abonnement Unibet Coolblue
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 23 september 2022 @ 16:58:17 #1
186611 Haags
pi_206077811
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrien zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficint werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezien omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privsector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafs en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

Belgi

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook de prijs - van dt hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrien en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).


.....
Zonder wrijving geen glans
pi_206077827
De link klopte niet, dit is de goeie link naar de voorbeeldbrief om bezwaar aan te tekenen:
https://www.consuwijzer.n(...)mijn-tariefwijziging
Twiddel
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 23 september 2022 @ 16:59:32 #3
186611 Haags
pi_206077829
Oh de TT is te lang, verdomme -O-
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:00:30 #4
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_206077838
Wonen aan de Veluwe _O_

Houtkachels _O_

Hout stropen _O_

Dikke vinger aan Rutte _O_
  roze vrijdag 23 september 2022 @ 17:03:10 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206077856
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 16:59 schreef summer2bird het volgende:
De link klopte niet, dit is de goeie link naar de voorbeeldbrief om bezwaar aan te tekenen:
https://www.consuwijzer.n(...)mijn-tariefwijziging
Moet die het wel doen haha.
Your beauty never ever scared me.
  roze vrijdag 23 september 2022 @ 17:03:40 #6
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206077863
Probeer later wel weer een keertje.
Your beauty never ever scared me.
pi_206077871
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:03 schreef Ama het volgende:

[..]
Moet die het wel doen haha.
Blijven proberen, bij mij deed hij het ineens.
Twiddel
pi_206077876
Ik wil de brief ook wel even copy pasten moment
Twiddel
pi_206077879
[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]

[naam energieleverancier]
[adres]
[postcode en plaats]

[plaats, datum]
Onderwerp: klacht over termijn tariefwijziging

Geachte heer of mevrouw,

U geeft aan dat u mijn [energietarief / terugleververgoeding] gaat wijzigen. Ik heb hier een klacht over.
Wat is het probleem?

Volgens de wet moet u tariefwijzigingen minimaal 30 dagen van tevoren aankondigen. In uw [brief / mail] van [datum] geeft u aan dat het tarief wijzigt op [datum wijziging]. Dit is korter dan de wettelijke termijn van 30 dagen en dit mag dus niet.
Wat verwacht ik van u?

Ik ga niet akkoord met het nieuwe tarief, omdat u mij niet 30 dagen vooraf hebt genformeerd. Ik wil u vragen om te bevestigen dat het tarief pas 30 dagen na [datum brief of mail] ingaat.

Ik vraag u om binnen 2 weken op mijn klacht te reageren. Uw reactie zie ik graag per [e-mail / brief] tegemoet.

[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]

Biedt u geen oplossing?

Reageert u niet op mijn klacht of biedt u geen goede oplossing voor mijn probleem? Dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter? Voeg dan deze zin toe:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie Energie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Met vriendelijke groet,

[uw naam en handtekening]
Twiddel
pi_206078098
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 16:00 schreef Jaeger85 het volgende: [..] Hij is aan het verliezen. Daarom wanhoopsacties als mobilisatie, de gaskraan dichtdraaien, nepreferenda en dreigen met kernwapens.
Hij mag momenteel technisch gezien 'aan het verliezen' zijn, maar dat maakt hem niet minder gevaarlijk en komt er ook geen ruimte vrij voor de-escalatie.

Tot nu toe is sinds uitbraak van de oorlog alleen maar escalatie geweest. Het punt hier is dat veelal wordt gedacht: hij is aan het verliezen, dus is het einde van de oorlog in zicht. En dan heeft het Westen gewonnen en dan is het klaar.

Zover is het nog lang niet. Zolang er geen de-escalatie is, is hij ook niet 'aan het verliezen'. Ook niet als er op TV en in de westerse media wordt gezegd 'hij is aan het verliezen'.

De situatie wordt mijns inziens onderschat. 'Hij is aan het verliezen' is niets anders dan een zoethoudertje totdat er werkelijk de-escalatie o.i.d. optreedt.
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:24:21 #11
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206078106
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 september 2022 13:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Vooral houden als je zonnepanelen neemt dan kun je nog normaal je geld terug krijgen.

Ik denk dat er op ons huis niet eens plaats is voor zonnepanelen dan moet ik ze al op een dakkapel zetten.
Dat idee hadden wij ook...... na een constructieberekening was die gewichts & windveerbelasting, geen goed idee meer.

Bleef over naast/onder de dakkapel en vanwege schaduwinwerking moesten we duurdere/ingewikkelder microconverter nemen die de schaduw (komende) panelen "slim" kon afschakelen. Dat verhaal - watervrees ? - toen maar afgestopt.
Bleef over panelen verticaal op de muur... wat (stadswijk, zichtlijn, paar jaar geleden) niet werd toegestaan. Zelf vonden we dat ook niet echt de ultieme uitstraling hebben die we van de woning wilde zien. Gezien ruime prijsverdubbeling, is dat nu wel wat gekanteld.
Het traject maar geparkeerd totdat de koop/prijs van die (installatie) zooi - ooit? - weer wat normaler is geworden.

Kan iemand zeggen dat het nu in 3-4 jaar nu is terugverdiend, vergeet die te zeggen dat je dan er pas financieel voordeel iets van gaat merken. Zonder te weten hoe dan de wind draait.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206078164
twitter
pi_206078179
even de jacuzzi vol gooien met warm water
Gino ♥
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:37:03 #14
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206078247
k wij in de beste Haerlemsche families en kringen zullen aankomende winter blijven profiteren van alle nog voorhanden zijnde warmtebronnen, waar mogelijk.
Je zou 'n beetje in de kou gaan zitten als dat financieel gezien niet noodzakelijk is, kom zeg! :{w
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206078255
Ik heb de email met de bezwaarbrief verzonden. Ben benieuwd.
Wel echt raar bij Essent dat je nergens op de website een emailadres kan vinden
Twiddel
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:38:17 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206078259
quote:
Doe niet zo dom. Iedereen en z'n grootmoeder weet inmiddels toch wel dat Doel 3 uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd wordt? Is ook gewoon oude meuk en zijn in het verleden al problemen mee geweest.

Of heb jij liever dat de grenzen van de veiligheid van een kerncentrale opgezocht worden?
Huilen dan.
pi_206078269
quote:
15s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:37 schreef Scjvb het volgende:
k wij in de beste Haerlemsche families en kringen zullen aankomende winter blijven profiteren van alle nog voorhanden zijnde warmtebronnen, waar mogelijk.
Je zou 'n beetje in de kou gaan zitten als dat financieel gezien niet noodzakelijk is, kom zeg! :{w
Jaja je bent heel elitair, we weten het nu wel
Twiddel
pi_206078389
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Doe niet zo dom. Iedereen en z'n grootmoeder weet inmiddels toch wel dat Doel 3 uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd wordt? Is ook gewoon oude meuk en zijn in het verleden al problemen mee geweest.

Of heb jij liever dat de grenzen van de veiligheid van een kerncentrale opgezocht worden?
Kan nog jaren mee.
pi_206078400
quote:
Nu vind ik Belgen en kerncentrales sowieso geen goede combinatie.
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 17:54:20 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206078410
quote:
Stupide tweet for the win, de Belgische reactors zijn al jaren helemaal of deels stilgelegd vanwege veiligheids problemen met die centrales.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206078430
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:00 schreef YoungDriller het volgende:
Wonen aan de Veluwe _O_

Houtkachels _O_

Hout stropen _O_

Dikke vinger aan Rutte _O_

Uitkering leef _O_

Jagen op de veluwe in de winter _O_

Mxima raken voor het vaderland _O_

Wc potten gooien _O_

Alles van Mora _O_
Hey Willempie, je bent er een paar vergeten. Fixed that for you.
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:59:24 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206078466
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:52 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Kan nog jaren mee.
Ja, jij zal het vast veel beter weten dan de directeur van dat ding en de Belgische nucleaire waakhond.
Huilen dan.
pi_206078506
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, jij zal het vast veel beter weten dan de directeur van dat ding en de Belgische nucleaire waakhond.
Na renovatie kan ie nog jaren mee zeggen internationale experten.
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 18:04:47 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206078516
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:04 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Na renovatie kan ie nog jaren mee zeggen internationale experten.
Wel eens een in bedrijf zijnde kernreactor gerenoveerd?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206078538
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wel eens een in bedrijf zijnde kernreactor gerenoveerd?
nee jij?
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 18:25:56 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206078704
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:08 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
nee jij?
Nee. Daarom sta ik ook niet op m'n achterste poten als ze dat ding stil leggen. Ik weet namelijk niet waar ik over praat. Het enige wat dan over blijft is m'n onderbuik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206078747
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:38 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Jaja je bent heel elitair, we weten het nu wel
Hij geeft men zijn vrienden een dikke middelvinger naar de onfortuinlijken en jongere en toekomstige onfortuinlijke generaties.
pi_206078763
Komt het er nou op neer dat klanten met een vast contract konden overstappen naar een andere aanbieder als ze dachten een betere deal te krijgen en daarvoor slechts een overstapboete van een paar tientjes hoefde te betalen of zo? :') Als energiebedrijf valt daar niet naar te handelen natuurlijk. Misschien wel als prijzen laag zijn, niet zoals het nu is. Welke ambtenaar / minister / staatssecretaris heeft dit op zijn geweten? :')
  vrijdag 23 september 2022 @ 20:02:41 #29
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206079766
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:32 schreef Alpha0 het volgende:
Komt het er nou op neer dat klanten met een vast contract konden overstappen naar een andere aanbieder als ze dachten een betere deal te krijgen en daarvoor slechts een overstapboete van een paar tientjes hoefde te betalen of zo? :') Als energiebedrijf valt daar niet naar te handelen natuurlijk. Misschien wel als prijzen laag zijn, niet zoals het nu is. Welke ambtenaar / minister / staatssecretaris heeft dit op zijn geweten? :')
Dat was ik meen, dr. G.J. Wijers (D66) in Kabinet Kok 1995.
Daarmee ook gelijk bekend dat D66 deze kroonjuwelen wel zeker gaat beschermen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206079979
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:23 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Hij mag momenteel technisch gezien 'aan het verliezen' zijn, maar dat maakt hem niet minder gevaarlijk en komt er ook geen ruimte vrij voor de-escalatie.

Tot nu toe is sinds uitbraak van de oorlog alleen maar escalatie geweest. Het punt hier is dat veelal wordt gedacht: hij is aan het verliezen, dus is het einde van de oorlog in zicht. En dan heeft het Westen gewonnen en dan is het klaar.

Zover is het nog lang niet. Zolang er geen de-escalatie is, is hij ook niet 'aan het verliezen'. Ook niet als er op TV en in de westerse media wordt gezegd 'hij is aan het verliezen'.

De situatie wordt mijns inziens onderschat. 'Hij is aan het verliezen' is niets anders dan een zoethoudertje totdat er werkelijk de-escalatie o.i.d. optreedt.
Het is inderdaad vaak hopeloos naef. Het is eigenlijk een oorlog die geen van beide partijen echt kan winnen.
pi_206080003
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Doe niet zo dom. Iedereen en z'n grootmoeder weet inmiddels toch wel dat Doel 3 uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd wordt? Is ook gewoon oude meuk en zijn in het verleden al problemen mee geweest.

Of heb jij liever dat de grenzen van de veiligheid van een kerncentrale opgezocht worden?
Dan ben je niet op de hoogte. Uit onderzoek bleken de scheurtjes geen scheurtjes en was het volkomen veilig.
pi_206080017
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, jij zal het vast veel beter weten dan de directeur van dat ding en de Belgische nucleaire waakhond.
Inderdaad. Hij leest waarschijnlijk de krant beter. Het ging om luchtblaasjes ofzo. Maar geen gevaar. Is gewoon onderzocht.
  vrijdag 23 september 2022 @ 20:31:52 #33
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_206080113
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:38 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb de email met de bezwaarbrief verzonden. Ben benieuwd.
Wel echt raar bij Essent dat je nergens op de website een emailadres kan vinden
Ik zit ook bij Essent waar heb jij hem heen gestuurd ga dit ook natuurlijk doen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_206080465
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 20:31 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Ik zit ook bij Essent waar heb jij hem heen gestuurd ga dit ook natuurlijk doen.
Ik kon online 2 emailadressen vinden van Essent, voor de zekerheid naar beide gestuurd: antwoordconsument@essent.nl en
email@essent.nl

Hun hoofdkantoor staat op dit adres:
Essent Hoofdkantoor
Willemsplein 4
5211 AK Den Bosch

Succes
Twiddel
  vrijdag 23 september 2022 @ 21:04:45 #35
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_206080646
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 20:54 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik kon online 2 emailadressen vinden van Essent, voor de zekerheid naar beide gestuurd: antwoordconsument@essent.nl en
email@essent.nl

Hun hoofdkantoor staat op dit adres:
Essent Hoofdkantoor
Willemsplein 4
5211 AK Den Bosch

Succes
Super lekker mailen. Hopelijk doet iedereen t.

Lekker zuigen en ze laten werken oplichters.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_206083185
Vandaag in de Telegraaf een (compleet nietszeggend) interview met Kaag. Een vraag en haar antwoord erop sprong eruit:

Wat moet u persoonlijk laten vanwege de torenhoge inflatie en stijgende prijzen?

„Ik ben er nog niet helemaal achter wat de duurste apparaten zijn, maar ik gebruik de droger niet meer. Ik was ook de kopjes weer met de hand af. Het is onnodig energieverbruik. Ik doe het uit kostenbesparing, niet als verduurzamingsprikkel. Maar als ik laat thuiskom en ik heb te veel vaat, doe ik de afwasmachine nog steeds aan.”


Nou is het natuurlijk een naaistreek om deze vraag te stellen, want natuurlijk hoeft Kaag niets te laten vanwege de inflatie en als ze dat zegt, dan kun je vervolgens haar daarmee om de oren slaan als ‘ze heeft helemaal niet door wat er speelt’, enz.

Maar toch: dit is wel heel slecht gelogen. Om twee redenen: een vaatwasser is zuiniger dan met de hand afwassen en binnenshuis drogen (waar je niet aan ontkomt als je de droger nooit gebruikt) kost ook meer energie (want een vochtig huis is veel lastiger op te warmen). Dus haar ‘besparingen’ zijn geen besparingen. Maar sowieso, hoe dom denkt zij wel niet dat de lezer is? Want wie gelooft er nu dat een Minister tijd neemt om rustig iedere dag een deel van de vaat met de hand af te wassen? En dat uit ‘kostenbesparingen’? Rly?

Uit haar leugens blijkt weer eens hoe ver verwijderd politici zijn van de dagelijkse realiteit. Het is nu toevallig Kaag, morgen is er weer een ander die een achterlijke uitspraak doet.
pi_206083337
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:02 schreef VEM2012 het volgende:
Want wie gelooft er nu dat een Minister tijd neemt om rustig iedere dag een deel van de vaat met de hand af te wassen? En dat uit ‘kostenbesparingen’? Rly?
Dat mag haar interieurverzorgster waarschijnlijk doen. :+

Je opmerking over drogen vind ik wel interessant, want ik wil zelf de droger alleen nog maar voor handdoeken gebruiken. Tot nog toe heb ik de was steeds buiten op kunnen hangen. Maar jij zegt dus: doe vooral de droger aan in de winter?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206083357
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat mag haar interieurverzorgster waarschijnlijk doen. :+

Je opmerking over drogen vind ik wel interessant, want ik wil zelf de droger alleen nog maar voor handdoeken gebruiken. Tot nog toe heb ik de was steeds buiten op kunnen hangen. Maar jij zegt dus: doe vooral de droger aan in de winter?
Dat is natuurlijk afhankelijk waar je je was ophangt. Dus wanneer jij je was boven laat drogen, en normaal ventileert bespaar je gewoon energie.
Verder wil je ook niet dat je huis te droog wordt. Dit is slecht voor je meubelen en gezondheid.
pi_206083367
De kopjes met de hand :')
Alsof ze geen andere vaat hebben.

Als ze geen andere vaat hebben zal het idd al snel voordeliger zijn om 2 of 3 kopjes met de hand te doen ipv de vaatwasser er voor te laten draaien, maar bij normaal gebruik slaat het als een tang op een varken om de kopjes met de hand te doen.
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206083412
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:36 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk afhankelijk waar je je was ophangt. Dus wanneer jij je was boven laat drogen, en normaal ventileert bespaar je gewoon energie.
Verder wil je ook niet dat je huis te droog wordt. Dit is slecht voor je meubelen en gezondheid.
Hoe werkt dat met ventileren eigenlijk? De lucht die van buiten komt heeft toch een hogere luchtvochtigheid?

Wij zitten het merendeel van het jaar prima wat luchtvochtigheid betreft. Dit is de periode van het jaar dat die wat aan de hoge kant is (60-65%), maar straks is er een periode waarin de lucht droog is en het percentage onder de 40% dreigt te komen. Dat is wel een mooie periode om de was binnen op te hangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206083427
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe werkt dat met ventileren eigenlijk? De lucht die van buiten komt heeft toch een hogere luchtvochtigheid?

Wij zitten het merendeel van het jaar prima wat luchtvochtigheid betreft. Dit is de periode van het jaar dat die wat aan de hoge kant is (60-65%), maar straks is er een periode waarin de lucht droog is en het percentage onder de 40% dreigt te komen. Dat is wel een mooie periode om de was binnen op te hangen.
De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60%. Dus dat doe je goed.
Hoe meet jij de luchtvochtigheid?
pi_206083432
Ik heb een vorstelijk salaris, dus ik heb er persoonlijk weinig last van. Daarom verhogen we in de nieuwe begroting ook de belastingen voor mensen als ik. Ik zet wel de verwarming een graadje lager omdat we collectief moeten proberen gas te besparen.


Echt, hoe moeilijk kan je het maken voor jezelf :')

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2022 08:47:35 ]
pi_206083453
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:02 schreef VEM2012 het volgende:
Vandaag in de Telegraaf een (compleet nietszeggend) interview met Kaag. Een vraag en haar antwoord erop sprong eruit:

Wat moet u persoonlijk laten vanwege de torenhoge inflatie en stijgende prijzen?

„Ik ben er nog niet helemaal achter wat de duurste apparaten zijn, maar ik gebruik de droger niet meer. Ik was ook de kopjes weer met de hand af. Het is onnodig energieverbruik. Ik doe het uit kostenbesparing, niet als verduurzamingsprikkel. Maar als ik laat thuiskom en ik heb te veel vaat, doe ik de afwasmachine nog steeds aan.”


Nou is het natuurlijk een naaistreek om deze vraag te stellen, want natuurlijk hoeft Kaag niets te laten vanwege de inflatie en als ze dat zegt, dan kun je vervolgens haar daarmee om de oren slaan als ‘ze heeft helemaal niet door wat er speelt’, enz.

Maar toch: dit is wel heel slecht gelogen. Om twee redenen: een vaatwasser is zuiniger dan met de hand afwassen en binnenshuis drogen (waar je niet aan ontkomt als je de droger nooit gebruikt) kost ook meer energie (want een vochtig huis is veel lastiger op te warmen). Dus haar ‘besparingen’ zijn geen besparingen. Maar sowieso, hoe dom denkt zij wel niet dat de lezer is? Want wie gelooft er nu dat een Minister tijd neemt om rustig iedere dag een deel van de vaat met de hand af te wassen? En dat uit ‘kostenbesparingen’? Rly?

Uit haar leugens blijkt weer eens hoe ver verwijderd politici zijn van de dagelijkse realiteit. Het is nu toevallig Kaag, morgen is er weer een ander die een achterlijke uitspraak doet.
Daar heeft ze een Tipi Wan voor die nu extra moet overwerken want er gaan nogal wat kopjes doorheen op een dag.
Go hard or go home
pi_206083469
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:49 schreef Noek het volgende:

[..]
Daar heeft ze een Tipi Wan voor die nu extra moet overwerken want er gaan nogal wat kopjes doorheen op een dag.
Nee hoor. Waarschijnlijk gaan haar bordjes en kopjes in de vaatwasser bij het restaurant en lunchroom
pi_206083477
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:46 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60%. Dus dat doe je goed.
Hoe meet jij de luchtvochtigheid?
Ons huis hangt vol met sensoren, dus ik kan op die manier in een app op elk moment de luchtvochtigheid van elk vertrek in huis zien. Dat is heel leerzaam geweest. We zitten nu in de periode dat het weer omslaat maar de verwarming nog niet volop draait. Ik weet van voorgaande jaren dat de luchtvochtigheid bij ons in huis dan hoog is. Eerst baarde me dat zorgen, want ik wil geen vochtproblemen in huis, maar inmiddels weet ik dat de luchtvochtigheid snel daalt als de verwarming volop aanstaat.

Ik zie nu een heel duidelijke correlatie tussen temperatuur en luchtvochtigheid: de koudste vertrekken in het huis hebben de hoogste luchtvochtigheid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206083495
Zal ze elke ochtend een Iced Latte Pumpkin Spice bij Starbucks halen?
En ik ben momenteel van Nespresso overgestapt op de cupjes van de Lidl.
Go hard or go home
pi_206083496
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:46 schreef Heph844 het volgende:
Ik heb een vorstelijk salaris, dus ik heb er persoonlijk weinig last van. Daarom verhogen we in de nieuwe begroting ook de belastingen voor mensen als ik. Ik zet wel de verwarming een graadje lager omdat we collectief moeten proberen gas te besparen.


Echt, hoe moeilijk kan je het maken voor jezelf :')
_O_

Mevrouw Kaag, nieuwe persvoorlichter nodig?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206083515
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe werkt dat met ventileren eigenlijk? De lucht die van buiten komt heeft toch een hogere luchtvochtigheid?

Wij zitten het merendeel van het jaar prima wat luchtvochtigheid betreft. Dit is de periode van het jaar dat die wat aan de hoge kant is (60-65%), maar straks is er een periode waarin de lucht droog is en het percentage onder de 40% dreigt te komen. Dat is wel een mooie periode om de was binnen op te hangen.
Lucht van buiten heeft in de herfst en winter regelmatig een hoge relatieve luchtvochtigheid.

Het percentage relatieve luchtvochtigheid geeft aan in hoeverre de lucht, bij de temperatuur die de lucht op dat moment heeft, is verzadigd met vocht.

Bij een relatieve luchtvochtigheid van 0% zit er geen vocht in de lucht, boven de 99% vormen de watermoleculen druppels (mist) omdat er dan zoveel vocht aanwezig is dat dit niet 'oplost' in de lucht.

Koude lucht kan echter vl minder vocht in zich opnemen dan warme lucht. Wanneer je koude vochtige lucht gaat verwarmen, daalt de relatieve luchtvochtigheid dan ook. Zonder dat er door die temperatuurstijging vocht uit de lucht verdwijnt. Dit effect zorgt er voor dat de lucht in huis vaak relatief weinig vocht bevat.

Die relatief droge lucht kan weer makkelijk vocht opnemen van de natte kleding op je wasrekje. Waardoor je was dus goed kan drogen. En het drogen van je was helpt dan weer om je luchtvochtigheid op peil te houden.

In een huis met voldoende ventilatie zal het dagelijks drogen van een wasje op een wasrek echt niet tot vochtproblemen leiden.
pi_206083524
Ik vind Kaag met haar voorbeelden trouwens juist wl exemplarisch voor ‘het volk’. Ik heb in mijn omgeving ook mensen die druk bezig zijn met elke dag hun telefoonoplader uit het stopcontact te trekken. Mijn buurman heeft zijn elektrische deurbel uitgeschakeld om stroom te besparen. Prima hoor, maar de grote energiebesparingen laten ze liggen. Mensen hebben over het algemeen geen idee waar de kosten zitten.
pi_206083534
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ons huis hangt vol met sensoren, dus ik kan op die manier in een app op elk moment de luchtvochtigheid van elk vertrek in huis zien. Dat is heel leerzaam geweest. We zitten nu in de periode dat het weer omslaat maar de verwarming nog niet volop draait. Ik weet van voorgaande jaren dat de luchtvochtigheid bij ons in huis dan hoog is. Eerst baarde me dat zorgen, want ik wil geen vochtproblemen in huis, maar inmiddels weet ik dat de luchtvochtigheid snel daalt als de verwarming volop aanstaat.

Ik zie nu een heel duidelijke correlatie tussen temperatuur en luchtvochtigheid: de koudste vertrekken in het huis hebben de hoogste luchtvochtigheid.
Misschien een idee om je woonkamer te verwarmen met een airco? Een airco haalt ook vocht uit je ruimte, dus sneller op temperatuur. Mijn airco staat klaar om te worden gehangen. Dit gaat mij een besparing opleveren van 1000m gas. Verbruik zal rond de 1300kwh zijn. Bijkomend voordeel is dat je in de zomer ook lekker kan koelen.
pi_206083571
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Lucht van buiten heeft in de herfst en winter regelmatig een hoge relatieve luchtvochtigheid.

Het percentage relatieve luchtvochtigheid geeft aan in hoeverre de lucht, bij de temperatuur die de lucht op dat moment heeft, is verzadigd met vocht.

Bij een relatieve luchtvochtigheid van 0% zit er geen vocht in de lucht, boven de 99% vormen de watermoleculen druppels (mist) omdat er dan zoveel vocht aanwezig is dat dit niet 'oplost' in de lucht.

Koude lucht kan echter vl minder vocht in zich opnemen dan warme lucht. Wanneer je koude vochtige lucht gaat verwarmen, daalt de relatieve luchtvochtigheid dan ook. Zonder dat er door die temperatuurstijging vocht uit de lucht verdwijnt. Dit effect zorgt er voor dat de lucht in huis vaak relatief weinig vocht bevat.

Die relatief droge lucht kan weer makkelijk vocht opnemen van de natte kleding op je wasrekje. Waardoor je was dus goed kan drogen. En het drogen van je was helpt dan weer om je luchtvochtigheid op peil te houden.

In een huis met voldoende ventilatie zal het dagelijks drogen van een wasje op een wasrek echt niet tot vochtproblemen leiden.
Ik snap alles tot je laatste zin wel, maar in hoeverre zorgt ventilatie ervoor dat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt? Mijn idee zou zijn dat die vertrekken kouder worden en een hogere luchtvochtigheid krijgen. Maar goed, misschien is dit te offtopic.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206083581
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:56 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
Misschien een idee om je woonkamer te verwarmen met een airco? Een airco haalt ook vocht uit je ruimte, dus sneller op temperatuur. Mijn airco staat klaar om te worden gehangen. Dit gaat mij een besparing opleveren van 1000m gas. Verbruik zal rond de 1300kwh zijn. Bijkomend voordeel is dat je in de zomer ook lekker kan koelen.
No thanks, heb net een warmtepomp en heb geen behoefte aan koeling in de zomer. 't Is hier Spanje niet. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206083609
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat mag haar interieurverzorgster waarschijnlijk doen. :+

Je opmerking over drogen vind ik wel interessant, want ik wil zelf de droger alleen nog maar voor handdoeken gebruiken. Tot nog toe heb ik de was steeds buiten op kunnen hangen. Maar jij zegt dus: doe vooral de droger aan in de winter?
Ja. Mits je wel een moderne hebt.
pi_206083640
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik snap alles tot je laatste zin wel, maar in hoeverre zorgt ventilatie ervoor dat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt? Mijn idee zou zijn dat die vertrekken kouder worden en een hogere luchtvochtigheid krijgen. Maar goed, misschien is dit te offtopic.
Ventilatie zorgt er voor dat warme lucht die in absolute hoeveelheid veel vocht bevat naar buiten wordt afgevoerd en er koude lucht die in absolute zin weinig vocht bevat (ondanks de hoge relatieve luchtvochtigheid) wordt toegevoegd aan de lucht in de woning. Die koude lucht wordt in de woning vervolgens verwarmd, waardoor de relatieve vochtigheid van die koude lucht (en daarmee ook het gemiddelde in de kamer) daalt.
pi_206083659
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:36 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk afhankelijk waar je je was ophangt. Dus wanneer jij je was boven laat drogen, en normaal ventileert bespaar je gewoon energie.
Verder wil je ook niet dat je huis te droog wordt. Dit is slecht voor je meubelen en gezondheid.
Dat valt wel mee hoor. Ik heb mijn huis in Nederland tussen de 45-25% (het schommelt uiteraard). Dat is in theorie wat te laag. Nergens last van.
pi_206083727
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:55 schreef Heph844 het volgende:
Ik vind Kaag met haar voorbeelden trouwens juist wl exemplarisch voor ‘het volk’. Ik heb in mijn omgeving ook mensen die druk bezig zijn met elke dag hun telefoonoplader uit het stopcontact te trekken. Mijn buurman heeft zijn elektrische deurbel uitgeschakeld om stroom te besparen. Prima hoor, maar de grote energiebesparingen laten ze liggen. Mensen hebben over het algemeen geen idee waar de kosten zitten.
Eens. Maar je verwacht gewoon iets meer van een Minister dan van het volk, nietwaar?
pi_206083842
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 09:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ventilatie zorgt er voor dat warme lucht die in absolute hoeveelheid veel vocht bevat naar buiten wordt afgevoerd en er koude lucht die in absolute zin weinig vocht bevat (ondanks de hoge relatieve luchtvochtigheid) wordt toegevoegd aan de lucht in de woning. Die koude lucht wordt in de woning vervolgens verwarmd, waardoor de relatieve vochtigheid van die koude lucht (en daarmee ook het gemiddelde in de kamer) daalt.
Dank je. :*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 24 september 2022 @ 09:27:25 #58
22565 asco
Los in deze tent
pi_206083908
Heeft Kaag dan geen zonnepanelen? Want mijn droger en vaatwasmachine (en alle andere apparaten) kosten helemaal niks. Zelf s'nachts niet want dan neemt de accu het over. :7

Maar mijn mening is dat Kaag met haar 4 nakomelingen gewoon helemaal niks moet gaan wauwelen over een beter milieu. :R
  zaterdag 24 september 2022 @ 09:43:53 #59
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206084056
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:46 schreef Heph844 het volgende:
Ik heb een vorstelijk salaris, dus ik heb er persoonlijk weinig last van. Daarom verhogen we in de nieuwe begroting ook de belastingen voor mensen als ik. Ik zet wel de verwarming een graadje lager omdat we collectief moeten proberen gas te besparen.


Echt, hoe moeilijk kan je het maken voor jezelf :')
Ze komt een tikkeltje elitair over.
pi_206084086
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 09:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat valt wel mee hoor. Ik heb mijn huis in Nederland tussen de 45-25% (het schommelt uiteraard). Dat is in theorie wat te laag. Nergens last van.
Uiteraard is dat geen probleem. Maar wanneer je luchtvochtigheid extreem langdurig te laag is, is dit in ieder geval niet bevorderlijk voor al het hout in je huis.
pi_206084133
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 09:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ventilatie zorgt er voor dat warme lucht die in absolute hoeveelheid veel vocht bevat naar buiten wordt afgevoerd en er koude lucht die in absolute zin weinig vocht bevat (ondanks de hoge relatieve luchtvochtigheid) wordt toegevoegd aan de lucht in de woning. Die koude lucht wordt in de woning vervolgens verwarmd, waardoor de relatieve vochtigheid van die koude lucht (en daarmee ook het gemiddelde in de kamer) daalt.
Het is jammer dat we nog steeds hopeloos achterlopen qua ventilatie en nog steeds geen balansventilatie als harde eis stellen. Daarmee kun je immers middels een enthalpiewisselaar ook vocht terugwinnen. Bij koud weer bespaar je zo 2000 watt of meer aan warmteverlies. Dan zouden ineens heel wat meer huizen lage energielasten hebben.

Nee, in Nederland zijn we bezig met de led verlichting uurtje eerder uitdoen en op 34 graden ipv 37 graden douchen.
  zaterdag 24 september 2022 @ 10:40:28 #62
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_206084404
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 09:43 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ze komt een tikkeltje elitair over.
Kom je nu pas tot die conclusie?
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_206084656
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:02 schreef VEM2012 het volgende:
Vandaag in de Telegraaf een (compleet nietszeggend) interview met Kaag. Een vraag en haar antwoord erop sprong eruit:

Wat moet u persoonlijk laten vanwege de torenhoge inflatie en stijgende prijzen?

„Ik ben er nog niet helemaal achter wat de duurste apparaten zijn, maar ik gebruik de droger niet meer. Ik was ook de kopjes weer met de hand af. Het is onnodig energieverbruik. Ik doe het uit kostenbesparing, niet als verduurzamingsprikkel. Maar als ik laat thuiskom en ik heb te veel vaat, doe ik de afwasmachine nog steeds aan.”


Nou is het natuurlijk een naaistreek om deze vraag te stellen, want natuurlijk hoeft Kaag niets te laten vanwege de inflatie en als ze dat zegt, dan kun je vervolgens haar daarmee om de oren slaan als ‘ze heeft helemaal niet door wat er speelt’, enz.

Maar toch: dit is wel heel slecht gelogen. Om twee redenen: een vaatwasser is zuiniger dan met de hand afwassen en binnenshuis drogen (waar je niet aan ontkomt als je de droger nooit gebruikt) kost ook meer energie (want een vochtig huis is veel lastiger op te warmen). Dus haar ‘besparingen’ zijn geen besparingen. Maar sowieso, hoe dom denkt zij wel niet dat de lezer is? Want wie gelooft er nu dat een Minister tijd neemt om rustig iedere dag een deel van de vaat met de hand af te wassen? En dat uit ‘kostenbesparingen’? Rly?

Uit haar leugens blijkt weer eens hoe ver verwijderd politici zijn van de dagelijkse realiteit.
Het is nu toevallig Kaag, morgen is er weer een ander die een achterlijke uitspraak doet.
Inderdaad. "Wie zijn die mensen" daar in Den Haag.
Volledig los van de werkelijkheid, met de rug naar de samenleving, oordoppen in en oogkleppen maatje XXL voor.

Het jongste voorbeeld van het energieplafond is weer schrijnend.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 24-09-2022 11:26:04 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_206084750
Klanten met extreme verhogingen worden gevraagd deze brief op te sturen naar hun leverancier.

https://www.consuwijzer.n(...)mijn-tariefwijziging
  zaterdag 24 september 2022 @ 11:41:32 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206084811
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:02 schreef VEM2012 het volgende:
Vandaag in de Telegraaf een (compleet nietszeggend) interview met Kaag. Een vraag en haar antwoord erop sprong eruit:

Wat moet u persoonlijk laten vanwege de torenhoge inflatie en stijgende prijzen?

„Ik ben er nog niet helemaal achter wat de duurste apparaten zijn, maar ik gebruik de droger niet meer. Ik was ook de kopjes weer met de hand af. Het is onnodig energieverbruik. Ik doe het uit kostenbesparing, niet als verduurzamingsprikkel. Maar als ik laat thuiskom en ik heb te veel vaat, doe ik de afwasmachine nog steeds aan.”


Nou is het natuurlijk een naaistreek om deze vraag te stellen, want natuurlijk hoeft Kaag niets te laten vanwege de inflatie en als ze dat zegt, dan kun je vervolgens haar daarmee om de oren slaan als ‘ze heeft helemaal niet door wat er speelt’, enz.

Maar toch: dit is wel heel slecht gelogen. Om twee redenen: een vaatwasser is zuiniger dan met de hand afwassen en binnenshuis drogen (waar je niet aan ontkomt als je de droger nooit gebruikt) kost ook meer energie (want een vochtig huis is veel lastiger op te warmen). Dus haar ‘besparingen’ zijn geen besparingen. Maar sowieso, hoe dom denkt zij wel niet dat de lezer is? Want wie gelooft er nu dat een Minister tijd neemt om rustig iedere dag een deel van de vaat met de hand af te wassen? En dat uit ‘kostenbesparingen’? Rly?

Uit haar leugens blijkt weer eens hoe ver verwijderd politici zijn van de dagelijkse realiteit. Het is nu toevallig Kaag, morgen is er weer een ander die een achterlijke uitspraak doet.
Vermakelijk en uiterst triest hoe losgezongen ook Kaag is van de werkelijkheid. Met de hand steeds een paar kopjes afwassen is veel duurder dat de vaatwasser opvullen en die dan laten draaien. Binnenhuis drogen is idd vaak geen optie in een gesoleerd & tochtdicht huis, het vocht moet ergens naartoe.

Het was een spindokterpoging van Kaag om hoogzittend op haar troon om af te dalen om zich te verbinden met het gepeupel. Geen onwil of opzet; maar ze kan gewoon niet anders. Het is als de gepriviligeerde die zich afvraagt waarom mensen in de rij (willen) gaan staan of hun (energie)rekening niet - kunnen - betalen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206084813
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 11:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Klanten met extreme verhogingen worden gevraagd deze brief op te sturen naar hun leverancier.

https://www.consuwijzer.n(...)mijn-tariefwijziging
Heeft niets van doen met externe verhogingen maar met het feit dat ze een verhoging minimaal 30 dagen vantevoren moeten melden. En niet 1 week zoals nu is gebeurd.
  zaterdag 24 september 2022 @ 11:44:01 #67
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206084836
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 11:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Klanten met extreme verhogingen worden gevraagd deze brief op te sturen naar hun leverancier.

https://www.consuwijzer.n(...)mijn-tariefwijziging
Goed bedoeld maar verlies van eigen energie. Het gaat geen sikkepit helpen om de rekening te verlagen, sterker; door de maatschappij op te zadelen met protesten, gaat die rekening (straks) alleen maar - op tijd - omhoog.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zaterdag 24 september 2022 @ 11:49:18 #68
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206084878
Hopelijk vinden ze snel een oplossing voor stadswarmte...

twitter


Dit soort bedragen zijn echt hoog, gemiddeld verbruik is 40 GJ in Nederland.
  zaterdag 24 september 2022 @ 11:55:58 #69
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206084947
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 09:54 schreef Confetti het volgende:

[..]
Het is jammer dat we nog steeds hopeloos achterlopen qua ventilatie en nog steeds geen balansventilatie als harde eis stellen. Daarmee kun je immers middels een enthalpiewisselaar ook vocht terugwinnen. Bij koud weer bespaar je zo 2000 watt of meer aan warmteverlies. Dan zouden ineens heel wat meer huizen lage energielasten hebben.

Nee, in Nederland zijn we bezig met de led verlichting uurtje eerder uitdoen en op 34 graden ipv 37 graden douchen.
Balansventilatie in een bestaande woning die daar niet voor ontworpen was, kost all snel tussen de 5.000 - 8.000 en ws veel meer indien ook - doorgaans - de constructie moet worden aangepast.
Zo maar wat ventilatie aan/afzuig pijpen plaatsen in elke kamer is ook niet wat mensen willen (zien) in hun aangeklede woning. Voorts vraagt BLV regelmatig (schoonmaak)onderhoud dat ook niet eenvoudig noch gratis is.

Probleem is vooral steeds achter de wagen lopen en ergens een schuld(gevoel) neerleggen. Het huis van 1990 of 2000 of zelfs 2010 was bij bouw up to date maar kon niet weten/vermoeden dat decennia later, de regels en overwegingen van uitgangspunten veranderen.
Ik zou er meer voor pleiten dat indien de overheid die zo begaan is met energiegebruik, zij ook de rekening betaald voor het verminderen en dan van de consument verlangt/eist dat die dezelfde (gendexeerde) rekening als voorheen blijft betalen. Er is dan gene (prijs)voordeel. En nee, balansventilatie is niet prettiger dan de natuurlijke versie.

Voordeel is bewerkstelligen besparing(en) en de gebruiker weet precies waar die aan toe is (ivm vast prijs, energie).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 24 september 2022 @ 12:02:40 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206085018
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 11:49 schreef Momo het volgende:
Hopelijk vinden ze snel een oplossing voor stadswarmte...

[ twitter ]

Dit soort bedragen zijn echt hoog, gemiddeld verbruik is 40 GJ in Nederland.
Ik vrees dat dit de komende jaren heel zorgvuldig moet worden uitgezocht voordat men - als het kalf verdronken is - met een Haagse regeling gaat komen. Nu is er nog even uitstel maar per 1/1/23 verbleken de prijzen.

Sws was de eerdere prijsverhoging van ca 25 naar ( 40 en door 9% BTW nu) 35, al van de zotte.
Wat wel prettig is dat steeds meer mensen ontdekken dat er niets te kiezen valt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206085058
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die relatief droge lucht kan weer makkelijk vocht opnemen van de natte kleding op je wasrekje. Waardoor je was dus goed kan drogen. En het drogen van je was helpt dan weer om je luchtvochtigheid op peil te houden.

In een huis met voldoende ventilatie zal het dagelijks drogen van een wasje op een wasrek echt niet tot vochtproblemen leiden.
Was drogen in huis werkt maar voor 1a 2 uurtjes daarna daalt de relatieve luchtvochtigheid net zo snel weer.
Het klopt is een fabeltje dat natte was veel bijdraagt aan de luchtvochtigheid in huis dan ventileer je simpelweg niet.

Bij een redelijk geisolleerde huis hoef je boven niet actief te verwarmen, blijft voldoende warm.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 september 2022 @ 12:26:50 #72
862 Arcee
Look closer
pi_206085264
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 08:55 schreef Heph844 het volgende:
Prima hoor, maar de grote energiebesparingen laten ze liggen.
Welke?
pi_206085511
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 september 2022 11:55 schreef Vallon het volgende:

[..]

Probleem is vooral steeds achter de wagen lopen en ergens een schuld(gevoel) neerleggen. Het huis van 1990 of 2000 of zelfs 2010 was bij bouw up to date maar kon niet weten/vermoeden dat decennia later, de regels en overwegingen van uitgangspunten veranderen.

Oorzaak is vooral de manier hoe de meeste woningbouw in Nederland plaatsvindt. Namelijk projectmatige bouw in opdracht van projectontwikkelaars.

Een projectontwikkelaar heeft als doel zo veel mogelijk winst maken. Die winst maak je door voor alles wat niet zichtbaar is en dus niet bijdraagt aan de eerste 'beleving' van het huis zo goedkoop mogelijk uit te voeren. En dus het minimale te doen wat op gebied van isolatie en dergelijke vereist is. En voor elk beetje extra de hoofdprijs te vrsgen.
Een particuliere opdrachtgever heeft als doel om binnen het budget een zo fijn mogelijk huis te bouwen. Die zal, als hij goed wordt voorgelicht, eerder kiezen voor een paar cm extra isolatie. Of glas met een betere isolatiewaarde dan het absolute minimum volgens bouwbesluit. Voor een paar honderd euro extra is een hele woning voorzien van triple glas ipv HR++.

En daar komt bij dat juist doordat het grootste deel van de woningbouw door ontwikkelaars wordt uitgevoerd de lobby richting de politiek er ook jarenlang op uit is geweest om vooral de bouwkosten zo laag mogelijk te houden. Ook nu nog hoor je de ontwikkelaars klagen over de 'hoge kosten voor gasloos bouwen'. Terwijl die kosten helemaal niet zo hoog zijn als je vanaf stap 1 de woning gasloos ontwikkeld.

Rekenen we even met prijzen van voor de huidige energiecrisis:

Vloerverwarming door de hele woning kost ca 5000 euro
Warmtepomp inclusief boiler en installatie ca 10000 euro
Krachtgroepen in de meterkast + kabels naar warmtepomp en keuken ca 500 euro.

Voor een woning met gas zit je snel op de volgende kosten:
Overal lelijke goedkope radiatoren + op bouw leidingen in zicht 3000, ingefreesde leidingen + luxere radiatoren 5000
Cv-ketel + leidingwerk 2500
Aanleg gasaansluiting door netbeheerder 2500
Aanleg gasleiding naar keuken en zolder 500

Zit je op een verschil van 5000-7500 in bouwkosten. Waar de ontwikkelaar dan rustig 30.000-50.000 euro voor weet door te berekenen. Want 'gasloos is duur'.
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:12:43 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206085631
Ik pik er dit even uit...
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Een projectontwikkelaar heeft als doel zo veel mogelijk winst maken. Die winst maak je door voor alles wat niet zichtbaar is en dus niet bijdraagt aan de eerste 'beleving' van het huis zo goedkoop mogelijk uit te voeren.
Dit heet marktwerking; en dan is het wat de gek, net als voor energie er voor wil en moet betalen.
Eerder gezegd, de prijs van een goed wordt alleen bepaald door de omstandigheden.

Martkwerking is goed mits eenmaal iedereen - en ik ben zelfs geneigd, te zeggen onvoorwaardelijk - mag/kan rekenen op een bepaald leefminimum.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:21:49 #75
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206085717
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:07 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Was drogen in huis werkt maar voor 1a 2 uurtjes daarna daalt de relatieve luchtvochtigheid net zo snel weer.
Het klopt is een fabeltje dat natte was veel bijdraagt aan de luchtvochtigheid in huis dan ventileer je simpelweg niet.

Bij een redelijk geisolleerde huis hoef je boven niet actief te verwarmen, blijft voldoende warm.
Ieders omstyandigheden zijn anders en daarom zijn stelligheden niet zomaar te maken.
We hebben een redelijk gesoleerd huis en wanneer we de was te drogen hangen, merken wij dat dagenlang.
Wij moeten echt de (lucht)vochtigheidsmeter in de gaten houden om te voorkomen dat zaken gaan (be)schimmelen.
En nee, met 2x30min ventileren; ververs je wel de lucht maar haal je zeker niet te vochtigheid - die in de muren zit - weg.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206086015
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:21 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ieders omstyandigheden zijn anders en daarom zijn stelligheden niet zomaar te maken.
We hebben een redelijk gesoleerd huis en wanneer we de was te drogen hangen, merken wij dat dagenlang.
Wij moeten echt de (lucht)vochtigheidsmeter in de gaten houden om te voorkomen dat zaken gaan (be)schimmelen.
En nee, met 2x30min ventileren; ververs je wel de lucht maar haal je zeker niet te vochtigheid - die in de muren zit - weg.
Jeetje dat is een groot verschil dan :o Qua isolatie denk ik altijd aan warmte en tocht maar valt dus wat betreft luchtvochtigheid ook niet te onderschatten!

In de winter tuimelt hier de luchtvochtigheid naar rond de 30%, ik heb daar vrij snel last van ivm gezondheid. Dat we de was binnen drogen is het enige wat echt een beetje zoden aan de dijk zet maar helpt hier helaas maar een paar uur of met wat mazzel een dag en hebben vaak maar 1 of 2 dagen per week was hangen. Ik heb vorige winter overal al van die ouderwetse bakjes met water aan de radiatoren gehangen (de blokker heeft ze nog :P ) en dat helpt wel met een paar procentjes maar geen wereld van verschil dus. Hier energielabel D en overal tocht dus dat verklaart wel waarom het lastig op pijl te houden is.
pi_206086030
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 20:54 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik kon online 2 emailadressen vinden van Essent, voor de zekerheid naar beide gestuurd: antwoordconsument@essent.nl en
email@essent.nl

Hun hoofdkantoor staat op dit adres:
Essent Hoofdkantoor
Willemsplein 4
5211 AK Den Bosch

Succes
Dit soort bedrijven hebben een catch all.

Dus ook wanneer je zou mailen naar hondenmand@essent.nl komt het bij hen aan.

Ik zou kiezen voor service, klantenservice, klachten, administratie oid.
pi_206086271
Weer mail ontvangen van Eneco:

Belangrijk: we hebben in je huidige tarieven en termijnbedrag nog geen rekening gehouden met het prijsplafond. Wanneer alle maatregelen definitief zijn informeren we je over de juiste hoogte van je termijnbedrag.
pi_206086272
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:12 schreef Vallon het volgende:
Ik pik er dit even uit...
[..]
Dit heet marktwerking; en dan is het wat de gek, net als voor energie er voor wil en moet betalen.
Eerder gezegd, de prijs van een goed wordt alleen bepaald door de omstandigheden.

Martkwerking is goed mits eenmaal iedereen - en ik ben zelfs geneigd, te zeggen onvoorwaardelijk - mag/kan rekenen op een bepaald leefminimum.
Nee, die situatie is juist een voorbeeld van een door de overheid gecreerd gebrek aan marktwerking. Al decennia lang worden er op de meeste grootschalige nieuwbouw locaties amper vrije kavels uitgegeven. En als ze er al zijn, dan legt de gemeente in de meeste gevallen bij voorbaat al vast in het 'kavelpaspoort' dat er op die kavels alleen een riante woning gebouwd mag worden die voor het gros onbetaalbaar is. Vrij een kavel kiezen van een zelf gekozen oppervlakte en vervolgens vrij het bouwvolume bepalen naar gelang budget en zelf je aannemer opdracht geven is er in Nederland nauwelijks bij, afgezien van de rijkste 10% ofzo en een enkele gelukkige die voor een kleinere kavel wordt ingeloot.

Dus hoezo marktwerking?
De situatie die ik omschreef is juist een uitstekend voorbeeld van hoe gecreerde schaarste als gebrek van een vrije markt leidt tot suboptimale producten tegen een hoge prijs, wanneer prijs en kwaliteit van die producten niet of beperkt worden gereguleerd.
pi_206086292
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:21 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ieders omstyandigheden zijn anders en daarom zijn stelligheden niet zomaar te maken.
We hebben een redelijk gesoleerd huis en wanneer we de was te drogen hangen, merken wij dat dagenlang.
Wij moeten echt de (lucht)vochtigheidsmeter in de gaten houden om te voorkomen dat zaken gaan (be)schimmelen.
En nee, met 2x30min ventileren; ververs je wel de lucht maar haal je zeker niet te vochtigheid - die in de muren zit - weg.
Ventileren moet je dan ook continue doen, 24 uur per dag. Op laag niveau bij afwezigheid of n persoon in huis, midden niveau bij 2-4 personen in huis en hoog niveau bij een huis vol bezoek. Die 30 minuten de ramen open zetten heet 'even luchten' en is geen ventileren.
pi_206086402
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:32 schreef RapaNui het volgende:
Weer mail ontvangen van Eneco:

Belangrijk: we hebben in je huidige tarieven en termijnbedrag nog geen rekening gehouden met het prijsplafond. Wanneer alle maatregelen definitief zijn informeren we je over de juiste hoogte van je termijnbedrag.
Maar krijg je dat van oktober dan met terugwerkende kracht terug?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_206086858
twitter

Maandelijks salderen de kop ingedrukt :)
pi_206086917
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ventileren moet je dan ook continue doen, 24 uur per dag. Op laag niveau bij afwezigheid of n persoon in huis, midden niveau bij 2-4 personen in huis en hoog niveau bij een huis vol bezoek. Die 30 minuten de ramen open zetten heet 'even luchten' en is geen ventileren.
Maar dusdanig goed ventileren is in veel huizen lastig omdat er geen ventilatiesysteem is maar hoogstens een roostertje hier en daar en zal het vooral dmv ramen open zetten moeten. In de zomer is dat niet zo snel een punt maar de rest van het jaar zit je dan al snel met het dilemma warmte versus ventilatie. Voorheen kon je nog wel wegkomen met raam open n verwarming aan, dat was dan niet echt zuinig maar het was ook geen compleet maffe keuze. Maar met de huidige prijzen is dat eigenlijk gewoon niet meer te doen, wel voor kortere tijd maar dan zit je dus in categorie ‘even luchten’.

Op de lange termijn zijn dit soort dingen wel op te lossen dmv modernisatie van woningen, maarja dat is dus lange termijn.
pi_206086977
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:57 schreef vPlien het volgende:

[..]
Maar dusdanig goed ventileren is in veel huizen lastig omdat er geen ventilatiesysteem is maar hoogstens een roostertje hier en daar en zal het vooral dmv ramen open zetten moeten. In de zomer is dat niet zo snel een punt maar de rest van het jaar zit je dan al snel met het dilemma warmte versus ventilatie. Voorheen kon je nog wel wegkomen met raam open n verwarming aan, dat was dan niet echt zuinig maar het was ook geen compleet maffe keuze. Maar met de huidige prijzen is dat eigenlijk gewoon niet meer te doen, wel voor kortere tijd maar dan zit je dus in categorie ‘even luchten’.

Op de lange termijn zijn dit soort dingen wel op te lossen dmv modernisatie van woningen, maarja dat is dus lange termijn.
er zijn gewoon richtlijnen hoor hoeveel ventilatie je moet toepassen in een woning. Ik zal eens zoeken, maar je kan dan prima een rooster maken met die oppervlakte.

[edit]2 roosters van ca 0.1 m2 is genoeg voor een typische woonkamer.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjorsie1982 op 24-09-2022 16:12:48 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206087882
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
er zijn gewoon richtlijnen hoor hoeveel ventilatie je moet toepassen in een woning. Ik zal eens zoeken, maar je kan dan prima een rooster maken met die oppervlakte.

[edit]2 roosters van ca 0.1 m2 is genoeg voor een typische woonkamer.
Ah thanks voor het opzoeken, dat valt inderdaad wel te overzien. En ik kan me ook voorstellen dat als je qua roosters niet goed zit dat de ramen dan ook nog achter lopen dus dat is dan wel even een project maar je hebt dan wel gelijk twee vliegen in een klap als je nieuwe ramen incl roosters plaatst.

Ik ga me hier nog wat meer over inlezen, valt nog veel te leren geloof ik :)
  zaterdag 24 september 2022 @ 18:25:32 #86
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206088128
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:54 schreef vPlien het volgende:

[..]
Jeetje dat is een groot verschil dan :o Qua isolatie denk ik altijd aan warmte en tocht maar valt dus wat betreft luchtvochtigheid ook niet te onderschatten!

In de winter tuimelt hier de luchtvochtigheid naar rond de 30%, ik heb daar vrij snel last van ivm gezondheid. Dat we de was binnen drogen is het enige wat echt een beetje zoden aan de dijk zet maar helpt hier helaas maar een paar uur of met wat mazzel een dag en hebben vaak maar 1 of 2 dagen per week was hangen. Ik heb vorige winter overal al van die ouderwetse bakjes met water aan de radiatoren gehangen (de blokker heeft ze nog :P ) en dat helpt wel met een paar procentjes maar geen wereld van verschil dus. Hier energielabel D en overal tocht dus dat verklaart wel waarom het lastig op pijl te houden is.
Veel hangt ook samen met de bouwconstructie en de "adembaardheid" van de muren. Het huis hier is relatief stabiel en vocht komt er moeilijk in en uit. Warmtebeleving zit 'm idd ook hoe vochtig het is. Idd. 30% is te droog en 90% weer te nat. Ideaal is tussen de 40 en 60%.

Dat maakt het ook zo moielijk om een regeling te maken die voor iedereen van toepassing is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206088405
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 11:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Klanten met extreme verhogingen worden gevraagd deze brief op te sturen naar hun leverancier.

https://www.consuwijzer.n(...)mijn-tariefwijziging
Door dat aan ieder individu over te laten staat de consument heel zwak. Terwijl we een ACM daarvoor hebben. Schandelijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206088905
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:58 schreef Za het volgende:

[..]
Dit soort bedrijven hebben een catch all.

Dus ook wanneer je zou mailen naar hondenmand@essent.nl komt het bij hen aan.

Ik zou kiezen voor service, klantenservice, klachten, administratie oid.
oplichters@essent.nl komt ook aan
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_206089347
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:32 schreef RapaNui het volgende:
Weer mail ontvangen van Eneco:

Belangrijk: we hebben in je huidige tarieven en termijnbedrag nog geen rekening gehouden met het prijsplafond. Wanneer alle maatregelen definitief zijn informeren we je over de juiste hoogte van je termijnbedrag.
Wat heeft de hoogte van de prijzen te maken met de hoogte van het plafond?

Ohhh wacht..... De energiemaatschappijen gaan toch misbruik maken van het plafond.
  zondag 25 september 2022 @ 00:04:03 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206092070
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 18:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Door dat aan ieder individu over te laten staat de consument heel zwak. Terwijl we een ACM daarvoor hebben. Schandelijk.
Ach het houdt de klant bezig met een illusionair gevoel van "macht" en doet vooral afleiden van de kern dat de marktpartij, (eenzijdig) idiote prijsverhogingen oplegt. Beter is protest aantekenen tegen de opgelegde prijs en dan de ACM op CC zettend, dat er ook geen andere keuze (meer) is dan de voor de vorm aanwezige modelcontracten met nog extremere prijzen. Ongeacht (politieke) oorzaak, riekt alles naar kartelvorming; omdat het kan.

(In dit gave land waar je onterecht ingehouden VRB pas terugkrijgt wanneer je bezwaar aantekende).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 25 september 2022 @ 00:16:07 #91
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206092162
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:16 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
Wat heeft de hoogte van de prijzen te maken met de hoogte van het plafond?

Ohhh wacht..... De energiemaatschappijen gaan toch misbruik maken van het plafond.
Kweetniet of het misbruik is.... maar ik lees het als "gebruik" maken "van" een nieuwe situatie waarbij het energieplafond dan automatisch de nieuwe ondergrens van prijzen wordt (en de rest daarboven ongelimiteerd door de overheid - dus burgers - wordt bijgepast). Na stabilisatie blijft dat zo; en kan de overheid niet anders dan haar onhoudbare "staatssteun" moeten/gaan afbouwen.

Ingrijpen op marktprijzen door overheden kan feitelijk alleen door nationalisatie dat weer heel andere problemen als neerwaartse spiraal gaat veroorzaken. De leverancier(s) van energiemiddelen - buiten de EU - maakt het niet uit of ze gaan leveren aan de energiemaatschappij of in casu, de overheid.

Het worden "interessante" tijden (die er niet leuker op worden en de huidige situatie op termijn zal doen verbleken).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206095847
Een vriend van mij vertelde trouwens dat bedrijven een bezwaar per email mogen negeren, je moet het ook via het klachtenformulier doen die ze op de website hebben, of aangetekend, anders mogen ze het wettelijk negeren. Ik weet niet hoe waar dit is maar maandag (want bij Essent moet alles via die schijt chatbot) ga ik het ook even via hun klachtenroute doen.
Twiddel
pi_206096055
quote:
4s.gif Op zondag 25 september 2022 11:47 schreef summer2bird het volgende:
Een vriend van mij vertelde trouwens dat bedrijven een bezwaar per email mogen negeren, je moet het ook via het klachtenformulier doen die ze op de website hebben, of aangetekend, anders mogen ze het wettelijk negeren. Ik weet niet hoe waar dit is maar maandag (want bij Essent moet alles via die schijt chatbot) ga ik het ook even via hun klachtenroute doen.
dit geldt alleen bij een e-mail zonder ontvangstbevestiging. Of het een automatische onvangstbevestiging is of niet maakt niks uit.

Die chatbots zijn inderdaad zeer en zeer klantonvriendelijk. bij bol.com weet ik de route naar een echte persoon, bij essent moet die er ook zijn lijkt mij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206096402
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:58 schreef Za het volgende:

[..]
Dit soort bedrijven hebben een catch all.

Dus ook wanneer je zou mailen naar hondenmand@essent.nl komt het bij hen aan.

Ik zou kiezen voor service, klantenservice, klachten, administratie oid.
En door dit soort domme acties hebben bedrijven alleen maar meer mankracht nodig, als je gewoon het formulier gebruikt komt het direct in het juiste systeem.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206096533
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 18:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Door dat aan ieder individu over te laten staat de consument heel zwak. Terwijl we een ACM daarvoor hebben. Schandelijk.
Uit de strategie van de ACM:
quote:
We willen maximale impact hebben met onze middelen. Daarom moeten we kiezen welke problemen we aanpakken. Daarbij stellen wij onszelf de volgende 3 vragen:
1) Wat is de economische schade?
2) Wat is het maatschappelijk belang?
3) Hoe kan het probleem het beste worden opgelost?

Dit probleem kon blijkbaar het beste worden opgelost door niets te doen en het de consument zelf maar te laten uitzoeken.
pi_206099041
Inmiddels is de euro nog verder onder de magische grens gezakt.

0,97 tov de dollar :')

En dat gaat gewoon nog veel lager worden.
pi_206099054
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 12:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
En door dit soort domme acties hebben bedrijven alleen maar meer mankracht nodig, als je gewoon het formulier gebruikt komt het direct in het juiste systeem.
Succes met het formulier vinden als je bij Essent zit.
Twiddel
pi_206099101
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 12:56 schreef raptorix het volgende:

En door dit soort domme acties hebben bedrijven alleen maar meer mankracht nodig, als je gewoon het formulier gebruikt komt het direct in het juiste systeem.
Ja want ook echt iedereen doet dit.

Het ging me erom aan te geven dat zelfs wanneer je niet het juiste emailadres gebruikt, een foutje in je spelling, of echt geen emailadres kunt vinden, de catch all de mail toch oppakt.
pi_206099259
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 18:25 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Succes met het formulier vinden als je bij Essent zit.
Als je dat niet wilt ga je lekker op lokatie langs, of ander stuur je een brief.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206099683
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:32 schreef Alpha0 het volgende:
Komt het er nou op neer dat klanten met een vast contract konden overstappen naar een andere aanbieder als ze dachten een betere deal te krijgen en daarvoor slechts een overstapboete van een paar tientjes hoefde te betalen of zo? :') Als energiebedrijf valt daar niet naar te handelen natuurlijk. Misschien wel als prijzen laag zijn, niet zoals het nu is. Welke ambtenaar / minister / staatssecretaris heeft dit op zijn geweten? :')
Ja dus :')
Godsklere ambtenaar van Vleuten wat heb je dit land aangedaan. Echt te stupide voor woorden natuurlijk. Geen wonder dat we de hoogste energierekening in Europa hebben. :r

pi_206099745
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:21 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ja dus :')
Godsklere ambtenaar van Vleuten wat heb je dit land aangedaan. Echt te stupide voor woorden natuurlijk. Geen wonder dat we de hoogste energierekening in Europa hebben. :r

[ afbeelding ]
Woldring moet zijn mond houden.
Zonder die hele privatiseringsdrang waar een hoop mensen zich aan verrijkt hebben, hij incluis, zou het probleem veel makkelijker te bestrijden zijn.
- Souvern ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_206100459
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 18:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je dat niet wilt ga je lekker op lokatie langs, of ander stuur je een brief.
Ah ja de locatie die ze angstvallig geheim houden op de website.
Mensen die niet zo digitaal onderhouden zijn zijn op de website aangewezen en daar staat nergens waar Essent gevestigd is, waar je een brief of een email naartoe kan sturen.
Twiddel
pi_206100530
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:13 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ah ja de locatie die ze angstvallig geheim houden op de website.

LOL ja, wat een ratten! :D
Eneco zet tenminste op de site dat ze op de Marten Meesweg 5 in Rotterdam zitten.
pi_206100647
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 18:24 schreef Za het volgende:
Inmiddels is de euro nog verder onder de magische grens gezakt.

0,97 tov de dollar :')

En dat gaat gewoon nog veel lager worden.
De dollar wordt te duur tov de andere belangrijke valuta. De ECB kan de rente niet snel verhogen omdat de staatsschulden in Zuid-Europa dan niet meer houdbaar zijn.

Ik ga in het voorjaar naar de VS maar overweeg om alvast wat cash in te slaan, want de euro kan nog wel naar 0,80 USD zakken de komende maanden. En als je ziet wat je tijdens zo’n trip kapot slaat dan kan dat echt behoorlijk in de papieren lopen.
pi_206100681
Overigens ben ik ervan overtuigd dat de euro op middellange termijn ook niet houdbaar is, maar de EU zal de euro nooit opgeven dus sukkelen we verder terwijl ons geld verdampt.

Waarmee ik niet zeg dat we terug moeten naar de gulden, maar een muntunie optuigen met Duitsland, Oostenrijk, Scandinavi en de Baltics acht ik wel haalbaar.
  maandag 26 september 2022 @ 09:41:10 #106
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206105672
Laat maar crashen, lekker mijn dollars weer omwisselen voor euro's :')
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206112889
Ik kon nog niet goed ontdekken waarom wij nou een stuk meer energie verbruiken dan gemiddeld, was al in de weer gegaan met een meetstekker en handleidingen maar niks schokkends tot zover. Maar nou kwam ik erachter dat de elektrische boiler wel gemakkelijk rond de 2000 kwh per jaar zou kunnen gebruiken wat precies de hoeveelheid is die ik niet kon vinden. Dit geeft mij het idee dat die gemiddeldes gebaseerd zijn op warm water via gas ipv elektriciteit, zou dat kunnen kloppen?
pi_206113484
Enorme drukval - Nord Stream 2-leiding blijkbaar gedeeltelijk vernietigd

Er was een incident op de Russische pijpleiding in de Oostzee, zoals bevestigd door de Deense scheepvaartautoriteit. De operator Gascade spreekt van een scherpe drukval in de buis. Een ongeval wordt onwaarschijnlijk geacht. De timing van het ongeval suggereert sabotage.

Volgens de eerste berichten borrelen er bij het Deense eiland Bornholm methaanbellen uit de zee. Volgens de werkmaatschappij Nord Stream 2 hebben politie en marine al een beperkingsgebied van vijf mijl ingesteld en is het vliegverkeer onder de 1.000 meter al verboden.

De reden: de pijpleiding in de Oostzee, die nooit in gebruik is genomen, lijkt op dit moment te zijn vernietigd.

https://www.welt.de/wirts(...)a.twitter.shared.web


De druk van de Nord Stream 2 pijpleiding stort van de ene op de andere dag op mysterieuze wijze in
Duitse autoriteiten hebben 'geen duidelijkheid' als ze proberen vast te stellen of onderzeese gasleiding in Russische handen lekt.

https://www.theguardian.c(...)steriously-overnight

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 26-09-2022 21:51:24 ]
pi_206113506
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 21:41 schreef Za het volgende:
Enorme drukval - Nord Stream 2-leiding blijkbaar gedeeltelijk vernietigd

Er was een incident op de Russische pijpleiding in de Oostzee, zoals bevestigd door de Deense scheepvaartautoriteit. De operator Gascade spreekt van een scherpe drukval in de buis. Een ongeval wordt onwaarschijnlijk geacht. De timing van het ongeval suggereert sabotage.

Volgens de eerste berichten borrelen er bij het Deense eiland Bornholm methaanbellen uit de zee. Volgens de werkmaatschappij Nord Stream 2 hebben politie en marine al een beperkingsgebied van vijf mijl ingesteld en is het vliegverkeer onder de 1.000 meter al verboden.

De reden: de pijpleiding in de Oostzee, die nooit in gebruik is genomen, lijkt op dit moment te zijn vernietigd.

https://www.welt.de/wirts(...)a.twitter.shared.web


De druk van de Nord Stream 2 pijpleiding stort van de ene op de andere dag op mysterieuze wijze in
Duitse autoriteiten hebben 'geen duidelijkheid' als ze proberen vast te stellen of onderzeese gasleiding in Russische handen lekt.

https://www.theguardian.c(...)steriously-overnight
Bijzonder verhaal, ja. Ben benieuwd wat daar nou heeft plaatsgevonden.
pi_206113535
twitter
Voorheen Post ID 101472
pi_206113574
twitter


Niet ondenkbaar, lek is nabij Bornholm.

https://news.upday.com/de(...)&utm_medium=referral
pi_206113603

Fragment vanaf 0;20 seconde is ontluisterend.

"There will be no Nordstream 2. We will bring an end to it."

- "How? It is a project under Germany's control."

"We will, eh, I promise you, we will be able to do it."
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206113795
quote:
14s.gif Op maandag 26 september 2022 21:51 schreef Akathisia het volgende:

Fragment vanaf 0;20 seconde is ontluisterend.

"There will be no Nordstream 2. We will bring an end to it."

- "How? It is a project under Germany's control."

"We will, eh, I promise you, we will be able to do it."
Inderdaad.
Ontluisterend. WTF
pi_206114142
twitter


Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
Hell To The Liars
  maandag 26 september 2022 @ 22:44:38 #115
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_206114171
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:41 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
Bijna oktober, het stookseizoen wat nu zo ongeveer begint. Mooie timing om de boel helemaal dicht te gooien natuurlijk als je een dictator in nood bent
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 22:58:09 #116
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206114275
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:41 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
Waarom? Rusland was niets meer gaan leveren via NS1 en 2 is nooit in gebruik genomen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 september 2022 @ 07:22:57 #117
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_206115237
Hongerwinter geld voor voedsel steken in energie om warm te blijven.
Keuzes maken.
  dinsdag 27 september 2022 @ 08:12:27 #118
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206115406
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom? Rusland was niets meer gaan leveren via NS1 en 2 is nooit in gebruik genomen.
Idd, er kwam gelukkig al nauwelijks meer wat door NS1.

Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206115435
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:42 schreef vPlien het volgende:
Ik kon nog niet goed ontdekken waarom wij nou een stuk meer energie verbruiken dan gemiddeld, was al in de weer gegaan met een meetstekker en handleidingen maar niks schokkends tot zover. Maar nou kwam ik erachter dat de elektrische boiler wel gemakkelijk rond de 2000 kwh per jaar zou kunnen gebruiken wat precies de hoeveelheid is die ik niet kon vinden. Dit geeft mij het idee dat die gemiddeldes gebaseerd zijn op warm water via gas ipv elektriciteit, zou dat kunnen kloppen?
Duh, wat had je dan in gedachte?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206115464
Vanaf gisteren nieuwe tarieven bij Oxxio, maar in de app zie ik ineens dat die tarieven ook worden toegepast op de rest van afgelopen jaar, terwijl ik toen nog lage tarieven had. Ik hoop dat het een bug is.
pi_206115468
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:24 schreef PicoMMP het volgende:
Vanaf gisteren nieuwe tarieven bij Oxxio, maar in de app zie ik ineens dat die tarieven ook worden toegepast op de rest van afgelopen jaar, terwijl ik toen nog lage tarieven had. Ik hoop dat het een bug is.
Die kans acht ik vrij groot, dit soort aanpassingen zijn meestal niet eenvoudig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206115511
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die kans acht ik vrij groot, dit soort aanpassingen zijn meestal niet eenvoudig.
Ik zie nu ook dat het doorgaat tot 2021.

De app heeft ook geen advies meer over het termijnbedrag. Ik betaalde altijd 100,- en hun advies was altijd 54,- op basis van gebruik. Eerder deze maand was het advies zelfs gedaald naar 38,-. Nu heb ik hem zelf maar verhoogd naar 150,- :P
pi_206115526
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:33 schreef PicoMMP het volgende:

[..]
Ik zie nu ook dat het doorgaat tot 2021.

De app heeft ook geen advies meer over het termijnbedrag. Ik betaalde altijd 100,- en hun advies was altijd 54,- op basis van gebruik. Eerder deze maand was het advies zelfs gedaald naar 38,-. Nu heb ik hem zelf maar verhoogd naar 150,- :P
Ik heb zelf met de mensen gewerkt die de formules voor termijnbedragen maken, het is enorm complex in sommige gevallen vooral als je eindafrekening in het voorjaar zit en je daar een paar maanden vanaf bent, daar zie je soms nog wel behoorlijk grote uitschieters.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206116052
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:41 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
Er werd al niets door die pijp geleverd en er is ook al een paar maanden niet meer de verwachting dat NS2 op korte termijn in gebruik genomen zou worden.

Dit heeft momenteel en voor komende winter dus nergens echt invloed op, tenzij er weer wat speculanten gokken op paniek-stuiptrekkingen.
pi_206116769
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:41 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
Er was misschien in beide nog kussengas, die is zover ik weet nodig voor de druk.
Wanneer die is weggepompt valt de druk dan geheel weg?

Maar dan klopt het bericht over het lek nabij Bornholm niet, evenmin de uitspraken van Biden.
pi_206116795
Ik heb vanochtend Eneco maar gebeld over die tariefswijziging. Ze zeggen dat ik de voorwaarden staat dat ze 10 dagen als termijn aanhouden om nieuwe tarieven te communiceren en mijn verzoek om de nieuwe tarieven pas na 30 dagen in te laten gaan is afgewezen. Ze beweren met de ACM in gesprek te zijn hierover omdat 30 dagen niet werkbaar zou zijn. Lekker je bedrijfsrisico afschuiven op je klanten. Kutbedrijf.
pi_206116826
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:41 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
Waarom? NS2 is niet in gebruik en NS1 was al bijna volledig afgeknepen.
pi_206116835
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:41 schreef Droopie het volgende:
[ twitter ]

Dit kan wel eens heel vervelend gaan worden voor ons.
Geen idee of het storm in glas water is, of begin van een energiecrisis die zijn weerga niet kent.
twitter


Dit wordt toch nauwkeurig nagegaan door betrokken partijen neem ik aan, dit is geen toeval.
Wat/wie denk jij dat de oorzaak is?
pi_206116892
Kan dat suggestieve “is het niet toevallig dat”-gelul niet in BNW?
pi_206116915
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik heb vanochtend Eneco maar gebeld over die tariefswijziging. Ze zeggen dat ik de voorwaarden staat dat ze 10 dagen als termijn aanhouden om nieuwe tarieven te communiceren en mijn verzoek om de nieuwe tarieven pas na 30 dagen in te laten gaan is afgewezen. Ze beweren met de ACM in gesprek te zijn hierover omdat 30 dagen niet werkbaar zou zijn. Lekker je bedrijfsrisico afschuiven op je klanten. Kutbedrijf.
Denk dat je een sterke zaak hebt als je het voor de geschillencommissie laat komen, maar Eneco gokt er gewoon op dat de meeste mensen daar geen zin in hebben en het laten gaan.

Een andere oplossing is dat ze voor iedereen de tariefsverhoging uitstellen tot ze netjes aan de 30 dagen voldoen, maar dat zal moeten worden afgedwongen door de ACM en dat is een tandeloze tijger.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2022 11:40:09 ]
pi_206116918
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik heb vanochtend Eneco maar gebeld over die tariefswijziging. Ze zeggen dat ik de voorwaarden staat dat ze 10 dagen als termijn aanhouden om nieuwe tarieven te communiceren en mijn verzoek om de nieuwe tarieven pas na 30 dagen in te laten gaan is afgewezen. Ze beweren met de ACM in gesprek te zijn hierover omdat 30 dagen niet werkbaar zou zijn. Lekker je bedrijfsrisico afschuiven op je klanten. Kutbedrijf.
Belachelijk :N
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206116988
Tegenwoordig is het mogelijk om collectief claims in te dienen, wellicht melden bij Consumentenbond?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206117029
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Denk dat je een sterke zaak hebt als je het voor de geschillencommissie laat komen, maar Eneco gokt er gewoon op dat de meeste mensen daar geen zin in hebben en het laten gaan.

Een andere oplossing is dat ze voor iedereen de tariefsverhoging uitstellen tot ze netjes aan de 30 dagen voldoen, maar dat zal moeten worden afgedwongen door de ACM en dat is een tandeloze tijger.
Ja het is ook belachelijk. Ik hou het in de gaten, zodra er meer over bekend wordt wat in mijn voordeel is, laat ik de klacht gewoon opnieuw beoordelen.

Mijn klacht tegen de teruggeschroefde terugleververgoeding (van 61 naar 9 cent), die ook een week vooraf werd gecommuniceerd, is trouwens ook afgewezen. Om dezelfde reden.

Ze zeiden ja, het stond altijd al in de voorwaarden maar nu maakt iedereen er ineens een probleem van. Ook de ACM. Mooie communicatie richting je klanten :')
  dinsdag 27 september 2022 @ 12:26:33 #134
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206117417
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206117604
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Duh, wat had je dan in gedachte?
Haha, yeah niet de meest snuggere vraag :P Maar ik dacht ik gooi het er toch in want misschien zit er toch een gedachtekronkel in wat me nu logisch lijkt, plus misschien dat iemand die mee-lurkt er wat aan heeft :Y

Ik had er in eerste instantie gewoon totaal niet aan gedacht, ergens is het stapje ‘hoe krijgen huishoudens warm water?’ er tussenuit gevallen :') Gewoon niet stilgestaan bij het verschil tussen een cv-ketel en een elektrische boiler.
  dinsdag 27 september 2022 @ 12:57:21 #136
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_206117716
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
  dinsdag 27 september 2022 @ 13:01:28 #137
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206117774
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Dat ga je niet redden als het nu al tot 17 graden is afgekoeld.
Huilen dan.
pi_206117822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Ja gewoon even de woonkamer verwarmen en dan weer uitzetten, kost heel weinig gas (minder dan 1 kuub) en de kou is eruit.
  dinsdag 27 september 2022 @ 13:08:07 #139
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206117829
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Woon je in een tent? Het is buiten overdags nog 10-12 graden en in de nacht nog geen sprake van noemenswaardige vorst. Hoe snel koelt die woning van jou af?
  dinsdag 27 september 2022 @ 13:13:47 #140
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_206117869
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Nog niet aan gehad en het is nog goed te doen. Probeer het ook wat uit te stellen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_206117937
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:46 schreef vPlien het volgende:

[..]
Haha, yeah niet de meest snuggere vraag :P Maar ik dacht ik gooi het er toch in want misschien zit er toch een gedachtekronkel in wat me nu logisch lijkt, plus misschien dat iemand die mee-lurkt er wat aan heeft :Y

Ik had er in eerste instantie gewoon totaal niet aan gedacht, ergens is het stapje ‘hoe krijgen huishoudens warm water?’ er tussenuit gevallen :') Gewoon niet stilgestaan bij het verschil tussen een cv-ketel en een elektrische boiler.
Geen probleem hoor, ik realiseerde me pas vorig jaar dat je in een badkamer een aparte warm en koud water leiding hebt :(

In jouw geval kan het wel lonen om eens wat berekeningen te maken qua kosten, als je al een elektrische boiler hebt kunnen panelen wellicht handig zijn, of misscien uberhaupt een zuiniger exemplaar aanschaffen, etc.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206117940
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Nee maar voor eerst wel dat ik merk dat het kouder is, maar ben meestal redelijk geconcentreerd aan werk, dus vergeet dat dan :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206117946
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Ja natuurlijk. Ik ga toch niet in de kou zitten? 17 graden... dat lijkt mij ook niet zo heel gezond.
  dinsdag 27 september 2022 @ 13:33:06 #144
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206118045
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik heb vanochtend Eneco maar gebeld over die tariefswijziging. Ze zeggen dat ik de voorwaarden staat dat ze 10 dagen als termijn aanhouden om nieuwe tarieven te communiceren en mijn verzoek om de nieuwe tarieven pas na 30 dagen in te laten gaan is afgewezen. Ze beweren met de ACM in gesprek te zijn hierover omdat 30 dagen niet werkbaar zou zijn. Lekker je bedrijfsrisico afschuiven op je klanten. Kutbedrijf.
Net op BNR, ze gaan 30 dagen hanteren, ook na overl;eg met ACM. Dus ik denk dat je hiermee nog wel een briefje er aan kunt wagen :)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206118081
Bloomberg: Energy Crunch Will Hurt Like 2009 Crash If Europe Gets It Wrong

quote:
Governments are spending hundreds of billions of euros to ease the pain of high gas prices. It may not stop a deep recession.

By Craig Stirling and Elena Mazneva, 27 september 2022 om 08:01 CEST

The economic damage from the shutdown of Russian gas flows is piling up fast in Europe and risks eventually eclipsing the impact of the global financial crisis.

With a continent-wide recession now seemingly inevitable, a harsh winter is coming for chemical producers, steel plants and car manufacturers starved of essential raw materials who’ve joined households in sounding the alarm over rocketing energy bills.

Building on a model of the European energy market and economy, the Bloomberg Economics base case is now a 1% drop in gross domestic product, with the downturn starting in the fourth quarter. If the coming months turn especially icy and the 27 members of the European Union fail to efficiently share scarce fuel supplies, the contraction could be as much as 5%.

Europe Over the Abyss
That’s about as deep as the recession of 2009. And even if that fate is avoided, the euro-area economy is still on track to spend 2023 suffering its third biggest contraction since World War II — with Germany among those suffering the most.

“Europe is very clearly heading into what could be a fairly deep recession,” said Maurice Obstfeld, a former chief economist at the IMF who’s now a senior fellow at the Peterson Institute for International Economics in Washington.

The bleak outlook already means that, seven months on from the outbreak of war in Ukraine, governments are shoveling hundreds of billions of euros to families at the same time as they bail out companies and talk of curbs on energy-usage. And those rescue efforts may still fall short.

Adding to the pressure on companies and consumers, the European Central Bank is also squeezing the economy as its new laser-like focus on surging inflation drives the fastest hiking of interest rates in its history. ECB President Christine Lagarde said Monday that she expects policy makers to lift borrowing costs at the next several meetings. Traders are already pricing in a jumbo 75 basis-point hike at the next monetary policy meeting on Oct. 27.

“The outlook is darkening,” Lagarde told EU lawmakers in Brussels. “We expect activity to slow substantially in the coming quarters.”
Artikel gaat nog verder, zie link. Nou ja wat zal ik zeggen: Slava Oekrane.
  dinsdag 27 september 2022 @ 13:38:40 #146
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206118090
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:46 schreef vPlien het volgende:

[..]
Haha, yeah niet de meest snuggere vraag :P Maar ik dacht ik gooi het er toch in want misschien zit er toch een gedachtekronkel in wat me nu logisch lijkt, plus misschien dat iemand die mee-lurkt er wat aan heeft :Y

Ik had er in eerste instantie gewoon totaal niet aan gedacht, ergens is het stapje ‘hoe krijgen huishoudens warm water?’ er tussenuit gevallen :') Gewoon niet stilgestaan bij het verschil tussen een cv-ketel en een elektrische boiler.
Tijd voor een warmtepomp boiler? Kun je voor zo rond de 2000 euro op de kop tikken (exclusief installatie) en zit een flinke smak ISDE subsidie op (725-950 afhankelijk van de grootte). Daarnaast scheelt het circa 70% op je verbruik. :s)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 27 september 2022 @ 13:45:24 #147
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_206118135
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:08 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Woon je in een tent? Het is buiten overdags nog 10-12 graden en in de nacht nog geen sprake van noemenswaardige vorst. Hoe snel koelt die woning van jou af?
Ik woon in een oudere portiekflat.
Mijn computer staat naast de balkondeur, en ik voel continu een koude stroom vanuit het raam komen.

Maar met een jas aan, en dikke sokken is het nog wel te doen. :P
pi_206118137
Per 1 november nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren bekend
Eneco kiest voor snelle duidelijkheid voor haar klanten

Eneco gaat klanten die vanaf 1 november een nieuw tarief krijgen 30 dagen van tevoren informeren over tariefswijzigingen. Dit betekent dat Eneco deze week versneld de energie-inkoop afrondt voor deze groep klanten en zij vanaf komend weekend worden genformeerd. Dat heeft het bedrijf besloten na de ontstane onrust over deze kwestie de afgelopen dagen en na contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Wij vinden het heel vervelend dat er de afgelopen dagen zoveel extra onduidelijkheid is ontstaan, in een tijd waarin er al zoveel speelt rond de energietarieven. Eneco kiest voor snelle duidelijkheid voor haar klanten, boven juridisch getouwtrek met de toezichthouder. Eneco blijft van mening dat zij altijd volgens wet- en regelgeving heeft gehandeld.

Eneco rondt deze week de informatievoorziening af aan de laatste groep klanten wiens tarief in de tweede helft van oktober wijzigt en voor wie al is ingekocht. Voor de gehele groep klanten met een nieuw tarief in oktober geldt dat zij per direct en zonder opzegtermijn weg kunnen, zouden zij willen overstappen naar een andere leverancier.

De klachten die bij ons zijn ingediend nemen wij in behandeling.

Een gevolg van dit besluit is dat Eneco van af heden haar inkoopstrategie van gas en stroom aanpast. De inkoop zal in het vervolg eerder moeten plaatsvinden dan tot nu toe gebruikelijk was. Afhankelijk van de marktomstandigheden kan dat ook tot gevolg hebben dat klanten minder snel van prijsveranderingen op de handelsmarkt kunnen profiteren.

Bron: Eneco

Dat doen ze weer slim bij Eneco:

"Afhankelijk van de marktomstandigheden kan dat ook tot gevolg hebben dat klanten minder snel van prijsveranderingen op de handelsmarkt kunnen profiteren."
pi_206118252
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:45 schreef Stupidisco het volgende:
Per 1 november nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren bekend

Dat doen ze weer slim bij Eneco:

"Afhankelijk van de marktomstandigheden kan dat ook tot gevolg hebben dat klanten minder snel van prijsveranderingen op de handelsmarkt kunnen profiteren."
Dat is toch niet gek?

Ik las ergens dat de energiebedrijven graag willen dat de boete voor overstappen hoger wordt zodat er weer vaste contracten kunnen worden aangeboden. Het kabinet schijnt dat te steunen. Wat mij vooral verbaast is dat de ACM klaarblijkelijk ooit een maximum voor de boetes heeft vastgesteld. Heel fijn hoor, dat de consument wordt 'beschermd' door overstappen makkelijker te maken, maar je ziet ook nu dat er een keerzijde is. Zo hebben bemoeienissen met de markt steevast ongewenste neveneffecten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206118266
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Vorige week terug gekomen van Zuid-Itali. Bij thuiskomst het eerste wat ik deed was de verwarming aan zetten. Brrr. Daarna niet meer uit geweest.
pi_206118269
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Ja, de verwarming heeft al een paar keer aangestaan. De thermostaat staat bij ons op 20 graden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206118845
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:45 schreef Stupidisco het volgende:
Per 1 november nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren bekend
Eneco kiest voor snelle duidelijkheid voor haar klanten

Eneco gaat klanten die vanaf 1 november een nieuw tarief krijgen 30 dagen van tevoren informeren over tariefswijzigingen. Dit betekent dat Eneco deze week versneld de energie-inkoop afrondt voor deze groep klanten en zij vanaf komend weekend worden genformeerd. Dat heeft het bedrijf besloten na de ontstane onrust over deze kwestie de afgelopen dagen en na contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Wij vinden het heel vervelend dat er de afgelopen dagen zoveel extra onduidelijkheid is ontstaan, in een tijd waarin er al zoveel speelt rond de energietarieven. Eneco kiest voor snelle duidelijkheid voor haar klanten, boven juridisch getouwtrek met de toezichthouder. Eneco blijft van mening dat zij altijd volgens wet- en regelgeving heeft gehandeld.

Eneco rondt deze week de informatievoorziening af aan de laatste groep klanten wiens tarief in de tweede helft van oktober wijzigt en voor wie al is ingekocht. Voor de gehele groep klanten met een nieuw tarief in oktober geldt dat zij per direct en zonder opzegtermijn weg kunnen, zouden zij willen overstappen naar een andere leverancier.

De klachten die bij ons zijn ingediend nemen wij in behandeling.

Een gevolg van dit besluit is dat Eneco van af heden haar inkoopstrategie van gas en stroom aanpast. De inkoop zal in het vervolg eerder moeten plaatsvinden dan tot nu toe gebruikelijk was. Afhankelijk van de marktomstandigheden kan dat ook tot gevolg hebben dat klanten minder snel van prijsveranderingen op de handelsmarkt kunnen profiteren.

Bron: Eneco

Dat doen ze weer slim bij Eneco:

"Afhankelijk van de marktomstandigheden kan dat ook tot gevolg hebben dat klanten minder snel van prijsveranderingen op de handelsmarkt kunnen profiteren."
Ja, gaat 1-11 in en alles wat daarvoor is ingediend wordt gewoon afgewezen. Zie mijn eerdere post.

Kuttent :r
pi_206118863
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Vanochtend hoorde ik de cv aanslaan. Kennelijk is de temperatuur vannacht dan voor het eerst onder de 18 graden gezakt.
pi_206118875
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja, gaat 1-11 in en alles wat daarvoor is ingediend wordt gewoon afgewezen. Zie mijn eerdere post.

Kuttent :r
Maar je mag wel per direct overstappen als je het niet eens bent met de tarieven, dat is wel weer sympathiek van ze :')
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 27 september 2022 @ 15:26:41 #155
186611 Haags
pi_206118918
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Neu, ik zit nog op een comfortabele 20.5 binnen. Voorlopig gaat ie niet aan.
Zonder wrijving geen glans
pi_206119132
De warmtepomp heeft deze maand 25 kWh 'verstookt' ten behoeve van ruimteverwarming.
Voor dat tientje aan stroom ga ik niet in de kou zitten.
pi_206119153
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:54 schreef Ivo1985 het volgende:
De warmtepomp heeft deze maand 25 kWh 'verstookt' ten behoeve van ruimteverwarming.
Voor dat tientje aan stroom ga ik niet in de kou zitten.
Bij mijn leverancier zou dat per 1 oktober 26 euro zijn, maar ook voor dat bedrag zou ik niet in de kou gaan zitten. Gisteren kwam ik verregend thuis en was ik blij dat het warm was. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206119165
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja natuurlijk. Ik ga toch niet in de kou zitten? 17 graden... dat lijkt mij ook niet zo heel gezond.
17 graden niet zo gezond? Dat is een warme trui aan en je bent klaar.

Zelf zit ik te denken om deze aan te schaffen maar die eet wel stroom maar hoeveel dan? Ben ik dan alsnog het liefje van Essent?
https://www.fatboy.com/nl-nl/hotspot-blanket
Go hard or go home
pi_206119213
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:58 schreef Noek het volgende:

[..]
17 graden niet zo gezond? Dat is een warme trui aan en je bent klaar.

Zelf zit ik te denken om deze aan te schaffen maar die eet wel stroom maar hoeveel dan? Ben ik dan alsnog het liefje van Essent?
https://www.fatboy.com/nl-nl/hotspot-blanket
Stap 1: 3W.
Stap 2: 6W.
Stap 3: 9W.
pi_206119243
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Stap 1: 3W.
Stap 2: 6W.
Stap 3: 9W.
Ik wil dat graag omgerekend zien in euro's met variabele tarieven/tijden in een excel bestandje.
Het liefst nog bij verschillende maatschappijen daarbij rekening houdend met het plafond.
Maar dat is teveel gevraagd zeker? -O-
Go hard or go home
  dinsdag 27 september 2022 @ 16:05:47 #161
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206119253
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:05 schreef Noek het volgende:

[..]
Ik wil dat graag omgerekend zien in euro's met variabele tarieven/tijden in een excel bestandje.
Het liefst nog bij verschillende maatschappijen daarbij rekening houdend met het plafond.
Maar dat is teveel gevraagd zeker? -O-
op zich niet, maar normaal krijg ik daar een 3 cijferig uurtarief voor :+
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206119264
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:05 schreef stinkie het volgende:

[..]
op zich niet, maar normaal krijg ik daar een 3 cijferig uurtarief voor :+
Jij hebt zeker de verwarming standaard op 23 graden. Jelly! :9~
Go hard or go home
pi_206119286
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:05 schreef Noek het volgende:

[..]
Ik wil dat graag omgerekend zien in euro's met variabele tarieven/tijden in een excel bestandje.
Het liefst nog bij verschillende maatschappijen daarbij rekening houdend met het plafond.
Maar dat is teveel gevraagd zeker? -O-
Idd, wil je dat ook voor elke lamp in je huis?

9 W is nihil , 111 uur gebruik kost je 70 cent bij het huidige energieplafond als je onder 2400 kwh blijft
pi_206119408
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:22 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Maar je mag wel per direct overstappen als je het niet eens bent met de tarieven, dat is wel weer sympathiek van ze :')
Ja gaat ook gebeuren. Vooral de verlaging van de terugleververgoeding kost me honderden euro’s per jaar. Schofterig.
pi_206119462
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:58 schreef Noek het volgende:

[..]
17 graden niet zo gezond? Dat is een warme trui aan en je bent klaar.

Zelf zit ik te denken om deze aan te schaffen maar die eet wel stroom maar hoeveel dan? Ben ik dan alsnog het liefje van Essent?
https://www.fatboy.com/nl-nl/hotspot-blanket
Ik vind 17 graden extreem koud in een woning.

Die Fatboy kun je vast van een ander merk krijgen voor minder dan de helft schat ik in. Maar ze zijn wel populair zie ik!

Kwa verbruik zal het wel meevallen. 9 watt. Dat is niets.
pi_206119477
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:09 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Idd, wil je dat ook voor elke lamp in je huis?

9 W is nihil , 111 uur gebruik kost je 70 cent bij het huidige energieplafond als je onder 2400 kwh blijft
O+
Go hard or go home
pi_206119508
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik vind 17 graden extreem koud in een woning.
Ik kan het zelf best goed hebben maar onze dochter van 12 zit dan (letterlijk) klappertandend met jas aan aan de tafel huiswerk te maken dus ik stook ook al hier en daar.
pi_206119515
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Ja en ook al eerder deze maand
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206119527
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Ja hoor. Hier wel. Wil het echt niet onder de 19 graden hebben als ik thuis ben.
Definitely not CIA
pi_206119575
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:33 schreef lily het volgende:

[..]
Ik kan het zelf best goed hebben maar onze dochter van 12 zit dan (letterlijk) klappertandend met jas aan aan de tafel huiswerk te maken dus ik stook ook al hier en daar.
Kan ze later wel stoere verhalen vertellen op internet

In mijn tijd zaten we klappertandend ons huiswerk te doen. Wij waren nog niet zo verwend als nu

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2022 16:43:35 ]
pi_206119578
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja hoor. Hier wel. Wil het echt niet onder de 19 graden hebben als ik thuis ben.
Hier ook. Het is en was al echt tyfus koud zelfs met winterkleding en winterjas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206119588
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:43 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Kan ze later wel stoere verhalen vertellen op internet

In mijn tijd zaten we klappertandend ons huiswerk te doen. Wij waren nog niet zo verwend als nu
:D :+
pi_206119592
Het zal de Wim H methode wel zijn. Ik vind 17 graden met een dikke trui echt prima.
Alleen laatst na het landen uit Indonesi en hier vol in de herfst komen, was even kil maar na met gepaste tegenzin, in koud water is dat ook weer opgelost.
Go hard or go home
pi_206119644
Ik vind het onder de 20 graden al killig en niet te hebben. Als ik bij mensen kom die dat hebben houd ik ook gewoon mijn jas aan. Maar van de zomer hoorde je mij niet klagen hoor, in tegenstelling tot veel anderen.
pi_206119705
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:58 schreef Noek het volgende:

[..]
17 graden niet zo gezond? Dat is een warme trui aan en je bent klaar.

Zelf zit ik te denken om deze aan te schaffen maar die eet wel stroom maar hoeveel dan? Ben ik dan alsnog het liefje van Essent?
https://www.fatboy.com/nl-nl/hotspot-blanket
Als ik het naar 17 graden laat afkoelen hier is het wel echt heel oncomfortabel heb ik vorige winters gemerkt. Zeker als de (buiten)muren ook flink afgekoeld zijn, dan mag de luchttemperatuur binnen wel meevallen met 17 graden maar loop ik constant met kou aan mijn vingers en hoofd, en dan dan ben ik al dubbel ingepakt. :P

OT: 18,5, daar moet helaas wel de verwarming af en toe voor aanslaan.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:03:16 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206119752
Nog een prettige 21
pi_206119896
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:03 schreef Gunner het volgende:
Nog een prettige 21
Krijg je nu ook meer "vrienden" over de vloer?

Ooooh, al die arme sportscholen waar iedereen nu wel gaat douchen. :D
Go hard or go home
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:18:37 #178
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206119930
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:15 schreef Noek het volgende:

[..]
Krijg je nu ook meer "vrienden" over de vloer?
Ik heb heb vrienden daarom zit ik hier

Hier heb ik ze ook niet ;(
pi_206119976
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:18 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb heb vrienden daarom zit ik hier

Hier heb ik ze ook niet ;(
Misschien moet je het nog een graadje opkrikken. Denk dat ze dan wel komen.

Ik wil geen vrienden dus ga toch maar voor deze oplossing.
In Iran zouden ze me niet 123 ombrengen.
Go hard or go home
pi_206120286
Hoe zit het eigenlijk met je afrekening als je geen slimme meter hebt? Ik zou verwachten dat je op 1 oktober je meterstanden doorgeeft om zo je verbruik tegen "lage" tarief te kunnen berekenen?
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:57:19 #181
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206120351
blijft hier tussen de 20 & 21 graden. Slaapkamer ramen staan nog open. Concessie aan het weer is dat we sinds vorige week de tuindeur dicht hebben.

En jongste gaat nog in korte broek op pad. Oudste trekt thuis meteen z'n trui uit (en springt dan na een uur onder de douche 'want dat is lekker warm'
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206120355
twitter
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:58:25 #183
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206120363
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:06 schreef Noek het volgende:

[..]
Jij hebt zeker de verwarming standaard op 23 graden. Jelly! :9~
verschrikkelijk zo warm

Staat nu geloof ik op 16 zodat ie niet aanspring. In de winter straks op 18 om de vloerverwarming op temperatuur te houden.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206120617
How about that.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206120710
Gisteren stond er in het financieel dagblad een artikel over het effect van hoge stroomprijzen. voor een datacenter.
Het is niet ondenkbaar dat bedrijven overstappen naar Amerikaanse bedrijven, die zeer aggresieve contracten hebben afgesloten voor de afname van stroom. Zo hebben Microsoft en Amazon een deal met een windmolenpark.
Als latency niet belangrijk is, bestaat de kans op migratie naar de verenigde staten.

momenteel rekent een datacenter 0,17 euro tot 0,20 euro per kilowatt/uur. Dat zal 1 euro per kilowatt/uur worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:35:56 #186
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206120833
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ja gewoon even de woonkamer verwarmen en dan weer uitzetten, kost heel weinig gas (minder dan 1 kuub) en de kou is eruit.
Heb ik vanmorgen inderdaad ook gedaan. Vanmorgen om 6:45 was het 19 graden in de woonkamer (is ook de enige ruimte die ik stook). Verwarming even aangezet tot 21 graden en dat kostte 0,30m3 aan gas.
De aanvoertemperatuur voor de verwarming heb ik op 40 graden gezet en het was binnen een kwartiertje al behaaglijk :)

Ja, het tapwater staat gewoon nog op 60 graden ;)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206121705
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2022 18:20 schreef Slayage het volgende:
How about that. [ twitter ]
Leuk. Maar de bedrijven die veel gas nodig hebben gaan waarschijnlijk weg en komen nooit meer terug.
pi_206121727
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Leuk. Maar de bedrijven die veel gas nodig hebben gaan waarschijnlijk weg en komen nooit meer terug.
Obladi oblada
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 27 september 2022 @ 19:53:20 #189
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206121915
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:43 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Kan ze later wel stoere verhalen vertellen op internet

In mijn tijd zaten we klappertandend ons huiswerk te doen. Wij waren nog niet zo verwend als nu
In mijn tijd konden we nog klappertandend huiswerk maken in een huis. Dus niet zeiken nu en ga maar naar de gaarkeuken voor wat soep op voedselbonnen. Oh en neem je jodiumtabletten

Fixed ;)
pi_206125361
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:57 schreef BMW1993 het volgende:
Zijn er al Fokkers die nu (27-09) de kachel al aan hebben gezet?

Het is hier in mijn woning op dit moment 17 graden, maar probeer het nog uit te stellen tot minimaal 1 november.
Na afgelopen nacht hier nu ook 17. Maar met een trui aan nog wel te doen (en warme koffie). Ben wel benieuwd of we zeg na een half jaar daadwerkelijk in NL minder gas verbruikt hebben dan normaal. Zeker bij particulieren zou je dan minder verwachten (en als meer mensen verwarmen via airco en andere manieren waarbij vooral stroom de bron is zal dat ook schelen natuurlijk).
pi_206125468
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 07:29 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Na afgelopen nacht hier nu ook 17. Maar met een trui aan nog wel te doen (en warme koffie). Ben wel benieuwd of we zeg na een half jaar daadwerkelijk in NL minder gas verbruikt hebben dan normaal. Zeker bij particulieren zou je dan minder verwachten (en als meer mensen verwarmen via airco en andere manieren waarbij vooral stroom de bron is zal dat ook schelen natuurlijk).
Dat moet wel.
Zelfs hier is de koude oorlog over.
*Noek loopt langs de thermostaat en zet em op 20 graden
*Partner loopt langs de thermostaat en zet em op 19 graden
En dat ging maar door. Weken/maanden lang. Dat is nu voorbij. Geen passief agressief gebruik meer van gas.
Go hard or go home
pi_206125623
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind het onder de 20 graden al killig en niet te hebben. Als ik bij mensen kom die dat hebben houd ik ook gewoon mijn jas aan. Maar van de zomer hoorde je mij niet klagen hoor, in tegenstelling tot veel anderen.
Same. Ben een ontzettende koukleum en word er echt naar van. Zit bijzonder weinig vet op mijn lijf dus dat helpt ook niet. Ben braaf met koud water aan het afwassen, douche heel kort (koud ook geprobeerd, ging me te ver). maar de kachel staat hier aan. Anders functioneer ik niet.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_206125991
Hm, vet warmt vervolgens weer slechter op
Wanneer je van buiten komt en je gaat warm douchen dan blijven je kont en tetten nog heel lang koud. Facts!
Film dit, zet t op Only Fans en je gasrekening is betaald.
Go hard or go home
pi_206126125
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:21 schreef josja het volgende:

[..]
Same. Ben een ontzettende koukleum en word er echt naar van. Zit bijzonder weinig vet op mijn lijf dus dat helpt ook niet. Ben braaf met koud water aan het afwassen, douche heel kort (koud ook geprobeerd, ging me te ver). maar de kachel staat hier aan. Anders functioneer ik niet.
Ik las laatst dit aardige stuk: Eens een koukleum, altijd een koukleum? Thermofysioloog legt uit of en hoe je je lichaam kan trainen tegen kou. Moraal van het verhaal: mensen kunnen zich beter aan hitte dan aan kou aanpassen.

“Als je een lichaam elke dag blootstelt aan hoge temperaturen, vinden er fysiologische veranderingen plaats. Het lichaam gaat meer zweten, doet zijn lichaamstemperatuur dalen. Als je een lichaam herhaaldelijk blootstelt aan kou, zie je nauwelijks aanpassingen. De doorbloeding, bijvoorbeeld, wordt niet beter.”
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206126938
Gisteren is m'n 45 jaar oude CV-ketel vervangen door een condensatieketel. Nadat het werk gedaan was, en terwijl n van hen me de instellingen van de ketel uitlegt, komt plots n van de persfittingen los. Water spuit overal, hij probeert vergeefs de buis weer in de fitting te duwen, z'n collega rent naar de garage om de hoofdkraan dicht te draaien.

Ze hebben het hersteld (met drie extra persfittingen). Was de eerste keer in z'n carriere dat zoiets gebeurt zei ie. Ik hoop alvast dat de andere koppelingen (45 in totaal...) beter uitgevoerd zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht gengend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schne Augen weinen
  woensdag 28 september 2022 @ 12:29:02 #196
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206127751
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:11 schreef Noek het volgende:
Hm, vet warmt vervolgens weer slechter op
Wanneer je van buiten komt en je gaat warm douchen dan blijven je kont en tetten nog heel lang koud. Facts!
Film dit, zet t op Only Fans en je gasrekening is betaald.
Stap net van de fiets af. Is het huis 21 graden. Zweet nu zitten meer dan op de fiets. Zou daar ook een OF niche voor zijn?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 28 september 2022 @ 13:56:17 #197
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206128969
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:21 schreef josja het volgende:

[..]
Same. Ben een ontzettende koukleum en word er echt naar van. Zit bijzonder weinig vet op mijn lijf dus dat helpt ook niet. Ben braaf met koud water aan het afwassen, douche heel kort (koud ook geprobeerd, ging me te ver). maar de kachel staat hier aan. Anders functioneer ik niet.
Herkenbaar. Misschien kun je thermische / verwarmde kleding overwegen. De temperatuur hier in huis ligt nu onder de 18 graden en het is vooralsnog redelijk uit te houden met dat soort hulpmiddelen. De verwarming blijft dit jaar zo lang mogelijk uit.
pi_206129150
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door

'Eneco negeert minister Jetten: tariefswijziging gaat gewoon door.'

Ik zit bij Eneco.

Ik weet nu ook niet meer of ik bezwaar moet aantekenen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_206129212
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:06 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door

'Eneco negeert minister Jetten: tariefswijziging gaat gewoon door.'

Ik zit bij Eneco.

Ik weet nu ook niet meer of ik bezwaar moet aantekenen.
Ik heb het wel gedaan, mocht er dan in de toekomst nog wat gebeuren dan kan er bij Eneco niet gezegd worden dat je akkoord gegaan bent en de stijging dus geaccepteerd hebt.
pi_206129867
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Herkenbaar. Misschien kun je thermische / verwarmde kleding overwegen. De temperatuur hier in huis ligt nu onder de 18 graden en het is vooralsnog redelijk uit te houden met dat soort hulpmiddelen. De verwarming blijft dit jaar zo lang mogelijk uit.
Waarom zou ze dat doen? Gewoon thuis lekker de verwarming aan en niet bij jou op bezoek gaan.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 28 september 2022 @ 15:22:37 #201
186611 Haags
pi_206130154
Stelletje oplichters van Eneco, opknopen aan de hoogste bomen.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 28 september 2022 @ 15:26:04 #202
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206130205
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:04 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Waarom zou ze dat doen? Gewoon thuis lekker de verwarming aan en niet bij jou op bezoek gaan.
Omdat ze blijkbaar wil besparen, aangezien ze ook koud afwast. En aangezien ik zelf ook een enorme koukleum ben, dacht ik: kom, laat ik eens een tip geven vanuit mijn eigen ervaring.

Zo gaat dat soms met mensen en zo.
pi_206130219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:22 schreef Haags het volgende:
Stelletje oplichters van Eneco, opknopen aan de hoogste bomen.
Opzeggen dan.
pi_206130311
Ik heb mijn ‘tarief’ voor Eneco aangepast naar Max. 500,-/mnd. Dikke pech voor Eneco als ze het daar niet mee eens zijn :6
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_206130367
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Omdat ze blijkbaar wil besparen, aangezien ze ook koud afwast. En aangezien ik zelf ook een enorme koukleum ben, dacht ik: kom, laat ik eens een tip geven vanuit mijn eigen ervaring.

Zo gaat dat soms met mensen en zo.
Klopt hoor, ik zie met angst en beven de afrekening en nieuw voorschot tegemoet, helaas financieel erg krap. Zal eens op zoek gaan naar thermo spul!
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_206131061
Ik zag net een foto op feesboek van iemand die trots zijn thermostaat liet zien met 13 graden erop.
En dan een verhaal met hoe ze niet toegeven aan de energieduivels.

:')
Twiddel
pi_206131075
Als je huis nu al kouder is dan 15C zonder verwarming moet je toch wat aan de isolatie doen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 28 september 2022 @ 16:49:45 #208
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206131092
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:48 schreef Resistor het volgende:
Als je huis nu al kouder is dan 15C zonder verwarming moet je toch wat aan de isolatie doen.
Huurhuis?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206131104
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:48 schreef Resistor het volgende:
Als je huis nu al kouder is dan 15C zonder verwarming moet je toch wat aan de isolatie doen.
Tis al een paar dagen onder de 15 met regen, dus dat kan na een koude nacht zonder verwarming gewoon gebeuren lijkt me.
pi_206131372
twitter
pi_206131458
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:46 schreef summer2bird het volgende:
Ik zag net een foto op feesboek van iemand die trots zijn thermostaat liet zien met 13 graden erop.
En dan een verhaal met hoe ze niet toegeven aan de energieduivels.

:')
Wij g-g-g-g-geven niet toe aan de energie d-d-d-d-d-duivels
pi_206131532
quote:
Godsamme, vuile honden :r
Twiddel
pi_206131576
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:46 schreef summer2bird het volgende:
Ik zag net een foto op feesboek van iemand die trots zijn thermostaat liet zien met 13 graden erop.
En dan een verhaal met hoe ze niet toegeven aan de energieduivels.

:')
ik kan dat ook laten zien door er eerst even aan te draaien... mijn temperatuur binnen blijft dan gewoon 20 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206131586
quote:
dit is eigenlijk een dikke vinger naar de overheid, want die had vorig jaar al een plafond moeten instellen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206131933
Nou Rob; En nu?! :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  woensdag 28 september 2022 @ 18:28:27 #216
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206132041
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:33 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik heb mijn ‘tarief’ voor Eneco aangepast naar Max. 500,-/mnd. Dikke pech voor Eneco als ze het daar niet mee eens zijn :6
En hoe gaat je dat helpen? Aan het eind van het jaar ga je het verbruikte gas en electra toch gewoon betalen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206132079
Ik neem aan dat de boete hoger is dan wat de prijsverhoging de energiemaatschappijen oplevert
  woensdag 28 september 2022 @ 18:34:24 #218
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206132112
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:31 schreef OmniRocket het volgende:
Ik neem aan dat de boete hoger is dan wat de prijsverhoging de energiemaatschappijen oplevert
Daar hebben wij niet zo veel aan, natuurlijk....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206132247
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:51 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Tis al een paar dagen onder de 15 met regen, dus dat kan na een koude nacht zonder verwarming gewoon gebeuren lijkt me.
Als je in je schuur woont. Hier nog 20,5 zonder een m3 verstookt te hebben.
pi_206132272
quote:
Tijd om behalve boetes ook eens de personen die daarvoor verantwoordelijk zijn te vervolgen. Dikke kans dat de boete dus lager is. En dan ga je maar weg is geen optie. Dan wordt je zeker afgezet als nieuwe klant.
pi_206132322
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:21 schreef Stoorzendert het volgende:
Nou Rob; En nu?! :')
Kef, kef, kef!
  woensdag 28 september 2022 @ 18:53:21 #222
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206132355
Wat een gaaf land.
pi_206132419
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En hoe gaat je dat helpen? Aan het eind van het jaar ga je het verbruikte gas en electra toch gewoon betalen.
Jazeker, maar mijn verbruik is het einde van het jaar een heel stuk lager dan Eneco inschat nu
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_206132427
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:45 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Godsamme, vuile honden :r
Prima, per 7 oktober zit ik bij Vattenfall.

Dag Greenchoice :W
  woensdag 28 september 2022 @ 18:59:43 #227
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206132442
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:58 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Jazeker, maar mijn verbruik is het einde van het jaar een heel stuk lager dan Eneco inschat nu
Je kosten of je verbruik? Want Eneco weet toch wat je verbruikt? Of ben je daar net?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206132535
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Je kosten of je verbruik? Want Eneco weet toch wat je verbruikt? Of ben je daar net?
Verbruik, omdat ik behoorlijk wat heb veranderd dit jaar (wp / airco, hr++ rondom, isolatie, etc.)

Maar ik hang volgende week wss de hele dag aan de telefoon zodra ik het voorstel krijg :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  woensdag 28 september 2022 @ 19:12:01 #229
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206132648
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 19:05 schreef Stoorzendert het volgende:

Verbruik, omdat ik behoorlijk wat heb veranderd dit jaar (wp / airco, hr++ rondom, isolatie, etc.)

Ah, helder.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206132719
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:48 schreef Resistor het volgende:
Als je huis nu al kouder is dan 15C zonder verwarming moet je toch wat aan de isolatie doen.
Wat als je huis de hele zomer niet is opgewarmd vanwege je airco? :7
2.
pi_206132818
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:58 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Prima, per 7 oktober zit ik bij Vattenfall.

Dag Greenchoice :W
Wel opvallend dat na het overstapcircus van de laatste 10 jaar iedereen naar het "veilige" Vattenfall vlucht. :D

Het is allemaal zo opportunistisch als de neten. Ook van de energietussenpersonen uiteraard.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206133538
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik kan dat ook laten zien door er eerst even aan te draaien... mijn temperatuur binnen blijft dan gewoon 20 graden.
Het is hier ook nog steeds 20 graden en heb geen verwarming aan gehad.
  woensdag 28 september 2022 @ 20:24:02 #233
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206133805
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:22 schreef Noek het volgende:

[..]
Misschien moet je het nog een graadje opkrikken. Denk dat ze dan wel komen.

Ik wil geen vrienden dus ga toch maar voor deze oplossing.
In Iran zouden ze me niet 123 ombrengen.
[ afbeelding ]
Heerlijk ding dit. Al uitverkocht op bol zie ik
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206133849
quote:
11s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:24 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Heerlijk ding dit. Al uitverkocht op bol zie ik
Linkje? Lijkt me ook wel wat voor op kantoor.
  woensdag 28 september 2022 @ 20:30:50 #235
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206133885
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:27 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Linkje? Lijkt me ook wel wat voor op kantoor.
https://www.amazon.nl/Nav(...)et%2Caps%2C47&sr=8-2

Binnen 10 minuten staat het zweet op je voorhoofd :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206133965
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:30 schreef monkyyy het volgende:

[..]
https://www.amazon.nl/Nav(...)et%2Caps%2C47&sr=8-2

Binnen 10 minuten staat het zweet op je voorhoofd :Y
Lijkt me vrij prijzig voor een dekentje? Wat kost zoiets normaliter?
  woensdag 28 september 2022 @ 20:39:49 #237
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206133983
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:37 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Lijkt me vrij prijzig voor een dekentje? Wat kost zoiets normaliter?
Geen idee, ik ben geen elektrische snuggie verkoopmedewerkster.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206134174
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:07 schreef -river- het volgende:

[..]
Het is hier ook nog steeds 20 graden en heb geen verwarming aan gehad.
zelfde hier idd, 21,5 graden hier , verwarming niet aan gehad.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206134537
Ketel staat hier alweer aan. vorige week is het een paar keer tegen het vriespunt gelopen ‘s nachts en dat heeft de temperatuur doen slinken naar 18 graden.
Maar goed voor 71ct per kuub hoef je ook niet te tobben :7
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 september 2022 @ 21:44:03 #240
862 Arcee
Look closer
pi_206134716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:53 schreef Bredemug het volgende:

[..]
zelfde hier idd, 21,5 graden hier , verwarming niet aan gehad.
Hoe dan?
  woensdag 28 september 2022 @ 22:20:30 #241
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206135218
quote:
3s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:44 schreef Arcee het volgende:

[..]
Hoe dan?
Goed gesoleerde woning?
Ik woon nieuwbouw. In de ochtend vroeg (06:45) is het hier even kil, zo'n 19,5 graden. Dan zet ik de verwarming even een half uurtje op 21,5. Dat kost me zo'n 0,30m3 gas en dan hoef ik de rest van de dag geen verwarming meer aan te zetten.
Grote raampartij op het zuiden, af en toe even het zonnetje erop en de temp loopt zo op naar 22,0 of 22,5
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  woensdag 28 september 2022 @ 22:21:22 #242
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206135227
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:58 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Prima, per 7 oktober zit ik bij Vattenfall.

Dag Greenchoice :W
Waarom zou je nu een modelcontract aangaan elders? Vattenfall maar ook Delta zijn maar iets goedkoper. scheelt 10 a 20 cent per kwh of kuub gas.

En het energieplafond komt er straks aan. Wat heeft overstappen dan nu voor zin?

Ik ben overigens ook een Greenchoice klant en voel mij erg genaaid. Wat een arrogante houding ook van zowel Eneco als Greenchoice. Bevalt u het niet, stap dan maar over.

[ Bericht 10% gewijzigd door Gerard-Joling op 28-09-2022 22:47:29 ]
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206135492
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:20 schreef Papabear het volgende:

[..]
Goed gesoleerde woning?
Ik woon nieuwbouw. In de ochtend vroeg (06:45) is het hier even kil, zo'n 19,5 graden. Dan zet ik de verwarming even een half uurtje op 21,5. Dat kost me zo'n 0,30m3 gas en dan hoef ik de rest van de dag geen verwarming meer aan te zetten.
Grote raampartij op het zuiden, af en toe even het zonnetje erop en de temp loopt zo op naar 22,0 of 22,5
Dan heb je je verwarming toch wel aangehad :')

Overigens hoor en zie ik niets online over Vandebron?! Ik kreeg 6 dagen terug melding van tariefsverhoging per 1 oktober. Eind augustus hebben ze het termijnbedrag ook van 200 naar 800 gezet, terwijl ik nog +-900 in de plus sta dit jaar _O-
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 september 2022 @ 23:07:32 #244
862 Arcee
Look closer
pi_206135678
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:20 schreef Papabear het volgende:
Ik woon nieuwbouw. In de ochtend vroeg (06:45) is het hier even kil, zo'n 19,5 graden. Dan zet ik de verwarming even een half uurtje op 21,5.
Ja, zo kan ik het ook. ;)
pi_206135723
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:21 schreef Gerard-Joling het volgende:

[..]
Waarom zou je nu een modelcontract aangaan elders? Vattenfall maar ook Delta zijn maar iets goedkoper. scheelt 10 a 20 cent per kwh of kuub gas.

En het energieplafond komt er straks aan. Wat heeft overstappen dan nu voor zin?
Eh, omdat het geld scheelt? Ik vind 20 cent per kWh niet niets.

Bij Greenchoice is bovendien op dit moment gedoe over de salderingsregeling, wat iets is om mee te wegen als je zonnepanelen hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 29 september 2022 @ 00:49:51 #246
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206136485
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:48 schreef Resistor het volgende:
Als je huis nu al kouder is dan 15C zonder verwarming moet je toch wat aan de isolatie doen.
Hiero.

Huurhuis met energielabel A.
pi_206136912
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Daar hebben wij niet zo veel aan, natuurlijk....
Dat ze het niet doen als dit het geval is.

Lijkt me wel lekker makkelijk, een prijsverhoging die 10 miljoen extra oplevert en dan 1 miljoen boete krijgen. Reken uit je winst.
pi_206136926
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:46 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Dan heb je je verwarming toch wel aangehad :')

Overigens hoor en zie ik niets online over Vandebron?! Ik kreeg 6 dagen terug melding van tariefsverhoging per 1 oktober. Eind augustus hebben ze het termijnbedrag ook van 200 naar 800 gezet, terwijl ik nog +-900 in de plus sta dit jaar _O-
Hier ook bij VDB. Zouden per 1 oktober naar 300 euro gaan. Heb het teruggezet naar 250 euro.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206136961
Hier appartement (aan drie kanten buren, zit op bovenste verdieping) uit 1997, dus valt niet meer onder nieuwbouw :P , en is hier nog niet onder de 20 graden geweest. In de afgelopen week blijft de temp. hangen rond- of net iets onder 20,5 graden, in de vroege ochtend. In de loop van de dag loopt dit wel wat op.
Zeker met zon op het raam (in de namiddag, grote raampartij in woonkamer) loopt het op tot 22 graden.

Nog geen verwarming aangehad, hopelijk houdt ik dit zo vol tot ver in oktober :)
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  Moderator donderdag 29 september 2022 @ 07:36:51 #250
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206137004
Warmtepomp is aangeslagen. Vanaf gistermiddag 18u tot nu al 23kwh verstookt. Dat houdt op als alle ruimtes op temperatuur zijn. Blij met salderingsregeling. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206137544
16.5 hier nu, maar deuren en ramen staan open :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 29 september 2022 @ 09:41:03 #252
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206138040
De berg hagel van gisteren ligt nog steeds in de tuin :')
wat nou zachte winter
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  donderdag 29 september 2022 @ 09:48:55 #253
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206138117
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:41 schreef stinkie het volgende:
De berg hagel van gisteren ligt nog steeds in de tuin :')
wat nou zachte winter
Stel je niet aan joh: de temperaturen liggen praktisch voor het eerst dit jaar eens 10 dagen een beetje onder het langjarig gemiddelde :') .

Heb je het elfstedencommittee al bijeen geroepen?
Huilen dan.
pi_206140356
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 07:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Hier ook bij VDB. Zouden per 1 oktober naar 300 euro gaan. Heb het teruggezet naar 250 euro.
Aan de lijn gehad, ze konden voor mij het met 20% terugschroeven in plaats van 10%. Heb het door laten zetten naar finance. Verder komen ze "later deze week" met een verklaring voor de plotselinge tariefverhoging. Dame aan de telefoon had het over inkopen op de piek in augustus en dat ze het daarom nu pas melden (ja, onsamenhangend geneuzel).
  donderdag 29 september 2022 @ 13:33:06 #255
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206140403
Essent en Vattenfall zwichten; hogere energieprijs uitgesteld

quote:
Essent voert de prijsverhogingen nu per 7 november in. Dat kan in theorie klanten enkele tientallen euro’s op de energierekening schelen. Maar het bedrijf betwijfelt dat. ,,Met het in acht nemen van de dertig dagen termijn, betalen klanten van Essent de totale tariefsverhoging van het vierde kwartaal niet over drie maanden, maar wordt de gehele verhoging van het vierde kwartaal verdeeld over de resterende twee maanden van 2022’’, meldt het bedrijf. De hogere prijzen gaan dus later in, maar die prijzen zullen ng hoger worden.

Vattenfall pakt het anders aan. Klanten die bijvoorbeeld 14 september de aankondiging kregen van hogere prijzen per 1 oktober zullen dat tarief nu pas vanaf 15 oktober gaan betalen. Vattenfall verhoogt de eerder gecommuniceerde tarieven niet.
Met vrienden als Essent..... wat een enorme hufters ook.
  donderdag 29 september 2022 @ 13:46:45 #256
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206140564
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 19:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wel opvallend dat na het overstapcircus van de laatste 10 jaar iedereen naar het "veilige" Vattenfall vlucht. :D

Het is allemaal zo opportunistisch als de neten. Ook van de energietussenpersonen uiteraard.
Ik kan zelf ook wat verbaasd zijn dat mensen gaan shoppen op basiszaken en dan vind ik ook dat daarin concurrentie alleen maar kan leiden tot lijden en misleiden.

Vattenfall is nog redelijk, ook minder cowboy met het geluk dat zij (Zweeds) staatseigendom zijn waarmee de kans op malversaties en onacceptabel (winst)gedrag toch wat minder is.
Hoofdreden voor mij, ook al waren ze structureel wat duurder, inflexibel en ze geen waardeloze laptops uitdeelden, daar te blijven. Kortom, het bedrijf voelt mij fijner dan e.o.a. Harry Winstjacker.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206140696
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:33 schreef Gunner het volgende:
Essent en Vattenfall zwichten; hogere energieprijs uitgesteld
[..]
Met vrienden als Essent..... wat een enorme hufters ook.
Eneco niet dus :')
pi_206140716
quote:
14s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:46 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik kan zelf ook wat verbaasd zijn dat mensen gaan shoppen op basiszaken en dan vind ik ook dat daarin concurrentie alleen maar kan leiden tot lijden en misleiden.

Vattenfall is nog redelijk, ook minder cowboy met het geluk dat zij (Zweeds) staatseigendom zijn waarmee de kans op malversaties en onacceptabel (winst)gedrag toch wat minder is.
Hoofdreden voor mij, ook al waren ze structureel wat duurder, inflexibel en ze geen waardeloze laptops uitdeelden, daar te blijven. Kortom, het bedrijf voelt mij fijner dan e.o.a. Harry Winstjacker.
Dit was ook waarom ik ooit bij Eneco zat. Omdat het een Nederlandse hut was met 40 gemeenten als aandeelhouder. Helaas is het nu van de hand gedaan aan Mitsubishi.
  donderdag 29 september 2022 @ 14:00:01 #259
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206140719
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Eneco niet dus :')
vattenfall ook niet
pi_206140733
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:33 schreef Gunner het volgende:
Essent en Vattenfall zwichten; hogere energieprijs uitgesteld
[..]
Met vrienden als Essent..... wat een enorme hufters ook.
EnergieDirect valt ook onder Essent toch?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206140779
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:00 schreef Gunner het volgende:

[..]
vattenfall ook niet
Vattenfall wel, staat letterlijk in het artikel.
  donderdag 29 september 2022 @ 14:05:13 #262
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206140785
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Vattenfall wel, staat letterlijk in het artikel.
quote:
Vattenfall verhoogt de eerder gecommuniceerde tarieven niet.
pi_206140786
Essent. ^O^
De rest heeft zich van zijn slechtste kant laten zien en dat ze schijt hebben aan hun klanten. :W
  donderdag 29 september 2022 @ 14:14:44 #264
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206140916
We stellen de verhoging uit, maar de prijzen worden wel hoger, groetjes Essent ^p^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206140936
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:14 schreef monkyyy het volgende:
We stellen de verhoging uit, maar de prijzen worden wel hoger, groetjes Essent ^p^
Per 1 november toch prijsplafond?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 29 september 2022 @ 14:19:08 #266
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206140962
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Per 1 november toch prijsplafond?
quote:
Alles is er op gericht om zo snel als mogelijk is een prijsplafond in te stellen voor energie. Het betreft een tijdelijke maatregel die op 1 januari 2023 moet ingaan en tot het einde van het jaar doorloopt. Maar vanaf 1 november dit jaar is al verlichting mogelijk met een tussenvariant waarbij een prijsplafond wordt gesimuleerd en termijnbedragen worden verlaagd.
https://www.rijksoverheid(...)ens-zekerheid-bieden

Wat er nou precies 1 november gaat gebeuren qua tarieven is mij nog niet helemaal helder
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206140966
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Per 1 november toch prijsplafond?
Veel mensen komen ruim over het prijsplafond
pi_206140968
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Per 1 november toch prijsplafond?
Eerst zien en merken, en dan geloven. :')
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  donderdag 29 september 2022 @ 14:19:40 #269
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206140969
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:33 schreef Gunner het volgende:
Essent en Vattenfall zwichten; hogere energieprijs uitgesteld
[..]
Met vrienden als Essent..... wat een enorme hufters ook.
Pyrrusoverwinning dat het de strijders goed moge smaken.
Bij de volgende gelegenheid voor een verhoging wordt dit uitstel simpelweg in prijs verdisconteert.

Voor dit soort bedrijven maakt het niet veel uit of een verhoging een paar weken eerder of later daadwerkelijk actief wordt. Het belangrijkste is dat de (hunner) concurrentie, dezelfde datumregels gebruikt.
En ja, het probleem is dat inkoopprijzen dermate dynamisch zijn geworden dat inkopen van/voor/over een paar weken later, simpelweg dan duurder zal zijn dan op de spotmarkt van dagen/weken (omdat lange termijn, meer zekerheid geeft en daarmee duurder).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206140970
Vattenfall ook overstag *O*

erg mooi
blablablabla
pi_206140976
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Per 1 november toch prijsplafond?
Officieel per 1 januari. Minister heeft gevraagd om per 1 november mee te laten tellen.

Dat is wat ik begreep toen de plannen bekend werden gemaakt. Iemand mag best corrigeren hierover
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_206140983
quote:
15s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Pyrrusoverwinning dat het de strijders goed moge smaken.
Bij de volgende gelegenheid voor een verhoging wordt dit uitstel simpelweg in prijs verdisconteert.

Voor dit soort bedrijven maakt het niet veel uit of een verhoging een paar weken eerder of later daadwerkelijk actief wordt. Het belangrijkste is dat de (hunner) concurrentie, dezelfde datumregels gebruikt.
En ja, het probleem is dat inkoopprijzen dermate dynamisch zijn geworden dat inkopen van/voor/over een paar weken later, simpelweg dan duurder zal zijn dan op de spotmarkt van dagen/weken (omdat lange termijn, meer zekerheid geeft en daarmee duurder).
Dit, lood om oud ijzer.
pi_206140996
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Veel mensen komen ruim over het prijsplafond
Met de huidige gemiddeldes wel ja, maar daar komt vast een aanpassing voor (maatwerk).
Wij redden het gelukkig wel binnen de huidige marges van het plafond, al blijf je natuurlijk 2-3x zoveel betalen als dat je rekening normaal was.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206141004
quote:
15s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Pyrrusoverwinning dat het de strijders goed moge smaken.
Bij de volgende gelegenheid voor een verhoging wordt dit uitstel simpelweg in prijs verdisconteert.

Voor dit soort bedrijven maakt het niet veel uit of een verhoging een paar weken eerder of later daadwerkelijk actief wordt. Het belangrijkste is dat de (hunner) concurrentie, dezelfde datumregels gebruikt.
En ja, het probleem is dat inkoopprijzen dermate dynamisch zijn geworden dat inkopen van/voor/over een paar weken later, simpelweg dan duurder zal zijn dan op de spotmarkt van dagen/weken (omdat lange termijn, meer zekerheid geeft en daarmee duurder).
Ik zit dus energiemaatschappij die per maand de tarieven, dus dat alle energiemaatschappijen dezelfde datums aanhouden is ook niet waar.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_206141020
Nationaliseren die handel, alle huidige contracten opheffen en salderen beindigen.
pi_206141021
De energiemaatschappijen hebben "XXXXX"-m3 ingekocht.

Wat nu als met deze hallucinante tarieven "XX"-m3 verbruikt wordt?
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206141033
Wat zijn we eigenlijk opgeschoten met de liberalisering van de energiemaatschappijen in 2006?
pi_206141041
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:26 schreef Jaeger85 het volgende:
Wat zijn we eigenlijk opgeschoten met de liberalisering van de energiemaatschappijen in 2006?
Even kunnen profiteren van lage prijzen
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  donderdag 29 september 2022 @ 14:26:47 #279
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206141042
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Vattenfall wel, staat letterlijk in het artikel.
Vattenfall meldde formeel de prijsverhoging per oktober, twee weken geleden.
Formeel idd een punt op je beklag te doen waarbij Vattenfall al in augustus mij meldde dat de prijzen hoger worden en ze alleen nog niet wisten met hoeveel. Juridisch is dit imo te zien als een tijdige aankondiging.

Ik vermoed dat Vattenfall helemaal geen zin had om dat kissebistraject in te gaan en nu als een gek een mailing maakt dat de te betalen prijs wrs - ik denk wat centimes hoger - bij nader inzien pas per 01 november wordt verhoogd. Ik verwacht vandaag of morgen nog wel een (hernieuwd) bericht.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206141058
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:26 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Even kunnen profiteren van lage prijzen
Zijn die echt lager geweest dan wanneer dit niet gedaan was?
pi_206141086
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:19 schreef Elan het volgende:
Vattenfall ook overstag *O*

erg mooi
Ligt eraan, de prijsverhoging bij Essent wordt nu over 2 maanden uitgesmeerd ipv 3, dus uiteindelijk betaald de klant net zoveel. Bij Vattenfall niet?
  donderdag 29 september 2022 @ 14:33:04 #282
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206141096
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:22 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik zit dus energiemaatschappij die per maand de tarieven, dus dat alle energiemaatschappijen dezelfde datums aanhouden is ook niet waar.
Nee, het gaat om gelijkwaardige concurrentie waarbij consumenten gewoonlijk 1x per haar, toen 2x en nu dan 4x per jaar konden rekenen op een prijsvehroging. In de wet staat niets over een verplichting.

Zelf heb ik liever 1x per jaar een zekere prijs dan straks elke maand, laat staan elke dag (of uur) te moeten gaan bekijken hoeveel mijn douchebeurt gaat kosten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206141106
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ligt eraan, de prijsverhoging bij Essent wordt nu over 2 maanden uitgesmeerd ipv 3, dus uiteindelijk betaald de klant net zoveel. Bij Vattenfall niet?
Ga er vanuit dat dan dat prijsplafond er in elk geval is. Anders was oktober een duur maandje geworden.
Verder eens met @Vallon hoor, uiteindelijk leveren ze er geen cent op in dus pyrrusoverwinning .
blablablabla
  Moderator donderdag 29 september 2022 @ 14:35:01 #284
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206141114
quote:
12s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:33 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee, het gaat om gelijkwaardige concurrentie waarbij consumenten gewoonlijk 1x per haar, toen 2x en nu dan 4x per jaar konden rekenen op een prijsvehroging. In de wet staat niets over een verplichting.

Zelf heb ik liever 1x per jaar een zekere prijs dan straks elke maand, laat staan elke dag (of uur) te moeten gaan bekijken hoeveel mijn douchebeurt gaat kosten.
Dat kun je gedeeltelijk opvangen met een accu, en dat gaat vanaf 2025 de nieuwe business zijn, er vanuit gaande dat dan de salderingsafbouw daadwerkelijk start.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206141419
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Per 1 november toch prijsplafond?
Nee.
Per 1 januari prijsplafond.

Met het verzoek van de minister aan energieleveranciers om vanaf 1 november het voorschotbedrag wat klanten betalen alvast te verlagen als voorschot op het prijsplafond.
pi_206141981
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:26 schreef Jaeger85 het volgende:
Wat zijn we eigenlijk opgeschoten met de liberalisering van de energiemaatschappijen in 2006?
Anders waren de tarieven nu x256 geweest en nu maar x 5.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_206142009
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 15:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee.
Per 1 januari prijsplafond.

Met het verzoek van de minister aan energieleveranciers om vanaf 1 november het voorschotbedrag wat klanten betalen alvast te verlagen als voorschot op het prijsplafond.
Zodat ze bij de jaarafrekening flink moeten bijbetalen...?
pi_206142298
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Zodat ze bij de jaarafrekening flink moeten bijbetalen...?
Van wat ik ervan begreep betaalt de overheid de bedragen boven de plafonds direct aan de energieleverancier (ook dus van november en december).
pi_206142435
Misschien nog een tip: via vastelastenbond.nl kun je een jaarcontract afsluiten (vaste prijzen dus), +- 60 cent voor stroom en 2 euro 15 voor gas. Lidmaatschap kost wel 49 euro per jaar. Maar al met al was dit veel goedkoper dan mijn huidige provider Budget Energie. Scheelt +- 1.000 euro per jaar. :) Of je beter variabel kunt zitten weet ik niet. Dat weet w.s. niemand. Ik ben i.i.g. vandaag overgestapt. Ik had een vast contract bij BE en betaalde zoiets als 70 cent voor gas maar dat ging nu naar 2 euro 75 als dank voor het trouwe vaste klant zijn. :)

Je komt via hun dan bij Gewoon Energie (?). Het is te hopen dat dat een beetje betrouwbare toko is... we wagen het er maar op.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 29 september 2022 @ 18:27:17 #290
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206143263
https://nieuws.eneco.nl/e(...)anten-uit-de-wereld/

Zowel Eneco als Greenchoice (aangekondigd via Twitter) zwichten ook. Toch weer 18 dagen uitstel in mijn geval als Greenchoice klant.

Zie wel modelcontracten nu die wat goedkoper zijn dan de nieuwe Greenchoice tarieven. Bijvoorbeeld bij Delta of Vattenfall scheelt al soms 10 a 20 cent per kuub gas of kwh. Echter loont het nu om over te stappen naar een variabel modelcontract? Voor die 12 dagen tot 1 november (ingangsdatum prijsplafond?) zou je zeggen van niet?
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206143352
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:07 schreef Bart2002 het volgende:
Misschien nog een tip: via vastelastenbond.nl kun je een jaarcontract afsluiten (vaste prijzen dus), +- 60 cent voor stroom en 2 euro 15 voor gas. Lidmaatschap kost wel 49 euro per jaar. Maar al met al was dit veel goedkoper dan mijn huidige provider Budget Energie. Scheelt +- 1.000 euro per jaar. :) Of je beter variabel kunt zitten weet ik niet. Dat weet w.s. niemand. Ik ben i.i.g. vandaag overgestapt. Ik had een vast contract bij BE en betaalde zoiets als 70 cent voor gas maar dat ging nu naar 2 euro 75 als dank voor het trouwe vaste klant zijn. :)

Je komt via hun dan bij Gewoon Energie (?). Het is te hopen dat dat een beetje betrouwbare toko is... we wagen het er maar op.
NLE en elegant zijn de eigenaren, dat voorspelt weinig goeds :N

Deze is wel al wat ouder
https://www.vastelastenbo(...)abiliteitsproblemen/
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 september 2022 @ 18:37:45 #292
862 Arcee
Look closer
pi_206143386
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:48 schreef lily het volgende:

[..]
Van wat ik ervan begreep betaalt de overheid de bedragen boven de plafonds direct aan de energieleverancier (ook dus van november en december).
Nee, november en december betaal je gewoon de marktprijs. Wat ze in november en december doen is vooruitlopend op het prijsplafond van januari 2023 alvast je voorschot wat verlagen, maar daar heb je niet zo veel aan.
pi_206143443
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:26 schreef Jaeger85 het volgende:
Wat zijn we eigenlijk opgeschoten met de liberalisering van de energiemaatschappijen in 2006?
10 miljard korting op energie per jaar voor alleen Nederland al heb ik begrepen uit verschillende energiepodcasts (o.a. Studio Energie). Het werkte prima en heeft jaren geduurd om het op te tuigen, totdat er een energieoorlog gevoerd werd door redenen. Daar zou een genationaliseerde energievoorziening net zo goed last van hebben. Wij maken onze eigen energie niet (meer) en zijn afhankelijk van wereldmarkten. Dat lijken sommigen niet te snappen. Europa is vrij leeg qua energie en zal dat nog jaren blijven. Trek uw beurs maar.

Ps: diezelfde podcast gaf aan dat er nu zo’n 10 miljard extra betaald wordt per maand door de energieoorlog. Die podcast is trouwens een aanrader, van zeer hoog niveau.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tch blijft bestaan.
pi_206143455
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
NLE en elegant zijn de eigenaren, dat voorspelt weinig goeds :N

Deze is wel al wat ouder
https://www.vastelastenbo(...)abiliteitsproblemen/
Ik kan straks als ik de introductiemail van "Gewoon" heb gekregen binnen 14 dagen annuleren.
Het is inderdaad een beetje "cheesy". Maar dat is alles op het gebied van energie momenteel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206143462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik kan straks als ik de introductiemail van "Gewoon" heb gekregen binnen 14 dagen annuleren.
Het is inderdaad een beetje "cheesy". Maar dat is alles op het gebied van energie momenteel.
daarom kan je beter gewoon blijven zitten, zoals nagenoeg iedereen adviseert.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206143469
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:37 schreef Arcee het volgende:

[..]
Nee, november en december betaal je gewoon de marktprijs. Wat ze in november en december doen is vooruitlopend op het prijsplafond van januari 2023 alvast je voorschot wat verlagen, maar daar heb je niet zo veel aan.
Nee, daar heeft niemand inderdaad wat aan
Hier staat het anders. Maar goed. De exacte uitwerking is nog niet bekend.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)mber-overcompensatie
pi_206143474
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
daarom kan je beter gewoon blijven zitten, zoals nagenoeg iedereen adviseert.
Dan zit je bij budget energie. Nauwelijks betrouwbaarder op de lange duur lijkt me.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206143538
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:44 schreef lily het volgende:

[..]
Nee, daar heeft niemand inderdaad wat aan
Hier staat het anders. Maar goed. De exacte uitwerking is nog niet bekend.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)mber-overcompensatie
Zelfs dat krijgt die Kaag niet goed geregeld.
pi_206143547
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:27 schreef Gerard-Joling het volgende:
Zowel Eneco als Greenchoice (aangekondigd via Twitter) zwichten ook. Toch weer 18 dagen uitstel in mijn geval als Greenchoice klant.
Ze zeggen al heel rancuneus dat ze dat wat ze van plan waren gewoon gaan doorberekenen met nog een energiek plusje voor de gemiste rente. :) Dus dan krijg je hem dubbel voor de kiezen.

Maar ach ach ach mensen. We moeten gewoon van die megalomane bedrijven af. Ze denken echt dat ze Jezus zijn. Als klant heb je geen kut in te brengen en daar hou ik niet van.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 29 september 2022 @ 18:50:17 #300
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206143585
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:37 schreef Arcee het volgende:

[..]
Nee, november en december betaal je gewoon de marktprijs. Wat ze in november en december doen is vooruitlopend op het prijsplafond van januari 2023 alvast je voorschot wat verlagen, maar daar heb je niet zo veel aan.
Geen goed gevoel over en gaat ws een goedbedoelde puinhoop worden waarbij afstand tussen de have(not)s alleen maar groter wordt.

Weet iemand berhaupt wat het prijsplafond, hoe, in welke mate (waar)voor wie dan is ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206143647
quote:
15s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:50 schreef Vallon het volgende:
Weet iemand berhaupt wat het prijsplafond, hoe, in welke mate (waar)voor wie dan is ?
Nee dat weet nog niemand. Ook op dit gebied wordt het blikje vooruit getrapt.

Onze regering... wat een besluiteloze niksnutten. Onbekwaam tot op het bot.

Zij zijn ook een speelbal van de lobbyisten. Dit omdat de gemiddelde politicus geen bal verstand heeft van wat er precies speelt en hier ook minder last van heeft.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')