quote:
quote:“With respect to full self-driving, of any technology development I’ve been involved in, I’ve never really seen more false dawns or where it seems like we’re going to break through, but we don’t, as I’ve seen in full self-driving,” said Musk. “And ultimately what it comes down to is that to sell full self-driving, you actually have to solve real-world artificial intelligence, which nobody has solved. The whole road system is made for biological neural nets and eyes. And so actually, when you think about it, in order to solve driving, we have to solve neural nets and cameras to a degree of capability that is on par with, or really exceeds humans. And I think we will achieve that this year.”
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:15 schreef Raw85 het volgende:
Het enige chille aan een zelfrijdende auto lijkt mij dat je er ‘s nachts straalbezopen veilig mee naar huis kunt, verder rijd ik zelf veel liever
Hangt er heel erg vanaf hoe en wat we verwachten. In China rijden al taxi's rond zonder bestuurder (van Baidu) maar dat zijn op plekken waar steden uit de grond gestampt zijn net. Dus alles is recht, en je kan extra hulpmiddelen bouwen om het zelfrijdende auto's makkelijker te maken zoals 3D-kaarten waarmee de software dan ook extra kan navigeren. Je zou zelfs autonoom-only banen kunnen maken.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
Dan moeten die ontwikkelaars maar een dusdanig goede auto maken dat dat niet hoeftquote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
In "level 5" autonome auto's zit geen stuur of pedalen meer.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Die bestaan al als taxi.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dan moeten die ontwikkelaars maar een dusdanig goede auto maken dat dat niet hoeft
"level 4" en lager. Wijsneus.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In "level 5" autonome auto's zit geen stuur of pedalen meer.
Het is dus maar net naar welk niveau je refereert.
Roxette?quote:
Ditquote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Daar heeft hij wel een punt...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
The whole road system is made for biological neural nets and eyes.
Level 5 hoeft dat niet meer.quote:
Iets korter geleden. Juli.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
5 maanden geleden:
[..]
[..]
https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-riviumquote:In een stad als Napels of Rotterdam is hij in geen velden of wegen te bekennen.
lekkere research weer...quote:Al sinds 1999 rijdt in Rotterdam de ParkShuttle, Nederlands eerste autonome voertuig.
FSD is een andere software stack dan Autopilot.quote:
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt.quote:
Er is geen stuur in level 5.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:43 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt.
Bij de eigenaar, die op de achterbank zijn roes ligt uit te slapen?
Zelfrijdende auto en hij zit zelf niet achter het stuur.
Of zou hem dat misschien ook verweten kunnen worden?
Bij de A.I. die de auto feitelijk bestuurd?
Bij de fabrikant van de A.I?
Worden nog leuke rechtzaakjes.
Voor elk taakje een specifiek AI, dat doen ze dan wel uitzonderlijk goed. Alles er meerdere zaken door elkaar heen lopen wordt het al lastiger.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef NgInE het volgende:
Een 'echte' autonome auto is heel ver weg. Het is dan ook nog steeds een aanname dat het mogelijk is om een AI te maken die dat zou kunnen.
Wat wij vandaag de dag AI noemen (neurale netwerken) zijn erg wispelturig. Soms doen ze opeens iets briljants, maar vaak doen ze helemaal niet wat je wil.
Ik ben zelf een AI scepticus. Er wordt al sinds mijn jeugd geroepen dat AI alles over zal nemen, maar dat moment is nog steeds heel ver weg en komt misschien zelfs nooit.
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is geen stuur in level 5.
Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding.
Verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant.
Dat staat in de quote, al moet ik toegeven dat dat een last minute "not so ninja" edit was.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:49 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd.
De fabrikant van het product. Daar zal de aansprakelijkheid dan komen te liggen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:49 schreef marc0871 het volgende:
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd.
Je zit alsnog zelf wel met de brokken natuurlijk en wat heb je aan het geld als je kinderen niet meer levend zijn uitgekomen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is geen stuur in level 5.
Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding.
Verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant.
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding.
Dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Je zit alsnog zelf wel met de brokken natuurlijk en wat heb je aan het geld als je kinderen niet meer levend zijn uitgekomen.
Ik noem het als voorbeeld om aan te geven dat er niet iemand in het voertuig hoeft te zitten die een voertuig kan besturen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst...![]()
Ik word daar zo cynisch van.. Hoe kan je nou met goed fatsoen beredeneren dat dit allemaal "gunstige" ontwikkelingen zijn.. Want je kunt er zeker van zijn dat als dat kan het ook gaat gebeuren. Wat een geestelijke armoede man.
Je sneakt dat "level 5" wel zeer doortrapt in deze discussie alsof het al lang en breed bestaat. Doe dat niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is natuurlijk ook nog lang geen "level 5" autonoom voertuig.
Daar ga jij sowieso niet over. Doe dat dus niet, dat pseudo modden.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je sneakt dat "level 5" wel zeer doortrapt in deze discussie alsof het al lang en breed bestaat. Doe dat niet.
Bezit of niet, als het fout gaat zit je wel met de brokkenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie.
Er is natuurlijk ook nog lang geen "level 5" autonoom voertuig.
Als het er wel is, is het veiliger dan wanneer mensen zelf rijden, anders wordt het niet toegestaan.
Brokken zijn voor jezelf ook niet zo relevant, de kans is niet zo groot dat je het voertuig bezit.
Het zal vooral "on demand" zijn.
Da’s een beetje het ding met exponentiële ontwikkelingen. Je denkt heel lang dat het niks is tot het opeens allesomvattend is.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:45 schreef NgInE het volgende:
Een 'echte' autonome auto is heel ver weg. Het is dan ook nog steeds een aanname dat het mogelijk is om een AI te maken die dat zou kunnen.
Wat wij vandaag de dag AI noemen (neurale netwerken) zijn erg wispelturig. Soms doen ze opeens iets briljants, maar vaak doen ze helemaal niet wat je wil.
Ik ben zelf een AI scepticus. Er wordt al sinds mijn jeugd geroepen dat AI alles over zal nemen, maar dat moment is nog steeds heel ver weg en komt misschien zelfs nooit.
¤7.500quote:Op donderdag 15 september 2022 20:06 schreef Bocaj het volgende:
Kost die autonome optie bij Tesla niet 15000 dollar?
Ja maar dat is dus a la de Jetsons. Het bestaat (nog) niet en waarschijnlijk zal het ook nooit bestaan. Tenslotte zijn de Jetsons uit de jaren 70. Je vertroebelt de argumenten daar op brute wijze mee. Je doet m.i. alsof dat heel dichtbij is en mijn argumenten daarom niet kloppen. Daarom zeg ik doe dat niet. Lijkt me eenvoudig te begrijpen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er was de vraag hoe het zat met "dronken naar huis rijden" en ik geef aan dat dat vanaf level 5 sowieso moet kunnen, aangezien je geen bestuurder bent en er ook geen stuur is.
Kijk dit voorbeeld:quote:Op donderdag 15 september 2022 20:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Voor elk taakje een specifiek AI, dat doen ze dan wel uitzonderlijk goed. Alles er meerdere zaken door elkaar heen lopen wordt het al lastiger.
Maar de level 4 waar je nog wel een stuur hebt, is er ook nog niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus a la de Jetsons. Het bestaat (nog) niet en waarschijnlijk zal het ook nooit bestaan. Tenslotte zijn de Jetsons uit de jaren 70. Je vertroebelt de argumenten daar op brute wijze mee. Je doet m.i. alsof dat heel dichtbij is en mijn argumenten daarom niet kloppen. Daarom zeg ik doe dat niet. Lijkt me eenvoudig te begrijpen.
Niet in mijn Tesla appquote:Op donderdag 15 september 2022 21:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
FSD is al verhoogd tot $15.000 sinds augustus.
Dat moet je er dan even bijzeggen voor de lezers thuis. Ondertussen gebruik je dat niet of nooit bestaande "level 5" als een argument om zaken te weerleggen. Dat is dus flauwekul en onzin. Daarom niet doen. Het is niet het Sciencefiction topic hier toch. Of je moet er even bijzetten dat je een grapje maakt.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus wat dat betreft was het sowieso fictief.
Ah, in Europa is dat blijkbaar anders dan in de US maar hier krijg je ook niet alle functionaliteit en kan je niet actief deelnemen aan de Bčta. In Nederland is het meer een "Enhanced Autopilot".quote:
FF updaten?quote:
De OP gaat over autonoom rijden, dan zijn eigenlijk alleen level 4 of 5 relevant voor de discussie.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat moet je er dan even bijzeggen voor de lezers thuis. Ondertussen gebruik je dat niet of nooit bestaande "level 5" als een argument om zaken te weerleggen. Dat is dus flauwekul en onzin. Daarom niet doen. Het is niet het Sciencefiction topic hier toch. Of je moet er even bijzetten dat je een grapje maakt.
Naar level 5.quote:
Dat hele idee van Raymond Kurzweil is een religie voor atheďsten en tech-fetishisten. Er is geen enkel daadwerkelijk bewijs voor dat de toekomst zo zal verlopen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:58 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Da’s een beetje het ding met exponentiële ontwikkelingen. Je denkt heel lang dat het niks is tot het opeens allesomvattend is.
GPT-3 vind ik toch wel griezelig goed
quote:Op donderdag 15 september 2022 21:05 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Nope!
https://www.msn.com/en-us(...)ts-15000/ar-AA11Ii6s
In Europa heb je andere prijzen omdat FSD hier vanwege regelgeving minder mag (op dit moment).quote:
Mooi. Maar wat ik wil zeggen: je doet door die termen te gebruiken (level 5) net alsof het al bestaat of i.i.g. heel dichtbij is. Terwijl men in feite ergens op level 0,65 ofzo is in het echt nu.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De OP gaat over autonoom rijden, dan zijn eigenlijk alleen level 4 of 5 relevant voor de discussie.
En beiden zijn er inderdaad nog niet.
Maar goed, wat je wil.
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef NgInE het volgende:
[..]
Kijk dit voorbeeld:
https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d
Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen.
Ik reageerde netjes op onderstaande, fictieve post vanuit de fictieve situatie die in de OP wordt besproken over autonoom rijden, waarna jij je er tegenaan begon te bemoeien.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mooi. Maar wat ik wil zeggen: je doet door die termen te gebruiken (level 5) net alsof het al bestaat of i.i.g. heel dichtbij is. Terwijl men in feite ergens op level 0,65 ofzo is in het echt nu.
Je kunt niet iets wat iemand beweert gaan weerleggen door zaken te noemen die niet bestaan en w.s. helemaal nooit zullen bestaan. Het kwam op mij over alsof "level 5" niet ver weg was. Maar dat is niet zo en vandaar een totaal nietszeggende term om interessant te doen lijkt me.
quote:Op donderdag 15 september 2022 20:43 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt.
Bij de eigenaar, die op de achterbank zijn roes ligt uit te slapen?
Zelfrijdende auto en hij zit zelf niet achter het stuur.
Of zou hem dat misschien ook verweten kunnen worden?
Bij de A.I. die de auto feitelijk bestuurd?
Bij de fabrikant van de A.I?
Worden nog leuke rechtzaakjes.
Ik weet niet goed waarom je zoiets zou willen. Als het je werkelijk interesseert kan je daar zelf wel een mooie tekening van maken.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:13 schreef MoreDakka het volgende:
Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.
Wat een onzin, niet iedereen heeft tekentalent. Er zijn meer dan genoeg artiesten die hun brood verdienen met het maken van kunst op verzoek.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet niet goed waarom je zoiets zou willen. Als het je werkelijk interesseert kan je daar zelf wel een mooie tekening van maken.
Ja maar waarom.. Op wat voor "level" zit het nu? Sla je niet een paar "levels" over om te beweren dat we veel meer zouden kunnen als we maar knapper waren en er meer van zouden begrijpen. Je moet er m.i. even bijzetten dat je van alles zit te fantaseren maar dat je daar wel in gelooft als we maar lang genoeg wachten.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik reageerde netjes op onderstaande, fictieve post waarna jij je er tegenaan begon te bemoeien.
[..]
Hij had het over "roes uitslapen op de achterbank".quote:Op donderdag 15 september 2022 21:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar waarom.. Op wat voor "level" zit het nu? Sla je niet een paar "levels" over om te beweren dat we veel meer zouden kunnen als we maar knapper waren en er meer van zouden begrijpen. Je moet er m.i. even bijzetten dat je van alles zit te fantaseren maar dat je daar wel in gelooft als we maar lang genoeg wachten.
Maar gebruik het niet al argument om beweringen die passen in deze tijd te weerspreken.
Goed zo, doe dat.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]Nou ok dan. Ik ga me even inlezen over wat er op "level 6" allemaal mogelijk is. Dat moet wel helemaal het optimum zijn of misschien de hel op aarde.
quote:Op donderdag 15 september 2022 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik begrijp ook niet waar je je mee bemoeit, ik reageerde op hem en gaf netjes antwoord.
Laat me met rust.
Niet lang meerquote:Op donderdag 15 september 2022 21:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, niet iedereen heeft tekentalent. Er zijn meer dan genoeg artiesten die hun brood verdienen met het maken van kunst op verzoek.
Ben zelf artiest (die dat soort tekeningen maakt ) en kan niet wachtenquote:Op donderdag 15 september 2022 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Niet lang meer![]()
Nou ja, kunst nog wel. Maar de illustraties die je bij een willekeurig krantenartikel ziet zullen binnen no-time vervangen zijn door AI. Je hebt dan alleen nog iemand nodig die een creatieve opdracht verzint en selecteert wat het beste bij het artikel past van de 20 gegenereerde designs.
Dan is er denk ik nog steeds een soort artistieke visie nodig die de gegereerde beelden sorteert, edit etcetera.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Niet lang meer![]()
Nou ja, kunst nog wel. Maar de illustraties die je bij een willekeurig krantenartikel ziet zullen binnen no-time vervangen zijn door AI. Je hebt dan alleen nog iemand nodig die een creatieve opdracht verzint en selecteert wat het beste bij het artikel past van de 20 gegenereerde designs.
Dat zeiden ze ook met de uitvinding van de telefoon.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst...![]()
Ik word daar zo cynisch van.. Hoe kan je nou met goed fatsoen beredeneren dat dit allemaal "gunstige" ontwikkelingen zijn.. Want je kunt er zeker van zijn dat als dat kan het ook gaat gebeuren. Wat een geestelijke armoede man.
Je ziet wat daarvan gekomen is. Werkelijk overal zit en loopt men met de blik gericht naar het scherm. Iedereen in zijn eigen bubble. Hoe mooi is dat.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook met de uitvinding van de telefoon.
Vaak is het alternatief dat je in iemand anders' bubble gedwongen word.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je ziet wat daarvan gekomen is. Werkelijk overal zit en loopt men met de blik gericht naar het scherm. Iedereen in zijn eigen bubble. Hoe mooi is dat.
quote:Op donderdag 15 september 2022 21:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die het helemaal geweldig vinden om met hun mede trein reiziger te praten, maar de meeste mensen hebben wel iets beter te doen met hun tijd. Vroeger had je die keuze niet. Dus iedere debiel die willekeurige medereizigers lastig valt met nutteloos gewauwel over het weer, dacht vroeger dat het zo hoorde en dat iedereen daar blij van werd. Maar voor de meeste mensen was er geen alternatief (behalve ruzie maken).
7500 euro uitgeven aan functionaliteit die al een jaar of 5 het volgende jaar echt gaat komenquote:
Die tesla's hebben al moeite met inparkeren.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:06 schreef Bocaj het volgende:
Kost die autonome optie bij Tesla niet 15000 dollar?
Het is dan ook gewoon realistisch. Niet cynisch.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:49 schreef Bart2002 het volgende:
Dat is een vrij cynische kijk op het leven. Niet geheel onterecht.
AI om stockfoto plaatjes te generen zie ik over een aantal jaar wel als gemeengoed. Diezelfde AI kan dan niet je auto besturen.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef NgInE het volgende:
[..]
Kijk dit voorbeeld:
https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d
Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen.
Dus die auto wordt echt wel zelf rijdend, alleen zal er altijd wel een groepje mensen nodig zijn te assisteren in bepaalde situaties.quote:Cruise's CEO Kyle Vogt was asked if he could see a point where remote human oversight could be removed from the company's autonomous vehicle fleet. His surprising response: "Why?" Edge cases in autonomous driving often require human intervention to get around, and currently, Cruise uses a staff of remote human operators to help with those situations. Cruise previously has never mentioned that this will likely be a long-term solution, however, according to Reuters, Vogt's statements make it clear that people will still be in the loop for a long time to come.
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept wordenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet echt in een of ander italiaans bergdorpje. Daarom zal het meer een minority-report achtig systeem worden. Met lange stukken snelweg waar je niks hoeft te doen, maar wel nog zelf moet rijden in kleine dorpjes/bergweggetjes.
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.
Die 2e generatie is een paar jaar geleden van de weg gehaald om plaats te maken voor die 3e generatie. Die zou al in 2020 oid moeten gaan rijden, maar rijdt nog steeds niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:41 schreef Shotty het volgende:
uit het artikel:
[..]
https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-rivium
[..]
lekkere research weer...
inderdaad.. een briljant AI kan nog twijfelen of het object a of b is en daarop juist calculeren maar toch verkeerd inschatten. Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2022 00:17 schreef tjoptjop het volgende:
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept worden
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
De humor er niet van inzien...quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:
[..]
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Die kan je niet serieus nemen.
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.
Het wordt eigenlijk een vorm van privé openbaar vervoer. Je stapt in, wacht tot je op bestemming bent en stapt weer uit. Daar heb je als fabrikant geen heel modellengamma meer voor nodig. Sterker nog, eigenlijk zijn meerdere fabrikanten zelfs overbodig.
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.quote:Schadeherstel zal ook nauwelijks meer voorkomen bij zelfrijdende auto's. Dus ook zij worden vrijwel overbodig.
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.quote:Ik denk dat autofabrikanten helemaal niet zoveel haast zullen maken om tot een "level 5" autonome auto te komen. Daar hebben ze zelf niet zo veel baat bij denk ik.
Wat mij betreft is de werkelijke winst er pas als ik kacheltje lam in de auto kan gaan zittenquote:Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 06:44 schreef NgInE het volgende:
[..]
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding. Dit zorgt er voor dat je niet veel beter af bent dan maar gewoon Google gebruiken voor het vinden van afbeeldingen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 20:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 16 september 2022 20:55 schreef NgInE het volgende:
[..]
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding.
Eens. Maar als we kijken naar wat we nu hebben aan merk/model/uitvoeringen zitten we op een paar duizend mogelijkheden denk ik, als je ook de verschillende motoriseringen mee telt?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.
Onderhoud vraag ik me af in hoeverre dat meer nodig zal zijn. De huidige elektrische auto's hebben ook al een stuk minder onderhoud nodig dan de auto's met brandstofmotoren. Schoonmaken zal best wat tijd in gaan zitten, maar zal qua verdienmodel voor een fabrikant een stuk minder interessant zijn (als het al vanuit de fabrikant gefaciliteerd gaat worden).quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.
Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties.
Dat zou zeker kunnen. Ik weet niet hoe groot de vraag ernaar zal zijn als het geen must gaat worden, maar alleen een luxe dingetje. Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben en ik ken weinig mensen in mijn omgeving die hier wel op zitten te wachten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |