Hier nogmaals de originele video (paar dagen geleden ook gepost). Dit geeft zeer goed inzicht in de situatie van de 93e brigade. Ondertiteling aanzettten.quote:
Deze clowntjes zijn niet serieus te nemen, Poetin is allang blij als hij met iets van winst uit Oekraine kan stappen. De Rusjes zullen achter de coulissen hun wonden likken terwijl ze naar buitenuit net gaan doen alsof ze het Westen een megaklap hebben uitgedeeld, de VS uit alle macht heeft geprobeerd Russische veroveringen te voorkomen maar niet opgewassen was tegen het fenomenale Russische leger en de briljante strateeg Poetin en dat de enige reden waarom Rusland het Westenwaarts trekt is omdat ze zulke lieve jongens zijn die alleen maar vrede en bestaanszekerheid willen.quote:
Over welke gebieden heb je het?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 15:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat gelul over stante pede onderhandelingen van Robbie is dan ook wat vermoeiend, maar de verhaaltjes van de Oekraiense communicatieafdeling neem ik echt met een korreltje zout. Ja, de Russen zijn lachwekkend incompetent en zouden worden weggeblazen door samenwerkende EU-troepen, zelfs zonder inmenging van de VS, maar ze hebben zo'n groot personeel overschot dat er een grote kans is dat ze op de lange termijn grote gebieden veroveren, en hoeveel risico wil Zelensky nemen om dat te laten gebeuren en hoeveel jonge mannen is Oekraine bereid op te offeren voor gebieden waar ze jaren niet naar om hebben gekeken.
Ik denk die regio's waarvan het kremlin zegt dat oekraine die ook jaren lang heeft lopen bombarderen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Over welke gebieden heb je het?
Volgende alinea:quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:25 schreef luxerobots het volgende:
Voor de mensen die alleen de titel lezen. De man die mensen ziet sterven, ziet dus Russische soldaten sterven.
quote:Eerder al betreurde een Oekraense soldaat in een artikel op de onafhankelijke nieuwssite ‘Hromanske’ dat ook aan Oekraense kant enorm veel slachtoffers vallen. De dienstplichtigen hebben na drie dagen training nauwelijks kans om te overleven, schreef de soldaat.
Ik denk dat er naderend tot niet meer met die mensen gepraat wordt. Het gehele corps diplomatique is gereduceerd tot de opzichtige kremlin propaganda napraten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:10 schreef -XOR- het volgende:
Waar Rob de Wijk namelijk wel gelijk in heeft is dat de toon die het Westen op diplomatiek niveau backstage tegen Rusland uitslaat hoogstwaarschijnlijke een andere is dan het semi-stoere front-stage discourse van de politieke leiders.
De Donbas, maar ook de Krim stond niet op de radar van Kiev. Die gebieden hebben ze gewoon verwaarloosd. Die hadden ze moeten ontwikkelen en de mensen daar perspectief moeten bieden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Over welke gebieden heb je het?
Het trieste is dat ze niet te redden zijn. Ze zijn hun leven lang gebrainwashed en je kan niet zonder gevaar voor eigen leven op zo'n vijandelijke soldaat afstappen om ze te vertellen dat ze zich over kunnen geven. Zie ook Russen die al jaren in het Westen wonen en nog steeds gebrainwashed en gevaarlijk zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voor de mensen die alleen de titel lezen. De man die mensen ziet sterven, ziet dus Russische soldaten sterven.
Kan me voorstellen dat een gebied ontwikkelen lastig is, als je als staat daar feitelijk niet meer de controle hebt, maar dat kan aan mij liggen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Donbas, maar ook de Krim stond niet op de radar van Kiev. Die gebieden hebben ze gewoon verwaarloosd. Die hadden ze moeten ontwikkelen en de mensen daar perspectief moeten geven.
Die gebieden hebben ze daarvoor ook al verwaarloosd, dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in die regio's het eigenlijk niet zoveel uitmaakt bij welk land ze horen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat een gebied ontwikkelen lastig is, als je als staat daar feitelijk niet meer de controle hebt, maar dat kan aan mij liggen.
Rusland is wel met grote renovaties begonnen. De herinrichting van Mariupol bijvoorbeeld. Ik denk dat de bevolking, welke taal ze ook spreken, daar heel blij mee was.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die gebieden hebben ze daarvoor ook al verwaarloosd, dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in die regio's het eigenlijk niet zoveel uitmaakt bij welk land ze horen.
Want het kremlin zegt dat, is het niet?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die gebieden hebben ze daarvoor ook al verwaarloosd, dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in die regio's het eigenlijk niet zoveel uitmaakt bij welk land ze horen.
Daar lopen de Russen inderdaad graag mee te koop. Ze hebben er een paar huizenblokken op de ruines van hun bombardementen gebouwd en lopen daar nu mee te showen (uiteraard de van zo dichtbij mogelijk zodat het niet opvalt de rest compleet in puin ligt) hoe goed ze bezig zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland is wel met grote renovaties begonnen. De herinrichting van Mariupol bijvoorbeeld. Ik denk dat de bevolking, welke taal ze ook spreken, daar heel blij mee was.
Nee, dit is gewoon zo, ook voor 2014 was bijvoorbeeld de Donbas een regio die door Kiev beschouwd werd als redneck country met mensen die compleet achterlijk waren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want het kremlin zegt dat, is het niet?
Wat zak jij hier ontstellend door het ijs, zeg....
Het is meer dat het ook door Sunak geroepen wordt. Ik durf te wedden dat de Starhoppers onder ons die tweet van de Wijk wel degelijk voorbij hebben zien komen maar die natuurlijk weer negeren...quote:
Dat is een risico wat bewust door de leverende landen genomen is natuurlijk. Volgens mij heb ik ergens in het begin van dit conflict al eens gezegd dat je sommige wapens niet die kant op moet willen sturen juist om dit soort geouwehoer te voorkomen. Maar goed, het westen heeft daar (hoop ik althans) een goed onderbouwde risico analyse aan vooraf laten gaan.quote:Maarre.....
Wat gaat er dan gebeuren met de geleverde Challenger 2 tanks, de Abrams, de Leopard A6, de PATRIOT systemen, de M142/M270's? Ik denk dat Rusland best nieuwsgierig is naar de werking daarvan. Het lijkt me zeker een puntje voor de Russen om over te onderhandelen.
Klopt. Maar of het zo simpel is is een tweede natuurlijk.quote:Zou niet hoeven te gebeuren als Rusland gewoon goed verslagen wordt en geen geen keus heeft natuurlijk. Maar ja......
quote:The Donbas, situated in the far east of Ukraine, is often portrayed as the last frontier of Europe in both a literal and symbolic sense. Far from the heart of Europe, bordering on Russia and heavily Russophone, the Donbas appears, to many observers, to represent the least European area--the area least amenable to European civilization and democracy (whatever "European" may mean). Few people in Ukraine or elsewhere associate the Donbas with "respectable" culture: the Donbas is a coal-and-steel industrial center, the hallmarks of which are not airy theaters or philharmonics, but dark and dangerous coal waste dumps.
Toen er Kremlinpuppets aan de macht waren bedoel je?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, dit is gewoon zo, ook voor 2014 was bijvoorbeeld de Donbas een regio die door Kiev beschouwd werd als redneck country met mensen die compleet achterlijk waren.
In Mariupol hadden ze die wel. Nu niet meer.quote:
Nee, de bevolking dacht er zo over. Ik snap niet waarom hier zoveel mensen denken dat Oekraine een bloemetjestuin was voordat de Russen binnenvielen. Er was heel veel mis in Oekraine, ook na Janoekovitsj en werkelijkwaar iedereen wist dat Kiev wat betreft goed bestuur in die oostelijke regio's enorm in gebreke bleef, daar zijn boeken over volgeschreven en dat is echt niet controversieel. Wij hier in Nederland hebben Groningen al in het eigen sop gaar laten koken, hoe dacht je dat het er in een land als Oekraine bestuurlijk aan toe ging?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Toen er Kremlinpuppets aan de macht waren bedoel je?
Oekrane heeft de kans niet gekregen om na Yanukovych de boel te verbeteren op De Krim en Donbas want Rusland viel binnen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, de bevolking dacht er zo over. Ik snap niet waarom hier zoveel mensen denken dat Oekraine een bloemetjestuin was voordat de Russen binnenvielen. Er was heel veel mis in Oekraine, ook na Janoekovitch en werkelijkwaar iedereen wist dat Kiev wat betreft goed bestuur in die oostelijke regio's enorm in gebreke bleef, daar zijn boeken over volgeschreven en dat is echt niet controversieel. Wij hier in Nederland hebben Groningen al in het eigen sop gaar laten koken, hoe dacht je dat het er in een land als Oekraine bestuurlijk aan toe ging?
Nogmaals, dat rechtvaardigt de invasie van Poetin geenszins, maar het is goed mogelijk dat een Oekrainer niet per se voor alleen de Donbas of Krim zou willen sterven, en wanneer je ergens een Donbasser hoort zeggen dat het hem om het even is, dan is dat niet per se Russische propaganda.
Ik stel voor Groningen onmiddellijk aan Putin te geven.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, dit is gewoon zo, ook voor 2014 was bijvoorbeeld de Donbas een regio die door Kiev beschouwd werd als redneck country met mensen die compleet achterlijk waren.
Je moet die twee dingen kunnen scheiden: de fouten die Oekraine met betrekking tot de periferie heeft gemaakt en de inval die Poetin is gestart. Ik zal nooit beweren dat Poetins oorlog gerechtvaardigd is of dat de Donbas en Krim zich bij Rusland mogen voegen, maar dat neemt niet weg dat Oekraine verre van een perfect land is geweest en zelfs landen als Nederland en Noorwegen hebben regio's verwaarloosd.
Zo denk ik over Brabanders. Brabant onmiddellijk aan Putin geven, ook het Belgische deel.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:08 schreef -XOR- het volgende:
Hier overigens als bewijs hoe er over de Donbas gedacht werd, uit 2008:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-137-10170-9_6
[..]
Daar heb je inderdaad gelijk in.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oekrane heeft de kans niet gekregen om na Yanukovych de boel te verbeteren op De Krim en Donbas want Rusland viel binnen.
-Op 22 februari zouden de demonstranten Kiev onder controle hebben en was Janoekovytsj gevlucht naar Oost-Oekrane.
Revolutie van de Waardigheid
-Op 20 februari 2014 begon Rusland met de annexatie van de Krim. Op 22 en 23 februari trokken Russische troepen via Novorossiejsk de landsgrens over en de Krim binnen.
Russisch-Oekraense Oorlog
Nee, waarom zouden we? Poetin heeft daar geen recht op.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stel voor Groningen onmiddellijk aan Putin te geven.
Gezien het feit dat het Russische volk geen beschaving en ook niet bepaald een hoogstaande of verfijnde cultuur kent is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de meeste Oekraners neerkijken op de russofonen in het oosten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:08 schreef -XOR- het volgende:
Hier overigens als bewijs hoe er over de Donbas gedacht werd, uit 2008:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-137-10170-9_6
[..]
Dat is ook de reden dat de gemiddelde Brabander een ontzettende hekel heeft aan Hollanders. Ik zou als Brabander bij een invasie uit Belgi ook liever aan Belgische kant meevechten eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zo denk ik over Brabanders. Brabant onmiddellijk aan Putin geven, ook het Belgische deel.
Maar stel dat Groningen in gewapende opstand komt na de malversaties; daar zou ik best begrip voor hebben.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, waarom zouden we? Poetin heeft daar geen recht op.
De inverse is echter ook waar: uit het feit dat Poetin geen recht op Groningen heeft vloeit niet automatisch voort dat vanuit Den Haag Groningen geen onrecht is aangedaan.
Denk dat als nederland ooit zijn grenzen sluit en uit de internationale verbanden stapt, de anti-globalisten anti weffers etc, heel blij zijn. Maar denk niet dat je wil weten hoe veel cultuur strijden er binnen nederland liggen. Te beginnen is de oude grens van de romeinen en de germanen al terug te zijn in de culturele verschillen tussen oranje gezint vs niet oranje gezint, katholiek vs protestant, noordelijke provincies vs de rest, N- en Z-Holland vs Brabant en Limburg. Gelderland wie zich nedersaksisch voelt of gelderland is nu calveins of rooms.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat de gemiddelde Brabander een ontzettende hekel heeft aan Hollanders. Ik zou als Brabander bij een invasie uit Belgi ook liever aan Belgische kant meevechten eerlijk gezegd.
Ondanks dat ik als zuiderling geen al te hoge pet op heb van de Hollanders zou ik een buitenlandse bezetter ronduit haten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat de gemiddelde Brabander een ontzettende hekel heeft aan Hollanders. Ik zou als Brabander bij een invasie uit Belgi ook liever aan Belgische kant meevechten eerlijk gezegd.
Dit heeft natuurlijk veel te maken met het feit dan Janukovtsj juist een president uit de Donbas was. De inwoners uit de Donbas waren daarom ook niet erg tevreden met het afzetten van deze president en vreesden juist nog verder achtergesteld te worden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oekrane heeft de kans niet gekregen om na Yanukovych de boel te verbeteren op De Krim en Donbas want Rusland viel binnen.
-Op 22 februari zouden de demonstranten Kiev onder controle hebben en was Janoekovytsj gevlucht naar Oost-Oekrane.
Revolutie van de Waardigheid
-Op 20 februari 2014 begon Rusland met de annexatie van de Krim. Op 22 en 23 februari trokken Russische troepen via Novorossiejsk de landsgrens over en de Krim binnen.
Russisch-Oekraense Oorlog
Ik zou je aanraden Sint Petersburg eens te bezoeken, dat is echt wel de moeite waard.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gezien het feit dat het Russische volk geen beschaving en ook niet bepaald een hoogstaande of verfijnde cultuur kent is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de meeste Oekraners neerkijken op de russofonen in het oosten.
Ik zie Belgi, althans het Nederlandstalige deel, niet als buitenland.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:05 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ondanks dat ik als zuiderling geen al te hoge pet op heb van de Hollanders zou ik een buitenlandse bezetter ronduit haten.
Ja, gebouwd door Zweedse krijgsgevangenen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou je aanraden Sint Petersburg eens te bezoeken, dat is echt wel de moeite waard.
Het colosseum is ook gebouwd door slaven, dat is wat mij betreft geen reden om het gebouw minder te waarderen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, gebouwd door Zweedse krijgsgevangenen.
Weet je wat ook een hele mooie westers aandoende stad is?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het colosseum is ook gebouwd door slaven, dat is wat mij betreft geen reden om het gebouw minder te waarderen.
Dezelfde grote noordelijke oorlog.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Weet je wat ook een hele mooie westers aandoende stad is?
Vyborg.
Mag je 1 keer raden hoe rus daar aan gekomen is.
Ik gaf enkel een voorbeeld van, dat betekent niet dat ze "reuze" beschaafd zijn. Maar ik zou ook niet precies durven zeggen hoe je dat zou willen definiren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
En ga je die ook opdissen als bewijs dat ze heus wel reuze beschaafd zijn in rus, of niet?
Je reageerde hier op:quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik gaf enkel een voorbeeld van, dat betekent niet dat ze "reuze" beschaafd zijn. Maar ik zou ook niet precies durven zeggen hoe je dat zou willen definiren.
Maar: nee. Dat Zweden een hele stad neerplanten, in het evenbeeld van wat je anno nu nog in Zweden ziet, en ze bv Vyborg jatten, zijn geen weerlegging op de stelling de het cultureel armoedige zwijnen zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gezien het feit dat het Russische volk geen beschaving en ook niet bepaald een hoogstaande of verfijnde cultuur kent is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de meeste Oekraners neerkijken op de russofonen in het oosten.
Je vergelijkt architectuur uit de laat 20e eeuw met architectuur uit de vroeg 18e eeuw? Dat lijkt me erg onzinnig. Mensen bouwen simpelweg architectuur die bij de periode waarin ze leefden past en gewenst is. Dit soort vergelijking zijn onzinnig.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je reageerde hier op:
[..]
Maar: nee. Dat Zweden een hele stad neerplanten, in het evenbeeld van wat je anno nu nog in Zweden ziet, en ze bv Vyborg jatten, zijn geen weerlegging op de stelling de het cultureel armoedige zwijnen zijn.
Als je het aan rus zelf overlaat, krijg je dit:
[ afbeelding ]
Copy paste steden. Geestelijke armoede.
Nou hoeven wij ook niet echt bang te zijn voor de brabo's natuurlijk, gezien hun prestaties op militair gebied in de afgelopen eeuwen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
toch hebben ze wel aardig wat grote Karzernes op dit moment.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:25 schreef kibo het volgende:
[..]
Nou hoeven wij ook niet echt bang te zijn voor de brabo's natuurlijk, gezien hun prestaties op militair gebied in de afgelopen eeuwen.
Dat zal vanuit ons 21e eeuwse perspectief vast zo zijn, maar het is natuurlijk ook maar gewoon kitsch en niets meer dan het 18e eeuwse equivalent van het hedendaagse Quatar; een plastic kopie van architectuur uit landen die daadwerkelijk cultuur en een beschaving kennen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou je aanraden Sint Petersburg eens te bezoeken, dat is echt wel de moeite waard.
Dat lijkt me verder weinig relevant voor deze illegale oorlog. Overigens wordt er door veel Europese landen ook zo tegen Nederland aangekeken.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:46 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat zal vanuit ons 21e eeuwse perspectief vast zo zijn, maar het is natuurlijk ook maar gewoon kitsch en niets meer dan het 18e eeuwse equivalent van het hedendaagse Quatar; een plastic kopie van architectuur uit landen die daadwerkelijk cultuur en een beschaving kennen.
0 kans. Als die al niet bonafide oorlogsmisdadiger is, dan is de kans dat zoiets als de CIA hem daarna laat verdwijnen te groot.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:40 schreef Korenfok het volgende:
Kadyrov zou overgeplaatst zijn naar duitsland. Niet bevestigd...
Nederland is, net als Belgi, dan ook geen echt land.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me verder weinig relevant voor deze illegale oorlog. Overigens wordt er door veel Europese landen ook zo tegen Nederland aangekeken.
Vertel.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:53 schreef -XOR- het volgende:
Overigens wordt er door veel Europese landen ook zo tegen Nederland aangekeken.
Jamais.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stel voor Groningen onmiddellijk aan Putin te geven.
Rusland is natuurlijk niet meer dan een nederzetting van een paar Zweedse Vikingen.quote:. Rusland hoort bij Oekrane.
Deze sensationele ontdekking is gedaan door medivist en deskundige in de Russische militaire geschiedenis Odin Kviten, verbonden aan het Aberdeen Centre for Russian and East European History. Hij vond een document van 1000 jaar oud in de Russische staatsarchieven.
Kviten doet al jaren onderzoek in oude Russische archieven, en toen de oorlog in Oekrane net was uitgebroken, ontdekte hij iets opvallends.
De historicus stuitte op een oud vriendschapsverdrag uit 1022, waarin de prins van Novgorod, Vladimir de Sluwe, eeuwig trouw zweert aan de vorst van het Kievse Rijk, Volodymyr de Grote. Het Kievse Rijk werd geregeerd vanuit Kiev en valt grotendeels samen met het huidige Oekrane, terwijl Novgorod in het westen van Rusland lag en onder meer Moskou omvatte.
De twee landen ruzin er al jaren over wie de rechtmatige opvolger van het machtige Kievse Rijk is. Het werd in de 9e eeuw gesticht door de Roes, vermoedelijk Vikingen uit Zweden. Russische historici weigerden echter lange tijd te erkennen dat de Roes Zweeds waren en dat hun land in feite onder het gezag van Oekrane valt.
Volodymyr de Grote van het Kievse Rijk staat bekend om zijn moed in de meest ongelijke strijd.
Johannes Gehrts & HISTORIE
Het pas ontdekte document stelt deze hele discussie in een nieuw daglicht. Kviten verklaarde vandaag op een persconferentie:
‘Ik weet dat de wereld dit document nooit te zien zou krijgen als de Russische regering het te pakken kreeg. Gelukkig heb ik het in mijn koffer het land uit gesmokkeld in een stapel biljetten van 10 roebel. Die zijn toch zo weinig waard dat de douane er geen acht op sloeg.’
Het Russische Instituut voor het Glorierijke Verleden is om commentaar gevraagd, maar volgens een woordvoerder wordt er niet gereageerd op ‘anti-Russische propaganda’.
Het is nog maar de vraag of de Russische president Vladimir Poetin na de onthulling het oude verdrag zal eerbiedigen en het Oekraense gezag over zijn land zal erkennen.
Volgens Odin Kviten is er echter juridisch geen speld tussen te krijgen: ‘Dit verdrag kun je niet naast je neerleggen,’ aldus de Vikingdeskundige.
Veel landen in Europa, met name de zuidelijke landen vinden Nederland cultuurarm, wat natuurlijk ook een beetje zo is. Wij zijn een beetje nouveau riche, weliswaar op een minder protserige manier dan Rusland.quote:
En daarom is NL kitsch en is onze 18de -eeuwse architectuur een kopie van...quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Veel landen in Europa, met name de zuidelijke landen vinden Nederland cultuurarm, wat natuurlijk ook een beetje zo is. Wij zijn een beetje nouveau riche, weliswaar op een minder protserige manier dan Rusland.
In de Engelstalige wereld worden we niet voor niets "swamp Germans" genoemd. De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Veel landen in Europa, met name de zuidelijke landen vinden Nederland cultuurarm, wat natuurlijk ook een beetje zo is. Wij zijn een beetje nouveau riche, weliswaar op een minder protserige manier dan Rusland.
Jaloezie uit de gouden eeuw. Nederlanders zijn handelaars die altijd de beste deal kregen en veel geld wisten te verdienen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:07 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In de Engelstalige wereld worden we niet voor niets "swamp Germans" genoemd. De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.
Niet dat de Duitsers daar anno 2023 nog wat over zouden mogen zeggen; qua digitalisering en efficintie lopen ze ettelijke decennia achter op Nederland.
We hebben mooie 17e eeuwse steden uit onze gouden eeuw die eigenlijk een voortzetting was van de Vlaamse gouden eeuw, maar in zuidelijker landen zijn de steden wat ouder. We missen echter bijvoorbeeld een grote literaire traditie, hebben weinig groots muzikaals voortgebracht, een armzalige keuken. Ook onze suburbane omgeving wordt door buitenlanders als wat troosteloos ervaren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
En daarom is NL kitsch en is onze 18de -eeuwse architectuur een kopie van...
Helder.
naar Mecklenburg-Vorpommernquote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:07 schreef spicymchaggis het volgende:
De Duitse dichter Heinrich Heine schreef ook niet zonder reden dat hij naar Nederland zou verhuizen wanneer de zondvloed zou komen; in Nederland gebeurt immers alles 50 jaar later.
We zijn ultra-direct en lijken weinig gastvrij. Daar komt dat vandaan.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We hebben mooie 17e eeuwse steden uit onze gouden eeuw die eigenlijk een voortzetting was van de Vlaamse gouden eeuw, maar in zuidelijker landen zijn de steden wat ouder. We missen echter bijvoorbeeld een grote literaire traditie, hebben weinig groots muzikaals voortgebracht, een armzalige keuken. Ook onze suburbane omgeving wordt door buitenlanders als wat troosteloos ervaren.
Daar staat tegenover dat we enkele grote filosofen en wetenschappers hebben voortgebracht en vooral grote ballen hebben gehad en de wereld zijn overgetrokken. Onze hang naar welvaart heeft ons gedefinieerd, daar waar de Franse en Italiaanse ziel zich bijvoorbeeld meer manifesteerde in de hang naar esthetiek.
Eens hoor. Ik heb eigenlijk ook totaal niks met Nederland.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We hebben mooie 17e eeuwse steden uit onze gouden eeuw die eigenlijk een voortzetting was van de Vlaamse gouden eeuw, maar in zuidelijker landen zijn de steden wat ouder. We missen echter bijvoorbeeld een grote literaire traditie, hebben weinig groots muzikaals voortgebracht, een armzalige keuken. Ook onze suburbane omgeving wordt door buitenlanders als wat troosteloos ervaren.
Daar staat tegenover dat we enkele grote filosofen en wetenschappers hebben voortgebracht en vooral grote ballen hebben gehad en de wereld zijn overgetrokken. Onze hang naar welvaart heeft ons gedefinieerd, daar waar de Franse en Italiaanse ziel zich bijvoorbeeld meer manifesteerde in de hang naar esthetiek.
quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Eens hoor. Ik heb eigenlijk ook totaal niks met Nederland.
Nederland is een weinig beeldbepalend of invloedrijk land, maar daarvoor hoeven wij, Nederlanders, ons zeker niet te schamen. Ik ben liever onderdeel van de onbeduidende Nederlandse cultuur dan onderdeel van de achterlijke en misdadige Russische "cultuur". Beter onbeduidend dan ronduit weerzinwekkend en minderwaardig.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wij hebben inderdaad een rijke liberaal-democratische traditie die is ontstaan uit onze handelsgeest (die we overigens deels uit Belgie hebben geimporteerd maar die mensen zijn hier natuurlijk gebleven dus onderdeel van de Nederlandse cultuur). Hogere cultuur hebben we echter in geringe mate voortgebracht, dat was gewoon niet zo onze specialiteit. Canaux, canards, canaille.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
We zijn ultra-direct en lijken weinig gastvrij. Daar komt dat vandaan.
Voor de rest is NL wezenlijk van invloedrijk geweest, mbt waarom het liberale westen is zoals het is.
Dan is je "ja maar dat vinden anderen van ons ook!", als we het over die strontput rusland hebben ook nogal... beperkt.
Wij lijken in niets op die mensen.
oh, ik hou van Nederland met al zijn lompheid, vindingrijkheid en vernuft. Ik ken de Nederlandse cultuurhistorie en de Europese context echter te goed om te weten dat we ook onze beperkingen hebben.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
NL is, alles in verhouding bekijkend, buitensporig invloedrijk.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:43 schreef spicymchaggis het volgende:
Nederland is een weinig beeldbepalend of invloedrijk land,
Was ''Belgi'', of in ieder geval het noordelijke deel ervan, niet gewoon een onderdeel van ''Nederland''?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Wij hebben inderdaad een rijke liberaal-democratische traditie die is ontstaan uit onze handelsgeest (die we overigens deels uit Belgie hebben geimporteerd maar die mensen zijn hier natuurlijk gebleven dus onderdeel van de Nederlandse cultuur).
Nederland bestond toen nog niet, we waren een verzameling aan gebieden die vooral onder de Habsburgse dynastie vielen. Het was echter vooral Vlaanderen (en wat later Brabant) dat een belangrijke regio was. Wij zien de geschiedenis van de Vlaamse steden en bijvoorbeeld de Guldensporenslag niet als Nederlandse geschiedenis. Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Was ''Belgi'', of in ieder geval het noordelijke deel ervan, niet gewoon een onderdeel van ''Nederland''?
Die Belgische elite en handelslui zijn toen naar hier gekomen omdat ze niet onder de knoet van de Spaanse Papen wilden leven.
Want Rembrandt, Vermeer, Van Gogh, etc, was niet genoeg ofzo?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Hogere cultuur hebben we echter in geringe mate voortgebracht, dat was gewoon niet zo onze specialiteit.
Maar dat was net zoiets als groningen; en letterlijk elk land heeft wel regio's waar niet de nadruk op ligt, dus ontgaat me de relevantie integraal, mbt dit conflict?quote:Daar gaat het echter verder niet om. Ik schreef dat de mensen in de Donbas door de rest van Oekraine gezien werden als hillbillies, waarop spicymchaggis schreef dat de Russofone cultuur waar deze mensen deel van uitmaken dan ook niet zoveel voorstelde. Dat is prima, maar als de rest van Oekraine dat vindt is het niet zo gek dat die mensen het verder ook niet zo heel erg vinden om bij Rusland te horen.
waarom zou een cia hem omleggen? KGB snap ik. hij kan gigantisch waardevolle informatie bezitten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
0 kans. Als die al niet bonafide oorlogsmisdadiger is, dan is de kans dat zoiets als de CIA hem daarna laat verdwijnen te groot.
"Tijdelijk medisch asiel" bestaat niet.
Nee, verdwijnen naar een zekere locatie op een Caribisch eiland, waar hij tot het einde der tijden ondervraagt kan worden.quote:
Ik schreef dat veel mensen in de Donbas door verwaarlozing en door het feit dat er op ze werd neergekeken net zo lief bij Rusland zouden horen en dat de rest van de Oekrainers niet per se zou willen sterven op alleen die heuvel, maar oh oh, dat kan natuurlijk niet want het Oekraiens bestuur was altijd engelachtig en zou nooit regio's verwaarlozen, dat was allemaal Russische propaganda.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want Rembrandt, Vermeer, Van Gogh, etc, was niet genoeg ofzo?
Dit is echt een natte vinger constatering
[..]
Maar dat was net zoiets als groningen; en letterlijk elk land heeft wel regio's waar niet de nadruk op ligt, dus ontgaat me de relevantie integraal, mbt dit conflict?
Projectiequote:Op zondag 12 maart 2023 00:13 schreef -XOR- het volgende:
maar oh oh, dat kan natuurlijk niet want het Oekraiens bestuur was altijd engelachtig en zou nooit regio's verwaarlozen, dat was allemaal Russische propaganda.
vrij letterlijk:quote:
quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want het kremlin zegt dat, is het niet?
Wat zak jij hier ontstellend door het ijs, zeg....
Ehmmmm,quote:
quote:Op zondag 12 maart 2023 00:07 schreef ExTec het volgende:
Maar dat was net zoiets als groningen; en letterlijk elk land heeft wel regio's waar niet de nadruk op ligt, dus ontgaat me de relevantie integraal, mbt dit conflict?
Ja, wat wil je daarmee zeggen?quote:Op zondag 12 maart 2023 00:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ehmmmm,
Ja, maar in essentie had je het over dat bepaalde regio's minder aandacht kregen dan andere, net zoals bij ons groningen?
[..]
Kiezen tussen 2 kwaden, of nu heel veel meer doden en de kans dat Bakhmut valt of straks jaren bezig zijn met het opruimen van bommen en (mogelijk veel) dodelijke slachtoffers als 'collateral damage', ook onder burgers.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:09 schreef Slayage het volgende:
Akelige shit, die cluster munitie
[ twitter ][ twitter ]
je schetst twee periodes als een geheel. de bloei voor de 80 jarige oorlog, was vooral vlaanderen en zuidelijke nederlanden de hoge cultuur (overblijfsel van de romeinen) en boven de rivieren vooral barbaars renaisance (Tijd van Reinhard de Vos, erasmus (iets later)). Na en tijdens d e80 jarige oorlog (begin van de barok: ratio, ontdekken, argumenteren etc) is er een omslag gekomen en nederlands beroemdheid komt hieruit voort als eerste echte wereld macht (na ons uk, nu de vs), het culturele centrum lag in hollandse steden.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland bestond toen nog niet, we waren een verzameling aan gebieden die vooral onder de Habsburgse dynastie vielen. Het was echter vooral Vlaanderen (en wat later Brabant) dat een belangrijke regio was. Wij zien de geschiedenis van de Vlaamse steden en bijvoorbeeld de Guldensporenslag niet als Nederlandse geschiedenis. Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.
Nou ja,quote:
De verdediger van Oost-Nederland in het Rampjaar, Rabenhaupt was ook eigenlijk een vluchteling.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland bestond toen nog niet, we waren een verzameling aan gebieden die vooral onder de Habsburgse dynastie vielen. Het was echter vooral Vlaanderen (en wat later Brabant) dat een belangrijke regio was. Wij zien de geschiedenis van de Vlaamse steden en bijvoorbeeld de Guldensporenslag niet als Nederlandse geschiedenis. Ironisch gezien zijn onze twee grote bloeiperioden (de Gouden eeuw en de jaren 60/70) waarin we mondiaal gezien voorlijk waren ingezet door immigranten.
Mijn punt was dat de rest van Oekraine misschien te weinig om de Donbas zou geven om deze koste wat kost terug te willen veroveren met gevaar voor eigen leven. Wij (tenminste ik als (import-)randstedeling) zouden ook een grotere bereidheid hebben om voor Utrecht te vechten dan voor Heerlen.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ehmmmm,
Ja, maar in essentie had je het over dat bepaalde regio's minder aandacht kregen dan andere, net zoals bij ons groningen?
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |