abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208778298
quote:
CDA en VVD willen huurders uitzetten bij verkoop woningen
13 april 2023
De VVD en het CDA willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. Vreemd genoeg doen ze dit in een wijzigingsvoorstel op de Wet Vaste Huurcontracten, een wetsvoorstel waarmee de PvdA en de ChristenUnie ervoor willen zorgen dat huurders meer woonzekerheid hebben door het gebruik van tijdelijke contracten terug te dringen.

15.000 mensen liepen in een stoet van het Westerpark naar de Dam voor het recht op betaalbaar wonen. Joke Schot
Als er een meerderheid is voor het wijzigingsvoorstel kunnen alle kleine verhuurders (een fors deel van de particuliere huurmarkt) straks een clausule opnemen in het huurcontract waardoor het ontbonden kan worden wegens verkoop van de woning. Omdat een woning in onbewoonde staat voor een hogere prijs wordt verkocht, zal elke kleine particuliere verhuurder zo'n clausule opnemen. 'Zo dreigt een wet die bedoeld is om huurders meer zekerheid te geven, straks het tegendeel te doen voor veel particuliere huurders. Om de verkoopwinst bij verkoop voor kleine beleggers te vergroten, wordt hun woonzekerheid opgeofferd,' aldus belangenbehartiger bij de Woonbond Marcel Trip.

Koop breekt (nog) geen huur
Nu breekt koop geen huur. Een woning kan nu wel al in verhuurde staat worden verkocht. De huurder kan er dan blijven wonen en behoudt zijn rechten en huurbescherming. Ook kan een te koop staande woning onder de leegstandwet tijdelijk worden verhuurd. Maar met het voorstel van de VVD en het CDA wordt huren zonder huurbescherming tegen verkoopplannen straks de norm in de particuliere huurmarkt. De Woonbond is hier fel tegen en roept Kamerleden op tegen dit wijzigingsvoorstel te stemmen.

Ook ontbinding contract bij verhuur familielid
Daarnaast willen VVD en CDA het ook mogelijk maken om de huur te ontbinden als de verhuurder een eerstegraads familielid wil laten wonen in de woning. Ook dit gaat via het oprekken van de diplomatenclausule. Voor beide varianten geldt dat er geen belangenafweging wordt gemaakt door de rechter en dat er geen vervangende woonruimte vereist is.

Zwakke onderbouwing en onzorgvuldig over woonrecht
In het wijzigingsvoorstel claimen VVD en CDA dat hierdoor veel meer woningen worden verhuurd. Maar dit wordt op geen enkele manier gestaafd. Het voorstel is ook ingediend na behandeling van de Wet Vaste Huurcontracten in de Kamer. Trip: 'Erg zorgvuldig gaan deze partijen niet om met woonzekerheid. De lessen van de invoer van tijdelijke contracten via de wet doorstroming huurmarkt in 2015 lijken door hun niet te zijn geleerd. Bovendien zijn er veel effectievere manieren om leegstand tegen te gaan dan het opofferen van huurbescherming.'

Stemming op dinsdag
Komende dinsdag wordt er gestemd over de wijzigingsvoorstellen en de Wet Vaste Huurcontracten. Trip: 'We roepen de Kamer op voor de Wet Vaste Huurcontracten te stemmen, maar zonder hierbij de rechten van particuliere huurders in de uitverkoop te doen.'
https://www.woonbond.nl/n(...)ten-verkoop-woningen

Hoe cynisch wil je het hebben om bij een Wet Vaste huurcontracten een amandement (ná het debat) in te dienen om de huurbescherming te vernietigen.

Dit heeft de VVD, CDA en waarschijnlijk ook de PVV maanden van tevoren afgestemd met hun vastgoedvriendjes natuurlijk.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:49:02 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208778349
Van Haga was hier ook voor gok ik?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208778351
Prima plan, kan ik mijn huurders eruit zetten zonder te hoeven schuiven :9~
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:42 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208778370
Je moet jezelf doodschamen als je op die partijen stemt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208778373
Niet langer dan twee jaar’, je hebt het vast weleens in een huuradvertentie zien staan. Maar aan tijdelijke huurcontracten komt een eind. De Tweede Kamer wil af van de flexibele huurcontracten, want verhuurders maken te vaak misbruik hiervan.

En dat is gunstig voor huurders. Want tijdelijke huurcontracten maken de positie van huurders wankel. Stel je te hoge eisen? Of heb je klachten? Dan kan een huurbaas ervoor kiezen om het contract niet te verlengen. Eerder werd bekend dat de prijzen van koopwoningen stevig zakken.

Tweede Kamer wil af van tijdelijke huurcontracten
Matthijs ten Broeke van de woonbond sprak tegen AT5 uit dat huurders minder snel voor hun rechten opkomen, doordat een tijdelijk contract in de weg staat. Daarnaast is de overheid niet blij met de grote wisseling van huurders. Dit zou namelijk ten koste gaan van de leefbaarheid van straten of wijken die bestaan uit huurwoningen.

https://www.metronieuws.n(...)erhuurders-huurders/

Dus alleen als je verkoopt kom je van de huurders af?
pi_208778381
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin. Tja, voor beide kanten, zowel huurder als eigenaar, is een casus te maken.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_208778386
Dit kan toch nauwelijks een verrassing zijn. De achterban van de VVD bestaat voor een relatief groot deel uit particuliere verhuurders. Met publiek belang heeft het inderdaad niks te maken, en in wat mij betreft ook niet met goed bestuur. Ik vind dit een vorm van schaamteloos egoïsme.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:54:26 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778404
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:52 schreef laforest het volgende:
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin. Tja, voor beide kanten, zowel huurder als eigenaar, is een casus te maken.
Dat koop je dat huis niet, simpel zat.
pi_208778415
quote:
Daarom wordt een huis in verhuurde staat in het algemeen ook lager gewaardeerd dan een huis in onverhuurde staat. VVD is toch altijd voor een vrije markt? Nou dat is marktwerking:als je een huis in onverhuurde staat wil ben je gewoon duurder uit, dat is nu al zo.
pi_208778428
quote:
80s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:54 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Dat koop je dat huis niet, simpel zat.
Kijk en voor dit soort reacties wordt er nu een oplossing geboden.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:56:25 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208778432
quote:
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop. En dat koop geen huur breekt is ook al even..

Dus bullshitargument.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_208778448
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop.
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wil wonen. :)
pi_208778461
Het extra risico van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:58:20 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208778463
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wilt wonen. :)
Als je er zelf wil wonen dan koop je een pand zónder huurders.
pi_208778472
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Als je er zelf wil wonen dan koop je een pand zónder huurders.
Nee, ik koop het pand dat ik wil hebben.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:09 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778473
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wilt wonen. :)
Of je koopt gewoon een huis waar niet iemand in woont. Zo moeilijk is het niet.
Als je een huis koopt waar huurders in zitten doe je dat om geld te verdienen, niet om in te wonen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:46 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778485
Tja VVD... maak de rijken nog rijker, en geef de grote groep in samenleving de middelvinger geen verrassing. Wel jammer dat CDA erin mee gaat. Maar goed daar blijft geen zetel meer over als straks de laatste CDA bejaarden de pijp uit gaan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:00:17 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778496
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef laforest het volgende:

[..]
Nee, ik koop het pand dat ik wil hebben.
Eigenlijk moeten ze gewoon gedwongen verkoop toestaan. Als laforest een huis wil kopen, dan mag hij dat. Of het nou te koop staat of niet _O_
pi_208778507
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef laforest het volgende:

[..]
Kijk en voor dit soort reacties wordt er nu een oplossing geboden.
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logisch om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat vaak tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 15-04-2023 12:07:38 ]
pi_208778513
quote:
80s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Of je koopt gewoon een huis waar niet iemand in woont. Zo moeilijk is het niet.
Als je een huis koopt waar huurders in zitten doe je dat om geld te verdienen, niet om in te wonen.
Dat mag toch? Vrije economie.
pi_208778523
Ik verhuur ook een woning maar ik vind het een slechte zaak dat koop straks huur kan verbreken.

Huurbescherming is belangrijk, dit gaat gewoon misbruikt worden om huurders eruit te trappen.

En wanneer moet je er uit? Als de woning te koop staat? Als de woning verkocht is? Voor de overdracht? Na de overdracht? Wat is de termijn?

Over zoiets moet je echt heel goed nadenken.
pi_208778531
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:01 schreef recursief het volgende:

[..]
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logische om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.
Waarom kopen ze zelf dan niet?
pi_208778534
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het extra risico van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
Ook een prima manier om de maximaal toegestane huurverhoging te omzeilen. Die geldt alleen voor de bestaande huurder, maar voor een nieuwe huurder kan je de huurprijs veel meer opschroeven. Dit is aan alle kanten een slecht doordacht plan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:03:24 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_208778538
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:44 schreef Confetti het volgende:
De VVD en het CDA willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. Vreemd genoeg doen ze dit in een wijzigingsvoorstel op de Wet Vaste Huurcontracten, een wetsvoorstel waarmee de PvdA en de ChristenUnie ervoor willen zorgen dat huurders meer woonzekerheid hebben door het gebruik van tijdelijke contracten terug te dringen.
quote:
Een amendement is ontoelaatbaar, indien het een strekking heeft tegengesteld aan die van het wetsvoorstel, of indien er tussen de materie van het amendement en die van het wetsvoorstel geen rechtstreeks verband bestaat. Het is de Tweede Kamer die beslist of een amendement wel of niet toelaatbaar is.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvuo/recht_van_amendement
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_208778545
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:03 schreef laforest het volgende:

[..]
Wat denk je?
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:04:29 #26
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778550
quote:

[..]
Omdat mensen zoals jij, al hun spaargeld opeten door hoge huren te vragen en je niet of nauwelijks kunnen sparen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:05:12 #27
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_208778558
Stel, moet even een paar maanden in het buitenland werken, kun je dan je woning nog wel tijdelijk verhuren?
Krekker is de bom!
pi_208778560
quote:

[..]
Je weet het antwoord wel, maar vooruit:

- om niet het gedoe van onverwacht onderhoud te hebben, gewoon vaste lasten
- omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen
- om de vrijheid te houden snel te verhuizen voor werk
- omdat een investeerder de woning voor hun neus heeft weggekaapt
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:06:33 #29
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208778571
quote:
Dan koop je maar een ander huis.
pi_208778580
Maar je zou dus als je slim bent kunnen zeggen tegen de huurder dat je de woning gaat verkopen, vervolgens verkoop je het aan een "vriendje" (andere huisjesmelker) en op de dag bij de notaris laat die de aankoop knallen.

De huurder is er dan al uit, het huis niet verkocht en je kan er nieuwe huurders in zetten.
pi_208778588
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:52 schreef QAnonn het volgende:
Niet langer dan twee jaar’, je hebt het vast weleens in een huuradvertentie zien staan. Maar aan tijdelijke huurcontracten komt een eind. De Tweede Kamer wil af van de flexibele huurcontracten, want verhuurders maken te vaak misbruik hiervan.

En dat is gunstig voor huurders. Want tijdelijke huurcontracten maken de positie van huurders wankel. Stel je te hoge eisen? Of heb je klachten? Dan kan een huurbaas ervoor kiezen om het contract niet te verlengen. Eerder werd bekend dat de prijzen van koopwoningen stevig zakken.

Tweede Kamer wil af van tijdelijke huurcontracten
Matthijs ten Broeke van de woonbond sprak tegen AT5 uit dat huurders minder snel voor hun rechten opkomen, doordat een tijdelijk contract in de weg staat. Daarnaast is de overheid niet blij met de grote wisseling van huurders. Dit zou namelijk ten koste gaan van de leefbaarheid van straten of wijken die bestaan uit huurwoningen.

https://www.metronieuws.n(...)erhuurders-huurders/

Dus alleen als je verkoopt kom je van de huurders af?
Daar komt het wel min of meer op neer ja, door het afschaffen van tijdelijke contracten komt een verhuurder straks heel erg moeilijk van huurders af, en alleen met een flinke zak geld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2023 11:08:40 ]
pi_208778595
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:05 schreef KreKkeR het volgende:
Stel, moet even een paar maanden in het buitenland werken, kun je dan je woning nog wel tijdelijk verhuren?
Nee.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:09:20 #33
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778598
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je zou dus als je slim bent kunnen zeggen tegen de huurder dat je de woning gaat verkopen, vervolgens verkoop je het aan een "vriendje" en op de dag bij de notaris laat die de aankoop knallen.

De huurder is er dan al uit, het huis niet verkocht en je kan er nieuwe huurders in zetten.
En dan kunnen ze weer meer huur vragen. Want nu kunnen je het maximaal 2 procent plus gemiddelde salarisstijging omhoog doen per jaar.
pi_208778633
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Daar komt het wel min of meer op neer ja, door het afschaffen van tijdelijke contracten komt een verhuurder straks heel erg moeilijk van huurders af, en alleen met een flinke zak geld.
Gevolg is dat niemand straks meer kan huren en alle investeerders hun panden verkoopt. Owja en 100% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar statushouders in sommige steden.
pi_208778649
Zijn hier nou geen Europese wetten over waarmee ze kunnen worden teruggefloten? Hebben we nog eens wat aan die unie.
pi_208778651
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:07 schreef Aberkullie het volgende:
Oh kut, op domme troll Laforest gereageerd.
Laforest is een act, wel een goede trouwens gezien de reacties die hij altijd los weet te peuteren.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:15:03 #37
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_208778656
Nieuwe opties zien het daglicht. Want zie inderdaad anders maar van die huurders 'verlost' te geraken.

Tevens vrije markt, dus why not?
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:01 #38
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_208778664
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:03 schreef recursief het volgende:

[..]
Ook een prima manier om de maximaal toegestane huurverhoging te omzeilen. Die geldt alleen voor de bestaande huurder, maar voor een nieuwe huurder kan je de huurprijs veel meer opschroeven. Dit is aan alle kanten een slecht doordacht plan.
Je bedoelt een uitstekend doordacht plan neem ik aan? Lijkt me precies het effect waar de VVD naar op zoek is.
pi_208778705
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Je moet jezelf doodschamen als je op die partijen stemt.
Dit, optyfen met die kliek.
Niet over twee jaar, niet morgen, nu!
pi_208778707
Als de huurdersbescherming niet zo belachelijk strikt was zou er ook niet zoveel met tijdelijke contracten gewerkt worden.
No bitch to me
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:22:11 #41
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208778718
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:44 schreef Confetti het volgende:
ook de PVV
Wolven in schaapskleren.
Zogenaamd opkomen voor de hardwerkende normale NL'er, beweren economisch best links te zijn, maar ze zijn gewoon keiharde VVD fetisjisten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208778723
Zoals ik al in een ander topic schreef worden dit soort partijen en bijbehorende politic steeds schaamtelozer asociaal. Er is een nijpend woningtekort, laten we een voorstel doen dat het leven van de gewone man nog wat lastiger kan maken.

Deze partijen zijn loopjongens van het kapitaal. Rijken moeten steeds makkelijker nog rijker kunnen worden, en als je dat niet bent word je gepoogd het waanbeeld te verkopen dat je dat ook kunt worden als je maar bereid bent je hard genoeg uit de naad te werken. Het is de illusie van de Amerikaanse Droom in het klein.
pi_208778725
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wolven in schaapskleren.
Zogenaamd opkomen voor de hardwerkende normale NL'er, beweren economisch best links te zijn, maar ze zijn gewoon keiharde VVD fetisjisten.
Waar kwam Wilders ook alweer vandaan?
pi_208778727
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:13 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Gevolg is dat niemand straks meer kan huren en alle investeerders hun panden verkoopt. Owja en 100% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar statushouders in sommige steden.
Ik verhuur alleen nog maar aan bekenden, de rest krijgt nu geen kans meer.
pi_208778731
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:21 schreef TornadoDK het volgende:
Als de huurdersbescherming niet zo belachelijk strikt was zou er ook niet zoveel met tijdelijke contracten gewerkt worden.
Maar dan weet je dat je een tijdelijk contract hebt.

Met deze nieuwe wet wordt ieder "vast" contract ook een tijdelijk contract, je zal altijd de onrust hebben dat je huisjesmelker de woning aan een vriendje kan verkopen om van je af komen.

En mogelijk hoeven ze de overdracht niet eens plaats te laten vinden, want daarvoor ben je de woning al uit.

Oplossing kan zijn om de overdrachtsbelasting voor verhuurde woningen fors te verhogen maar dan nog kan je de verkoop natuurlijk afbreken op de dag van ondertekenen.
pi_208778733
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik verhuur alleen nog maar aan bekenden, de rest krijgt nu geen kans meer.
Begrijpelijk. Heb jij geen last van het puntensysteem en de belasting of zijn die regels nog niet ingegaan?
pi_208778740
Kan dit plan ook gebruikt worden door gemeentes om woningen op te kopen voor statushouders?
pi_208778742
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:24 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Begrijpelijk. Heb jij geen last van het puntensysteem en de belasting of zijn die regels nog niet ingegaan?
Ik verhuur niet voor de absolute hoofdprijs dus het puntensysteem is voor mij geen probleem.
pi_208778751
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:21 schreef TornadoDK het volgende:
Als je er met tijdelijke contracten onderuit kan komen dan is het ook niet belachelijk strikt.?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_208778764
- nvm -

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2023 11:49:32 ]
pi_208778769
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop. En dat koop geen huur breekt is ook al even..

Dus bullshitargument.
Dus zou het mooi zijn als er iets meer flexibiliteit zou zijn.
pi_208778774
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Kan dit plan ook gebruikt worden door gemeentes om woningen op te kopen voor statushouders?
Is dat niet de Wet Verplaatsing Bevolking?
pi_208778790
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:13 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Owja en 100% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar statushouders in sommige steden.
Nee, dat is niet correct.

Er zijn wel steden die voor een bepaalde periode (enkele weken) hun sociale huurwoningen naar statushouders laten / lieten gaan om hun achterstand in te halen. Maar dat is geen "all year round" beleid.

Dat weet je zelf trouwens ook wel.
pi_208778826
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is niet correct.

Er zijn wel steden die voor een bepaalde periode (enkele weken) hun sociale huurwoningen naar statushouders laten / lieten gaan om hun achterstand in te halen. Maar dat is geen "all year round" beleid.

Dat weet je zelf trouwens ook wel.
Het is niet moeilijk om te bedenken dat er een structurele achterstand gaat zijn.
pi_208778862
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:33 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Het is niet moeilijk om te bedenken dat er een structurele achterstand gaat zijn.
Nogmaals, je deed de bewering dat sommige steden 100% van hun woningen naar statushouders liet gaan.
Ik heb aangegeven dat dat niet correct is.

Jij nu blijkbaar ook. Dat kan je ook gewoon zeggen ipv een vaag suggestieve reactie te geven.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:39:18 #56
3542 Gia
User under construction
pi_208778896
quote:
Maar als je er zelf wilt gaan wonen, mag je een huurder er toch al uitzetten. Een pand met huurder kopen is goedkoper. Wil je er vervolgens zelf gaan wonen, zet je de huurder eruit. Hoppa, winst, want nu kun je het onverhuurd verkopen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:01 schreef recursief het volgende:

[..]
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logische om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.
Eens. Daarbij kunnen die huurders niet even naar een ander huis verhuizen, want dat is er niet. Huurders komen dan massaal op straat te staan.
pi_208778912
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals, je deed de bewering dat sommige steden 100% van hun woningen naar statushouders liet gaan.
Ik heb aangegeven dat dat niet correct is.

Jij nu blijkbaar ook. Dat kan je ook gewoon zeggen ipv een vaag suggestieve reactie te geven.
https://www.telegraaf.nl/(...)n-voor-statushouders

In een bepaalde periode idd. De toon is gezet.
pi_208779008
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het knap hoe je het onderwerp weer in een topic weet te krijgen. Echt knap gedaan, hulde, je bent daar echt goed in.
Ik denk graag een paar stappen vooruit.
Hoe denk je dat we dit gaan opvangen?:
NWS / Komende jaren grote toename aantal asielzoekers verwacht
pi_208779020
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het extra risico doel van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
Aangepast naar de cynische realiteit van de VVD en het CDA. Je zou denken dat een CDA een keertje wat ging doen voor de gemiddelde kiezer na weer een nieuwe extreme nederlaag, maar ze willen zichzelf heel graag opheffen volgens mij.
pi_208779030
quote:
Ik heb eraan gedacht en die nieuwe eigenaar ontvangt maandelijks de huursom zoals die al wist bji aankoop van het huis, en toen was er verder geen recht meer van de koper om aan te denken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:50:25 #61
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208779035
Welk % van de huizenvoorraad wordt verhuurd door particulieren die maar één pand verhuren?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208779056
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:50 schreef monkyyy het volgende:
Welk % van de huizenvoorraad wordt verhuurd door particulieren die maar één pand verhuren?
Hmm, goede vraag, weet ik niet.

Ik kan me anekdotisch bij die groep voegen maar dat is nog geen percentage.
pi_208779067
quote:
Mensen dakloos maken is ook niet ok als het maar een kleine groep is. Ik huur ook bij iemand met maar 1 woning.
pi_208779073
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:48 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Ik denk graag een paar stappen vooruit.
Hoe denk je dat we dit gaan opvangen?:
NWS / Komende jaren grote toename aantal asielzoekers verwacht
Dat kun je prima in dat topic bespreken :)
pi_208779156
Doet me een beetje denken aan de situatie in Duitsland zoals iemand me die laatst schetste. Daar mag je kennelijk als eigenaar van een woning aanspraak maken op een 'zelfbewoningsrecht'. Er worden dus veel huizen verkocht met huurders erin waarna de nieuwe eigenaar een procedure start om de huurders eruit te krijgen en er zelf in te trekken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_208779185
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Met deze nieuwe wet wordt ieder "vast" contract ook een tijdelijk contract, je zal altijd de onrust hebben dat je huisjesmelker de woning aan een vriendje kan verkopen om van je af komen.

En mogelijk hoeven ze de overdracht niet eens plaats te laten vinden, want daarvoor ben je de woning al uit.

Oplossing kan zijn om de overdrachtsbelasting voor verhuurde woningen fors te verhogen maar dan nog kan je de verkoop natuurlijk afbreken op de dag van ondertekenen.
Maar met onderhandse transactie kun je dat wel opvangen door een wat lagere prijs te rekenen. Die overdrachtsbelasting werkt alleen op een vrije markt, niet als twee pandjesbazen onderling met pandjes gaan schuiven.
pi_208779199
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:04 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar met onderhandse transactie kun je dat wel opvangen door een wat lagere prijs te rekenen. Die overdrachtsbelasting werkt alleen op een vrije markt, niet als twee pandjesbazen onderling met pandjes gaan schuiven.
Hoe kan een overdrachtsbelasting worden voorkomen tussen twee pandjesbazen?
pi_208779249
quote:

[..]

Heeft er iemand het amendement (of de OP gelezen)? Dit voorstel geldt alleen voor mensen die maar 1 woning verhuren. Op huisjesmelkers heeft dit helemaal geen betrekking.
zie email 27 oktober
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:12:03 #69
344884 monkyyy
pi_208779263
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hmm, goede vraag, weet ik niet.

Ik kan me anekdotisch bij die groep voegen maar dat is nog geen percentage.
Ik heb iets gevonden, cijfers uit 2018.
quote:
Omvang van de portefeuille – kleinschalige verhuurders versus grote beleggers

Volgens een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren in 2018
in totaal ruim 280 duizend particuliere verhuurders (hier alleen natuurlijke personen) actief op
de Nederlandse woningmarkt. Samen verhuurden zij zo’n 475 duizend woningen. Dit is een
kleine 6 procent van de totale woningvoorraad (CBS 2019b).

11% van 280.000 verhuurders, gaat toch nog om zo'n 30.800 woningen waar dit wetsvoorstel voor geldt.

https://www.pbl.nl/sites/(...)woningmarkt-3821.pdf
pi_208779272
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Niet.
pi_208779279
quote:

[..]
Kan niet. Ook onderhandse transactie (overdracht economisch eigendom) is belast met overdrachtsbelasting. Je kan uiteraard de koopsom wat lager maken en de rest zwart betalen om de belasting te drukken.

Overigens wordt er al zwaar gelobbyed om de overdrachtsbelasting weer te verlagen en dat wordt binnenkort 'geëvalueerd'. Je kan er vergif op innemen dat de VVD bij de onderhandelingen hier hoog op gaat inzetten. Zou me niet verbazen als ze het halveren om de economie te 'stimuleren'.
pi_208779280
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Heeft er iemand het amendement (of de OP gelezen)? Dit voorstel geldt alleen voor mensen die maar 1 woning verhuren. Op huisjesmelkers heeft dit helemaal geen betrekking.
Klopt, ik las het ná mijn reactie maar heb uiteraard niet al m'n oude posts weer aangepast.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:14:51 #73
344884 monkyyy
pi_208779300
quote:

[..]
Als de twee pandjesbazen met elkaar gaan trouwen in algehele gemeenschap van goederen, vervolgens gaan scheiden en het onroerend goed verdelen, dan kun je overdrachtsbelasting ontwijken.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:15:12 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779305
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Dan moet je dat huis niet kopen, overigens zal het zonder huurders erin ook meer kosten, dus dit voorstel is alleen maar ten voordele van de verkoper, die belegt door een huis te verhuren.
De overheid "beschermt" hiermee dan dus de belegger die prima weet waar hij zijn geld in heeft gestopt ten koste van de huurder die daarmee het dak boven zijn hoofd verliest.

Het is godsgeklaagd, zo'n aanpassing.
Eerst de woningmarkt verneuken door panden voor starters weg te kapen, en vervolgens de gevolgen van het feit dat je een huis hebt gekocht om geld aan te verdienen ook nog eens afwentelen op degenen die niet kunnen kopen en daarom huren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208779313
quote:
Dat komt best veel voor, en nog veel meer als die verhuurders 1 of 2 pandjes verkopen. Vaak heel aardige niet zo heel erg zakelijke mensen die de verhufteringsboot helemaal hebben gemist en vergeten zijn de huur te verhogen omdat hun belegging voldoende rendement opleverde of het huis niet zo goed in orde was. Je hebt nog aardig wat mensen die een leuke woning huren voor 300-400 per maand. Mjin kapper heeft een familielid die ruim binnen de Groningse gemeentegrens een 3 kamerwoning met tuintje heeft voor 100 euro per maand en daarom niet wou kopen.

Dat is natuurlijk wel een kwesti want dat kun je niet verkopen anders dan voor een heel erg lage prijs.
pi_208779326
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan moet je dat huis niet kopen, overigens zal het zonder huurders erin ook meer kosten, dus dit voorstel is alleen maar ten voordele van de verkoper, die belegt door een huis te verhuren.
De overheid "beschermt" hiermee dan dus de belegger die prima weet waar hij zijn geld in heeft gestopt ten koste van de huurder die daarmee het dak boven zijn hoofd verliest.

Het is godsgeklaagd, zo'n aanpassing.
Eerst de woningmarkt verneuken door panden voor starters weg te kapen, en vervolgens de gevolgen van het feit dat je een huis hebt gekocht om geld aan te verdienen ook nog eens afwentelen op degenen die niet kunnen kopen en daarom huren.
Het zet ook de deur wagenwijd open voor misbruik. Als jij een paar pandjes verhuurt, maar je broer, zus, dochter of beste vriendin niet dan verkoop je hem even, maakt gebruik van deze regeling en koopt hem weer terug.
Ja dat kost geld, maar minder dan wat het oplevert vrees ik.
zie email 27 oktober
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:03 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208779329
Als het gaat om 1 woning dan vind ik het geen slecht voorstel. Op die manier kan iemand die een tijd naar het buitenland gaat of een huis erft, gaat samenwonen het gemakkelijker tijdelijk verhuren en kan dat aanbod doen groeien.

Voor professionele pandjesbazen moet hier natuurlijk geen sprake van zijn. Daar ook prima dat tijdelijke verhuur aan banden wordt gelegd nu.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:40 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779334
quote:

[..]
Omdat allerlei figuren die een paar ton overhebben ze overbieden om het huis vervolgens tegen de hoofdprijs te verhuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208779339
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:18 schreef Hexagon het volgende:
Als het gaat om 1 woning dan vind ik het geen slecht voorstel. Op die manier kan iemand die een tijd naar het buitenland gaat of een huis erft, gaat samenwonen het gemakkelijker tijdelijk verhuren en kan dat aanbod doen groeien.

Voor professionele pandjesbazen moet hier natuurlijk geen sprake van zijn. Daar ook prima dat tijdelijke verhuur aan banden wordt gelegd nu.
In de kern geen slecht voorstel, uitwerking is beroerd. Iedereen die voorstelt de rechterlijke belangenafweging te schrappen snapt er niets van, dat kan tot de meest schrijnende situaties leiden.
zie email 27 oktober
pi_208779356
quote:

[..]

Ik denk dat huisjesmelkers altijd wel trucjes vinden om mensen eruit te krijgen. Zijn ook genoeg mensen die 1 extra woning hebben die ze willen verhuren die kunnen dit soort trucjes niet zo makkelijk doen.

Zelf heb ik een appartement wat ik zou kunnen verhuren maar als het niet kan met een tijdelijk contract dan blijft het lekker leeg staan.

Want een huurder krijg je er dan bijna nooit uit. En dat is geen probleem als je een goede huurder hebt die mogen van mij alle bescherming hebben. Alleen worden wanbetalers en overlast veroorzakers ook te goed beschermd helaas.

[ Bericht 0% gewijzigd door TornadoDK op 15-04-2023 12:31:12 ]
No bitch to me
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:22:28 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779369
Maar het verbaast niets, huuropbrengsten gaan belast worden, ook vrije sector huurwoningen gaan onder een puntenstelsel vallen waardoor de hoogte van de huur gereguleerd wordt en met die maatregelen in aantocht moet het ineens makkelijker gemaakt worden om die panden die verhuurd worden van de hand te doen.

Man, man, man... de belegger zal toch eens risico lopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208779373
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:18 schreef Hexagon het volgende:

Ja dan zou er een soort clausule op moeten dat na verwijdering huurders niet nogmaals verkocht kan wprden ofzo?
pi_208779384
quote:
84s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:49 schreef Starhopper het volgende:
Goh, die vent heeft iets van 20 miljoen in vastgoed zitten, is ie gewoon open over.

Zag een keer een interview dat dat bedrag ter sprake kwam en toen corrigeerde hij het nog even naar boven…
pi_208779410
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:22 schreef Leandra het volgende:
Maar het verbaast niets, huuropbrengsten gaan belast worden, ook vrije sector huurwoningen gaan onder een puntenstelsel vallen waardoor de hoogte van de huur gereguleerd wordt en met die maatregelen in aantocht moet het ineens makkelijker gemaakt worden om die panden die verhuurd worden van de hand te doen.

Is iemand die 1 woning verhuurt een belegger? In strikte zin wel natuurlijk, maar ik denk niet dat de economische positie van zo iemand vergelijkbaar is met een ‘echte’ belegger. Dat je die mensen enigszins beschermt kan ik wel in komen, vaak genoeg gaat dit ook gewoon om iemands pensioenvoorziening.

Waar dit uit de rails loopt is bij de huurder die vogelvrij wordt.
zie email 27 oktober
pi_208779416
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:23 schreef 111210 het volgende:

[..]
Goh, die vent heeft iets van 20 miljoen in vastgoed zitten, is ie gewoon open over.

Zag een keer een interview dat dat bedrag ter sprake kwam en toen corrigeerde hij het nog even naar boven…
Sjopperdepop.
zie email 27 oktober
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:25:43 #86
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208779422
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat komt best veel voor, en nog veel meer als die verhuurders 1 of 2 pandjes verkopen. Vaak heel aardige niet zo heel erg zakelijke mensen die de verhufteringsboot helemaal hebben gemist en vergeten zijn de huur te verhogen omdat hun belegging voldoende rendement opleverde of het huis niet zo goed in orde was. Je hebt nog aardig wat mensen die een leuke woning huren voor 300-400 per maand. Mjin kapper heeft een familielid die ruim binnen de Groningse gemeentegrens een 3 kamerwoning met tuintje heeft voor 100 euro per maand en daarom niet wou kopen.

Dat is natuurlijk wel een kwesti want dat kun je niet verkopen anders dan voor een heel erg lage prijs.
Die prijzen sluiten ook niet meer aan bij de markt nu, ook in Groningen voor een 3 kamer appartement

https://www.funda.nl/huur(...)8-van-houtenlaan-39/
https://www.funda.nl/huur(...)7612-mozartstraat-3/
https://www.funda.nl/huur(...)0910-helperpark-362/
pi_208779428
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:22 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ja dan zou er een soort clausule op moeten dat na verwijdering huurders niet nogmaals verkocht kan wprden ofzo?
Nee. De rechterlijke belangenafweging moet gewoon blijven, de kantonrechter kan prima doorzien of er sprake is van misbruik of van een of andere rare omstandigheid waardoor de gang van zaken volkomen logisch is.
zie email 27 oktober
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:26:25 #88
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208779434
quote:
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin.
Welke rechten van de nieuwe eigenaar?
Huilen dan.
pi_208779447
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat allerlei figuren die een paar ton overhebben ze overbieden om het huis vervolgens tegen de hoofdprijs te verhuren.
Dat mag toch legaal gezien?
pi_208779452
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:27 schreef laforest het volgende:

[..]
Hoe is dat precies relevant voor het antwoord op de vraag die je stelde?
zie email 27 oktober
pi_208779461
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:22 schreef Leandra het volgende:

Vergeet de verhoging van de belasting in box 3 niet voor tweede woningen en meer. Die hakt er ook aardig in voor iedereen die “maar” 1 huis verhuurt.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:29:40 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779469
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het zet ook de deur wagenwijd open voor misbruik. Als jij een paar pandjes verhuurt, maar je broer, zus, dochter of beste vriendin niet dan verkoop je hem even, maakt gebruik van deze regeling en koopt hem weer terug.
Ja dat kost geld, maar minder dan wat het oplevert vrees ik.
Als het echt alleen maar voor mensen is die één pand hebben naast de eigen woning dan zal het meevallen met die constructie, neem ik aan.

Maar ik zie totaal niet waarom die belegger geholpen of beschermd zou moeten worden.
Als je een huis erft verkoop je het maar als verhuren te eng is.

Maar je ziet de kleine beleggers nu al janken dat ze hun beleggingsobject niet voor de volle prijs kunnen verkopen omdat er huurders in zitten, en ze willen nu verkopen omdat de opbrengst niet meer onbelast is en omdat vrije sector huur ook aan een puntensysteem moet gaan voldoen.

Als die aanpassingen er niet waren had je dat "ik wil mijn verhuurde pand verkopen maar ik krijg er in verhuurde staat de hoofdprijs niet voor" gemiep ook niet, want dat is waar dit imho om draait.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 12:32:18 #93
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_208779490
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Dan koop je de huurders af. Geef ze een zak geld die groot genoeg is en ze vertrekken wel. Ik zie niet in waarom de overheid beleggers zou moeten helpen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_208779506
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:32 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dan koop je de huurders af. Geef ze een zak geld die groot genoeg is en ze vertrekken wel. Ik zie niet in waarom de overheid beleggers zou moeten helpen.
Dan kunnen huurders mensen uitzuigen, dat is wel eerlijk? :?

Misschien met een wettelijke regeling komen over hoe een eerlijk bedrag berekend kan worden?
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 12:35:34 #95
3928 Ulx
pi_208779523
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:34 schreef laforest het volgende:
dat is wel eerlijk? :?

Nee, dat is vrije marktwerking.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_208779574
Hiermee schaffen ze in feite de huurbescherming volledig af. Want het wordt voor kwaadwillenden heel makkelijk om hun vastgoed op naam van andere te zetten om zo misbruik te maken van dit amendement.

[ Bericht 32% gewijzigd door Jaeger85 op 15-04-2023 13:10:02 ]
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 12:41:29 #97
3928 Ulx
pi_208779579
Maar je kunt inderdaad een maximale afkoopsom in de wet zetten. De huurder staat op straat, die heeft weinig keus op dat moment, die kan zo weer worden uitgezogen door een volgende verhuurder. Dus een redelijke zou zeg 25% van de aankoopwaarde van de woning zijn. Je koop een woning voor 4 ton, dan betaal je 100k maximaal aan de huurder, zodat die ook de mogelijkheid heeft om naar een bank te stappen voor een hypotheek. En daardoor neemt de vraag naar koopwoningen toe, waardoor de woningprijs weer stijgt. Iedereen wint.
pi_208779592
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:41 schreef Ulx het volgende:
Maar je kunt inderdaad een maximale afkoopsom in de wet zetten. De huurder staat op straat, die heeft weinig keus op dat moment, die kan zo weer worden uitgezogen door een volgende verhuurder. Dus een redelijke zou zeg 25% van de aankoopwaarde van de woning zijn. Je koop een woning voor 4 ton, dan betaal je 100k maximaal aan de huurder, zodat die ook de mogelijkheid heeft om naar een bank te stappen voor een hypotheek. En daardoor neemt de vraag naar koopwoningen toe, waardoor de woningprijs weer stijgt. Iedereen wint.
Je wilt een huurder een ton geven omdat hij de woning moet verlaten? Ik zie een nieuw business model ontstaan, zoveel mogelijk huizen huren en dan hopen op de jackpot.
pi_208779599
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:41 schreef Jaeger85 het volgende:
Hiermee schaffen ze in feite de huurbescherming volledig af. Want het wordt voor kwaadwillenden heel makkelijk om hun vastgoed op naam van andere te zetten om zo misbruik te maken van dit amandement.
Ach, dat kan nu ook al hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2023 12:43:55 ]
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:43:45 #100
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208779600
Is dit verbazingwekkend ? Natuurlijk niet. Zo is er onlangs ook een wet aangepast die een puntensysteem voor vrijesector-huurwoningen moet invoeren. De grens daarvoor lag aanvankelijk op een huur van EUR 1250, maar is onder druk van de corporaties omlaag gebracht naar EUR 1000. Fantastisch natuurlijk voor de verhuurders, want vrijesector-huurwoningen onder de EUR 1000 bestaan niet meer. Met de invoering van de huurdersheffing zijn de huren van de vrijesector-huurwoningen net boven de grens van de sociale huur opgeschroefd, zodat die allemaal ruim boven de EUR 1000 zijn uitgekomen. Mooi een-tweetje tussen het kabinet en de verhuurders, resulterend in een wet die "sociaal" klinkt maar 0 effect heeft.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_208779608
Dit gaat ook zorgen voor woonwaardespeculatie. Verhuurders kunnen hun huurder uitmelken en ondertussen wachten tot de markt op de top is en vervolgens de huurder eruit trappen en de woning voor de hoofdprijs verkopen. Ook zeer kwalijk dat er geen termijn en vergoeding verbonden is aan deze wetswijziging.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:45:03 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779615
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is iemand die 1 woning verhuurt een belegger? In strikte zin wel natuurlijk, maar ik denk niet dat de economische positie van zo iemand vergelijkbaar is met een ‘echte’ belegger. Dat je die mensen enigszins beschermt kan ik wel in komen, vaak genoeg gaat dit ook gewoon om iemands pensioenvoorziening.

Waar dit uit de rails loopt is bij de huurder die vogelvrij wordt.
Als ik 200K heb en ik koop er een pand van om te verhuren, hoe ben ik dan minder een belegger dan wanneer ik die 200K over 8 aandelenfondsen verdeel?

Als ik dat pand van 200K verhuur voor ¤ 1.000 per maand heb ik een rendement van 6%... dat krijg ik op m'n spaarrekening niet.
Ook prima dat het inmiddels ook belast wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208779616
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ach, dat kan nu ook al hoor.
Maar nu breekt koop geen huur waardoor je de huurbescherming bij een vast contract er niet zomaar vanaf komt.
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 12:45:37 #104
3928 Ulx
pi_208779617
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je wilt een huurder een ton geven omdat hij de woning moet verlaten? Ik zie een nieuw business model ontstaan, zoveel mogelijk huizen huren en dan hopen op de jackpot.
Je gaat je op meerdere plekken als hoofdbewoner inschrijven?
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:46:37 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779626
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Vergeet de verhoging van de belasting in box 3 niet voor tweede woningen en meer. Die hakt er ook aardig in voor iedereen die “maar” 1 huis verhuurt.
Ja, weet ik, ook prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:47:18 #106
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_208779636
Lijkt mij echt geweldig. Ik huur particulier in een flat, welke de afgelopen 5 jaar al 2x van eigenaar gewisseld is. Goed idee wel om het te verkopen en dan 60 huishoudens op straat te zetten.
Dit soort onzekerheden maken het voor de huurder ook niet veiliger op om zoiets te gaan huren. Eigenlijk wil je straks niet particulier huren als dit allemaal zou kunnen.

Overgeleverd zijn aan de grillen van je verhuurder
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_208779645
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:41 schreef Jaeger85 het volgende:
Hiermee schaffen ze in feite de huurbescherming volledig af. Want het wordt voor kwaadwillenden heel makkelijk om hun vastgoed op naam van andere te zetten om zo misbruik te maken van dit amandement.
Nou ja dat is wel kostbaar. Partij A verkoopt 't pand aan partij B en dat kost +/- 10% en daarna moet B het weer aan A terug verkopen wat weer +/- 10% kost. Dus om van die huurbescherming af te komen kost dat bij een woning van 400.000 een ¤ 70.000. Is denk ik goedkoper om die huurder uit te kopen
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:50:29 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779650
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:47 schreef ieniminimuis het volgende:
Lijkt mij echt geweldig. Ik huur particulier in een flat, welke de afgelopen 5 jaar al 2x van eigenaar gewisseld is. Goed idee wel om het te verkopen en dan 60 huishoudens op straat te zetten.
Dit soort onzekerheden maken het voor de huurder ook niet veiliger op om zoiets te gaan huren. Eigenlijk wil je straks niet particulier huren als dit allemaal zou kunnen.

Overgeleverd zijn aan de grillen van je verhuurder
Als er 60 huurders op straat gezet kunnen worden dan is het geen verhuurder met 1 pand voor de verhuur ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208779652
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Die prijzen sluiten ook niet meer aan bij de markt nu, ook in Groningen voor een 3 kamer appartement

https://www.funda.nl/huur(...)8-van-houtenlaan-39/
https://www.funda.nl/huur(...)7612-mozartstraat-3/
https://www.funda.nl/huur(...)0910-helperpark-362/
Ja, en? Huurder woont gewoon en verhuurder krijgt zijn geld en vervangt en installeert een rookmelder. Die mensen zijn helemaal niet op de markt. Als je eenmaal iets gevonden hebt ben je uit de rat race waar de VVD je zo graag in wil hebben, altijd stress, altijd druk om je leven op de rails te houden terwijl het steeds duurder en moeilijker wordt gemaakt. De markt voor hout is ook geexplodeerd, maar mijn vliering was al lang af, moet ik nu ook bijbetalen?
pi_208779657
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:45 schreef Ulx het volgende:

[..]
Je gaat je op meerdere plekken als hoofdbewoner inschrijven?
Met mijn partner als ik een ton of meer kan verdienen? Zeker wel, weet je hoe lucratief. En dan elke zes maanden switchen naar een ander krot waarvan je verwacht dat het wel eens verkocht zou kunnen worden.
pi_208779669
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Nou ja dat is wel kostbaar. Partij A verkoopt 't pand aan partij B en dat kost +/- 10% en daarna moet B het weer aan A terug verkopen wat weer +/- 10% kost. Dus om van die huurbescherming af te komen kost dat bij een woning van 400.000 een ¤ 70.000. Is denk ik goedkoper om die huurder uit te kopen
Dat zie je dan ook veel vaker. Geldbedrag en dan wegwezen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:53:16 #112
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208779673
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, en? Huurder woont gewoon en verhuurder krijgt zijn geld en vervangt en installeert een rookmelder. Die mensen zijn helemaal niet op de markt. Als je eenmaal iets gevonden hebt ben je uit de rat race waar de VVD je zo graag in wil hebben, altijd stress, altijd druk om je leven op de rails te houden terwijl het steeds duurder en moeilijker wordt gemaakt. De markt voor hout is ook geexplodeerd, maar mijn vliering was al lang af, moet ik nu ook bijbetalen?
Nee, mooi dat je juist goed zit. Ik zou graag een verhuurder vinden die niet zo op markt zit en met allerlei trucjes probeert mijn huur nog verder te verhogen dan wettelijk mag.
pi_208779680
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Kan veel goedkoper door gebruik te maken van de nieuwe diplomaten clausule. Die gaat standaard in elk nieuwe huurovereenkomst staan als het er door komt. Dan kan de verhuurder een "familielid" gebruiken om de woning leeg te krijgen en je staat als huurder machteloos want er is geen rechterlijke toetsing.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:57:28 #114
3542 Gia
User under construction
pi_208779714
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:01 schreef Monolith het volgende:
Doet me een beetje denken aan de situatie in Duitsland zoals iemand me die laatst schetste. Daar mag je kennelijk als eigenaar van een woning aanspraak maken op een 'zelfbewoningsrecht'. Er worden dus veel huizen verkocht met huurders erin waarna de nieuwe eigenaar een procedure start om de huurders eruit te krijgen en er zelf in te trekken.
Dat is hier ook, als er sprake is van dringend eigen gebruik, bijvoorbeeld huidige woning te klein na gezinsuitbreiding, of in geval van echtscheiding.

Dit wil men gaan uitbreiden naar een recht om je eigen kind er te laten gaan wonen, hetgeen ik met de huidige woningmarkt ook wel begrijp; je kind moet maar tot zijn 30ste bij pa en ma blijven wonen, terwijl pa nog een woning in eigen bezit heeft.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:00:32 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779740
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:57 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is hier ook, als er sprake is van dringend eigen gebruik, bijvoorbeeld huidige woning te klein na gezinsuitbreiding, of in geval van echtscheiding.

Dit wil men gaan uitbreiden naar een recht om je eigen kind er te laten gaan wonen, hetgeen ik met de huidige woningmarkt ook wel begrijp; je kind moet maar tot zijn 30ste bij pa en ma blijven wonen, terwijl pa nog een woning in eigen bezit heeft.
Dan kan pa de huurder ook gewoon uitkopen toch?

Als je kind op z'n 30ste nog thuis woont terwijl pa nog een huis heeft dan heeft pa waarschijnlijk ook al >10 jaar huurinkomsten van dat huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208779750
Wil. Hij wil. Zij wil. Het wil.
pi_208779760
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:53 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee, mooi dat je juist goed zit. Ik zou graag een verhuurder vinden die niet zo op markt zit en met allerlei trucjes probeert mijn huur nog verder te verhogen dan wettelijk mag.
Ja, maar dat kalme, die rust, gewoon een verhuurder die blij is met zijn huurders omdat ze elke maand netjes betalen jarenlang en geen problemen veroorzaken en hem van een degelijk rendement op zijn investering voorzien is niet de bedoeling. Bij de VVD moet er zoveel mogeljik markt zijn die zoveel mogelijk in beweging is, want dan wordt er financieel gemaximaliseerd op het feit iedereen een dak boven zijn hoofd nodig heeft.

Die ziet ons het liefst allemaal zwoegen in een harde concurrentiestrijd tussen woningzoekenden zodat we alle illegale voorwaarden van de buitenlandse vastgoedspeculanten maar accepteren voor een contract van een paar maanden, en dan over een jaartje begint het allemaal weer opnieuw want tijdelijk contract.
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 13:03:26 #118
3928 Ulx
pi_208779772
Huurders met lagere inkomens, zeg anderhalf keer modaal, zijn wel erg kwetsbaar als er geen vergoeding tegenover komt te staan.
pi_208779778
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Alleen vindt er bij dringend eigen gebruik door de rechter een belangenafweging plaats tussen de verhuurder en de huurder. De verhuurder moet onder andere aantonen dat er voldoende alternatieve huurruimte beschikbaar is en de huurder heeft recht op een verhuiskosten vergoeding. Deze afweging wordt gemaakt door de rechter. Deze verruiming wordt echter toegevoegd aan de diplomatenclausule. Daarbij is er geen belangenafweging door een rechter mogelijk en bestaat er ook geen recht op een verhuiskosten vergoeding. Ik voorspel je nu al dat daar flink misbruik van gemaakt gaat worden door foute verhuurders om huurders die voor hun rechten opkomen en hun woekerhuren of gebreken laten toetsen eruit te krijgen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:05:28 #120
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208779791
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:23 schreef laforest het volgende:

[..]
Waar kwam Wilders ook alweer vandaan?
Venlo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208779795
Contract = Contract
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208779822
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Venlo.
:D

En VVD
pi_208779850
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ik 200K heb en ik koop er een pand van om te verhuren, hoe ben ik dan minder een belegger dan wanneer ik die 200K over 8 aandelenfondsen verdeel?

Als ik dat pand van 200K verhuur voor ¤ 1.000 per maand heb ik een rendement van 6%... dat krijg ik op m'n spaarrekening niet.
Ook prima dat het inmiddels ook belast wordt.
Dat is enigzins maar net niet helemaal waar. Van die ¤1000 gaan nog belastingen en verzekeringen af en reserveringen voor onderhoud en beheer. Je kan je rendement wel opkrikken door deels met geleend geld te financieren maar met de huidige rentes is dat minder aantrekkelijk geworden. Maar als je huurinkomsten vergelijkt met dividenduitkeringen is verhuur erg aantrekkelijk.
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 13:12:42 #124
3928 Ulx
pi_208779857
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:06 schreef laforest het volgende:

[..]
Inderdaad. Hoop gelul van mensen zonder echte bezittingen of kapitaal.
Die wel mee moesten betalen aan de financiering van de hypotheekrenteaftrek.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 15 april 2023 @ 13:13:18 #125
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208779862
Gewoon op deze partijen blijven stemmen mensen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:13:40 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208779867
De VVD laat de burger dus niet alleen graag op de arbeidsmarkt in chronische onzekerheid wentelen, dat gaat die club nu ook doen met de primaire levensbehoefte van wonen.

Zelder een meer moreel failliete partij gezien dan de VVD.

Mensen zonder kapitaal mogen niets 'vasts' hebben, dat maakt maar lui c.q. je komt nooit meer van die paupers af c.q. de vrije markt is heilig etcetera.

Tijd dat die club de kant van CDA opgaat en gewoon verdwijnt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Overall beste user 2022 zaterdag 15 april 2023 @ 13:15:53 #127
3928 Ulx
pi_208779882
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:13 schreef Nattekat het volgende:
Gewoon op deze partijen blijven stemmen mensen.
Je loopt het risico het huis uitgetrapt te worden, maar in ruil daarvoor mogen de boeren doorgaan met het omtoveren van natuurgebieden in mooie velden vol braam en brandnetel en doet men daarbij ook nog wat tegen hoofddoekjes. Het is een kwestie van prioriteiten.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:15:59 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779884
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:12 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is enigzins maar net niet helemaal waar. Van die ¤1000 gaan nog belastingen en verzekeringen af en reserveringen voor onderhoud en beheer. Je kan je rendement wel opkrikken door deels met geleend geld te financieren maar met de huidige rentes is dat minder aantrekkelijk geworden. Maar als je huurinkomsten vergelijkt met dividenduitkeringen is verhuur erg aantrekkelijk.
True, ik weet dat er nog kosten af gaan, maar dat er belasting over de opbrengst moet worden afgedragen is wel nieuw, dat was tot voor kort onbelast en dat het nu (weer) belast wordt is een van de redenen dat deze kleine beleggers weer van hun verhuurde panden af willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:19:49 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208779912
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:27 schreef laforest het volgende:

[..]
Het is ethisch alleen verwerpelijk, maar dat weet jij natuurlijk heel goed.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208779952
quote:

[..]
Door een lagere prijs af te spreken.
pi_208779980
Overigens ben ik verhuurder "door de omstandigheden".

Ik was net verhuisd, zou m'n oude woning wat opknappen en verkopen maar m'n moeder had ineens woonruimte nodig. Als ze er ooit uit gaat, verkoop ik de woning. Wel mooi opgeknapt, voorzien van zonnepanelen en gasloos.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:31:55 #132
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208779999
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik was net verhuisd, zou m'n oude woning wat opknappen en verkopen maar m'n moeder had ineens woonruimte nodig. Als ze er ooit uit gaat, verkoop ik de woning. Wel mooi opgeknapt, voorzien van zonnepanelen en gasloos.
Helemaal niets mis met particuliere verhuurders, die voorzien ook gewoon in een behoefte. Zolang ze maar geen huurders uitknijpen of naaien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_208780003
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Helemaal niets mis met particuliere verhuurders, die voorzien ook gewoon in een behoefte. Zolang ze maar geen huurders uitknijpen of naaien.
Dit.
pi_208780006
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is ethisch alleen verwerpelijk, maar dat weet jij natuurlijk heel goed.
Had ik het over legaal, niet ethisch. Daarnaast kan iemand beargumenteren dat als het legaal is in een functionerende democratie dat dit ook ethisch verantwoord is. Ik zeg niet dat ik deze mening ben toegedaan overigens.
pi_208780007
quote:
Zolang ze maar geen huurders uitknijpen of naaien.
Synoniemen met: "commercieel winst maken"???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208780014
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Synoniemen met: "winst maken"???
Winst maken is niet hetzelfde als uitknijpen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:34:31 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208780021
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

Kan gebeuren, als je een huis erft terwijl je kind net woonruimte zoekt zou je diezelfde overweging kunnen maken.
Maakt het niet minder inkomen dat belast is.

Dit zijn uiteraard ook niet de situaties waarvoor deze aanpassing bedoeld is, in zowel jouw geval als mijn voorbeeld kom je wel tot een oplossing met het hurende familielid.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208780034
quote:

[..]
Precies. Dat ben ik. Ik verhuur en knijp niemand uit.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:36:33 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208780043
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:32 schreef laforest het volgende:

[..]
Had ik het over legaal, niet ethisch. Daarnaast kan iemand beargumenteren dat als het legaal is in een functionerende democratie dat dit ook ethisch verantwoord is. Ik zeg niet dat ik deze mening ben toegedaan overigens.
Ethiek is dan ook vooral leuk als hobby, niet als praxis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208780077
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Kan veel goedkoper door gebruik te maken van de nieuwe diplomaten clausule. Die gaat standaard in elk nieuwe huurovereenkomst staan als het er door komt. Dan kan de verhuurder een "familielid" gebruiken om de woning leeg te krijgen en je staat als huurder machteloos want er is geen rechterlijke toetsing.
Ik kende die clausule niet maar als de huurder als een contact voor onbepaalde tijd heeft, dan heeft die clausule toch geen invloed meer?
pi_208780087
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:35 schreef laforest het volgende:

[..]
Dat kan ik niet beoordelen dus prima. Maar het topic gaat over het amendement van CDA en VVD en dat vind ik een asociaal idee en een voorbeeld van beleid dat gunstig is voor wie zichzelf toch al prima zonder steun kan redden en alleen maar negatief kan uitpakken voor mensen die het minder breed hebben.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:45:31 #142
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208780120
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef Momo het volgende:
Tja VVD... maak de rijken nog rijker, en geef de grote groep in samenleving de middelvinger geen verrassing. Wel jammer dat CDA erin mee gaat. Maar goed daar blijft geen zetel meer over als straks de laatste CDA bejaarden de pijp uit gaan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef Momo het volgende:
Het CDA is volkomen de weg kwijt en snapt volgens mij zelf niet (meer) waarvoor ze staan en wat hun achterban is (wat er nog over is althans).
pi_208780137
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:39 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik kende die clausule niet maar als de huurder als een contact voor onbepaalde tijd heeft, dan heeft die clausule toch geen invloed meer?
Nee op dit moment niet. Mijn vrees is meer dat bij nieuwe contracten deze clausule standaard zal worden opgenomen om de hele wettelijk huurdersbescherming makkelijk te omzeilen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:52:47 #144
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208780171
quote:

[..]
Denken je huurders daar net zo over?
Huilen dan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:53:46 #145
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_208780179
Schoften maar ja, het verbaast idd niet, fok de mensjes, alles voor de centjes. :r
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_208780193
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ethiek is dan ook vooral leuk als hobby, niet als praxis.
Dat ben ik niet met je eens, maar dat is verder offtopic.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:55:22 #147
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208780195
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:45 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
[..]
Het CDA is volkomen de weg kwijt en snapt volgens mij zelf niet (meer) waarvoor ze staan en wat hun achterban is (wat er nog over is althans).
Krampachtig meestemmen met VVD. Zodat als VVD weer verkiezingen wint ze mee mogen doen
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:55:33 #148
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208780197
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:55 schreef laforest het volgende:

[..]
Dat ben ik niet met je eens, maar dat is verder offtopic.
Goh.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208780230
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik verhuur ook een woning maar ik vind het een slechte zaak dat koop straks huur kan verbreken.

Huurbescherming is belangrijk, dit gaat gewoon misbruikt worden om huurders eruit te trappen.

En wanneer moet je er uit? Als de woning te koop staat? Als de woning verkocht is? Voor de overdracht? Na de overdracht? Wat is de termijn?

Over zoiets moet je echt heel goed nadenken.
Je hebt het over politici. De meeste denken niet na.
pi_208780232
quote:
Onzin, je verkoopt het pand met de huurders erin of je koopt de huurders uit. Wel de lagere waardering willen voor je belastingaangifte maar als puntje bij paaltje komt is er niets aan de hand. Als je zo'n mongool bent moet je niet gaan beleggen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 15 april 2023 @ 14:01:56 #151
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208780247
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:55 schreef Momo het volgende:

[..]
Krampachtig meestemmen met VVD. Zodat als VVD weer verkiezingen wint ze mee mogen doen
Met die 5 zeteltjes die ze over gaan houden als ze zo doorgaan doen ze voor spek en bonen mee.
pi_208780269
Als dit er doorkomt, mag je hopen dat je huurbaas een knappe dame is. Dan kun je de vernedering als huurder nog zien als een soort femdom-relatie. Stel je voor dat je je huurwoning uit moet, omdat een dikke vent het wil verkopen..
pi_208780353
quote:
99s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:59 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Onzin, je verkoopt het pand met de huurders erin of je koopt de huurders uit. Wel de lagere waardering willen voor je belastingaangifte maar als puntje bij paaltje komt is er niets aan de hand. Als je zo'n mongool bent moet je niet gaan beleggen.
Woningen worden voor de woz waarde opgenomen in box 3.
pi_208780494
Het zou kunnen gaan om een wreed schaak expiriment, De kopers krijgen meer rechten, maar natuurlijk zal een normale koper niet zomaar iemand op straat gooien, maar ok dan heb je een slechte koper en die doet dat dus wel, maar kan daarna nooit meer ontkennen dat hij slecht is geweest en kan je hem of haar beter nailen?
pi_208780727
Dit geeft kansen aan projectontwikkelaars. Die gaan gemeentes verleiden om daar voor een mooie vergoeding asielzoekers te stallen (icm centjes van speidingswet), zonder er jaren aan vast te zitten en zo de waarde te veel zou laten dalen, en zo asielopvang bemoeilijkt. :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_208780758
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 15:14 schreef Het_Bokje het volgende:
Dit geeft kansen aan projectontwikkelaars. Die gaan gemeentes verleiden om daar voor een mooie vergoeding asielzoekers te stallen (icm centjes van speidingswet), zonder er jaren aan vast te zitten en zo de waarde te veel zou laten dalen, en zo asielopvang bemoeilijkt. :P
Heb je het bericht wel gelezen? Het gaat om particuliere beleggers met één pand. Dat zijn projectontwikkelaars en gemeenten niet.
pi_208780772
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 14:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Woningen worden voor de woz waarde opgenomen in box 3.
Verhuurde woningen niet per se: https://www.belastingdien(...)_of_verpachte_woning
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208780888
quote:
99s.gif Op zaterdag 15 april 2023 15:17 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Verhuurde woningen niet per se: https://www.belastingdien(...)_of_verpachte_woning
https://www.visser-visser(...)tio-voor-2023-voor-u

Sinds 2023 zit bijna iedereen op 95-100% van de woz waarde qua leegwaarderatio
pi_208781178
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 15:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]
https://www.visser-visser(...)tio-voor-2023-voor-u

Sinds 2023 zit bijna iedereen op 95-100% van de woz waarde qua leegwaarderatio
Terecht ook wel. Neemt niet weg dat bij lage huren een lagere waarde wordt berekend :) Daarnaast zou het raar zijn dat de huurbescherming wordt verkwanseld wanneer men van een huis af wil, wanneer je een houdt aanhoudt om te verhuren weet je gewoon dat het lastig is huurders eruit te krijgen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 16:48:55 #160
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208781394
quote:
de verhuurder is een verplichting aangegaan , dat hij nu een andere verplichting aangaat met een ander doet er niet toe

ji hebt een leaseauto en de lease maatschappij komt hem ophalen omdat ie verkocht is tijdens het leasecontract -O- 8)7

huur
5%- 6% van WOZ == 73% woning waarde van WOZ en de huurder heeft eerste recht van koop

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 15-04-2023 17:04:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208781740
quote:

[..]
Als je tegen marktconforme prijzen verhuurt knijp je mensen uit.

Maar het was de rest van ons al lang duidelijk dat je een neoliberale pandjesmelker bent.
"Pools are perfect for holding water"
pi_208781766
Verder, ja, smerig van het CDA en de VVD.

Viel echter wel te verwachten. Want zo rolt dat tuig.

'Verkoop breekt geen huur' was lange tijd een van de pijlers van onze huurbescherming, en de neoliberale honden altijd al een doorn in het oog. En nu zien ze een kans om ook dat onderuit te schoppen. Schoften.
  zaterdag 15 april 2023 @ 17:54:09 #163
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208781915
quote:
13s.gif Op zaterdag 15 april 2023 17:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Als je tegen marktconforme prijzen verhuurt knijp je mensen uit.

Maar het was de rest van ons al lang duidelijk dat je een neoliberale pandjesmelker bent.
Ja maar parasitaire huisjesmelkers have feelings too :'( !!!
Huilen dan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 18:03:56 #164
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208782008
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 april 2023 17:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja maar parasitaire huisjesmelkers have feelings too :'( !!!
Pas op hoor, dit valt onder crewbash.
pi_208782200
Niet verrassend van deze 2 vervelende partijen, het CDA is al zo goed als niks meer nu de VVD nog
  zaterdag 15 april 2023 @ 18:33:11 #166
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208782300
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 18:03 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Pas op hoor, dit valt onder crewbash.
Nee hoor gewoon onder parasitaire huisjesmelkersbash.
Huilen dan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 18:35:40 #167
323876 michaelmoore
pi_208782325
dus een contract is niet meer geldig als het onderpand verkocht gaat worden, waarom hebben we dan een contract?/

heel vreemd
ik vraag me af hoe dit juridisch zit

anders zullen er al heel snel nieuwe huurcontracten komen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 15 april 2023 @ 18:57:11 #168
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208782564
De VVD doet hier eigenlijk een soort topickaap. Maar dan met een wetsvoorstel.

Maarreh, waarom zou je als huurder je handtekening zetten onder een contract met zo'n clausule?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208782589
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 18:57 schreef Janneke141 het volgende:

Maarreh, waarom zou je als huurder je handtekening zetten onder een contract met zo'n clausule?
Geen andere keus, mede omdat elke verhuurder het er in wil?
  zaterdag 15 april 2023 @ 19:01:09 #170
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208782609
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 18:57 schreef Janneke141 het volgende:

Omdat woningtekort + alle (i.i.g. de particuliere verhuurders, maar waarschijnlijk ook een flink deel van de andere verhuurders) verhuurders dit dus in het huurcontract gaan zetten zodat je als huurder feitelijk geen andere keuze meer hebt.
  zaterdag 15 april 2023 @ 19:01:19 #171
346939 Janneke141
pi_208782612
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 18:59 schreef probeer het volgende:

[..]
Geen andere keus, mede omdat elke verhuurder het er in wil?
Maar je bent toch niet verplicht om er te gaan wonen? Een dergelijke clausule maakt een huurwoning minder gewild, en om die reden juist weer goedkoper. En dan kan het dus weer interessant zijn. Zeker als je weet dat je er toch niet al te lang wil blijven zitten.
  zaterdag 15 april 2023 @ 19:01:38 #172
346939 Janneke141
pi_208782617
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 19:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
maar waarschijnlijk ook de beleggers
Die mogen het dus niet.
  zaterdag 15 april 2023 @ 19:02:42 #173
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208782632
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 19:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die mogen het dus niet.
Ik heb het al aangepast.
  zaterdag 15 april 2023 @ 19:03:16 #174
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208782636
quote:

[..]
Maar je bent toch niet verplicht om er te gaan wonen? Een dergelijke clausule maakt een huurwoning minder gewild, en om die reden juist weer goedkoper. En dan kan het dus weer interessant zijn. Zeker als je weet dat je er toch niet al te lang wil blijven zitten.
Nee, want er is een woningtekort.
pi_208782745
quote:

[..]
Wishful thinking maar leuk geprobeerd.
pi_208783033
Ik denk dat hierdoor net minder te huur komt. Mensen met 1 huis tijdelijk te huur dat zijn vaak mensen die net zijn gaan samenwonen en het even een jaar willen aankijken voor ze de woning verkopen. Als tijdelijke huur niet meer kan dan zullen ze het huis leeg laten staan.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_208783038
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:26 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Als je er met tijdelijke contracten onderuit kan komen dan is het ook niet belachelijk strikt.?
Nou het is heel simpel in die zin dat iedereen na maximaal 2 jaar mag verhuizen. De TK bedenkt volop regels om verhuurders te laten stoppen. Kennelijk begrijpen ze niet dat een huis uit de verhuur niet betekent dat er een goedkoop huurhuis bijkomt. Daarvoor moet je huizen bouwen, niet ouwehoeren over huizen.
pi_208783060
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 19:41 schreef valentijn101 het volgende:
Ik denk dat hierdoor net minder te huur komt. Mensen met 1 huis tijdelijk te huur dat zijn vaak mensen die net zijn gaan samenwonen en het even een jaar willen aankijken voor ze de woning verkopen. Als tijdelijke huur niet meer kan dan zullen ze het huis leeg laten staan.
Yep. Het risico en de opbrengsten wegen niet meer tegen elkaar op. Leeg laten staan is gunstiger.
pi_208783097
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 19:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee, want er is een woningtekort.
En dat laat zich alleen oplossen met het bouwen van woningen. De politiek daarentegen maakt het verhuren economisch onaantrekkelijk en bouwt zelf ook nog geen kippenhok.
pi_208783193
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:53 schreef Momo het volgende:

[..]
Oh, ik maak een rendement van ergens rond de 1,5% netto. Met de nieuwe regels wordt dat minder. Mijn huurders kunnen nauwelijks geloven hoe goed ze zitten voor de huur die ik reken. Het is een leuk stel die zelfs een corona korting hebben gehad. Maar aan het eind van het lopende contract gaat het huis in de verkoop en mogen zijn iets anders zoeken. Ik ga wel naar het buitenland met mijn geld.

Dat is mijn rekensom. En ik zit stukken beter dan de mensen die nog een hypotheek hebben op een verhuurd pand.

Wat de plannenmakers vergeten is dat ze de huurmarkt nu overstelpen met zoveel regels tegelijkertijd dat ze particuliere verhuur onmogelijk maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door HiZ op 15-04-2023 20:05:07 ]
pi_208783360
quote:
Die vorm van tijdelijke huur blijft gewoon bestaan in de vorm van de diplomatenclausule
pi_208783512
quote:
Nee je koopt een huis waar je van weet dat het verhuurd wordt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_208783577
quote:

[..]
Ooow ok, je hebt de immense woningnood dus helemaal niet meegekregen?

Mensen zijn ook niet verplicht om boodschappen te kopen wanneer prijzen 20% stijgen in een jaar. Maarja, he.

Kom op zeg.
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:35:59 #184
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208783631
Tijd dat dit kabinet opdondert.
pi_208783635
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:31 schreef probeer het volgende:

[..]

Mensen zijn ook niet verplicht om boodschappen te kopen wanneer prijzen 20% stijgen in een jaar. Maarja, he.

Kom op zeg.
Je vergelijking gaat niet op. De winkel laat geen huurders meer toe. Tegen welke prijs dan ook. In maatregels voor "huurbescherming" kun je niet wonen. Als er te weinig huizen zijn is de enige oplossing huizen bouwen.
pi_208783669
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:36 schreef HiZ het volgende:

[..]
Je vergelijking gaat niet op. De winkel laat geen huurders meer toe. Tegen welke prijs dan ook. In maatregels voor "huurbescherming" kun je niet wonen.
Er is vast wel een beter overeenkomende vergelijking ja. Maar die logica van 'nou, dan ga je er toch niet wonen', slaat helemaal nergens op. Wonen is een eerste levensbehoefte. Daarin hebben veel mensen lang niet altijd de vrijheid om te zeggen 'nou, dit is me te duur, dus dat wordt m dan niet he'.

quote:
Als er te weinig huizen zijn is de enige oplossing huizen bouwen.
De meest effectieve oplossing ja. De rest is vooral gerommel in de marge. Maar zelfs die marge kan voor duizenden mensen uitkomst bieden.
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:43:13 #187
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208783696
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 19:45 schreef HiZ het volgende:

[..]
En dat laat zich alleen oplossen met het bouwen van woningen. De politiek daarentegen maakt het verhuren economisch onaantrekkelijk en bouwt zelf ook nog geen kippenhok.
Dat klopt. Maar dat heeft weinig te maken met hetgeen waar ik argumenten tegen aanvoer.
pi_208783698
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:31 schreef probeer het volgende:

[..]

Kom op zeg.
Je vergelijking gaat niet op. De winkel laat geen huurders meer toe. Tegen welke prijs dan ook. In maatregels voor "huurbescherming" kun je niet wonen. Als er te weinig huizen zijn is de enige oplossing huizen bouwen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:39 schreef probeer het volgende:

[..]
Er is vast wel een beter overeenkomende vergelijking ja. Maar die logica van 'nou, dan ga je er toch niet wonen', slaat helemaal nergens op. Wonen is een eerste levensbehoefte. Daarin hebben veel mensen lang niet altijd de vrijheid om te zeggen 'nou, dit is me te duur, dus dat wordt m dan niet he'.
[..]
De meest effectieve oplossing ja. De rest is vooral gerommel in de marge. Maar zelfs die marge kan voor duizenden mensen uitkomst bieden.
Ja? Welke huurder is er bij gebaat dat ik mijn woning ga verkopen? In ieder geval niet de huurders die er nu wonen.

Die mogen straks gaan proberen een middenhuur woning te vinden in Amsterdam centrum. Alleen zijn die er dan niet meer.
pi_208783713
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:43 schreef HiZ het volgende:

[..]
[..]
Ja? Welke huurder is er bij gebaat dat ik mijn woning ga verkopen? In ieder geval niet de huurders die er nu wonen.

Die mogen straks gaan proberen een middenhuur woning te vinden in Amsterdam centrum. Alleen zijn die er dan niet meer.
Huurbescherming heeft inderdaad nog nooit een dak boven het hoofd van de huurder gehouden.
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:45:24 #190
346939 Janneke141
pi_208783718
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:39 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
Het aandeel van huurhuizen van particuliere eigenaren met één woning in de verhuur is marginaal, dus het effect op 'weinig te kiezen' is ook niet zo groot.

Overigens heb ik geen flauw idee welk probleem dit idee precies zou moeten oplossen en is het het zoveelste voorbeeld van 'meer regels hebben de woningmarkt niet vooruit geholpen, dus laten we dat eens proberen op te lossen met nóg meer regels' dus mijn stem zal het niet krijgen. Neemt niet weg dat het vanuit VVD-oogpunt een logisch plan is, en dat het voor mensen die bewust op zoek zijn naar iets tijdelijks nog wel eens positief zou kunnen werken, maar het gaat voor de zoveelste keer voorbij aan het blijvende probleem van te weinig huizen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:48:20 #191
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208783735
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het aandeel van huurhuizen van particuliere eigenaren met één woning in de verhuur is marginaal, dus het effect op 'weinig te kiezen' is ook niet zo groot.

Overigens heb ik geen flauw idee welk probleem dit idee precies zou moeten oplossen en is het het zoveelste voorbeeld van 'meer regels hebben de woningmarkt niet vooruit geholpen, dus laten we dat eens proberen op te lossen met nóg meer regels' dus mijn stem zal het niet krijgen. Neemt niet weg dat het vanuit VVD-oogpunt een logisch plan is, en dat het voor mensen die bewust op zoek zijn naar iets tijdelijks nog wel eens positief zou kunnen werken, maar het gaat voor de zoveelste keer voorbij aan het blijvende probleem van te weinig huizen.
De overheid is er voor de burger. De overheid heeft een zorgplicht. En daar zijn inderdaad regels voor nodig. We hebben nu alleen een neoliberaal gedrocht dat haar vrije markt fetisjisme op alle facetten van de samenleving heeft doorgevoerd; logisch dat regels die er wel komen altijd in het voordeel zijn van de haves: werkgevers, beleggers, kapitaalkrachtigen en pandjesbazen. Logisch. Heel logisch.

En de illusie dat de vrije markt dit allemaal zelf wel kan oplossen is van een hilarische naïviteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208783739
quote:

[..]
Als je helemaal zelf een stuk Noordzee inpoldert en daar een huis op bouwt zodat het aanbod onbeperkt mee zou kunnen groeien met de vraag zou je een punt hebben. Maar dat heb je dus niet. Je kunt ook niet een pand kopen om te verhuren als de regels omtrent je overmatig beslag op het schaarse land je niet bevallen. En als je dat al gedaan hebt verkoop je het pand gewoon, met huurders uiteraard.
pi_208783752
quote:

[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)r,aan%20de%20Geul%20(11).

https://frieschdagblad.nl(...)tijgen-28304459.html

Is inderdaad maar 8 op de 10 particulier verhuurde woningen. Van de 14,1% particulier verhuurde woningen van de woningvoorraad in dit land. Marginaal.

Draait dus maar om 11,3% van de totale woningvoorraad in Nederland. Marginaal.

quote:
Het lost geen probleem op, anders dan het probleem van 'de huurder uit moeten kopen bij het verkopen van de hut, en dus minder van de winst door de enorme waardestijging op kunnen strijken'. Of, als die echt niet weg te krijgen is, het probleem van 'de hut voor minder kunnen verkopen'.

Wat dus vooral een probleem van de VVD/CDA/D66-achterban blijkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 15-04-2023 20:55:12 ]
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:50:37 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208783762
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Is inderdaad maar 8 op de 10 particulier verhuurde woningen. Marginaal.
[..]
Het lost geen probleem op, anders dan het probleem van 'de huurder uit moeten kopen bij het verkopen van de hut, en dus minder van de winst door de enorme waardestijging op kunnen strijken'.

De menshatendheid van dit kabinet is ergens bijna clownesque.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:52:42 #195
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208783779
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Die vorm van tijdelijke huur blijft gewoon bestaan in de vorm van de diplomatenclausule
Nouja dan moet je maar net een broer of zus hebben die op jouw bevel even verhuist.

Overigens vraag ik me af of verhuur van maar een huis nog heel lucratief is met de nieuwe belastingregels.
pi_208783820
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:44 schreef probeer het volgende:

[..]
Huurbescherming heeft inderdaad nog nooit een dak boven het hoofd van de huurder gehouden.
Zeg ik dat? Het probleem nu is alleen dat er een stortvloed van maatregelen over de markt wordt uitgestort die de fictie moet bieden dat er straks meer goedkope huurwoningen zijn. En dat is heel simpelweg niet waar. Den Haag moet stoppen te doen alsof het een reguleringsprobleem is. Het probleem laat zich alleen met bakstenen op elkaar stapelen oplossen. Voor de rest is het aleen maar preken voor het koor.

En ja het is makkelijk om nu te roepen dat het aan de verhuurders ligt, maar die verhuren tenminste nog huizen in plaats van praatjes.
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:57:04 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208783824
quote:

[..]

Volgens mij heeft dit te maken met dat in hetzelfde wetsvoorstel tijdelijke verhuur wordt afgeschaft.

Ik denk dat volgens dezelfde regels als een pandjesbaas verhuren voor veel mensen die bijvoorbeeld gaan samenwonen toch net even te risicovol zijn en daarom hun huis maar een tijd leeg laten voor ze het verkopen. Op deze manier kan het wel weer tijdelijk verhuurd worden door particulieren met een extra huis en niet door professionele pandjesbazen. Dus het lijkt een soort tegemoetkoming aan de amateurverhuurder.
  zaterdag 15 april 2023 @ 20:57:54 #198
346939 Janneke141
pi_208783830
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De overheid is er voor de burger. De overheid heeft een zorgplicht. En daar zijn inderdaad regels voor nodig. We hebben nu alleen een neoliberaal gedrocht dat haar vrije markt fetisjisme op alle facetten van de samenleving heeft doorgevoerd; logisch dat regels die er wel komen altijd in het voordeel zijn van de haves.

En de illusie dat de vrije markt dit allemaal zelf wel kan oplossen is van een hilarische naïviteit.
Ik heb nooit beweerd dat de vrije markt dit allemaal zelf wel kan oplossen. Ook niet dat er geen regels nodig zouden zijn. En ik onderschrijf ook wel dat de overheid op het gebied van woningbouw of huisvesting haar zorgplicht in de afgelopen jaren heeft verzaakt.

Maar ik bedoel het volgende: de afgelopen 20 of 30 jaar heeft men gegrossierd in regels die het probleem van het woningtekort van de ene plek naar de andere schuiven. Zaken als de jubelton, startersregelingen, tijdelijke huurcontracten, regels over woningsplitsing en weet ik wat er allemaal op elkaar gestapeld is hebben allemaal maar één effect gehad: voor de een werd het vinden van een woning makkelijker en voor de ander moeilijker, en aan het einde hadden er precies even veel mensen een huis. Daar heb je dus niks aan. Daarnaast ben ik op een aantal vlakken inderdaad ook nog wel van mening dat bepaalde zaken 'overregeld zijn' en daardoor onnodig duur wordt, maar dat is nog steeds niet hetzelfde als dat er geen regels nodig zouden zijn. Ik ben geen lolbertariër.

Maar dan nog betekent het falen van de een (de overheid) niet dat de ander gevrijwaard is van verantwoordelijkheid. Ik weet ook wel dat het lastig is in de woningmarkt van dit moment, maar je handtekening zetten onder een huurcontract met een ontbindingsclausule moet je wat mij betreft gewoon niet doen als het je plan is om op die stek je gezin met kinderen te gaan vestigen, ofzo. Vragen om ellende.
pi_208783850
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja dan moet je maar net een broer of zus hebben die op jouw bevel even verhuist.

Overigens vraag ik me af of verhuur van maar een huis nog heel lucratief is met de nieuwe belastingregels.
Nauwelijks, en niet echt de moeite waard. Iedereen die nog financiering op de woning heeft moet stoppen. Want die gaan geld toeleggen op verhuur. Reken er maar op dat we straks grote beleggers subsidie gaan geven om hun beleggingen naar de bouw van middenhuur woningen gaan sturen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:00:31 #200
346939 Janneke141
pi_208783851
quote:
Nee, want we hebben pakweg 7 miljoen huizen in Nederland en die enkelpands huurbazen zijn er ongeveer 230.000. Dat is 3%. Maar dan nog, ik dacht uit een eerdere post te halen dat het er minder waren. Dank voor je cijfermatige onderbouwing in elk geval.
pi_208783913
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Volgens mij heeft dit te maken met dat in hetzelfde wetsvoorstel tijdelijke verhuur wordt afgeschaft.

Ik denk dat volgens dezelfde regels als een pandjesbaas verhuren voor veel mensen die bijvoorbeeld gaan samenwonen toch net even te risicovol zijn en daarom hun huis maar een tijd leeg laten voor ze het verkopen. Op deze manier kan het wel weer tijdelijk verhuurd worden door particulieren met een extra huis en niet door professionele pandjesbazen. Dus het lijkt een soort tegemoetkoming aan de amateurverhuurder.
Het punt is dat het niet een dingetje is, maar een hele lawine aan regels die in middels kan worden samengevat als “anti—verhuur wetgeving“.
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:06:34 #202
344884 monkyyy
pi_208783926
quote:

[..]

https://frieschdagblad.nl(...)tijgen-28304459.html

Is inderdaad maar 8 op de 10 particulier verhuurde woningen. Van de 14,1% particulier verhuurde woningen van de woningvoorraad in dit land. Marginaal.

[..]
Het lost geen probleem op, anders dan het probleem van 'de huurder uit moeten kopen bij het verkopen van de hut, en dus minder van de winst door de enorme waardestijging op kunnen strijken'. Of, als die echt niet weg te krijgen is, het probleem van 'de hut voor minder kunnen verkopen'.

In je bron staat dat. 8 op de 10 particuliere verhuurders maar één woning verhuurt.

Gaat dus om 280.000 * 0,8 = 224.000 woningen = 2,8% van de woningvoorraad.
pi_208783945
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, want we hebben pakweg 7 miljoen huizen in Nederland en die enkelpands huurbazen zijn er ongeveer 230.000. Dat is 3%. Maar dan nog, ik dacht uit een eerdere post te halen dat het er minder waren. Dank voor je cijfermatige onderbouwing in elk geval.
Ik denk dat ik over een jaar wel een mening heb als ik iemand hoor klagen dat hij geen woonruimte kan vinden in Amsterdam.
pi_208783955
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:06 schreef monkyyy het volgende:

[..]
In je bron staat dat. 8 op de 10 particuliere verhuurders maar één woning verhuurt.

Die woningen zijn niet gelijkmatig verdeeld over het land.
pi_208784000
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:08 schreef HiZ het volgende:

[..]
Die woningen zijn niet gelijkmatig verdeeld over het land.
Ik las vorig weekend over iemand met 30 panden in Rotterdam (denk ik) die geen enkel huurcontract meer verlengt. Uit de beschrijving net in de middenhuur categorie.
pi_208784030
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dank voor de correctie, ik was geheel de BV's en beleggers vergeten. Slordig van me.

https://www.woonbond.nl/n(...)uliere%20verhuurders.

In 2019 ging het om 475.000 woningen verhuurd door particulieren. Is 6% bij een totaal van 7,81 miljoen. (via https://opendata.cbs.nl/s(...)ED/table?fromstatweb)

Waarvan 80% dus particulieren die 1 woning verhuren. 4,8% van de totale woningvoorraad. 375.000
pi_208784066
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:06 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan die 280.000? Woonbond sprak in 2019 over 475.000 particulier verhuurde woningen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:18:40 #208
344884 monkyyy
pi_208784075
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:17 schreef probeer het volgende:

[..]
Hoe kom jij aan die 280.000? Woonbond sprak in 2019 over 475.000 particulier verhuurde woningen.
280.000 particuliere verhuurders, waarvan 80% één woning verhuurt.
pi_208784078
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:18 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ok, uit welke bron kom jij aan die 280.000?
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:19:41 #210
344884 monkyyy
pi_208784082
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Ok, uit welke bron kom jij aan die 280.000?
quote:
pi_208784098
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:18 schreef monkyyy het volgende:

[..]
En dat zijn dus 280.000 verhuurders die nu zitten te denken of ze zich een zo riskante belegging wel kunnen veroorloven. Want kennelijk zijn ze vogelvrij voor de Nederlandse overheid die wil doen alsof je woningnood niet alleen kunt oplossen met woningbouw.
pi_208784114
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:19 schreef monkyyy het volgende:

[..]
[..]

Fuck, nu ga ik mezelf even voor de kop slaan en iets anders doen.

Al zou ik 2,6% nog steeds niet marginaal noemen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:24:15 #213
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208784138
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Wel bizar dat 20% van de particuliere verhuurders dan dus blijkbaar 195.000 van de particuliere huurwoningen verhuurt.
Die 2,6 zijn amateurverhuurders. Dus stellen die zijn gaan samenwonen of ouders die een studentenhuis bezitten.
pi_208784157
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Wel bizar dat 20% van de particuliere verhuurders dan dus blijkbaar 195.000 van de particuliere huurwoningen verhuurt.
Niet echt, het was een relatief veilige manier om zowel te beleggen als via een hefboomwerking financiering voor extra panden te krijgen. Niet mijn ding maar potentieel een goede mogelijkheid voor een regelmatige stroom van inkomen en vermogensopbouw
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:27:54 #215
344884 monkyyy
pi_208784187
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:21 schreef HiZ het volgende:

[..]
En dat zijn dus 280.000 verhuurders die nu zitten te denken of ze zich een zo riskante belegging wel kunnen veroorloven. Want kennelijk zijn ze vogelvrij voor de Nederlandse overheid die wil doen alsof je woningnood niet alleen kunt oplossen met woningbouw.
Niet al die panden worden puur voor het rendement aangehouden.
Ik zit zelf ook in de positie dat ik één woning verhuur, was het appartement van mijn broer, die ging dood. Toen werd het van mijn ouders. Die gingen dood, nu zit ik ermee en ik doe er nooit van mijn leven afstand van. Voor het rendement hoef ik het niet te doen (na box 3 belasting niet eens 1%), maar heeft teveel emotionele waarde.
pi_208784210
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die 2,6 zijn amateurverhuurders. Dus stellen die zijn gaan samenwonen of ouders die een studentenhuis bezitten.
Je kunt het bagatelliseren, maar de meeste van die woningen zijn geconcentreerd in universiteitssteden. En voor bina de hele groep die jij beschrijft wordt het hebben van een huurpand een extreem dure hobby.

Nogmaals: ik heb geen financiering op mijn huurpand, heb nu een rendement van 1,5% en ga er uitstappen omdat ik de overheid niet meer vertouw. Die woning gaat nooit meer bewoond worden door iemand met een midden inkomen.
pi_208784221
Wat een bende maakt Rutte er van.
Aan het typen...
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:31:54 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208784231
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:30 schreef Yasmin__x het volgende:
Wat een bende maakt Rutte er van.
Dit komt trouwens uit de tweede kamer dus Rutte heeft er weinig mee te schaften.
pi_208784255
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit komt trouwens uit de tweede kamer dus Rutte heeft er weinig mee te schaften.
Als het van de VVD fractie komt, komt het mede van Rutte en de partijleiding.

Tassendragers en zulks.
pi_208784448
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:27 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Niet al die panden worden puur voor het rendement aangehouden.
Ik zit zelf ook in de positie dat ik één woning verhuur, was het appartement van mijn broer, die ging dood. Toen werd het van mijn ouders. Die gingen dood, nu zit ik ermee en ik doe er nooit van mijn leven afstand van. Voor het rendement hoef ik het niet te doen (na box 3 belasting niet eens 1%), maar heeft teveel emotionele waarde.
Je weet dat het fictieve rendement op dit soort vermogen sterk is verhoogd sinds de HR de 4% heeft afgeschoten? En dat de eventuele financiering niet meer wordt gesaldeerd? Voor mij was het geen vetpot, maar een makkelijke parkeerplek voor vermogen. Nu is het vooral iets wat me een sitting duck maakt voor de rare sprongen van de regering. Ik vertrouw de Nederlandse overheid gewoon niet meer. Helemaal niet toen ik ontdekte dat als ik een beetje uit eigenbelang stem ik bij de BBB terecht kom 🙄
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:52:40 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208784483
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:33 schreef probeer het volgende:

[..]
Als het van de VVD fractie komt, komt het mede van Rutte en de partijleiding.

Tassendragers en zulks.
Ik vraag me af of hij met zulk micromanagement bezig is.

Maar verder is het ook een loze maatregel. Ik denk dat er onder het nieuwe belastingregime dat sinds dit jaar van kracht de amateurverhuurder met een verhuurd huis een uitstervend fenomeen gaat zijn. Dus een recht waar nauwelijks nog iemand van gebruik gaat maken.
pi_208784562
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:49 schreef HiZ het volgende:

[..]
Je weet dat het fictieve rendement op dit soort vermogen sterk is verhoogd sinds de HR de 4% heeft afgeschoten? En dat de eventuele financiering niet meer wordt gesaldeerd? Voor mij was het geen vetpot, maar een makkelijke parkeerplek voor vermogen. Nu is het vooral iets wat me een sitting duck maakt voor de rare sprongen van de regering. Ik vertrouw de Nederlandse overheid gewoon niet meer. Helemaal niet toen ik ontdekte dat als ik een beetje uit eigenbelang stem ik bij de BBB terecht kom 🙄
Herkenbaar. Misschien die van mij toch ook maar in de verkoop gooien.
pi_208784579
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vraag me af of hij met zulk micromanagement bezig is.

Maar verder is het ook een loze maatregel. Ik denk dat er onder het nieuwe belastingregime dat sinds dit jaar van kracht de amateurverhuurder met een verhuurd huis een uitstervend fenomeen gaat zijn. Dus een recht waar nauwelijks nog iemand van gebruik gaat maken.
Yep, die verhuur is binnenkort dood en begraven.

Ik zou misschien nog door kunnen gaan in de vrije verhuur nadat alle regels zijn doorgevoerd, maar dan moet ik waarschijnlijk ergens van ¤4000 pm gaan vragen. Wat dan wel zal lukken waarschijnlijk maar ook meer moeite kost dan het me waard is. Een grotere belegger zal het nog wel interessant vinden.
pi_208784621
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je zou dus als je slim bent kunnen zeggen tegen de huurder dat je de woning gaat verkopen, vervolgens verkoop je het aan een "vriendje" (andere huisjesmelker) en op de dag bij de notaris laat die de aankoop knallen.

Dit is dan ook de enige juiste manier want die overdrachtsbelasting hakt er ook in.
pi_208784661
quote:

[..]
Abc’tjes a verkoopt aan b b verkoopt aan c binnen 6 maanden.
pi_208784663
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 22:03 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Dit is dan ook de enige juiste manier want die overdrachtsbelasting hakt er ook in.
Je hebt nogal een beeld van particuliere verhuurders. Ik ken niet eens iemand anders die verhuurt.

Maar het is wel een mooie illustratie van de manier waarop ik kennelijk tot een mindere soort mens behoor.
pi_208784833
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 22:06 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Abc’tjes a verkoopt aan b b verkoopt aan c binnen 6 maanden.
Dat werkt alleen bij particulier bezit, niet bij zakelijke beleggers met pandjes in hun portfolio (aka de pandjesbazen). Dus hoe gaan zij dit doen?
pi_208785021
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 22:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat werkt alleen bij particulier bezit, niet bij zakelijke beleggers met pandjes in hun portfolio (aka de pandjesbazen). Dus hoe gaan zij dit doen?
Die kopen vaak hele straten of huizenblokken. En dat gaat dan voor fors minder dan de losse verkoopprijs. Dat blijft langer rendabel.

Als voorbeeld: https://www.corporatiemarkt.com/nl/aanbod
pi_208785091
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 22:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En iemand met één pand heeft de middelen gewoon niet.
pi_208785276
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zaterdag 15 april 2023 @ 23:33:09 #231
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208785547
Ik vind het vreemd dat ze ervoor kiezen om "kleine verhuurders" dit recht te geven. Het zou logischer zijn als je "kleine kopers" (personen die een eerste woning kopen) het recht zou geven om na de aankoop het huurcontract te verbreken.
are we infinite or am I alone
pi_208785810
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:01 schreef Monolith het volgende:
Kündigung wegen Eigenbedarf inderdaad, dat moet wel redelijk zijn en er zitten vrij forse termijnen (3, 6 of 9 maanden) aan vast.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2023 23:58:10 ]
  VIVA zaterdag 15 april 2023 @ 23:55:07 #233
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208785866
En terecht...jouw huis WTH hebben de huurders dan te claimen, ga gewoon kopen als je niet wilt huren...

What lies behind makes no sense in my mind
  zondag 16 april 2023 @ 00:29:59 #234
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208786249
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 23:51 schreef J.B. het volgende:

[..]
Kündigung wegen Eigenbedarf inderdaad, dat moet wel redelijk zijn en er zitten vrij forse termijnen (3, 6 of 9 maanden) aan vast.
In België heeft de verhuurder ook meerdere opties (bij huurcontracten van 9 jaar of meer):

quote:
Opzegging voor eigen gebruik of bewoning door familieleden

De verhuurder kan het huurcontract op elk ogenblik opzeggen met een opzeggingstermijn van 6 maanden als hij de woning zelf wil gebruiken. De opzeg begint te lopen op de eerste dag van de maand, ná de maand waarin de opzegging is gedaan. Hij kan het contract ook opzeggen om familieleden in de woning te laten wonen. De huurder kan steeds een bewijs van verwantschap vragen bij bewoning door een familielid. Voor huurcontracten die voor 1 januari 2019 zijn gesloten kan hij dit op elk ogenblik. Bij huurcontracten die sinds 1 januari 2019 zijn gesloten mag hij alleen voor familieleden opzeggen vanaf het derde huurjaar.

De verhuurder of de familieleden zijn verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moeten daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd, riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen.

Opzegging voor verbouwingswerken

De verhuurder kan de huurovereenkomst opzeggen om de woning te verbouwen of te renoveren. Bij huurcontracten die voor 1 januari 2019 zijn gesloten mag dit alleen op het einde van elke driejarige huurperiode. Bij huurcontracten die sinds 1 januari 2019 zijn gesloten, mag de verhuurder dit op elk ogenblik zodra het derde huurjaar is verstreken.

Het moet daarbij gaan om grondige verbouwingswerken die bewoning tijdelijk onmogelijk maken. Een gewone opknapbeurt is dus geen motief voor opzegging.
U moet bij de opzeg een bewijs voegen van de geplande werken (bouwvergunning, gedetailleerde beschrijving van de werken of bestek, aannemingsovereenkomst).
De werken moeten ten laatste 6 maanden na het einde van de opzegperiode aanvangen.

Komt u die verplichting niet na, dan heeft de huurder recht op een schadevergoeding van 18 maanden huur.

Opzegging zonder motief

Aan het einde van een driejarige huurperiode kan de verhuurder ook zonder een van de twee bovenvermelde motieven een huurovereenkomst van lange duur opzeggen, mits betaling van een schadevergoeding van 9 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 3de jaar) of van 6 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 6de jaar). Vanaf de derde driejarige periode is er geen schadevergoeding meer te betalen.

Na opzeg door de verhuurder kan de huurder steeds een tegenopzeg geven, met termijn van één maand.
https://www.vlaanderen.be(...)e8-a6c8-84e3fae99cfa
are we infinite or am I alone
pi_208787071
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 00:29 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
In België heeft de verhuurder ook meerdere opties (bij huurcontracten van 9 jaar of meer):
[..]
https://www.vlaanderen.be(...)e8-a6c8-84e3fae99cfa
Psst.

https://www.rijksoverheid(...)-zegt-huur-op-woning
  zondag 16 april 2023 @ 10:03:50 #236
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208787929
quote:
84s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:49 schreef Starhopper het volgende:
Waarom?
  zondag 16 april 2023 @ 10:05:58 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208787946
Voor Van Haga zal deze wet niet al te best zijn
pi_208788973
quote:
Zou het ook liever op deze manier zien. Alleen "makkelijk" huur opzeggen als het voor eigen gebruik is. Dan heb je de standaard scenarios voor particulieren zoals relatie test of tijdelijk naar het buitenland netjes afgedekt.

Al het andere word dan gezien als belegging met bijbehorende rechten/plichten.
  zondag 16 april 2023 @ 12:20:15 #239
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208789152
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 10:05 schreef Hexagon het volgende:
Voor Van Haga zal deze wet niet al te best zijn
Ik denk dat er voor Van Haga niet veel zal veranderen?
  zondag 16 april 2023 @ 12:24:23 #240
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208789190
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik denk dat er voor Van Haga niet veel zal veranderen?
Jawel, hij mag geen tijdelijke contracten mee opstellen als professioneel pandjesbaas.
pi_208789462
Misschien moeten er een paar bruggen bij gemaakt worden voor die huurders om onder te slapen. :{
pi_208790029
quote:
15s.gif Op zondag 16 april 2023 12:47 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Misschien moeten er een paar bruggen bij gemaakt worden voor die huurders om onder te slapen. :{
Ja, zoiets. Want die huurhuizen gaan uit de verhuur op de korte termijn.
  zondag 16 april 2023 @ 14:03:24 #243
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208790398
Draai het gewoon om ... Minimaal 3 panden in bezit voor je mag verhuren, behoudens leegstandwet
Dum de dum
pi_208793962
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 14:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Draai het gewoon om ... Minimaal 3 panden in bezit voor je mag verhuren, behoudens leegstandwet
En de logica achter deze geniale gedachte is?
pi_208815738
De hele behandeling van de wet is uitgesteld nu.

Wat ik trouwens niet snap is waarom ze niet gewoon langere tijdelijke contracten mogelijk maken. Bij 5 jaar heeft de huurder een redelijke zekerheid en kan de verhuurder overzien dat hij niet vastzit. Ik heb tot nu toe steeds meegemaakt dat huurders opzegden. En als kleine verhuurder zit je echt niet te wachten op het zoeken naar nieuwe huurders.
pi_208835851
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 18:46 schreef HiZ het volgende:
De hele behandeling van de wet is uitgesteld nu.

Wat ik trouwens niet snap is waarom ze niet gewoon langere tijdelijke contracten mogelijk maken. Bij 5 jaar heeft de huurder een redelijke zekerheid en kan de verhuurder overzien dat hij niet vastzit. Ik heb tot nu toe steeds meegemaakt dat huurders opzegden. En als kleine verhuurder zit je echt niet te wachten op het zoeken naar nieuwe huurders.
Of iedereen vaste contracten die je kan afkopen met minimaal ¤2.500 + 6x maandhuren en 1 jaar opzegtermijn.
pi_208836042
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of iedereen vaste contracten die je kan afkopen met minimaal ¤2.500 + 6x maandhuren en 1 jaar opzegtermijn.
Zoiets als dit idd. Gewoon een standaard berekening als je huurder er uit wil hebben. Heb je al het andere gezeik/uitzonderingen ook niet.

Enige uitzondering die ik logisch zou vinden is voor eigen gebruik (en na een max periode die je kan bepalen op basis van wanneer iemand daar ingeschreven stond). Dan heb je de gevallen ff naar buitenland / relatie test ook weer gehad.

In principe is een 2e huis een investering als je dit langere tijd aanhoud en dan moet je dit ook zo behandelen.

Evt combineren met een leegstandsheffing van lege woningen om leegstand te voorkomen.
pi_208836426
quote:
Er was altijd al een uitzondering voor eigen bewoning/gebruik.

En wat mij betreft mag de clausule er wel in komen maar dan moet er ook in staan dat de huurder 15% van de verkoopwaarde vangt.

Dan wordt het alleen ingezet wanneer het echt nodig is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 20 april 2023 @ 14:01:29 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208836465
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En wat mij betreft mag de clausule er wel in komen maar dan moet er ook in staan dat de huurder 15% van de verkoopwaarde vangt.

Dringend eigen gebruik, ik denk dat je een huurder er op die grond niet uitkrijgt als je het huis waar je woont verkoopt en pas 4 maanden na de overdracht in je nieuwe huis kunt trekken en daarom tussendoor je huurders er maar even uit wilt werken zodat je tijdelijk in je tweede woning kunt gaan wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208836642
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Wat? 15%? Voor niets doen even ¤100000 vangen... right. :{
pi_208836738
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:15 schreef laforest het volgende:

[..]
Niets doen? de huurder betaald jou hypotheek af en tegelijkertijd maak je ook nog eens winst met het jaarlijks mogen verhogen van de huurprijs terwijl de hypotheekkosten hetzelfde blijven. Dan heb je ook nog eens de exorbitante huizenprijs stijging meegepakt.

De verhuurders in dit topic presenteren zich als zielige rupsjes Nooitgenoeg. :')
pi_208836909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Niets doen? de huurder betaald jou hypotheek af en tegelijkertijd maak je ook nog eens winst met het jaarlijks mogen verhogen van de huurprijs terwijl de hypotheekkosten hetzelfde blijven. Dan heb je ook nog eens de exorbitante huizenprijs stijging meegepakt.

De verhuurders in dit topic presenteren zich als zielige rupsjes Nooitgenoeg. :')
Al mijn panden zijn hypotheekvrij, maar laten we algemeen discussiëren.

Mja, als het allemaal zo lucratief zou zijn dan zou men zelf kunnen kopen (tenzij dit niet mogelijk door schulden bijvoorbeeld)?

15% is gewoon idioot veel. Ik vind 2.5% acceptabel, maar liever niets natuurlijk.
  donderdag 20 april 2023 @ 14:41:47 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208837072
quote:

[..]
Een verkoopwaarde van ¤ 666.666 dan dus, daar zul je ook een significante huur voor vangen, daarbij is het in verhuurde staat minstens ¤ 100.000 minder waard.
Dat zijn bij zo'n systeem dus je opties: of de huurder uitkopen tegen een vastgesteld percentage, of het in verhuurde staat verkopen en dan praat je over een opbrengst die zeker datzelfde percentage lager is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208837297
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:31 schreef laforest het volgende:

15% is gewoon idioot veel. Ik vind 2.5% acceptabel, maar liever niets natuurlijk.
Ik zou liever zien dat Hugo zijn 100.000 woningen per jaar neerzet en het woningtekort opgelost wordt dan hadden we deze discussie niet hoeven te voeren want waren de prijzen niet exorbitant en zouden de verhuurders moeie moeten doen om een huurder te vinden waardoor het rupsje Nooitgenoeg gedrag vanzelf verdwijnt. :D
pi_208837338
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik zou liever zien dat Hugo zijn 100.000 woningen per jaar neerzet en het woningtekort opgelost wordt dan hadden we deze discussie niet hoeven te voeren want waren de prijzen niet exorbitant en zouden de verhuurders moeie moeten doen om een huurder te vinden waardoor het rupsje Nooitgenoeg gedrag vanzelf verdwijnt. :D
Eens. Er moet veel meer door de staat gebouwd worden.
pi_208837444
quote:

[..]
Als het je dat niet waard is dan is de oorzaak ook niet dringend.
Zal trouwens eerder de helft zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_208837698
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan zeg je er een maximale termijn aan vast. Want ik ben met je eens dat die incidentele verhuur gewoon moet kunnen het moet alleen niet de zelfde richting opgaan als de arbeidsmarkt.
  donderdag 20 april 2023 @ 15:24:10 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208837741
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als het je dat niet waard is dan is de oorzaak ook niet dringend.
Zal trouwens eerder de helft zijn.
Waarom zou het eerder de helft moeten zijn? Een pand is in verhuurde staat ongeveer 20% minder waard dan in lege staat, dus 15% oprotpremie lijkt me prima.
Is nog steeds 5% gunstiger dan het verhuurd verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 20 april 2023 @ 15:24:12 #259
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208837742
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan zeg je er een maximale termijn aan vast. Want ik ben met je eens dat die incidentele verhuur gewoon moet kunnen het moet alleen niet de zelfde richting opgaan als de arbeidsmarkt.
Ja, maar die maximale termijn wordt dus onmogelijk door deze nieuwe wet. Daar lijkt dit een reparatie voor voor amateurverhuurders.
pi_208838038
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, maar die maximale termijn wordt dus onmogelijk door deze nieuwe wet. Daar lijkt dit een reparatie voor voor amateurverhuurders.
Die maximale huurtermijn was eigenlijk alleen bedoelt om te koop staande huizen te kunnen verhuren maar daar is nogal misbruik van gemaakt en nu denken de rupsjes Nooitgenoeg dat ze omdat de regels niet nageleefd zijn hun benadeeld worden. :')
pi_208838663
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Generalisatie, ik verhuur ook m'n 2e woning en ben 100% voor bescherming van huurders (zolang ze netjes betalen en de boel niet slopen / verwaarlozen).

Ik ben ook ooit huurder geweest en moest wegens sloop m'n woning uit, dus ik heb de andere kant van de medaille gezien.
pi_208838720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Generalisatie, ik verhuur ook m'n 2e woning en ben 100% voor bescherming van huurders (zolang ze netjes betalen en de boel niet slopen / verwaarlozen).

Ik ben ook ooit huurder geweest en moest wegens sloop m'n woning uit, dus ik heb de andere kant van de medaille gezien.
Er zijn ook goede Russen.

De meeste verhuurders zijn absolute profiteurs in een bevoorrechte positie. Als ze voor hun 'pensioentje' willen sparen laat ze dat dan lekker doen zoals gewone mensen. Dus een deel van je inkomen opzij leggen. In plaats van samen met het vastgoedkartel huur-en woningprijzen op te blazen voor eigen gewin.
pi_208838767
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:41 schreef Confetti het volgende:

[..]

De meeste verhuurders zijn absolute profiteurs in een bevoorrechte positie. Als ze voor hun 'pensioentje' willen sparen laat ze dat dan lekker doen zoals gewone mensen. Dus een deel van je inkomen opzij leggen. In plaats van samen met het vastgoedkartel huur-en woningprijzen op te blazen voor eigen gewin.
Je denkt serieus dat mensen die hun 2e huis verhuren de huurprijzen opblazen?
pi_208838820
quote:
10s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je denkt serieus dat mensen die hun 2e huis verhuren de huurprijzen opblazen?
Niet in hun eentje natuurlijk maar ze zijn wel de groep die voor maatregelen is die de prijzen opblazen. De feiten zijn als volgt. Wie hebben belang bij hogere huizenprijzen?

(Steen)rijke mensen, banken, verzekeraars, vastgoedbeleggers, de Belastingdienst, veel lokale en nationale politici. Oftewel, iedereen die ertoe doet heeft een belang bij hoge prijzen. Iedereen die er niet echt toe doet (starters en arme mensen) hebben belang bij lage prijzen.

Het lijkt me vrij evident welke groep meer macht heeft in Nederland.
  donderdag 20 april 2023 @ 16:51:24 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208838856
Ik vind het geen enkel probleem als mensen een tweede huis voor de verhuur hebben, maar je weet dat een huis in verhuurde toestand minder waard is, en je weet dat koop geen huur breekt.
Als je er dan toch voor kiest een tweede woning te verhuren dan is dat het risico dat je neemt, je kunt het ook leeg verkopen en je geld op een andere manier beleggen.
Als je aandelen Heineken dan onderuitgaan staat de VVD ook niet voor je klaar om je te redden.

En ja, bij situaties als het op proef samenwonen kan ik me voorstellen dat het heel vervelend is, dus wellicht kun je dan idd iemand zoeken die tijdelijk huurt, een expat, iemand die een huis laat bouwen, iig iemand die zelf weer vertrekt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 20 april 2023 @ 16:53:49 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208838881
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:48 schreef Confetti het volgende:

[..]
Niet in hun eentje natuurlijk maar ze zijn wel de groep die voor maatregelen is die de prijzen opblazen. De feiten zijn als volgt. Wie hebben belang bij hogere huizenprijzen?

(Steen)rijke mensen, banken, verzekeraars, vastgoedbeleggers, de Belastingdienst, veel lokale en nationale politici. Oftewel, iedereen die ertoe doet heeft een belang bij hoge prijzen. Iedereen die er niet echt toe doet (starters en arme mensen) hebben belang bij lage prijzen.

Het lijkt me vrij evident welke groep meer macht heeft in Nederland.
Ik denk niet dat het de mensen zijn die een tweede huis hebben, wel de mensen die een derde of vierde huis hebben.

Van die figuren die je een tijdje geleden trots zag vertellen dat ze goedkope flatjes kochten om daar huurders in te zetten, want onbelast.
Dat is nu aan het veranderen en om die mensen zonder problemen toch die flatjes nog te kunnen laten verkopen willen ze deze regels nu aanpassen.
Helemaal de stelletjes die er idd maar 1, 2 of 3 hebben, want met een scheiding kunnen ze dan ook allebei één tweede woning regelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208866906
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een verkoopwaarde van ¤ 666.666 dan dus, daar zul je ook een significante huur voor vangen, daarbij is het in verhuurde staat minstens ¤ 100.000 minder waard.
Dat zijn bij zo'n systeem dus je opties: of de huurder uitkopen tegen een vastgesteld percentage, of het in verhuurde staat verkopen en dan praat je over een opbrengst die zeker datzelfde percentage lager is.
Met de uitbreiding van het puntenstelsel kun je nauwelijks meer rendement maken. Ook niet op een woning van 7 ton. Als die woning dan ook nog deels gefinancierd is, is er een negatief rendement.
pi_208867581
quote:

[..]

je wilt verhuren verbieden?
Plaats hier uw advertentie
  zaterdag 22 april 2023 @ 22:39:01 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208867804
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:37 schreef HiZ het volgende:

[..]
Met de uitbreiding van het puntenstelsel kun je nauwelijks meer rendement maken. Ook niet op een woning van 7 ton. Als die woning dan ook nog deels gefinancierd is, is er een negatief rendement.
Dat lijkt me sterk, dat je met een WOZ van 700K nog onder het WWS zou vallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208876853
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 22:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat lijkt me sterk, dat je met een WOZ van 700K nog onder het WWS zou vallen.
WOZ is nog altijd niet gelijk aan marktwaarde. Maar ik ben er niet 100% zeker van dat ik boven de grens uitkom. Ik trek me zeker terug uit de verhuur als ik onder de vrije sector grens kom. Geen tijdelijke huurcontracten is wat minder relevant.
  zondag 23 april 2023 @ 17:24:48 #271
323876 michaelmoore
pi_208876944
quote:

[..]

nee het is de schuld van de overheid die te weinig bouwlocaties ter beschikking stelt

ze meoetn eens ophouden met dat domme binnenstedelijk willen bouwen , dat is nooit eerder zo geweest , ieder huis waar ik gewoond heb is buiten het dorp gebouwd , mooi nieuw ruime frisse premie woningen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 24-04-2023 12:04:06 ]
pi_208881928
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 17:17 schreef HiZ het volgende:

[..]
WOZ is nog altijd niet gelijk aan marktwaarde. Maar ik ben er niet 100% zeker van dat ik boven de grens uitkom. Ik trek me zeker terug uit de verhuur als ik onder de vrije sector grens kom. Geen tijdelijke huurcontracten is wat minder relevant.
Als jij onder die grens gaat vallen qua punten dan verhuur je echt krotten.
Met een basis woning zit je zo boven de ¤1000 aan punten.
pi_208882201
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 17:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee het is de schul dvand e overheid die te weinig bouwlocates ter beschikking stelt

ze meoetn eens ophouden met dat domme binnenstedelijk willen bouwen , dat is nooit eerder zo geweest , ieder huis waar ik gewoond heb is buiten het dorp gebouwd , mooi nieuw ruime frisse premie woningen
Dat binnenstedelijk bouwen is vind ik niet nog niet zo'n probleem, het is van belang de plaats efficiënt te benutten maar daarnaast moet er ook in nieuwe gebieden gebouwd worden. Daar wringt voor mij de schoen, want ik zie overal lelijke blokkendozen in Nederland verschijnen terwijl er zogenaamd te weinig plaats is voor woningbouw 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2023 09:12:55 ]
pi_208882381
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 09:12 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat binnenstedelijk bouwen is vind ik niet nog niet zo'n probleem, het is van belang de plaats efficiënt te benutten maar daarnaast moet er ook in nieuwe gebieden gebouwd worden. Daar wringt voor mij de schoen, want ik zie overal lelijke blokkendozen in Nederland verschijnen terwijl er zogenaamd te weinig plaats is voor woningbouw 8)7
Ja dat is idd het grote probleem.
pi_208882531
Voor elke geplaatst blokkendoos die voor x aantal banen zorgt op een industrieterrein zou de landelijke overheid ook moeten verplichten dat er het x maal 2 aan woningen in die gemeente bij komt. ;)
  maandag 24 april 2023 @ 12:03:23 #276
323876 michaelmoore
pi_208883877
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 09:12 schreef J.B. het volgende:

[..]
binnenstedelijk groen is belangrijk, buiten de dorpen bouwen, niet in de dorpen
pi_208884067
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
binnenstedelijk groen is belangrijk, buiten de dorpen bouwen, niet in de dorpen
Verdichting van steden is belangrijker dan vinexlocaties in dorpen met weinig populatiedichtheid te maken, anders zou je nooit een rendabel ov systeem kunnen opzetten.
  maandag 24 april 2023 @ 12:30:35 #278
323876 michaelmoore
pi_208884107
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Verdichting van steden is belangrijker dan vinexlocaties in dorpen met weinig populatiedichtheid te maken, anders zou je nooit een rendabel ov systeem kunnen opzetten.
een 2 km erbij maakt voor de bus niks uit

hier worden ook alle parkjes en volkstuintjes volgebouwd , scholen gesloopt , geen parkeer plekken meer
, dorpen en stadjes worden onleefbaar als alle plekken worden volgebouwd

Ieder dorp drie straten erbij buiten het dorp en de problemen zijn opgelost

alle woningen van mij zijn buiten het dorp gebouwd, ging prima, snel bouwen en snel erin , van premie A tot vrije sector

[ Bericht 46% gewijzigd door michaelmoore op 24-04-2023 12:55:18 ]
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 12:38:19 #279
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208884176
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je hebt te veel Amerikaanse videos gekeken :')

In Nederland zijn er maar heel weinig echte dorpen waar de dichtheid te laag is voor goed ov.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 24 april 2023 @ 12:41:07 #280
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208884193
Lijkt me een hele logische gedachte.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_208884236
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je hebt te veel Amerikaanse videos gekeken :')

In Nederland zijn er maar heel weinig echte dorpen waar de dichtheid te laag is voor goed ov.
Het ov is al flink uitgekleed waarbij de frequenties in sommige dorpen in de weekenden op de 2 uur zit en sommige dorpen gewoon overgeslagen worden. :{
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 12:48:50 #282
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208884243
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het ov is al flink uitgekleed waarbij de frequenties in sommige dorpen in de weekenden op de 2 uur zit en sommige dorpen gewoon overgeslagen worden. :{
Je snapt het verschil niet tussen dichtheid en totaal aantal inwoners, of...?

Moet ik dit echt uit gaan leggen?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208884248
quote:

[..]

Het is hun volste recht. Dat jij niet genoeg centjes verdiend wilt niet zeggen dat je andere mag verbieden om hun kapitaal snel legaal te laten groeien. :Y
  maandag 24 april 2023 @ 12:56:25 #284
323876 michaelmoore
pi_208884298
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]
bij een dorp drie straten erbij dan wordt het OV tussen de dorpen juist meer rendabel tussen de dorpen ,

Op het dorpsplein bouwen en in de parkjes bouwen daar ben ik geen voorstander van
pi_208884336
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je snapt het verschil niet tussen dichtheid en totaal aantal inwoners, of...?

Moet ik dit echt uit gaan leggen?
Dus ik geef antwoord met onderbouwing dat er weldegelijk ov lijnen geschrapt zijn in dorpen daarna kom je met wat geneuzel over verschil tussen dichtheid en aantal inwoners. :')

Voor ieder weldenkend mens is de dichtheid een functie van het aantal inwoners per vierkante kilomter in dat bewoonde gebied.

Leg mij dan maar uit waarom met ons economische dogma een ov lijn in gebieden met lage inwoners dichtheden niet meer werkt. En zou het ov wel weer gaan werken als men in dat dorp het aantal inwoners maar ook de bebouwde oppervlakte gaat verdubbelen? :D
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 13:05:53 #286
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208884420
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus ik geef antwoord met onderbouwing dat er weldegelijk ov lijnen geschrapt zijn in dorpen daarna kom je met wat geneuzel over verschil tussen dichtheid en aantal inwoners. :')

Voor ieder weldenkend mens is de dichtheid een functie van het aantal inwoners per vierkante kilomter in dat bewoonde gebied.

Leg mij dan maar uit waarom met ons economische dogma een ov lijn in gebieden met lage inwoners dichtheden niet meer werkt. En zou het ov wel weer gaan werken als men in dat dorp het aantal inwoners maar ook de bebouwde oppervlakte gaat verdubbelen? :D

Echt, dat ik zo'n simpel concept uit moet gaan leggen. Maar je zal wel te veel Amerikaanse media hebben gevolgd, want daar ken ik heel dat concept van.

Deze hele discussie gaat over buiten bestaande dorpen bouwen om dorpen leefbaar te houden. Dat is doorgaans alleen een onderwerp van discussie in grotere plaatsen waar dat überhaupt een discussie kan zijn, en die hebben gewoon ov.

Het ov wordt uitgekleed omdat sommige dorpen niet genoeg reizigers opleveren om bepaalde lijnen in stand te houden op routes die door die dorpen lopen. Dus die dorpen in hun geheel hebben niet genoeg inwoners om een buslijn rendabel te houden door dat dorp. Dus het absolute aantal inwoners in het hele dorp. Het totale aantal mensen dat ergens in dat dorp moet zijn is te laag. Snap je al dat dit twee totaal verschillende onderwerpen zijn?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 24 april 2023 @ 13:13:21 #287
323876 michaelmoore
pi_208884535
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Echt, dat ik zo'n simpel concept uit moet gaan leggen. Maar je zal wel te veel Amerikaanse media hebben gevolgd, want daar ken ik heel dat concept van.

Deze hele discussie gaat over buiten bestaande dorpen bouwen om dorpen leefbaar te houden. Dat is doorgaans alleen een onderwerp van discussie in grotere plaatsen waar dat überhaupt een discussie kan zijn, en die hebben gewoon ov.

Het ov wordt uitgekleed omdat sommige dorpen niet genoeg reizigers opleveren om bepaalde lijnen in stand te houden op routes die door die dorpen lopen. Dus die dorpen in hun geheel hebben niet genoeg inwoners om een buslijn rendabel te houden door dat dorp. Dus het absolute aantal inwoners in het hele dorp. Het totale aantal mensen dat ergens in dat dorp moet zijn is te laag. Snap je al dat dit twee totaal verschillende onderwerpen zijn?
als er 3000 inwoners in een dorp wonen en dat wordt dan 3500 dan zijn er toch meer klanten voor de busdienst?/

Gewoon ieder dorp 3 straten erbij bouwen, dat is ook beter voor het OV

Van dorp A naar dorp B en dorp C is dan 10500 potentiele klanten ipv 9000
dus hoe meer een dorp bouwt des te meer het OV rendabel is

maar NIET op het dorpsplein of op volkstuin bouwen , dat is dom
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 13:24:36 #288
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208884748
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
maar NIET op het dorpsplein of op volkstuin bouwen , dat is dom
Maar om een één of andere reden verzetten mensen zich daar minder tegen dan tegen bouwen in een lege polder.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208884911
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Maar om een één of andere reden verzetten mensen zich daar minder tegen dan tegen bouwen in een lege polder.
sarcastische mode aan

Ja tuurlijk we hebben de laatste jaren grootschalige protesten gezien tegen het bouwen in de polder. _O-

Daarom roept Hugo dat de overheid ervoor gaat zorgen dat er 100.000 wooneenheden per jaar bij gaan komen. :+
  maandag 24 april 2023 @ 14:09:55 #290
323876 michaelmoore
pi_208885548
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
hier gaan we niet meer in het dorp bouwen , alleen nog buiten in de weilanden, dat gaat veel sneller , meer energieneutraal met zonnepanelen en prefab

ruimte zat hier

Hier iss heel veel verzet tegen in het dorp bouwen
  maandag 24 april 2023 @ 14:12:42 #291
323876 michaelmoore
pi_208885594
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]
sarcastische mode aan

Ja tuurlijk we hebben de laatste jaren grootschalige protesten gezien tegen het bouwen in de polder. _O-

Daarom roept Hugo dat de overheid ervoor gaat zorgen dat er 100.000 wooneenheden per jaar bij gaan komen. :+
overheid gaat de bouwlocaties aanwijzen anders komt er niks van
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 14:13:52 #292
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208885613
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hier gaan we niet meer in het dorp bouwen , alleen nog buiten in de weilanden, dat gaat veel snellelr en meer prefab
Hier gaan ze een bedrijventerrein flink uitkleden en verplaatsen naar een plek waar je absoluut geen woningen wil om er woningen te bouwen. Dat is ook wel een mooie stap. Maar de gemeente doet wel onderzoek naar elke zandkorrel binnen de komgrenzen waar mogelijk nog woningen kunnen komen. Echt alles om een braak liggend stuk grond met nul natuurlijke waarde te beschermen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 24 april 2023 @ 14:16:00 #293
323876 michaelmoore
pi_208885654
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Hier gaan ze een bedrijventerrein flink uitkleden en verplaatsen naar een plek waar je absoluut geen woningen wil om er woningen te bouwen. Dat is ook wel een mooie stap. Maar de gemeente doet wel onderzoek naar elke zandkorrel binnen de komgrenzen waar mogelijk nog woningen kunnen komen. Echt alles om een braak liggend stuk grond met nul natuurlijke waarde te beschermen.
ja dat is hetzelfde, bedrijven buiten het dorp plaatsen en dan bouwen is hetzelfde als buiten het dorp bouwen als er geen terreinen binnen het dorp zijn

maar hier kan er alleen buiten het dorp bouwen en daar is ruimte zat
  maandag 24 april 2023 @ 14:19:24 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208885693
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Op zich is dat in een hoop steden prima, de oudere bedrijventerreinen die ooit aan de rand van de stad gebouwd werden liggen nu soms bijna middenin de stad omdat de stad er omheen gegroeid is.
In zulke gevallen sla je 2 vliegen in 1 klap door de bedrijventerreinen te verhuizen, want de vaak zwaar verouderde (en slecht geïsoleerde) bedrijfspanden kunnen dan tegen de vlakte.

Overigens zou ik er in principe niet willen wonen, maar dat is wat anders.
Een voormalig kantorenterrein wel, daar zijn geen hele vreemde zaken de grond in gegaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 14:19:35 #295
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208885698
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat is hetzelfde, bedrijven buiten het dorp plaatsen en dan bouwen is hetzelfde als buiten het dorp bouwen als er geen terreinen binnen het dorp zijn

maar hier kan er alleen buiten het dorp bouwen en daar is ruimte zat
Dat is ook echt alleen maar omdat de plek waar dat nieuwe bedrijventerrein komt omringd wordt door een snelweg, grote parkeerterreinen en een belangrijke stroomweg. Kan het niet echt uitbreiding noemen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 24 april 2023 @ 14:20:59 #296
323876 michaelmoore
pi_208885714
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat is ook echt alleen maar omdat de plek waar dat nieuwe bedrijventerrein komt omringd wordt door een snelweg, grote parkeerterreinen en een belangrijke stroomweg. Kan het niet echt uitbreiding noemen.
hier is geen snelweg bij , gewoon de ruimte buiten het dorp benutten

Ik heb zelf altijd buiten het dorp gebouwd
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 14:25:11 #297
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208885770
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hier is geen snelweg bij , gewoon de ruimte buiten het dorp benutten
Hier gebeurt dat al jaren niet meer. Laatste uitbreiding in daadwerkelijk landelijk gebied is 15 jaar geleden. Vlak daarna zijn ook de laatste grote grasgebieden binnen de komgrenzen ter ziele gegaan. Dat nieuwe bedrijventerrein komt op een plek waar nu weer gras groeit omdat het geplande project voor die locatie ter ziele was gegaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208885820
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Op zich is dat in een hoop steden prima, de oudere bedrijventerreinen die ooit aan de rand van de stad gebouwd werden liggen nu soms bijna middenin de stad omdat de stad er omheen gegroeid is.
In zulke gevallen sla je 2 vliegen in 1 klap door de bedrijventerreinen te verhuizen, want de vaak zwaar verouderde (en slecht geïsoleerde) bedrijfspanden kunnen dan tegen de vlakte.

Overigens zou ik er in principe niet willen wonen, maar dat is wat anders.
Een voormalig kantorenterrein wel, daar zijn geen hele vreemde zaken de grond in gegaan.
Die oude bedrijfsterreinen worden tegenwoordig goed onderzocht en bij geconstateerde vervuiling eerst gesaneerd voordat men weer gaat bouwen. Lekkerkerk taferelen probeert men volgens mij toch te voorkomen.
  maandag 24 april 2023 @ 14:36:51 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208885981
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die oude bedrijfsterreinen worden tegenwoordig goed onderzocht en bij geconstateerde vervuiling eerst gesaneerd voordat men weer gaat bouwen. Lekkerkerk taferelen probeert men volgens mij toch te voorkomen.
Ja ik weet het, maar ik zou dat toch niet willen.... ik heb hier zelfs in mijn omgeving (mensen die het konden weten) nagevraagd of het weiland waar onze wijk op is gebouwd ooit gebruikt is om vuil te storten.... plus dat ik een aantal kavels bewust niet genomen heb omdat die op de plek liggen waar vroeger een spoorlijn lag.

Ik heb de sanering van het voormalige PFW-terrein in Amersfoort destijds gezien: ik zou er niet willen wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 april 2023 @ 14:42:38 #300
323876 michaelmoore
pi_208886099
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:25 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Hier gebeurt dat al jaren niet meer. Laatste uitbreiding in daadwerkelijk landelijk gebied is 15 jaar geleden. Vlak daarna zijn ook de laatste grote grasgebieden binnen de komgrenzen ter ziele gegaan. Dat nieuwe bedrijventerrein komt op een plek waar nu weer gras groeit omdat het geplande project voor die locatie ter ziele was gegaan.
klopt, maar nu gaan we weer buiten het dorp verder

gaat sneller en er moeten toch veel boeren weg , dus gaat goed samen , komt veel ruimte vrij hier
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 april 2023 @ 14:43:30 #301
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208886121
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt, maar nu gaan we weer buiten het dorp verder

gaat sneller en er moeten toch veel boeren weg , dus gaat goed samen , komt veel ruimte vrij hier
En hier gaat dat dus echt nevernooit gebeuren.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')