SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
ik vind dit filmpje meer interresantquote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:55 schreef bleiblei het volgende:
Dat filmpje van Medvedev heeft net zoon lange baard als de filmpjes van Zelenskyy waar ie op danst. Dat die kerel een kille droplul is, is waar. Maar janken over de filmpjes van Zelenskyy uit het jaar kruik die te pas en te onpas uit de wappie-archieven getrokken worden maar vervolgens lol hebben over Medvedev is wel wat hypocriet.
idd, er is maar een klein verschil tussen Lenin en Stalin, beide maakte slachtoffers, de een werkte voor de Duitsers tijdens WW1 en maakte enkele miljoenen slachtoffers, de ander werkte met de Duitsers in WW2 en maakte vele, vele miljoenen slachtoffersquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:39 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dat is Lenin. Niet Stalin. Klein verschilletje, zeg maar.
Stalin was gek aan het worden , die zou de brandslang nog naar de gulag gestuurd hebbenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
idd, er is maar een klein verschil tussen Lenin en Stalin, beide maakte slachtoffers, de een enkele miljoenen, de ander vele, vele miljoenen
De opa van Poetin was toch kok van Stalin?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Stalin was gek aan het worden , die zou de brandslang nog naar de gulag gestuurd hebben
Hij heeft iedereen om zich heen naar de gulag gestuurd, inclusief bedienden , schoonfamilie en de tuinman
Ik kan iedereen de GestapoMedvedev van harte aanbevelenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:55 schreef bleiblei het volgende:
Dat filmpje van Medvedev heeft net zoon lange baard als de filmpjes van Zelenskyy waar ie op danst. Dat die kerel een kille droplul is, is waar. Maar janken over de filmpjes van Zelenskyy uit het jaar kruik die te pas en te onpas uit de wappie-archieven getrokken worden maar vervolgens lol hebben over Medvedev is wel wat hypocriet.
Stalin heeft iedereen om zich heen naar de Gulag gestuurdquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De opa van Poetin was toch kok van Stalin?
Langzaam mag wel eens tot op de bodem uitgezocht worden waarom Duitsland niet wil leveren en waar zij bang voor zijn.quote:
Kan.quote:
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan.
Maar het zou mij niks verbazen. Het is toch parate kennis om te weten wat je infanterie, artillerie, cavelerie bestand is?
Mevrouw Lambrecht heeft vanaf het begin weinig indruk gemaakt. Ze werd volgens mij minister rond dezelfde tijd als Ollongren, maar Ollongren is toch een stuk vaardiger gebleken dan mevrouw Lambrecht. Ik denk zelfs dat ze het zolang heeft uitgehouden omdat Nederland forse druk heeft uitgeoefend op Duitsland vanaf het begin en daardoor bepaalde besluiten zijn genomen die achteraf verstandig bleken. In het jaar 2023 zou je inderdaad verwachten dat alle NAVO-landen een goed beeld hebben van hun materiaal en het belang daarvan voor hun land en hun NAVO-rol.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan.
Maar het zou mij niks verbazen. Het is toch parate kennis om te weten wat je infanterie, artillerie, cavelerie bestand is?
Zelfs in de VS weten ze niet precies welke eenheden gestript kunnen worden van materiaal om naar Oekrane te sturen. Dingen gaan wel eens stuk en zo.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan.
iedere vrouw kan normaal gesproken minister van defensie worden, ze hebben toch niets in te brengen bij de defensie topquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:50 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Mevrouw Lambrecht heeft vanaf het begin weinig indruk gemaakt. Ze werd volgens mij minister rond dezelfde tijd als Ollongren, maar Ollongren is toch een stuk vaardiger gebleken dan mevrouw Lambrecht. Ik denk zelfs dat ze het zolang heeft uitgehouden omdat Nederland forse druk heeft uitgeoefend op Duitsland vanaf het begin en daardoor bepaalde besluiten zijn genomen die achteraf verstandig bleken. In het jaar 2023 zou je inderdaad verwachten dat alle NAVO-landen een goed beeld hebben van hun materiaal en het belang daarvan voor hun land en hun NAVO-rol.
Poetin heeft nooit het woord vrede gebruiktquote:
Denk uberhaupt niet dat hij Nederlands spreektquote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Poetin heeft nooit het woord vrede gebruikt
God mag weten wat de industrie allemaal aan het doen is ergens in Siberi. Laten we niet vergeten dat hij nu de macht heeft om man en macht te mobiliseren. Op een gegeven moment is vrees ik de Russische beer wakker en zal het snel gaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:39 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Zegt hij terwijl hij allemaal Iraanse troep gebruikt.
En door wie denk jij dat te laten doen? OP1 of zo? Doe toch normaal, man, je praat over een onafhankelijk democratisch land wat zelf wel kan bepalen wat ze wel of niet ergens heen sturen en om welke redenen ze dat wel of niet doen. Het heeft gewoon een werkende democratie.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Langzaam mag wel eens tot op de bodem uitgezocht worden waarom Duitsland niet wil leveren en waar zij bang voor zijn.
Historische angst om wederom een vergissing te begaan door tanks te leveren aan een land dat zich verdedigd geloof ik niet. Het is een van de grootste producenten en exporteurs van zware wapens. Het beeld dat DE pacifistisch is een mythe.
En de Ramstein daarna kunnen we niet meer verticaal opschalen.quote:
Die mensen hebben er dus wel ervaring mee....quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geen idee joh
Kom jij uit een ex ussr land?
Dan moeten ze gewoon duidelijk zijn en nee zeggen. Niet eerst beloven en dan in 100000 smoesjes verzinnen om het niet te doen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En door wie denk jij dat te laten doen? OP1 of zo? Doe toch normaal, man, je praat over een onafhankelijk democratisch land wat zelf wel kan bepalen wat ze wel of niet ergens heen sturen en om welke redenen ze dat wel of niet doen. Het heeft gewoon een werkende democratie.
Tegenwerkend kan ook nog, maar ja, democratie.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En door wie denk jij dat te laten doen? OP1 of zo? Doe toch normaal, man, je praat over een onafhankelijk democratisch land wat zelf wel kan bepalen wat ze wel of niet ergens heen sturen en om welke redenen ze dat wel of niet doen. Het heeft gewoon een werkende democratie.
Week geleden een gerucht van 4 apaches van de UK. Maar zou wel sterk zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:03 schreef sp3c het volgende:
gevechtshelikopters horen we nog niemand over
en daarom zijn ze ook tegen kernenergie , dat is een keer besloten en men heeft niet het benul om iets te heroverwegenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Duitsland dat helemaal niet beloofd maar ik kan het mis hebben.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan moeten ze gewoon duidelijk zijn en nee zeggen. Niet eerst beloven en dan in 100000 smoesjes verzinnen om het niet te doen.
Lijkt me ook een nice to have voor oekraine, geen must have.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:03 schreef sp3c het volgende:
gevechtshelikopters horen we nog niemand over
Dat is een hele interessante thread, btwquote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:25 schreef Slayage het volgende:
Abrams gaat hem echt niet worden als ik deze thread zo lees.
[ twitter ]
Ja inderdaad een fittie van 2 guys die veel te zeggen hebben over het conflictquote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is een hele interessante thread, btwHele coole twitter fittie
Jouw optimisme is lief doch naef.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat inderdaad, openheid van zaken en helder communiceren (diplomatiek) naar Oekraiene. Het lijden moet de moeite waard zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan moeten ze gewoon duidelijk zijn en nee zeggen. Niet eerst beloven en dan in 100000 smoesjes verzinnen om het niet te doen.
Vooralsnog zet ik me geld op David de vage intel guy:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:32 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ja inderdaad een fittie van 2 guys die veel te zeggen hebben over het conflict
Ligt eraan welke assumpties je maakt in hoeverre het Westen kwalitatieve wapens wil leveren in voldoende volumes.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Vanaf het begin volg ik de (vreemde) Arestovich met verbazing.
Hij gaat nu de kant op van een Russische winst, is inmiddels verbannen door Zelensky.
[ twitter ]
Hij praat hier ook Russisch.
Ik hoop dat David gelijk heeft natuurlijkquote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vooralsnog zet ik me geld op David de vage intel guy:
[ twitter ]
USMC - heeft al zijn tanks ingeleverd; ligt voor dat hand deze zo goed als gevechtsklaar waren, dit klopt, en is bekend
Diego Garcia - Hier houd de VS inderdaad bizarre hoeveelheden materiel aan, die altijd op een boot staan, ready to go, ook dat lijkt correct.
Your move Hertling.
Het hele kanaal waar deze clip vandaan komt praat Russisch.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij gaat nu de kant op van een Russische winst, is inmiddels verbannen door Zelensky.
[ twitter ]
Mij wel, Apache is 100% gemaakt voor dit gevechtquote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lijkt me ook een nice to have voor oekraine, geen must have.
Was hij degene die alles juist voorspeld had?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[ twitter ]
Je weet dat rus dingen zoals igla's en strela's heeft h?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Mij wel, Apache is 100% gemaakt voor dit gevecht
Het is wel een beetje gek dat Arestovich ineens op de hand van Rusland is h.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het hele kanaal waar deze clip vandaan komt praat Russisch.
Het doet er niet toe wat er in dit filmpje te zien is, alles wat van dit kanaal komt is irrelevant.
En nee, de waarheid ligt niet in het midden.
Doordat vrijwel alle informatie uit Rusland en aanverwante kanalen een complete leugen is, schuurt het midden tegen waanzin en bestaat uit grove leugens. Besteed geen aandacht aan dit soort twitter accounts.
Volgens mij is dat ook een hele rationele overweging. Mja, dat mag natuurlijk hier niet en Rob de Wijk is een vieze Poetin apologeet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ligt eraan welke assumpties je maakt in hoeverre het Westen kwalitatieve wapens wil leveren in voldoende volumes.
Maar mij bekruipt het gevoel enigszins dat de Oekraieners dapper en effectief vechten, maar niet zo effectief als eerder geschetst/gedacht dat het een verhouding van 1/3 zou zijn. Het zal eerder 1/1,5 zijn. Na gisteren vraag ik mij ook hardop af of DE en FR berhaupt wel bereid zijn om eventueel alles te leveren wat nodig is.
Mijn stemming is in elk geval stukken pessimistischer geworden.
NB: je merkt ook niet dat er echt acties worden ondernomen zoals opstarten productie, aankoop wapens. Ik snap dat niet alles direct kan, maar we hangen in een sleur van moeilijk, duurt lang. Beetje de stemming van Rob in zijn dagelijkse postcast.
Wat is een rationele overweging?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:01 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook een hele rationele overweging. Mja, dat mag natuurlijk hier niet en Rob de Wijk is een vieze Poetin apologeet.
Wat wel zo is, is dat er een grote fog of war heerst rondom Oekrane. Heel veel dingen weten wij gewoon niet. We weten zelfs sommige dingen nog steeds niet in Bosni, 25 jaar later.
Wanneer je op dat twitter kanaal klikt, weet je al genoeg.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is wel een beetje gek dat Arestovich ineens op de hand van Rusland is h.
Heb het kanaal verder niet bekeken, maar het verbaast me wel dat Arestovich ineens in ongenade is gevallen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:03 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Wanneer je op dat twitter kanaal klikt, weet je al genoeg.
Wat die Arestovich ook zegt, uit een (mogelijk) ge-edit filmpje van dit twitter kanaal kun je geen zinnige conclusies trekken. Je wordt gemanipuleerd, hoe dan ook, dat is het enige doel van dit kanaal, twijfel zaaien. Dat hele kanaal is een grote drek aan Kremlin napraterij
De Iraanse amfetaminen hebben een prima reputatiequote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:39 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Is dat dan zo eigenlijk?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Heb het kanaal verder niet bekeken, maar het verbaast me wel dat Arestovich ineens in ongenade is gevallen.
Een 'Arestovich' die naar de pijpen danst van Rusland n Russisch spreekt...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[ twitter ]
Nato zal winnen conventioneel en Nuclear of Nato en Poetin gaan allebei verliezen , maar daar houd Poetin niet zo van , hij is niet gek zegt iequote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:13 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Een 'Arestovich' die naar de pijpen danst van Rusland n Russisch spreekt...
Stichting open deur is ook weer binnen hoor![]()
Heb je in dat losse brein van je ook een scenario waarin dat dus niet gaat gebeuren? Volgens mij is de NAVO daar vrij helder in. Of denk je dat de NAVO niet kan 'winnen' tegen Rusland?
die dingen houden geen 5 raketten tegelijk tegenquote:
Iedereen verliest. Dat is de definitie van oorlog. Het gaat erom wie harder verliest... Wat mij betreft was deze hele klerezooi vandaag nog afgelopen. Wat is dit voor een waanzin anno 2023quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nato zal winnen conventioneel en Nuclear of Nato en Poetin gaan allebei verliezen , maar daar houd Poetin niet zo van , hij is niet gek zegt ie
Nee, dat doet geen enkel systeem.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:16 schreef michaelmoore het volgende:
die dingen houden geen 5 raketten tegelijk tegen
Sinds het begin van de mensheid is er al oorlog. Het zit in ons. Chimpanzee tribes moorden elkaar ook soms uit. Ik denk niet dat het ooit weg zal gaan. In 2150 zal er ook nog wel oorlog zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:17 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Iedereen verliest. Dat is de definitie van oorlog. Het gaat erom wie harder verliest... Wat mij betreft was deze hele klerezooi vandaag nog afgelopen. Wat is dit voor een waanzin anno 2023![]()
![]()
![]()
Veel te korte clip om te interpreteren wat hij bedoelt, wordt letterlijk halverwege een zin afgekapt, maar Russisch is geen verboden taal in Oekrane. Je gelooft teveel in de Russische propaganda.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[ twitter ]
En Pantsirs en Tunguska's en Shilka's en etc...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:59 schreef ExTec het volgende:
Je weet dat rus dingen zoals igla's en strela's heeft h?
Kan ook Pools natuurlijk, maar gezien de opgevangen Oekraners in dit kleine dorp.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:22 schreef ExTec het volgende:
Wat jij omschrijft is bij mij in de buurt een typische pool, maar dat terzijde.
Nou ja, ik weet wel hoe Pools fonetisch verschild met Russisch/Oekrains natuurlijk. Het was n van de twee gezien hoe hij praatte tegen het kassameisje.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want hij had een vlaggetje boven z'n hoofd, of je hebt 'toevallig' een praatje met em aangeknoopt en toen heeft hij z'n nationaliteit verteld?
Wat jij omschrijft is bij mij in de buurt een typische pool, maar dat terzijde.
Het staat op 100en kanalen, toevallig deze toont de clip?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het hele kanaal waar deze clip vandaan komt praat Russisch.
Het doet er niet toe wat er in dit filmpje te zien is, alles wat van dit kanaal komt is irrelevant.
En nee, de waarheid ligt niet in het midden.
Doordat vrijwel alle informatie uit Rusland en aanverwante kanalen een complete leugen is, schuurt het midden tegen waanzin en bestaat uit grove leugens. Besteed geen aandacht aan dit soort twitter accounts.
En hij hield dagelijkse briefings over de oorlog? Aparte vent wel.quote:In 2005, Arestovych joined the far-right Brotherhood political party, led by Dmytro Korchynsky.[22][23] In that period, he repeatedly took part in conferences and events of the Eurasia Movement of Aleksandr Dugin, where he actively opposed the Orange Revolution.[24][25]
Was vanaf 2018 de belangrijkste adviseur voor Zelensky.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:27 schreef Discombobulate het volgende:
Over Arestovych (https://en.wikipedia.org/wiki/Oleksii_Arestovych)
[..]
En hij hield dagelijkse briefings over de oorlog? Aparte vent wel.
quote:
Dit is echter ook gewoon in de bekende Duitse media te lezen:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:45 schreef Panthera. het volgende:
Inderdaad Visegrad niet te serieus nemen, is geen officieel nieuws kanaal, bij mijn weten wat hobbyisten zonder netwerk of infrastructuur die hun vaak grote claims onderzocht hebben.
Neeeeeee. Putin is pas bij de rakettenfabriek in St. Petersburg geweest en zei dat hij meer spul heeft dan EU en USA.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:39 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het wordt tijd voor diepgravend onderzoek. Dit is gewoon ondermijning zo.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:30 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
Dit is echter ook gewoon in de bekende Duitse media te lezen:
[ twitter ]
Allemaal weer woorden in mijn mond leggen. Het was puur een observatie. Niets meer, niets minder. Jij verzint er weer van alles bij over hoe ik daar normatief over zou denken. Dat is jouw probleem, jij windt je op.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:30 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Allereerst, alle lof aan mensen die zichzelf, in makkelijke kleding weliswaar, met alle moeite op vrijdagavond nog naar de supermarkt weten te slepen om alcohol, peuken en wat te nassen te halen.
Dat jij deze herosche daad uitsluitend toeschrijft aan n volk in het bijzonder, en een bijzonder volk hebben de Oekraners natuurlijk bewezen te zijn...
... betekent niet dat je mensen uit andere landen die deze moeite k nemen, tekort mag doen met simpele stereotyperingen.
En dt, Discombobulate, zorgde voor enige ergenis mijnerzijde.
Die clip toont niets.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het staat op 100en kanalen, toevallig deze toont de clip?
Gelukkig liegt hij nogal vaak(lees:altijd), no worries dus.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:30 schreef quirina het volgende:
[..]
Neeeeeee. Putin is pas bij de rakettenfabriek in St. Petersburg geweest en zei dat hij meer spul heeft dan EU en USA.
Ik had het al weggehaald, omdat ik wist dat iets luchtigs niet zou landen bij jou, en verder is het off topicquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Allemaal weer woorden in mijn mond leggen. Het was puur een observatie. Niets meer, niets minder. Jij verzint er weer van alles bij over hoe ik daar normatief over zou denken. Dat is jouw probleem, jij windt je op.
Wat de fok maakt het nou uit wat ie haalt en draagt.
Dat gaan we snel genoeg zien. Ben ook wel benieuwd die Iraanse raketten ergens opgeslagen liggen. Je zou toch verwachten dat het helemaal los gaat met het aankomende offensief. Want na die ene update hebben we los van drones helemaal niets meer daarover gehoord.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:30 schreef quirina het volgende:
[..]
Neeeeeee. Putin is pas bij de rakettenfabriek in St. Petersburg geweest en zei dat hij meer spul heeft dan EU en USA.
Maar die Russische armata supertenks…. Die hebben we ook nog niet gezien.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat gaan we snel genoeg zien. Ben ook wel benieuwd die Iraanse raketten ergens opgeslagen liggen. Je zou toch verwachten dat het helemaal los gaat met het aankomende offensief. Want na die ene update hebben we los van drones helemaal niets meer daarover gehoord.
Geen zorgen, het duurt nog wel even voordat de Europeanen en Amerikanen zich gedwongen voelen Lethal Ninja's naar Oekrane te sturen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Nog even en Oekrane gaat dus ook tanks krijgen. Mensen die dit aanmoedigen moeten er niet vreemd van op kijken als er straks een raket wordt afgevuurd richting een NAVO land. Hopelijk geen "huh hoe kan dat nou? dit is toch tussen Rusland en Oekrane? waarom ineens een aanval op een stad in Polen of zelfs op Amsterdam"?
Putin wordt hierdoor alleen maar in de kaart gespeeld. Die kan nu zeggen "zie je wel, tanks van Engeland schieten Russen dood"... Het is niet meer verkapt.. En dan ook nog een bericht over een Navy seal die is gedood in Oekrane.
https://edition.cnn.com/2(...)March%2011%2C%202019.
Lijkt me ook sterk als het eerste bericht daarover een aantal dagen geleden was. Misschien in Februari of Maart.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:35 schreef quirina het volgende:
[..]
Maar die Russische armata supertenks…. Die hebben we ook nog niet gezien.
Oh gut daar is er weer eentjequote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Nog even en Oekrane gaat dus ook tanks krijgen. Mensen die dit aanmoedigen moeten er niet vreemd van op kijken als er straks een raket wordt afgevuurd richting een NAVO land. Hopelijk geen "huh hoe kan dat nou? dit is toch tussen Rusland en Oekrane? waarom ineens een aanval op een stad in Polen of zelfs op Amsterdam"?
Putin wordt hierdoor alleen maar in de kaart gespeeld. Die kan nu zeggen "zie je wel, tanks van Engeland schieten Russen dood"... Het is niet meer verkapt.. En dan ook nog een bericht over een Navy seal die is gedood in Oekrane.
Ook een “bijzonder” kanaal.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:30 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
Dit is echter ook gewoon in de bekende Duitse media te lezen:
[ twitter ]
Nach Ramstein-Gipfel: Der neue Verteidigungsminister Boris Pistorius lsst jetzt Leopard-Panzer zhlen – nachdem Lambrecht das offenbar verboten hatte
https://www.businessinsid(...)-von-leopard-1-und-2
Goede reactie! je reageert inhoudelijk, voegt ook argumenten toe en om het af te ronden een smilie. 10/10!quote:
Wat denk je zelf nu eigenlijk?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je weet dat rus dingen zoals igla's en strela's heeft h?
Dat riedeltje van jou komt nu al bijna een jaar voorbij en is nog nooit uitgekomen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:40 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Goede reactie! je reageert inhoudelijk, voegt ook argumenten toe en om het af te ronden een smilie. 10/10!
Nee logisch toch. Het komt pas uit als het daadwerkelijk uitkomt. Tering.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:42 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat riedeltje van jou komt nu al bijna een jaar voorbij en is nog nooit uitgekomen.
Ja en dat offensief gaat ook een succes worden. De Armatas en weet ik veel wat racen straks de grens over.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:40 schreef Panthera. het volgende:
Arystovich is in Oekrane ook niet populair, wordt daar beetje gezien als popie jopie zelfhelp guru.
Verder aan dit topic te zien wordt er inderdaad een Russisch offensief gepland zeg. Ik deel maar even een quote van Churchill:
Zit je weer aan de chocomel?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee logisch toch. Het komt pas uit als het daadwerkelijk uitkomt. Tering.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Mensen die dit aanmoedigen moeten er niet vreemd van op kijken als er straks een raket wordt afgevuurd richting een NAVO land.
Dan schieten we toch gewoon terug? Jagen wat van hun schepen naar de kelder. Genoeg mogelijkheden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Er waren ook veel mensen die dachten dat Rusland Oekrane niet zou binnen vallen. Zelfs toen Amerika al langer zei dat ze klaar stonden om binnen te vallen. Wellicht dat mensen dat niet geloofden omdat Amerika ook zweerde dat er wmd's in Irak waren? Wie weet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:42 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat riedeltje van jou komt nu al bijna een jaar voorbij en is nog nooit uitgekomen.
NOEKSquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Ik ook. Rusland gaat kaputt!!quote:
quote:. US making a mistake? “Yes, Ukraine will not achieve victory”
Saturday 24th December 2022 04:33 AM
Volodymyr Zelensky already finished his one-day visit to the United States. The Ukrainian president met in Washington with his American counterpart Joe Biden and gave a speech to a joint assembly of both houses of Congress.
The result of this visit was approval of nearly $2 billion in aid. Ukraine will receive modern equipment and ammunition, including the Patriot air defense system. Vladimir Putin in turn, he was to comment that such a system “there will always be an antidote”, and that supporting Ukraine in this way “only prolongs the war”.
“US is wrong”
General Waldemar Skrzypczak admitted in an interview with Wirtualna Polska that “one should not underestimate” the Russians who are “unpredictable”. In his opinion, Russia may carry out another offensive after the Orthodox Christmas, i.e. after January 7.
see also
– Ukraine is not allowed to attack Russia, therefore the US does not want to give them missiles that fly over a distance of 300 kilometers. In my opinion, this is a big mistake, because Ukraine will not win with defense, said the former Land Forces commander. Skrzypczak also warned against “underestimating and disregarding the Russians”. – As long as there is no white flag over the Kremlin, you have to fight all the time. Those who underestimate the enemy will always lose. Believe me, they recreate combat capabilities and will have a lot of potential.
They lack equipment, but you can see that there is a new one on the front. […] It is not known where it comes from, because Russia does not have such production capacity. Putin has more equipment, but it certainly does not come from Russian factories. The military man also appealed not to believe “blindly” media messages, especially the overly optimistic ones, proclaiming an imminent victory for Ukraine.
Today we had information that 150 Russians were killed in Kachowka, and I am asking: who counted those killed? The narrative used by the Ukrainians is unfortunately harmful to them. People in the West are used to the Ukrainians winning, and they lose interest in the war
Gen. Waldemar Skrzypczak
Some commentators point to the fact that Putin uses the poverty among Russian society – also caused by Western sanctions – to increase hostility towards the West and to promote the army as the only force that can guarantee Russian security and future prosperity.
Putin treats his soldiers like cannon fodder
– It seems to us in the West that the Russians will become impoverished, which means that they will become discouraged from the war. It’s the opposite there, this poverty is used for mobilization. She is an encouragement. There is no reason to expect the Russians to rebel here, said Maciej Milczanowski, a former soldier and security expert from the University of Rzeszw, also in an interview with the Polish Army.
– Putin does not hide that he treats his soldiers like cannon fodder. For him, it is natural that people die in the name of war, added Milczanowski. In his opinion, only the decision of the Russian president and convincing him that the fight against the Ukrainians makes no sense can end this war.
quote:Ukrainian actors/comedians are no joke (twitter @Serhiy Prytula ) –75 x Mavic 3 Fly More Combo. 2 x Matrice. 30T kits – 1 set of Matrice 300RTK – 90 x closed Valkenpower diesel generators – 125 x open-type Valkenpower diesel generators – 500 x tablets Samsung Galaxy x 100 portable EnerSol chargers
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, weer een ander Russisch propaganda kanaal dat aan de hand van precies dezelfde paar geknipte woorden als de vorige, zonder enige context, probeert te duiden dat Oekrane deze oorlog tch echt niet gaat winnen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[ twitter ]Klopt dat Statement over de Poolse generaal trouwens?
Maar zou 1 van de Europese landen hiertoe in staat zijn?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan schieten we toch gewoon terug? Jagen wat van hun schepen naar de kelder. Genoeg mogelijkheden.
Bron?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Hmm wel interessant wat hij zegt:
[..]
Komt gewoon uit poland posten, weet niet hoe onafhankelijk dat is:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ah, weer een ander Russisch propaganda kanaal dat aan de hand van precies dezelfde paar geknipte woorden als de vorige, zonder enige context, probeert te duiden dat Oekrane deze oorlog tch echt niet gaat winnen.
Je denkt misschien dat ik je persoonlijk plaag Los, maar ik bestrijd gewoon graag de propaganda die jij toevallig graag deelt.
Wat is daar precies interessant aan?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Hmm wel interessant wat hij zegt:
[..]
Hij zegt dat Oekrane niet kan winnen zolang ze verdedigen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:57 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Wat is daar precies interessant aan?
En NATO verliest hier helemaal niet, hoe het ook afloopt voor Oekrane. Het westen is nog nooit zo verenigd geweest, de defensie budgetten gaan na decennia van bezuinigen enorm omhoog. De afhankelijkheid van Russische energie verdwijnt. Rusland is enorm verzwakt.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:45 schreef Joppiez het volgende:
De Armatas en weet ik veel wat racen straks de grens over.
Dat heeft al in alle kranten gestaanquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij zegt dat Oekrane niet kan winnen zolang ze verdedigen.
Ze moeten wapens krijgen die Rusland kunnen raken en juist aanvallen om te kunnen winnen.
Het gaat mij primair om dat korte filmpje van Arestovich dat op allemaal louche propaganda kanalen verschijnt, die je nu een paar keer hier deelde alsof er waarde aan gehecht moet worden. De reacties eronder hecht ik allemaal geen waarde aan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Komt gewoon uit poland posten, weet niet hoe onafhankelijk dat is:
https://poland.postsen.com/world/amp/173710
Natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar zou 1 van de Europese landen hiertoe in staat zijn?
Of laten we zeggen een basis ergens in Rusland uitschakelen?
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:00 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat heeft al in alle kranten gestaan
Dan is het toch niet gek dat Arestovich dat zegt in een interview.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:00 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het gaat mij primair om dat korte filmpje van Arestovich dat op allemaal louche propaganda kanalen verschijnt, die je nu een paar keer hier deelde alsof er waarde aan gehecht moet worden. De reacties eronder hecht ik allemaal geen waarde aan.
Even wat info opgezocht en kwam dit tegen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Oekrane geeft al tijden aan dat ze veel zwaardere wapens nodig hebben. Begrijp echt niet hoe je het opzienbarend kunt vinden als persoon X dat ook zegtquote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Dan is het toch niet gek dat Arestovich dat zegt in een interview.
Hij is toch wel echt gedist door de Oekrane regering?
Als dat enigszins klopt, snap ik dat landen twijfelen al hun wapensystemen uit te leasen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:05 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Even wat info opgezocht en kwam dit tegen.
https://www.rp.pl/konflik(...)tencjalu-militarnego
Wat hij zegt is dus een stuk meer genuanceerd en ook logisch. Oekraine gaat het niet winnen van Rusland, daar heeft het de potentie niet voor. Maar Rusland heeft ook niet de potentie om verder op te rukken dan de Donbas. Deze gaan ze vroeg of laat wel krijgen en dan zullen we wel een ceasefire zien.
quote:Op dinsdag 6 september 2022 01:33 schreef Mortaxx het volgende:
In feite hebben de Russen al verloren. Ze zijn volledig vastgelopen en Oekrane is zelfs in staat tegenaanvallen uit te voeren. Hiervoor zijn ze natuurlijk wel volledig afhankelijk van westerse steun en dat zal ook terug gaan lopen. Op een gegeven moment ontstaat er een bevroren conflict met wat schermutselingen aan de grens af en toe
Punt is dat je niet zegt waar die grens ligt.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:12 schreef Mortaxx het volgende:
Ik denk dat we nog steeds op schema lopen voor mijn voorspelling
[..]
Tja het ligt aan het doel. Mijn inziens is dat een virtuele ijzeren gordijn optrekken op de grens van de Donbas en het Rusland bizar kostbaar maken meer van het land in te pikken dan dat het al heeft. Leopards sturen of wapens in deze categorie gaat het verschil niet meer maken denk ik.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als dat enigszins klopt, snap ik dat landen twijfelen al hun wapensystemen uit te leasen.
Hoe moet ik dat nu weten?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Punt is dat je niet zegt waar die grens ligt.
Dan kun je dus ook niet weten wanneer het een frozen conflict gaat worden. Dat kan namelijk net zo goed de situatie worden als Rusland over de grens van 1991 wordt geschopt.quote:
CNNquote:Ukrainian President Volodymyr Zelensky said Saturday that Russian aggression “ruins the food market” and accused Moscow of detaining more than 100 food-bearing ships "for weeks."
Zelensky made the remarks in an address to participants at the Conference of Agriculture Ministers in Berlin.
“Right now, while the discussions at this forum are going on, more than 100 ships transporting food are lined up near the Bosphorus (Strait in Turkey). Why? Because they need to be inspected, and Russian representatives are blocking this inspection,” said Zelensky, speaking in English at the conference. “The ships are detained for weeks.”
“It means higher prices for Europe. For Asia, it means a growing threat of social instability. In Africa, for such countries as Ethiopia or Sudan, it means empty tables for thousands and thousands of families,” Zelensky continued.
He said “the world needs more determination and more cooperation to stop the aggression that ruins the food market" and “to stop any state that blocks the sea and destroys food-supply chains, to bring to justice any tyrant who tries to make famine an instrument of political influence."
Het teruglopen zie ik niet. Voorlopig gaat dat alleen maar omhoog. Voorbeeld: volgende ronde ramstein zal gaan over F16s.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:12 schreef Mortaxx het volgende:
Ik denk dat we nog steeds op schema lopen voor mijn voorspelling
[..]
Ik weet nog dat Jan Palach zichzelf in de fik stak , ben nog bij zijn monument gewest een 10 jaar terugquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:17 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Iedereen verliest. Dat is de definitie van oorlog. Het gaat erom wie harder verliest... Wat mij betreft was deze hele klerezooi vandaag nog afgelopen. Wat is dit voor een waanzin anno 2023![]()
![]()
![]()
Jij bent blijkbaar zo dom. De Twin Towers vielen pas toen ze vielen is van dezelfde orde. Ja dh.quote:
We hebben meegevochten in Korea. Dus als het nodig is gaan we meevechten in Oekrane.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Goede veronderstelling van Rob?
[ twitter ]
Dan krijgt Putin een 100 raketten terug op moscow , dan zijn al zijn kinderen ook doodquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Dit is al een hele tijd gaande. Saboteren / traineren van gemaakte afspraken. Classic Ruski shit.quote:
Vraag me af of Turkije over een tijd Zweden gewoon niet toelaat en het feestje niet doorgaat. Ze kunnen dat namelijk wel heel makkelijk. En al helemaal als de interesse van de oorlog minder wordt. Turkije heeft immers ook nog steeds goede banden met Rusland.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:59 schreef quirina het volgende:
Nou de NATO kan wel verliezen hoor. Ze zijn het zelden met elkaar eens. Turkije en Zweden liggen dwars en Duitsland ook en dat is alleen maar gunstig voor Rusland.
Oftewel, frozen conflict zoals Rob de Wijk ook al de hele tijd al zegt. Dat Oekrane de Russen er uit gaat schoppen is gewoon van het niveau de wens is de vader van de gedachte.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:05 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Even wat info opgezocht en kwam dit tegen.
https://www.rp.pl/konflik(...)tencjalu-militarnego
Wat hij zegt is dus een stuk meer genuanceerd en ook logisch. Oekraine gaat het niet winnen van Rusland, daar heeft het de potentie niet voor. Maar Rusland heeft ook niet de potentie om verder op te rukken dan de Donbas. Deze gaan ze vroeg of laat wel krijgen en dan zullen we wel een ceasefire zien.
frozen conflict dat gaat echt niet met Poetinquote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oftewel, frozen conflict zoals Rob de Wijk ook al de hele tijd al zegt. Dat Oekrane de Russen er uit gaat schoppen is gewoon van het niveau de wens is de vader van de gedachte.
Ik vind je optimisme mooi, echter zie ik dat zeker niet voor me. Hoe dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:33 schreef polderturk het volgende:
[..]
We hebben meegevochten in Korea. Dus als het nodig is gaan we meevechten in Oekrane.
En Oekrane gaat winnen.
Voor de grote winst in Kharkiv had Rusland ook een paar plaatsjes bezet. Dat Rusland nu een paar km2 gepakt heeft maakt geen zak uit. Straks komt er een groot offensief en verliest Rusland weer in n klap 10.000 km2. Dan gaan de Russische trollen zoals ZOKA en Geroman weer huilen.
Dan is het binnen een paar maanden over.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:33 schreef polderturk het volgende:
[..]
We hebben meegevochten in Korea. Dus als het nodig is gaan we meevechten in Oekrane.
@Dven is het hier niet mee eensquote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:26 schreef michaelmoore het volgende:
En Rusland is aan de kust van Bulgarije alweer rusische paspoorten uit aan het delen
Ik zie ze niet verliezen. Maar wel er gewoon nooit instappen en Rusland de Donbass in laten nemen, net zoals de Krimquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:59 schreef quirina het volgende:
Nou de NATO kan wel verliezen hoor. Ze zijn het zelden met elkaar eens. Turkije en Zweden liggen dwars en Duitsland ook en dat is alleen maar gunstig voor Rusland.
Dven weet er niets vanquote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:42 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
@:Dven is het hier niet mee eens
Ja, want al die bradley's enzo, daar gaan ze rondjes mee rijden in het bos. Beetje poetsen op de kazerne. Het is niet zo dat ze daar een offensief mee gaan voeren, bv.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oftewel, frozen conflict zoals Rob de Wijk ook al de hele tijd al zegt. Dat Oekrane de Russen er uit gaat schoppen is gewoon van het niveau de wens is de vader van de gedachte.
Zou kunnen. Misschien inderdaad zonder meer moderne zware wapens kun je Rusland niet op de knien krijgen. Of Rusland wordt op een andere manier verslagen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja oorlog voeren is vreselijk duurquote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:49 schreef HSG het volgende:
[..]
Zou kunnen. Misschien inderdaad zonder meer moderne zware wapens kun je Rusland niet op de knien krijgen. Of Rusland wordt op een andere manier verslagen.
Een voorbeeldje...1648 toen Spanje de soevereiniteit van Nederland tekende. Spanje was qua leger nog steeds oppermachtig. Echter het was financieel bankroet waardoor zij hun soldaten niet meer konden betalen. Zonder soldij vochten de soldaten niet meer dus moest Spanje het wel opgeven.
China gaat geen wapens en kogels leveren aan Rusland omdat ze er geen belang bij hebben. Weet je waar China wel belang bij heeft? Dat heel Rusland als een kaartenhuis in elkaar stort. Dan zijn al die staatjes binnen Rusland eenvoudig door China in te palmen en op te rapen. Supergoedkope grondstoffen liggen er dan voor het grijpen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:47 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Er waren ook veel mensen die dachten dat Rusland Oekrane niet zou binnen vallen. Zelfs toen Amerika al langer zei dat ze klaar stonden om binnen te vallen. Wellicht dat mensen dat niet geloofden omdat Amerika ook zweerde dat er wmd's in Irak waren? Wie weet.
Ik denk dat alles mogelijk is... En om er maar alvast een voor ingezette verdediging in te gooien. Wat Rusland doet is vreselijk, ordinaire landjepik en het aanvallen van flats met burgers is imo gelijk aan terrorisme. Voor vriendjes van Mortaxx gaan roepen dat ik pro Rusland ben.
Nee gaat mij er meer om dat we niet moeten denken dat oorlogsconflicten altijd ver weg blijven. Het westen (kuche Amerika) zat al langer te rommelen in het midden oosten. En dan ineens 09/11.. Maar dat kon toch helemaal niet?
Maar terug naar Oekrane... Ik ben vooral benieuwd wat China gaat doen de komende weken/ maanden. En welke landen ammuniti raketten etc aan Rusland blijven leveren. Goed teken dat het Wagner leger bijna op is en ze nu "zelfs" kijken bij vrouwen gevangenissen. Zal daar morgen nog een bron van posten
Het zijn natuurlijk twee landen die veel op elkaar lijken. Maar nee, Oekrane is in de essentie een Westerse liberale democratie net als Nederland.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Er is ook teveel aan de hand in Oekrane.
Het ontslag van de hele top van de veiligheidsdienst, de vele ontslagen bij ministers, de helikoptercrash met een heel ministerie.
Adviseurs die ineens voor de Russen praten.
Ook niet stabiel genoeg.
Ze zijn hard op weg daarna toe. Beter raken ze getrouw aan het westen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het zijn natuurlijk twee landen die veel op elkaar lijken. Maar nee, Oekrane is in de essentie een Westerse liberale democratie net als Nederland.
Uhu. Ja. Ok. Dankjewel voor de bijdrage.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, want al die bradley's enzo, daar gaan ze rondjes mee rijden in het bos. Beetje poetsen op de kazerne. Het is niet zo dat ze daar een offensief mee gaan voeren, bv.
Het westen raad wel aan dat oekraine ff wacht met losgaan:
[ twitter ]
Maar waarom zouden ze eigenlijk, want het heeft toch allemaal geen zin. Het is immers "frozen", zegt meneer disco.
![]()
quote:De poging om in Praag een ‘communisme met een menselijk gelaat’ in te voeren werd 50 jaar geleden bloedig in de kiem gesmoord. Een ijskoude politieke winter brak aan die meer dan twintig jaar zou duren.
In de nacht van 20 op 21 augustus 1968 werd in Europa een experiment in bloed gesmoord. Tsjechen en Slowaken wilden hun stalinistische regime van binnenuit omvormen tot een socialisme met een menselijk gelaat. Tot woede van de Sovjet-Unie die er duizenden soldaten en tanks op afstuurde en in naam van haar zogenaamde socialisme een bloedbad aanrichtte. Tweehonderdduizend burgers verlieten het land en er trok een ijskoude politieke winter hun staatsgrenzen binnen, die meer dan twintig jaar zou duren. De blijvers verloren hun job, werden opgesloten of weg gecensureerd en de bevolking ging in “binnenlandse ballingschap”.
Noch de Amerikaanse CIA, noch de BND (Bundesnachrichtendienst) van buurland West-Duitsland hadden iets in de gaten over wat komen zou. De Sovjets sloegen onverwacht en keihard toe.
De Praagse luchthaven Ruzine werd met toeristenvliegtuigen binnen enkele minuten ingenomen door paracommandos, de Tsjechische luchtverkeersleiders kwamen onder arrest en vanaf dat moment landden elke twee minuten Russische toestellen die honderden soldaten en tonnen materiaal aanvoerden.
Zo;n 250 reusachtige Antonov AN-12 transportvliegtuigen brachten op enkele uren tijd militairen en agenten van de geheime dienst KGB binnen.
quote:Tegelijkertijd staken vanuit de buurlanden Polen, DDR (Duitse Democratische Republiek), Hongarije, Wit-Rusland en natuurlijk de USSR tankcolonnes de Tsjechische grenzen over.
Liefst zevenduizend tanks kwamen in beweging.
Die waren daar de weken voordien in stelling gebracht en de westerse geheime diensten geloofden het fabeltje van Moskou dat die er waren om militaire oefeningen te houden. Alleen de eigenzinnige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu durfde het aan om niet deel te nemen aan de invasie van het Warschaupact, de militaire alliantie van de communistische staten in Europa.
Ook de indringers konden, eens ter plekke, hun ogen nauwelijks geloven.
De gevaarlijke contra-revolutionairen die het socialisme kwaad wilden doen, in dienst van het yankee-imperialisme, bleken in de straten van Praag vooral jongeren die op blote voeten liepen, bloemen in hun handen hadden en gedichten lazen.
De Sovjet-soldaten waren voorgelogen dat ze op manoeuvre waren en dat ze als bevrijders zouden worden gevierd door de Praagse bevolking.
De leiders van het militaire commando dat de deuren van het Politbureau open beukte, stonden ook al aan de grond genageld.
Hun eerste eis was dat de Politbureauleden meteen hun wapens zouden afgeven. Het Bureau, verdeeld tussen de hervormers en de stalinisten, was in nachtelijke zitting bijeen om de maatschappelijke evolutie in het land te bespreken.
Tot verbazing van de Sovjets bleek gewoon niemand van het Politbureau gewapend te zijn.
quote:De druppel die de emmer voor Moskou deed overlopen was de afschaffing van de censuur.
Van "de gekken van Praag" (dixit Sovjet-leider Leonid Breznjev) mochten kranten plots vrij schrijven wat ze wilden, radio en televisie konden brengen wat zij zelf als nieuws beschouwden, auteurs hoefden niet meer voor vervolging te vrezen, een jonge toneelauteur als Vaclav Havel kon zijn stukken opvoeren, beeldende kunstenaars deden hun ding en een eveneens jonge regisseur als Milos Forman mocht zijn films maken.
Vrijheid van meningsuiting veroverde het land en ze werd aangemoedigd door de nieuwe politici, die niet zagen dat ze met vuur speelden omdat de Kremlin-tsaren zich en hun macht bedreigd voeld,en.
Toen Alexander Dubcek kort voor de Sovjet-invasie Leonid Breznjev probeerde uit te legen dat een meer liberale koers het socialisme ten goede zou komen, ook in de Sovjetunie, antwoordde die brutaal: "Zwijg, jullie zijn van ons en wij laten jullie niet begaan."
Weken later volgde de militaire invasie, werd Dubcek vervangen door de harde stalinist Gustav Husak en volgde een jarenlange periode van "normalisatie", zoals Moskou en de nieuwe machthebbers in Praag die georganiseerde onvrijheid noemden.
Oekraine is een land wat onder de voeten wordt gelopen door een agressieve buur.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het zijn natuurlijk twee landen die veel op elkaar lijken. Maar nee, Oekrane is in de essentie een Westerse liberale democratie net als Nederland.
Leopards, Bradleys, F-16's, GLSDB's. Gaan met die banaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, want al die bradley's enzo, daar gaan ze rondjes mee rijden in het bos. Beetje poetsen op de kazerne. Het is niet zo dat ze daar een offensief mee gaan voeren, bv.
Het westen raad wel aan dat oekraine ff wacht met losgaan:
[ twitter ]
Maar waarom zouden ze eigenlijk, want het heeft toch allemaal geen zin. Het is immers "frozen", zegt meneer disco.
![]()
Oekraine heeft ook geen eigen oorlogsindustrie. Ze zijn volledig afhankelijk van een aantal beschaafde landen, die ook nog eens worden tegengewerkt door een herboren nazistisch Duitsland. Rusland daarentegen heeft nog steeds enorm veel middelen om simpele vuurkracht te produceren.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Er is ook teveel aan de hand in Oekrane.
Het ontslag van de hele top van de veiligheidsdienst, de vele ontslagen bij ministers, de helikoptercrash met een heel ministerie.
Adviseurs die ineens voor de Russen praten.
Ook niet stabiel genoeg.
Schoothondje scholz en zijn vriendjes.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
Oekraine heeft ook geen eigen oorlogsindustrie. Ze zijn volledig afhankelijk van een aantal beschaafde landen, die ook nog eens worden tegengewerkt door een herboren nazistisch Duitsland. Rusland daarentegen heeft nog steeds enorm veel middelen om simpele vuurkracht te produceren.
quote:Op zondag 22 januari 2023 00:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
Oekraine heeft ook geen eigen oorlogsindustrie. Ze zijn volledig afhankelijk van een aantal beschaafde landen, die ook nog eens worden tegengewerkt door een herboren nazistisch Duitsland. Rusland daarentegen heeft nog steeds enorm veel middelen om simpele vuurkracht te produceren.
Met feiten aankomen is oneerlijk.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Ukraine#.
Sorry, daar moet ik je toch weer terug op aarde brengen. Ik weet dat materieel ook gerouleerd wordt. Waarom? Omdat ik om de zoveel maanden/jaar hier weer de blackhawks, chinooks en apaches over zie komen als ze gaan wisselenquote:Op zondag 22 januari 2023 00:47 schreef cosmosis het volgende:
Al die anti-tank propaganda van Duitsland is slechts voor de Buhne....De aankondiging van materieel gebeurt op het moment dat het materieel al aanwezig is op het front....In dit geval is men bezig met het trainen van het Ukrainse leger....Als dit is afgerond zal de aankondiging van MBTs komen....
Zoals je hebt gezien komen er 1000+ US (inc Abrahams! materieel in Vlissingen aan land om zogenoemd roulatie van het huidige personeel aan het oost NATO front te vervangen....Denk daar eens over na...Personeel wordt gerouleerd....Tanks worden niet gerouleerd!!!! Dit zijn voorbereidingen om snel tanks naar het front te kunnen sturen.
Als het bericht van Duitsland komt de komende weken, dan binnen 1 dag zijn 100+ tanks al aanwezig in UKR
Dus je wilt zeggen dat Amerikaans materieel wat naar Oost Europa wordt gestuurd, weer terug gaat naar de US voor onderhoud??? Binnen Europa kan ik mij dat enigzins voorstellenquote:Op zondag 22 januari 2023 00:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Sorry, daar moet ik je toch weer terug op aarde brengen. Ik weet dat materieel ook gerouleerd wordt. Waarom? Omdat ik om de zoveel maanden/jaar hier weer de blackhawks, chinooks en apaches over zie komen als ze gaan wisselen. Dus nee, daar zit je echt pertinent fout.
Sowieso hoeft Duitsland geen go te geven om 100den Abrams (je weet wel, die tanks van de Amerikanen die afgelopen weken via Vlissingen voorbij zijn gekomen) over te dragen aan Oekrane. Dus mocht je twijfelen aan mijn ervaring, krijg je er een gratis feitje bij.
Ik ben er van overtuigd dat Ukraine door het oog van de naald is gekropen. Als het Rusland was gelukt om een luchtbrug met Hostomel airport op te zetten dan was daar exact hetzelfde gebeurd. Tienduizenden soldaten die ingevlogen worden en daarna Kyiv innemen.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:02 schreef michaelmoore het volgende:
De Praagse luchthaven Ruzine werd met toeristenvliegtuigen binnen enkele minuten ingenomen door paracommandos, de Tsjechische luchtverkeersleiders kwamen onder arrest en vanaf dat moment landden elke twee minuten Russische toestellen die honderden soldaten en tonnen materiaal aanvoerden.
Zo;n 250 reusachtige Antonov AN-12 transportvliegtuigen brachten op enkele uren tijd militairen en agenten van de geheime dienst KGB binnen.
De laatste tijd is er meer binnengekomen dan dat een normale rotatie rechtvaardigt. Maar dat kan ook zijn omdat de VS wholesale een bepaalde basis vanuit de VS naar oost europa heeft verhuist. We weten het nietquote:Op zondag 22 januari 2023 01:06 schreef cosmosis het volgende:
Tot nu toe zie je alleen een massale invoer van materieel van de US naar Europa en geen roulatie vanwege onderhoud, dat maakt het toch wel vrij duidelijk dat het materieel als aanvulling op een mogelijke snelle toevoer aan aan het front bedoeld wordt....
Russen zijn wel echt een eng volk. Zo compleet gebrainwashed van hun superioriteit. En ook eng hoe succesvol hun systeem is zoals we de afgelopen 300 jaar hebben gezien.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:42 schreef polderturk het volgende:
Kijk deze hele video.
Hij is een zelfverklaarde Nazi. Hij vindt dat het hele Oekranse volk uitgeroeid moet worden.
Wie lulde er ook alweer over Nazis bij AZOV?
Heeft een Oekraner al gezegd dat alle Russen uitgeroeid moeten worden? Of dat Rusland gederussificeert moet worden?
[ twitter ]
Nice! Het is nu enkel wachten op de half februari meeting om het officieel te maken.quote:
Ze hebben een midlife update gehad.quote:Op zondag 22 januari 2023 01:32 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Nice! Het is nu enkel wachten op de half februari meeting om het officieel te maken.
Heeft NL de nieuwste versie van de F-16?
Kwam dit net tegen. De F-16s waren sowieso op weg om uitgefaseerd te worden in ruil voor F-35squote:
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:36 schreef Discombobulate het volgende:
Turkije heeft immers ook nog steeds goede banden met Rusland.
Het concept is: als de radar installatie niet al te slecht is, en alle standaard NAVO munities er onder gehangen kunnen worden (ja), dan is het al snel gelijk of beter dan wat rus heeft.quote:Op zondag 22 januari 2023 01:32 schreef slashdotter3 het volgende:
Heeft NL de nieuwste versie van de F-16?
Zit mij al pagina's lang enorm op te winden en kwam deze post tegen, fantastisch!quote:Op zondag 22 januari 2023 00:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Even een nummertje, waar we rustig van worden en waar het naar toe moet
Ben echt rete benieuwd wat de invloed zal zijn van de F-16 op het slagveld. Wat kunnen ze voor bijdrage leveren wat de houwitzers niet kunnen?quote:Op zondag 22 januari 2023 02:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het concept is: als de radar installatie niet al te slecht is, en alle standaard NAVO munities er onder gehangen kunnen worden (ja), dan is het al snel gelijk of beter dan wat rus heeft.
Daarom hang je die AGM-88 HARM er onder. Maar dan met voordeel dat je die kan benvloeden met de onboard computer, ipv dat oekraine die nu moet voorprogrammeren, op de grond met een tabletquote:Op zondag 22 januari 2023 02:34 schreef slashdotter3 het volgende:
En hoe worden ze niet direct uit de lucht geschoten door Rusland die barst van de radars en luchtafweer?
Wat ik denk is DOE IETS OF NIETS, dit halfbakken gedoe en gerommel over uitlenen van duur oorlogsmaterieel aan Oekraine slaat nergens op, beetje van...ja...beetje tegen Rusland, toch net niet helemaal, kost ons geld, maakt ons het uit dat daar mensen neergeknald worden...ze doen er zelf ook aan mee...boeit dat...het was al een corrupt land...wat hebben wij er mee te maken.quote:Op zondag 22 januari 2023 02:34 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ben echt rete benieuwd wat de invloed zal zijn van de F-16 op het slagveld. Wat kunnen ze voor bijdrage leveren wat de houwitzers niet kunnen?
En hoe worden ze niet direct uit de lucht geschoten door Rusland die barst van de radars en luchtafweer?
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 23:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dven weet er niets van
ik heb er heel veel kennissen en de meesten spreken inderdaad nog russisch
Een herboren nazistisch Duitsland. Toe maar.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat is mijn idee ook. Dit om de verrassing groot te houden. Er wordt momenteel voor een compleet leger aan spullen verzameld in Polen om zogenaamd het leger van de VS te trainen.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:47 schreef cosmosis het volgende:
Al die anti-tank propaganda van Duitsland is slechts voor de Buhne....De aankondiging van materieel gebeurt op het moment dat het materieel al aanwezig is op het front....In dit geval is men bezig met het trainen van het Ukrainse leger....Als dit is afgerond zal de aankondiging van MBTs komen....
Zoals je hebt gezien komen er 1000+ US (inc Abrahams! materieel in Vlissingen aan land om zogenoemd roulatie van het huidige personeel aan het oost NATO front te vervangen....Denk daar eens over na...Personeel wordt gerouleerd....Tanks worden niet gerouleerd!!!! Dit zijn voorbereidingen om snel tanks naar het front te kunnen sturen.
Als het bericht van Duitsland komt de komende weken, dan binnen 1 dag zijn 100+ tanks al aanwezig in UKR
Dat is toch gewoon algemeen bekend. Turkije is een van de kernlanden in het omzeilen van de economische sancties. In principe probeert Turkije gewoon te profiteren en van beide walletjes mee te eten.quote:Op zondag 22 januari 2023 02:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
[ twitter ]
Je praat ook echt gewoon constant uit je r**t h jij.
Het srebrenica model, we halen de lopen eraf anders komt het te agressief over.quote:Op zondag 22 januari 2023 07:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Consensus: wel tanks, maar ze mogen niet schieten.
Jij weet nergens van adolescentquote:
quote:Op zondag 22 januari 2023 08:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jij weet nergens van adolescent
min of meer vrijwillig en Hongarije en Servie en Sloveniaquote:Op zondag 22 januari 2023 08:38 schreef Dven het volgende:
[..]Oke opa mooi geweest, ga maar weer fijn Russisch praten met al je imaginaire kennissen die momenteel in Sunny Beach in de rij staan om een Russisch paspoort te bemachtigen
![]()
En uiteraard wachten op de dag dat Burgas (of heel Bulgarije) zich bij Rusland aansluit
Uuhm.. sorry dat is niet juist. Waar ik woon vliegen om de zoveel tijd hele ladingen helikopters van de USA over om te wisselen. Daarnaast ook hele ladingen tanks en ander materiaal dat over de weg heen en weer wordt gereden.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:47 schreef cosmosis het volgende:
EUrossiya, Nova Rossiya, euRossyasia gewoon het allergrootste machtigste continent op planeet aarde.quote:Op zondag 22 januari 2023 08:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jij weet nergens van adolescent
Op de Krim heeft Rusland ook volop Russissche paspoorten verstrekt in ruil voor voordelen en woningen
Dat doen ze nog steeds ,
In Bulgarije zijn iedere week kinderen in klederdracht van alle voormalige sovyetstaten inclusief Tsjechie, Roemenie, Rusland , Kazachsatn, Hongarije en Roemenie om het Sovyet gevoel te herstellen
Heel leuk maar het is onderdeel van een groter geheel
Volgnes de Dugin doctrine gaat heel europa deel uitmaken van het grote eurasia Rusland
O wel ja joh, laten we gewoon F16's sturen. En dan nog steeds beweren dat de NAVO niet in oorlog is met Rusland.quote:
Als NAVO in oorlog is met Rusland, waarom gaan ze dan niet zelf vechten?quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
O wel ja joh, laten we gewoon F16's sturen. En dan nog steeds beweren dat de NAVO niet in oorlog is met Rusland.![]()
Dat gelooft inmiddels niemand meer en de Russen hebben gewoon gelijk dat ze zeggen in oorlog met de NAVO te zijn. Me dunkt.
Nog even en we hebben boots on the ground.
Heel de NAVO lijkt een diplomatieke oplossing aan de kant geschoven te hebben. Gevaarlijk spel.
Zo klopt ie.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
O wel ja joh, laten we gewoon F16's sturen. En dan nog steeds beweren dat de NAVO niet in oorlog is met Rusland.![]()
Dat gelooft inmiddels niemand meer en de Russen hebben gewoon gelijk dat ze zeggen in oorlog met de NAVO te zijn. Me dunkt.
Heel de NAVO Ruzland lijkt een diplomatieke oplossing aan de kant geschoven te hebben. Gevaarlijk spel.
Eeeuh ja dat hebben ze wel en ze ontwikkelen hun eigen wapens.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
Preciesquote:Op zondag 22 januari 2023 08:59 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Uuhm.. sorry dat is niet juist. Waar ik woon vliegen om de zoveel tijd hele ladingen helikopters van de USA over om te wisselen. Daarnaast ook hele ladingen tanks en ander materiaal dat over de weg heen en weer wordt gereden.
Die roulatie is weldegelijk iets dat ze doen. Waarom? Geen idee.
Alleen hebben we daar helaas nog niet zoveel van gezien op grote schaal. We hebben de drone + drone boot gezien, maar niet op grote schaal. Maar hopelijk ligt de productie niet still en zien we er wat van tijdens het komende offensief.quote:Op zondag 22 januari 2023 10:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Eeeuh ja dat hebben ze wel en ze ontwikkelen hun eigen wapens.
De Russen zijn in oorlog met de NAVO. De NAVO is niet in oorlog met de Russen.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Heel de NAVO lijkt een diplomatieke oplossing aan de kant geschoven te hebben. Gevaarlijk spel.
Paar weken terug postte ik iets over nieuw opgestartte productie van artillerie granaten.quote:Op zondag 22 januari 2023 10:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Alleen hebben we daar helaas nog niet zoveel van gezien op grote schaal. We hebben de drone + drone boot gezien, maar niet op grote schaal. Maar hopelijk ligt de productie niet still en zien we er wat van tijdens het komende offensief.
Als Rusland daadwerkelijk in oorlog was geweest met de NAVO dan hadden ze de oorlog al lang verloren.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Oekraine wilde ook nietquote:Op zondag 22 januari 2023 09:05 schreef quirina het volgende:
[..]
EUrossiya, Nova Rossiya, euRossyasia gewoon het allergrootste machtigste continent op planeet aarde.
Gaat niet lukken, want China gaat daar niet aan meewerken.
En Bulgarije, Roemeni,Kazachstan,Tsjechi willlen geen aansluiting bij de Russen. Hongarije is een raar land en Belarus is al Rusland ( al is het nog niet officieel)
Servi heeft z'n keutel al min of meer ingetrokken.
Beter opgeven. Hij ziet ze vliegen. Bulgarije dat zich vrijwillig aansluit bij Rusland en kinderen die in Sovjetklederdracht lopen. Hij zit met z'n gedachten in 1980.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:05 schreef quirina het volgende:
[..]
EUrossiya, Nova Rossiya, euRossyasia gewoon het allergrootste machtigste continent op planeet aarde.
Gaat niet lukken, want China gaat daar niet aan meewerken.
En Bulgarije, Roemeni,Kazachstan,Tsjechi willlen geen aansluiting bij de Russen. Hongarije is een raar land en Belarus is al Rusland ( al is het nog niet officieel)
Servi heeft z'n keutel al min of meer ingetrokken.
Diplomatieke oplossing met Poetinquote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
afscheiding van de Burgas regio is niet ondenkbaarquote:Op zondag 22 januari 2023 11:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Beter opgeven. Hij ziet ze vliegen. Bulgarije dat zich vrijwillig aansluit bij Rusland en kinderen die in Sovjetklederdracht lopen. Hij zit met z'n gedachten in 1980.
Welke diplomatieke oplossing is er mogelijk met een land waarbij de absolute leider geen internet gebruikt, zich laat informeren door ondergeschikten die bij alles wat de leider niet bevalt uit het raam vallen dus hem niet de juiste informatie voeden en waarbij men kan stellen dat de leider minimaal een "compromised rational actor" is.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Rusland is een veelkoppig monster , totaal NIETS verandert met 60 jaar terug, dat de ondergang van Europa kan zijn , zeker met mensen als Trump en Majorie Tayler greenequote:Op zondag 22 januari 2023 11:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Welke diplomatieke oplossing is er mogelijk met een land waarbij de absolute leider geen internet gebruikt, zich laat informeren door ondergeschikten die bij alles wat de leider niet bevalt uit het raam vallen dus hem niet de juiste informatie voeden en waarbij kan stellen dat de leider minimaal een "compromised rational actor" is.
De hele gedachtegang waarop de oorlog is gebaseerd is frauduleus en tegelijkertijd zit Rusland (Poetin) zo vuistdiep in de oorlog dat terugtrekken geen optie meer voor hem is. Dat betekent dat hij ook uit een raam gaat vallen. Een tsaar in Rusland verbindt zijn lot aan het succes van de oorlog. Tegelijkertijd heeft de tsaar de oorlog nodig omdat Rusland een imperialistisch rijk is dat door haar omvang altijd tegen "agressieve buren" oploopt, omdat het zoveel grenzen heeft en alles wat niet binnen haar grenzen valt wil niet binnen haar grenzen vallen. Er is altijd (de dreiging van) een oorlog nodig om de bevolking af te leiden van de binnenlandse problemen en het leveren van kanonnenvoer is een ideale manier om opstandige republieken binnen het rijk te verzwakken.
Dus nee, alle koppen moeten worden afgehakt anders groeien ze op termijn dubbel terug. De enige mogelijkheid tot diplomatie is als Poetin uit een raam is gevallen, tot die tijd is het het vechten tegen de Hydra van Lerna.
quote:Former President Donald Trump praised Vladimir Putin in a podcast interview on Tuesday, describing the Russian president's justification for invading Ukraine as "savvy" and "genius."
In an appearance on the "Clay Travis and Buck Sexton Show," Trump said Putin's recognition of the independence of the Ukrainian breakaway republics of Donetsk and Luhansk -- two-thirds of which are controlled by Ukraine and are not recognized by most other nations but backed by Russia -- was a smart move.
"I went in yesterday, and there was a television screen, and I said, 'This is genius.' Putin declares a big portion of the Ukraine -- of Ukraine -- Putin declares it as independent. Oh, that's wonderful," Trump said when asked about the news. "I said, 'How smart is that?' And he's going to go in and be a peacekeeper."
Terecht, die Russen moeten ook dood, die zijn namelijk bezig met een illegale invasie. Artikel 2.4 van het VN-handvest:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:34 schreef LethalNinja het volgende:
Wat het Westen doet is dus volstrekt legaal en onze plicht, wat Rusland doet is illegaal. Ingewikkelder is het niet.quote:All Members shall refrain in their international relations from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of any state, or in any other manner inconsistent with the Purposes of the United Nations.
Dat Poetin uit het raam valt is een scenario, maar ik denk niet dat de kans groot is. Zo werken de mechanismen van de macht gewoon niet, Kim Jong-un is ook niet uit een raam gevallen. Net zoals Assad niet uit een raam gevallen is, en Hitler bijvoorbeeld ook niet.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Welke diplomatieke oplossing is er mogelijk met een land waarbij de absolute leider geen internet gebruikt, zich laat informeren door ondergeschikten die bij alles wat de leider niet bevalt uit het raam vallen dus hem niet de juiste informatie voeden en waarbij kan stellen dat de leider minimaal een "compromised rational actor" is.
De hele gedachtegang waarop de oorlog is gebaseerd is frauduleus en tegelijkertijd zit Rusland (Poetin) zo vuistdiep in de oorlog dat terugtrekken geen optie meer voor hem is. Dat betekent dat hij ook uit een raam gaat vallen. Een tsaar in Rusland verbindt zijn lot aan het succes van de oorlog. Tegelijkertijd heeft de tsaar de oorlog nodig omdat Rusland een imperialistisch rijk is dat door haar omvang altijd tegen "agressieve buren" oploopt, omdat het zoveel grenzen heeft en alles wat niet binnen haar grenzen valt wil niet binnen haar grenzen vallen. Er is altijd (de dreiging van) een oorlog nodig om de bevolking af te leiden van de binnenlandse problemen en het leveren van kanonnenvoer is een ideale manier om opstandige republieken binnen het rijk te verzwakken.
Dus nee, alle koppen moeten worden afgehakt anders groeien ze op termijn dubbel terug. De enige mogelijkheid tot diplomatie is als Poetin uit een raam is gevallen, tot die tijd is het het vechten tegen de Hydra van Lerna.
quote:NPO 1
STRAKS 12:11 - 13:11
3/40 Met in deze uitzending: * wapens voor de oorlog in Oekrane Afgelopen vrijdag kwamen de bondgenoten van Oekrane in Ramstein samen om over extra steun te praten. Er komen meer wapens, maar de gewilde tanks vooralsnog niet.
Kan Oekrane met de wapens die ze nu krijgen de oorlog met Rusland winnen?
Hierover vanuit Kiev Oekraens Parlementslid Kira Rudik en oud-Commandant der Strijdkrachten Dick Berlijn in de studio. Hoe kijkt hij naar deze ontwikkelingen? *
Hoe word je een goede leider? Jeroen van der Veer was jarenlang CEO van Shell, zat om de tafel met de groten der aarde en geldt nog altijd als een van de machtigste mannen van Nederland.
ij schreef het boek Van A naar B, lessen in leiderschap. * De nieuwsfoto In deze wekelijkse rubriek bespreekt Buitenhof een spraakmakende nieuwsfoto, deze week uitgekozen door Hanneke Mantel, hoofd Programma FENIX, Rotterdam.
Rusland moet zich opsplitsen in 12 landen , dan is dat imperialistische gezeur afgelopenquote:Op zondag 22 januari 2023 12:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat Poetin uit het raam valt is een scenario, maar ik denk niet dat de kans groot is. Zo werken de mechanismen van de macht gewoon niet, Kim Jong-un is ook niet uit een raam gevallen. Net zoals Assad niet uit een raam gevallen is, en Hitler bijvoorbeeld ook niet.
Waarschijnlijk sleept de oorlog zich nog jaren voort. Oorlog voeren is duur, het kost mensenlevens, en sancties verstoren de economie natuurlijk ook. Het normale leven in Rusland wordt steeds kariger (qua welvaart en omdat men jonge zonen moet missen).
Na enkele jaren zal Poetin stoppen, dit door een ziekte of de dood. Poetin is inmiddels ook al 70 jaar.
Dan komt er een nieuw regime. En dan zijn er twee opties, of er komt een gelijksoortige overheid. Een man die net zo imperiaal denkt als Poetin.
Maar er is ook een kans op een opener en vrijere overheid. Een overheid die wil stoppen met oorlog voeren en meer toenadering tot het westen zoekt. Gewoon omdat de overheid straks failliet is en veel Russen (bestuurders, ondernemers, oligarchen, arbeiders) een beter leven willen. En contact en handel met het westen, is voor Rusland met al haar grondstoffen (niet alleen olie en gas, maar ook grondstoffen, mineralen en hout) een eenvoudige manier om welvarender te worden.
12k~36k voor een koopwoning? Damn...quote:Op zondag 22 januari 2023 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afscheiding van de Burgas regio is niet ondenkbaar
er wordt daar heel erg veel gebouwd en de meeste appartementen zijn eigendom van Russen
complexen met 1200 appartementen , met ongewone prijzen van 12.000 euro tot 36.000 euro
Gewoon een aspirine is die weer ZGAN. Dat werkt voor Max Payne zo dus waarom zou het voor de orcs niet zo werken.quote:
Alleen voor de Russen hoor, want het is een complot om de Bulgaarse kustregio zich bij Rusland te laten aansluiten. Daarom krijg je daar ook gratis een Russisch paspoort als je wil. cht waar!quote:Op zondag 22 januari 2023 12:17 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
12k~36k voor een koopwoning? Damn...
Trekken NAVO-landen plunderend en verkrachtend door Rusland of Oekrane ja?quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
The pills would ease the Paynequote:Op zondag 22 januari 2023 12:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gewoon een aspirine is die weer ZGAN. Dat werkt voor Max Payne zo dus waarom zou het voor de orcs niet zo werken.
De NAVO is er ook niet bij betrokken.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:23 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als Rusland daadwerkelijk in oorlog was geweest met de NAVO dan hadden ze de oorlog al lang verloren.
De NAVO is betrokken bij de oorlog, niet in oorlog. Een wezenlijk verschil.
Als je feiten helemaal omdraait dan ben je natuurlijk ook gewoon een Putinpijper. Ook al ben je zelf nog te sociaal onzeker om uit de kast te komen als iemand die ernaar verlangd Poetin zijn worteltje eens goed schoon te maken.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:33 schreef vosss het volgende:
Maargoed, daar mag je allemaal niks van vinden, want dan ben je zogenaamd een Putinpijper. Ook al ben je dat niet.
"War games" alsof zoiets goed voorspelbaar is. Nou nee. Zo'n conflict veranderd met de dag.quote:
Echter ziet het Westen dit liever niet gebeuren omdat het gros van die landen binnen no-time in de invloedsferen van China zullen komen.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rusland moet zich opsplitsen in 12 landen , dan is dat imperialistische gezeur afgelopen
Welke diplomatieke oplossing heeft Rusland voorgesteld dan? Gaan ze zich terugtrekken? Heb ik weer een stukje nieuws gemist ergens?quote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Heel de NAVO lijkt een diplomatieke oplossing aan de kant geschoven te hebben.
En dan mag jij voorop lopen, als onze eigen human wavequote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
Rusland en diplomatieke oplossingenquote:Op zondag 22 januari 2023 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Oekrane onderdeel maken van Ruslandquote:Op zondag 22 januari 2023 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke diplomatieke oplossing heeft Rusland voorgesteld dan? Gaan ze zich terugtrekken? Heb ik weer een stukje nieuws gemist ergens?
Deze herfst zijn er parlementsverkiezingen in Polen.quote:
De laatste optie natuurlijkquote:Op zondag 22 januari 2023 13:12 schreef Richestorags het volgende:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er een analyse is gemaakt van wat Oekrane nodig heeft als Poetin zijn 500k rudimentair getrainde manschappen voor elkaar krijgt, met aanvulling van ten minste basale wapens zoals geweren, granaten, mortieren en artillerie. Dit bovenop het huidige leger en de aanvulling met conscripts.
Hier en daar ondersteund met (aanvals)drones, BMP's, TOS-1, kruisraketten, tanks, luchtverdedigingseenheden en luchtondersteuning.
Waarin je natuurlijk meerdere scenario's hebt (ik geef geen waardeoordeel over de wenselijkheid hiervan):
-Oekrane wordt volledig overlopen, stort in en Rusland zwaait de scepter.
-Oekrane wordt deels overlopen en Rusland verovert extra gebied, waarna het conflict uitdooft omdat Rusland overstrekt raakt en Oekrane zich heeft teruggetrokken naar beter verdedigbare posities. Rusland consolideert zich en het wordt een frozen conflict, al dan niet met hernieuwde pogingen tot diplomatie.
-Oekrane houdt stand, er zijn weinig veranderingen en het wordt een frozen conflict, al dan niet met hernieuwde pogingen tot diplomatie.
-Oekrane houdt stand en verovert nog wat extra gebied, maar Rusland weet door de kleinere frontlinie beter te consolideren en Oekrane heeft niet genoeg materieel om door te drukken. Resultaat: wederom frozen conflict al dan niet met hernieuwde pogingen tot diplomatie.
-Niet alleen houdt Oekrane stand, maar ze drukken de Russen geheel terug. Heel de grenzen gaan terug naar pre-2014.
Dat was mijn vraag niet. De vraag was: is er in kaart gebracht wat ervoor nodig is, rekening houdend met het feit dat Poetin ook weer zwaarder erin komt?quote:
Denk je dat die laatste pakketten met goodies toeval waren?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat was mijn vraag niet. De vraag was: is er in kaart gebracht wat ervoor nodig is, rekening houdend met het feit dat Poetin ook weer zwaarder erin komt?
Duitsland geeft ze in ieder geval het voer. Het is niet zo dat alleen de regering van Polen er zo over denkt.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Deze herfst zijn er parlementsverkiezingen in Polen.
Poolse Schwere Wrter zijn dus niet alleen bedoeld voor buitenlandse consumptie.
met flink zwembad en bewakingquote:Op zondag 22 januari 2023 12:17 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
12k~36k voor een koopwoning? Damn...
Sowieso wordt het hoog tijd om alternatieven te zoeken voor Duits wapentuig. Die 'Zeitenwende' wordt helemaal niks op deze manier.quote:
Wij weten toch niet op welke afwegingen die gebaseerd zijn? De taal naar buiten is "Rusland moet het land uit" dus zou je moeten verwachten dat achter de schermen de leveringen afgestemd zijn op die taal. Echter, leveringen van nu zijn hoogstens gebaseerd op de realiteit dat Poetin maanden terug met zijn 300k extra kwam. Wat je vandaag levert heb je immers niet gisteren klaar.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk je dat die laatste pakketten met goodies toeval waren?
Onderhandelingen leiden enkel tot verdragen waarin de afspraken die de leugenachtige Russen aan hun laars gaan lappen zwart op wit omschreven worden.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke diplomatieke oplossing heeft Rusland voorgesteld dan? Gaan ze zich terugtrekken? Heb ik weer een stukje nieuws gemist ergens?
Operation human shield gevolgd door operation get behind the wappies.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dan mag jij voorop lopen, als onze eigen human wave
quote:Op zondag 22 januari 2023 12:46 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De NAVO is er ook niet bij betrokken.
De tweet klopt niet helemaal kennelijk. Het is geen aanbod van de Amerikanen zoals deze gast zegt.quote:
Zie het bericht boven je. Uitgelezen kans voor de VS om nieuwe markten aan te boren. Als de VS er ook nog een zacht prijsje aan hangt... En hebben die landen zich straks echt gecommit tot VS spul, vraag of duitsland er ooit nog een voet tussen de deur krijgt. En niet alleen hebben ze bizarre voorraden, dus tijdelijk ff wat uitlenen geen probleem, ze produceren ze gewoon nog steeds, zijn ze nooit mee opgehouden.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sowieso wordt het hoog tijd om alternatieven te zoeken voor Duits wapentuig. Die 'Zeitenwende' wordt helemaal niks op deze manier.
Er is een actie comit van gevluchte Russen die na de oorlog, na gepaste herstelbetalingen aan UA, het huidige Russische regime willen straffen en vervangen voor een democratisch federaal systeem en aansluiting willen zoeken bij Europa. Het alternatief: een vassalstaat van China, of een instortende militaire dictatuur zien zij iig niet zitten. Het westen zou slim zijn als ze dit initiatief meer tractie zouden geven.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Welke diplomatieke oplossing is er mogelijk met een land waarbij de absolute leider geen internet gebruikt, zich laat informeren door ondergeschikten die bij alles wat de leider niet bevalt uit het raam vallen dus hem niet de juiste informatie voeden en waarbij men kan stellen dat de leider minimaal een "compromised rational actor" is.
Het Russische imperialistische rijk is een hongerig monster dat zodra het een stuk heeft opgeslokt weer honger heeft. Zodra het weer iets is opgeblazen komt het een nieuwe "vijand" en tegelijkertijd stuk etenswaar tegen dat het voorheen vanuit de kleinere omvang nog niet had.
China is een opgeblazen empire die aan het eind van de latijn is, met een enorme vastgoed bubble en een krimpende bevolkingquote:Op zondag 22 januari 2023 13:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Echter ziet het Westen dit liever niet gebeuren omdat het gros van die landen binnen no-time in de invloedsferen van China zullen komen.
En China heeft ook een eeuwige honger waar het aankomt op buurlanden en grondstoffen.
Viel mij ook steeds op, iedereen roept inderdaad 'Rusland moet verslagen worden en helemaal weg uit Oekraine incl Krim' maar vervolgens slechts wapens geven waarmee men waarschijnlijk alleen verdedigend stand kan houden.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wij weten toch niet op welke afwegingen die gebaseerd zijn? De taal naar buiten is "Rusland moet het land uit" dus zou je moeten verwachten dat achter de schermen de leveringen afgestemd zijn op die taal. Echter, leveringen van nu zijn hoogstens gebaseerd op de realiteit dat Poetin maanden terug met zijn 300k extra kwam. Wat je vandaag levert heb je immers niet gisteren klaar.
Gezien er, op wat kruimeltjes van het VK na, zo goed als geen tanks bij de leveringen zitten, noch middellange afstandsraketten, noch vliegtuigen, vraag ik mij af of het genoeg is om het 6e scenario dat ik schetste (Rusland volledig het land uit) te realiseren, wetende dat Rusland 500k extra man heeft gemobiliseerd (waardoor er zeker 100k extra kanonnenvoer tegenaan kan worden gegooid en tegelijkertijd veroverd gebied beter geconsolideerd) en ondertussen ook wel elementaire wapenvoorziening heeft opgeschroefd.
Zelfs om het huidige aantal Russen het land uit te krijgen heb je al meer nodig dan er nu wordt geleverd, laat staan met 500k basaal getrainde Russen (beter dan de huidige conscripts) erbij en aanvullingen van ten minste elementaire wapens.
Oh zeker. Rusland zou ideaal gezien een buffer tussen Europa en China moeten blijven, waarbij wordt gewerkt aan het opzetten van een (prille) democratische infrastructuur. Het is in ons belang als Rusland economisch er weer bovenop komt en tegelijkertijd de staatsinrichting wordt veranderd. Dat was het probleem hiervoor: Rusland werd economisch gesponsord zonder dat er iets aan het staatsbestel is veranderd.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:34 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Er is een actie comit van gevluchte Russen die na de oorlog, na gepaste herstelbetalingen aan UA, het huidige Russische regime willen straffen en vervangen voor een democratisch federaal systeem en aansluiting willen zoeken bij Europa. Het alternatief: een vassalstaat van China, of een instortende militaire dictatuur zien zij iig niet zitten. Het westen zou slim zijn als ze dit initiatief meer tractie zouden geven.
Voor meer info.
Maar als Leopards in Oekrane succesvol de Russen uit dat land schoppen, waarom zou je dan de Abrams willen die volgens de VS niet geschikt is want zuipt brandstof als een malle en is technisch veel complexer?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zie het bericht boven je. Uitgelezen kans voor de VS om nieuwe markten aan te boren. Als de VS er ook nog een zacht prijsje aan hangt... En hebben die landen zich straks echt gecommit tot VS spul, vraag of duitsland er ooit nog een voet tussen de deur krijgt. En niet alleen hebben ze bizarre voorraden, dus tijdelijk ff wat uitlenen geen probleem, ze produceren ze gewoon nog steeds, zijn ze nooit mee opgehouden.
Amerikaanse politiek was zeer slim bezig, in retrospect.
Operative word "als" h?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:49 schreef Ulx het volgende:
Maar als Leopards in Oekrane succesvol de Russen uit dat land schoppen,
Of complete gifgas fabrieken aan saddam hoesein.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:56 schreef Breekfast het volgende:
Wel bijzonder trouwens dat Duitsland nooit morele bezwaren heeft gehad om zijn Leopards aan Qatar en Saoedi-Arabi te verkopen. Dat het goed mogelijk is dat de Saoedirs die op een dag bijvoorbeeld zullen gebruiken om Jemen in puin te schieten deert ze blijkbaar niet zo veel.
Waren die landen op het moment van leveren betrokken bij een actief conflict?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:56 schreef Breekfast het volgende:
Wel bijzonder trouwens dat Duitsland nooit morele bezwaren heeft gehad om zijn Leopards aan Qatar en Saoedi-Arabi te verkopen. Dat het goed mogelijk is dat de Saoedirs die op een dag bijvoorbeeld zullen gebruiken om Jemen in puin te schieten deert ze blijkbaar niet zo veel.
Moet dat dan? Volgens mij gaat het om doorverkopen/doorgeven.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:57 schreef ExTec het volgende:
naar berlijn moeten kijken of je wel af mag drukken, die blijft lastig.
Want voordat ze Jemen binnen vielen hadden ze een reputatie als nette democratische staten die veel respect voor mensenlevens en rechten haddenquote:Op zondag 22 januari 2023 13:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waren die landen op het moment van leveren betrokken bij een actief conflict?
Dat zou volgens jou dan het principile standpunt moeten zijn?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waren die landen op het moment van leveren betrokken bij een actief conflict?
Alhoewel dat maximaal ingezoomed correct is, maakt dat niet uit. Wapens met te overduidelijke strings attached zijn onwenselijk.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Moet dat dan? Volgens mij gaat het om doorverkopen/doorgeven.
Ok. En dus? Ook maar gelijk geen of gas olie bij ze kopen?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Want voordat ze Jemen binnen vielen hadden ze een reputatie als nette democratische staten die veel respect voor mensenlevens en rechten hadden?
Mag je Abrams wel zonder meer doorverkopen dan? Of F35's? Of HIMARS systemen?quote:Op zondag 22 januari 2023 14:05 schreef ExTec het volgende:
Wapens met te overduidelijke strings attached zijn onwenselijk.
Als je dat serieus gelijk stelt met het verkopen van wapens aan die landen is er flink iets mis met je moreel kompas.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ok. En dus? Ook maar gelijk geen of gas olie bij ze kopen?
Vind jij het financieren van zulke regimes wel okay?quote:Op zondag 22 januari 2023 14:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als je dat serieus gelijk stelt met het verkopen van wapens aan die landen is er flink iets mis met je moreel kompas.
Vraagje voor je, mag je een eerlijk antwoord geven:quote:Op zondag 22 januari 2023 14:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Mag je Abrams wel zonder meer doorverkopen dan? Of F35's? Of HIMARS systemen?
Vraagje voor je:quote:Op zondag 22 januari 2023 14:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vraagje voor je, mag je een eerlijk antwoord geven:
Denk jij dat deze episode voor de DE wapenindustrie:
A Positief is
B Neutraal is
C Negatief is
Ik denk C. Wat denk jij.
Niet echt, maar qua gradatie van hoe fout het is zitten er toch wel een wereld van verschil tussen olie van ze kopen of ze wapens leveren?quote:Op zondag 22 januari 2023 14:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind jij het financieren van zulke regimes wel okay?
Nee. Maar dat is zeker inzake de laatste 2 ook niet realistisch. F35 is een vliegende computer. Die zal het maar kort blijven doen zonder onderhoud. En de HIMARS is maar een oshkosh truck. Niks bijzonders. Gaat om de raketten die je alleen in de VS kan halen, heel mss in turkije.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vraagje voor je:
Mag je Abrams wel zonder meer doorverkopen dan? Of F35's? Of HIMARS systemen?
Het gaat geen korte termijn project zijn nee. Maar je mag misschien verwachten dat dat deel dat nu gevlucht is uit Rusland, in meer of mindere mate bereid terug te keren om zich in te spannen voor een democratisch Rusland. En ook een deel van de mensen die er nog zit wil mogelijk verandering - dat hebben we onder het Sovjet juk toch ook gezien.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh zeker. Rusland zou ideaal gezien een buffer tussen Europa en China moeten blijven, waarbij wordt gewerkt aan het opzetten van een (prille) democratische infrastructuur. Het is in ons belang als Rusland economisch er weer bovenop komt en tegelijkertijd de staatsinrichting wordt veranderd. Dat was het probleem hiervoor: Rusland werd economisch gesponsord zonder dat er iets aan het staatsbestel is veranderd.
De vraag is echter wel hoe je zo'n gigantische mentaliteitsshift gaat leiden. Russen zijn gewend murw te zijn en gedomineerd en uitgebuit te worden. Corruptie, clintelisme, nepotisme, autoritaire houdingen en uitbuiting zitten daar ingebakken. Aan de andere kant is dat nog altijd beter dan een land als Afghanistan proberen democratisch te maken. Daar zitten tribalisme en radicale cultuurislam zo ver ingebakken dat het concept van a) een natiestaat en b) democratie daar gewoon niet werkt.
Koop je geen olie kunnen ze ook geen tanks kopen.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Niet echt, maar qua gradatie van hoe fout het is zitten er toch wel een wereld van verschil tussen olie van ze kopen of ze wapens leveren?
En wie gaat de reserveonderdelen enzo leveren?quote:Op zondag 22 januari 2023 14:22 schreef Ulx het volgende:
Maar om je een antwoord te geven:
Op langere termijn: B. Neutraal. Geen enkel land met (geavanceerde) wapenindustrie wil dat die spullen zonder toestemming doorverkocht of gegeven gaan worden. Het gaat om zulke bedragen en zulke belangen dat het argument "we willen het aan jan en alleman kunnen uitdelen" niet meegenomen zal worden in de eisenlijst van een nieuw product. Stel dat Polen het wel doet, wat gaat er dan gebeuren als een klant van de Poolse wapenindustrie hetzelfde doet? Dus zonder toestemming geavanceerd spul levert. Maar dan aan een fout regime? Hoe gaat Polen dat dan diplomatiek oplossen? "Mij mogen het want wij zijn de goeden" is niet een heel sterk argument. Hoe gaat een land dat dan voorkomen?
Die zijn wederzijds exclusief. Langere termijn en neutraal. Het duitse leger neemt zo weinig af, dat geen buitenlandse sales betekent dat er geen geld meer binnenkomt, en jij niet de volgende generatie kan ontwikkelen. En de VS en straks wellicht Polen hebben daar geen last van, komt genoeg binnen, dus hebben geld om in R&D te steken.quote:
Schermen met formaliteiten. We hebben het niet over tanks richting een dictatuur schuiven die er minderheden mee gaat afschieten ofzo, FFS.quote:Geen enkel land met (geavanceerde) wapenindustrie wil dat die spullen zonder toestemming doorverkocht of gegeven gaan worden. Het gaat om zulke bedragen en zulke belangen dat het argument "we willen het aan jan en alleman kunnen uitdelen" niet meegenomen zal worden in de eisenlijst van een nieuw product.
Duitsland wil dit niet. Duitsland raakt dan marktaandeel kwijt.quote:
Of om Duitse Putinverstehers te ontmaskeren.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:08 schreef AgLarrr het volgende:
Het zou mij niets verbazen als die Leo deal al lang rond is, maar dat het diplomatieke geharrewar bedoeld is Putin op het verkeerde been te brengen..
Defensie heeft bovenop het reguliere budget een pot van 100 miljard gekregen om de strijdkrachten te herbouwen, dus ik denk dat dat wel gaat meevallen. Het is jammer dat de vorige MinDef niet wat knopen heeft doorgehakt en bleef navelstaren, maar ik denk niet dat KNDS/KMW en Rheinmetall zich zorgen hoeven te maken. De orderboeken puilen uit. En de nieuwe MinDef is iets serieuzer over veiligheid. Dat kun je in zijn CV zien.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:37 schreef ExTec het volgende:
Het duitse leger neemt zo weinig af, dat geen buitenlandse sales betekent dat er geen geld meer binnenkomt,
Misschien beter. Helaas dan.quote:Oekrane onderdeel maken van Rusland
Of dat Duitsland Leopards als eerste wil leveren. En daarna pas toestemming geeft voor export door Finland. En dan pas Polen.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:08 schreef AgLarrr het volgende:
Het zou mij niets verbazen als die Leo deal al lang rond is, maar dat het diplomatieke geharrewar bedoeld is Putin op het verkeerde been te brengen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |