quote:
Op woensdag 2 november 2022 22:14 schreef opgebaarde het volgende:[..]
Zou wel een mooie bezuinigingstruc zijn, op het einde van het seizoen medewerkers ziek laten melden zodat hun kosten niet meer onder de BC vallen.
We horen het van één kant en er valt weinig over te zeggen. Er zitten wel paar rare dingen in.
1) Horner doet alsof RBR wel een proef PL over 2020 ingeleverd heeft terwijl wij tot op heden lazen dat alle teams een proef PL 2020 ingeleverd hadden behalve RBR. Wat is het nou? Lijkt er op dat RBR veel te laat was en dus geen feedback heeft ontvangen?
2) Horner zegt over het moment dat er geruchten opduiken: "We waren verrast en in shock toen we de beschuldigingen aan het adres van het team hoorde... (knip) ...want op dat moment had de FIA aan ons nog niets gemeld." Alleen hij geeft ook aan dat ze een of twee weken eerder duiding aan de FIA hebben gegeven bij de 13 discrepanties. Dus ze wisten al wel dat de FIA 5,6 miljoen betwistte... Blijft interessant dat er gelekt is alleen de melder wist niet eens om welk bedrag of bedragen het ging
3) Horner claimt dat achteraf in juni de regels veranderd zijn. Dat was toch een interpretatie van een regel ? Een interpretatie zoals bijna al die 13 punten dus wordt hier de boel nu geframed?
Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de 'vergeten kosten' wel opgeteld worden tot een totale limietoverschrijving van 1,8 miljoen, maar de verkeerd geboekte belastingteruggave van 1,4 wordt er bewust buiten gelaten en alleen als notitie vermeldt... Dat is niet fair
Artikel klopt volgens mij niet met wat Horner tijdens zijn persconferentie vertelde. Als ik het goed herinner heeft RB juist GEEN proef gedraaid in 2020. Wat zij wel hebben gedaan is tussentijds, dus ergens gedurende 2021, documenten gestuurd voor dat jaar. Dat is waar zij toen helemaal geen opmerkingen over hebben gehad. Ik zal het nog een keer terugkijken, maar dat is hoe ik het begreep.
Wat betreft je tweede punt is Horner inderdaad een beetje "vaag". Hij maakt denk ik onderscheid tussen "uitleg geven over discrepanties" en daadwerkelijk beschuldigd worden door de FIA. Als FIA alleen maar heeft gevraagd "hoe zit dit nou precies" dan is dat natuurlijk nog geen beschuldiging.
Je laatste punt blijft iets heel vaags. Ja, volgens o.a. Brown was dat alleen maar een verduidelijking, maar ook dat is krom toch? Als je het eerst inderdaad op manier A of B kon interpreteren en ze passen het achteraf aan, zodat je het alleen nog maar op manier A kan interpreteren kan je er op z'n minst wel een flinke vraagteken achter zetten denk ik.
Je laatste alinea ben ik het 100% mee eens. Ze zeggen letterlijk dat ze die 1,4 miljoen mee hadden mogen tellen, maar dit niet hebben gedaan. Eigenlijk vind ik dit wel erg belangrijk. Dit laat, in mijn ogen, zien dat ze echt geen kwade bedoelingen hadden. Wel belachelijk dom en slecht natuurlijk.
Wat ook raar blijft is het verhaal dat ze ALLE catering van Red Bull hebben meegerekend, dus ook van onderdelen die niet onder budget cap vielen. Dat is gewoon vuil.
FIA had dit allemaal achter gesloten deuren moeten houden en hooguit een boete / reprimande moeten geven wegens slechte boekhouding. Die paar ton verschil, na aftrekken van belasting, was echt wel te verantwoorden geweest. Vooral als je je bedenkt dat 1,4 miljoen is gerekend voor catering. Zowel RB als F1 in het geheel was er veel en veel beter van afgekomen en er was een stuk minder toxiciteit geweest.
Nadat het gelekt was had FIA eigenlijk geen keus meer. Toto, Brown, media, fans, iedereen zat er bovenop en er was geen weg terug meer.
Edit: Oh, dan heb je nog dat verhaal van de medewerker die naar Aston Martin is vertrokken. Lekker teams naaien als dit de manier is waar men er mee om gaat in de toekomst. Hoe dan ook FIA heeft het flink verkloot en had het anders moeten oplossen en Red Bull moet zich schamen dat ze op z'n minst niet dat deel van de belastingen goed hadden geregeld.