Hier nogmaals de originele video (paar dagen geleden ook gepost). Dit geeft zeer goed inzicht in de situatie van de 93e brigade. Ondertiteling aanzettten.quote:
Deze clowntjes zijn niet serieus te nemen, Poetin is allang blij als hij met iets van winst uit Oekraine kan stappen. De Rusjes zullen achter de coulissen hun wonden likken terwijl ze naar buitenuit net gaan doen alsof ze het Westen een megaklap hebben uitgedeeld, de VS uit alle macht heeft geprobeerd Russische veroveringen te voorkomen maar niet opgewassen was tegen het fenomenale Russische leger en de briljante strateeg Poetin en dat de enige reden waarom Rusland het Westenwaarts trekt is omdat ze zulke lieve jongens zijn die alleen maar vrede en bestaanszekerheid willen.quote:
Over welke gebieden heb je het?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 15:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat gelul over stante pede onderhandelingen van Robbie is dan ook wat vermoeiend, maar de verhaaltjes van de Oekraiense communicatieafdeling neem ik echt met een korreltje zout. Ja, de Russen zijn lachwekkend incompetent en zouden worden weggeblazen door samenwerkende EU-troepen, zelfs zonder inmenging van de VS, maar ze hebben zo'n groot personeel overschot dat er een grote kans is dat ze op de lange termijn grote gebieden veroveren, en hoeveel risico wil Zelensky nemen om dat te laten gebeuren en hoeveel jonge mannen is Oekraine bereid op te offeren voor gebieden waar ze jaren niet naar om hebben gekeken.
Ik denk die regio's waarvan het kremlin zegt dat oekraine die ook jaren lang heeft lopen bombarderen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Over welke gebieden heb je het?
Volgende alinea:quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:25 schreef luxerobots het volgende:
Voor de mensen die alleen de titel lezen. De man die mensen ziet sterven, ziet dus Russische soldaten sterven.
quote:Eerder al betreurde een Oekraense soldaat in een artikel op de onafhankelijke nieuwssite ‘Hromanske’ dat ook aan Oekraense kant enorm veel slachtoffers vallen. De dienstplichtigen hebben na drie dagen training nauwelijks kans om te overleven, schreef de soldaat.
Ik denk dat er naderend tot niet meer met die mensen gepraat wordt. Het gehele corps diplomatique is gereduceerd tot de opzichtige kremlin propaganda napraten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:10 schreef -XOR- het volgende:
Waar Rob de Wijk namelijk wel gelijk in heeft is dat de toon die het Westen op diplomatiek niveau backstage tegen Rusland uitslaat hoogstwaarschijnlijke een andere is dan het semi-stoere front-stage discourse van de politieke leiders.
De Donbas, maar ook de Krim stond niet op de radar van Kiev. Die gebieden hebben ze gewoon verwaarloosd. Die hadden ze moeten ontwikkelen en de mensen daar perspectief moeten bieden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Over welke gebieden heb je het?
Het trieste is dat ze niet te redden zijn. Ze zijn hun leven lang gebrainwashed en je kan niet zonder gevaar voor eigen leven op zo'n vijandelijke soldaat afstappen om ze te vertellen dat ze zich over kunnen geven. Zie ook Russen die al jaren in het Westen wonen en nog steeds gebrainwashed en gevaarlijk zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voor de mensen die alleen de titel lezen. De man die mensen ziet sterven, ziet dus Russische soldaten sterven.
Kan me voorstellen dat een gebied ontwikkelen lastig is, als je als staat daar feitelijk niet meer de controle hebt, maar dat kan aan mij liggen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Donbas, maar ook de Krim stond niet op de radar van Kiev. Die gebieden hebben ze gewoon verwaarloosd. Die hadden ze moeten ontwikkelen en de mensen daar perspectief moeten geven.
Die gebieden hebben ze daarvoor ook al verwaarloosd, dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in die regio's het eigenlijk niet zoveel uitmaakt bij welk land ze horen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat een gebied ontwikkelen lastig is, als je als staat daar feitelijk niet meer de controle hebt, maar dat kan aan mij liggen.
Rusland is wel met grote renovaties begonnen. De herinrichting van Mariupol bijvoorbeeld. Ik denk dat de bevolking, welke taal ze ook spreken, daar heel blij mee was.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die gebieden hebben ze daarvoor ook al verwaarloosd, dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in die regio's het eigenlijk niet zoveel uitmaakt bij welk land ze horen.
Want het kremlin zegt dat, is het niet?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die gebieden hebben ze daarvoor ook al verwaarloosd, dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in die regio's het eigenlijk niet zoveel uitmaakt bij welk land ze horen.
Daar lopen de Russen inderdaad graag mee te koop. Ze hebben er een paar huizenblokken op de ruines van hun bombardementen gebouwd en lopen daar nu mee te showen (uiteraard de van zo dichtbij mogelijk zodat het niet opvalt de rest compleet in puin ligt) hoe goed ze bezig zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland is wel met grote renovaties begonnen. De herinrichting van Mariupol bijvoorbeeld. Ik denk dat de bevolking, welke taal ze ook spreken, daar heel blij mee was.
Nee, dit is gewoon zo, ook voor 2014 was bijvoorbeeld de Donbas een regio die door Kiev beschouwd werd als redneck country met mensen die compleet achterlijk waren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want het kremlin zegt dat, is het niet?
Wat zak jij hier ontstellend door het ijs, zeg....
Het is meer dat het ook door Sunak geroepen wordt. Ik durf te wedden dat de Starhoppers onder ons die tweet van de Wijk wel degelijk voorbij hebben zien komen maar die natuurlijk weer negeren...quote:
Dat is een risico wat bewust door de leverende landen genomen is natuurlijk. Volgens mij heb ik ergens in het begin van dit conflict al eens gezegd dat je sommige wapens niet die kant op moet willen sturen juist om dit soort geouwehoer te voorkomen. Maar goed, het westen heeft daar (hoop ik althans) een goed onderbouwde risico analyse aan vooraf laten gaan.quote:Maarre.....
Wat gaat er dan gebeuren met de geleverde Challenger 2 tanks, de Abrams, de Leopard A6, de PATRIOT systemen, de M142/M270's? Ik denk dat Rusland best nieuwsgierig is naar de werking daarvan. Het lijkt me zeker een puntje voor de Russen om over te onderhandelen.
Klopt. Maar of het zo simpel is is een tweede natuurlijk.quote:Zou niet hoeven te gebeuren als Rusland gewoon goed verslagen wordt en geen geen keus heeft natuurlijk. Maar ja......
quote:The Donbas, situated in the far east of Ukraine, is often portrayed as the last frontier of Europe in both a literal and symbolic sense. Far from the heart of Europe, bordering on Russia and heavily Russophone, the Donbas appears, to many observers, to represent the least European area--the area least amenable to European civilization and democracy (whatever "European" may mean). Few people in Ukraine or elsewhere associate the Donbas with "respectable" culture: the Donbas is a coal-and-steel industrial center, the hallmarks of which are not airy theaters or philharmonics, but dark and dangerous coal waste dumps.
Toen er Kremlinpuppets aan de macht waren bedoel je?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, dit is gewoon zo, ook voor 2014 was bijvoorbeeld de Donbas een regio die door Kiev beschouwd werd als redneck country met mensen die compleet achterlijk waren.
In Mariupol hadden ze die wel. Nu niet meer.quote:
Nee, de bevolking dacht er zo over. Ik snap niet waarom hier zoveel mensen denken dat Oekraine een bloemetjestuin was voordat de Russen binnenvielen. Er was heel veel mis in Oekraine, ook na Janoekovitsj en werkelijkwaar iedereen wist dat Kiev wat betreft goed bestuur in die oostelijke regio's enorm in gebreke bleef, daar zijn boeken over volgeschreven en dat is echt niet controversieel. Wij hier in Nederland hebben Groningen al in het eigen sop gaar laten koken, hoe dacht je dat het er in een land als Oekraine bestuurlijk aan toe ging?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Toen er Kremlinpuppets aan de macht waren bedoel je?
Oekrane heeft de kans niet gekregen om na Yanukovych de boel te verbeteren op De Krim en Donbas want Rusland viel binnen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, de bevolking dacht er zo over. Ik snap niet waarom hier zoveel mensen denken dat Oekraine een bloemetjestuin was voordat de Russen binnenvielen. Er was heel veel mis in Oekraine, ook na Janoekovitch en werkelijkwaar iedereen wist dat Kiev wat betreft goed bestuur in die oostelijke regio's enorm in gebreke bleef, daar zijn boeken over volgeschreven en dat is echt niet controversieel. Wij hier in Nederland hebben Groningen al in het eigen sop gaar laten koken, hoe dacht je dat het er in een land als Oekraine bestuurlijk aan toe ging?
Nogmaals, dat rechtvaardigt de invasie van Poetin geenszins, maar het is goed mogelijk dat een Oekrainer niet per se voor alleen de Donbas of Krim zou willen sterven, en wanneer je ergens een Donbasser hoort zeggen dat het hem om het even is, dan is dat niet per se Russische propaganda.
Ik stel voor Groningen onmiddellijk aan Putin te geven.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, dit is gewoon zo, ook voor 2014 was bijvoorbeeld de Donbas een regio die door Kiev beschouwd werd als redneck country met mensen die compleet achterlijk waren.
Je moet die twee dingen kunnen scheiden: de fouten die Oekraine met betrekking tot de periferie heeft gemaakt en de inval die Poetin is gestart. Ik zal nooit beweren dat Poetins oorlog gerechtvaardigd is of dat de Donbas en Krim zich bij Rusland mogen voegen, maar dat neemt niet weg dat Oekraine verre van een perfect land is geweest en zelfs landen als Nederland en Noorwegen hebben regio's verwaarloosd.
Zo denk ik over Brabanders. Brabant onmiddellijk aan Putin geven, ook het Belgische deel.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:08 schreef -XOR- het volgende:
Hier overigens als bewijs hoe er over de Donbas gedacht werd, uit 2008:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-137-10170-9_6
[..]
Daar heb je inderdaad gelijk in.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oekrane heeft de kans niet gekregen om na Yanukovych de boel te verbeteren op De Krim en Donbas want Rusland viel binnen.
-Op 22 februari zouden de demonstranten Kiev onder controle hebben en was Janoekovytsj gevlucht naar Oost-Oekrane.
Revolutie van de Waardigheid
-Op 20 februari 2014 begon Rusland met de annexatie van de Krim. Op 22 en 23 februari trokken Russische troepen via Novorossiejsk de landsgrens over en de Krim binnen.
Russisch-Oekraense Oorlog
Nee, waarom zouden we? Poetin heeft daar geen recht op.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stel voor Groningen onmiddellijk aan Putin te geven.
Gezien het feit dat het Russische volk geen beschaving en ook niet bepaald een hoogstaande of verfijnde cultuur kent is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de meeste Oekraners neerkijken op de russofonen in het oosten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:08 schreef -XOR- het volgende:
Hier overigens als bewijs hoe er over de Donbas gedacht werd, uit 2008:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-137-10170-9_6
[..]
Dat is ook de reden dat de gemiddelde Brabander een ontzettende hekel heeft aan Hollanders. Ik zou als Brabander bij een invasie uit Belgi ook liever aan Belgische kant meevechten eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zo denk ik over Brabanders. Brabant onmiddellijk aan Putin geven, ook het Belgische deel.
Maar stel dat Groningen in gewapende opstand komt na de malversaties; daar zou ik best begrip voor hebben.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, waarom zouden we? Poetin heeft daar geen recht op.
De inverse is echter ook waar: uit het feit dat Poetin geen recht op Groningen heeft vloeit niet automatisch voort dat vanuit Den Haag Groningen geen onrecht is aangedaan.
Denk dat als nederland ooit zijn grenzen sluit en uit de internationale verbanden stapt, de anti-globalisten anti weffers etc, heel blij zijn. Maar denk niet dat je wil weten hoe veel cultuur strijden er binnen nederland liggen. Te beginnen is de oude grens van de romeinen en de germanen al terug te zijn in de culturele verschillen tussen oranje gezint vs niet oranje gezint, katholiek vs protestant, noordelijke provincies vs de rest, N- en Z-Holland vs Brabant en Limburg. Gelderland wie zich nedersaksisch voelt of gelderland is nu calveins of rooms.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat de gemiddelde Brabander een ontzettende hekel heeft aan Hollanders. Ik zou als Brabander bij een invasie uit Belgi ook liever aan Belgische kant meevechten eerlijk gezegd.
Ondanks dat ik als zuiderling geen al te hoge pet op heb van de Hollanders zou ik een buitenlandse bezetter ronduit haten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat de gemiddelde Brabander een ontzettende hekel heeft aan Hollanders. Ik zou als Brabander bij een invasie uit Belgi ook liever aan Belgische kant meevechten eerlijk gezegd.
Dit heeft natuurlijk veel te maken met het feit dan Janukovtsj juist een president uit de Donbas was. De inwoners uit de Donbas waren daarom ook niet erg tevreden met het afzetten van deze president en vreesden juist nog verder achtergesteld te worden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oekrane heeft de kans niet gekregen om na Yanukovych de boel te verbeteren op De Krim en Donbas want Rusland viel binnen.
-Op 22 februari zouden de demonstranten Kiev onder controle hebben en was Janoekovytsj gevlucht naar Oost-Oekrane.
Revolutie van de Waardigheid
-Op 20 februari 2014 begon Rusland met de annexatie van de Krim. Op 22 en 23 februari trokken Russische troepen via Novorossiejsk de landsgrens over en de Krim binnen.
Russisch-Oekraense Oorlog
Ik zou je aanraden Sint Petersburg eens te bezoeken, dat is echt wel de moeite waard.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gezien het feit dat het Russische volk geen beschaving en ook niet bepaald een hoogstaande of verfijnde cultuur kent is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de meeste Oekraners neerkijken op de russofonen in het oosten.
Ik zie Belgi, althans het Nederlandstalige deel, niet als buitenland.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:05 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ondanks dat ik als zuiderling geen al te hoge pet op heb van de Hollanders zou ik een buitenlandse bezetter ronduit haten.
Ja, gebouwd door Zweedse krijgsgevangenen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou je aanraden Sint Petersburg eens te bezoeken, dat is echt wel de moeite waard.
Het colosseum is ook gebouwd door slaven, dat is wat mij betreft geen reden om het gebouw minder te waarderen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, gebouwd door Zweedse krijgsgevangenen.
Weet je wat ook een hele mooie westers aandoende stad is?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het colosseum is ook gebouwd door slaven, dat is wat mij betreft geen reden om het gebouw minder te waarderen.
Dezelfde grote noordelijke oorlog.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Weet je wat ook een hele mooie westers aandoende stad is?
Vyborg.
Mag je 1 keer raden hoe rus daar aan gekomen is.
Ik gaf enkel een voorbeeld van, dat betekent niet dat ze "reuze" beschaafd zijn. Maar ik zou ook niet precies durven zeggen hoe je dat zou willen definiren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
En ga je die ook opdissen als bewijs dat ze heus wel reuze beschaafd zijn in rus, of niet?
Je reageerde hier op:quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik gaf enkel een voorbeeld van, dat betekent niet dat ze "reuze" beschaafd zijn. Maar ik zou ook niet precies durven zeggen hoe je dat zou willen definiren.
Maar: nee. Dat Zweden een hele stad neerplanten, in het evenbeeld van wat je anno nu nog in Zweden ziet, en ze bv Vyborg jatten, zijn geen weerlegging op de stelling de het cultureel armoedige zwijnen zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gezien het feit dat het Russische volk geen beschaving en ook niet bepaald een hoogstaande of verfijnde cultuur kent is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de meeste Oekraners neerkijken op de russofonen in het oosten.
Je vergelijkt architectuur uit de laat 20e eeuw met architectuur uit de vroeg 18e eeuw? Dat lijkt me erg onzinnig. Mensen bouwen simpelweg architectuur die bij de periode waarin ze leefden past en gewenst is. Dit soort vergelijking zijn onzinnig.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je reageerde hier op:
[..]
Maar: nee. Dat Zweden een hele stad neerplanten, in het evenbeeld van wat je anno nu nog in Zweden ziet, en ze bv Vyborg jatten, zijn geen weerlegging op de stelling de het cultureel armoedige zwijnen zijn.
Als je het aan rus zelf overlaat, krijg je dit:
[ afbeelding ]
Copy paste steden. Geestelijke armoede.
Nou hoeven wij ook niet echt bang te zijn voor de brabo's natuurlijk, gezien hun prestaties op militair gebied in de afgelopen eeuwen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
toch hebben ze wel aardig wat grote Karzernes op dit moment.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:25 schreef kibo het volgende:
[..]
Nou hoeven wij ook niet echt bang te zijn voor de brabo's natuurlijk, gezien hun prestaties op militair gebied in de afgelopen eeuwen.
Dat zal vanuit ons 21e eeuwse perspectief vast zo zijn, maar het is natuurlijk ook maar gewoon kitsch en niets meer dan het 18e eeuwse equivalent van het hedendaagse Quatar; een plastic kopie van architectuur uit landen die daadwerkelijk cultuur en een beschaving kennen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou je aanraden Sint Petersburg eens te bezoeken, dat is echt wel de moeite waard.
Dat lijkt me verder weinig relevant voor deze illegale oorlog. Overigens wordt er door veel Europese landen ook zo tegen Nederland aangekeken.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:46 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat zal vanuit ons 21e eeuwse perspectief vast zo zijn, maar het is natuurlijk ook maar gewoon kitsch en niets meer dan het 18e eeuwse equivalent van het hedendaagse Quatar; een plastic kopie van architectuur uit landen die daadwerkelijk cultuur en een beschaving kennen.
0 kans. Als die al niet bonafide oorlogsmisdadiger is, dan is de kans dat zoiets als de CIA hem daarna laat verdwijnen te groot.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:40 schreef Korenfok het volgende:
Kadyrov zou overgeplaatst zijn naar duitsland. Niet bevestigd...
Nederland is, net als Belgi, dan ook geen echt land.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me verder weinig relevant voor deze illegale oorlog. Overigens wordt er door veel Europese landen ook zo tegen Nederland aangekeken.
Vertel.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:53 schreef -XOR- het volgende:
Overigens wordt er door veel Europese landen ook zo tegen Nederland aangekeken.
Jamais.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stel voor Groningen onmiddellijk aan Putin te geven.
Rusland is natuurlijk niet meer dan een nederzetting van een paar Zweedse Vikingen.quote:. Rusland hoort bij Oekrane.
Deze sensationele ontdekking is gedaan door medivist en deskundige in de Russische militaire geschiedenis Odin Kviten, verbonden aan het Aberdeen Centre for Russian and East European History. Hij vond een document van 1000 jaar oud in de Russische staatsarchieven.
Kviten doet al jaren onderzoek in oude Russische archieven, en toen de oorlog in Oekrane net was uitgebroken, ontdekte hij iets opvallends.
De historicus stuitte op een oud vriendschapsverdrag uit 1022, waarin de prins van Novgorod, Vladimir de Sluwe, eeuwig trouw zweert aan de vorst van het Kievse Rijk, Volodymyr de Grote. Het Kievse Rijk werd geregeerd vanuit Kiev en valt grotendeels samen met het huidige Oekrane, terwijl Novgorod in het westen van Rusland lag en onder meer Moskou omvatte.
De twee landen ruzin er al jaren over wie de rechtmatige opvolger van het machtige Kievse Rijk is. Het werd in de 9e eeuw gesticht door de Roes, vermoedelijk Vikingen uit Zweden. Russische historici weigerden echter lange tijd te erkennen dat de Roes Zweeds waren en dat hun land in feite onder het gezag van Oekrane valt.
Volodymyr de Grote van het Kievse Rijk staat bekend om zijn moed in de meest ongelijke strijd.
Johannes Gehrts & HISTORIE
Het pas ontdekte document stelt deze hele discussie in een nieuw daglicht. Kviten verklaarde vandaag op een persconferentie:
‘Ik weet dat de wereld dit document nooit te zien zou krijgen als de Russische regering het te pakken kreeg. Gelukkig heb ik het in mijn koffer het land uit gesmokkeld in een stapel biljetten van 10 roebel. Die zijn toch zo weinig waard dat de douane er geen acht op sloeg.’
Het Russische Instituut voor het Glorierijke Verleden is om commentaar gevraagd, maar volgens een woordvoerder wordt er niet gereageerd op ‘anti-Russische propaganda’.
Het is nog maar de vraag of de Russische president Vladimir Poetin na de onthulling het oude verdrag zal eerbiedigen en het Oekraense gezag over zijn land zal erkennen.
Volgens Odin Kviten is er echter juridisch geen speld tussen te krijgen: ‘Dit verdrag kun je niet naast je neerleggen,’ aldus de Vikingdeskundige.
Veel landen in Europa, met name de zuidelijke landen vinden Nederland cultuurarm, wat natuurlijk ook een beetje zo is. Wij zijn een beetje nouveau riche, weliswaar op een minder protserige manier dan Rusland.quote:
En daarom is NL kitsch en is onze 18de -eeuwse architectuur een kopie van...quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Veel landen in Europa, met name de zuidelijke landen vinden Nederland cultuurarm, wat natuurlijk ook een beetje zo is. Wij zijn een beetje nouveau riche, weliswaar op een minder protserige manier dan Rusland.
In de Engelstalige wereld worden we niet voor niets "swamp Germans" genoemd. De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Veel landen in Europa, met name de zuidelijke landen vinden Nederland cultuurarm, wat natuurlijk ook een beetje zo is. Wij zijn een beetje nouveau riche, weliswaar op een minder protserige manier dan Rusland.
Jaloezie uit de gouden eeuw. Nederlanders zijn handelaars die altijd de beste deal kregen en veel geld wisten te verdienen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:07 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In de Engelstalige wereld worden we niet voor niets "swamp Germans" genoemd. De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.
Niet dat de Duitsers daar anno 2023 nog wat over zouden mogen zeggen; qua digitalisering en efficintie lopen ze ettelijke decennia achter op Nederland.
We hebben mooie 17e eeuwse steden uit onze gouden eeuw die eigenlijk een voortzetting was van de Vlaamse gouden eeuw, maar in zuidelijker landen zijn de steden wat ouder. We missen echter bijvoorbeeld een grote literaire traditie, hebben weinig groots muzikaals voortgebracht, een armzalige keuken. Ook onze suburbane omgeving wordt door buitenlanders als wat troosteloos ervaren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
En daarom is NL kitsch en is onze 18de -eeuwse architectuur een kopie van...
Helder.
naar Mecklenburg-Vorpommernquote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:07 schreef spicymchaggis het volgende:
De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.
We zijn ultra-direct en lijken weinig gastvrij. Daar komt dat vandaan.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We hebben mooie 17e eeuwse steden uit onze gouden eeuw die eigenlijk een voortzetting was van de Vlaamse gouden eeuw, maar in zuidelijker landen zijn de steden wat ouder. We missen echter bijvoorbeeld een grote literaire traditie, hebben weinig groots muzikaals voortgebracht, een armzalige keuken. Ook onze suburbane omgeving wordt door buitenlanders als wat troosteloos ervaren.
Daar staat tegenover dat we enkele grote filosofen en wetenschappers hebben voortgebracht en vooral grote ballen hebben gehad en de wereld zijn overgetrokken. Onze hang naar welvaart heeft ons gedefinieerd, daar waar de Franse en Italiaanse ziel zich bijvoorbeeld meer manifesteerde in de hang naar esthetiek.
Eens hoor. Ik heb eigenlijk ook totaal niks met Nederland.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We hebben mooie 17e eeuwse steden uit onze gouden eeuw die eigenlijk een voortzetting was van de Vlaamse gouden eeuw, maar in zuidelijker landen zijn de steden wat ouder. We missen echter bijvoorbeeld een grote literaire traditie, hebben weinig groots muzikaals voortgebracht, een armzalige keuken. Ook onze suburbane omgeving wordt door buitenlanders als wat troosteloos ervaren.
Daar staat tegenover dat we enkele grote filosofen en wetenschappers hebben voortgebracht en vooral grote ballen hebben gehad en de wereld zijn overgetrokken. Onze hang naar welvaart heeft ons gedefinieerd, daar waar de Franse en Italiaanse ziel zich bijvoorbeeld meer manifesteerde in de hang naar esthetiek.
quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Eens hoor. Ik heb eigenlijk ook totaal niks met Nederland.
Nederland is een weinig beeldbepalend of invloedrijk land, maar daarvoor hoeven wij, Nederlanders, ons zeker niet te schamen. Ik ben liever onderdeel van de onbeduidende Nederlandse cultuur dan onderdeel van de achterlijke en misdadige Russische "cultuur". Beter onbeduidend dan ronduit weerzinwekkend en minderwaardig.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wij hebben inderdaad een rijke liberaal-democratische traditie die is ontstaan uit onze handelsgeest (die we overigens deels uit Belgie hebben geimporteerd maar die mensen zijn hier natuurlijk gebleven dus onderdeel van de Nederlandse cultuur). Hogere cultuur hebben we echter in geringe mate voortgebracht, dat was gewoon niet zo onze specialiteit. Canaux, canards, canaille.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
We zijn ultra-direct en lijken weinig gastvrij. Daar komt dat vandaan.
Voor de rest is NL wezenlijk van invloedrijk geweest, mbt waarom het liberale westen is zoals het is.
Dan is je "ja maar dat vinden anderen van ons ook!", als we het over die strontput rusland hebben ook nogal... beperkt.
Wij lijken in niets op die mensen.
oh, ik hou van Nederland met al zijn lompheid, vindingrijkheid en vernuft. Ik ken de Nederlandse cultuurhistorie en de Europese context echter te goed om te weten dat we ook onze beperkingen hebben.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
NL is, alles in verhouding bekijkend, buitensporig invloedrijk.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:43 schreef spicymchaggis het volgende:
Nederland is een weinig beeldbepalend of invloedrijk land,
Was ''Belgi'', of in ieder geval het noordelijke deel ervan, niet gewoon een onderdeel van ''Nederland''?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Wij hebben inderdaad een rijke liberaal-democratische traditie die is ontstaan uit onze handelsgeest (die we overigens deels uit Belgie hebben geimporteerd maar die mensen zijn hier natuurlijk gebleven dus onderdeel van de Nederlandse cultuur).
Nederland bestond toen nog niet, we waren een verzameling aan gebieden die vooral onder de Habsburgse dynastie vielen. Het was echter vooral Vlaanderen (en wat later Brabant) dat een belangrijke regio was. Wij zien de geschiedenis van de Vlaamse steden en bijvoorbeeld de Guldensporenslag niet als Nederlandse geschiedenis. Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Was ''Belgi'', of in ieder geval het noordelijke deel ervan, niet gewoon een onderdeel van ''Nederland''?
Die Belgische elite en handelslui zijn toen naar hier gekomen omdat ze niet onder de knoet van de Spaanse Papen wilden leven.
Want Rembrandt, Vermeer, Van Gogh, etc, was niet genoeg ofzo?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Hogere cultuur hebben we echter in geringe mate voortgebracht, dat was gewoon niet zo onze specialiteit.
Maar dat was net zoiets als groningen; en letterlijk elk land heeft wel regio's waar niet de nadruk op ligt, dus ontgaat me de relevantie integraal, mbt dit conflict?quote:Daar gaat het echter verder niet om. Ik schreef dat de mensen in de Donbas door de rest van Oekraine gezien werden als hillbillies, waarop spicymchaggis schreef dat de Russofone cultuur waar deze mensen deel van uitmaken dan ook niet zoveel voorstelde. Dat is prima, maar als de rest van Oekraine dat vindt is het niet zo gek dat die mensen het verder ook niet zo heel erg vinden om bij Rusland te horen.
waarom zou een cia hem omleggen? KGB snap ik. hij kan gigantisch waardevolle informatie bezitten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
0 kans. Als die al niet bonafide oorlogsmisdadiger is, dan is de kans dat zoiets als de CIA hem daarna laat verdwijnen te groot.
"Tijdelijk medisch asiel" bestaat niet.
Nee, verdwijnen naar een zekere locatie op een Caribisch eiland, waar hij tot het einde der tijden ondervraagt kan worden.quote:
Ik schreef dat veel mensen in de Donbas door verwaarlozing en door het feit dat er op ze werd neergekeken net zo lief bij Rusland zouden horen en dat de rest van de Oekrainers niet per se zou willen sterven op alleen die heuvel, maar oh oh, dat kan natuurlijk niet want het Oekraiens bestuur was altijd engelachtig en zou nooit regio's verwaarlozen, dat was allemaal Russische propaganda.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want Rembrandt, Vermeer, Van Gogh, etc, was niet genoeg ofzo?
Dit is echt een natte vinger constatering
[..]
Maar dat was net zoiets als groningen; en letterlijk elk land heeft wel regio's waar niet de nadruk op ligt, dus ontgaat me de relevantie integraal, mbt dit conflict?
Projectiequote:Op zondag 12 maart 2023 00:13 schreef -XOR- het volgende:
maar oh oh, dat kan natuurlijk niet want het Oekraiens bestuur was altijd engelachtig en zou nooit regio's verwaarlozen, dat was allemaal Russische propaganda.
vrij letterlijk:quote:
quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want het kremlin zegt dat, is het niet?
Wat zak jij hier ontstellend door het ijs, zeg....
Ehmmmm,quote:
quote:Op zondag 12 maart 2023 00:07 schreef ExTec het volgende:
Maar dat was net zoiets als groningen; en letterlijk elk land heeft wel regio's waar niet de nadruk op ligt, dus ontgaat me de relevantie integraal, mbt dit conflict?
Ja, wat wil je daarmee zeggen?quote:Op zondag 12 maart 2023 00:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ehmmmm,
Ja, maar in essentie had je het over dat bepaalde regio's minder aandacht kregen dan andere, net zoals bij ons groningen?
[..]
Kiezen tussen 2 kwaden, of nu heel veel meer doden en de kans dat Bakhmut valt of straks jaren bezig zijn met het opruimen van bommen en (mogelijk veel) dodelijke slachtoffers als 'collateral damage', ook onder burgers.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:09 schreef Slayage het volgende:
Akelige shit, die cluster munitie
[ twitter ][ twitter ]
je schetst twee periodes als een geheel. de bloei voor de 80 jarige oorlog, was vooral vlaanderen en zuidelijke nederlanden de hoge cultuur (overblijfsel van de romeinen) en boven de rivieren vooral barbaars renaisance (Tijd van Reinhard de Vos, erasmus (iets later)). Na en tijdens d e80 jarige oorlog (begin van de barok: ratio, ontdekken, argumenteren etc) is er een omslag gekomen en nederlands beroemdheid komt hieruit voort als eerste echte wereld macht (na ons uk, nu de vs), het culturele centrum lag in hollandse steden.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland bestond toen nog niet, we waren een verzameling aan gebieden die vooral onder de Habsburgse dynastie vielen. Het was echter vooral Vlaanderen (en wat later Brabant) dat een belangrijke regio was. Wij zien de geschiedenis van de Vlaamse steden en bijvoorbeeld de Guldensporenslag niet als Nederlandse geschiedenis. Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.
Nou ja,quote:
De verdediger van Oost-Nederland in het Rampjaar, Rabenhaupt was ook eigenlijk een vluchteling.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland bestond toen nog niet, we waren een verzameling aan gebieden die vooral onder de Habsburgse dynastie vielen. Het was echter vooral Vlaanderen (en wat later Brabant) dat een belangrijke regio was. Wij zien de geschiedenis van de Vlaamse steden en bijvoorbeeld de Guldensporenslag niet als Nederlandse geschiedenis. Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.
Mijn punt was dat de rest van Oekraine misschien te weinig om de Donbas zou geven om deze koste wat kost terug te willen veroveren met gevaar voor eigen leven. Wij (tenminste ik als (import-)randstedeling) zouden ook een grotere bereidheid hebben om voor Utrecht te vechten dan voor Heerlen.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ehmmmm,
Ja, maar in essentie had je het over dat bepaalde regio's minder aandacht kregen dan andere, net zoals bij ons groningen?
[..]
Klopt, maar ook die koopmans- en beurstraditie was eigenlijk een Vlaamse (en Antwerpse) erfenis. De Noord-Nederlandse aanvulling zat hem vooral in de zeemanskunst en durf de wereld te ontdekken. In de tijd van de eerste grote wetenschappelijke doorbraken en de tijd van het empiricisme en rationalisme was de rol van Vlaanderen en Brabant goeddeels over (al waren figuren als Vesalius, Stevin en Mercator deels de aanstichters van deze periode).quote:Op zondag 12 maart 2023 00:22 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je schetst twee periodes als een geheel. de bloei voor de 80 jarige oorlog, was vooral vlaanderen en zuidelijke nederlanden de hoge cultuur (overblijfsel van de romeinen) en boven de rivieren vooral barbaars renaisance (Tijd van Reinhard de Vos, erasmus (iets later)). Na en tijdens d e80 jarige oorlog (begin van de barok: ratio, ontdekken, argumenteren etc) is er een omslag gekomen en nederlands beroemdheid komt hieruit voort als eerste echte wereld macht (na ons uk, nu de vs), het culturele centrum lag in hollandse steden.
Maar dit zijn qua technologisch ontwikkelingen, en culturele verschillen ook in denken twee verschillende periodes. De periode van vlaanderen was een vervolg van de grote volksverhuizingen en handel over de rivieren en het belang van rivieren. De hollandse periode hadden de hollanders geavanceerdere schepen dan wie dan ook, dus waren sneller en beter en domineerde heel snel de wereld. De ideeen en economische uitvindingen in die periode zijn nu nog steeds te zien: beursgenoteerde bedrijven, de ontbinding van de klassen maatschappij door de opkomst van de koopmanklasse etc.
Enorm gelul dit natuurlijk. Verhoudingsgewijs is dat kleine stukje land (vooruit inclusief Belgi) enorm bepalend geweest de afgelopen 4/500 jaar.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:43 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Nederland is een weinig beeldbepalend of invloedrijk land, maar daarvoor hoeven wij, Nederlanders, ons zeker niet te schamen. Ik ben liever onderdeel van de onbeduidende Nederlandse cultuur dan onderdeel van de achterlijke en misdadige Russische "cultuur". Beter onbeduidend dan ronduit weerzinwekkend en minderwaardig.
Tegen Bommen Berendquote:Op zondag 12 maart 2023 00:27 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De verdediger van Oost-Nederland in het Rampjaar, Rabenhaupt was ook eigenlijk een vluchteling.
quote:Op zondag 12 maart 2023 00:09 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ][ twitter ]
Zelensky had het Westen onlangs nog gevraagd om clusterbommen en fosformunitie, maar het werd hem geweigerd omdat dit niet ethisch was.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:21 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Kiezen tussen 2 kwaden, of nu heel veel meer doden en de kans dat Bakhmut valt of straks jaren bezig zijn met het opruimen van bommen en (mogelijk veel) dodelijke slachtoffers als 'collateral damage', ook onder burgers.
Fijne wapens zijn het niet nee, staan ze niet op de VN sanctielijst?
Ik denk dat de komende permanente sociale, cullturele en ethnische scheiding tussen Oekraine en rusland, en een hernieuwd Oekrainsche nationalisme hier een einde aan kan brengen.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mijn punt was dat de rest van Oekraine misschien te weinig om de Donbas zou geven om deze koste wat kost terug te willen veroveren met gevaar voor eigen leven. Wij (tenminste ik als (import-)randstedeling) zouden ook een grotere bereidheid hebben om voor Utrecht te vechten dan voor Heerlen.
Zover is het nog niet. Scenario dat Rusland de Donbas en Krim behoudt is aanwezig.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:42 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik denk dat de komende permanente sociale, cullturele en ethnische scheiding tussen Oekraine en rusland, en een hernieuwd Oekrainsche nationalisme hier een einde aan kan brengen.
Afgezien van wie wat verovert, een afwijkende sympathie met "de vijand" zal niet langer getolereerd worden.
En dit is misschien wel de grootste "prestatie" van putin in Oekraine: een permantente en definitieve scheiding van rusland en Oekraine.
Dat is vooral de keuze van Oekrane zelf. Maar soms heb ik het gevoel dat je vergeet dat er nog wat gebeurt is in Oekrane in 2014. Mooi voorbeeld voor 2014 was Charkov (2de stad van Oekrane en de oude hoofdstad) volledig gericht op Rusland. Na 2014 is dat al een heel stuk minder geworden en nu willen ze niks meer met de Russen te maken hebben daarzo. Aan het begin van de oorlog wou Zelensky nog onderhandelen maar na wat er in Bucha en Irpin gebeurt is die mening behoorlijk veranderd. Dat Oekrane niet heilig is en ook zijn fouten gemaakt heeft dat zal op een enkeling niemand ontkennen. Maar er is in een korte tijd heel veel veranderd in Oekrane.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mijn punt was dat de rest van Oekraine misschien te weinig om de Donbas zou geven om deze koste wat kost terug te willen veroveren met gevaar voor eigen leven. Wij (tenminste ik als (import-)randstedeling) zouden ook een grotere bereidheid hebben om voor Utrecht te vechten dan voor Heerlen.
We hebben die troep niet eens, de Amerikanen hebben nog war schemerige meuk geleverd zoals die mijnen die met artillerie verschotten kunnen worden.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Zelensky had het Westen onlangs nog gevraagd om clusterbommen en fosformunitie, maar het werd hem geweigerd omdat dit niet ethisch was.
Veel westerse landen op de VS en Isral na hebben het verdrag getekend dat ze geen clustermunitie meer gebruiken of hebben. Dus logisch dat ze dat ook niet leveren mochten ze het nog op voorraad hebben.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Zelensky had het Westen onlangs nog gevraagd om clusterbommen en fosformunitie, maar het werd hem geweigerd omdat dit niet ethisch was.
En nog steeds is Nederland in verhouding tot haar omvang buitensporig invloedrijk. Heeft de Belgische PM enig invloed gehad op deze oorlog? Of heel anders, hoeveel bedrijven uit de fortune500 zijn Nederlands (of waren tot voor kort deels Nederlandsquote:Op zondag 12 maart 2023 00:36 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Enorm gelul dit natuurlijk. Verhoudingsgewijs is dat kleine stukje land (vooruit inclusief Belgi) enorm bepalend geweest de afgelopen 4/500 jaar.
Ik wil waken voor teveel vaderlandlikkerij, maar qua geschiedenis hebben wij toch maar regelmatig invloed gehad op wereldse gebeurtenissen, veel vaker dan men zou verwachten van zo’n klein stukkie land wat zomaar eens in zee zou kunnen vallen.
Enorm eens !quote:Op zondag 12 maart 2023 00:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En nog steeds is Nederland in verhouding tot haar omvang buitensporig invloedrijk. Heeft de Belgische PM enig invloed gehad op deze oorlog? Of heel anders, hoeveel bedrijven uit de forbes500 zijn Nederlands (of waren tot voor kort deels Nederlands)?
Hebben China en de US niet momenteel ruzie over Nederlandse machines? Zijn die eilanden in het midden oosten niet opgespoten door Nederlanders? En ga zo maar door. En dat voor een nietszeggend landje dat 0.007% van het aardoppervlak bestrijkt met 0.225% van de aardbewoners (waarvan er bijzonder weinig 3 generaties terug gaan in Nederland).
Ik vind dat er hier heel wat mensen nogal negatief zijn over Nederland qua impact wereldwijd. Al is dat natuurlijk wel weer typisch... Nederlands.
Klopt, met een kleine kanttekening: wij kunnen (en willen waarschijnlijk) niet tot in lengte van jaren een deel van ons defensiebudget reserveren voor wat perifere gebieden in Oost-Oekraine. Met de economische sancties kunnen we doorgaan en Rusland zal uitgesloten blijven van de Westerse wereld zolang ze een deel van Oekraine bezet houden maar de wapenleveranties gaan uiteindelijk een keer ophouden wanneer het echt nog om die paar kleine gebieden gaat (de Krim is waarschijnlijk een ander verhaal) en er zal dan, ook uit menselijke overwegingen, door het Westen wel worden aangestuurd op onderhandelingen.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat is vooral de keuze van Oekrane zelf.
Oekraine herdefinieert zichzelf in deze oorlog echt als Westerse staat met de blik gericht op Europa. Juist door deze oorlog gaan ze onze waarden aannemen. Je ziet in Georgie al een beetje hetzelfde gebeuren.quote:Maar soms heb ik het gevoel dat je vergeet dat er nog wat gebeurt is in Oekrane in 2014. Mooi voorbeeld voor 2014 was Charkov (2de stad van Oekrane en de oude hoofdstad) volledig gericht op Rusland. Na 2014 is dat al een heel stuk minder geworden en nu willen ze niks meer met de Russen te maken hebben daarzo. Aan het begin van de oorlog wou Zelensky nog onderhandelen maar na wat er in Bucha en Irpin gebeurt is die mening behoorlijk veranderd.
Dat is het probleem een beetje. Ik heb dat vaker in relevante context proberen aan te kaarten maar dan schieten velen hier in een soort schrikreflex, alsof kritiek op Oekraiens handelen meteen zou inhouden dat Rusland een klein beetje een punt zou hebben. Ik weet dat er regelmatig users zijn geweest die zo uit het darmkanaal van Poetin leken te zijn gekropen maar uit mijn posts moet toch meer dan voldoende duidelijk zijn op te maken dat ik absoluut geen Kremlinsympathieen koester.quote:Dat Oekrane niet heilig is en ook zijn fouten gemaakt heeft dat zal op een enkeling niemand ontkennen.
Dat lijkt me nogal borstklopperij, desondanks hoeven we ons als Nederlanders zeker niet te schamen voor onze volkscultuur. We vormen onderdeel van een bredere, grotere westerse cultuur die in alle opzichten superieur is t.o.v. de onontwikkelde achterlijkheid waar we als westen door omgeven worden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
NL is, alles in verhouding bekijkend, buitensporig invloedrijk.
De Oekraners hebben dan ook groot gelijk wanneer het om het derussificeren van de oostelijke regio's van hun land gaat. Wanneer je jezelf als land verder wil ontwikkelen in de 21e eeuw zul je de achterlijke Russische cultuur achter je moeten laten. De Russische volkscultuur is, net zoals islamitische staat en de Taliban een achterlijk en minderwaardig cultureel fenomeen wat op de vuilstort van de geschiedenis thuis hoort.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik schreef dat veel mensen in de Donbas door verwaarlozing en door het feit dat er op ze werd neergekeken net zo lief bij Rusland zouden horen en dat de rest van de Oekrainers niet per se zou willen sterven op alleen die heuvel, maar oh oh, dat kan natuurlijk niet want het Oekraiens bestuur was altijd engelachtig en zou nooit regio's verwaarlozen, dat was allemaal Russische propaganda.
Ik schreef nota bene nog dat Den Haag Groningen ook had verwaarloosd (en dat dat nog geen reden was om dan Groningen maar binnen te vallen).
Geen enkele Oekranerquote:Op zondag 12 maart 2023 07:46 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Gister en vandaag al boven de 1000 Russische doden.
quote:Op zondag 12 maart 2023 00:09 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ][ twitter ]
Dat dit voor ons, van afstand aanschouwende, mensen die willen weten wat er echt speelt nauwelijks nieuwswaarde geeft.quote:Op zondag 12 maart 2023 10:04 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wat probeer je te zeggen? Wat is je idee achter deze post?
Is dat niet zo dan? In Bachmut is het prijsschieten ja.quote:Op zondag 12 maart 2023 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat dit voor ons, van afstand aanschouwende, mensen die willen weten wat er echt speelt nauwelijks nieuwswaarde geeft.
Voor Oekrane snap ik dat, die mobiliseren nog mensen voor het front. Het beeld daar moet blijven dat Russen gemakkelijk in de pan gehakt worden, prijsschieten voor het vaderland.
Echter de realiteit is het natuurlijk niet
Nee dat is niet zo natuurlijk.quote:Op zondag 12 maart 2023 10:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan? In Bachmut is het prijsschieten ja.
quote:Ukrainian soldiers killed: at least 13,000
Mykhailo Podolyak, an adviser to Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy, estimated in early December that as many as 13,000 Ukrainian soldiers had been killed since the war began. In early November, the chairman of the U.S. Joint Chiefs of Staff, Gen. Mark Milley, estimated that each side had seen about 100,000 soldiers killed or injured. More recently, on Jan. 22, Norwegian Chief of Defense Eirik Kristoffersen also estimated the Ukrainian side to have over 100,000 personnel killed or injured. (Updated Jan. 25; source, source.).
Dat de bloeiperiode in de jaren 60/70 ingezet is door immigranten, dat is ook behoorlijk discutabel. Ik denk dat de migratie in de jaren '70 en vlak daarna, vooral een gevolg is van economische groei. Niet dat de immigratie deze groei veroorzaakt heeft (het heeft meegeholpen aan groei, maar heeft ook veel maatschappelijke kosten veroorzaakt).quote:Op zondag 12 maart 2023 00:06 schreef -XOR- het volgende:
Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.
De bloeiperiode van Nederland als progressief land met Amsterdam als centrum van progressieve cultuur is ingezet door een vroege adoptie van Anglo-Amerikaanse popcultuur. Deze werd meegebracht door immigranten uit Nederlands Indie.quote:Op zondag 12 maart 2023 10:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat de bloeiperiode in de jaren 60/70 ingezet is door immigranten, dat is ook behoorlijk discutabel. Ik denk dat de migratie in de jaren '70 en vlak daarna, vooral een gevolg is van economische groei. Niet dat de immigratie deze groei veroorzaakt heeft (het heeft meegeholpen aan groei, maar heeft ook veel maatschappelijke kosten veroorzaakt).
Sinds de aanval op Chatham begint elke negatieve uitdrukking in de Engelse taal met hetzelfde woord. Dutch courage, dutch treat, noem maar op.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:07 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In de Engelstalige wereld worden we niet voor niets "swamp Germans" genoemd. De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.
Niet dat de Duitsers daar anno 2023 nog wat over zouden mogen zeggen; qua digitalisering en efficintie lopen ze ettelijke decennia achter op Nederland.
Wat denk jij? Dat niemand dat weet? Dat mensen hier een iq van een stoeptegel hebben? En wat wil je bereiken door het elke keer te herhalen? Dat we gaan denken dat die Oekraense mensen voor "het Westen" zijn doodgegaan? Of dat ze met alle liefde voor het vaderland en hun nabestaanden gevochten hebben in de hoop dat het niet zinloos zou zijn en Oekrane hier als een vrij land uit gaat komen?quote:Op zondag 12 maart 2023 10:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo natuurlijk.
De ratio zal ver aan Russische zijde liggen, qua doden, maar ook Oekraners sterven met bosjes. Het is oorlog voeren op 20-100m, wat denk je?
https://www.grid.news/sto(...)hmut-by-the-numbers/
[..]
Het was een reactie op de trotse vermelding van veel Russische doden rond Bakhmut. Dan denk ik altijd tja.. de andere kant dan?quote:Op zondag 12 maart 2023 10:36 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat denk jij? Dat niemand dat weet? Dat mensen hier een iq van een stoeptegel hebben? En wat wil je bereiken door het elke keer te herhalen? Dat we gaan denken dat die Oekraense mensen voor "het Westen" zijn doodgegaan? Of dat ze met alle liefde voor het vaderland en hun nabestaanden gevochten hebben in de hoop dat het niet zinloos zou zijn en Oekrane hier als een vrij land uit gaat komen?
Dus ja, welke gedachte zit er aan het constant herhalen van een enorm obvious stelling waarvan al 3000 keer gezegd is "ja klopt, dat is logisch"?
JA ook maar wel veel minder dan aan russische zijde vermoed ikquote:Op zondag 12 maart 2023 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het was een reactie op de trotse vermelding van veel Russische doden rond Bakhmut. Dan denk ik altijd tja.. de andere kant dan?
maar grote klapper zoals met nieuwjaarsdag dat zal aan oekrainsche zijnde niet gebeuren , bij de Russen moet men grote hoeveelheden militairen in de gaten houden om te voorkomen dat er veel deserteren / terug wandelenquote:Op zondag 12 maart 2023 10:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo natuurlijk.
De ratio zal ver aan Russische zijde liggen, qua doden, maar ook Oekraners sterven met bosjes. Het is oorlog voeren op 20-100m, wat denk je?
https://www.grid.news/sto(...)hmut-by-the-numbers/
[..]
Nee schijnt dat in Bakhmut het wel redelijk gelijk op gaat zeker de laatste weken.quote:Op zondag 12 maart 2023 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA ook maar wel veel minder dan aan russische zijde vermoed ik
Oekraniers zijn getraind en hebben betere info van hogerhand
ook bij de russen blijven de sterken over op gegeven momentquote:Op zondag 12 maart 2023 11:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee schijnt dat in Bakhmut het wel redelijk gelijk op gaat zeker de laatste weken.
De deelname van Nederland in de Europese Economische Gemeenschap eind jaren ‘50 was ook, zoals voor Polen deelname aan de EU in 2004, een grote opsteker voor hun economie geweest.quote:Op zondag 12 maart 2023 10:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat de bloeiperiode in de jaren 60/70 ingezet is door immigranten, dat is ook behoorlijk discutabel. Ik denk dat de migratie in de jaren '70 en vlak daarna, vooral een gevolg is van economische groei. Niet dat de immigratie deze groei veroorzaakt heeft (het heeft meegeholpen aan groei, maar heeft ook veel maatschappelijke kosten veroorzaakt).
https://www.europa-nu.nl/id/vheznvibplds/verdrag_van_rome#p5quote:Verdrag van Rome in het Nederlandse parlement
Van 1 tot en met 4 oktober 1957 debatteerde de Tweede Kamer over de goedkeuring van het verdrag. Maar liefst 25 Kamerleden zouden daarin het woord voeren en van de kant van de regering namen de ministers Luns, Mansholt, Zijlstra, Algera, Suurhoff en Drees deel aan het debat.
Alleen CPN en SGP waren unaniem tegen. De sprekers van KVP (Blaisse) en PvdA (Van der Goes van Naters) zagen het verdrag als een beginpunt voor verdere Europese integratie. Echte strijdpunten waren er nauwelijks. De KVP vond dat de uitvoeringsovereenkomsten van het verdrag ook aan het parlement moesten worden voorgelegd. Het amendement-Blaisse daarover werd aangenomen met alleen de PvdA tegen. Bepaald werd ook dat jaarlijks verslag zou worden uitgebracht over het verdrag.
De goedkeuringswet werd met 115 tegen 12 stemmen aangenomen. Naast CPN en SGP stemden de leden Gerbrandy (ARP), Van Leeuwen (VVD) en Van Rijckevorsel (KVP) tegen. Gerbrandy vreesde inlijving bij Frankrijk-Duitsland, Van Leeuwen vond de bepalingen over mededinging onzorgvuldig en Van Rijckevorsel was tegen de onopzegbaarheid van het verdrag. Tevens vond hij dat het verlies aan parlementaire bevoegdheden op nationaal niveau onvoldoende werd gecompenseerd.
Op 4 december 1957 nam de Eerste Kamer het wetsvoorstel met 46 tegen 5 stemmen aan. Behalve de CPN stemden ook drie VVD'ers tegen, omdat zij de Europese Gemeenschap te protectionistisch vonden.
Ik heb toch het idee dat het 10 tegen 1 is nog steedsquote:Op zondag 12 maart 2023 11:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee schijnt dat in Bakhmut het wel redelijk gelijk op gaat zeker de laatste weken.
Toevallig net in het nieuws:
https://www.nu.nl/spannin(...)ief-helpt.html#nujij
quote:Russische soldaten komen in opstand
Jippie 11-03-2023 14:09 print
Russen die naar het front zijn gestuurd om te vechten, beginnen te muiten en maken ruzie met elkaar.
Ze zitten opgesloten in kelders, verdwaald in de chaos van een stagnerende offensief, een stortvloed aan video's en berichten uit de 'speciale operatie' van Vladimir Poetin.
Onlangs weigerden een aantal gemobiliseerde soldaten bevelenop te volgen waarmee ze 'de dood tegemoet gaan'.
Sommigen doen rechtstreeks een beroep op Poetin door wanhopige videoberichten te posten, terwijl anderen de strijd aangaan tegen Kremlin-functionarissen die zijn gestuurd om de opstand te onderdrukken.
Er komen berichten binnen over soldaten die ondergronds worden opgesloten omdat ze weigeren een levend doelwit te zijn in de frontlinie.
Dat is echt ongeloofwaardig.quote:Op zondag 12 maart 2023 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik heb toch het idee dat het 10 tegen 1 is nog steeds
Russische soldaten komen in opstand
[..]
https://amp.theguardian.c(...)asualties-russia-warquote:Ukrainian soldiers are being pummelled on three sides by Russian forces who are trying to capture Bakhmut, a city in the eastern Donetsk region that has become the focus of the longest and one of the bloodiest battles since the war began.
Ukraine’s authorities insist they will continue to try to hold the city despite them suffering an estimated 100-200 casualties a day – with some saying the reason is more political and symbolic than practical. Retreating from the city now, after so many soldiers died fighting to keep it, would be a hard reality to face.
Als praktische uitvinders van het kapitalisme, persvrijheid en de moderne republiek is die invloed enorm geweest.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:36 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Enorm gelul dit natuurlijk. Verhoudingsgewijs is dat kleine stukje land (vooruit inclusief Belgi) enorm bepalend geweest de afgelopen 4/500 jaar.
Ik wil waken voor teveel vaderlandlikkerij, maar qua geschiedenis hebben wij toch maar regelmatig invloed gehad op wereldse gebeurtenissen, veel vaker dan men zou verwachten van zo’n klein stukkie land wat zomaar eens in zee zou kunnen vallen.
Alleen toen kregen wij geen bakken met geld.quote:Op zondag 12 maart 2023 11:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De deelname van Nederland in de Europese Economische Gemeenschap eind jaren ‘50 was ook, zoals voor Polen deelname aan de EU in 2004, een grote opsteker voor hun economie geweest.
[..]
https://www.europa-nu.nl/id/vheznvibplds/verdrag_van_rome#p5
Ik geloof dat je de schilderkunst over het hoofd ziet. En dan niet in RAL9000 gesausde muurtjes maar jongens als Rembrandt, Vermeer, Hals en van Ruischdael..quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wij hebben inderdaad een rijke liberaal-democratische traditie die is ontstaan uit onze handelsgeest (die we overigens deels uit Belgie hebben geimporteerd maar die mensen zijn hier natuurlijk gebleven dus onderdeel van de Nederlandse cultuur). Hogere cultuur hebben we echter in geringe mate voortgebracht, dat was gewoon niet zo onze specialiteit. Canaux, canards, canaille.
Klopt, in de geschiedenis van de schilderkunst heeft Nederland altijd wel een centrale plek ingenomen.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik geloof dat je de schilderkunst over het hoofd ziet. (...) jongens als Rembrandt, Vermeer, Hals en van Ruischdael..
Lelijke steek richting Rothkoquote:En dan niet in RAL9000 gesausde muurtjes
Gewoon met je gympen aan naar het front.quote:
Als praktische uitvinders van het kapitalisme, persvrijheid en de moderne republiek is die invloed enorm geweest.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:36 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Volgens mij rookt dat meer? Misschien eerder Magnesium of Termiet?quote:
Het ziet er sowieso eng uit.quote:Op zondag 12 maart 2023 14:16 schreef oheng het volgende:
[..]
Volgens mij rookt dat meer? Misschien eerder Magnesium of Termiet?
Naja...
Tot de jaren negentig was Nederland ook netto-ontvanger. De communisten waren intussen verdwenen uit de landelijke politiek.quote:Op zondag 12 maart 2023 12:22 schreef HSG het volgende:
[..]
Alleen toen kregen wij geen bakken met geld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flevolandquote:In de jaren negentig werd Flevoland aangemerkt als arme regio in de Europese Unie en had het recht op gelden uit het Europees Sociaal Fonds. Prompt kwam de Duitse televisie opnames maken van de golfbanen en de luxe jachthavens in Flevoland. Er werd namelijk alleen gekeken naar Flevolandse inkomsten verdeeld over het aantal inwoners, terwijl veel inwoners van zuidelijk Flevoland in Amsterdam werken en daarmee geen Flevolandse inkomsten hebben.
Fucking hell, wat een slachtpartij. En waarvoor?quote:
quote:They claim Russia’s losing seven soldiers for each Ukrainian life lost — though NATO military officials put the ratio closer to 5-to-1.
[...]
This decision to hold for as long as possible in Bakhmut is now gaining support from some top U.S. generals too, who say Zelenskyy’s right to not order a retreat. But their thinking differs from Zelenskyy’s public reasoning.
“I think, at this moment, using Bakhmut to allow the Russians to impale themselves on it is the right course of action, given the extraordinary casualties that the Russians are taking,” retired general and former CIA Director David Petraeus told POLITICO.
Petraeus added that “the Russian troops in Bakhmut are not just Wagner conscripts and former felons. Some of Russia’s best troops are there as well. So, the Russians are committing an enormous amount of their resources on a very costly offensive, the outcome of which is still uncertain.”
“Obviously, this all hinges a bit on an assumption that the Russians don’t have inexhaustible manpower, and I think that’s the case right now,” he said. “For example, they literally only have one division that’s not already committed in battle. That’s a very small reserve to have available to exploit any battlefield success.”
Nou je moet toch toegeven dat de Ukrainse crisis flinke verschuivingen in het mondiale krachtenveld teweeg brengt. Daar heb ik wel een paar dode Russen voor over.quote:Op zondag 12 maart 2023 15:08 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Fucking hell, wat een slachtpartij. En waarvoor?
Nee, het is met een reden verzonnenquote:Op zondag 12 maart 2023 16:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het begrip "trench foot" is dan ook niet zomaar verzonnen.
Of toch geen JDAM?quote:
quote:Op zondag 12 maart 2023 16:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het begrip "trench foot" is dan ook niet zomaar verzonnen.
Gezellig walvisolie smeren samen.quote:It was also a problem for soldiers engaged in trench warfare during the winters of World War I (hence the name).[1][2] It was also discovered in World War I that a key preventive measure was regular foot inspections; soldiers would be paired and each partner made responsible for the feet of the other, and they would generally apply whale oil to prevent trench foot. If left to their own devices, soldiers might neglect to take off their own boots and socks to dry their feet each day, but when it was made the responsibility of another, this became less likely.[8]
Nee, thermiet, is al veel vaker voorbij gekomen.quote:
quote:Six months after US authorities in New York seized three metal swords and a stone axe head that had been stolen from Ukraine, the cultural artifacts were returned to the people they belong to.
The Ukrainian Embassy in Washington, DC, accepted the artifacts Friday, according to a Twitter post.
“Honored to host the repatriation ceremony of the ancient Ukrainian (artifacts) that had been stolen from Ukraine,” the embassy said.
Ukrainian officials thanked US Customs and Border Protection officials “for helping (Ukraine) repatriate our cultural property and a part of our history,” the post added.
The items were seized in early September by CBP officers working at the John F. Kennedy International Airport’s International Mail Facility
Als je al 5000 oorlogsmidaden begaan hebt maakt 5001 ook niet meer uitquote:Op zondag 12 maart 2023 16:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, thermiet, is al veel vaker voorbij gekomen.
Maar zo te zien ingezet op een niet militair doel dus een oorlogsmisdaad.
quote:When asked whether he thought Bakhmut could still be held, Kuleba told the publication: "When someone breaks into your house, you don't ask yourself how long you can resist the guy who broke into your house and is trying to kill you and your family and steal everything in the house, right?
"You think what else can you do to evict him from your home and get the police to arrest him."
quote:Speaking on who is behind the sabotage of the Nord Stream 2 pipeline, Kuleba said: “I can say that the Ukrainian government is not behind it that they didn't do it.
"This was not a government-directed action.”
CNNquote:Kuleba also expressed disdain for protests in Germany calling for an end to the war and to stop the Berlin government from providing Ukraine with more weapons.
“I think these people need to be honest and they need to rewrite their slogans, instead of protesting under the slogan 'Stop the war! Advertisement No arms sales', they should write what they really mean: 'Let the Russians kill, torture and rape Ukrainians,' because if we don't have weapons to defend ourselves, that's what will happen.
He added: "I assure you that every single Ukrainian, even the soldier in the trenches who kills the Russian soldier who is attacking him at this very moment, wants peace more than the most peaceful protester at the Brandenburg Gate.”
Ze melden wel dat het uit Rusland verzonden is naar de VS. Heeft een Rus het 'eerlijk' verkregen in Oekraine misschienquote:Op zondag 12 maart 2023 16:57 schreef oheng het volgende:
[..]
Vreemd, op RIA suggeren ze wat anders. Geen enkele opmerking over plunderen ook.
Ik denk dat we nooit achter de waarheid zullen komen.quote:Op zondag 12 maart 2023 17:02 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ze melden wel dat het uit Rusland verzonden is naar de VS. Heeft een Rus het 'eerlijk' verkregen in Oekraine misschien
quote:
Ik zie wel vaker dingen voorbijkomen van die Chuck Pfarrer, ik weet niet zo goed wat ik van hem moet vinden. Hij heeft in de jaren '80 een jaar of 5 bij de SEALS gezeten maar dat was het dan ook.quote:
Ik heb eerder het idee dat dit een stel intendancers oid zijn die afgesneden zijn van eigen troepen en geen idee hebben waar ze zitten... En als dit wel verkenners zijn hebben ze les 1: "Hoe verplaats ik zo gedekt mogelijk" gemist...quote:Op zondag 12 maart 2023 19:08 schreef Jemoederniet het volgende:
Twee Russische verkenners worden in een open veld onder vuur genomen.
Bizarre is dat er maar n bewapend is, de andere heeft een boomtak vast die op een geweer moet lijken.![]()
https://www.reddit.com/r/(...)turing_enemy_recons/
Ik vind deze discussie omtrent wel of niet terugtrekken uit bakhmut wel interessant, omdat de meningen zo verdeeld zijn.quote:Op zondag 12 maart 2023 15:41 schreef J.B. het volgende:
Er staat een artikel in Politico over de (on)zin van het behouden van Bachmoet. De journalist is bij wat Amerikaanse generaals langsgegaan die recentelijk kennelijk van mening zijn veranderd. Ze zeggen nu dat Bachmoet proberen te behouden wel zinvol is, omdat de Russen bijna geen reserves hebben, wat gunstiger is voor een Oekraens tegenoffensief later dit voorjaar.
Zelenskyy has no choice but to ask his fighters to hold Bakhmut — for now
https://www.politico.eu/a(...)old-bakhmut-for-now/
[..]
Je ziet in het filmpje gewoon dat hij die tak gebruikt als ondersteuningswandelstok, dat het op een geweer zou moeten lijken is dus een verzinsel.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:08 schreef Jemoederniet het volgende:
Twee Russische verkenners worden in een open veld onder vuur genomen.
Bizarre is dat er maar n bewapend is, de andere heeft een boomtak vast die op een geweer moet lijken.![]()
https://www.reddit.com/r/(...)turing_enemy_recons/
[ afbeelding ]
Was een van de problemen van die Russische jongens niet dat ze zonder voorbereiding of training naar de frontlinies werden gejaagd? Dan hebben ze les 1 nooit gehad.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb eerder het idee dat dit een stel intendancers oid zijn die afgesneden zijn van eigen troepen en geen idee hebben waar ze zitten... En als dit wel verkenners zijn hebben ze les 1: "Hoe verplaats ik zo gedekt mogelijk" gemist...
Die Khinzal dingen worden toch vanaf de zwarte zee of Belarus of vanuit Rusland zelf afgevuurd? Dat lijkt me een lastige opgave.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zie wel vaker dingen voorbijkomen van die Chuck Pfarrer, ik weet niet zo goed wat ik van hem moet vinden. Hij heeft in de jaren '80 een jaar of 5 bij de SEALS gezeten maar dat was het dan ook.
Hij zegt soms best zinnige dingen maar hij slaat de plank ook regelmatig mis, zoals bv. hier:
[ twitter ]
Dat is dus exact wat ik bedoel, een range van 3000 kilometer ofzo.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
Die Khinzal dingen worden toch vanaf de zwarte zee of Belarus of vanuit Rusland zelf afgevuurd? Dat lijkt me een lastige opgave.
Allemaal de schuld van de VS lees ik hier.quote:
Dramatisch gesteld 'looted and left behind'. Is niet meer dan logisch/slim om spullen die je zelf nog denkt te kunnen gebruiken mee te pakken van je dode medesoldaat.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:53 schreef slashdotter3 het volgende:
De muziek wordt wel steeds beter. Is dit niet een cover van een Westers nummer?
[ twitter ]
Van Sweet Dreams van Eurythmics.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:53 schreef slashdotter3 het volgende:
De muziek wordt wel steeds beter. Is dit niet een cover van een Westers nummer?
[ twitter ]
Maar dan die van Marilyne Mansonquote:
Met de versie van Dr Alban zou het een oorlogsmisdaad zijn.quote:Op zondag 12 maart 2023 21:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dan die van Marilyne Manson
Kan iemand die weet hoe, niet ff een pol maken?quote:Op zondag 12 maart 2023 19:31 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik vind deze discussie omtrent wel of niet terugtrekken uit bakhmut wel interessant, omdat de meningen zo verdeeld zijn.
Volgens bronnen heeft Wagner alle gevangenen opgebruikt, en is de harde kern nu aan de beurt.quote:Op zondag 12 maart 2023 22:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kan iemand die weet hoe, niet ff een pol maken?
Moet Oekraine zich terugtrekken uit Bakhmut, Ja, Nee, IkWilDeUitslagZien
David is al eens eerder in de hoek gezet door Hertling...quote:Op zondag 12 maart 2023 19:28 schreef Slayage het volgende:
Hopelijk binnenkort een Twitter fittie tussen David en Rob :p[ twitter ]
Dit was een leuke fittiequote:Op zondag 12 maart 2023 23:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
David is al eens eerder in de hoek gezet door Hertling...
[ twitter ]
quote:Op zondag 12 maart 2023 23:11 schreef oheng het volgende:
[..]
Volgens bronnen heeft Wagner alle gevangenen opgebruikt, en is de harde kern nu aan de beurt.
Volgens sommige russen heeft Oekraine nu 10 brigades verzameld in Chasiv Yar. Wat waarschijnlijk onzin is.
[ twitter ]
quote:Yevgeny Prigozhin, head of the Russian private military company Wagner, has admitted that Ukrainian forces are fighting fiercely in Bakhmut, saying they are "fighting for every meter."
In a new audio message posted on his Telegram page on Sunday, Prigozhin said, "the situation in Bakhmut is very difficult, the enemy is fighting for every meter. The closer we are to the city center, the harder the battles, the more artillery works against us, and the more tanks."
"The Ukrainians are throwing up endless reserves," Prigozhin added.
DR. Alban? OMGquote:Op zondag 12 maart 2023 22:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met de versie van Dr Alban zou het een oorlogsmisdaad zijn.
Welke reserves? Ik zie nog steeds niets anders dan de 93e Mech Brigade, 241 TDF, Internat. TDF, 1e, 2e, 3e, Aanvalsbattalions, Terra, en Grenswachten in Bakhmut aan het vechten.quote:Op zondag 12 maart 2023 23:27 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
[..]
"The Ukrainians are throwing up endless reserves," Prigozhin added.
Holy shit, 1 IFV per dag en 40k atgm per jaar. Dat zijn nog eens aantallen 👍quote:Op zondag 12 maart 2023 23:01 schreef oheng het volgende:
Even wat info over wapens. Zweden gaat 1 CV90 IFV per dag produceren:
[ twitter ]
Linkjes van Wagner over de modernisering van T-62 tanks en andere voertuigen. En nog een min.in.ua linkje over de T-62.
Jammer dat ie er niks meer aan heeft.quote:Op zondag 12 maart 2023 22:12 schreef 3rr0r het volgende:
Awarded the title of Hero of Ukraine.
[ twitter ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je moet toch iets zeggen als het toch iets minder voortvarend gaat dan je voige week deed voorkomen.quote:Op zondag 12 maart 2023 23:38 schreef oheng het volgende:
[..]
Welke reserves? Ik zie nog steeds niets anders dan de 93e Mech Brigade, 241 TDF, Internat. TDF, 1e, 2e, 3e, Aanvalsbattalions, Terra, en Grenswachten in Bakhmut aan het vechten.
Klopt niet wat Prigozhin zegt.
quote:Op zondag 12 maart 2023 23:40 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Holy shit, 1 IFV per dag en 40k atgm per jaar. Dat zijn nog eens aantallen 👍
Naja dat is ook het probleem van rusland, dat met 1 (verouderde) economie tegen tientallen (moderne) economieen een proxy oorlog voert. En dit is alleen de productie van Zweden.quote:Op zondag 12 maart 2023 23:40 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Holy shit, 1 IFV per dag en 40k atgm per jaar. Dat zijn nog eens aantallen 👍
quote:Op zondag 12 maart 2023 23:11 schreef oheng het volgende:
[..]
Volgens bronnen heeft Wagner alle gevangenen opgebruikt, en is de harde kern nu aan de beurt.
Volgens sommige russen heeft Oekraine nu 10 brigades verzameld in Chasiv Yar. Wat waarschijnlijk onzin is.
[ twitter ]
Het westers front. Tot er niemand meer over is, of tot de leider wordt vervangen.quote:
De hele tactiek van de russen is niet anders met human waives, ingraven en concentreren rond kleinere steden.quote:Op maandag 13 maart 2023 08:31 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het westers front. Tot er niemand meer over is, of tot de leider wordt vervangen.
All is quiet on the western front lijkt een film met nogal wat parelellen met de huidige oorlog
Den Haag heeft geduld.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
popcorn.gifquote:De woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zakharova, zou hebben toegegeven dat er 'onenigheid' is onder de vertrouwelingen van de Russische president Vladimir Poetin. Dat beweert de gerenommeerde denktank Institute for the Study of War (ISW), maar Zakharova zelf wuift de berichtgeving weg als nepnieuws.
ISW schrijft dat Zakharova dat zou hebben gezegd tijdens een gesprek met Kremlingetrouwe journalisten. Volgens het ISW zijn er al langer geruchten over een 'verslechterende dynamiek' binnen het Russische regime en dat Poetin de controle over de communicatie aan het verliezen is. De Russische leider zou volgens de denktank ook niet in staat zijn om de controle over 'de Russische informatieruimte' te heroveren.
Zakharova ontkent echter dat ze de uitspraken zou hebben gedaan, dat schrijft ze op Telegram. Volgens haar is dit de 'zoveelste informatie-aanval' tegen haar.
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-een-week~adef310a/
quote:Op maandag 13 maart 2023 08:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De hele tactiek van de russen is niet anders met human waives, ingraven en concentreren rond kleinere steden.
Dus niet zo raar dat dat verhaal een beetje parallellen heeft.
Maar even 1 ding. WO1 was nog een stuk heviger dan dit. ipv het praten over duizenden hebben we het in 14-18 over miljoenen aan het front. Bij een slag. Niet een totaal leger van zoveel, maar bij een slag.
Tactiek van de verschroeide aardequote:Op maandag 13 maart 2023 09:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[ twitter ]
Dat “human waves” zorgt ook voor een verkeerde beeldvorming. Russen gebruiken echt wel tactieken.
zou wel heel dom zijn, als ze dat wel zouden doen, denk dat china ook wel aan deze pricecap wil houden.quote:
https://twitter.com/DimitriNabokoff/status/1635184308813021184quote:Sterke tekst door Alfred Koch (voormalig 🇷🇺hulpsheriff premier) over #Rusland .
"Er is een jaar en vijftien dagen oorlog verstreken. In de afgelopen vierentwintig uur is er niets nieuws gebeurd aan de frontlinies. Niets. Behalve dat de Russische indringers naar een vreemd land waren gekomen en zich nu vastklampen aan iets dat niet zijn van hen en ze willen nog meer pakken.
Er is geen misdaad die ze niet al hebben gepleegd. Ze gaven veel geld uit en doodden honderdduizenden van hun eigen mensen en andere mensen. Ze hebben de toekomst van hun land en de reputatie van hun volk vernietigd. En wat hebben ze ervoor teruggekregen? Niets. Niets dan de haat en minachting van de mensheid.
De belachelijke terreinwinsten waarmee ze hun burgers troosten, kunnen zelfs geen indruk maken op een klinische idioot. Het zijn totale runes, hopen gebroken oorlogsuitrusting en eindeloze mijnenvelden die nu tientallen jaren zullen kosten om te wissen.
Maar zelfs deze acquisities kunnen niet als winst worden beschouwd. Ze moeten tegen hoge kosten worden verdedigd, omdat niemand ter wereld hun recht op deze landen erkent en hun is in niet mis te verstane bewoordingen verteld dat de oorlog zal voortduren totdat ze daar weg zijn.
Het is nu voor iedereen duidelijk dat ze tientallen jaren van isolatie en minachting zullen doorstaan. De levens van een hele generatie Russen zijn door het toilet gespoeld en zullen nu ontaarden in zielig voortbestaan en machteloze afgunst van de rest van de mensheid. Dat ze volledig moeten boeten voor de arrogantie en wilde overmoed waar ze al die jaren eerder een geweldige tijd mee hebben gehad.
Ze denken niet meer aan winnen. Ze zoeken koortsachtig naar manieren om de status quo te handhaven. Zij moeten zich in ieder geval troosten met een gelijkspel. Je psyche kan geen nederlaag aan. Maar ze zullen de bittere beker van de nederlaag tot het einde moeten drinken. En ze zullen consequenties moeten trekken uit wat ze hebben gedaan en waar ze zijn beland.
Rusland, Rusland... Wat hebben jullie jezelf aangedaan... Mijn God... Hoe zullen jullie, mijn voormalige medeburgers, de last van al je misdaden dragen als je eindelijk beseft hoe groot het kwaad is dat je hebt begaan... .
je hebt alles verpest Jouw leven, het leven van je kinderen. Het respect van de rest van de wereld. jouw toekomst. Alle rijkdom die God je heeft gegeven, heb je besteed aan moord en vernietiging. En niets om je leven te verbeteren. Zodat het mooier, substantiler, interessanter wordt. Nee. Alles stond in het teken van het idee van wraak en expansie.
Verlangend om te ontsnappen aan de zware voogdij van het Westen met zijn eindeloze eisen voor mensenrechten, heb je besloten dat vrij zeilen mogelijk is. Maar de trieste waarheid is dat je, door je af te keren van het Westen, jezelf in de klauwen van China hebt geplaatst. En je moet nog ontdekken hoe het is om gevangen te zitten in de klauwen van China.
Rusland is te klein om een onafhankelijke rol te spelen. Het kan geen machtscentrum zijn. En de Russen moeten die trieste ontdekking nog doen.
De vijfenveertig jaar die ik in Rusland heb doorgebracht, hebben mij als persoon zeker in grote mate gevormd. Er zijn in die jaren veel goede dingen gebeurd. Waarschijnlijk zelfs meer dan slechte. En om jullie daarvoor te bedanken, wil ik jullie Russen vertellen dat ik nog steeds van jullie hou. En ik heb medelijden met je. En ik vraag je: luister naar mij, niet naar Poetin. In godsnaam, luister naar wat ik te zeggen heb.
Rusland is een klein, matig ontwikkeld land met een slechte infrastructuur en een archasche economie. De meeste mensen in Rusland zijn laag opgeleid en, op enkele uitzonderingen na, laag gekwalificeerd. 👇
Na meer dan een eeuw (met korte onderbrekingen) monsterlijke staatsonderdrukking te hebben ondergaan, heeft het Russische volk een unieke mentaliteit ontwikkeld, belichaamd in de twee spreekwoorden "Moskou gelooft niet in tranen" en "Sterf vandaag, maar ik zal sterven." morgen" is geworteld.
Mensen missen empathie en familiebanden. Compassie en barmhartigheid (zelfs voor hun kinderen en ouders) komen hen voor als onvergeeflijke lafheid. En medelijden en vergeving zijn een teken van onzin.
Er is geen volk als zodanig. Er zijn alleen propaganda-slogans over de grootsheid en grootsheid van wat in werkelijkheid allang voorbij is. Figuurlijk gesproken stierven de mensen meer in de stalinistische kolchoz dan in de oorlog.
Alles wat de heersende klasse van Poetin vertegenwoordigt, van hemzelf tot de laatste FSB-man, is het uitschot van de mensheid. Gewoon afval en uitschot. Het land kan net zo goed worden geregeerd door varkens of schapen. Kijk naar de gezichten van deze imbecielen: Patrushev en Gerasimov. Kan er enige twijfel bestaan over de twee?
Met zo'n economie, zo'n volk en zo'n elite zal Rusland nooit het beeld waarmaken dat het zelf heeft geschetst. Er is geen macht, geen kracht en geen grootheid. En dat was er nooit. Het is gewoon een massapsychose. Een meedogenloze pathologie veroorzaakt door jarenlange propaganda.
Met het oog hierop zul je deze oorlog nooit winnen. Geloof me. Ik wens je oprecht het allerbeste. Stop onmiddellijk en verdwijn. Jullie allemaal! Zowel de soldaten als de burgers die zichzelf als Russen beschouwen. Dit zal haar leven redden. Van jezelf en van anderen. Door te vertrekken, stop je met het verergeren van je toch al ernstige zonden.
Denk je dat ik naef genoeg ben om te verwachten dat je naar me luistert? Nee helemaal niet. Ik schrijf dit bericht alleen om mijn geweten te sussen. Omdat ik weet wat er hierna komt. En dus voel ik het als mijn plicht om u te waarschuwen. Ook al weet ik heel goed dat niemand me kan horen.
En wat daarna komt, zal een verschrikkelijke nederlaag zijn voor het Russische leger. En een groot aantal doodskisten overgebracht naar Rusland. En economische verwoesting. En de totale isolatie. En weduwen en invaliden zullen de straten van Russische steden overspoelen. En misschien verdwijnt Rusland zelfs wel van de wereldkaart.
Maar Oekrane en wij zullen samen met haar de overwinning vieren. Omdat het onvermijdelijk is. Omdat we zullen winnen. Omdat onze zaak rechtvaardig is en daarom zal de vijand vernietigd worden.
Slava Ukrayini!
Die is goed ingelezen in de 19e eeuwse Russische literatuur, zo te lezen.quote:Op maandag 13 maart 2023 11:28 schreef Tokamak het volgende:
Zeer sterke woorden van voormalig staatsman en Vice-premier van Rusland ten tijde van Jeltsin, Albert Koch. Misschien wel het beste dat ik over deze oorlog heb gelezen. Long Read, Door de Google Translate gehaald, dus hier en daar een beetje raar.
[..]
https://twitter.com/DimitriNabokoff/status/1635184308813021184
Zo, die windt er geen doekjes omquote:Op maandag 13 maart 2023 11:28 schreef Tokamak het volgende:
Zeer sterke woorden van voormalig staatsman en Vice-premier van Rusland ten tijde van Jeltsin, Albert Koch. Misschien wel het beste dat ik over deze oorlog heb gelezen. Long Read, Door de Google Translate gehaald, dus hier en daar een beetje raar.
[..]
Die kerel woont niet meer in Rusland neem ik aan?quote:Op maandag 13 maart 2023 11:28 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Woont in Duitsland dacht ik.quote:Op maandag 13 maart 2023 11:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Die kerel woont niet meer in Rusland neem ik aan?
Meh, het scheelde weinig of ze hadden de hoofdprijs gewonnen: Ukraine veroverd en een enorm land met 20 trillion aan olie, gas, voedselproductie en zeldzame mineralen voor de wereldwijde green energie revolutie in handen gekregen. En tevens een bufferzone tegen NATO en 40 miljoen Slavic volk om hun eigen krimpende populatie weer aan te vullen en een uitvalsbasis om Moldova en de 3 Baltische Staten op te slokken.quote:Op maandag 13 maart 2023 11:28 schreef Tokamak het volgende:
Ze gaven veel geld uit en doodden honderdduizenden van hun eigen mensen en andere mensen. Ze hebben de toekomst van hun land en de reputatie van hun volk vernietigd. En wat hebben ze ervoor teruggekregen? Niets. Niets dan de haat en minachting van de mensheid.
Hopelijk heeft hij goede beveiligingquote:
Na dit opiniestuk hoop ik dat ookquote:Op maandag 13 maart 2023 12:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hopelijk heeft hij goede beveiliging
Met 3000 soldaten neem je Kyiv niet even over hoor, het is geen dorp.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:01 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Meh, het scheelde weinig of ze hadden de hoofdprijs gewonnen: Ukraine veroverd en een enorm land met 20 trillion aan olie, gas, voedselproductie en zeldzame mineralen voor de wereldwijde green energie revolutie in handen gekregen. En tevens een bufferzone tegen NATO en 40 miljoen Slavic volk om hun eigen krimpende populatie weer aan te vullen en een uitvalsbasis om Moldova en de 3 Baltische Staten op te slokken.
Als ze Hostomel airport (op 10~15km loopafstand van Kyiv) hadden veroverd en hun 18 trooptransport vliegtuigen hadden kunnen laten landen om daarna met 3000+ soldaten Kyiv in te nemen zoals gepland dan was het game over geweest.
Spoiler: de airport was idd veroverd maar Ukraine schoot de landingsbaan kapot met artillery en de vliegtuigen konden niet meer landen.
quote:Op maandag 13 maart 2023 12:23 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dacht even dat je Herman Koch bedoelde
Maar je kan er wel mee naar de centrum van de stad racen en alle regeringsgebouwen bezetten, regeringsleiders en Zelensky oppakken en hun dwingen aan te kondigen dat er een nieuwe Russische regering is.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Met 3000 soldaten neem je Kyiv niet even over hoor, het is geen dorp.
Vooral een paar burgers vermoorden jaquote:Op maandag 13 maart 2023 12:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Maar je kan er wel mee naar de centrum van de stad racen en alle regeringsgebouwen bezetten, regeringsleiders en Zelensky oppakken en hun dwingen aan te kondigen dat er een nieuwe Russische regering is.
De andere 2.8 miljoen ongewapende inwoners van Kyiv boeit niet. Je schiet er een paar duizend dood en de rest houdt zich rustig.
Nee joh, misschien als ze in 2014 de moeite hadden genomen.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:01 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Meh, het scheelde weinig of ze hadden de hoofdprijs gewonnen: Ukraine veroverd en een enorm land met 20 trillion aan olie, gas, voedselproductie en zeldzame mineralen voor de wereldwijde green energie revolutie in handen gekregen. En tevens een bufferzone tegen NATO en 40 miljoen Slavic volk om hun eigen krimpende populatie weer aan te vullen en een uitvalsbasis om Moldova en de 3 Baltische Staten op te slokken.
Als ze Hostomel airport (op 10~15km loopafstand van Kyiv) hadden veroverd en hun 18 trooptransport vliegtuigen hadden kunnen laten landen om daarna met 3000+ soldaten Kyiv in te nemen zoals gepland dan was het game over geweest.
Spoiler: de airport was idd veroverd maar Ukraine schoot de landingsbaan kapot met artillery en de vliegtuigen konden niet meer landen.
Als Rusland in 2014 all in was gegaan, dan was Oekrane nu onderdeel van Rusland iddquote:Op maandag 13 maart 2023 12:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee joh, misschien als ze in 2014 de moeite hadden genomen.
De Oekraners willen geen bezetting van de Russen en ze hebben wapens, dat is geen land die je zomaar even inneemt en benut.
Benieuwd of dit gewoon een soort Chinese Lubach is ofzo.quote:
Zal wel zoiets inderdaadquote:Op maandag 13 maart 2023 12:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Benieuwd of dit gewoon een soort Chinese Lubach is ofzo.
Toch is dat precies wat ze gedaan hebben in Bucha en alle andere veroverde gebieden.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vooral een paar burgers vermoorden jaDan weet je zeker dat de rest van de 2,8 miljoen inwoners achter je aan komt
En er zijn verder geen Oekrainse militairen in de stad aanwezig denk je?quote:Op maandag 13 maart 2023 12:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Maar je kan er wel mee naar de centrum van de stad racen en alle regeringsgebouwen bezetten, regeringsleiders en Zelensky oppakken en hun dwingen aan te kondigen dat er een nieuwe Russische regering is.
De andere 2.8 miljoen ongewapende inwoners van Kyiv boeit niet. Je schiet er een paar duizend dood en de rest houdt zich rustig.
Chinezen lopen zich al rijk te rekenen, gaat nooit gebeuren natuurlijk.quote:
Rubach dus.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Benieuwd of dit gewoon een soort Chinese Lubach is ofzo.
*spreek uit als Lubachquote:
Daarom moet je het ook doen als ze pauze hebbenquote:Op maandag 13 maart 2023 13:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
En er zijn verder geen Oekrainse militairen in de stad aanwezig denk je?
quote:Op maandag 13 maart 2023 13:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
*spreek uit als Lubach
Sorry dit grapje kan eigenlijk niet
Dit kan echt nietquote:
Ik ookquote:Op maandag 13 maart 2023 13:23 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Hahaha....kak, ik ben oud dat ik me deze reclame nog kan herinneren![]()
Ik woon al in een bejaardenflat met allemaal buren van rond de 80 jaarquote:Op maandag 13 maart 2023 13:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ook
Sterker nog, ik ben zo oud dat elke keer als ik de deur uit ga, er een archeologisch team op mij staat te wachten
Niet alle inwoners waren ongewapend, aan het begin zijn er wapens uitgedeeld aan iedere burger die er een wilde. https://nos.nl/collectie/(...)se-burgers-op-straatquote:Op maandag 13 maart 2023 12:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Zwitserland heeft feitelijk besloten afstand te doen van vrijwel hun gehele wapen industrie. Er is waarschijnlijk voldoende vervangende werkgelegenheid in andere sectoren. Nieuwe orders komen er hoogst waarschijnlijk nauwelijks meer na het Oekraine debacle.quote:
Het is niet makkelijk om een ideologie, neutraliteit in dit geval, los te laten.quote:
Nova Zembla. Nederland heeft historisch recht op Nova Zembla want Willem Barentsz en zulks. Dus bezetten die handel.quote:
Wat een debielen die Zwitsersquote:
Dat had alleen gewerkt als oekrainers conform de bij elkaar gefantaseerde intel van de FSB rus met open armen hadden ontvangen.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:01 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ga toch weg met je bangmakerijquote:Op maandag 13 maart 2023 14:42 schreef quirina het volgende:
https://www.youtube.com/live/BugZ-zo8nB8?feature=share
Binnenkort in Europa ook!
Haal de spaarcenten van de bank!
Zolang Zwitserland in de wet heeft staan dat ze niet leveren aan landen in oorlog gaan ze ook niet leveren.quote:
wat is hier relevant aan de oorlog oekraine? Ik voorspelde het gisteren al dat dit de zoveelste kremlin whatabout poging wordt.quote:Op maandag 13 maart 2023 14:42 schreef quirina het volgende:
https://www.youtube.com/live/BugZ-zo8nB8?feature=share
Binnenkort in Europa ook!
Haal de spaarcenten van de bank!
De Fed kan die dolllars gewoon bijdrukken zoals ze ook in 2007/2008 hebben gedaan. Gewoon wat treasuries monetariseren.quote:Op maandag 13 maart 2023 15:00 schreef quirina het volgende:
Banken staan op instorten vriend, de golf van usa komt als een tsunami straks hier.
In 2007/2008 ging dat omdat de inflatie laag was, toen kon er geld bijgedrukt worden zonder grote consequenties. Dat is nu wel anders.quote:Op maandag 13 maart 2023 15:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De Fed kan die dolllars gewoon bijdrukken zoals ze ook in 2007/2008 hebben gedaan. Gewoon wat treasuries monetariseren.
quote:Op maandag 13 maart 2023 15:00 schreef quirina het volgende:
Banken staan op instorten vriend, de golf van usa komt als een tsunami straks hier.
Die pricecap is niet het venijn.quote:Op maandag 13 maart 2023 14:59 schreef oheng het volgende:
En zoals hierboven gemeld: India gaat zich aan de prijscap van olie houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |