Desinformatie.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:44 schreef nixxx het volgende:
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus. En let wel, verbeteren, dus niet indoctrineren met wat op dit moment de politiek gewenste waarheid is,
Desinformatie gaat niet uitsluitend om of het feitelijk helemaal 100% altijd onjuist is. Het gaat ook om een stukje intentie. Een fout is nog geen desinformatie en informatie die op zich wel klopt maar dusdanig uit context is getrokken en eenzijdig gepresenteerd wordt dat alsnog een onjuist beeld geschapen wordt kan dat wel zijn.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:53 schreef zoost het volgende:
Een heilloze weg. Elk getal wat je noemt heeft context nodig, en context is altijd subjectief, en dus aanvechtbaar. Ik vraag mij af wat is nou een goed voorbeeld van des-informatie? Waar we het op dit forum eens kunnen worden. Ik stel dat voor elk voorbeeld, iemand wel aannemelijk kan maken dat het eigenlijk (in een bepaalde context) wel klopt, of in ieder geval geen des-informatie is.
Wie biedt?
Inderdaad. Dan moet je dus ook aannemelijk maken dat iemand de intentie had om bewust des-informatie te verspreiden. Helemaal een heilloze weg. Hier moet de overheid heel ver van blijven.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Desinformatie gaat niet uitsluitend om of het feitelijk helemaal 100% altijd onjuist is. Het gaat ook om een stukje intentie. Een fout is nog geen desinformatie en informatie die op zich wel klopt maar dusdanig uit context is getrokken en eenzijdig gepresenteerd wordt dat alsnog een onjuist beeld geschapen wordt kan dat wel zijn.
De overheid moet geen waarheidspolitie worden, maar op het vlak van educatie en het creëren van een bepaald klimaat waarin goede journalistiek wordt gefaciliteerd hebben ze natuurlijk wel een taak.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:01 schreef zoost het volgende:
[..]
Inderdaad. Dan moet je dus ook aannemelijk maken dat iemand de intentie had om bewust des-informatie te verspreiden. Helemaal een heilloze weg. Hier moet de overheid heel ver van blijven.
Scientific literacy, begrijpend lezen en inzicht in argumentatieleer ontbreken bij de meeste wappies en haters ja.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:44 schreef nixxx het volgende:
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus.
Waar gaat het je om, om het verspreiden van leugens, of het verspreiden van staatsondermijnende informatie. Dat is niet hetzelfde, en soms zelfs een tegenstelling.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:11 schreef Hexagon het volgende:
Goede zaak, staatsondermijnende leugenverspreiders moeten maar eens flink uitgerookt worden.
Hoe? Wat zou jij concreet gaan doen?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:11 schreef Hexagon het volgende:
Goede zaak, staatsondermijnende leugenverspreiders moeten maar eens flink uitgerookt worden.
Daders identificeren, geldstromen in kaart brengen, zware straffen uitdelen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe? Wat zou jij concreet gaan doen?
Maar wanneer ben je een "dader"? En als er geen geldstromen zijn?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:
Daders identificeren, geldstromen in kaart brengen, zware straffen uitdelen.
ik zou het liefst een verbod op het gebruik van internet willen voor hun.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We hebben duizenden ambtenaren die daar een kader voor kunnen opstellen dat door de 2e kamer wordt getoetst.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar wanneer ben je een "dader"? En als er geen geldstromen zijn?
Yeah right...quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:43 schreef Hexagon het volgende:
We hebben duizenden ambtenaren die daar een kader voor kunnen opstellen dat door de 2e kamer wordt getoetst.
Toevallig kwam ik dit draadje tegen en van jou mogen ze allemaal van internet gebonjourd worden? De lui die hierop reageren dan want dat is wel de club waar het over gaat imo. Maar ik zie nergens een overtreding van de wet.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou het liefst een verbod op het gebruik van internet willen voor hun.
het is niet aan de burger om dit te bepalen, want zij kunnen dit niet. De meeste hebben te weinig kennis. Dit betekent niet dat ze een mening hebben en die mogen ze best schrijven. Daar is niks op tegen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yeah right...![]()
Kortom, het is niet concreet te maken. En op basis van je onderbuik "zware straffen uitdelen" gaat hem logischerwijs niet worden.
geen idee, dat laat ik aan experts over. Daar bemoei ik mij niet mee. Ik weet alleen wat ik zou willen en benoem dat hier. Wat ermee gebeurd dat zien we later wel.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toevallig kwam ik dit draadje tegen en van jou mogen ze allemaal van internet gebonjourd worden? De lui die hierop reageren dan want dat is wel de club waar het over gaat imo. Maar ik zie nergens een overtreding van de wet.
[ twitter ]
Nou dan.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
het is niet aan de burger om dit te bepalen, want zij kunnen dit niet. De meeste hebben te weinig kennis. Dit betekent niet dat ze een mening hebben en die mogen ze best schrijven. Daar is niks op tegen.
Tuurlijk mag je dat willen, jouw mening. Neemt niet weg dat het onuitvoerbaar is natuurlijk.quote:Ik zuu bv een verbod voor hun voor internet willen. Hoe dat moet? Geen idee, daar zijn experts voro om dat te bepalen. Dat betekent echter niet dat ik het niet zou mogen willen en zou moeten benoemen.
Heb jij het plan met bijbehorend kader al gelezen?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yeah right...![]()
Kortom, het is niet concreet te maken. En op basis van je onderbuik "zware straffen uitdelen" gaat hem logischerwijs niet worden.
men kan het ook uitvoerbaar maken. Pijnpunen weghalen en invoeren.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou dan.
[..]
Tuurlijk mag je dat willen, jouw mening. Neemt niet weg dat het onuitvoerbaar is natuurlijk.
Yup. Bottomline: "Gepaste maatregelen"...quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:50 schreef Hexagon het volgende:
Heb jij het plan met bijbehorend kader al gelezen?
Gedachtenpolitie instellen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe? Wat zou jij concreet gaan doen?
Zullen wel een aantal users hun verdienmodel in gevaar zien komen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor FOK en social media.
Je kunt op dit forum zeker elke week - en waarschijnlijk elke dag - goede voorbeelden vinden, die aantonen hoe makkelijk het is om desinformatie te verspreiden.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:53 schreef zoost het volgende:
Een heilloze weg. Elk getal wat je noemt heeft context nodig, en context is altijd subjectief, en dus aanvechtbaar. Ik vraag mij af wat is nou een goed voorbeeld van des-informatie? Waar we het op dit forum eens kunnen worden. Ik stel dat voor elk voorbeeld, iemand wel aannemelijk kan maken dat het eigenlijk (in een bepaalde context) wel klopt, of in ieder geval geen des-informatie is.
Wie biedt?
En dat werd door een hele rits users dan ook netjes gedaan en werd de TT/OP vervolgens vakkundig gefileerd. Er is nb. nog een klacht over geplaatst in FB. Ergo, klaar en op slot, daar heeft Fok! echt geen overheidsbemoeienis voor nodig.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:14 schreef Sodemieters het volgende:
Je kunt op dit forum zeker elke week - en waarschijnlijk elke dag - goede voorbeelden vinden, die aantonen hoe makkelijk het is om desinformatie te verspreiden.
Je ziet dat met name in NWS. Een user beweert iets, de volgende user neemt dat klakkeloos over en voor je het weet is die bewering een feit geworden in de discussie. En niet alleen in die discussie, maar ook in volgende discussies zal dat 'feit' weer aangehaald worden om een bepaalde opvatting te ondersteunen.
Als je het helemaal goed wilt doen, voorzie je je bewering nog van een linkje en/of van een paar selectief gequote alinea's uit een artikel. De meerderheid van de users klikt niet op dat linkje, leest niet waar dat artikel werkelijk over gaat. Zeker niet als het gaat om iets dat ze graag willen geloven, dan is er erg weinig motivatie om die bewering eens kritisch te gaan bekijken.
Een mooi voorbeeld was een topic met als titel 'NRC: NOS verspreidt aantoonbaar nepnieuws' (of iets dergelijks). Het echte nepnieuws was het topic zelf, want als je het artikel las, bleek dat de NRC precies het tegenovergestelde beweerde. Het past echter wel in een frame wat veel users willen geloven en allerlei users in het topic gingen er direct van uit dat dit nieuws waar was. Terwijl het heel makkelijk was om te zien dat het niet zo was: je hoefde alleen maar het artikel te openen.
Ik vraag me sowieso af in hoeverre je desinformatie kunt bestrijden. De bestrijders zijn immers precies de partijen die niet vertrouwd worden door de mensen die het meest bevattelijk zijn voor desinformatie.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:36 schreef AchJa het volgende:
Nou ik ben benieuwd wat de feitelijke maatregelen gaan worden... Want "gepast reageren" klinkt niet heel concreet...
"Drugs is alleen maar troep" - Rutte + CDAquote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:53 schreef zoost het volgende:
Wie biedt?
Ik noemde dit voorbeeld, omdat je er goed aan kunt zien dat iets dat duidelijk niet klopt, aanvankelijk toch door diverse mensen voor waar wordt aangenomen. Het is een overduidelijk voorbeeld. Vaak is het echter subtieler.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat werd door een hele rits users dan ook netjes gedaan en werd de TT/OP vervolgens vakkundig gefileerd. er is nb. nog een klacht over geplaatst in FB. Ergo, klaar, daar heeft Fok! echt geen overheidsbemoeienis voor nodig.
Deze zin wekt wel de indruk dat-ie door een bot geschreven is, in plaats van iemand die de taal daadwerkelijk machtig is...quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:31 schreef capricia het volgende:
Als ik een vijandige buitenlandse mogendheden was, en lekker veel desinformatie uit wil strooien hier, zou ik meteen dit initiatief flink in discredit brengen.
Dat is niets nieuws natuurlijk, men doet net alsof propaganda (want dat is het feitelijk) pas net bestaat.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:43 schreef Sodemieters het volgende:
Ik noemde dit voorbeeld, omdat je er goed aan kunt zien dat iets dat duidelijk niet klopt, aanvankelijk toch door diverse mensen voor waar wordt aangenomen. Het is een overduidelijk voorbeeld. Vaak is het echter subtieler.
Mensen zijn heel snel geneigd om te geloven wat ze lezen, met name als dat iets is dat ze graag willen geloven. Ik zie die goedgelovigheid hier zo ongeveer elke dag en ik vind dat best problematisch.
Kan ik niet zo mee zitten, als mensen zich daar senang bij voelen moeten ze dat helemaal zelf weten. Waarom zou zoiets strafrechtelijk verboden en bestreden moeten worden? Ik vind dat echt veel te ver gaan.quote:Je hebt gelijk dat hier andere users zijn die zulke onzin kunnen ontkrachten, maar dat is natuurlijk lang niet overal zo. Er zijn allerlei websites waar leugens, halve waarheden en complete verzinsels worden gepresenteerd als de feiten en waar geen tegenspraak geduld wordt.
quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Deze zin wekt wel de indruk dat-ie door een bot geschreven is, in plaats van iemand die de taal daadwerkelijk machtig is...
Griezelige ontwikkeling inderdaad.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:55 schreef BasEnAad het volgende:
Oh gaaf, een ministerie van waarheid!
Het alternatief is dat je toestaat dat miljoenen mensen voor hun informatie overgeleverd aan zijn algoritmen die gebouwd zijn om zoveel mogelijk kliks, ophef, schermtijd en engagement te generen, en geen fuck geven om waarheid.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Griezelige ontwikkeling inderdaad.
Een overheid die zich bemoeid met inhoud van informatie en berichtgeving betreedt een hellend vlak.
Verkrachting is ook niets nieuws, toch lijkt het me verstandig om dat zo goed mogelijk te bestrijden.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:55 schreef AchJa het volgende:
Dat is niets nieuws natuurlijk, men doet net alsof propaganda (want dat is het feitelijk) pas net bestaat.
[..]
Kan ik niet zo mee zitten, als mensen zich daar senang bij voelen moeten ze dat helemaal zelf weten. Waarom zou zoiets strafrechtelijk verboden en bestreden moeten worden? Ik vind dat echt veel te ver gaan.
Als je de kamerbrief leest dan hebben ze het oa. over Pubhubs wat dan wel betrouwbaar moet zijn... Dat klinkt bij mij dan weer meer als een slager die zijn eigen vlees keurt omgeving.
Dat is dan ook redelijk eenvoudig vast te stellen en is gewoon een misdrijf.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:26 schreef Sodemieters het volgende:
Verkrachting is ook niets nieuws, toch lijkt het me verstandig om dat zo goed mogelijk te bestrijden.
Dat was meer nav deze opmerking:quote:Ik lees overigens niks over strafrechtelijk verbieden, waar heb je dat gevonden?
En uit de kamerbrief:quote:Op zaterdag 14 januari 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:
quote:A. Inzet afhankelijk van de inhoud van desinformatie
Zoals eerder aangegeven moet ieder ministerie en de verschillende overheden in
staat zijn om gepast te reageren wanneer desinformatie raakt aan hun
beleidsterrein. Om dit te bereiken is bewustwording nodig, maar ook een duidelijk
kader om te bepalen wat strafbaar is en wat niet.
Tot slot moet duidelijker worden wat de rol is van de overheid met betrekking tot
strafbaar, onrechtmatig en schadelijk materiaal. Er is een breed scala aan
strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke interventies beschikbaar,
waarmee illegale en onrechtmatige vormen van online materiaal kunnen worden
aangepakt via een juridische weg.37 Onder leiding van het ministerie van JenV
wordt daarom gewerkt aan een integraal afwegingskader voor de rol van de
overheid bij strafbaar, onrechtmatig en schadelijk materiaal om zowel
duidelijkheid te scheppen voor de overheid (op nationaal én regionaal niveau), als
voor de burger en de ICT-sector. Desinformatie is een van de vormen van online
materiaal dat hierin wordt meegenomen.
Ten eerste is dat helemaal niet eenvoudig vast te stellen. Vaak is het het een kwestie van het woord van de één tegen het woord van de ander. Dat is één van de reden waarom er relatief weinig veroordelingen voor zijn. Dat is echter een andere discussie.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:47 schreef AchJa het volgende:
Dat is dan ook redelijk eenvoudig vast te stellen en is gewoon een misdrijf.
Ik snap het punt prima maar de vergelijking slaat als een tang op een varken. En als jij echt van mening bent dat verkrachting te vergelijken is met propaganda dan ben je het spoor aardig bijster wmb. Daarbij is het ook een vals dilemma.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:58 schreef Sodemieters het volgende:
Ten eerste is dat helemaal niet eenvoudig vast te stellen. Vaak is het het een kwestie van het woord van de één tegen het woord van de ander. Dat is één van de reden waarom er relatief weinig veroordelingen voor zijn. Dat is echter een andere discussie.
Ten tweede snap je het punt kennelijk nog steeds niet. Jij zei dat propaganda altijd bestaan heeft. Alsof dat een reden is om er het voort te laten bestaan, om het niet te bestrijden. Dat is een argument dat nergens op slaat. Verkrachting heeft ook altijd bestaan, maar niemand zal zeggen dat we het daarom maar moeten accepteren.
Alleen al het feit dat je dit post, laat duidelijk zien dat je mijn punt helemaal niet snapt. Ik stel propaganda niet gelijk aan verkrachting. Ik gebruik juist een extreem voorbeeld om daarmee de inconsequenties in jouw redenaties duidelijk bloot te leggen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:06 schreef AchJa het volgende:
Ik snap het punt prima maar de vergelijking slaat als een tang op een varken. En als jij echt van mening bent dat verkrachting te vergelijken is met propaganda dan ben je het spoor aardig bijster wmb.
Zucht... Dat jij dit post laat duidelijk zien dat je mijn punt totaal niet snapt... Het gebruiken van softdrugs moet bestraft worden omdat verkrachting ook altijd al bestaan heeft... Dat is het niveau van je opmerking he.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:12 schreef Sodemieters het volgende:
Alleen al het feit dat je dit post, laat duidelijk zien dat je mijn punt helemaal niet snapt. Ik stel propaganda niet gelijk aan verkrachting. Ik gebruik juist een extreem voorbeeld om daarmee de inconsequenties in jouw redenaties duidelijk bloot te leggen.
Dus feitelijk wil je propaganda strafbaar maken, dat is wat je zegt toch? Zie je nou echt niet in hoe idioot dat is?quote:Dus nogmaals: dat iets altijd bestaan heeft, is geen enkele reden om het maar voort te laten bestaan. Dat was een nogal onzinnig argument van je.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |