verlenging zal worden toegestaan, maar herfinanciering van de gehele lening als passend en gewenst alternatief.
[ Bericht 0% gewijzigd door Inductor op 12-05-2023 14:57:48 ]![]()
Verzoek voor vervroegde aflossing A4F Hart van Zu*d.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
4 x ja. Er zijn slechte ervaringen met leningen achtergesteld aan die van een bank, de bank heeft vaak weinig oog voor de belangen van andere investeerders en het is bij problemen veel praktischer voor Collin om alles in eigen hand te hebben. Om een crowdfunddeel achtergesteld aan bankfinanciering vol te krijgen zou de rente een stuk omhoog moeten waardoor je misschien in totaal wel duurder uit bent dan alles via crowdfunding financieren. Maar goed we weten de reden niet, mogelijk was de lening bij de bank een overbruggingslening en moest deze sowieso afgelost worden of weet de bank iets wat wij niet weten.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 10:08 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Een kleine hypotheek is toch veel goedkoper? Of haken dan alle Collin-investeerders af omdat er geen recht op 1e hypotheek meer is? Of is het voor Collin onprettig als ABN het eerste recht en dus ook de regie over de verkoop heeft?
Dat zou dus kunnen betekenen dat die 150K (flink) duurder wordt voor de leningnemers?![]()
Of banken nu zoveel minder oog voor anderen hebben dan andere financiers weet ik niet, banken zijn vaak wel slim bij het afdwingen en vastleggen van zekerheden. In de basis is het heel simpel: iemand leent geld uit en krijgt daar een vergoeding voor in de vorm van rente en eventuele zekerheden om het risico te verminderen. Degene die het eerst de zekerheden heeft vastgelegd heeft (behoudens bodemrecht van de belastingdienst) het eerste recht om die zekerheden ten gelde te maken. En met dat vastleggen zijn banken vaak wel heel goed en maken daar later dankbaar gebruik van bij het eventueel uitwinnen (incl. kosten) en geven anderen vaak het nakijken. Zo zouden crowdfunding platformen dat ook meer moeten doen, zakelijker benaderen en de rechten daar toekennen/toepassen waar ze horen. Dat kan dan "zielig" zijn, maar de geldnemers en geldgevers hebben een zakelijke overeenkomst en die moet gewoon nagekomen worden, als geldgever zit je dus liever niet in tweede (of derde) positie als het over zekerheden gaat.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 15:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Er zijn slechte ervaringen met leningen achtergesteld aan die van een bank, de bank heeft vaak weinig oog voor de belangen van andere investeerders![]()
Buiten Putte mis ik ook nog Nieuwegein II en Ooltgensplaat II. Die laatste zou zoals bekend worden afgelost.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:28 schreef Bieselke het volgende:
CRE Putte mis ik nog van mijn CRE-betalingen al gun ik ze nog tot na het weekend. Viel me met inloggen op dat op 2 Mei de verlengingsovereenkomst is getekend, echter kan ik hier niets terugvinden over veranderde leningscondities.Pecunia non olet![]()
Volgens mij blijft het bij Putte bij de 6% bij de verlenginginsovereenkomst.
Ik heb hier de indruk dat de slager zijn eigen vlees keurt.
Ooltgensplaat II en III worden verlengd met 0.5 extra rente.
Al met al heb ik de beslissing genomen niet meer bij CRE te investeren.
Communicatie is ruk; rente te laag en de aflosdatum schuift alleen maar door.
[ Bericht 12% gewijzigd door Vioolblok op 13-05-2023 00:34:48 ]![]()
Hier idem.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 00:13 schreef Vioolblok het volgende:
Volgens mij blijft het bij Putte bij de 6% bij de verlenginginsovereenkomst.
Ik heb hier de indruk dat de slager zijn eigen vlees keurt.
Ooltgensplaat II en III worden verlengd met 0.5 extra rente.
Al met al heb ik de beslissing genomen niet meer bij CRE te investeren.
Communicatie is ruk; rente te laag en de aflosdatum schuift alleen maar door.![]()
Ooltgensplaat I wel ontvangenquote:Op vrijdag 12 mei 2023 23:57 schreef obligataire het volgende:
[..]
Buiten Putte mis ik ook nog Nieuwegein II en Ooltgensplaat II. Die laatste zou zoals bekend worden afgelost.![]()
welke reactie kreeg je?quote:Op donderdag 11 mei 2023 12:34 schreef Red_arrow het volgende:
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE kosten zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.![]()
We zijn sinds het laatste bericht van SiG 11 dagen verder en nog geen duidelijkheid over de afhandeling van de projecten van wijlen Nick. Misschien ben ik ongeduldig maar het duurt allemaal wel erg lang....![]()
HCN Teds Maarssen open , zelf basisinleg, nu 75% vol.
en vwb SIG NvS verwacht ik dat SIG iom hun advocaat al een eind zijn met het uitvogelen hoe de verdeling moet zijn van de opbrengst van de pandjes. Ze al een concept mededeling hebben zodat wanneer de vereffenaar het def bedrag bekend maakt eea rap gecommuniceerd kan worden.
Dat sommige investeerders een deel van hun inleg / opbrengst verliezen lijkt me wel te verwachten. Maar beleggen is niet zonder risico ook bij SIG niet. Net als bij GVE, Collin, HCN en alle anderen.
Mijn opbrengsten bij SIG kunnen een loss dragen, zakt mijn R% wat, jammer maar het is zo.
Maar ook ik heb al mijn ¤ graag terug, in 1A moet dat toch aardig gaan lukken
[ Bericht 45% gewijzigd door peterc op 13-05-2023 12:54:53 ]![]()
MAX zou opname van webinar 8-5 rondsturen aan de investeerders. Iemand al iets ontvangen? Ter vergelijking: Robocash (P2P platform) had op 11-5 webcast, op 12 -5 mail met samenvatting en opname in de bijlage![]()
neen, en bij het vorige webinar was het niet anders, ik kreeg toen nadat ik diverse keren om de opname had gevraag de mededeling dat de directie had besloten dat er geen relevante informatie in stond die nog niet eerder bekend was geworden en het dus niet gedeeld zou gaan worden. Op de vraag aan de directie waarom ze hun toezeggingen niet nakwamen heb ik nooit enige reactie gekregen. Ik ben dus benwieuwd wat er nu gaat gebeuren...quote:Op zaterdag 13 mei 2023 12:20 schreef Slingervinger het volgende:
MAX zou opname van webinar 8-5 rondsturen aan de investeerders. Iemand al iets ontvangen?![]()
Dank voor posten. Dat zelfde verhaal kunnen ze dit keer moeilijk afsteken, als ze dat wel zouden doen is er echt helemaal niemand meer die ze nog serieus neemt en wordt het tijd voor (harde) aktie.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 13:13 schreef tnhb het volgende:
[..]
neen, en bij het vorige webinar was het niet anders, ik kreeg toen nadat ik diverse keren om de opname had gevraag de mededeling dat de directie had besloten dat er geen relevante informatie in stond die nog niet eerder bekend was geworden en het dus niet gedeeld zou gaan worden. Op de vraag aan de directie waarom ze hun toezeggingen niet nakwamen heb ik nooit enige reactie gekregen. Ik ben dus benwieuwd wat er nu gaat gebeuren...![]()
Familie Anand meldt zich al wéér bij CCF. Voor een fors bedrag. Ik zit in hun project waar ze zo flink op zijn aan het aflossen, plus in die bouwkavel van een week of drie geleden.
In het kader van spreiding laat ik deze maar eens even lopen...![]()
Er staat 30 maanden. In de pitch staat 24 maanden.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 22:09 schreef InVestEerder het volgende:
Familie Anand meldt zich al wéér bij CCF. Voor een fors bedrag. Ik zit in hun project waar ze zo flink op zijn aan het aflossen, plus in die bouwkavel van een week of drie geleden.
In het kader van spreiding laat ik deze maar eens even lopen...![]()
Zie alleen maar 30 maanden en aflosvrij.quote:Op zondag 14 mei 2023 00:01 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Er staat 30 maanden. In de pitch staat 24 maanden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Zeghomaar op 14-05-2023 12:52:34 ]Kan beter tegen winst dan tegen verlies.![]()
[..]Dan hebben ze mee gelezen want inmiddels is het aangepast.quote:Op zondag 14 mei 2023 08:55 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Zie alleen maar 30 maanden en aflosvrij.![]()
Dat de kosten van VVE verwerkt zitten in die 10% onderhoudsbudget. Maar in mijn ogen is die 10% in bijvoorbeeld dit geval niet toereikend als de VVE kosten alleen al hoger zijn dan die 10%. Een gedeelte van de kosten van de VVE kun je niet doorberekenen aan de huurder.quote:![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 15:29 schreef Jaco078 het volgende:
Reactie NewFunding, als reactie op dezelfde vraag over de nieuwe vergunning:
Beste Jaco078!,
Dat heb je heel scherp gezien. De aanvraag wordt voor ons gedaan door mr T. Van Z*oonen Icm enigma, een eerste klas kantoor dat deze specialisatie in huis heeft.
De aanvraag gaat deze week naar de AFM en naar verwachting volgt de totale vergunning voor Europa dan spoedig.
Mocht dit niet het geval zijn dan mogen er geen nieuwe projecten meer geplaatst worden maar mag het beheer wel doorlopen.
Oftewel 1 de aanvraag loopt, 2 mocht het niet slagen dan loopt het beheer gewoon door, maar we hebben alle vertrouwen dat de AFM ons de vergunning toekent. We zijn allen al zwaar getoetst gelet op de overgang van de aandelen.
Hartelijke groet,
Chris
Vraag aan NF:
Tim is de huisjurist van Beleggingspanden-financiering. NF is daar ook onderdeel van geworden. verwachten jullie veel projecten? immers, van enkel de fee van 0,75% kun je geen platform onderhouden lijkt me?
Antwoord
Zeker waar, hij is onze eigen jurist. Wij verwachten heel veel projecten. Dagelijks ontvangen wij prima casussen. Maar we willen het langzaam laten groeien. Wij hebben in tegenstelling tot andere platforms nog niet zo veel investeerders en extreem veel projecten die wij uiteraard ontvangen rechtstreeks maar ook via bpf wat 300 mln per jaar doet aan hypotheken.![]()
Finaforte gaat platform NLI gebruiken voor investeringspropositiesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
F*stivaals 3, mail spreekt over renteverhoging naar 8%. Site laat 9% zien.
LinkjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Linkjequote:Op zaterdag 13 mei 2023 22:09 schreef InVestEerder het volgende:
In het kader van spreiding laat ik deze maar eens even lopen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 15 mei 2023 10:18 schreef Inductor het volgende:
[..]
Linkjehttps://www.fundainbusine(...)uwe-langeweg-55-175/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik geloof dat dit nieuwe GvE project met 1e hypotheek hier nog niet besproken is:
Project: La Ligne de Beauté
Leendoel: Onroerend goed
Doelbedrag: ¤ 165.000,00
Rente: 7,0%
Leenvorm: Vastgoedlening
LTV: 51%
Vandaag, 15 mei live om 11:00 uur
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27312
Rente ook weer wat aan de lage kant maar volgens mij geen onaardig project. Ik ben wel voornemens hem voor mijn basis bedrag mee te nemen. Wat vinden jullie hiervan?![]()
Ik verwacht dat de afwikkeling bij de notaris wat langer duurt dan normaal. Verder staat SiG ook nog een beetje met haar rug tegen de muur omdat ze zelf niet helder hadden hoe een default op juiste manier moet worden afgewikkeld waardoor e.e.a. langer duurt. Hopelijk krijgen ze de juiste adviezen van hun advocaat en gaat het uiteindelijk wel in een keer juist worden afgewikkeld. Daar heb ik graag een paar extra weken wachten voor over. Daarnaast is de hele situatie natuurlijk best uitzonderlijke dus in die zin snap ik wel dat dit wat meer tijd kost.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:41 schreef Faraday01 het volgende:
We zijn sinds het laatste bericht van SiG 11 dagen verder en nog geen duidelijkheid over de afhandeling van de projecten van wijlen Nick. Misschien ben ik ongeduldig maar het duurt allemaal wel erg lang....
Nu maar hopen dat de afwikkeling op de juiste manier gaat zoals het ook in de hypotheekaktes beschreven staat.![]()
Op zich niet verkeerd, rente wat laag, maar 1e hypo met LTV van ongev 50% = oke, welke zondermeer goed is, cijfertjes met name de R wat laag. Verhuizing van Markt Roosendaal > nw pand moet ook "huur>koop" voordeel brengen, iets meer dan basis meegenomenquote:Op maandag 15 mei 2023 10:45 schreef Horsemen het volgende:
Ik geloof dat dit nieuwe GvE project met 1e hypotheek hier nog niet besproken is:
Rente ook weer wat aan de lage kant maar volgens mij geen onaardig project. Ik ben wel voornemens hem voor mijn basis bedrag mee te nemen. Wat vinden jullie hiervan?![]()
Het zag er op het eerste gezicht goed uit, maar ik vraag me even af wat ze nu precies hebben gekocht. GVE geeft helaas geen kavelaanduiding. WOZ-waardeloket geeft 403k voor een woonhuis (met bijgebouw zo te zien) uit 1911 op 2550m2, het is getaxeerd op 325k en ze koopt het voor 120k. Maar ik vond ook dit: https://roosendaal.nl/passenberg-16-en-18-bestemmingsplan-ontwerp. En het gebouw op streetview ziet er niet uit alsof het uit 1911 komt, maar is ook niet nieuw: https://goo.gl/maps/Dhahb8ckjpQ1f1Xr5quote:Op maandag 15 mei 2023 11:25 schreef peterc het volgende:
[..]
Op zich niet verkeerd, rente wat laag, maar 1e hypo met LTV van ongev 50% = oke, welke zondermeer goed is, cijfertjes met name de R wat laag. Verhuizing van Markt Roosendaal > nw pand moet ook "huur>koop" voordeel brengen, iets meer dan basis meegenomen
Voor mij wat te onduidelijk allemaal, ik sla even over.
[ Bericht 1% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 15-05-2023 11:43:30 ]![]()
In de basis niet onaardig maar ik krijg wat kriebels als iemand (met een eenmanszaak, bv is een ander verhaal) aangeeft een pand prive te kopen en dan aan de zaak gaat verhuren, of juist zakelijk koopt en aan prive verhuurt. Dat kan dus niet, bij een eenmanszaak is fiscaal en juridisch de zaak de persoon en de persoon de zaak. Vaak hebben ze dan een "leuke constructie bedacht" (of verkeerd advies hebben gekregen) en dat zie ik toch als iets waar ik liever niet te veel mee te maken wil krijgen, het zal vast goed kunnen gaan maar ik ben dan als niet meer zo enthousiast.quote:Op maandag 15 mei 2023 10:45 schreef Horsemen het volgende:
Rente ook weer wat aan de lage kant maar volgens mij geen onaardig project. Ik ben wel voornemens hem voor mijn basis bedrag mee te nemen. Wat vinden jullie hiervan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al voor mij genoeg signalen om deze niet mee te nemen oook al lijkt het in eerste instantie een aardig project.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 15-05-2023 11:57:44 ]![]()
Daarbij komt dat het gewoon echt een grote bende is ook
https://www.google.com/ma(...)16s%2Fg%2F11jyjk6v__
Ik heb wat aanvullende vragen gesteld aan GVE en als die reactie er is, zal ik deze delen.
[ Bericht 10% gewijzigd door Jaco078 op 15-05-2023 12:12:01 ]![]()
Ik heb zojuist met Credion gebeld en die hebben mij helemaal gerust gesteld.quote:Op maandag 15 mei 2023 11:50 schreef Jaco078 het volgende:
Daarbij komt dat het gewoon echt een grote bende is ook
Ik heb wat aanvullende vragen gesteld aan GVE en als die reactie er is, zal ik deze delen.
Ik zou toeslaan nu hij nog open staatM.i. is dit een pareltje, met deze LTV en een dame die dit bedrijf al lange tijd succesvol runt.
Het is niet de stapel stenen maar het huis iets verderop. Waarschijnlijk is het stukje grond met de stenen nog bezit van # 16.
Het is een groot perceel dat zij destijds heeft verkocht aan de eigenaar van de kroeg ernaast, met de optie om het weer terug te kunnen kopen (of een deel) tegen een gefixeerde prijs , dus vandaar dat het zo goedkoop gekocht heeft kunnen worden.
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 15-05-2023 13:59:52 ]Pecunia non olet![]()
Bij WvjG kan een vastgoedontwikkelproject nog niet worden afgelost op einde rentevastperiode. Het voorstel is om het project te verlengen met max. 24 mnd (met 2%punt hogere rente), waarbij er ook een optie is om je geld terug te krijgen op einde looptijd. Erg nette constructie!![]()
Bedankt voor het delen van de info, dat verklaart wel een heleboel. Want verkoop met deels terugkoopafspraak (en mogelijk gewoon tussentijds gebruik) verklaart veel, dat aan "zichtzelf verhuren" blijft wel een vreemde, maar dat is mogelijk omdat gve geen box3 vastgoed leningen mag doenquote:Op maandag 15 mei 2023 13:53 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb zojuist met Credion gebeld en die hebben mij helemaal gerust gesteld.
Ik zou toeslaan nu hij nog open staatM.i. is dit een pareltje, met deze LTV en een dame die dit bedrijf al lange tijd succesvol runt.
Het is niet de stapel stenen maar het huis iets verderop. Waarschijnlijk is het stukje grond met de stenen nog bezit van # 16.
Het is een groot perceel dat zij destijds heeft verkocht aan de eigenaar van de kroeg ernaast, met de optie om het weer terug te kunnen kopen (of een deel) tegen een gefixeerde prijs , dus vandaar dat het zo goedkoop gekocht heeft kunnen worden.
https://www.google.com/ma(...)16s%2Fg%2F11jyjk6v__Ik heb inmiddels een stuk over het aangepaste bestemmingsplan gelezen en daar vallen nu de puzzelstukjes ook op z'n plaats.
![]()
Netjes, dit verklaart al een heleboel. Dit ziet er gelijk beter uit! Dank je wel.quote:Op maandag 15 mei 2023 13:53 schreef obligataire het volgende:
[..]
https://www.google.com/ma(...)16s%2Fg%2F11jyjk6v__![]()
Wat ik vermoed is dat het hele pand op de eenmanszaak gekocht wordt, wat hier inhoudt dat het in zijn geheel als zakelijk vermogen wordt benoemd en geactiveerd wordt op haar bedrijfsbalans, maar dat zij een bijtelling krijgt wegens voordeel van vrij wonen. Met een beetje fantasie zou men dat 'verhuur' kunnen noemen, het is haar vak nietquote:Op maandag 15 mei 2023 14:22 schreef tnhb het volgende:
[..]
..... dat aan "zichtzelf verhuren" blijft wel een vreemde, maar dat is mogelijk omdat gve geen box3 vastgoed leningen mag doen......
Splitsing in een zakelijk en privédeel zou inderdaad lastig zijn omdat het dan box 3 zou zijn voor het zelfbewoonde gedeelte.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 15-05-2023 14:49:39 ]Pecunia non olet![]()
1e hypotheek op NLI (volgens eigen beoordelingen een risico 1 uit 5) staat nog klein beetje van open:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 15 mei 2023 14:46 schreef Jaco078 het volgende:
1e hypotheek op NLI (volgens eigen beoordelingen een risico 1 uit 5) staat nog klein beetje van open:Is die risicoclassificatie realistisch, nu hij in feite aan het speculeren is met een stukje grond dat een andere bestemming zou kunnen krijgen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet![]()
De rente was bruto 6.0% (netto 5.0%) en wordt bruto 9,0% (netto 8,0%). Volgens mijn telraam is dat niet 2% hoger, maar zelfs 3% hoger.quote:Op maandag 15 mei 2023 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Bij WvjG kan een vastgoedontwikkelproject nog niet worden afgelost op einde rentevastperiode. Het voorstel is om het project te verlengen met max. 24 mnd (met 2%punt hogere rente), waarbij er ook een optie is om je geld terug te krijgen op einde looptijd. Erg nette constructie!
Edit (n.a.v. reactie WvjG: "U heeft helemaal gelijk. Er is sprake van een stijging van 3%. Excuses."
[ Bericht 6% gewijzigd door Inductor op 15-05-2023 15:33:20 ]![]()
De opslagmeneer bij Collin schiet nog niet echt op.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar er is nog steeds 5 ton nodig.Misschien heeft WvjG hierbij rekening gehouden met de rentebetaling aan het goede doel? Daardoor stijgen de lasten voor de ondernemer met 2%.quote:Op maandag 15 mei 2023 15:13 schreef Inductor het volgende:
[..]
De rente was bruto 6.0% (netto 5.0%) en wordt bruto 9,0% (netto 8,0%). Volgens mijn telraam is dat niet 2% hoger, maar zelfs 3% hoger.![]()
Zeker netjes, want ik stap deze halte graag uit. Waar het plan 2 jaar geleden vrij concreet leek (omgevingsvergunning zou eind 2021 worden aangevraagd) kan het nu alle kanten op en is er dus eigenlijk niets gebeurd in 2 jaar.quote:Op maandag 15 mei 2023 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Bij WvjG kan een vastgoedontwikkelproject nog niet worden afgelost op einde rentevastperiode. Het voorstel is om het project te verlengen met max. 24 mnd (met 2%punt hogere rente), waarbij er ook een optie is om je geld terug te krijgen op einde looptijd. Erg nette constructie!![]()
Ik kreeg een antwoord van vergelijkbare strekking en dat stemt mij gerust om mijn investering te laten staan.quote:Op maandag 15 mei 2023 13:53 schreef obligataire het volgende:
[..]
De aankoop betreft een tweetal percelen in Roosendaal en Nispen. De perceelnummers zijn R1268 (1.205m2) en R1269 (152m2). De woning wordt voor ¤ 120.000 (exclusief k.k.) aangekocht. In het verleden heeft mevrouw al het vastgoed op een perceel van 2.550 m2 aan de buren verkocht. Toentertijd is de afspraak gemaakt dat op termijn mevrouw een deel van het vastgoed weer tegen een schappelijke prijs zou kunnen terugkopen. Van die optie wordt nu gebruikgemaakt. Daarbij de aanvulling dat mevrouw alle daarbij behorende kosten (kosten voor de splitsing, gemeentelijke leges etc.) voor haar rekening heeft genomen.
Het jaartal 1911 heeft te maken met de boerderij die vroeger op het perceel stond. Deze is inmiddels afgebroken.
Wat betreft de juridische aard van de eenmanszaak heeft u natuurlijk gelijk dat de persoon en de zaak een zijn. Commercieel ziet mevrouw van G**astel het zelf echter als een zakelijk pand, omdat zij daar haar bedrijf gaat voeren. Vanuit de eenmanszaak dient feitelijk aan alle (financiële) lasten voldaan te worden.![]()
Dat de afwikkeling bij de notaris langer duurt begrijp ik. Waar het mij om gaat is dat SiG na de mail dat het onduidelijk is, nog steeds niet meer duidelijkheid geboden heeft. En het moet in 2 weken toch wel lukken om de hypotheekakte goed te interpreteren.quote:Op maandag 15 mei 2023 10:54 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik verwacht dat de afwikkeling bij de notaris wat langer duurt dan normaal. Verder staat SiG ook nog een beetje met haar rug tegen de muur omdat ze zelf niet helder hadden hoe een default op juiste manier moet worden afgewikkeld waardoor e.e.a. langer duurt. Hopelijk krijgen ze de juiste adviezen van hun advocaat en gaat het uiteindelijk wel in een keer juist worden afgewikkeld. Daar heb ik graag een paar extra weken wachten voor over. Daarnaast is de hele situatie natuurlijk best uitzonderlijke dus in die zin snap ik wel dat dit wat meer tijd kost.
Nu maar hopen dat de afwikkeling op de juiste manier gaat zoals het ook in de hypotheekaktes beschreven staat.![]()
Vandaag de laatste betaling van Right at Home Roosendaal bij Capital en hiermee volledig afgelost. Weer een project minder daar.![]()
Nieuwe Collin projecten:
R.M. Capello
¤ 120.000 | 7,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/r-m-capello/
F. Snijders
¤ 30.000 | 8,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/f-snijders/
Redwave International B.V.
¤ 300.000 | 8,0% rente | 18 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/redwave-international-b-v/![]()
Ze zijn ze al drie maanden mee bezig.quote:Op maandag 15 mei 2023 17:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat de afwikkeling bij de notaris langer duurt begrijp ik. Waar het mij om gaat is dat SiG na de mail dat het onduidelijk is, nog steeds niet meer duidelijkheid geboden heeft. En het moet in 2 weken toch wel lukken om de hypotheekakte goed te interpreteren.![]()
Ik weet hetquote:Op maandag 15 mei 2023 18:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ze zijn ze al drie maanden mee bezig.![]()
Objectief gezien ligt er nu een bieding en is het alleen een kwestie van de akte uitvoeren en zo de afhandeling schijfsgewijs invullen. Dat de investeerders in de hoge schijven af moeten boeken is vervelend maar onvermijdelijk.
Wat ook niet goed is dat ze nog steeds niet verteld hebben wat de biedingen per pand zijn. En als ik ergens een hekel aan heb is het gevoel dat er een rookgordijn opgetrokken wordt. Transparantie is erg belangrijk als je vertrouwen van investeerders wilt houden.![]()
In Capello wil ik wel investeren. Volgens mij prima zekerheden daar in Scheveningen. Jammer dat pand op street view niet zichtbaar is. WOZ 1-1-21 205.000. Jammer dat het weer een directlening is want de rente is al laag maar nu eigenlijk echt veel te laag.quote:Op maandag 15 mei 2023 17:59 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin projecten:
R.M. Capello
¤ 120.000 | 7,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/r-m-capello/
F. Snijders
¤ 30.000 | 8,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/f-snijders/
Redwave International B.V.
¤ 300.000 | 8,0% rente | 18 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/redwave-international-b-v/
Als iemand misschien een linkje heeft dan neem ik hem mee. Heb namelijk momenteel weinig mogelijkheden om om 11 uur klaar te zitten en door het al lage rendement ga ik er verder ook geen tijd in steken.![]()
Woensdag bedrijfsland op NLI met 2e hypotheek
RF Tr**ansport B.*V.
Financiering aankoop bedrijfspand in Nieuwe Tonge.
Volledige aflossing, geen herfinancieringsrisico op de einddatumSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
https://www.tettero-wette(...)hage-werfstraat-223/quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:17 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
In Capello wil ik wel investeren. Volgens mij prima zekerheden daar in Scheveningen. Jammer dat pand op street view niet zichtbaar is. WOZ 1-1-21 205.000. Jammer dat het weer een directlening is want de rente is al laag maar nu eigenlijk echt veel te laag.
Als iemand misschien een linkje heeft dan neem ik hem mee. Heb namelijk momenteel weinig mogelijkheden om om 11 uur klaar te zitten en door het al lage rendement ga ik er verder ook geen tijd in steken.![]()
Een nieuw Collin project wat gelijk open staat en volgens mij helemaal niet minimaal 2x 24 uur vooraf op de site heeft gestaan en hier dus ook niet besproken is:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Linkje:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijkt mij geen onaardig project met een 1e en 2e hypotheek.
Voorlopig meegenomen en dan straks nog even rustig doorlezen.
[ Bericht 22% gewijzigd door Horsemen op 16-05-2023 10:28:04 ]![]()
Komt omdat deze officieel niet deelbaar is/mag zijn omdat het een non-publieke funding is.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:22 schreef Horsemen het volgende:
met een 1e en 2e hypotheek.
Voorlopig meegenomen en dan straks nog even rustig doorleze![]()
Nou dan hadden ze dat even in de mail mogen zetten. Maar ik zie het nu in de pitch staan inderdaad. Had nog geen tijd om hem door te lezen. Ik zal mijn berichtje even afschermen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:24 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Komt omdat deze officieel niet deelbaar is/mag zijn omdat het een non-publieke funding is.![]()
Prima projectje lijkt me, heb wat van Opslagman weggehaald om hierin extra te investeren. De opslagman duurt me wat te lang.![]()
quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:22 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuw Collin project wat gelijk open staat en volgens mij helemaal niet minimaal 2x 24 uur vooraf op de site heeft gestaan en hier dus ook niet besproken is:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Linkje:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijkt mij geen onaardig project met een 1e en 2e hypotheek.
Voorlopig meegenomen en dan straks nog even rustig doorlezen.Inmiddels even doorgelezen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Prima projectje lijkt me, heb wat van Opslagman weggehaald om hierin extra te investeren. De opslagman duurt me wat te lang.
Aan de ene kant “gedoe” door de scheiding met de nodige onzekerheden m.b.t. de afwikkeling. Aan de andere kant krijgt ze alle steun van haar ouders (2e hypotheek). Nou zit er niet voldoende overwaarde in deze 2e hypotheek maar ik denk wel dat ze er alle moeite voor zullen doen om dit (mooie) huisje niet kwijt te raken. De rente is met 8% denk ik passend.
Ik laat mijn investering staan.![]()
Die onzekerheid zal vooral de vraag zijn hoeveel ze nog krijgt. Maar zelfs al zou ze slechts dat minimale bedrag ontvangen dan zit ze al in een comfortabele positie.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Inmiddels even doorgelezen.
Aan de ene kant “gedoe” door de scheiding met de nodige onzekerheden m.b.t. de afwikkeling. Aan de andere kant krijgt ze alle steun van haar ouders (2e hypotheek). Nou zit er niet voldoende overwaarde in deze 2e hypotheek maar ik denk wel dat ze er alle moeite voor zullen doen om dit (mooie) huisje niet kwijt te raken. De rente is met 8% denk ik passend.
Ik laat mijn investering staan.Pecunia non olet
Forum Opties Forumhop: Hop naar: