abonnement Unibet Coolblue
pi_205991339
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2022 21:01 schreef NgInE het volgende:

[..]
Kijk dit voorbeeld:

https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d

Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen.
AI om stockfoto plaatjes te generen zie ik over een aantal jaar wel als gemeengoed. Diezelfde AI kan dan niet je auto besturen.
pi_205991496
Dit is wat hij zei:

quote:
Cruise's CEO Kyle Vogt was asked if he could see a point where remote human oversight could be removed from the company's autonomous vehicle fleet. His surprising response: "Why?" Edge cases in autonomous driving often require human intervention to get around, and currently, Cruise uses a staff of remote human operators to help with those situations. Cruise previously has never mentioned that this will likely be a long-term solution, however, according to Reuters, Vogt's statements make it clear that people will still be in the loop for a long time to come.
Dus die auto wordt echt wel zelf rijdend, alleen zal er altijd wel een groepje mensen nodig zijn te assisteren in bepaalde situaties.
.
pi_205992221
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2022 20:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet echt in een of ander italiaans bergdorpje. Daarom zal het meer een minority-report achtig systeem worden. Met lange stukken snelweg waar je niks hoeft te doen, maar wel nog zelf moet rijden in kleine dorpjes/bergweggetjes.
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept worden _O_

Dat FSD is ook veel te veel Amerikaans georiënteerd, je hebt daar nauwelijks fietsers en voetgangers. Ik geeft het systeem het te doen, een Amsterdam of iedere andere Nederlandse stad op een mooie lentedag met fietsers en voetganger die overal vandaan schieten :D Dat gaat nog écht lang duren voordat je daar enigszins soepel doorheen komt.
pi_205992977
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 21:13 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil.
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  vrijdag 16 september 2022 @ 09:17:52 #85
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205993702
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 20:41 schreef Shotty het volgende:
uit het artikel:
[..]
https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-rivium
[..]
lekkere research weer...
Die 2e generatie is een paar jaar geleden van de weg gehaald om plaats te maken voor die 3e generatie. Die zou al in 2020 oid moeten gaan rijden, maar rijdt nog steeds niet.

Die 2e generatie moest je niet pakken met regen of sneeuw. Dan trapte ie al toeterend om de haverklap op de rem.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_205994214
Ik had/heb zelf weinig vertrouwen in dat er daadwerkelijk autonome auto's op korte termijn de markt op komen.

Mijn inziens logisch, want de huidige methode is omslachtig. De manier waarop wegen zijn aangelegd, deze vrij toegankelijk zijn en integreren met overige infrastuctuur enz zorgt ervoor dat een betrouwbare algoritme voor autonoom rijden astronomisch complex wordt.
Met stedenbouw, infrastructurele projecten, landschapsarchitectuur e.d. is er dan ook nooit in het verleden rekening gehouden met dat er autonome robots gebruik van gaan maken en daardoor krijg je per definitie iets suboptimaals.

Hoe dan ook kan het op kleine schaal met het nodige pleisterwerk prima werken, maar het wordt een ander verhaal om iets neer te zetten wat met alle situaties overweg kan. En zolang dat niet kan, dan wordt het ook lastig dit in productie te brengen/houden en krijg je een kip/ei verhaal.
pi_205994344
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen.

Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen.
inderdaad.. een briljant AI kan nog twijfelen of het object a of b is en daarop juist calculeren maar toch verkeerd inschatten. Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag.
pi_205996502
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 00:17 schreef tjoptjop het volgende:
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept worden

Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
  vrijdag 16 september 2022 @ 14:40:44 #89
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_205997084
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...

Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...

De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Die kan je niet serieus nemen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_205998004
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:

[..]
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Die kan je niet serieus nemen.
De humor er niet van inzien... :')
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 16:03:00 #91
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205998013
Nooit zou ik niet willen stellen maar dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als sommigen gedacht hadden is wel duidelijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205998114
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.

Het wordt eigenlijk een vorm van privé openbaar vervoer. Je stapt in, wacht tot je op bestemming bent en stapt weer uit. Daar heb je als fabrikant geen heel modellengamma meer voor nodig. Sterker nog, eigenlijk zijn meerdere fabrikanten zelfs overbodig.

Schadeherstel zal ook nauwelijks meer voorkomen bij zelfrijdende auto's. Dus ook zij worden vrijwel overbodig.

Ik denk dat autofabrikanten helemaal niet zoveel haast zullen maken om tot een "level 5" autonome auto te komen. Daar hebben ze zelf niet zo veel baat bij denk ik.
pi_205998672
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 16:15 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden.

Het wordt eigenlijk een vorm van privé openbaar vervoer. Je stapt in, wacht tot je op bestemming bent en stapt weer uit. Daar heb je als fabrikant geen heel modellengamma meer voor nodig. Sterker nog, eigenlijk zijn meerdere fabrikanten zelfs overbodig.
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.
quote:
Schadeherstel zal ook nauwelijks meer voorkomen bij zelfrijdende auto's. Dus ook zij worden vrijwel overbodig.
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.
Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties.
quote:
Ik denk dat autofabrikanten helemaal niet zoveel haast zullen maken om tot een "level 5" autonome auto te komen. Daar hebben ze zelf niet zo veel baat bij denk ik.
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.
pi_206001386
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 13:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn.
Wat mij betreft is de werkelijke winst er pas als ik kacheltje lam in de auto kan gaan zitten :D
pi_206001425
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 06:44 schreef NgInE het volgende:

[..]
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle.
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.
pi_206001472
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 20:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen.
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding. Dit zorgt er voor dat je niet veel beter af bent dan maar gewoon Google gebruiken voor het vinden van afbeeldingen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_206001486
Van 'binnen vijf jaar!' naar 'nooit'. Ik gok dat het ergens daar tussenin zal zitten. :+
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206001641
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 20:55 schreef NgInE het volgende:

[..]
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding.
Waarom niet?
  vrijdag 16 september 2022 @ 21:19:25 #99
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206001672
In vliegtuigen hebben ze al lang deze optie.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_206001697
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk.
Eens. Maar als we kijken naar wat we nu hebben aan merk/model/uitvoeringen zitten we op een paar duizend mogelijkheden denk ik, als je ook de verschillende motoriseringen mee telt?

Dat zal grotendeels overbodig zijn verwacht ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten.
Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties.
Onderhoud vraag ik me af in hoeverre dat meer nodig zal zijn. De huidige elektrische auto's hebben ook al een stuk minder onderhoud nodig dan de auto's met brandstofmotoren. Schoonmaken zal best wat tijd in gaan zitten, maar zal qua verdienmodel voor een fabrikant een stuk minder interessant zijn (als het al vanuit de fabrikant gefaciliteerd gaat worden).

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:
De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord.
Dat zou zeker kunnen. Ik weet niet hoe groot de vraag ernaar zal zijn als het geen must gaat worden, maar alleen een luxe dingetje. Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben en ik ken weinig mensen in mijn omgeving die hier wel op zitten te wachten.

Zolang het geen gemeengoed wordt vraag ik me wel af in hoeverre het succesvol zal zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')