Eens. Maar als we kijken naar wat we nu hebben aan merk/model/uitvoeringen zitten we op een paar duizend mogelijkheden denk ik, als je ook de verschillende motoriseringen mee telt?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.
Onderhoud vraag ik me af in hoeverre dat meer nodig zal zijn. De huidige elektrische auto's hebben ook al een stuk minder onderhoud nodig dan de auto's met brandstofmotoren. Schoonmaken zal best wat tijd in gaan zitten, maar zal qua verdienmodel voor een fabrikant een stuk minder interessant zijn (als het al vanuit de fabrikant gefaciliteerd gaat worden).quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.
Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties.
Dat zou zeker kunnen. Ik weet niet hoe groot de vraag ernaar zal zijn als het geen must gaat worden, maar alleen een luxe dingetje. Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben en ik ken weinig mensen in mijn omgeving die hier wel op zitten te wachten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.
Bierfiets ook zoiets. Of een carnavalswagen. Het is wat flauw natuurlijk. Maar het is moeilijk, zeer moeilijk. De commercie is niet gediend bij zo'n inzicht uiteraard. En dan gaat het serieus over "level 5" en meer. Alsof dat ooit zal bestaan.quote:Op vrijdag 16 september 2022 10:30 schreef Beathoven het volgende:
Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag.
Goh...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat.quote:Op vrijdag 16 september 2022 21:19 schreef Id_do_her het volgende:
In vliegtuigen hebben ze al lang deze optie.
A worthy cause.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke die Keith Floyd nadeed, in jouw geval Joop Braakhekke die Jeremy Clarkson nadoet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
A worthy cause.![]()
Vraagje: Welke taal probeer je eigenlijk te schrijven? Met samengeknepen ogen lijkt het op Nederlands, maar dat is het niet.
nee we blijven paard en wagen rijdenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau.quote:Op zaterdag 17 september 2022 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke ...
Bedoelde jij?quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
nee we blijven paard en wagen rijden
Godverdomme, man. Interpunctie.quote:Nee, we blijven paard en wagen rijden.
We zijn het eindelijk een keer eens.quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau.
nee dat kan niet , autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en verschillende ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij, maakt alleen andere fouten dan jijquote:Op zaterdag 17 september 2022 09:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bedoelde jij?
[..]
Godverdomme, man. Interpunctie.
[ afbeelding ]
Zag eergisteren nog een pas-getrouwd stelletje in een koetsje met paarden. Leuk, man. Toch zonde als ze dan worden verpulverd door een 'autonome' Tesla.
De praktijk heeft al aangetoond dat dat wel degelijk kan.quote:
En dat is allemaal niet genoeg om in Rome een kwartiertje rond te rijden zonder brokken te maken.quote:autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij
opgelost ?? SD zal nooit perfect zijn , net als jij dat niet bentquote:Op zaterdag 17 september 2022 10:33 schreef SpecialK het volgende:
musk had FSD toch allang opgelost. wat is dit terugkrabbelen nou ineens?
dus alle critici hadden gelijk over hem en zijn overdreven claims en beloftes?
huh?
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd.quote:
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen,quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd.
Voor de duidelijkheid: Autopilot draait op heel andere software (stack) en is geen FSD.
Autopilot is een adaptieve cruise control met lane assist en wat andere trucjes.
Meer kan het niet en mag het ook niet wegens wetgeving.
Mijn Volvo heeft "Pilot Assist" en "ACC" en kan dus ook zelf volgen en tussen de lijntjes rijden maar als ik ergens bovenop knal omdat ik ondertussen de krant lees, dan ben ik verantwoordelijk, niet de auto.
FSD Bèta wordt ontwikkeld met als doel de bestuurder uiteindelijk te vervangen. Alleen geregistreerde bèta-users met een hoge rijscore (dit wordt geregistreerd voor dit doel) kunnen zich aanmelden.
En ook als je daaraan deelneemt moet je altijd je handen op het stuur houden en ieder moment kunnen ingrijpen, want het is bèta
Momenteel werkt FSD nog niet op autosnelwegen, in dat geval draai je nog op de Autopilot software stack.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat dit samengevoegd wordt.
Doe ermee wat je wil maar weet dat er onderscheid is en dat het nutteloos is om Autopilot ongevallen (waar de bestuurder overigens ook altijd zelf moet kunnen ingrijpen) toe te schrijven aan FSD.
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen,
ik misschien niet, omdat ik 70 benquote:Op zaterdag 17 september 2022 13:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom.
De opname is van de 80's iig, niet de 70'squote:Op zaterdag 17 september 2022 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik misschien niet, omdat ik 70 ben
maar mijn kinderen wel
Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1970 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000
Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje
Wat een held was dat hequote:Op zaterdag 17 september 2022 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik misschien niet, omdat ik 70 ben
maar mijn kinderen wel
Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1980 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000
Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc.
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merkenquote:Op zaterdag 17 september 2022 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc.
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merken
het eigen bezit van een euto is dan wel echt een luxe als je met je buren een autonome auto kunt delen , die je op komt halen in bij de kroeg, in het midden van de stad op komt halen of naar het vliegveld brengt
een eigen auto is dan meer een last en een kostenpost
ik heb een auto, maar ik gebruik hem wekenlang niet
Overigens gaan nieuwe auto s nu al 30 jaar mee zonder problemen , dus er zullen er wel wat merkenfailliet gaan de komende decennia
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen.
Wanneer dat gaat gebeuren, beats me. Hangt volledig af van de ontwikkelingen in AI eigenlijk. Ogen, oren en andere zintuigen kunnen we een auto al geven, nu moet het ding alleen slim genoeg worden om het met al die info beter te kunnen doen dan een menselijke bestuurder.
de eerste koetsen zonder paard ervoor dat was ook ff wennenquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.
Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen.
Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben
[..]
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarktquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.
Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen.
Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben
[..]
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde isquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarkt.
Het gaat erom om de eerste te zijn, of iig heel snel na de eerste te komen, de fabrikant die dat lukt zal namelijk een enorm voordeel hebben.
Eigen autobezit zal misschien op termijn er onder lijden maar daar zal tegenover staan dat als het delen van auto's echt een grote vlucht neemt het gebruik van auto's goedkoper zal worden per kilometer, en daarmee zal de vraag toenemen. Plus dat mensen die niet willen of kunnen rijden ineens ook weer consument kunnen worden van autogebruik.
Als autofabrikant zeggen "ja, daar gaan we niet in mee hoor" is iig een stupide strategie. Ze kiezen er dan ook niet voor. Van budget tot premium, meer en geavanceerdere rijhulpen zijn de trend en dat zal nog wel even zo blijven.
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's?quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk
https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijnquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's?
Bosch?quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijn
delen van software bijvoorbeeld
erzijn slecht enkele software leveranciers , daar zal Tesla zeker bij horen, Waymo , Baidu en Apple
https://waymo.com/
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskostenquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde is
https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/
Heel FOK! bedankt je dat je deze overduidelijke informatie nog even wat extra kracht hebt bij gezet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 07:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat.
En daarnaast, als een bepaalde vlucht een instructie krijgt van de verkeersleiding (wijziging hoogte of richting), moeten de vliegers een handmatige invoer doen. De autopilot kan dat niet zelf. Dus, nee, een vliegtuig is niet volledig autonoom.
en polen heeft nu ook eene eigen automerkquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskosten
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en polen heeft nu ook eene eigen automerk
https://izera.com/
Gemak. We zijn van nature nogal luiquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustriequote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden.
zelf rijdend voertuig is een mijlpaal in artificial intellligencequote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden.
een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat.
De vraag is echter of VW (of Tesla) een soort Medion van de autoindustrie willen worden, cq überhaupt het besef hebben dat dit hun toekomst is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustrie
Terwijl het veel slimmer is om dit uit te besteden aan een VW of een TESLA in Duitsland , die veel en veel goedkoper kunnen produceren , TOGG is overigens afgeleid van de Ford Mustang
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden.
een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat.
en mensen die niet meer mogen rijden als ouderen , alcoholisten of om een andere reden hun rijbewijs zijn kwijtgeraakt kunnen toch naar het werk en opgehaald wordenquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?
Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs.
Voor altijd is een lange tijd natuurlijkquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs.
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor altijd is een lange tijd natuurlijk
Idd. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat het nooit bereikt zal worden overigens. Maar hoe lang het nog gaat duren, no idea.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |