abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208778298
quote:
CDA en VVD willen huurders uitzetten bij verkoop woningen
13 april 2023
De VVD en het CDA willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. Vreemd genoeg doen ze dit in een wijzigingsvoorstel op de Wet Vaste Huurcontracten, een wetsvoorstel waarmee de PvdA en de ChristenUnie ervoor willen zorgen dat huurders meer woonzekerheid hebben door het gebruik van tijdelijke contracten terug te dringen.

15.000 mensen liepen in een stoet van het Westerpark naar de Dam voor het recht op betaalbaar wonen. Joke Schot
Als er een meerderheid is voor het wijzigingsvoorstel kunnen alle kleine verhuurders (een fors deel van de particuliere huurmarkt) straks een clausule opnemen in het huurcontract waardoor het ontbonden kan worden wegens verkoop van de woning. Omdat een woning in onbewoonde staat voor een hogere prijs wordt verkocht, zal elke kleine particuliere verhuurder zo'n clausule opnemen. 'Zo dreigt een wet die bedoeld is om huurders meer zekerheid te geven, straks het tegendeel te doen voor veel particuliere huurders. Om de verkoopwinst bij verkoop voor kleine beleggers te vergroten, wordt hun woonzekerheid opgeofferd,' aldus belangenbehartiger bij de Woonbond Marcel Trip.

Koop breekt (nog) geen huur
Nu breekt koop geen huur. Een woning kan nu wel al in verhuurde staat worden verkocht. De huurder kan er dan blijven wonen en behoudt zijn rechten en huurbescherming. Ook kan een te koop staande woning onder de leegstandwet tijdelijk worden verhuurd. Maar met het voorstel van de VVD en het CDA wordt huren zonder huurbescherming tegen verkoopplannen straks de norm in de particuliere huurmarkt. De Woonbond is hier fel tegen en roept Kamerleden op tegen dit wijzigingsvoorstel te stemmen.

Ook ontbinding contract bij verhuur familielid
Daarnaast willen VVD en CDA het ook mogelijk maken om de huur te ontbinden als de verhuurder een eerstegraads familielid wil laten wonen in de woning. Ook dit gaat via het oprekken van de diplomatenclausule. Voor beide varianten geldt dat er geen belangenafweging wordt gemaakt door de rechter en dat er geen vervangende woonruimte vereist is.

Zwakke onderbouwing en onzorgvuldig over woonrecht
In het wijzigingsvoorstel claimen VVD en CDA dat hierdoor veel meer woningen worden verhuurd. Maar dit wordt op geen enkele manier gestaafd. Het voorstel is ook ingediend na behandeling van de Wet Vaste Huurcontracten in de Kamer. Trip: 'Erg zorgvuldig gaan deze partijen niet om met woonzekerheid. De lessen van de invoer van tijdelijke contracten via de wet doorstroming huurmarkt in 2015 lijken door hun niet te zijn geleerd. Bovendien zijn er veel effectievere manieren om leegstand tegen te gaan dan het opofferen van huurbescherming.'

Stemming op dinsdag
Komende dinsdag wordt er gestemd over de wijzigingsvoorstellen en de Wet Vaste Huurcontracten. Trip: 'We roepen de Kamer op voor de Wet Vaste Huurcontracten te stemmen, maar zonder hierbij de rechten van particuliere huurders in de uitverkoop te doen.'
https://www.woonbond.nl/n(...)ten-verkoop-woningen

Hoe cynisch wil je het hebben om bij een Wet Vaste huurcontracten een amandement (ná het debat) in te dienen om de huurbescherming te vernietigen.

Dit heeft de VVD, CDA en waarschijnlijk ook de PVV maanden van tevoren afgestemd met hun vastgoedvriendjes natuurlijk.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:49:02 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208778349
Van Haga was hier ook voor gok ik?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208778351
Prima plan, kan ik mijn huurders eruit zetten zonder te hoeven schuiven :9~
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:42 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208778370
Je moet jezelf doodschamen als je op die partijen stemt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208778373
Niet langer dan twee jaar’, je hebt het vast weleens in een huuradvertentie zien staan. Maar aan tijdelijke huurcontracten komt een eind. De Tweede Kamer wil af van de flexibele huurcontracten, want verhuurders maken te vaak misbruik hiervan.

En dat is gunstig voor huurders. Want tijdelijke huurcontracten maken de positie van huurders wankel. Stel je te hoge eisen? Of heb je klachten? Dan kan een huurbaas ervoor kiezen om het contract niet te verlengen. Eerder werd bekend dat de prijzen van koopwoningen stevig zakken.

Tweede Kamer wil af van tijdelijke huurcontracten
Matthijs ten Broeke van de woonbond sprak tegen AT5 uit dat huurders minder snel voor hun rechten opkomen, doordat een tijdelijk contract in de weg staat. Daarnaast is de overheid niet blij met de grote wisseling van huurders. Dit zou namelijk ten koste gaan van de leefbaarheid van straten of wijken die bestaan uit huurwoningen.

https://www.metronieuws.n(...)erhuurders-huurders/

Dus alleen als je verkoopt kom je van de huurders af?
pi_208778381
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin. Tja, voor beide kanten, zowel huurder als eigenaar, is een casus te maken.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_208778386
Dit kan toch nauwelijks een verrassing zijn. De achterban van de VVD bestaat voor een relatief groot deel uit particuliere verhuurders. Met publiek belang heeft het inderdaad niks te maken, en in wat mij betreft ook niet met goed bestuur. Ik vind dit een vorm van schaamteloos egoïsme.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:54:26 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778404
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:52 schreef laforest het volgende:
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin. Tja, voor beide kanten, zowel huurder als eigenaar, is een casus te maken.
Dat koop je dat huis niet, simpel zat.
pi_208778415
quote:
Daarom wordt een huis in verhuurde staat in het algemeen ook lager gewaardeerd dan een huis in onverhuurde staat. VVD is toch altijd voor een vrije markt? Nou dat is marktwerking:als je een huis in onverhuurde staat wil ben je gewoon duurder uit, dat is nu al zo.
pi_208778428
quote:
80s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:54 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Dat koop je dat huis niet, simpel zat.
Kijk en voor dit soort reacties wordt er nu een oplossing geboden.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:56:25 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208778432
quote:
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop. En dat koop geen huur breekt is ook al even..

Dus bullshitargument.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_208778448
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop.
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wil wonen. :)
pi_208778461
Het extra risico van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:58:20 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208778463
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wilt wonen. :)
Als je er zelf wil wonen dan koop je een pand zónder huurders.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_208778472
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Als je er zelf wil wonen dan koop je een pand zónder huurders.
Nee, ik koop het pand dat ik wil hebben.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:09 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778473
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wilt wonen. :)
Of je koopt gewoon een huis waar niet iemand in woont. Zo moeilijk is het niet.
Als je een huis koopt waar huurders in zitten doe je dat om geld te verdienen, niet om in te wonen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:46 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778485
Tja VVD... maak de rijken nog rijker, en geef de grote groep in samenleving de middelvinger geen verrassing. Wel jammer dat CDA erin mee gaat. Maar goed daar blijft geen zetel meer over als straks de laatste CDA bejaarden de pijp uit gaan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:00:17 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778496
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef laforest het volgende:

[..]
Nee, ik koop het pand dat ik wil hebben.
Eigenlijk moeten ze gewoon gedwongen verkoop toestaan. Als laforest een huis wil kopen, dan mag hij dat. Of het nou te koop staat of niet _O_
pi_208778507
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef laforest het volgende:

[..]
Kijk en voor dit soort reacties wordt er nu een oplossing geboden.
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logisch om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat vaak tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 15-04-2023 12:07:38 ]
pi_208778513
quote:
80s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Of je koopt gewoon een huis waar niet iemand in woont. Zo moeilijk is het niet.
Als je een huis koopt waar huurders in zitten doe je dat om geld te verdienen, niet om in te wonen.
Dat mag toch? Vrije economie.
pi_208778523
Ik verhuur ook een woning maar ik vind het een slechte zaak dat koop straks huur kan verbreken.

Huurbescherming is belangrijk, dit gaat gewoon misbruikt worden om huurders eruit te trappen.

En wanneer moet je er uit? Als de woning te koop staat? Als de woning verkocht is? Voor de overdracht? Na de overdracht? Wat is de termijn?

Over zoiets moet je echt heel goed nadenken.
pi_208778531
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:01 schreef recursief het volgende:

[..]
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logische om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.
Waarom kopen ze zelf dan niet?
pi_208778534
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het extra risico van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
Ook een prima manier om de maximaal toegestane huurverhoging te omzeilen. Die geldt alleen voor de bestaande huurder, maar voor een nieuwe huurder kan je de huurprijs veel meer opschroeven. Dit is aan alle kanten een slecht doordacht plan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:03:24 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_208778538
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:44 schreef Confetti het volgende:
De VVD en het CDA willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. Vreemd genoeg doen ze dit in een wijzigingsvoorstel op de Wet Vaste Huurcontracten, een wetsvoorstel waarmee de PvdA en de ChristenUnie ervoor willen zorgen dat huurders meer woonzekerheid hebben door het gebruik van tijdelijke contracten terug te dringen.
quote:
Een amendement is ontoelaatbaar, indien het een strekking heeft tegengesteld aan die van het wetsvoorstel, of indien er tussen de materie van het amendement en die van het wetsvoorstel geen rechtstreeks verband bestaat. Het is de Tweede Kamer die beslist of een amendement wel of niet toelaatbaar is.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvuo/recht_van_amendement
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_208778545
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:03 schreef laforest het volgende:

[..]
Wat denk je?
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:04:29 #26
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778550
quote:

[..]
Omdat mensen zoals jij, al hun spaargeld opeten door hoge huren te vragen en je niet of nauwelijks kunnen sparen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:05:12 #27
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_208778558
Stel, moet even een paar maanden in het buitenland werken, kun je dan je woning nog wel tijdelijk verhuren?
Krekker is de bom!
pi_208778560
quote:

[..]
Je weet het antwoord wel, maar vooruit:

- om niet het gedoe van onverwacht onderhoud te hebben, gewoon vaste lasten
- omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen
- om de vrijheid te houden snel te verhuizen voor werk
- omdat een investeerder de woning voor hun neus heeft weggekaapt
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:06:33 #29
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208778571
quote:
Dan koop je maar een ander huis.
pi_208778580
Maar je zou dus als je slim bent kunnen zeggen tegen de huurder dat je de woning gaat verkopen, vervolgens verkoop je het aan een "vriendje" (andere huisjesmelker) en op de dag bij de notaris laat die de aankoop knallen.

De huurder is er dan al uit, het huis niet verkocht en je kan er nieuwe huurders in zetten.
pi_208778588
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:52 schreef QAnonn het volgende:
Niet langer dan twee jaar’, je hebt het vast weleens in een huuradvertentie zien staan. Maar aan tijdelijke huurcontracten komt een eind. De Tweede Kamer wil af van de flexibele huurcontracten, want verhuurders maken te vaak misbruik hiervan.

En dat is gunstig voor huurders. Want tijdelijke huurcontracten maken de positie van huurders wankel. Stel je te hoge eisen? Of heb je klachten? Dan kan een huurbaas ervoor kiezen om het contract niet te verlengen. Eerder werd bekend dat de prijzen van koopwoningen stevig zakken.

Tweede Kamer wil af van tijdelijke huurcontracten
Matthijs ten Broeke van de woonbond sprak tegen AT5 uit dat huurders minder snel voor hun rechten opkomen, doordat een tijdelijk contract in de weg staat. Daarnaast is de overheid niet blij met de grote wisseling van huurders. Dit zou namelijk ten koste gaan van de leefbaarheid van straten of wijken die bestaan uit huurwoningen.

https://www.metronieuws.n(...)erhuurders-huurders/

Dus alleen als je verkoopt kom je van de huurders af?
Daar komt het wel min of meer op neer ja, door het afschaffen van tijdelijke contracten komt een verhuurder straks heel erg moeilijk van huurders af, en alleen met een flinke zak geld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2023 11:08:40 ]
pi_208778595
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:05 schreef KreKkeR het volgende:
Stel, moet even een paar maanden in het buitenland werken, kun je dan je woning nog wel tijdelijk verhuren?
Nee.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:09:20 #33
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778598
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je zou dus als je slim bent kunnen zeggen tegen de huurder dat je de woning gaat verkopen, vervolgens verkoop je het aan een "vriendje" en op de dag bij de notaris laat die de aankoop knallen.

De huurder is er dan al uit, het huis niet verkocht en je kan er nieuwe huurders in zetten.
En dan kunnen ze weer meer huur vragen. Want nu kunnen je het maximaal 2 procent plus gemiddelde salarisstijging omhoog doen per jaar.
pi_208778633
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Daar komt het wel min of meer op neer ja, door het afschaffen van tijdelijke contracten komt een verhuurder straks heel erg moeilijk van huurders af, en alleen met een flinke zak geld.
Gevolg is dat niemand straks meer kan huren en alle investeerders hun panden verkoopt. Owja en 100% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar statushouders in sommige steden.
pi_208778649
Zijn hier nou geen Europese wetten over waarmee ze kunnen worden teruggefloten? Hebben we nog eens wat aan die unie.
pi_208778651
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:07 schreef Aberkullie het volgende:
Oh kut, op domme troll Laforest gereageerd.
Laforest is een act, wel een goede trouwens gezien de reacties die hij altijd los weet te peuteren.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:15:03 #37
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_208778656
Nieuwe opties zien het daglicht. Want zie inderdaad anders maar van die huurders 'verlost' te geraken.

Tevens vrije markt, dus why not?
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:01 #38
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_208778664
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:03 schreef recursief het volgende:

[..]
Ook een prima manier om de maximaal toegestane huurverhoging te omzeilen. Die geldt alleen voor de bestaande huurder, maar voor een nieuwe huurder kan je de huurprijs veel meer opschroeven. Dit is aan alle kanten een slecht doordacht plan.
Je bedoelt een uitstekend doordacht plan neem ik aan? Lijkt me precies het effect waar de VVD naar op zoek is.
pi_208778705
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Je moet jezelf doodschamen als je op die partijen stemt.
Dit, optyfen met die kliek.
Niet over twee jaar, niet morgen, nu!
pi_208778707
Als de huurdersbescherming niet zo belachelijk strikt was zou er ook niet zoveel met tijdelijke contracten gewerkt worden.
No bitch to me
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:22:11 #41
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208778718
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:44 schreef Confetti het volgende:
ook de PVV
Wolven in schaapskleren.
Zogenaamd opkomen voor de hardwerkende normale NL'er, beweren economisch best links te zijn, maar ze zijn gewoon keiharde VVD fetisjisten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208778723
Zoals ik al in een ander topic schreef worden dit soort partijen en bijbehorende politic steeds schaamtelozer asociaal. Er is een nijpend woningtekort, laten we een voorstel doen dat het leven van de gewone man nog wat lastiger kan maken.

Deze partijen zijn loopjongens van het kapitaal. Rijken moeten steeds makkelijker nog rijker kunnen worden, en als je dat niet bent word je gepoogd het waanbeeld te verkopen dat je dat ook kunt worden als je maar bereid bent je hard genoeg uit de naad te werken. Het is de illusie van de Amerikaanse Droom in het klein.
pi_208778725
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wolven in schaapskleren.
Zogenaamd opkomen voor de hardwerkende normale NL'er, beweren economisch best links te zijn, maar ze zijn gewoon keiharde VVD fetisjisten.
Waar kwam Wilders ook alweer vandaan?
pi_208778727
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:13 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Gevolg is dat niemand straks meer kan huren en alle investeerders hun panden verkoopt. Owja en 100% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar statushouders in sommige steden.
Ik verhuur alleen nog maar aan bekenden, de rest krijgt nu geen kans meer.
pi_208778731
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:21 schreef TornadoDK het volgende:
Als de huurdersbescherming niet zo belachelijk strikt was zou er ook niet zoveel met tijdelijke contracten gewerkt worden.
Maar dan weet je dat je een tijdelijk contract hebt.

Met deze nieuwe wet wordt ieder "vast" contract ook een tijdelijk contract, je zal altijd de onrust hebben dat je huisjesmelker de woning aan een vriendje kan verkopen om van je af komen.

En mogelijk hoeven ze de overdracht niet eens plaats te laten vinden, want daarvoor ben je de woning al uit.

Oplossing kan zijn om de overdrachtsbelasting voor verhuurde woningen fors te verhogen maar dan nog kan je de verkoop natuurlijk afbreken op de dag van ondertekenen.
pi_208778733
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik verhuur alleen nog maar aan bekenden, de rest krijgt nu geen kans meer.
Begrijpelijk. Heb jij geen last van het puntensysteem en de belasting of zijn die regels nog niet ingegaan?
pi_208778740
Kan dit plan ook gebruikt worden door gemeentes om woningen op te kopen voor statushouders?
pi_208778742
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:24 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Begrijpelijk. Heb jij geen last van het puntensysteem en de belasting of zijn die regels nog niet ingegaan?
Ik verhuur niet voor de absolute hoofdprijs dus het puntensysteem is voor mij geen probleem.
pi_208778751
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:21 schreef TornadoDK het volgende:
Als je er met tijdelijke contracten onderuit kan komen dan is het ook niet belachelijk strikt.?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_208778764
- nvm -

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2023 11:49:32 ]
pi_208778769
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop. En dat koop geen huur breekt is ook al even..

Dus bullshitargument.
Dus zou het mooi zijn als er iets meer flexibiliteit zou zijn.
pi_208778774
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Kan dit plan ook gebruikt worden door gemeentes om woningen op te kopen voor statushouders?
Is dat niet de Wet Verplaatsing Bevolking?
pi_208778790
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:13 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Owja en 100% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar statushouders in sommige steden.
Nee, dat is niet correct.

Er zijn wel steden die voor een bepaalde periode (enkele weken) hun sociale huurwoningen naar statushouders laten / lieten gaan om hun achterstand in te halen. Maar dat is geen "all year round" beleid.

Dat weet je zelf trouwens ook wel.
pi_208778826
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is niet correct.

Er zijn wel steden die voor een bepaalde periode (enkele weken) hun sociale huurwoningen naar statushouders laten / lieten gaan om hun achterstand in te halen. Maar dat is geen "all year round" beleid.

Dat weet je zelf trouwens ook wel.
Het is niet moeilijk om te bedenken dat er een structurele achterstand gaat zijn.
pi_208778862
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:33 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Het is niet moeilijk om te bedenken dat er een structurele achterstand gaat zijn.
Nogmaals, je deed de bewering dat sommige steden 100% van hun woningen naar statushouders liet gaan.
Ik heb aangegeven dat dat niet correct is.

Jij nu blijkbaar ook. Dat kan je ook gewoon zeggen ipv een vaag suggestieve reactie te geven.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:39:18 #56
3542 Gia
User under construction
pi_208778896
quote:
Maar als je er zelf wilt gaan wonen, mag je een huurder er toch al uitzetten. Een pand met huurder kopen is goedkoper. Wil je er vervolgens zelf gaan wonen, zet je de huurder eruit. Hoppa, winst, want nu kun je het onverhuurd verkopen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:01 schreef recursief het volgende:

[..]
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logische om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.
Eens. Daarbij kunnen die huurders niet even naar een ander huis verhuizen, want dat is er niet. Huurders komen dan massaal op straat te staan.
pi_208778912
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals, je deed de bewering dat sommige steden 100% van hun woningen naar statushouders liet gaan.
Ik heb aangegeven dat dat niet correct is.

Jij nu blijkbaar ook. Dat kan je ook gewoon zeggen ipv een vaag suggestieve reactie te geven.
https://www.telegraaf.nl/(...)n-voor-statushouders

In een bepaalde periode idd. De toon is gezet.
pi_208779008
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het knap hoe je het onderwerp weer in een topic weet te krijgen. Echt knap gedaan, hulde, je bent daar echt goed in.
Ik denk graag een paar stappen vooruit.
Hoe denk je dat we dit gaan opvangen?:
NWS / Komende jaren grote toename aantal asielzoekers verwacht
pi_208779020
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het extra risico doel van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
Aangepast naar de cynische realiteit van de VVD en het CDA. Je zou denken dat een CDA een keertje wat ging doen voor de gemiddelde kiezer na weer een nieuwe extreme nederlaag, maar ze willen zichzelf heel graag opheffen volgens mij.
pi_208779030
quote:
Ik heb eraan gedacht en die nieuwe eigenaar ontvangt maandelijks de huursom zoals die al wist bji aankoop van het huis, en toen was er verder geen recht meer van de koper om aan te denken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:50:25 #61
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208779035
Welk % van de huizenvoorraad wordt verhuurd door particulieren die maar één pand verhuren?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208779056
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:50 schreef monkyyy het volgende:
Welk % van de huizenvoorraad wordt verhuurd door particulieren die maar één pand verhuren?
Hmm, goede vraag, weet ik niet.

Ik kan me anekdotisch bij die groep voegen maar dat is nog geen percentage.
pi_208779067
quote:
Mensen dakloos maken is ook niet ok als het maar een kleine groep is. Ik huur ook bij iemand met maar 1 woning.
pi_208779073
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:48 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Ik denk graag een paar stappen vooruit.
Hoe denk je dat we dit gaan opvangen?:
NWS / Komende jaren grote toename aantal asielzoekers verwacht
Dat kun je prima in dat topic bespreken :)
pi_208779156
Doet me een beetje denken aan de situatie in Duitsland zoals iemand me die laatst schetste. Daar mag je kennelijk als eigenaar van een woning aanspraak maken op een 'zelfbewoningsrecht'. Er worden dus veel huizen verkocht met huurders erin waarna de nieuwe eigenaar een procedure start om de huurders eruit te krijgen en er zelf in te trekken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_208779185
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Met deze nieuwe wet wordt ieder "vast" contract ook een tijdelijk contract, je zal altijd de onrust hebben dat je huisjesmelker de woning aan een vriendje kan verkopen om van je af komen.

En mogelijk hoeven ze de overdracht niet eens plaats te laten vinden, want daarvoor ben je de woning al uit.

Oplossing kan zijn om de overdrachtsbelasting voor verhuurde woningen fors te verhogen maar dan nog kan je de verkoop natuurlijk afbreken op de dag van ondertekenen.
Maar met onderhandse transactie kun je dat wel opvangen door een wat lagere prijs te rekenen. Die overdrachtsbelasting werkt alleen op een vrije markt, niet als twee pandjesbazen onderling met pandjes gaan schuiven.
pi_208779199
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:04 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar met onderhandse transactie kun je dat wel opvangen door een wat lagere prijs te rekenen. Die overdrachtsbelasting werkt alleen op een vrije markt, niet als twee pandjesbazen onderling met pandjes gaan schuiven.
Hoe kan een overdrachtsbelasting worden voorkomen tussen twee pandjesbazen?
pi_208779249
quote:

[..]

Heeft er iemand het amendement (of de OP gelezen)? Dit voorstel geldt alleen voor mensen die maar 1 woning verhuren. Op huisjesmelkers heeft dit helemaal geen betrekking.
zie email 27 oktober
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:12:03 #69
344884 monkyyy
pi_208779263
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hmm, goede vraag, weet ik niet.

Ik kan me anekdotisch bij die groep voegen maar dat is nog geen percentage.
Ik heb iets gevonden, cijfers uit 2018.
quote:
Omvang van de portefeuille – kleinschalige verhuurders versus grote beleggers

Volgens een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren in 2018
in totaal ruim 280 duizend particuliere verhuurders (hier alleen natuurlijke personen) actief op
de Nederlandse woningmarkt. Samen verhuurden zij zo’n 475 duizend woningen. Dit is een
kleine 6 procent van de totale woningvoorraad (CBS 2019b).

11% van 280.000 verhuurders, gaat toch nog om zo'n 30.800 woningen waar dit wetsvoorstel voor geldt.

https://www.pbl.nl/sites/(...)woningmarkt-3821.pdf
pi_208779272
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Niet.
pi_208779279
quote:

[..]
Kan niet. Ook onderhandse transactie (overdracht economisch eigendom) is belast met overdrachtsbelasting. Je kan uiteraard de koopsom wat lager maken en de rest zwart betalen om de belasting te drukken.

Overigens wordt er al zwaar gelobbyed om de overdrachtsbelasting weer te verlagen en dat wordt binnenkort 'geëvalueerd'. Je kan er vergif op innemen dat de VVD bij de onderhandelingen hier hoog op gaat inzetten. Zou me niet verbazen als ze het halveren om de economie te 'stimuleren'.
pi_208779280
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Heeft er iemand het amendement (of de OP gelezen)? Dit voorstel geldt alleen voor mensen die maar 1 woning verhuren. Op huisjesmelkers heeft dit helemaal geen betrekking.
Klopt, ik las het ná mijn reactie maar heb uiteraard niet al m'n oude posts weer aangepast.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:14:51 #73
344884 monkyyy
pi_208779300
quote:

[..]
Als de twee pandjesbazen met elkaar gaan trouwen in algehele gemeenschap van goederen, vervolgens gaan scheiden en het onroerend goed verdelen, dan kun je overdrachtsbelasting ontwijken.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:15:12 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779305
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wil wonen. :)
Dan moet je dat huis niet kopen, overigens zal het zonder huurders erin ook meer kosten, dus dit voorstel is alleen maar ten voordele van de verkoper, die belegt door een huis te verhuren.
De overheid "beschermt" hiermee dan dus de belegger die prima weet waar hij zijn geld in heeft gestopt ten koste van de huurder die daarmee het dak boven zijn hoofd verliest.

Het is godsgeklaagd, zo'n aanpassing.
Eerst de woningmarkt verneuken door panden voor starters weg te kapen, en vervolgens de gevolgen van het feit dat je een huis hebt gekocht om geld aan te verdienen ook nog eens afwentelen op degenen die niet kunnen kopen en daarom huren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208779313
quote:
Dat komt best veel voor, en nog veel meer als die verhuurders 1 of 2 pandjes verkopen. Vaak heel aardige niet zo heel erg zakelijke mensen die de verhufteringsboot helemaal hebben gemist en vergeten zijn de huur te verhogen omdat hun belegging voldoende rendement opleverde of het huis niet zo goed in orde was. Je hebt nog aardig wat mensen die een leuke woning huren voor 300-400 per maand. Mjin kapper heeft een familielid die ruim binnen de Groningse gemeentegrens een 3 kamerwoning met tuintje heeft voor 100 euro per maand en daarom niet wou kopen.

Dat is natuurlijk wel een kwesti want dat kun je niet verkopen anders dan voor een heel erg lage prijs.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208779326
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan moet je dat huis niet kopen, overigens zal het zonder huurders erin ook meer kosten, dus dit voorstel is alleen maar ten voordele van de verkoper, die belegt door een huis te verhuren.
De overheid "beschermt" hiermee dan dus de belegger die prima weet waar hij zijn geld in heeft gestopt ten koste van de huurder die daarmee het dak boven zijn hoofd verliest.

Het is godsgeklaagd, zo'n aanpassing.
Eerst de woningmarkt verneuken door panden voor starters weg te kapen, en vervolgens de gevolgen van het feit dat je een huis hebt gekocht om geld aan te verdienen ook nog eens afwentelen op degenen die niet kunnen kopen en daarom huren.
Het zet ook de deur wagenwijd open voor misbruik. Als jij een paar pandjes verhuurt, maar je broer, zus, dochter of beste vriendin niet dan verkoop je hem even, maakt gebruik van deze regeling en koopt hem weer terug.
Ja dat kost geld, maar minder dan wat het oplevert vrees ik.
zie email 27 oktober
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:03 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208779329
Als het gaat om 1 woning dan vind ik het geen slecht voorstel. Op die manier kan iemand die een tijd naar het buitenland gaat of een huis erft, gaat samenwonen het gemakkelijker tijdelijk verhuren en kan dat aanbod doen groeien.

Voor professionele pandjesbazen moet hier natuurlijk geen sprake van zijn. Daar ook prima dat tijdelijke verhuur aan banden wordt gelegd nu.
  zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:40 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208779334
quote:

[..]
Omdat allerlei figuren die een paar ton overhebben ze overbieden om het huis vervolgens tegen de hoofdprijs te verhuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208779339
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 12:18 schreef Hexagon het volgende:
Als het gaat om 1 woning dan vind ik het geen slecht voorstel. Op die manier kan iemand die een tijd naar het buitenland gaat of een huis erft, gaat samenwonen het gemakkelijker tijdelijk verhuren en kan dat aanbod doen groeien.

Voor professionele pandjesbazen moet hier natuurlijk geen sprake van zijn. Daar ook prima dat tijdelijke verhuur aan banden wordt gelegd nu.
In de kern geen slecht voorstel, uitwerking is beroerd. Iedereen die voorstelt de rechterlijke belangenafweging te schrappen snapt er niets van, dat kan tot de meest schrijnende situaties leiden.
zie email 27 oktober
pi_208779356
quote:

[..]

Ik denk dat huisjesmelkers altijd wel trucjes vinden om mensen eruit te krijgen. Zijn ook genoeg mensen die 1 extra woning hebben die ze willen verhuren die kunnen dit soort trucjes niet zo makkelijk doen.

Zelf heb ik een appartement wat ik zou kunnen verhuren maar als het niet kan met een tijdelijk contract dan blijft het lekker leeg staan.

Want een huurder krijg je er dan bijna nooit uit. En dat is geen probleem als je een goede huurder hebt die mogen van mij alle bescherming hebben. Alleen worden wanbetalers en overlast veroorzakers ook te goed beschermd helaas.

[ Bericht 0% gewijzigd door TornadoDK op 15-04-2023 12:31:12 ]
No bitch to me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')