AI om stockfoto plaatjes te generen zie ik over een aantal jaar wel als gemeengoed. Diezelfde AI kan dan niet je auto besturen.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef NgInE het volgende:
[..]
Kijk dit voorbeeld:
https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d
Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen.
Dus die auto wordt echt wel zelf rijdend, alleen zal er altijd wel een groepje mensen nodig zijn te assisteren in bepaalde situaties.quote:Cruise's CEO Kyle Vogt was asked if he could see a point where remote human oversight could be removed from the company's autonomous vehicle fleet. His surprising response: "Why?" Edge cases in autonomous driving often require human intervention to get around, and currently, Cruise uses a staff of remote human operators to help with those situations. Cruise previously has never mentioned that this will likely be a long-term solution, however, according to Reuters, Vogt's statements make it clear that people will still be in the loop for a long time to come.
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept wordenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet echt in een of ander italiaans bergdorpje. Daarom zal het meer een minority-report achtig systeem worden. Met lange stukken snelweg waar je niks hoeft te doen, maar wel nog zelf moet rijden in kleine dorpjes/bergweggetjes.
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.quote:Op donderdag 15 september 2022 21:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.
Die 2e generatie is een paar jaar geleden van de weg gehaald om plaats te maken voor die 3e generatie. Die zou al in 2020 oid moeten gaan rijden, maar rijdt nog steeds niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:41 schreef Shotty het volgende:
uit het artikel:
[..]
https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-rivium
[..]
lekkere research weer...
inderdaad.. een briljant AI kan nog twijfelen of het object a of b is en daarop juist calculeren maar toch verkeerd inschatten. Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.
Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2022 00:17 schreef tjoptjop het volgende:
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept worden
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
De humor er niet van inzien...quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:
[..]
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Die kan je niet serieus nemen.
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2022 16:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.
Het wordt eigenlijk een vorm van privé openbaar vervoer. Je stapt in, wacht tot je op bestemming bent en stapt weer uit. Daar heb je als fabrikant geen heel modellengamma meer voor nodig. Sterker nog, eigenlijk zijn meerdere fabrikanten zelfs overbodig.
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.quote:Schadeherstel zal ook nauwelijks meer voorkomen bij zelfrijdende auto's. Dus ook zij worden vrijwel overbodig.
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.quote:Ik denk dat autofabrikanten helemaal niet zoveel haast zullen maken om tot een "level 5" autonome auto te komen. Daar hebben ze zelf niet zo veel baat bij denk ik.
Wat mij betreft is de werkelijke winst er pas als ik kacheltje lam in de auto kan gaan zittenquote:Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 06:44 schreef NgInE het volgende:
[..]
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding. Dit zorgt er voor dat je niet veel beter af bent dan maar gewoon Google gebruiken voor het vinden van afbeeldingen.quote:Op vrijdag 16 september 2022 20:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 16 september 2022 20:55 schreef NgInE het volgende:
[..]
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding.
Eens. Maar als we kijken naar wat we nu hebben aan merk/model/uitvoeringen zitten we op een paar duizend mogelijkheden denk ik, als je ook de verschillende motoriseringen mee telt?quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.
Onderhoud vraag ik me af in hoeverre dat meer nodig zal zijn. De huidige elektrische auto's hebben ook al een stuk minder onderhoud nodig dan de auto's met brandstofmotoren. Schoonmaken zal best wat tijd in gaan zitten, maar zal qua verdienmodel voor een fabrikant een stuk minder interessant zijn (als het al vanuit de fabrikant gefaciliteerd gaat worden).quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.
Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties.
Dat zou zeker kunnen. Ik weet niet hoe groot de vraag ernaar zal zijn als het geen must gaat worden, maar alleen een luxe dingetje. Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben en ik ken weinig mensen in mijn omgeving die hier wel op zitten te wachten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |