* Dag 381 van de invasie LIVE | Paus wil naar Oekraïne én Rusland: ’Deze oorlog doet me pijn’Allen 'n goedenavond,
Met man en macht ondersteunt men wereldwijd op verschillende manieren Oekraïne, kan men intussen wel zeggen.
Het mag ook duidelijk zijn dat veel NL'ers daartoe ook hun eigen (soms financiële) steentje bijdragen om het getroffen land bij te staan.
Gistermiddag tijdens een gezellige borrel

& bites

in Haarlem

, spraken
wij 
lovende woorden over diverse bekenden van
ons die onder andere in de betere Haagse kringen rondgaan

, met wie sinds jaar en dag een gulden samenwerking geschiedt

en regelmatig wordt gegeten.

~
Deze ambtenaren bezigen sowieso een vooruitstrevende job, en streven uiteraard met de nodige hobbels op de weg doelen na die in vrijwel eenieders belang moeten zijn, lijkt
ons.
Ondanks de soms minder goede recensies zou daar weer oneindig veel positiefs tegenover staan.

''Onder auspiciën van Mark Rutte en de
VVD

doet het kabinet al erg veel voor het land

, want de financiële voordelen vliegen voor de meest nuchtere en vindingrijke medelander als warme broodjes over de toonbank'', aldus ingewijden.

En dat geldt ook voor de grote organisatie in Amsterdam waar
ik 
rondga als één van de hoofdpersonen, en men behalve dagelijks professioneel management in het belang van de Nederlandse economie en masse de hakken in de grond geslagen heeft voor Oekraïne +

in goede samenwerking met politiek Den Haag.
Wat kan
ik zeggen? Want alsof het nog niet genoeg is aan barmhartige en tevens hartverwarmende acties door NL'ers voor Oekraïne die in diverse manieren in goede orde plaatsvinden

, kwam
ons 
recentelijk bij de wijn ter ore dat ook paus Franciscus als hoofd van de RKK zich zo langzamerhand tot op het bot geroerd voelt over het nare lot

van de meest getroffen inwoners door deze nutteloze oorlog.
En morgen zal hiervoor tijdens de wekelijkse rooms-katholieke mis in de Haerlemsche parochie

wederom de nodige aandacht zijn.

~
Welnu: er zal morgenochtend in de kerk door jong

en oud

opnieuw gezamenlijk worden gebeden voor Oekraïne, maar in het bijzonder ook voor de paus.

Temeer omdat de kerkvorst zich straks op glad ijs begeeft

door beide de landen te willen bezoeken met bestemming Kiev en Moskou.
Tenslotte heeft hij als paus al bijna 10 jaar een missie, waaronder zijn streven om de goede vrede te dienen of andere problemen het hoofd te bieden.

Denk bv aan het helpen van armen in de wereld

maar ook aan het oplossen van wereldwijde misverstanden of kwesties die niet zelden gaan over wat er allemaal op het wereldtoneel speelt waarbij de Kerk zich zeer betrokken voelt.
Behalve andere belangrijke zaken of perikelen krijgt het rechtzetten van valse beschuldigingen

en schuldvraagstukken omtrent onwelriekend

misbruik van de afgelopen 10-20 jaar ook nog volledige aandacht, waarbij de kerk ruiterlijk erkent in het verleden soms tekort te zijn geschoten in het beschermen van hun jeugdigen

waaronder zwakkeren.

+
Temeer om dat ook eens de wereld uit te helpen

en ware schuldigen alsnog het boetekleed aan te laten trekken om uiteindelijk de lucht aldaar eens te klaren

en op te frissen.
Het pauselijke voornemen om naar beide landen af te reizen blijft natuurlijk wishful thinking en slechts een 'gebaar', maar evengoed
wij wensen Franciscus via de bekende sociale media uiteraard erg veel succes met z'n dappere maar vooral vredelievende poging om straks een dialoog los te krijgen tussen beide landen.

~
Scjvb++++
quote:
2 uur geleden in BUITENLANDKIEV - De oorlog in Oekraïne duurt alweer ruim een jaar. Op de grond wordt hevig gevochten, vooral rond de vernietigde stad Bachmoet, waar de Wagner Groep inmiddels het centrum zou hebben bereikt. Maar in de rest van het land lijkt de situatie moervast te zitten. Volg de laatste ontwikkelingen in Oekraïne in dit liveblog.
Oekraïense militairen bij een geschut dat staat gericht op de vijand in Bachmoet.
Ⓒ ANPPaul wil naar Oekraïne én Rusland
Paus Franciscus is bereid naar Oekraïne af te reizen, maar alleen als hij ook een trip naar Moskou kan maken. "Ik zal naar beide plaatsen gaan of naar geen van beide", zei het hoofd van de katholieke kerk zaterdag in een interview met de Argentijnse krant La Nacion.
Volgens de kerkvorst kan de oorlog tussen beide landen alleen worden beëindigd met een dialoog of concrete vredesinitiatieven. Het Vaticaan wil al langere tijd een bemiddelende rol spelen in het conflict en Franciscus sprak tegen La Nacion over het "verlangen om de vrede te dienen". De paus wilde afgelopen zomer al afreizen naar beide landen. Ook toen zei hij zowel Kyiv als Moskou te willen bezoeken.
In het interview gaf Franciscus aan dat hij de Russische leiders had gevraagd of hij op de tweede dag na de Russische invasie in Oekraïne naar Moskou mocht komen. Volgens hem werd zijn verzoek destijds door de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov met dankzegging afgewezen.
De paus liet opnieuw weten geraakt te zijn door de oorlog. "De oorlog doet me pijn, dat is wat ik wil zeggen. De oorlog doet me pijn."
©
https://www.telegraaf.nl/(...)-oorlog-doet-me-pijn