abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207553009
Nieuwe Rijksbrede strategie tegen desinformatie

Het kabinet presenteerde eind 2022 een nieuwe Rijksbrede strategie tegen desinformatie. Daarmee wil men het publieke debat versterken en de invloed van desinformatie verminderen. De strategie is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de ministeries van BZK, JenV en OCW.

Groot maatschappelijk probleem

Desinformatie is het doelbewust verspreiden van misleidende informatie, met het doel om schade toe te brengen aan de samenleving. De verspreiding van desinformatie kan het publieke debat verstoren of leiden tot onrust en onzekerheid. Door de toenemende digitalisering kan men desinformatie sneller en met een groter bereik verspreiden. Daarnaast is het steeds lastiger te herkennen. Dit baart veel Nederlanders zorgen.
2 sporen

De strategie richt zich globaal op 2 verschillende sporen.

-Het publieke debat versterken. De nadruk binnen spoor 1 ligt op het behouden van het pluriforme medialandschap. Daarnaast start de overheid een bewustwordingstraject met tips voor het herkennen van desinformatie. Tenslotte wordt het gebruik van publieke alternatieven voor online platformen gestimuleerd.

-Invloed desinformatie verminderen. Iedere overheidsorganisatie moet gepast kunnen reageren op desinformatie. Daarom richt spoor 2 zich onder andere op het vergroten van het bewustzijn. Daarnaast wordt ingezet op een Rijksbreed Responskader, een Europese toolbox en internationale kennisuitwisseling.

Meer informatie

Bekijk de publieksvriendelijke versie van de strategie tegen desinformatie (link naar andere website) via de website van BZK. Of lees verder in het nieuwe dossier.

Digitale Overheid
  zaterdag 14 januari 2023 @ 13:44:05 #3
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207553105
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus. En let wel, verbeteren, dus niet indoctrineren met wat op dit moment de politiek gewenste waarheid is, maar daadwerkelijk begrip en basis kennis aanleren waardoor de grote meerderheid van de leerlingen uiteindelijk wel redelijk geïnformeerde keuzes kan maken in het beoordelen of iets nou desinformatie is of niet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 14 januari 2023 @ 13:47:06 #4
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207553151
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:44 schreef nixxx het volgende:
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus. En let wel, verbeteren, dus niet indoctrineren met wat op dit moment de politiek gewenste waarheid is,
Desinformatie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207553253
Een heilloze weg. Elk getal wat je noemt heeft context nodig, en context is altijd subjectief, en dus aanvechtbaar. Ik vraag mij af wat is nou een goed voorbeeld van des-informatie? Waar we het op dit forum eens kunnen worden. Ik stel dat voor elk voorbeeld, iemand wel aannemelijk kan maken dat het eigenlijk (in een bepaalde context) wel klopt, of in ieder geval geen des-informatie is.

Wie biedt?
pi_207553300
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:53 schreef zoost het volgende:
Een heilloze weg. Elk getal wat je noemt heeft context nodig, en context is altijd subjectief, en dus aanvechtbaar. Ik vraag mij af wat is nou een goed voorbeeld van des-informatie? Waar we het op dit forum eens kunnen worden. Ik stel dat voor elk voorbeeld, iemand wel aannemelijk kan maken dat het eigenlijk (in een bepaalde context) wel klopt, of in ieder geval geen des-informatie is.

Wie biedt?
Desinformatie gaat niet uitsluitend om of het feitelijk helemaal 100% altijd onjuist is. Het gaat ook om een stukje intentie. Een fout is nog geen desinformatie en informatie die op zich wel klopt maar dusdanig uit context is getrokken en eenzijdig gepresenteerd wordt dat alsnog een onjuist beeld geschapen wordt kan dat wel zijn.
zie email 27 oktober
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:01:04 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207553362
Gaat nog wat worden met de AI ontwikkelen komende jaren. Bots zijn al vrij lastig te vinden in comments bijvoorbeeld, op grote websites. Maar straks kunnen ze ook gewoon reageren op mensen in een discussie. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen. Heb je daarnaast ook nog beelden en video welke in luttele seconden gegenereerd kunnen worden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207553370
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Desinformatie gaat niet uitsluitend om of het feitelijk helemaal 100% altijd onjuist is. Het gaat ook om een stukje intentie. Een fout is nog geen desinformatie en informatie die op zich wel klopt maar dusdanig uit context is getrokken en eenzijdig gepresenteerd wordt dat alsnog een onjuist beeld geschapen wordt kan dat wel zijn.
Inderdaad. Dan moet je dus ook aannemelijk maken dat iemand de intentie had om bewust des-informatie te verspreiden. Helemaal een heilloze weg. Hier moet de overheid heel ver van blijven.
pi_207553385
Zie ik meer in Twitter Community Notes

https://help.twitter.com/en/using-twitter/community-notes
pi_207553464
Dat worden weer heel veel ambtenaren die heel veel rapportjes gaan fabriceren en niets bereiken
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:11:13 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207553500
Goede zaak, staatsondermijnende leugenverspreiders moeten maar eens flink uitgerookt worden.
pi_207553627
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:01 schreef zoost het volgende:

[..]
Inderdaad. Dan moet je dus ook aannemelijk maken dat iemand de intentie had om bewust des-informatie te verspreiden. Helemaal een heilloze weg. Hier moet de overheid heel ver van blijven.
De overheid moet geen waarheidspolitie worden, maar op het vlak van educatie en het creëren van een bepaald klimaat waarin goede journalistiek wordt gefaciliteerd hebben ze natuurlijk wel een taak.
zie email 27 oktober
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:00 #13
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207553766
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:44 schreef nixxx het volgende:
Begin gewoon met het onderwijs verbeteren voor leerlingen op alle niveaus.
Scientific literacy, begrijpend lezen en inzicht in argumentatieleer ontbreken bij de meeste wappies en haters ja.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:13 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207553769
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:11 schreef Hexagon het volgende:
Goede zaak, staatsondermijnende leugenverspreiders moeten maar eens flink uitgerookt worden.
Waar gaat het je om, om het verspreiden van leugens, of het verspreiden van staatsondermijnende informatie. Dat is niet hetzelfde, en soms zelfs een tegenstelling.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_207553902
ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor FOK en social media.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:39:25 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207553920
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe? Wat zou jij concreet gaan doen?
Daders identificeren, geldstromen in kaart brengen, zware straffen uitdelen.
pi_207553954
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daders identificeren, geldstromen in kaart brengen, zware straffen uitdelen.
ik zou het liefst een verbod op het gebruik van internet willen voor hun.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 14:43:01 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207553980
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar wanneer ben je een "dader"? En als er geen geldstromen zijn?
We hebben duizenden ambtenaren die daar een kader voor kunnen opstellen dat door de 2e kamer wordt getoetst.
pi_207554005
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:43 schreef Hexagon het volgende:
We hebben duizenden ambtenaren die daar een kader voor kunnen opstellen dat door de 2e kamer wordt getoetst.
Yeah right... :')

Kortom, het is niet concreet te maken. En op basis van je onderbuik "zware straffen uitdelen" gaat hem logischerwijs niet worden.
pi_207554040
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou het liefst een verbod op het gebruik van internet willen voor hun.
Toevallig kwam ik dit draadje tegen en van jou mogen ze allemaal van internet gebonjourd worden? De lui die hierop reageren dan want dat is wel de club waar het over gaat imo. Maar ik zie nergens een overtreding van de wet.

twitter
pi_207554042
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Yeah right... :')

Kortom, het is niet concreet te maken. En op basis van je onderbuik "zware straffen uitdelen" gaat hem logischerwijs niet worden.
het is niet aan de burger om dit te bepalen, want zij kunnen dit niet. De meeste hebben te weinig kennis. Dit betekent niet dat ze een mening hebben en die mogen ze best schrijven. Daar is niks op tegen.

Ik zuu bv een verbod voor hun voor internet willen. Hoe dat moet? Geen idee, daar zijn experts voro om dat te bepalen. Dat betekent echter niet dat ik het niet zou mogen willen en zou moeten benoemen.
pi_207554066
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Toevallig kwam ik dit draadje tegen en van jou mogen ze allemaal van internet gebonjourd worden? De lui die hierop reageren dan want dat is wel de club waar het over gaat imo. Maar ik zie nergens een overtreding van de wet.

[ twitter ]
geen idee, dat laat ik aan experts over. Daar bemoei ik mij niet mee. Ik weet alleen wat ik zou willen en benoem dat hier. Wat ermee gebeurd dat zien we later wel.
pi_207554078
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
het is niet aan de burger om dit te bepalen, want zij kunnen dit niet. De meeste hebben te weinig kennis. Dit betekent niet dat ze een mening hebben en die mogen ze best schrijven. Daar is niks op tegen.
Nou dan.

quote:
Ik zuu bv een verbod voor hun voor internet willen. Hoe dat moet? Geen idee, daar zijn experts voro om dat te bepalen. Dat betekent echter niet dat ik het niet zou mogen willen en zou moeten benoemen.
Tuurlijk mag je dat willen, jouw mening. Neemt niet weg dat het onuitvoerbaar is natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')