Evenstar | zondag 30 oktober 2022 @ 14:08 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() ![]() ![]() De wagens voor 2022: Haas VF-22 Red Bull RB18 Aston Martin AMR22 McLaren MCL36 AlphaTauri AT03 Williams FW44 Ferrari F1-75 (17 februari) Mercedes W13 (18 februari) Alpine 522 (21 februari) Alfa Romeo C42 (27 februari) | |
Nieuwschierig | zondag 30 oktober 2022 @ 14:11 |
Inderdaad. Misschien heeft ie een kleine hint van zijn baas gehad dat zijn woorden aanzetten tot (verbaal) geweld. | |
BehoorlijkKritisch | zondag 30 oktober 2022 @ 14:56 |
Reporters zijn ook mensen en mogen een voorkeur hebben voor een sporter. Ik vind het niet eens erg als dat wat doorklinkt in het verslag. Het stoort mij in elk geval niet als er bij Viaplay wat meer aandacht is voor Verstappen en men op Sky vanuit het perspectief van Hamilton de race verslaat. Voor mij ligt de grens op het punt wanneer de hele sport in diskrediet wordt gebracht om de eigen sporter op te hemelen, of er echt haat wordt gekweekt tegen de tegenstander. Daar ergerde ik me al op het EK voetbal van '88 aan. | |
Evenstar | zondag 30 oktober 2022 @ 15:02 |
Daarom is F1TV prima voor mij. Je hoort daar vaak wel een voorkeur richting Lewis bij sommige commentatoren en daar is niks mis mee. Soms denk ik "oh shut up", maar dat had ik bij Ziggo bij Jack net zo goed en misschien wel vaker. Wat Ted en SkyF1 in het algemeen doen is heel wat anders. Bijvoorbeeld die "kerst groeten" van vorig jaar van SkyF1 of dat constante gezeur over AD21. Brundle is wel een prima voorbeeld wat mij betreft. Kan best partijdig klinken, maar overdrijft niet en als anderen te ver gaan dan zegt hij er ook wat van. | |
BehoorlijkKritisch | zondag 30 oktober 2022 @ 15:06 |
De grap is dat Brundle en Di Resta door de Hamilton fans als vreselijk Max-biased worden gezien. Eigenlijk is alleen Button volgens mij door alle kampen geaccepteerd als erg goed, maar dat is dan ook een topper eerste klas. | |
Evenstar | zondag 30 oktober 2022 @ 15:10 |
Coulthard kunnen ze ook al niet hebben. Ik vind Brundle prima. Die was best hard over budget cap, maar bleef wel netjes binnen de lijntjes de hele tijd. Je mag best kritisch zijn, graag zelfs. Je mag ook best een voorkeur hebben, maar als je alles door een gekleurde bril bekijkt en presenteert is het wat anders. Di Resta kan ik weinig mee. Ik vind hem echt een kluns, maar dat is gewoon mijn probleem ![]() SkyF1 deed jaren geleden hetzelfde bij Vettel. Nu is het hun lievelingetje en vinden ze het jammer dat zo'n topper stopt. | |
Evenstar | zondag 30 oktober 2022 @ 15:18 |
Wat betreft budget cap.... Veel teams roepen dat de regels allemaal heel duidelijk waren en dat er eigenlijk geen twijfel mogelijk was (Ferrari, McLaren, Mercedes om er een paar te noemen). Ik vraag mij af of deze teams dan allemaal precies op het randje zaten qua budget. Als de regels echt 100% duidelijk waren en er geen twijfel over mogelijk zou zijn dan zou je toch denken dat deze teams 99.99% van budget gebruiken? Red Bull zat er ongeveer vier miljoen onder bij het indienen van de papieren. Ik vraag mij echt af hoe het bij de rest zat. Lewis stelde dat 400.000 een groot verschil zou kunnen maken (toevallig ook precies wat RB effectief gezien er boven zit). Had Mercedes dan echt geen 400.000 extra kunnen uitgeven of hebben ze toch een (flinke) marge genomen, omdat ze ook niet zeker van hun zaak waren. Dit soort dingen zou ik toch heel graag willen weten eigenlijk, maar gaan wij natuurlijk nooit iets van horen. | |
tripel7 | zondag 30 oktober 2022 @ 15:29 |
Lewis zegt van alles als dat hem persoonlijk helpt, daar zou ik zelf geen waarde aan hechten. | |
-XOR- | zondag 30 oktober 2022 @ 15:32 |
Mercedes heeft jarenlang een veel groter budgetoverwicht gehad dan 400000, achter alle titels van HAM staat dus een dikke asterisk. | |
Bonobo11 | zondag 30 oktober 2022 @ 17:18 |
Die heeft dan ook letterlijk bij RedBull een contract. | |
pmponer | zondag 30 oktober 2022 @ 17:21 |
Ja Couldhard is net als Doornbos, niet om aan te horen als het om RB gaat. | |
BehoorlijkKritisch | zondag 30 oktober 2022 @ 17:55 |
Die asterisk staat er wel, maar niet om die reden. Destijds was er namelijk geen budgetcap en bovendien vergelijk je appels met peren omdat de budgetten die bekend zijn over die periode all-in zijn en je dus geen idee hebt hoe groot het verschil eigenlijk was als je alleen naar de posten kijkt die nu meetellen. De asterisk staat er wel, omdat Mercedes zich met dreigementen en 'slim' politiek gekonkel in een bevoorrechte positie wist te krijgen waarbij zij met de FIA bepaalde dat de motor die vanaf 2014 zou worden gebruikt overeen kwam met de motor die zij al vanaf 2007 aan het ontwikkelen waren. De rest van de teams hoorde pas grofweg in 2009 wat voor motor het zou worden en de definitieve specs werden daarna uitgewerkt samen met Mercedes en in 2011 gedeeld. Gevolg: Mercedes die hun motor de eerste jaren op eigen initiatief terugdraaide om het nog spannend te laten lijken, zodat de FIA niet in zou grijpen met nivellerende maatregelen. Later door Lauda en Ecclestone mondjesmaat bevestigd, maar de geruchten deden in 2009/2010 al vollop de ronde. In retrospect is dit het grootste schandaal uit de F1 geschiedenis. Daar kan geen paar ton of miljoen overspend tegenop. Dit heeft de andere teams vele honderden miljoenen gekost om zelfs maar in de buurt te kunnen komen in de jaren dat deze motoren werden gebruikt. Het is een godswonder dat het Honda gelukt is. | |
Starflyer | zondag 30 oktober 2022 @ 17:59 |
In eerste instantie zou het een hybride vier cilinder motor worden, op aandringen van Audi, maar toen ze uiteindelijk aangaven toch niet in de F1 uit te komen, zijn ze overgestapt op de huidige hybride V6. Dat was ergens in 2010, meen ik. | |
BehoorlijkKritisch | zondag 30 oktober 2022 @ 18:05 |
2009. Maar Mercedes had toen al een aantal jaar een v6 hybride motor op de plank. Vanaf 2009 werd er gesproken over een hybride v6 en zijn de specs verder uitgewerkt. In nauwe samenwerking met Mercedes, aldus Lauda. | |
-XOR- | zondag 30 oktober 2022 @ 19:18 |
Wat mij betreft hoeven er helemaal geen sterretjes achter titels en namen, ook niet achter die van Hamilton, gewonnen is gewonnen. Ik vind het alleen ontzettend sneu van die Britten dat ze net doen alsof die ene procent budgetoverschrijding heeft gezorgd dat RB een F16 op wieltjes heeft kunnen maken die de concurrentie kansloos achterliet en dat daarom de prestatie van Verstappen in een ander licht gezien zou moeten worden dan die van andere wereldkampioenen. Dat is natuurlijk onzin, voor de prestaties van de coureur is de auto alleen uit te lezen op kwaliteit, niet op de status al dan niet legaal, daar zat hem mijn vergelijking in. Je merkt aan alles dat ze bang zijn dat VER HAM van de troon zal stoten als GOAT. [ Bericht 0% gewijzigd door -XOR- op 30-10-2022 19:25:18 ] | |
#ANONIEM | zondag 30 oktober 2022 @ 20:42 |
Lijkt me vooral iets wat je zelf bedenkt. Die kans is namelijk extreem klein en Verstappen zit nog niet eens in de buurt. Heeft niet alleen te maken met Verstappen, maar vooral met de auto. Het zou immers betekenen dat RBR nog zeven jaar een auto moet zien te bouwen die vooraan mee kan doen. De vraag is sowieso hoe lang F1 nog levensvatbaar is in de huidige vorm. Ik vermoed dat ze over een jaar of tien over zullen moeten naar volledig elektrisch. Het zou vreemd zijn als F1 nog steeds met verbrandingsmotoren rijdt, terwijl de consument die niet meer kan kopen. | |
Starflyer | zondag 30 oktober 2022 @ 20:55 |
Een volledig elektrisch wereldkampioenschap kan voorlopig niet, aangezien de Formule E daar tot 2039 het monopolie op heeft. https://www.autosport.com(...)gag-5293944/5293944/ | |
#ANONIEM | zondag 30 oktober 2022 @ 21:03 |
Ja, dus de vraag is of F1 dan nog wel levensvatbaar is. Ik vraag me af of automerken in 2038 nog honderden miljoenen willen investeren in een sport met verbrandingsmotoren, of dat Formule E geleidelijk aan het stokje over zal nemen. | |
Starflyer | zondag 30 oktober 2022 @ 21:14 |
Of ze gaan op den duur samen. Maar dan moet de FE wel wat volwassener worden, want voorlopig is het nog geen schim van de F1. | |
#ANONIEM | zondag 30 oktober 2022 @ 23:01 |
Dan zal FE opgeheven worden, de kans dat de F1 teams samen met FE verder gaan lijkt mij nul | |
Red_85 | zondag 30 oktober 2022 @ 23:07 |
Hou toch op. De f1 is het officiele wdc kampioenschap en de fe heeft alleen wat commerciele waarde en is ook georganiseerd door de fia. Die laten hun grootste kampioenschap niet verslonsen. Even logisch nadenken dan en dan gaat de fe gewoon weg. | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 00:26 |
Hoe het ook zij, het ligt wel voor de hand dat de F1 flinke wijzigingen zal moeten doorvoeren om relevant te blijven. Dat maakt het dus ook lastig voor teams om gedurende langere tijd dominant te blijven. En daarmee lastig voor Verstappen om de prestaties van Schumacher en Hamilton te evenaren of zelfs overtreffen. | |
Whiskers2009 | maandag 31 oktober 2022 @ 00:30 |
Dat hoeft ook niet. Senna is ook niet de allerbeste ooit qua overwinningen of meeste punten of meeste kampioenschappen. Wordt wél algemeen gezien als een grote kampioen. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 31 oktober 2022 @ 00:39 |
Brundle trek ik heel goed. Ter zake kundig, grappig en zegt gewoon wat hij ziet. Button natuurlijk ook. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 31 oktober 2022 @ 00:44 |
Want? Zolang de sponsors blijven betalen voor het spektakel en de autofabrikanten het als prestige blijven zien, kan het nog lang zo doorgaan. Het gegeven dat wij allemaal in duracell-waggeltjes moeten gaan rijden, heeft daar relatief weinig impact op. Schumacher en Hamilton waren 22 toen ze begonnen, dus Max heeft 5 jaar 'voorsprong'. | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 00:52 |
Zolang Vettel in een AMR rijd die nauwelijks relevant is vinden ze het een topper, ja, als Vettel Hamilton verslaat...not so much. Zo werkt het gewoon, Sky is een enorm jingoistische toko. Zoals al vermeld, een organisatie die een Merry Christmas boodschap rondstuurt met een beeld van Max die de barriers in vliegt met 300km/h is gewoon laag bij de gronds tuig. | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 02:08 |
Zeker, maar ik reageerde op iemand die zei dat de Engelsen bevreesd zijn dat Verstappen de status van Hamilton als GOAT zal aantasten. Nou, daar zijn we nog lang niet. Zelfs niet bij Vettel in de buurt. Of Senna, inderdaad. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 31 oktober 2022 @ 04:36 |
Senna heeft 10 seizoenen in de F1 geraced en heeft 3 titels. Max gaat volgend jaar zijn 8de seizoen in, heeft 2 titels en werd na de regenrace in Brazilie 2016 al met Senna vergeleken. Ben het niet eens met jouw definitie van 'nog lang niet'. ![]() | |
BehoorlijkKritisch | maandag 31 oktober 2022 @ 13:54 |
Het is een beetje scoreboardjournalistiek natuurlijk. Als je een top tien van de beste allertijden maakt zet vrijwel iedereen Senna boven Prost. Sterker nog, vele zullen Prost niet eens opnemen in die top tien. Cijfermatig net zo groot als Vettel, toch hoort hij daar ver, ver boven. Het gaat niet alleen om hoeveel titels iemand haalt, maar ook de manier waarop. En dan is wat Schumacher heeft gedaan zo veel indrukwekkender. In mijn herinnering staat ook Prost als coureur ver boven Vettel of Hamilton. Ja, hij had ook een paar keer een zeer dominante wagen, maar vocht wel tegen Senna en haalde in '88 en 89' meer punten dan de Braziliaan. Alleen telde in die tijd alleen de beste 11 resultaten mee en daarom werd Senna in '88 kampioen. Toch herinneren mensen zich vooral Senna als 'grootste ooit'. Ik kan me niet voorstellen dat over 20 jaar de echte kenners Hamilton als top drie coureur aller tijden zien. [ Bericht 0% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 31-10-2022 14:00:08 ] | |
BehoorlijkKritisch | maandag 31 oktober 2022 @ 14:02 |
Bovendien wordt Senna veel groter gemaakt dan hij was. Senna was een combinatie tussen de jonge Verstappen en Ricciardo. Bij vlagen snel en geniaal, maar ook een ongelooflijk impulsieve brokkenpiloot met signaturemoves die regelmatig in huilen eindigde. Misschien was Senna ooit consistent en verstandig geworden als hij ouder had mogen worden, maar op die twee vlakken is Verstappen hem echt al ver voorbij. | |
Tarado | maandag 31 oktober 2022 @ 14:09 |
Het heeft ook een beetje met het land te maken waar de rijder vandaan komt, stel dat dat Verstappen Engels was geweest dan was hij nu al de allerbeste ooit, waarschijnlijk zou Ted dat wekelijks herhalen. Senna was verschrikkelijk belangrijk voor Brazilië als icoon, dat werkt wel mee in de adoratie. | |
WheeledWarrior | maandag 31 oktober 2022 @ 15:09 |
Senna wordt ook groter gemaakt omdat hij verongelukt is tijdens zijn actieve carrière. Mensen die (jong) verongelukken of komen te overlijden, worden altijd meer 'mythisch' gemaakt, dat zie je ook b.v. bij jong overleden artiesten, zangers, acteurs etc. Senna blijft eeuwig 'jong' en 'snel' in de herinnering. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 31 oktober 2022 @ 15:13 |
Ahja, zeker. Dat speelt ook absoluut mee. Er zijn heel veel omstandigheden die maken hoe en of iemand herinnerd wordt, dat is ook mijn punt. En dat objectiviteit daarbij niet altijd leidend is, is ook duidelijk. | |
Tijn | maandag 31 oktober 2022 @ 15:20 |
Dit is het 8e seizoen van Max. Volgend jaar gaat-ie z'n 9e in. Maar omdat Max zo onwaarschijnlijk jong begonnen is, zou-ie makkelijk nog 15 jaar mee kunnen doen als-ie zou willen. Dat maakt ook dat het voelt alsof-ie nog maar aan het begin staat, terwijl hij in feite al meer ervaring heeft dan een groot deel van de rest van het veld. | |
WheeledWarrior | maandag 31 oktober 2022 @ 15:21 |
In de tijd van Senna was er ook veel meer toegestaan, je kon gewoon anderen van de baan rijden zonder dat je daar echt voor gestraft werd. De Formule 1 van nu is een heel andere Formule 1 dan die eind jaren 80/begin jaren 90. Senna's beste jaar was imo niet eens een kampioensjaar, maar zijn laatste seizoen bij McLaren in '93. In een matige McLaren, zonder Honda, wist hij er toch nog 5 overwinningen en veel podiums uit te persen. | |
Tijn | maandag 31 oktober 2022 @ 15:23 |
Ik denk dat F1 ook zonder link met de autoindustrie levensvatbaar kan zijn, eerlijk gezegd. | |
Tarado | maandag 31 oktober 2022 @ 15:56 |
Denk het ook en er is sowieso geen automerk dat honderden miljoenen in F1 stopt momenteel. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 31 oktober 2022 @ 16:49 |
Nee, dat zijn er meerdere. | |
Tarado | maandag 31 oktober 2022 @ 17:02 |
Welke dan? De F1 teams zijn allemaal selfsupporting, zeker de grotere. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 31 oktober 2022 @ 17:08 |
Ik bedoelde dat er meerdere zijn die er samen honderden miljoenen in steken. Via sponsoring, maar ik geloof ook niet dat de F1 teams een marktconforme prijs betalen voor de motoren die ze gebruiken. Honda is er ook uitgestapt omdat de kosten voor de ontwikkeling van de motor gewoon te hoog waren. | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 18:11 |
Het zal van team tot team verschillen. Het team Mercedes ontving vorig jaar bijv. inderdaad geen geld van het automerk Mercedes. Het team koopt de motoren echter van een ander bedrijf (Mercedes HPP) en dat bedrijf ontvangt wel geld van het automerk. Dus het automerk Mercedes steekt wel degelijk geld in F1, maar via een omweg. Bovendien is het automerk Mercedes voor een derde eigenaar van het team Mercedes, dus ook dat is een financieel belang. Als ze die aandelen zouden verkopen, zou ze dat (in ieder geval in theorie) vele miljoenen opleveren. En een bedrijf als Alfa Romeo heeft volgens mij als enige meerwaarde dat ze geld dokken voor hun naam op de auto. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2022 18:14:41 ] | |
Tarado | maandag 31 oktober 2022 @ 18:34 |
Ik zeg ook niet dat er helemaal geen geld heen gaat vanuit de auto industrie, maar honderden miljoenen is gewoon overdreven en Mercedes HPP draagt misschien wel bij aan de winst, dat Mercedes op deze manier wel geld in F1 steekt is van jou ook maar een aanname. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 31 oktober 2022 @ 18:46 |
En wat is je bron hier van? | |
beantherio | maandag 31 oktober 2022 @ 18:51 |
Om hier nog even op terug te komen: een volledig elektrisch wereldkampioenschap onder auspiciën van de FIA kan niet, maar als Formule 1 besluit het zonder FIA te doen dan kan dat wel. Formule 1 heeft zelf geen overeenkomst met de organisatie achter Formule E: enkel de FIA heeft dat. En de ruzie tussen FIA en FOTA in 2009 maakte wel duidelijk dat in het uiterste geval FIA opzij geschoven kan worden. De kans dat zoiets gaat gebeuren lijkt me trouwens niet zo groot. Het is moeilijk voorstelbaar dat de huidige exclusiviteitsdeal stand gaat houden bij een rechtbank als op een gegeven moment bijv. binnen de EU alle auto's elektrisch moeten zijn. | |
ETA | maandag 31 oktober 2022 @ 18:57 |
Commentatoren hebben het vaak over de pitstop delta. Commentator legt het altijd uit als de tijd die nodig is voor het in en uitrijden + de stop zelf. Daarop trekken ze de conclusie dat je dit als voorsprong moet hebben om je tegenstander voor te blijven.. Wat ze nooit noemen is de tijd dat je tegenstander nodig heeft om over de baan van pit ingang naar pit exit te rijden. Dit is op volle snelheid nog steeds enkele seconden. Ik neem aan dat dit meegenomen is in de pit delta, maar dat het elke keer fout wordt uitgelegd? | |
Nattekat | maandag 31 oktober 2022 @ 19:01 |
Nee, er geldt een verbod op fossiele brandstoffen. De F1 kan nog meerdere kanten op. | |
beantherio | maandag 31 oktober 2022 @ 19:03 |
Ik noemde het daarom ook specifiek een voorbeeld. Zover is het inderdaad nog lang niet en er zijn nog allerlei andere opties. | |
beantherio | maandag 31 oktober 2022 @ 19:03 |
Nattekat | maandag 31 oktober 2022 @ 19:30 |
Paywall, niet gelezen. | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 19:54 |
Nee, dat is geen aanname. | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 20:06 |
Dat was gisteren al bekend bij monde van Horner. Of Max zijn boycott opheft is echter een ander verhaal, daar heb ik niets over vernomen en Max houdt dat soort dingen meestal behoorlijk lang vol, zie Netflix. | |
WismutVeilchen83 | maandag 31 oktober 2022 @ 20:17 |
Mwah, Senna heeft ook wel echt iconische dingen gedaan. Dat speelt vooral mee. Portugal ‘84, Donington ‘93. 5 races winnen in een McLaren-Ford met een klantenmotor in 1993. 6x Monaco winnen, 65 Poles (wat van vaak gezien wordt als bewijs van pure snelheid). Zijn actie met Eric Comas, zijn inzet om de sport veiliger te maken.. Die dingen dragen wel echt bij aan de mythe. Dat heeft weinig met zijn dood op (relatief) vroege leeftijd te maken. | |
SiGNe | maandag 31 oktober 2022 @ 21:57 |
![]() ![]() | |
Sabata | maandag 31 oktober 2022 @ 22:29 |
Dat is.... onverwacht. Ik heb alleen mn Enigma codeermachine thuis laten liggen, in de quote werkt ie wel trouwens | |
SiGNe | maandag 31 oktober 2022 @ 23:04 |
Facebook plaatjes, waarschijnlijk moet je ingelogd zijn bij Facebook om 't te zien. | |
Tarado | maandag 31 oktober 2022 @ 23:22 |
Dus jij kent hun cijfers? | |
#ANONIEM | maandag 31 oktober 2022 @ 23:50 |
Ja, die ken ik. Die zijn openbaar. Er worden ook artikelen over geschreven. | |
Dauthi | dinsdag 1 november 2022 @ 08:01 |
De ene onhebbelijke lul neemt het op voor de andere onhebbelijke lul ![]() Jack en Ted ![]() https://www.planetf1.com/(...)goat-max-verstappen/ | |
RAVW | dinsdag 1 november 2022 @ 08:29 |
Zo Max weer een record te pakken alleen nu niet op de baan maar buiten de baan Verstappen jongste ooit in Quote 500 https://www.nu.nl/economi(...)it-in-quote-500.html ![]() Doet die toch niet verkeerd Maar vind het wel raar want hij woont toch niet in NL maar in Monaco ..... Dus hij betaald hier geen euro | |
nixxx | dinsdag 1 november 2022 @ 08:35 |
Benzine maken uit co2 met waterstof uit hernieuwbare bronnen is mogelijk. Op grote schaal niet echt realistisch zolang er nog geen groot en constant overschot aan hernieuwbare energie is, maar voor een niche als F1 is het vrij makkelijk te doen. | |
Starflyer | dinsdag 1 november 2022 @ 10:24 |
Mercedes is nu beide reservecoureurs kwijt. Stoffel Vandoorne wordt reserve/testrijder bij Aston Martin. Dus de kans is groot dat Ricciardo reserve wordt bij Mercedes. https://racingnews365.com(...)as-f1-reserve-driver | |
TagForce | dinsdag 1 november 2022 @ 11:50 |
Leuk dat ze dat eventueel zouden willen proberen, maar dat kan natuurlijk niet. Uit het reglement van de FIA: Dat gaat de FIA natuurlijk nooit toestaan. En doen ze het dan toch, dan worden de coureurs die er aan mee doen simpelweg uitgesloten van andere competities en superlicenses. | |
daNpy | dinsdag 1 november 2022 @ 12:36 |
Kan hij zijn divebombs perfectioneren met Sensei Hamilton en protegé Russel. | |
TearsoftheKingdom | dinsdag 1 november 2022 @ 12:37 |
Nouja, Verstappenshop zit gewoon in Nederland. Dus BTW verkoop over de petjes en de loonkosten van het personeel e.d. brengt nog iets op. | |
Nattekat | dinsdag 1 november 2022 @ 14:41 |
![]() Ferrari heeft een beetje last van de verkiezingen in Brazilië. | |
Tarado | dinsdag 1 november 2022 @ 14:45 |
Ze zijn het al aan het oplossen | |
Rossdale | dinsdag 1 november 2022 @ 14:46 |
En Hulk naar Haas gaat ![]() | |
Nattekat | dinsdag 1 november 2022 @ 14:46 |
Ondertussen zijn er ook agentschappen die zich aansluiten bij de blokkades, heerlijke bende daar ![]() | |
Nattekat | dinsdag 1 november 2022 @ 14:46 |
Dat zou echt absoluut belachelijk zijn in elk opzicht. | |
Tarado | dinsdag 1 november 2022 @ 14:52 |
Volgens was dat gisteren nog een beetje maar nu niet meer, tenminste niet in Sao Paulo. | |
4-elements | dinsdag 1 november 2022 @ 15:20 |
Dan kan Hulk elke race de balls van Magnussen sucken? ![]() Zie dan liever dat ze Mick behouden. Hulk heeft zijn kans gehad en is er inmiddels al een paar jaar uit, op een paar invalbeurten na. | |
Zipportal | dinsdag 1 november 2022 @ 16:15 |
Moeke. @Gehrman | |
Nober | dinsdag 1 november 2022 @ 16:26 |
Niet elk land schrapt even alle protesten, coronamaatregelen, stakingen voor de GP zoals Nederland. | |
tripel7 | dinsdag 1 november 2022 @ 16:40 |
Even NK pissig maken ![]() ![]() | |
Nieuwschierig | dinsdag 1 november 2022 @ 18:10 |
BTW wordt sowieso altijd afgedragen in het land van de kopende partij. En die webshop kan net zo goed in Bangalore gehost worden. | |
Evenstar | dinsdag 1 november 2022 @ 19:02 |
Snap echt niet dat ze denken dat een GP in Colombia een goed idee is. Lekker, nog zo'n gevaarlijk land er bij. Brazilië is altijd al een bende. Sowieso krijg je dan al 6 GP's aan die kant. USA gaat echt geen GP inleveren, Mexico is verlengd, al die rijke oliestaten hebben ook langdurige contracten, dus dan raak je nog meer EU GP's kwijt. Ik heb het idee dat ze nu een beetje beginnen door te slaan. | |
DKUp | dinsdag 1 november 2022 @ 19:07 |
Ik vind het echt bizar dat Duitsland en Frankrijk exit zijn en volgend jaar drie keer in de VS. Columbia en al die oliestaten Meh. | |
TearsoftheKingdom | dinsdag 1 november 2022 @ 19:17 |
Dat kan zijn, maar bedrijf zit in Nederland,.daar betalen ze belasting. | |
Starflyer | dinsdag 1 november 2022 @ 19:27 |
Ze zullen ongetwijfeld ook in Nederland belasting betalen maar de belasting op een product die een consument betaalt aan het bedrijf moet door dat bedrijf worden afgedragen aan het land van de consument. | |
beantherio | dinsdag 1 november 2022 @ 21:18 |
Nadat FIA bijna 20 jaar geleden onderwerp van een kartelonderzoek van de EU zullen ze dat niet zo snel doen. Toen hebben ze namelijk een overeenkomst gesloten met de EU om dat soort belangenverstrengeling uit de weg te gaan. Dat was ook de reden dat GPWC in 2010 een tijdje een echte mogelijkheid leek te zijn. En ook dat zoiets als A1GP een tijd lang kon bestaan. | |
Nattekat | dinsdag 1 november 2022 @ 21:33 |
Waar halen jullie Colombia nou weer vandaan | |
Marcoss | dinsdag 1 november 2022 @ 21:42 |
| |
Starflyer | dinsdag 1 november 2022 @ 22:05 |
Ik lees mogelijk in 2024 of 2025 en dat het waarschijnlijk de Caribbean Grand Prix gaat heten. | |
SjonShitcoin | dinsdag 1 november 2022 @ 22:13 |
Zo gevaarlijk is Colombia niet meer tegenwoordig hoor. Die hebben een aardige inhaalslag gemaakt. | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 1 november 2022 @ 22:31 |
Alsof gevaar ook maar in de kantlijn een rol speelt bij de beslissing om ergens een GP te organiseren. | |
nils7 | dinsdag 1 november 2022 @ 22:48 |
Die zou ik liever op een eiland hebben dan. | |
-XOR- | dinsdag 1 november 2022 @ 23:09 |
Geen GP van Duitsland, geen Duitse coureur... De denazificatie van F1 is aan een onstuitbare opmars bezig. | |
Starflyer | dinsdag 1 november 2022 @ 23:51 |
Ik verwacht nog steeds een Duitse coureur bij Haas. Of Schumacher of Hulkenberg. | |
SjonShitcoin | woensdag 2 november 2022 @ 08:12 |
Haha true, laat staan mensenrechten (of het moet een gebrek daaraan zijn) | |
Nieuwschierig | woensdag 2 november 2022 @ 09:05 |
Sluit Japan, Italië en Oostenrijk anders ook niet uit. | |
Dauthi | woensdag 2 november 2022 @ 09:32 |
Na 9 jaar geen betrouwbare motor te hebben gebouwd, blijft Renault bij hoog en laag beweren dat de motor express niet betrouwbaar is ![]() ![]() https://www.racefans.net/(...)r-latest-retirement/ | |
DjVero | woensdag 2 november 2022 @ 09:48 |
Een WERELDkampioenschap formule 1, maar volgens enkele personen hier mogen er alleen races in EU georganiseerd worden.... | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 10:04 |
Dat is niet echt de juiste conclusie op basis van wat er gezegd wordt. | |
DjVero | woensdag 2 november 2022 @ 10:05 |
De eerste twee posts van deze pagina al... | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 10:10 |
Het is zonde dat er echte circuits worden ingeruild terwijl kunstmatige circuits 'mogen' blijven. Er is niks mis met 3 races in de US, maar dat er 2 van de 3 midden in een stad zijn terwijl de US over prima circuits beschikt is gewoon ruk. Ik weet overigens niet of Colombia een circuit heeft (waarschijnlijk wel) of dat het (desondanks) weer een all-show-prestige race wordt waarbij het gaat om de celebreties en niet om de race. | |
Sabata | woensdag 2 november 2022 @ 10:25 |
Melbourne is prima, Texas is prima, Mexico is prima, Brazilië is prima, Suzuka is prima al mag die in een minder nat seizoen . twee races erbij in de US mag, maar ipv een mooi circuit als Watkins Glen of Road Atlanta of een echte uitdaging als Laguna Seca kiest men lafjes voor het geld met straatraces in Las Vegas en Miami, want de celebs moeten wel niet verder dan 10 km buiten hun natuurlijke habitat kunnen komen hè. Sepang mag gerust terugkomen, en Mount Panorama zou ik te gek vinden ( maar de celebs durven waarschijnlijk niet buiten de stad te komen). organiseer naast Montreal nog een race in Mosport. maar het grootste probleem heb ik met de Arabische circuits. er beklijft er eigenlijk geen een, saai zielloze bedoening daar. Turkije is een positieve uitschieter, Singapore is een laffe straatrace langs de hotels. China mis ik niet, Vietnam ken ik niet en Zuid Afrika hoeft sinds de staatskaping ook niet meer. daar verdwijnt het geld eerder in de zak van een corrupte official voor liberty er zelf een cent van ziet | |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 10:33 |
Die zou gebouwd moeten worden volgens de berichten, dus er ligt nog niks fatsoenlijks. Het heeft voor mij verder ook helemaal niks te maken met races in Europa, maar het zou wel fijn zijn als men blijft racen op goede tracks. COTA bijvoorbeeld is één van de mooiste circuits en levert altijd leuke races op.Doe mij daar nog maar 3 van hoor, geen enkel probleem. Las Vegas kan ik ook nog mee leven, dat kan dan de Monaco worden van die kant van de wereld. Miami had dan bijvoorbeeld niet gehoeven van mij, want circuit stelt weinig voor en het is meer modeshow dan een GP. Japan, Brazilië, Mexico, Australië allemaal dikke prima. Zie graag Turkije weer terug ook. Ik heb nu alleen het idee dat ze beetje aan het doordraven zijn. Dat België gaat verdwijnen is echt zonde. Dat Duitsland geen GP meer heeft blijft gewoon raar. Als Max straks een keer stopt valt Nederland ook meteen weg. Frankrijk staat ook al op de schop. Je houdt dan weinig over in Europa ja, dat is dan een feit. Wil niet zeggen dat men alleen maar races in Europa moet organiseren. Helemaal niet. [ Bericht 2% gewijzigd door Evenstar op 02-11-2022 10:38:10 ] | |
TagForce | woensdag 2 november 2022 @ 11:32 |
Niet alleen twitter blijkbaar. ![]() | |
DjVero | woensdag 2 november 2022 @ 11:49 |
Gewoon eerlijk verdelen over de verschillende continenten; 4 á 5 races per continent, niks mis mee, waarbij Afrika natuurlijk niet echt een kanshebber is, maar soit. Ik denk dat dat is waar Liberty naartoe wil. Slechts drie races in Noord-Amerika, één in Zuid-Amerika en tien in Europa is een scheve verhouding. - Nederland en Monaco mogen van mij allebei wel verdwijnen; hebben beiden niks met racen te maken. - Italië is ook maar treintje rijden. - Frankrijk verdwijnt godzijdank al. - En dat eeuwige gezeik op "zandbakraces" ben ik ook wel een beetje klaar mee. Bahrein heeft zich prima bewezen als het aankomt op fraaie races. Abu Dhabi mag weg. S-A heeft ook al twee prima races opgeleverd. Ik ben helemaal voor de richting die Liberty op wil. ![]() | |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 11:54 |
Ik noem de zandbak races ook niet, omdat ik het wel leuke banen vindt over het algemeen. Het gaat mij eerder om de banen, maar ook een beetje om de beleving. Misschien is mijn beeld van Colombia gekleurd, dus wacht het wel af ![]() | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 11:56 |
Dat is toch niet zo vreemd, Ferrari heeft hetzelfde gedaan, nu is alleen de vraag wanneer ze die motor wel betrouwbaar krijgen. | |
Tokus | woensdag 2 november 2022 @ 11:57 |
dit jaar hebben we er vier, volgend jaar vijf. valt toch wel mee? | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 12:00 |
4? | |
Tokus | woensdag 2 november 2022 @ 12:01 |
Montreal Miami COTA Mexico | |
Tijn | woensdag 2 november 2022 @ 12:01 |
Montreal, Florida, Texas en Mexico. | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 12:04 |
O ja Mexico vergeten ![]() | |
WheeledWarrior | woensdag 2 november 2022 @ 12:12 |
Draait toch allemaal om geld. Miami, Las Vegas en al die zandbakken in schurkenstaten in het Midden-Oosten: weg ermee wat mij betreft. Breng dan Turkije maar terug, of Maleisië. En een race in Duitsland inderdaad. Of een tweede GP in Spanje (hoe is de staat van Jerez?) | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 12:18 |
Gaat toch niet gebeuren, het is gewoon te hopen dat het een beetje in balans blijft ook qua type circuits. | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 12:18 |
Waarom niet gewoon wisselen? Ik zie liever elk jaar andere races dan telkens dezelfde circuits die zich tot 2099 ingekocht hebben. Dan zijn de zandbakraces en andere saaie circuits ook wat beter te hebben. Er zijn echt genoeg mooie circuits op de wereld, maar daar gaat het niet om. Het gaat om zoveel mogelijk geld binnen harken en dan moet je niet in Europa (te duur) of Afrika/ Zuid Amerika (te arm) zijn. Er zijn zat circuits die niet aangedaan worden, maar met al het geld dat binnen geharkt wordt kan er misschien ook een keer geïnvesteerd worden in de sport. Oh nee, dat levert geen geld op. Meermeermeer. | |
DjVero | woensdag 2 november 2022 @ 12:35 |
De hele wereld draait om geld; of moet dat ook "weg ermee" | |
Tijn | woensdag 2 november 2022 @ 12:43 |
Mag ook buiten de F1 wel een tandje minder, als je het mij vraagt ![]() | |
alpeko | woensdag 2 november 2022 @ 13:05 |
Dat circuits contracten voor meerdere jaren willen en krijgen is wel te begrijpen. Men moet behoorlijk investeren om alles aan de F1 richtlijnen te laten voldoen. Geen enkel circuit wil dat toch doen met het risico dat ze mss over 5 jaar nog een keer een race mogen hosten? | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 13:14 |
Ja, dat is dus het probleem. De investeringen moeten door anderen worden gedaan, F1 neemt de alleen de inkomsten op zich. | |
alpeko | woensdag 2 november 2022 @ 13:15 |
Daar ben ik het mee eens. Met als gevolg dat we nu overspoelt worden door races in landen die het zien als investering in hun slechte imago. | |
Dauthi | woensdag 2 november 2022 @ 13:19 |
Vreemd is het niet, het is de typische franse slag. De hele dag bullshit verkondigen ![]() | |
Dauthi | woensdag 2 november 2022 @ 13:21 |
Niet meer. En zo zitten we tot in lengte van dagen vast aan Miami en Las Vegas. | |
Wienerschnitzels | woensdag 2 november 2022 @ 13:30 |
En jij gaat die gederfde plus minus 200 miljoen (VS/Oliestaten betalen ongeveer 50 miljoen voor een grand prix tegenover 25 voor een Europese race gemiddeld) jaarlijks dan compenseren? | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 13:58 |
Want minder winst is geen optie? | |
Wienerschnitzels | woensdag 2 november 2022 @ 13:59 |
Is minder salaris voor jou een optie? | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 14:00 |
Ja. Maar we hebben het niet over mensen die 2 tot 5 keer modaal verdienen he. Het gaat om miljoenen wat er grofweg geharkt wordt. Of kunnen voetballertjes ook niet meer voor minder dan 20 miljoen per jaar hun bed uit? Slaat helemaal nergens op. | |
4-elements | woensdag 2 november 2022 @ 14:18 |
Tja, het blijft in de F1 nou eenmaal om geld draaien. Dat is niet nieuw. Wel jammer. Als het om de sport zou gaan, zou een circuit als Spa niet elkaar bedreigd worden met het weghalen van de GP aldaar. | |
Tokus | woensdag 2 november 2022 @ 14:39 |
zoals in elke profsport. daarom heet het ook profsport. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 2 november 2022 @ 14:39 |
Die schier eindeloze hebzucht maakt de sport voor mij, ondanks het succes van Verstappen, wel minder aantrekkelijk. Niet alleen de locaties, ook het aantal Grand Prix's maakt het allemaal minder speciaal. Het maakt de sport niet beter, aan alles is te zien dat er vooral geld verdiend moet worden. Niet geld om de begroting rond te krijgen, maar puur winstbejag. Voorheen vond ik het bijzonder om mijn favoriete coureur een bepaalde GP te zien winnen op historische grond. Het winnen van de GP van Bahrein, Abu Dhabi of Saudi Arabië doet me helemaal niets. Ik begrijp dat je voor een wereldkampioenschap niet alleen in Europa kunt rijden. Dus dat we ook naar Australië, Japan, zelfs China moeten. Dat vind ik prima. Ik kan ook leven met Canada, Brazilië, Mexico, Argentinië en voor mijn part ook 2 races in de VS. Maar waarom we 4 (!) keer naar het midden-oosten moeten is waanzin. En ik denk dat wanneer Jemen of Oman zich morgen meldt met 40 miljoen per jaar dat ze er komend jaar nog op staan. Totaal niet de kant die we op zouden moeten wat mij betreft. | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 14:42 |
Dat is zeker jammer maar het is niet zo vreemd dat je een globale sport ook over de hele wereld beoefent, dat Europa het geluk had dat er hier veel races waren betekent geen recht. Het liefst had ik ook geen races in landen met een slechte reputatie op mensenrechten maar dat is een utopie, zeker als je kijkt naar de sponsors van bijvoorbeeld Mercedes en Aston Martin. Het enige waar ik op hoop is dat het niet teveel kermis wordt. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 2 november 2022 @ 14:45 |
Kan het met Qatar, Saudi Arabië, Bahrein, Abu Dhabi, Miami en Las Vegas nog meer kermis worden dan?q | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 2 november 2022 @ 14:46 |
Ik denk dat heel wat coureurs graag 10% salaris inleveren voor 10% minder races. | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 14:50 |
Las Vegas zal een mega kermis worden, van die in het Midden Oosten vind ik SA een levensgevaarlijk circuit maar die andere prima te doen, Miami zit een paar rare knikjes in die ze eruit zouden moeten halen, of dat gaat lukken weet ik niet. | |
WheeledWarrior | woensdag 2 november 2022 @ 15:51 |
De ziel van de sport is al lang verkocht natuurlijk, maar diezelfde klacht was er begin jaren 90 ook al met Circus Ecclestone. | |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 16:06 |
Lees dit, en dan de reactie van Amanda Newey en dan de reacties er onder en zie wat er allemaal mis is met F1 en waar het vandaan komt. Echt niet normaal. | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 16:15 |
TheStigsDutchCousin | woensdag 2 november 2022 @ 16:19 |
Zijn vooral Britten. Hoop gehuil weer over Lewis die bestolen is, hoe racistisch RB wel niet is, etc. Niet serieus te nemen. | |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 16:25 |
Klopt, maar dat een krant zoals The Times zo'n artikel schrijft zegt al genoeg over hun mentale toestand daar. Als zo'n krant al meedoet aan haatzaaien dan gaat het alleen maar erger worden de komende tijd en als straks een keer misgaat, omdat één of andere gek iets doet dan wassen ze allemaal hun handen in onschuld natuurlijk. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 november 2022 @ 16:36 |
Het worden inderdaad wel een beetje Trumpiaanse taferelen zo. Zorgwekkend. Nu heeft de Engelse pers sowieso al een paar decennia een paar steekjes los.... | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 2 november 2022 @ 16:37 |
De Times heeft zijn beste tijd gehad. Maar wat betreft dat laatste heb je wel een punt. | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 16:39 |
Knap staaltje van het verdraaien van de feiten weer. Kan ook maar van 1 kant komen. | |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 16:51 |
Kijk, het is natuurlijk een opiniestuk, en daar is niks mis mee. Hij kan best vinden dat RB heeft vals lopen spelen. Hij kan Horner ook een leugenaar of een eikel vinden, ook prima. Helpt alle toxiciteit niet, maar als het daar bij bleef was het nog één ding geweest. Alleen kan ik het echt niet hebben dat hij beweert dat Horner dat stukje over "mental health" gebruikt om zich in te dekken. Daarmee zegt hij eigenlijk dat dat niet waar is en dat er geen "mental health" issues zijn binnen Red Bull door dit gebeuren. Hij doet eigenlijk precies waar hij RB van beschuldigd en neemt mentale gezondheidsproblemen niet serieus, net zoals Toto dat niet deed na de uitspraken van RB. Als je alleen al kijkt wat voor shit Hannah over zich heen heeft gekregen, omdat Ted het zo leuk vond om een complottheorie de wereld in te helpen .... Kan best begrijpen dat daar wel wat problemen door ontstaan. Nu doen eigenlijk hetzelfde, en erger, met dit hele budget cap gebeuren. | |
Jane | woensdag 2 november 2022 @ 16:56 |
De Britten Engelsen zijn wanhopig op zoek naar bevestiging van hun collectieve grootheidswaanzin. Zeker niet alleen in F1, maar in alles. Vandaar ook Brexit. Het idee dat hun land gewoon één van de landen in de EU was en er niet tegen ze opgekeken werd, was too much. En de suggestie dat een willekeurige buitenlander gelijkwaardig zou zijn aan een Brit Engelsman is een regelrechte belediging. Vandaar dat ze ook, zonder een spier te vertrekken, vinden dat hun GOAT meer mag dan andere coureurs. Het is geen simpel chauvinisme, zoals bij Nederlanders. Ze vinden het écht. -aanvulling- En dan denk je misschien "Ja, maar Horner is ook een Brit en Hannah ook", maar die worden gezien als verraders. Het ergste van het ergste. | |
Tarado | woensdag 2 november 2022 @ 17:07 |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 17:27 |
Dat einde ![]() Edit: Nattekat was mij voor in andere topic zie ik ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Evenstar op 02-11-2022 17:33:07 ] | |
Rianne84 | woensdag 2 november 2022 @ 17:41 |
Peterselieman | woensdag 2 november 2022 @ 18:50 |
Dat vind ik het belangrijkste. Veel van de banen die sommigen hier en binnen de F1 graag zien verdwijnen zijn juist de circuits met unieke eigenschappen. Het is de kunst om ook daar de bolides goed te laten werken en bepaalde eigenschappen van auto's worden dan benadrukt. | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 19:00 |
No shit | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 2 november 2022 @ 19:08 |
Totale waanzin ook dat plan. Zit je straks elke week 5x naar een start te kijken omdat er in bocht 1 steeds een rode vlag ontstaat omdat alles en iedereen geen controle over de auto heeft. Ik snap de wens wel vanuit klimaatneutraal heid en zulks, maar laten we de veiligheid even voorop stellen. | |
daNpy | woensdag 2 november 2022 @ 19:21 |
Die bandenwarmers op het hele F1 circus gaan het klimaat redden ja. Mijn god stop er dan helemaal mee als je iets voor het klimaat wil doen. Of hou op met hypocriet zitten doen. | |
Tijn | woensdag 2 november 2022 @ 19:29 |
In Indycar hebben ze ook geen bandenwarmers en staan er na elke start ook niet gelijk vijf auto's achterstevoren, toch? | |
Nattekat | woensdag 2 november 2022 @ 19:31 |
Ze hebben 5 opwarmrondes en een rollende start. | |
Adames | woensdag 2 november 2022 @ 19:32 |
Het was ook tijdens de race beter. Dat je niet met warme bandjes al goed uit de pits komt, maar eerst nog iets langer moet doen om ze goed op temperatuur te krijgen zonder ze direct aan gort te rijden. | |
Tijn | woensdag 2 november 2022 @ 19:32 |
Ze doen ook bandenwissels bij pitstops. | |
Nattekat | woensdag 2 november 2022 @ 19:33 |
F2 ook, maar toch heb ik ergens een hele logische verklaring daarvoor gelezen ergens. | |
Nattekat | woensdag 2 november 2022 @ 19:34 |
Je elimineert de undercut daarmee. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 2 november 2022 @ 19:36 |
Tactisch wordt het er niet interessanter op, alleen wat meer een loterij. | |
Adames | woensdag 2 november 2022 @ 19:37 |
Maar je introduceert de overcut | |
Moass | woensdag 2 november 2022 @ 19:43 |
Iemand ingeschreven voor Zandvoort 2023? ![]() | |
Nattekat | woensdag 2 november 2022 @ 19:55 |
Je introduceert een scenario waarbij continu sparen de race wint. | |
Adames | woensdag 2 november 2022 @ 19:59 |
Nee, niet per se. Kijk naar Austin 2021. Max undercut in eerste pitstop, en ging absurd vroeg naar binnen voor zijn tweede. Daarna bandjes sparen, Hamilton kon er toch niet langs. Dat zou hiermee niet meer goed werken. Los daarvan, ik weet niet eens of ik het eens ben met het loslaten van de bandenwarmers, of in ieder geval het verminderen van de temperatuur, maar de lastigere pitstops waren naast het milieu ook een belangrijke reden om dit door te voeren. | |
Nattekat | woensdag 2 november 2022 @ 20:02 |
Bandenwarmers bestaan nog hè. | |
Adames | woensdag 2 november 2022 @ 20:03 |
ja weet ik, ze stappen er ook voorlopig niet vanaf, zo begon deze discussie toch | |
Nattekat | woensdag 2 november 2022 @ 20:09 |
Ik heb weer een reden gevonden om af te geven op het meest belachelijke circuit van de 2023 kalender ![]() ![]() Alleen in de gekleurde gebieden kunnen toeschouwers komen, nergens anders. | |
Rianne84 | woensdag 2 november 2022 @ 20:34 |
Hotels schijnen ook nog eens 500% duurder te zijn dat weekend ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 november 2022 @ 21:39 |
Red Bull een oor aangenaaid? Als je deze uiteenzetting leest, dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat de FIA Red Bull genaaid heeft. | |
Bonobo11 | woensdag 2 november 2022 @ 21:42 |
Playoffs, reversed grids, fanboost. Het kan allemaal nog veel en veel erger, de Amerikanen zijn nu de baas over een Europees spelletje wat ze niet snappen. Maak je borst maar nat. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 november 2022 @ 21:42 |
Er zijn coureurs die het bij minder-dan-optimale omstandigheden net iets beter doen dan de rest. Zijn ook degenen die het bv in de regen goed doen. Die gaan waarschijnlijk wel een voordeel kunnen halen uit het niet opwarmen van de banden. | |
#ANONIEM | woensdag 2 november 2022 @ 22:11 |
Wat ik een beetje mis in het geklaag over de banden, is dat de nieuwe banden getest zijn met de huidige auto's. De nieuwe auto's zullen echter worden ontworpen, rekening houdend met de nieuwe banden. | |
Peterselieman | woensdag 2 november 2022 @ 22:14 |
Mwah, het klinkt logisch op een paar dingen na. Waarom heeft RB dan geen feedback over 2020 gekregen? En wat heeft RB er aan gedaan om die feedback alsnog te krijgen? Waarom was RB hier zo naïef in? | |
opgebaarde | woensdag 2 november 2022 @ 22:14 |
Zou wel een mooie bezuinigingstruc zijn, op het einde van het seizoen medewerkers ziek laten melden zodat hun kosten niet meer onder de BC vallen. ![]() We horen het van één kant en er valt weinig over te zeggen. Er zitten wel paar rare dingen in. 1) Horner doet alsof RBR wel een proef PL over 2020 ingeleverd heeft terwijl wij tot op heden lazen dat alle teams een proef PL 2020 ingeleverd hadden behalve RBR. Wat is het nou? Lijkt er op dat RBR veel te laat was en dus geen feedback heeft ontvangen? 2) Horner zegt over het moment dat er geruchten opduiken: "We waren verrast en in shock toen we de beschuldigingen aan het adres van het team hoorde... (knip) ...want op dat moment had de FIA aan ons nog niets gemeld." Alleen hij geeft ook aan dat ze een of twee weken eerder duiding aan de FIA hebben gegeven bij de 13 discrepanties. Dus ze wisten al wel dat de FIA 5,6 miljoen betwistte... Blijft interessant dat er gelekt is alleen de melder wist niet eens om welk bedrag of bedragen het ging 3) Horner claimt dat achteraf in juni de regels veranderd zijn. Dat was toch een interpretatie van een regel ? Een interpretatie zoals bijna al die 13 punten dus wordt hier de boel nu geframed? Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de 'vergeten kosten' wel opgeteld worden tot een totale limietoverschrijving van 1,8 miljoen, maar de verkeerd geboekte belastingteruggave van 1,4 wordt er bewust buiten gelaten en alleen als notitie vermeldt... Dat is niet fair | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 2 november 2022 @ 22:37 |
Ook die coureurs zien niets in het plan en willen bandenwarmers op de huidige temperatuur houden. | |
4-elements | woensdag 2 november 2022 @ 23:07 |
Mauro Forghieri is overleden. De man achter de vele successen van Ferrari in de jaren zestig en zeventig. ![]() bron | |
Evenstar | woensdag 2 november 2022 @ 23:49 |
Artikel klopt volgens mij niet met wat Horner tijdens zijn persconferentie vertelde. Als ik het goed herinner heeft RB juist GEEN proef gedraaid in 2020. Wat zij wel hebben gedaan is tussentijds, dus ergens gedurende 2021, documenten gestuurd voor dat jaar. Dat is waar zij toen helemaal geen opmerkingen over hebben gehad. Ik zal het nog een keer terugkijken, maar dat is hoe ik het begreep. Wat betreft je tweede punt is Horner inderdaad een beetje "vaag". Hij maakt denk ik onderscheid tussen "uitleg geven over discrepanties" en daadwerkelijk beschuldigd worden door de FIA. Als FIA alleen maar heeft gevraagd "hoe zit dit nou precies" dan is dat natuurlijk nog geen beschuldiging. Je laatste punt blijft iets heel vaags. Ja, volgens o.a. Brown was dat alleen maar een verduidelijking, maar ook dat is krom toch? Als je het eerst inderdaad op manier A of B kon interpreteren en ze passen het achteraf aan, zodat je het alleen nog maar op manier A kan interpreteren kan je er op z'n minst wel een flinke vraagteken achter zetten denk ik. Je laatste alinea ben ik het 100% mee eens. Ze zeggen letterlijk dat ze die 1,4 miljoen mee hadden mogen tellen, maar dit niet hebben gedaan. Eigenlijk vind ik dit wel erg belangrijk. Dit laat, in mijn ogen, zien dat ze echt geen kwade bedoelingen hadden. Wel belachelijk dom en slecht natuurlijk. Wat ook raar blijft is het verhaal dat ze ALLE catering van Red Bull hebben meegerekend, dus ook van onderdelen die niet onder budget cap vielen. Dat is gewoon vuil. FIA had dit allemaal achter gesloten deuren moeten houden en hooguit een boete / reprimande moeten geven wegens slechte boekhouding. Die paar ton verschil, na aftrekken van belasting, was echt wel te verantwoorden geweest. Vooral als je je bedenkt dat 1,4 miljoen is gerekend voor catering. Zowel RB als F1 in het geheel was er veel en veel beter van afgekomen en er was een stuk minder toxiciteit geweest. Nadat het gelekt was had FIA eigenlijk geen keus meer. Toto, Brown, media, fans, iedereen zat er bovenop en er was geen weg terug meer. Edit: Oh, dan heb je nog dat verhaal van de medewerker die naar Aston Martin is vertrokken. Lekker teams naaien als dit de manier is waar men er mee om gaat in de toekomst. Hoe dan ook FIA heeft het flink verkloot en had het anders moeten oplossen en Red Bull moet zich schamen dat ze op z'n minst niet dat deel van de belastingen goed hadden geregeld. | |
#ANONIEM | donderdag 3 november 2022 @ 09:24 |
Welke nieuwe auto's? Deze nieuwe banden zijn voor volgend seizoen en het seizoen daarop, deze auto's blijven vrijwel onveranderd tot 2026. | |
#ANONIEM | donderdag 3 november 2022 @ 11:02 |
De regels blijven vrijwel onveranderd, maar we hebben dit seizoen al gezien dat je die regels heel verschillend in kunt vullen. Teams zullen bij het herijken van de ontwerpen de factor nieuwe banden mee moeten rekenen. De nieuwe auto's met de nieuwe banden zullen dus vast anders presteren dan de oude auto's met de nieuwe banden. | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 11:03 |
Tja, dat is altijd. Bij de wintertest kunnen ze de nieuwe banden op de nieuwe auto proberen. | |
nils7 | donderdag 3 november 2022 @ 11:16 |
Huh ik had gelezen dat regels voor de kwalificatie behoorlijk gaan veranderen. En je daar de banden alleen kan kiezen die je ook in de race mag gebruiken… | |
Tokus | donderdag 3 november 2022 @ 11:17 |
dat is nu toch ook al zo? | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 11:20 |
Nee, er is is helemaal geen belemmering op wat voor manier dan ook. | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 11:33 |
O ja dat noemen ze wintertest tegenwoordig, in 23 dus | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 11:42 |
Van 21 naar 22 waren dat enorme verschillen, niet alleen vanwege de aero maar ook de andere velggrootte, de veranderingen van 22 naar 23 zijn veel kleiner. Deze tests waren meer in het kader van lagere begin temperatuur van de banden wat ze volgend jaar in wilden voeren, nu is dat geen enorm succes gebleken dus het is afwachten of ze dat doorzetten. | |
Evenstar | donderdag 3 november 2022 @ 11:44 |
Ze hebben al gezegd dat ze daar waarschijnlijk op terug gaan komen, omdat iedereen zat te zeiken tijdens de test in Austin. | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 11:47 |
Daarom, het is de vraag hoe, dus of met die nieuwe banden maar wel met hogere begintemperatuur, of met de huidige banden en de huidige temperatuur. Voor zover ik weet is dat nog niet bekend. | |
Evenstar | donderdag 3 november 2022 @ 12:00 |
Ah, nu snap ik je ![]() | |
Tokus | donderdag 3 november 2022 @ 12:07 |
jawel, ze moeten bij de kwali kiezen tussen de drie types die Pirelli meegenomen heeft, dus dat is precies "je daar de banden alleen kan kiezen die je ook in de race mag gebruiken" | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 12:09 |
Het idee was om voor de Quali de 3 delen van de quali met verschillende banden te gaan rijden. Q1 met hard, Q2 met medium, en Q3 met softs. Maar dat zie ik nu in het geheel niet meer terug in de reglementen. | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 12:10 |
Goed, je snapt hem niet, dat is niet erg, maar om dan maar te roepen dat er niets verandert is wel een beetje raar. Als ze hoog van de toren roepen dat er grote veranderingen komen, dan kan je toch je klok erop gelijk zetten dat er minimaal iets gaat veranderen. Het idee is dat je niet meer op hard mag rijden als je niet op hard gekwalificeerd hebt (nou ja, andersom, je moet op hard kwalificeren). Een absoluut belachelijk idee, dus ik betwijfel ten zeerste of het ook wel echt zo is. | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 12:15 |
Ik heb dit nergens gelezen en het klinkt ook totaal niet logisch. Iedereen kwalificeert toch op softs normaal gesproken? Dus dan zou je alleen softs mogen gebruiken in de race? Lijkt me heel sterk. | |
Tokus | donderdag 3 november 2022 @ 12:17 |
dat ik het niet snap is niet gek, want de persoon die ik gequote had, zei iets heel anders dan wat jij hieronder zegt:
| |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 12:18 |
https://www.racefans.net/(...)mpound-rule-in-2023/ Het is een beperking voor de kwali, niet voor de race. | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 12:25 |
Ah, het wordt Q1 op hards, Q2 op mediums en Q3 op softs. Met de race heeft het verder niks te maken. Ok, dat is heel wat anders dan wat jij zei.
| |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 12:28 |
Ik zei het toch echt, maar het werd voorafgegaan aan een zin die ik zelf niet meer goed in elkaar kan knutselen ![]() | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 12:29 |
Volgens dat artikel dat hierboven werd gelinkt gaat het om een test. Ze willen twee weekends dit nieuwe format proberen, de andere weekends blijven zoals het nu is. | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 12:31 |
Ik ben dan zo'n nerd die de regels voor volgende seizoenen gaat lezen... (die van 2026 staat bijvoorbeeld helemaal niks in) En ik kan me herinneren dat deze regel ergens in de addendums van een eerdere update voor 2022 heeft gestaan. Ik kan die nu alleen nergens meer terugvinden. | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 12:36 |
Het doel ervan zie ik niet echt | |
4-elements | donderdag 3 november 2022 @ 12:40 |
Lijkt mij bovendien totaal overbodig, de kwalificaties zijn toch best spannend de laatste jaren. | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 12:40 |
Ah, found it: Het is dus geen test, maar gewoon de regel in 2023 vooralsnog. Artikel 30.5 in de 2023 sporting reglementen (van 19 oktober j.l):
| |
daNpy | donderdag 3 november 2022 @ 12:43 |
Man man, wat is dat nou weer voor kul regel? ![]() Dit jaar hebben we gezien dat sommige teams bepaalde banden op bepaalde banen niet goed aan de gang krijgen. Dus als de mediums niet goed werken lig je er wellicht in Q2 uit. Terwijl je op softs iedereen de moeder rijd in dezelfde auto. Andere baan, krijg je de softs niet aan de gang. Op medium een scherpe tijd gezet, op softs kansloos. Heeft niks meer met racen te maken. Maargoed dat had F1 sowieso al niet, dus ja. En hoe zit het met de regel dat je meerdere compounds moet gebruiken tijdens de race? Die blijft onverminderd van kracht? | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 12:44 |
Ok, maar geen enkele koppeling met de race dus? Stel iemand gaat er in Q1 uit, dan betekent dat niet dat-ie in de race alleen op hards mag rijden ofzo? | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 12:45 |
Nope. Alleen de compounds in de 3 Q sessies worden verplicht. Je kan dus niet meer, zoals nu gebeurt, in Q2 als je vet vooraan staat alvast de softs voor Q3 in scrubben. | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 12:46 |
Elke race 6 auto's diskwalificeren omdat ze niet aan het bandenregelement hebben voldaan ![]() | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 12:46 |
Het doel is blijkbaar om minder banden over het hele weekend te gebruiken ofzoiets. In plaats van 8 setjes softs, krijgen ze er straks nog maar 4. | |
daNpy | donderdag 3 november 2022 @ 12:46 |
2x gelezen, ik heb echt geen idee waar dit over gaat. Two (2) sets of the mandatory race specification(s) may not be returned before the race? race specifications van wat? electronically returned? Ze gaan de banden e-mailen? | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 12:48 |
Toto: "Yeah, Niels (Wittich, Race Director), I've emailed you the tires" Niels: "Toto, I do not read my email during qualy" | |
Tijn | donderdag 3 november 2022 @ 12:52 |
Het is al ingewikkeld genoeg zonder jouw verwarrende bijdragen ertussendoor ![]() | |
Nieuwschierig | donderdag 3 november 2022 @ 12:52 |
Klopt, ze moeten verplicht de harde gaan gebruiken. Die hadden ze al maar werden nooit gebruikt tijdens Q123. En ze krijgen softs minder dus dat scheelt banden. Zo wordt de F1 weer duurzamer. | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 13:03 |
Ok, de 2023 reglementen worden vreemder en vreemder...Alleen.... Er is geen Appendix 10 in de 2023 reglementen. Gaan maar tot Appendix 9, en de reglementen zoals omschreven in appendix 10 die in de 2022 reglementen van 29 april staan, en die ze waarschijnlijk bedoelen, zijn in de 2023 reglementen gewoon in de body opgenomen. Regel 30.5 zoals ik die eerder quote komt uit de body van de 2023 reglementen, maar in de update van de 2022 reglementen van 29 april staat die regel in Appendix 10. | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 13:04 |
kom dan gewoon met 2 compounds ipv 3, dit werkt in het voordeel van de betere teams en krijg je (nog) minder verrassingen qua top 10. | |
Adames | donderdag 3 november 2022 @ 13:56 |
Inderdaad de reden dat ze de Q2 regel hebben afgeschaft, dat was achteraf gezien ook alleen goed voor de topteams. Al ben ik verder wel voor om dit toch te testen. Af en toe sleutelen aan het format vind ik prima. Je krijgt als coureur nu toch drie keer een iets andere run, hopelijk gebeuren er voorin toch iets meer verrassingen. | |
daNpy | donderdag 3 november 2022 @ 14:02 |
Het is racen. "Op het hoogste niveau". Het gaat er niet om om kunstmatig langzamere deelnemers toch voorin te krijgen zodat ze 2 rondjes in de weg rijden. | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 14:04 |
Maar dat lukt op deze manier toch ook niet | |
Evenstar | donderdag 3 november 2022 @ 14:17 |
Circuit is niet bijzonder qua layout, maar dit gaat toch wel ontzettend vet worden hoor, ondanks alle haat. RB is promo filmpjes aan het opnemen in Las Vegas. https://streamable.com/ooryr7 https://streamable.com/uately Ben benieuwd naar de shots met Bellagio fontein op de achtergrond, ziet er zo vet uit. Edit: Nog meer filmpjes https://imgur.com/a/cuQgz0G https://imgur.com/a/CBmCDWG [ Bericht 12% gewijzigd door Evenstar op 03-11-2022 14:32:44 ] | |
TagForce | donderdag 3 november 2022 @ 14:43 |
En dan staan er straks 15000 floodlights rond de baan en is er van de omgeving geen jota meer te zien. | |
Adames | donderdag 3 november 2022 @ 14:50 |
Racen op niveau is ook dat je als topcoureur op meerdere compounds er direct moet staan. | |
Tarado | donderdag 3 november 2022 @ 14:54 |
en dan het raceweekend weer dat veredelde naaimachine geluid | |
daNpy | donderdag 3 november 2022 @ 14:59 |
Het gewoon een kunstmatige ingreep dat niks met racen te maken heeft. Wil je racen op het hoogste niveau, wil je de snelste auto's zien. Hordelopen is een andere sport. | |
Red_85 | donderdag 3 november 2022 @ 15:20 |
Wat een bagger circuit. Bring back Hockenheim old style zou ik eerder zeggen. Hard rijden door de bossen. Is dit niet wat interessanter te maken dan rechte stukken en chicanes? | |
SiGNe | donderdag 3 november 2022 @ 15:30 |
Wel te hopen dat ze er nieuw asfalt leggen, er zitten nu flinke scheuren in. | |
Evenstar | donderdag 3 november 2022 @ 15:54 |
Moet wel, paar jaar geleden gereden en het is echt een hobbeltjes genot. Kan mij niet voorstellen dat daar geen nieuwe asfalt komt. | |
Predator40 | donderdag 3 november 2022 @ 17:32 |
ik ook, niet echt geschikt voor F1 wagens hahahaha en we hebben nog een wheelie van een motorrijder gezien op de strip die mis ging ......tegen een paal aan. sta je flink voor lul met zoveel publiek | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 17:53 |
Ik heb echt helemaal niets met glitter en glamour, kan me echt gestolen worden allemaal. Blijft over: inspiratieloos kutbaantje. | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 17:59 |
Ik snap het cynisme, maar zullen we eerst even de 1e race afwachten voordat we een definitief oordeel vellen? Soms komen dingen bij toeval tóch goed. | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 18:01 |
Het tot stand komen van deze race, de locatie van deze race, het type circuit en het totale gebrek aan fanbeleving alleen al zijn genoeg om negatief te zijn. Jeddah gaf ook twee absurde races, maar dat maakt mij nog niet minder anti. | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 18:16 |
Ik ben wel benieuwd naar jouw top 22 banen om te racen eigenlijk. Ik heb niet het idee dat ik er kijk op heb, ik vind COTA mooi en België en Suzuka en Brazilië, en de rest is ongeveer hetzelfde namelijk minder dan die 4. Ik vond Turkije ook leuk maar die hebben een beetje gefaald laatste keer met het asfalt.. | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 18:18 |
Oh en Silverstone ook top baan. | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 18:48 |
1. Melbourne 2. Sepang 3. Suzuka 4. Singapore 5. Bahrein 6. Hungaroring 7. RB Ring 8. Imola 9. Monza 10. Nürburgring 11. Hockenheim 12. Monaco 13. Zandvoort 14. Spa-Francorchamps 15. Barcelona 16. Portimao 17. Silverstone 18. Montreal 19. COTA 20. Mexico 21. Interlagos Gooi Zuid-Afrika er dan maar in voor 22. | |
Evenstar | donderdag 3 november 2022 @ 18:51 |
Ben het wel redelijk eens met je lijstje hoor. Zelf heb ik bijvoorbeeld heel weinig met Imola en Monza, terwijl die wel weer vaak hoog staan in allerlei lijstjes. Jeddah is eigenlijk wel een top baan, levensgevaarlijk, maar wel een top baan als je kijkt naar wat skills je nodig hebt.. Red Bull Ring, Istanbul Park, Suzuka, Silverstone, Interlagos, CotA allemaal één voor één top banen. Ze hebben allemaal een unique character. Monaco ben ik zelf wel een beetje klaar mee, maar snap dat er historie achter zit. Spanje en Hongarije zijn leuk, maar zou het ook niet missen als ze ooit zouden wegvallen. Imola en Monza heb ik weinig mee, zoals ik al zei. Abu Dhabi is ook prima baan trouwens. Las Vegas gaat qua baan weinig voorstellen denk ik. Net zoals Miami. Ik heb dan echter liever een Las Vegas met wat glitter en glamour dan dat saaie modeshow van Miami. Ik ben normaal ook niet zo van glitter en glamour, maar Vegas is toch anders ![]() | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 18:52 |
Ik heb echt een hekel aan al die stratencircuits ![]() Monaco mag er zijn, Singapore mag er zijn, en dat is genoeg. | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 18:57 |
|Maar what about Abu Dhabi. Istanbul Park, al die Amerikaanse circuits die eerder zijn genoemd? (Laguna Seca etc.)?? Het lijkt hier toch een beetje of je terug wilt naar 1990 of zelfs 1970 ![]() | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 18:58 |
Prima aanvulling, ik denk er net zo over. Behalve dat ik Vegas pas beoordeel als er ook is gereden en eigenlijk een paar keer. want 1x zegt ook net niks ![]() | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 19:05 |
Sepang is 1999 Singapore 2008 COTA 2012 Portimao 2018 ![]() | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 19:27 |
Touché. ![]() Ik denk jij houdt dan gewoon niet van stratencircuits? Maar wat is er dan mis met Turkije, Abu Dhabi en al die Amerikaanse circuits? ![]() | |
Nattekat | donderdag 3 november 2022 @ 19:30 |
Ik mocht er maar 22 ![]() Was die beiden gewoon vergeten trouwens. Al geldt dat vooral voor Turkije, Abu Dhabi vond ik, ondanks alle verloren levensjaren van de spanning, eigenlijk wel een zaadrace afgelopen jaar. | |
Perox | donderdag 3 november 2022 @ 19:32 |
Ik vind je lijstje eigenlijk ook wel mooi ![]() | |
Starflyer | donderdag 3 november 2022 @ 20:30 |
Dit is ook nu al het geval. Elke race worden er een of twee compounds aangewezen waarvan er een verplicht in de race gebruikt moet worden. Daarvan moet je dus een (of twee als er maar een compound wordt aangewezen) setje overhouden voor de race en die mag je dus niet inleveren na de vrije training of kwalificatie, waarin je normaal een set banden inlevert, zodat je nog maar 6 sets voor de race overhoudt. En met electronically returned wordt bedoeld dat ze gescand zijn en de nummers bekend zijn in het FIA systeem. Fysiek moeten ze voor de volgende sessie worden ingeleverd, alwaar Pirelli controleert of de banden overeenkomen met de opgestuurde nummers. | |
Red_85 | donderdag 3 november 2022 @ 20:31 |
Vind het een wat rare regel. Quali gaat om het uiterste en hard gaan. En weet niet of dit de oplossing is.. betekend dat lang niet iedereen zn uiterste uit de ronde kan halen tot aan q3 Raar weer | |
SiGNe | donderdag 3 november 2022 @ 20:33 |
Ticket voor de Vegas F1 kost "slechts $500 voor een sta plaats, wil je zitten? $2000 en voor een skybox betaal je $10.000 p.p. Hotels hebben voor die periode ook de prijzen verdrievoudigd. Dus dan betaal je zóveel geld, krijg je niet eens een echt circuit te zien. | |
DjVero | vrijdag 4 november 2022 @ 10:34 |
Jup. Tickettoewijzing wéér uitgesteld... | |
Moass | vrijdag 4 november 2022 @ 12:08 |
Jan was weer Lam mers | |
Nattekat | vrijdag 4 november 2022 @ 12:14 |
Ach, vergeleken met Silverstone is het een perfect georganiseerde bedoening. | |
Tarado | vrijdag 4 november 2022 @ 12:44 |
Grote gokkers krijgen dat gewoon van de casino's, ik kende iemand die regelmatig opgehaald werd met privéjet en gratis verblijf dus die casino's zullen nu ook wel speciale big gambler packages hebben. | |
opgebaarde | vrijdag 4 november 2022 @ 12:52 |
Jezus hoeveel geld vergokte hij wil niet | |
Tarado | vrijdag 4 november 2022 @ 12:58 |
6 nullen in een weekend ![]() | |
opgebaarde | vrijdag 4 november 2022 @ 13:14 |
De befaamde nosebleed games ![]() | |
WismutVeilchen83 | vrijdag 4 november 2022 @ 14:39 |
Persoonlijk ga ik echt graag terug naar die tijd ja ![]() 1. Brazilië - Interlagos 2. Argentinië - Buenos Aires 3. Mexico - Autodromo Hermanos Rodríguez 4. Italië - Imola 5. Spanje - Jarama 6. Portugal - Estoril 7. USA West - Long Beach 8. Canada - Montréal 9. Verenigde Staten - Austin (maar mag van mij ook Watkins Glen zijn) 10. Engeland - Brands Hatch 11. Frankrijk - Dijon-Prenois 12. Duitsland - Nürburgring 13. Hongarije - Hungaroring 14. België - Spa Francorchamps 15. Nederland - Zandvoort 16. Zweden - Anderstorp 17. Europa - Jerez 18. Zuid Afrika - Kyalami 19. Japan - Fuji 20. Singapore - Marina Bay 21. Australië - Adelaide Als 22e race twijfel ik een beetje tussen Monaco, Baku of de oude Österreichring. [ Bericht 0% gewijzigd door WismutVeilchen83 op 04-11-2022 14:58:56 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 4 november 2022 @ 14:58 |
Want als jij ergens geen feedback op krijgt ga je er automatisch van uit dat je het niet goed hebt gedaan? Is wel een beetje vreemd. ![]() | |
opgebaarde | vrijdag 4 november 2022 @ 15:34 |
Ah zo kan je het ook interpreteren. Ik interpreteerde de 'geen feedback' als RB die geen enkele reactie heeft ontvangen | |
Moass | vrijdag 4 november 2022 @ 15:38 |
Ok | |
Peterselieman | vrijdag 4 november 2022 @ 18:25 |
Nee. Bij zo iets wil je toch een bevestiging of je het goed gedaan hebt of niet? | |
nils7 | vrijdag 4 november 2022 @ 21:58 |
Heb enkele jaren terug ooit eens een wishlist qua tracks gemaakt voor een seizoen. Ik heb gekeken naar historisch belang als mede ook dat toch ook in belangrijke landen en over de hele wereld geracet zou worden. Telkens triple headers (in dezelfde regio) en dan steeds 3 weken er tussen zodat het personeel toch ook thuis is. Dat was het volgende schema: Beginnen eind Februari 1. UAE, Dubai Autodrome 2. Singapore, Marina Bay Street circuit 3. Australia, Bathurst (nieuw circuit wat ze er gaan bouwen) 4. USA, New York Brooklyn Street Circuit 5. Mexico, Mexico City Circuit Hermanoz Rodriguez 6. USA, Monterrey Laguna Seca 7. Groot Brittannië, Silverstone 8. Spanje, Valencia Street Circuit 9. Duitsland, Nürburgring 10. Zuid Korea, Yeongam 11. Japan, Suzuka 12. China, Shanghai 13. Rusland, Moscow Raceway 14. België, Spa-Francorchamps 15. Italië, Monza 16. USA, Daytona 17. Canada, Montreal iles de Notre dame 18. Brazilië, São Paulo 19. Japan, Fuji 20. India, Buddh International Circuit 21. Thailand, Chang International Circuit 22. Marokko, Marrakech Street Circuit 23. Macau, Macau Grand Prix 24. USA, Circuit of the Americas 25. Zuid Afrika, Kyalami Laatste race is dan mid December Misschien Macau vervangen voor Zhuhai of zo (ligt er 20km vandaan) | |
Nattekat | vrijdag 4 november 2022 @ 22:18 |
Uhm... Ik moet je iets vertellen... | |
Peterselieman | vrijdag 4 november 2022 @ 22:21 |
Je vind het niks. Ik ben in dat gebied geweest en ondanks dat de baan unieke kenmerken had was het zeker niet de mooiste baan op de kalender. De paella was wel lekker ![]() | |
nils7 | vrijdag 4 november 2022 @ 22:28 |
Wel een gave baan om te rijden en zeker niet een baan waar ze zoveeeeel data van hebben dat elke coureur m kan dromen | |
WismutVeilchen83 | vrijdag 4 november 2022 @ 22:30 |
Ik vond het ook een prachtige baan! Dat de race soms saai was lag niet aan de baan. | |
Nattekat | vrijdag 4 november 2022 @ 23:18 |
Nou ja, het ding is meer dat die baan niet meer bestaat ![]() Nog wel herkenbaar voor een groot stuk, maar daar zal geen racewagen ooit meer komen. | |
WismutVeilchen83 | vrijdag 4 november 2022 @ 23:29 |
Als je er niks aan doet niet meer nee. Maar het gaat hier meer in de theorie. De baan ligt er wel nog in zijn vorm. Dat zal met tracks als bijvoorbeeld het oude Hockenheim niet zo snel meer mogelijk zijn. Om maar te zwijgen over tracks die überhaupt niet meer bestaan zoals Riverside, Ceasars Palace of Jacarapagua. | |
Nattekat | zaterdag 5 november 2022 @ 09:31 |
Nee, er wordt nu gebouwd op het terrein. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 5 november 2022 @ 10:12 |
Ongemakkelijk waarheid: Max fans op Twitter zijn net zo erg als Hamilton fans. POLL | |
opgebaarde | zaterdag 5 november 2022 @ 10:16 |
Ik heb je gerapporteerd | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 5 november 2022 @ 10:39 |
Stond weer een heel epistel over hoe knap die 44 rondjes in de 1:22 waren. Ik waagde het om te nuanceren dat consistente rondetijden tijdens het bandenmanagement makkelijker is in een snelle auto omdat het je meer ruimte geeft om de auto af te stellen op banden sparen en om je rijstijl aan te passen. Hoe durf ik. | |
Adames | zaterdag 5 november 2022 @ 10:47 |
Geen idee, ik ben niet geinteresseerd in de meningen van mensen op twitter | |
Adames | zaterdag 5 november 2022 @ 10:48 |
44 rondes is gewoon erg consistent, zeker als je in die rondes ook nog door verkeer heen moet. Het lijkt me nogal wiedes dat je dat alleen haalt als je je auto niet op de limiet hoeft te rijden. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 5 november 2022 @ 11:03 |
Consistent rijden is ook één van Max zijn sterke punten, daarin is er misschien wel geen betere op de grid. Alleen kun je dat pas echt beoordelen als hij in een strijd verwikkeld is. Hij heeft Leclerc daarin dit jaar al meerdere malen verslagen, puur door geen foutjes te maken over meerdere ronden. En dat vind ik indrukwekkender dan deze 44 ronden, waarin hij dankzij de extra power van de auto ook de mogelijkheid heeft om zijn rijstijl aan te passen. | |
Evenstar | zaterdag 5 november 2022 @ 12:26 |
Al eerder gezegd volgens mij, maar ik luister bijna iedere race mee met on-board van Max en in Mexico was het echt niet normaal hoe ze aan het managen waren. Constant informatie over waar hij tijd kon laten liggen en waar hij misschien iets meer tijd kon pakken, om het weer ergens anders te laten liggen omdat dat beter was voor de banden. Informatie vanuit GP en de manier waarop Max dat dan weer kan toepassen is echt fenomenaal. Absoluut eens dat het veel makkelijker is als je auto een stuk beter is dan de rest. Daarom denk ik ook niet dat de Mercedes nou daadwerkelijk zo dichtbij zit, want Max zat echt in cruise control rondjes af te tikken. Lewis kon dit de afgelopen jaren ook prima. Die had ook zo'n overpowered monster onder zijn kont (vele malen erger dan dat Max nu heeft) en kon ook prima rondjes rijden, banden sparen etc. Het is gewoon een feit dat het makkelijker is met een betere auto dan de rest. Snap niet dat mensen daarover kunnen vallen ![]() | |
Knurft-Zork3 | zaterdag 5 november 2022 @ 14:19 |
Ah, we zijn weer op het punt aanbeland waar Lewis zijn best doet om heilig verklaard te worden in Brazilië, de Piquet-familie daar dan weer ultra domme dingen over gaat roepen, en Max vervolgens op social media afgemaakt wordt omdat hij niet z'n excuses aanbiedt. ![]() | |
opgebaarde | zaterdag 5 november 2022 @ 14:43 |
Er zijn mensen die alles aangrijpen om daar Verstappen (of Hamilton, of Kaag, of Trump, of de Paus, of wie dan ook) op aan te vallen. Lekker belangrijk. Die mensen zijn niet voor rede vatbaar, ze zijn enorm onbelangrijk en zodoende dienen ze gewoon volledig genegeerd te worden | |
WismutVeilchen83 | zaterdag 5 november 2022 @ 17:47 |
Aah, dat wist ik niet! R.I.P. Valencia Street circuit dan ![]() | |
Rianne84 | zaterdag 5 november 2022 @ 18:35 |
Hou maar rekening met een uitgestelde quali, sprintrace en race ![]() | |
exile79 | zaterdag 5 november 2022 @ 19:12 |
Vroeger dacht je "heuj! Regen!" Nu denk ik "als het maar droog blijft, dan starten we tenminste" | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 5 november 2022 @ 19:17 |
Ach jongens, we weten nu in elk geval wanneer er volle punten worden uitgedeeld en wanneer niet. | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 5 november 2022 @ 22:02 |
Weet je dat zeker? | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 5 november 2022 @ 22:02 |
Lijkt me toch best vet, in een onweersbui racen ![]() | |
hole1988 | zondag 6 november 2022 @ 05:03 |
Maanvis | zondag 6 november 2022 @ 10:37 |
is wel leuk ja, nu sergio perez die rondjes aan het rijden is. Max zal wel niet komen die moest gisteren nog een VR race rijden | |
DKUp | zondag 6 november 2022 @ 11:53 |
Alleen Lewis en Sergio? Drie GP’s in de VS ![]() Na volgend jaar mag Miami of Las Vegas wel weer weg. Anders allebei ![]() R.I.P. Frankrijk, Duitsland en Maleisië | |
tja77 | zondag 6 november 2022 @ 11:58 |
Waarde hechten aan weersvoorspellingen voor een week verderop. ![]() Ze hebben vaak al moeite het weer te voorspellen 1-2 dagen vantevoren. | |
DKUp | zondag 6 november 2022 @ 12:00 |
Een week ervoor klopt vaak niet. Mexico zou ook regen worden op zondag ![]() | |
Nattekat | zondag 6 november 2022 @ 12:22 |
Echt, ik hoop van harte dat Pirelli goed op hun flikker krijgt voor het compleet om zeep helpen van regenraces. | |
#ANONIEM | zondag 6 november 2022 @ 18:21 |
daNpy | zondag 6 november 2022 @ 18:45 |
10 races zijn nog niet om ![]() | |
WheeledWarrior | zondag 6 november 2022 @ 21:55 |
Circus Binotto. | |
Rianne84 | zondag 6 november 2022 @ 22:15 |
![]() | |
WismutVeilchen83 | maandag 7 november 2022 @ 10:05 |
Raceweek! ![]() ![]() | |
Nattekat | maandag 7 november 2022 @ 10:18 |
Dubbele raceweek ![]() De laatste. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 7 november 2022 @ 10:29 |
RACEWEEK ![]() | |
DjVero | maandag 7 november 2022 @ 11:00 |
Mooi, 22 niet waar op 21 waar. Ik heb de doorslaggevende stem gegeven, cool ![]() | |
Dauthi | maandag 7 november 2022 @ 11:25 |
Pfff, je weet ook wel hoe die banden tot stand komen en dat spray en aquaplaning aan meer onderhevig zijn dan de banden. Uiteindelijk komt het er op neer dat Pirelli produceert waar de F1, de FIA en de teams om vragen. Pirelli geeft meerdere keren per jaar feedback, en daar is debat en consensus over. | |
Nattekat | maandag 7 november 2022 @ 11:27 |
Nee, als je regenbanden slechter zijn dan je inters, dan heb je gewoon gefaald. | |
Nieuwschierig | maandag 7 november 2022 @ 12:32 |
Klopt, ze zijn zelfs erger. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 7 november 2022 @ 12:37 |
Ik reken alle MasiOut stemmen mee als een stem voor Hamiltonfans hoor. | |
shiz | maandag 7 november 2022 @ 12:38 |
Ik mis die optie [x] Twitter ![]() | |
Nieuwschierig | maandag 7 november 2022 @ 12:40 |
Ik mis de optie [x] Fans ![]() | |
Red_85 | maandag 7 november 2022 @ 13:08 |
Whehehe | |
#ANONIEM | maandag 7 november 2022 @ 14:09 |
Wat vinden we hiervan? | |
Rianne84 | maandag 7 november 2022 @ 14:11 |
Leuk voor de foto's, maar tijdens een race zal het weinig toevoegen denk ik. | |
daNpy | maandag 7 november 2022 @ 14:13 |
Fast and the Furious | |
Tarado | maandag 7 november 2022 @ 14:13 |
Gewoon onzin omdat er normaliter meer licht is bij zo'n avondrace en je ziet de vonken dan ook niet meer | |
Nattekat | maandag 7 november 2022 @ 14:13 |
Gimmicks ![]() | |
DeeBee | maandag 7 november 2022 @ 14:14 |
Kan Olav misschien eindelijk eens wat rijders en teams herkennen, snap wel dat hij voor is! | |
Black-Death | maandag 7 november 2022 @ 14:15 |
Die gast kan echt geen Engels ![]() ![]() | |
PzKpfw | maandag 7 november 2022 @ 14:19 |
Doe maar niet. | |
Dauthi | maandag 7 november 2022 @ 14:31 |
Slechter in wat? Over welke variabel heb je het dan? Regenband is beter in extreem weer en voert meer water af dan de intermediate. Alleen wordt er dan al niet meer gereden omdat er veel te weinig zicht is door de spray. | |
Nattekat | maandag 7 november 2022 @ 14:37 |
Nee, regenbanden zijn slechter in extreem weer dan inters. Dat is gewoon bevestigd in Japan. | |
#ANONIEM | maandag 7 november 2022 @ 14:51 |
Ja dit ja. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2022 14:51:56 ] | |
Zipportal | maandag 7 november 2022 @ 15:00 |
Bijna | |
Zipportal | maandag 7 november 2022 @ 15:00 |
Vol. |