Dat is toch niet zo vreemd, Ferrari heeft hetzelfde gedaan, nu is alleen de vraag wanneer ze die motor wel betrouwbaar krijgen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:32 schreef Dauthi het volgende:
Na 9 jaar geen betrouwbare motor te hebben gebouwd, blijft Renault bij hoog en laag beweren dat de motor express niet betrouwbaar is![]()
https://www.racefans.net/(...)r-latest-retirement/
dit jaar hebben we er vier, volgend jaar vijf. valt toch wel mee?quote:
4?quote:Op woensdag 2 november 2022 11:57 schreef Tokus het volgende:
[..]
dit jaar hebben we er vier, volgend jaar vijf. valt toch wel mee?
Draait toch allemaal om geld. Miami, Las Vegas en al die zandbakken in schurkenstaten in het Midden-Oosten: weg ermee wat mij betreft.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:33 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Die zou gebouwd moeten worden volgens de berichten, dus er ligt nog niks fatsoenlijks.
Het heeft voor mij verder ook helemaal niks te maken met races in Europa, maar het zou wel fijn zijn als men blijft racen op goede tracks. COTA bijvoorbeeld is één van de mooiste circuits en levert altijd leuke races op.Doe mij daar nog maar 3 van hoor, geen enkel probleem. Las Vegas kan ik ook nog mee leven, dat kan dan de Monaco worden van die kant van de wereld. Miami had dan bijvoorbeeld niet gehoeven van mij, want circuit stelt weinig voor en het is meer modeshow dan een GP.
Japan, Brazilië, Mexico, Australië allemaal dikke prima. Zie graag Turkije weer terug ook. Ik heb nu alleen het idee dat ze beetje aan het doordraven zijn. Dat België gaat verdwijnen is echt zonde. Dat Duitsland geen GP meer heeft blijft gewoon raar. Als Max straks een keer stopt valt Nederland ook meteen weg. Frankrijk staat ook al op de schop. Je houdt dan weinig over in Europa ja, dat is dan een feit. Wil niet zeggen dat men alleen maar races in Europa moet organiseren. Helemaal niet.
Gaat toch niet gebeuren, het is gewoon te hopen dat het een beetje in balans blijft ook qua type circuits.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Draait toch allemaal om geld. Miami, Las Vegas en al die zandbakken in schurkenstaten in het Midden-Oosten: weg ermee wat mij betreft.
Breng dan Turkije maar terug, of Maleisië. En een race in Duitsland inderdaad. Of een tweede GP in Spanje (hoe is de staat van Jerez?)
De hele wereld draait om geld; of moet dat ook "weg ermee"quote:Op woensdag 2 november 2022 12:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Draait toch allemaal om geld. Miami, Las Vegas en al die zandbakken in schurkenstaten in het Midden-Oosten: weg ermee wat mij betreft.
Mag ook buiten de F1 wel een tandje minder, als je het mij vraagtquote:Op woensdag 2 november 2022 12:35 schreef DjVero het volgende:
[..]
De hele wereld draait om geld; of moet dat ook "weg ermee"
Dat circuits contracten voor meerdere jaren willen en krijgen is wel te begrijpen. Men moet behoorlijk investeren om alles aan de F1 richtlijnen te laten voldoen. Geen enkel circuit wil dat toch doen met het risico dat ze mss over 5 jaar nog een keer een race mogen hosten?quote:Op woensdag 2 november 2022 12:18 schreef daNpy het volgende:
Waarom niet gewoon wisselen?
Ik zie liever elk jaar andere races dan telkens dezelfde circuits die zich tot 2099 ingekocht hebben. Dan zijn de zandbakraces en andere saaie circuits ook wat beter te hebben. Er zijn echt genoeg mooie circuits op de wereld, maar daar gaat het niet om. Het gaat om zoveel mogelijk geld binnen harken en dan moet je niet in Europa (te duur) of Afrika/ Zuid Amerika (te arm) zijn.
Er zijn zat circuits die niet aangedaan worden, maar met al het geld dat binnen geharkt wordt kan er misschien ook een keer geïnvesteerd worden in de sport. Oh nee, dat levert geen geld op. Meermeermeer.
Ja, dat is dus het probleem. De investeringen moeten door anderen worden gedaan, F1 neemt de alleen de inkomsten op zich.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:05 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat circuits contracten voor meerdere jaren willen en krijgen is wel te begrijpen. Men moet behoorlijk investeren om alles aan de F1 richtlijnen te laten voldoen. Geen enkel circuit wil dat toch doen met het risico dat ze mss over 5 jaar nog een keer een race mogen hosten?
Daar ben ik het mee eens. Met als gevolg dat we nu overspoelt worden door races in landen die het zien als investering in hun slechte imago.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het probleem. De investeringen moeten door anderen worden gedaan, F1 neemt de alleen de inkomsten op zich.
Vreemd is het niet, het is de typische franse slag. De hele dag bullshit verkondigenquote:Op woensdag 2 november 2022 11:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo vreemd, Ferrari heeft hetzelfde gedaan, nu is alleen de vraag wanneer ze die motor wel betrouwbaar krijgen.
Niet meer. En zo zitten we tot in lengte van dagen vast aan Miami en Las Vegas.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het probleem. De investeringen moeten door anderen worden gedaan, F1 neemt de alleen de inkomsten op zich.
En jij gaat die gederfde plus minus 200 miljoen (VS/Oliestaten betalen ongeveer 50 miljoen voor een grand prix tegenover 25 voor een Europese race gemiddeld) jaarlijks dan compenseren?quote:Op woensdag 2 november 2022 12:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Draait toch allemaal om geld. Miami, Las Vegas en al die zandbakken in schurkenstaten in het Midden-Oosten: weg ermee wat mij betreft.
Breng dan Turkije maar terug, of Maleisië. En een race in Duitsland inderdaad. Of een tweede GP in Spanje (hoe is de staat van Jerez?)
Want minder winst is geen optie?quote:Op woensdag 2 november 2022 13:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
En jij gaat die gederfde plus minus 200 miljoen (VS/Oliestaten betalen ongeveer 50 miljoen voor een grand prix tegenover 25 voor een Europese race gemiddeld) jaarlijks dan compenseren?
Ja. Maar we hebben het niet over mensen die 2 tot 5 keer modaal verdienen he. Het gaat om miljoenen wat er grofweg geharkt wordt.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Is minder salaris voor jou een optie?
zoals in elke profsport. daarom heet het ook profsport.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:18 schreef 4-elements het volgende:
Tja, het blijft in de F1 nou eenmaal om geld draaien.
Dat is zeker jammer maar het is niet zo vreemd dat je een globale sport ook over de hele wereld beoefent, dat Europa het geluk had dat er hier veel races waren betekent geen recht.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:18 schreef 4-elements het volgende:
Tja, het blijft in de F1 nou eenmaal om geld draaien. Dat is niet nieuw. Wel jammer. Als het om de sport zou gaan, zou een circuit als Spa niet elkaar bedreigd worden met het weghalen van de GP aldaar.
Kan het met Qatar, Saudi Arabië, Bahrein, Abu Dhabi, Miami en Las Vegas nog meer kermis worden dan?qquote:Op woensdag 2 november 2022 14:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is zeker jammer maar het is niet zo vreemd dat je een globale sport ook over de hele wereld beoefent, dat Europa het geluk had dat er hier veel races waren betekent geen recht.
Het liefst had ik ook geen races in landen met een slechte reputatie op mensenrechten maar dat is een utopie, zeker als je kijkt naar de sponsors van bijvoorbeeld Mercedes en Aston Martin.
Het enige waar ik op hoop is dat het niet teveel kermis wordt.
Ik denk dat heel wat coureurs graag 10% salaris inleveren voor 10% minder races.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Is minder salaris voor jou een optie?
Las Vegas zal een mega kermis worden, van die in het Midden Oosten vind ik SA een levensgevaarlijk circuit maar die andere prima te doen, Miami zit een paar rare knikjes in die ze eruit zouden moeten halen, of dat gaat lukken weet ik niet.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:45 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Kan het met Qatar, Saudi Arabië, Bahrein, Abu Dhabi, Miami en Las Vegas nog meer kermis worden dan?q
De ziel van de sport is al lang verkocht natuurlijk, maar diezelfde klacht was er begin jaren 90 ook al met Circus Ecclestone.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is zeker jammer maar het is niet zo vreemd dat je een globale sport ook over de hele wereld beoefent, dat Europa het geluk had dat er hier veel races waren betekent geen recht.
Het liefst had ik ook geen races in landen met een slechte reputatie op mensenrechten maar dat is een utopie, zeker als je kijkt naar de sponsors van bijvoorbeeld Mercedes en Aston Martin.
Het enige waar ik op hoop is dat het niet teveel kermis wordt.
Zijn vooral Britten. Hoop gehuil weer over Lewis die bestolen is, hoe racistisch RB wel niet is, etc. Niet serieus te nemen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:06 schreef Evenstar het volgende:
[ twitter ]
Lees dit, en dan de reactie van Amanda Newey en dan de reacties er onder en zie wat er allemaal mis is met F1 en waar het vandaan komt. Echt niet normaal.
Klopt, maar dat een krant zoals The Times zo'n artikel schrijft zegt al genoeg over hun mentale toestand daar. Als zo'n krant al meedoet aan haatzaaien dan gaat het alleen maar erger worden de komende tijd en als straks een keer misgaat, omdat één of andere gek iets doet dan wassen ze allemaal hun handen in onschuld natuurlijk.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:19 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Zijn vooral Britten. Hoop gehuil weer over Lewis die bestolen is, hoe racistisch RB wel niet is, etc. Niet serieus te nemen.
Het worden inderdaad wel een beetje Trumpiaanse taferelen zo. Zorgwekkend.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:25 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Klopt, maar dat een krant zoals The Times zo'n artikel schrijft zegt al genoeg over hun mentale toestand daar. Als zo'n krant al meedoet aan haatzaaien dan gaat het alleen maar erger worden de komende tijd en als straks een keer misgaat, omdat één of andere gek iets doet dan wassen ze allemaal hun handen in onschuld natuurlijk.
De Times heeft zijn beste tijd gehad. Maar wat betreft dat laatste heb je wel een punt.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:25 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Klopt, maar dat een krant zoals The Times zo'n artikel schrijft zegt al genoeg over hun mentale toestand daar. Als zo'n krant al meedoet aan haatzaaien dan gaat het alleen maar erger worden de komende tijd en als straks een keer misgaat, omdat één of andere gek iets doet dan wassen ze allemaal hun handen in onschuld natuurlijk.
Knap staaltje van het verdraaien van de feiten weer. Kan ook maar van 1 kant komen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:06 schreef Evenstar het volgende:
[ twitter ]
Lees dit, en dan de reactie van Amanda Newey en dan de reacties er onder en zie wat er allemaal mis is met F1 en waar het vandaan komt. Echt niet normaal.
Kijk, het is natuurlijk een opiniestuk, en daar is niks mis mee. Hij kan best vinden dat RB heeft vals lopen spelen. Hij kan Horner ook een leugenaar of een eikel vinden, ook prima. Helpt alle toxiciteit niet, maar als het daar bij bleef was het nog één ding geweest.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knap staaltje van het verdraaien van de feiten weer. Kan ook maar van 1 kant komen.
Dat vind ik het belangrijkste. Veel van de banen die sommigen hier en binnen de F1 graag zien verdwijnen zijn juist de circuits met unieke eigenschappen. Het is de kunst om ook daar de bolides goed te laten werken en bepaalde eigenschappen van auto's worden dan benadrukt.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Gaat toch niet gebeuren, het is gewoon te hopen dat het een beetje in balans blijft ook qua type circuits.
No shitquote:
Totale waanzin ook dat plan. Zit je straks elke week 5x naar een start te kijken omdat er in bocht 1 steeds een rode vlag ontstaat omdat alles en iedereen geen controle over de auto heeft.quote:
Die bandenwarmers op het hele F1 circus gaan het klimaat redden ja. Mijn god stop er dan helemaal mee als je iets voor het klimaat wil doen. Of hou op met hypocriet zitten doen.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:08 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Totale waanzin ook dat plan. Zit je straks elke week 5x naar een start te kijken omdat er in bocht 1 steeds een rode vlag ontstaat omdat alles en iedereen geen controle over de auto heeft.
Ik snap de wens wel vanuit klimaatneutraal heid en zulks, maar laten we de veiligheid even voorop stellen.
In Indycar hebben ze ook geen bandenwarmers en staan er na elke start ook niet gelijk vijf auto's achterstevoren, toch?quote:Op woensdag 2 november 2022 19:08 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Totale waanzin ook dat plan. Zit je straks elke week 5x naar een start te kijken omdat er in bocht 1 steeds een rode vlag ontstaat omdat alles en iedereen geen controle over de auto heeft.
Ik snap de wens wel vanuit klimaatneutraal heid en zulks, maar laten we de veiligheid even voorop stellen.
Ze hebben 5 opwarmrondes en een rollende start.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Indycar hebben ze ook geen bandenwarmers en staan er na elke start ook niet gelijk vijf auto's achterstevoren, toch?
Het was ook tijdens de race beter. Dat je niet met warme bandjes al goed uit de pits komt, maar eerst nog iets langer moet doen om ze goed op temperatuur te krijgen zonder ze direct aan gort te rijden.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:08 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Totale waanzin ook dat plan. Zit je straks elke week 5x naar een start te kijken omdat er in bocht 1 steeds een rode vlag ontstaat omdat alles en iedereen geen controle over de auto heeft.
Ik snap de wens wel vanuit klimaatneutraal heid en zulks, maar laten we de veiligheid even voorop stellen.
Ze doen ook bandenwissels bij pitstops.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze hebben 5 opwarmrondes en een rollende start.
F2 ook, maar toch heb ik ergens een hele logische verklaring daarvoor gelezen ergens.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze doen ook bandenwissels bij pitstops.
Je elimineert de undercut daarmee.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:32 schreef Adames het volgende:
[..]
Het was ook tijdens de race beter. Dat je niet met warme bandjes al goed uit de pits komt, maar eerst nog iets langer moet doen om ze goed op temperatuur te krijgen zonder ze direct aan gort te rijden.
Tactisch wordt het er niet interessanter op, alleen wat meer een loterij.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je elimineert de undercut daarmee.
Maar je introduceert de overcutquote:Op woensdag 2 november 2022 19:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je elimineert de undercut daarmee.
Je introduceert een scenario waarbij continu sparen de race wint.quote:
Nee, niet per se.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je introduceert een scenario waarbij continu sparen de race wint.
Bandenwarmers bestaan nog hè.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:59 schreef Adames het volgende:
[..]
Nee, niet per se.
Kijk naar Austin 2021. Max undercut in eerste pitstop, en ging absurd vroeg naar binnen voor zijn tweede. Daarna bandjes sparen, Hamilton kon er toch niet langs. Dat zou hiermee niet meer goed werken.
Los daarvan, ik weet niet eens of ik het eens ben met het loslaten van de bandenwarmers, of in ieder geval het verminderen van de temperatuur, maar de lastigere pitstops waren naast het milieu ook een belangrijke reden om dit door te voeren.
Hotels schijnen ook nog eens 500% duurder te zijn dat weekendquote:Op woensdag 2 november 2022 20:09 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb weer een reden gevonden om af te geven op het meest belachelijke circuit van de 2023 kalender
[ afbeelding ]
Alleen in de gekleurde gebieden kunnen toeschouwers komen, nergens anders.
Playoffs, reversed grids, fanboost.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:45 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Kan het met Qatar, Saudi Arabië, Bahrein, Abu Dhabi, Miami en Las Vegas nog meer kermis worden dan?q
Er zijn coureurs die het bij minder-dan-optimale omstandigheden net iets beter doen dan de rest. Zijn ook degenen die het bv in de regen goed doen. Die gaan waarschijnlijk wel een voordeel kunnen halen uit het niet opwarmen van de banden.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Tactisch wordt het er niet interessanter op, alleen wat meer een loterij.
Mwah, het klinkt logisch op een paar dingen na. Waarom heeft RB dan geen feedback over 2020 gekregen? En wat heeft RB er aan gedaan om die feedback alsnog te krijgen? Waarom was RB hier zo naïef in?quote:Op woensdag 2 november 2022 21:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Red Bull een oor aangenaaid?
Als je deze uiteenzetting leest, dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat de FIA Red Bull genaaid heeft.
Zou wel een mooie bezuinigingstruc zijn, op het einde van het seizoen medewerkers ziek laten melden zodat hun kosten niet meer onder de BC vallen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Red Bull een oor aangenaaid?
Als je deze uiteenzetting leest, dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat de FIA Red Bull genaaid heeft.
Ook die coureurs zien niets in het plan en willen bandenwarmers op de huidige temperatuur houden.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er zijn coureurs die het bij minder-dan-optimale omstandigheden net iets beter doen dan de rest. Zijn ook degenen die het bv in de regen goed doen. Die gaan waarschijnlijk wel een voordeel kunnen halen uit het niet opwarmen van de banden.
Artikel klopt volgens mij niet met wat Horner tijdens zijn persconferentie vertelde. Als ik het goed herinner heeft RB juist GEEN proef gedraaid in 2020. Wat zij wel hebben gedaan is tussentijds, dus ergens gedurende 2021, documenten gestuurd voor dat jaar. Dat is waar zij toen helemaal geen opmerkingen over hebben gehad. Ik zal het nog een keer terugkijken, maar dat is hoe ik het begreep.quote:Op woensdag 2 november 2022 22:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zou wel een mooie bezuinigingstruc zijn, op het einde van het seizoen medewerkers ziek laten melden zodat hun kosten niet meer onder de BC vallen.![]()
We horen het van één kant en er valt weinig over te zeggen. Er zitten wel paar rare dingen in.
1) Horner doet alsof RBR wel een proef PL over 2020 ingeleverd heeft terwijl wij tot op heden lazen dat alle teams een proef PL 2020 ingeleverd hadden behalve RBR. Wat is het nou? Lijkt er op dat RBR veel te laat was en dus geen feedback heeft ontvangen?
2) Horner zegt over het moment dat er geruchten opduiken: "We waren verrast en in shock toen we de beschuldigingen aan het adres van het team hoorde... (knip) ...want op dat moment had de FIA aan ons nog niets gemeld." Alleen hij geeft ook aan dat ze een of twee weken eerder duiding aan de FIA hebben gegeven bij de 13 discrepanties. Dus ze wisten al wel dat de FIA 5,6 miljoen betwistte... Blijft interessant dat er gelekt is alleen de melder wist niet eens om welk bedrag of bedragen het ging
3) Horner claimt dat achteraf in juni de regels veranderd zijn. Dat was toch een interpretatie van een regel ? Een interpretatie zoals bijna al die 13 punten dus wordt hier de boel nu geframed?
Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de 'vergeten kosten' wel opgeteld worden tot een totale limietoverschrijving van 1,8 miljoen, maar de verkeerd geboekte belastingteruggave van 1,4 wordt er bewust buiten gelaten en alleen als notitie vermeldt... Dat is niet fair
Welke nieuwe auto's? Deze nieuwe banden zijn voor volgend seizoen en het seizoen daarop, deze auto's blijven vrijwel onveranderd tot 2026.quote:Op woensdag 2 november 2022 22:11 schreef Sodemieters het volgende:
Wat ik een beetje mis in het geklaag over de banden, is dat de nieuwe banden getest zijn met de huidige auto's. De nieuwe auto's zullen echter worden ontworpen, rekening houdend met de nieuwe banden.
De regels blijven vrijwel onveranderd, maar we hebben dit seizoen al gezien dat je die regels heel verschillend in kunt vullen. Teams zullen bij het herijken van de ontwerpen de factor nieuwe banden mee moeten rekenen. De nieuwe auto's met de nieuwe banden zullen dus vast anders presteren dan de oude auto's met de nieuwe banden.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke nieuwe auto's? Deze nieuwe banden zijn voor volgend seizoen en het seizoen daarop, deze auto's blijven vrijwel onveranderd tot 2026.
Tja, dat is altijd. Bij de wintertest kunnen ze de nieuwe banden op de nieuwe auto proberen.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De regels blijven vrijwel onveranderd, maar we hebben dit seizoen al gezien dat je die regels heel verschillend in kunt vullen. Teams zullen bij het herijken van de ontwerpen de factor nieuwe banden mee moeten rekenen. De nieuwe auto's met de nieuwe banden zullen dus vast anders presteren dan de oude auto's met de nieuwe banden.
Huh ik had gelezen dat regels voor de kwalificatie behoorlijk gaan veranderen.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De regels blijven vrijwel onveranderd, maar we hebben dit seizoen al gezien dat je die regels heel verschillend in kunt vullen. Teams zullen bij het herijken van de ontwerpen de factor nieuwe banden mee moeten rekenen. De nieuwe auto's met de nieuwe banden zullen dus vast anders presteren dan de oude auto's met de nieuwe banden.
dat is nu toch ook al zo?quote:Op donderdag 3 november 2022 11:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
Huh ik had gelezen dat regels voor de kwalificatie behoorlijk gaan veranderen.
En je daar de banden alleen kan kiezen die je ook in de race mag gebruiken…
Nee, er is is helemaal geen belemmering op wat voor manier dan ook.quote:
O ja dat noemen ze wintertest tegenwoordig, in 23 dusquote:Op donderdag 3 november 2022 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, dat is altijd. Bij de wintertest kunnen ze de nieuwe banden op de nieuwe auto proberen.
Van 21 naar 22 waren dat enorme verschillen, niet alleen vanwege de aero maar ook de andere velggrootte, de veranderingen van 22 naar 23 zijn veel kleiner.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De regels blijven vrijwel onveranderd, maar we hebben dit seizoen al gezien dat je die regels heel verschillend in kunt vullen. Teams zullen bij het herijken van de ontwerpen de factor nieuwe banden mee moeten rekenen. De nieuwe auto's met de nieuwe banden zullen dus vast anders presteren dan de oude auto's met de nieuwe banden.
Ze hebben al gezegd dat ze daar waarschijnlijk op terug gaan komen, omdat iedereen zat te zeiken tijdens de test in Austin.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Van 21 naar 22 waren dat enorme verschillen, niet alleen vanwege de aero maar ook de andere velggrootte, de veranderingen van 22 naar 23 zijn veel kleiner.
Deze tests waren meer in het kader van lagere begin temperatuur van de banden wat ze volgend jaar in wilden voeren, nu is dat geen enorm succes gebleken dus het is afwachten of ze dat doorzetten.
Daarom, het is de vraag hoe, dus of met die nieuwe banden maar wel met hogere begintemperatuur, of met de huidige banden en de huidige temperatuur.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:44 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ze hebben al gezegd dat ze daar waarschijnlijk op terug gaan komen, omdat iedereen zat te zeiken tijdens de test in Austin.
Ah, nu snap ik jequote:Op donderdag 3 november 2022 11:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Daarom, het is de vraag hoe, dus of met die nieuwe banden maar wel met hogere begintemperatuur, of met de huidige banden en de huidige temperatuur.
Voor zover ik weet is dat nog niet bekend.
jawel, ze moeten bij de kwali kiezen tussen de drie types die Pirelli meegenomen heeft, dus dat is precies "je daar de banden alleen kan kiezen die je ook in de race mag gebruiken"quote:Op donderdag 3 november 2022 11:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, er is is helemaal geen belemmering op wat voor manier dan ook.
Het idee was om voor de Quali de 3 delen van de quali met verschillende banden te gaan rijden.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
Huh ik had gelezen dat regels voor de kwalificatie behoorlijk gaan veranderen.
En je daar de banden alleen kan kiezen die je ook in de race mag gebruiken…
Goed, je snapt hem niet, dat is niet erg, maar om dan maar te roepen dat er niets verandert is wel een beetje raar. Als ze hoog van de toren roepen dat er grote veranderingen komen, dan kan je toch je klok erop gelijk zetten dat er minimaal iets gaat veranderen.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:07 schreef Tokus het volgende:
[..]
jawel, ze moeten bij de kwali kiezen tussen de drie types die Pirelli meegenomen heeft, dus dat is precies "je daar de banden alleen kan kiezen die je ook in de race mag gebruiken"
Ik heb dit nergens gelezen en het klinkt ook totaal niet logisch. Iedereen kwalificeert toch op softs normaal gesproken? Dus dan zou je alleen softs mogen gebruiken in de race? Lijkt me heel sterk.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het idee is dat je niet meer op hard mag rijden als je niet op hard gekwalificeerd hebt (nou ja, andersom, je moet op hard kwalificeren). Een absoluut belachelijk idee, dus ik betwijfel ten zeerste of het ook wel echt zo is.
dat ik het niet snap is niet gek, want de persoon die ik gequote had, zei iets heel anders dan wat jij hieronder zegt:quote:Op donderdag 3 november 2022 12:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Goed, je snapt hem niet, dat is niet erg, maar om dan maar te roepen dat er niets verandert is wel een beetje raar.
quote:Het idee is dat je niet meer op hard mag rijden als je niet op hard gekwalificeerd hebt (nou ja, andersom, je moet op hard kwalificeren). Een absoluut belachelijk idee, dus ik betwijfel ten zeerste of het ook wel echt zo is.
https://www.racefans.net/(...)mpound-rule-in-2023/quote:Op donderdag 3 november 2022 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dit nergens gelezen en het klinkt ook totaal niet logisch. Iedereen kwalificeert toch op softs normaal gesproken? Dus dan zou je alleen softs mogen gebruiken in de race? Lijkt me heel sterk.
Ah, het wordt Q1 op hards, Q2 op mediums en Q3 op softs. Met de race heeft het verder niks te maken. Ok, dat is heel wat anders dan wat jij zei.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
https://www.racefans.net/(...)mpound-rule-in-2023/
Het is een beperking voor de kwali, niet voor de race.
quote:Each driver will only be permitted to run on the hardest compound of dry tyres in Q1. The medium compound will be mandatory in Q2 and those who reach Q3 may only use the soft tyres.
Ik zei het toch echt, maar het werd voorafgegaan aan een zin die ik zelf niet meer goed in elkaar kan knutselenquote:Op donderdag 3 november 2022 12:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah, het wordt Q1 op hards, Q2 op mediums en Q3 op softs. Met de race heeft het verder niks te maken. Ok, dat is heel wat anders dan wat jij zei.
[..]
Volgens dat artikel dat hierboven werd gelinkt gaat het om een test. Ze willen twee weekends dit nieuwe format proberen, de andere weekends blijven zoals het nu is.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:09 schreef TagForce het volgende:
[..]
Maar dat zie ik nu in het geheel niet meer terug in de reglementen.
Ik ben dan zo'n nerd die de regels voor volgende seizoenen gaat lezen... (die van 2026 staat bijvoorbeeld helemaal niks in) En ik kan me herinneren dat deze regel ergens in de addendums van een eerdere update voor 2022 heeft gestaan. Ik kan die nu alleen nergens meer terugvinden.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens dat artikel dat hierboven werd gelinkt gaat het om een test. Ze willen twee weekends dit nieuwe format proberen, de andere weekends blijven zoals het nu is.
Het doel ervan zie ik niet echtquote:Op donderdag 3 november 2022 12:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah, het wordt Q1 op hards, Q2 op mediums en Q3 op softs. Met de race heeft het verder niks te maken. Ok, dat is heel wat anders dan wat jij zei.
[..]
Lijkt mij bovendien totaal overbodig, de kwalificaties zijn toch best spannend de laatste jaren.quote:
Ah, found it:quote:Op donderdag 3 november 2022 12:31 schreef TagForce het volgende:
[..]
Ik ben dan zo'n nerd die de regels voor volgende seizoenen gaat lezen... (die van 2026 staat bijvoorbeeld helemaal niks in) En ik kan me herinneren dat deze regel ergens in de addendums van een eerdere update voor 2022 heeft gestaan. Ik kan die nu alleen nergens meer terugvinden.
quote:k) From the eleven (11) sets of dry-weather tyres allocated to each driver under Article
30.2a)iv):
i) Only the hard specification tyre can be used in Q1 unless the Q1 session is declared wet, in which case any specification of tyre may be used.
ii) Only the medium specification tyre can be used in Q2 unless either the Q1 or Q2 sessions are declared wet, in which case any specification of tyre may be used.
iii) Only the soft specification tyre can be used in Q3 unless any qualifying session is declared wet, in which case any specification of tyre may be used.
iv) Two (2) sets of the mandatory race specification(s) may not be returned before the race. For the avoidance of doubt, if there are two (2) mandatory race tyre specifications, one (1) set of each specification may not be returned before the race
From the nine (9) remaining sets:
v) One (1) set must be electronically returned no later than two (2) hours after the end of P1.
vi) One (1) further set must be electronically returned no later than two hours after the end of P2 unless both P1 and P2 are either declared wet or cancelled, in which case one of these sets may be retained by each driver but must be electronically returned no later than two (2) hours after the end of P3.
vii) Two (2) further sets must be electronically returned no later than two (2) hours after the end of P3.
Ok, maar geen enkele koppeling met de race dus? Stel iemand gaat er in Q1 uit, dan betekent dat niet dat-ie in de race alleen op hards mag rijden ofzo?quote:Op donderdag 3 november 2022 12:40 schreef TagForce het volgende:
[..]
Ah, found it:
Het is dus geen test, maar gewoon de regel in 2023 vooralsnog.
Artikel 30.5 in de 2023 sporting reglementen (van 19 oktober j.l):
[..]
Nope. Alleen de compounds in de 3 Q sessies worden verplicht. Je kan dus niet meer, zoals nu gebeurt, in Q2 als je vet vooraan staat alvast de softs voor Q3 in scrubben.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, maar geen enkele koppeling met de race dus? Stel iemand gaat er in Q1 uit, dan betekent dat niet dat-ie in de race alleen op hards mag rijden ofzo?
Het doel is blijkbaar om minder banden over het hele weekend te gebruiken ofzoiets. In plaats van 8 setjes softs, krijgen ze er straks nog maar 4.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:40 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Lijkt mij bovendien totaal overbodig, de kwalificaties zijn toch best spannend de laatste jaren.
2x gelezen, ik heb echt geen idee waar dit over gaat.quote:iv) Two (2) sets of the mandatory race specification(s) may not be returned before the race. For the avoidance of doubt, if there are two (2) mandatory race tyre specifications, one (1) set of each specification may not be returned before the race
From the nine (9) remaining sets:
v) One (1) set must be electronically returned no later than two (2) hours after the end of P1.
vi) One (1) further set must be electronically returned no later than two hours after the end of P2 unless both P1 and P2 are either declared wet or cancelled, in which case one of these sets may be retained by each driver but must be electronically returned no later than two (2) hours after the end of P3.
vii) Two (2) further sets must be electronically returned no later than two (2) hours after the end of P3.
Toto: "Yeah, Niels (Wittich, Race Director), I've emailed you the tires"quote:Op donderdag 3 november 2022 12:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
2x gelezen, ik heb echt geen idee waar dit over gaat.
Two (2) sets of the mandatory race specification(s) may not be returned before the race? race specifications van wat?
electronically returned? Ze gaan de banden e-mailen?
Het is al ingewikkeld genoeg zonder jouw verwarrende bijdragen ertussendoorquote:Op donderdag 3 november 2022 12:46 schreef Nattekat het volgende:
Elke race 6 auto's diskwalificeren omdat ze niet aan het bandenregelement hebben voldaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |