abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209063329

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_209063385
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik had ze een paar week geleden aan de lijn om te vragen of de limiet voor particuliere investeerders er al af mag. Toen gaven ze aan dat voor CCF de Europese vergunning naar verwachting pas aan het einde van het jaar komt.
Opmerkelijk maar het is dan ook de allergrootste organisatie met de grootste leningenportefeuille dus dat zal wat tijd kosten om het allemaal in kaart te brengen.
Pecunia non olet
pi_209063711
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Exact. Maar stoppen betekent ook: beperktere inkomsten ivm een leeglopende portefeuille (voor het plarform). Dat kan zijn weerslag hebben op het debiteurenbeheer en dus de prestaties.

We zitten best groots gemiddeld in SIG en collin, maar die hebben Dit nog niet.....
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik had ze een paar week geleden aan de lijn om te vragen of de limiet voor particuliere investeerders er al af mag. Toen gaven ze aan dat voor CCF de Europese vergunning naar verwachting pas aan het einde van het jaar komt.
Mee eens. Platforms die niet doorgaan kunnen een probleem worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar mijn platform spreiding ook (met gemengde gevoelens) terug gebracht.

Over Collin maak ik mij het minste zorgen. Dit is m.i. een professioneel werken club. Dat gaat zeker goed komen.
pi_209063818
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:29 schreef ETphonehome het volgende:
-NLI
-HCN
-GVE per 3 april jl
-KOM
-Nog een 5e, volgens investeerders.nl
Oneplanetcrowd en Lendahand waren er vroeg bij. Verder heeft Symbid er een via haar buitenlandse moedermaatschappij.
pi_209063847
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 17:29 schreef Jaco078 het volgende:
Nu we het over NF hebben:
Welke partijen hebben nu de CSPR Europese Verordening:

Welke hem wel heeft:
-NLI
-HCN
-GVE per 3 april jl
-KOM
-Nog een 5e, volgens investeerders.nl

Voor de partijen die dat niet hebben, ontstaat m.i. een groot platform risico. dan ga je dingen krijgen als een CC die naar KOM gaat, etc.

Hoe zien jullie dit?
Het register crowdfundingplatform bij de AFM kun je hier downloaden.

De lijst van de AFM zou tot 24/4 bijgewerkt zijn:
- Credax BV (gve)
- CrowdAboutNow BV
- Hands-on BV (Lendahand)
- Horeca Crowdfunding Nederland BV
- Kapitaal Op Maat BV
- NLInvesteert BV
- Oneplanetcrowd International BV
... en dan nog wat buitenlandse platformen

Een deel van de rest zal wel een aanvraag ingediend hebben, maar ze zullen niet de enige zijn dus dan kan de behandeling mogelijk wel even duren, ze hebben nog tot eind november...

Dat is op zich zeker een risico, de platformen zonder vergunning mogen neem ik aan geen nieuwe projecten meer opstarten wat dan de (groei van de) inkomstenstroom op den duur doet opdrogen, o.a. recovery zal mogelijk steeds moeizamer verlopen en zullen platformen een samenwerking of overname op moeten zoeken.

Of de nieuwe regelgeving het allemaal beter maakt weet ik nog niet, die "Essentiele Beleggingsinformatie" wordt ik nog niet enthousiast over. De verantwoordelijkheid van de inhoud ligt namelijk bij de geldnemer, hoe kan ik toetsen dat het de hele en niet de halve waarheid is? Bij KOM was er begin dit jaar een project met een veehouder die ook plantjes kweekte (en daardoor z'n vorige bedrijf op last van de overheid was gesloten en uiteindelijk gedwongen is verkocht) en dat stond nergens. Navraag bij KOM leverde op dat ze dat ook wisten maar verder niet hoeven te melden omdat de geldnemer het zelf ook niet had gemeld in de aangeleverde info en er (nog?) geen veroordeling was en de informatie de verantwoordelijkheid van de geldnemer was. Tsja, dan wordt het wel lastig om projecten, met naar mijn mening halve informatie, goed te kunnen beoordelen en ben ik er dus nog niet zo zeker van dat we er met z'n allen beter van worden met de nieuwe regels.

Aanvulling: op site AFM staat dat aanvragen voor 11 mei 2023, mits volledig en van goede kwaliteit, voor 11 november 2023 behandeld zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door tnhb op 08-05-2023 20:58:58 ]
pi_209063860
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 16:39 schreef ETphonehome het volgende:
Volgens mij nog niet besproken hier: https://www.crowdrealesta(...)tein-en-ludwigshafen

• Zover ik kan nagaan geen Harthoorn-gerelateerd project.

• Ligging en leeftijd van de objecten is wel ok wat mij betreft.

• 7% zonder bemiddelingskosten.

• Belangrijkste minpunt is dat het slechts een 2e hypotheek is. De bank pakt de eerste hypotheek met 60%.

• De crowd krijgt de 7% dus voor het stukje 60-72%.
De minimale inleg is gewoon weer 500 euro (dat was een paar keer verhoogd meen ik).
Pecunia non olet
pi_209063879
Collin heeft de vergunning mei 2022 aangevraagd.

Grotere bedragen met vergunning
Net als andere aanbieders heeft het platform begin mei een aanvraag ingediend voor een vergunning van de AFM. Hiermee verwacht het bedrijf een verdere groei te kunnen realiseren. “We zullen grotere bedragen gaan financieren, aangezien de bovengrens van 2.5 miljoen naar 5 miljoen euro verschuift. Ook het gemiddelde leenbedrag zal hierdoor stijgen.”
pi_209063996
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:52 schreef Collin63 het volgende:
Collin heeft de vergunning mei 2022 aangevraagd.

En een jaar later nog geen vergunning terwijl de AFM nu aangeeft dat aanvragen voor 11 mei 2023 voor 11 november 2023 behandeld zijn. Ik las ook in een andere reactie dat ccf had aangegeven dat het wel ergens eind dit jaar zou worden, dus dat zou dan zo'n anderhalf jaar zijn voor de behandeling van de aanvraag?
pi_209064054
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 16:16 schreef Collin63 het volgende:

[..]
(FNC) Hier ook een verrassing met een flink bedrag! Ik heb ook nog alleen maar defaults over. Zou dat van het rietdekkersbedrijf kunnen zijn of zitten jullie daar niet in?
Misschien wel Pieco Cars :( , of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF :( , om maar eens een oplichter te noemen.
Primera, CMA Trading, Post Masters, J. van der Linde, Damtech, Schelling Transport, Wittekamp, een aardig lijstje aan kandidaten :)

Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.
Pecunia non olet
pi_209064322
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:05 schreef obligataire het volgende:

[..]
Misschien wel Pieco Cars :( , of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF :( , om maar eens een oplichter te noemen.
Primera, CMA Trading, Post Masters, J. van der Linde, Damtech, Schelling Transport, Wittekamp, een aardig lijstje aan kandidaten :)

Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.
Ik heb van dit lijstje alleen Postmasters die elke maand een paar cent betaald. Dus ik verwacht dat het een ander is.
pi_209064992
Altijd spannend waar de extra betaling van FNC vandaan komt. 1 nachtje slapen en we weten het.
pi_209065059
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Mee eens. Platforms die niet doorgaan kunnen een probleem worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar mijn platform spreiding ook (met gemengde gevoelens) terug gebracht.

Over Collin maak ik mij het minste zorgen. Dit is m.i. een professioneel werken club. Dat gaat zeker goed komen.
Waardevoorjegeld heeft laatst een update over de vergunning in blogvorm geschreven. Branchevereniging Nederland Crowdfunding waar CCF ook toe behoord, is in overleg gegaan met DNB over een modelverklaring welke helpt bij de vergunningaanvraag. Dit kan verklaren waarom CCF de vergunning nog niet heeft.
https://waardevoorjegeld.(...)ning-een-stap-verder

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 08-05-2023 22:11:17 ]
pi_209065140
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:54 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

Wat betreft die Europese wetgeving, het mag voor zich spreken dat CCF dat dit jaar regelt. Ze zijn met gemak het grootste en meest professionele platform imho en zullen alleen maar meer naar zich toe trekken als de kleinere spelers de tent moeten sluiten.

In mijn geval gaat er nu al meer geld naar Collin. De gelden die terug komen van All4Funding, Voordegroei en Capital moeten toch ergens heen. Al is een deel ook naar HCN gegaan, maar het meeste is "verhuisd" naar Collin.
pi_209065827
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 17:00 schreef Jaco078 het volgende:
Vastgoedinvesteerder en vaste gast bij R*el Est*ate Mas*terclass haalt niet alleen bij SIG geld op (nog niet vol), maar ook bij GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27421
zou wel eens het restantbedrag kunnen zijn als hij het bij SIG niet vol krijgt.
pi_209068911
Heeft iemand deelgenomen aan de webinar van MAX gisterenavond?
pi_209069575
https://www.collincrowdfund.nl/qi-services-kilynntan-holding-b-v

Interessant nieuw project, 2x 1ste hypotheekrecht, prima rente en alle rentermijnen in depot. Die lust ik wel.
pi_209069690
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 12:01 schreef impact9 het volgende:

Interessant nieuw project, 2x 1ste hypotheekrecht, prima rente en alle rentermijnen in depot. Die lust ik wel.
Mee eens, ondanks dat dit project van mijn minst favoriete CF coaches (J*han M*l & Le*n Wes*m*as) is ziet het er wat de zekerheden betreft goed uit. Looptijd is alleen wat kort.
pi_209069723
Link Me*di Po*wer (CCF, 60 mnd, 8,5% rente)

SPOILER
pi_209069918
En voor wie een gokje wil wagen nog een nieuw geitenwollen sokken leninkje: https://www.collincrowdfund.nl/van-poppel-consultancy/
pi_209070628
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Mee eens, ondanks dat dit project van mijn minst favoriete CF coaches (J*han M*l & Le*n Wes*m*as) is ziet het er wat de zekerheden betreft goed uit. Looptijd is alleen wat kort.
Deze casus is zo goed dat zelfs deze 2 heren daar weinig aan kunnen verkl**** :)
Pecunia non olet
pi_209070784
Wat vinden jullie van die Amstelveen Post**urefi*x?

Qua zekerheden te verwaarlozen, misschien dat de apparatuur wat opbrengt.
Echter je ziet dat er in de B.V.'s royaal eigen vermogen zit van 173K dus dat geeft wat rust.
Er wordt ook goed verdiend in die B.V.'s, kijkend naar de resultaten, waar ondernemersloon en belastingen al van af zijn.

Je kunt je afvragen waarom Collin niet een pandrecht op de aandelen vestigt zodat ze niet verkocht/verpatst kunnen worden als de nood aan de man zou komen.
Pecunia non olet
pi_209071307
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het is inderdaad Post Masters die betaald heeft. Had ik niet verwacht van dit project. Heb ik al jaren geleden afgeschreven.
pi_209071624
Nieuw 3 jarig SiG project:

Berghofstraat 131 te Eygelshoven LIVE 11 mei 2023 om 14.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Berghofstraat 131 te Eygelshoven. Je kunt vanaf 11 mei 2023 om 14.00 uur investeren. Het betreft een appartement op de 1e verdieping met 2 slaapkamers, 2 balkons en een berging. Het object is gelegen in de buurt Eygelshoven-Kom. De woning is goed te bereiken met veel voorzieningen in de buurt. Gratis parkeren is mogelijk voor de deur.

https://investeren.sameni(...)en-berghofstraat-131
pi_209071863
Ik weet dat veel mensen October links laten liggen, vanwege lage rentes en weinig zekerheden, maar de rente is daar de laatste tijd goed meegestegen, dus soms zit er best een mooi project tussen. Nu online: Fl*ex Las*bedrijf

Casus: twee broers hebben samen een lasbedrijf in Wateringen, nabij Den Haag. Gevestigd op Gravenzandseweg 68A. Nu de kans gekregen het pand van de buren erbij te trekken.

- ¤610K voor 258 m2
- 7,8% rente (bij October geen investeerdersfee)
- 1e hypotheek op Gravenzandseweg 68B
- De staatsgarantie dekt 36,88% van het uitstaande bedrag (persoonlijk nagevraagd via de chat).
- Annuïtaire aflossing over 72 maanden.

De combinatie van 1e hypotheek en staatsgarantie van 36,88% geeft mij voldoende comfort om mee te doen.

De broers komen ook voor in het artikel van het Financieel Dagblad van 20 april 2023.
Financiering vaak lastig voor ondernemers van kleur: 'Banken staan niet voor ons in de rij'
SPOILER
pi_209071923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 14:06 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Het is inderdaad Post Masters die betaald heeft. Had ik niet verwacht van dit project. Heb ik al jaren geleden afgeschreven.
Inderdaad, plus een paar kleine bedragjes.

Post Master*s staat nu nog op een klein verliesje. Komt ook nog wel goed. Die deurwaarder verstaat zijn vak :7 ~O>
Pecunia non olet
pi_209071961
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 14:45 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik weet dat veel mensen October links laten liggen, vanwege lage rentes en weinig zekerheden, maar de rente is daar de laatste tijd goed meegestegen, dus soms zit er best een mooi project tussen. Nu online: Fl*ex Las*bedrijf

Casus: twee broers hebben samen een lasbedrijf in Wateringen, nabij Den Haag. Gevestigd op Gravenzandseweg 68A. Nu de kans gekregen het pand van de buren erbij te trekken.

- ¤610K voor 258 m2
- 7,8% rente (bij October geen investeerdersfee)
- 1e hypotheek op Gravenzandseweg 68B
- De staatsgarantie dekt 36,88% van het uitstaande bedrag (persoonlijk nagevraagd via de chat).
- Annuïtaire aflossing over 72 maanden.

De combinatie van 1e hypotheek en staatsgarantie van 36,88% geeft mij voldoende comfort om mee te doen.

De broers komen ook voor in het artikel van het Financieel Dagblad van 20 april 2023.
Financiering vaak lastig voor ondernemers van kleur: 'Banken staan niet voor ons in de rij'
SPOILER
Ziet er interessant uit. Ik heb ook wat investeringen lopen bij October, enkel krijg ik nu nergens een taxatierapport, LTV en bestedingsdoel te zien? Of kijk ik verkeerd
pi_209072058
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 14:53 schreef impact9 het volgende:
taxatierapport, LTV
De beschrijving van details kan inderdaad beter. Zo is ook het percentage wat wordt gedekt door de staatsgarantie niet vermeld. De medewerker via de chat gaf aan dat ze dat na mijn bericht nog proberen toe te voegen.

Bestedingsdoel is wel vermeld, al is het summier:
Het bedrijf leent ¤ 610.000 met een looptijd van 72 maanden voor de aankoop van onroerend goed.
pi_209072295
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 15:00 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
De beschrijving van details kan inderdaad beter. Zo is ook het percentage wat wordt gedekt door de staatsgarantie niet vermeld. De medewerker via de chat gaf aan dat ze dat na mijn bericht nog proberen toe te voegen.

Bestedingsdoel is wel vermeld, al is het summier:
Het bedrijf leent ¤ 610.000 met een looptijd van 72 maanden voor de aankoop van onroerend goed.
Via de chat:

SPOILER
pi_209072668
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2474456-geen-gedoe-bij-de-bank-crowdfunding-neemt-enorme-vlucht

Was gisteravond ook op Nieuwsuur, waarom ze het filmpje (nog) niet bij dit artikel geplaatst hebben is me dan ook een raadsel.
pi_209072777
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 15:49 schreef Tjalala het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2474456-geen-gedoe-bij-de-bank-crowdfunding-neemt-enorme-vlucht

Was gisteravond ook op Nieuwsuur, waarom ze het filmpje (nog) niet bij dit artikel geplaatst hebben is me dan ook een raadsel.
Bedankt voor de kijktip! Terugkijken via NPOStart is wel mogelijk, vanaf minuut 31:58.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/08-05-2023/VPWON_1343618
pi_209072792
FNC nabetaling vanuit default betrof vooral: 878083200 - Kinderboekenschrijvers Voorfinancieren Oplage. De volledige resterende hoofdsom is nu terugbetaald nadat deze per juli 2019! was gestopt met betalen.

De aanhouder wint gelukkig toch soms nog.
pi_209073624
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 16:01 schreef KrekelJapie het volgende:
FNC nabetaling vanuit default betrof vooral: 878083200 - Kinderboekenschrijvers Voorfinancieren Oplage. De volledige resterende hoofdsom is nu terugbetaald nadat deze per juli 2019! was gestopt met betalen.

De aanhouder wint gelukkig toch soms nog.
Bij mij betrof het vooral het project "overkapping kantoorinrichter", welke na 56/60 default ging begin dit jaar. Kwam nu 90% van het nog openstaande bedrag binnen.
Daarnaast 2 late betalers, en nog 3 kleinere betalingen op defaults die min of meer aan hun regeling voldoen.
pi_209076049
Chiropractor
https://www.collincrowdfund.nl/amstelveen-posturefixx-b-v/
3e hypotheek appartement naast bioscoop Rembrandt aan de Oudegracht in Utrecht

Ogv WOZ nauwelijks overwaarde, de locatie zal wel populair zijn voor bepaalde groepen woningzoekenden. Reële waarde ligt waarschijnlijk nog wat hoger dan de WOZ
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:14:06 #34
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_209077586
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 11:01 schreef Slingervinger het volgende:
Heeft iemand deelgenomen aan de webinar van MAX gisterenavond?
Jazeker; Jan Ang*l en Felix B*rkhout... _O-
Ik heb weken geleden hier al aangekondigd dat ik, uit zelfbescherming, niet zou gaan deelnemen.
Had eerlijk gezegd vandaag nog wel even een update mail van MaxCF verwacht.
Het feit dat er vandaag hier nog niets over MaxCF is gepost doet vermoeden dat ik niet de enige ben voor wie dit platform al dood en begraven is.
pi_209079408
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik heb weken geleden hier al aangekondigd dat ik, uit zelfbescherming, niet zou gaan deelnemen.
Het feit dat er vandaag hier nog niets over MaxCF is gepost doet vermoeden dat ik niet de enige ben voor wie dit platform al dood en begraven is.
Hadden ze ook goed nieuws?
pi_209082313
Van Rij zoekt oplossing voor vermogenstaks in verhuizing vastgoed naar box 1

https://fd.nl/politiek/14(...)r-box-1-wie3cauw0uZK
pi_209083933
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ze hebben mij vandaag desgevraagd gemaild dat de webinar is opgenomen en naar alle investeerders zal worden gestuurd. Ben met je eens dat hier nauwelijks meer iemand in ze gelooft gelet op het gebrek aan posts
pi_209086065
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 23:51 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ze hebben mij vandaag desgevraagd gemaild dat de webinar is opgenomen en naar alle investeerders zal worden gestuurd. Ben met je eens dat hier nauwelijks meer iemand in ze gelooft gelet op het gebrek aan posts
Hoho, ik kreeg vanochtend zowaar een vervroegde aflossing incl alle rente uitbetaald voor Bad D*rkheim waar afgelopen week over gestemd is.
  woensdag 10 mei 2023 @ 09:26:10 #39
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_209086182
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:15 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Hoho, ik kreeg vanochtend zowaar een vervroegde aflossing incl alle rente uitbetaald voor Bad D*rkheim waar afgelopen week over gestemd is.
Net even gekeken maar bij mij nog niet ontvangen. Maar ik erger me al weer dood aan de super trage website. Dat is toch echt een aanfluiting. Nul komma nul verbetering bij deze toko. Deze club vertrouw ik geen nieuw geld meer toe.
  woensdag 10 mei 2023 @ 09:46:34 #40
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_209086427
Wow...
Een klussenier gaat weer betalen!
IVM heeft er vertrouwen in en schiet de hoofdsom voor.

SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 09:53:07 #41
499829 crowdfundingnederlan
d
pi_209086493
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 12:01 schreef impact9 het volgende:

Inderdaad. Linkje hiervan zou erg welkom zijn.
  woensdag 10 mei 2023 @ 09:56:52 #42
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_209086532
Vervroegde aflossing H*sk M*d*c*l bij Wvjg
En link nieuw project

SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 10:00:28 #43
457918 quepos
pi_209086579
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:53 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
https://www.collincrowdfu(...)05e9141d9051f9ff0c4c
  woensdag 10 mei 2023 @ 10:00:42 #44
492087 Inductor
pi_209086583
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:53 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Linkje:
SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 10:50:36 #45
439090 impact9
pi_209087171
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:55 schreef zeeland6 het volgende:
Van Rij zoekt oplossing voor vermogenstaks in verhuizing vastgoed naar box 1

https://fd.nl/politiek/14(...)r-box-1-wie3cauw0uZK
Iemand het hele artikel in spoilers? :-)
  woensdag 10 mei 2023 @ 10:56:43 #46
464936 gaanmetdiebanaan
pi_209087217
  woensdag 10 mei 2023 @ 11:23:29 #47
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_209087478
NLI Update Waterpark Zwartkruis

SPOILER
De hausse betreffende de vakantieparken ligt inmiddels ook wel achter ons.....
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:12:01 #48
464936 gaanmetdiebanaan
pi_209087977
En een bericht over Pr*ns de Vel*we. Eerste hypotheek met een openstaand bedrag van 290k, dus zelfs bij openbare verkoop moet het wel aardig goedkomen lijkt me.

Het object is ook plotseling van FundaInBusiness verdwenen zie ik, dat schiet ook niet op als je het wilt verkopen.

SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:16:00 #49
d
pi_209088021
Op SIG zit ik nu rond mijn eerste aflossingen.
Er zijn echter enkele aflossingen die op de einddatum niet afgelost zijn (nog geherfinancierd moeten worden).

23-04 Amsterd*m Buiksloterme*rplein 331
25-04 Eygelsh*ven Berghofstr*at 145
25-04 Heerl*n Rott*rdamstraat 72
08-05 Bilth*ven Bilde*dijklaan 108 en 108 A

Allen nog niet afgelost. Iemand ervaring met hoe SIG dit afhandelt? Wordt hier extra boeterente over betaald en/of vanaf welk moment gebeurt er iets door het platform?
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:43:14 #50
485910 zeeland6
pi_209088411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:16 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Er zijn echter enkele aflossingen die op de einddatum niet afgelost zijn (nog geherfinancierd moeten worden).

Allen nog niet afgelost. Iemand ervaring met hoe SIG dit afhandelt? Wordt hier extra boeterente over betaald en/of vanaf welk moment gebeurt er iets door het platform?
Meestal dubbele rente als de deadline wordt overschreden.
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:45:28 #51
460176 peterc
pi_209088449
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:16 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

- de 1e drie staan in het betaalschema voor aflos 1juni23, 108+108A voor 1 juli23, zie hiertoe aflosschema bij jouw invest
- voor de 1e drie zijn herfinan projecten in uitvoering , waarvoor Heerlen / Eygelshoven al betaalverzoeken gedaan zijn en de passagedata al vaststaan (zie nieuwsmail SIG) voor deze op 16mei23
- Binnen enkele dagen daarna > na aflossing van 1e proj bij de notaris en doorstorting naar en verwerking van SIG volgt de storting in je wallet.
- Buiksloter herfinan is nog niet vol, maar dat komt wel.
- Wordt over het algemeen keurig afgewerkt maar kost soms een paar dagen
  woensdag 10 mei 2023 @ 13:04:56 #52
462403 ETphonehome
pi_209088738
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:56 schreef crowd-fundi het volgende:
Vervroegde aflossing H*sk M*d*c*l bij Wvjg
En link nieuw project

SPOILER
Even snel scannend door de link: "de kosten voor een hypotheek in Italie zijn een beetje hoog voor de ondernemer, dit doen we de ondernemer niet aan, we bedenken nog wel even een andere oplossing".
Klinkt ongeveer als een negatieve hypotheek verklaring op zijn best.

Tja, publiceer dan gewoon nog niet, ook al is het publiceren nu in beperkte kring,
  woensdag 10 mei 2023 @ 13:05:41 #53
451848 djtiesto8
pi_209088756
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:50 schreef impact9 het volgende:

[..]
Iemand het hele artikel in spoilers? :-)
SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 13:07:31 #54
485910 zeeland6
pi_209088781
quote:
12s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:45 schreef peterc het volgende:

[..]
- de 1e drie staan in het betaalschema voor aflos 1juni23, 108+108A voor 1 juli23, zie hiertoe aflosschema bij jouw invest
- voor de 1e drie zijn herfinan projecten in uitvoering , waarvoor Heerlen / Eygelshoven al betaalverzoeken gedaan zijn en de passagedata al vaststaan (zie nieuwsmail SIG) voor deze op 16mei23
- Binnen enkele dagen daarna > na aflossing van 1e proj bij de notaris en doorstorting naar en verwerking van SIG volgt de storting in je wallet.
Kleine correctie. Bovenaan je aflosschema staat wanneer deze worden afgelost. De laatste regel van het aflosschema is 'verkeerd' (in excel doorgetrokken)

Buikslotermeer bijvoorbeeld:
Saldo (einddatum) van EUR 0.000 wordt op 23-05-2023 uitgekeerd in de e-Wallet.
Dat is precies de begindatum + de looptijd.
Als deze wordt overschreden (zit er wel in voor Buikslotermeer) dan krijg je dubbele rente na 23-05-2023 over die paar dagen na 23-05.

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 10-05-2023 13:13:11 ]
  woensdag 10 mei 2023 @ 14:16:12 #55
479066 Jaco078
pi_209089731
Nieuwe investering, nog vóór prépublicatie

De pitch gaat begin volgende week live en staat dan open voor de volledige crowd van Collin.

Autobedrijf S*uper 8 % rente – hypothecaire dekking (1e hypotheek) op bedrijfspand met woning te Nieuw Weerdinge (LTV 78%).

Bert S*uper is in 2018 gestart met zijn onderneming Autobedrijf Super. Het betreft een autobedrijf in reparatie, onderhoud en in- en verkoop van occasions. Door hard werken en vooral “afspraak=afspraak” heeft Bert een steeds weer groeiende klantengroep weten op te bouwen. Doordat Bert vorig jaar alleen werkte, werd hij beperkt in een verdere groei van het bedrijf. Zijn vader, die ook automonteur is, is vanaf juni vorig jaar toegetreden tot de VO.F., waarmee de groei verder vormgegeven kon worden.

Daarmee is nu de locatie de beperkende factor voor de verdere groei van de onderneming geworden. Deze loods is niet zichtbaar en slecht bereikbaar omdat het pand gesitueerd is op een achteraf gelegen, doorlopend deel van het industrieterrein van Nieuw-Weerdinge.

De kans doet zich nu voor om een locatie aan de hoofdweg in Nieuw-Weerdinge te kopen. Deze locatie heeft een showroom met bedrijfshal, groot terrein achter de bedrijfshal en ruimte voor de showroom om auto’s neer te zetten om te verkopen.
Onderdeel van de koop betreft een op het terrein gesitueerde woning waarin zijn zoon Albe*rtus gaat wonen. De nieuwe locatie betekent een sterke verbetering van uitstraling, zichtbaarheid en bereikbaarheid.

Financieringsbehoefte

De totale investering bedraagt ¤ 415.000,-. Er wordt ¤ 135.000,- uit eigen middelen ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 280.000,-. De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 6 maanden aflossingsvrij gevolgd door een lineaire aflossing en een slottermijn van ¤ 230.000,-. De rente bedraagt 8,0 % per jaar gedurende de gehele looptijd.

Voor deze financiering is gekozen om via een crowdfunding project op Collin de financiering te verkrijgen. Dit maakt het mogelijk voor investeerders om laagdrempelig deel te nemen. In het volgende worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 280.000,-

Rente: 8 %

Looptijd: 60 maanden

Leenvorm: Lening ¤ 280.000,- Aflossing lineair met een slottermijn van ¤ 230.000,-.

Belangrijkste zekerheden: Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 280.000,- op het bedrijfspand aan de Indus*trieweg 39 te Schoo*nebeek,

ten behoeve de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 357.000,- op basis van een

taxatierapport met als waardepeildatum 3 april 2023.

Collin Credit Score Ruim voldoende

Geïnteresseerd? Hierbij de unieke en tijdelijke (innercrowd) link naar het project:

SPOILER
De aanvraag zal vermoedelijk begin volgende week live gezet worden voor het grote publiek.
  woensdag 10 mei 2023 @ 14:36:06 #56
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_209089957
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:04 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Even snel scannend door de link: "de kosten voor een hypotheek in Italie zijn een beetje hoog voor de ondernemer, dit doen we de ondernemer niet aan, we bedenken nog wel even een andere oplossing".
Klinkt ongeveer als een negatieve hypotheek verklaring op zijn best.

Tja, publiceer dan gewoon nog niet, ook al is het publiceren nu in beperkte kring,
Het gaat denk ik toch net iets verder dan een negatieve hypotheekverklaring, nl. het verkrijgen van een prioriteitsaandeel.
SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 15:15:24 #57
d
pi_209090451
quote:
12s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:45 schreef peterc het volgende:

[..]
Top, bedankt! Ik zie nu pas dat ik bij mijn investeringen een repayment schedule kan openen haha. Nu is er een stuk meer duidelijk geworden.
  woensdag 10 mei 2023 @ 15:27:52 #58
479066 Jaco078
pi_209090595
Reactie Collin op vraag over vergunning

Beste heer Bij De Hand,

Bedankt voor uw bericht.

Onze aanvraag is behandeling. Zodra we hier weer een update van hebben te delen, zullen we dit doen via onze nieuwsbrief.
Daarnaast zullen onze klanten uiteraard geïnformeerd worden zodra het onboarding-proces bij onze gekoppelde Payment Service Provider gaat starten.

Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.
  woensdag 10 mei 2023 @ 15:29:02 #59
479066 Jaco078
pi_209090611
Reactie NewFunding, als reactie op dezelfde vraag over de nieuwe vergunning:

Beste Jaco078!,

Dat heb je heel scherp gezien. De aanvraag wordt voor ons gedaan door mr T. Van Z*oonen Icm enigma, een eerste klas kantoor dat deze specialisatie in huis heeft.

De aanvraag gaat deze week naar de AFM en naar verwachting volgt de totale vergunning voor Europa dan spoedig.

Mocht dit niet het geval zijn dan mogen er geen nieuwe projecten meer geplaatst worden maar mag het beheer wel doorlopen.

Oftewel 1 de aanvraag loopt, 2 mocht het niet slagen dan loopt het beheer gewoon door, maar we hebben alle vertrouwen dat de AFM ons de vergunning toekent. We zijn allen al zwaar getoetst gelet op de overgang van de aandelen.

Hartelijke groet,

Chris
  woensdag 10 mei 2023 @ 15:32:50 #60
428379 Horsemen
pi_209090658
quote:
14s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Het object is ook plotseling van FundaInBusiness verdwenen zie ik, dat schiet ook niet op als je het wilt verkopen.
Daar heb ik Collin een paar weken geleden over geïnformeerd dus daar zijn ze van op de hoogte.
  woensdag 10 mei 2023 @ 15:40:02 #61
428379 Horsemen
pi_209090781
Nieuwe Collin lening met 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed met parkeerplaatsen:

H.H. Özer
¤ 250.000 | 7,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/h-h-%c3%b6zer/
  woensdag 10 mei 2023 @ 16:03:12 #62
428379 Horsemen
pi_209091098
Update Valentin0 Meerzorgen:

SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 16:09:40 #63
428379 Horsemen
pi_209091198
Nieuw GvE project met een "2e hypotheek (tussen haakjes want maar een hypothecaire dekking van maximaal 14%):

Overname Onder de Platanen (27013)

"Bij restaurant Onder de Platanen draait alles om smaak, kwaliteit en gastvrijheid. Al ruim vijftien jaar werken wij, Vilmar en Stephan, met veel plezier en passie bij dit restaurant. Nu hebben wij het genoegen om het restaurant in Spaarnwoude over te nemen van huidige eigenaren Ruud en Josje. We zijn vastbesloten om de warme sfeer te behouden waar het restaurant bekend om staat en hierbij onze eigen creativiteit toe te voegen."

Belangrijkste kenmerken van deze lening:
· Kredietbedrag: ¤ 286.000,-
· Leenvorm: Annuïteit
· Looptijd: 60 maanden
· Rente: 8,0%
· Belangrijkste zekerheden:
- Tweede hypotheek
- Hoofdelijke aansprakelijkheid
- Achterstellingsverklaring

Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op donderdag 11 mei a.s. om 10:00 uur.

https://www.geldvoorelkaa(...)=27013&code=KO27013i

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 10-05-2023 16:20:05 ]
  woensdag 10 mei 2023 @ 17:26:42 #64
457953 Zomaarevenkijken
pi_209092019
quote:
14s.gif Op woensdag 10 mei 2023 16:09 schreef Horsemen het volgende:
· Rente: 8,0%

...en een pannenkoek.
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:16:26 #65
479066 Jaco078
pi_209093135
linkje

H.H. ö*zer

SPOILER
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:25:26 #66
442290 obligataire
pi_209093250
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:16 schreef Jaco078 het volgende:
linkje

H.H. ö*zer

SPOILER
De marktwaarde is 375K en de aankoopprijs 320K. Waarom heb ik nou nooit van dat soort mazzeltjes? :)
Pecunia non olet
  woensdag 10 mei 2023 @ 20:03:22 #67
485586 KrekelJapie
pi_209093758
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
De marktwaarde is 375K en de aankoopprijs 320K. Waarom heb ik nou nooit van dat soort mazzeltjes? :)
7% is te laag voor commercieel vastgoed
  donderdag 11 mei 2023 @ 08:10:26 #68
479066 Jaco078
pi_209098070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nagevraagd:

Het verschil tussen aankoop en taxatie wordt verklaard doordat er een nieuw huurcontract is dat 8k per jaar boven de markthuur is, de taxateur heeft dat positief meegewogen in de waardering
  donderdag 11 mei 2023 @ 09:43:55 #69
485586 KrekelJapie
pi_209098906
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:10 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Nagevraagd:

Het verschil tussen aankoop en taxatie wordt verklaard doordat er een nieuw huurcontract is dat 8k per jaar boven de markthuur is, de taxateur heeft dat positief meegewogen in de waardering
Dus als de huurder vertrekt is de waarde misschien een ton lager. Ik vind dit moeilijke beoordeling van pitches, zeker omdat CCF het taxatierapport niet publiceert bij de pitch.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:01:44 #70
428379 Horsemen
pi_209099097
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 20:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
7% is te laag voor commercieel vastgoed
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:10 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Nagevraagd:

quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 09:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dus als de huurder vertrekt is de waarde misschien een ton lager. Ik vind dit moeilijke beoordeling van pitches, zeker omdat CCF het taxatierapport niet publiceert bij de pitch.
Klaarblijkelijk publiceert Collin dus de taxatiewaarde in verhuurde staat. Dat staat volgens mij nergens. Het kan dus zo maar zijn dat de taxatiewaarde in onverhuurde situatie een stuk lager is dan er nu voor de aankoop betaald is.

Maar inderdaad, aangezien we het taxatierapport niet mogen inzien weten we het niet. De reden die Collin hiervoor herhaaldelijk heeft opgegeven zou de privacy van de geldnemer zijn. Hier kan ik mij nog enigszins in vinden als het een woonhuis betreft maar voor dit soort bedrijfsmatig onroerend goed is dat natuurlijk onzin.

Daarnaast is het voor een beleger meestal inderdaad een goede zaak dat er een nieuw (langdurend???) huurcontract is maar bij een gedwongen verkoop kan dit ook een heel groot nadeel zijn. Bij een gedwongen verkoop zal er dus geen interesse zijn van kopers die het gebouw voor eigengebruik willen aankopen. Laat dat nu vaak de grootste kopers groep zijn.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:07:24 #71
428379 Horsemen
pi_209099166
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 10:55 schreef Faraday01 het volgende:
Als je bijvoorbeeld de Energiefabriek bekijkt:
7% - 0,9% kosten (bij goud) = 6,1% netto -2,0% netto VRH is 4,1% rendement

Ik kan ook een deposito afsluiten, op dit moment voor 1 jaar vast zo'n 3,4%. De VRH staat nog niet vast maar laten we zeggen: 32% van 1,2% rente is ongeveer 0,4%. Dat betekent dat de risicopremie netto nog maar zo'n 1,1 procent is, dat is bij nader inzien echt veel te karig.
Collin heeft naar je geluisterd

Rente verhoging Collin project "Energiefabriek Deventer":

quote:
Vorige week heeft u bericht ontvangen van de investeringskans van Energiefabriek Deventer. Deze ontvangt u nogmaals omdat in overleg met de ondernemer is besloten om de rente te verhogen naar 8,0%.
Voorafgaand aan de publieke livegang, die naar verwachting morgen plaatsvindt, willen wij u een eerste investeringskans bieden.

Het betreft een financiering van Energiefabriek Deventer ter grootte van ¤ 850.000,-. De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 8,0% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 36 maanden aflossingsvrij met derhalve een slottermijn van ¤ 850.000,-;
✓ De geldnemers zijn AdVicus III B.V. en Jeroen van den Adel Holding B.V.;
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 850.000,- op het bedrijfsmatig onroerend goed aan de Sint Olafstraat 3, 3a en 3d te Deventer, kadastraal bekend als:

Sectie C nummer 3354, appartementsindex 1 t/m 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, 23, 24 en 28 t/m 73 te Deventer
Sectie C nummer 3365 te Deventer
Sectie C nummer 3367 te Deventer
Sectie C nummer 1109 te Deventer
Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 1.475.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 24-02-2023;
✓ De (huidige en toekomstige) huurpenningen van het bedrijfsmatig onroerend goed aan Sint Olafstraat 3, 3a, en 3d te Deventer, kadastraal bekend als:

Sectie C nummer 3354, appartementsindex 1 t/m 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, 23, 24 en 28 t/m 73 te Deventer
Sectie C nummer 3365 te Deventer
Sectie C nummer 3367 te Deventer
Sectie C nummer 1109 te Deventer
worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ De Dun & Bradstreet score is Laag Risico;
✓ De overall Collin Credit Score is Goed.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren:
https://www.collincrowdfu(...)2f1e8aa1359491202de4

[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 11-05-2023 10:39:04 ]
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:29:19 #72
442290 obligataire
pi_209099348
quote:
14s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:07 schreef Horsemen het volgende:
Rente verhoging Collin project "Energiefabriek Deventer":
[..]
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren:
https://www.collincrowdfu(...)2f1e8aa1359491202de4
Nu neem ik m wel mee. Jammer dat er wederom niet afgelost wordt maar gezien de overwaarde zou de herfinanciering over 3 jaar niet moeilijk moeten zijn. Via Collin bijvoorbeeld :)
En in feite doorrollen van het oude project dat nu afgelost gaat worden, en waar maar 6.5% rente op betaald wordt.
Pecunia non olet
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:19:12 #73
500469 Bobby100
pi_209099898
quote:
14s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:01 schreef Horsemen het volgende:
bij een gedwongen verkoop kan dit ook een heel groot nadeel zijn
doch, door die huurder vind er in principe geen gedwongen verkoop plaats...

Maar inderdaad belachelijk dat er geen taxatierapport wordt gedeeld. Relevant is wat de markthuur dan zou moeten zijn volgens de taxateur en wat hij opgeeft als oorzaak voor de te hoge huur. Daarnaast zal uit de taxatie blijken of er in het contract bijvoorbeeld break-opties zijn opgenomen en kunnen wij zelf de kredietwaardigheid van de huurder beoordelen. Een goede taxateur zou dit soort dingen moeten meenemen, maar daar kan je tegenwoordig niet blind op vertrouwen. Daarnaast hebben taxateurs er wel eens een handje van om bij de opmerkingen bepaalde aannames en voorbehouden op te nemen.
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:24:52 #74
428379 Horsemen
pi_209099988
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:19 schreef Bobby100 het volgende:
doch, door die huurder vind er in principe geen gedwongen verkoop plaats...
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen gebeuren...

Kijk maar eens wat er momenteel bijvoorbeeld aan de hand is bij de verschillende projecten van Nick van Sum*eren bij SiG.
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:31:35 #75
428379 Horsemen
pi_209100077
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:16 schreef Jaco078 het volgende:
Nieuwe investering, nog vóór prépublicatie

De pitch gaat begin volgende week live en staat dan open voor de volledige crowd van Collin.

Autobedrijf S*uper 8 % rente – hypothecaire dekking (1e hypotheek) op bedrijfspand met woning te Nieuw Weerdinge (LTV 78%).

Bert S*uper is in 2018 gestart met zijn onderneming Autobedrijf Super. Het betreft een autobedrijf in reparatie, onderhoud en in- en verkoop van occasions. Door hard werken en vooral “afspraak=afspraak” heeft Bert een steeds weer groeiende klantengroep weten op te bouwen. Doordat Bert vorig jaar alleen werkte, werd hij beperkt in een verdere groei van het bedrijf. Zijn vader, die ook automonteur is, is vanaf juni vorig jaar toegetreden tot de VO.F., waarmee de groei verder vormgegeven kon worden.

Daarmee is nu de locatie de beperkende factor voor de verdere groei van de onderneming geworden. Deze loods is niet zichtbaar en slecht bereikbaar omdat het pand gesitueerd is op een achteraf gelegen, doorlopend deel van het industrieterrein van Nieuw-Weerdinge.

De kans doet zich nu voor om een locatie aan de hoofdweg in Nieuw-Weerdinge te kopen. Deze locatie heeft een showroom met bedrijfshal, groot terrein achter de bedrijfshal en ruimte voor de showroom om auto’s neer te zetten om te verkopen.
Onderdeel van de koop betreft een op het terrein gesitueerde woning waarin zijn zoon Albe*rtus gaat wonen. De nieuwe locatie betekent een sterke verbetering van uitstraling, zichtbaarheid en bereikbaarheid.

Financieringsbehoefte

De totale investering bedraagt ¤ 415.000,-. Er wordt ¤ 135.000,- uit eigen middelen ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 280.000,-. De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 6 maanden aflossingsvrij gevolgd door een lineaire aflossing en een slottermijn van ¤ 230.000,-. De rente bedraagt 8,0 % per jaar gedurende de gehele looptijd.

Voor deze financiering is gekozen om via een crowdfunding project op Collin de financiering te verkrijgen. Dit maakt het mogelijk voor investeerders om laagdrempelig deel te nemen. In het volgende worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 280.000,-

Rente: 8 %

Looptijd: 60 maanden

Leenvorm: Lening ¤ 280.000,- Aflossing lineair met een slottermijn van ¤ 230.000,-.

Belangrijkste zekerheden: Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 280.000,- op het bedrijfspand aan de Indus*trieweg 39 te Schoo*nebeek,

ten behoeve de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 357.000,- op basis van een

taxatierapport met als waardepeildatum 3 april 2023.

Collin Credit Score Ruim voldoende

Geïnteresseerd? Hierbij de unieke en tijdelijke (innercrowd) link naar het project:

SPOILER
De aanvraag zal vermoedelijk begin volgende week live gezet worden voor het grote publiek.
Wat vinden jullie van dit project?

Geldnemer staat met zijn bedrijf online goed aangeschreven. Zijn privé woonlasten lopen vermoedelijk wat terug aangezien hij nu bij het bedrijf gaat wonen. Aan de andere kant zullen de heren nog wel wat kosten moeten maken om van de huidige ruimte een showroom en werkplaats te maken.

Alles een beetje doorlezende lijkt het mij geen onaardig project. Zelf denk ik wel aan een inleg voor mijn basis bedrag.
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:59:28 #76
442290 obligataire
pi_209100424
quote:
14s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wat vinden jullie van dit project?

Geldnemer staat met zijn bedrijf online goed aangeschreven. Zijn privé woonlasten lopen vermoedelijk wat terug aangezien hij nu bij het bedrijf gaat wonen. Aan de andere kant zullen de heren nog wel wat kosten moeten maken om van de huidige ruimte een showroom en werkplaats te maken.

Alles een beetje doorlezende lijkt het mij geen onaardig project. Zelf denk ik wel aan een inleg voor mijn basis bedrag.
Inhoudelijk lijkt dit project een beetje op die garagehouder die van Nijmegen naar Cuijk verhuisde.
Maar dan scoort deze op alle onderdelen van de pitch beter...
Pecunia non olet
  donderdag 11 mei 2023 @ 12:34:30 #77
457306 Red_arrow
pi_209100908
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE kosten zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Red_arrow op 11-05-2023 12:54:51 ]
  donderdag 11 mei 2023 @ 12:47:21 #78
d
pi_209101082
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 12:34 schreef Red_arrow het volgende:
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.
Vind ik een beetje hetzelfde van de huurprijzen daar af en toe. Soms zijn ze realistisch, maar er wordt ook te vaak voor een klein appartementje 1.800 huur gevraagd buiten de grote steden. Als de huur echt zo hoog was dan was het pand wel hoger getaxeerd
  donderdag 11 mei 2023 @ 15:03:58 #79
479066 Jaco078
pi_209102710
Leuk sfeervol projectje op collin. Pareltje m.i. rente wel aan de onderkant....

link

SPOILER
  donderdag 11 mei 2023 @ 15:58:20 #80
485910 zeeland6
pi_209103338
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 12:34 schreef Red_arrow het volgende:
Ik heb laatst een opmerking gemaakt bij SIG vanwege de kosten van de VVE in de financiële analyse, volgens hun zit dan in het 10% onderhoudsbudget, maar die 10% is meestal niet toereikend voor de kosten van de VVE. In het geval van het project dat vanmiddag open gaat is die 10% 1200 euro, maar de VVE kosten zijn ¤181,16 per maand, per jaar dus ¤2173,92. Dit is dus al ruim onvoldoende, terwijl er weinig kosten van de VVE doorberekend kunnen worden aan de huurder. Ik neem aan dat de kosten van de gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak met 16 appartementen toch maar een klein percentage is van de VVE kosten. Ik vind het twijfelachtig dat ze bewust de analyse niet waarheidsgetrouw weergeven.
Dit pandje is ook niet Hugo proof. Moeilijkheden voor Roel zijn te verwachten....
  donderdag 11 mei 2023 @ 18:49:39 #81
454405 escortmk2
petrolhead
pi_209105292
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 15:03 schreef Jaco078 het volgende:

link

SPOILER
Prima zekerheden maar wel jammer dat er in 3 jaar niets wordt afgelost.
  donderdag 11 mei 2023 @ 19:35:28 #82
457953 Zomaarevenkijken
pi_209106116
quote:

link

SPOILER
Meer info:
Leeuwarder Courant: Nieuwe exploitant voor camping Lemmer. Komend jaar heropening
en
Leeuwarder Courant: Ervaren campingfamilie Brouwer uit Rijs gaat veelbesproken gemeentecamping Lemmer exploiteren

Enkele opvallende puntjes uit de krant in vergelijking met de pitch:

• het is niet zozeer een upgrade van de camping maar een complete heraanleg
• er is sprake van een 30-jarige pacht van de gemeente

Dus de waarde van de 1e hypotheek op deze nieuwe camping is een vraagteken, er wordt ook geen marktwaarde van genoemd in de pitch. Gelukkig is er ook nog een eerste hypotheek op de camping bij Rijs en het is een erg toeristische regio. Ik geloof er wel in. Bovendien weer eens wat anders dan een vastgoedproject waar ik de laatste tijd voor mijn gevoel wat teveel van meegenomen heb. Mee eens dat de rente aan de lage kant is.
  donderdag 11 mei 2023 @ 20:55:36 #83
248012 zietuwel
pi_209107732
quote:
Waarom lossen ze bij dit type pitches ook vaak die kleinere banklening af?

Er is hier een lening van 150K. Gezien de zekerheden die er zijn voor de overname lijkt me dat een vrij simpele (misschien zelfs seizoens-gerelateerde werkkapitaal)financiering waarbij ik verwacht dat de rente afgelopen jaren toch echt onder de aangeboden rente ligt.

Waarom lossen ze die af? Is die rente variabel en tegenwoordig dus altijd vrij hoog (want er staan op papier geen hypothecaire zekerheden tegenover) of eist de bank dat je aflost als je naast deze lening een andere grotere financiering aangaat?
  donderdag 11 mei 2023 @ 21:26:53 #84
485586 KrekelJapie
pi_209108980
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 20:55 schreef zietuwel het volgende:

[..]
Waarom lossen ze bij dit type pitches ook vaak die kleinere banklening af?

Er is hier een lening van 150K. Gezien de zekerheden die er zijn voor de overname lijkt me dat een vrij simpele (misschien zelfs seizoens-gerelateerde werkkapitaal)financiering waarbij ik verwacht dat de rente afgelopen jaren toch echt onder de aangeboden rente ligt.

Waarom lossen ze die af? Is die rente variabel en tegenwoordig dus altijd vrij hoog (want er staan op papier geen hypothecaire zekerheden tegenover) of eist de bank dat je aflost als je naast deze lening een andere grotere financiering aangaat?
Het zou een kleine hypotheek kunnen zijn, maar kan ook een lening zijn die wordt afgelost om extra zekerheden aan de crowd te bieden zoals
quote:
De (huidige en toekomstige) roerende zaken van V.O.F. De Eik worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
  donderdag 11 mei 2023 @ 21:34:15 #85
485586 KrekelJapie
pi_209109285
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 19:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Meer info:
Leeuwarder Courant: Nieuwe exploitant voor camping Lemmer. Komend jaar heropening
en
Leeuwarder Courant: Ervaren campingfamilie Brouwer uit Rijs gaat veelbesproken gemeentecamping Lemmer exploiteren

Enkele opvallende puntjes uit de krant in vergelijking met de pitch:

• het is niet zozeer een upgrade van de camping maar een complete heraanleg
• er is sprake van een 30-jarige pacht van de gemeente

Dus de waarde van de 1e hypotheek op deze nieuwe camping is een vraagteken, er wordt ook geen marktwaarde van genoemd in de pitch. Gelukkig is er ook nog een eerste hypotheek op de camping bij Rijs en het is een erg toeristische regio. Ik geloof er wel in. Bovendien weer eens wat anders dan een vastgoedproject waar ik de laatste tijd voor mijn gevoel wat teveel van meegenomen heb. Mee eens dat de rente aan de lage kant is.
Pacht had wel in de pitch mogen staan. De zekerheden zijn een stuk minder dan in eerste instantie lijkt.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 06:58:03 #86
400021 Faraday01
Inducing
pi_209114893
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nu neem ik m wel mee. Jammer dat er wederom niet afgelost wordt maar gezien de overwaarde zou de herfinanciering over 3 jaar niet moeilijk moeten zijn. Via Collin bijvoorbeeld :)
En in feite doorrollen van het oude project dat nu afgelost gaat worden, en waar maar 6.5% rente op betaald wordt.
Hier nu ook meegenomen
  vrijdag 12 mei 2023 @ 08:22:25 #87
306141 Tjalala
pi_209115276
  vrijdag 12 mei 2023 @ 10:08:32 #88
248012 zietuwel
pi_209116611
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het zou een kleine hypotheek kunnen zijn
Een kleine hypotheek is toch veel goedkoper? Of haken dan alle Collin-investeerders af omdat er geen recht op 1e hypotheek meer is? Of is het voor Collin onprettig als ABN het eerste recht en dus ook de regie over de verkoop heeft?

Dat zou dus kunnen betekenen dat die 150K (flink) duurder wordt voor de leningnemers?
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:16:53 #89
485586 KrekelJapie
pi_209117286
In overleg met de project eigenaar hebben wij de rente van schijf 2 in het project Buikslotermeerplein 331 en 331A te Amsterdam Herfinanciering verhoogd met 0,5%.

Rente is nu zo goed als even hoog als schijf 3 met toch behoorlijk meer risico
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:17:41 #90
485586 KrekelJapie
pi_209117294
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:28:21 #91
446103 Bieselke
pi_209118107
CRE Putte mis ik nog van mijn CRE-betalingen al gun ik ze nog tot na het weekend. Viel me met inloggen op dat op 2 Mei de verlengingsovereenkomst is getekend, echter kan ik hier niets terugvinden over veranderde leningscondities.

Voor de nieuwe van HCN (Ted's) hou ik me wel aanbevolen voor een linkje :)
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:36:11 #92
489012 cubje
pi_209118202
De vastgoedlening bij NLI staat weer open, bijna vol
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:47:26 #93
492087 Inductor
pi_209119630
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:28 schreef Bieselke het volgende:
[...]
Viel me met inloggen op dat op 2 Mei de verlengingsovereenkomst is getekend, echter kan ik hier niets terugvinden over veranderde leningscondities.
[...]
In de verlengingsovereenkomst staat in artikel 1 dat alle leningvoorwaarden van kracht blijven (dit is mijn samenvatting), behalve dat de Uiterste Aflossingsdatum wordt verlegd naar 13 oktober 2023, zoals beschreven bij (F). Dus ik denk dat het klopt dat je niets terug kan vinden over veranderde leningcondities...
Misschien is artikel 4.4 nog een beetje interessant omdat geen verdere verlenging zal worden toegestaan, maar herfinanciering van de gehele lening als passend en gewenst alternatief.

[ Bericht 0% gewijzigd door Inductor op 12-05-2023 14:57:48 ]
  vrijdag 12 mei 2023 @ 15:13:19 #94
487130 Soulfreak
pi_209119896
Verzoek voor vervroegde aflossing A4F Hart van Zu*d.

SPOILER
  vrijdag 12 mei 2023 @ 15:17:42 #95
457953 Zomaarevenkijken
pi_209119933
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 10:08 schreef zietuwel het volgende:

[..]
Een kleine hypotheek is toch veel goedkoper? Of haken dan alle Collin-investeerders af omdat er geen recht op 1e hypotheek meer is? Of is het voor Collin onprettig als ABN het eerste recht en dus ook de regie over de verkoop heeft?

Dat zou dus kunnen betekenen dat die 150K (flink) duurder wordt voor de leningnemers?
4 x ja. Er zijn slechte ervaringen met leningen achtergesteld aan die van een bank, de bank heeft vaak weinig oog voor de belangen van andere investeerders en het is bij problemen veel praktischer voor Collin om alles in eigen hand te hebben. Om een crowdfunddeel achtergesteld aan bankfinanciering vol te krijgen zou de rente een stuk omhoog moeten waardoor je misschien in totaal wel duurder uit bent dan alles via crowdfunding financieren. Maar goed we weten de reden niet, mogelijk was de lening bij de bank een overbruggingslening en moest deze sowieso afgelost worden of weet de bank iets wat wij niet weten.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 15:44:56 #96
457953 Zomaarevenkijken
pi_209120214
Kraftbier, een project van CaN, is failliet.
(3 ton crowdfunding voor 3% rente zonder zekerheden?!)
  vrijdag 12 mei 2023 @ 17:19:55 #97
476270 tnhb
pi_209121579
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 15:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Er zijn slechte ervaringen met leningen achtergesteld aan die van een bank, de bank heeft vaak weinig oog voor de belangen van andere investeerders
Of banken nu zoveel minder oog voor anderen hebben dan andere financiers weet ik niet, banken zijn vaak wel slim bij het afdwingen en vastleggen van zekerheden. In de basis is het heel simpel: iemand leent geld uit en krijgt daar een vergoeding voor in de vorm van rente en eventuele zekerheden om het risico te verminderen. Degene die het eerst de zekerheden heeft vastgelegd heeft (behoudens bodemrecht van de belastingdienst) het eerste recht om die zekerheden ten gelde te maken. En met dat vastleggen zijn banken vaak wel heel goed en maken daar later dankbaar gebruik van bij het eventueel uitwinnen (incl. kosten) en geven anderen vaak het nakijken. Zo zouden crowdfunding platformen dat ook meer moeten doen, zakelijker benaderen en de rechten daar toekennen/toepassen waar ze horen. Dat kan dan "zielig" zijn, maar de geldnemers en geldgevers hebben een zakelijke overeenkomst en die moet gewoon nagekomen worden, als geldgever zit je dus liever niet in tweede (of derde) positie als het over zekerheden gaat.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 23:57:40 #98
442290 obligataire
pi_209127279
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:28 schreef Bieselke het volgende:
CRE Putte mis ik nog van mijn CRE-betalingen al gun ik ze nog tot na het weekend. Viel me met inloggen op dat op 2 Mei de verlengingsovereenkomst is getekend, echter kan ik hier niets terugvinden over veranderde leningscondities.
Buiten Putte mis ik ook nog Nieuwegein II en Ooltgensplaat II. Die laatste zou zoals bekend worden afgelost.
Pecunia non olet
  zaterdag 13 mei 2023 @ 00:13:26 #99
474861 Vioolblok
pi_209127443
Volgens mij blijft het bij Putte bij de 6% bij de verlenginginsovereenkomst.
Ik heb hier de indruk dat de slager zijn eigen vlees keurt.
Ooltgensplaat II en III worden verlengd met 0.5 extra rente.
Al met al heb ik de beslissing genomen niet meer bij CRE te investeren.
Communicatie is ruk; rente te laag en de aflosdatum schuift alleen maar door.

[ Bericht 12% gewijzigd door Vioolblok op 13-05-2023 00:34:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')