abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207952631
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Oa Nederland was ook geen failed state maar moest na WW2 ook met het Marshallplan weer op de been geholpen worden. Daarbij zijn nav WW2 de VN en de NATO opgericht.
Als de oorlog voorbij is, worden ze onderdeel van de EU en zullen de andere EU-landen zorgen dat ze weer opgelapt worden. Ik denk dat dat nu het plan is als ze zo doorgaan met de hervormingen.
pi_207952658
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Opzich wel bijzonder dat er volgas op de oorlogstrom geslagen wordt en geen wapen zwaar genoeg is om de Rus eruit te trappen. Maar daarna mogen ze het uitzoeken... :')
We moeten dat maar eerst eens afwachten.
Er liggen tientallen zo niet honderden miljarden klaar voor de wederopbouw.
Oekraine moet vooral (blijven) laten zien dat ze het kunnen en willen.
Blijven vechten, corruptie aanpakken, werken aan Europese integratie.
Dan komen ze er wel.
pi_207952671
Ik wil helemaal niet dat die Servische honden de EU in gaan :{w
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207952683
Alsof we met Hongarije nog niet genoeg problemen hebben.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 18:31:26 #6
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_207952697
quote:

[..]
Opzich wel bijzonder dat er volgas op de oorlogstrom geslagen wordt en geen wapen zwaar genoeg is om de Rus eruit te trappen. Maar daarna mogen ze het uitzoeken... :')
Er wordt niet op de oorlogstrom geslagen. Niet door het westen. Maar ja, we laten de Russen natuurlijk ook niet zo huishouden. Dus Oekrane helpen we wel.

Ik snap verder niet echt wat je nou precies bedoelt met je "er is geen plan voor na afloop" opmerkingen. Je weet nu toch ook nog niet wat de situatie zal zijn als Rusland opgeeft? Wanneer dat is. Of ze volledig verschroeide aarde gaan toepassen in de Krim en Donbass. Dus je kunt nog maar weinig concreets doen in dat opzicht. En daarnaast laat je je ook in de kaarten kijken door Rusland als je dat nu al gaat bespreken. En je loopt daardoor kans om de westerse alliantie te splijten. Want reken maar dat Moskou dan verschillen van mening gaat uitbuiten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ulx op 11-02-2023 18:39:29 ]
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_207952713
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:30 schreef eudaemonia het volgende:
Alsof we met Hongarije nog niet genoeg problemen hebben.
Wel eens. Servi lijkt mij een soort Paard van Troje, net als Hongarije soms is.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 18:47:38 #8
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_207952873
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Overnemen, de gronsdstoffen eruit trekken en de bevolking behandelen als slaven. ^O^
VOC mentaliteit _O_
pi_207952889
quote:

[..]
Volgens mij is wel met enige regelmaat in het nieuws geweest dat ze ook al bezig zijn met de wederopbouwplannen. En dan bedoel ik niet alleen Oekraine zelf maar ook het buitenland.
pi_207952950
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:31 schreef Ulx het volgende:

Er wordt niet op de oorlogstrom geslagen. Niet door het westen. Maar ja, we laten de Russen natuurlijk ook niet zo huishouden. Dus Oekrane helpen we wel.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:48 schreef 3rr0r het volgende:
Volgens mij is wel met enige regelmaat in het nieuws geweest dat ze ook al bezig zijn met de wederopbouwplannen. En dan bedoel ik niet alleen Oekraine zelf maar ook het buitenland.
Ik reageer hier op he:

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:22 schreef Joppiez het volgende:
Vervelend maar allemaal wel overkomelijk
Het is "vervelend"...
  zaterdag 11 februari 2023 @ 18:53:25 #11
6484 ExTec
pi_207952963
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:48 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Ik weet dat de EU het e.e.a. aan het doen is, laatst nog toezegging van aantal miljard van noorwegen, maanden terug waren landen al bezig met "donor steden" bekend maken; dus welk land zich ging inspannen voor welke stad weer opbouwen, enz.

Ik krijg de indruk dat er redelijk goed nagedacht wordt over hoe verder na de oorlog. Het is wel weinig concreet over politiek gevoelige dingen zoals lidmaatschap EU en NAVO. Maar de verdere stappen qua dat volgen wel als oekraine daar ook aan toe is.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 18:58:41 #12
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207953027
Die solovyev is echt volslagen dronken, hij praat met dubbele tong
Na de oorlog heeft ie heel wat uit te leggen
twitter

.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_207953035
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:53 schreef ExTec het volgende:

Ik weet dat de EU het e.e.a. aan het doen is, laatst nog toezegging van aantal miljard van noorwegen, maanden terug waren landen al bezig met "donor steden" bekend maken; dus welk land zich ging inspannen voor welke stad weer opbouwen, enz.

Ik krijg de indruk dat er redelijk goed nagedacht wordt over hoe verder na de oorlog. Het is wel weinig concreet over politiek gevoelige dingen zoals lidmaatschap EU en NAVO. Maar de verdere stappen qua dat volgen wel als oekraine daar ook aan toe is.
Als je dit soort avonturen aan gaat moet je ook een end-state definieren en de wat daarna. Gezien het westerse track record wordt daar over het algemeen niet heel goed over nagedacht. Ik durf te wedden dat het na deze oorlog per direct weer business as usual wordt en we de boel de boel laten.
pi_207953053
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
Die solovyev is echt volslagen dronken, hij praat met dubbele tong
Na de oorlog heeft ie heel wat uit te leggen
[ twitter ]

.

Ach die man lult ook maar wat om stoer (denkt hij) over te komen en voor de kijkcijfers. Het is soms geinig te zien wat voor debiels ze nu weer uitkramen maar echt waarde heeft het niet.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 19:02:28 #15
3928 Ulx
pi_207953068
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als je dit soort avonturen aan gaat moet je ook een end-state definieren en de wat daarna. Gezien het westerse track record wordt daar over het algemeen niet heel goed over nagedacht. Ik durf te wedden dat het na deze oorlog per direct weer business as usual wordt en we de boel de boel laten.
Heb je het nu over Rusland? Die zijn een avontuur aangegaan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:04:48 #16
6484 ExTec
pi_207953103
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Waar zie je gaten? ;)

Want qua een hoop dingen ben ik het eens met andere poster, oekraine lijkt geen failed state. En economisch lijken we wel plannen te hebben.
pi_207953106
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:02 schreef Ulx het volgende:
Heb je het nu over Rusland? Die zijn een avontuur aangegaan.
Nee natuurlijk niet. Ik heb het over de militaire steun en hulp. Als je dit soort commitments aangaat moet je ook een vervolgplan klaar hebben liggen. Dat is wat ik bedoel. Niet lukraak vanalles naar binnen kruien in de hoop dat Oekraine het wel gaat "winnen" om vervolgens maar even te kijken wat er gaat gebeuren.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:05:34 #18
6484 ExTec
pi_207953115
There ain't no such thing, as pad publicity.

twitter
pi_207953139
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 11:01 schreef slashdotter3 het volgende:
Russische promo om Amerikanen te werven voor Wagner :')

https://www.businessinsid(...)cruit-us-vets-2023-2
[ twitter ]
Die Amerikaanse Noek ook echt _O-

Lachwekkend, want op de Russische staatsomroep zijn ze openlijk aan het fantaseren om een noek op Washington te gooien.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_207953192
Waarom moet Europa verzinnen wat we met Oekrane willen?

Oekrane geeft aan in de eu te willen en de kans is groot dat ze dat na de oorlog nog willen. Dan valt er goed te praten over hervormingen.

Tegen die tijd is het goed investeren dunkt me.

Ijzer smeden als het heet is.
pi_207953202
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:04 schreef ExTec het volgende:
Waar zie je gaten? ;)

Want qua een hoop dingen ben ik het eens met andere poster, oekraine lijkt geen failed state. En economisch lijken we wel plannen te hebben.
Ik betwijfel of de concrete plannen er zijn. Maar goed, dat is een aanname.
pi_207953218
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Ik heb het over de militaire steun en hulp. Als je dit soort commitments aangaat moet je ook een vervolgplan klaar hebben liggen. Dat is wat ik bedoel. Niet lukraak vanalles naar binnen kruien in de hoop dat Oekraine het wel gaat "winnen" om vervolgens maar even te kijken wat er gaat gebeuren.
Is men daar al niet mee bezig? Ze praten al over waterstof en Oekrane wil graag bij de EU met alle voorwaarden die daar aan vast zitten.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 19:12:10 #23
3928 Ulx
pi_207953226
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vervolgplannen zijn er. Wederopbouw van Oekrane. Verdere integratie richting NATO en EU, in ieder geval een roadmap maken. Veel meer kan er op het moment niet.

Wat te doen met Rusland is lastiger.
pi_207953268
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:19 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
De Russische bevolking dus ook??
Wat bedoel je daarmee?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:16:18 #25
323876 michaelmoore
pi_207953275
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:00 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Ach die man lult ook maar wat om stoer (denkt hij) over te komen en voor de kijkcijfers. Het is soms geinig te zien wat voor debiels ze nu weer uitkramen maar echt waarde heeft het niet.
zoontje lief Tommy is Heeeeel anders en zeker niet tegen de LGBTAYX+ gemeenschap
https://analisa.io/profile/tomovyov/post/2973656913393487241

twitter

https://www.instagram.com/tomovyov/?hl=en

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-02-2023 19:23:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_207953279
Verhouding van 1:5

twitter
pi_207953294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dat is niet wat ik bedoel, het is niet wat wij met Oekraine willen. Het is wat gaan we doen om de boel te consolideren. Stel dat Rusland met de staart tussen de benen is afgedropen en compleet lam is geslagen en een land heeft achter gelaten wat volledig in puin ligt waar ook nog een keer een bijna een complete generatie is weggevaagd... Bv. een land als China zal dit als een kans zien om de invloedssfeer in europa uit te breiden. Het is niet voor niets dat ze hun tentakels ook in Afrika hebben.
pi_207953323
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik betwijfel of de concrete plannen er zijn. Maar goed, dat is een aanname.
Concrete plannen kan je pas maken wanneer er een vredesakkoord ligt. Tot die tijd zal het bij intenties blijven. Want we weten nu bijvoorbeeld helemaal niet hoe Oekrane er uit gaat zien na de oorlog bijvoorbeeld. Welke veiligheidsgaranties Oekrane krijgen, wat de rol van Rusland nog is enzovoort. Wat we wel weten is dat Oekraine graag lid wordt van de EU en de NAVO. De NAVO is makkelijker dan lid worden van de EU omdat je behoorlijk wat wetgeving moet door voeren voor dat je volwaardig lid kan worden.
pi_207953378
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Ik reageer hier op he:
[..]
Het is "vervelend"...
Wat moeten ze dan?

Het is opgeven of het is doorvechten. Mag duidelijk zijn dat Oekraine niet wil opgeven, dan blijft er alleen maar doorvechten over he.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 19:24:48 #30
3928 Ulx
pi_207953382
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik bedoel, het is niet wat wij met Oekraine willen. Het is wat gaan we doen om de boel te consolideren. Stel dat Rusland met de staart tussen de benen is afgedropen en compleet lam is geslagen en een land heeft achter gelaten wat volledig in puin ligt waar ook nog een keer een bijna een complete generatie is weggevaagd... Bv. een land als China zal dit als een kans zien om de invloedssfeer in europa uit te breiden. Het is niet voor niets dat ze hun tentakels ook in Afrika hebben.
Ik zie Oekrane niet ineens een draai richting China maken. Zoveel doen die niet voor dat land.

Rusland is eerder een issue. Doordat iedere politicus en zakenman daar zijn eigen privlegertje lijkt te bouwen zie ik daar nog wel een Afghanistan/Somali scenario ontstaan.
pi_207953392
quote:

[..]
Ik geloof dat men daar al op inspeelt. Ook met al toegezegde herstelwerkzaamheden.

Ook komen de Oekraners dankbaar over. Nu moet je hierin niet naef zijn, maar je kunt het land in mijn optiek (voor wat die waard is) niet over 1 kam scheren met Afrika of Afghanistan.
pi_207953460
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zoontje lief Tommy is Heeeeel anders en zeker niet tegen de LGBTAYX+ gemeenschap

Is dat wel de zoon van, of gewoon iemand met dezelfde achternaam?
pi_207953475
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:24 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik zie Oekrane niet ineens een draai richting China maken. Zoveel doen die niet voor dat land.

Rusland is eerder een issue. Doordat iedere politicus en zakenman daar zijn eigen privlegertje lijkt te bouwen zie ik daar nog wel een Afghanistan/Somali scenario ontstaan.
Eens ook wat Rusland betreft.
Die gaan enorm kwetsbaar worden als die in een machtsvacum terechtkomen.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:30:03 #34
323876 michaelmoore
pi_207953482
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:28 schreef havanagila het volgende:

[..]
volgens deze man is het de zoon van
https://twitter.com/golub(...)%2F1%2F100p207953460

quote:
Mykhalo Golub
@golub
The son of Vladimir Soloviev the top Russian Nazi state propagandist is not into Russian Nazi Orthodox anti-Woke anti-LGBT agenda
pi_207953493
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:19 schreef ipa84 het volgende:
Concrete plannen kan je pas maken wanneer er een vredesakkoord ligt.
En dit is dus onzin. Maar goed, dat is het hele probleem met de westerse politiek, strategisch plannen zit er niet meer in.

De NATO kent iets als het NIWS (NATO Intelligence Warning System) daar worden endstates in geformuleerd en daar worden indicatoren aan gekoppeld. Dingen die nu volledig ondenkbaar lijken kunnen op zo'n manier wel voorspelbaar worden gemaakt. Er wordt ruim van te voren nagedacht over de what-if scenario's. En dat kan in het geval van Oekraine ook prima gedaan worden. Formuleer maar een stapel end-states en koppel daar beleid aan, daar worden politici vorstelijk voor betaald. En niet op de: "dat zien we dan wel" toer gaan.

Even een edit omdat ik natuurlijk de "en waarom zagen we dit niet aankomen dan!" opmerkingen alweer zie aankomen:

quote:
The NIWS is a useful mechanism for anticipating crises, but no matter how well-structured an early-warning system, its success depends, above all, on the judgment and vision of political authorities.

[ Bericht 7% gewijzigd door AchJa op 11-02-2023 19:38:27 ]
pi_207953498
Wereldoorlog drie komt eraan.
pi_207953531
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:30 schreef quirina het volgende:
Leg uit.
pi_207953535
quote:
No panic.
pi_207953542
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:06 schreef zoost het volgende:

[..]
Putin kan gewoon niet meer terug, desnoods stuurt hij 500.000 of desnoods 1.000.000 man de gehaktmolen in. Daar is ook het Oekranse leger niet tegen bestand. Ik zie Oekrane niet zo snel de russen verjagen. Ik hoop in ieder geval dat het snel voorbij is, maar ik verwacht dat dit nog jaren kan voortslepen.
Gisteren waren er meer dan 1000 doden aan de Russische kant (aan de Oekraense kant beslist ook wel een paar honderd). Ongeveer 3000 zijn er dan naar schatting fysiek gewond. Maar wat voor degenen die niet fysiek gewond zijn, maar wel oog- en oorgetuige. We weten uit andere oorlogen, met name WO I dat mensen hierdoor totaal kunnen doordraaien of apathisch worden. In foetushouding om god, alle heiligen en hun moeder roepen, wegwillen of gewelddadig naar directe collega’s worden. De psychische schade zal ongekend zijn.
(Ook aan Oekraense kant, maar die rouleren meer).
Ik denk dat 500.000 of 1.000.000 man deze hel insturen een enorme terugslag in Rusland zal geven, zeker als ze verliezen en in het moederland met smaad overladen.

En vlak niet uit dat je etende, drinkende en poepende mensen stuurt, je kan ze wel sturen, maar heb je kleding, materiaal, voedsel, schoon drinkwater ter plekke of kan je dat aanvoeren? En kan je voorkomen dat er onder een half of een heel miljoen dicht onder elkaar levende poepende mensen allerlei ziekten uitbreken? Vergeet niet dat er ook al velen ziek ter plekke komen, met een hele encyclopedie aan geslachtsziekten uit de gevangenis, met Covid en longontsteking of griep. Ratten lopen ook graag rond op slagvelden. Het is ongeveer wat virussen en bacterin zich bij een paradijs zouden voorstellen, als ze daartoe in staat waren.

Overigens in de laatste aflevering van Perestrojkast https://www.bnr.nl/podcast/perestrojkast vertelt de presentator over zijn bezoek aan een Oekraense legerafdeling vlak bij het front. (Vooral veel wachten tot er een oproep komt uit de walkietalkie bij de ingang van hun schuilplek of tot de vrachtwagen met eten komt).
pi_207953568
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:24 schreef Ulx het volgende:
Beggars can't be choosers. Het is niet een heel vergezocht scenario als het westen zijn wonden aan het likken is en China in het ontstane gat springt.

Maar goed, dit is natuurlijk koffiedik kijken en ik mag hopen dat er op politiek strategisch niveau een plan klaar ligt om zo'n scenario te mitigeren maar ergens betwijfel ik dat.
pi_207953582
quote:
Jij roept ook elke dag wat anders he :')
pi_207953583
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:16 schreef polderturk het volgende:
Verhouding van 1:5

[ twitter ]
En dan kunnen de Oekraners nog wat fijne tanks van de Russen bijschrijven ook.
pi_207953605
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Beggars can't be choosers. Het is niet een heel vergezocht scenario als het westen zijn wonden aan het likken is en China in het ontstane gat springt.

Maar goed, dit is natuurlijk koffiedik kijken en ik mag hopen dat er op politiek strategisch niveau een plan klaar ligt om zo'n scenario te mitigeren.
Al deze hulp aan Oekraine komt niet onvoorwaardelijk, denk ik zo.
Kan me haast niet voorstellen dat na de oorlog Oekraine niet enorm in de krijt staat bij het westen.
Dat wordt op zijn minst net als Polen die op bevel alles doet wat de USA wil.
pi_207953640
quote:

[..]

Maar goed, dit is natuurlijk koffiedik kijken en ik mag hopen dat er op politiek strategisch niveau een plan klaar ligt om zo'n scenario te mitigeren maar ergens betwijfel ik dat.
Is dit (en deze oorlog geeft aan dat het niet fout hoeft te zijn) niet vooral ook ingegeven door je militaire achtergrond?
Uitgaan van de slechte scenario’s.
pi_207953652
quote:

[..]

Politici :')

Ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt.

Marshall was een generaal en de toenmalige president Truman is kolonel geweest in het leger. Dat is geen toeval.
pi_207953693
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:39 schreef Nebelwerfer het volgende:
Is dit (en deze oorlog geeft aan dat het niet fout hoeft te zijn) niet vooral ook ingegeven door je militaire achtergrond?
Uitgaan van de slechte scenario’s.
Misschien wel maar het is ook vooral vanwege de uit het verleden behaalde resultaten.
pi_207953704
China komt in actie als het nog slechter gaat met Rusland. Die knijpen ze verder uit en als het even lukt pakken ze nog wat stukken van Rusland af. Taiwan pikken ze ook in. Europa en Usa zullen er niet veel aan kunnen doen. Er is te weinig geld en te weinig wapens. China heeft dat allemaal al gezien met hun ballonnen. En ja China heeft kernwapens en is minder bang ze in te zetten.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 19:43:12 #48
3928 Ulx
pi_207953723
quote:

[..]

Welke wonden moeten we likken dan? Rusland wordt verslagen. Oekraine gaat opnieuw opbouwen. Goede kans op lucratieve contracten dus. En dan gaan we hier ineens roepen dat we daar geen zin in hebben? Die kans acht ik heel erg klein.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 19:47:12 #49
3928 Ulx
pi_207953780
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Misschien wel maar het is ook vooral vanwege de uit het verleden behaalde resultaten.
Maar een missie in een failed state als Afghanistan uitvoeren en een democratisch land dat door een dictatuur dreigt te worden overlopen met wapens en training en leningen steunen is toch amper te vergelijken?
pi_207953789
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:43 schreef Ulx het volgende:

[..]
Welke wonden moeten we likken dan? Rusland wordt verslagen. Oekraine gaat opnieuw opbouwen. Goede kans op lucratieve contracten dus. En dan gaan we hier ineens roepen dat we daar geen zin in hebben? Die kans acht ik heel erg klein.
Ik zie Rusland ook wel "verliezen" maar het zal mij overigens ook niet verbazen dat de eindstand zo'n paar miljoen dode Oekrainers is. Dat gaat wel een jaar 50 of meer duren totdat de populatie weer wat hersteld is. Rusland komt er ook wel weer bovenop, tien miljoen dode Russen kunnen ze ook wel hebben als het echt moet.
pi_207953807
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:43 schreef Ulx het volgende:
Welke wonden moeten we likken dan? .
Het volledige gebrek aan militaire hardware omdat we als NATO alles tot zo'n beetje de laatste kogel aan Oekraine gedoneerd hebben? En we tientallen jaren nodig gaan hebben om de onstane gaten weer te dichten?

Als je een militair compleet verzwakt europa hebt hoeft een land als China zich niet heel veel zorgen te maken, wat gaan "we" doen dan?

quote:
Rusland wordt verslagen. Oekraine gaat opnieuw opbouwen. Goede kans op lucratieve contracten dus. En dan gaan we hier ineens roepen dat we daar geen zin in hebben? Die kans acht ik heel erg klein.
Maar wat? Wat gaan we doen? Wat willen we?

Niet dat: "We kijken wel ff hoe de vlag er dan bijhangt"...
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:50:04 #52
323876 michaelmoore
pi_207953822
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:47 schreef Joppiez het volgende:

Rusland komt er ook wel weer bovenop, tien miljoen dode Russen kunnen ze ook wel hebben als het echt moet.
nee dta kunen ze niet hebben

De populatie van Rusland daalt als een gek

vooral en ook omdat veel russen hun kind graag in een ander land geboren zien worden
Niet in het land van Putin
https://www.bbc.com/news/world-64610954

quote:
Thousands of pregnant Russian women fly to Argentina
Published
2 hours ago
quote:
More than 5,000 pregnant Russian women have entered Argentina in recent months, including 33 on a single flight on Thursday, officials say.

The latest arrivals were all in the final weeks of pregnancy, according to the national migration agency.

It is believed the women want to make sure their babies are born in Argentina to obtain Argentinian citizenship.

The number of arrivals has increased recently, which local media suggests is a result of the war in Ukraine.
pi_207953841
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:47 schreef Ulx het volgende:
Maar een missie in een failed state als Afghanistan uitvoeren en een democratisch land dat door een dictatuur dreigt te worden overlopen met wapens en training en leningen steunen is toch amper te vergelijken?
Niet echt als je als land naar een failed state wordt gebombardeerd...

Maar goed, zoals ik al zei is dit natuurlijk koffiedik kijken maar ik heb er persoonlijk een hard hoofd in.
pi_207953859
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat proefde ik al ja. Vast niet onlogisch, maar of dit terecht is?
Laten we vooral niet hopen dat je gelijk hebt, want als we zo Oekrane in hun sop laten gaarkoken gaat dat een hoop doen wat betreft het vertrouwen wat we uitstralen.
pi_207953860
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dit is dus onzin. Maar goed, dat is het hele probleem met de westerse politiek, strategisch plannen zit er niet meer in.

De NATO kent iets als het NIWS (NATO Intelligence Warning System) daar worden endstates in geformuleerd en daar worden indicatoren aan gekoppeld. Dingen die nu volledig ondenkbaar lijken kunnen op zo'n manier wel voorspelbaar worden gemaakt. Er wordt ruim van te voren nagedacht over de what-if scenario's. En dat kan in het geval van Oekraine ook prima gedaan worden. Formuleer maar een stapel end-states en koppel daar beleid aan, daar worden politici vorstelijk voor betaald. En niet op de: "dat zien we dan wel" toer gaan.

Even een edit omdat ik natuurlijk de "en waarom zagen we dit niet aankomen dan!" opmerkingen alweer zie aankomen:
[..]

Als het kan ben ik helemaal voor hoor en hoop inderdaad dat ze daar dan ook snel mee beginnen of met iets komen.
pi_207953866
twitter
twitter
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:53:37 #57
323876 michaelmoore
pi_207953879
quote:
Ojeempie
pi_207953965
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee?
Is er in jouw optiek nog plaats voor de Russen die in Oekrane wonen?
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 19:58:23 #59
3928 Ulx
pi_207953966
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het volledige gebrek aan militaire hardware omdat we als NATO alles tot zo'n beetje de laatste kogel aan Oekraine gedoneerd hebben? En we tientallen jaren nodig gaan hebben om de onstane gaten weer te dichten?

Als je een militair compleet verzwakt europa hebt hoeft een land als China zich niet heel veel zorgen te maken, wat gaan "we" doen dan?
[..]

Nu heb je het gewoon over Nederland. Niet over NAVO.
pi_207953992
quote:

[..]

[..]

Mwa, ik denk dat Europa aardig laat blijken juist te willen versterken niet?

En China heeft voorlopig het westen veel te hard nodig. Voorlopig heeft China verder geen afzetmarkt en als ze buitenlandse handel op het spel zetten zal het altijd een holle schil blijven, hoe machtig ze ook worden.
pi_207954005
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:42 schreef quirina het volgende:
China komt in actie als het nog slechter gaat met Rusland. Die knijpen ze verder uit en als het even lukt pakken ze nog wat stukken van Rusland af. Taiwan pikken ze ook in. Europa en Usa zullen er niet veel aan kunnen doen. Er is te weinig geld en te weinig wapens. China heeft dat allemaal al gezien met hun ballonnen. En ja China heeft kernwapens en is minder bang ze in te zetten.
Noeks 2.0 *O*
pi_207954029
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ojeempie
Idd, het is gewoon weer een herschikking van landsgrenzen zoals die zeker 1x per 100 jaar plaatsvinden.
pi_207954043
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:47 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dit.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_207954054
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:59 schreef Nebelwerfer het volgende:

Mwa, ik denk dat Europa aardig laat blijken juist te willen versterken niet?
Klopt, maar versterken is lastig als het er aan de andere kant nog harder uitgaat...

quote:
En China heeft voorlopig het westen veel te hard nodig. Voorlopig heeft China verder geen afzetmarkt en als ze buitenlandse handel op het spel zetten zal het altijd een holle schil blijven, hoe machtig ze ook worden.
Zolang China de warme aandacht van de VS heeft is het geen partij die je op die manier weg kan wuiven. De VS doet dat niet voor niets.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:06:22 #66
3928 Ulx
pi_207954106
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, over de politiek, europa breed.
Duitsland heeft geen 100 miljard extra voor defensie uitgetrokken en 36 nieuwe f-35's aangeschaft? Polen gaat niet richting de 5% van BNP voor defensie? Noorwegen heeft niet ineens een stuk of dertig-veertig nieuwe Leopards aangeschaft? Andere landen schaffen niet ineens als een malle extra nieuwe vliegtuigen aan?
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:07:57 #67
3928 Ulx
pi_207954128
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Klopt, maar versterken is lastig als het er aan de andere kant nog harder uitgaat...

Was dat niet de reden dat de geleasde tanks niet naar Oekrane gaan?
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:11:07 #68
3928 Ulx
pi_207954188
twitter

[ Bericht 19% gewijzigd door Ulx op 11-02-2023 20:18:27 ]
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:16:42 #69
323876 michaelmoore
pi_207954287
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:11 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
het is bezig om een hele vuile oorlog te worden
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:17:55 #70
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207954310
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:06 schreef Ulx het volgende:

[..]
Duitsland heeft geen 100 miljard extra voor defensie uitgetrokken en 36 nieuwe f-35's aangeschaft? Polen gaat niet richting de 5% van BNP voor defensie? Noorwegen heeft niet ineens een stuk of dertig-veertig nieuwe Leopards aangeschaft? Andere landen schaffen niet ineens als een malle extra nieuwe vliegtuigen aan?
Straks moeten wij nog vliegdekschepen kopen om onze 2% te kunnen halen. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:19:31 #71
3928 Ulx
pi_207954336
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:17 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Straks moeten wij nog vliegdekschepen kopen om onze 2% te kunnen halen. ;)
Je kunt ook de soldij verhogen.
pi_207954354
quote:
Het volledige gebrek aan militaire hardware omdat we als NATO alles tot zo'n beetje de laatste kogel aan Oekraine gedoneerd hebben?
De NAVO is natuurlijk vooral de VS. En de VS heeft zo'n groot militair complex, dat de huidige steun peanuts is.

quote:
En we tientallen jaren nodig gaan hebben om de onstane gaten weer te dichten?
Ook wat overdreven. De wapens die gestuurd zijn, zijn vooral de oudere wapens, de wapens die toch al op de vervangingslijstjes stonden.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:20:42 #73
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207954360
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:19 schreef Ulx het volgende:

[..]
Je kunt ook de soldij verhogen.
Dat lijkt mij weinig toevoegen aan de slagkracht.
pi_207954361
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:07 schreef Ulx het volgende:
Was dat niet de reden dat de geleasde tanks niet naar Oekrane gaan?
Er is al eerder voorbij gekomen dat er ondertussen aardige gaten geslagen worden in de NATO slagkracht, daar verandert dat handjevol tanks niet heel veel aan.
pi_207954366
Ja propaganda ik weet, maar het Russische volk krijgt dit dus dagelijks onder de neus.

De militaire operatie in Oekrane zal voor het einde van het jaar eindigen en westerse landen geven toe dat ze verkeerd hebben gehandeld. Dat zei het hoofd van Tsjetsjeni, Ramzan Kadyrov, in een interview met de minister van Nationaal Beleid, Buitenlandse Betrekkingen, Pers en Informatie, Akhmed Dudaev.

“Tegen het einde van het jaar zal de speciale operatie voorbij zijn. De Europese staten erkennen de onjuistheid van hun acties, het Westen zal knielen en, zoals gebruikelijk, zullen de Europese staten op alle vlakken moeten samenwerken met de Russische Federatie. Er zou geen andere moeten zijn en er zal geen andere zijn, 'zei Kadyrov ( geciteerd door RIA Novosti).

De dag ervoor, 6 februari, schreef Kadyrov op zijn Telegram-kanaal dat Polen, dat Oekrane steunde, zijn militaire middelen had uitgeput. “En nu,” vervolgde het hoofd van Tsjetsjeni, “is zij [Polen] in de war: wat als, na de succesvolle afronding van de NWO, Rusland het volgende land begint te denazificeren en demilitariseren? Na Oekrane staat immers Polen op de kaart! Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk zo'n intentie, en ik heb herhaaldelijk verklaard dat de strijd tegen het satanisme in heel Europa en in de eerste plaats op het grondgebied van Polen moet worden voortgezet.
pi_207954397
quote:
Europa gaat helemaal niets aan China doen in militaire zin. Dus “we” kunnen er gewoon alles aan doen dat Rusland in Oekrane verliest, een oorlog met China gaan we toch niet in terecht komen. China is de primaire zorg van Amerika en paar landen rondom China die tot de Amerikaanse as behoren.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_207954402
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:06 schreef Ulx het volgende:
Het is geen Wehkamp met vandaag bestellen morgen in huis... Daar gaan tientallen jaren overheen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:23:05 #78
3928 Ulx
pi_207954407
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:20 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Dat lijkt mij weinig toevoegen aan de slagkracht.
Misschien krijg je wat meer mensen die soldaat willen worden. Nu verdien je als vakkenvuller meer dan als beginnende soldaat.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:23:57 #79
3928 Ulx
pi_207954418
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is geen Wehkamp met vandaag bestellen morgen in huis... Daar gaan tientallen jaren overheen.
Als je nu 100 tanks bestelt komen die in 2040?
pi_207954426
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:22 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Europa gaat helemaal niets aan China doen in militaire zin. Dus “we” kunnen er gewoon alles aan doen dat Rusland in Oekrane verliest, een oorlog met China gaan we toch niet in terecht komen. China is de primaire zorg van Amerika en paar landen rondom China die tot de Amerikaanse as behoren.
Precies. Laten we in Europa eerst maar eens proberen om zelfstandig meer militair tegenwicht te bieden tegen Rusland. Dan kan Amerika zich in de toekomst meer op China focussen.
pi_207954433
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Zolang China de warme aandacht van de VS heeft is het geen partij die je op die manier weg kan wuiven. De VS doet dat niet voor niets.
Al met al vind ik dat je er zwaar aan tilt, maar dat had ik 2 jaar geleden ook over de tranen betreffende die tanks gezegd.
pi_207954434
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:22 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Je vergeet dat we met de VS samen in de NAVO zitten. En streek van China en je hebt een verantwoordelijkheid.
pi_207954449
quote:
Het is wel opmerkelijk dat je in een vrij vroeg stadium nu al mensen zich zorgen ziet maken om de voorraden.
Maar heeft de navo dan lopen te slapen?

Dat ze nu al aangeven dat het tot problemen leidt of gaat leiden, onderstreep je mijn inziens beetje je eigen falen.
Verbaast me overigens ook niet echt dat het zover gekomen is.
Wat wil je in een tijd dat een regenboogvlaggetje belangrijker lijkt dan defensie.
pi_207954451
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:23 schreef Ulx het volgende:

[..]
Zo snel al, hoe krijg je er dan bemanning voor in zo'n kort tijdsbestek?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:25:57 #86
3928 Ulx
pi_207954461
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als je dat al haalt...
Dan is KMW wel erg langzaam met bouwen.
pi_207954464
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:20 schreef etuiedelapiel het volgende:
De militaire operatie in Oekrane zal voor het einde van het jaar eindigen en westerse landen geven toe dat ze verkeerd hebben gehandeld. Dat zei het hoofd van Tsjetsjeni, Ramzan Kadyrov
pi_207954472
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:25 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Worden de tanks dan in de ochtend of middag geleverd?
pi_207954511
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hangt er vanaf hoeveel je in een keer investeert en besteld. Een fabriek kan wel wat aan.

De fabrieken van de Sovjet-Unie produceerde tijdens de tweede wereldoorlog tussen de 40 en 50 tanks per dag uit
Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
pi_207954527
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:28 schreef HSG het volgende:
Hangt er vanaf hoeveel je in een keer investeert en besteld. Een fabriek kan wel wat aan.

De fabrieken van de Sovjet-Unie produceerde tijdens de tweede wereldoorlog tussen de 40 en 50 tanks per dag uit
De Leo productielijnen zijn allemaal opgedoekt, die moeten van scratch opnieuw opgebouwd worden omdat men er vanuit ging dat de Leo-2 de laatste was.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:31:21 #93
3928 Ulx
pi_207954563
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je bent niet de enige die ze wil he.
edit: was al geblokt.
pi_207954565
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:23 schreef Ulx het volgende:

[..]
Niet als die bestelling in Zuid-Korea loopt.
Je mag ze ook deels zelf bouwen van Seoul.
Die doen niet zo moeilijk.

Maar zou zelf liever investeren in drones eigenlijk.
pi_207954577
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:25 schreef Joppiez het volgende:
Het is wel opmerkelijk dat je in een vrij vroeg stadium nu al mensen zich zorgen ziet maken om de voorraden.
Maar heeft de navo dan lopen te slapen?

Dat ze nu al aangeven dat het tot problemen leidt of gaat leiden, onderstreep je mijn inziens beetje je eigen falen.
Verbaast me overigens ook niet echt dat het zover gekomen is.
Wat wil je in een tijd dat een regenboogvlaggetje belangrijker lijkt dan defensie.
Er is natuuriljk wel wat voor te zeggen omdat men meer bezig was met vredesmissies, COIN en missies laag in het geweldsspectrum, dat was de nieuwe (vooral politiek gedreven) realiteit.
pi_207954603
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:25 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Die moeten dit jaar nog gefokt worden.
Bruikbaar voor de training vanaf 2040.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:34:00 #97
8369 speknek
Another day another slay
pi_207954613
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 15:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Link-16. ;)
Ik dacht nog ik moet even opzoeken welk getal het ook alweer precies was, maar toen dacht ik niemand die het echt weet maakt niet uit (8>.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:35:36 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207954647
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Leo productielijnen zijn allemaal opgedoekt, die moeten van scratch opnieuw opgebouwd worden omdat men er vanuit ging dat de Leo-2 de laatste was.
Jongeman, jij denkt teveel in problemen, en te weinig in oplossingen. :)
pi_207954660
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er is natuuriljk wel wat voor te zeggen omdat men meer bezig was met vredesmissies, COIN en missies laag in het geweldsspectrum, dat was de nieuwe (vooral politiek gedreven) realiteit.
Ik snap/begrijp het denk ik ook wel.
Daarentegen zie ik ook niet echt in waarom het westen niet op rap tempo alle typen wapens kan produceren.
Dus dat je niet over tientallen jaren spreekt van replenishment, maar over enkele jaren.
Laat VDL Nedcar bijvoorbeeld maar tanks bouwen.
Technisch is het best mogelijk maar politiek is een ander verhaal. Te veel taboes vrees ik.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:37:59 #100
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_207954702
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:42 schreef quirina het volgende:
Wat een onzin verhaal. Ik had gisteren nog een docu gezien van wat Japan allemaal aan het doen is. China heeft straks totaal geen kans van slagen.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:38:01 #101
323876 michaelmoore
pi_207954703
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:28 schreef havanagila het volgende:

[..]
hier is de heel familie Soloyov met gay zoontje Tommy en vriend in de Italiaanse Villa waar men bijna het hele jaar woonde
https://twitter.com/con643641/status/1624428674220019714?s=20
https://twitter.com/WJBMass/status/1624356332391497729?s=20

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2023 09:06:50 ]
pi_207954726
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hier is de heel familie met zoontje Tommy
[ afbeelding ]
Als ik dat gebrabbel en de vele posten van jou soms lees dan denk: neem eens een beetje afstand en rust man.
Vakman pur sang
pi_207954749
quote:

[..]
Waarom zijn ze opgedoekt? Omdat ze nieuwere tanks gaan produceren?
Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:40:29 #104
3928 Ulx
pi_207954754
quote:

[..]
Maar de mogelijkheid is er nog wel. Voor een goede deal doen ze het wel. En dat duurt natuurlijk geen tien jaar.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:44:09 #106
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207954848
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:40 schreef HSG het volgende:

[..]
Omdat tanks pass leken natuurlijk. Lijkt mij obvious. Maar goed, een fabriek is zo bijgebouwd, zo technologisch complex is zo een ding niet (ja, dat durf ik hard op te zeggen) dus je hoeft echt niet mensen voor jaren op te leiden, en zeker als je de ontwerpen gewoon hebt is het gewoon gas er op en bouwen.

Als je het niet binnen 2 jaar enorm hebt opgeschaald krijgt als giga bedrijf like Rheinmetall of KMW, ben je een prutser.
pi_207954904
Het aandeel Rheinmetall, het bedrijf achter de Leopard stijgt wel lekker hoor het laatste jaar.
Had ik moeten weten na de inval.

Rheinmetall AG https://g.co/kgs/hELwHS
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 20:48:36 #108
3928 Ulx
pi_207954955
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:40 schreef HSG het volgende:

[..]
Ze zullen ook de KF51 Panther wel willen verkopen. Rheinmetall is al met Oekrane aan het praten. Volgens de CEO zouden de eerste in 12-18 maanden geleverd kunnen worden. Eventueel met fabriek in dat land.

Het is in principe gewoon een Leopard 2 met een andere koepel en een zwaarder kanon.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:49:05 #109
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207954968
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207954998
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:10 schreef Nebelwerfer het volgende:

Oekrane geeft aan in de eu te willen en de kans is groot dat ze dat na de oorlog nog willen. Dan valt er goed te praten over hervormingen.

Tegen die tijd is het goed investeren dunkt me.

Ijzer smeden als het heet is.
De eisen voor EU deelname zijn glashelder (zie Turkije). Net als de eisen voor de NAVO.

Sommigen hier zijn op zoek naar problemen die er niet zijn. Zelfs de financiering is al in orde gemaakt.
pi_207955067
twitter
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:53:03 #112
323876 michaelmoore
pi_207955080
quote:
84s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ziet er gezellig uit.
In zijn villa aan het Como meer
Die soloyyov spreekt trouwens perfect Italiaans

Zou me niets verbazen als ie ook een Italiaans paspoort dus EU heeft

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als ik dat gebrabbel en de vele posten van jou soms lees dan denk: neem eens een beetje afstand en rust man.
Die man verdiend het om naast Poetin te hangen
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:56:01 #113
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207955154
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In zijn villa aan het Como meer
Die soloyyov spreekt trouwens perfect Italiaans

Zou me niets verbazen als ie ook een Italiaans paspoort dus EU heeft
Italiaans paspoort denk ik niet. Zal wel een Maltees paspoort zijn.

Hopelijk verzuipt ie in zijn zwembad.

Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207955436
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 13:03 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat klopt; alleen is de manier waarop we dat nu doen met een array van drukvaten (snelkookpannen). Die verhogen de druk, zodat water sneller kook, verder naar stap condenseren. Dat maakt de installaties bijzonder groot en zeer energie intensief. Want bv die condensatie stap zal wel werken met actieve koeling, en dat zuipt energie.

Dus de kosten van zeewater omzetten naar zoet gaan met dit radicaal omlaag. En wederom, voor die enkelen :P , dit is geen wondermiddel,

Maar het maakt wel het vergezicht van wateroorlogen wat minder waarschijnlijk.
Nope moderne systemen gebruiken omgekeerde osmose, geen verdamping.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 11 februari 2023 @ 21:13:53 #115
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207955659
quote:
Goebbels had ook 6 kinderen. Liep niet goed af. :')
pi_207955805
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:24 schreef 3rr0r het volgende:
Je vergeet dat we met de VS samen in de NAVO zitten. En streek van China en je hebt een verantwoordelijkheid.
Als de VS Taiwan wil verdedigen staat de NAVO daarbuiten.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_207955954
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:19 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Als de VS Taiwan wil verdedigen staat de NAVO daarbuiten.
Dat conflict daar ga je als Europa niet buiten kunnen blijven ongeacht precieze regels NAVO.
pi_207956056
quote:
Zelensky quote on the cover of derspiegel "Putin is a Dragon, he needs to devour." Dragons eat people. To survive, people must eat the Dragon instead. UAarmy offers a recipe for "dragon meat l'ukrainienne".
  zaterdag 11 februari 2023 @ 21:30:27 #119
36431 bleiblei
pi_207956117
Nogal offtopic; wat betreft China vs. Taiwan... Ik zag laatst een hele goeie reden waarom China voorlopig Taiwan niet binnen gaat vallen (bij Lubach meen ik).

ze kopen hun high end chips in Taiwan. Als ze Taiwan binnenvallen raken gegarandeerd die fabrieken ontregeld. En dan krijg je ze nooit meer opgestart :N . Dus in die context denk ik niet dat dat snel gaat gebeuren. Dat China, Taiwan echt binnenvalt.
pi_207956139
twitter
pi_207956306
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:31 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Dan hebben we dat koelwater niet meer nodig.
twitter
pi_207956357
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:13 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Dit was ook wel zo’n walgelijk verhaal inderdaad :r
pi_207956475
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:48 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ze zullen ook de KF51 Panther wel willen verkopen. Rheinmetall is al met Oekrane aan het praten. Volgens de CEO zouden de eerste in 12-18 maanden geleverd kunnen worden. Eventueel met fabriek in dat land.

Het is in principe gewoon een Leopard 2 met een andere koepel en een zwaarder kanon.
Er gaat nu ook echt een fabriek in Oekraine komen om de Panther te maken :D!

Dat kan pas als de oorlog voorbij is.

Stom dat ze die Panther noemen trouwens, die bestond natuurlijk al. Wel leuk dat ze door blijven gaan met die dierennamen ondanks WOII
pi_207956735
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:47 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Stom dat ze die Panther noemen trouwens, die bestond natuurlijk al. Wel leuk dat ze door blijven gaan met die dierennamen ondanks WOII
Gek op poesjes.

Panthers zijn natuurlijk altijd goed.

Tenzij je met een kwaaie in dezelfde ruimte bent natuurlijk.
  Overall beste user 2022 zaterdag 11 februari 2023 @ 22:12:29 #125
3928 Ulx
pi_207957051
quote:

[..]

Ze hadden dat ding ook Tiger III kunnen noemen.
pi_207957424
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207957549
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 22:12 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ze hadden dat ding ook Tiger III kunnen noemen.
Nee joh. De Panther was beter. Moderner ook.
pi_207957683
quote:

[..]

Overigens is helemaal niet zeker of dat ding geproduceerd gaat worden. Het plan is een gezamenlijke Frans Duitse ontwikkeling die de rest van Europa ook gaat gebruiken (bij gebrek aan concurrentie). Dat ding is echter nog niet eens op de tekentafel. Al geloof ik nu wel dat Frankrijk haast krijgt om het te gaan produceren en ontwerpen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207957896
Nice!

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 11 februari 2023 @ 23:06:28 #130
6484 ExTec
pi_207958098
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 22:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens is helemaal niet zeker of dat ding geproduceerd gaat worden.
Ding gaat nooit komen ;)

Het is een PoC van een bedrijf dat vooralsnog geen main battletanks maakt. Ze maken lopen, en dat doen ze zo goed dat bijna iedereen ze gebruikt. Leopards worden gemaakt door KMW. Dus een poging van Reinmetall om de directe concurrentie aan te gaan met een van hun grootste klanten. Eigenlijk moeten ze maar fuseren.
pi_207958111
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 22:37 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Nee joh. De Panther was beter. Moderner ook.
Cougar lijkt mij anders ook wel modern.
Kijk daar regelmatig bevredigende documentaires over.
pi_207958297
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 22:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens is helemaal niet zeker of dat ding geproduceerd gaat worden. Het plan is een gezamenlijke Frans Duitse ontwikkeling die de rest van Europa ook gaat gebruiken (bij gebrek aan concurrentie). Dat ding is echter nog niet eens op de tekentafel. Al geloof ik nu wel dat Frankrijk haast krijgt om het te gaan produceren en ontwerpen.
De MGCS... Ook zo'n gebed zonder end...

Maar goed, in 2012 verzonnen met 2035 als gepland productiejaar. Dus 2040 is best een realistisch jaartal.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Main_Ground_Combat_System

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 11-02-2023 23:27:35 ]
pi_207958394
Wat is er eigenlijk aan de hand in Moldavi? Vind het vreemd nieuws de laatste paar dagen.
Lavrov hintte al naar Moldavi onder Russische invloed brengen, en nu is die pro EU-regering daar gevallen.
Lijkt wel een beetje een Russisch plannetje.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207958517
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 22:54 schreef Slayage het volgende:
Nice!

[ twitter ]
Ik kan me herinneren dat ik hier een aantal keren een discussie heb gehad met bepaalde gebruikers dat netten "NiEt HeLpEn TeGen DrOnEs".

quote:
Beetje gay dit |:)
pi_207958534
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar goed, in 2018 verzonnen met 2035 als gepland productiejaar. Dus 2040 is best een realistisch jaartal.

Die Panther is toch door reinmetall ontworpen en staat nog los van overheden? Dat moet helpen met het sneller kunnen leveren. :+
pi_207958548
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:26 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik kan me herinneren dat ik hier een aantal keren een discussie heb gehad met bepaalde gebruikers dat netten "NiEt HeLpEn TeGen DrOnEs".
Een camonet (want daar ging de discussie toen over) =/= betonijzer (althans zo ziet het er nmm uit). En dat begrijp jij ook heel goed.

Maar goed, dit zal misschien iets helpen tegen de kleine dronetjes.
pi_207958554
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:06 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ding gaat nooit komen ;)

Het is een PoC van een bedrijf dat vooralsnog geen main battletanks maakt. Ze maken lopen, en dat doen ze zo goed dat bijna iedereen ze gebruikt. Leopards worden gemaakt door KMW. Dus een poging van Reinmetall om de directe concurrentie aan te gaan met een van hun grootste klanten. Eigenlijk moeten ze maar fuseren.
Als het ding goed is, en ze kunnen snel produceren, dan maken ze een goeie kans in deze tijd niet?
  zaterdag 11 februari 2023 @ 23:30:11 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207958567
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 22:54 schreef Slayage het volgende:
Nice!

[ twitter ]
Hoeveel nut heeft dat? Dit staat er toch maar een paar schoten en dan verplaatsen ze weer? Zo'n net is weer extra tijd.
pi_207958571
quote:
85s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:19 schreef capricia het volgende:
Wat is er eigenlijk aan de hand in Moldavi? Vind het vreemd nieuws de laatste paar dagen.
Lavrov hintte al naar Moldavi onder Russische invloed brengen, en nu is die pro EU-regering daar gevallen.
Nou dat is dus precies wat daar speelt ja.
Vakman pur sang
  zaterdag 11 februari 2023 @ 23:30:33 #140
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zaterdag 11 februari 2023 @ 23:31:27 #141
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207958590
Raar, China heeft de knowhow en fabrieken om het zelf beter en goedkoper te doen.
Tenzij ze dit aanschaffen voor een toekomstige aanval op Taiwan tussen 2025 en 2027... Dan hebben ze te weinig tijd om een fabriek op te zetten en kunnen ze beter snel 15k via Iran inslaan
twitter
pi_207958700
quote:
84s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:30 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hoeveel nut heeft dat? Dit staat er toch maar een paar schoten en dan verplaatsen ze weer? Zo'n net is weer extra tijd.
Heel veel nut. Er zijn er al meerdere vast komen te zitten in die netten.
https://www.reddit.com/r/(...)on_lancet_caught_in/
A mind with a heart of it's own
pi_207958844
quote:
84s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:30 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Net zoveel nut als al die zelfbouw constructies bovenop de Russische tanks.

https://defence-blog.com/(...)n-russian-tanks/?amp
  zaterdag 11 februari 2023 @ 23:47:50 #144
36431 bleiblei
pi_207958879
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Een camonet (want daar ging de discussie toen over) =/= betonijzer (althans zo ziet het er nmm uit). En dat begrijp jij ook heel goed.

Maar goed, dit zal misschien iets helpen tegen de kleine dronetjes.
A. Toen ging het meen ik over een frame van een garage waar het ding in bleef hangen.
En
B.
Das geen betonijzer... Althans, ik hoop niet dat je in Turkije woont en dat ze dit gebruikt hebben als betonijzer van je appartement -O- .
pi_207958883
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 11 februari 2023 @ 23:49:11 #146
36431 bleiblei
pi_207958910
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een javelin lijkt mij wat anders dan een shahed ;) . Maar misschien heb ik het niet begrepen...
pi_207958944
quote:
85s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:19 schreef capricia het volgende:
De val van het kabinet lijkt een wisseling van de wacht. Net als Macron soms doet. De pro-EU president heeft nog de macht, samen haar partij die een meerderheid in het parlement heeft. De nieuwe premier was haar veiligheidsadviseur en is ook pro-EU. Dat er een grotere focus op veiligheid komt, ligt natuurlijk aan het gerommel van Rusland in en over Moldavie. Verder heeft de nieuwe premier in het verleden succesvolle hervormingen doorgevoerd en dat hebben ze als kandidaat-lid van de EU nu ook hard nodig.
pi_207959112
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:47 schreef bleiblei het volgende:

A. Toen ging het meen ik over een frame van een garage waar het ding in bleef hangen.
Dat was dat stuk missile wat ze ff ergens opgelegd hadden voor de likes. Dat was weer wat anders.

quote:
En
B.
Das geen betonijzer... Althans, ik hoop niet dat je in Turkije woont en dat ze dit gebruikt hebben als betonijzer van je appartement -O- .
Het is voor zover ik kan zien (zit mobiel) iig metaal. Maar goed, als het ze een veilig gevoel geeft prima verder.

Ik heb verder ook helemaal geen zin om die discussie opnieuw te doen.
pi_207959372
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Een javelin lijkt mij wat anders dan een shahed ;) . Maar misschien heb ik het niet begrepen...
Het gaat ook niet om Shaheds, maar om Lancet drones.
A mind with a heart of it's own
  zondag 12 februari 2023 @ 00:17:07 #150
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207959505
Interessante theorie waarom Elon de Starlink ondersteuning voor Ukraine beperkt. Rusland kan het Starlink netwerk slopen door gewoon de hele ruimte te vullen met tungsten balletjes. Ze hoeven niet elke satelliet apart kapot te schieten met een raket. Gewoon een raket vullen met balletjes en daarna langzaam loslaten is genoeg.

https://www.reddit.com/r/(...)acex_has_now_removed
Russia knows its way way behind in space infrastructure, especially spy sats in low earth orbit, and this puts it at a considerable strategic disadvantage. There's little point targeting a single starlink microsat, or a single US spy sat.

But it still has Proton-M and Angara-5s that can launch 23-25 metric tons to LEO. 20 tons is 2 trillion 1 mm/10 mg tungsten microspheres. Launched into polar orbit and slowly pushed out of the payload container over many orbits, that's a halo of likely death to any satellite at its altitude or less.

10 mg isn't much, but at a closing velocity of up to 10 km/s, each hit is up to 500 J, about the same as a 9 mm handgun bullet. Launched at 530 km, that's all the 3500 StarLinks, all the ground imaging satellites, military or commercial. Within 10 years, it all gets dragged to earth by atmospheric drag, but until then, the West has lost is space infrastructure advantage. If I can work this out, that space control is hard, but space denial is easy, so have the Russians, so have the Chinese.

[ Bericht 2% gewijzigd door slashdotter3 op 12-02-2023 00:22:25 ]
  zondag 12 februari 2023 @ 00:18:21 #151
6484 ExTec
pi_207959525
quote:

[..]

Da's natuurlijk appels - peren.

De copecage was de illusie dat die iets konden doen tegen javelins/NLAWs. Nope.

Maar we hebben plaatjes gezien van ijzer mesh die lancets tegenhouden.
pi_207959602
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:13 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Liep juist prima af.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 12 februari 2023 @ 00:24:52 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207959654
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2023 00:18 schreef ExTec het volgende:

[..]
Da's natuurlijk appels - peren.

De copecage was de illusie dat die iets konden doen tegen javelins/NLAWs. Nope.

Maar we hebben plaatjes gezien van ijzer mesh die lancets tegenhouden.
We hebben plaatjes gezien dat ze er in hangen ja. Dat zegt natuurlijk bijzonder weinig. Net als die booster op die dakspanten.

Maar goed, zoals ik al zei, ik heb geen zin om deze discussie opnieuw op te rakelen. Als jullie vinden dat het helpt prima verder. Ik denk er anders over.
  zondag 12 februari 2023 @ 00:35:41 #154
6484 ExTec
pi_207959888
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 00:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
We hebben plaatjes gezien dat ze er in hangen ja. Dat zegt natuurlijk bijzonder weinig.
Maar daarna zien we ook dit:

twitter

En als wat jij zegt de waarheid is,

Dan hebben ze dus daadwerkelijk deze netten alleen opgehangen voor een photo opportunity... om te bevestigen dat de propaganda die ze eerder wereldkundig hebben gemaakt de waarheid is....?

:')

Maar goed,

Nav die ene eerdere post van die ene wappie die ooit tank commandant was geweest, maar als het er op aan kwam echt wel "zou doen wat nodig is",

Kan ik me een idee vormen in wat voor kringen jij je beweegt.

Prima, anders, ik denk er anders over, en vele met mij :) , het heeft idd allicht geen zin om die discussie verder op te rakelen ;)
  zondag 12 februari 2023 @ 00:51:06 #155
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207960108
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2023 00:35 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar daarna zien we ook dit:

[ twitter ]

En als wat jij zegt de waarheid is,

Dan hebben ze dus daadwerkelijk deze netten alleen opgehangen voor een photo opportunity... om te bevestigen dat de propaganda die ze eerder wereldkundig hebben gemaakt de waarheid is....?

:')
Dus toch de doelpalen verzetten? De initiele discussie destijds ging over camonetten en niet over een metalen betonijzer achtig net wat dit is. Dat gaf ik nb. in post #136 nog aan ook...

Als je het dan toch zo nodig over appels en peren wil gaan hebben...

quote:
Maar goed,

Nav die ene eerdere post van die ene wappie die ooit tank commandant was geweest, maar als het er op aan kwam echt wel "zou doen wat nodig is",

Kan ik me een idee vormen in wat voor kringen jij je beweegt.
Och jee... Het ging om het tankoptreden ansich... Daar heeft betrokkene iig meer verstand van dan heel Fok! bijelkaar.

Willem Engel snapt het vwb dansen ook beter dan iedereen hier. Wat er voor de rest uitkomt doet dan niet heel veel terzake.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 12-02-2023 00:56:45 ]
pi_207960127
twitter
  zondag 12 februari 2023 @ 01:00:30 #157
6484 ExTec
pi_207960199
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 00:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dus toch de doelpalen verzetten? De initiele discussie destijds
Die "discussie" ben ik niet aan het voeren.

Ik voer de discussie: helpt metalen mesh tegen lancet loitering munitions, Y/N.

En aangezien ik plaatjes gezien heb van zo'n net wat een lancet gevangen had, en die ene tweet zojuist, ben ik geneigd te denken van wel.

Maar volgens jou moesten we maar vraagtekens zetten bij de authenticiteit van dit alles...?

quote:
We hebben plaatjes gezien dat ze er in hangen ja. Dat zegt natuurlijk bijzonder weinig.
pi_207960231
quote:

[..]

Ondertussen hebben we meerdere van die stalen netten fotos gezien met die Lancet (?) Drone hangend. Als het werkt helemaal prima zou ik zeggen. Het artikel gaat over iets anders .
-Rabia Al-Basri
pi_207960276
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:36 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik snap/begrijp het denk ik ook wel.
Daarentegen zie ik ook niet echt in waarom het westen niet op rap tempo alle typen wapens kan produceren.
Dus dat je niet over tientallen jaren spreekt van replenishment, maar over enkele jaren.
Laat VDL Nedcar bijvoorbeeld maar tanks bouwen.
Technisch is het best mogelijk maar politiek is een ander verhaal. Te veel taboes vrees ik.
Nedcar kan inderdaad prima omgebouwd worden tot "tankfabriek", er gaat zich toch geen autofabrikant meer als klant bij VDL melden om in Born auto's te produceren.
pi_207960375
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar goed, in 2012 verzonnen met 2035 als gepland productiejaar. Dus 2040 is best een realistisch jaartal.

Tsja, dat krijg je wanneer iedereen en zijn moeder allerlei ideen heeft over wat dat ding allemaal moet kunnen. Vijftig soorten munitie verschieten, een glas bier op de loop over het slagveld kunnen vervoeren, klimaatneutraal en divers zijn etc. etc. etc.

Dat ding moet gewoon zo snel mogelijk zo veel mogelijk Russen naar het hiernamaals kunnen helpen, alles meer is overbodige luxe.
pi_207960415
twitter

Dit is al de derde Tor-m2 systeem wat kapot geschoten word en gefilmd word vanuit de lucht... Je begin je haast af te vragen of het wel echt luchtafweer is of kunnen ze een drone niet zien met zo'n systeem?
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 01:50:44 #162
236264 crew  capricia
pi_207960668
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:24 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Dit is al de derde Tor-m2 systeem wat kapot geschoten word en gefilmd word vanuit de lucht... Je begin je haast af te vragen of het wel echt luchtafweer is of kunnen ze een drone niet zien met zo'n systeem?
Hier staat er een stuk over:
https://www.sandboxx.us/b(...)wess-is-exaggerated/

Kort samengevat: ze halen drones niet goed uit de lucht, of hebben raketten aan boord die niet voor drones bedoeld zijn. En als ze dan wel schieten, is de preciese locatie meteen bekend.

En deze is ook veelzeggende:
quote:
To destroy the (Russian) air defense systems, Azerbaijan used decoy aircraft in Armenian territory, which were shot at by the deployed air defense systems. This action exposed the locations of those air defense systems, which were then neutralized by drones.

“Russian air defense systems such as the 2K12 Kub, 9K35 Strela-10, 9K33 Osa, and 2K11 Krug could not intercept a number of drones, which either reached their intended targets or destroyed the air defense system itself. Azerbaijan has also claimed that it destroyed several batteries of the S-300 air defense systems and circulated footage in this regard. This is highly concerning, as it suggests that the S-400, which is the successor of S-300, could have similar vulnerabilities.”
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207960918
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Hier staat er een stuk over:
https://www.sandboxx.us/b(...)wess-is-exaggerated/

Kort samengevat: ze halen drones niet goed uit de lucht, of hebben raketten aan boord die niet voor drones bedoeld zijn. En als ze dan wel schieten, is de preciese locatie meteen bekend.

En deze is ook veelzeggende:
[..]

Dankje. Je zou zeggen zet er dan iets bij wat op zijn minst die drones kan bestrijden. Want afgelopen 2 weken is dit al de 3de en iedere keer op dezelfde manier. Drone spot dat apparaat geeft waarschijnlijk cordinaten door aan artillerie en het wordt vernietigd en de drone filmt het. Die dingen blijken meer dan een miljoen per stuk te kosten.
  zondag 12 februari 2023 @ 02:33:50 #164
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_207961019
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 00:17 schreef slashdotter3 het volgende:
Interessante theorie waarom Elon de Starlink ondersteuning voor Ukraine beperkt. Rusland kan het Starlink netwerk slopen door gewoon de hele ruimte te vullen met tungsten balletjes. Ze hoeven niet elke satelliet apart kapot te schieten met een raket. Gewoon een raket vullen met balletjes en daarna langzaam loslaten is genoeg.

https://www.reddit.com/r/(...)acex_has_now_removed
Russia knows its way way behind in space infrastructure, especially spy sats in low earth orbit, and this puts it at a considerable strategic disadvantage. There's little point targeting a single starlink microsat, or a single US spy sat.

But it still has Proton-M and Angara-5s that can launch 23-25 metric tons to LEO. 20 tons is 2 trillion 1 mm/10 mg tungsten microspheres. Launched into polar orbit and slowly pushed out of the payload container over many orbits, that's a halo of likely death to any satellite at its altitude or less.

10 mg isn't much, but at a closing velocity of up to 10 km/s, each hit is up to 500 J, about the same as a 9 mm handgun bullet. Launched at 530 km, that's all the 3500 StarLinks, all the ground imaging satellites, military or commercial. Within 10 years, it all gets dragged to earth by atmospheric drag, but until then, the West has lost is space infrastructure advantage. If I can work this out, that space control is hard, but space denial is easy, so have the Russians, so have the Chinese.
Dat zou een prima manier zijn om de wereld 40 jaar terug de tijd in te knallen. Kan je nog beter

*O* NUKES! *O*

gebruiken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 02:35:00 #165
236264 crew  capricia
pi_207961028
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 02:20 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Dankje. Je zou zeggen zet er dan iets bij wat op zijn minst die drones kan bestrijden. Want afgelopen 2 weken is dit al de 3de en iedere keer op dezelfde manier. Drone spot dat apparaat geeft waarschijnlijk cordinaten door aan artillerie en het wordt vernietigd en de drone filmt het. Die dingen blijken meer dan een miljoen per stuk te kosten.
Ja. Vaag h.
Die apparaten hebben 8 raketten aan boord. Ik kan niet goed zien op die video of ze alle 8 al afgeschoten zijn.

Bijzonder dat dat ding daar gewoon stil staat. Je zou toch denken dat ie zich snel uit de voeten zou maken, mocht ie wat afgevuurd hebben.
Overigens las ik dat ie echt stil moet staan, wil hij schieten. En dat duurt een 10 a 12 minuten. Misschien was dat het geval?

En je verwacht ook meerdere systemen die elkaar afdekken in een bepaalde zone. En niet een eenling ofzo. Want als ie daar alleen zou staan, dan kun je er simpel meer dan 8 projectielen (of drones ofzo) op af sturen.. hij heeft toch maar max 8 raketten..altijd prijs voor de 9e.
Goedkoop rekensommetje.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 12-02-2023 02:42:51 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 februari 2023 @ 02:47:34 #166
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207961106
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

En aangezien ik plaatjes gezien heb van zo'n net wat een lancet gevangen had, en die ene tweet zojuist, ben ik geneigd te denken van wel.

Maar volgens jou moesten we maar vraagtekens zetten bij de authenticiteit van dit alles...?
[..]

Bij deze een poging jullie tot elkaar te brengen:
Jullie kunnen elkaar de hand schudden terwijl jullie het eens zijn over het feit dat wintercamo niet helpt wanneer de temperaturen dusdanig hoog worden dat de sneeuw smelt.

twitter
pi_207961119
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 02:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Vaag h.
Ze hebben ook 'maar' 8 raketten aan boord. Ik kan niet goed zien op die video of ze alle 8 al afgeschoten zijn.

Bijzonder dat dat ding daar gewoon stil staat. Je zou toch denken dat ie zich snel uit de voeten zou maken, mocht ie wat afgevuurd hebben.
Overigens las ik dat ie echt stil moet staan, wil hij schieten. En dat duurt een 10 a 12 minuten. Misschien was dat het geval?

En je verwacht ook meerdere systemen die elkaar afdekken in een bepaalde zone. En niet een eenling ofzo. Want als ie daar alleen zou staan, dan kun je er simpel meer dan 8 projectielen (of drones ofzo) op af sturen.. hij heeft toch maar max 8 raketten..altijd prijs voor de 9e.
Goedkoop rekensommetje.
Of die dingen stil moeten staan geen idee. Ik weet amper iets van moderne wapentuig veel gelezen over WO1 en 2 daar weet ik meer van af. Dus het is gewoon wat ik hier en op twitter lees hoe iets werkt.

Maar het blijft me verbazen over hoe de Russen met hun spullen omgaan en het lijkt gewoon of ze geen lerend vermogen hebben. Dat je aan het begin van de oorlog nog moeite hebt met drones omdat ze relatief nieuw zijn snap ik nog. Maar na 1 jaar oorlog heb je toch wel door hoe het ongeveer werkt. Dan zet je er iets bij wat wel een drone uit de lucht kan knallen en vervolgens laat je dat apparaat naar een andere plek rijden. tenminste dat lijkt mij het handigste.

Maar goed aan het begin van de oorlog zagen we ook colonne tanks die alleen opereren en van de week zagen we weer hetzelfde. Of dat een tank opgeblazen wordt door een mijn en de rest er vlak bij gaat kijken wat er aan de hand is en vervolgens is het prijs schieten voor artillerie. Maar goed dat is Rusland zijn probleem niet ons probleem.
pi_207961298
quote:

[..]
We hebben plaatjes gezien dat ze er in hangen ja. Dat zegt natuurlijk bijzonder weinig. Net als die booster op die dakspanten.
Als het het plaatje is wat ik denk dat je bedoelt, die was wat ongeloofwaardig idd :D Dunne stalen profieltjes praktisch onbeschadigd waar het op lag. Dat lukt misschien als je het vanaf 3 meter erop gooit, niet als dat met hoge snelheid er op stort.
pi_207961304
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 23:06 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ding gaat nooit komen ;)

Ik zie die Panther er nog best komen, niet als Franse of Duitse MBT, maar er zijn meer markten. En aangezien dat Frans-Duitse project nog wel even duurt, kan Rheinmetall best wat markten wegsnoepen. Net als dat Polen al naar Zuid-Korea is gegaan.

Maar we zien het over 10 jaar wel
pi_207961307
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:23 schreef 3rr0r het volgende:
Dat conflict daar ga je als Europa niet buiten kunnen blijven ongeacht precieze regels NAVO.
Wel in de zin van een directe militaire confrontatie (conventionele oorlog). Daar doelde ik op.
  zondag 12 februari 2023 @ 09:06:11 #171
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207961682
_O-

twitter
  zondag 12 februari 2023 @ 10:00:55 #172
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 12 februari 2023 @ 10:13:26 #173
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207962325
twitter

twitter

twitter

twitter
  zondag 12 februari 2023 @ 10:22:00 #175
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_207962343
quote:
"een oefenterrein bij Munster, ten zuiden van Hamburg"

lol. ongeveer alles ligt "ten zuiden van Hamburg". Munster ongeveer 250km. Meestal bedoel je echt in de buurt van een stad als je zegt "ten zuiden van". Niet zo'n eind weg.
  zondag 12 februari 2023 @ 10:22:10 #176
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207962346
https://www.reddit.com/r/(...)russias_invasion_of/
More than eight months after Russia’s invasion of Ukraine, a number of big Dutch firms continue to be active in Russia and remain tight-lipped about the number of people they employ. Firms such as Unilever, Heineken, SHV, AkzoNobel and Philips
pi_207962375
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:22 schreef slashdotter3 het volgende:
More than eight months after Russia’s invasion of Ukraine, a number of big Dutch firms continue to be active in Russia and remain tight-lipped about the number of people they employ. Firms such as Unilever, Heineken, SHV, AkzoNobel and Philips
Unilever is Brits ;)
Heineken klopt niet, die zijn gestopt

https://som.yale.edu/stor(...)s-russia-some-remain
  zondag 12 februari 2023 @ 10:25:04 #178
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207962385
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:22 schreef slashdotter3 het volgende:
Het is ook al "more ten 4 months after Russia's invasion" :o alleen het ziet er een beetje gek uit als we op twee weken na al een jaar zitten
  zondag 12 februari 2023 @ 10:26:23 #180
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207962391
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:00 schreef slashdotter3 het volgende:
🤔🤔🤔
[ twitter ]
Die Markov lijkt redelijk deel uitmakend van het Russisch establishment.
Zou toch even uitkijken in de buurt van trappen en ramen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sergei_Markov
  zondag 12 februari 2023 @ 10:34:36 #181
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207962487
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:22 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

lol. ongeveer alles ligt "ten zuiden van Hamburg". Munster ongeveer 250km. Meestal bedoel je echt in de buurt van een stad als je zegt "ten zuiden van". Niet zo'n eind weg.
Munster ligt 7O km. ten ZO van Hamburg
De stad Mnster ligt idd veel verder vanaf Hamburg. :)

quote:
Bezogen auf die Zahl der dort stationierten Soldaten ist Munster der grte Standort des deutschen Heeres und viertgrter Standort der Bundeswehr. Nrdlich und sdlich der Stadt liegt der Truppenbungsplatz Munster.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Munster

https://daspanzermuseum.de/

[ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 12-02-2023 10:48:31 ]
  zondag 12 februari 2023 @ 10:44:43 #182
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207962588
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:34 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Munster ligt 7O km.ten ZO van Hamburg
De stad Mnster ligt idd veel verder vanaf Hamburg. :)
[..]
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Munster

https://daspanzermuseum.de/
Een goeie, dat panzermuseum !
  zondag 12 februari 2023 @ 10:51:39 #183
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 12 februari 2023 @ 10:57:46 #184
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207962735
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:51 schreef slashdotter3 het volgende:
🤔🤔🤔
[ twitter ]
Tja als je naast veel manschappen ook veel voertuigen hebt. Ook de mijnen kunnen op natuurlijk.
  zondag 12 februari 2023 @ 10:58:01 #185
323876 michaelmoore
pi_207962740
Putin zou beter aan doen als ie de eigen bevolking , de echte russen ging beschermen, inplaats van hen als kanonnenvlees te gebruiken zodat het platteland nog sneller uitsterft

zondag 12 februari 2023 @ 11:09:31 #186
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207962882
twitter
pi_207963006
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Simmertje op 12-02-2023 11:18:37 ]
  zondag 12 februari 2023 @ 11:18:29 #188
99379 fjs
pi_207963008
quote:
Dit is echt zorgelijk en pijnlijk.
Je moet er niet aan denken dat Oekrane na een paar maanden vechten verloren had en de Russen aan onze grenzen staan. Dan hebben we echt een probleem.

Ik snap niet dat we, na een jaar, niet meer doen aan het opbouwen van onze defensie. Het gaat nota-bene om onze eigen veiligheid! En kom niet aanzetten met bureaucratie, dan moet je er maar leiders op zetten die dat veranderen en prioriteiten stellen. Als Polen het kan, moet het westen het toch ook kunnen. Ik krijg al meer de indruk dat we ons achter elkaar verschuilen maar als het echt mis gaat, we weinig tot niet veel hebben op defensie gebied.

Wie schud onze leiders wakker?

[ Bericht 0% gewijzigd door fjs op 12-02-2023 11:35:05 ]
pi_207963195
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:18 schreef fjs het volgende:

[..]
Je moet er niet aan denken dat Oekrane na een paar maanden vechten verloren had en de Russen aan onze grenzen staan. Dan hebben we echt een probleem.

Ik snap niet dat we, na een jaar, niet meer doen aan het opbouwen van onze defensie. Het gaar nota-bene om onze eigen veiligheid! En kom niet aanzetten met bureaucratie, dan moet je er maar leiders op zetten die dat veranderen en prioriteiten stellen. Als Polen het kan, moeten het westen het toch ook kunnen. Ik krijg al meer de indruk dat we ons achter elkaar verschuilen maar als het echt mis gaat, we weinig tot niet veel hebben op defensie gebied.

Wat een onzin, wat dacht je dat als de NAVO even full blown in de lucht gaat? Ik geef Rusland 72 uur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207963220
quote:

[..]

Ik snap niet dat we, na een jaar, niet meer doen aan het opbouwen van onze defensie. Het gaar nota-bene om onze eigen veiligheid! En kom niet aanzetten met bureaucratie, dan moet je er maar leiders op zetten die dat veranderen en prioriteiten stellen. Als Polen het kan, moeten het westen het toch ook kunnen. Ik krijg al meer de indruk dat we ons achter elkaar verschuilen maar als het echt mis gaat, we weinig tot niet veel hebben op defensie gebied.

West-Europa ontbeert de "Gung Ho-mentaliteit" die de Verenigde Staten wl hebben, daarom zal Europa voor zijn veiligheid ook altijd op de Amerikanen blijven parasiteren. Het is echter nog maar de vraag hoe lang de Amerikanen dat Europese uitbuiten van hun krijgsmacht nog blijven tolereren.
pi_207963226
quote:

[..]

Ik snap niet dat we, na een jaar, niet meer doen aan het opbouwen van onze defensie. Het gaat nota-bene om onze eigen veiligheid! En kom niet aanzetten met bureaucratie, dan moet je er maar leiders op zetten die dat veranderen en prioriteiten stellen. Als Polen het kan, moet het westen het toch ook kunnen. Ik krijg al meer de indruk dat we ons achter elkaar verschuilen maar als het echt mis gaat, we weinig tot niet veel hebben op defensie gebied.

En hoe wil je dat in een jaar doen? Dacht je dat je de training en materieel in een jaartje gefixed is?
pi_207963253
quote:
This is good. Laat heel goed zien hoe verdeeld wij in Europa zijn, wat vervolgens resulteert in dat er simpelweg geen Europese defensie mogelijk is zonder de Amerikanen.
-Rabia Al-Basri
pi_207963290
quote:

[..]

Een jaar is natuurlijk helemaal NIETS als het gaat om heropbouwen van defensie. Je moet alleen al ver tevoren bestellen als het om wapens gaat.
pi_207963298
Je zou toch verwachten, dat na Trump's dreigement de Navo te verlaten, gevolgd door deze oorlog in Europa voldoende zou zijn om als Europa wakker te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 12-02-2023 12:30:23 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207963453
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Een jaar is natuurlijk helemaal NIETS als het gaat om heropbouwen van defensie. Je moet alleen al ver tevoren bestellen als het om wapens gaat.
Plus het werven en opleiden van je mensen, daar gaat een kleine generatie over heen.
pi_207963499
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:22 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

Ligt net onder Hamburg:

Bundeswehrfeuerwehr Munster
+49 5192 122472
https://maps.app.goo.gl/WVR5bMimYVJRHgWZA

Denk dat je in de war bent met Munster vlakbij Anrhem.
  zondag 12 februari 2023 @ 12:02:14 #197
99379 fjs
pi_207963527
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Plus het werven en opleiden van je mensen, daar gaat een kleine generatie over heen.
Maar wat nou als je die tijd helemaal niet hebt?
pi_207963543
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:02 schreef fjs het volgende:
Maar wat nou als je die tijd helemaal niet hebt?
Dan ben je de sjaak, het enige wat je kunt doen is wellicht de mocro maffia inzetten om een asyncrhone oorlog te gaan voeren.
pi_207963821
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Heb jij berhaupt al een plan gezien hoe defensie weer opgebouwd gaat worden? Is er al bekend waar die vele extra miljarden in Nederland naartoe gaan? Dat is volgens mij al 9 maanden geleden bekend gemaakt.

Zelfde geldt voor die 100 miljard van Duitsland, die minister is niet voor niks ontslagen omdat ze een nietsnut was. Daar is in een jaar tijd geen reet gebeurd.
pi_207963882
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:59 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Ligt net onder Hamburg:

Bundeswehrfeuerwehr Munster
+49 5192 122472
https://maps.app.goo.gl/WVR5bMimYVJRHgWZA

Denk dat je in de war bent met Munster vlakbij Anrhem.
Ik denk dat er geoefend wordt bij Bergen Hohne. Daar ligt een heel groot oefenterrein en is in de buurt van Munster.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_207963907
quote:
Hij is in ongenade gevallen. Die zal straks wel met betonnen schoenen in de Moskva worden afgezonken dan.
pi_207963914
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Heb jij berhaupt al een plan gezien hoe defensie weer opgebouwd gaat worden? Is er al bekend waar die vele extra miljarden in Nederland naartoe gaan? Dat is volgens mij al 9 maanden geleden bekend gemaakt.

Zelfde geldt voor die 100 miljard van Duitsland, die minister is niet voor niks ontslagen omdat ze een nietsnut was. Daar is in een jaar tijd geen reet gebeurd.
Alles hangt af van de urgentie. Als het urgent genoeg is versnelt de wapenindustrie en gaat de werving met meer intensiteit.
pi_207963938
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Wat wilde je doen met dat geld om ons te verstevigen?
pi_207963945
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:33 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Alles hangt af van de urgentie. Als het urgent genoeg is versnelt de wapenindustrie en gaat de werving met meer intensiteit.
LOL, zo werkt een leger niet.
pi_207963948
Wat zal de situatie zijn in februari 2024?
Vakman pur sang
  zondag 12 februari 2023 @ 12:37:53 #206
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_207963968
Vergeet niet dat veel zittende Europese regeringen defensie niet hoog op hun lijstje hebben staan. Dat verander je niet zo 1-2-3 als begrotingen al rond zijn, dat is democratie. Defensie wordt een belangrijker onderwerp voor aankomende verkiezingen.
pi_207964014
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:37 schreef RamboDirk het volgende:
Vergeet niet dat veel zittende Europese regeringen defensie niet hoog op hun lijstje hebben staan. Dat verander je niet zo 1-2-3 als begrotingen al rond zijn, dat is democratie. Defensie wordt een belangrijker onderwerp voor aankomende verkiezingen.
Europeanen voelen nog geen enkele urgentie. Beetje wapens aan Oekrane geven en dat zal het wel doen.
Putin zou wat strategische raketten op de bremerhaven moeten gooien om er wat urgentie in te krijgen.
De paniek zal niet te overzien zijn.
Vakman pur sang
  zondag 12 februari 2023 @ 12:41:08 #208
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207964061
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat wilde je doen met dat geld om ons te verstevigen?
Ik weet niet wat de visie is maar we zouden tanks, nieuwe phz2000 en meer patriots kunnen bestellen. Meer van wat we nu al hebben, sowieso omdat we een hoop richting oekrsine hebben gestuurd :')

De marine heeft nog maar weinig schepen over, kan je bestellen. Veel munitie en spikes etc etc.

Sommige bestellingen lijken me vrij standaard, dat hoeft geen jaar te duren om dat te doen.
pi_207964084
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:44 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik weet niet wat de visie is maar we zouden tanks, nieuwe phz2000 en meer patriots kunnen bestellen. Meer van wat we nu al hebben, sowieso omdat we een hoop richting oekrsine hebben gestuurd :')

De marine heeft nog maar weinig schepen over, kan je bestellen. Veel munitie en spikes etc etc.

Sommige bestellingen lijken me vrij standaard, dat hoeft geen jaar te duren om dat te doen.
:') :') :') :')
  zondag 12 februari 2023 @ 12:47:36 #211
pi_207964097
quote:

[..]

Een bestelling duurt 5 minuten :Y
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_207964104
quote:

[..]

Ja er is gewoon een manutan versie voor defensie, even klikken bestellen. Klaar. Krijg je ook zo’n gratis usb fan bij dan.
Vakman pur sang
pi_207964107
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
:') :') :') :')
Goede reactie ^O^

Wat denk jij dan waar we die miljarden aan gaan besteden?
pi_207964120
quote:

[..]

Er zijn maar een beperkt aantal fabrikanten van munitie en tanks en ander wapentuig.

En nu opeens heel veel vraag.
Dus het is momenteel simpelweg een kwestie van achter aansluiten, voor iedereen.
A murky, forgotten land.
  zondag 12 februari 2023 @ 12:50:06 #215
pi_207964121
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:48 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Goede reactie ^O^

Gewoon even een gemechaniseerde brigade bestellen :Y
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 12:50:18 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207964127
quote:

[..]

Gewoon meer coole dingen en schietgeweren kopen man!

Zo doet Polen het idd ook maar of dat verstandig is?

Er moet zoveel geld bij dat er een heel nieuw plan samengesteld moet worden, wat willen we ermee doen en waar willen we heen

Dat alleen al gaat jaren duren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_207964133
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Een bestelling duurt 5 minuten :Y
Er is een verschil tussen 5 minuten en een jaar. Als we 6 phz2000 sturen lijkt me dat je zsm zorgt dat je nieuwe besteld. Zeker omdat het geld er is.
pi_207964143
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:50 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Er zijn maar een beperkt aantal fabrikanten van munitie en tanks en ander wapentuig.

En nu opeens heel veel vraag.
Dus het is momenteel simpelweg een kwestie van achter aansluiten, voor iedereen.
Ja dat is logisch. Maar dan moet je dus wel een bestelling plaatsen.
pi_207964172
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Gewoon even een gemechaniseerde brigade bestellen :Y
Inpakken meneer?
-Nee gaat zo mee
A murky, forgotten land.
pi_207964180
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:50 schreef sp3c het volgende:

[..]
Gewoon meer coole dingen en schietgeweren kopen man!

Zo doet Polen het idd ook maar of dat verstandig is?

Er moet zoveel geld bij dat er een heel nieuw plan samengesteld moet worden, wat willen we ermee doen en waar willen we heen

Dat alleen al gaat jaren duren
Ja er moet een heel nieuw plan komen, wat je niet zomaar bedenkt. Maar sommige dingen, zoals wat je hebt weggevenen aan Oekrane en waarvan je al weet dat je ze nosig hebt, kan je toch al bestellen?

Hoe langer je wacht, hoe veel langer het duurt voordat je het krijgt.
pi_207964181
quote:

[..]
Goede reactie ^O^

Deels zal dat uitgezet worden in bestellingen, alleen als je het over high tech spul hebt als vliegtuigen duurt dat 5-10 jaar.
pi_207964185
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat sowieso, maar reken op een levertijd van jaren.
A murky, forgotten land.
pi_207964240
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Deels zal dat uitgezet worden in bestellingen, alleen als je het over high tech spul hebt als vliegtuigen duurt dat 5-10 jaar.
Dat zeg ik toch, het is niet morgen geleverd uiteraard, maar je kan wel al bestellingen plaatsen voor een aantal zaken waarvan je zeker weet die nodig te hebben, zoals spullen die je weg hebt gegeven.
pi_207964243
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
LOL, zo werkt een leger niet.
LOL zo werkt het Nederlandse leger nu niet. Maar fabrieken ombouwen tot wapenfabrieken als er oorlog is of dreigt is vaak genoeg gebeurd
pi_207964257
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat sowieso, maar reken op een levertijd van jaren.
Ja dat is logisch, daar klaag ik ook niet over :+

Maar zolang er geen bestellingen komen zullen fabrieken minder snel uitbreiden, en als bijvoorbeeld Duitsland eerder komt met bestellingen dan wij dan hebben we een wachttijd die jaren extra duurt.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:01:15 #226
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207964287
Het lijkt me ook verstandig om alvast een hengel uit te werpen naar Nedcar.
pi_207964301
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:59 schreef Multatilu het volgende:

[..]
LOL zo werkt het Nederlandse leger nu niet. Maar fabrieken ombouwen tot wapenfabrieken als er oorlog is of dreigt is vaak genoeg gebeurd
Dat was in de tijd dat men makkelijk autofabrieken kon ombouwen om er vliegtuigen te produceren, in WOII kon Ford elk uur een vliegtuig afleveren, dat gaat nu niet meer.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:05:25 #229
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207964321
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:02 schreef BEFEM het volgende:
Het lijkt me ook verstandig om alvast een hengel uit te werpen naar Nedcar.
De voorkant van een Mini, de achterkant van een Mitsubishi Colt, met een kanon op het dak *O*
A murky, forgotten land.
  Overall beste user 2022 zondag 12 februari 2023 @ 13:06:07 #231
3928 Ulx
pi_207964328
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:08 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Nedcar kan inderdaad prima omgebouwd worden tot "tankfabriek", er gaat zich toch geen autofabrikant meer als klant bij VDL melden om in Born auto's te produceren.
Is dat zo? Kunnen die machines het verschil in gewicht tussen een Mini en een Leopard2A7+ of (eerder nog) een Panther wel aan?
pi_207964336
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:59 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch, het is niet morgen geleverd uiteraard, maar je kan wel al bestellingen plaatsen voor een aantal zaken waarvan je zeker weet die nodig te hebben, zoals spullen die je weg hebt gegeven.
En ik zeg je net dat het opbouwen van je leger een kleine generatie duurt, je kunt niet in 1 keer 100K man oproepen daarvoor hadden we vroeger ook dienstplicht Hans. Alleen in Nederland heeft men het complete leger afgebouwd, willen we dat weer opbouwen dan zullen we 10 tot 15 miljard per jaar de komende 20 jaar moeten neertellen, aangezien ze dat liever uitgeven aan windmolens is dat geld er simpelweg niet. Het beste wat we kunnen doen op dit moment is zo snel mogelijk onze hightech uitbreiden, maar daar zul je wel heel lief de Amerikanen voor moeten aankijken.
pi_207964343
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:06 schreef Ulx het volgende:

[..]
Is dat zo? Kunnen die machines het verschil in gewicht tussen een Mini en een Leopard2A7+ of (eerder nog) een Panther wel aan?
Tanks zou je ze nog wel kunnen laten bouwen, bijvoorbeeld in licentie van een ander Westers land.
pi_207964365
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
En ik zeg je net dat het opbouwen van je leger een kleine generatie duurt, je kunt niet in 1 keer 100K man oproepen daarvoor hadden we vroeger ook dienstplicht Hans. Alleen in Nederland heeft men het complete leger afgebouwd, willen we dat weer opbouwen dan zullen we 10 tot 15 miljard per jaar de komende 20 jaar moeten neertellen, aangezien ze dat liever uitgeven aan windmolens is dat geld er simpelweg niet. Het beste wat we kunnen doen op dit moment is zo snel mogelijk onze hightech uitbreiden, maar daar zul je wel heel lief de Amerikanen voor moeten aankijken.
En ik zeg nergens dat ik het niet met je eens ben :?
  zondag 12 februari 2023 @ 13:11:02 #235
pi_207964369
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:53 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Inpakken meneer?
-Nee gaat zo mee
Zegels bij?
pi_207964373
quote:

[..]

Je kan wel bestellen. Maar het gaat veel tijd kosten. als het al beschikbaar is.
pi_207964374
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:09 schreef BEFEM het volgende:

[..]
En ik zeg nergens dat ik het niet met je eens ben :?
Je deed nogal makkelijk over "even" bestellen, het is geen paar schoenen wat je koopt, dat soort materieel moet wel passen in je rol en strategie. En dat moet je dus ook met je buurtjes afstemmen, wat we gelukkig de laatste jaren bijvoorbeeld al redelijk aardig doen.
pi_207964378
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat was in de tijd dat men makkelijk autofabrieken kon ombouwen om er vliegtuigen te produceren, in WOII kon Ford elk uur een vliegtuig afleveren, dat gaat nu niet meer.
Niemand heeft toch gezegd dat het makkelijk gaat? Het terrein, de productiehallen en al het personeel kun je prima inzetten. De productielijnen ed moet vervangen worden maar de pershal kun je denk ik tot zekere hoogte gewoon inzetten net zoals de lakstraat. En als dat niet zo is dan verwijder/vervang je deze ook.
pi_207964392
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:11 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Niemand heeft toch gezegd dat het makkelijk gaat? Het terrein, de productiehallen en al het personeel kun je prima inzetten. De productielijnen ed moet vervangen worden maar de pershal kun je denk ik tot zekere hoogte gewoon inzetten net zoals de lakstraat.
Zoals ik schreef zou dat voor Tanks nog wel kunnen, maar voor high tech spul is dat lastig.
Daarnaast kun je dat wel willen, maar dan zul je eerst naar een oorlogseconomie moeten overstappen, nou dat gaat wat worden die wokes in Den Haag.
pi_207964413
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:50 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen 5 minuten en een jaar. Als we 6 phz2000 sturen lijkt me dat je zsm zorgt dat je nieuwe besteld. Zeker omdat het geld er is.
Ja. Dat kan. Het idee nu is volgens mij ze op te knappen. Gaat vast ook veel langer duren dan 1 jaar.
  Overall beste user 2022 zondag 12 februari 2023 @ 13:15:32 #241
3928 Ulx
pi_207964428
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:36 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
West-Europa ontbeert de "Gung Ho-mentaliteit" die de Verenigde Staten wl hebben,
Geef elke staat in de VS een apart ministerie van defensie en zie of het nog zo soepel loopt.
pi_207964464
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:15 schreef Ulx het volgende:

[..]
Geef elke staat in de VS een apart ministerie van defensie en zie of het nog zo soepel loopt.
Plus dat de VS helemaal leeg loopt op zijn defensie, voor de rest is nergens budget voor.
De VS geeft percentage gewijs 5 keer meer uit.
pi_207964470
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zoals ik schreef zou dat voor Tanks nog wel kunnen, maar voor high tech spul is dat lastig.
Daarnaast kun je dat wel willen, maar dan zul je eerst naar een oorlogseconomie moeten overstappen, nou dat gaat wat worden die wokes in Den Haag.
Wat betreft Nedcar lijkt me logisch dat ze daar alleen tanks zouden kunnen gaan maken. Andere bedrijven onder de vdl groep kunnen prima andere wapens maken maar of dit allemaal gaat gebeuren is een politieke kwestie. Waarschijnlijk nooit tenzij het Russische leger navo grondgebied betreed.
pi_207964485
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:19 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Wat betreft Nedcar lijkt me logisch dat ze daar alleen tanks zouden kunnen gaan maken. Andere bedrijven onder de vdl groep kunnen prima andere wapens maken maar of dit allemaal gaat gebeuren is een politieke kwestie. Waarschijnlijk nooit tenzij het Russische leger navo grondgebied betreed.
Zo'n fabriek is ook niet snel omgebouwd lijkt me.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:24:01 #245
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207964529
quote:

[..]
Die plannen liggen er wel. Von der Leyen en haar secretaris waren daar vorige week niet alleen om over toedreding te praten. O.a. ook hoe verder na de oorlog. Bijv. over integratie van UA in het Europese energiesysteem, opzetten van o.a. waterstof infrastructuur tbv Europese H2 vraag.

Europa gaat UA niet (meer) loslaten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_207964539
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:19 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Het punt is dat je natuurlijk bewapend op een bepaald verwachtingspatroon, dat van Rusland hoeven we nou niet zo heel bang voor te zijn. Ik zou me eerder zorgen maken om China.
pi_207964542
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Je kan wel bestellen. Maar het gaat veel tijd kosten. als het al beschikbaar is.
Misschien is minn laatste zin wat dubbelzinnig :') ik bedoel dat de bestelling plaatsen geen jaar hoeft te duren, het leveren duurt uiteraard lang.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:25:04 #248
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207964546
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja er is gewoon een manutan versie voor defensie, even klikken bestellen. Klaar. Krijg je ook zo’n gratis usb fan bij dan.
Kan makkelijker via Alibaba. China is weer open enzo.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Overall beste user 2022 zondag 12 februari 2023 @ 13:25:23 #249
3928 Ulx
pi_207964550
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Je bedoelt dat de VVD regering Rutte die in 2012 de Leopards wegdeed want duur in het ongelijk gesteld gaat worden door de VVD regering Rutte door voor veel meer geld nieuwe Leopards te kopen?

Ik zie daar toch wel wat politieke issues. Eigenlijk. Zeg maar.
pi_207964553
Rijk Nederland bungelt achteraan
Van alle dertig NAVO-landen staat Nederland op de twintigste plek als het gaat om defensie-uitgaven gemeten naar het BBP, dat is het geld dat Nederland in totaal verdient.

Aanbesteding
En van de redenen waarom het Defensie niet lukt om projecten snel te voltooien, zijn de aanbestedingsregels. In een aantal gevallen is het gekomen tot rechtszaken van partijen die vinden dat ze benadeeld zijn bij een aanbesteding.

Dat leidde bij de aankoop van nieuwe uniformen tot een vertraging en zelfs tot het besluit om een 'interim kledingpakket' te gaan verstrekken in afwachting van het nieuwe uniform. Dat interim pakket kwam wegens leveringsproblemen ook nog eens later dan gedacht.

Daarnaast gaat het bij de aanschaf van militair materieel zoals onderzeers, gevechtsvliegtuigen als de F-35 en fregatten om hele lange trajecten. "Dat zijn geen broodjes die je bij de bakker haalt", zegt Frans Osinga bijzonder hoogleraar oorlogstudies. BRON: https://www.rtlnieuws.nl/(...)neel-verdedigen-navo
pi_207964555
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

[..]

Proof of concept werkt. Feit is dat je precies kan berekenen hoe sterk een net moet zijn om specifiek de Lancet drone tegen te houde. Volgens mij heb ik dit hier ergens al eens gedaan.

Deze Youtuber legt eea uit over training.

Zootje mobiks loopt te klagen dat ze gestript de dood in worden gestuurd.

Zondag kijktip: Perun heeft (waarschijnlijk) weer een interessante video gemaakt over drones:
pi_207964568
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Misschien is minn laatste zin wat dubbelzinnig :') ik bedoel dat de bestelling plaatsen geen jaar hoeft te duren, het leveren duurt uiteraard lang.
Zoals je hierboven in mijn post ziet moet je ook het aanbestedingstraject volgen. Kost ook veel tijd.
pi_207964570
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:20 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Zo'n fabriek is ook niet snel omgebouwd lijkt me.
Zeker niet, uit hoeveel onderdelen zou een nieuwe generatie mbt bestaan en hoe veel leveranciers zit je aan vast? Met wat voor leveringstijden heb je te maken, moet allemaal goed op elkaar afgestemd worden. De fabriek moet aangepast worden en het personeel bijgeschoold.

Maargoed dan kun je misschien ook stellen dat je beter te vroeg dan te laat kan beginnen ermee.
pi_207964609
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:27 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Zeker niet, uit hoeveel onderdelen zou een nieuwe generatie mbt bestaan en hoe veel leveranciers zit je aan vast? Met wat voor leveringstijden heb je te maken, moet allemaal goed op elkaar afgestemd worden. De fabriek moet aangepast worden en het personeel bijgeschoold.

Maargoed dan kun je misschien ook stellen dat je beter te vroeg dan te laat kan beginnen ermee.
Zeker mee beginnen als dat o.a. financieel beter is.
pi_207964641
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je deed nogal makkelijk over "even" bestellen, het is geen paar schoenen wat je koopt, dat soort materieel moet wel passen in je rol en strategie. En dat moet je dus ook met je buurtjes afstemmen, wat we gelukkig de laatste jaren bijvoorbeeld al redelijk aardig doen.
Ik stel niet voor om een vliegdekschip te bestellen of 500 tanks. Maar we geven 6 phz2000 weg, bestel ze op z'n minst terug, en nog beter dat je er gelijk 5 extra besteld. Dat kan je met verschillende zaken doen. Je rol wijzigt niet opeens daardoor maar je zorgt in ieder geval al wel dat je bezig bent om te versterken terwijl je je nieuwe strategie bedenkt. Anders heb je over een jaar een strategie en ga je dan bestellen. Ben je 2 jaar voor Jan lul aan het wachten.

Defensie heeft ook echt wel een lijstje van spullen die ze willen hebben.
pi_207964661
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:30 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Zeker mee beginnen als dat o.a. financieel beter is.
Als je in defensie termen spreekt zijn we net klaar met alles af te bouwen.
Je moet maar eens kijken hoeveel defensiegebouwen er alleen al te koop staan. Maar zo gaat dat met alles in Nederland, alleen maar korte termijn denken, Honderden Leopards voor een habbekrats weg gedaan. F16s weggedaan, vaccin fabriek verkocht. Medicijnen kunnen we kennelijk ook al niet produceren, ik fluister nu alvast: boeren......
pi_207964679
Pantserhouwitser 2000NL
De Pantserhouwitser 2000NL (PzH2000NL) is het zwaarste geschut van de landmacht. Het 155mm-(krombaan)geschut kan tot op 50 kilometer afstand vijandelijke doelen onder vuur nemen.

Lees ook: Defensie versterkt gevechtskracht landmacht (18 oktober 2022)

Specificaties
lengte: 7,91 meter (zonder schietbuis) 11,70 meter (met schietbuis)
breedte: 3,60 meter
hoogte (met torendakmitrailleur en uitschuifbare periscoop): 3,07-3,46 meter
gewicht: 55.500 kilo (gevechtsklaar)
motor: 8-cilinder dieselmotor, 986 pk
bemanning: 5
snelheid: 62 kilometer per uur
bewapening:
155mm-houwitser (krombaangeschut)
7.62mm-mitrailleur (torendak)
(rook)granaatwerpers
Vergroot afbeeldingEen Pantserhouwitser vuurt vanuit een open stuk bos een Excalibur-precisiegranaat af.Toon opties
Een Pantserhouwitser vuurt een Excalibur-precisiegranaat af tijdens een proef met deze munitie in Zweden (oktober 2018).
Midlife update
Nederland gaat de Pantserhouwitsers ingrijpend moderniseren. De zogenoemde midlife update (MLU) garandeert de inzetbaarheid tot 2040.

De belangrijkste vernieuwing betreft de elektronica. Natuurlijk is het oude systeem regelmatig gepdatet. Vergelijk het met Windows XP. Jarenlang in gebruik met regelmatige updates, maar uiteindelijk vervangen door Windows 10. Met de MLU komt er een nieuwe generatie elektronica, die zijn voorganger volledig vervangt. Veiliger, krachtiger en beter in staat om toekomstige innovaties op aan te sluiten.

Daarnaast krijgt het wapensysteem een nieuw klimaatsysteem (ventilatie, koeling, verwarming), nieuwe energievoorziening en nieuwe (nacht)zichtapparatuur voor de chauffeur. Verder worden de (dak)bepantsering en het munitielaadsysteem verbeterd.

De aanpassingen zijn ook nodig omdat steeds meer onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Fabrikant Krauss-Maffei Wegmann bouwt een prototype dat in 2025 beschikbaar moet zijn voor beproeving. De aanpak van de MLU duurt daarna naar verwachting 2 jaar en moet in de loop van 2028 zijn afgerond. Bron:https://www.defensie.nl/o(...)itser-2000nl-pzh2000

Verbeteren duurt al tot 2028
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 13:36:35 #258
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207964681
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:54 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja er moet een heel nieuw plan komen, wat je niet zomaar bedenkt. Maar sommige dingen, zoals wat je hebt weggevenen aan Oekrane en waarvan je al weet dat je ze nosig hebt, kan je toch al bestellen?

Hoe langer je wacht, hoe veel langer het duurt voordat je het krijgt.
Dat kan wel maar gek genoeg is de noodzaak er NU niet om te haasten

Althans het is niet ineens minder 5 voor twaalf dan vijf jaar geleden, misschien zelfs kwart voor twaalf inmiddels omdat ook de Russen flink aan de bak moeten om weer een realistische vuist te kunnen zwaaien

Easy does it
pi_207964685
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:32 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik stel niet voor om een vliegdekschip te bestellen of 500 tanks. Maar we geven 6 phz2000 weg, bestel ze op z'n minst terug, en nog beter dat je er gelijk 5 extra besteld. Dat kan je met verschillende zaken doen. Je rol wijzigt niet opeens daardoor maar je zorgt in ieder geval al wel dat je bezig bent om te versterken terwijl je je nieuwe strategie bedenkt. Anders heb je over een jaar een strategie en ga je dan bestellen. Ben je 2 jaar voor Jan lul aan het wachten.

Defensie heeft ook echt wel een lijstje van spullen die ze willen hebben.
Dat gebeurt nu ook op grote schaal, er is op dit moment een enorm doorschuif circus bezig in Nato en bevriende landen, maar dan nog kost het tijd. Daarnaast is het niet zo dat we "even" spul weggeven, hiermee laat je Rusland gelijk zien dat er niet te spotten valt met Europa, daarom is het ook zo belangrijk om nu die solidariteit op te brengen.
pi_207964709
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:25 schreef Ulx het volgende:

[..]
Je bedoelt dat de VVD regering Rutte die in 2012 de Leopards wegdeed want duur in het ongelijk gesteld gaat worden door de VVD regering Rutte door voor veel meer geld nieuwe Leopards te kopen?

Ik zie daar toch wel wat politieke issues. Eigenlijk. Zeg maar.
Ik klaag toch juist over de politiek :D !
pi_207964721
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:36 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dat kan wel maar gek genoeg is de noodzaak er NU niet om te haasten

Althans het is niet ineens minder 5 voor twaalf dan vijf jaar geleden, misschien zelfs kwart voor twaalf inmiddels omdat ook de Russen flink aan de bak moeten om weer een realistische vuist te kunnen zwaaien

Easy does it
Dit maar we moeten ook niet te makkelijk denken, ik voorspel dat China zich de komende jaren stevig militair gaat vestigen in Afrika en dan kan de tijd snel gaan.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:40:00 #262
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 12 februari 2023 @ 13:40:59 #263
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207964751
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:25 schreef Jaroon het volgende:
Dat leidde bij de aankoop van nieuwe uniformen tot een vertraging en zelfs tot het besluit om een 'interim kledingpakket' te gaan verstrekken in afwachting van het nieuwe uniform. Dat interim pakket kwam wegens leveringsproblemen ook nog eens later dan gedacht.
Het interim uniform wat is verzonnen omdat het definitieve uniform vertraging heeft opgelopen had sowieso al vertraging opgelopen en nu heeft het definitieve pak wederom vertraging opgelopen... :')

quote:
Nieuwe operationele gevechtskleding laat langer op zich wachten

Nieuwsbericht | 01-02-2023 | 10:58
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 13:43:06 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207964776
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit maar we moeten ook niet te makkelijk denken, ik voorspel dat China zich de komende jaren stevig militair gaat vestigen in Afrika en dan kan de tijd snel gaan.
Dat doen 'wij' ook met zijn allen alleen is China daar gek genoeg wat transparanter in

En strooien ze met geld
  zondag 12 februari 2023 @ 13:43:15 #265
323876 michaelmoore
pi_207964777
https://www.kp.ru/online/news/5138279/?from=twall

Ik zie geen reden om hier aan te twijfelen, 4% van het BPP dus, terwijl het Poolse BBP bijna gelijk is aan het nederlandse BBP
quote:
Duda noemde het aantal Amerikaanse troepen dat in Polen was gestationeerd
Duda zei dat 10.000 Amerikaanse troepen in Polen zijn gestationeerd
Elizabeth Koeznetsova

Duda noemde het aantal Amerikaanse troepen dat in Polen was gestationeerd
het aantal in Polen gestationeerde Amerikaanse militairen bedraagt ​​ongeveer 10.000. Dat heeft de Poolse president Andrzej Duda bekendgemaakt .

“We hebben er alles aan gedaan om lid te worden van de NAVO, juist om de garantie van artikel 5 van het Verdrag te krijgen.
Het gaat niet alleen om woorden. Vandaag, met de versterking van de NAVO-aanwezigheid aan de oostflank, zijn bijna 10.000 Amerikaanse troepen aanwezig op ons grondgebied”, zei de Poolse leider in een interview met Le Figaro .

Duda zei dat het Poolse leger nu zijn defensieve capaciteiten uitbreidt door wapens te kopen.
Volgens de door het hoofd van de republiek aangehaalde gegevens is dit jaar meer dan 4% van het bbp bestemd voor de verdediging van het land.
De Poolse president merkte op dat deze cijfers tweemaal de norm van 2% van de Noord-Atlantische Alliantie zijn.

"Vandaag bouwen we aan gemeenschappelijke veiligheid, n voor allen, allen voor n", zei hij.

Читайте на WWW.KP.RU: https://www.kp.ru/online/news/5138279/
pi_207964796
quote:
Die Wagner groep zou straks wel eens hetzelfde lot kunnen ondergaan als de bruinhemden van de SA indertijd.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:45:08 #267
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207964831
quote:
Bloed spat er van af. :')
pi_207964880
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dat doen 'wij' ook met zijn allen alleen is China daar gek genoeg wat transparanter in

En strooien ze met geld
Het maakt niet uit of wij dat ook doen, het probleem is dat ze dan een stuk dichter op onze nek zitten, er zijn best veel grote oorlogen geweest waar zelfs hele kleine kut eilandjes enorm belangrijk zijn. Daarom moeten we onze overzeese gebieden ook heel goed koesteren. Laatst een mooi documentaire gezien over: https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Black_Buck

Zonder een klein klote eilandje als Ascension hadden ze nooit snel kunnen reageren.
  zondag 12 februari 2023 @ 13:51:15 #270
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  Overall beste user 2022 zondag 12 februari 2023 @ 13:55:07 #271
3928 Ulx
pi_207964951
quote:
Sperbank.
  Overall beste user 2022 zondag 12 februari 2023 @ 13:55:20 #272
3928 Ulx
pi_207964955
twitter
pi_207965083
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:55 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
@AchJa zal jalours zijn dat ze daar zoveel verschillende uniformen hebben ;)
pi_207965362
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 02:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Vaag h.
Die apparaten hebben 8 raketten aan boord. Ik kan niet goed zien op die video of ze alle 8 al afgeschoten zijn.

Goedkoop rekensommetje.
Volgens mij hebben ze (bijna) geen anti drone systemen.

https://www.aa.com.tr/en/(...)couple%20of%20months.

Een nieuwe fabriek moet nog worden opgestart.

Dan hebben ze op papier nog harpoon manpads, maar geen idee hoe effectief die zijn.

Ook zou er een "gipka s" systeem moeten zijn, maar daar heb ik nog geen enkel beeld van gezien.
  FOK!fotograaf zondag 12 februari 2023 @ 14:33:22 #275
364681 over_hedge
pi_207965388
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:55 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Die taal is zo langzaam :D Als je klaar met lezen bent zit je paar seconden te wachten tot de volgende zin :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  zondag 12 februari 2023 @ 14:40:01 #276
6484 ExTec
pi_207965483
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:46 schreef Hathor het volgende:

[..]
Bloed spat er van af. :')
Pink mist.
  zondag 12 februari 2023 @ 14:49:09 #277
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207965585
quote:
10s.gif Op zondag 12 februari 2023 14:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Pink mist.
Mwah, wel wat meer dan alleen een pink.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_207965599
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:06 schreef Ulx het volgende:

[..]
Desnoods gaat men componenten voor de Puma produceren, hoofdzaak is dat men ophoudt met zoeken naar een nieuwe autoproducent die toch nooit gaat komen.
  zondag 12 februari 2023 @ 14:55:32 #279
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207965706
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 14:50 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Desnoods gaat men componenten voor de Puma produceren, hoofdzaak is dat men ophoudt met zoeken naar een nieuwe autoproducent die toch nooit gaat komen.
Het maakt niet uit wat ze daar gaan produceren. Als er maar een Variomatic in past.
pi_207965726
quote:

[..]
Goede reactie ^O^

Decennialang vergaderen over de vereiste specificaties van de benodigde militaire hardware, daar tijdens de verschillende regeringsperiodes meerdere keren op terug komen, waardoor er een onmogelijk eisenpakket ontstaat. Vervolgens hooguit vijf stuks van het betreffende voertuig bestellen en er daarna vier aan Estland verkopen. Gelukkig waren de broodjes wel lekker.
pi_207965769
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je in defensie termen spreekt zijn we net klaar met alles af te bouwen.
Je moet maar eens kijken hoeveel defensiegebouwen er alleen al te koop staan. Maar zo gaat dat met alles in Nederland, alleen maar korte termijn denken, Honderden Leopards voor een habbekrats weg gedaan. F16s weggedaan, vaccin fabriek verkocht. Medicijnen kunnen we kennelijk ook al niet produceren, ik fluister nu alvast: boeren......
Precies, veel is er gewoon niet meer, dus van opnieuw opstarten is helemaal geen sprake. Bijvoorbeeld Artillerie Inrichtingen/Eurometaal (oorsprong nog uit de tijd van de Republiek) in Zaandam is weg, als in het terrein is nu zo'n hipster industrieel erfgoed terrein waar je vegan stoofpotjes kan eten. Daar kun je niet even een nieuwe productie op gaan starten.

Veel is geconsolideerd en je hebt nu een paar grote fabrikanten. Maar hun hele productieproces is ingericht op een lange periode mondjesmaat leveren. Niet om in 1x 1000 tanks te produceren. En dit is echt niet makkelijk om te zetten.
pi_207965805
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 14:50 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Als er een partij in NL geschikt is om groots de defensie-industrie in te stappen is het denk ik idd wel VDL.
pi_207965826
Russische tanktop

twitter
pi_207965856
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Plus dat de VS helemaal leeg loopt op zijn defensie, voor de rest is nergens budget voor.
De VS geeft percentage gewijs 5 keer meer uit.
In Europa lopen we leeg op allerlei sociale/filantropische zaken, waardoor we bij de Amerikanen moeten bedelen wanneer de Russen weer eens aan de poort staan te rammelen. Zeg het maar. Wat is wijsheid?
pi_207965865
Nederland is sowieso al verloren als het gaat om defensie. Van de week deze parel gelezen.
https://www.omroepflevola(...)e-kan-best-onder-nap

De nieuwe defensiebasis kan prima onder NAP liggen want zo'n overstroming komt toch maar eens in de 1000 jaar voor. Met een heel verhaal erbij over hoe de dijken zo goed zijn en we hun normen hebben verhoogd.

Komt werkelijk waar niet eens in ze op dat als je een militaire basis hebt je die misschien in geval van oorlog ook moet gebruiken. Dan is zo'n basis wel heel makkelijk lam te leggen als je 100km verder op alleen een dijk hoeft op te blazen. 8)7
  zondag 12 februari 2023 @ 15:04:15 #286
6484 ExTec
pi_207965870
Die hele discussie over lange lead times vind ik zo :')

Als GDLS 13-15 Abrams per maand kan produceren, kunnen anderen dat ook.

Is het makkelijk? Dat zeg ik niet.

Maar zoals gewoonlijk is er gewoon te weinig wil.

Ik denk dat er inzake onze oosterburen ook nog een bepaald economisch fenomeen meespeelt waar je de klok gelijk op kunt zetten, inzake partijen die op natuurlijke wijze een (bijna) monopolie hebben gewonnen: we worden lui. We smeren je gewoon een levertijd aan van een decennium, want je blijft toch wel komen.
  zondag 12 februari 2023 @ 15:06:38 #287
99379 fjs
pi_207965910
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:25 schreef Jaroon het volgende:
Rijk Nederland bungelt achteraan
Van alle dertig NAVO-landen staat Nederland op de twintigste plek als het gaat om defensie-uitgaven gemeten naar het BBP, dat is het geld dat Nederland in totaal verdient.

Aanbesteding
En van de redenen waarom het Defensie niet lukt om projecten snel te voltooien, zijn de aanbestedingsregels. In een aantal gevallen is het gekomen tot rechtszaken van partijen die vinden dat ze benadeeld zijn bij een aanbesteding.

Daarnaast gaat het bij de aanschaf van militair materieel zoals onderzeers, gevechtsvliegtuigen als de F-35 en fregatten om hele lange trajecten. "Dat zijn geen broodjes die je bij de bakker haalt", zegt Frans Osinga bijzonder hoogleraar oorlogstudies. BRON: https://www.rtlnieuws.nl/(...)neel-verdedigen-navo
Dan zijn we doomed als de pleuris uitbreekt. En op onze grafsteen staat 'Ze zijn gestorven door bureaucratie'.
pi_207965926
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het interim uniform wat is verzonnen omdat het definitieve uniform vertraging heeft opgelopen had sowieso al vertraging opgelopen en nu heeft het definitieve pak wederom vertraging opgelopen... :')
[..]
[ afbeelding ]
We gaan de Russen kapot bureaucratiseren en managen, dat zal ze leren!
pi_207966106
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:06 schreef fjs het volgende:

[..]
Dan zijn we doomed als de pleuris uitbreekt. En op onze grafsteen staat 'Ze zijn gestorven door bureaucratie'.
Ja,dit moet beter, Aan de andere kant dit voorkomt dus grootschalig corruptie in Nederland. Bureaucratie is om innovatie te bevorden en corruptie moeilijker te maken. je ziet in Landen met weinig bureaucratie veel corruptie en totaal geen innovaties. Ik denk een belangrijkh heikelpunt is: , Nederland is erg klein land, en er is niet voldoende vraag naar defensiekleding van Nederlandse bodem, neem een VS, daar kun je meerdere bedrijfjes hebben wie dit maken omdat de markt grootgenoeg is hiervoor (ook in particuliere aanschaf). Nederland krijgt een bedrijf de aan besteding en begint dan met ontwerpen, dit is natuurlijk voor innovatie de omgekeerde wereld.
  zondag 12 februari 2023 @ 15:26:07 #290
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207966135
Dat zijn veel centjes:
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 12 februari 2023 @ 15:34:42 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 12 februari 2023 @ 15:37:44 #292
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207966233
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]
Tja vrouwelijke minister op defensie.
De heren lopen keurig in het gelid want vrouw. Maar kleren uitzoeken gaat een lange bezigheid zijn !

Je komt gaat wel prima uitkomen met die getailleerde broeken natuurlijk !
pi_207966262
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:04 schreef ExTec het volgende:
Dat sowieso. We hebben met Corona gezien hoeveel resources ergens tegenaan gegooid kunnen worden als we willen.
  zondag 12 februari 2023 @ 15:40:58 #294
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207966281
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
Gewoon een netje spannen werkt dus niet bij de Russen? Raar...
Ik vind dat de pro-net heren nu best deze handschoen op mogen pakken !
pi_207966327
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:37 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Tja vrouwelijke minister op defensie.
De heren lopen keurig in het gelid want vrouw. Maar kleren uitzoeken gaat een lange bezigheid zijn !

Je komt gaat wel prima uitkomen met die getailleerde broeken natuurlijk !
Vallen schoenen daar ook onder of is dat een aparte aanbesteding? :P
  Overall beste user 2022 zondag 12 februari 2023 @ 15:53:47 #296
3928 Ulx
pi_207966472
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:04 schreef ExTec het volgende:
Die hele discussie over lange lead times vind ik zo :')

Als GDLS 13-15 Abrams per maand kan produceren, kunnen anderen dat ook.

Is het makkelijk? Dat zeg ik niet.

Ik denk dat er inzake onze oosterburen ook nog een bepaald economisch fenomeen meespeelt waar je de klok gelijk op kunt zetten, inzake partijen die op natuurlijke wijze een (bijna) monopolie hebben gewonnen: we worden lui. We smeren je gewoon een levertijd aan van een decennium, want je blijft toch wel komen.
Dat lijkt me ook.

De productie van de Abrams lag sinds de jaren negentig ook regelmatig stil. Verder heeft Nederland nu al Leopards, dus een compleet eisenpakket gaan verzinnen om dan uit te vinden dat je extra Leopards wil is nergens voor nodig. Probleem ligt vooral bij de VVD/Rutte die ze hebben weggedaan. Daarom zullen die wel voor iets anders willen gaan, gewoon om gezichtsverlies te voorkomen..

Van de Pzh2000's staan er nog twintig in de opslag, daar zit minder druk op. De zware mortieren zijn ook naar Oekrane gegaan. Daarvoor moeten ze nog wel wat vinden. Mjolnir of zo. Kan op een CV90.
  zondag 12 februari 2023 @ 15:54:45 #297
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207966488
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:44 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Vallen schoenen daar ook onder of is dat een aparte aanbesteding? :P
Die schoenen waren ze vrij snel uit. Alleen de achja’s van deze wereld zagen de hakken niet zo zitten, ook de blinkende gespjes rammelden ietwat.

Je kent ze, gewoon niet makkelijk, maar wel snel zagen !
pi_207966532
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207966593
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:53 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook.

De productie van de Abrams lag sinds de jaren negentig ook regelmatig stil. Verder heeft Nederland nu al Leopards, dus een compleet eisenpakket gaan verzinnen om dan uit te vinden dat je extra Leopards wil is nergens voor nodig. Probleem ligt vooral bij de VVD/Rutte die ze hebben weggedaan. Daarom zullen die wel voor iets anders willen gaan, gewoon om gezichtsverlies te voorkomen..

Van de Pzh2000's staan er nog twintig in de opslag, daar zit minder druk op. De zware mortieren zijn ook naar Oekrane gegaan. Daarvoor moeten ze nog wel wat vinden. Mjolnir of zo. Kan op een CV90.
Wij hebben zelf geen Leopards meer.

We leasen er 18, maar die zijn dus niet van ons.
A murky, forgotten land.
pi_207966596
quote:
Het lijkt me voor de Russen slimmer om juist samen te werken in dit stadium, of is het vingerwijzen naar de schuldige al begonnen?
  zondag 12 februari 2023 @ 16:01:17 #301
6484 ExTec
pi_207966607
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:54 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Die schoenen waren ze vrij snel uit. Alleen de achja’s van deze wereld zagen de hakken niet zo zitten, ook de blinkende gespjes rammelden ietwat.

Je kent ze, gewoon niet makkelijk, maar wel snel zagen !
Kleding is helemaal madurodam in het kwadraat. In de VS krijg je kleding bonnen en dan kan je kiezen tussen tig merken laarzen, tig merken camo kleding, enzovoort. En blijkbaar genoeg markt partijen die ook willen produceren naar de opgegeven specificaties.

Op bepaalde burelen speelt "not invented here" helaas ook een rol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')