abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209063329

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_209063385
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik had ze een paar week geleden aan de lijn om te vragen of de limiet voor particuliere investeerders er al af mag. Toen gaven ze aan dat voor CCF de Europese vergunning naar verwachting pas aan het einde van het jaar komt.
Opmerkelijk maar het is dan ook de allergrootste organisatie met de grootste leningenportefeuille dus dat zal wat tijd kosten om het allemaal in kaart te brengen.
Pecunia non olet
pi_209063711
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Exact. Maar stoppen betekent ook: beperktere inkomsten ivm een leeglopende portefeuille (voor het plarform). Dat kan zijn weerslag hebben op het debiteurenbeheer en dus de prestaties.

We zitten best groots gemiddeld in SIG en collin, maar die hebben Dit nog niet.....
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik had ze een paar week geleden aan de lijn om te vragen of de limiet voor particuliere investeerders er al af mag. Toen gaven ze aan dat voor CCF de Europese vergunning naar verwachting pas aan het einde van het jaar komt.
Mee eens. Platforms die niet doorgaan kunnen een probleem worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar mijn platform spreiding ook (met gemengde gevoelens) terug gebracht.

Over Collin maak ik mij het minste zorgen. Dit is m.i. een professioneel werken club. Dat gaat zeker goed komen.
pi_209063818
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:29 schreef ETphonehome het volgende:
-NLI
-HCN
-GVE per 3 april jl
-KOM
-Nog een 5e, volgens investeerders.nl
Oneplanetcrowd en Lendahand waren er vroeg bij. Verder heeft Symbid er een via haar buitenlandse moedermaatschappij.
pi_209063847
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 17:29 schreef Jaco078 het volgende:
Nu we het over NF hebben:
Welke partijen hebben nu de CSPR Europese Verordening:

Welke hem wel heeft:
-NLI
-HCN
-GVE per 3 april jl
-KOM
-Nog een 5e, volgens investeerders.nl

Voor de partijen die dat niet hebben, ontstaat m.i. een groot platform risico. dan ga je dingen krijgen als een CC die naar KOM gaat, etc.

Hoe zien jullie dit?
Het register crowdfundingplatform bij de AFM kun je hier downloaden.

De lijst van de AFM zou tot 24/4 bijgewerkt zijn:
- Credax BV (gve)
- CrowdAboutNow BV
- Hands-on BV (Lendahand)
- Horeca Crowdfunding Nederland BV
- Kapitaal Op Maat BV
- NLInvesteert BV
- Oneplanetcrowd International BV
... en dan nog wat buitenlandse platformen

Een deel van de rest zal wel een aanvraag ingediend hebben, maar ze zullen niet de enige zijn dus dan kan de behandeling mogelijk wel even duren, ze hebben nog tot eind november...

Dat is op zich zeker een risico, de platformen zonder vergunning mogen neem ik aan geen nieuwe projecten meer opstarten wat dan de (groei van de) inkomstenstroom op den duur doet opdrogen, o.a. recovery zal mogelijk steeds moeizamer verlopen en zullen platformen een samenwerking of overname op moeten zoeken.

Of de nieuwe regelgeving het allemaal beter maakt weet ik nog niet, die "Essentiele Beleggingsinformatie" wordt ik nog niet enthousiast over. De verantwoordelijkheid van de inhoud ligt namelijk bij de geldnemer, hoe kan ik toetsen dat het de hele en niet de halve waarheid is? Bij KOM was er begin dit jaar een project met een veehouder die ook plantjes kweekte (en daardoor z'n vorige bedrijf op last van de overheid was gesloten en uiteindelijk gedwongen is verkocht) en dat stond nergens. Navraag bij KOM leverde op dat ze dat ook wisten maar verder niet hoeven te melden omdat de geldnemer het zelf ook niet had gemeld in de aangeleverde info en er (nog?) geen veroordeling was en de informatie de verantwoordelijkheid van de geldnemer was. Tsja, dan wordt het wel lastig om projecten, met naar mijn mening halve informatie, goed te kunnen beoordelen en ben ik er dus nog niet zo zeker van dat we er met z'n allen beter van worden met de nieuwe regels.

Aanvulling: op site AFM staat dat aanvragen voor 11 mei 2023, mits volledig en van goede kwaliteit, voor 11 november 2023 behandeld zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door tnhb op 08-05-2023 20:58:58 ]
pi_209063860
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 16:39 schreef ETphonehome het volgende:
Volgens mij nog niet besproken hier: https://www.crowdrealesta(...)tein-en-ludwigshafen

• Zover ik kan nagaan geen Harthoorn-gerelateerd project.

• Ligging en leeftijd van de objecten is wel ok wat mij betreft.

• 7% zonder bemiddelingskosten.

• Belangrijkste minpunt is dat het slechts een 2e hypotheek is. De bank pakt de eerste hypotheek met 60%.

• De crowd krijgt de 7% dus voor het stukje 60-72%.
De minimale inleg is gewoon weer 500 euro (dat was een paar keer verhoogd meen ik).
Pecunia non olet
pi_209063879
Collin heeft de vergunning mei 2022 aangevraagd.

Grotere bedragen met vergunning
Net als andere aanbieders heeft het platform begin mei een aanvraag ingediend voor een vergunning van de AFM. Hiermee verwacht het bedrijf een verdere groei te kunnen realiseren. “We zullen grotere bedragen gaan financieren, aangezien de bovengrens van 2.5 miljoen naar 5 miljoen euro verschuift. Ook het gemiddelde leenbedrag zal hierdoor stijgen.”
pi_209063996
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:52 schreef Collin63 het volgende:
Collin heeft de vergunning mei 2022 aangevraagd.

En een jaar later nog geen vergunning terwijl de AFM nu aangeeft dat aanvragen voor 11 mei 2023 voor 11 november 2023 behandeld zijn. Ik las ook in een andere reactie dat ccf had aangegeven dat het wel ergens eind dit jaar zou worden, dus dat zou dan zo'n anderhalf jaar zijn voor de behandeling van de aanvraag?
pi_209064054
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 16:16 schreef Collin63 het volgende:

[..]
(FNC) Hier ook een verrassing met een flink bedrag! Ik heb ook nog alleen maar defaults over. Zou dat van het rietdekkersbedrijf kunnen zijn of zitten jullie daar niet in?
Misschien wel Pieco Cars :( , of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF :( , om maar eens een oplichter te noemen.
Primera, CMA Trading, Post Masters, J. van der Linde, Damtech, Schelling Transport, Wittekamp, een aardig lijstje aan kandidaten :)

Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.
Pecunia non olet
pi_209064322
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:05 schreef obligataire het volgende:

[..]
Misschien wel Pieco Cars :( , of Marco Pluim, en wie weet Brucon/JamiVOF :( , om maar eens een oplichter te noemen.
Primera, CMA Trading, Post Masters, J. van der Linde, Damtech, Schelling Transport, Wittekamp, een aardig lijstje aan kandidaten :)

Eigenlijk hoop ik dat het een paar van deze dossiers betreft. De nog lopende projecten, die betalen toch wel.
Ik heb van dit lijstje alleen Postmasters die elke maand een paar cent betaald. Dus ik verwacht dat het een ander is.
pi_209064992
Altijd spannend waar de extra betaling van FNC vandaan komt. 1 nachtje slapen en we weten het.
pi_209065059
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Mee eens. Platforms die niet doorgaan kunnen een probleem worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar mijn platform spreiding ook (met gemengde gevoelens) terug gebracht.

Over Collin maak ik mij het minste zorgen. Dit is m.i. een professioneel werken club. Dat gaat zeker goed komen.
Waardevoorjegeld heeft laatst een update over de vergunning in blogvorm geschreven. Branchevereniging Nederland Crowdfunding waar CCF ook toe behoord, is in overleg gegaan met DNB over een modelverklaring welke helpt bij de vergunningaanvraag. Dit kan verklaren waarom CCF de vergunning nog niet heeft.
https://waardevoorjegeld.(...)ning-een-stap-verder

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 08-05-2023 22:11:17 ]
pi_209065140
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 18:54 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

Wat betreft die Europese wetgeving, het mag voor zich spreken dat CCF dat dit jaar regelt. Ze zijn met gemak het grootste en meest professionele platform imho en zullen alleen maar meer naar zich toe trekken als de kleinere spelers de tent moeten sluiten.

In mijn geval gaat er nu al meer geld naar Collin. De gelden die terug komen van All4Funding, Voordegroei en Capital moeten toch ergens heen. Al is een deel ook naar HCN gegaan, maar het meeste is "verhuisd" naar Collin.
pi_209065827
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 17:00 schreef Jaco078 het volgende:
Vastgoedinvesteerder en vaste gast bij R*el Est*ate Mas*terclass haalt niet alleen bij SIG geld op (nog niet vol), maar ook bij GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27421
zou wel eens het restantbedrag kunnen zijn als hij het bij SIG niet vol krijgt.
pi_209068911
Heeft iemand deelgenomen aan de webinar van MAX gisterenavond?
pi_209069575
https://www.collincrowdfund.nl/qi-services-kilynntan-holding-b-v

Interessant nieuw project, 2x 1ste hypotheekrecht, prima rente en alle rentermijnen in depot. Die lust ik wel.
pi_209069690
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 12:01 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/qi-services-kilynntan-holding-b-v

Interessant nieuw project, 2x 1ste hypotheekrecht, prima rente en alle rentermijnen in depot. Die lust ik wel.
Mee eens, ondanks dat dit project van mijn minst favoriete CF coaches (J*han M*l & Le*n Wes*m*as) is ziet het er wat de zekerheden betreft goed uit. Looptijd is alleen wat kort.
pi_209069723
Link Me*di Po*wer (CCF, 60 mnd, 8,5% rente)

SPOILER
pi_209069918
En voor wie een gokje wil wagen nog een nieuw geitenwollen sokken leninkje: https://www.collincrowdfund.nl/van-poppel-consultancy/
pi_209070628
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Mee eens, ondanks dat dit project van mijn minst favoriete CF coaches (J*han M*l & Le*n Wes*m*as) is ziet het er wat de zekerheden betreft goed uit. Looptijd is alleen wat kort.
Deze casus is zo goed dat zelfs deze 2 heren daar weinig aan kunnen verkl**** :)
Pecunia non olet
pi_209070784
Wat vinden jullie van die Amstelveen Post**urefi*x?

Qua zekerheden te verwaarlozen, misschien dat de apparatuur wat opbrengt.
Echter je ziet dat er in de B.V.'s royaal eigen vermogen zit van 173K dus dat geeft wat rust.
Er wordt ook goed verdiend in die B.V.'s, kijkend naar de resultaten, waar ondernemersloon en belastingen al van af zijn.

Je kunt je afvragen waarom Collin niet een pandrecht op de aandelen vestigt zodat ze niet verkocht/verpatst kunnen worden als de nood aan de man zou komen.
Pecunia non olet
pi_209071307
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het is inderdaad Post Masters die betaald heeft. Had ik niet verwacht van dit project. Heb ik al jaren geleden afgeschreven.
pi_209071624
Nieuw 3 jarig SiG project:

Berghofstraat 131 te Eygelshoven LIVE 11 mei 2023 om 14.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Berghofstraat 131 te Eygelshoven. Je kunt vanaf 11 mei 2023 om 14.00 uur investeren. Het betreft een appartement op de 1e verdieping met 2 slaapkamers, 2 balkons en een berging. Het object is gelegen in de buurt Eygelshoven-Kom. De woning is goed te bereiken met veel voorzieningen in de buurt. Gratis parkeren is mogelijk voor de deur.

https://investeren.sameni(...)en-berghofstraat-131
pi_209071863
Ik weet dat veel mensen October links laten liggen, vanwege lage rentes en weinig zekerheden, maar de rente is daar de laatste tijd goed meegestegen, dus soms zit er best een mooi project tussen. Nu online: Fl*ex Las*bedrijf

Casus: twee broers hebben samen een lasbedrijf in Wateringen, nabij Den Haag. Gevestigd op Gravenzandseweg 68A. Nu de kans gekregen het pand van de buren erbij te trekken.

- ¤610K voor 258 m2
- 7,8% rente (bij October geen investeerdersfee)
- 1e hypotheek op Gravenzandseweg 68B
- De staatsgarantie dekt 36,88% van het uitstaande bedrag (persoonlijk nagevraagd via de chat).
- Annuïtaire aflossing over 72 maanden.

De combinatie van 1e hypotheek en staatsgarantie van 36,88% geeft mij voldoende comfort om mee te doen.

De broers komen ook voor in het artikel van het Financieel Dagblad van 20 april 2023.
Financiering vaak lastig voor ondernemers van kleur: 'Banken staan niet voor ons in de rij'
SPOILER
pi_209071923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 14:06 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Het is inderdaad Post Masters die betaald heeft. Had ik niet verwacht van dit project. Heb ik al jaren geleden afgeschreven.
Inderdaad, plus een paar kleine bedragjes.

Post Master*s staat nu nog op een klein verliesje. Komt ook nog wel goed. Die deurwaarder verstaat zijn vak :7 ~O>
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')