abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207553009
Nieuwe Rijksbrede strategie tegen desinformatie

Het kabinet presenteerde eind 2022 een nieuwe Rijksbrede strategie tegen desinformatie. Daarmee wil men het publieke debat versterken en de invloed van desinformatie verminderen. De strategie is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de ministeries van BZK, JenV en OCW.

Groot maatschappelijk probleem

Desinformatie is het doelbewust verspreiden van misleidende informatie, met het doel om schade toe te brengen aan de samenleving. De verspreiding van desinformatie kan het publieke debat verstoren of leiden tot onrust en onzekerheid. Door de toenemende digitalisering kan men desinformatie sneller en met een groter bereik verspreiden. Daarnaast is het steeds lastiger te herkennen. Dit baart veel Nederlanders zorgen.
2 sporen

De strategie richt zich globaal op 2 verschillende sporen.

-Het publieke debat versterken. De nadruk binnen spoor 1 ligt op het behouden van het pluriforme medialandschap. Daarnaast start de overheid een bewustwordingstraject met tips voor het herkennen van desinformatie. Tenslotte wordt het gebruik van publieke alternatieven voor online platformen gestimuleerd.

-Invloed desinformatie verminderen. Iedere overheidsorganisatie moet gepast kunnen reageren op desinformatie. Daarom richt spoor 2 zich onder andere op het vergroten van het bewustzijn. Daarnaast wordt ingezet op een Rijksbreed Responskader, een Europese toolbox en internationale kennisuitwisseling.

Meer informatie

Bekijk de publieksvriendelijke versie van de strategie tegen desinformatie (link naar andere website) via de website van BZK. Of lees verder in het nieuwe dossier.

Digitale Overheid
  zaterdag 14 januari 2023 @ 13:44:05 #3
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207553105
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus. En let wel, verbeteren, dus niet indoctrineren met wat op dit moment de politiek gewenste waarheid is, maar daadwerkelijk begrip en basis kennis aanleren waardoor de grote meerderheid van de leerlingen uiteindelijk wel redelijk geïnformeerde keuzes kan maken in het beoordelen of iets nou desinformatie is of niet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 14 januari 2023 @ 13:47:06 #4
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207553151
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:44 schreef nixxx het volgende:
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus. En let wel, verbeteren, dus niet indoctrineren met wat op dit moment de politiek gewenste waarheid is,
Desinformatie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207553253
Een heilloze weg. Elk getal wat je noemt heeft context nodig, en context is altijd subjectief, en dus aanvechtbaar. Ik vraag mij af wat is nou een goed voorbeeld van des-informatie? Waar we het op dit forum eens kunnen worden. Ik stel dat voor elk voorbeeld, iemand wel aannemelijk kan maken dat het eigenlijk (in een bepaalde context) wel klopt, of in ieder geval geen des-informatie is.

Wie biedt?
pi_207553300
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:53 schreef zoost het volgende:
Een heilloze weg. Elk getal wat je noemt heeft context nodig, en context is altijd subjectief, en dus aanvechtbaar. Ik vraag mij af wat is nou een goed voorbeeld van des-informatie? Waar we het op dit forum eens kunnen worden. Ik stel dat voor elk voorbeeld, iemand wel aannemelijk kan maken dat het eigenlijk (in een bepaalde context) wel klopt, of in ieder geval geen des-informatie is.

Wie biedt?
Desinformatie gaat niet uitsluitend om of het feitelijk helemaal 100% altijd onjuist is. Het gaat ook om een stukje intentie. Een fout is nog geen desinformatie en informatie die op zich wel klopt maar dusdanig uit context is getrokken en eenzijdig gepresenteerd wordt dat alsnog een onjuist beeld geschapen wordt kan dat wel zijn.
zie email 27 oktober
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:01:04 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207553362
Gaat nog wat worden met de AI ontwikkelen komende jaren. Bots zijn al vrij lastig te vinden in comments bijvoorbeeld, op grote websites. Maar straks kunnen ze ook gewoon reageren op mensen in een discussie. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen. Heb je daarnaast ook nog beelden en video welke in luttele seconden gegenereerd kunnen worden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207553370
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Desinformatie gaat niet uitsluitend om of het feitelijk helemaal 100% altijd onjuist is. Het gaat ook om een stukje intentie. Een fout is nog geen desinformatie en informatie die op zich wel klopt maar dusdanig uit context is getrokken en eenzijdig gepresenteerd wordt dat alsnog een onjuist beeld geschapen wordt kan dat wel zijn.
Inderdaad. Dan moet je dus ook aannemelijk maken dat iemand de intentie had om bewust des-informatie te verspreiden. Helemaal een heilloze weg. Hier moet de overheid heel ver van blijven.
pi_207553385
Zie ik meer in Twitter Community Notes

https://help.twitter.com/en/using-twitter/community-notes
pi_207553464
Dat worden weer heel veel ambtenaren die heel veel rapportjes gaan fabriceren en niets bereiken
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:11:13 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207553500
Goede zaak, staatsondermijnende leugenverspreiders moeten maar eens flink uitgerookt worden.
pi_207553627
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:01 schreef zoost het volgende:

[..]
Inderdaad. Dan moet je dus ook aannemelijk maken dat iemand de intentie had om bewust des-informatie te verspreiden. Helemaal een heilloze weg. Hier moet de overheid heel ver van blijven.
De overheid moet geen waarheidspolitie worden, maar op het vlak van educatie en het creëren van een bepaald klimaat waarin goede journalistiek wordt gefaciliteerd hebben ze natuurlijk wel een taak.
zie email 27 oktober
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:00 #13
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207553766
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:44 schreef nixxx het volgende:
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus.
Scientific literacy, begrijpend lezen en inzicht in argumentatieleer ontbreken bij de meeste wappies en haters ja.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:13 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207553769
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:11 schreef Hexagon het volgende:
Goede zaak, staatsondermijnende leugenverspreiders moeten maar eens flink uitgerookt worden.
Waar gaat het je om, om het verspreiden van leugens, of het verspreiden van staatsondermijnende informatie. Dat is niet hetzelfde, en soms zelfs een tegenstelling.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_207553902
ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor FOK en social media.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:39:25 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207553920
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe? Wat zou jij concreet gaan doen?
Daders identificeren, geldstromen in kaart brengen, zware straffen uitdelen.
pi_207553954
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
ik zou het liefst een verbod op het gebruik van internet willen voor hun.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:43:01 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207553980
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar wanneer ben je een "dader"? En als er geen geldstromen zijn?
We hebben duizenden ambtenaren die daar een kader voor kunnen opstellen dat door de 2e kamer wordt getoetst.
pi_207554005
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:43 schreef Hexagon het volgende:
We hebben duizenden ambtenaren die daar een kader voor kunnen opstellen dat door de 2e kamer wordt getoetst.
Yeah right... :')

Kortom, het is niet concreet te maken. En op basis van je onderbuik "zware straffen uitdelen" gaat hem logischerwijs niet worden.
pi_207554040
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou het liefst een verbod op het gebruik van internet willen voor hun.
Toevallig kwam ik dit draadje tegen en van jou mogen ze allemaal van internet gebonjourd worden? De lui die hierop reageren dan want dat is wel de club waar het over gaat imo. Maar ik zie nergens een overtreding van de wet.

twitter
pi_207554042
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kortom, het is niet concreet te maken. En op basis van je onderbuik "zware straffen uitdelen" gaat hem logischerwijs niet worden.
het is niet aan de burger om dit te bepalen, want zij kunnen dit niet. De meeste hebben te weinig kennis. Dit betekent niet dat ze een mening hebben en die mogen ze best schrijven. Daar is niks op tegen.

Ik zuu bv een verbod voor hun voor internet willen. Hoe dat moet? Geen idee, daar zijn experts voro om dat te bepalen. Dat betekent echter niet dat ik het niet zou mogen willen en zou moeten benoemen.
pi_207554066
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Toevallig kwam ik dit draadje tegen en van jou mogen ze allemaal van internet gebonjourd worden? De lui die hierop reageren dan want dat is wel de club waar het over gaat imo. Maar ik zie nergens een overtreding van de wet.

[ twitter ]
geen idee, dat laat ik aan experts over. Daar bemoei ik mij niet mee. Ik weet alleen wat ik zou willen en benoem dat hier. Wat ermee gebeurd dat zien we later wel.
pi_207554078
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
het is niet aan de burger om dit te bepalen, want zij kunnen dit niet. De meeste hebben te weinig kennis. Dit betekent niet dat ze een mening hebben en die mogen ze best schrijven. Daar is niks op tegen.
Nou dan.

quote:
Ik zuu bv een verbod voor hun voor internet willen. Hoe dat moet? Geen idee, daar zijn experts voro om dat te bepalen. Dat betekent echter niet dat ik het niet zou mogen willen en zou moeten benoemen.
Tuurlijk mag je dat willen, jouw mening. Neemt niet weg dat het onuitvoerbaar is natuurlijk.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:50:46 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207554082
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb jij het plan met bijbehorend kader al gelezen?
pi_207554087
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nou dan.
[..]
Tuurlijk mag je dat willen, jouw mening. Neemt niet weg dat het onuitvoerbaar is natuurlijk.
men kan het ook uitvoerbaar maken. Pijnpunen weghalen en invoeren.
Ik heb die kennis nie om dat te bepalen. Jij blijkbaar wel, of is dat ook je onderbuik (onderstreepte gedeelte)
pi_207554103
FvD complotwappies zijn niet meer te redden. Beter sturen we ze naar Rusland.
pi_207554142
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe? Wat zou jij concreet gaan doen?
Gedachtenpolitie instellen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:54:36 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207554147
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor FOK en social media.
Zullen wel een aantal users hun verdienmodel in gevaar zien komen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:55 #32
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207554173
Oh gaaf, een ministerie van waarheid!
pi_207554498
quote:

Wie biedt?
Je kunt op dit forum zeker elke week - en waarschijnlijk elke dag - goede voorbeelden vinden, die aantonen hoe makkelijk het is om desinformatie te verspreiden.

Je ziet dat met name in NWS. Een user beweert iets, de volgende user neemt dat klakkeloos over en voor je het weet is die bewering een feit geworden in de discussie. En niet alleen in die discussie, maar ook in volgende discussies zal dat 'feit' weer aangehaald worden om een bepaalde opvatting te ondersteunen.

Als je het helemaal goed wilt doen, voorzie je je bewering nog van een linkje en/of van een paar selectief gequote alinea's uit een artikel. De meerderheid van de users klikt niet op dat linkje, leest niet waar dat artikel werkelijk over gaat. Zeker niet als het gaat om iets dat ze graag willen geloven, dan is er erg weinig motivatie om die bewering eens kritisch te gaan bekijken.

Een mooi voorbeeld was een topic met als titel 'NRC: NOS verspreidt aantoonbaar nepnieuws' (of iets dergelijks). Het echte nepnieuws was het topic zelf, want als je het artikel las, bleek dat de NRC precies het tegenovergestelde beweerde. Het past echter wel in een frame wat veel users willen geloven en allerlei users in het topic gingen er direct van uit dat dit nieuws waar was. Terwijl het heel makkelijk was om te zien dat het niet zo was: je hoefde alleen maar het artikel te openen.
pi_207554566
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:14 schreef Sodemieters het volgende:
Je kunt op dit forum zeker elke week - en waarschijnlijk elke dag - goede voorbeelden vinden, die aantonen hoe makkelijk het is om desinformatie te verspreiden.

Je ziet dat met name in NWS. Een user beweert iets, de volgende user neemt dat klakkeloos over en voor je het weet is die bewering een feit geworden in de discussie. En niet alleen in die discussie, maar ook in volgende discussies zal dat 'feit' weer aangehaald worden om een bepaalde opvatting te ondersteunen.

Als je het helemaal goed wilt doen, voorzie je je bewering nog van een linkje en/of van een paar selectief gequote alinea's uit een artikel. De meerderheid van de users klikt niet op dat linkje, leest niet waar dat artikel werkelijk over gaat. Zeker niet als het gaat om iets dat ze graag willen geloven, dan is er erg weinig motivatie om die bewering eens kritisch te gaan bekijken.

Een mooi voorbeeld was een topic met als titel 'NRC: NOS verspreidt aantoonbaar nepnieuws' (of iets dergelijks). Het echte nepnieuws was het topic zelf, want als je het artikel las, bleek dat de NRC precies het tegenovergestelde beweerde. Het past echter wel in een frame wat veel users willen geloven en allerlei users in het topic gingen er direct van uit dat dit nieuws waar was. Terwijl het heel makkelijk was om te zien dat het niet zo was: je hoefde alleen maar het artikel te openen.
En dat werd door een hele rits users dan ook netjes gedaan en werd de TT/OP vervolgens vakkundig gefileerd. Er is nb. nog een klacht over geplaatst in FB. Ergo, klaar en op slot, daar heeft Fok! echt geen overheidsbemoeienis voor nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 14-01-2023 15:28:11 ]
pi_207554665
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:36 schreef AchJa het volgende:
Nou ik ben benieuwd wat de feitelijke maatregelen gaan worden... Want "gepast reageren" klinkt niet heel concreet... :')
Ik vraag me sowieso af in hoeverre je desinformatie kunt bestrijden. De bestrijders zijn immers precies de partijen die niet vertrouwd worden door de mensen die het meest bevattelijk zijn voor desinformatie.

De overheid, de main stream media, de 'elite' in het algemeen. Die kunnen wel meer moeite steken in het bestrijden van nepnieuws, maar dat zal bij veel mensen niet aankomen, of hun verwrongen ideeën zelfs versterken. Het is alsof Harry Mens extra veel moeite zou gaan doen om mij ervan te overtuigen dat dit écht, serieus, gegarandeerd een zeer betrouwbare en aantrekkelijke beleggingsmogelijkheid is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2023 15:24:48 ]
  zaterdag 14 januari 2023 @ 15:30:45 #36
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_207554774
quote:

Wie biedt?
"Drugs is alleen maar troep" - Rutte + CDA

Vs

"Ranking of drugs, 2009" - RIVM

In een religieuze context, waarin de heersende drugsdealers geen concurrentie wensen klopt het troep verhaal.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_207554800
Als ik een vijandige buitenlandse mogendheden was, en lekker veel desinformatie uit wil strooien hier, zou ik meteen dit initiatief flink in discredit brengen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_207555007
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dat werd door een hele rits users dan ook netjes gedaan en werd de TT/OP vervolgens vakkundig gefileerd. er is nb. nog een klacht over geplaatst in FB. Ergo, klaar, daar heeft Fok! echt geen overheidsbemoeienis voor nodig.
Ik noemde dit voorbeeld, omdat je er goed aan kunt zien dat iets dat duidelijk niet klopt, aanvankelijk toch door diverse mensen voor waar wordt aangenomen. Het is een overduidelijk voorbeeld. Vaak is het echter subtieler.

Mensen zijn heel snel geneigd om te geloven wat ze lezen, met name als dat iets is dat ze graag willen geloven. Ik zie die goedgelovigheid hier zo ongeveer elke dag en ik vind dat best problematisch.

Je hebt gelijk dat hier andere users zijn die zulke onzin kunnen ontkrachten, maar dat is natuurlijk lang niet overal zo. Er zijn allerlei websites waar leugens, halve waarheden en complete verzinsels worden gepresenteerd als de feiten en waar geen tegenspraak geduld wordt.
pi_207555037
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:31 schreef capricia het volgende:
Als ik een vijandige buitenlandse mogendheden was, en lekker veel desinformatie uit wil strooien hier, zou ik meteen dit initiatief flink in discredit brengen.
Deze zin wekt wel de indruk dat-ie door een bot geschreven is, in plaats van iemand die de taal daadwerkelijk machtig is... :P
pi_207555233
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:43 schreef Sodemieters het volgende:
Ik noemde dit voorbeeld, omdat je er goed aan kunt zien dat iets dat duidelijk niet klopt, aanvankelijk toch door diverse mensen voor waar wordt aangenomen. Het is een overduidelijk voorbeeld. Vaak is het echter subtieler.

Mensen zijn heel snel geneigd om te geloven wat ze lezen, met name als dat iets is dat ze graag willen geloven. Ik zie die goedgelovigheid hier zo ongeveer elke dag en ik vind dat best problematisch.
Dat is niets nieuws natuurlijk, men doet net alsof propaganda (want dat is het feitelijk) pas net bestaat.

quote:
Je hebt gelijk dat hier andere users zijn die zulke onzin kunnen ontkrachten, maar dat is natuurlijk lang niet overal zo. Er zijn allerlei websites waar leugens, halve waarheden en complete verzinsels worden gepresenteerd als de feiten en waar geen tegenspraak geduld wordt.
Kan ik niet zo mee zitten, als mensen zich daar senang bij voelen moeten ze dat helemaal zelf weten. Waarom zou zoiets strafrechtelijk verboden en bestreden moeten worden? Ik vind dat echt veel te ver gaan.

Als je de kamerbrief leest dan hebben ze het oa. over Pubhubs wat dan wel betrouwbaar moet zijn... Dat klinkt bij mij dan weer meer als een slager die zijn eigen vlees keurt omgeving.
pi_207555236
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:45 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Deze zin wekt wel de indruk dat-ie door een bot geschreven is, in plaats van iemand die de taal daadwerkelijk machtig is... :P
_O-
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_207555598
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:55 schreef BasEnAad het volgende:
Oh gaaf, een ministerie van waarheid!
Griezelige ontwikkeling inderdaad.
Een overheid die zich bemoeid met inhoud van informatie en berichtgeving betreedt een hellend vlak.

En in de nederlandse context betekent het instellen van een woke gremium waar uitsluitend politiek correcte sukkels aan bod komen.
-
  zaterdag 14 januari 2023 @ 16:20:34 #43
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207555703
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:15 schreef quo_ het volgende:

[..]
Griezelige ontwikkeling inderdaad.
Een overheid die zich bemoeid met inhoud van informatie en berichtgeving betreedt een hellend vlak.
Het alternatief is dat je toestaat dat miljoenen mensen voor hun informatie overgeleverd aan zijn algoritmen die gebouwd zijn om zoveel mogelijk kliks, ophef, schermtijd en engagement te generen, en geen fuck geven om waarheid.
pi_207555710
Goh, blijft de gedachtenpolitie bezig met het ruzie zoeken en stoken?
pi_207555813
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 15:55 schreef AchJa het volgende:
Dat is niets nieuws natuurlijk, men doet net alsof propaganda (want dat is het feitelijk) pas net bestaat.
[..]
Kan ik niet zo mee zitten, als mensen zich daar senang bij voelen moeten ze dat helemaal zelf weten. Waarom zou zoiets strafrechtelijk verboden en bestreden moeten worden? Ik vind dat echt veel te ver gaan.

Als je de kamerbrief leest dan hebben ze het oa. over Pubhubs wat dan wel betrouwbaar moet zijn... Dat klinkt bij mij dan weer meer als een slager die zijn eigen vlees keurt omgeving.
Verkrachting is ook niets nieuws, toch lijkt het me verstandig om dat zo goed mogelijk te bestrijden.

Ik lees overigens niks over strafrechtelijk verbieden, waar heb je dat gevonden?
pi_207556148
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:26 schreef Sodemieters het volgende:
Verkrachting is ook niets nieuws, toch lijkt het me verstandig om dat zo goed mogelijk te bestrijden.
Dat is dan ook redelijk eenvoudig vast te stellen en is gewoon een misdrijf.

quote:
Ik lees overigens niks over strafrechtelijk verbieden, waar heb je dat gevonden?
Dat was meer nav deze opmerking:

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:
En uit de kamerbrief:

quote:
A. Inzet afhankelijk van de inhoud van desinformatie

Zoals eerder aangegeven moet ieder ministerie en de verschillende overheden in
staat zijn om gepast te reageren wanneer desinformatie raakt aan hun
beleidsterrein. Om dit te bereiken is bewustwording nodig, maar ook een duidelijk
kader om te bepalen wat strafbaar is en wat niet.

Tot slot moet duidelijker worden wat de rol is van de overheid met betrekking tot
strafbaar, onrechtmatig en schadelijk materiaal. Er is een breed scala aan
strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke interventies beschikbaar,
waarmee illegale en onrechtmatige vormen van online materiaal kunnen worden
aangepakt via een juridische weg.37 Onder leiding van het ministerie van JenV
wordt daarom gewerkt aan een integraal afwegingskader voor de rol van de
overheid bij strafbaar, onrechtmatig en schadelijk materiaal om zowel
duidelijkheid te scheppen voor de overheid (op nationaal én regionaal niveau), als
voor de burger en de ICT-sector. Desinformatie is een van de vormen van online
materiaal dat hierin wordt meegenomen.
pi_207556279
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:47 schreef AchJa het volgende:
Dat is dan ook redelijk eenvoudig vast te stellen en is gewoon een misdrijf.
Ten eerste is dat helemaal niet eenvoudig vast te stellen. Vaak is het het een kwestie van het woord van de één tegen het woord van de ander. Dat is één van de reden waarom er relatief weinig veroordelingen voor zijn. Dat is echter een andere discussie.

Ten tweede snap je het punt kennelijk nog steeds niet. Jij zei dat propaganda altijd bestaan heeft. Alsof dat een reden is om er het voort te laten bestaan, om het niet te bestrijden. Dat is een argument dat nergens op slaat. Verkrachting heeft ook altijd bestaan, maar niemand zal zeggen dat we het daarom maar moeten accepteren.
pi_207556358
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:58 schreef Sodemieters het volgende:
Ten eerste is dat helemaal niet eenvoudig vast te stellen. Vaak is het het een kwestie van het woord van de één tegen het woord van de ander. Dat is één van de reden waarom er relatief weinig veroordelingen voor zijn. Dat is echter een andere discussie.

Ten tweede snap je het punt kennelijk nog steeds niet. Jij zei dat propaganda altijd bestaan heeft. Alsof dat een reden is om er het voort te laten bestaan, om het niet te bestrijden. Dat is een argument dat nergens op slaat. Verkrachting heeft ook altijd bestaan, maar niemand zal zeggen dat we het daarom maar moeten accepteren.
Ik snap het punt prima maar de vergelijking slaat als een tang op een varken. En als jij echt van mening bent dat verkrachting te vergelijken is met propaganda dan ben je het spoor aardig bijster wmb. Daarbij is het ook een vals dilemma.

Maar goed, mijn punt is simpelweg dat propaganda al zo oud is als de weg naar Rome en dat in de hele geschiedenis nog nooit strafbaar is gesteld, behalve in landen die er een bedenkelijk regime op nahouden. Dat men propaganda gaat ontkrachten met feiten is helemaal prima maar uitspraken strafbaar gaan stellen omdat ze deels onzin zijn gaat mij veel te ver.
pi_207556438
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:06 schreef AchJa het volgende:
Ik snap het punt prima maar de vergelijking slaat als een tang op een varken. En als jij echt van mening bent dat verkrachting te vergelijken is met propaganda dan ben je het spoor aardig bijster wmb.
Alleen al het feit dat je dit post, laat duidelijk zien dat je mijn punt helemaal niet snapt. Ik stel propaganda niet gelijk aan verkrachting. Ik gebruik juist een extreem voorbeeld om daarmee de inconsequenties in jouw redenaties duidelijk bloot te leggen.

Dus nogmaals: dat iets altijd bestaan heeft, is geen enkele reden om het maar voort te laten bestaan. Dat was een nogal onzinnig argument van je.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2023 17:12:37 ]
pi_207556489
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:12 schreef Sodemieters het volgende:
Alleen al het feit dat je dit post, laat duidelijk zien dat je mijn punt helemaal niet snapt. Ik stel propaganda niet gelijk aan verkrachting. Ik gebruik juist een extreem voorbeeld om daarmee de inconsequenties in jouw redenaties duidelijk bloot te leggen.
Zucht... Dat jij dit post laat duidelijk zien dat je mijn punt totaal niet snapt... Het gebruiken van softdrugs moet bestraft worden omdat verkrachting ook altijd al bestaan heeft... Dat is het niveau van je opmerking he.

quote:
Dus nogmaals: dat iets altijd bestaan heeft, is geen enkele reden om het maar voort te laten bestaan. Dat was een nogal onzinnig argument van je.
Dus feitelijk wil je propaganda strafbaar maken, dat is wat je zegt toch? Zie je nou echt niet in hoe idioot dat is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')