SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Red Bull RB18SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aston Martin AMR22SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.McLaren MCL36SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlphaTauri AT03SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Williams FW44SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ferrari F1-75 (17 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mercedes W13 (18 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alpine 522 (21 februari)
Alfa Romeo C42 (27 februari)![]()
Inderdaad. Misschien heeft ie een kleine hint van zijn baas gehad dat zijn woorden aanzetten tot (verbaal) geweld.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hier is weinig mis mee naar mijn mening.Wie dit leest is gek![]()
Reporters zijn ook mensen en mogen een voorkeur hebben voor een sporter. Ik vind het niet eens erg als dat wat doorklinkt in het verslag. Het stoort mij in elk geval niet als er bij Viaplay wat meer aandacht is voor Verstappen en men op Sky vanuit het perspectief van Hamilton de race verslaat.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Inderdaad. Misschien heeft ie een kleine hint van zijn baas gehad dat zijn woorden aanzetten tot (verbaal) geweld.
Voor mij ligt de grens op het punt wanneer de hele sport in diskrediet wordt gebracht om de eigen sporter op te hemelen, of er echt haat wordt gekweekt tegen de tegenstander. Daar ergerde ik me al op het EK voetbal van '88 aan.![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Daarom is F1TV prima voor mij. Je hoort daar vaak wel een voorkeur richting Lewis bij sommige commentatoren en daar is niks mis mee. Soms denk ik "oh shut up", maar dat had ik bij Ziggo bij Jack net zo goed en misschien wel vaker.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Reporters zijn ook mensen en mogen een voorkeur hebben voor een sporter. Ik vind het niet eens erg als dat wat doorklinkt in het verslag. Het stoort mij in elk geval niet als er bij Viaplay wat meer aandacht is voor Verstappen en men op Sky vanuit het perspectief van Hamilton de race verslaat.
Voor mij ligt de grens op het punt wanneer de hele sport in diskrediet wordt gebracht om de eigen sporter op te hemelen, of er echt haat wordt gekweekt tegen de tegenstander. Daar ergerde ik me al op het EK voetbal van '88 aan.
Wat Ted en SkyF1 in het algemeen doen is heel wat anders. Bijvoorbeeld die "kerst groeten" van vorig jaar van SkyF1 of dat constante gezeur over AD21. Brundle is wel een prima voorbeeld wat mij betreft. Kan best partijdig klinken, maar overdrijft niet en als anderen te ver gaan dan zegt hij er ook wat van.![]()
De grap is dat Brundle en Di Resta door de Hamilton fans als vreselijk Max-biased worden gezien.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:02 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Daarom is F1TV prima voor mij. Je hoort daar vaak wel een voorkeur richting Lewis bij sommige commentatoren en daar is niks mis mee. Soms denk ik "oh shut up", maar dat had ik bij Ziggo bij Jack net zo goed en misschien wel vaker.
Wat Ted en SkyF1 in het algemeen doen is heel wat anders. Bijvoorbeeld die "kerst groeten" van vorig jaar van SkyF1 of dat constante gezeur over AD21. Brundle is wel een prima voorbeeld wat mij betreft. Kan best partijdig klinken, maar overdrijft niet en als anderen te ver gaan dan zegt hij er ook wat van.
Eigenlijk is alleen Button volgens mij door alle kampen geaccepteerd als erg goed, maar dat is dan ook een topper eerste klas.![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Coulthard kunnen ze ook al niet hebben.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De grap is dat Brundle en Di Resta door de Hamilton fans als vreselijk Max-biased worden gezien.
Eigenlijk is alleen Button volgens mij door alle kampen geaccepteerd als erg goed, maar dat is dan ook een topper eerste klas.
Ik vind Brundle prima. Die was best hard over budget cap, maar bleef wel netjes binnen de lijntjes de hele tijd. Je mag best kritisch zijn, graag zelfs. Je mag ook best een voorkeur hebben, maar als je alles door een gekleurde bril bekijkt en presenteert is het wat anders. Di Resta kan ik weinig mee. Ik vind hem echt een kluns, maar dat is gewoon mijn probleem
SkyF1 deed jaren geleden hetzelfde bij Vettel. Nu is het hun lievelingetje en vinden ze het jammer dat zo'n topper stopt.![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Wat betreft budget cap....
Veel teams roepen dat de regels allemaal heel duidelijk waren en dat er eigenlijk geen twijfel mogelijk was (Ferrari, McLaren, Mercedes om er een paar te noemen).
Ik vraag mij af of deze teams dan allemaal precies op het randje zaten qua budget. Als de regels echt 100% duidelijk waren en er geen twijfel over mogelijk zou zijn dan zou je toch denken dat deze teams 99.99% van budget gebruiken? Red Bull zat er ongeveer vier miljoen onder bij het indienen van de papieren. Ik vraag mij echt af hoe het bij de rest zat.
Lewis stelde dat 400.000 een groot verschil zou kunnen maken (toevallig ook precies wat RB effectief gezien er boven zit). Had Mercedes dan echt geen 400.000 extra kunnen uitgeven of hebben ze toch een (flinke) marge genomen, omdat ze ook niet zeker van hun zaak waren. Dit soort dingen zou ik toch heel graag willen weten eigenlijk, maar gaan wij natuurlijk nooit iets van horen.![]()
Lewis zegt van alles als dat hem persoonlijk helpt, daar zou ik zelf geen waarde aan hechten.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:18 schreef Evenstar het volgende:
Lewis stelde dat 400.000 een groot verschil zou kunnen maken![]()
Mercedes heeft jarenlang een veel groter budgetoverwicht gehad dan 400000, achter alle titels van HAM staat dus een dikke asterisk.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:18 schreef Evenstar het volgende:
Lewis stelde dat 400.000 een groot verschil zou kunnen maken (toevallig ook precies wat RB effectief gezien er boven zit).Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.![]()
Die heeft dan ook letterlijk bij RedBull een contract.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:10 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Coulthard kunnen ze ook al niet hebben.Feyenoord!!! * Barça![]()
Ja Couldhard is net als Doornbos, niet om aan te horen als het om RB gaat.Drop you like an ill, bad habit![]()
Die asterisk staat er wel, maar niet om die reden. Destijds was er namelijk geen budgetcap en bovendien vergelijk je appels met peren omdat de budgetten die bekend zijn over die periode all-in zijn en je dus geen idee hebt hoe groot het verschil eigenlijk was als je alleen naar de posten kijkt die nu meetellen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mercedes heeft jarenlang een veel groter budgetoverwicht gehad dan 400000, achter alle titels van HAM staat dus een dikke asterisk.
De asterisk staat er wel, omdat Mercedes zich met dreigementen en 'slim' politiek gekonkel in een bevoorrechte positie wist te krijgen waarbij zij met de FIA bepaalde dat de motor die vanaf 2014 zou worden gebruikt overeen kwam met de motor die zij al vanaf 2007 aan het ontwikkelen waren. De rest van de teams hoorde pas grofweg in 2009 wat voor motor het zou worden en de definitieve specs werden daarna uitgewerkt samen met Mercedes en in 2011 gedeeld.
Gevolg: Mercedes die hun motor de eerste jaren op eigen initiatief terugdraaide om het nog spannend te laten lijken, zodat de FIA niet in zou grijpen met nivellerende maatregelen.
Later door Lauda en Ecclestone mondjesmaat bevestigd, maar de geruchten deden in 2009/2010 al vollop de ronde. In retrospect is dit het grootste schandaal uit de F1 geschiedenis. Daar kan geen paar ton of miljoen overspend tegenop. Dit heeft de andere teams vele honderden miljoenen gekost om zelfs maar in de buurt te kunnen komen in de jaren dat deze motoren werden gebruikt. Het is een godswonder dat het Honda gelukt is.![]()
In eerste instantie zou het een hybride vier cilinder motor worden, op aandringen van Audi, maar toen ze uiteindelijk aangaven toch niet in de F1 uit te komen, zijn ze overgestapt op de huidige hybride V6. Dat was ergens in 2010, meen ik.quote:Op zondag 30 oktober 2022 17:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Die asterisk staat er wel, maar niet om die reden. Destijds was er namelijk geen budgetcap en bovendien vergelijk je appels met peren omdat de budgetten die bekend zijn over die periode all-in zijn en je dus geen idee hebt hoe groot het verschil eigenlijk was als je alleen naar de posten kijkt die nu meetellen.
De asterisk staat er wel, omdat Mercedes zich met dreigementen en 'slim' politiek gekonkel in een bevoorrechte positie wist te krijgen waarbij zij met de FIA bepaalde dat de motor die vanaf 2014 zou worden gebruikt overeen kwam met de motor die zij al vanaf 2007 aan het ontwikkelen waren. De rest van de teams hoorde pas grofweg in 2009 wat voor motor het zou worden en de definitieve specs werden daarna uitgewerkt samen met Mercedes en in 2011 gedeeld.
Gevolg: Mercedes die hun motor de eerste jaren op eigen initiatief terugdraaide om het nog spannend te laten lijken, zodat de FIA niet in zou grijpen met nivellerende maatregelen.
Later door Lauda en Ecclestone mondjesmaat bevestigd, maar de geruchten deden in 2009/2010 al vollop de ronde. In retrospect is dit het grootste schandaal uit de F1 geschiedenis. Daar kan geen paar ton of miljoen overspend tegenop. Dit heeft de andere teams vele honderden miljoenen gekost om zelfs maar in de buurt te kunnen komen in de jaren dat deze motoren werden gebruikt. Het is een godswonder dat het Honda gelukt is.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
2009. Maar Mercedes had toen al een aantal jaar een v6 hybride motor op de plank. Vanaf 2009 werd er gesproken over een hybride v6 en zijn de specs verder uitgewerkt. In nauwe samenwerking met Mercedes, aldus Lauda.quote:Op zondag 30 oktober 2022 17:59 schreef Starflyer het volgende:
[..]
In eerste instantie zou het een hybride vier cilinder motor worden, op aandringen van Audi, maar toen ze uiteindelijk aangaven toch niet in de F1 uit te komen, zijn ze overgestapt op de huidige hybride V6. Dat was ergens in 2010, meen ik.![]()
Wat mij betreft hoeven er helemaal geen sterretjes achter titels en namen, ook niet achter die van Hamilton, gewonnen is gewonnen. Ik vind het alleen ontzettend sneu van die Britten dat ze net doen alsof die ene procent budgetoverschrijding heeft gezorgd dat RB een F16 op wieltjes heeft kunnen maken die de concurrentie kansloos achterliet en dat daarom de prestatie van Verstappen in een ander licht gezien zou moeten worden dan die van andere wereldkampioenen. Dat is natuurlijk onzin, voor de prestaties van de coureur is de auto alleen uit te lezen op kwaliteit, niet op de status al dan niet legaal, daar zat hem mijn vergelijking in. Je merkt aan alles dat ze bang zijn dat VER HAM van de troon zal stoten als GOAT.quote:Op zondag 30 oktober 2022 17:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Die asterisk staat er wel, maar niet om die reden. Destijds was er namelijk geen budgetcap en bovendien vergelijk je appels met peren omdat de budgetten die bekend zijn over die periode all-in zijn en je dus geen idee hebt hoe groot het verschil eigenlijk was als je alleen naar de posten kijkt die nu meetellen.
De asterisk staat er wel, omdat Mercedes zich met dreigementen en 'slim' politiek gekonkel in een bevoorrechte positie wist te krijgen waarbij zij met de FIA bepaalde dat de motor die vanaf 2014 zou worden gebruikt overeen kwam met de motor die zij al vanaf 2007 aan het ontwikkelen waren. De rest van de teams hoorde pas grofweg in 2009 wat voor motor het zou worden en de definitieve specs werden daarna uitgewerkt samen met Mercedes en in 2011 gedeeld.
Gevolg: Mercedes die hun motor de eerste jaren op eigen initiatief terugdraaide om het nog spannend te laten lijken, zodat de FIA niet in zou grijpen met nivellerende maatregelen.
Later door Lauda en Ecclestone mondjesmaat bevestigd, maar de geruchten deden in 2009/2010 al vollop de ronde. In retrospect is dit het grootste schandaal uit de F1 geschiedenis. Daar kan geen paar ton of miljoen overspend tegenop. Dit heeft de andere teams vele honderden miljoenen gekost om zelfs maar in de buurt te kunnen komen in de jaren dat deze motoren werden gebruikt. Het is een godswonder dat het Honda gelukt is.
[ Bericht 0% gewijzigd door -XOR- op 30-10-2022 19:25:18 ]Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.![]()
Lijkt me vooral iets wat je zelf bedenkt. Die kans is namelijk extreem klein en Verstappen zit nog niet eens in de buurt. Heeft niet alleen te maken met Verstappen, maar vooral met de auto. Het zou immers betekenen dat RBR nog zeven jaar een auto moet zien te bouwen die vooraan mee kan doen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 19:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoeven er helemaal geen sterretjes achter titels en namen, ook niet achter die van Hamilton, gewonnen is gewonnen. Ik vind het alleen ontzettend sneu van die Britten dat ze net doen alsof die ene procent budgetoverschrijding heeft gezorgd dat RB een F16 op wieltjes heeft kunnen maken die de concurrentie kansloos achterliet en dat daarom de prestatie van Verstappen in een ander licht gezien zou moeten worden dan die van andere wereldkampioenen. Dat is natuurlijk onzin, voor de prestaties van de coureur is de auto alleen uit te lezen op kwaliteit, niet op de status al dan niet legaal, daar zat hem mijn vergelijking in. Je merkt aan alles dat ze bang zijn dat VER HAM van de troon zal stoten als GOAT.
De vraag is sowieso hoe lang F1 nog levensvatbaar is in de huidige vorm. Ik vermoed dat ze over een jaar of tien over zullen moeten naar volledig elektrisch. Het zou vreemd zijn als F1 nog steeds met verbrandingsmotoren rijdt, terwijl de consument die niet meer kan kopen.![]()
Een volledig elektrisch wereldkampioenschap kan voorlopig niet, aangezien de Formule E daar tot 2039 het monopolie op heeft.quote:Op zondag 30 oktober 2022 20:42 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Lijkt me vooral iets wat je zelf bedenkt. Die kans is namelijk extreem klein en Verstappen zit nog niet eens in de buurt. Heeft niet alleen te maken met Verstappen, maar vooral met de auto. Het zou immers betekenen dat RBR nog zeven jaar een auto moet zien te bouwen die vooraan mee kan doen.
De vraag is sowieso hoe lang F1 nog levensvatbaar is in de huidige vorm. Ik vermoed dat ze over een jaar of tien over zullen moeten naar volledig elektrisch. Het zou vreemd zijn als F1 nog steeds met verbrandingsmotoren rijdt, terwijl de consument die niet meer kan kopen.
https://www.autosport.com(...)gag-5293944/5293944/No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Ja, dus de vraag is of F1 dan nog wel levensvatbaar is. Ik vraag me af of automerken in 2038 nog honderden miljoenen willen investeren in een sport met verbrandingsmotoren, of dat Formule E geleidelijk aan het stokje over zal nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 20:55 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Een volledig elektrisch wereldkampioenschap kan voorlopig niet, aangezien de Formule E daar tot 2039 het monopolie op heeft.
https://www.autosport.com(...)gag-5293944/5293944/![]()
Of ze gaan op den duur samen. Maar dan moet de FE wel wat volwassener worden, want voorlopig is het nog geen schim van de F1.quote:Op zondag 30 oktober 2022 21:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dus de vraag is of F1 dan nog wel levensvatbaar is. Ik vraag me af of automerken in 2038 nog honderden miljoenen willen investeren in een sport met verbrandingsmotoren, of dat Formule E geleidelijk aan het stokje over zal nemen.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dan zal FE opgeheven worden, de kans dat de F1 teams samen met FE verder gaan lijkt mij nulquote:Op zondag 30 oktober 2022 21:14 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Of ze gaan op den duur samen. Maar dan moet de FE wel wat volwassener worden, want voorlopig is het nog geen schim van de F1.![]()
Hou toch op.quote:Op zondag 30 oktober 2022 21:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dus de vraag is of F1 dan nog wel levensvatbaar is. Ik vraag me af of automerken in 2038 nog honderden miljoenen willen investeren in een sport met verbrandingsmotoren, of dat Formule E geleidelijk aan het stokje over zal nemen.
De f1 is het officiele wdc kampioenschap en de fe heeft alleen wat commerciele waarde en is ook georganiseerd door de fia.
Die laten hun grootste kampioenschap niet verslonsen. Even logisch nadenken dan en dan gaat de fe gewoon weg.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Hoe het ook zij, het ligt wel voor de hand dat de F1 flinke wijzigingen zal moeten doorvoeren om relevant te blijven. Dat maakt het dus ook lastig voor teams om gedurende langere tijd dominant te blijven. En daarmee lastig voor Verstappen om de prestaties van Schumacher en Hamilton te evenaren of zelfs overtreffen.![]()
Dat hoeft ook niet. Senna is ook niet de allerbeste ooit qua overwinningen of meeste punten of meeste kampioenschappen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 00:26 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe het ook zij, het ligt wel voor de hand dat de F1 flinke wijzigingen zal moeten doorvoeren om relevant te blijven. Dat maakt het dus ook lastig voor teams om gedurende langere tijd dominant te blijven. En daarmee lastig voor Verstappen om de prestaties van Schumacher en Hamilton te evenaren of zelfs overtreffen.
Wordt wél algemeen gezien als een grote kampioen."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Brundle trek ik heel goed. Ter zake kundig, grappig en zegt gewoon wat hij ziet. Button natuurlijk ook.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:02 schreef Evenstar het volgende:
Brundle is wel een prima voorbeeld wat mij betreft. Kan best partijdig klinken, maar overdrijft niet en als anderen te ver gaan dan zegt hij er ook wat van."This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Want? Zolang de sponsors blijven betalen voor het spektakel en de autofabrikanten het als prestige blijven zien, kan het nog lang zo doorgaan. Het gegeven dat wij allemaal in duracell-waggeltjes moeten gaan rijden, heeft daar relatief weinig impact op.quote:Op maandag 31 oktober 2022 00:26 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe het ook zij, het ligt wel voor de hand dat de F1 flinke wijzigingen zal moeten doorvoeren om relevant te blijven.Schumacher en Hamilton waren 22 toen ze begonnen, dus Max heeft 5 jaar 'voorsprong'.quote:Dat maakt het dus ook lastig voor teams om gedurende langere tijd dominant te blijven. En daarmee lastig voor Verstappen om de prestaties van Schumacher en Hamilton te evenaren of zelfs overtreffen."This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Zolang Vettel in een AMR rijd die nauwelijks relevant is vinden ze het een topper, ja, als Vettel Hamilton verslaat...not so much. Zo werkt het gewoon, Sky is een enorm jingoistische toko.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:10 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Coulthard kunnen ze ook al niet hebben.
Ik vind Brundle prima. Die was best hard over budget cap, maar bleef wel netjes binnen de lijntjes de hele tijd. Je mag best kritisch zijn, graag zelfs. Je mag ook best een voorkeur hebben, maar als je alles door een gekleurde bril bekijkt en presenteert is het wat anders. Di Resta kan ik weinig mee. Ik vind hem echt een kluns, maar dat is gewoon mijn probleem
SkyF1 deed jaren geleden hetzelfde bij Vettel. Nu is het hun lievelingetje en vinden ze het jammer dat zo'n topper stopt.
Zoals al vermeld, een organisatie die een Merry Christmas boodschap rondstuurt met een beeld van Max die de barriers in vliegt met 300km/h is gewoon laag bij de gronds tuig.![]()
Zeker, maar ik reageerde op iemand die zei dat de Engelsen bevreesd zijn dat Verstappen de status van Hamilton als GOAT zal aantasten. Nou, daar zijn we nog lang niet. Zelfs niet bij Vettel in de buurt. Of Senna, inderdaad.quote:Op maandag 31 oktober 2022 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Senna is ook niet de allerbeste ooit qua overwinningen of meeste punten of meeste kampioenschappen.
Wordt wél algemeen gezien als een grote kampioen.![]()
Senna heeft 10 seizoenen in de F1 geraced en heeft 3 titels. Max gaat volgend jaar zijn 8de seizoen in, heeft 2 titels en werd na de regenrace in Brazilie 2016 al met Senna vergeleken. Ben het niet eens met jouw definitie van 'nog lang niet'.quote:Op maandag 31 oktober 2022 02:08 schreef Sodemieters het volgende:
Nou, daar zijn we nog lang niet. Zelfs niet bij Vettel in de buurt. Of Senna, inderdaad.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Het is een beetje scoreboardjournalistiek natuurlijk. Als je een top tien van de beste allertijden maakt zet vrijwel iedereen Senna boven Prost. Sterker nog, vele zullen Prost niet eens opnemen in die top tien. Cijfermatig net zo groot als Vettel, toch hoort hij daar ver, ver boven. Het gaat niet alleen om hoeveel titels iemand haalt, maar ook de manier waarop. En dan is wat Schumacher heeft gedaan zo veel indrukwekkender. In mijn herinnering staat ook Prost als coureur ver boven Vettel of Hamilton. Ja, hij had ook een paar keer een zeer dominante wagen, maar vocht wel tegen Senna en haalde in '88 en 89' meer punten dan de Braziliaan. Alleen telde in die tijd alleen de beste 11 resultaten mee en daarom werd Senna in '88 kampioen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 00:26 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe het ook zij, het ligt wel voor de hand dat de F1 flinke wijzigingen zal moeten doorvoeren om relevant te blijven. Dat maakt het dus ook lastig voor teams om gedurende langere tijd dominant te blijven. En daarmee lastig voor Verstappen om de prestaties van Schumacher en Hamilton te evenaren of zelfs overtreffen.
Toch herinneren mensen zich vooral Senna als 'grootste ooit'.
Ik kan me niet voorstellen dat over 20 jaar de echte kenners Hamilton als top drie coureur aller tijden zien.
[ Bericht 0% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 31-10-2022 14:00:08 ]![]()
Bovendien wordt Senna veel groter gemaakt dan hij was. Senna was een combinatie tussen de jonge Verstappen en Ricciardo. Bij vlagen snel en geniaal, maar ook een ongelooflijk impulsieve brokkenpiloot met signaturemoves die regelmatig in huilen eindigde.quote:Op maandag 31 oktober 2022 04:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Senna heeft 10 seizoenen in de F1 geraced en heeft 3 titels. Max gaat volgend jaar zijn 8de seizoen in, heeft 2 titels en werd na de regenrace in Brazilie 2016 al met Senna vergeleken. Ben het niet eens met jouw definitie van 'nog lang niet'.
Misschien was Senna ooit consistent en verstandig geworden als hij ouder had mogen worden, maar op die twee vlakken is Verstappen hem echt al ver voorbij.![]()
Het heeft ook een beetje met het land te maken waar de rijder vandaan komt, stel dat dat Verstappen Engels was geweest dan was hij nu al de allerbeste ooit, waarschijnlijk zou Ted dat wekelijks herhalen. Senna was verschrikkelijk belangrijk voor Brazilië als icoon, dat werkt wel mee in de adoratie.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bovendien wordt Senna veel groter gemaakt dan hij was. Senna was een combinatie tussen de jonge Verstappen en Ricciardo. Bij vlagen snel en geniaal, maar ook een ongelooflijk impulsieve brokkenpiloot met signaturemoves die regelmatig in huilen eindigde.
Misschien was Senna ooit consistent en verstandig geworden als hij ouder had mogen worden, maar op die twee vlakken is Verstappen hem echt al ver voorbij.![]()
Senna wordt ook groter gemaakt omdat hij verongelukt is tijdens zijn actieve carrière. Mensen die (jong) verongelukken of komen te overlijden, worden altijd meer 'mythisch' gemaakt, dat zie je ook b.v. bij jong overleden artiesten, zangers, acteurs etc.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bovendien wordt Senna veel groter gemaakt dan hij was. Senna was een combinatie tussen de jonge Verstappen en Ricciardo. Bij vlagen snel en geniaal, maar ook een ongelooflijk impulsieve brokkenpiloot met signaturemoves die regelmatig in huilen eindigde.
Misschien was Senna ooit consistent en verstandig geworden als hij ouder had mogen worden, maar op die twee vlakken is Verstappen hem echt al ver voorbij.
Senna blijft eeuwig 'jong' en 'snel' in de herinnering.![]()
Ahja, zeker. Dat speelt ook absoluut mee. Er zijn heel veel omstandigheden die maken hoe en of iemand herinnerd wordt, dat is ook mijn punt. En dat objectiviteit daarbij niet altijd leidend is, is ook duidelijk.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Senna wordt ook groter gemaakt omdat hij verongelukt is tijdens zijn actieve carrière. Mensen die (jong) verongelukken of komen te overlijden, worden altijd meer 'mythisch' gemaakt, dat zie je ook b.v. bij jong overleden artiesten, zangers, acteurs etc.![]()
Dit is het 8e seizoen van Max. Volgend jaar gaat-ie z'n 9e in. Maar omdat Max zo onwaarschijnlijk jong begonnen is, zou-ie makkelijk nog 15 jaar mee kunnen doen als-ie zou willen. Dat maakt ook dat het voelt alsof-ie nog maar aan het begin staat, terwijl hij in feite al meer ervaring heeft dan een groot deel van de rest van het veld.quote:Op maandag 31 oktober 2022 04:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Senna heeft 10 seizoenen in de F1 geraced en heeft 3 titels. Max gaat volgend jaar zijn 8de seizoen in, heeft 2 titels en werd na de regenrace in Brazilie 2016 al met Senna vergeleken. Ben het niet eens met jouw definitie van 'nog lang niet'.![]()
In de tijd van Senna was er ook veel meer toegestaan, je kon gewoon anderen van de baan rijden zonder dat je daar echt voor gestraft werd. De Formule 1 van nu is een heel andere Formule 1 dan die eind jaren 80/begin jaren 90.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bovendien wordt Senna veel groter gemaakt dan hij was. Senna was een combinatie tussen de jonge Verstappen en Ricciardo. Bij vlagen snel en geniaal, maar ook een ongelooflijk impulsieve brokkenpiloot met signaturemoves die regelmatig in huilen eindigde.
Misschien was Senna ooit consistent en verstandig geworden als hij ouder had mogen worden, maar op die twee vlakken is Verstappen hem echt al ver voorbij.
Senna's beste jaar was imo niet eens een kampioensjaar, maar zijn laatste seizoen bij McLaren in '93. In een matige McLaren, zonder Honda, wist hij er toch nog 5 overwinningen en veel podiums uit te persen.![]()
Ik denk dat F1 ook zonder link met de autoindustrie levensvatbaar kan zijn, eerlijk gezegd.quote:Op zondag 30 oktober 2022 21:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dus de vraag is of F1 dan nog wel levensvatbaar is. Ik vraag me af of automerken in 2038 nog honderden miljoenen willen investeren in een sport met verbrandingsmotoren, of dat Formule E geleidelijk aan het stokje over zal nemen.![]()
Denk het ook en er is sowieso geen automerk dat honderden miljoenen in F1 stopt momenteel.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat F1 ook zonder link met de autoindustrie levensvatbaar kan zijn, eerlijk gezegd.![]()
Nee, dat zijn er meerdere.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Denk het ook en er is sowieso geen automerk dat honderden miljoenen in F1 stopt momenteel.![]()
Welke dan? De F1 teams zijn allemaal selfsupporting, zeker de grotere.quote:Op maandag 31 oktober 2022 16:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, dat zijn er meerdere.![]()
Ik bedoelde dat er meerdere zijn die er samen honderden miljoenen in steken. Via sponsoring, maar ik geloof ook niet dat de F1 teams een marktconforme prijs betalen voor de motoren die ze gebruiken.quote:Op maandag 31 oktober 2022 17:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
Welke dan? De F1 teams zijn allemaal selfsupporting, zeker de grotere.
Honda is er ook uitgestapt omdat de kosten voor de ontwikkeling van de motor gewoon te hoog waren.![]()
Het zal van team tot team verschillen. Het team Mercedes ontving vorig jaar bijv. inderdaad geen geld van het automerk Mercedes. Het team koopt de motoren echter van een ander bedrijf (Mercedes HPP) en dat bedrijf ontvangt wel geld van het automerk. Dus het automerk Mercedes steekt wel degelijk geld in F1, maar via een omweg.quote:Op maandag 31 oktober 2022 17:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
Welke dan? De F1 teams zijn allemaal selfsupporting, zeker de grotere.
Bovendien is het automerk Mercedes voor een derde eigenaar van het team Mercedes, dus ook dat is een financieel belang. Als ze die aandelen zouden verkopen, zou ze dat (in ieder geval in theorie) vele miljoenen opleveren.
En een bedrijf als Alfa Romeo heeft volgens mij als enige meerwaarde dat ze geld dokken voor hun naam op de auto.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2022 18:14:41 ]![]()
Ik zeg ook niet dat er helemaal geen geld heen gaat vanuit de auto industrie, maar honderden miljoenen is gewoon overdreven en Mercedes HPP draagt misschien wel bij aan de winst, dat Mercedes op deze manier wel geld in F1 steekt is van jou ook maar een aanname.quote:Op maandag 31 oktober 2022 18:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het zal van team tot team verschillen. Het team Mercedes ontving vorig jaar bijv. inderdaad geen geld van het automerk Mercedes. Het team koopt de motoren echter van een ander bedrijf (Mercedes HPP) en dat bedrijf ontvangt wel geld van het automerk. Dus het automerk Mercedes steekt wel degelijk geld in F1, maar via een omweg.
Bovendien is het automerk Mercedes voor een derde eigenaar van het team Mercedes, dus ook dat is een financieel belang. Als ze die aandelen zouden verkopen, zou ze dat (in ieder geval in theorie) vele miljoenen opleveren.
En een bedrijf als Alfa Romeo heeft volgens mij als enige meerwaarde dat ze geld dokken voor hun naam op de auto.![]()
En wat is je bron hier van?quote:Op maandag 31 oktober 2022 18:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat er helemaal geen geld heen gaat vanuit de auto industrie, maar honderden miljoenen is gewoon overdreven en Mercedes HPP draagt misschien wel bij aan de winst, dat Mercedes op deze manier wel geld in F1 steekt is van jou ook maar een aanname.![]()
Om hier nog even op terug te komen: een volledig elektrisch wereldkampioenschap onder auspiciën van de FIA kan niet, maar als Formule 1 besluit het zonder FIA te doen dan kan dat wel. Formule 1 heeft zelf geen overeenkomst met de organisatie achter Formule E: enkel de FIA heeft dat. En de ruzie tussen FIA en FOTA in 2009 maakte wel duidelijk dat in het uiterste geval FIA opzij geschoven kan worden.quote:Op zondag 30 oktober 2022 20:55 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Een volledig elektrisch wereldkampioenschap kan voorlopig niet, aangezien de Formule E daar tot 2039 het monopolie op heeft.
https://www.autosport.com(...)gag-5293944/5293944/
De kans dat zoiets gaat gebeuren lijkt me trouwens niet zo groot. Het is moeilijk voorstelbaar dat de huidige exclusiviteitsdeal stand gaat houden bij een rechtbank als op een gegeven moment bijv. binnen de EU alle auto's elektrisch moeten zijn.![]()
Commentatoren hebben het vaak over de pitstop delta. Commentator legt het altijd uit als de tijd die nodig is voor het in en uitrijden + de stop zelf. Daarop trekken ze de conclusie dat je dit als voorsprong moet hebben om je tegenstander voor te blijven.. Wat ze nooit noemen is de tijd dat je tegenstander nodig heeft om over de baan van pit ingang naar pit exit te rijden. Dit is op volle snelheid nog steeds enkele seconden. Ik neem aan dat dit meegenomen is in de pit delta, maar dat het elke keer fout wordt uitgelegd?Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!![]()
Nee, er geldt een verbod op fossiele brandstoffen. De F1 kan nog meerdere kanten op.quote:Op maandag 31 oktober 2022 18:51 schreef beantherio het volgende:
binnen de EU alle auto's elektrisch moeten zijn.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Ik noemde het daarom ook specifiek een voorbeeld. Zover is het inderdaad nog lang niet en er zijn nog allerlei andere opties.quote:Op maandag 31 oktober 2022 19:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, er geldt een verbod op fossiele brandstoffen. De F1 kan nog meerdere kanten op.![]()
Nee, dat is geen aanname.quote:Op maandag 31 oktober 2022 18:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat er helemaal geen geld heen gaat vanuit de auto industrie, maar honderden miljoenen is gewoon overdreven en Mercedes HPP draagt misschien wel bij aan de winst, dat Mercedes op deze manier wel geld in F1 steekt is van jou ook maar een aanname.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: