quote:
quote:“With respect to full self-driving, of any technology development I’ve been involved in, I’ve never really seen more false dawns or where it seems like we’re going to break through, but we don’t, as I’ve seen in full self-driving,” said Musk. “And ultimately what it comes down to is that to sell full self-driving, you actually have to solve real-world artificial intelligence, which nobody has solved. The whole road system is made for biological neural nets and eyes. And so actually, when you think about it, in order to solve driving, we have to solve neural nets and cameras to a degree of capability that is on par with, or really exceeds humans. And I think we will achieve that this year.”
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:15 schreef Raw85 het volgende:
Het enige chille aan een zelfrijdende auto lijkt mij dat je er ‘s nachts straalbezopen veilig mee naar huis kunt, verder rijd ik zelf veel liever
Hangt er heel erg vanaf hoe en wat we verwachten. In China rijden al taxi's rond zonder bestuurder (van Baidu) maar dat zijn op plekken waar steden uit de grond gestampt zijn net. Dus alles is recht, en je kan extra hulpmiddelen bouwen om het zelfrijdende auto's makkelijker te maken zoals 3D-kaarten waarmee de software dan ook extra kan navigeren. Je zou zelfs autonoom-only banen kunnen maken.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
Dan moeten die ontwikkelaars maar een dusdanig goede auto maken dat dat niet hoeftquote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
In "level 5" autonome auto's zit geen stuur of pedalen meer.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Die bestaan al als taxi.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dan moeten die ontwikkelaars maar een dusdanig goede auto maken dat dat niet hoeft
"level 4" en lager. Wijsneus.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In "level 5" autonome auto's zit geen stuur of pedalen meer.
Het is dus maar net naar welk niveau je refereert.
Roxette?quote:
Ditquote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Daar heeft hij wel een punt...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
The whole road system is made for biological neural nets and eyes.
Level 5 hoeft dat niet meer.quote:
Iets korter geleden. Juli.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
5 maanden geleden:
[..]
[..]
https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-riviumquote:In een stad als Napels of Rotterdam is hij in geen velden of wegen te bekennen.
lekkere research weer...quote:Al sinds 1999 rijdt in Rotterdam de ParkShuttle, Nederlands eerste autonome voertuig.
FSD is een andere software stack dan Autopilot.quote:
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt.quote:
Er is geen stuur in level 5.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:43 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt.
Bij de eigenaar, die op de achterbank zijn roes ligt uit te slapen?
Zelfrijdende auto en hij zit zelf niet achter het stuur.
Of zou hem dat misschien ook verweten kunnen worden?
Bij de A.I. die de auto feitelijk bestuurd?
Bij de fabrikant van de A.I?
Worden nog leuke rechtzaakjes.
Voor elk taakje een specifiek AI, dat doen ze dan wel uitzonderlijk goed. Alles er meerdere zaken door elkaar heen lopen wordt het al lastiger.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef NgInE het volgende:
Een 'echte' autonome auto is heel ver weg. Het is dan ook nog steeds een aanname dat het mogelijk is om een AI te maken die dat zou kunnen.
Wat wij vandaag de dag AI noemen (neurale netwerken) zijn erg wispelturig. Soms doen ze opeens iets briljants, maar vaak doen ze helemaal niet wat je wil.
Ik ben zelf een AI scepticus. Er wordt al sinds mijn jeugd geroepen dat AI alles over zal nemen, maar dat moment is nog steeds heel ver weg en komt misschien zelfs nooit.
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is geen stuur in level 5.
Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding.
Verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant.
Dat staat in de quote, al moet ik toegeven dat dat een last minute "not so ninja" edit was.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:49 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd.
De fabrikant van het product. Daar zal de aansprakelijkheid dan komen te liggen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:49 schreef marc0871 het volgende:
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd.
Je zit alsnog zelf wel met de brokken natuurlijk en wat heb je aan het geld als je kinderen niet meer levend zijn uitgekomen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is geen stuur in level 5.
Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding.
Verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant.
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding.
Dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Je zit alsnog zelf wel met de brokken natuurlijk en wat heb je aan het geld als je kinderen niet meer levend zijn uitgekomen.
Ik noem het als voorbeeld om aan te geven dat er niet iemand in het voertuig hoeft te zitten die een voertuig kan besturen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst...![]()
Ik word daar zo cynisch van.. Hoe kan je nou met goed fatsoen beredeneren dat dit allemaal "gunstige" ontwikkelingen zijn.. Want je kunt er zeker van zijn dat als dat kan het ook gaat gebeuren. Wat een geestelijke armoede man.
Je sneakt dat "level 5" wel zeer doortrapt in deze discussie alsof het al lang en breed bestaat. Doe dat niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is natuurlijk ook nog lang geen "level 5" autonoom voertuig.
Daar ga jij sowieso niet over. Doe dat dus niet, dat pseudo modden.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je sneakt dat "level 5" wel zeer doortrapt in deze discussie alsof het al lang en breed bestaat. Doe dat niet.
Bezit of niet, als het fout gaat zit je wel met de brokkenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie.
Er is natuurlijk ook nog lang geen "level 5" autonoom voertuig.
Als het er wel is, is het veiliger dan wanneer mensen zelf rijden, anders wordt het niet toegestaan.
Brokken zijn voor jezelf ook niet zo relevant, de kans is niet zo groot dat je het voertuig bezit.
Het zal vooral "on demand" zijn.
Da’s een beetje het ding met exponentiële ontwikkelingen. Je denkt heel lang dat het niks is tot het opeens allesomvattend is.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef NgInE het volgende:
Een 'echte' autonome auto is heel ver weg. Het is dan ook nog steeds een aanname dat het mogelijk is om een AI te maken die dat zou kunnen.
Wat wij vandaag de dag AI noemen (neurale netwerken) zijn erg wispelturig. Soms doen ze opeens iets briljants, maar vaak doen ze helemaal niet wat je wil.
Ik ben zelf een AI scepticus. Er wordt al sinds mijn jeugd geroepen dat AI alles over zal nemen, maar dat moment is nog steeds heel ver weg en komt misschien zelfs nooit.
¤7.500quote:Op donderdag 15 september 2022 20:06 schreef Bocaj het volgende:
Kost die autonome optie bij Tesla niet 15000 dollar?
Ja maar dat is dus a la de Jetsons. Het bestaat (nog) niet en waarschijnlijk zal het ook nooit bestaan. Tenslotte zijn de Jetsons uit de jaren 70. Je vertroebelt de argumenten daar op brute wijze mee. Je doet m.i. alsof dat heel dichtbij is en mijn argumenten daarom niet kloppen. Daarom zeg ik doe dat niet. Lijkt me eenvoudig te begrijpen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er was de vraag hoe het zat met "dronken naar huis rijden" en ik geef aan dat dat vanaf level 5 sowieso moet kunnen, aangezien je geen bestuurder bent en er ook geen stuur is.
Kijk dit voorbeeld:quote:Op donderdag 15 september 2022 20:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Voor elk taakje een specifiek AI, dat doen ze dan wel uitzonderlijk goed. Alles er meerdere zaken door elkaar heen lopen wordt het al lastiger.
Maar de level 4 waar je nog wel een stuur hebt, is er ook nog niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus a la de Jetsons. Het bestaat (nog) niet en waarschijnlijk zal het ook nooit bestaan. Tenslotte zijn de Jetsons uit de jaren 70. Je vertroebelt de argumenten daar op brute wijze mee. Je doet m.i. alsof dat heel dichtbij is en mijn argumenten daarom niet kloppen. Daarom zeg ik doe dat niet. Lijkt me eenvoudig te begrijpen.
Niet in mijn Tesla appquote:Op donderdag 15 september 2022 21:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
FSD is al verhoogd tot $15.000 sinds augustus.
Dat moet je er dan even bijzeggen voor de lezers thuis. Ondertussen gebruik je dat niet of nooit bestaande "level 5" als een argument om zaken te weerleggen. Dat is dus flauwekul en onzin. Daarom niet doen. Het is niet het Sciencefiction topic hier toch. Of je moet er even bijzetten dat je een grapje maakt.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus wat dat betreft was het sowieso fictief.
Ah, in Europa is dat blijkbaar anders dan in de US maar hier krijg je ook niet alle functionaliteit en kan je niet actief deelnemen aan de Bèta. In Nederland is het meer een "Enhanced Autopilot".quote:
FF updaten?quote:
De OP gaat over autonoom rijden, dan zijn eigenlijk alleen level 4 of 5 relevant voor de discussie.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat moet je er dan even bijzeggen voor de lezers thuis. Ondertussen gebruik je dat niet of nooit bestaande "level 5" als een argument om zaken te weerleggen. Dat is dus flauwekul en onzin. Daarom niet doen. Het is niet het Sciencefiction topic hier toch. Of je moet er even bijzetten dat je een grapje maakt.
Naar level 5.quote:
Dat hele idee van Raymond Kurzweil is een religie voor atheïsten en tech-fetishisten. Er is geen enkel daadwerkelijk bewijs voor dat de toekomst zo zal verlopen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:58 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Da’s een beetje het ding met exponentiële ontwikkelingen. Je denkt heel lang dat het niks is tot het opeens allesomvattend is.
GPT-3 vind ik toch wel griezelig goed
quote:Op donderdag 15 september 2022 21:05 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Nope!
https://www.msn.com/en-us(...)ts-15000/ar-AA11Ii6s
In Europa heb je andere prijzen omdat FSD hier vanwege regelgeving minder mag (op dit moment).quote:
Mooi. Maar wat ik wil zeggen: je doet door die termen te gebruiken (level 5) net alsof het al bestaat of i.i.g. heel dichtbij is. Terwijl men in feite ergens op level 0,65 ofzo is in het echt nu.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De OP gaat over autonoom rijden, dan zijn eigenlijk alleen level 4 of 5 relevant voor de discussie.
En beiden zijn er inderdaad nog niet.
Maar goed, wat je wil.
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef NgInE het volgende:
[..]
Kijk dit voorbeeld:
https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d
Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen.
Ik reageerde netjes op onderstaande, fictieve post vanuit de fictieve situatie die in de OP wordt besproken over autonoom rijden, waarna jij je er tegenaan begon te bemoeien.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mooi. Maar wat ik wil zeggen: je doet door die termen te gebruiken (level 5) net alsof het al bestaat of i.i.g. heel dichtbij is. Terwijl men in feite ergens op level 0,65 ofzo is in het echt nu.
Je kunt niet iets wat iemand beweert gaan weerleggen door zaken te noemen die niet bestaan en w.s. helemaal nooit zullen bestaan. Het kwam op mij over alsof "level 5" niet ver weg was. Maar dat is niet zo en vandaar een totaal nietszeggende term om interessant te doen lijkt me.
quote:Op donderdag 15 september 2022 20:43 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt.
Bij de eigenaar, die op de achterbank zijn roes ligt uit te slapen?
Zelfrijdende auto en hij zit zelf niet achter het stuur.
Of zou hem dat misschien ook verweten kunnen worden?
Bij de A.I. die de auto feitelijk bestuurd?
Bij de fabrikant van de A.I?
Worden nog leuke rechtzaakjes.
Ik weet niet goed waarom je zoiets zou willen. Als het je werkelijk interesseert kan je daar zelf wel een mooie tekening van maken.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:13 schreef MoreDakka het volgende:
Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.
Wat een onzin, niet iedereen heeft tekentalent. Er zijn meer dan genoeg artiesten die hun brood verdienen met het maken van kunst op verzoek.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet niet goed waarom je zoiets zou willen. Als het je werkelijk interesseert kan je daar zelf wel een mooie tekening van maken.
Ja maar waarom.. Op wat voor "level" zit het nu? Sla je niet een paar "levels" over om te beweren dat we veel meer zouden kunnen als we maar knapper waren en er meer van zouden begrijpen. Je moet er m.i. even bijzetten dat je van alles zit te fantaseren maar dat je daar wel in gelooft als we maar lang genoeg wachten.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik reageerde netjes op onderstaande, fictieve post waarna jij je er tegenaan begon te bemoeien.
[..]
Hij had het over "roes uitslapen op de achterbank".quote:Op donderdag 15 september 2022 21:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar waarom.. Op wat voor "level" zit het nu? Sla je niet een paar "levels" over om te beweren dat we veel meer zouden kunnen als we maar knapper waren en er meer van zouden begrijpen. Je moet er m.i. even bijzetten dat je van alles zit te fantaseren maar dat je daar wel in gelooft als we maar lang genoeg wachten.
Maar gebruik het niet al argument om beweringen die passen in deze tijd te weerspreken.
Goed zo, doe dat.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]Nou ok dan. Ik ga me even inlezen over wat er op "level 6" allemaal mogelijk is. Dat moet wel helemaal het optimum zijn of misschien de hel op aarde.
quote:Op donderdag 15 september 2022 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik begrijp ook niet waar je je mee bemoeit, ik reageerde op hem en gaf netjes antwoord.
Laat me met rust.
Niet lang meerquote:Op donderdag 15 september 2022 21:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, niet iedereen heeft tekentalent. Er zijn meer dan genoeg artiesten die hun brood verdienen met het maken van kunst op verzoek.
Ben zelf artiest (die dat soort tekeningen maakt ) en kan niet wachtenquote:Op donderdag 15 september 2022 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Niet lang meer![]()
Nou ja, kunst nog wel. Maar de illustraties die je bij een willekeurig krantenartikel ziet zullen binnen no-time vervangen zijn door AI. Je hebt dan alleen nog iemand nodig die een creatieve opdracht verzint en selecteert wat het beste bij het artikel past van de 20 gegenereerde designs.
Dan is er denk ik nog steeds een soort artistieke visie nodig die de gegereerde beelden sorteert, edit etcetera.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Niet lang meer![]()
Nou ja, kunst nog wel. Maar de illustraties die je bij een willekeurig krantenartikel ziet zullen binnen no-time vervangen zijn door AI. Je hebt dan alleen nog iemand nodig die een creatieve opdracht verzint en selecteert wat het beste bij het artikel past van de 20 gegenereerde designs.
Dat zeiden ze ook met de uitvinding van de telefoon.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst...![]()
Ik word daar zo cynisch van.. Hoe kan je nou met goed fatsoen beredeneren dat dit allemaal "gunstige" ontwikkelingen zijn.. Want je kunt er zeker van zijn dat als dat kan het ook gaat gebeuren. Wat een geestelijke armoede man.
Je ziet wat daarvan gekomen is. Werkelijk overal zit en loopt men met de blik gericht naar het scherm. Iedereen in zijn eigen bubble. Hoe mooi is dat.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook met de uitvinding van de telefoon.
Vaak is het alternatief dat je in iemand anders' bubble gedwongen word.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je ziet wat daarvan gekomen is. Werkelijk overal zit en loopt men met de blik gericht naar het scherm. Iedereen in zijn eigen bubble. Hoe mooi is dat.
quote:Op donderdag 15 september 2022 21:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die het helemaal geweldig vinden om met hun mede trein reiziger te praten, maar de meeste mensen hebben wel iets beter te doen met hun tijd. Vroeger had je die keuze niet. Dus iedere debiel die willekeurige medereizigers lastig valt met nutteloos gewauwel over het weer, dacht vroeger dat het zo hoorde en dat iedereen daar blij van werd. Maar voor de meeste mensen was er geen alternatief (behalve ruzie maken).
7500 euro uitgeven aan functionaliteit die al een jaar of 5 het volgende jaar echt gaat komenquote:
Die tesla's hebben al moeite met inparkeren.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:06 schreef Bocaj het volgende:
Kost die autonome optie bij Tesla niet 15000 dollar?
Het is dan ook gewoon realistisch. Niet cynisch.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:49 schreef Bart2002 het volgende:
Dat is een vrij cynische kijk op het leven. Niet geheel onterecht.
AI om stockfoto plaatjes te generen zie ik over een aantal jaar wel als gemeengoed. Diezelfde AI kan dan niet je auto besturen.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef NgInE het volgende:
[..]
Kijk dit voorbeeld:
https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d
Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen.
Dus die auto wordt echt wel zelf rijdend, alleen zal er altijd wel een groepje mensen nodig zijn te assisteren in bepaalde situaties.quote:Cruise's CEO Kyle Vogt was asked if he could see a point where remote human oversight could be removed from the company's autonomous vehicle fleet. His surprising response: "Why?" Edge cases in autonomous driving often require human intervention to get around, and currently, Cruise uses a staff of remote human operators to help with those situations. Cruise previously has never mentioned that this will likely be a long-term solution, however, according to Reuters, Vogt's statements make it clear that people will still be in the loop for a long time to come.
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept wordenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet echt in een of ander italiaans bergdorpje. Daarom zal het meer een minority-report achtig systeem worden. Met lange stukken snelweg waar je niks hoeft te doen, maar wel nog zelf moet rijden in kleine dorpjes/bergweggetjes.
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.
Die 2e generatie is een paar jaar geleden van de weg gehaald om plaats te maken voor die 3e generatie. Die zou al in 2020 oid moeten gaan rijden, maar rijdt nog steeds niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:41 schreef Shotty het volgende:
uit het artikel:
[..]
https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-rivium
[..]
lekkere research weer...
inderdaad.. een briljant AI kan nog twijfelen of het object a of b is en daarop juist calculeren maar toch verkeerd inschatten. Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2022 00:17 schreef tjoptjop het volgende:
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept worden
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
De humor er niet van inzien...quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:
[..]
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Die kan je niet serieus nemen.
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.
Het wordt eigenlijk een vorm van privé openbaar vervoer. Je stapt in, wacht tot je op bestemming bent en stapt weer uit. Daar heb je als fabrikant geen heel modellengamma meer voor nodig. Sterker nog, eigenlijk zijn meerdere fabrikanten zelfs overbodig.
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.quote:Schadeherstel zal ook nauwelijks meer voorkomen bij zelfrijdende auto's. Dus ook zij worden vrijwel overbodig.
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.quote:Ik denk dat autofabrikanten helemaal niet zoveel haast zullen maken om tot een "level 5" autonome auto te komen. Daar hebben ze zelf niet zo veel baat bij denk ik.
Wat mij betreft is de werkelijke winst er pas als ik kacheltje lam in de auto kan gaan zittenquote:Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 06:44 schreef NgInE het volgende:
[..]
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding. Dit zorgt er voor dat je niet veel beter af bent dan maar gewoon Google gebruiken voor het vinden van afbeeldingen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 20:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 16 september 2022 20:55 schreef NgInE het volgende:
[..]
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding.
Eens. Maar als we kijken naar wat we nu hebben aan merk/model/uitvoeringen zitten we op een paar duizend mogelijkheden denk ik, als je ook de verschillende motoriseringen mee telt?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.
Onderhoud vraag ik me af in hoeverre dat meer nodig zal zijn. De huidige elektrische auto's hebben ook al een stuk minder onderhoud nodig dan de auto's met brandstofmotoren. Schoonmaken zal best wat tijd in gaan zitten, maar zal qua verdienmodel voor een fabrikant een stuk minder interessant zijn (als het al vanuit de fabrikant gefaciliteerd gaat worden).quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.
Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties.
Dat zou zeker kunnen. Ik weet niet hoe groot de vraag ernaar zal zijn als het geen must gaat worden, maar alleen een luxe dingetje. Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben en ik ken weinig mensen in mijn omgeving die hier wel op zitten te wachten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.
Bierfiets ook zoiets. Of een carnavalswagen. Het is wat flauw natuurlijk. Maar het is moeilijk, zeer moeilijk. De commercie is niet gediend bij zo'n inzicht uiteraard. En dan gaat het serieus over "level 5" en meer. Alsof dat ooit zal bestaan.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:30 schreef Beathoven het volgende:
Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag.
Goh...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat.quote:Op vrijdag 16 september 2022 21:19 schreef Id_do_her het volgende:
In vliegtuigen hebben ze al lang deze optie.
A worthy cause.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke die Keith Floyd nadeed, in jouw geval Joop Braakhekke die Jeremy Clarkson nadoet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
A worthy cause.![]()
Vraagje: Welke taal probeer je eigenlijk te schrijven? Met samengeknepen ogen lijkt het op Nederlands, maar dat is het niet.
nee we blijven paard en wagen rijdenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau.quote:Op zaterdag 17 september 2022 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke ...
Bedoelde jij?quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
nee we blijven paard en wagen rijden
Godverdomme, man. Interpunctie.quote:Nee, we blijven paard en wagen rijden.
We zijn het eindelijk een keer eens.quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau.
nee dat kan niet , autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en verschillende ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij, maakt alleen andere fouten dan jijquote:Op zaterdag 17 september 2022 09:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bedoelde jij?
[..]
Godverdomme, man. Interpunctie.
[ afbeelding ]
Zag eergisteren nog een pas-getrouwd stelletje in een koetsje met paarden. Leuk, man. Toch zonde als ze dan worden verpulverd door een 'autonome' Tesla.
De praktijk heeft al aangetoond dat dat wel degelijk kan.quote:
En dat is allemaal niet genoeg om in Rome een kwartiertje rond te rijden zonder brokken te maken.quote:autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij
opgelost ?? SD zal nooit perfect zijn , net als jij dat niet bentquote:Op zaterdag 17 september 2022 10:33 schreef SpecialK het volgende:
musk had FSD toch allang opgelost. wat is dit terugkrabbelen nou ineens?
dus alle critici hadden gelijk over hem en zijn overdreven claims en beloftes?
huh?
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd.quote:
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen,quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd.
Voor de duidelijkheid: Autopilot draait op heel andere software (stack) en is geen FSD.
Autopilot is een adaptieve cruise control met lane assist en wat andere trucjes.
Meer kan het niet en mag het ook niet wegens wetgeving.
Mijn Volvo heeft "Pilot Assist" en "ACC" en kan dus ook zelf volgen en tussen de lijntjes rijden maar als ik ergens bovenop knal omdat ik ondertussen de krant lees, dan ben ik verantwoordelijk, niet de auto.
FSD Bèta wordt ontwikkeld met als doel de bestuurder uiteindelijk te vervangen. Alleen geregistreerde bèta-users met een hoge rijscore (dit wordt geregistreerd voor dit doel) kunnen zich aanmelden.
En ook als je daaraan deelneemt moet je altijd je handen op het stuur houden en ieder moment kunnen ingrijpen, want het is bèta
Momenteel werkt FSD nog niet op autosnelwegen, in dat geval draai je nog op de Autopilot software stack.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat dit samengevoegd wordt.
Doe ermee wat je wil maar weet dat er onderscheid is en dat het nutteloos is om Autopilot ongevallen (waar de bestuurder overigens ook altijd zelf moet kunnen ingrijpen) toe te schrijven aan FSD.
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen,
ik misschien niet, omdat ik 70 benquote:Op zaterdag 17 september 2022 13:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom.
De opname is van de 80's iig, niet de 70'squote:Op zaterdag 17 september 2022 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik misschien niet, omdat ik 70 ben
maar mijn kinderen wel
Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1970 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000
Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje
Wat een held was dat hequote:Op zaterdag 17 september 2022 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik misschien niet, omdat ik 70 ben
maar mijn kinderen wel
Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1980 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000
Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc.
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merkenquote:Op zaterdag 17 september 2022 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc.
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merken
het eigen bezit van een euto is dan wel echt een luxe als je met je buren een autonome auto kunt delen , die je op komt halen in bij de kroeg, in het midden van de stad op komt halen of naar het vliegveld brengt
een eigen auto is dan meer een last en een kostenpost
ik heb een auto, maar ik gebruik hem wekenlang niet
Overigens gaan nieuwe auto s nu al 30 jaar mee zonder problemen , dus er zullen er wel wat merkenfailliet gaan de komende decennia
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen.
Wanneer dat gaat gebeuren, beats me. Hangt volledig af van de ontwikkelingen in AI eigenlijk. Ogen, oren en andere zintuigen kunnen we een auto al geven, nu moet het ding alleen slim genoeg worden om het met al die info beter te kunnen doen dan een menselijke bestuurder.
de eerste koetsen zonder paard ervoor dat was ook ff wennenquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.
Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen.
Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben
[..]
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarktquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.
Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen.
Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben
[..]
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde isquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarkt.
Het gaat erom om de eerste te zijn, of iig heel snel na de eerste te komen, de fabrikant die dat lukt zal namelijk een enorm voordeel hebben.
Eigen autobezit zal misschien op termijn er onder lijden maar daar zal tegenover staan dat als het delen van auto's echt een grote vlucht neemt het gebruik van auto's goedkoper zal worden per kilometer, en daarmee zal de vraag toenemen. Plus dat mensen die niet willen of kunnen rijden ineens ook weer consument kunnen worden van autogebruik.
Als autofabrikant zeggen "ja, daar gaan we niet in mee hoor" is iig een stupide strategie. Ze kiezen er dan ook niet voor. Van budget tot premium, meer en geavanceerdere rijhulpen zijn de trend en dat zal nog wel even zo blijven.
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's?quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk
https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijnquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's?
Bosch?quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijn
delen van software bijvoorbeeld
erzijn slecht enkele software leveranciers , daar zal Tesla zeker bij horen, Waymo , Baidu en Apple
https://waymo.com/
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskostenquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde is
https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/
Heel FOK! bedankt je dat je deze overduidelijke informatie nog even wat extra kracht hebt bij gezet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 07:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat.
En daarnaast, als een bepaalde vlucht een instructie krijgt van de verkeersleiding (wijziging hoogte of richting), moeten de vliegers een handmatige invoer doen. De autopilot kan dat niet zelf. Dus, nee, een vliegtuig is niet volledig autonoom.
en polen heeft nu ook eene eigen automerkquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskosten
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en polen heeft nu ook eene eigen automerk
https://izera.com/
Gemak. We zijn van nature nogal luiquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustriequote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden.
zelf rijdend voertuig is een mijlpaal in artificial intellligencequote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden.
een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat.
De vraag is echter of VW (of Tesla) een soort Medion van de autoindustrie willen worden, cq überhaupt het besef hebben dat dit hun toekomst is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustrie
Terwijl het veel slimmer is om dit uit te besteden aan een VW of een TESLA in Duitsland , die veel en veel goedkoper kunnen produceren , TOGG is overigens afgeleid van de Ford Mustang
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden.
een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat.
en mensen die niet meer mogen rijden als ouderen , alcoholisten of om een andere reden hun rijbewijs zijn kwijtgeraakt kunnen toch naar het werk en opgehaald wordenquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?
Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs.
Voor altijd is een lange tijd natuurlijkquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs.
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor altijd is een lange tijd natuurlijk
Idd. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat het nooit bereikt zal worden overigens. Maar hoe lang het nog gaat duren, no idea.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen.
Alsof jij dat al wist.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:01 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Heel FOK! bedankt je dat je deze overduidelijke informatie nog even wat extra kracht hebt bij gezet.
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's?quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?
Level 4 toch wel hoor.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar ik zit er zo eens wat over te lezen en eigenlijk zitten we dus pas op level 2-3 van autonoom rijden.
https://images.synopsys.c(...)00&ts=1661796884358&$responsive$&fit=constrain&dpr=off[ afbeelding ]
wat een raar antwoord waarin je er soort van expres vanuit gaat dat ik iets niet snap.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opgelost ?? SD zal nooit perfect zijn , net als jij dat niet bent
het aantal ongelukken zal wel met een factor 100.000 dalen
iets zoals dit is er niet ineens wereldwijdquote:Op zondag 18 september 2022 12:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
wat een raar antwoord waarin je er soort van expres vanuit gaat dat ik iets niet snap.
met FSD oplossen bedoel ik dat voor meeste situaties (modussen zoals vrwchtwagenverkeer, drukke binnensteden, etc..) de computer minder schade en letsel veroorzaakt dan een gemiddelde (doch vaardige) menselijke bestuurder.
Daar zijn we nog zo ver van verwijderd dat het lachwekkend is om jaar na jaar Musk te zien beloven dat het er over een paar maandjes wel is.
Als een kind wat pappa belooft morgen die lego-titanic af te hebben na het in elkaar zetten van 1 reddingbootje.
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.quote:Op zondag 18 september 2022 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
eerst in test gebieden , die zijn er al volop
zeg dat maar tegen elon musk. niet tegen mij.quote:Op zondag 18 september 2022 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iets zoals dit is er niet ineens
Jaja we zijn bekend met je Elon-trauma.quote:Op zondag 18 september 2022 13:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
zeg dat maar tegen elon musk. niet tegen mij.
Dus wachten we op de eerste stad die er officeel mee aan de slag gaat en dan afwachten waarmee de meeste ongelukken gebeurenquote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
China. Volledig vertrouwen in de transparante overheid daar dat ze ook keurig elk incident melden.quote:Op zondag 18 september 2022 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus wachten we op de eerste stad die er officeel mee aan de slag gaat en dan afwachten waarmee de meeste ongelukken gebeuren
koetsen zonder paard ervoor was ook een hele stap
er worden miljarden in gepompt, omdat wie de beste en betrouwbaarste software heeft , ook de grootste licentieverkoper zal wordenquote:Op zondag 18 september 2022 13:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
China. Volledig vertrouwen in de transparante overheid daar dat ze ook keurig elk incident melden.
Geen idee. Vanwaar de vraag?quote:Op zondag 18 september 2022 06:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's?
automerk is dan niet belangrijk, de software is belangrijkquote:Op zondag 18 september 2022 06:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's?
quote:Who needs a car made with heavier-gauge steel and eight airbags (not to mention a body shop) if accidents are so rare?
Who needs a parking spot close to work if your car can drive you there, park itself miles away, only to pick you up later?
Who needs to buy a flight from Boston to Cleveland when you can leave in the evening, sleep much of the way, and arrive in the morning?
Indeed, one of Google s goals is to facilitate car-sharing.
Ik snap ook wel dat het min of meer reclame filmpjes zijn maar met name dat eerste filmpje geeft wel aan hoe gecompliceerd verkeer is. Ik moet nog zien of ik daar zonder te zweten zou kunnen rijden. Als ze het inderdaad in dergelijk verkeer voor elkaar krijgen op level vier of vijf dan wil ik best even applaudisseren.quote:
Muskratquote:Op zondag 18 september 2022 13:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jaja we zijn bekend met je Elon-trauma.
Waymo zit momenteel op level 4.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar ik zit er zo eens wat over te lezen en eigenlijk zitten we dus pas op level 2-3 van autonoom rijden.
https://images.synopsys.c(...)00&ts=1661796884358&$responsive$&fit=constrain&dpr=off[ afbeelding ]
Welke technologie tolereer jij eigenlijk wel in de auto?quote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
Teleporteren?quote:Op maandag 19 september 2022 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De enige reden dat er geen zelfrijdende auto komt is omdat we tegen die tijd veel geavanceerdere vervoersmiddelen hebben. Daarom hebben we nu geen paarden met elektrische ramen.
The Jetsons.quote:
De afgelopen 10 jaar zijn er forse stappen gezet. Op de snelwegen is het al beter dan de mens.quote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn.quote:Op maandag 19 september 2022 16:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De afgelopen 10 jaar zijn er forse stappen gezet. Op de snelwegen is het al beter dan de mens.
Ok, daar is het ook voor de technologie behapbaar. Maar toch.
en een reservewiel met extra binnenband, een krik in de auto, die je ook kan gebruiken om de auto aan te slingerenquote:Op maandag 19 september 2022 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn.
Op de kofferbak buiten of twee stuks achter de voorspatborden voor de treeplankquote:Op maandag 19 september 2022 16:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en een reservewiel met extra binnenband
Ik denk dat het ook wat te maken kan hebben met dat Musk hier veel in investeert. CJS krijgt jeuk van Tesla cs…quote:Op maandag 19 september 2022 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn.
waar het om gaat bij self driving is interpretatie van gegevens zoals jij dat zelf ook doet , niets meer en niets minder ,quote:Op maandag 19 september 2022 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De enige reden dat er geen zelfrijdende auto komt is omdat we tegen die tijd veel geavanceerdere vervoersmiddelen hebben. Daarom hebben we nu geen paarden met elektrische ramen.
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden.quote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
Bosch maakt geeneens zelf autos, maar is een belangrijke speler, Tesla leunt nogal op Bosch systemenquote:Op maandag 19 september 2022 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden.
Autofabrikanten beperken zich vooral tot varianten op rij-assistenten met namen als "BlueCruise", "Pilot Assist", "Travel Assist", "Drive Pilot", etc. Dat gaat meestal om adaptieve cruise control, lane assist, borden lezen, parkeerhulp, etc.
De voertuigen hebben meestal ook niet voldoende sensoren, camera's en computer hardware (rekenkracht) om veel meer te kunnen dan dat.
Alleen Tesla heeft standaard sinds 2016 (?) een stuk of 8 camera's aan boord waarmee ook echt iets concreets gedaan kan worden. Tesla heeft daardoor ook honderdduizenden auto's op de weg om hun AI-systemen te kunnen voeden met verkeerssituaties en die situaties duizenden keren te kunnen simuleren en daarmee de AI te trainen.
Kijk je naar bedrijven die zich serieus bezig houden met "autonoom rijden" dan kom je naast Tesla vooral uit op Waymo, Cruise, Uber, Lyft, Aurora, Apple (project "Titan"), Zoox, etc. Niet bepaald je standaard autofabrikant.
https://nos.nl/artikel/24(...)matige-intelligentiequote:Straks fabrikanten aansprakelijk bij schade door kunstmatige intelligentie
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen. Dan heb je als bezitter/gebruiker geen verzekering meer nodig want de merken zijn groot zat dat risico zelf te dragen.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dit gaat niet helpen.
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)matige-intelligentie
Verzekeringsmaatschappijen zorgen er altijd voor dat zij niet de rekening gaan betalen.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:18 schreef qajariaq het volgende:
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen.
verzekering tegen krassen en pech of derden zal altijd blijven, minder schade is meer winstquote:Op woensdag 28 september 2022 16:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen. Dan heb je als bezitter/gebruiker geen verzekering meer nodig want de merken zijn groot zat dat risico zelf te dragen.
de beste software zal winnen en dan geef ik Apple en Tesla de beste kansenquote:Op maandag 19 september 2022 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden.
Autofabrikanten beperken zich vooral tot varianten op rij-assistenten met namen als "BlueCruise", "Pilot Assist", "Travel Assist", "Drive Pilot", etc. Dat gaat meestal om adaptieve cruise control, lane assist, borden lezen, parkeerhulp, etc.
De voertuigen hebben meestal ook niet voldoende sensoren, camera's en computer hardware (rekenkracht) om veel meer te kunnen dan dat.
Alleen Tesla heeft standaard sinds 2016 (?) een stuk of 8 camera's aan boord waarmee ook echt iets concreets gedaan kan worden. Tesla heeft daardoor ook honderdduizenden auto's op de weg om hun AI-systemen te kunnen voeden met verkeerssituaties en die situaties duizenden keren te kunnen simuleren en daarmee de AI te trainen.
Kijk je naar bedrijven die zich serieus bezig houden met "autonoom rijden" dan kom je naast Tesla vooral uit op Waymo, Cruise, Uber, Lyft, Aurora, Apple (project "Titan"), Zoox, etc. Niet bepaald je standaard autofabrikant.
We hebben het over aansprakelijkheid. Een autonome auto die iemand doodrijdt wordt dus altijd de schuld van de fabrikant. En terecht, natuurlijk.quote:Op woensdag 28 september 2022 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
verzekering tegen krassen en pech of derden zal altijd blijven,
Dit is zo waar. De meest winstgevende onderdelen van verzekeraars zijn de afdelingen die er op gericht zijn onder claims uit te komen.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Verzekeringsmaatschappijen zorgen er altijd voor dat zij niet de rekening gaan betalen.
er komt een tijd dat je een auto wilt die ook autonoom kan rijden en ook leeg naar je toe kan komen om je op te halen , mocht het zover komenquote:Op woensdag 28 september 2022 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We hebben het over aansprakelijkheid. Een autonome auto die iemand doodrijdt wordt dus altijd de schuld van de fabrikant. En terecht, natuurlijk.
En dat zal het voor fabrikanten een klap minder interessant maken. Uberhaupt, trouwens. Een fabrikant verdient niets extra aan een autonome auto. En als de verdiensten en de 'prestige' niet opwegen tegen de potentiele kosten en risico's, is het een zeer aannemelijk verhaal dat ze het uiteindelijk gewoon laten zitten.
Wishfull thinkingquote:Op woensdag 28 september 2022 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
er komt een tijd dat je een auto wilt die ook autonoom kan rijden en ook leeg naar je toe kan komen om je op te halen , mocht het zover komen
Tesla software? Daar ga jij op vertrouwen? Omdat Tesla zo'n uitstekend en betrouwbaar merk is?quote:de beste software zal winnen, ik zie Tesla de software gaan verkopen en je een auto wilt met Tesla software
ik denk niet dat microsoft die SD software heeft, apple wel , waymo en Google ookquote:Op woensdag 28 september 2022 21:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wishfull thinking
[..]
Tesla software? Daar ga jij op vertrouwen? Omdat Tesla zo'n uitstekend en betrouwbaar merk is?![]()
Kies ik nog liever voor Microsoft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |